eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
416 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.com 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آیت الله اراکی در سلسله نشست‌های نظام حکمرانی دینی مطرح کرد: ⬅️ منشأ آسیب‌ها و مشکلات کشور، فقدان نظریه دولت اسلامی است. در طول چهل سال به این مسئله پرداخته نشده است. ⬅️ در ۱۰ سال ابتدایی انقلاب نگاه در تولید محتوای دولت اسلامی، سوسیالیستی بود. سپس به یک نگاه لیبرال دموکراسی گردش کرد و به تدریج به سمت نگاه نظام سرمایه‌داری تمایل یافت؛ یعنی بنیادهای اقتصاد کشور بر پایه نظام سرمایه‌داری قرار گرفت و به تبع آن محتوای نظام فرهنگی کشور نیز محتوای سرمایه‌داری پیدا کرد. ⬅️ در این مدت آنچه اسلامیت محتوا را تأمین می‌کرد، اجرای اصل عدم مغایرت بود؛ یعنی شورای نگهبان بر اساس اصل عدم مغایرت می‌گفت این قوانین با اسلام مغایرتی ندارد. این امر در حالی است که عدم مغایرت یک مطلب است، مبتنی بودن نظام بر مبانی اسلامی مطلب دیگری است. نظامی که محتوای آن برخاسته از کتاب و سنت معصومین(ع) باشد اینگونه ایجاد نمی شود که محتوای آن را از جای دیگر بگیریم و مواردی که مغایرت دارد را اصلاح کنیم. همچنین اصل و بنیاد این نوع از نظام با ساختار نظام اسلامی سازگار نیست. ⬅️ ما با دو اشکال مواجه هستیم؛ نخست وجود تضاد درونی در سیستم مدیریتی کشور؛ یعنی چارچوب کلان کشور اسلامی است، ولی محتوای آن با چارچوب‌ها سازگار نیست. دوم؛ منشأ غیر دینی داشتن محتوای نظام. در حالی که جهت تحقق آرامانهای بلند انقلاب باید محتوا برخاسته از اسلام باشد. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
🔻استاد احمدعلی یوسفی در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی مطرح کرد: ⬅️ دو شعار اصلی نظام سرمایه داری عبارتند از؛ "پول باید پول بیاورد" و "سرمایه باید سرمایه بیاورد". ⬅️ بانکها بر خلق پول بناء شده‌اند؛ از این رو اگر خلق پول از بانک گرفته شود دوام نخواهد داشت. ⬅️ ارتباط دو مقوله تمرکز ثروت و فقر با یک دیگر به نحوی است که نهادینه شدن تمرکز ثروت در یک جامعه موجب نهادینه شدن فقر در آن می شود. ⬅️ نتیجه حاکم شدن ساختار نظام سرمایه داری در یک جامعه، انحصار قدرت است؛ به این معنا که قدرت اجرایی، قضایی و سایر امورات اجرای جامعه در دستان صاحبان سرمایه است. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️آیت الله اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی مطرح کرد: 🔻 برای حسن خلق می‌توان سه معنا ذکر کرد؛ 1️⃣ حسن صفات روحی و اخلاقی. در این صورت خلق به امر قلبی، حالات و صفات روحی گفته می‌شود. 2️⃣ به برخی از رفتارهای ظاهری حسن خلق اطلاق می‌شود؛ زیرا این افعال ظهور صفات درونی هستند. 3️⃣ رفتارهای خارجی که در تعاملات میان افراد صادر می شوند. ⬅️ رابطه میان حسن خلق و سوء خلق یا ضد است یا ملکه و عدم ملکه. در صورت ضدیت، حسن خلق امری است که سوء خلق در مقابل آن قرار می گیرد. اما اگر رابطه میان آنها را ملکه و عدم ملکه دانستیم، دو گونه تفسیر می شود یا ملکه است یعنی سوء خلق به معنای نبودن حسن خلق ویا عدم ملکه است یعنی هر جا حسنی در رفتار وجود نداشته باشد نوعی سوء خلق است. به نظر می رسد رابطه میان آنها ضد است. ⬅️ ثمره سه تفسیردر این است که اگرملکه و عدم باشند حکم آنها متفاوت نیست. به این نحو که اگر حسن خلق واجب شد سوء خلق حرام است اگر حسن خلق مستحب باشد سوء خلق مکروه است. اما اگر متضادین باشند می‌توانند دو حکم متفاوت داشته باشد یعنی اگر حسن خلق مستحب باشد، سوء خلق می تواند حرام باشد. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
🔻حجت‌الاسلام والمسلمین جواد عبادی در نشست بصیرتی تأکید کرد؛ ⬅️ با وقوع انقلاب اسلامی ایران بسیاری از حوزه‌ها مانند سیاست، فرهنگ و ... دچار تغییرات اساسی شدند اما در این میان اقتصاد از جمله موضوعاتی بود که از تاثیرگذاری انقلاب اسلامی مصون مانده است. ⬅️ سابقاً کشورهای استعماری مستقیماً منابع و اقتصاد مستعمرات خود را مدیریت می‌کردند. ولی به سبب تبعات آن، روش جدید استعمار را راه اندازی کردند به گونه‌ای که کشورهای مستعمره خیال می‌کردند مستقل هستند ولی در حقیقت به کشورهای مادر وابسته بودند. استعمارگران اقتصادها را به گونه‌ای وابسته کردند که کشورهای مستعمره نوین هر چند خودشان تصمیم می‌گرفتند، اما تصمیمات کلان آنها متاثر از اراده استعمارگران بود. ⬅️ در استعمار نوین دانشگاه‌ها به عنوان ابزار تزریق اقتصاد سرمایه داری به کشورهای مستعمره محسوب می شوند. ⬅️ هدف غایی اقتصاد مقاومتی، اسلامی و ایرانی کردن آموزه‌هایی غربی و استعماری است که از مسیر دانشگاه‌ها وارد بحث مدیریت اقتصادی کشور می‌شود. ⬅️ اسلامی بودن یعنی آموزه‌های اقتصادی اسلام در آن جریان پیدا کند و ایرانی بودند یعنی منابع، وضعیت بومی و امکانات کشور مورد استفاده قرار بگیرد. ⬅️ تا زمانی که ما نسخه‌های غربی را دنبال کنیم، کارهای اساسی اقتصادمان به دست آن‌ها خواهد بود. ⬅️ کشور نیازمند یک انقلاب اقتصادی است که در بیانیه گام دوم انقلاب به این موضوع پرداخته شده است. ————————— 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ حجت الاسلام محمدحسن گلی شیردار در درس‌گفتار نظام‌سازی فقهی بیان کرد؛ ⬅️ نظام‌سازی فقهی باید به صورت گام به گام مطرح شود و از بیان قله آن به صورت دفعتا باید خود داری کرد. ارائه نادرست این نظریه موجب موضع گیری مخالفین آن و طرد این نظریه می‌شود. ⬅️ گام اول در بحث نظام‌سازی فقهی تعیین معنای نظم و نظام است؛ از این رو باید گفت نظم واژه‌ای قیاسی است به این معنا که مفهوم نظم از مقایسه دو شیء با هم حاصل می‌شود. ⬅️ گام دوم در طرح نظام‌سازی فقهی پاسخ به این سؤال است که آیا نظم با تکلیف افراد به نحو مجرد تأمین می‌شود یا باید از بیرون به مکلف نگاه شود و مکلف با سایرین تفسیر شود. 🔻 رویکرد نظام‌سازی فقهی دارای دو ویژگی است؛ 1️⃣ احکام در این رویکرد به صورت شبکه‌ای و به هم پیوسته‌ هستند؛ اما مخاطب تکلیف، تک تک افراد است. بزرگانی مانند امام خمینی و شهید صدر بر این نظر هستند. 2️⃣ تمام احکام دین یک شبکه هستند که به نقطه‌ای واحد برمی‌گردند. علاوه بر این مکلفین نیز پیوستگی دارند و همه افراد یک اجتماع مکلف هستند. ————————— 🔎 @fiqhenezam_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ فقه کلان 🔻آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش دوم): ⬅️ جامعه زمانی جامعه است که اراده واحد حاکمیتی بر آن حکومت کند. این نوع حاکمیت موجب تشکیل شخصیت اجتماعی برای جامعه می‌شود که از آن تعبیر به انسان کلان می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎 @fiqhenezam_com
معرفی دروس خارج فقه نظام (2) استاد: آیت الله اعرافی موضوع: فقه روابط اجتماعی ———————————— 🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیت‌الله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «مبانی فقه حکومتی» بیان داشت: ⬅️ جهت دهی جامعه و اینکه دانش ما به دنبال چه چیزی باشد، بر عهده علوم انسانی است. حال اگر علوم انسانی بر پایه غلط و جهان بینی اشتباه استوار گردد، نتیجه آن گرایش انحرافی در همه ابعاد جامعه است که مقام معظم رهبری از آن تعبیر به تجدد، ارتجاع، بازگشت به عقب و انکار هویت می کند. ⬅️ وقتی ترکیب اصلی علوم انسانی ما از غرب آمده است و متکی بر جهان بینی غربی هست، باید این نکته را مد نظر قرار بدهیم که نگاه آن‌ها به انسان و هستی با نگاه ما متفاوت می‌باشد؛ از این رو تاثیر علوم غربی در جامعه با آنچه ما می‌خواهیم متفاوت خواهد بود. برای حاکم کردن روح اسلام بر جامه باید به علوم انسانی اسلامی بها داد و آن را تولید کرد. ⬅️ رهبر معظم انقلاب بر این باور هستند که برای مدیریت جامعه نیازمند فلسفه و فکر هستیم تا به وسیله آنها بتوانیم علم، فناوری، مدیریت کشور و مسائل دیگر را پیش ببریم. در تفسیر بیان ایشان باید گفت قبل از علم نیاز به فکر و قبل از آن نیاز به فلسفه داریم و این فکر است که علم را مدیریت می‌کند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان داشت: 🔻برخی از ادله عدم اعتبار مشروعیت رأی مردم عبارتند از؛ ⬅️ نصوص قرآنی و روایی که دال بر مذمت از حاصل رأی اکثریت است مانند اکثرهم لا یعقلون، اکثرهم لا یشعرون و... با رأی اکثریت و دموکراسی منافات دارد. ⬅️ دلیل نقلی: اولا اسناد نقلی دال بر جانشینی فقیه یا ولایت فقیه در عصر غیبت از امام معصوم در اداره امور اجتماع وجود دارد. ثانیا همه اختیارا معصوم را فقیه نیز دارد مگر دلیلی بر خلاف آن باشد. ثالثا: در عصر حضور معصوم، کسی قائل به رأی مردم نبوده است. نتیجه اینکه اگر فقیه جانشین معصوم در اداره امور اجتماع است رأی مردم مشروعیت نمی اورد. ⬅️ دلیل عقلی: جامعه نیازمند حاکم است. از سویی احکام اسلام شامل همه شئون مردم می شود، در این صورت فقیه باید در رأس امور باشد و رأی مردم اعتبار و مشروعیت ندارد. ⬅️ رأی اکثریت کی و کجا تحقق پیدا می کند؟ در بهترین و نادرترین فرض این است که بیش از 50 درصد مردم در انتخابات شرکت کنند و بیش از نیمی از این افراد به فرد منتخب یا جریان حاکم رأی بدهند. آیا با وجود کسانی که حایز رأی دادن نیستند (نیم مردم) و کسانی که رأی نداده‌اند و کسانی که به فرد غیر منتخب رأی داده اند، رأی اکثریت تحقق پیدا می کند؟ در این صورت اقلیت بر اکثریت تصمیم می گیرند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت الله اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی مطرح کرد: ⬅️ با توجه به ضدیت دو مفهوم حسن خلق و سوء خلق منعی وجود ندارد که در یکی حکم الزامی باشد و در دیگری غیر الزامی باشد مثلا حسن خلق مستحب و سوء خلق حرام باشد. ⬅️ حسن خلق مفهوم مرکبی است که در موضوع و متعلق حکم اخذ شده است. با توجه به اینکه دو مقوله حسن و قبح از دید عرفی در جایگاه موضوع و حکم شرع قرار دارند، حسن خلق و سوء خلق نیز می توانند در جایگاه متعلق حکم و حکم شرعی باشند؛ لذا مفهوم حسن و سوء امری عرفی است و آنچه عرف آن را حسن یا سوء می‌داند ملاک عمل است. ⬅️ تواتر یا استفاضه در سطح بالا برای حسن خلق در روایات مشاهده می‌شود. به عنوان مثال این موضوع در کتاب وسایل در احکام العشره، در بحارالانوار در دو باب کتاب العشره و کتاب الایمان و الکفر و مکارم الاخلاق حسن خلق، در اصول کافی در باب العشره و در چند کتاب مرحوم صدوق مانند خصال، امالی، عیون و علل الشرایع بابی با نام حسن الخلق وجود دارد. ⬅️ با توجه به گستره روایات به این نتیجه می رسیم که اصل مقوله حسن خلق امر قطعی است و این مقوله در معرض هیچ سوءظنی در اینکه جنبه تقیه داشته باشد، قرار ندارد. این نکته موجب می‌شود در مواردی زودتر قطع به صدور روایات با این موضوع حاصل شود. ⬅️ روایات با موضوع سوء خلق در حد استفاضه کثیره نیست. ————————— 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ استاد احمدعلی یوسفی در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی مطرح کرد: ⬅️ نظام اقتصادی به مجموعه روابط و رفتارهای هدفمند در سه حوزه تولید، توزیع و مصرف در ساحت‌های چهارگانه انسان، خداوند، دولت و منابع اقتصادی، گفته می‌شود. ⬅️ اگر این روابط چهارگانه از منابع اسلامی استخراج شود به آن نظام اقتصاد اسلامی گفته می‌شود. ⬅️ با روش کنونی حاکم بر قانون گذاری که به امضا و عدم‌ مغایرت قوانین اکتفا می کند نمی‌توان به نظام اقتصادی اسلامی رسید. 🔻 ادله قائلین به کفایت امضا: ⬅️ شورای نگهبان، تطابق قوانین مجلس با شرع را توسط ادله لفظی یا اصول عملیه بررسی می‌کند و مجمع تشخیص مصلحت بر اساس مصالح، قوانین را امضا می‌کند فلذا این سیر مطابق اسلام است. 🔻 اشکالات به این دیدگاه: ⬅️ دلیل تمسک به ادله لفظی اخص از مدعا است مانند تصویب قانون‌ کپی رایت که اکثر فقها حکم به عدم چنین حقی نمی‌کنند. 🔹 بر اساس نظر مشهور تمسک به عام در شبهه مصداقیه جایز نیست. 🔹 برای کشف ساختار اقتصادی انطباق احکام جزئی با ادله لفظی کفایت نمی‌کند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله محسن اراکی در نشست نظام حکمرانی دینی تصریح کرد؛ 🔻 کلیات نظام اداری کشور بر اساس دیدگاه اسلام بر چند اصل استوار است؛ ⬅️ مدیریت مبتنی بر شایستگی. این شایستگی در پرتو سه شرط تأمین می‌شود. یک، دانش مربوط به آن رشته مدیریتی. دو، کفایت و توانایی. سه، عدالت و تقوا و امانتداری. ⬅️ تفکیک میان مدیریت تنفیذ و حکم. مدیریت تنفیذ صرفاً اجرایی است، یعنی دستور را دیگری می‌دهد و او مامور اجرا است. این نوع مدیر باید از دو شرط کفایت و امانتداری، برخوردار باشد. اما مدیریت حکم اعم است؛ یعنی در آن تصمیم‌گیری نیز وجود دارد. این مدیر باید علاوه بر امانتداری و توانایی، مسلمان عادل نیز باشد. ⬅️ قاطعیت در اجرای قانون. یکی از معیارها برای تشخیص میزان اسلامی بودن دولت این است که دولت تا چه میزان متعهد به اجرای قانون است. هر دولتی به هر میزان که متعهد به اجرای قانون باشد، اسلامی است. ⬅️ اهتمام به مشکلات مردم؛ یعنی مشکل مردم باید در بالاترین درجه اولویت باشد. ⬅️ تواضع در برابر مردم. مدیر متکبر نمی‌خواهیم. این اصل اساسی در نظام مدیریت اسلام است. مدیر باید چنین باشد که در برابر مردم متواضع باشد به نحوی که مردم احساس نکنند او خودش را بالاتر می‌بیند. ⬅️مدیر باید در دسترس مردم باشد. در روایات ما از احتجاب مدیر نهی شده است. اینکه می‌گوییم سیستم مدیریت کشور از خارجی‌ها گرفته شده است منظورمان این مسائل است. ———————————————————- 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت ا... سیدمنذر حکیم در درس خارج فقه نظام جامع خانواده مطرح کرد؛ ⬅️ پرداختن به بحث عفاف بدون درنظرداشتن موضوع خانواده خود یک آسیب است. ⬅️ به دلیل قرابت معنایی عفاف جنسی و تقوای جنسی، یکی از راه‌های ورود به بحث عفاف، بررسی موضوع تقوا در قرآن کریم است. ⬅️ از جمله سوره هایی که در بررسی فقه عفاف موثر است سوره نور می باشد؛ زیرا این سوره به موضوع زنا به عنوان یکی از بدترین آسیبهای که یک جامعه می تواند دچار آن شود پرداخته است. ⬅️ در این سوره به پیشگیری، درمان و در نهایت جرح این آسیب پرداخته شده است. ⬅️ چشم‌پوشی و حجاب گرچه می‌تواند از زنای درجامعه پیشگیری کند اما نمی‌توانند مشکل را حل کند. ⬅️ هر چند ازدواج به عنوان مهمترین عامل برای جلوگیری از زنا است اما از توانایی لازم برای ریشه کن کردن این موضوع برخوردار نیست. ⬅️ اگر بتوان به گونه ای عمل کرد که افراد خداوند را در تمام معادلات زندگی خود حاضر بدانند، در این هنگاه انسان وخانواده به رشد مطلوب رسیده و به همه امور از جمله نیازهای جنسی، با نگاه معنوی برخورد می کند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان داشت: 🔻نقد دلیل اول عدم مشروعیت رأی اکثریت؛ ⬅️ برخی از فقها بر این باور هستند که آیاتی با مضمون اکثرهم لایعقلون و اکثرهم لا یشعرون، اختصاص به مسائل غیب که مردم نسبت به آنها عالم نیستند مانند قضا و قدر، خصوصیات قیامت و...، دارد. لذا این آیات ربطی به عقود و مقررات اجتماعی ندارند. همچنین افراد فرهیخته و عاقل در میان مجتمع انسانها متفرق هستند. اگر مجتمع را در انتخابات به اکثریت و اقلیت تقسیم کنیم، میزان افراد عاقل و فرهیخته در اکثریت بیشتر از اقلیت است؛ بنابراین در انتخابات رجحان با اکثریت است. 🔻نقد این بیان: 1️⃣ اگر چه مورد اکثر آیات غیب است اما برخی دیگر از آیات مانند آیه «و ان تطع أکثرمن فی الارض یضلوک عن سبیل الله»، حاصل رأی اکثر مردم زمین را انحراف می‌داند. 2️⃣ پذیرش اینکه عاقلان و نخبگان همیشه در اکثریت بیشتر از اقلیت هستند، خلاف واقع است؛ زیرا در مواقع کثیری اکثریت مردم به دلیل تقلید از گذشتگان، هوا و هوس، تبلیغات و ... طرفی را می گیرند در حالی که فرهیختگان سمت دیگر که اقلیت باشد را گرفته‌اند. 🔻به نظر در نقد تعین اول می توان گفت: 1️⃣ فقیه باید همه نصوص دینی را به صورت نظام‌مند مشاهده کند. در نصوص دینی دلایلی دال بر اعتبار رأی اکثریت وجود دارد که با جمع میان آنها و ادله عدم اعتبار رأی اکثریت، تواتر معنوی به دست می‌آید مبنی بر اینکه رأی اکثریت در اموری که مرتبط با آنها است اعتبار دارد. 2️⃣ زمانی رأی اکثریت اعتبار ندارد که متعلق انتخاب آنها امر الله و حکم الله باشد مانند برگزاری رفراندوم برای اینکه آیا حدود الهی اجرا شود یا نه و ... اما زمانی که متعلق رأی اکثریت امور دنیای و اموری که از شئون مردم محسوب می¬شود، باشد، اعتبار دارد. 3️⃣ روایات متعددی از امیرالمومنین و معصومین علیهم السلام با مضمون تمسک به رأی مردم و انعقاد اصل حکومت را رأی مردم ذکر شده است. ————————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی تصریح کرد؛ 🔻 اقتضای عدل در واگذاری مسئولیت‌ها 1️⃣ قاعده کلی چنین است که واگذاری کار در نظام باید بر مبنای شایستگی و توانایی باشد؛ مثلا وقتی می‌خواهند به کسی کارت بازرگانی بدهند، باید علم و توانایی فرد برای انجام این کار احصا شود. ⬅️ یکی از ادله نظارت استصوابی شورای نگهبان، تشخیص براساس توانایی و شایستگی افراد است؛ یعنی باید احراز شود فرد توانایی لازم را برای تصدی مسئولیت دارد. اصل عملی در اینجا استصحاب عدم است، یعنی اصل این است که فرد از بدو تولد توانایی لازم را برای این کار نداشته است و تا زمانی که توانایی او اثبات نشود، استصحاب عدم جاری است. 2️⃣ فرصت دادن به استعدادها برای رشد: بر اساس اقتضای عقل و متون روایی، در تعلیم و تربیت نباید به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که تعدادی از افراد محروم شوند. همچنین تفاوتهای طبیعی نباید زمینه ساز محرومیت افراد از آموزش شود. بلکه آموزش باید به نحوی برای همه فراهم شود تا هر کسی که استعداد دارد، بتواند به فعلیت برساند. ⬅️ اگر تفاوت طبیعی منجر به شایستگی خاصی شد، می تواند در واگذاری مسئولیت‌ها تاثیر داشته باشد. مانند شایستگی بانوان در تصدی شغلهایی که اختصاص به بانوان دارد. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تصریح کرد؛ ⬅️ اگر مراد از حسن خلق را رفتارهای پسندیده در سطوح متعارف ارتباطی معنا کردیم، مصادیقی برای آن وجود دارد که به وسیله عرف و روایات به دست می‌آید. ⬅️ بروز حسن خلق در رفتارهای ظاهری و در مقام تعامل با دیگران در ابعاد مختلف رخ می‌دهد که یک بعد آن صورت انسان است؛ یعنی حالاتی که در چشم، نگاه کردن، خنده و گشاده رویی از انسان بروز می کند، عرف حسن خلق را متوجه می‌شود. ⬅️ بعد دیگر ظهور حسن خلق، گفتار است که همان سخن گفتن با نرمی، لطافت و ظرافت با دیگران است. ⬅️ بعد دیگر حسن خلق در اعضا و جوارح انسان نمایان می‌شود مانند ایستادن، نشستن، بدرقه کردن، مصافحه و انواع رفتارهای دیگر که نشان ‌دهنده احترام، قدردانی و ارزش‌گذاری است 🔻 در نسبت میان حسن خلق و مصادیقش دو احتمال وجود دارد: 1️⃣ یک احتمال این است که بگوییم روایاتی که ما را به حسن الخلق با عنوان مطلق و عام ترغیب کرده است، در مقام بیان حکم نیست بلکه حسن خلق را یک عنوان انتزاعی مشیر به اعمال مستحبی دانسته است و بار حکمی خاص ندارد. 2️⃣ احتمال دوم که اقرب است عبارتند از این که حسن خلق یک عنوان جامع و مستحب است و هر آنچه از آن در روایات ذکر شده است از باب ذکر مصادیق است. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» عنوان کرد؛ ⬅️ بیشترین مباحث مطروحه در کتاب الجهاد درباره میدان جنگ است. اما در خصوص موضوعات مرتبط با جهاد فرهنگی، جهاد اجتماعی، جهاد انتخاباتی، جهاد اقتصادی و… مطالبی بیان نشده است. ⬅️ اگر فردی در جهاد نظامی کشته شود شهید است ولی آیا در جهادهای دیگر چنین احکامی ‌وجود دارد؟ باید بدانیم که میان احکام جهاد نظامی ‌با جهادهای دیگر تفاوت وجود دارد. 🔻 یکی از قواعد جهاد در اسلام، قوی شدن است. منبع ایجاد قدرت را می‌توان در چند بخش خلاصه کرد؛ 1️⃣ قدرت سخت که منظور از قدرت سخت سلاح، قدرت بدنی و… است. 2️⃣ قدرت نرم که شامل مباحثی همانند علم، تخصص، اخلاق، آیین، آداب، رسوم، دین، تمدن و… می‌شود. بیان امیرمؤمنان(ع) که می‌فرماید «العلم سلطان.» اشاره به قدرت نرم دارد. 3️⃣ قدرت صنعت. برای نمونه ساخت اهرام مصر و دیوار چین نوعی از قدرت صنعت محسوب می‌شوند. 4️⃣ امدادهای الهی و غیبی را نوع دیگری از قدرت هستند ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ استاد احمدعلی یوسفی در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی مطرح کرد: 🔻 دلیل سوم قائلین به کفایت عدم مغایرت و امضا: ⬅️ اکتفاء به روش عدم مغایرت به وسیله استفاده از اختیارات ولی فقیه با استناد به آیه « أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم». اطلاق آیه شامل ولی فقیه هم می‌شود(علی المبناء) ⬅️ قوای سه گانه به عنوان بازوان ولی فقیه و مجمع تشخیص مصلحت به عنوان بازوی مشورتی ولی فقیه می‌توانند مشمول ادله شوند. ⬅️ اطلاق این آیه یک مخصص دارد که «لاطاعة لمخلوق فی معصیة الله» است؛ یعنی اگر در جایی معصیت خالق احراز نگردد باید از ولی فقیه اطاعت شود. 🔻نقد دلیل سوم: ⬅️ دلیل اخص بر مدعاست و تمسک به عام در شبهه مصداقیه پیش می‌آید. ولی فقیه بازوی قانون‌گذاری دارد که باید بر اساس حکم اولیه قانون را وضع کند؛ از این رو شورای نگهبان مادامی که شک دارد نمی‌تواند با تمسک به اطلاق ولایت قانونی را تصویب کند. ⬅️ در استخراج نظام اقتصادی، استنباط احکام جزئی کفایت نمی کند. ⬅️ اصل عمل شورای نگهبان در مقام احتیاط است؛ زیرا در صورتی می‌تواند خلاف حکم اولیه قانونی را تایید کند که احراز مصلحت شود. بنابراین باید برای مصلحت ضابطه داشته باشند و الا باید به حکم اولی عمل شود. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی مطرح کرد؛ ⬅️ در اسلام اعطای امتیازهای اقتصادی به دلیل وجود روابط قبیله ای و فامیلی وجود ندارد. ⬅️ یکی از قواعد مهم در نظام اسلامی، از بین بردن بردگی است؛ از این رو بردگی‌ بر خلاف نظام الهی در نظامات اجتماعی رایج بوده است. ⬅️ به دلیل این‌که نظام بردگی زندگی اجتماعی مردم آن روزگار را احاطه کرده بود، اسلام برای الغای آن، برنامه تدریجی را به کار برد تا به تدریج بردگی به طورکامل لغو شود. در اصل، قرآن کریم و اسلام مسئله بردگی را قبول ندارد. ⬅️ مراد از تفاوت اجتماعی که در اسلام نفی شده است، رسوماتی است که در خیلی از جوامع مرسوم می‌باشد. مثلا اگر کسی از طبقه اجتماعی خاصی است، با طبقه اجتماعی پایین‌تر از خود ازدواج نمی‌کند. و این منحصر در مسأله ازدواج نیست و شامل مسائل دیگر مثل رفت‌وآمد و همنشینی و شرکت در اجتماعات و… نیز می‌شود. ⬅️ نمونه مهم و بسیار اثر گذار مبارزه با امتیازهای اجتماعی مبتنی بر تفاوت طبقه اجتماعی، داستان تزویج زید از سوی رسول خدا(ص) با زینب بنت جحش _ دختر عمه رسول خدا(ص)_ است و جریاناتی که بعد از این تزویج اتفاق افتاد. . ————————— 🔎@fiqhenezam_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آیت الله کعبی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول): ⬅️ «اگر بخواهیم فقه متحرک باشد و اهداف و مکتب انبیاء را در ساحت عمل محقق کند مجموعه الزاماتی دارد که نیاز است فقیه به آن ها پایبند باشد و این موارد در استنباط، محتوا، ساختار، نتایج و خروجی سیستم موثر است: اول...» ———————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله هادوی تهرانی در درس خارج مکتب اقتصاد اسلامی مطرح کرد؛ ⬅️ برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که در اقتصاد اسلامی، نقش دولت پررنگ‌تر است یا نقش بازار؟ در پاسخ باید گفت این نوع قضاوت، سطحی است؛ یعنی این‌که اگر بگوییم نقش دولت در اقتصاد اسلامی پررنگ‌تر است، سوسیالیستی است و اگر نقش بازار پر رنگ‌تر است، سرمایه‌داری است، اشتباه می‌باشد. ⬅️ همان گونه که امام راحل، شهید صدر و شهید مطهری فرموده‌اند اقتصاد اسلامی نه اقتصاد دولتی است مانند اقتصاد کمونیستی، مارکسیستی و سوسیالیستی و نه اقتصاد سرمایه‌داری است. ⬅️ تفکر سرمایه‌داری و سوسیالیست علیرغم تمام تفاوت‌ها و درگیری‌های سیاسی که با یک‌دیگر دارند در ریشه متحد هستند، یعنی هر دو مبتنی بر امانیسم و انسان گرایانه هستند و نقشی برای خدا، ایمان و دین در فعالیت‌های اجتماعی قائل نیستند. ⬅️ از دیدگاه اسلام مالکیت اصلی برای خداوند است که در دست انسانها امانت می‌باشد؛ بنابراین مبانی و نگرش اسلام با نگرش سرمایه‌داری و سوسیالستی از نظر جوهری متفاوت هستند. البته در موضوعاتی، اقتصاد اسلامی با اقتصادهای سوسیالیستی و سرمایه‌داری بسیار به یک‌دیگر نزدیک می‌شوند، ولی مبانی هر کدام متفاوت است. ⬅️ سیستم اقتصاد اسلامی زمانی شکل می‌گیرد که نهادهای دولتی و غیر دولتی با یک‌دیگر به صورت درست عمل کنند، و الا نتایج مورد نظر حاصل نمی‌شود. ⬅️ اسلام نقش دولت و بازار را پذیرفته و برای آن‌ها نقش و مبانی بیان کرده و این دو با یک‌دیگر در هم تنیده هستند . ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله اعرافی در درس خارج فقه تربیتی مطرح کرد؛ ⬅️ از نظر فقهی، قواعد واصولی حاكم بر اعمال، روش های تأدیب و تربیت خانواده وجود دارد که عبارتند از؛ 1) اصل عدم تکلیف متربی به امری که محال ذاتی است. 2) اصل عدم تکلیف متربی به امری که وقوعاً محال است. 3) اصل عدم تکلیف به امری که برای دیگری و متربی دارای حرج است. 🔻 اصل سوم با دو دلیل ثابت می شود. 1️⃣ اصل عدم تکلیف به امر حرجی؛ یعنی مواری که افعال تربیتی برای مربی و متربی عسر و حرج دارد. در این صورت ادله لاحرج این تکلیف را بر می‌دارد. 2️⃣ تنقيح مناط قاعده عسر و حرج؛ بر اساس این دلیل آنچه تکلیف تربیت را از مربی رفع می کند، استفاده از تنقیح مناط است؛ به این معنا که حکم رفع حرج شامل ایقاء درحرج هم می‌شود. زمانی که تکلیف به هر دلیلی از عهده مکلف برداشته می شود به طریق اولی مربی نیز نسبت به آن تکلیفی ندارد. ⬅️ بنابراین اگر انجام فعل تربیتی، برای مربّی حرج‌آور باشد، ادله لاحرج آن را شامل می‌شود و اگر برای او حرجی نیست؛ ولي عسر و حرج برای متربی ایجاد می‌کند، الغاء خصوصیت می‌شود و تکلیف برداشته می‌شود. ⬅️ در اموری مانند اصل ایمان، اعتقادات، نماز و امثال این موارد، وجود عسر و حرج مانع از انجام تکلیف نیست. این امو از ارتکاذات فقهي وعقلائي است که مانع از شمول اطلاق ادله در این موارد می‌شود. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی مطرح کرد؛ ⬅️ در منابع دینی برای شخصی که برای ولایت تفیض مانند وزارت، فرمانداری و ... انتخاب می‌شود علاوه بر سه شرط علم، عدل و کفایت شرایط دیگری نیز ذکر شده است. ⬅️ احراز شروط زائد باید در دو قسم ایجابی و سلبی انجام شود. مراد از شروط ایجابی صفاتی است که باید در کسی که ولایت به او سپرده می‌شود وجود داشته باشد و مراد از شروط سلبی صفاتی است که نباید در کسی که به او ولایت واگذار می‌شود وجود داشته باشد. 🔻 برخی از شروط ایجابی عبارتند از؛ 1️⃣ تجربه: تجربه به دو نحو است؛ نخست خود آن کسی که ولایت به او واگذار می‌شود، در مأموریت‌های دیگر و کارهایی که به او واگذار شده، تجربه شده و آزموده شده باشد. دوم این که خود شخص هم تجربه داشته باشد یعنی کارهایی از این قبیل و نظایر آن را در سطوح پایین‌تر انجام داده باشد. 2️⃣ حیا: کسی که ولایت به او واگذار می‌شود نباید نسبت به ناهنجاری‌ها گستاخ و روحیه شکستن اخلاقیات متعارف را داشته باشد. یکی از دلایلی که برخی جرأت دارند به بیت‌المال دست برد بزند، بی حیایی است. در فرهنگ غرب اولین کاری که می‌کنند حیاء فطری را در نوجوانان می‌شکنند؛ آموزش‌های جنسی که در مثل سند ۲۰۳۰ آمده است برای شکستن همین سد و نیروی الهی است. 3️⃣ ریشه خانوادگی صالح: البته همیشه این گونه نیست که اگر خانواده‌ای صالح نبودند، فرزند آنها نیز غیر صالح باشد؛ لکن معمول و غالب چنین است که وراثت عامل زمینه ساز ارتکاب نابهنجاری است. . ————————— 🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیت الله اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛ ❇️ تعیین حکم سوء ظن به وسیله رجوع به ادله قرآنی. ⬅️ نخستین دلیل قرآنی، آیه 11 سوره نور است که در خصوص داستان افک و تهمتی است که به یکی از زنان پیامبر وارد شد «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُبِينٌ». 1️⃣ نکته اول: ادات تحضیض: «لولا» از ادات تحضیض است که برای توبیخ به کار می‌رود و طبعاً مفید حکم شرعی است. از سویی دیگر «لولا» مشتمل بر بعث و حکم است و از این جهت بسیار قریب است که بگوییم دلالت بر وجوب و الزام می‌کند. 2️⃣ نکته دوم: التفات در آیه از خطاب به غیبت. توقع می‌رفت خداوند بیان کند: وقتی شنیدید چرا گمان نیک نبردید، اما می‌فرماید: وقتی شنیدید چرا گمان نیک نبردند، این التفات است که از خطاب به غیاب رفته است. برای التفات وجوهی ذکر شده است که مهم‌ترین وجه آن تأکید بر توبیخ است. 3️⃣ نکته سوم: وصف مشعر بر علیت است. یعنی فاعل فعلی که به شکل غایب به کار رفته است، مؤمن می‌باشد. حال اگر گفته می‌شود وصف مشعر به علیت است، یعنی چیزی که می‌تواند شما را از این ظن سوء رها و به ظن نیک هدایت کند، ایمان می‌باشد. 4️⃣ نکته چهارم: تأکید بر یکپارچگی جامعه ایمانی. 5️⃣ نکته پنجم در بکار بردن کلمه «بأنفسهم» است که تأکیدی است بر یکپارچگی جامعه اسلامی و ایمانی. در واقع خداوند با بکار گیری کلمه «انفسهم» می‌خواهد بگوید این جامعه یک پیکر است و تعرض به دیگری تعرض به خود افراد است. ————————— 🔎@fiqhenezam_com