eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
971 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/1935 💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2003 💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2051 💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2104 💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2155 💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2185 💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2203 💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2243 💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2333 💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2404 💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2456 💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2487 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 5️⃣ 🌐 سه تحلیل برای تثبیت بداهت واقعیت بیرون از خود (4) 3️⃣ حضوري بودن علم به واقعيت ❇️ تحلیل عمیق‌تر حضوری بودن علم به واقعیت با استفاده از (در پست قبل توضیحاتی در مورد مبنای شهود عقلی داده شد، اینک توضیحات تکمیلی تر) 🔘 تبدیل این شهود به گزاره‌‌های حصولی توسط عقل 🔺عقل تحليلي مفاهيمي را از شهود انتزاع مي‌كند و عقل توصيفي بر پاية آنچه شهود شده است، اين مفاهيم را به هم مي‌پيوندد و گزارة حصولي مي‌سازد. براي نمونه، عقل تحليلي مفاهيم «من» و «هستي من» را از شهود انتزاع مي‌كند و عقل توصيفي، گزارة
«من هستم»
را مي‌سازد. اما مبرر همة اين فعاليت‌هاي عقلاني، شهود است. هم عقل تحليلي از شهود مي‌گيرد و هم عقل توصيفي بر مبناي شهود، گزاره مي‌سازد. مبرر و مستند اين گزاره، شهود است و ديگر نيازي به استدلال ندارد؛ و ازهمين‌رو، بديهي است. 🔘 تأمین کننده مطابقت با واقع گزاره‌‌های حصولی 🔺 حال اگر فرایندی تصویر کردید که از این علم حضوری، گزاره‌‌های حصولی برداشت شد، مطابقت با واقع بودن این گزاره‌‌های حصولی به چه نحو تأمین می‌شود؟ 🔺به اين نكته هم بايد توجه كرد كه نفس در ساحت‌هاي متعدد خود حاضر است، يعني هم در مرحلة شهود (شهود عقلي و شهود حسي) و هم در ساحت حصول. بنابراين هم در ساحت عقل شهودي حاضر است و هم در ساحت عقل تحليلي و عقل توصيفي. بنابراين همان نفس، كه در ساحت شهود، با عقل شهودي حقيقتي را مي‌يابد، در ساحت فعاليت عقل تحليلي و عقل توصيفي هم حاضر است و مي‌يابد اين‌هماني محصولات اين ساحت‌ها را. بنابراين مطابق با واقع بودن گزارة حصولي فراهم آمده را هم خود مي‌يابد. 🔘 بحثی معرفت شناسی یا هستی شناسی 🔺
علامه در پي هستي‌شناسي است و اصلا معرفت‌شناسي مورد بحث ايشان نيست. 
نبايد گمان كرد كه اين بحث‌ها از سنخ معرفت‌شناسي است و بنابراين معرفت‌شناسي مقدم بر هستي‌شناسي است. بايد توجه داشت كه بديهيات شهودي و بديهيات عقلي، چارچوب‌هاي اولية عقل را مي‌سازند و در تمام حيطه‌ها حاضرند. عقل اولي مي‌گويد اصل اين‌هماني و اصل امتناع تناقض پابرجاست و براي تصديق آنها، تنها تصور طرفين لازم است و نيازي به استدلال ندارد. اينها اصول اولي عقل هستند.
ما معتقديم اصول اوليه، فقط عقلي نيستند و اصول اولية شهودي هم داريم. اين اصول قبل از شكل‌گيري معرفت‌شناسي هم حاضرند و معرفت‌شناسي هم با همين‌ها كار خود را آغاز مي‌كند.
اساسا وقتي در تعريف معرفت مي‌گويند «باور صادق موجه»، و منظور از صادق، مطابق با واقع است، بايد قبل از تعريف معرفت و آغاز معرفت‌شناسي، «واقع» پذيرفته و تثبيت شده باشد. 🔺اين نكته در مورد منطق هم مطرح است. برخي اصول اولية عقل، پاية آغاز منطق است. براي نمونه، تمام اشكال استنتاج به شكل اول باز مي‌گردد و شكل اول بديهي دانسته مي‌شود. مي‌توان شكل اول را تحليل فلسفي كرد:
«شاملُ الشاملِ شاملٌ» 
يا
 «المندرجُ في المندرجِ مندرجٌ»
؛ اما اينها استدلال بر شكل اول نيست، و بايد گفت شكل اول، بديهي‌الانتاج است. 🔺 اينها چارچوب‌هاي اولية عقل است و عقل از آنها گريز و گزيري ندارد. پايه‌هاي عقل، دانش همگاني ضروري را شكل مي‌دهند، 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 🔹 بخش 1️⃣ به‌عنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 🔹 بخش 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 🔹 بخش 4️⃣ ظرفیت‌های / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه و تعالی شخصی و اجتماعی خودش https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 🔹 بخش 5️⃣ حادثه‌ای عظیم (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 🔹 بخش 6️⃣ حادثه‌ای عظیم (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 🔹 بخش 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 🔹 بخش 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 🔹 بخش 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔹 بخش 0️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 🔹 بخش 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 🔹 بخش 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 🔹 بخش 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 🔹 بخش 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2349 🔹 بخش 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 🔹 بخش 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinc
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 1️⃣1️⃣ 🔴روند تعریف : راه‌یابی 4️⃣فاکتورهای فضایی که برای عملکرد درست در راه‌یابی‌های انقلابی نیاز داریم ⚠️مجموعه‌ی این‌ها باید سطحش در محیط برود بالا، سطحش برود بالا و از رهگذر این تعالی تصمیماتی که بدنه می‌گیرد، تصمیماتی که جامعه‌ی انقلابی می‌گیرد، خیلی سطحش بالا می رود. ❇️ الف) ◀️همان است. این فاکتورها در سه محور عرض خواهد شد: ✅ محور اول . همان دانش‌های حوزوی ⚠️حرف‌هایی که حضرت امام می‌زد، فرمان‌هایی که می‌گرفت به خاطر دورخیزهای علمی خیلی غنای بالایی دارد. اگر ما می‌خواهیم انقلابی عمل بکنیم به این دورخیزها احتیاج داریم. طبیعتاً اینجا کامل با ادبیات علمی سخن گفته می‌شوم و ما باید به ادبیات علمی تن بدهیم تا بتوانیم حرف‌ها را بفهمیم، باید کار علمی ‌کنیم، ارتزاق علمی بکنیم؛ که اینجا می‌شود گفت یک نوع احراز باید اتفاق بیفتد. در باب مبانی فکری اسلامی نباید کوتاهی کرد؛ یعنی برای اینکه در انقلابی‌گری خوب و قوی عمل بکنیم، تحصیلات درست حوزوی واقعاً مؤثر است. ✅محور دوم: اسلامی ( به معنای عام) ⚠️ تفاوت نظام اندیشه با مبانی فکری؟ 💭در مبانی فکری اندیشه‌های تخصصی شاخه‌شاخه می‌شود و یک عده می روند صاحب آن تخصص می‌شوند و معمولاً افراد توزیع می‌شوند و یک نفر نمی‌توانند در همه رشته‌ها متخصص بشود؛ و حوزه هم تا حدی در یک یا چند دانش این تخصص را به ما می‌دهد. اما نظام اندیشه اسلامی آن چیزی است که همه ما باید بر آن مسلط باشیم. این اتّفاق به نظر من در حوزه نمی‌افتد. نظام اندیشه اسلامی یعنی اولاً همه دین را یکجا ببینیم و ثانیاً به صورتی منسجم ببینیم. مثلاً متوجه بشویم فلان قسمت فقه با فلان عقاید و به فلان اخلاق چه ارتباطی دارد؛ 🗯 اسلامی از منظر ح. فلاح ◀️به نظر رسیده می‌شود نظام اندیشه را ذیل سه سرفصل کلی جمع کرد. توحید، موحد، تربیت توحیدی. در سرفصل توحید، مباحث توحید، تفسیر جهان هستی و ... و در سرفصل موحد، مباحث ارزشی، تصویر انسان کامل، کمالات انسان و جامعه کامل، کمالات جامعه. در سرفصل تربیت توحیدی، کل نظام توصیه‌های اسلامی با هویت تربیتی قرائت شده است. ✅ محور سوم: (بسته‌های نظری راهبردی) ⚠️در این لایه‌ی باید بیاییم بر اساس موضوعات مهم‌ و کاربردی دسته‌بندی داشته باشیم. یک تمرکز کنیم روی این موضوع یک جمله اساسی از داخل تعلیمات اسلامی انقلابی دربیاوریم؛ این‌یک جمله را به‌عنوان پیشانی در این چیزی که عنوان بسته نظری مطرح می‌شود ثبت بکنیم. مثلاً زن در اسلام، جهاد، ولایت‌فقیه و ... مثلاً همین بحث ولایت‌فقیه را یک جمله بگذاریم بعد این را در بسته نظری تفصیلش بدهیم؛ یک‌کم دورخیز کنیم برویم قبل این جمله مبانی را بگوییم، بعد خود این جمله را در یک بسته نظری تشریحش کنیم. بعد استلزامات راهبردی‌اش را بگوییم. ⚠️ این بسته تئوریک که اسمش را گذاشته‌ایم باورداشت‌های انقلابی قصدش این است که بیاید آن موضوعات کلیدی که الآن موردنیاز ما است یک توده‌ی معرفتی آنجا ارائه کند؛ با یک صفت چالاکی نه این‌که یک‌مشت گزاره لگام‌گسیخته؛ بلکه گزاره‌ها به هم چفت هستند، خیلی حساب‌شده؛ قشنگ معلوم است که کل سخن در همین برچسب جمع می‌شود و در این محتوا هم خطوط راهبردی معلوم است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 💢بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1828 💢بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1862 💢بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1893 💢بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1947 💢بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2013 💢بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2070 💢بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2118 💢بخش 8️⃣ (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2162 ✅ پایان ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 🔻 بخش 8️⃣ (بخش پایانی) 📝 سوال: در پایان نکته‌ای مد نظر دارید بفرمایید. ✅ پاسخ: من فقط یک مسئله‌ای را باید درباره‌ی اصل فلسفه عرض کنم؛ اگر کسی فایده‌ی فلسفه را بداند، خیلی او را ترغیب می‌کند. یکی از فایده‌های فلسفه، یافتن معنی است؛ یعنی عالم را به شکل کلان، معنی دار می‌کند. لذا دانستن این مسئله او را به یک وادی خاصی از تعامل با جهان می‌کشاند. وقتی کسی فلسفه می‌خواند این احساس را دارد که انگار در مسائل کلان هستی سیر می‌کند. مسائل کلان هستی با انسان چه می‌کند؟ به انسان معنا می‌بخشد؛ از کجا آمده ام؟ به کجا می‌روم؟ من چه کسی هستم؟ چه نسبتی با مبدأ عالم دارم؟ این طور سوال ها، مهم‌ترین سوالات انسان به عنوان انسان هستند و زندگی را معنی دار می‌کنند؛ فلسفه از این چیزها است. من نمی‌گویم که فقط فلسفه اینطور است بلکه این کار را عرفان هم می‌کند، دین هم می‌کند ولی اگر شما فلسفه بخوانید، آن دو ساحت دیگر هم همین معنا را می‌دهند. پس من تأکید می‌کنم اگر انسان بخواهد بسیاری از مسائل خودش را حل کند، باید به فلسفه و امثال فلسفه تکیه کند. از طرفی تلاش کند از رشته معقول، از اساتید قدر بهره بگیرد که اگر اساتیدش قدر باشند، خیلی از مشکلات برطرف می‌شود. 📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🌐 1 خرداد روز بزرگداشت حکیم متأله جناب صدالمتألهین شیرازی گرامی باد. ❇️ در کلام امام خمینی (ره) 💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء الكاملين قدس سره، شرح دعاء السحر / 57 💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء السالكين، رضي اللَّه تعالى عنه، شرح دعاء السحر/ 84 💠هذا حقيقة الامر بين الامرين الذي حققه السلف الصالح من اولياء الحكمة و منابع التحقيق كمولانا الفيلسوف صدر الحكماء و المتألهين، رضوان اللَّه عليه، شرح دعاء السحر/ 95 💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء الشامخين، رضوان اللَّه عليه، شرح دعاء السحر/ 119 💠جناب محقق فلاسفه، صدر الحكماء و المتألهين، قدّس اللّه سرّه و أجزل أجره، شرح چهل حديث / 395 💠و جناب محقق فلاسفه و فخر طايفه حقه، صدر المتألهين، رضوان اللّه عليه، شرح چهل حديث / 413 💠اعظم الفلاسفة على الاطلاق، حضرت صدر المتألهين، است. شرح چهل حديث/ 528 💠از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدر المتألّهين - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند. صحيفه امام، ج‏21 / 224 پيام به آقاى ميخائيل گورباچف(دعوت به اسلام و پيش‏بينى شكست كمونيسم) 💠«قد أقام شيخ العرفاء الكاملين و أعظم الفلاسفة المعظّمين، صدر الحكماء و المتألّهين، قدّس اللّه نفسه الشريفة.» مصباح الهداية إلى الخلافة و الولاية/ 60 💠 جناب صدرالمتألهین را، که است، زندیق می خوانیم و از هیچ گونه توهینی درباره او دریغ نمی کنیم. شرح چهل حدیث، ص 456 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac