#شبیخون_فرهنگی
💔 از ماست که بر ماست. 💔
با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش، #شاد، طراحی شد تا فضایی امن برای این امر باشد.
کمی بعد بخشهای مختلفی به این اپلیکیشن اضافه شد که یکی از آنها انیمیشن هایی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد. شاید به بهانه سرگرمی یا هدایت دانش آموزان به یک فضای امن.
#کوکو نام یکی از آنهاست که به راحتی باور فرزندان ما را در مورد معاد تغییر می دهد و البته بیننده را به موسیقی نیز بسیار علاقمند می کند.
شاید دیگر نیازی به دشمن و #فیلتر و ... نباشد تا زمانی که خائن داخلی کار دشمن را بهتر از او به انجام می رساند.
#علامه_مصباح رحمت الله علیه می فرمودند: نقطه آغاز اصلاح یا تباهی جامعه #آموزش_و_پرورش است.
تلاش فراوان عده ای برای استمرار #آموزش_مجازی به بهانه های مختلف از جمله #مسمومیت_های اخیر نیز در همین راستا قابل فهم است.
#ابراهیمی_پور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
#انباشت_نیروی_اجتماعی
#بدحجابی
✅ فشارهای اجتماعی خواه محسوس باشند یا نامحسوس، در صورتی که با اقناع عمومی همراه نباشند، با مقاومت مواجه می شوند. اما در صورتی که زمینه برای مقاومت یا مخالفت وجود نداشته باشد، موجب انباشت و تراکم نیروهایی می شوند که در زمان و مکانی مناسب با انفجاری عظیم تحولی اجتماعی را رقم خواهند زد. البته گاهی این نیروی متراکم با یک حادثه تخلیه می شود و نتیجه چشم گیری نخواهد داشت.
✅ عده ای که هنجارهای مربوط به حجاب را درونی نکرده یا برعکس هنجارهای بی حجابی را جامعه پذیر شده بودند، در کنار گروهی از اقلیت های دینی و مذهبی (مسیحی، زردشتی، علی الهی و ...) که اصلا اعتقادی به حجاب نداشته اما در جامعه به عنوان غیر مسلمان شناخته نمی شوند، نیروی انباشته و متراکم خود را با فوت #مهسا امینی، تخلیه کردند.
✅ اما اکنون با ظهور بی حجابی و حتی در مواردی نیمه برهنگی که البته درصد کمی از افراد جامعه را شامل می شود از یک سو و سهل انگاری و بی اعتنایی دستگاه های مربوطه و نظام کنترل رسمی از سوی دیگر، زمینههای انباشت انرژی قشر مذهبی و #مدافعان_حجاب فراهم شده است. این قشر البته #تاب_آوری بالایی داشته و همواره در طول تاریخ خویشتنداری زیادی از خود نشان داده است، اما به هر حال این انرژی متراکم می تواند #انفجاری عظیم در پی داشته و تحولات مثبت و منفی فراوانی را رقم زند.
#مدافعان_حجاب
#دختران_انقلاب
#ابراهیمی_پور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
38.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹نشست فرهیختگان و صاحب نظران حوزوی با موضوع ارائه طرح حجاب و عفاف و هم اندیشی پیرامون آن
👤در این ویدیو به بخشی از نظرات اعضای جلسه پرداخته شده است.
💢 با ارائه اساتید محترم خیری، اقاجانی، ابراهیمی پور، کدخدایی، بابایی، طالبی، میرجعفری و... از اعضای محترم انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر_اجتماعی
#پستتر_از_حیوان
#دفاع_از_ناموس
#دفاع_از_فرهنگ
✅ منظور از انسانهایی که از حیوان پستتر هستند، در آیه 179 از سوره اعراف چیست؟ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ
✅ مرغ پرندهای است بسیار ترسو. اما همین مرغ هنگامی که صاحب فرزند میشود دلیر و شجاع شده و در جنگ با مهاجمان به فرزندانش و لو بسیار قوی باشند، تردیدی به خود راه نمیدهد (درس تفسیر استاد جوادی آملی). حال انسانهایی که از لاف زدن امریکاییها برای حمله به ایران میترسند، کسانی که پشت به دشمن میکنند، حتما از این حیوان پستترند، چه رسد به آنهایی که با دشمن همکاری هم میکنند.
✅ آن هنگامی که ما نه سلاح داشتیم و نه تجربه، امریکا هیچ غلطی نتوانست بکند حالا که ما به یاری خدا و همت انسانهای شجاع و مخلص، سر تا پا مسلح هستیم و امریکا رو به افول است، چه غلطی میتواند بکند؟
#شجاعت
#شهادتطلبی
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆سلسله نشستهای دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژهبرنامههای ماه مبارک رمضان
🗂 موضوع: حیا و عفت از منظر جامعهشناختی
👤 سخنران: حجتالاسلام دکترقاسم ابراهیمیپور،
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره
🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇
🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/1402011923m.mp4
🔶 لینک آرشیو در آپارات👇
🎥 https://aparat.com/v/I2bJD
🔶 لینک فایل صوتی👇
🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/1402011923s.mp3
🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇
🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1414
🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇
🌐 https://wisgoon.com/pin/48608336/
🆔 @difqom
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1401
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
#هزاروچهارصد_نوجوان_معتکف_یزدی_مسجد_آخوند_ملااسماعیل_(عکس بالا)
#رشد_کمی_و_کیفی_دینداری
#جامعه_پذیری_دینی
#فاصله_واقعیت_و_مخیله_اجتماعی
✅ ظهور رفتارهایی مثل کشف حجاب، روزهخواری، تظاهر به گناه، اختلاس، رشوهخواری، رباخواری، و بزرگنمایی آن از سوی رسانههای غربی و شبکههای اجتماعی، این انگاره غیرعلمی (#خیالی) را بر ذهن برخی از افراد و حتی گاهی متخصصین علوم انسانی، حاکم میگرداند که دینداری در ایران معاصر رو به افول است.
✅ اما فزونی تجمعات دینی مثل رونق اعتکاف، حضور میلیونی در مراسمات شبهای قدر و نماز عید فطر، راهپیمایی میلیونی زائران اربعین حسینی و دهها تجمع سالانه دیگر با حضور اقشار مختلف جامعه در مناسک دینی، حاکی از رشد دینداری در #واقعیت ایران معاصر است. جالب این که بسیاری از فعالان در این تجمعات نوجوانان هستند.
#ابراهیمی_پور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
🌹اقامه نماز عید فطر توسط مهاجران افغانستانی، تهران، منطقه ۱۹، ۱۴۰۲🌹
#مهاجران_افغانستانی
✍️ فزونی مهاجران افغانستانی در ایران فرصتها و چالشهای فراوانی پیش روی نظام جمهوری اسلامی قرار خواهد داد.
✅ افزایش قابل توجه جمعیت مهاجران، اخذ شناسنامه ایرانی، وصلت با ایرانیان، تحصیل در رشتهها و سطوح مختلف علمی، اشتغال در عرصههای تخصصی متعدد، افزایش ثروت و تحول در پایگاه و منزلت اجتماعی، از جمله ویژگیهای جدید این گروه از مهاجران در مقایسه با سایر مهاجرین حاضر در ایران است.
✅ #تحصیل_در_ایران و تأثیرپذیری از فلسفه و تفکر ایرانی اسلامی در مقابل مهاجرانی که در اروپا و آمریکا یا سایر کشورهای اسلامی تحصیل میکنند، فرصتی عظیم و البته تا حدی مورد غفلت است. همبستگی فراملی، تقویت جببه مقاومت، نیروی کار نسبتا ارازنتر، جبران بخشی از چالشهای جمعیتی، از جمله کارکردهای این پدیده است.
✅ اما افزایش #مهاجران_بدون_تخصص و #مهارت در بازار کار ایران که خود با مشکل تورم و بیکاری مواجه است، به ویژه در شرایط امنیتی حاضر، زمینهساز مسائل اجتماعی سیاسی فراوانی چون افزایش نرخ بیکاری، تشدید فقر و حاشیهنشینی و احتمال حمایت از تجمعات اعتراضی، خواهد شد.
#ابراهیمی_پور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
✍️ #تهاجم_به_روحانیت، عمری به درازای تاریخ ادیان دارد. تهمت، تمسخر، شایعهپراکنی، تبعید، حبس، شکنجه و قتل از جمله شیوههای تهاجم به روحانیت بوده و هست.
اما انگیزه از این همه تهاجم چیست؟
1️⃣ برخی عملکرد منفی روحانیت و کاهش منزلت اجتماعی آنها را عامل این تهاجمات میدانند. البته تجملگرایی و رفتارهای خلاف شرع، قانون و عرف در میان برخی از روحانیون قابل انکار نیست. اما ...
2️⃣ برخی دیگر قرار گرفتن روحانیت در مسئولیتهای اجرایی، را عامل این تهاجمات میشمارند. اما برنده شدن روحانیون متعدد در انتخابات بعد از چهار دهه، نقض این ادعاست.
3️⃣ هجمه رسانهای علیه روحانیت، به ویژه در دهه اخیر را نیز نمیتوان نادیده گرفت. اما انتظار میرود این هجمهها، تهاجمات مردمی را به دنبال داشته باشد، نه ترور سازمان یافته.
👈 به راستی ترور #شهدای_روحانی چون مطهری، مفتح، بهشتی، باهنر، مدنی، اشرفی، دستغیب و ... به دلایل فوق بوده است؟ قطعا پاسخ منفی است.
تحلیل مسائل اجتماعی معاصر بدون در نظر گرفتن نیروی #استکبار و لشکر #منورالفکری آنها در داخل کشور، سطحی و غیر علمی خواهد بود.
✅ حق این است که عده ای از مدتها پیش اجیر شده، آموزش دیده و تطمیع شدهاند تا به عنوان بخشی از یک برنامه کلان و حساب شده براندازی، نقش ایفا کنند. البته در این برنامه به منظور القای نفرت عمومی از روحانیت، از عوامل بالا نیز استفاده بهینه شده است. اما عامل اصلی بیرونی است.
#ترور_روحانیت
#شهدای_محراب
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
42.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سهشنبههای_علوم_انسانی_اسلامی
✅ جلسه سیزدهم: نسبت سعادت حقیقی با قلمروی دین و علم دینی
🎤سخنران: حجتالاسلام #جعفریهرندی
1️⃣ سعادت حقیقی یا ابدی به معنای دستیابی به لذات پایدار و مصداق اتم آن قرب الهی است. امور مربوط به سعادت از وحی، عقل یا هر منبع دیگری به دست آید در قلمروی دین قرار میگیرد.
2️⃣ اما سعادت حقیقی در گروی سعادت دنیوی است. چرا که شناخت و رفتار دنیوی که با سعادت نسبت دارد در قلمروی دین است.
3️⃣ حتی اصول معماری و صنعتی اگر به ارزشهای دینی مثل حفاظت بهتر از جان مسلمانان مربوط شود داخل در قلمروی دین است.
4️⃣ مقصود از سعادت دنیوی نیز زندگی مطلوب و متناسب با کرامت و کمال انسان و نه رفاه صرف است.
❇️ برداشت: در اسلامیسازی علوم انساني باید سعادت دنیوی را نیز از منظر دین مورد توجه قرار داد.
#تعاملات_علمی
#مناظرات_علمی
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
#میز_گرد
🔰گروه علمی فلسفه و عرفان اسلامی و انجمن طلاب فلسفه و عرفان با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار میکند:
📚میزگرد فراسازمانی «جریان شناسی اعتزال نو»
💢ارائه دهنده: سرکار خانم براتی (دانش پژوه مقطع دکتری)
💢ناقد:حجتالاسلامو المسلمیندکتر ابراهیمی پور
🕌مکان: پردیسان، بلوار امامت، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، ضلع شرقی، طبقه سوم
⏰زمان: پنجشنبه ۱۴اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح
🔗بستر مجازی:
https://vce.miu.ac.ir/hoda5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نیمچه_عالمان
#تحلیلهای_آبکی
#متخصصان_بیسواد
✍️ تکثر نظریهها و تنوع تحلیلهای اجتماعی
✅ توسعه آموزش در ایران؛ فزونی افراد تحصیل کرده در سطوح عالی حوزه و دانشگاه و ظهور پدیده #فارغالتحصیلان_استاد_ندیده را به دنبال داشته است.
😔 دانشجویان و طلابی که بدون حضور مرتب در کلاس درس، شاگردی کردن و خواندن و فهمیدن متنهای دقیق علمی، پایههای تحصیلی را با سرعت پشت سر گذاشته و خود را فارغالتحصیل پنداشتهاند.
👈 این گروه که در عرصه تحصیلی خود نیز سواد لازم و کافی را ندارند، در زمینههای دیگر با جسارت بیشتری اظهار نظر تخصصی میکنند.
👌مشاهده تحلیلهای متکثر و غیر روشمند در مورد پدیدههای اجتماعی مثل کشف حجاب و ارائه راه حلهای غیرعلمی و از همه عجیبتر نسبت دادن آن به دین و سیره ائمه، شاهدی بر این مدعاست.
#علمسکولار
#منورالفکری
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از زاهدی
🌷بسمه تعالی🌷
گروه علمی فلسفه و عرفان اسلامی و انجمن طلاب فلسفه و عرفان با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار میکند:
🌍میزگرد فراسازمانی
📚 موضوع: سلفیه از گذشته تا حال
🎤ارائه دهنده: سرکار خانم زاهدی (دانش پژوه مقطع دکتری)
📝ناقد:حجتالاسلامو المسلمیندکتر ابراهیمی پور
🏢مکان: پردیسان، بلوار امامت، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، ضلع شرقی، طبقه سوم، اتاق ۲۹(سالن جلسات علامه طباطبایی)
⏰زمان: پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح
https://vce.miu.ac.ir/hoda5💻
#سهشنبههای_علوم_انسانی_اسلامی
✅ جلسه چهاردهم: جایگاه #معرفتشهودی در علوم انسانی اسلامی
🎤سخنران: دکتر محمد #فنائیاشکوری
#شناخت_عرفانی با ارائه هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی مختص به خود، در علوم انسانی اثر گذار است.
مراحل:
1️⃣ استفاده از دستاوردهای معرفتی عرفای مسلمان [عرفای مسلمان هم مبانی معرفتی تولید نمودهاند و هم نظریههای اجتماعی مثل نظریه ادوار و اکوار تاریخی]
2️⃣ توسعۀ مبانی معرفتی با استفاده از روش عرفانی [مبانی معرفتی عرفانی معطوف به مسائل بنیادین در علوم انسانی قابل بسط و توسعه است]
3️⃣ ارزیابی دعاوی عرفانی مرتبط با علوم انسانی براساس عقل، شرع و تجربه [#نظریههای_اجتماعی_عرفانی، همچون سایر نظریههای علوم انسانی نیازمند ارزیابی است]
❇️ دکتر فنائی، استفاده از رویکرد عرفانی در اسلامی سازی علوم انسانی را به دلیل سخت بودن فرایند آن، در اولویتهای پس از رویکردهای دیگر مثل فلسفه قرار میدهند.
#تعاملات_علمی
#مناظرات_علمی
#جامعهشناسی_عرفانی
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
لطفاً از این کمپین حمایت کنید. طبق پیگیری صورت گرفته سازمان اتوبوسرانی قم زیر بار اصلاح چینش صندلیهای بخش آقایان نمیرود و در اتوبوسهای جدید زمینه نگاه حرام آقایان و جوانان به بخش بانوان را فراهم کرده است. با تکثیر این پیام و مشارکت خود از این کمپین حمایت کنید و در ثواب نهی از منکر اجتماعی و ماندگار مشارکت کنید.
https://farsnews.ir/my/c/161746
#میزگرد
#کرسی_نقد
🔰انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری مراکز حوزوی برگزار میکند؛
💢میز گرد «تحلیل اجتماعی مواجهه حکمرانی و مردمی با نابهنجاری پوشش و حجاب»
💢با حضور اساتید:
🔸حجتالاسلام دکتر خیری
🔹حجتالاسلام دکتر ابراهیمی پور
🔸حجتالاسلام دکتر آقاجانی
🔹حجتالاسلام دکتر مبینی
🔸آقای دکتر سیاهپوش
🔹آقای دکتر دین محمدی
🔸سرکار خانم دکتر منصوری
🔹سرکار خانم دکتر صادقی
🔸سرکار خانم طرقی
🗓زمان: یکشنبه ۲۴ اردیبهشتماه ساعت ۱۷
🕌مکان: قم، خ جمهوری ۲ فرعی اول سمت چپ ساختمان انجمن های علمی حوزه
▫️هماهنگی جهت شرکت حضوری
@adminssoq
▪️به شرکت کنندگان گواهی اعطا میشود
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
🌷بسمه تعالی🌷
گروه علمی فلسفه و عرفان اسلامی و انجمن طلاب فلسفه و عرفان با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار میکند:
🌍میزگرد فراسازمانی
📚 موضوع: بررسی انتقادی روش شناسی جابری در تبیین کنش گری سیاسی
🎤ارائه دهنده: سرکار خانم نقوی (دانش پژوه مقطع دکتری)
📝ناقد:حجتالاسلامو المسلمیندکتر ابراهیمی پور
🏢مکان: پردیسان، بلوار امامت، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، ضلع شرقی، طبقه سوم، سالن جلسات علامه طباطبایی
⏰زمان: پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح
لینک حضور مجازی:
https://vce.miu.ac.ir/hoda5💻
اندیشمندان عرب، جابری ۱.m4a
4.56M
#درسگفتارهای_اندیشه_معاصر_مسلمین
⏰ زمان صوت: 00:04:37
#استاد_ابراهیمیپور
#محمدعابد_الجابری (۱)
مسئله #عقب_ماندگی جهان عرب
بررسی تاریخی عقل عربی (#عقل_برساخته)
نسبت معرفت، فرهنگ و #عقلانیت
طبقه بندی علم
نظام های معرفتی بیانی، برهانی و عرفانی
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
اندیشمندان عرب، جابری ۲.m4a
7.25M
#درسگفتارهای_اندیشه_معاصر_مسلمین
⏰زمان صوت: 00:07:23
#استاد_ابراهیمیپور
#محمدعابد_الجابری (۲)
1️⃣ تولد نظام معرفتی بیانی
2️⃣ ورود نظام معرفتی عرفانی
3️⃣ نزاع میان دو نظام معرفتی بیانی و عرفانی
4️⃣ ورود نظام معرفتی برهانی
5️⃣ درگیر شدن نظام معرفتی برهانی در نزاع
6️⃣ ایدئولوژیک شدن نظام معرفتی برهانی
⬅️ مغلوب شدن عقل برهانی
✳️ نسبت سیاست و نظام های معرفتی
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از قاسم ابراهیمی پور
اندیشمندان عرب، جابری ۳.m4a
7.89M
#درسگفتارهای_اندیشه_معاصر_مسلمین
استاد #ابراهیمیپور
#محمدعابد_الجابری (3)
👈 راه خروج از #عقبماندگی
1️⃣ بازگشت به فلسفه #ابنرشد
2️⃣ بازگشت به تاریخ #ابنخلدون
3️⃣ بازگشت به فقه #شاطبی
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour/36
هدایت شده از قاسم ابراهیمی پور
اندیشمندان عرب، جابری ۴.m4a
7.09M
#درسگفتارهای_اندیشه_معاصر_مسلمین
استاد #ابراهیمیپور
#محمدعابد_الجابری (4)
👈 مبانی جابری و نقد نظریه او
1️⃣ نسبت اندیشه، اجتماع و سیاست (تاثیر #میشل_فوکو بر جابری)
2️⃣ جدایی دین از دنیا و علم (#سکولاریسم_معرفتی)
3️⃣ قابل جمع نبودن بیان، عرفان و برهان
✅ نقد:
👈 #عصری_شدن دین و علوم دینی و بیتوجهی به #عقلانیت_شیعی به بهانه بررسی عقل عرب
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour/36
هدایت شده از حمید پارسانیا
📌با ورود سبک زندگی غربی به فرهنگ، اکنون در حال حرکت به سمت فلسفه غربی هستیم؟
✴️ به نظر میرسد که ما ابتدا مقهور اقتدار و تکنولوژی آنها شدیم و علوم ناظر به این سطح از قدرت و تکنولوژی را وارد کردیم ولی این ظاهر قضیه است؛ زیرا واردات در همین سطح باقی نمانده و عمق گرفته است؛ یعنی آن لایههای عمیق و تئوریک خودش را طلب کرده و به همراه خودش آورده است. در یک مقطعی که پوزیتیویسم میآید و اظهار ضدفلسفی بودن میکند و فلسفه را معنای جدیدی میکند؛ این تعریف با معنای تاریخی ما از فلسفه متفاوت است؛ چراکه یک ذهنیتی است که برای آنان شکل گرفته است.
❇️ مرحوم علامه(ره) در کتاب علی(ع) و فلسفه الهی که حدود 60 سال پیش آن را نوشتهاند، ابتدا معنای فلسفه را در جهان اسلام بیان کردند و سپس معنای فلسفه در جهان مدرن، یعنی حرف کانت و کنت را بیان کردهاند و خیلی خوب و دقیق هم گفتهاند.
♦️ البته در آن زمان تعابیری که الان در فلسفه غرب با عنوان ابژکتیو، سوبژکتیو یا اینترسوبژکتیو هست، آن زمان مطرح نبوده است لکن ایشان دقیقا همان معانی را در فلسفه غرب توضیح دادهاند. اگر در اولین مواجهات فرهنگ غرب با فرهنگ ما، فلسفه اسلامی با یک سرعت جدیتری به آن پاسخ میداد و با آن تقابل میکرد، شاید قدرت و قوت فلسفه اسلامی مانع از این بود که فلسفه غرب به این سرعت وارد فرهنگ ما شود.
✨مواجهه با فرهنگ غرب در چندین لایه مختلف، از لایههای رویی تا لایههای میانی و عمیق ممکن است. برخی افراد مانند مرحوم علامه طباطبایی(ره) عالیترین افق که شهود حقایق هستی است را در خود محقق کردهاند.
🔹ایشان لایههایی از عالم و هستی را مشاهده میکند که جهان مدرن بهشدت به آن پشت کرده است. کسی که ذکر آسمان و زمین را میشوند و جریان حیات را میبیند، وقتی با فلسفهای مواجه میشود که میگوید: «واقعیت در حس، منحصر است و مابقی هر چه هست، صرفا مربوط به ذهن است.» او به چنین فلسفهای میخندد! چراکه او در حال مشاهده واقعیتی عمیق است. اما آن جریان رقیب، فرهنگ عمومی را میروبد.
📌در مقابله با این جریان، آیا اندیشمندان ما در گفتوگو با فلاسفه غربی وارد میشوند؟
✅ ما فیلسوفانی داریم که حکمت سینوی یا اشراق یا صدرایی را به خوبی میخوانند اما یک کلمه و جمله با جریان رقیب خود درگیر نمیشوند! و اصلا خود را کاملا کنار میکشند! ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی(ره) برود با آنها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟
🔻کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جابهجای آن به هجمه رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟ شما المیزان را با المنار مقایسه کنید و ببینید این مقاومتی که علامه طباطبایی(ره) در برابر فرهنگ غرب کرده، قابل مقایسه است؟ اینها خصوصیات علامه(ره) است.
💢اینکه فرهنگ غرب، یک هژمونی عظیم راه انداخته و فضای علمی جهان را تسخیر کرده و برایش تعیینتکلیف کرده، یک نوعی اغواء است. اغواء که فقط به مغالطه لفظی نیست؛ اینکه چشم و گوش جهان را از آنچه خود میخواهد، پر میکند، اغواء است.
🔸در مقابله با این فرهنگ، اگر در انقلاب اسلامی، مرحوم امام(ره) توانست در شکست عرصه عملی و سیاسی موفق عمل کند، اما در مقابله با تنیدهها و رشتههای نظری فرهنگ غرب، آن کسی که قد علم کرد، مرحوم علامه طباطبایی(ره) بود. البته خیلیهای دیگر هم بودند که سعی داشتند، با فرهنگ غرب مواجه شوند و به آنان پاسخ دهند لکن بعضا وارد چهارچوب مفاهیم و نظام علمی آنان شدهاند و به نحوی شکست خوردند.
✍️ استاد حمید پارسانیا
💠 @parsania_net
✍️ گزارشی از میزگرد نقد و نظر «تحلیل اجتماعی مواجهه حکمرانی و مردمی با نابهنجاری پوشش و حجاب»
🔹انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم و کمیته مرکزی کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه میزگرد علمی و کرسی نقد و نظر «تحلیل اجتماعی مواجهه حکمرانی و مردمی با نابهنجاری پوشش و حجاب» را برگزار کرد.
دبیر کرسی: حجتالاسلام #ابراهیمیپور
سخنرانان:
حجتالاسلام دکتر#خیری
حجتالاسلام دکتر#آقاجانی
دکتر#سیاهپوش
خانم دکتر#منصوری
خانم #طرقی
دکتر#دینمحمدی
📎 گزارش کامل نشست
@hawzahnews | حوزهنیوز
🌺 همایش روز ملی جمعیت 🌺بازتحلیل راهبردها و شیوه های مواجهه با #بحران_جمعیت،
#موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، اردیبهشت ۱۴۰۲.
سخنرانان:
حجت الاسلام دکتر #سقای_بی_ریا
دکتر #بانکی_پور
خانم دکتر #اردبیلی
📌 امیدافرینی لازم است.
💔 توجه به واقعیت: خروج خیل کثیری از افراد از دوره فرزنداوری طی پنج سال آینده. مجموعه کارهای انجام شده تاکنون دلگرم کننده نیست.
✅ تفاوت ادبیات برای مخاطبان متفاوت: با قشر نخبگانی #زبان_علمی و با عموم مردم #زبان_اقناع کارآمد است.
👈 نقش #دشمن را نمی توان نادیده گرفت اما #اشتباهات خود را نیز باید جدی رصد کنیم. زمانمند نبودن قوانین و برنامة ها، نپذیرفتن اشتباهات و ...
✅ مسئله بحران جمعیت باید ملی باشد و نباید به یک قشر خاص مذهبی یا قومی منحصر شود.
✍️ #ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour/36
🌺 ایدههایی برای برون رفت از #بحران_جمعیت
حجت الاسلام#ابراهیمی_پور🎤
#پویش_مردمی_حل_بحران_جمعیت
#همایش روز ملی جمعیت، اردیبهشت 1402.
👈 اقتصاد در حل بحران جمعیت اصل و زیربنا نیست. چرا که در جوامعی مثل ایران واقعیت اجتماعی مهمی مثل #خویشاوندی وجود دارد.
✳️ کنش فرزندآوری، تحت سه عنصر #آگاهی_جمعی، #مخیله_اجتماعی و #ناخودآگاه_جمعی قرار دارد.
1️⃣ آگاهی نسبت به بحرانهای مربوط به آینده بیشتر مورد توجه قشر #نخبگانی است.
2️⃣ مخیله اجتماعی سرشار از پذیرش نسبت کاهش فرزندآوری با زندگی بهتر است.
3️⃣ ناخودآگاه جمعی نیز محل نزاع #لذتگرایی و #رفاهطلبی (سبک زندگی غربی) و #معنویتگرایی و آخرتگرایی (حضور اجتماعی دین) است.
❇️ گروههای اجتماعی (شیعه، سنی و لیبرالهای غربگرا) با توجه به #تنش_درونی و #عامل_بیرونی و سه عنصر بالا کنشگریهای متفاوتی در فرزنداوری دارند.
✅ #لیبرالها اصلا قائل به بحران جمعیت نیستند.
✅ #اهل_سنت تنش درونی (نسبت جمعیت شیعه و سنی) و عامل بیرونی (حمایتهای کشورهای اسلامی) را دارند.
✅ اما #تشیع به عنوان گروه اکثری در جامعه ایران نه تنش درونی دارد و نه عامل بیرونی.
راهبردهای فرهنگی مردمی:
#پویش والدین #خواهان_نوه با حمایت مالی، عاطفی و مراقبتی از فرزندان.
#پویش بچههای #خواهان_خواهر_و_برادر.
#پویش حمایتهای #خویشاوندی از فرزنداوری
#پویش حمایتهای شهری، استانی و ملی در ایفای نقش اجتماعی #سهم_هر_ایرانی_از_جوانی_جمعیت.
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour/36