.
#سنی_شهید
توضیح فارسی و اسناد(۱):
در عقائد ما چگونه شیعه و سنی مقابل صهیون با هم جمع می شود؟
به چه عنوانی مراجع شیعه ،کشته های اهل سنت را #شهید خطاب می کنند؟
موضع گیری بزرگان شیعه ، عقبه ی معارفی دارد... ریشه در فقه و ادله و احادیث شیعه دارد...
چطور ممکن است در مقابل جهان کفرِ ی..ه..و..د شیعه و سنی جمع بشوند و یک مرجع شیعه ،کشته های اهل سنت را #ش..هید خطاب کند...
این خطاب نه از سر ذوق است نه از سر مصلحت و نه از سر تقیه... خود رهبری در سخنرانی روز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره کردند/دی،۱۴۰۲/
و دعای مرزداران حضرت سجاد را مطرح فرمودند:
دعایی که امام سجاد علیه السلام برای مرزداران زمان خودش می کند و به تصریح برای آنان بهشت خلد و دار الامن وعده می دهد... کسانی که عملاً عمّال و کارگزاران و مرزداران دولت بنی امیه اند و غالباً یا قاطبهً به اصطلاح سنّی اند و شیعه نیستند...
چطور ممکن است امام برای غیرشیعه بهشت برین بخواهد؟؟
ممکن است اگر طبق فرموده ی خودشان از یک شرط مهم عبور کرده باشد...
طبق روایت امام معصوم علیه السلام ، دری هست در بهشت که مخصوص مسلمانان غیر شیعه است که آنان هم به شفاعت اهل بیت علیهم السلام وارد بهشت می شوند و شرطی دارد این شفاعت و ورود(۱)
باب لسائر المسلمین الذین لا یوجد فی قلوبهم مقدار ذره من بغضنا اهل البیت...
آری دل اگر از بغض امام علیه السلام خالی باشد و در دنیا محروم از عشق و ولایت امام مانده باشد و مغرض و مبغض نباشد ، راه شفاعت برای امام گشوده می شود... و غیر از این،طریقی نجات وجود ندارد....
___________________
پ.ن: إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ بَابٌ يَدْخُلُ مِنْهُ النَّبِيُّونَ وَ الصِّدِّيقُونَ وَ بَابٌ يَدْخُلُ مِنْهُ الشُّهَدَاءُ وَ الصَّالِحُونَ وَ خَمْسَةُ أَبْوَابٍ يَدْخُلُ مِنْهَا شِيعَتُنَا وَ مُحبونا..... و بَابٌ يَدْخُلُ مِنْهُ سَائِرُ الْمُسْلِمِينَ مِمَّنْ شَهِدَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ يَكُنْ فِي قَلْبِهِ مِقْدَارُ ذَرَّةٍ مِنْ بُغْضِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ.
.
📚الخصال، ج2، ص: 408
ادامه 👇
.
توضیح فارسی و اسناد(۲): 👇
شاید تطبیق عنوان فقهی اش را بتوان بر همان عنوان #استضعاف بار کرد که بحث تفصیلی مجزایی می طلبد و اساتید معزز مفصلا بحث فرموده اند...
نظیر و تطبیق این فرمایش را ، امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ی ۱۸۲ دارند آنجایی که در کشاکش مشکلات بعد از صفین کشته های سپاه خود در صفین را اینگونه وصف می فرماید:
ما ضر اخواننا الذين سفکت دماؤهم و هم بصفين الا يکونوا اليوم احياء يسيغون الغصص و يشربون الرنق قد والله لقوا الله فوفاهم اجورهم واحلهم دار الامن بعد خوفهم
برادران ما که خونشان در صفین ریخته شد ضرر نکردند که اگر امروز زنده بودند
خوراکشان غم و غصه و نوشیدنی شان اندوه می شد قسم به خدا در حالی خدا را ملاقات کردند که خدا اجرشان را به تمامی داد و بعد خوف آنها را ایمن گرداند
أين إخواني الذينَ رَكِبوا الطريق ، و مَضَوا على الحَقّ ؟
حال آن که افرادی که در صفین در رکاب مولا جنگیدند غالبشان ، علی علیه السلام را خلیفه ی چهارم می دانستند...
این کلام نظیر همان دعای امام سجاد برای عمال حکومت بنی امیه در مرزداری از مسلمانان در برابر کفر است و شرط نجات ، همان است که ذکر شد...
امام سجاد علیه السلام هم در دعای ۲۷ به صرف دعا برای آنها بسنده نمی کنند و تصریح می کنند که آنان بهشتی اند و کشته ها را ش..هید می خوانند:
، وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ نَصْبَ أَعْيُنِهِمْ ، وَ لَوِّحْ مِنْهَا لِأَبْصَارِهِمْ مَا أَعْدَدْتَ فِيهَا مِنْ مَسَاكِنِ الْخُلْدِ وَ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ وَ الْحُورِ الْحِسَانِ وَ الْأَنْهَارِ الْمُطَّرِدَةِ بِأَنْوَاعِ الْأَشْرِبَةِ وَ الْأَشْجَارِ الْمُتَدَلِّيَةِ بِصُنُوفِ الَّثمَرِ ...
...فَإِنْ خَتَمْتَ لَهُ بِالسَّعَادَةِ ، وَ قَضَيْتَ لَهُ بِالشَّهَادَةِ فَبَعْدَ أَنْ يَجْتَاحَ عَدُوَّكَ بِالْقَتْلِ ، وَ بَعْدَ أَنْ يَجْهَدَ بِهِمُ الْأَسْرُ ، وَ بَعْدَ أَنْ تَأْمَنَ أَطْرَافُ الْمُسْلِمِينَ ، وَ بَعْدَ أَنْ يُوَلِّيَ عَدُوُّكَ مُدْبِرِينَ .
این همان تطبیق به معارف شیعیه و علویه است و با همان حساب و کتاب معهوده ای ست که عرض شد و امروز بر همان ریل و همان طریق این اتفاق در مقابل صهیون رقم می خورد.
جعلنا الله من انصار صاحب الزمان عج
#غزه #فلسطین
#شیعه_و_سنی_در_فلسطین
#طوفان_الاقصی
حجت الاساام #سید_رضا_محبوبی ✍
.
.
#نامه_امام_رضا به #حضرت_عبدالعظیم
#شیخ_مفید در کتاب خویش، پیام جامع، آموزنده و جالبی را از امام رضا علیهالسلام آورده است. امام این پیام را بهوسیله حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام بهشیعیان و دوستداران اهلبیت علیهمالسلام فرستادهاند.
.
.
[۱۱] بهدوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده
[۱۲] و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند (گروه اول) و یا یکی از دوستان ما را برنجانند (گروه دوم) و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند (گروه سوم) ، همه را مورد عفو قرار خواهد داد.👇
اما از آن #سه_گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد.
جز اینکه از نیت خود بازگردند.
[۱۳] و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و #از_ولایت_ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت(علیهمالسّلام) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه میبرم.
[۱۱] وعرِّفْهم أنّ الله قد غفر لمحسنهم، وتجاوز عن مسیئهم،
[۱۲] إلاّ مَن أشرک به أو آذی ولیّاً من أولیائی أو أضمر له سوءً، فإنّ الله لا یغفر له حتّی یرجع عنه،
[۱۳] فإنْ رجع وإلاّ نُزع رُوح الإیمان عن قلبه، وخرج عن ولایتی، ولم یکن له نصیب فی ولایتنا، وأعوذ بالله من ذلک.
📚 اختصاص، شیخمفید، ص۲۴۱
.
ج01_میلادامامحسنعسکریعلیهالسلام_8ربیعالثانی1446ق.pdf
1.01M
#امام_عسکری علیه_السلام
#8ربیع_الثانی
#فیش_منبر
#میلاد_امام_عسکری
#دهه_ی_اول_ربیع_الثانی_1446_ق
مهر ۱۴۰۳شمسی
👈🏼 فیش منبرهای #ربیع_الثانی1446
👈🏼 جلسهی اول
📚 مطالب مطرح شده:
۱. اشعار مهدوی
ای باغ جنت از گل رویتو آیتی
کعبه زیباستبشرطی که تو در کعبه درآیی
وای بر حالم اگر از تو جدا باشم من
۲. امامیازدهم شناسی
الف) نسب امامیازدهم علیهالسلام
ب) ارتباط امامعسکری علیهالسلام با شیعیان از طریق وکالت
_ چندنفر از وکلای امامیازدهم علیهالسلام: عثمانبنسعیدعمروی و احمدبناسحاقاشعریقمی
_ داستان تشرف احمدبناسحاق محضر امامیازدهم علیهالسلام
۳. داستانهای عسکری علیهالسلام
_ اهمیت عنایت و توجه بهسادات
_ نگاه امام علیهالسلام انسانساز است
_ حاجات خویش را، از امامزمان ارواحنافداه بخواهیم
_ إمام علیهالسلام، آگاه بههمهی زبانها
_ إمام علیهالسلام از نانوشتهها، آگاه است
۴. اشعار مولودیه حضرت امام حسنعسکری علیهالسلام
🔆 #مطالبنابدرمنبر
ج02_میلادامامحسنعسکریعلیهالسلام_8ربیعالثانی1446ق.pdf
728.7K
#امام_عسکری_علیه_السلام
#8ربیع_الثانی
#فیش_منبر
#میلاد_امام_عسکری
#دهه_ی_اول_ربیع_الثانی_1446_ق
مهر ۱۴۰۳شمسی
👈🏼 فیش منبرهای #ربیع_الثانی1446
👈🏼 جلسهی دوم
📚 مطالب مطرح شده:
۱. اشعار مهدوی
_ شد ظهور منتقم، تنها قرار عسکری
_ بیتو در بین محافل، دل پُر غم داریم
_ خورشید پشتابر، نشانی بهما بده
۲. معجزات امام یازدهم شناسی
الف) معجزه، کرامت، دربارهی امامان نور علیهمالسّلام
ب) تعریف معجزه و کرامت
ج) نمونههایی از معجزات و کرامات امامحسنعسکری علیهالسلام
_ احترام انوش نصرانی بهامام علیهالسلام و خبر از مرگ پسرش
_ قصّهی فَصد امام علیهالسلام و معجزهی خونسفید
_ نماز استسقاء و بازکردن دیرِ راهبمسیحی
_ مسجدامامحسنعسکری علیهالسلام ومقام ایشاندر گرگان
۳. اشعار مولودیهی امامحسنعسکری علیهالسلام
_ اشکم دو چشمه، بر لب مژگان درست کرد
_ همیشه طبع غزل، حسّ برتری دارد
_ گدای کوی تو آقاست یا اباالحجه
🔆 #مطالبنابدرمنبر
ج05_نامهامامعسکریعبهاهلنیشابور_دکترعبدالحسینطالعی.mp3
4.35M
#امام_عسکری_علیه_السلام
#نامه_های_ائمه_علیهم_السلام
#سخنرانی_مذهبی
#8ربیع_الثانی
#8ربیع_الاول
:
#مرور_نامه_امام_عسکری_علیه_السلام_به_اهل_نیشابور
جلسه۵) راه عبور از مواقف دشوار قیامت؛ توجه به ولایت امام عصر علیهالسلام
🔘 #دکتر_عبدالحسین_طالعی
🔆 #مطالبنابدرمنبر
Kashani-14030614-Gheybat-05-Hkashani_Com.mp3
38.97M
🎙 #سخنرانی_کامل
📋 درنگی در مسأله غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ جلسه پنجم از پنج جلسه
📆 چهارشنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۳
▪️ هیئت محترم بضعة الرسول سلام الله علیها
🔸 در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است:
▫️ درنگی در نامه ی منسوب از #امام_زمان ارواحنا فداه به شیخ مفید رضوان الله تعالی علیه
▫️ حکمت غیبت چیست؟
▫️ نباید برای خودمان اعتباری قائل شویم
▫️ تا زمانی که «مضطر» نشویم «عبد» نیستیم
▫️ قسمتی از موضوع غیبت، به ما ارتباط ندارد
▫️ مسئله ی هدایت باطنی
▫️ روضه و توسّل به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
#حامد_کاشانی 🎤
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. 📌 حرم حضرت معصومه(س) - بزرگداشت شهادت سیدحسن نصرالله/ بخش دوم 💠 تبیین تفکر مقاومت در قرآن کریم 💠
.
📌 دانشگاه امام صادق(ع) - بزرگداشت شهادت سیدحسن نصرالله/ بخش سوم
💠 برخی از برکات شهادت سید حسن نصرالله
💠 اهمیت فرهنگ جهاد و شهادت
💠 ضرورت پرهیز از اختلافها
استاد #علیرضا_پناهیان:
برخی از برکات شهادت سید حسن نصرالله
غیر از فعالیت حزبالله لبنان که ما را مستقیماً با صهیونیستها درگیر کرده، لطف دیگر خدا در این ماجرا، حماقت صهیونیستها در جنایتی است که علیه لبنان عزیز با به شهادت رساندن دبیر کل حزب الله لبنان انجام دادند. با شهادت سیدحسن نصرالله، در جهان اسلام صداهایی ساکت شده که علیه ما بود و فریادهایی بلند شده که به نفع خطّ انقلاب است. اگر آمار این تغییر وضعیت را بدانید، خواهید دید خون این شهید به اندازۀ عظمت داغ و مصیبتش برکات خواهد داشت.
شما مطمئن باشید از بس تشیّع در لبنان خوب و درست معنا شده هیچ خللی پدید نخواهد آمد، کما اینکه بعد از رحلت حضرت امام(ره) نیز هیچ خللی در ایران پدید نیامد، در حالیکه رادیوهای خارجی میگفتند در ایران حمام خون راه خواهد افتاد. نهتنها انقلاب متوقف نشد، بلکه تکامل پیدا کرد. بعضی از دشمنان هم میگفتند سید حسن را نزنید، چون اوضاع فرقی نخواهد کرد. آنجا که دشمنان هم چنین پیشبینیای نمیکردند، ببینید دل دوستان چقدر باید آرام و استوار باشد.
اهمیت فرهنگ جهاد و شهادت
داستان «تیه» را مطالعه کنید. این داستان مربوط به دوران سرگردانی بنیاسرائیل است که از جنگ با دشمن عقب نشستند و مدتهای طولانی در صحراها سرگردان بودند. در موضوع جهاد و شهادت، فقط به ثواب جهاد نگاه نکنید. به ضرورت آنکه دچار دوران تیه نشویم هم نگاه بکنیم. بگذارید هیجان جهاد ما را زنده بدارد. ما متأسفانه کمی از جهاد و شهادت فاصله گرفتهایم.
ضرورت پرهیز از اختلافها
امروز نیروهای مؤمن کشور باید فکر خود و افکار عمومی را متوجه چه چیزی کنند؟ برخی اختلافات بین نیروهای مؤمن جای تأسف دارد. شک نکنید دست دشمن در این اختلافها هست. شما ردّپای دشمن یا خارجنشینها را در رفت و برگشت پیامها -صریح یا غیرصریح- میبینید. کسانی هستند که بهصورت کامنتها یا صفحات ناشناس آتشبیار معرکه میشوند. گاهی صفحاتی شناسایی میشوند که ظاهراً حزباللهی تند هستند ولی بعد معلوم میشود که از آلبانی اداره میشوند تا ایجاد اختلاف کنند. بعضیها بیتابلو و بعضیها با تابلو، هزار تا حرف حق میزنند تا یک کلام ناحق را بگویند و پذیرفته شود.
الآن انتخابات گذشته است و در یک رسالت تاریخی دو هزار ساله در مواجهه با شیشۀ عمر استکبار جهانی و یهود عنود هستیم. ما الآن باید جهان مسیحیت را باخبر کنیم که داریم با چه کسی میجنگیم؟ جهان اسلام به یُمن سید حسن نصرالله تا حدّ زیادی آگاه شده است. جامعۀ خودمان را باید بیشتر آگاه کنیم. الآن خط صهیونیستها در لبنان این است که در شهادت سیدحسن نصرالله، ایران را زیر سؤال ببرند و خطّ صهیونیستها در ایران این است که بین نیروهای معتقد به نظام، اختلاف بیاندازند. حزباللهیهایی که میخواهند از صهیونیستها تأثیر نپذیرند این خط را رها کنند که عملکرد و موضعگیری فلان گروه، مقدمهساز شهادت ایشان شد. از انتخابات گذشته عبور کنیم. هنوز برخی دربارۀ مواضع انتخاباتی از من سؤال میکنند، یا به دولت و هر کسی که به آنها رأی نداده حمله میکنند. نیروهای انقلابی باید نه در حقّ هم جفا بکنند و نه در حقّ این دولت. نباید میدان و دیپلماسی در مقابل هم قرار بگیرند یا با هم فاصله داشته باشند، بلکه باید یگانه باشند. الحمدلله اخبار رسیده هم حاکی از این است که اصلاً در این دولت جدایی بین میدان و دیپلماسی وجود ندارد.
🚩 دانشگاه امام صادق(ع) - مراسم سومین روز شهادت سید حسن نصرالله - ۱۴۰۳.۰۷.۱۰
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. 📌 بزرگداشت شهادت سید حسن نصرالله/ بخش اول حرم حضرت معصومه 💠 تفکر مقاومت؛ اولین امکان مورد نیاز بر
.
📌 دانشگاه امام صادق(ع) - بزرگداشت شهادت سیدحسن نصرالله/ بخش چهارم
🔻چهار پیشنهاد و راهکار برای شرایط فعلی:
💠 روشنگری برای مردم منطقه و جهان
💠 مطالبه و درخواست از مسئولین
💠بازگشت به بسیج و احیای آن
💠 تأثیر حیاتبخش کمک به لبنان
استاد #علیرضا_پناهیان:
چهار پیشنهاد و راهکار برای شرایط فعلی:
۱- روشنگری برای مردم منطقه و جهان
پیشنهاد اول این است که با توجه به اینکه در مواجهه با دشمن اصلی دیگر راه عقبنشینی نداریم، ما باید در قدم اول، این درگیری را روشن و واضح، تبیین کنیم. باید نقش یهود عنود را برای همگان بگوییم. باید بگوییم یهود عنود در طول تاریخ چقدر به جریان اصیل حضرت مسیح(ع) صدمه زده و در نابودی آن کوشیدند. باید برای مردم اروپا توضیح بدهیم که ما داریم شرّ یهود عنود را از سر شما کم میکنیم. باید توضیح بدهیم که همانطور که سید حسن نصرالله بر گردن کلّ عرب حق دارد، بر گردن همۀ اروپاییها هم حق دارد.
باید مردم خودمان، مردم منطقه و مردم جهان را بیشتر آگاه کنیم. ما رسالت بزرگی بر عهده داریم. دورههای آموزشی در مورد یهود عنود و فرصت موجود برای نجات دنیا برگزار کنیم. آیات مربوط به بنیاسرائیل را بخوانیم که بعضاً مربوط به ظهور هم هست. مذموم بودن سازشکاری را توضیح بدهیم.
۲- مطالبه و درخواست از مسئولین
از مسئولین چه مطالبهای داشته باشیم؟ یک، وحدت میدان و دیپلماسی. تا الان هم مطّلعین میگویند الحمدلله عدم وحدت دیده نشده است. اینقدر این وحدت را فریاد میزنیم که مبادا یک جدایی حاصل بشود، چون جدایی ضربه میزند. دوم اینکه یکوقت در مواجهۀ با دشمن، مسئولین دچار تردید نشوند که آیا مردم ما طاقت دارند یا ندارند؟ این نبرد، نبرد مرگ و زندگی است. این را بدانیم که اگر نزنیم، نابودمان خواهند کرد. مسئلۀ امنیت ملی در میان است. این مسئله که ما باید اسرائیل را نابود کنیم و باید ضربۀ ما ضربۀ نهایی و فلجکننده باشد، یک مسئلۀ امنیتی است.
۳- بازگشت به بسیج و احیای آن
کار دیگر این است که باید به بسیج برگردیم و بسیج را احیا کنیم. سایر کانونهای فعالیتهای فرهنگی، دینی، انقلابی و سیاسی هم در ذیل بسیج تعریف شوند. همان بسیج را گسترش بدهیم که بسیج، شجرۀ طیبه است. یکی از محسّنات بسیج که فراموش شده این است که گفتگو در مسجد و پایگاه بسیج، رودررو است و رشد حاصل میشود. مقام معظم رهبری به تشکیل هیئت اندیشهورزی توصیه فرمودند. هیئت اندیشهورزی و اتاق فکر یعنی از اساس در همۀ موضوعات فکر کنیم؛ نه اینکه فقط دستور اجرا کنیم. بنابر نظر رهبری باید در همۀ لایههای بسیج هیئت اندیشهورزی شکل بگیرد.
۴- تأثیر حیاتبخش کمک به لبنان
لبنان الآن به کمک ما احتیاج دارد. حرکت گسترده برای کمکرسانی به لبنان، نهتنها ثوابش به ما میرسد، نهتنها حماسهای است که جان ما را جلا خواهد داد، نهفقط آثاری روی مردم لبنان دارد و وظیفۀ ما است که به آنها خدمت کنیم؛ بلکه ما را از دلمردگی در میآورد و موجب صفای باطن میشود. من شنیدم برخی از خانمها بخشی از طلای خودشان را برای کمک به لبنان اختصاص دادهاند. میدانید موج این کار در کشور چه حیاتی به ما میدهد؟ در قرآن کریم هم غالباً جهاد با اموال است و بعد با جان. ما لبنان را فراموش نخواهیم کرد.
🚩 دانشگاه امام صادق(ع) - مراسم سومین روز شهادت سید حسن نصرالله - ۱۴۰۳.۰۷.۱۰
.
.
#امیرالمؤمنین
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۶ - قسمت اول
💠 غربت رسولخدا(ص)، ریشۀ غربت امیرالمؤمنین(ع)
💠 علت غربت پیامبر(ص)
💠 ریشۀ روانشناختی کنار گذاشتن امیرالمؤمنین(ع)
💠 نشانههای خستگی مردم از روش پیغمبر(ص)
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
غربت رسولخدا(ص)، ریشۀ غربت امیرالمؤمنین(ع)
یکی از ایرادهای بزرگ شیعیان این است که تصور میکنند به رسولخدا(ص) بدهکار نیستند و ایشان در تاریخ غربت و مظلومیتی نداشتند؛ کسی در جهان اسلام سر پیامبر(ص) دعوایی ندارد. مشکل پذیرفتن ولایت امیرالمؤمنین(ع) بود و ما مسئول رفع غربت از ایشان هستیم. اما این تصور درست نیست. ریشۀ غربت امیرالمؤمنین(ع) در غربت رسول خدا(ص) است. ما شیعیان باید خودمان را مأمور برطرف کردن غربت رسول خدا(ص) بدانیم. باید به برادران اهل سنت بگوییم شما که دربارۀ رسول خدا(ص) مشکل ندارید، بیایید ببینیم چرا الآن هم شیعیان و هم اهل سنت در حق پیامبر(ص) مقصرند؟
علت غربت پیامبر(ص)
پیغمبر(ص) چه گفت که ما هم طاقت نداریم اجرا کنیم؟! رسول خدا(ص) جامعهای شکل دادند که مردم در آن در یک دورهمی منسجم و متصل به یکدیگر، ایثارگرانه زندگی کنند. اکثر ما تحمل زندگی در مدینةالرسول را نداریم و نمیتوانیم آنطور مؤمنانه زندگی کنیم؛ چون میگوییم حساب حساب است، کاکا برادر!
غربت پیغمبر(ص) برای این بود که مردم نمیتوانستند آن زندگی را تحمل کنند.
امیرالمؤمنین(ع) را قبول نکردند چون میدانستند او راه پیغمبر(ص) را ادامه میدهد و میخواستند از زیر دستورش فرار کنند.
پیغمبر(ص) جامعۀ یکپارچهای درست کرد که واقعاً «امّت» بود. در جامعهای که «امّت» باشد، مردم نسبت به هم مثل مادر رفتار میکنند. چون این کار سخت است، حاضر نیستیم مانند مادر برای هم دلسوزی کنیم.
ریشۀ روانشناختی کنار گذاشتن امیرالمؤمنین(ع)
بعضیها این بحث را صرفاً سیاسی میکنند و بعضیها ماجرا را به مسائل اعتقادی ربط میدهند. چه فرقی بین نبوت و امامت هست؟! هر دو از جانب خدا مأمور هستند. کسی که وحی را پذیرفته است - به هر دلیل - طبیعتاً باید سخن پیامبر(ص) را دربارۀ امیرالمؤمنین(ع) - من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه - هم بپذیرد. مسئله اعتقاد نداشتن به این مولا نبود، مسئله این بود که نمیتوانستند روش پیغمبر(ص) را تحمل کنند و میدانستند علیبنابیطالب(ع) ادامهدهندۀ راه اوست.
کنار گذاشتن امیرالمؤمنین(ع) و پذیرفتن دیگران، ریشۀ روانشناختی داشت. اگر مردم عاشق کار پیغمبر(ص) در ایجاد آن امت واحدۀ اسلامی بودند، یقیناً میگفتند بهترین گزینه برای ادامه مسیر پیغمبر(ص) خود علیبنابیطالب(ع) است. امیرالمؤمنین به انصار فرمود شما در سقیفه گفتید فامیل پیغمبر باید جانشین شود، خب من فامیل هستم! من پسرعمو، برادر و جانِ او هستم. خب چرا شما از من دست برداشتید؟ چرا خلافت را به من ندادید؟ حضرت این سؤالها را میپرسد که روی آنها فکر کنیم.
نشانههای خستگی مردم از روش پیغمبر(ص)
نشانههای خستگی مردم از روش پیغمبر(ص) چه بود؟ تمردهای متعدد از دستور پیامبر(ص) در سال آخر عمر شریف ایشان؛ مثل برگشتن از جیش اسامه. اگر از پیغمبر(ص) خسته نبودند، لشکری را که پیامبر(ص) فرستاد برنمیگشت، بلکه بهخاطر دستور پیغمبر(ص) محکم میایستاد. جامعۀ سست را با یکی دو نفر میشود به هم ریخت. درحالیکه هنوز پیغمبر(ص) زنده بود، برخی میخواستند نماز جماعت مسجد را تصاحب کنند، مردم هم مخالفت نکردند. نمونۀ دیگر این است که نگذاشتند وصیت رسولخدا(ص) نوشته شود و برخی مقابل پیغمبر(ص) میایستادند.
یکی از موارد این تمردها در غدیر بود که یک عدهای میخواستند سخنرانی پیامبر(ص) را به هم بزنند؛ وقتی دیدند پیامبر(ص) میخواهد امیرالمؤمنین(ع) را معرفی کند، از جلو منبر پیامبر(ص) رفتند و مجلس را خالی کردند، بهطوری که پیامبر(ص) از امیرالمؤمنین(ص) خواست مردمی که عقبتر بودند را جلو بیاورد. آیا مردم با کسی که از دستش خسته نباشند و حکمش نافذ باشد، اینطور برخورد میکنند؟!
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۱
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #امیرالمؤمنین 📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۶ - قسمت اول 💠 غربت رسولخدا(ص)، ریش
.
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۶ - قسمت دوم
💠 نگاه فردی به دین، علت مشکلات سیاسی در جامعه
💠 ایثار و فداکاری، لازمۀ تشکیل امّت اسلامی
💠 اربعین، طلیعۀ تمدن باعظمت اسلام
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
نگاه فردی به دین، علت مشکلات سیاسی در جامعه
در جامعۀ ما که دینداری، ایمان و معنویت رواج دارد، انتظار نمیرود مشکلات و تنشهای سیاسی که با آن مواجهیم وجود داشته باشد. مشکلات سیاسی مانع رشد فرهنگی و اقتصادی جامعۀ ماست درحالیکه به یکی از معارف ناب تشیع یعنی ولایت معتقد است. نیاز ما به جهاد تبیین نشان میدهد جامعۀ ما تحتتأثیر عملیات روانی دشمن قرار میگیرد و ما نمیتوانیم جواب لازم را بدهیم، اگرچه ابزار دشمنان ما چندان قویتر از ما نیست.
علت مشکلات متنوع جامعۀ ما علیرغم وجود افراد مؤمن و برخورداری از منابع غنی، یعنی قرآن - بزرگترین منبع آموزش سیاسی و اجتماعی برای انسانها - و زندگی اهلبیت(ع) «نگاه فردی به دین» است. قرآن میخواهد ما نگاه جمعی به دین پیدا کنیم و خود را عضو یک امت بدانیم؛ به همین خاطر سنتهای حاکم بر اقوام را برای ما توضیح میدهد. با آگاهیهای فردی عملکرد جامعه خوب نمیشود. نداشتن آگاهی اجتماعی باعث تزلزل حیات اجتماعی و پیدایش مشکلات سیاسی میشود.
ایثار و فداکاری، لازمۀ تشکیل امّت اسلامی
ما باید طوری خودمان را تربیت کنیم که وقتی میگوییم دیندار شدیم یعنی عضو یک گروه بزرگ (امّت) شدیم. لازمۀ عضویت در گروه بزرگ امت، پای رکاب امام این است که برای هم فداکاری کنیم. ما هنوز امت نیستیم.
در روایتی آمده است که حضرت موسی(ع) از خدا خواست مقام امت آخرین پیامبر را به او نشان بدهد. وقتی خداوند مقام معنوی امت آخرین پیامبر را به او نشان داد ایشان بیهوش شد. هنگامی که موسی(ع) به هوش آمد گفت امت آخرین پیامبر چطور به این مقام بالای معنوی رسیدند؟! خدا فرمود: با ایثار. زندگی ایثارگرانه سخت است.
نقل است که رسولخدا(ص) به انصار فرمود: «إِنَّكُمْ سَتَلْقَوْنَ بَعْدِي أَثَرَة» (النهایه، ابن اثیر، ج۱، ص۲۲) شما بعد از من به زودی اَثَره خواهید دید. اثره نقطۀ مقابل ایثار است. ایثار یعنی مالِ خودت را به دیگری بدهی. اثره یعنی هرچه هست به کسی ندهی، یعنی انحصارطلبی. شما بعد از من با انحصارطلبی مواجه خواهید شد.
اربعین، طلیعۀ تمدن باعظمت اسلام
هرکس به کنسرت میرود باید پول خودش را بدهد، مداحها هم مثل ترانهخوانها زندگی دارند؛ اما دربارۀ امام حسین(ع) یک نفر به جای همه خرج مداح را میدهد. مگر مردم در کنسرت گرسنه میمانند؟ نه! پول میدهند غذا میخورند. در مجلس امام حسین(ع) و مسیر اربعین بدون پول، غذا و شربت و شیرینی میدهند. به فرق این دو سبک توجه کنید. اینها جلوههای کوچک کاری است که پیغمبر(ص) میخواست کند که مردم از آن فرار کردند. امام حسین(ع)، زندگی امتی را برای ما نگه داشت و اسلام پیغمبر(ص) را حفظ کرد. ما به عشق امیرالمؤمنین(ع) و حسن(ع) و حسین(ع)، با مهربانی به یکدیگر دور هم جمع میشویم.
اربعین که طلیعۀ تمدن باعظمت اسلام است، همهاش قشنگ است؛ فقط حیف امام حسین(ع) خیلی رنج کشید تا کار را به اینجا رساند و به ما تحویل داد. شرمنده هستیم چون «خیلی حسین(ع) زحمت ما را کشیده است». اگر امام حسین(ع) در کتابها مانده بود فقط «مصباح الهدی» میشد؛ اما چون او سفینۀ النجات هم هست، فقط راه نشان نمیدهد بلکه دست غرقشدهها را میگیرد و سوار کشتی میکند و نجات میدهد.
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۱
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. 📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۶ - قسمت دوم 💠 نگاه فردی به دین، علت مشکلات سیاسی د
.
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۷ - قسمت اول
💠 دین یعنی عضویت ما در حزب خدا
💠 نگاه سیاسی-اجتماعی، لازمۀ درک حوادث تاریخ و هدف دین
💠 آیا فقط چند نفری که بد بودند، همه چیز را به هم زدند؟!
💠 یک برداشت نادرست در موضوع جانشینی پیامبر اکرم(ص)
💠 عدم همراهی مردم با شیوۀ مدیریتی پیامبر(ص)
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
دین یعنی عضویت ما در حزب خدا
حدود نیمی از محتوای قرآن تاریخ ملتها و اقوام گذشته است یا خطابات قرآنی است که مخاطبش امت اسلامی است. در طول تاریخ کاری کردند که تصور رایج از دین همان اعتقاد به خدا، نبوت و ...، رعایت احکام شرعی و پایبندی به موازین اخلاق است که جنبۀ فردی دارد، درحالیکه این تصور کاملاً غلط است. دین یعنی ما عضو حزب خدا، گروه خدا و یاوران دین خدا هستیم.
نگاه سیاسی-اجتماعی، لازمۀ درک حوادث تاریخ و هدف دین
چه شد بعد از رسولخدا(ص) مردم از جانشین او رویگردان شدند؟ این بحث فوقالعاده حساس است. بعضیها این بحث بعد را به چالش بین شیعه و سنی تبدیل کردند، یعنی یک مسئلۀ اعتقادی، درحالیکه مسئله کاملاً اجتماعی و سیاسی است. اگر کسی از نظر اجتماعی-سیاسی تاریخ را بررسی نکند، اتفاقها و حوادث تاریخی برایش جا نمیافتد و پیام آن حوادث بزرگ را دریافت نخواهد کرد.
تا وقتی به دین بهعنوان یک امر جمعی نگاه نکنیم و هدف دین را که میخواهد ما را به جامعهای با ویژگیهای خاص برساند درک نکنیم، اصلاً نمیتوانیم تحلیل درستی دربارۀ حوادث بعد از رسولخدا(ص) که به شهادت امام حسین(ع) منجر شد داشته باشیم.
آیا فقط چند نفری که بد بودند، همه چیز را به هم زدند؟!
در روضهها معمولاً دو سه نفر بهعنوان قاتلین ائمۀ هدی و غاصبان حقشان برجسته میشوند و همۀ تقصیرات به گردن آنها میافتد. آیا فقط چند نفر که بد بودند همه چیز را به هم زدند؟! اگر اینطور است پس بقیه یا ترسو بودند یا عوام که گذاشتند کار به دست بدها بیافتد. نمیشود که با چند آدم بد، همۀ بساط حق و حقیقت و حکومت نبوی و علوی، تضعیف و تعطیل بشود.
دشمنان و قاتلین ائمۀ هدی معمولاً هیچ قدرتی نداشتند، بلکه برعکس امتیازهای منفی هم داشتند. در ماجرای قیام امام حسین(ع) عبید الله معلون با دوازده نفر کوفه را فتح کرد. مسئلۀ اصلی مردم کوفه است. آنها چطور سی هزار نفر را مجاب کردند به کربلا بروند؟! بیماری در خودِ جامعه است.
یک برداشت نادرست در موضوع جانشینی پیامبر اکرم(ص)
بعضیها میگویند چون یکعده فقط نبوت را قبول داشتند و معتقد به امامت نبودند، جلوی امیرالمؤمنین(ع) ایستادند. ولی این برداشت اعتقادی به دو دلیل، خیلی سطحی و غلط است.
دلیل اول؛ کسی که پیامبر را درک کرده و بارها از ایشان شنیده که علیّ(ع) جانشین من است، چرا نباید به امامت امیرالمؤمنین(ع) معتقد باشد؟! نمیشود کسی یکمرتبه مخالف شود.
دلیل دوم؛ مسئلۀ امامت جدای از مسئلۀ نبوت نیست. مخالفت با مولا بودن امیرالمؤمنین(ع) یعنی مخالف بودن با مولا بودن پیغمبر(ص). لذا بحث سر امامت نیست، بحث سر نبوت هم است. اگر کسانی امامت امیرالمؤمنین(ع) را قبول نداشتند معنایش این است که نبوت و امامت پیغمبر(ص) را هم قبول نداشتند. مگر یکروزه اعتقاد یک جامعه تغییر میکند؟!
نمیشود کسی به مدیریت پیامبر معتقد باشد، اما به مدیریت جانشینش معتقد نباشد. چون همه میدانستند هیچ تفاوتی بین سیره و سلوک و ویژگیهای امیرالمؤمنین(ع) با رسولخدا(ص) نیست. آنها با نحوۀ ادارۀ جامعه توسط پیغمبر(ص) مشکل داشتند. سالهای آخر عمر شریف پیغمبر(ص) علامتهایش در جامعه دیده میشد. بعضیها به شیوۀ ادارۀ جامعه توسط رسولخدا(ص) ایراد میگرفتند.
عدم همراهی مردم با شیوۀ مدیریتی پیامبر(ص)
دو ویژگی خیلی مهم در شیوۀ مدیریت رسولخدا(ص) بود. این دو شیوۀ مهم بُعد سیاسی امر امامت را به ما نشان میدهد که وقتی حکومت به دست امیرالمؤمنین(ع) افتاد، علت غربت آن حضرت شد. این دو ویژگی موجب شد مردم خسته شوند. این بحث شیعه و سنی هم ندارد، یک بحث اجتماعی است. الآن ما -شیعه و سنی- طاقت این دو ویژگی را نداریم.
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۲
.
هدایت شده از امام حسین ع
شعرخوانی آقامجتبی خرسندی.mp3
1.55M
﷽
از غزلی جدید در #مدح_امیرالمومنین
دنیا قیاس کرد تو را با معاویه
درد است اینکهگفت؛ علی یا معاویه؟
شکرخدا که پای علی ماندهایم ما
در این جهانِ پستِ سراپا معاویه
حق با علیست بیبرو برگرد تا ابد
حتی اگر تمام جهان با معاویه...
#مجتبی_خرسندی ✍
.
..........
#پ.ن: مولی الموحدین (ع)فرمود:
«الدهر انزلنى ثم انزلنى ثم انزلنى حتى قیل معاویة و على!؟»
روزگار، مرتبه مرا پایین آورد، پایین آورد، پایین آورد به حدى که اسم #علی را کنار معاویه میآوردند.
📚مرحوم مقدس اردبیلی متوفای قرن دهم در کتاب "حدیقة الشیعه " ج1 صفحه 208 نقل فوق را آورده است. و مشابه این سخن را نیز دانشمند معروف اهل سنت "ابن ابی الحدید " در شرح نهج البلاغه ج20 ص326 رقم 733 نقل کرده است.
..............
.
متن 👇
بگو کدام ستم ریشه در سقیفه ندارد؟
https://eitaa.com/emame3vom/103335
اجرای مجلسی 👇
https://eitaa.com/emame3vom/54472
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
💠بیان مضمونمحور 🔹اصولاً شاعران واکنشهای عاطفی خود را به دو شکل انتقال میدهند: الف) بیان شاعران
.
#هنر_و_ادبیات
💠 مباحثی درباره زبان حال (بخش دوم)
🔹تعریف زبان حال
زبان حال، قولی فرضی و خیالی است که شاعر یا نویسنده، مافیالضمیر و حال شخصی را وصف کند و سخنی را که آن شخص نگفته به او نسبت دهد با تکیه بر این اصل که اگر میگفت ممکن بود چنین بگوید. (ص۵۵)
بنابراین زبان حال، نوعی مُحاکات و بیان تقلیدگونه از شخص است.(ص۳۵)
به بیان دیگر، نوعی سخن نیابتی است، یعنی به نمایندگی از جانب کسی سخن گفتن. واضح است که کسی حق دارد سخنی را به کسی نسبت دهد که افکار، احساسات، سیره، نیت و حرف دل او را بشناسد و بتواند حدس بزند فرد مذکور در موقعیتهای مختلف چه رفتاری دارد، چه سخنی میگوید و چه واکنشی نشان میدهد.
همواره افراد فرهیخته و صاحب فکر، در نقل قول از دیگری احتیاط و امانتداری میکنند و از نقل زبان حال و انتساب سخن به او بهشدت پرهیز دارند و بر این باورند هیچکسی وکالت ندارد از جانب دیگری سخن بگوید مگر بر حسب اقتضائاتی که تعریف میشود.
حال، سخن و پرسش مهم این است که چه کسانی میتوانند به نیابت از ائمه اطهار، در قالبِ زبان حال سخن بگویند و نمایانگر افکار ایشان باشند؟
میتوان استنباط داشت و قاطعانه گفت: بیان زبان حال ائمه اطهار، رفتاری ظریف و خطیر است و شئون آن را باید شناخت و باید به آن توجه داشت.
لازم به ذکر است که یکی از امور مهم در عرصه ادب و هنر ولایی شناخت زبان حال و خطوط قرمز آن است و نیز آسیبشناسی و لغزشگاههای آن. زبان حال، تیغی است دو دم که اگر شاعر و مداح و نویسنده نثر ولایی، به ظرایف و حقیقت آن آگاه نباشند، قطعاً به فرهنگ توسل و عزاداری آسیبهای جدی وارد خواهند ساخت.
بیگمان نمونههای فراوانی از زبان حالهای نادرست، غیرقابل دفاع و یا شبههبرانگیز وجود دارد و لازم است از عرصه ادب و هنر ولایی زدوده شود. در ادامه به نمونههایی از این ابیات اشاره میشود:
حسینم این همه بر سینه آذرم نزنید
نمک به زخم دل دردپرورم نزنید
در این مدینه همین جا سر مرا ببُرید(!)
غلاف تیغ به بازوی مادرم نزنید
و:
خزان رسید و به گلزار من شرار انداخت
رسید هیزم و آتش به شاخسار انداخت
دری که ساختم آخر به من خیانت کرد(!)
گرفت آتش و خود را به روی یار انداخت
و:
برای علی بی تو بد میشود(!)
بدون تو غم بیعدد میشود
نرو که غرورم لگد میشود(!)
و این سقف، سنگ لحد میشود
تو باید غمم را بدانی بمان
چرا اشک را آبرو میکنی
چرا چادرت را رفو میکنی(!)
چرا استخوان در گلو میکنی؟(!)
چرا مرگ را آرزو میکنی
چه کم دارد این زندگانی بمان(!)
🔸دلایل شیوع برخی زبان حالهای ناشایست
۱. کمسوادی و فقدان روحیّۀ مطالعه و تحقیق در میان برخی زبان حال سرایان، شاعران و ذاکران.
۲. تلاش به منظور نوآوری در روضهخوانی (مصیبتآفرینی) بدون شناخت مرزها و خطوط قرمز آن.
۳. ذوق قصّهپردازی و اسطورهآفرینی شاعران و ذاکران.
۴. تبدیل شدن گریستن و گریاندن به هدف اصلی.
هریک از این موارد به سهم خود به فرهنگ توسل و مرثیهخوانی، آسیب وارد میکند و در نهایت به «تحریف» میانجامد. (ص۳۵۹)
🔹تفاوت زبان حال با زبان قال
زبان قال در اصطلاح، همان «قول واقعی» شخص است که یا مستقیماً از دهان او شنیده شود و یا آنان که مستقیماً از دهان او شنیدهاند نقل نمایند، یا در کتابی شنیدههای مستقیم خود را ثبت کرده باشند.
در صورتی که زبان حال «قول غیرواقعی» است. زبان حال، در واقع محاکات و تقلیدی است از زبان قال، زیرا به طور کلّی هنرِ محاکات، در گرتهبرداری و برداشت از طبیعت اصیل و اصل طبیعت است.
پس، زبان حال، قولی مجازی، فرضی و خیالی است؛ امّا زبان قال، واقعی.(ص۳۵)
نمونه زبان قال:
فرمود کور وارد محشر نمیشود
هرکس که در عزای حسن گریه میکند
و:
گویم ز امام صادق این طرفه حدیث
تا شیعۀ او به لوح دل بنگارد
فرمود که بر شفاعت ما نرسد
هر کس که نماز را سبک بشمارد
و:
بر روزها اگر که بریزد، چو شب شود
ظلمی که از مهاجر و انصار دیدهام
(ادامه دارد...)
📗 #آینه_بیغبار (دفتر دوم)
✍🏻 #سیدمهدی_حسینی_رکنآبادی
#زبانحال
#الی_الحبیب
.
دوستان و همراهان کانال بنلی افسریه
جشنواره فروش، شرایط ویژه محصولات ۱۴۰۲
و از دست ندید
شرایط با پیش پرداخت ۱۲درصد
واقساط ۱۴ ماهه
و بدون سود هستش
تازه با ۵٪تخفیف
خرید نقدی هم شامل ۱۰٪تخفیف میشود
تعداد خیلی محدوده
به دلیل بازدهی بالای جشنواره
زودتر اقدام و ثبت سفارش کنید
هماهنگی
۰۹۳۹۶۱۱۲۶۰۶یعقوبیان
۰۹۱۹۲۱۱۸۰۳۹خانی
https://eitaa.com/afsa112
.
|⇦•این سخن ورد زبانها...
#قسمت_اول #روضه_حضرت_زهرا سلام الله علیها اجرا شده۱۴۰۲ به نفس کربلایی حسین طاهری
●━━━━━━───────
*از امشب همه آستین به دهان میگرفتن گریه می کردن تو اومدی میتونی ناله بزنی کسی بتو نمیگه یا روز ناله بزن یا شب ..دیگه ناله مدینه خاموش شد.دیگه از این خونه صدا بیرون نمیاد. امیرالمومنین میفرماید: نیمه شبها بذارید همه چراغهای مدینه خاموش بشه، همه اهل مدینه بخوابن.. حالا حسینم جلو برو،حسنم تو بیا من هم میام کسی قامت زینبم و نبینه، میرن بالای سر مزار مادر..امیرالمومنین اومد خودشو انداخت رو قبر فاطمه آروم آروم با فاطمه اش حرف میزنه...کجا رفتی عزیزم..همین یه دونه تو بودی جواب سلامم رو میدادی. از وقتی رفتی..*
این سخن ورد زبانها افتاد
دیدی آخر علی از پا افتاد
*با دلمون بریم مدینه..الان یه دختر بچه ای روی قبر مادرش افتاده یه پسر بچه رو قبر مادر افتاده، همه گریه میکردن ام کلثوم گریه می کرد، زینب گریه میکرد، اباعبدالله گریه میکرد، امیرالمومنین دست رو دیوار میگذاشت گریه میکرد.. اما دیدن امام حسن یه گوشه نشسته زانوی غم بغل گرفته. تو کوچه جلو در مینشست تو کوچه رو نگاه میکرد هی به دیوار زل میزد..امیرالمومنین می اومد چی شده پسرم؟ میگفت: بابا! دست رو دلم نزن بابا اون رد رو میبینی رو دیوار مادرم گفته بود هیچی نگم...
بعد شهادت بچه ها بیچاره میشن..امیرالمومنین یاد حرف فاطمه افتاد علی جانم نکنه بری بیا بالا سر قبرم بشین قرآن بخون من از تاریکی قبر میترسم.. امشب بگو مادر! اون لحظه ای که همه میرن تو باید به دادم برسی با علی بیا ما رو تنها نذارید.. تو چطور میترسی از تاریکی قبر من نترسم ؟مادر ما به شما زحمت نمیدیم با اون حالتون.. اما به حسینت بگو بیا ما یه عمر برا حسینت سینه زدیم به آقامون بگو آبرومون رو بخره ..
گفت: یادم اومد فاطمه گفت بالا سر قبرم بنشین قرآن بخون نشستم قرآن میخوندم در همون حال بودم خوابم برد.. خواب فاطمه رو دیدم پریشونه.. علی جان! چکار میکنی؟ گفتم:مگه چیکار میکنم عزیز دلم؟میبینم که خوب شدی زیر چشمات دیگه کبود نیست.. علی جان الان اومدی بالا سر قبر من خوابت برده اما حسینم تو خونه بیدار شده تشنه اشه برو به داد حسینم برس...سراسیمه از خواب بیدار شد بریم حسین بیدار شده ..
«صلی الله علیک یا ابا عبدالله»
مادره دیگه..مادر نگران بچه اشه.. قبل از اینکه خواست بره گفت: علی جان!" ابکنی وابک للیتامی" برا من گریه کن برا بچه هام گریه کن اما! علی حواست باشه من خیلی حواسم به حسین هست.. علی جان! حوایت باشه نیمه شب ها بیدار میشه تشنه اش میشه من همیشه بالا سرش یه ظرف آب میذارم..فکر میکنی مادر از دنیا بره تموم میشه نه.. همهی حواسش به کربلا بود.. سه روز بود هیشکی آب نخورده بود.دخترِ این مادر شب عاشورا داره دونه دونه وصیتهای مادر یادش میاد..مادر گفت یه روز میاد من نیستم. یه پیرهن گذاشت کنارش یادش نره به من گفت داداشت داره میره زیر گلوش رو ببوس..یادم نره. بابام شب بیست و یک رمضان وصیت کرد.وصیت بابام این بود: همه رو بیرون کرد. فقط بچه های فاطمه بمونن ..همه دارن آروم آروم بیرون میرن دید قمر بنی هاشم خجالت زده داره بیرون میره.ام البنین همیشه می گفت: عباسم! تو غلام بچه های فاطمه ای...تا دمحجره رفت امیرالمومنین فرمود: تو کجا میری عباس؟گفت:آقاجان فرمودین بچه های فاطمه بمونن..من غلام اونها هستم. فرمود:بیا همه حرفهام با توعه..عباسم بیا، حسینم بیا زینب داره میبینه دستاتون روگذاشتم تو دست هم ..عباس! یه روزی میاد کربلا من نیستم..حسینم رو یادت نره یاری کنی..هرچی شد حسین منو تنها نذاری.
.....ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.....
#روضه_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#کربلایی_حسین_طاهری
#فاطمیه
┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅
👇
.
#قسمت_دوم #روضه #حضرت_زهرا سلام الله علیها اجرا شده۱۴۰۲ به نفس کربلایی حسین طاهری
●━━━━━━───────
شب عاشورا شد زینب شنید سر شبی نانجیب برا عباس امان نامه آورده. پاسبان خیام شب عاشورا عباس بود. گفت: همه برن استراحت کنن میدونیم فردا چه خبره من امشب خودم یه تنه از خیام حسین مراقبت میکنم.دید از دور یه سیاهی داره نزدیک میشه. گفت:کیستی؟همونجا بایست، امشب پاسبان خیام حسین عباسه... دید داره میاد نگاه کرد کی هستی؟ گفت: عباس جان منم نگاه کرد دید.. صدا آشناست.. صدا صدای زینبه.
سیدتی سیدتی مولاتی باید تو خیمه باشی چرا اومدی اینجا؟ گفت عباس جانم! من که در وفای تو شکی ندارم.. دم نماز داشتم خاطراتم رو مرور می کردم.یادم اومد از وصیت بابام امیرالمومنین.. یادته دستت رو تو دست حسین گذاشت یادته گفت نیاد روزی که حسینم و تنها بذاری.. دیدن عباس سرش رو پایین انداخت. میدونست زینب چی میخواد بگه.. عباس جان! شنیدم برات امان نامه آوردن. نکنه حسینم رو تنها بذاری.. فرداش رفت کنار داداشش گفت:من اومدم برات علمداری کنم بذار من برم میدون.. در همون لحظه صدای العطش خیمه ها بلند شد.دختر بچه مشک و بیرون آورد.عمو! علیاصغر داره جون میده، عمو! رقیه داره جون میده، ابی عبدالله نگاه کرد گفت: عباسم میخوای بری میدون باشه. اول برو مشک رو آب کن این بچه ها تشنه اند. سمعاً وطاعتا رفت. اما
دید یه صدایی میاد صدا آشناست. اما نوع کلام نه.. "اخا ادرک اخا" تا حالا حسین نشنیده بود عباس این طور صداش کنه.وصیت بابا م این بود همه رو بیرون کرد فقط بچه های فاطمه بودن قمر بنی هاشم رفت. امیرالمومنین فرمود: تو کجامیری .همه حرفهام با توعه.. سر شبی نانجیب برا عباس امان نامه آورده پاسبان خیام شب عاشورا عباس بود گفت همه برن استراحت کنن میدونیم فردا چه خبره من امشب خودم یه تنه از خیام حسین مراقبت میکنم. دید از دور یه سیاهی نزدیک میشه گفت بایست امشب پاسبان خیام حسین عباسه. دید داره میاد نگاه کرد کی هستی گفت عباس جان منم نگاه کرد دید صدا آشناست صدا صدای زینب..سیدتی مولاتی باید تو خیمه باشی
گفت: عباس جانم میدونم..من که در وفای تو شکی ندارم.. یه خاطره ای یادم اومد از وصیت بابام امیرالمومنین. یادته دستت رو تو دست حسین گذاشت؟ یادته گفت نیاد روزی که حسینم و تنها بذاری؟ دیدن عباس سرش رو پایین انداخت. گفت: عباس جان! شنیدم برات امان نامه آوردن. نکنه حسینم رو تنها بذاری.
.....ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.....
#اَللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
#روضه_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#روضه_حضرت_ابوالفضل_علیه_السلام
#کربلایی_حسین_طاهری
#فاطمیه
┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅
👇
.
#قسمت_پایانی روضه حضرت زهرا سلام الله علیها اجرا شده۱۴۰۲ به نفس کربلایی حسین طاهری
●━━━━━━───────
فرداش رفت کنار داداشش گفت: اومدم برات علمداری کنم بذار برم میدون. در همون لحظه صدای العطش بلند شددختر بچه مشک و بیرون آورد. عمو علیاصغر داره جون میده، عمو رقیه داره جون میده، ابی عبدالله نگاه کرد گفت: عباسم! داری میری میدون.. اول برو مشک رو آب کن این بچه ها تشنه اند سمعاّ و طاعتا رفت. دید یه صدایی میاد صدا آشناست.. اما نوع کلام نه! "اخا ادرک اخا" تا حالا حسین نشنیده بود عباس این جور صداش کن..داره میره سمت علقمه..*
قیامتی شده کنار علقمه
فاطمه اومده برید کنار همه
*چند تا روضه است باید بلند گریه کنی.. اول روضه ی مادرمونه چون مادرمون رو زدن بهش میخندید. روضه بعدی روضه ی علی اکبر همه اربابمون رو دوره کرده بودند یا کف میزدند یا هلهله میکردند. روضه بعدی روضه ی عباسه میگن تا ابی عبدالله رسید کنار این بدن دست گذاشت به کمر داد زد " الان انکسر ظهری" یعنی الان کمرم شکست همه شروع کردند کف زدن...*
قیامتی شده کنار علقمه
فاطمه اومده برید کنار همه
الهی عباست بمیره مادر
نیزه به پهلوها ت نگیره مادر
عمریم سید و سرور خواندی
چه شد این بار که برادر خواندی
مادرت فاطمه آمد به برم
یاریم کرد و صدا زد پسرم
*حالا داره به فاطمه میگه..*
شرمندهام و از شرم خونی شده اشکم
مادر حلالم کن که پاره شده مشکم
*مرحوم مازندارانی مینویسه: هر کاری کردن. دست راست قطع کردن، دست چپ، تیر زدن به چشما، براش مهم نبود مشک رو به دندان گرفت..میگفت یه طوری میرسونم علی اصغر تشنه اشه..اما لحظه ای که تیر به مشکش زدن..مرحوم مازندارانی مینویسه: "فوقف عباس متحیّرا" یه لحظه با تحیّر ایستاد اسب رو هی کرد سمت علقمه یعنی دیگه برو آبرو برام نمونده... *
کشته من و، خجالت از شیر خواره
فکر طناب و زینبِ آواره..
*اما مادر یه سوال دارم حالا که اومدی بذار آبرمو جلو همه بخری
حالا که اومدی مادر قد کمون
حسین داره میاد یه کم دیگه بمون..
باید ببینه من سرم رو پاته
بازم یکی از پسرات همراته
*عباس داره میگه اما دیگه علقمه نیستیم*
حالا که روضه شد روضه ی مو به مو
دست رو شونه ام بذار یه یا علی بگو
رو گونه جای دست اون بی دین بود
بشکنه دستش چقدر سنگین بود
وای مادرم ...مادرم ..مادرم..
.....ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.....
#روضه_حضرت_ابوالفضل_علیه_السلام
#روضه_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#کربلایی_حسین_طاهری
#فاطمیه
┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅
.👇
روضه حضرت زهرا سلاماللهعلیها.mp3
21.54M
|⇦این سخن ورد زبانها....
#روضه وتوسل به حضرت زهرا سلام الله علیها اجرا شده فاطمیه۱۴۰۲ به نفس کربلایی حسین طاهری
نثار روح شهید مظلوم، همرزم و همراه علمدار مقاومت، شهید قهرمان #سید_هاشم_صفی_الدین و همراهانش صلوات.
.
قیام #امام_زمان همچون دیگر انقلابها، بدون مقدمه و زمینه سازی پدید نمیآید؛ بلکه در آستانۀ ظهور، حرکتهایی شکل میگیرد و زمینه را برای ظهور آن حضرت فراهم میآورد. این سلسله قیامها و انقلابها که از سوی حق پویان صورت میگیرد،
بر اساس آنچه در بعضی از روایات آمده، زمینه را برای حرکت جهانی حضرت مهدی (عجّلاللّهتعالىفرجهالشريف) آماده میکند.
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میفرماید: گروهی از ناحیۀ مشرق، قد برمی افرازند و زمینۀ حکومت مهدی (عجّلاللّهتعالىفرجهالشريف) را فراهم میسازند. [۱][۲][۳]
امام باقر (علیهالسّلام) میفرماید: گویی قومی را میبینم که از شرق در طلب حق قیام کردهاند؛ ولی بدانان نمیدهند و باز مطالبه میکنند؛ اما بدانها نمیدهند. چون چنین میبینند، شمشیرهای خود را بر دوش میگیرند. آن هنگام، آنچه میخواهند، به آنان میدهند؛ ولی نمیپذیرند، تا این که پیروز میشوند و آن را جز به صاحب الامر (علیهالسّلام) تسلیم نمیکنند. کشتگان آنان شهیدند. اگر من آنان را درک کنم، جانم را برای صاحب الامر میگذارم. «کانی بقوم قد خرجوا بالمشرق یطلبون الحق فلا یعطونه ثم یطلبون فلا یعطونه فاذا راوا ذلک وضعوا سیوفهم علی عواتقهم فیعطون ما سالوه فلا یقبلونه حتی یقوموا و لا یدفعونها الا الی صاحبکم قتلاهم شهداء اما انی لو ادرکت ذلک لاستبقیت نفسی لصاحب هذا الامر»، [۴]
📚↑ متقی هندی، علی بن حسام الدین، کنز العمال، ج۱۴، ص۲۶۳.
۲.↑ طبرانی، سلیمان بن أحمد، المعجم الاوسط، ج۱، ص۹۴.
۳.↑ ابن ماجه، محمد بن یزید، سنن ابن ماجه، ح ۴۰۸۸.
۴.↑ نعمانی، محمد بن إبراهیم، الغیبة، ص۲۷۳.
.
.
#زمینه_حضرت_زهرا
#کربلایی_حسین_طاهری 🎤
این قصه رو تازیونه میدونه
در و دیوار خونه میدونه
کسی چه میدونه چیه غصه
گریه های شبونه میدونه
مادر از درد عرق سرد میکنه
از طرز استراحتش
معلومه پهلوش درد میکنه
تا میخوابه این شبای آخریش
زخمِ رو ابروش وا میشه
خونی میشه بازم رو سریش
همه ی دغدغه اش اینه
علی نبینه زخم صورتو
درداشو ریخته تو خودش
خدا میبینی غیرتو
مادر مهربون من
****
در سوخته از آتیش دل مادر
داره یه دل پر گله مادر
غریبی یعنی اینکه روز و شب
جلو چشمه قاتل مادر
غربت یعنی فاطمه ی بی علی
که پشت در اون دومی
همدست بشه با اولی
غربت یعنی علیه بی فاطمه
یعنی که دستت بسته شه
به زور جلو چشم همه
علی حلال کنی منو
آخه نشد ببینی بچتو
مادر حلالیت میخواد
خدا میبینی غیرتو
مادر مهربون من
****
یاس علی زخمی از تبر داره
فقط حسنه که خبر داره
مادر امروزم تیمم کرد
آخه آب براش ضرر داره
میشه حساس صورتی که نیلیه
هرچی داره درد میکشه
زیر سر اون سیلیه
لعنت بر اون دستایی که بی هوا
بالا اومد تو کوچه ها
مادرمو کشت بی صدا
خاکیه چادرش ولی
رها نکرده این امانتو
خاکیه اما محکمه
خدا میبینی غیرتو
مادر مهربون من
#زمینه
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#حسین_طاهری
هیئت هفتگی آبان 1403
.👇