eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
231 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. | | 💠 فضیلت انتظار! ▫️گزیده ای از برنامه رادیویی بشارت بررسی مباحث مهدوی بر اساس دانشنامه امام مهدی (عج) ═✧ شرح حدیث و معرفی کتاب "آثار و برکات دعا برای امام زمان علیه السلام" 🎤 استاد ⏱ ۱۶ دقیقه 🔸@hadithnet
. | 📗 | 📙 اندیشه انتظار ▫️ شناخت امام عصر وچگونگی حکومت جهانی تشیع با تأکید بر اندیشه انتظار و شناخت امام عصر(عج) انسان را با حیات طیبه، پیوند مى‌زند و نویدبخش چگونگى حکومت جهانى صالحان است. این کتاب، اندیشه انتظار را در دوازده فصل از تولد حضرت حجة بن الحسن العسکرى تا حکومت جهانىِ آن حضرت، کاویده است. 🔻 بخش های کتاب : ▫️ «ولادت قائم آل محمد»، «در انتظار مصلحی بزرگ»، «مصلح بزرگ در قرآن»، «بشارت ها و پیش گویی ها در روایات»، «غیبت صغری»، «آیین منتظران در غیبت کبری»، «عنایت های قائم آل محمد»، «سوء استفاده از عقاید مهدویت»، «دیدگاه ها درباره تشرف»، «اماکن و مساجد منسوب به حضرت مهدی(عج)»، «علائم ظهور» و «حکومت جهانی قائم آل محمد (عج)» . ️ 📝 پديدآورنده : احمد زمانی، قم، بوستان کتاب، 1387ش، 528 صفحه، فارسی ◀️ خرید کتاب https://www.bustaneketab.ir/book/1626/ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ 🏷 بياموزد و آموزش دهد! 🔅 : 🔸 «خوشا به حال كسى كه آنچه را نمى‌‏داند، از دانايان بياموزد و از آنچه مى‌‏داند، به نادان آموزش دهد!». 🔹 «طوبى‏ لِمَن تَعَلَّمَ مِنَ العُلَماءِ ما جَهِلَ و عَلَّمَ الجاهِلَ مِمّا عَلِمَ» . 📚 تحف العقول: ص ٥١٢ •❀• ذکر امروز : یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
🌹🌱🌸🌱🌷 🗓 : 💠 ۴دی تولد پيامبر خدا ✍🏻 مشهور است که پیامبر بزرگ الهی حضرت عیسی بن مریم(ع) در روز ۲۵ دسامبر سال اول میلادی، ۶۲۲ سال قبل از هجرت پیامبر بزرگ اسلام(ص)، در فلسطین به دنیا آمد. در عین حال نمی توان تاریخ ولادت او را دقیق معلوم ساخت؛ چراکه برخی مورخان، تاریخ تولد ایشان را چهار یا شش سال جلوتر ثبت کرده اند. 💢 تبيين نگاه قرآن، پيامبر اسلام و امامان اهل بيت(ع) به عيسى مسيح، مى‌تواند به تعامل مسيحيان و مسلمانان کمک کند. از اين رو در اين جا، اشاره‌‏وار، نگاه قرآن کريم به عيسى(ع) را گزارش مى‌کنيم : ⚜️ عيسى(ع) بنده خدا و پيامبر او بود، که به سوى بنى اسرائيل فرستاده شد و يکى از پنج پيامبر اولو العزم (صاحب شريعت و کتاب) شمرده مى‌شود و کتابش انجيل است. ⚜️خداوند، عيسى(ع) را «مسيح» ناميد، که «کلمه خدا» و «روحى از او» است‏ و امام و از گواهان بر اعمال است؛ به آمدن محمد، رسول خدا(ص)، بشارت داده است. ⚜️در دنيا و آخرت، آبرومند و از مقرّبان است؛ مصطفى و برگزيده و از صالحان است؛ هر جا بود، با برکت بود، و پاک و پاکيزه، و نشانه‏اى براى مردم و رحمتى از جانب خدا، و نسبت به مادرش نيک‏رفتار، و از هر گونه آفتى مصون و محفوظ بود و از کسانى بود که خداوند به آنها کتاب و حکمت آموخت. 🔺 اين ويژگى‌ها، در واقع، مقامات و فضايل برجسته‏اى است که خداوند، عيسى(ع) را با آنها توصيف کرده و قدر و منزلت او را نشان داده است. 🔸 درباره فرمودند : 🔅نه مال و ثروتی داشت كه او را به خود مشغول گرداند و نه طمعی كه به خواری‏اش اندازد، مركب او دو پايش بود و خدمت كارش دو دستش 🔹. . . وَلامالٌ يَلفِتُهُ و لا طَمَعٌ يُذِلُّهُ، دابَّتُهُ رِجلاهُ و خادِمُهُ يَداهُ 📚 نهج البلاغه ، خطبه ۱۶۰ . 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ 🏷 پرهيز از پوچ و باطل! 🔅 : 🔸 «از آرزوى پوچ و باطل بپرهيزيد؛ زيرا چه بسا كسى كه به اميد فردا بود، ولى آن را پشت سر نگذاشت و چه بسا كسى كه در آغاز شب به او غبطه مى‌خورند ولى در پايان آن به حال او مى‌گريند». 🔹 «اتَّقُوا باطِلَ الأملِ، فَرُبَّ مُسْتَقْبِلِ يومٍ ليسَ بِمُسْتَدْبِرِهِ و مَغْبُوطٍ في أوَّلِ لَيلِهِ قامَتْ بَواكِيهِ في آخِرِهِ» . ▫️ Imam Ali (AS) said, 'Guard yourselves against false expectation, for many a person who begins the day does not live to see its end, and many a one is envied at the beginning of the night while his mourners have assembled by the end of it.' 📚 غرر الحكم : ح ٢٥٧٢ •❀• ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | 📖 | 📗 درآمدی بر روان شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی 🔺 بخش اول 🔻بخش دوم : 💢 آسیب به عقل! 🔸 «آسیبِ شناختی» واردشده بر عقل را باید اصلی‌ترین پیامد سوء طول اَمَل دانست. تعریف اَمَل : انتظار دست‌یابی به امر خوشایند، بدون فراهم‌بودن اسباب آن! ▫️از نگاه روان‌شناسی اسلامی امیال و آرزوها ...، در موقعیت‌هایی می‌توانند بُعد شناختیِ افراد را مختل کنند و به آن آسیب بزنند؛ و آن هنگامی است که آمال و آرزوها در حال توسعه‌یافتن و خارج‌شدن از حد اعتدال و در حال به افراط کشانده‌شدن باشند. 🔸 شاید روشن‌ترین تعبیر در احادیث در این باره، فرمایش خطاب به هشام بن حکم باشد که فرمود: 🔅 «ای هشام! هر کس سه چیز را بر سه چیز مسلط کند، گویی بر نابودی عقل همت گمارده است : «هر کس نور تفکر را به ‌واسطه طول امل به خاموشی بکشاند، تازه‏هاى حكمتش را با سخنان بيهوده‏اش نابود كند و نور عبرت‏اندوزى‏اش را با خواهش‏هاى نفسانى خاموش سازد، گويى هوايش را بر نابودى خردش يارى كرده است و هر كس خرد خويش را نابود كند ، دين و دنيايش تباه خواهد شد .» (الکافی، ج ۱ ص ۱۷). 🚩 «از‌ بین ‌رفتن عقل»، «به سهو کشانده‌شدن عقل» و «قرارگرفتن در زمره انسان‌های احمق» دیگر تعابیری است که درباره آسیب مذکور در روایات به‌ کار رفته است. 📝 درآمدی بر روان شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی، ص ۹۷ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ 🏷 آثار دوست داشتن فرزندان! 🔅 (ص) : 🔸 «دوست داشتن فرزندان، پرده اى در برابر آتش است و غذا خوردن با آنان، براتِ آزادى از آتش و گرامى داشتن آنها، موجب گذشتن از صراط». 🔹 «حُبُّ الأَولادِ سِترٌ مِنَ النّارِ وَ الأَكلُ مَعَهُم بَراءَةٌ مِنَ النّارِ و كَرامَتُهُم جَوازٌ عَلَى الصِّراطِ» . 📚 تنبيه الغافلين : ص ٣٤٤ ح ٥٠١ •❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ⁉️ 💠نظر اسلام در باره الگوى تربيتى كودكان چيست ؟ ✍️ پاسخ : الگويى كه از مجموع متون قرآن و حديث به دست مى آيد الگوى تربيتى مبتنى بر «محبّت»، «قاطعيت» و «كرامت» است. ▫️ از ديدگاه اسلام ، محبّت ، يكى از اصول تربيتى كودك است كه به شدّت ،مورد تأكيد و محبّت نكردن، به شدّت نكوهش شده است ؛ امّا در عين حال، از افراط در محبّت نيز نهى شده و در كنار محبّت، صلابت و دقّت در تربيت كودك نيز مورد توجّه اكيد قرار گرفته است .... 🔸 امّا الگوى تربيتى اسلام ، بُعد سومى نيز دارد كه عبارت است از «تكريم» . تكريم، احترام گذاشتن به كودك و ارزش قائل شدن براى اوست. از ديدگاه اسلام، كودك، چون كودك است، نبايد تحقير شود و احساس بى ارزشى و يا كم ارزشى كند. ... ▫️ يكى از مهم ترين نكات تربيتى در تكريم شخصيت كودك، جدى گرفتن احساسات او در هفت سال آغاز زندگى است، در روايتى از (ص) و ، این دوران، دوران سيادت و آقايى كودك شمرده شده است : الوَلَدُ سَيّدٌ سَبعَ سِنينْ . فرزند ، هفت سال سرور است .... وعَبدٌ سَبعَ سِنينَ . كودك در هفت سال دوم بنده است .... ووَزيرٌ سَبعَ سِنينَ. هفت سال سوم دوران وزارت كودك است . 🔅 : ️كودك ، هفت سال پرورش يابد، هفت سال ادب آموزى گردد و هفت سال به خدمت درآيد . پايان قد كشيدنش در ۲۳ سالگى و پايان تكامل عقلى اش در ۳۵ سالگى است و آنچه پس از اين باشد ، از راه تجربه است . 📖 من لایحضره الفقیه ج ۳ ص ۴۹۳ 📚 حکمت نامه کودک ص ۱۸۱ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ 🏷 اراده‌ای فوق همه اراده‌ها ! 🔅 : 🔸 «من، خداوند پاك را با در هم شكسته شدن تصميم‌ها و برهم خوردن اراده‌ها و نقض شدن خواست‌ها شناختم». 🔹 «عَرَفتُ اللّهَ سُبحانَهُ بِفَسخِ العَزائِمِ و حَلِّ العُقودِ و نَقضِ الهِمَمِ» . 📚 نهج البلاغه : حكمت ٢٥٠ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 💢 اراده‌اى برتر از اراده ما! •✾(عَرَفْتُ آللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ آلْعُقُودِ، وَنَقْضِ آلْهِمَمِ).✾• ✍️ در اين كلام نورانى‌اش به يكى از دلايل توحيد اشاره كرده مى‌فرمايد: 🔅«خداوند را به‌وسيله بَرهم خوردن تصميم‌ها، فسخ پيمان‌ها و نقض اراده‌ها شناختم»؛ ا نهج‌البلاغه، حکمت ٢٥٠ ا 🔸 اشاره به اين‌كه، بسيار مى‌شود انسان تصميم محكمى به انجام كارى مى‌گيرد، اما ناگهان اراده او تغيير پيدا مى‌كند بى‌آن‌كه عاملى براى آن تغيير بشناسد! اين نشان مى‌دهد كه اراده‌اى از بيرون به آن تعلّق گرفته بود كه اراده اين شخص فسخ شود وگرنه دليلى ندارد كه انسان با داشتن تصميم قوى بر كارى ناگهان منصرف شود. ✧═┅ تفسير ديگرى نيز براى اين كلام نورانى شده است كه: بسيار مى‌شود انسان تصميم محكمى بر كارى مى‌گيرد؛ ولى تقديرات الهى مانع از آن مى‌گردد وانسان ناچار عقب‌نشينى مى‌كند و از آن چنين مى‌فهمد كه مافوق اراده او اراده ديگرى است كه اگر تعلق به چيزى گيرد هرچه برخلاف آن است دَرهم مى‌ريزد و از بين مى‌رود. ✧ كوتاه سخن اين‌كه اگر انسان، فعّالٌ ما يَشاء بود و هرچه مى‌خواست مى‌توانست انجام دهد ممكن بود در وجود خدا شك كنيم؛ اما اين‌كه مى‌بيند مافوق اراده او، اراده‌اى است كه در بسيارى از مواقع اراده او را بَرهم مى‌زند يا مانع تحقق مراد او مى‌شود مى‌فهمد عالَم، مدبّر قادر و توانايى دارد كه آن را بر طبق اراده حكيمانه‌اش تدبير و اداره مى‌كند. ☆ در اين‌كه آيا واژه‌هاى «عزائم» و «عقود» و «همم» مترادف است و همه به معناى اراده انسان است يا با هم تفاوت دارد، در ميان شارحان نهج‌البلاغه اختلاف نظر است؛ 📚 آیت الله مکارم شیرازی، پیام امام امیرالمؤمنین، ج ۱۴، ص ۷۳ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ 🏷 همچون مریض، مداوا کن ! 🔅 : 🔸 «سزاوار است كه آدمى دردهاى دنيوى خود را مداوا كند، همچنان كه بيماران دردهاى خود را درمان مى‌كنند و از خواهش‌ها و خوشي‌هاى دنيا پرهيز كند، همچنان كه بيمار [از خوردن غذا] پرهيز مى‌كند». 🔹 «يَنبغي أن يَتَداوى المَرءُ مِن أدواءِ الدنيا كما يَتَداوَى ذو العِلَّةِ، و يَحتَميَ مِن شَهَواتِها و لذّاتِها كما يَحتَمِي المريضُ» . 📚 غرر الحكم : ح ١٠٩٤٥ •❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
🕌 | 💠 روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۹ دی ۱۴۰۰ 🏷 سود دشمن ! 🔅 : 🔸 «آن كه سودش در زيان تو باشد، هيچ گاه از دشمنى با تو بيرون نباشد». 🔹 «مَن كانَ نَفعُهُ في مَضَرَّتِكَ لَم يَخلُ في كُلِّ حالٍ مِن عَداوَتِكَ» . 📚 غرر الحكم : ح ٩١٥٠ •❀• ذکر امروز :لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | 📖 | 📗 فرهنگ نامه بصیرت 💢 نه هنگام ديدار، صادقید و نه به گاه سختى، مورد اعتماد ! 🔸 جامعه اى كه از بصيرت لازم برخوردار باشد، نه تنها حق را مى‌بيند و باطل را در چهره‌هاى گوناگونْ تشخيص مى‌دهد، بلكه عملاً از حق‌، جانبدارى مى‌كند و از پيشوايان حق، اطاعت مى‌نمايد. چنين جامعه و مردمى، با رهبران الهى، صادقانه رفتار مى‌كنند و در عوض، در سختى‌ها و مشكلات، مورد اعتماد آنهايند و در دام دشمنان قرار نمى‌گيرند. 🚩 اما مردمى كه امام على عليه السلام بر آنها، حكومت مى‌كرد به دليل آن كه فاقد بصيرت بودند، به سادگى در دام دشمن مى‌افتادند‌، آنها نمى‌توانستند چهره روشن و زيباى حق را مشاهده كنند. از اين رو‌، نه از حق‌، جانبدارى مى‌كردند و نه از امام خويش فرمانبَرى داشتند. ... تا پس از قرن‌ها تلاش و مجاهدت‌، به بركت رهبرى امام خمينى رحمه الله‌، در جامعه ايرانى‌، بصيرتى پديد آمد كه در پرتو آن‌، مردم‌، حق را ديدند و با نهايت صداقت‌، از پيشواى خويش اطاعت و از حق‌، جانبدارى كردند و امام رحمه الله با اعتماد به خدا و همراهى چنين مردمى توانست انقلاب اسلامى را در ايران‌، به پيروزى برساند... 🔸بى‌بصيرتى هواداران از زبان ایشان: 🔅 اى كوفيان! من به سه خصلت [كه در شما هست] و دو خصلت [كه در شما نيست]‌، گرفتار آمده ام : گوش داريد‌، امّا كَريد‌، و زبان داريد‌، امّا لاليد و چشم داريد، امّا كوريد. نه هنگام ديدار، آزاد مردانى هستيد صادق و نه به گاه سختى، برادرانى مورد اعتماد . . نهج البلاغه : خطبه ۹۷ 📝 فرهنگ نامه بصیرت، ص ۹ 🔸 @hadithnet
. 🔰 شاید برایتان مفید باشد! 🚩 و رویدادهای معارفی در هفته جاری 🌐 دوران طلایی تراث شیعی در زمان امام صادق(ع) است ▫️ آیت الله اعرافی، در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و افتتاح کتابخانه تخصصی علوم انسانی دانشگاه امام صادق(ع)، بیان کرد ┅┄═✧═┅┄ 🌐 بازشناسی نقش قرآن و اهل بیت(ع) در حوزه دانش کلام ▫️ مدیر بنیاد فرهنگی امامت در نشست‌ «جایگاه و نقش کلام شیعی در تمدن‌سازی» عنوان کرد. ┅┄═✧═┅┄ 🌐 در جوامع شیعی، شفافیت در معیار را می‌بینیم؛ اما در کتب اهل تسنن، با کوهی از مشکلات مواجه هستیم ▫️ در جلسه «بررسی تطبیقی رویکرد جامع نویسان نخستین شیعه و اهل سنت» عنوان شد. ┅┄═✧═┅┄ 🌐 در نگاه مرحوم کلینی، متن بر سند اولویت داشته است. ▫️ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی سجادی‌زاده، بیان کرد. ┅┄═✧═┅┄ 🌐 دامنه تفقه در دین، محدود به احکام نیست! ▫️ در نشست «جایگاه و نقش کلام شیعی در تمدن‌سازی»، عنوان شد. ┅┄═✧═┅┄ » بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
﷽؛ 💠 جمعه 10 دی 1400 🏷 عقوبت گناه 🔅 : 🔸 پدرم مى فرمود : «همانا خداوند حكم قطعى فرموده كه هرگاه نعمتى به بنده اى داد ، ديگر آن را از وى نستانَد ، مگر اين كه آن بنده گناهى مرتكب شود كه سزاوار چنين مجازاتى گردد». 🔹 «كانَ أبي عليه السلام يَقولُ : إنَّ اللّهَ قَضى قَضاءً حَتما أن لا يُنعِمَ عَلَى العَبدِ بِنِعمَةٍ فَيَسلُبَها إيّاهُ ، حَتّى يُحدِثَ العَبدُ ذَنبا يَستَحِقُّ بِذلِكَ النِّقمَةَ». 📚 الكافي: ج 2 ص 273 ح 22 •❀• ذکر امروز :اللّهم صَلِّ علی محمدٍ وآلِ محمد وعَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ 🏷 دل بینا 🔅 : 🔸 «خوشا آن كه بينايى او در دلش نهاده شده و نه در ديده‏‌اش!». 🔹 «طوبى‏ لِمَن جُعِلَ بَصَرُهُ في قَلبِهِ و لَم يُجعَل بَصَرُهُ في عَينِه» . 📚 تحف العقول: ص ٣٠٥ •❀• ذکر امروز : یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 🚩 مکتب سلیمانی یعنی «صدق» و «اخلاص» 🔻 : اگر بخواهیم آن چیزی را که اسمش را میگذاریم مکتب سلیمانی، این را تبیین کنیم در یک دو جمله‌ی کوتاه، باید بگوییم این مکتب عبارت است از صدق و اخلاص. این دو تا کلمه در واقع عنوان و نماد و نمایه‌ی مکتب سلیمانی است. ▫️ «صدق» یعنی همان چیزی که در آیه‌ی شریفه «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ» (آمده)... . ▫️ «اخلاص» هم همین که در آیات متعدد قرآن از جمله این آیه‌ی شریفه «قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّينَ» این دو عنوانِ قرآنی تشکیل دهنده‌ی حرکت شهید سلیمانی بود. این حرکت با برکت که هم زندگیِ این مرد سر تا پا برکت شد، هم شهادت او. 🔸 @hadithnet
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈┈• | روایات | 💢 هجوم همه جانبه؛ يكی از شیوه های استكبار 🔸نخستین صفت از صفات رذیله كه در داستان انبیاء الهی در آغاز آفرینش به چشم می خورد و ریشه تمام بد بختی ها و صفات زشت انسانی است استكبار است. ▫️ ضرورت شناخت استكبار و اهداف شوم آن با بهره گیری از قرآن و حدیث موضوع كلی برنامه ابلیسیان است که در آن به موضوع " استكبار از نگاه قرآن و حديث"، پرداخته می شود. 🎤 استاد ⏱۱۹ دقیقه ، 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ 🏷 جانشينان خدا در زمين 🔅 : 🔸 «در توصيف جانشينان خدا در زمين ـ : علم ، آنان را به حقيقتِ بصيرتْ كشانده است و با روح يقين، در آميخته‌اند و آنچه را نازپروردگان، دشوار ديده‌اند، آنان، آسان يافته‌اند، و با آنچه نادانان از آن رَميده‌اند، اُنس گرفته‌اند و در اين دنيا، با بدن‌هايى زندگى مى‌كنند كه روح آنها به جايگاه بَرين، تعلّق دارد. اينان، جانشينان خدا در زمينِ او هستند و دعوتگران او به سوى دينش. وَه ، وَه كه چه شوقى است مرا به ديدن ايشان!». 🔹 «هَجَمَ بِهِمُ العِلمُ عَلى حَقيقَةِ البَصيرَةِ، وباشَرُوا روحَ اليَقينِ وَ استَلانوا مَا استَعوَرَهُ المُترَفونَ و أَنِسوا بِمَا استَوحَشَ مِنهُ الجاهِلونُ و صَحِبُوا الدُّنيا بِأَبدانٍ أرواحُها مُعَلَّقَةٌ بِالمَحَلِّ الأَعلى، اُولئِكَ خُلَفاءُ اللّهِ في أرضِهِ وَ الدُّعاةُ إلى دينِهِ. آهِ ، آهِ شَوقاً إلى رُؤيَتِهِم» . 📚 نهج البلاغه : حكمت ١٤٧ •❀• ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 🚩 پیروزِ جهاد اکبر 🔻 : مجاهدت در راه خدا یعنی یک مبارزه‌ِی درونی؛ هر جهاد بیرونی، در واقع تکیه دارد به یک جهاد درونی؛ یعنی آن مردی که میرود جلوی دشمن و واهمه نمیکند و در همه‌ی میدانها نه خستگی میفهمد، نه سرما میفهمد، نه گرما میفهمد، این اگر چنانچه در درون خودش در آن جهاد اکبر پیروز نشده بود، این جور نمیتوانست [جلوی دشمن] برود؛ ▫️ پس مجاهدتهای بیرونی، متّکی به مجاهدتهای درونی است. شما هم تکیه کنید به همان مجاهدت درونی خودتان و با یاد خدا دلتان را آرامش بدهید؛ 🔸 @hadithnet
. 💠 فصيح‌ترين کلام در توصیف اولیای الهی ‏•┈┈•❀•┈┈• 🔸شرح بخش پایانی حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه 🔻 آنان به خدا قسم از نظر شمار اندك اند : ۱- از نظر شمار اندك و از جهت مرتبه و مقام در نزد خدا بزرگند. ۲- به وسيله آنان خداوند حجت‌ها و دليل‌هاى روشنش را...، حفظ مى‌كند تا به امثال ايشان باز دهد و پس از آنها در دلهاى نظاير ايشان كشت كند. ۳- علم و دانش و بصيرت و بينش يكباره رو به ايشان مى‌آورد، ... و يكجا وارد عقل و انديشه آنان مى‌گردد، زيرا علوم ايشان اكتسابى نيست. ... ۴- آنان با روح ايمان و يقين، آن را به كار بسته‌اند، يعنى لذت دانش را دريافته‌اند. ۵- سختى ناز و نعمت پرورده ها را سهل انگاشته‌اند،امور دشوارى مانند خوراك ناگوار، و بستر و لباس خشن، و ايستادگى و پايدارى در روزه دارى و بيدار خوابى در برابر لذت يقين و شيرينى عرفانی كه دريافته بودند برايشان سهل و آسان بود. ۶- بر آنچه نادانان از آن مى‌ترسيدند، ايشان دل بستند. ...، زيرا نادان به دليل ناآگاهى از نتيجه آنها، فاصله مى‌گيرد و از اهل آنها مى‌ترسد و كناره گيرى مى‌كند. ۷- در دنيا با بدنهايشان زندگى مى‌كنند، اما روانشان آويخته به جايگاه والايى است و شيفته مشاهدات خود از جمال حضرت حق و همراهى با ساكنان عالم بالا و فرشتگانند. 🚩 و چون آنان را با ويژگی‌هاى ياد شده معرّفى كرد، در مقام ستايش ايشان نيز فرمود كه اينان ...، جانشينان خدا در زمين و داعيان به دين خدايند. ✾•• آن گاه، آه آه گفت و حسرت برد بر شوق ديدارشان. آه كلمه‌اى است براى اظهار درد. و اين بخش از سخنان امام(ع) از فصيح‌ترين عباراتى است كه از آن بزرگوار نقل كرده‌اند. 📚 شرح نهج البلاغة، ج ۵، ابن ميثم البحراني ( مترجم : محمدى مقدم / نوايي )، ص ۵۵۱ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ 🏷 سازش و سستى، هرگز! 🔅 : 🔸 «به جانم سوگند، در نبرد با آنان كه با حق مخالفت بورزند و در گم راهى قدم بگذارند، سازش و سستى، پيشه نسازم. پس اى بندگان خدا ! از خدا پروا كنيد و از [ خشم] خداوند نيز به سوى [رحمت] خدا بگريزيد». 🔹 «ولَعَمري ما عَلَيَّ مِن قِتالِ مَن خالَفَ الحَقَّ وخابَطَ الغَيَّ من إدهانٍ ولا إيهانٍ ، فَاتَّقُوا اللّهَ عِبادَ اللّهِ وفِرُّوا إلَى اللّهِ مِنَ اللّهِ» . 📚 نهج البلاغه : خطبه ٢٤ •❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز :۱۳ دی، روز جهانی مقاومت، سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی 🔸 @hadithnet
. 🚩 به مثابه یک مکتب 🔻 : اینکه ما بیاییم این حوادث را تقویم کنیم، قیمت‌گذاری کنیم، قدر آنها را بدانیم و ببینیم که اندازه و قیمت این حوادث چقدر است؛ در صورتی تحقّق پیدا میکند که ما به حاج‌قاسم سلیمانی -شهید عزیز- و به ابومهدی -شهید عزیز- به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به آنها به چشم یک مکتب نگاه کنیم. 🌷سردار شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه‌ی درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم آن وقت اهمّیّت این قضیّه روشن خواهد شد. 🔸 @hadithnet