eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.6هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
229 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ 🏷 سالم بمانیم! 🔅 : 🔸 «هر كه مى خواهد سالم و لاغر اندام باشد، شامْ كم بخورد». 🔹 «مَن أرادَ أن يَكونَ صالِحا خَفيفَ اللَّحمِ فَليُقَلِّل عَشاءَهُ بِاللَّيلِ» . 📚 طبّ الإمام الرضا عليه السلام : ص ٣٩ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز :۳۰ آذر، شب 🔸 @hadithnet
آسيب هاى اخلاقى رابطه پسر و دختر.pdf
345.1K
. | 📄 بخوانید | 📋 آسيب هاى اخلاقى رابطه پسر و دختر 📑 ماهنامه معرفت شماره پیاپی ۲۰۹ / صفحه ۱۱۷-۱۳۰ ✍🏻 نویسنده : علی احمد پور 💢 يكى از روابط آسيب زا و مخربى كه جامعه ما را تهديد مى كند، رابطه پنهانى و ناسالم بين دو جنس مخالف است. ▫️ از ديدگاه دين مقدس اسلام، زنان و مردان در جامعه مى توانند با رعايت حدود شرعى با يكديگر برخورد و تعامل داشته باشند و در عين حال، حريم يكديگر، حيا و عفت خود را نيز حفظ كنند و از روابط پنهانى خوددارى كنند. 🔸 هدف پژوهش حاضر كه به روش توصيفى ـ تحليلى صورت گرفته، بيان آسيب هاى اخلاقى روابط پنهانى بين پسر و دختر و دلايل مخالفت دين مقدس اسلام با اين گونه دوستى هاست و راه كارهاى پيش گيرى و برون رفت از اين معضل اجتماعى را مطرح مى كند. 🚩 يافته هاى تحقيق نشان مى دهد كه افزايش بى اعتمادى و سوءظن، فروپاشى خانواده، احساس گناه، تأخير در ازدواج، بى عفتى و آبروريزى، سلب كرامت انسانى و تسلط شيطان، از مهم ترين آسيب هاى روابط پنهانى دختر و پسر مى باشد. 🔸@hadithnet
. ❀ آفتاب شب یلدای همه • گریه ی پشت تمنای همه ❀ هیچ کس یاد غریبیِ تو نیست • گریه کن جای خودت، جای همه ❀ آقا ، همه ی شهر به چاه افتادند • مددی یوسف زهرای همه ❀ بنشین تا بنشانی همه را • دربیار از نگرانی همه را ❀ کاش میشد ز سفر برگردی.... • با همان چند نفر برگردی 🔅 : 🔸 و براى تعجيل در فرج، فراوان دعا كنيد كه اين، فرج شماست. 🔹وأَكثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعجيلِ الفَرَجِ ؛ فَإِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم 📚 الغيبة، طوسى : ص ۲۹۰ 🚩 ذکر همه ما در شب : 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ 🏷 نماز در دل شب! 🔅 (ص) : 🔸 «برترین نماز پس از نماز واجب، نماز در دل شب است». 🔹 «أفضَلُ الصَّلاةِ بَعدَ المَکتوبَةِ الصَّلاةُ فی جَوفِ اللَّيلِ» . 📚 صحيح مسلم: ج۲ ص۸۲۱ ح۱۱۶۳ •❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
🕌 | 💠 روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. 🔸 @hadithnet
. | | 💢 حادثۀ شب ! ✍️ از منظر قرآن و احادیث اسلامی، عبادت شبانگاهی، تأثیر فوق العاده ای در تهذیب نفس و سازندگی معنوی انسان دارد. قرآن کریم در این باره می فرماید: ⚜️ (إِنَّ نَاشِئَةَ ٱلَّيْلِ هِىَ أَشَدُّ وَطْأً وَ أَقْوَمُ قِيلاً. بی گمان، عبادت شبانه، پابرجاتر، و در گفتار استوارتر است). مزمل، آیۀ ۶. ~~☆ واژۀ «ناشئه» در فراز نخست این آیه به معنای حادثه است. بنا بر این، «ناشئة اللیل» به معنای حادثۀ شب، خواهد بود. بر پایۀ روایات، منظور از حادثۀ شب، بیدار شدن شبانگاهی، با انگیزۀ الهی، برای عبادت و نماز شب است. ~~☆ واژۀ «وطأ» در فراز دوم آیۀ، دو معنا دارد: یکی موافقت و سازش، و دیگری، مشقّت و دشواری. بنا بر این، مقصود از جملۀ «هی أشد وطأ» این است که : ▫️ بیدار شدن از خواب هنگام شب برای عبادت، موجب هماهنگیِ بیشتر قلب و زبان می شود، از این رو، نقش مؤثّرتری در سازندگی معنوی انسان ایفا می نماید. 🚩 عبادت شبانه و نیایش سحرگاهی در لحظاتی که انسان بیش از هر وقت دیگری از خاطری آسوده برخوردار است، هر چند برای کسانی که با این فرهنگ خو نگرفته اند دشوار است، ولی تأثیر فراوانی در تهذیب نفس و پرورش جان دارد. 💠 تشویق به شب زنده داری، ویژگی های نماز شب، و آثار و برکات آن ـ مانند: پاکسازی آینۀ دل از زنگار گناه، روشنایی دل، اجابت دعا، افزایش روزی، تن درستی و از همه مهم تر، محبّت خداوند سبحان و نزدیک شدن به ساحت قدس ربوبی و دستیابی به دیدار قلبی و معرفت شهودی ـ در واقع، تفسیر و تبیین آیۀ یاد شده است. 🔅 فرمود: إنَّ الوُصولَ إلَی اللهِ تَعالیٰ سَفَرٌ لا یُدرَکُ إلّا بِامتِطاءِ اللَّیل. رسیدن به خداوند متعال [و دیدار قلبی او، نیازمند] سفری است که جز با نشستن بر مَرکب شب، میسور نشود. 🌱 و به گفتۀ خواجۀ شیراز: هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یُمن دعای شب و ورد سحری بود. 📚 فرهنگ نامۀ تهجّد، محمّدی ری شهری ص ۹ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۲ دی ۱۴۰۰ 🏷 آبادانی و عدالت! 🔅 : 🔸 «با هيچ چيز مانند عدالت، شهرها آباد نگرديده است». 🔹 «ما عُمِّرَتِ البُلدانُ بِمِثلِ العَدلِ» . ▫️ Imam Ali (AS) said, ‘Nothing can cause nations to flourish like justice. 📚 غرر الحكم :ح ٩٥٤٣ •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | ☆ همسان مردم ☆ ▫️ حمّاد بن عثمان ـ: مردم مدینه دچار چنان قحطی و گرانی ای شدند که حتّی ثروتمندان نیز گندم را با جو می آمیختند و می خوردند، و اندکی هم غذا می خریدند. که در آغاز سال، گندم مرغوب خریده بود، به یکی از غلامانش فرمود: 🔅«یا مقداری جو برایمان بخر و با این گندم ها بیامیز، یا این گندم ها را بفروش؛ زیرا دوست نداریم که ما (خوراکی) مرغوب بخوریم و مردم، نامرغوب بخورند». 📚 دانشنامه قرآن و حدیث ج ۶ ص ۴۸۸ 🔸@hadithnet
. 🔰 شاید برایتان مفید باشد! 🚩 و رویدادهای معارفی در هفته جاری 🌐 چاپ شصت و چهارم کتاب «شرح چهل حدیث» منتشر شد ▫️ اثر امام خمینی(ره) توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج، قیمت ۱,۴۹۰,۰۰۰ ریال. ┅┄═✧═┅┄ 🌐 فرایند پژوهش باید کوتاه‌تر و کم هزینه تر شود. ▫️ در مراسم دهمین همایش ملی حدیث پژوهش، عنوان شد. ┅┄═✧═┅┄ 🌐 حوزه علمیه قم نیازمند نگاه عمیق و ژرف در علم حدیث است ▫️ در مراسم رونمایی از کتاب «رجال تفسیری» عنوان شد. ┅┄═✧═┅┄ 🌐 رسالت ائمه(ع)، تکمیل آیات و انطباق آیات در عصر خودشان است. ▫️ در کرسی علمی ترویجی «اولویت‌شناسی رسالت معصومان(ع) در قبال قرآن، بیان شد. ┅┄═✧═┅┄ 🌐 تعقل در اخلاق کاربردی اسلامی، با وحی و تجربه و شهود تنافی ندارد. ▫️ در نشست روش شناسی وحیانی در اخلاق کاربردی مطرح شد. ┅┄═✧═┅┄ 🌐 سی و پنجمین شماره فصلنامه «پژوهشنامه نهج‌البلاغه» منتشر شد. ▫️ این شماره با ۶ مقاله، از سوی دانشگاه بوعلی سینا منتشر شد. ┅┄═✧═┅┄ ◀️ » بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
﷽؛ 💠 جمعه 3 دی 1400 🏷 راست‌ترین و دروغترین 🔅 : 🔸 «راست‌ترين چيز، اجل (مرگ) است. دروغترين چيز، آرزوست» . 🔹 «أصْدَقُ شَيْءٍ الأجلُ ، أكذبُ شيءٍ الأملُ» . 📚 غرر الحكم، (ح٢٨٤٥ ـ ح٢٨٤٦) •❀• ذکر امروز :اللّهم صَلِّ علی محمدٍ وآلِ محمد وعَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. | | 💠 فضیلت انتظار! ▫️گزیده ای از برنامه رادیویی بشارت بررسی مباحث مهدوی بر اساس دانشنامه امام مهدی (عج) ═✧ شرح حدیث و معرفی کتاب "آثار و برکات دعا برای امام زمان علیه السلام" 🎤 استاد ⏱ ۱۶ دقیقه 🔸@hadithnet
. | 📗 | 📙 اندیشه انتظار ▫️ شناخت امام عصر وچگونگی حکومت جهانی تشیع با تأکید بر اندیشه انتظار و شناخت امام عصر(عج) انسان را با حیات طیبه، پیوند مى‌زند و نویدبخش چگونگى حکومت جهانى صالحان است. این کتاب، اندیشه انتظار را در دوازده فصل از تولد حضرت حجة بن الحسن العسکرى تا حکومت جهانىِ آن حضرت، کاویده است. 🔻 بخش های کتاب : ▫️ «ولادت قائم آل محمد»، «در انتظار مصلحی بزرگ»، «مصلح بزرگ در قرآن»، «بشارت ها و پیش گویی ها در روایات»، «غیبت صغری»، «آیین منتظران در غیبت کبری»، «عنایت های قائم آل محمد»، «سوء استفاده از عقاید مهدویت»، «دیدگاه ها درباره تشرف»، «اماکن و مساجد منسوب به حضرت مهدی(عج)»، «علائم ظهور» و «حکومت جهانی قائم آل محمد (عج)» . ️ 📝 پديدآورنده : احمد زمانی، قم، بوستان کتاب، 1387ش، 528 صفحه، فارسی ◀️ خرید کتاب https://www.bustaneketab.ir/book/1626/ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ 🏷 بياموزد و آموزش دهد! 🔅 : 🔸 «خوشا به حال كسى كه آنچه را نمى‌‏داند، از دانايان بياموزد و از آنچه مى‌‏داند، به نادان آموزش دهد!». 🔹 «طوبى‏ لِمَن تَعَلَّمَ مِنَ العُلَماءِ ما جَهِلَ و عَلَّمَ الجاهِلَ مِمّا عَلِمَ» . 📚 تحف العقول: ص ٥١٢ •❀• ذکر امروز : یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
🌹🌱🌸🌱🌷 🗓 : 💠 ۴دی تولد پيامبر خدا ✍🏻 مشهور است که پیامبر بزرگ الهی حضرت عیسی بن مریم(ع) در روز ۲۵ دسامبر سال اول میلادی، ۶۲۲ سال قبل از هجرت پیامبر بزرگ اسلام(ص)، در فلسطین به دنیا آمد. در عین حال نمی توان تاریخ ولادت او را دقیق معلوم ساخت؛ چراکه برخی مورخان، تاریخ تولد ایشان را چهار یا شش سال جلوتر ثبت کرده اند. 💢 تبيين نگاه قرآن، پيامبر اسلام و امامان اهل بيت(ع) به عيسى مسيح، مى‌تواند به تعامل مسيحيان و مسلمانان کمک کند. از اين رو در اين جا، اشاره‌‏وار، نگاه قرآن کريم به عيسى(ع) را گزارش مى‌کنيم : ⚜️ عيسى(ع) بنده خدا و پيامبر او بود، که به سوى بنى اسرائيل فرستاده شد و يکى از پنج پيامبر اولو العزم (صاحب شريعت و کتاب) شمرده مى‌شود و کتابش انجيل است. ⚜️خداوند، عيسى(ع) را «مسيح» ناميد، که «کلمه خدا» و «روحى از او» است‏ و امام و از گواهان بر اعمال است؛ به آمدن محمد، رسول خدا(ص)، بشارت داده است. ⚜️در دنيا و آخرت، آبرومند و از مقرّبان است؛ مصطفى و برگزيده و از صالحان است؛ هر جا بود، با برکت بود، و پاک و پاکيزه، و نشانه‏اى براى مردم و رحمتى از جانب خدا، و نسبت به مادرش نيک‏رفتار، و از هر گونه آفتى مصون و محفوظ بود و از کسانى بود که خداوند به آنها کتاب و حکمت آموخت. 🔺 اين ويژگى‌ها، در واقع، مقامات و فضايل برجسته‏اى است که خداوند، عيسى(ع) را با آنها توصيف کرده و قدر و منزلت او را نشان داده است. 🔸 درباره فرمودند : 🔅نه مال و ثروتی داشت كه او را به خود مشغول گرداند و نه طمعی كه به خواری‏اش اندازد، مركب او دو پايش بود و خدمت كارش دو دستش 🔹. . . وَلامالٌ يَلفِتُهُ و لا طَمَعٌ يُذِلُّهُ، دابَّتُهُ رِجلاهُ و خادِمُهُ يَداهُ 📚 نهج البلاغه ، خطبه ۱۶۰ . 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ 🏷 پرهيز از پوچ و باطل! 🔅 : 🔸 «از آرزوى پوچ و باطل بپرهيزيد؛ زيرا چه بسا كسى كه به اميد فردا بود، ولى آن را پشت سر نگذاشت و چه بسا كسى كه در آغاز شب به او غبطه مى‌خورند ولى در پايان آن به حال او مى‌گريند». 🔹 «اتَّقُوا باطِلَ الأملِ، فَرُبَّ مُسْتَقْبِلِ يومٍ ليسَ بِمُسْتَدْبِرِهِ و مَغْبُوطٍ في أوَّلِ لَيلِهِ قامَتْ بَواكِيهِ في آخِرِهِ» . ▫️ Imam Ali (AS) said, 'Guard yourselves against false expectation, for many a person who begins the day does not live to see its end, and many a one is envied at the beginning of the night while his mourners have assembled by the end of it.' 📚 غرر الحكم : ح ٢٥٧٢ •❀• ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | 📖 | 📗 درآمدی بر روان شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی 🔺 بخش اول 🔻بخش دوم : 💢 آسیب به عقل! 🔸 «آسیبِ شناختی» واردشده بر عقل را باید اصلی‌ترین پیامد سوء طول اَمَل دانست. تعریف اَمَل : انتظار دست‌یابی به امر خوشایند، بدون فراهم‌بودن اسباب آن! ▫️از نگاه روان‌شناسی اسلامی امیال و آرزوها ...، در موقعیت‌هایی می‌توانند بُعد شناختیِ افراد را مختل کنند و به آن آسیب بزنند؛ و آن هنگامی است که آمال و آرزوها در حال توسعه‌یافتن و خارج‌شدن از حد اعتدال و در حال به افراط کشانده‌شدن باشند. 🔸 شاید روشن‌ترین تعبیر در احادیث در این باره، فرمایش خطاب به هشام بن حکم باشد که فرمود: 🔅 «ای هشام! هر کس سه چیز را بر سه چیز مسلط کند، گویی بر نابودی عقل همت گمارده است : «هر کس نور تفکر را به ‌واسطه طول امل به خاموشی بکشاند، تازه‏هاى حكمتش را با سخنان بيهوده‏اش نابود كند و نور عبرت‏اندوزى‏اش را با خواهش‏هاى نفسانى خاموش سازد، گويى هوايش را بر نابودى خردش يارى كرده است و هر كس خرد خويش را نابود كند ، دين و دنيايش تباه خواهد شد .» (الکافی، ج ۱ ص ۱۷). 🚩 «از‌ بین ‌رفتن عقل»، «به سهو کشانده‌شدن عقل» و «قرارگرفتن در زمره انسان‌های احمق» دیگر تعابیری است که درباره آسیب مذکور در روایات به‌ کار رفته است. 📝 درآمدی بر روان شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی، ص ۹۷ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ 🏷 آثار دوست داشتن فرزندان! 🔅 (ص) : 🔸 «دوست داشتن فرزندان، پرده اى در برابر آتش است و غذا خوردن با آنان، براتِ آزادى از آتش و گرامى داشتن آنها، موجب گذشتن از صراط». 🔹 «حُبُّ الأَولادِ سِترٌ مِنَ النّارِ وَ الأَكلُ مَعَهُم بَراءَةٌ مِنَ النّارِ و كَرامَتُهُم جَوازٌ عَلَى الصِّراطِ» . 📚 تنبيه الغافلين : ص ٣٤٤ ح ٥٠١ •❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ⁉️ 💠نظر اسلام در باره الگوى تربيتى كودكان چيست ؟ ✍️ پاسخ : الگويى كه از مجموع متون قرآن و حديث به دست مى آيد الگوى تربيتى مبتنى بر «محبّت»، «قاطعيت» و «كرامت» است. ▫️ از ديدگاه اسلام ، محبّت ، يكى از اصول تربيتى كودك است كه به شدّت ،مورد تأكيد و محبّت نكردن، به شدّت نكوهش شده است ؛ امّا در عين حال، از افراط در محبّت نيز نهى شده و در كنار محبّت، صلابت و دقّت در تربيت كودك نيز مورد توجّه اكيد قرار گرفته است .... 🔸 امّا الگوى تربيتى اسلام ، بُعد سومى نيز دارد كه عبارت است از «تكريم» . تكريم، احترام گذاشتن به كودك و ارزش قائل شدن براى اوست. از ديدگاه اسلام، كودك، چون كودك است، نبايد تحقير شود و احساس بى ارزشى و يا كم ارزشى كند. ... ▫️ يكى از مهم ترين نكات تربيتى در تكريم شخصيت كودك، جدى گرفتن احساسات او در هفت سال آغاز زندگى است، در روايتى از (ص) و ، این دوران، دوران سيادت و آقايى كودك شمرده شده است : الوَلَدُ سَيّدٌ سَبعَ سِنينْ . فرزند ، هفت سال سرور است .... وعَبدٌ سَبعَ سِنينَ . كودك در هفت سال دوم بنده است .... ووَزيرٌ سَبعَ سِنينَ. هفت سال سوم دوران وزارت كودك است . 🔅 : ️كودك ، هفت سال پرورش يابد، هفت سال ادب آموزى گردد و هفت سال به خدمت درآيد . پايان قد كشيدنش در ۲۳ سالگى و پايان تكامل عقلى اش در ۳۵ سالگى است و آنچه پس از اين باشد ، از راه تجربه است . 📖 من لایحضره الفقیه ج ۳ ص ۴۹۳ 📚 حکمت نامه کودک ص ۱۸۱ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ 🏷 اراده‌ای فوق همه اراده‌ها ! 🔅 : 🔸 «من، خداوند پاك را با در هم شكسته شدن تصميم‌ها و برهم خوردن اراده‌ها و نقض شدن خواست‌ها شناختم». 🔹 «عَرَفتُ اللّهَ سُبحانَهُ بِفَسخِ العَزائِمِ و حَلِّ العُقودِ و نَقضِ الهِمَمِ» . 📚 نهج البلاغه : حكمت ٢٥٠ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 💢 اراده‌اى برتر از اراده ما! •✾(عَرَفْتُ آللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ آلْعُقُودِ، وَنَقْضِ آلْهِمَمِ).✾• ✍️ در اين كلام نورانى‌اش به يكى از دلايل توحيد اشاره كرده مى‌فرمايد: 🔅«خداوند را به‌وسيله بَرهم خوردن تصميم‌ها، فسخ پيمان‌ها و نقض اراده‌ها شناختم»؛ ا نهج‌البلاغه، حکمت ٢٥٠ ا 🔸 اشاره به اين‌كه، بسيار مى‌شود انسان تصميم محكمى به انجام كارى مى‌گيرد، اما ناگهان اراده او تغيير پيدا مى‌كند بى‌آن‌كه عاملى براى آن تغيير بشناسد! اين نشان مى‌دهد كه اراده‌اى از بيرون به آن تعلّق گرفته بود كه اراده اين شخص فسخ شود وگرنه دليلى ندارد كه انسان با داشتن تصميم قوى بر كارى ناگهان منصرف شود. ✧═┅ تفسير ديگرى نيز براى اين كلام نورانى شده است كه: بسيار مى‌شود انسان تصميم محكمى بر كارى مى‌گيرد؛ ولى تقديرات الهى مانع از آن مى‌گردد وانسان ناچار عقب‌نشينى مى‌كند و از آن چنين مى‌فهمد كه مافوق اراده او اراده ديگرى است كه اگر تعلق به چيزى گيرد هرچه برخلاف آن است دَرهم مى‌ريزد و از بين مى‌رود. ✧ كوتاه سخن اين‌كه اگر انسان، فعّالٌ ما يَشاء بود و هرچه مى‌خواست مى‌توانست انجام دهد ممكن بود در وجود خدا شك كنيم؛ اما اين‌كه مى‌بيند مافوق اراده او، اراده‌اى است كه در بسيارى از مواقع اراده او را بَرهم مى‌زند يا مانع تحقق مراد او مى‌شود مى‌فهمد عالَم، مدبّر قادر و توانايى دارد كه آن را بر طبق اراده حكيمانه‌اش تدبير و اداره مى‌كند. ☆ در اين‌كه آيا واژه‌هاى «عزائم» و «عقود» و «همم» مترادف است و همه به معناى اراده انسان است يا با هم تفاوت دارد، در ميان شارحان نهج‌البلاغه اختلاف نظر است؛ 📚 آیت الله مکارم شیرازی، پیام امام امیرالمؤمنین، ج ۱۴، ص ۷۳ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ 🏷 همچون مریض، مداوا کن ! 🔅 : 🔸 «سزاوار است كه آدمى دردهاى دنيوى خود را مداوا كند، همچنان كه بيماران دردهاى خود را درمان مى‌كنند و از خواهش‌ها و خوشي‌هاى دنيا پرهيز كند، همچنان كه بيمار [از خوردن غذا] پرهيز مى‌كند». 🔹 «يَنبغي أن يَتَداوى المَرءُ مِن أدواءِ الدنيا كما يَتَداوَى ذو العِلَّةِ، و يَحتَميَ مِن شَهَواتِها و لذّاتِها كما يَحتَمِي المريضُ» . 📚 غرر الحكم : ح ١٠٩٤٥ •❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
🕌 | 💠 روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۹ دی ۱۴۰۰ 🏷 سود دشمن ! 🔅 : 🔸 «آن كه سودش در زيان تو باشد، هيچ گاه از دشمنى با تو بيرون نباشد». 🔹 «مَن كانَ نَفعُهُ في مَضَرَّتِكَ لَم يَخلُ في كُلِّ حالٍ مِن عَداوَتِكَ» . 📚 غرر الحكم : ح ٩١٥٠ •❀• ذکر امروز :لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | 📖 | 📗 فرهنگ نامه بصیرت 💢 نه هنگام ديدار، صادقید و نه به گاه سختى، مورد اعتماد ! 🔸 جامعه اى كه از بصيرت لازم برخوردار باشد، نه تنها حق را مى‌بيند و باطل را در چهره‌هاى گوناگونْ تشخيص مى‌دهد، بلكه عملاً از حق‌، جانبدارى مى‌كند و از پيشوايان حق، اطاعت مى‌نمايد. چنين جامعه و مردمى، با رهبران الهى، صادقانه رفتار مى‌كنند و در عوض، در سختى‌ها و مشكلات، مورد اعتماد آنهايند و در دام دشمنان قرار نمى‌گيرند. 🚩 اما مردمى كه امام على عليه السلام بر آنها، حكومت مى‌كرد به دليل آن كه فاقد بصيرت بودند، به سادگى در دام دشمن مى‌افتادند‌، آنها نمى‌توانستند چهره روشن و زيباى حق را مشاهده كنند. از اين رو‌، نه از حق‌، جانبدارى مى‌كردند و نه از امام خويش فرمانبَرى داشتند. ... تا پس از قرن‌ها تلاش و مجاهدت‌، به بركت رهبرى امام خمينى رحمه الله‌، در جامعه ايرانى‌، بصيرتى پديد آمد كه در پرتو آن‌، مردم‌، حق را ديدند و با نهايت صداقت‌، از پيشواى خويش اطاعت و از حق‌، جانبدارى كردند و امام رحمه الله با اعتماد به خدا و همراهى چنين مردمى توانست انقلاب اسلامى را در ايران‌، به پيروزى برساند... 🔸بى‌بصيرتى هواداران از زبان ایشان: 🔅 اى كوفيان! من به سه خصلت [كه در شما هست] و دو خصلت [كه در شما نيست]‌، گرفتار آمده ام : گوش داريد‌، امّا كَريد‌، و زبان داريد‌، امّا لاليد و چشم داريد، امّا كوريد. نه هنگام ديدار، آزاد مردانى هستيد صادق و نه به گاه سختى، برادرانى مورد اعتماد . . نهج البلاغه : خطبه ۹۷ 📝 فرهنگ نامه بصیرت، ص ۹ 🔸 @hadithnet