eitaa logo
| اندکی اندیشه |
325 دنبال‌کننده
613 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ بله، هنوز می ترسیم جناب «جی پی تی تیری»: نامه ای به چت بات جی پی تی تیری درباره معضلات اخلاقی هوش مصنوعی (قسمت 2 از ۲) ✍️حسینعلی رحمتی قسمت دوم👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/442 قسمت اول👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/437
♨️ بله، هنوز می ترسیم جناب «جی پی تی تیری» نامه ای به چت بات جی پی تی تیری درباره معضلات اخلاقی هوش مصنوعی (قسمت 2 از ۲) ✍️حسینعلی رحمتی 🔺4. جناب جی پی تی! دلیل دیگر ترس من از شما و هم جنسان تان این است که نمی دانم آیا برای شما ها می شود کد و دستورالعمل های اخلاقی نوشت و اگر بر فرض هم بشود چه چیزهایی را باید برای شما خوب یا بد دانست. آیا معیارهای اخلاقی شما با ما انسان ها یکی است؟ اگر درباره خوبی یا بدی یک کار با یکدیگر اختلاف پیدا کردیم چه باید کرد؟ چه کسی باید حرف آخر را بزند؟ چگونه باید شما را به پذیرش اصول و عقاید اخلاقی ملزم کنیم؟ 🔺5. مشکل دیگر تکلیف ماشین های هوشمند هنگام قرار گرفتن بر سر دوراهه ها یا تزاحم های اخلاقی است. شما اگر بر سر دو راهه یا تزاحم اخلاقی قرار گرفتید از بین چند وظیفه‌ای که بر عهده دارید کدام یک را ترجیح می دهید؟ توجه داشته باشید که ترجیح یک وظیفه بر وظایف دیگر برای ما انسان‌ها هم کار بسیار دشواری است، آن وقت در باره شما که دیگر ساخته دست انسان هستید وضعیت احتمالاً سخت تر و بغرنج تر می شود. 🔺6. مشکل دیگر که باعث ترس می شود این است که موقعیت های آینده شما که در آن قرار می گیرید یا رفتار هایی که در آن موقعیت ها می خواهید انجام دهید برای ما مشخص نیست. مثلاً نمی دانیم آیا شما در آینده چه سِمت ها و مسئولیت هایی را در جامعه انسانی خواهید پذیرفت. آیا به انجام کارهای فیزیکی و مکانیکی اکتفا می کنید یا مثلاً قصد تصدی پست های دولتی یا مدیریتی را هم دارید؟ آیا با همدیگر یا با انسان ها ازدواج خواهید کرد؟ آیا در صدد فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مانند آن بر می آیید یا نه؟ و در هر موقعیت و مسئولیتی آیا به اخلاق پایبند خواهید بود یا خیر؟ 🔺7. مشکل دیگر مربوط به خود ما انسان ها است. نمی دانیم هم نوعان ما با شما چگونه رفتار خواهند کرد. هرچند لازم است برای آنها هم اصول و ضوابط اخلاقی را برای برخورد درست با شما تدوین کنیم، ولی واقعیت مطلب این است که ما انسان ها گاهی در برخورد با خودمان هم اخلاق را مراعات نمی کنیم؛ از این رو این خطر هست که شما را فریب دهیم و توانمندی های تان را در راه نادرست، مثلا برای جعل و تحریف حقیقت، به کار گیریم. نمونه دم دستی اش همین مطلبی است که به اسم شما منتشر شده و نمی دانیم آیا واقعاً توسط خود شما نوشته شده یا دیگران. از شما چه پنهان، امروزه جعل و تحریف و فریب با استفاده از فناوری آن چنان زیاد شده است که تشخیص درست از نادرست برای ما انسان ها که ادعای عقل و هوش داریم و خودمان را اشرف مخلوقات می دانیم بسیار دشوار شده است؛ چه رسد به شما که دست کم هنوز چنین ادعایی را ندارید. ✅جناب جی پی تی تری ! می بینید که مسئله به این سادگی و راحتی که شما تصور کرده‌اید نیست و نگرانی‌ها و سوال‌ها و ابهام‌های اخلاقی ما نسبت به شما و هم جنسان شما زیاد است. طبیعتاً هر چه شما پیشرفته تر شوید به همان اندازه که به نوع بشر خدمت می کنید (و از این جهت از شما متشکریم) به همان اندازه یا بیشتر هم ترس و نگرانی ما افزایش پیدا می کند؛ به دلایلی که به برخی از آنها اشاره شد. ✅هدف از نگارش نامه حاضر این بود که بگوییم نگرانی‌های ما را درک کنید و انتظار نداشته باشید به سوال تان که « هنوز هم از ما می ترسید؟» سریع پاسخ منفی بدهیم و خیال شما را راحت کنیم. امیدوارم این نامه به تداوم گفت‌وگوی ما انسان ها با شما ناانسان ها، که ظاهراً همشهریان آینده ما خواهید بود، منجر شود تا اگر از منافع غیرقابل تردید شما استفاده می کنیم، از زحمت های احتمالی تان در امان بمانیم. زیاده عرضی نیست. متشکرم. 📆نگارش: آبان 1399 انتشار: بهمن 1401 📭@harahmati
✍️ مقاله «کدهای اخلاقی کنشگری روحانیت در شبکه‌های اجتماعی» نویسندگان: سبحان نقدی پور، عبدالله عمادی مجله اخلاق، دوره 18، شماره 46 - شماره پیاپی 68، شهریور 1401، صفحه 39-64 🔻چکیده با ظهور فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطاتی و گسترش اینترنت و شبکه­های اجتماعی، کنشگری روحانیت شیعه وارد صحنۀ­ جدیدی به‌نام کنشگری مجازی شده است. کنشگری مجازی در بستر فضای مجازی و شبکه­های اجتماعی، بین کنشگر و مخاطب صورت می­گیرد. به هرگونه فعالیتروحانیون که با هدف رساندن پیام دین به مخاطبان در بستر شبکه­های اجتماعی انجام می­شود، کنشگریروحانیت در شبکه­های اجتماعی اطلاق می­گردد. کنشگری روحانیت در شبکه­های اجتماعی، عملی بی‌قیدوشرط نیست، بلکه نیازمند اصول و آیین­نامۀ اخلاقی است. این نوشتار به دنبال آن است که مهم‌ترین مصادیق اجرایی اصول اخلاقی را به‌عنوان کدهای اخلاقی در کنشگری روحانیت در شبکه­های اجتماعی شناسایی و بررسی کند. این تحقیق از نوع تحقیقات نظری و اسنادی است و از نظر روش گردآوری و تحلیل اطلاعات، کیفی محسوب می‌شود. اطلاعات تحقیق با روش استقرا و مشاهدۀ کنشگران جمع‌آوری و با کمک منابع اسنادی تفسیر شده‌اند. http://akhlagh.morsalat.ir/article_73720_8b36098824bdcefce558458acd4d6e77.pdf 🔻@harahmati
👆بسته سوم مدرسه اخلاق کاربردی و تربیت اخلاقی؛ روش ها و راهبردها ❗️ ساعت های هیچ یک از بسته ها با یکدیگر تداخل نداشته و علاقمندان می توانند در هر چهار مورد شرکت کنند. •┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈• @akhlaghiyat ♦️@harahmati
«پیش به‌سوی هوش مصنوعی اخلاق‌گرا: آیا زمان انتقال مهارت‌های کار از انسان به ماشین است؟» نويسنده: ؟ آنچه متخصصان در مورد آن هشدارمی‌دهند ابعاد اخلاقی وانسانی گسترش و نقش آن در بي كار شدن افراد است که نه فقط کارکنان وخانواده هایشان بلکه کلیت جامعه را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. ادامه مطالعه https://ainews.ir/?p=15204 @harahmati
Abdol kadar Masum-IT Ethics in the Light of Islam.pdf
72.2K
💢یک مقاله و یک سوال 🔹مقاله: «اخلاق فناوری اطلاعات در اسلام»، نویسندگان: عبدالقادر محمد معصوم (و دیگران)، مجله: IIUC Studies، دسامبر 2011. ✅نویسندگان در این مقاله ضمن اشاره به حضور گسترده فناوری اطلاعات در دنیای امروز و اهمیت اخلاق در اسلام، تاکید کرده اند که بایستی برای مرتبطان با فضای مجازی، به ویژه کاربران مسلمان، اصول و قواعد زیست اخلاقی در این فضا را تبیین کرد. آنها در این راستا سعی کرده اند با بهره گیری از آموزه های اسلامی، یک مدل یا الگو ارایه کنند. 💢یک سوال: نویسندگان این مقاله غیر ایرانی هستند. به نظر شما با توجه به تعداد اساتید، طلاب،‌دانشجویان و موسسات آموزشی و پژوهشی در کشور ما تاکنون چند اثر علمی به صورت از درباره انجام شده است؟ (نه این که صرفا به آیات و روایات استناد کرده باشند). اگر مواردی را می شناسید معرفی کنید لطفا @harahmati
♨️ چت جی پی تی؛ و ضرورت تدوین «الگوی مواجهه اخلاقی با فناوری های نوین» ✍️حسینعلی رحمتی در آدرس زیر مطالعه کنید: https://eitaa.com/harahmati/453
♨️ چت جی پی تی؛ و ضرورت تدوین «الگوی مواجهه اخلاقی با فناوری های نوین» ✍️حسینعلی رحمتی 🔻الف) دنیای امروز عرصه حضور روزافزون و رقابتی فناوری های اطلاعات و ارتباطات است. نزدیک ترین مثال آن همین «چت جی پی تی» است که هنوز از راه نرسیده، گوگل چت‌بات Bard را ارایه کرد، یا موتور جست و جوگر Bing خود را به آن مجهز نمود. بررسی سیر صعودی تولید و توزیع این فناوری در چند دهه گذشته نشان گر آن است که این فرایند سرِ ایستادن ندارد، و حتی در آینده، به دلایلی که در جای خود باید بررسی شود، با شدت و قوت بیشتری ادامه خواهد یافت. بدیهی است که ورود هر فناوری به همراه خود مجموعه ای از مسائل، موضوعات و دغدغه های اخلاقی را به دنبال دارد که باید به آنها هم توجه شود. 🔻ب)در دنیای شبکه مند شده، کشور ما هم از جامعه جهانی جدا نیست و تجربه های گذشته نشان داده که شهروندان به هر صورت، زود یا دیر و کم یا زیاد، سراغ این فناوری ها خواهد رفت. از این رو همه افراد و نهادهای مرتبط با اخلاق و / یا فناوری در کشورمان باید برای مواجهه با این فناوری ها الگویی را تعریف کنند تا با آمدن هر فناوری جدید، هم جامعه هم نهادهای حاکمیتی و غیر حاکمیتی تکلیف خود را بدانند و بتوانند با آن مواجهه معقول و منطقی داشته باشند. همان طور که در موارد دیگر، مانند وقوع سیل و زلزله، هم اگر سیاست ها و برنامه های کلان و وظایف هر شهروند و نهادی از قبل مشخص شده و آموزش های لازم داده شده باشد میزان ضرر و زیان به کمترین حد خود می رسد. 🔻ج) طراحی «الگوی مواجهه اخلاقی» یا «الگوی اخلاقی مواجهه» با فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی البته نیازمند هم اندیشی، هم دلی و همراهی نهادهای مدیریتی و سیاستگذار با اندیشوران جامعه است، ولی در این جا به طور مختصر به چند نکته اشاره می شود. امید که فتح بابی باشد برای جدی گرفتن طراحی این الگو از یک طرف، وتوجه به نکته هایی که در این طراحی باید مد نظر قرار گیرد، از سوی دیگر. این الگو باید ناظر به موارد زیر باشد: 🔘 1. استفاده از مزیت ها و ظرفیت های فناوری های جدید: مثلا همین «چت جی پی تی» برای پیشبرد دانش، تحلیل اطلاعات، تسریع و تقویت کارهای پژوهشی، دستیاری متخصصان رشته هایی چون پزشکی، ارایه مشاوره به افراد در زمینه های مختلف، جست وجوی هوشمند و مفیدتر در فضای مجازی و موارد دیگری که در آینده مشخص خواهد شد کاربرد دارد. بی توجهی به این گونه مزایا و نگاه یک سر بدبینانه و سلبی به این فناوری ها موجب محروم شدن جامعه از آنها می شود. 🔘2. در امان ماندن از چالش های اخلاقی این فناوری ها: هر فناوری از نظر اخلاقی کارکردی دوگانه دارد. از این رو در مواجهه با آن، خوش بینی افراطی و بی توجهی به کژکارکردهای آن به همان اندازه نادرست است که بدبینی افراطی. مثلا «چت جی پی تی» می تواند به ابزاری برای تقلب در پژوهش های علمی، ارایه مشاوره غلط و متضرر کردن مخاطبان، و نقض حریم خصوصی افراد تبدیل شود. بنابراین، در طراحی الگوی مواجهه با فناوری های جدید باید برای حفاظت جامعه از ین بی اخلاقی هم چاره اندیشی شود. 🔘3. تفکیک وظایف مرتبطان: درباره هر فناوری مجموعه ای از افراد و نهادهای جامعه، از کاربران عادی گرفته تا سازندگان نرم افزار و سخت افزار، عاملین فروش و خدمات، مدیران سایت ها و کانال ها و گروه ها، قوای سه گانه و نهادهای فراقوه ای از قبیل شورای عالی فضای مجازی درگیر و دخیل هستند و بدون همراهی و همدلی آنها استفاده درست از فناوری ها به نتیجه لازم نمی رسد. از این رو در طراحی الگوی مواجهه بایستی نقش و وظایف هر یک از آنها مشخص شود. بی توجهی به این مسئله موجب ناهماهنگی در عرصه عمل می شود که خود مشکلات دیگری را به دنبال دارد. 🔘4. اقبال و اعتمادِ جامعه هدف: افراد و نهادهایی که در صدد طراحی الگوی مواجهه با فناوری های جدید هستند از همان ابتدا بایستی به طور جدی این مسئله را مدنظر قرار دهند. توجه به کارکردهای مثبت، در نظر گرفته خیر عمومی جامعه، مشارکت دادن نخبگان در فرایند طراحی و تبلیغ الگو، و اطلاع رسانی شفاف و مداوم از جمله کارهایی است که می تواند زمینه این اقبال و اعتماد را فراهم کند. 🔻پ. ن: آنچه گفته شد صرفا در حد «طرح بحث» بود. از این رو، نگارنده از همه اندیشوران دغدغه مند اخلاق و فناوری تقاضا دارد به این موضوع ورود کرده و با ارایه نظرات خود به شکل گیری الگوی پیش گفته یاری رسانند. بهمن 1401 🔸 @harahmati
🔴 فلسفه و فناوری‌های همگرا 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔺پیشرفت‌های صنعتی و هوش مصنوعی و تولید ربات‌ها و ماشین‌های هوشمند که به زودی در هر کوی و برزنی شاهد حضور گسترده و فعال آنها خواهیم بود، اجازه تأملات آرام و اشتغال فیلسوفان را به مباحث انتزاعی محض نمی‌دهد. همانطور که اجازه فتاوای غیردقیق و نامطمئن را هم به فقیهان نمی‌دهند. فناوری‌های هوش مصنوعی از فیلسوفان و فقیهان و اخلاقیان می‌خواهند با سرعت و قاطعیت درباره موضوعات مختلف مربوط به اراده و شخصیت انسان تصمیم‌ بگیرند والا حرکت سرسام‌آور ماشین صنعت، همواره شتابنده و فزاینده است و هرگز نه تنها متوقف نمی‌شود؛ بلکه سرعت آن «یکنواخت» نیز نخواهد بود؛ بلکه دائماً «پیش‌رونده» و «شتابنده» است. 🔺تولید ماشین‌های هوشمند از عالمان علوم انسانی می‌خواهد با سرعت و دقت و اطمینان دیدگاه خود را درباره اراده و انتخاب و تصمیم‌گیری در بزنگاه‌ها مشخص کنند؛ برنامه را به ماشین بدهند. باید برای یک ماشین هوشمند مشخص کنند که فی‌المثل در دو راهیِ زیر گرفتن انسانی بی‌گناه یا برخورد با وسیله نقلیه‌ای دیگر و کشته شدن سرنشین ماشین، اخلاقی‌ترین مسیر را مشخص کند؟ 🔺دنیای جدید دنیای بی‌حوصله‌ و عجولی است. به فیلسوفان اجازه نمی‌دهد که هزاران سال درباره مقوله «اراده آزاد» و نحوه مواجهه با دوراهی‌ها و معضلات اخلاقی گفتگو کنند و بر سر و کله همدیگر بزنند و شادمانه بگویند که اقتضای بحث فلسفی درباره اراده و اختیار چنین است که «رگ‌رگ است این آب شیرین آب شور/ در خلایق می‌رود تا نفخ صور». در دنیای فناوری‌های نوین، نفخ صور این نظرات همین الان است. ————————— 🌐 @ainews_ir ♦️@harahmati
«کارکردهاي اخلاقي هوش مصنوعي براي افزايش ميزان کار مفيد ومعنادار کارمندان» نوشته سارا بنکينز و پاول فورموسا، مجله اخلاق تجارت، فوريه 2023. Bankins, S., Formosa, P. The Ethical Implications of Artificial Intelligence (AI) For Meaningful Work. J Bus Ethics (2023). نويسندگان بااشاره به اهميت اخلاقي افزايش ميزان در محل هاي کار، چرايي و چگونگي استفاده از براي رسيدن به اين هدف را تبيين مي کنند. مقصود از کار مفيدکاري است که جذاب، متنوع، براساس مهارت‌، مفید براي ديگران، و از روي ميل و رغبت انتخاب شده باشد. متن مقاله در آدرس زیر: https://doi.org/10.1007/s10551-023-05339-7 ♦️@harahmai
✅«لینکدین نوشتن «مقالات مشارکتی» با را ممکن کرد» (دیجیاتو) 💢چند سوال: از نظر اخلاقی: 1.انسان محسوب می شود یا ربات؟ 2.جایگاه در اینگونه مقالات مشترک کجاست؟ 3.درست است که مزایای اینگونه مقالات علمی به انسان تعلق گیرد؟ 4.اصلا ربات را می شود محسوب کرد؟ @harahmati
💢 فیلم کامل نشست علمی «چرا باید پروژه مطالعاتی داشته باشیم؟ بررسی موردی اخلاق فناوری اطلاعات» ✍️ارایه کننده: حسینعلی رحمتی در مدرسه تخصصی اخلاق پژوهی روشمند (به همت انجمن علمی دانشجویی دانشگاه معارف و شهید بهشتی) ۴ اسفند 1401 🔘 پروژه مطالعاتی با پروژه فکری چه تفاوتی دارد؟ 🔘چرا باید پروژه مطالعاتی داشته باشم؟ 🔘چالش های فراروی یک پروژه مطالعاتی چیست؟ 🔘به عنوان یک طلبه، دانشجو یا استاد نسبت به «پروژه مطالعاتی ام» چه وظایفی دارم؟ 🔻برای مشاهده فیلم این نشست کلیک کنید👇 https://sky.webinaronline.ir/playback/presentation/2.3/c4d70c808cd35410e63862c8ffaf846b242b5845-1677154537703
🔸 سلسله نشست های اندیشه ورزی مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند 🔴 موضوع: هوش مصنوعی و سبک زندگی 🔹 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی جعفر زاده 📆 زمان: شنبه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶ 🏢 مکان: دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده کامپیوتر، ط۳، سالن جلسات ————————— 💠 مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران 🌐 @smartgoviust
🌺 انتظار مسوولیت پذیر؛ انتظار مسوولیت گریز ✍️حسینعلی رحمتی 🔻یکی از چالش های فراروی گفتمان مهدویت در دنیای امروز، شکل گیری یا گسترش انتظار منفعلانه یا مسوولیت گریزانه است؛ که اندیشمندان و دلسوزان و مدافعان فرهنگ مهدویت و انتظار بایستی ضمن نقد آن، انتظار مطلوب و منتظر واقعی را از منظر تفکر شیعی معرفی نمایند تا هم از دین و هم از مسئله مهدویت رفع اتهام شود. 🔻 یکی از چیزهایی که مستمسک منتقدان قرار می گیرد تبیین نادرستی است که برخی از ما از مسئله انتظار فرج ارائه می کنیم به گونه ای که گویی قرار است ما هیچ تلاشی برای رشد و پیشرفت همه جانبه نداشته باشیم و همه مسوولیت ها و تعهدات انسانی و دینی خود را به امید ظهور امام مهدی(ع) رها نماییم تا ایشان ظهور کنند و همه مسائل حل شود. روشن است که چنین دیدگاهی هم با روح فرهنگ اسلامی و شیعی سازگار نیست هم با سیره و سنت نبی گرامی اسلام(ص) و خاندان وی. 🔻 اسلام دین مسوولیت است و قرار نیست وجود پیشوایان دینی موجب مسوولیت گریزی و انفعال افراد شود. اتفاقا وجود امام برای تبیین هر چه بهتر مسوولیت ها است. در نگرش اسلامی هر کس به سهم خود و میزان وُسع و توانی که دارد مسوول است و مورد مواخذه قرار می گیرد. انتظار مورد دفاع در فرهنگ اسلامی انتظاری است که انسان را مسوول و متعهد و پر تلاش ولی امیدوار تربیت می کند. انتظاری است که به شخص اطمینان می دهد جهت کلی حرکت تاریخ در نهایت به سوی خیر و فلاح و رستگاری و شکوفا شدن استعدادهای انسان است. نگارش: 1391 بازنشر: 1401 @harahmati
♨️ استارلینک، اخلاقِ فیلترینگ، و فرضِ «بدترین حالتِ ممکن» ✍️حسینعلی رحمتی 👉🏾https://eitaa.com/harahmati/467
♨️ استارلینک، اخلاقِ فیلترینگ، و فرضِ «بدترین حالتِ ممکن» ✍️حسینعلی رحمتی 🔻آقای امیر عبدالهیان، وزیر امورخارجه کشورمان، اعلام کرد استارلینک «فعالیت های غیرقانونی» خود را در قلمرو جمهوری اسلامی ایران شروع کرده است (سایت ایرنا، 9 اسفند 1401،‌ کد خبر: 85043304). درکنار آن، اخیرا ماهواره های نسل دوم استارلینک در مدار زمین قرار گرفته و برخی گوشی های تلفن همراه هم به فناوری جدید «کوالکام» Qualcomm مجهز شده و زمینه استفاده از این ماهواره ها بدون نیاز به دیش و رسیور را فراهم کرده اند (سایت خبرآنلاین، 10 اسفند 1401، کد خبر 1737327). 🔻امکان دور زدن «فیلترینگ» توسط استارلینک تقریبا مهم ترین نکته ای بود که از نخستین روزها در فضای عمومی کشور ما مطرح شد. از این رو اینک که برخی مسوولان هم دسترسی بعضی شهروندان به این فناوری را تایید کرده اند لازم است نسبت «فیلترینگ و اخلاق» به طور جدی تری مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که یکی از اهداف اِعمال فیلترینگ در ایران (و دیگر کشورها) ممانعت از فعالیت های غیراخلاقی و عدم دسترسی کاربران به محتوای نامناسب در این فضاست. اما فراگیر شدن فناوری هایی چون استارلینک رسیدن به این هدف را با چالش جدی مواجه می کند. از این رو از هم اکنون بایستی این وضعیت جدید مورد بررسی قرار گیرد. آنچه گفته می شود گرچه به بهانه استارلینک است ولی به واقع درباره هرگونه فناوری یا روشی چون استفاده از فیلترشکن و وی پی ان و پروکسی است که امکان دسترسی بدون فیلتر شهروندان به فضای مجازی را فراهم می کند. همچنین مطالبی که مطرح می شود از منظر بحث اخلاق، و بیشتر ناظر به وظایف اخلاق پژوهان فناوری اطلاعات است، و بررسی آن از منظر سیاسی، حقوقی، امنیتی و مانند آن از بحث حاضر بیرون است. 🔻یادداشت حاضر با نگاهی آینده پژوهانه مدعی آن است که اگر روند تولید و توسعه فناوری هایی چون استارلینک به همین ترتیب پیش برود، «محتمل ترین» سناریو آن است که ما در آینده ای دور یا نزدیک با یک «اینترنت فیلترناپذیر» مواجه خواهیم شد. از این رو، اخلاق پژوهان و دیگر مراکز و نهادهای مرتبط با فضای مجازی بایستی از هم اکنون وقوع چنین وضعیتی را «مفروض» بگیرند و تلاش های علمی و عملی خود را براساس آن برنامه ریزی کنند. مزیت این کار، آماده شدن برای بدترین (و تا اندازه ای،‌ محتمل ترین) وضعیتِ ممکن، اندیشیدن تمهیدات لازم، و عدم غافلگیری است. در آموزه های دینی ما هم نسبت به این گونه آماده بودن ها تاکید شده است. به عنوان نمونه، امام علی (ع) می فرماید: انسان زمان شناس خود را برای مواجهه با تحولات آماده می کند («إنَّ مَن عَرَفَ الأيّامَ لم يَغفُلْ عنِ الاستِعدادِ» (كافي، 15/72).) و از وقوع حوادث غافل گیر نمی شود («أعرَفُ النّاسِ بِالزَّمانِ مَن لَم يَتَعَجَّب مِن أحداثِهِ» (غررالحکم: 2/449). 🔻جدای از فناوری هایی چون استارلینک، موارد دیگری هم وجود دارد که احتمال وقوع «اینترنتِ بدونِ فیلترینگ» را تقویت می کند، که از آن جمله می توان به کثرت استفاده از فیلترشکن و «وی پی ان» اشاره کرد؛ به گونه ای که هم اکنون شاهد حضور پرتعداد بسیاری از شهروندان در شبکه ها و پیام رسان های فیلترشده از قبیل تلگرام، واتساپ، کلاب هاوس، اینستاگرام، و یوتیوب هستیم. همچنین با استفاده از پروکسی می توان به برخی پیام رسان های فیلترشده دسترسی پیدا کرد، و چه بسا در آینده فناوری ها یا روش های دیگری برای بی اثر کردن فیلترینگ پا به عرصه وجود بگذارد. 🔻بنابراین، باز هم بر نکته اولیه این یادداشت تاکید می شود که: اخلاق اندیشان و اخلاق پژوهان فناوری اطلاعات و دیگر مرتبطان با فضای مجازی در کشورمان بایستی از هم اکنون بدترین حالت ممکن، یعنی بی اثر شدن فیلترینگ را در نظر بگیرند و جامعه را برای چنان روزی آماده نمایند. در این زمینه چه کارهایی می توان کرد؟ پاسخ آن را باید جدگانه بررسی کرد. در این جا به طور خلاصه می گوییم: «نه ترس، نه بی خیالی؛ بلکه برخورد فعالانه و واقع بینانه». 3 اسفند 1401 🔸 @harahmati
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 حسینعلی رحمتی جلسه اول 🔸در اخلاق چه جایگاهی دارد؟ 🔸 آیا با فضای تفاوت دارد؟ 🔸ضرورت تلاشهای نظری و عملی درباره اخلاق پاییز 1401 @harahmati @hekmateislami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 حسینعلی رحمتی جلسه دوم 🔸 نگرش ما به فضای مجازی چگونه بر روی گیری های مان نسبت به این فضا تاثیر می گذارد؟ 🔸از بین سه دیدگاه مربوط به در ، کدامیک قابل دفاع تر است؟ پاییز 1401 @harahmati @hekmateislami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حسینعلی رحمتی جلسه سوم 🔸 فضای مجازی و مسوولیت اخلاقی 🔸درباره فضای مجازی چه کسانی اخلاقا مسوول اند؟ پاییز 1401 @harahmati @hekmateislami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟣 حسینعلی رحمتی جلسه چهارم 🔸 واداری و بازداری اخلاقی در فضای مجازی 🔸کارکرد دوگانه فضای مجازی برای و نهی از منکر پاییز 1401 @harahmati @hekmateislami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 حسینعلی رحمتی جلسه پنجم 🔷 تاثیر باورهای دینی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی 🔷 عوامل درونی و بیرونی موثر بر افزایش انگیزه اخلاقی در فضای مجازی پاییز 1401 @harahmati @hekmateislami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟪 حسینعلی رحمتی جلسه ششم 🟣حق الناس در فضای مجازی ⭕️چگونه به آسانی حقوق دیگران را در فضای مجازی پایمال می کنیم؟ ⭕️آیا با یک استیکر و ایموجی هم ممکن است موجب تضییع حق الناس شویم؟ ⭕️دشواری های جبران حق الناس در فضای مجازی چیست؟ پاییز 1401 @harahmati @hekmateislami
🔸چهاردهمین شماره فصلنامه حیات معنوی، «ویژه اخلاق صنفی روحانیت(2)» این شمارۀ فصلنامۀ «حیات معنوی» به موضوع اخلاق صنفی روحانیت اختصاص یافته و در قالب پنج مقاله، چهار گفت‌وگو، دو معرفی و نقدِ کتاب و بخش جدید نقد و نظر ارائه شده است. 🔹این شماره در 200 صفحه و به قیمت 80هزار تومان، چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. برای تهیه فصلنامه از راه‌های زیر اقدام فرمائید. 💠مراکز پخش: تهران:دفتر مؤسسه بشرا، 09121053085 🌐نسخه الکترونیکی: 1. وب‌سایت «مؤسسه فرهنگی دین‌پژوهی بشرا»: www.boshraonline.ir 2. فیدیبو: www.fidibo.com 3. کتابراه: www.ketabrah.ir 4. طاقچه: www.taaghche.com https://eitaa.com/ethical ♦️@harahmati
رحمتی، فیلترینگ و تزاحم اخلاقی.pdf
679.8K
💢معرفی مقاله 🔹 «بایسته‌های اخلاقی و پالایش محتوا در »، ✍️حسینعلی رحمتی و دکتر حمید شهریاری. 🔹فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی، دوره 7، ش12،شهریور 1396، ص145-170. 🔹از معدود مقالات علمی که فیلترینگ را از بُعد اخلاقی بررسی کرده است. 🔻چکیده: از منظر اخلاقی، مهم‌ترین هدف پالایش محتوا یا فیلترینگ پیشگیری از نقض اخلاق در فضای مجازی است؛ ولی تحقق چنین هدفی مستلزم آن است که همۀ مرتبطان با فیلترینگ با تکالیف خود آشنا باشند و برای عمل به آن‌ها تلاش کنند. تا این وظایف و دشواری‌های آن‌ها شناسایی نشود، نمی‌توان انتظار داشت فیلترینگ هم در خدمت اخلاق باشد و هم اخلاقی اِعمال شود. این مقاله افزون‌بر معرفی مهم‌ترین وظایف شهروندان و نهادهای حاکمیتی دربارۀ فیلترینگ، دشواری‌های آن را تحلیل می‌کند و برای کاهش آن‌ها راهکارهایی می‌دهد. وظایفی چون اطلاع‌رسانی، نظارت، دور نزدن فیلترینگ، همدلی و همراهی کاربران و نهادها و رازداری و امانت‌داری، و دشواری‌هایی چون خطای انسانی و فنی، تعارض وظایف اخلاقی و ضعف انگیزه را معرفی می‌کنیم. برای تبیین هرچه‌بهتر، وظایف را به مشترک و اختصاصی تقسیم کرده‌ایم. مبحث دیگر مقاله، تعریف وظیفۀ اخلاقی، اهمیت آن و مبانی و منشأ الزام وظیفۀ خلاقی است.