eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
44 ویدیو
15 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳ گلوبالیزیشن مهدوی یعنی امنیت برای همه 🔻 روایت داریم که در زمان حکومت جهانی (عج) بدان حد بر جهان حاکم می‌شود که یک دختر نوجوان بدون کمترین توهین و تهدیدی به‌تنهایی از این سوی عالم به آن سو خواهد رفت. یعنی امنیت برای ؛ امنیت برای دخترهای افریقا، مکزیک، غنا و افغانستان؛ نه فقط برای دختران سرمایه‌داران نیویورک. اما تفکر جهانی‌شدن از آن نوع که می‌گوید و می‌خواهد، درواقع عین محافظه‌کاری است لذا اینان در مقیاس جهانی با اصول‌گرایی، با مدینه‌ی فاضله سازی، با ایدئولوژی و حاکمیت مخالف‌اند و می‌گویند که ارزش‌ها اصولا مفاهیم غیرعلمی و مقولات غیرعقلانی و لذا مسائل شخصی بلکه جزء وسایل شخصی هستند! و ارزش‌ها شخصی و نسبی است؛ پس ربطی به حکومت و امر عمومی(پابلیک) ندارد و ، همین است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «مهدی(عج)، ده انقلاب در یک انقلاب» 📖 صفحات ۸۹ و ۹۰ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ آدرسِ شهادت 🔻 قلّه است و قلّه بدون دامنه معنا ندارد. هر قلّه‌ای یک دامنه‌ای دارد؛ بسیاری از ماها آرزوی رسیدن به آن قلّه را داریم؛ [خب،] باید از دامنه عبور کنیم، بایستی مسیر را در دامنه‌ی آن قلّه پیدا کنیم و از آن مسیر برویم تا به قله برسیم؛ و الا رسیدن به قلّه بدون عبور از دامنه ممکن نیست. ⁉️ این دامنه و این مسیر چیست؟ است، است، است، است، است، است، است، است، تلاش برای است، تلاش برای استقرار است؛ این‌هاست که مسیر را معیّن می‌کند و اگر شما از این مسیر رفتید، ممکن است به قله برسید. 💬 بیانات در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای زنجان| ۱۴۰۰/۷/۲۴ 📚 برگرفته از کتاب 📖 ص ۸۴ 👤 #⃣ ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ یک سجده در تمام عمر... 🔻 اگر در یک ، در جمیع ایام عمر، حاصل شد، جبران خسارات بقیه‌ی عمر می‌شود و عنایت حق، از او دستگیری می‌کند و از دایره‌ی دعوت خارج می‌شود. 👤 (ره) 📚 از کتاب 📖 ص ۱۰۵ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ ادعا باید در مرتبه‌ی عمل بروزوظهور داشته باشد 🔻 مرحوم می‌فرمودند: «اگر در زندگیِ روزانه دیدید کسی که ادعا می‌کند است، با کسی که ادعای امام زمانی ندارد و یا اصلا علیه السلام را قبول ندارد، زندگی آن‌ها از صبح تا شب به یک شکل است، معلوم می‌شود که این هم ادعایی بیش نیست.» این فرمایش ایشان خیلی حرف زیبایی است. 🔸 اگر کسی ادعایی دارد، باید در مرتبه‌ی او بروزوظهور داشته باشد. کسی که می‌گوید من اهل کتاب هستم و خداوند را قبول دارم، هم برای من است، با کسی که مشرک است، هر دو می‌خواهند هزار سال در این دنیا بمانند و یا با یک طور برخورد دارند، معلوم می‌شود که او و این فرد مشرک یکی است. 👤 📚 از کتاب | ج ۱ 📖 ص ۱۳۰ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ نقطه‌ی آغاز سیروسلوک 🔻 اگر کسی بداند و است و رفع نیاز او نه مقدور خود اوست و نه مقدور دیگران، و نیز اگر بداند جهان هستی مبدئی دارد که نیاز نیازمندان را می‌داند و می‌تواند آن‌ها را برطرف کند، به می‌افتد و به پناهنده می‌شود. همه‌ی مشکلات یا این است که انسان یا خود را نمی‌شناسد، یا به عجز خود آگاه نیست و یا می‌فهمد عاجز است و می‌پندارد خودش یا دیگران یا روابط و ضوابط اجتماعی می‌توانند نیازهای او را برطرف کنند. از این رو خود را به آن مهد امن نمی‌سپارد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «مراحل اخلاق در قرآن» #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ تحلیل‌های درست به مردم بدهیم 🔻 من یک وقت در دوران زندگی تقریباً پنج‌ ساله‌ی حکومت (علیه الصّلاةوالسّلام) و آنچه که پیش آمد، مطالعات وسیعی داشتم. آنچه من توانستم به‌عنوان جمع‌بندی به‌دست بیاورم، این است که ضعیف بود. البته در درجه‌ی بعد، عوامل دیگری هم بود؛ اما مهم‌ترین مسأله این بود. والّا خیلی از مردم هنوز بودند؛ اما مؤمنانه در پای هودج ام‌المؤمنین در مقابل علی (علیه‌السّلام) جنگیدند و کشته شدند! بنابراین، تحلیل غلط بود. خود را شناختن و در آن قرار گرفتن، ، شم سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی - البته به دور از ورود در دسته‌بندی‌های سیاسی - خودش یکی از آن خطوط ظریفی است که من در پیام هم به شما عرض کردم؛ امام هم که مکرر در مکرر فرموده بودند. 👤 📚 برگرفته از کتاب 💬 بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه | ۱۳۷۰/۰۶/۲۷ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ رمضان؛ فرصتی برای هماهنگ‌شدن با امام زمان 🔻 جایگاه عبارت است از غلبه بر جهت رسیدن به . دائماً باید به خودمان گوشزد کنیم «تو که از سرای طبیعت بیرون نمی‌روی، به کوی حقیقت راهت نمی‌دهند». در کسی به کوی حقیقت نظر می‌کند که حداقل با بیست و چند روز روزه‌داری بر طبع خود غلبه کرده باشد و با رعایت و الهی یک نحوه هماهنگی با حضرت (عج) که صاحب شب قدر است، به‌دست آورده باشد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «رمضان دریچه‌ی رؤیت» #⃣ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ در رمضان برای مواجه‌شدن با دریای جامعه تمرین می‌کنیم 🔻 وقتی می‌خواهیم به کودکی شنا بیاموزیم، ابتدا او را در برکه‌ای کوچک رها می‌کنیم تا در این مکان کوچک و کم‌عمق، با راهنمایی مربی شنا یاد بگیرد. پس از آنکه کودک شناکردن در این مکان را آموخت، اجازه می‌دهیم در دریا هم شنا کند. تمرین مسئله‌ای اساسی در زندگی انسان است. تمرینی است برای انسان در برابر و و و . 🔸 ازاین‌رو است که قرآن می‌گوید «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» (بقره، ۴۵) مقصود از صبر، روزه است. یعنی اگر می‌خواهید در در اجتناب از محرمات موفق باشید، از روزه یاری جویید. بنابراین، آنچنان که در برکه‌ای کوچک برای مواجهه با دریا تمرین می‌کنیم، در نیز برای مواجه‌شدن با دریای تمرین می‌کنیم. در رمضان تمرین می‌کنیم تا پس از آن وارد جامعه شویم و محرمات را ببینیم و از آن‌ها دوری کنیم؛ شهوات را ببینیم و از آن‌ها اجتناب کنیم. این است هدف روزه. اسلام می‌خواهد که مسلمان در جامعه حضور داشته باشد و منحرف نشود. و و حضور نداشتن در جامعه فضیلتی ندارد. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۲۶۵ تا ۲۶۷ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ دو شرط مهم در اجابت دعا 💠 «وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنیّ‌ِ فَإِنیّ‌ِ قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» (بقره، ۱۸۶) هنگامی که بندگانم از تو سراغ مرا می‌گیرند، همانا من نزدیکم؛ دعای دعاکننده‌ای که مرا بخواند اجابت می‌کنم. 🔻 در این آیه، خداوند متعال با مقید کردن وعده‌ی به «إِذا دَعانِ»، دو شرط مهم در را به ما گوشزد می‌کند: 🔸 یکی اینکه دعا باید حقیقتاً دعا باشد. «أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» مانند آن است که بگوییم: عالم را احترام کن در صورتی که عالم باشد. این جمله یعنی آن عالمی را احترام کن که حقیقتاً عالم باشد و به علم خود عمل کند. جمله‌ی «إِذا دَعانِ» نیز می‌فهماند که وعده‌ی اجابت در مورد دعایی است که حقیقتاً دعا باشد یعنی دعاکننده‌ی آن با موافق باشد؛ چون آن دعایی است که قبل از زبان سر، زبان قلب و که دروغ در کارش نیست آن را بخواهد. 🔹 دوم اینکه فرمود «دَعَانِ؛ مرا بخواند». دعایی وعده‌ی اجابت دارد که دعاکننده واقعاً آن را از خدا بخواهد؛ پس اگر کسی به زبان، خدا را خواند و در دل، امیدش به و بود چنین کسی خدا را به دل نخوانده و شرط اجابت دعا را رعایت نکرده است. 📚 برگرفته از 📱 نرم‌افزار #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ ایمان ابلیسی! 🔻 بر طبق فرهنگِ غیرِ قابل تردید قرآن صرفا یک نیست. درست است که ایمان یعنی و باور مربوط است به دل، اما قرآن هر باوری را، هر ایمانی را قبول و پذیرش و به رسمیت نمی‌شناسد. ایمان مجرد، ایمان قلبی خشک و خالی، ایمانی که در جوارح و اعضای مؤمن شعاعش مشهود نیست؛ این ایمان از نظر اسلام ارزشمند نیست. 🔸 اول مومن به خدا است. پیش از آنکه بندگان پُرمدعای پروردگار و فرزندان پرناز و افاده آدم به این سرزمین خاکی بیایند، سالیانی خدای متعال را عبادت می‌کرد و دلش کانون معرفت خدا بود. اما در آن بزنگاه، در آنجایی که ایمان‌ها همه آنجا به کار می‌آیند یعنی در هنگام ، در هنگام تعیین راه نهایی این ایمان به کار ابلیس نیامد، این ایمان در همان دل ماند. 🔺 من می‌گویم ایمانی که فقط در دل بماند می‌پوسد و می‌خشکد، تو بگو؛ نه باقی می‌ماند؛ ما شبهه را قوی می‌گیریم می‌گوییم ایمان در اعماق دل می‌ماند. اما ایمانی که در دل می‌ماند و به دست و پا و چشم و گوش و مغز و اعضاء و جوارح و زندگی و نیروها و انرژی‌های ما نمی‌رسد، آن ایمان از نظر فرهنگ قرآنی ارزشمند نیست. 👤 📚 برگرفته از کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ دعا هم طلب است و هم مطلوب! 🔻 قطع‌نظر از اجر و پاداشی که برای هست و قطع‌نظر از اثر استجابتی که بر دعا مترتب است، دعا اگر از حد لقلقه‌ی زبان بگذرد و با هماهنگی کند و انسان به اهتزاز درآید، یک روحانیت بسیار عالی دارد، مثل این است که انسان خود را غرق در نور می‌بیند، شرافت را در آن وقت احساس می‌کند. آن وقت خوب درک می‌کند که در سایر اوقات که چیزهای کوچک او را به خود مشغول داشته بود و او را آزار می‌داد، چقدر پست و ساقط و سافل بوده. 🔸 انسان وقتی که از غیر خدا چیزی می‌خواهد، احساس مذلت می‌کند و وقتی که از خدا می‌خواهد، احساس عزت. لهذا، دعا هم طلب است و هم مطلوب، هم وسیله است و هم غایت، هم مقدمه است و هم نتیجه. اولیای خدا هیچ‌چیزی را به اندازه‌ی دعا خوش نداشتند، همه‌ی خواهش‌ها و آرزوی دل خود را با در میان می‌گذاشتند و بیش از آن اندازه که به خود اهمیت می‌دادند، به خودِ و رازونیاز اهمیت می‌دادند. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۲۳۵ و ۲۳۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ اهتمام به آبروی مؤمن 🔻 این‌قدر مهم است که اگر کسی از آبروی برادر مؤمن خود دفاع کند، به حسب روایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام از قول پیامبر (ص)، بر او واجب می‌شود. حالا معنای واجب شدن بهشت این نیست که دیگر در هر صورت -هر کار کردیم و هر جور شد- این یک تعهد الهی است که آدم را بهشت ببرد؛ نه، همه‌چیز دست خود ما است و می‌توان بهشت را با یک عمل واجب کرد، بعد خدای نکرده با یک عمل دیگر، همان را زایل کرد و بر خود حرام کرد. 🔸 به هر حال آنچه در این روایت مورد توجه است و مورد اهتمام است، آبروی مسلمان است‌. علیه مسلمان، شایعه را علیه یک مسلمان، که گاهی یک حرفی علیه کسی زده می‌شود که آبروی او را به خطر می‌اندازد و ما هم می‌شنویم آن را و خب، گاهی خود ما ابتداکننده نیستیم اما همان را می‌کنیم، نقل ما را هم دیگری نقل می‌کند و همین‌طور این شایعه گسترش پیدا می‌کند علیه یک مسلمانی؛ درحالی‌که بعد معلوم می‌شود که هیچ‌چیز هم نبوده یا اگر چیزی هم باشد نباید منتشر کرد و نبایستی آبروی یک مسلمان را در خطر انداخت؛ چه برسد به اینکه در موارد متعددی هم خلاف واقع است. 👤 📚 برگرفته از کتاب | مجموعه احادیث ابتدای درس خارج فقه؛ احادیث منتخب از کتاب النوادر 📖 ص ۹۰ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ تا می‌توانید در ماه رمضان مهمان قرآن باشید 🔻 هر اندازه که توانستید در مهمان باشید؛ از این کتاب بهره ببرید، بخوانید و بالا بروید و خودتان را ارزان نفروشید. ماه مبارک رمضان، انسان باید مهمان چنین کتابی باشد. 🔸 در آن بیان نورانی وجود مبارک رسول گرامی(ص) فرمود: در این ماه شما با خودتان را آزاد کنید. آزادی، از بهترین نعمت‌هاست. آزادی از هوا و هوس، از عفریت درون و بیرون، بهترین فضیلت است. فرمود: این ماه که مهمان خدا هستید، آن را با استغفار کردن آزاد کنید. وقتی جانتان آزاد بود، مثل مرغ باغ ملکوت است که قدرت پرواز دارد و می‌تواند در کنار این آیات الهی ترقی کند. 👤 📝 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ درجه‌های روی شانه‌ام نماد قدرت نیست نشان مسئولیت است! 🔻 خاطرم هست به اصفهان رفته بودیم و وقتی از محل استراحت‌مان بیرون آمدیم، دیدیم سربازی کفش‌های شهید را واکس می‌زند. گفت پسر جان چه کسی به تو گفته کفش من را واکس بزنی؟ حالا فرمانده پایگاه هم پشت سر ما بود. صدایش را طوری بلند کرد که همه بشنوند و دوباره ادامه داد: «پسرم من یک سربازم، تو هم یک سربازی، سرباز باید کفش خودش را خودش واکس بزند.» شهید می‌گفت این درجه‌هایی که روی دوشم می‌بینی، درجه‌های نیست، درجه‌های است. 👤 راوی: داماد شهید صیاد شیرازی 📌 متن کامل این گفت‌وگوی خواندنی در لینک زیر🔻 http://fna.ir/1o9aab پ.ن: شهید صیاد شیرازی در ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ در مقابل منزلش به دست منافقین ترور شد. ❤ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ پیچِ ایمان! 🔻 آیت‌الله بهجت هر وقت قصهٔ کسی [امثال شمر و...] را نقل می‌کردند همیشه می‌فرمودند: «فکر نکنید ما از این امور بَری هستیم! باید جای آن پیش بیاید، در همان شرایط ببینیم که ما هم مثل آن‌ها رفتار می‌کنیم یا نه. دنیا خیلی به آن‌ها رو کرده بود.» 🔸 «اعمال» انسان در «تصمیم‌گیری» او خیلی اثر دارد؛ یعنی یک موقع از انسان نعوذ بالله «معصیتی» سر زده است، همین باعث می‌شود راحت‌تر از «ائمه» ببُرد. اما یک جایی «طاعتی» از انسان سر زده است، به همین خاطر با وجود وسوسهٔ شیطان، سخت‌تر از آن‌ها می‌بُرد. یعنی همهٔ اعمالی که انسان به‌طور روزمره انجام می‌دهد دائما دارد این پیچ را شل‌وسفت می‌کند. این‌طور نیست که یک پیچ سفتی تمام مانده باشد و خیال ما راحت باشد که دیگر آن را کنار بگذاریم و بقیهٔ فضائل را درست کنیم! نه، دائما دارد این پیچ شل‌وسفت می‌شود و آچار آن ‌دست انسان است که از کدام طرف بچرخاند. 🔺 ایستادن در مقابل وسوسه‌های شیطان، محکم کردن پیچ «ایمان» است و اجابت شیطان، شُل کردن آن پیچ و یک دفعه هم ممکن است کاملاً باز شود و از محبت «اهل‌بیت» و بلکه ایمان به خداوند سبحان جدا شود. 👤 📚 از کتاب | ج ۱ 📖 ص ۲۱۲ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ همه باید واعظ یکدیگر باشیم 🔻 «وَتَوَاصَوْا بِالْحَق» (عصر، ۳) یعنی ؛ یعنی یکدیگر بودن افراد؛ دائما من مراقب شما باشم و اعمال شما را در نظر بگیرم و شما را متذکر باشم و تذکر بدهم که ای رفیق! یک وقت خوابت نگیرد، نکنی، مواظب باش؛ و شما متقابلاً به من بگویید. آن یکی به دیگری بگوید و آن یکی به دیگری؛ مثل سربازهایی که در یک میدان می‌جنگند که حس می‌کنند اگر از ناحیه‌ی یک فرد و از ایستگاه و موقف یک فرد، دشمن رخنه کند، به صف ضربه وارد می‌آید. ‼️ این اشتباه است که امروز ما مسئله‌ی را صرفاً یک شغل صنفی تلقی می‌کنیم. البته نمی‌خواهم بگویم که به آن کار احتیاجی نیست، به آن احتیاج است و آن در جای خودش درست است اما اینکه وقتی می‌خواهیم یک نفر بیاید دو کلمه و کند، حتما باید یک کسی باشد که سال‌ها درس عربی خوانده باشد، معمّم باشد، بالای منبر هم برود، بعد هم یک خطبه‌ی غرّایی بخواند: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم... و بعد صحبت کند؛ این‌طور نیست، همه باید به یکدیگر باشیم. «وَتَوَاصَوْا بِالْحَق» یعنی همه یکدیگر را به سفارش کنند. 👤 📚 از کتاب | ج۲۸ 📖 صفحات ۷۶۶ و ۷۶۷ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ حضرت خدیجه فرهنگ جاهلی را به فرهنگ عقلانی تبدیل کرد 🔻 آنچه در خصوص باید بدانیم این است که ایشان را به تبدیل کردند که این مهم از هر کسی ساخته نیست. 🔸 در فرهنگ جاهلی دلیل تصدیق و تکذیب، برهان نیست بلکه قبول و نکول پدران و اقتدا به رسوم گذشتگان ملاک بود. در حقیقت، فرهنگ جاهلی فرهنگ تقلید است؛ در این فضا، خدیجه(س) اقامه کرد و حتی قبل از بعثت، محقّق بود و موحدانه زندگی کرد و خدا را عبادت می‌نمود و را با همه‌ی وجود پذیرفته بود. 🔺 فرهنگ جاهلی همه‌ی جامعه را جاهل می‌کند، از جمله جامعه را و اقتصاد جاهلی در محدوده‌ی دور می‌زند، اما حضرت خدیجه(س) در آن فضای جاهلی، فرهنگ عقلانیت را یافت و روی این اقتصاد جاهلی خط بطلان کشید. آن ثروت کلان ایشان نیازی به تجارت نداشت. ایشان می‌توانست با ربا که تجارت رسمی آن دوران بود خود را اداره کند و خطر تجارت در راه‌های پرخطر شام و حجاز را نپذیرد اما ایشان فرهنگ جاهلی و ربا را تحریم کرد و مال التجاره خود را تحت اشراف پیامبر به سودآوری رساند و سپس آن را در خدمت اسلام قرار داد. ما فرزندان این مادریم و این فخر ماست و باید حق این مادر را به درستی ادا کنیم. 👤 📝 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ یک روز می‌فهمیم زندگی دنیا اصلا زندگی نبوده! 🔻 «يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي» انسان می‌گوید: ای کاش برای زندگی‌ام چیزی پیش فرستاده بودم! انسان وقتی وارد صحرای و عالم می‌شود تازه می‌فهمد که زندگی‌اش آن است و این که در بوده اصلا نبوده بلکه جلسه‌ی بوده. درست مثل یک دانشجو که ساعتی در جلسه‌ی امتحان است و آن امتحان، سرنوشتش را در همه‌ی عمر و برای ده‌ها سال تعیین می‌کند. در این‌جا تعبیر قرآن تعبیر عجیبی است، کأنه می‌خواهد بگوید قبل از این‌جا اصلا زندگی نبود. «يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي» ای کاش برای زندگی‌ام چیزی پیش فرستاده بودم. 👤 📚 | ج۲۸ 📖 ص ۵۴۴ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ راه رحمت الهی را بر خود نبند! 🔻 [اگر] ما درِ يک شيشه را محکم ببنديم، بعد آن را وارد يک اقيانوس کنيم، آن‌گاه [می‌توانیم] بگویيم اقيانوس به اين عظمت چرا يک ذره آب در اين شيشه‌ی نيم‌ليتری نمی‌ريزد؟ جواب اين است که اقيانوس، بی‌پايان است ولی درِ شيشه بسته است. اقيانوس کارش اين است که هر جا که موجودی و راهِ بازی باشد، سرايت کند. اين راه از ناحيه‌ی خود اين موجود بسته است. 🔸 انسان اگر راه را بر خود نبندد، او را می‌گیرد. رحمت الهی آن‌جا را نمی‌گیرد که راه را خود انسان بر خود بسته باشد. 👤 📚 | ج۲۷ 📖 ص۴۷۶ 💬 پ.ن: مگر ممكن‌ است‌ كه‌ انسان‌ وارد سفره‌ی‌ بشود و از آن‌جا، محروم‌ خارج‌ بشود؟ مگر وارد نشوی‌. آن‌ كسانی‌ كه‌ وارد سفره‌ی‌ غفران‌ و رضوان‌ و ضيافت‌ الهی‌ در اين‌ ماه‌ نشوند، البته‌ بی‌بهره‌ خواهند ماند و واقعا اين‌ محروميت‌ به‌ معنای‌ حقيقی‌ است‌. «ان‌ الشقي‌ من‌ حرم‌ غفران‌الله‌ في‌ هذا الشهر العظيم‌». محروم‌ واقعی، آن‌ كسی‌ است‌ كه‌ نتواند در ، غفران‌ الهی‌ را به‌ دست‌ بياورد. 🗓 بخشی بیانات در ديدار مسؤولان‌ و كارگزاران‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌، به‌ مناسبت‌ عيد سعيد فطر در تاریخ ۶۹/۲/۷ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ غرب امروز؛ سرگردان در مسیر فروپاشی 🔻 در تحليل وضع امروزی غرب گفته‌اند: « مانند خروسی می‌ماند كه سرش را بريده‌اند، برای مدتی كوتاه اين طرف و آن طرف می‌دود، با حركتی سريع و بدون هدف، تا جان آن بدر رود و بميرد.» تمدن فعلی، تمدنی است كه تحولات آن بسيار زياد است اما تحولاتی سرگردان که روند فروپاشی آن را سريع‌تر می‌کند؛ بدون آن که تذکرات حکيمان را در امر جدّی بگيرد. ‼️ خطر از آن‌جا ما را تهديد می‌کند که تمدن غرب را بريده از گذشته و آينده‌اش بنگريم و حياتِ در حال اضمحلال و بی‌آيندگی آن را نبينيم.  👤 📚 از کتاب «علل تزلزل تمدن غرب» #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ امام زمان؛ میزان‌کننده‌ی ترازوها 🔻 شرّ -که بدترین شر است- شری است که در آن، به و به تبدیل شده است. در این زمان ترازوها تغییر کرده، زیبایی‌شناسی‌ها عوض شده و اراده‌ها در آخرین حد از انحراف و انحطاط قرار گرفته‌اند و به همین دلیل تاریکی مطلق حاکم شده است. در تاریکی مطلق، خشت گلی جای طلا را می‌گیرد؛ چراکه ترازوهای بشر عوض شده است. لذا حضرت (عج) ابتدا ترازوها را اصلاح می‌کنند تا عدل در بیرون قابل تحقق باشد. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۱۳ و ۱۱۴ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ روضه‌خوان خودت باش! 🔻 در دعای هست که «أَعِنِّي بِالْبُكَاءِ عَلَى نَفْسِي» خدایا به من کمک کن روضه‌خوان خودم شوم. مردم همه دنبال طربخانه خویشند/ من مرثیه‌خوان دل دیوانه خویشم «أَعِنِّي بِالْبُكَاءِ عَلَى نَفْسِي فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسِّوِيفِ وَ الْآمَالِ عُمُرِي‏» با امروز و فردا کردن، که باید خودم را آماده می‌کردم برای ورود به ، خودم را ضایع کردم. خودم را فانی کردم. عمرم را ضایع کردم. 👤 📺 | ۱۴۰۱/۰۱/۱۸ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ چه با خودت آوردی؟ 🔻 خداوند در می‌فرماید «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» نفرمود کسی که در دنیا کار خوب بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد است، در هیچ جای قرآن نداریم که فرموده باشد «من فعل الحسنه» بلکه فرمود: «من جاء بالحسنه» این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را . یعنی اعمالش در دستش نقد باشد. این‌طور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد کند، کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد. این مصداق همان «من فعل الحسنه» است که مورد نظر قرآن نیست بلکه انسان باید آن‌طور باشد که بتواند همه‌ی افعال نیک و خوب خودش را به همراه خود ببرد. لذا در صحنه‌ی نمی‌گویند تو در دنیا چه کردی؟ بلکه می‌گویند چه با خودت آوردی؟ 👤 📝 ۹۳/۰۹/۰۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ چشم و گوشَت را باز کن! 🔻 از اول را حجت قرار داده است. علیه عقل قیام نکرده. اگرچه غلط است انسان اسم این مردک را جزو سران ادیان و ادیان منسوخه ببرد [ولی به‌عنوان مثال] می‌گوید: کور شو تا جمال مرا ببینی، کر شو تا نغمه‌ی مرا بشنوی. عجب کاری است! این چه جمالی است که آدم باید کور شود تا آن را ببیند و چه صدایی است که آدم باید کر شود تا آن را بشنود؟! ولی قرآن می‌گوید چشمت را باز کن تا جمال مرا ببینی، گوشت را باز کن تا صدای مرا بشنوی، فکرت را باز کن تا حقایق مرا درک بکنی؛ مذمت می‌کند آن‌هایی را که چشم و گوش و فکر خودشان را به کار نمی‌اندازند و یک حالت تسلیم و به خود می‌گیرند. 👤 📚 | ج۱ 📖 صفحات ۸۴ و ۸۵ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ چرا خدا از خودش می‌گوید؟ 🔻 ساده‌دلی را دیدم که به و اعتراض داشت. می‌گفت مگر خدا نمی‌گوید از خود تعریف نکنید، مگر نمی‌گوید منم نزنید، پس چرا هر جای قرآن را باز می‌کنی او از خودش می‌گوید که چه کرده‌ام و چه نکردم و فقط از خودش دم می‌زند؟ 🔸 گفتم ما از بس خودمان را پیچیده‌ایم و به و چشم دوخته‌ایم، او می‌خواهد خودش را نشان بدهد، که من هستم که جلوه کرده‌ام و تو هستی که در جلوه‌ها مانده‌ای و آن‌ها را بت ساخته‌ای و در آن مانده‌ای. راه بیفت! این شیرهای آب، اگر منبع‌ها نبودند، آبی به تو نمی‌دادند و جز قرقر و بادگلو چیزی نداشتند و این اوست که منبع‌ها را سرشار کرده است: «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَآئِنُه»ُ (حجر، ۲۱) 🔺 کاری که قرآن در رابطه با ما دارد همین نکته است که او را در تمامی بت‌های ما و حجاب‌های ما نشان بدهد، که تو با او پیوند بخوری و از بیرون بیایی. 👤 📚 برگرفته از کتاب 📖 ص ۳۵ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f