eitaa logo
حیات معقول
232 دنبال‌کننده
148 عکس
232 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 یعنی: ✔️ عشق به تمام فضائل؛ ✔️ عشق به تمام ولایت؛ ✔️ عشق به تمام عقل؛ ✅ و تمام اینها در نام روحی لتراب مقدمه الفداء جمع است؛ ✔️ پس حیات معقول یعنی به علی بن ابی‌طالب عليه السلام 🔻 و این عشق، نفرتی با خود همراه خواهد داشت که عشق بدون ؛ نه عشق است و نه عقل؛ تنها است؛ هوسی که جهت مثبت و منفی آن را تعیین نمی‌کند، بلکه فرد تعیین می‌کند؛ و چنین عاشقی، و او نیز سرشار از و خواهد بود؛ حتی اگر باشد؛ و این عشق نه خودسوز است و نه خودساز؛ بلکه سازی خودساخته است که تنها هوس را کوک می‌کند؛ 🔻 و هرجایی، و هرکسی را لعن‌کردن، ثمره این عشق غیر معقول است، و ثمره هر چیزی شبیه خود اوست، پس لعنی که از عشق ریشه‌دوانده در تکبر، نشأت می‌گیرد، جز دوری از حق و ایجاد نفرت ناساز و ناحق ثمری ندارد؛ که لعن حق، محورش ولایت است نه خود؛ لذا روشمند است. 🔻لذاست که عليه السلام در زیارت فرمود: 💠 فَلَعَنَ اللّٰهُ جاحِدَ وِلايَتِكَ بَعْدَ الْإِقْرارِ، وَناكِثَ عَهْدِكَ بَعْدَ الْمِيثَاقِ، 💠 پس خداوند منکران ولایت تو را پس از اقرار و عهدشکنان تو را پس بستن آن، لعن کند. 🔻 پس در یک جمله یعنی ؛ و نشانه این عشق و عقل دو چیز است: ۱) ثمره بنیادین آنها است و ۲) ثمره ثانوی آنها تمام انسان‌هاست؛ و فقط منکرانِ آگاهِ عشق و عقل (یعنی ). اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 ناراست راست‌نما (۵) ✍ اصغر آقائی _________________ 🌀 کسی گفت: "آنچه برای خود می‌پسندیم باید برای دیگران هم بپسندیم. آزادی بیان در مسائل اعتقادی حد نداره. یعنی قرآن و روایات ما، که کلام خدا و معصومین مد نظر ما هستن، از مشرکین (آتئیست‌ها) تا باورمندان به تثلیث تا حتی بسیاری از منافقینی که مقدسات مسلمانانِ غیر شیعه هستن رو لعن میکنه. این حق و آزادی برای دیگران هم وجود داره که از ما و عقايد و مقدساتمون بیزار باشن. ما این اهانت‌هاشون مثل سوزاندن قرآن یا سل اهل بیت رو محکوم می‌کنیم ولی نمیتونیم بگیم چرا اون‌ها این باور رو دارن! همانطور که به اون‌ها ربطی نداره چرا ما باورمون برائت از اون‌ها و باورهاشونه"🤔 ✅ اما برخی این عبارت: ✔️ ۱. مطلق‌انگاری واژگان: مقصود از "آنچه" برای خود می‌پسندیم، مطلق نیست تا هر توهینی را با آن توجیه کنیم. ✔️ ۲. معنانکردن واژگان: ، به معنای هر آنچه میخواهی بگو نیست، تا بی‌حد باشد. (درباره معنای حدداشتن و نداشتن سخن خواهم گفت) ✔️ ۳. فهم نادرست از تعالیم دینی: گوینده و نگارنده این متن، فهمی بسیار عوامانه از دارد؛ در حالی که برای فهم لعن باید مسائل متعددی را مد نظر قرار داد؛ اما به اجمال متعلق لعن کسانی هستند که آگاهانه با اصول اسلام دشمنی می‌کنند؛ لذا لعن به معنای بیزاری از هر مخالف و یا فردی که متدین به اسلام نیست. 🔻 بدون توجه به این از دور شده، خواسته یا ناخواسته دچار نادرست می‌شویم. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 ناراست راست‌نما (۶): حدداشتن با نداشتن آزادی بیان ✍ اصغر آقائی _________________ 🔻برخی چنان آگاهانه یا ناآگاهانه شیفته واژه شده‌اند که هر توهین به اعتقاد دیگران را با آن توجیه می‌کنن. 🔻 اما پرسش اساسی این است که آیا حقیقتا آزادی بیان حد و حدودی ندارد؟🤔 🔻 برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا این پرسش پاسخ‌داده شود که اساساً چه چیز یا چیزهای یک شیئ یا مفهوم را، محدود می‌کند؟ 🔻 در پاسخ اجمالی باید گفت: عناوین هر فردی، برای او و مفاهیم مورد استفاده او حد ایجاد می‌کنند. مثلا فردی است، لااقل سه عنوان ، و ، او و واژگان مورد استعمالش را قید و حد می‌زند. 🔻 با توجه به فوق: اگر این معلم هرچند باید در کلام خود داشته باشد؛ اما: مثلا ۱) با توجه به هر سه عنوان، نباید اهل باشد؛ ۲) با توجه به معلم‌بودن، باید در حیطه درسی و علمی خویش سخن گوید؛ و ۳) با توجه به مسلمان‌بودن باید اسلام را دقیق بشناسد و درست رفتار کند؛ 🔻 لذا این معلم نمی‌تواند به اسم آزادی بیان، هر سخنی را درباره هر موضوعی و به هر نحوی بیان کند. 🔻 مثال دیگر: اگر کسی مدعی شود به هیچ دینی اعتقاد ندارد و مطلق است، این فرد هم به دلیل نمی‌تواند به عقاید دیگران توهین کند؛ بلکه باید به دلیل آنکه هر انسانی باید و به تبع آن داشته باشد، لذا باید روشمند پرسشگری داشته باشد و پاسخها را روشمند نقد کند؛ و اگر پاسخی را نپدیرفت، توهین را در پیش نگیرد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 معنای لعن (پاسخ اجمالی) ✍ اصغر آقائی _______________ ◀️ با توجه به نزدیکی ایام عزاداری محرم و با توجه به سوءاستفاده‌ آگاهانه یا از روی جهل برخی از آموزه لعن (مانند آنچه برخی فوتبالیست‌ها در همین اواخر ابراز کردند)، فهم این آموزه بسیار مهم است؛ لذا عرض می‌شود: 🔻 از استعمالات فراوان قرآنی و روایی برمی‌آید مبنای اساسی ، و انکار و جحد آگاهانه است. 🔻 و انکار گاه در بالاترین مصادیق آن چون انکار اهل بیت علیهم السلام بروز می‌یابد و گاه به تعبیر روایات در کمترین مرتبه الحاد که و غرور است بروز می‌یابد. 🔻و از میان این دو، کفر و عناد با و ولایت الهی، مصداق لعن الهی است؛ لذا تنها هر آنچه که مستقیم انکار آگاهانه ربوبیت الهی باشد؛ و یا آنکه غیر مستقیم به آن برسد مانند انکار آگاهانه ولایت پیامبر ص، مستحق لعن است. ✅ بنابراین هیچ فردی استحقاق لعن را ندارد مگر آنکه آگاهانه و در شرایط عادی، مسئله‌ای بنیادین را انکار کند. 💢 برای پاسخ تفصیلی رجوع کنید به: https://eitaa.com/hayatemaqul/329 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 معنای لعن (پاسخ تفصیلی) ✍ اصغر آقائی _________________ ◀️ با توجه به نزدیکی ایام عزاداری محرم و با توجه به سوءاستفاده‌ آگاهانه یا از روی جهل برخی از آموزه لعن (مانند آنچه برخی فوتبالیست‌ها در همین اواخر ابراز کردند)، فهم این آموزه بسیار مهم است؛ لذا عرض می‌شود: 🔻 موارد مختلفی که در قرآن را بیان کرده است، اوصاف و مسائلی را بیان کرده است که: ✔️ یا تصریح به است در برخی آیات: أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ (ق/24)؛ ✔️ و یا اوصاف و صفاتی را بیان می‌کند که نتیجه عناد است؛ مانند صدّ عن السبیل: إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّه 🔻 در احادیث نیز درباره کفر از مختلفی چون عوامل، ارکان و تعریف کفر و مانند آن سخن گفته شده است. که به تعبیر امام باقر علیه السلام معیار اصلی آن «انکار و جحد» است. 💠 امام باقر علیه السلام فرمود: كلُّ شَيءٍ يَجُرُّهُ الإنكارُ و الجُحودُ فهُو الكُفرُ: هر آنچه که انکار و جحود عامل آن می‌باشد، کفر است. 💠 در روایتی نیز امام صادق علیه السلام وجوه کفر در قرآن را در پنج مورد بیان می‌کنند: 🔸 - کفر جحود که خود دو قسم است: ✔️ ۱. جحد و انکار ربوبیت الهی: مانند: «إنَّ الذينَ كَفَرُوا سَواءٌ علَيهِم ءَ أنْذَرْتَهُم أمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ» يَعني بِتَوحيدِ اللّه ِ تعالى ✔️ ۲. جحد و انکار معرفتی و آن این است که آنچه می‌داند حق است را انکار کند؛ مانند: «و كانُوا مِن قَبلُ يَستَفْتِحُونَ علَى الّذينَ كَفَرُوا فلَمّا جاءَهُم ما عَرَفُوا كَفَرُوا بهِ فَلَعنَةُ اللّه ِ علَى الكافِرِينَ» 🔸 - کفر به دلیل ترک اوامر الهی: فَتُؤمِنُونَ بِبَعْضِ الكِتابِ و تَكْفُرُونَ (که در این تکفیر از ایمان طبق روایت خارج نشده‌اند؛ هرچند این ایمان مقبول نیست) 🔸 - کفر برائت از کافران و عقائدشان؛ مانند: «إنّي كَفَرْتُ بما أشْرَكْتُمونِ مِن قَبْلُ» 🔸 - کفر نعمت‌ها: مانند: «لِئنْ شَكَرْتُم لَأزِيدَنَّكُم و لَئنْ كَفَرْتُم إنَّ عَذابِي لَشديدٌ» که در این پنج قسم ۳ مورد آن محل بحث است که در هر سه مورد جحد و عناد است؛ و علم و آگاهی نسبت به متعلق انکار، امری مسلّم در جحد و عنادی است که مستحق لعن است. 🔻لذاست که عليه السلام در زیارت فرمود: 💠 فَلَعَنَ اللّٰهُ جاحِدَ وِلايَتِكَ بَعْدَ الْإِقْرارِ، وَناكِثَ عَهْدِكَ بَعْدَ الْمِيثَاقِ، 💠 پس خداوند منکران ولایت تو را پس از اقرار و عهدشکنان تو را پس بستن آن، لعن کند. 💢 نتیجه‌گیری: 🔻 از استعمالات فراوان قرآن و روایی بر می‌آید مبنای اساسی کفر عناد و انکار و جحد است که گاه در بالاترین مصادیق آن چون انکار ولایت اهل بیت علیهم السلام بروز می‌یابد و گاه به تعبیر روایات در کمترین مرتبه الحاد که کبر و غرور است بروز می‌یابد؛ و از میان این دو کفر و عناد با ربوبیت و ولایت الهی، مصداق لعن الهی است. 🔻 چند نکته پایانی: ✔️ - لعن الهی یعنی دورکردن از رحمت خویش، و این مختص کسی است که با عناد خویش، خود را از دایره ، که همان دایره رحمت حق است، دور کرده است؛ و چنین شخصی مستحق این دوری است. ✔️ - پیامبر ص در مواردی که به گناهان تعلق گرفته است، از باب بیان قبح آن گناه است؛ زیرا از طرفی مسلمان مستحق لعن نیست؛ و از طرفی از ما خواسته شده نسبت به گناهکار مؤمن ترحم داشته باشیم و لعن با این ترحم نمی‌سازد؛ ✔️ - آموزه لعن اساسا برای خط ولایت است؛ نه صرفا یک احساس نفرت؛ ✔️ - اگر کسی خطاهای بسیار بزرگی هم کرده است، که حتی اگر نزدیک کفر شده باشد، چون ما نمی‌دانیم مثلاً در ساعات آخر عمر این افراد بر آنها چه گذشته است، لذا به حکم عقل باید احتیاط کرد و از لعن آنان خودداری نمود؛ و تنها وظیفه ما، نقد اعمال و گفتارهای آنان است. ✔️- لعن تمام افراد، چه مسلمان فاسق و چه مخالف مانند مسیحیان، به هیچ عنوان جایز نیست مگر آنکه بدانیم آگاهانه و عامدانه، مسائل بنیادین اسلام را انکار می‌کنند؛ نه از روی جهل و یا غلبه احساساتی مانند خشم و عصبانیت. ✔️- اگر لعن هیچ ثمری نداشت، لااقل از خودداری کنیم. ✅ با توجه به آنچه بیان شد: حکم می‌کند: ۱) همه انسان‌ها را دوست بداریم چون مخلوق خداوند هستند و ۲) به همه آن‌ها محبت بورزیم و ۳) در صورت نیاز به لعن و بودنِ آن، تنها منکر آگاه را در شرایط خاص لعن کنیم. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
... سکوت شب، غوغایی است پر کلام؛ که شنیدن رازهای او؛ همنشینی چون خود را می‌طلبد؛ همنشینی آرام، با دلی پرغوغا. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
وقتی دستان خالی خود را چون برگ درختان به سوی خدای مهربان، پهن می‌کنی؛ و متواضعانه خاکساری و نیازمندی خود را، در سکوتِ خلوتِ دستانِ خالی‌ات، فریاد می‌کنی؛ خوشه خوشه رحمت خاص حق تعالی، در زندگی‌ات، جوانه می‌زند؛ و تا زمانی که این احساس نیاز، در تو باشد، این رحمت ویژه یگانه هستی، به سویت روان خواهد بود. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 گام به گام با انسان کامل (۱۵) ✍ اصغر آقائی ________________ 🌀 گام دوم: با نوح ع (۷): نشانه‌های عذاب 🔻 نوح ع در حالی که بر خویش با خداوند متعال، بر تسلیم خویش در برابر او، وفادار بود، و جز او را نمی‌خواست، دست بر دعاشد «فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَمَا سَأَلْتُكُم مِّنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى اللّهِ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ» 🔻 او گفت: خداوندا من را به خاطر این و تکذیب و حق‌ناسپاسی این قوم عنود یاری ده «قَالَ رَبِّ انصُرْنِي بِمَا كَذَّبُونِ» 🔻 و دعای همیشه مستجاب است، چه رسد به آنکه مضطر شده، دست بر دعا شود. «فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ» 🔻من که در کناری نظاره‌گر نجوای دلسوزانه عاشقی با معشوق خود، بودم؛ ناگاه در قلبم صدایی را حس کردم. او با من گفت اگر نوح انسان کامل است و دلسوز، چرا نفرین می‌کند؟ چرا از هدایت قوم خسته می‌شود؟ 🔻 من که بارها و بارها این صدای آشنا را شنیده‌ بودم و هر باری که آن را پی گرفته، بدان اهمیت داده بودم، سراغم آمده بود؛ باز گویی سوی آن به حرکت درآمده بودم. 🔻 اما لحظه‌ای به خود آمده، در سویدای قلبم با خود گفتم: وقتی آشکار، حقایق را کامل بیان نمی‌کند چرا به سخنش اهمیت دهم؟ چرا عهد الهی را با خود فراموش می‌کنم که فرمود: ای فرزندان آدم مگر [در فطرت شما] با شما عهدنبستم که شیطان را عبادت نکنید، که او دشمنی آشکار برای شما است. «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» 🔻و من بار دیگر می‌رفتم تا در ظلم و جهل خودساخته‌ام گرفتار شوم که انسان بسیار ظلوم و جهول است «إِنَّ الْإِنْسانَ‌ لَظَلُومٌ‌ كَفَّارٌ». 🔻اما این بار همراه انسان کامل بودم و این همراهی بار دیگر در بزنگاهی خانمان‌سوز دستگیرم شد و دل به خدای خویش سپردم و با عمق قلبم از وسوسه‌ها و دروغ‌پردازی‌های شیطان به خدا پناه بردم که فرمود: هرگاه وسوسه‌ای از سوی شیطان سوی تو آمد، و تو را در راه باطل به جنبش در آورد، به خداوند شنوا و بینا، پناه ببر. «وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» 🔻 و من تا به خدای خویش بردم، گویی گوش و چشم دیگری یافتم و آنچه از خاطرم بردم بود را بار دیگر به یاد آوردم. به‌یاد آوردم زمانی را که خداوند به نوح گفت: دیگر بیش از آن افرادی که به تو ایمان آورده‌اند، کسی دیگر ایمان نخواهد آورد. «وَأُوحِيَ إِلَى نُوحٍ أَنَّهُ لَن يُؤْمِنَ مِن قَوْمِكَ إِلاَّ مَن قَدْ آمَنَ». 🔻 و من به‌یقین دانستم که هیچگاه انسان کامل، از روی و مانند آن، تنها به خاطر آنکه از سختی‌ هدایت‌گری، خویش را رها کند، دست بر دعا نمی‌شود و قوم خویش را نفرین نمی‌کند. 🔻و نوح نفرین کرد. 🔻 وقتی یک‌دله، به آنچه در جریان بود بازگشتم، دیدم نوح با خود وحی الهی را زمزمه می‌کند. خداوند فرمود: ای نوح پیش چشمان ما و به وحی ما، کشتی بساز. «فَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا» 🔻 و نوح، عبد مطیع خداوند، بدون آنکه سؤالی کند، و به درد سرهای ساخت کشتی، دور از دریا، و بدون آنکه به قوم، بیاندیشد؛ شروع به ساخت کرد، که انسان کامل جز خواست حق چیزی نمی‌خواهد. ... و سفر ادامه دارد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ناراست راست‌نما: حاجی اژدهاشده ✍ اصغر آقائی _________________ 🌀 سید حسن آقامیری گفت: گوسفند رو جلوشون تو کوچه سر میبرن حاجی از حج اومده پاشو میزنه تو خون، بره خونشون؛ تو اژده‌ها، شدی. رفته اونجا هفت بار هم خدا رو دور زده، قشنگ بلد شده کار رو تو بی‌رحم شدی. این چه حجّیه تو رفتی یه موجود زنده رو جلوت سر میبرن، دست و پا میزنه. بعد چرا این کار رو کرده؟ حاج فلانی اومد سی تا گوسفند جلوش سر بریدن ببین چی برگشته. این اگه تمیز هم رفته بود، کثیف برگشته . مار میره اژده‌ها برمیگرده قرار شد سر خودت رو ببُری، سر نفست رو ببُریبرخی مغالطه‌های این بیان: ✔️۱. بیان امری نادرست، با لحنی حق‌به‌جانب ✔️۲. درهم‌کردن حق و باطل برای تحمیل آنچه خود حق می‌داند: چه کسی گفته سربریدن گوسفند بی‌رحمی است؟ اگر بی‌رحمی است چرا اولیای خدا انجام می‌دادند و یا از گوشت آن می‌خوردند؟ ✔️ ۳. تعمیم نادرست: به فرض اینکه برخی حاجی‌ها پا در خون میزنن، چند درصد چنین هستند؟ ✔️۴. استفاده از مجاز توهین‌آمیز، برای اثبات اندیشه خود: مانند بیان طواف با عنوان "خداوند را دور زدن" ✔️ ۵. توصیف نادرست: مانند توصیف سربریدن گوسفند به بی‌رحمی (مانند این است کسی به ایشان که زنبورداری می‌کند بگه: ای بی‌رحم! ای استعمارگر! ای منفعت‌طلب! زنبورهای بی‌نوا را برای منفعت خودت در کندو می‌کنی و به آنها حتما شکر و ... می‌دهی تا از آنها به نفع خودت سوءاستفاده کنی😕) 🔻 بدون توجه به این ، بیان احساسی نابه‌جا شما را از دور کرده، به نادرست می‌افتی. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
8.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 برای برخی گویی حیات معقول: 🔸 یعنی رفتن در مسیر پر از اصطلاح و پیچ‌درپیچ عقل حسابگر دوبینِ محدود ... 🔻 اما نه یعنی: ✔️ را لزوماً معنا نکنیم؛ ✔️ به عشق عليه السلام به همه ، محبت بوریزم؛ ✔️ و مانند این بانو، به عشق بن ابی‌طالب عليه السلام، تصمیم به تغییر بگیری: ✔️ یعنی را در سایه‌سایر ببینیم. 🔹 پ.ن: توجه کنید: کسی که آگاهانه حق را شناخته، انکار می‌کند، به حکم اساساً از حوزه خارج شده‌اند و شایسته برآمده از دل نیستند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
به آسمان خیره که می‌شوی، در عظمتش چیره که می‌شوی، به رنگ نیلی‌اش زنده که می‌شوی، در خالقش، دل، گره که می‌زنی؛ ناگاه چشمانت، چیره‌ی زنده پاینده می‌شود؛ و این تویی که دستانت را در دستان پرمهرش گره می‌زنی و با امید رهسپار عبودیت شده، تمام وجودت شکرگزار آن یگانه هستی می‌شود و تمام تو به شِکر شُکرش شیرین می‌شود. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔻 یعنی: ✔️ ۱. بدانی هر یک از کلماتت جای خودش را در جمله دارد؛ که اگر جابه‌جا کنی، خودزنی کرده‌ای؛ ✔️ ۲. شهرت و به‌به و چه‌چه دیگران، تو را از ملّت، خانواده و ارزش‌هایت جدا نکنند؛ ✔️ ۳. به اسم آزادی بیان، توهین را کناری بگذاری؛ چرا که یعنی روشنایی و یعنی تاریکی، و بیان یعنی آشکارکردن موضوع بحث، و توهین یعنی آشکارکردن خباثت درونی نه موضوع بحث؛ لذا هیچگاه توهین جای بیان نخواهد نشست. پ.ن: علی کریمی اومده چیزی علیه ارزشی‌ها بگه تا اون‌ها رو بی‌ارزش جلوه بده؛ نتیجه جمله‌ش این شده: "کار دیگران، یک کپی بی‌ارزش از کار این ارزشی‌هاست"😄 *بسوزه پدر بی‌سوادی و عجول‌بودن در عین شهرت* ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul