📌 بنیانهای فلسفی انقلاب اسلامی
پاسخ حکیمانه امام خمینی به خبرنگار روزنامه انگلیسی تایمز
۱۸ دی ۱۳۵۷
❇️ سؤال:
مایلم که قدری درباره دوران کودکی شما و شغل شما در آن زمان بدانم و شاید هم مختصری از دوران طفولیت شما و طریقی که از آن طریق به اعتقاد کنونی راه یافتید. کیفیت ها و ارزش هائی که برای شما مهم بوده و هستند چیست؟ و به عنوان یک مسیحی درباره فرهنگ شما زیاد نمی دانم از این رو اولین سؤالم این است که اعتقادات شما چیست؟ کجا و چگونه این اعتقادات را فرا گرفتید؟ و چگونه آنها را عمل می کنید؟ و به عنوان سؤالی تکمیلی لطفاً مختصری از شرح کار خود را بیان کنید.
❇️جواب:
🔹زندگی شخصی من هم مانند همه افراد حادثه ای است جزئی از تمام حوادثی که در جهان می گذرد که نیازی به شرح و توضیح آن نمی بینم.
🔸 ولی اعتقادات من و همه مسلمین همان مسائلی است که در قران کریم آمده است و یا پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و پیشوایان بحق بعد از آن حضرت بیان فرموده اند که:
۱. ریشه و اصل همه آن عقاید که مهمترین و با ارزشترین اعتقادات ماست، اصل توحید است.
۲. مطابق این اصل ما معتقدیم که خالق و آفریننده جهان و همه عوالم وجود و انسان، تنها ذات مقدس خدای تعالی است که از همه حقایق مطلع است و قادر بر همه چیز است و مالک همه چیز.
۳. این اصل به ما می آموزد که انسان، تنها در برابر ذات اقدس حق باید تسلیم باشد و از هیچ انسانی نباید اطاعت کند مگر اینکه اطاعت او اطاعت خدا باشد.
۴. براین اساس هیچ انسانی هم حق ندارد انسان های دیگر را به تسلیم در برابر خود مجبور کند
۵. و ما از این اصل اعتقادی، اصل آزادی بشر را می آموزیم که هیچ فردی حق ندارد انسانی و یا جامعه و ملتی را از آزادی محروم کند، برای او قانون وضع کند، رفتار و روابط او را بنا به درک و شناخت خود که بسیار ناقص است و یا بنا به خواسته ها و امیال خود تنظیم نماید
۶. و از این اصل ما نیز معتقدیم که قانونگزاری برای بشر در اختیار خدای تعالی است، همچنان که قوانین هستی و خلقت را نیز خداوند مقرر فرموده است و سعادت و کمال انسان و جوامع، تنها در گرو اطاعت از قوانین الهی است که توسط انبیا به بشر ابلاغ شده است
۷. و انحطاط و سقوط بشر به علت سلب آزادی او و تسلیم دربرابر سایر انسان هاست.
۸. بنابراین انسان باید علیه این بندها و زنجیرهای اسارت و در برابر دیگرانی که به اسارت دعوت می کنند قیام کند و خود و جامعه خود را آزاد سازد تا همگی تسلیم و بنده خدا باشند و از این جهت است که مقررات اجتماعی ما علیه قدرت های استبدادی و استعماری آغاز می شود
۹. و نیز از همین اصل اعتقادی توحید ما الهام می گیریم که همه انسان ها در پیشگاه خداوند یکسانند، او خالق همه است و همه مخلوق و بنده او هستند، اصل برابری انسان ها و اینکه تنها امتیاز فردی نسبت به فرد دیگر بر معیار و قاعده تقوا و پاکی از انحراف و خطاست.
۱۰. بنابراین با هر چیزی که برابری را در جامعه بر هم می زند و امتیازات پوچ و بی محتوائی را در جامعه حاکم می سازد باید مبارزه کرد.
🔹 البته این آغاز مساله است میان یک ناحیه محدود از یک اصل و اصول اعتقادی که برای توضیح و اثبات هر یک از بحث های اسلامی دانشمندان در طول تاریخ اسلام کتاب ها و رساله های مفصلی نوشته اند.
✍ صحیفه امام خمینی ج۵ ص۳۸۷.
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی
#امام_خمینی
#امتداد_فلسفه
#توحید
#امتداد_توحید
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1794
📌 اندیشه تقابل و بحران هویت جوان مسلمان
🔹یکی از بحثهای مهم در مباحث فکری و فرهنگی دوران اخیر در جامعهی اسلامی بحث از تضاد و دیالکتیک است که اساس جهان را بر پایه تقابل و تغایر فهم میکند و تحولات اجتماعی و سیاسی را بر پایه تضاد و تقابل تفسیر میکند و بر انقطاع تاریخی و گسست فرهنگی اصرار دارد. بخصوص تقابل میان سنت و تجدد؛ غرب و شرق.
🔸اندیشهی تقابل و دیالکتیک اگر چه در شرایط هرج و مرج بسیار جذاب مینماید و میتواند هویت اعتراضی را به وجود آورد اما در دوران ثبات و سازندگی، بحران زاست و میتواند صبر انقلابی و استقامت طولانی مدت در جهت حرکت تکاملی جامعه را تضعیف کند و به شتابزدگی و رفتارهای رادیکال بکشاند و در نهایت نوع بحران هویت و کارآمدی را القا کند.
🔹تاریخ پس از ایجاد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نشان میدهد که جریانعای تقابلگرا و تضادگرا، اگر چه در ابتدا دارای روحیات اعتراضی و جنب و جوش زیادی هستند اما به تدریج به بحران هویت گرفتار شده و در تقابل انگاری میان سنت و تجدد، به یک سمت غش کرده و دچار دگردیسی معرفتی شدهاند.
🔸 در مقابل اندیشه تضاد و تقابل، اندیشه اتصال و زوجیت قرار دارد که بر پیوستگی عالم و درک عناصر فطری بشریت استوار است. (ر.ک: بیانات آیت الله العظمی خامنهای در دیدار اقشار مختلف بانوان ۱۴ دی ۱۴۰۱)
#چپ_اسلامی
#برساختگرایی
#فلسفه_شدن
#دیالکتیک
#تضاد
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1795
📌یادداشت یکی از مخاطبان کانال امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی:
یادداشت های علمی شما را که می بینم با خودم فکر می کنم وقتی اساتید، خودشان فعالیت علمی بیرون از کلاس ندارند و علم مدرسی شان را در بیرون امتداد نمی بخشند و نهایت کنشگری شان در اجتماع حضور در تجمعات و..... است، چه انتظاری از طلاب داریم که فعالیت علمی ثمر بخش داشته باشند و آن علوم را امتداد دهند و یا خدای ناکرده علوم انسانی اسلامی تولید کنند؟🤔
https://eitaa.com/hekmat121/1795
📌 درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه آیت الله العظمی خامنهای
✍ حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی موسوی
ناشر: انقلاب اسلامی
اردیبهشت ۱۴۰۳
در ۸۳۲ صفحه و ۱۱ فصل
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1797
📌عاشق کتاب
تنوع کتابهای فلسفی در اطراف حضرت آقا بسیار زیبا و دیدنی است.
از کتابهای فلسفه اسلامی تا فلسفه غرب؛
از آثار علامه سید جلال الدین آشتیانی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی تا آثار دکتر ابراهیمی دینانی.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1798
📌 روز دختر
روز دختر بر دختران مسلمان در سراسر جهان و بخصوص دختران مظلوم غزه مبارک باد.
به امید نابودی رژیم جاهل دخترکش.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1799
📌 افراط در استفاده از موسیقی در سرودهای مذهبی و انقلابی
🔹متاسفانه در دو سه سال اخیر یک رهاشدگی زیادی در استفادهی افراطی از موسیقی حوزهی سرودها و مداحی های مذهبی بخصوص در عرصهی کودک و نوجوان اتفاق افتاده است که صدای بسیاری از دلسوزان و کارشناس تربیتی را در آورده است و اخیرا همه از ادامهی این وضعیت ابراز نگرانی کردهاند.
🔸حقیقتا ادامه این روند بسیار خطرناک و نگران کننده است و باید از سوی مسئولان و نهادهای فرهنگی و تبلیغی فکر اساسی بشود و جلوی این روند گرفته شود.
🔹متاسفانه در روز جمعه در اطراف حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) موسیقی تند با سرودهای بسیار سطحی به همراه حرکات موزون دختران بزرگسال سبزپوش و بدون چادر پخش شد و متاسفانه برخی از مجریان برنامه قرآنی محفل هم حضور داشتند و اصلا اعتراضی هم نکردند.
🔸همزمان با این برنامه و شبیه به همین اتفاق در گلزار شهدا قم اتفاق افتاد و اصلا به تذکر حضار درباره افراط در موسیقیهای تند توجه نشد و سریع حمل بر دشمنی با اصل موسیقی کردند و گفتند جایز است.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1800
📌 پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (علیه آلاف التحیة و الثنا)
ارائه مقاله «بررسی تحولات معنایی عدالت در جامعه اسلامی بر پایه تحلیل احتجاجات امام رضا علیه السلام»
#عدالت
#امام_رضا
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1802
30.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 منشور امامشناسی در کلام دلدادهی مکتب امامت
حکمت، معرفت و تیزبینی در شناخت ارزش و اهمیت میراث اهلبیت علیهم السلام در بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنهای به خوبی مشهود است.
☀️ فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام). ۱۴۰۳/۲/۱۹
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1803
ایران اسلامی در خطر است! وقتی مرز این چنینی را به بهانه ای واهی جا به جا می کنند، انسان از تصور آینده پیش رو به خود می لرزد
از آن بدتر این که صدایی از حوزه در نمی آید!
به خدا قسم، علمای صد سال قبل ما حساس تر و آگاه تر بودند و به هر تحفه پوشالی آن سویی، تن نمی دادند.
📌 یادداشت وارده از یک دوست دردمند و دغدغهمند درباب تعطیلی روز شنبه
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1804
📌 ذهن تک ساحتی نمایندگان مجلس
🔹بزرگترین آفت برای یک جامعه، ذهن تک ساحتی مدیران و برنامهریزان آن جامعه است که موجب تخریب زیرساختهای فکری و فرهنگی به بهانهی روساختهای اقتصادی است. به تعبیر دیگر بنیانهای فکری و فرهنگی را تغییر میدهند تا شاید یک سود مادی و اقتصادی بیشتری به دست آورند.
🔸 ذهن تک ساحتی، فقط یک بخش و یک لایه از وقایع و پدیدهها را میبیند و از مشاهده و درک عمیق لایههای دیگر عاجز است و حتی به نقص و عجز خود نیز آگاه نیست. ذهن تک ساحتی، همهی لایهها و جوانب مختلف پدیدههای ذوابعاد و چند لایهی انسانی و اجتماعی را فدای یک لایه و حیثیت میکند و چشم و گوش خود را هم بر نقد ناقدان میبندد.
🔹 متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس که باید انقلابی و فعال و تهاجمی باشد، بیتوجه به لوازم فرهنگی و اجتماعی تصمیمات خود به تعطیلی روز شنبه رای دادند و از سود اقتصادی آن سخن گفتند. در حالی که غافل از این هستند که این یک انفعال فکری و وابستگی فرهنگی است و که زمینهساز تغییر جهان معنایی مردمان این مرز و بوم خواهد شد.
🔸 ترویج تعطیلی بیش از حد و تغییر تعطیلات بدون توجه به هویت تاریخی و فلسفهی انسانی تعطیلات، ضربهای به پیکرهی یک جامعه است چرا که حقیقت هر جامعهای به جهان معنایی و فرهنگ تاریخی و بنیانهای فلسفی و اعتقادی آن جامعه است. تغییر در نمادها و نشانههای اجتماعی به تغییر در بنیانها و زیرساختها میشود. تغییر این گونهای موجب از جاکندگی معرفتی و بی جهانی انسان میشود.
🔹تعطیلی فقط یک تعطیلی نیست بلکه بخشی از نظام معنایی و زیست جهان انسانی با نقشی بسیار مهم و پررنگ در سبک زندگی و نگرشهای آدمی است. تعطیلی یک معنا است، یک هویت است و یک نحوه زندگی. بنابراین تعطیلی صرفا بیکاری و خوشگذرانی و لذت جویی نیست.
🔸 تعطیلی روز شنبه خبط و ضرر بسیار بزرگی است و اگر خوب بنگریم به وضوح میبینیم موجب تخریب جهان معنایی انسان ایرانی و حیات مذهبی تک تک ماست و هیچ سود مادی و اقتصادی هم نمیتواند مستمسکی برای این ضرر و خطای بزرگ باشد.
🔹 این تصمیم ناصواب و ناسنجیده، برآمده از ذهن تک ساحتی و تکنیکزدهی برخی از نمایندگان، عیناً شبیه تصمیمات دولت سازندگی در اوایل دهه هفتاد و ترویج اشرافیگری و تجملگرایی است که موجب کنار رفتن ارزشهای انقلابی و اسلامی شد و زمینهساز ناهنجاریهای مختلف فکری و فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شد.
✍ سید مهدی موسوی
#ذهن_تک_ساحتی
#تعطیلی_شنبه
#بیجهانی
#از_جا_کندگی_معرفتی
#جهان_معنایی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1805
📌حوزه و تمدن
(تحلیلی از ضرورت تبیین صحیح مناسبات حوزه با تمدن و اقتضائات آن ، مهمترین مسئله برای حضور فعال حوزویان در عرصههای اجتماعی و تمدن)
🔹شریعت اسلام شریعت جامع و خاتم است و قانون و برنامه صحیح زندگی انسان در این کره خاکی است که هم موجب پیشرفت این جهانی انسان و سعادت ابدی اوست. مشکل تمدن جدید غربی گسست از معارف توحیدی و شریعت جامع اسلام است که اگر به درستی شناخته شود و به دنیا عرضه گردد میتواند آغازی برای تمدن نوین الهی و انسانی باشد. شناخت شریعت اسلام و مکتب متعالی امامان در مقیاس تمدنی بر عهده حوزه و روحانیت است که با بهرهگیری حداکثری از تراث عالمان و فقیهان بزرگ و استقامت در روششناسی اجتهاد جواهری، تلاش کنند تا با زبان جدید به مجامع علمی دنیا عرضه کنند. این مهم جز با شناخت «تمدن» و اقتضائات فکری و فرهنگی آن ممکن نیست از اینرو، لازم است تا مناسبات حوزه و روحانیت با تمدن و اقتصائات آن به درستی شناخته شود و همهی حوزویان بر این اساس و در این مقیاس به تحصیل و تدریس و تحقیق بپردازند.
🔸مهمترین عامل بحران هویت در بسیاری از استادان و طلاب حوزه و همچنین عدم اقبال خانوادهها برای حضور فرزندان در حوزه را باید در ابهام در همین مسئله دانست. چرا که متاسفانه در جامعه علمی و فرهنگ عمومی به غلط القا شده است که حوزه و حوزویان با علم و تمدن و پیشرفت بیگانه بلکه مخالف است چرا که «همهی تحولات فکری و فرهنگی بشری را شیطانی و طاغوتی میدانند.» در حالیکه دامن حوزه و عالمان و فقیهان بزرگ از این تهمت و افترا پاک است و همواره فقیهان و عالمان بزرگ حوزه، سردمدار مجاهدتهای اجتماعی و اصلاح و پیشرفت بوده و هستند.
🔹امروزه چارهای نیست تا بار دیگر همچون امام خمینی، علامه طباطبایی، شهید مطهری، شهید صدر و مقام معظم رهبری و سایر مراجع و بزرگان، به بازخوانی نسبت حوزه و تمدن پرداخته شود و الگوی حضور فعال و عالمانهی حوزویان در عرصههای مختلف علمی و اجتماعی طراحی و معرفی شود تا استادان و حوزویان به رسالت تمدن سازی خود بیش از گذشته آشنا شوند و مجاهدانه وارد میدان علم و عمل شوند. انشاءالله
✍ سید مهدی موسوی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1806
📌 شناسنامه کتاب
درآمدی بر علوم انسانی در اندیشه آیت الله العظمی خامنهای
✍ سید مهدی موسوی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1809
📌 فهرست تفصیلی کتاب
درآمدی بر علوم انسانی در اندیشه آیت الله العظمی خامنهای
✍ سید مهدی موسوی
بخش اول
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1819