eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
529 عکس
151 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
🇵🇸 مقایسهٔ بلال خالد، عکاس فلسطینی، از عکس‌هایی که در جام جهانی قطر و جنگ غزه گرفته | بخش اول
🇵🇸 مقایسهٔ بلال خالد، عکاس فلسطینی، از عکس‌هایی که در جام جهانی قطر و جنگ غزه گرفته | بخش دوم
📌 یادبود طلبه بسیجی کربلایی محمد حسین خانجانی (رحمة الله علیه) در ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یاد کنیم از حضرت امام خمینی و شهدای اسلام و همچنین سرباز پاک باخته امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) طلبه بسیجی کربلایی محمد حسین خانجانی (رحمة الله علیه) و ایشان را در عزاداریها شریک کنیم. باشد که موجب مغفرت و تعالی درجات او در عالم برزخ و بهره‌مند از سفره کرامت حضرت صدیقه طاهره باشد ان‌شاءالله. رحم الله تعالی من یقرأ الفاتحة و الاخلاص مع الصلوات.🌺 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💐
📌 دو محور مهم خطبه فدکیه خطبه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در مسجد مدینه در حضور مهاجرین و انصار، جاودانه ترین سند مظلومیت و در عین حال حکمت و عقلانیت آن حضرت است. به نظر می‌رسد حضرت در این خطبه، دو امر مهم را تذکر می‌دهد: 🔹 ۱. تبیین جریان هدایت و فلسفه‌ی امامت به عنوان نظام‌بخش‌ترین رکن جامعه؛ ظاهراً حضرت می‌خواهند به سران و خواص جامعه بفهمانند که باید دوباره در نظام اندیشه توحیدی اسلام و جایگاه هدایت و نبوت به نحو عمیق بنگرند تا بتوانند فلسفه و جایگاه امامت را درک کنند. چرا که ریشه اصلی انحراف آنان از امامت، غفلت از توحید و نبوت و جریان هدایت و تربیت انسان است. 🔸 ۲. تذکر مسئولیت اجتماعی و مشارکت سازنده مردم در تحولات اجتماعی؛ حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در بخش دوم خطابه، مردم و انصار را خطاب قرار می‌دهند و بی‌تفاوتی و بی‌توجهی آنها گله می‌کنند و از عوامل روانشناختی و جامعه‌شناختی بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی آنها در حمایت از جریان امامت پرده بر میدارد. در نهایت تذکر می‌دهند که دود این بی‌تفاوتی و انتخاب نادرست به چشم خود آنها خواهد رفت. ❇️ ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌 فاطمیه و عقلانیت سیاسی و انقلابی 🔹حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) معلم بشریت در سیاست و قیام علیه انحراف و تحریف در امر حکومت و ولایت است. در زمانه‌ای که همگان به جهت راحتی و رفاه مادی، چشم بر حقیقت پوشیدند و با بی‌تفاوت از کنار انتخاب حاکمان گذشتند - چرا که در آن طرف چهره‌های رسانه‌ای بزرگی قرار داشتند که سوابق قابل توجه و القاب بزرگی را هم بدک می‌کشند - در چنین زمانه‌ای در برابر همه‌ی فعالیت رسانه‌ای و اقتدار القاب و اعتبارات اجتماعی می‌ایستد و از حقیقت مظلوم و طریقت حق در امر حکومت و ولایت دفاع می‌کند. 🔸حضرت زهرا (سلام الله علیها) یک سیاستمدار انقلابی و یک کنشگر حقیقت‌خواه و دلسوز جامعه و مردم است و از وضعیت آینده مردم نگران است و همواره به مردان و زنان جامعه اسلامی این انذار را می‌دادند که سکوت در برابر انتخاب نادرست و بی‌مسئولیتی در برابر حاکمیت اسلامی و نحوه‌ نظم بخشی به جامعه، عن‌قریب آنها را به جاهلیت باز می‌گرداند و باید منتظر حوادث شوم و حاکمیت ظالمانه بنی امیه باشند. ✔️ فاطمیه ایام تذکار جریان اقتدار طلب و پر سر و صدای انحراف و تحریف حاکمیت و ولایت اجتماعی است. ✔️ فاطمیه ایام شرکت در کلاس درس سیاست الهی و عقلانیت انقلابی حضرت صدیقه طاهره است که متن آن است و شرح آن نهج‌البلاغه. ❇️ ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌اول متکلم اسلام 🔹 دانش کلام از جمله علوم اسلامی است که عهده‌دار تبیین معارف و اصول اسلامی و دفاع از عقاید مسلمین و مرزهای فرهنگی جامعه اسلامی و نقد جریان‌های انحرافی است. این دانش بلافاصله بعد از وفات رسول خدا (صل الله علیه و آله) آغاز شد. 🔸 اولین مسئله کلامی که در جامعه اسلامی مطرح شد و به تبع آن مسایل دیگر به وجود آمد مسئله و بود. مسئله مهمی که قرآن کریم از آن به عنوان محور همه‌ی رسالت پیامبر و تکمیل کننده‌ی دین و عزت جامعه‌ی اسلامی یاد می‌کند. 🔹 اولین شخصی که تلاش کرد یک تبیین کاملا علمی و دقیق از مسئله امامت و ولایت ارائه دهد و بدین واسطه به دفاع از جریان حق و انتقاد از انحراف و تحریف پرداخت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) است. 🔸 خطبه‌ی فدکیه و خطابه‌ی نزد زنان مدینه و همچنین برخورد غضب آلود با سران خلافت، از جمله تلاش‌های آن بانوی مطهره است که با هدف یقظه و بیداری جامعه‌ی اسلامی و تبیین صحیح همه‌ی دین اسلام در یک چارچوب منظم علمی و منطقی صورت گرفت. 🔹 ما پیش از خطبه فدکیه، هیچ متن دیگر کلامی نداریم که اینگونه به تبیین اصول دین و دفاع از آن پرداخته باشد و به نقد جریان مقابله اشاره داشته باشد. 🔸 نگاه اجمالی به فهرست مطالب این خطبه به خوبی روشن می‌سازد که آن حضرت، براساس یک ترتیب منطقی و حکمی از اصل توحید و فلسفه نبوت و حکمت شرایع آغاز می‌کند تا بتواند فلسفه امامت و ولایت را تبیین سازد و به طرح طرف مقابل پاسخ نظام‌مند ارائه دهد. ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
📌 فهم اقتدارگرایانه از ولایت و حکومت، آغاز انحراف امت اسلامی 🔹انحراف از آنجا شروع شد که امامت و خلافت بعد از نبی مکرم اسلام (صل الله علیه و آله) کاملا سیاسی، اراده‌گرایانه و اقتدارگرایانه فهم و تفسیر شد. به این معنا که خلافت صرفا ریاست و سرپرستی جامعه و بر عهده گرفتن زمام امور حکومت و سیاست است و هیچ نسبتی با حقایق معنوی و ابعاد وجودی انسان ندارد. بر اساس چنین فهمی از خلافت و سیاست، در درستی انتخاب پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله) در روز غدیر تردید ایجاد شد چرا که اگر خلافت سرپرستی جامعه و برعهده گرفتن امور مادی جامعه است به قدرت و اقتدار متناسب وابسته و در فرهنگ جامعه‌ی آن زمان که هنوز بنیان‌های فکری جاهلیت آن زمان حضور فعال داشت، اقتدار در شیخوخیت و قدرت قبیلگی معنا می‌یافت. با توجه به این فهم، ولایت و امامت به یک امر فرعی و حاشیه‌ای مبدل شد و با خارج کردن آن از اصول عقاید و با «اجتهاد در برابر نص» و تکیه بر تفاهم اجتماعی میان مهاجرین و انصار، مسیر جامعه اسلامی را تغییر دادند و بلغ ما بلغ. 🔸 در حالی که در مکتب فکری حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ولایت و خلافت بر مبنای فهم توحیدی از عالم و آدم و در ادامه رسالت نبوت و هدایت قرار دارد و سرپرستی جامعه و مدیریت امور، فقط هدف متوسط ولایت است؛ آنچه غایت اصلی ولایت و خلافت است تربیت نفوس و هدایت دلها به سمت خداوند متعال در محیط سالم اسلامی است. خلیفه، ولی و امام جامعه محور وحدت قلوب و مانع از افتراق و جدایی امت و موجب نظام اجتماعی است. او قلب تپنده‌ی جامعه است و خون عقلانیت و معنویت و عدالت را در رگ‌های جامعه به حرکت در می‌آورد تا همه انسان‌ها تربیت شوند و همه‌ی ظرفیت‌های وجودیش اعم از معنوی و طبیعی رشد یافته و شکوفا شود. به همین جهت قدرت و اقتدار در این مکتب فکری به اعتبارات اجتماعی و شیخوخیت و تعصبات قومی و قبیلگی وابسته نیست بلکه به قدرت عقل، حکمت و ایمان و میزان وابستگی به خداوند متعال که منبع همه خوبی‌ها و قدرت‌هاست مرتبط است. در این نگرش،ولایت و امامت از اصول معارف و عقاید اسلامی، عامل کمال دین، اتمام نعمت و رکن همه‌ی شریعت و تنها طریق اقامه‌ی توحید در همه‌ی شئون اجتماعی و تربیت توحیدی انسان است. 🔹بر این مبنا، حکمت انتخاب الهی و ابلاغ آن توسط پیامبر اسلام (صل الله علیه وآله) در روز غدیر آشکار می‌شود؛ چرا که به اذعان همه‌ی مسلمین، امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) اعقل، اعلم، اعبد، افضل و اشرف مردم بعد از نبی مکرم اسلام بود و تنها او بود که به تربیت انسان و شکوفایی استعداد‌ها و ظرفیت‌های وجودی انسان و هدایت جامعه در مسیر سعادت و فضیلت علم و قدرت داشت. 🔸 حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در اقدامات و خطابه‌هایش، با گریه‌ها و قهرهایش، با بیماری و شهادتش، با نحوه کفن و دفنش، درصدد تعلیم این معرفت بود که: ✔️ اولا ولایت و امامت صرفا یک سرپرستی اجتماعی و اقتدار سیاسی نیست بلکه فراتر از آن و در امتداد نبوت و هدایت در جهت اقامه‌ی توحید و تربیت جامع بشریت است. ✔️ثانیا یک مسئله فرعی و حاشیه‌ای نیست که با اهل حل و عقد مشخص بشود بلکه قوام اسلام و نظام امت است لذا تعیین تکلیف آن بر عهده خداوند متعال و ابلاغ آن در راستای رسالت نبی مکرم اسلام است. ✔️ثالثا قدرت و اقتدار یک امر نسبی و صرفا ارادی نیست بلکه با حقیقت، عقلانیت و‌ حکمت، ایمان و معنویت و اتصال وجودی با خداوند متعال معنا می‌یابد نه با اعتبار سازی و تفاهم اجتماعی؛ ✔️ رابعاً هیچ کس جز حضرت مولی الوحدین علی بن ابی طالب از چنین حقیقت وجودی و شأنیت الهی برخوردار نیست که تربیت انسان و زمان امور به دست او سپرده شود. 🔹 نکته برای تفصیل این مطلب، مطالعه کتاب ارزشمند امامت و رهبری در اسلام اثر فیلسوف متفکر آیت الله استاد بسیار سودمند است. ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1529
📌 توحید در متن زندگی فیلسوف انقلاب استاد شهید مرتضی مطهری: از نظر اسلام توحید اگر صرفا توحید نظری باشد یعنی در مرحله فکر و نظر بماند، به مرحله عمل نرسد، در مرحله اندیشیدن متوقف بشود و در مرحله بودن و زیستن انسان تحقق پیدا نکند، این توحید، توحید حقیقی و واقعی نیست.  منبع: خدا در زندگی انسان. درس دوم ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
📌 تعطیلی عقل بزرگترین بحران یک جامعه «تعطیلی عقل» و جایگزین کردن امری دیگر است. چرا که ستون و قائمه انسان عقل است. امروزه بسیاری به بهانه‌ی مختلف این حجت باطنی را تعطیل و چیز دیگری جایگزین آن می‌کنند. ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
📌 جبهه مقاومت فکر و فرهنگ 🔹دنیای امروز، تشنه‌ی معارف ناب قرآن و اهل‌بیت در قامت یک مکتب عمیق فکری و فرهنگی است. 🔸همانگونه که سالک الی الله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (رحمةالله) نشان داد که مکتب امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) قدرت ایجاد جبهه مقاومت در عرصه‌های نظامی را دارد به طور قطع می‌توان به جبهه‌ی مقاومت فکر و فرهنگ فکر کرد و ظرفیت‌های فراوان مکتب امام و انقلاب را به دنیا معرفی کرد. 🔹به طور نمونه مکتب سلوکی و تربیتی امام خمینی تنها طریق مطمئن در عرصه‌ی جامعه‌پردازی و تمدن سازی است چرا کمال امام خمینی در عرفان و حکمت و فقه و سیاست، از او یک شخصیت کم‌نظیر در تاریخ به وجود آورده است که در محضر او هزاران شهید واصل و صدها حکیم متأله تربیت یافته است و از همه مهمتر او توانست یک ملت را بیدار و در طریق سلوک و مجاهدت الهی قرار دهد بلکه او امت اسلام را زنده کرد. 🔸کدام عارف و حکیم و فقیهی چنین عظمت عرفانی و سعه‌ی وجودی داشته است که عُشر این انقلاب بزرگ روحی و تحول باطنی انسان را در این گستره‌ی عظیم رقم زند. 🔹بدون تردید حضرت امام خمینی (ره) سرآمد عارفان و حکیمان و فقیهان ماست او نادره‌ی تاریخ و سازنده‌ی جهانی است که زمینه‌ساز ظهور حضرت موعود (سلام الله علیه) خواهد بود. 🔸ایجاد جبهه‌ی جهانی مقاومت فکر و فرهنگ براساس مکتب جامع امام خمینی(ره) رسالت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌هایی است که دل در گرو مکتب جامع امام خمینی دارند و در افق متعالی تمدن سازی می‌اندیشند. ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
📌استثنای تاریخ آیت الله العظمی خامنه ای: حقیقتاً امام بزرگوار ما یک استثناء در تاریخ ما و یک قله‌ى بلند در حرکت ملت ایران بود. این را نه از باب عشق و علاقه‌یى که همچنان کانونش در دل ما نسبت به ایشان گرم است، عرض مى‌کنیم؛ بلکه نگاه منصفانه‌ى هرکسى این را تأیید مى‌کند. امام حقاً و انصافاً یک عنصر استثنایى بود. رجال تاریخى کشور را ما مى‌شناسیم. بنده کم‌وبیش با تاریخ آشنا هستم. این شخصیت جامع نه در بین علماى بزرگ ما نظیر دارد، نه در بین زمامداران این کشور نظیر دارد، نه در بین مصلحان و منادیان تحول در این کشور نظیر دارد. بزرگانى مثل مرحوم سید جمال و تحول‌خواهانى که در کشور ما یا حتّى در دنیاى اسلام بودند، کجا؛ این مرد چند بعدىِ عمیقِ حقیقتاً توصیف ناشدنى کجا؟ ما علما و فقهاى بزرگى داشتیم که سخنان و مطالب آن‌ها در اختیار ماست؛ امام بزرگوار در ردیف اول این‌گونه شخصیت‌ها قرار مى‌گیرد. بنده شرح حال بسیارى از فلاسفه، عرفا، دانشمندان علوم عقلى، سیاسیون، پیرمردهاى پخته و آدم‌هاى سنجیده را در کتابها خوانده‌ام یا در زندگى‌ام با آن‌ها برخورد داشته‌ام؛ حقاً فاصله‌ى بین آن‌ها و امام بزرگوار، فاصله‌ى زیادى است. هرکدام از ابعاد گوناگون این شخصیت، به تنهایى از نظایر خود جلوتر و پیشتر است. ❇️ بیانات‌ در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) - 1384/03/10 ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
📌 جای تعجب نیست❗️ 🔹با غفلت و دوری حوزه‌های علمیه و نهادهای فرهنگی از مکتب تربیتی امام خمینی و جایگزین شدن آثار و روش‌های سایرین، وضعیت نابهنجار فرهنگ و هنر، تربیت و اخلاق در مراکز هنری، علمی، ورزشی و رسانه‌ای خیلی جای تعجبی ندارد. 🔸زمانی که هیچ برنامه‌ی تربیتی و تبلیغی برای کشور وجود ندارد و اصلا حوزه و انقلابیون خود را در قبال آنها مسئول نمی‌دانند، زمانی که چهره‌های مشهور ما از اولیات معارف اسلامی و اصول اخلاقی و تربیتی را نیستند چه جای گله گذاری و شکایت کردن است؟ 🔹 زمانی که بسیاری از مفاهیم و عناصر زبانی جامعه از معنا تهی شده‌است و نزد نسل جدید فضیلت‌ها رنگ باخته است و مفاهیم ارزشی یا حذف شده‌اند و یا تغییر معنا داده‌اند چرا انتظار زیست اخلاقی و شرعی باید داشت؟ 🔸 امروز، نیاز به کانون‌های عظیم تبلیغی مبتنی بر پایگاه‌های فکری و معرفتی نیاز داریم کانون‌هایی که طرحی نو دراندازند و طیبانه به سراغ چهره‌های هنری و ورزشی و رسانه‌ای بروند و افق‌های متعالی حیات طیبه‌ی اسلامی را به آنها معرفی کنید. بسم الله جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم جامعه منتظر ماست بیا تا برویم ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺«وحدت حوزه و دانشگاه، راهبردی‌ترین اندیشه حضرت امام خمینی(ره)» ➕ روایتی از شکل‌گیری طرح دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و استقبال حوزویان و دانشگاهیان از این امر 🔻 در گفتگو با: آیت الله محمود محمدی عراقی
📌 عقل عملی حکیم انقلاب، آیت الله العظمی خامنه‌ای: 🔹 در درجه‌ی اول، نیاز تمدن‌سازىِ اسلامىِ نوین به ایمان است. این ایمان را ما معتقدین به اسلام، پیدا کرده‌ایم. ایمان ما، ایمان به اسلام است. در اخلاقیات اسلام، در آداب زندگی اسلامی، همه‌ی آنچه را که مورد نیاز ماست، میتوانیم پیدا کنیم؛ باید اینها را محور بحث و تحقیقِ خودمان قرار دهیم. 🔸 ما در فقه اسلامی و حقوق اسلامی زیاد کار کرده‌ایم؛ باید در اخلاق اسلامی و اسلامی هم یک کار پرحجم و باکیفیتی انجام دهیم - حوزه‌ها مسئولیت دارند، دانشوران مسئولیت دارند، محققان و پژوهشگران مسئولیت دارند، دانشگاه مسئولیت دارد - آن را مبنای برنامه‌ریزی‌مان قرار دهیم، آن را در آموزشهای خودمان وارد کنیم؛ این چیزی است که امروز ما به آن احتیاج داریم و باید دنبال کنیم. 🔹این مطلب اول و نکته‌ی اول در باب تمدن‌سازی نوین اسلامی و به دست آوردن و رسیدن به این بخش اساسی از تمدن است، که سلوک عملی است. https://khl.ink/f/21252 ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی ❇️ https://eitaa.com/hekmat121