eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.2هزار دنبال‌کننده
471 عکس
131 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای https://eitaa.com/Taha_121 نگاشته‌های سید مهدی موسوی طلبه و مدرس فقه واصول-دکتری فلسفه علوم اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 تغییر و تغایر در گفتمان انقلاب ⏹ بخش ۳۰ از ۵۰ 🔹بازرگان در تحلیل عشق و پرستش به جمله «انما الحیوة عقیدة و جهاد» تمسک می‌جوید و آن را کلام امام حسین می‌پندارد و آن را مؤید مبارزه با ظلم و فساد معرفی می‌کند(ص۴۳۳) و از شهادت یک تفسیر مادی ارائه مه دهد که عبارت است از تبدیل سرمایه‌های مکتوم در جسم به انرژی و تبدیل انسان به یک کارخانه است. او شهادت را اختصاص به اسلام و دین نمی‌داند و معتقد است نمونه‌های آن را در پاره‌ای از دانشمندان و مبارزین مسلک‌های سیاسی و حتی بین گروندگان ادیان باطل وجود دارد.(ص۴۳۵ -۴۳۶) 🔸 مهندس مهدی بازرگان از دهه بیست تا چهل یکی از مهمترین چهره‌های تاثیرگذار نواندیشی دینی و چهره‌های اسلام اجتماعی و سیاسی است که توانسته بود تفسیری از اسلام ارائه دهد که با علم و اجتماع و مبارزه هماهنگ باشد و اسلام را به عنوان مکتب مبارزه معرفی کند، طرحی که در آذر ۱۳۴۴ در یک سخنرانی پرشور نماز عید فطر ارائه و در قالب کتاب «اسلام مکتب مبارزه و‌ مولّد» در ۱۱۰ صفحه تدوین و تکمیل و منتشر شود. 🔹 بازرگان در مدارس اسلامی، انجمن‌های اسلامی و بعدتر در حزب نهضت آزادی ایران، نسل زیادی از نوجوانان و جوانان و دانشجویان را تربیت کرد که عموم آنها شخصیتی رادیکال و مبارزه‌جو داشتند و به فهم اجتماعی از اسلام و فعالیت‌های اجتماعی و انتقادی علاقه وافر داشتند از این‌رو، براساس سیره و منش مرحوم طالقانی و منهج و روش علمی بازرگان به مطالعات اسلامی و علمی روی آوردند و هر کدام آثاری را تولید و جریانهای اجتماعی و سیاسی‌ای به وجود آوردند. از جمله آنها این افرادند: محمد نخشب، جلال‌الدین فارسی، کاظم سامی، علی شریعتی، محمد حنیف نژاد. البته هر کدام از این افراد بر افراد و گروه‌های دیگری تأثیر گذار بودند. 🔸در ادامه به طور اجمال به برخی از این افراد و جریان‌ها اشاره می‌شود. 🛑 ادامه دارد ... •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1918
📌 چگونه به انتخاب اصلح رسیده‌ام؟ بعد از اعلام نظر درباره اصلح بودن آقای دکتر قالیباف یکی از دوستان و از اعضای محترم کانال امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی پرسشی را مطرح کردند و پاسخی عرض شد که متن آن تقدیم حضور می‌شود: 🔸پرسش: سلام علیکم استاد عرض ادب و احترام حقیر یکی از طلاب موسسه ... هستم جسارتا می خواستم درخواست کنم در صورت صلاحدید و داشتن وقت، اگر ممکنه دلیل خودتون رو بابت انتخاب آقای قالیباف به عنوان اصلح هم در کانال ذکر کنید. چون یکی از مدعاهای خیلی پررنگ طرفداران آقای جلیلی اینه که ایشون مسلط به گفتمان انقلاب اسلامیه برای حقیر جالب بود که حضرتعالی با مطالعه گسترده و عمیق در حوزه تمدن اسلامی و مبانی انقلاب، آقای قالیباف رو مطرح فرمودید و میخواستم اگر امکانش هست دلیل این انتخابتون که قطعا مبتنی بر مبادیی هست که در حوزه تخصصتون وجود داره، بیان کنید ممنون 🔹پاسخ: سلام علیکم ممنونم از لطف و توجه شما. به نظر بنده همه این شخصیت ها که احراز صلاحیت شده‌اند خوب و مومن هستند اما معتقدم که هیچ کدام از این بزرگوران فهم عمیقی از گفتمان انقلاب اسلامی ندارند؛ چون با بنیان‌های فقهی و فلسفی حوزوی آشنا نیستند لذا نتوانسته‌اند به فهم منظومه‌ای و همه جانبه و مبنایی گفتمان انقلاب بپردازند که البته انتظار هم نباید داشت چرا که یک کار تخصصی و عمیق است و به مطالعات عمیق علمی و نگارش مقالات و آثار علمی و پژوهشی نیاز است. اما همه این عزیزان با توجه به تجارب شخصی و حضور در نظام جمهوری اسلامی توانسته اند با سطوحی از اندیشه اسلامی ارتباط برقرار کنند. بخصوص اینکه اخیرا به طور مفصل سایت آقای جلیلی را مطالعه عمیق کرده ام و عموم درس‌گفتارهای ایشان را بررسی کرده ام و احساس نکردم یک چیز بیشتری از برخی از رقیبان دارد. پس از بررسی به این نتیجه رسیدم که آقایان قالیباف و جلیلی به یک اندازه با گفتمان انقلاب ارتباط برقرار کرده اند و البته بیش از دیگران است. عمده تفاوت در کارآمدی و کار و خدمت و تلاش است که سوابق آقای قالیباف به مراتب بسیار بیشتر از سایر عزیزان است و همچنین بیش از دیگران می‌تواند همبستگی اجتماعی و وحدت ملی را در جهت خدمت و پیشرفت ایجاد کند. بخصوص باید توجه کنیم که رئیس جمهوری، رئیس جمهور و همه مردم است و باید بتواند همه ملت و همه سلیقه های سیاسی و اقوام را به کار بگیرد تا موانع را از بین ببرد و مسیر خدمت و پیشرفت را هموار کند. همانگونه که شهید آیت الله رئیسی با این ویژگی توانستند آرامش و خدمت را در جامعه به وجود آورد و امید را به همه مردم و سلایق مختلف بازگرداند. تعریف‌های مکرر رهبر معظم انقلاب از فعالیتهای متنوع و متکثر دکتر قالیباف در سمت‌های مختلف و همچنین شهادت و گواهی بسیاری از مدیران و دلسوزان انقلاب همچون شهید رئیسی، شهید سلیمانی و سردار حاجی‌زاده و دکتر مخبر و فرماندهان بزرگ نظامی و مدیران موفق کشوری از توانمندی‌های ایشان در قامت یک مدیر انقلابی ، ما را در این انتخاب یاری می‌کند. https://eitaa.com/hekmat121/1919
📌 مدیریت راهبردی در انقلاب اسلامی (تحلیلی از کارنامه مدیران راهبردی انقلاب اسلامی براساس روایات معصومین علیهم السلام) بخش اول: 🔹 انقلاب اسلامی محصول عقل و حکیمانه و فقیهانه‌ای است که حضرت امام خمینی و امام خامنه‌ای و شهید مطهری و شهید بهشتی آن را صورت منطقی و تحقق عینی داده اند که در بر اصل عقلانیت، معنویت و عدالت سامان یافته است و زیرساخت اصلی آن است که به اخلاق و معنویت و همچنین به خدمت و عدالت معنا و نظام می‌دهد. پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: «اِنَّما يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ، وَ لا دينَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ؛ همه خوبى ها با عقل شناخته مى شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.» 🔸 به تعبیر مقام معظم رهبری اگر به درستی فهم و بر نظام رفتاری و اجتماعی حاکم شود اخلاق و معنویت متناسب با خود را ایجاد می‌کند و انسان را از یک اخلاق فردی و معنویت زاهدانه نجات می‌دهد و در او‌م لکه‌ی اخلاق مجاهدت و پیشرفت را به وجود می‌آورد که اگر چنین اخلاق اجتماعی و معنویت سازمانی بر جامعه حاکم شود به ارائه الگویی از و منتهی می‌شود که نمونه‌ی آن را در دفاع مقدس و فرماندهی فرماندهان سپاه اسلام در حوزه‌های مختلف شاهد آن بودیم و بعدا در برخی از مدیران تحول‌گرا و راهبردساز ادامه پیدا کرد که از جمله آنها ، و بودند و امروز هم بحمدلله در میان مدیران انقلابی و‌ پرتلاش کشور می‌توان نمونه‌های آن را معرفی کرد و آنها را برای ریاست جمهوری انتخاب کرد و مسیر نیمه‌تمام شهید جموهور آیت‌الله رئیسی و سایر مدیران شهید انقلاب اسلامی در مدیریت اقتصادی کشور و تقویت جبهه‌ی مقاومت را تکمیل کرد. 🔹 مدیریت راهبردی مدیریت در وسط میدان و براساس تجارب اندوخته و آزمون وخطاهای پی‌در پی در صحنه‌های مختلف عینی و‌ میدان‌های متنوع اجتماعی و سیاسی است. چرا که راهبردها محصول تجربه و کار و تلاش مداوم است همانگونه که امام على (عليه السلام) فرمود: «اَلْعَقْلُ حِفْظُ التَّجارِبِ» عقل حفاظت و بهره‌مندی از تجربه است. 🔸 مدیریت راهبردی نه محصول تک روی و‌ خودرأیی و نفی بدنه‌ی کارشناسی و علمی کشور به بهانه‌ی مختلف است بلکه برآمده از مشورت و استفاده از کارشناسان و استادان برجسته‌ی کشوری با فکرها و اندیشه‌های مختلف است. همانگونه که امام على عليه السلام فرمودند: «مَنْ شاوَرَ ذَوِى الْعُقولِ اسْتَضاءَ بِاَنْوارِ الْعُقولِ؛ هر كس با عقلا مشورت كند، از نور عقل ها بهره مى برد.» و فرمودند: «اَلا وَ اِنَّ اللَّبيبَ مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجوهَ الاْراءِ بِفِكْرٍ صائِبٍ وَ نَظَرٍ فِىالْعَواقِبِ؛ بدانيد عاقل، كسى است كه با فكر درست، به استقبال نظرات گوناگون برود و درعواقب امور بنگرد.» 🔹 مدیریت راهبردی، مدیریت در میان جبهه خودی و در میان همراهان و هواداران برای انتخاب خوب از بد نیست. بلکه مدیریت در میدان سختی‌ها و صعوبت‌ها، در میان همراهان و مخالفان، در جهت شناخت منافع ملی در شرایط پیچیده‌ی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. تا بتواند همچون خلبانی کارکشته هواپیما را به سلامت به زمین بنشاند. از این رو، مدیر راهبردی همواره در میان انتخاب خوب از بد مخیر نیست بلکه او باید از چنان عقل و هوشی برخوردار باشد که «بد» را از «بیشتر بد» و «شر» را از «بیشتر شر» در شرایط سخت و بحرانی تشخیص دهد و متناسب با موقعیتی که در آن هست بهترینها و اولویت‌دارترین ها را انتخاب کند. همچنانکه امام علی علیه السلام فرمود: «لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ عاقل، آن نيست كه خوب را از بد تشخيص دهد. عاقل، كسى است كه از ميان دو بد،آن را كه ضررش كمتر است، بشناسد.» 🔸 مدیریت راهبردی در میدان صناعت و عمل و کار است، مدیریتی با کفایت و دارای عملکردی است که به تولید و پیشرفت و رفع موانع از مسیر حرکت و پویایی جامعه بیانجامد. لذا تصمیم به موقع و عمل و کار صحیح و درست نشانه‌ای عقل و مدیریت راهبردی است. امام علی علیه السلام فرمودند: «اَلْعاقِلُ مَنْ اَحْسَنَ صَنائِعَهُ وَ وَضَعَ سَعْيَهُ فى مَواضِعِهِ ؛ عاقل كسى است كه كارهايش را خوب انجام دهد و تلاشى كه مى كند، به جا باشد.» 🛑 ادامه دارد ... •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1920
📌 مدیریت راهبردی در انقلاب اسلامی (تحلیلی از کارنامه مدیران راهبردی انقلاب اسلامی براساس روایات معصومین علیهم السلام) بخش دوم: 🔹 مدیریت راهبردی و عاقلانه، مدیریتی است که به مدارای اجتماعی بیانجامد و همه‌ی قشرها و گروه‌ها را در مسیر خدمت و پیشرفت به کار گیرد و به حذف هیچ گروه و قشری و تخریب و تهمت هیچ فرد و سازمانی نیانجامد. پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله فرمودند : رَاْسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الاْيمانِ بِاللّه ِ مُداراةُ النّاسِ فى غَيْرِ تَرْكِ حَقٍّ؛ كمال عقل پس از ايمان به خدا، مدارا كردن با مردم است به شرط آن كه حق، ترك نشود.» بنابراین خدمت برای مردم و فداکاری و سخت کوشی و همچنین گذشت در برابر عیوب و‌خطاهای دیگر افراد جامعه یکی از شروط عقلانیت و مدیریت راهبردی است: امام صادق عليه السلام فرمودند: «لا يُعَدُّ الْعاقِلُ عاقِلاً حَتّى يَسْتَـكْمِلَ ثَلاثا: اِعْطاءَ الْحَقِّ مِنْ نَفْسِهِعَلى حالِ الرِّضا وَ الْغَضَبِ وَ اَنْ يَرْضى لِلنّاسِ ما يَرْضى لِنَفْسِهِ وَ اسْتِعْمالَ الْحِلْمِعِنْدَ الْعَثْرَةِ؛ عاقل، عاقل نيست مگر آن كه سه صفت را در خود به كمال رساند: حق را در هنگامخشنودى و خشم ادا كند، آنچه را براى خود مى پسندد، براى ديگران هم بپسندد وهنگام خطاى ديگران، بردبار باشد.» 🔸 مدیریت راهبردی گوشه نشینی و خطا نکردن نیست. کسی که هیچ املایی ننوشته و‌ کاری انجام نداده باشد شاید هیچ خطایی نداشته باشد یا خطاهای او آشکار نشده است اما او از عقلانیت و‌ مدیریت راهبردی هم برخوردار نیست بلکه انسان دادی تفکر راهبردی به خطاهای خود واقف است و درصدد جبران و درس آموزی از آن بر می‌آید: امام على عليه السلام فرمودند: «اَعْقَلُ النّاسِ مَنْ كانَ بِعَيْبِهِ بَصيرا وَ عَنْ عَيْبِ غَيْرِهِ ضَريرا؛ عاقل ترين مردم كسى است كه به عيب هاى خويش بينا و از عيوب ديگران، نابيناباشد.» ❇️ توجه به مدیریت راهبردی در انتخاب ریاست جمهوری رئیس جمهور دومین مقام مدیریتی و راهبردی و اولین مسئول اجرایی و عملیاتی کشور است. اینجا محل آزمون و خطا نیست بلکه میدان مدیریت راهبردی و عملیاتی براساس تجارب اندوخته و مشورت پذیری از کارشناسان و متخصصان همه‌ی امور در جهت خدمت و پیشرفت است. لازمه‌ی این مدیریت راهبردی، مدارا با مردم و گذشت از جفاها و تخریب‌ها و تلاش و کوشش خستگی‌ناپذیر در جهت اعتلای اسلام و ایران عزیز است. پس می‌بایست بهترین مدیر راهبردی و کارآمدترین مقام اجرایی و عملیاتی را بر اساس منطق و عقلانیت انقلاب اسلامی انتخاب کنیم و تحت تأثیر توهین‌ها و تخریب‌ها، فحاشی‌ها و پرونده‌سازی‌ها قرار نگیریم. ✍ سید مهدی موسوی •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1921
📌برنامه واقعی حرفهای فریبنده نیست آیت الله العظمی خامنه‌ای: مسئله‌ی بعد این است که بعضی از کسانی که وارد میدان انتخابات میشوند میکنند که این اظهارات، اظهارات خوبی نیست، حرفهای است، حرفهایی است که هیچ فکری و پشتوانه‌ی برنامه‌ای ندارد؛ همین ‌طوری یک چیزی ادّعا میکنند، یک چیزی میگویند، بدون اینکه را در نظر بگیرند یا حتّی بدانند. خیلی از برادران که در این میدان وارد میشوند، از بسیاری از ظرفیّتهای کشور شاید خیلی هم نباشند؛ بدون اینکه حالا درستی شده باشد، یک چیزی میگویند، یک حرفی میزنند، یک وعده‌ای میدهند. اینها خوب نیست، بایستی برنامه ارائه بشود به معنی واقعی کلمه؛ بایستی جوری باشد که وقتی نگاه میکنند به حرف زدن کسی که داوطلب است و حرف میزند با مردم، در دلشان کنند که این حرف، حرف متقن و خوبی است. سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت ایران ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ https://khl.ink/f/4777 •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1922
📌مقدمه‌ای بر تربیت سیاسی طلاب مؤلف: سیدمهدی موسوی ناشر: موسسه بوستان کتاب ۱۳۹۴ هر از چند گاهی چند تا از دوستان طلبه ، دور هم جمع می شویم تا دیداری تازه کنیم. از صدقه سر همین جلسات، از هر دری بحث هایی به میان می آید که حرفی برای زدن داشته باشیم و عرض اندامی هم بکنیم . نخود همیشگی آش گپ های ما ، مباحث سیاسی ، اجتماعی و احیانا اقتصادی داخلی و بین المللی است. هر بار که در این جلسات شرکت می کنم ، بیش از پیش به یک عنصر مفقود در تربیت طلبگی پی می برم و آن آگاهی توانایی تحلیل درست و شناخت پیچیدگی های عالم سیاست است که به آن "تربیت سیاسی " می گویند . متاسفانه در طول دوران تحصیل در حوزه کمتر بدان توجه می شود. این کتاب می‌تواند نقشه راه طلبه باشد. بیان بایسته‌های تربیت سیاسی طلاب حوزه‌های علمیه و لزوم آشنایی آنان با مسایل سیاسی و اجتماعی روز جامعه خویش است. در این نوشتار با توجه به تجربه حضور سیاسی روحانیت در عرصه‌های مهم حکومتی در عصر مشروطه و آثار مفید آن، به بحث در مورد اهمیت حضور سیاسی و اجتماعی طلاب حوزه‌های علمیه و نقش آنان در هدایت و راهنمایی قشرهای مختلف جامعه در این زمینه پرداخته شده و لزوم آشنا شدن طلاب با این قبیل از مسایل، مورد تأکید قرار گرفته است. نویسنده در همین راستا به بررسی هویت سیاسی روحانیت در نظام جمهوری اسلامی پرداخته و بایسته‌های بالا رفتن بینش سیاسی و اجتماعی آنان و آشنا شدن ایشان با جریانات مختلف تاریخی و انقلابی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1923
📌آیت افسونگری: تحلیل و بررسی زمینه های فکری عبدالکریم سروش و پیدایش حلقه کیان نویسنده : سید مهدی موسوی ناشر : اشراق حکمت سال نشر : 1392 تعداد صفحات : 399 عبدالکریم سروش از نمادهای روشنفکری پس از انقلاب است. او که در برهه ای با حضور در شورای انقلاب فرهنگی در پیش‌برد آرمان‌های انقلاب اسلامی کوشید اما به تدریج از انقلاب فاصله گرفت. جمع شاگردان او که در پی استفاده از وی بودند حلقه کیان را بنا نهادند که یک تشکل منسجم و اثرگذار در فضای فکری جامعه به حساب می‌آمد. سیر تطور فکری سروش، حلقه کیان و کشمکش‌های روشنفکرانه در کیهان فرهنگی و نشریه کیان در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰، موضوع کتاب «آیت افسونگری» است. آیت افسونگری می‌کوشد زنجیره روشنفکران در شرق و جهان اسلام را نیز به مخاطب نشان دهد، زنجیره‌ای که قرابت فکری زیادی با هم دارند و به طور معمول افکارشان با الگوهای بومی فاصله دارد. کتاب شامل دو بخش است. در بخش اول پس از پرداختن به مفهوم روشنفکری این پدیده را در چهار سطح بررسی می‌کند. ابتدا روشنفکری در غرب را مورد واکاوی قرار می‌دهد، آنگاه این پدیده را به عنوان یک امر وارداتی در سطح جهان اسلام، ایران و سپس جمهوری اسلامی ارزیابی می کند. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1924
. 📌برنامه شناس دارای برنامه و عملکرد تسلط کامل و تخصصی بر برنامه هفتم پیشرفت و توسعه ایران و اعتقاد به ریل‌گذاری دولت شهید رئیسی و مجلس انقلابی یکی از نقاط قوت دکتر قالیباف است. او با اینکه رئیس مجلس و نقش تعیین کننده در تدوین برنامه هفتم و همکاری دولت آیت الله رئیسی داشت اما هیچ یک از خدمات دولت و شهید رئیسی را به خود نسبت نداد و آن را محصول یک و دولت و مجلس دانست که در دولت بعد باید تحقق پیدا کند و مشکلات کشور را براساس این و برطرف و مسیر خدمت و پیشرفت را هموار کرد. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1926
📌 سطوح تخریب از گذشته نه‌چندان دور تا امروز به شدّت نفرت روح و تکفیر همواره در جامعه‌ای اسلامی بوده و هست و خواهد بود، گاه در هیبت خوارج نمود می‌یابد و گاه لباس به تن می‌کند و گاه در چهره‌ی تفکّر و معرفت سیاسی خود را نشان می‌دهد و در کوتاه‌نوشته ‌ها و طولانی‌‌نوشته‌ها طنازی می‌کند. در حالی که این سیاهه‌ها پوسته‌ای بیش نیست که شاید محصول زیباسازی و نفس آدمی است. باید را که عقل و حلم، ادب و نزاکت، تواضع و تفکر است جستجو کرد و از خداوند متعال آن‌را عاجزانه طلب کرد: گوهرِ معرفت آموز که با خود بِبَری که نصیبِ دگران است نِصابِ زر و سیم دام سخت است مگر یار شود لطف خدای ور نه آدم نبرد صرفه ز شیطان رجیم اعاذنا الله من شرور انفسنا •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1927
📌 رشد فکری و بلوغ سیاسی بدنه جبهه انقلاب اسلامی 🔸در طول این دوهفته که مباحثات انتخاباتی داغ شده است و توفیق یافته‌ام با جمع زیادی از استادان، طلاب و دانشجویان انقلابی گفت‌وگو کنم یک نکته بسیار خودنمایی می‌کند و آن و بسیار چشم‌گیر در بدنه‌ی جوان جبهه‌ی انقلاب اسلامی است که نسبت به بداخلاقی‌ها، توهین‌ها و تهمت‌های عده‌ای قلیل و مدعی انقلابی‌گری و رهبری فکری جبهه انقلاب، بسیار نقد جدی دارند و از این افراد مشهور و پرطمطراق فاصله می‌گیرند و خود به دنبال تحقیق و تفحص هستند تا بهترین فرد را برای ریاست‌جمهوری انتخاب کنند. 🔹 در گذشته موضوع مباحثات انتخاباتی، چپ و راست، حزب و گروه، وعده و وعید، و امثال اینها بود و دلیل انتخاب سفارش و یا تخریب این شخص و آن فرد و حمایت این حزب و آن حزب بود، اما بواسطه این رسد فکری و بلوغ سیاسی نسل جوان انقلابی، امروزه بحث از ، ، و داغ است و شاخصه‌ی ارزیابی‌هاست. طلبه و دانشجوی جوان امروز، از وجود برنامه و نسبت آن با قوانین کشور پرسش می‌کند به گذشته‌ی عملکرد و کارنامه افراد می‌نگرد، بدون جو زدگی و سفارش این و آن، حمایت این شخص و تخریب و توهین آن شخص، در حال مطالعه، معدل‌گیری و جمع‌بندی است. جوان انقلابی امروز هیچ کس را سیاه و سفید نمی‌بیند و به کارنامه و برنامه‌ی افراد توجه دارد. 🔸برخلاف برخی از مدعیان و سرشبکه‌های فضای مجازی، عموم طلاب و دانشجویانی که نظر به دکتر جلیلی دارند و فعلا به وی متمایل هستند هم از جریان تخریب‌گرِ مدعی از هواداری وی که همه‌ی نامزدها رقیب را از دایره‌ی انقلاب و اسلام خارج می‌کنند تبرّی می‌جویند و درصدد تأمل و تفکر در اطراف ادعاها و برنامه‌های همه‌ی نامزدهای انتخاباتی هستند و با گشودگی فکری از حرف‌ها و بحث‌ها استقبال می‌کنند تا سرانجام اصلح را برگزینند و رأی بدهند. 🔹این یک رشد فکری و بلوغ سیاسی در جبهه‌ی انقلاب اسلامی است که باید آن را محصول راهبری اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب و تجربه‌ی بسیار موفق ریاست جمهوری شهید جمهور آیت الله رئیسی است. 🔸همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند که شهید رئیسی عزیز، نصاب مدیریت و فرهنگ سیاسی ایران و بخصوص جبهه‌ی انقلاب را ارتقا داد با سخت‌کوشی و پرکاری، به همه‌ی ما نشان داد که با اخلاق و انصاف می‌توان فضای تخریب و توهین را تغییر داد و به همدلی و همبستگی اجتماعی تبدیل کرد و رئیسِ جمهور و خادمِ همه‌ی ملت شد و از همه‌ی ظرفیت‌های کارشناسی و سرمایه‌های اجتماعی ملت در جهت خدمت و پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی استفاده کرد و تلاش کرد پیشرفت و توسعه ایران را با همکاری مجلس انقلابی بر همین اساس تدوین کند. برنامه‌ای که باید توسط رئیس جمهور بعدی مبنای کار و مدیریت راهبردی هیأت دولت باشد. 🔹بعد از تجربه‌ی موفق و کارآمد مدیریت شهید رئیسی، جبهه‌ی انقلاب بسیار رشد کرده است و علی‌رغم تلاش برخی از افراد برای بازگشت به عقب و ایجاد تقابل و تضاد میان نیروهای انقلابی، بدنه‌ی طلاب و دانشجویان جبهه‌ی انقلاب بسیار رشد یافته‌تر از گذشته هستند و می‌توانند برای ادامه‌ی مسیر انقلاب اسلامی، بهترین‌ها را انتخاب کنند. ان‌شاءالله •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1928
📌 عدالت شورای نگهبان و حکم بر برائت 🔹شورای نگهبان متشکل ۶ فقیه عالم و عادل منصوب رهبر معظم انقلاب و ۶ حقوق دان برجسته منتخب قوه قضاییه و مجلس(عصاره فضایل ملت) است که با توجه به سوابق آنها و بخصوص در ۱۴۰۰ می‌دانیم که هیچ‌ تعاریف با افراد ندارند و کوچکترین فساد سیاسی و اقتصادی و حتی حاشیه اقتصادی و سیاسی را بر نمی‌تابند و صلاحیت داوطلب انتخابات را احراز نمی کنند حتی اگر برادر او یکی از اعضا باشد. 🔸این شورای نگهبان اگر کسی را برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت کرد حتما از تهمت‌ها و حاشیه‌های ساخته شده توسط ضد انقلاب و رایج در زبان و کانال مدعیان انقلابی‌گری مبرا است و جز توهین و تهمت و تخریب چیز دیگری نیست. 🔹تکرار تهمت‌ها و تخریب‌های ضد انقلاب توسط جوانان انقلابی حتما غیرقانونی، غیر اخلاقی و غیرشرعی است و ناشی از نداشتن بصیرت سیاسی جوانان در قدرت‌طلبان داخلی و شبکه‌های ضد انقلاب خارجی است. 🔸در شبکه‌ی تخریبی ضد انقلاب و فضای مسموم و بی اخلاق و رهای فضای مجازی، دین و آخرت خودمان را ارزان نفروشیم و کشور را به دوقطبی بی‌اخلاقی و غیرشرعی و غیر قانونی نکشانیم. و بنیان‌های عدالت و اعتماد در جامعه را تضعیف نکنیم. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1929
📌 تجارب تبلیغی (گزارشی از سفرهای استانی و بازدید از مناطق مختلف ایران عزیز) 🔹در طول تابستان ۱۴۰۲ توفیق شد که به بیش از ۱۳ استان کشور سفر تبلیغی و اجتماعی داشته باشم و از ده‌ها شهر و روستا بازدید کنم و با مردم و مسئولان فرهنگی و اجتماعی برخی از این شهرها و روستاها جلسه برگزار شود و اطلاعات مفیدی از جزییات فرهنگی و اقتصادی آن مناطق به دست آورم. در برخی از این سفرها، گروه‌های تبلغی و فرهنگی هم حضور داشتند و در جلساتی با آنها به تحلیل وضعیت فرهنگی و اجتماعی آن شهرها می‌پرداختم و پیشنهادهایی هم به مسئولان مربوطه عرضه می‌شد که برخی از آنها پیگیری شد و تأثیرگذار هم بود. 🔸تمام این سفرها با هزینه و ماشین‌های شخصی (پراید معمولی سال ۹۰ بدون هرگونه دست کاری) بود و هیچ‌گونه کمکی از هیچ نهادی وجود نداشت و مقدمات سفر و اسکان و جلسات نیز با همت خود دوستان فراهم شد و هیچ مسئول و نهاد دولتی نه میزبان بود و نه ما اعتبار سیاسی داشتیم که مقدمات پرخرجی را فراهم کنند. 🔹فهرست این استانها و برخی از شهرهای آن که توفیق سفر در تابستان ۱۴۰۲ حاصل شد از این قرار است: ۱. استان قم(شهرهای قم و کهک) ۲. استان مرکزی (شهرهای اراک، دلیجان، خمین) ۳. استان لرستان( شهرهای الیگودرز، ازنا، درود، بروجرد، خرم آباد) ۴. استان خوزستان(شهرهای اندیمشک و دزفول) ۵. استان تهران(شهرهای تهران، اسلام‌شهر، رباط کریم، شهر پرند، حسن‌اباد) ۶. استان قزوین(شهر قزوین) ۷. استان گیلان (رودبار، فومن، رشت، شفت، لاهیجان، آستان اشرفیه) ۸. استان اصفهان(شهر کاشان، نائین) ۹. استان کرمان(شهرهای کرمان، بم، راور) ۱۰. استان سیستان(شهرهای چابهار و ایرانشهر) ۱۱. استان خراسان جنوبی(فردوس، گناباد، بیدخت) ۱۲. استان خراسان رضوی(مشهد، کاشمر، نیشابور، سبزوار) ۱۳. استان سمنان(گرمسار، دامغان، سمنان، سرخه) 🔹آیا به اعتبار این سفرها و مطالعات و جلسات و ... می‌توان ادعا کرد که به همه جزییات امور کشور آشنایی حاصل شده است؟ 🔸بله اینگونه سفرها و اطلاع میدانی از استان‌ها و شهرها بسیار خوب و مفید است اما کثرت این سفرها به تنهایی نمی‌تواند مشکلی را حل کند و حتی به طرح و برنامه منتهی شود. بلکه لازم است جمعی از متخصصان آمپر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم در این سفرها حضور داشته باشند و با مطالعات میدانی مفصل براساس روشهای علمی و جلسات متعدد با مسئولان مربوطه به یک پیشنهادها و طرح‌های علمی رسید و در مجامع علمی مطرح کرد و نظرات کارشناسان واقعی و استادان حوزه و دانشگاه از طیف‌هایی مختلف را دریافت کرد. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1930
📌گذار از فتنه: شگردهای فتنه‌گران و راهکارهای مقابله با آن از منظر امام سجاد (ع) مؤلف: سیدمهدی موسوی ١٣٨٩ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1931
📌گذار از فتنه: شگردهای فتنه‌گران و راهکارهای مقابله با آن از منظر امام سجاد (ع) مؤلف: سیدمهدی موسوی ١٣٨٩ ❇️معرفي کتاب 🔸ظهور و بروز فتنه در حقیقت آزمونی است برای شناخته شدن سره از ناسره. وقتی ابرهای فتنه آسمان تعقل و اندیشه را می پوشاند، خطا و لغزش نیز پدیدار می شود. خطاهایی که گاه سنگین ترین ضربه ها را بر پیکر جامعه وارد می کند. به گونه ای که تبعات آن تا مدت ها گریبان جامعه و مردم را گرفته و آن ها را از حرکت رو به جلو و پیشرفت باز خواهد داشت. 🔹کتاب "گذار از فتنه" دربردارنده شگردهای فتنه گران و راهکارهای مقابل با آنان از منظر امام سجاد علیه السلام است. این کتاب در چهار فصل به بررسی نوع برخورد امام سجاد علیه السلام با فتنه گران پرداخته است. 🔸 در فصل اول با عنوان "زمینه های فتنه" خواننده با مطالبی چون انحراف از هدایت الهی، سنگدلی، تزلزل و پیمان شکنی و نافرمانی پروردگار به عنوان زمینه های مهم بروز فتنه در جامعه اسلامی آشنا می شود. 🔹 نویسنده در این کتاب ضمن بحث از زمینه های بروز فتنه و بیان کردن شگردهای مورد استفاده فتنه گران، راه کارهای مقابله با آن را نیز ارایه می دهد "زمانه فتنه" عنوان فصل دوم این کتاب است و مخاطب را به این مفهوم کلی می رساند که در زمانه فتنه، انسان های فتنه انگیز از غلطیدن در وادی هلاکت، حضور در مسیرهای پر آسیب و استقبال از عقوبت الاهی به عنوان سه مشخصه بارز ابایی ندارند. 🔹نویسنده در فصل سوم این کتاب با عنوان «شگردهای فتنه گران» به بررسی این مفهوم کلی می پردازد که فتنه گران برای پیشبرد کارهای خود ابزارهای مختلفی را به کار می برند که عمده آنها به فرموده امام سجاد علیه السلام عبارتند از نیت عداوت، قصد براندازی، آمیختن حق و باطل، انتخاب بهترین راه کارها، جاسوسی، جنگ نرم، استفاده از ضعف ها، زمینه سازی فتنه، جمع آوری اخبار، لبخند پر از کینه، حسادت عامل فتنه گری، تهدید و تندزبانی، عیب جویی، اتهام زنی و شایعه پراکنی و حفظ کینه پس از شکست. 🔸ظهور و بروز فتنه در حقیقت آزمونی است برای شناخته شدن سره از ناسره. وقتی ابرهای فتنه آسمان تعقل و اندیشه را می پوشاند، خطا و لغزش نیز پدیدار می شود 🔹نویسنده در فصل چهارم کتاب و پایانی با نام «روش های مقابله با فتنه» به این نکته اشاره دارد که امام سجاد علیه السلام برای مقابله با فتنه گران راهکارهایی را در دو بخش نظر و عمل عرضه می دارد که در این کتاب بخش نظر با عنوان «بصیرت زایی» ذکر شده و موارد لازم برای این کار نیز حق شناسی، راه شناسی، دشمن شناسی و خودشناسی نام برده شده اند. بخش عمل با نام «عملگرایی سنجیده» بر این نکته تاکید دارد که امام سجاد علیه السلام توحید عملی، استقامت و صبر، زدودن سوءظن ها، فرصت سازی از تهدیدها و شکستن وحدت فتنه گران را عوامل موثر در مقابله با فتنه گران می دانند. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1932
📌نامه به آقای دکتر جلیلی درباره عواقب خطرناک بداخلاقی‌ها و توهین‌های گسترده‌ی هواداران ایشان بسمه تعالی جناب آقای دکتر سعید جلیلی (زیده عزه) نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و نامزد محترم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سلام علیکم با احترام.‌ شما بحمدلله دارای تجارب فراوان در حوزه‌های امنیتی و از چهره‌های محترم هستید و در حدود سه دهه‌ی گذشته با قرار گرفتن در مناصب امنیتی در سطوح ملی از عمق بحرانها و گسست‌های اجتماعی برآمده از رقابت‌های انتخاباتی به ویژه پیامدهای جبران ناشدنی بی‌اخلاقی‌های انتخابات سال ۸۸ و فتنه برآمده از آن مطلع هستید و بهتر از هرکسی از گستره آسیب‌های مادی و معنوی آن آشوبها و خشونت‌ها اطلاع دارید. متاسفانه از هنگام اعلام خبر شهادت رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی عزیز تا کنون، علی رغم تذکرات صریح مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ نسبت به بدگویی، تهمت، لجن پراکنی در رقابت‌های انتخاباتی، یک خط رسانه‌ای گسترده با انواع روش‌ها از برچسب‌زنی‌های به ظاهر نخبگانی تا تمسخر و فحاشی و تهمت، با سوءاستفاده از عنوان هواداری و حمایت جنابعالی، مشغول تخریب و هجمه به سایر نامزدهای دیگر و هواداران آنها هستند و روز به روز بر حجم فعالیتهای غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرشرعی خود به انگیزه موج آفرینی و در نهایت پیروزی شما در انتخابات پیش‌رو افزوده‌اند تا جایی که با تاسف فراوان نسبت به برخی از شخصیت‌های محترم عالم و روحانی که از نامزدهای دیگر حمایت کرده‌اند نیز بدترین توهین‌ها رواداشته‌اند به نحوی که مجبور شده‌اند مطلب کوتاه خود را از کانال شخصی بردارند. حقیقتا ادامه‌ی این روند تخریب‌گر و بی‌اعتمادسازی بسیار نگران کننده است و نه به صلاح کشور و انقلاب اسلامی است و نه حتی به صلاح شماست. اگر چه ما معتقدیم که شما با فعالیت‌های مخرب این جریان‌های شناخته شده و گروه‌های گسترده در فضای مجازی و برخی از افراد مشهور، قلبا همراه نیستید و حتما براساس وظایف دینی و انقلابی با آن مخالف هستید؛ اما انتظار این است که به طور رسمی اعلام بفرمایید که این افراد مشهور و جریان‌های رسانه‌ای شناخته شده مطرود شما هستند و از حمایت‌ها و هواداری‌های آنها بیزار هستید. انتظار می‌رود واکنش جنابعالی از چنان قدرت و صراحت و نقطه‌زنی برخوردار باشد که ادامه‌ی این روند مخرب و فتنه‌انگبز را مسدود کند و ان‌شاءالله جلوی شکل‌گیری فتنه‌ی دیگری گرفته شود و فضای اخلاق و قانون به رقابت‌های انتخاباتی بازگردد. والسلام علیکم و رحمةالله جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم شب جمعه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ (به جهت نگرانی از تخریب و توهین رسانه‌های نامبرده، از ذکر اسامی خودداری می‌شود) https://eitaa.com/hekmat121/1933
📌منشور اخلاق سیاسی در کلام امام رضا (علیه السلام) 💐 الإمام الرضا عليه السلام ـ لِعَبدِ العَظيمِ الحَسَنِيِّ ـ 🔸يا عَبدَ العَظيمِ ، أبلِغ عَنّي أولِيائِيَ السَّلامَ، وقُل لَهُم أن لا يَجعَلوا لِلشَّيطانِ عَلى أنفُسِهِم سَبيلاً ، ومُرهُم بِالصِّدقِ فِي الحَديثِ وأداءِ الأَمانَةِ ، ومُرهُم بِالسُّكوتِ ، وتَركِ الجِدالِ فيما لا يَعنيهِم ، وإقبالِ بَعضِهِم عَلى بَعضٍ ، وَالمُزاوَرَةِ ، فَإِنَّ ذلِكَ قُربَةٌ إلَيَّ . 🔹ولا يشغلوا أنفُسَهُم بِتَمزيقِ بَعضِهِم بَعضًا فَإِنّي آلَيتُ عَلى نَفسي أنَّهُ مَن فَعَلَ ذلِكَ وأسخَطَ وَلِيًّا مِن أولِيائي دَعَوتُ اللّه َ لِيُعَذِّبَهُ فِي الدُّنيا أشَدَّ العَذابِ وكانَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرينَ . 🔸وعَرِّفهُم أنَّ اللّه َ قَد غَفَرَ لِمُحسِنِهِم وتَجاوَزَ عَن مُسيئِهِم إلاّ مَن أشرَكَ بِهِ أو آذى وَلِيًّا مِن أولِيائي أو أضمَرَ لَهُ سوءًا فَإِنَّ اللّه َ لا يَغفِرُ لَهُ حَتّى يَرجِعَ عَنهُ ، فَإِن رَجَعَ ، وإلاّ نَزَعَ روحَ الإيمانِ عَن قَلبِهِ وخَرَجَ عَن وَلايَتي ، ولَم يَكُن لَهُ نَصيبُُ في وَلايَتِنا ، وأعوذُ بِاللّه ِ مِن ذلِكَ [ الاختصاص : ۲۴۷ . ] . 💐امام رضا عليه السلام ـ به عبدالعظيم حسنى فرمودند: : اى عبدالعظيم! دوستانم را از جانب من سلام برسان و به آنان بگو كه شيطان را به خود راه ندهند؛ و ايشان را به راستگويى و امانتدارى سفارش كن. 🔸به آنان توصيه كن كه خاموشى گزينند و بحث و جدلهاى بيهوده را رها كنند، به يكديگر روى آورند و به ديدن هم بروند؛ زيرا كه اين امور، باعث نزديك شدن به من مى شوند، خود را سرگرم تكه پاره كردن يكديگر نكنند؛ زيرا من به جان خودم سوگند ياد كرده ام كه هركس چنين كند و دوستى از دوستان مرا خشمگين سازد، از خدا بخواهم كه در دنيا، سخت ترين عذاب را به او بچشاند و در آخرت، از زيانكاران باشد. 🔹 به آنان بگو كه خداوند، نيكوكار ايشان را آمرزيده و از بدكارشان گذشت كرده است، مگر كسى كه بدو شرك آورد يا دوستى از دوستان مرا آزار دهد و يا نسبت به او قصد بدى داشته باشد؛ زيرا [در اين صورت ] خداوند او را نمى بخشد تا زمانى كه از اين كارها [يا از اين بدانديشى] دست بردارد و اگر دست برنداشت، روح ايمان از دلش كنده شود و از ولايت و دوستى من خارج گردد و نصيبى در ولايت ما نداشته باشد، پناه مى برم به خدا از اين امر. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1934
📌انفتاح بود... شهید رئیسی در تاریخ انقلاب اسلامی بود و شهادت او بزرگی بود که در کوتاه مدت قابل جبران نیست . حضور شهید رییسی در عرصه سیاست ایران یک انفتاح بود انفتاحی بعد از یک دولت مسدود انفتاحی بعد از تشتت جبهه انقلاب انفتاحی بعد از نبود الگوی مردانی چون رجایی و بهشتی. ان‌شاءالله در بلند مدت، شهادت او که یک ثلمه و شکاف عمیق در جبهه انقلاب است ترمیم خواهد شد اما در کوتاه مدت همچنان دغدار هستیم و اشک‌ها جاری است. (رحمة الله علیه) •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1935
📌رئیس جمهور باید دارای انقلابی باشد خصوصیّات یک رئیس‌جمهوری را که به نظر میرسد رئیس‌جمهور مطلوب باید دارای این خصوصیّات باشد، من میگویم، شما نگاه کنید ببینید واقعاً همین جور است یا نه؛ یعنی این نظر شخص من نیست... دارای و جهادی باشد؛ یعنی با نمیشود کرد؛ با این همه مسائل اساسی‌ای که در کشور وجود دارد، یک و انقلابی لازم است؛ بایستی این جوری باشد. سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ °•°•🌺🍀•°•°🌷🌱•°•° ❇️ https://eitaa.com/usul121/1158
📌 مهمترین وظیفه رئیس جمهور آیت الله العظمی خامنه‌ای: در دولت، باید رئیس جمهور را محور قرار داد. من همیشه گفته‌ام که دولت به چهارراهی میماند که رئیس جمهور، مثل سر این چهارراه است. وقتی جلوِ یک بخش دست گرفت، آن باید متوقّف شود، تا بخشهای دیگر بتوانند بیایند و حرکت کنند. وقتی اشاره کرد که حرکت کنید، حرکت کنید؛ یعنی جلوتر نروید و عقب هم نمانید. آنچه را که رئیس جمهور با مشورت، با رعایت جوانب قضیه، با ملاحظه آن چیزهایی که بخشهای مختلف میروند و به عنوان نیازهای مختلف با او در میان میگذارند و نگاه که به طور طبیعی دارد، اولویت تشخیص میدهد، آن باید رعایت شود. ۱۳۷۸/۰۶/۰۲ بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت https://khl.ink/f/2964 •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1937
📌 درس انقلاب اسلامی «وَ إِنِّي وَ اللَّهِ لَأَظُنُّ أَنَّ هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ سَيُدَالُونَ مِنْكُمْ بِاجْتِمَاعِهِمْ عَلَى بَاطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ وَ بِمَعْصِيَتِكُمْ إِمَامَكُمْ فِي الْحَقِّ وَ طَاعَتِهِمْ إِمَامَهُمْ فِي الْبَاطِلِ، وَ بِأَدَائِهِمُ الْأَمَانَةَ إِلَى صَاحِبِهِمْ وَ خِيَانَتِكُمْ، وَ بِصَلَاحِهِمْ فِي بِلَادِهِمْ وَ فَسَادِكُمْ، فَلَوِ ائْتَمَنْتُ أَحَدَكُمْ عَلَى قَعْبٍ لَخَشِيتُ أَنْ يَذْهَبَ بِعِلَاقَتِهِ. امام علی (علیه السلام) خطبه 25 نهج البلاغه؛ بخش دوم: نافرمانی از امام حق. 🔹انقلاب اسلامی عمیق‌ترین انقلاب تاریخ معاصر از حیث علمی و نظری بود و از بنیان‌های فلسفی و فقاهتی دقیقی برخوردار بود که ریشه در تاریخ و فرهنگ اسلامی داشت و این انقلاب را رهبری راهبری می‌کرد که حکیم، عارف و فقیه برجسته بود و متفکرانی همچون علامه شهید مطهری، آیت الله شهید بهشتی و آیت الله العظمی خامنه‌ای، مبانی و اصول آن را تبیین و تفسیر کرده‌اند. محور وحدت و همبستگی جامعه‌ی ایران این بنیاد فلسفی و فقاهتی با این شرح و تفصیل بود. 🔸براین مبنل، شناخت این انقلاب نیازمند یک مطالعه‌ی تخصصی جامع و بهره‌مندی از علوم اسلامی و استادان برجسته‌ی حکمت و فقاهت است و بدون آن حتما این شناخت ممکن نیست. در نبود چنین شناخت و معرفتی، از عمق جامعه و وحدت و همبستگی اجتماعی کاسته و بر سطحی‌نگری، تفرقه و نشتت و تضاد اجتماعی افزوده می‌شود و تخریب و توهین و تهمت زدن در جامعه با لعاب انقلابی‌گری جای اخلاق و منطق و قانون را پر می‌کنند. 🔹 متاسفانه در نظام آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه اصلا به بررسی علمی و فقاهتی انقلاب اسلامی و مکتب فکری و عقلانی آن پرداخته نمی‌شود و در آموزش عالی هم دو واحد زورکی و عمومی در کارشناسی می‌گذارند و هر شخصی با هر میزان دانش و اطلاع از هر قشری(مانند مداح، مجری، امام جماعت، کارمند دانشگاه) می‌تواند آن درس را ارائه دهد بدون آنکه کوچکترین تخصصی در بنیادهای فلسفی و فقاهتی انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی و آثار سایر متفکران انقلاب داشته باشد، با چنین وضعیتی معلوم است که بخش قابل توجهی از جوانان، انقلاب و انقلابی‌گری را در حد شعارهای کلی و قیافه و ظاهر افراد معنا کنند و به راحتی این و آن را از دایره انقلاب اسلامی خارج کنند و به انواعی تهمت‌ها و توهین‌ها متصف کنند و صرفا یک تعداد محدودی را انقلابی بداند که یک سلسله حرفهای شعاری و تکراری را با آب و تاب بیان کنند و بر تمایز گذاری حداکثری و تضادهای اجتماعی اصرار داشته باشند و علی‌رغم تذکرات امام جامعه بر وحدت و همبستگی اجتماعی، به تفرقه‌افکنی و تخریب و توهین و تهمت زدن می‌پردازند. 🔸در چنین حالتی است که برخی از افراد کم‌سواد و کم‌عمق با استفاده حداکثری از رسانه‌ها و فضای مجازی و البته با بهره‌مند شدن از بودجه‌های فرهنگی، می‌توانند به سرعت چهره شوند و به عنوان سخنگویان جبهه انقلاب اسلامی جا باز کنند و هر رطب و یابسی را به نام انقلاب و انقلابی‌گری و عدالت خواهی به خورد جامعه بدهند. ای کاش می‌شد فهرستی از این افراد کم‌مایه و پر طمطراق را نام برد تا خوانندگان عزیز می‌توانستند خود به تحقیق درباره این افراد بپردازند چه کنیم که فضای نقد و گفتگوی علمی در جامعه مدعی انقلابی‌گری مسدود است و اگر کسی نکته‌ای بگوید به سرعت تخریب و تهدید می‌شود و با انواع و اقسام توهین‌ها و اتهام‌ها او را از صحنه خارج می‌کنند تا روزه سکوت بگیرد و حرفی نزند. 🔹بارها در این کانال از مشکل بزرگ و در جمهوری اسلامی بحث شده است. بخصوص در ایام انتخابات اسفند ۱۴۰۲ عرض شد که در آینده‌ی جامعه اسلامی با چالش‌های بیشتری از سوی این طیف خاص مواجه خواهیم بود. بنگرید: https://eitaa.com/hekmat121/1661 و: https://eitaa.com/hekmat121/1673 🔹 چنانکه بارها ذکر شد راهکار مواجه با و رسانه‌های خطابی آنها، درگیری و دعوا، پاسخ و بازی در میدان بازی آنها نیست، بلکه گسترش عقلانیت و آموزش راهبردهای خردورزی از طریق تربیت اجتماعی و تربیت سیاسی است. 🔸درس انقلاب اسلامی باید درس عقلانیت و بصیرت باشد درس تربیت اجتماعی و رشد سیاسی باشد. کسی می‌تواند این درس را بدهد که بر نظام فکری امام خمینی و مقام معظم رهبری به معنای واقعی مسلط باشد و شناخت عمیقی از اسلام، ایران و انقلاب اسلامی داشته باشد. طبیعتا هر کسی می‌تواند چنین ادعایی داشته باشد اما حتما باید احراز شود و کارشناسان مربوطه بر این تضلع و تبحر گواهی دهند. فاعتبروا یا اولی الابصار •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1938
📌بی‌اخلاقی در انتخابات یعنی چه؟ 🔸برخی از افراد فعال در فضای مجازی پرسش داشتند که مصادیق بی‌اخلاقی و تخریب در انتخابات چیست. برخی از مهمترین مصادیق بی‌اخلاقی و تخریب از این قرار است: ۱. تقطیع کلام، صوت و فیلم‌های کاندیدا و هواداران وی به قصد واقعیت؛ ۲. مقایسه‌های غلط آن متن یا صوت تقطیع شده با یک بخش تقطیع شده از بیانات امام و رهبری و شهدا به قصد تقابل سازی و القا دشمنی و ضدیت؛ ۳. همانند سازی یک نامزد با شخصیت دیگری که به هر دلیل نزد جامعه از شهرت خوبی برخوردار نیست به قصد هم‌ذات پنداری و سرایت دادن قبح فعل و شخصیت دیگری به نامزد مورد نظر؛ ۴. جعل اسناد و مدارک و تصاویر؛ ۵. ارائه تفسیری از کلام و صوت و تصویر یک نامزد به گونه‌ای که اصلا هماهنگ با قصد و ذهنیت او نیست؛ ۶. تکرار شایعات بی‌اساس و اتهاماتی که شبکه‌های معاند (همچون بی‌بی‌سی و اینترنشنال و افراد معلوم الحال) مطرح کرده‌اند و نهادهای قانونی مثل قوه قضاییه و شورای نگهبان به کذب آن رأی داده‌اند. ۷. دروغ گفتن و نسبت دادن حرفهای غیر واقعی به یک نامزد با مهارتهای هنری و رسانه‌ای آن را راست جلوه دادن؛ ۸. تخریب نامزدی به بهانه حمایت یک شخص خاص از او که شاید حاشیه‌ای داشته باشد و یا متنی را در نقد کسی نوشته باشد؛ ۹. اصرار بر نشنیدن و‌ نپذیرفتن دفاعیات کاندیدا از خود در برابر شایعات و اتهامات؛ ۱۰. مارپیچ سکوت و وادار کردن دیگران به سکوت و عدم امکان دفاع از نامزد مورد علاقه ایشان از روش‌های مختلفی مثل تهدید، توهین، نصیحت‌های دروغین، فشار مجازی و .... •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1939
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌توانایی کار در جهت ملاک‌های انقلاب 🇮🇷 رهبر انقلاب در دیدار مدال‌آوران علمی: برای انتخاب خوب ببینید چه کسی در جهت ملاک‌های انقلاب را دارد ----------------- https://eitaa.com/usul121/1222
📌 ملاک‌های انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی یک تحول بزرگ در جامعه ایرانی بود که عزت و افتخار را به انسان ایرانی بازگرداند و کشور را در مسیر پیشرفت و تعالی قرار داد. انقلاب اسلامی بر سه ملاک و محور اساسی ، و استوار است و کسی می‌تواند با انقلاب اسلامی تا پایان همراهی کند که این سه ملاک اصلی را به صورت جمع سالم بفهمد و در مسیر تحقق این سه اصل مهم تلاش کند. امروز حضرت آقا فرمودند که فردی را باید برای ریاست جمهوری انقلاب کرد که «توانایی کار در جهت ملاک‌های انقلاب اسلامی را داشته باشد». با توجه به مطالعه فراوان در آثار مکتوب و سخنان مختلف شش نامزد موجود، بخصوص گفتگوهای تلویزیونی اخیر آنها، بر این اعتقاد مصمم‌تر شدم که دکتر قالیباف نسبت به بقیه نامزدها از توانایی و کارآمدی بیشتری در تحقق اهداف و ملاک‌های انقلاب اسلامی برخوردار است و می‌تواند همچون گذشته را به سطوح مختلف دولت تزریق کند و ادامه دهنده‌ی مسیر آیت الله شهید رئیسی باشد و را همچون در مسیر راهبری کند. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1941
📌تفکر دیروز و امروز مسلمین درباره‏ میزان تأثیر عمل در سعادت انسان‏ ✍استاد شهید آیت الله مطهری بخش اول: بحث ما درباره احیای تفکر اسلامی است. مصلحین اسلامی، متفکران بزرگ اسلامی، مخصوصاً آنان که در قرون متأخر پیدا شده‌اند، به این مطلب کاملًا توجه کرده‌اند که طرز تفکر مسلمانان درباره اسلام آسیب دیده است. در هفته گذشته عرض کردم فرق است بین اینکه یک آیین و مکتب، خودش در ذات خود زنده باشد و اینکه طرز تلقی مردمی که آن را پذیرفته‌‏اند به صورت زنده‌ای باشد. ممکن است خود آیین، جوهر حیاتی داشته باشد ولی آن طرز تفکری که مردم درباره آن دارند طرز تفکر صحیحی نباشد. ❇️آسیب‌‏شناسی‏ بنابراین وقتی عرض می‌کنم که طرز تفکر مسلمین در عصر حاضر درباره اسلام آسیب دیده است، مربوط به تلقی ما مسلمانان از اسلام است. ما اگر بخواهیم این طرز تفکر را بررسی کنیم باید مثل طبیبی که بیماری را بررسی می‌کند بررسی کنیم. اولین کار طبیب این است که او را تحت معاینه قرار می‌دهد، می‌خواهد بیماری‏‌اش را تشخیص بدهد، از او سؤالاتی می‌کند، سوابقش را می‌پرسد، عوارضی را که الآن دچارش هست می‌پرسد، گذشته‏‌اش را از او می‌پرسد و همه کوشش‌اش این است‏ که در درجه اول بیماری‌‏اش را تشخیص بدهد، پس از آن در مقام معالجه برمی‌آید. ریشه‏ های آسیب ‏دیدگی طرز تفکر اسلامی ما ما مسلمانان اگر بخواهیم طرز تفکر خودمان را تصحیح کنیم باید به سوابق و گذشته و تاریخ خودمان مراجعه کنیم، چرا که ریشه‏‌های این آسیب بسا هست که از زمان‌های خیلی دور باشد. البته مختلف است؛ بعضی دو قرن و بعضی سه یا چهار یا پنج قرن و بعضی از آنها ممکن است سیزده قرن سابقه داشته باشند، یعنی از قرن دوم اسلام پیدا شده باشند. من به یکی دو مطلب اشاره می‌کنم که مربوط به قرون اول اسلامی است، گو اینکه در قرن ما هم ریشه‏‌های جدیدی پیدا کرده است. از جمله آسیب‌های قرون اولیه اسلامی خوار شمردن تأثیر در سعادت انسان است. به عبارت دیگر رجوع از طرز تفکر واقع‏ بینانه به خیال‌بافانه. انسان اگر به قرآن که سند و مرجع اول ماست مراجعه کند و بعد از قرآن اگر به سنت قطعی نبوی و همچنین سنن قطعی‏ ای که از ناحیه ائمه اطهار رسیده است- مثل روایاتی که از ناحیه آنها رسیده است- مراجعه کند کاملًا به این اصل پی می‌برد که اسلام دین عمل است. ❇️عمل، تکیه‏ گاه تعلیم و تربیت اسلامی‏ تکیه‏ گاه تعلیم و تربیت اسلامی عمل است. اسلام بشر را متوجه این نکته می‌کند که هرچه هست عمل است. سرنوشت انسان را عمل او تشکیل می‌دهد. این یک طرز تفکر واقع‌بینانه و منطقی و منطبق با ناموس خلقت است. قرآن کریم راجع به عمل چقدر صحبت کرده و چقدر تعبیرات رسا و زیبایی در این زمینه دارد! مثلًا: وَ انْ لَیسَ لِلْانْسانِ الّا ما سَعی‏ برای بشر جز آنچه که کوشش کرده است نیست؛ یعنی سعادت بشر در گرو عمل اوست. فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ. وَ مَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یرَهُ‏ هرکسی به اندازه وزن یک ذره اگر کار خیر بکند آن کار خیر او از بین نخواهد رفت، به او خواهد رسید؛ و اگر به اندازه وزن یک ذره کار بد کند، از میان نخواهد رفت و به او خواهد رسید. این تعلیم، یکی از بزرگترین تعلیمات برای حیات یک ملت است وقتی یک ملت فهمید که سرنوشتش به دست خودش است، سرنوشت او را عمل خودش تعیین می‌کند، آن وقت متوجه عمل و نیروی خودش می‌شود، متوجه اینکه هیچ چیز به درد من نمی‌خورد مگر عمل و نیروی من که صرف فعالیت و سعی می‌شود. این خودش عامل بزرگی است برای حیات. شما اگر می‌بینید در صدر اسلام مسلمین آنقدر جنبش و جوشش داشتند، چون یکی از اصول افکارشان همین بود. آنها این تعلیم را که از سرچشمه گرفته بودند هنوز منحرف نکرده بودند. فکرشان این بود که هرچه من عمل و سعی می‌کنم و هرچه که می‏ جنبم (البته عمل یک مسلمان اختصاص به عمل جوارح ندارد بلکه نیت و ایمان او هم باید صحیح باشد) فقط همین است که به درد من می‌خورد و جز این چیز دیگری نیست. این چقدر به انسان اعتماد به نفس می‌دهد، چقدر انسان را متکی به نیروی خودش می‌کند؟! از جمله تعلیمات اسلام که در همان صدر اسلام کم و بیش آسیب دید و هرچه گذشت این آسیب زیادتر شد (نه تنها اصلاح نشد بلکه زیادتر شد) همین مسئله‌ است. 🛑 ادامه دارد ... •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1942
📌تفکر دیروز و امروز مسلمین درباره‏ میزان تأثیر عمل در سعادت انسان‏ ✍استاد شهید آیت الله مطهری بخش دوم: ❇️نقش اموی‌ها در پیدایش این آسیب‏ کم کم افکاری پیدا شد که عمل را تحقیر و آن را بی‌ارزش تلقی می‌کرد. به عبارت دیگر طرز تفکر مسلمین در مسئله‌ مبنای سعادت انسان، از طرز واقع‏‌بینانه به طرز خیال‌بافانه گرایش یافت و به طوری که تاریخ نشان می‌دهد ریشه این فکر را اموی‌ها ایجاد کردند. مسئله‌ای است که از قدیم در بین علمای کلام مطرح بوده و آن این است که آیا اساس، ایمان است، و اصلًا ایمان چیست؟ تاریخ نشان می‌دهد که خلفای بنی ‏امیه از نظر اینکه خودشان در عمل فاسق و فاسد بودند و این امر را نمی‌توانستند از مردم کتمان کنند و مردم هم می‌دانستند که اینها از نظر عمل فاسدند، این فکر را ترویج می‌کردند که اساس این است که ما ایمان داشته باشیم، اگر ایمان درست باشد عمل اهمیتی ندارد. ❇️چرا فکر تحقیر عمل پیدا شد؟ چون اینها حکومت داشتند و قدرت و ثروت در اختیارشان بود، قهراً می‌توانستند تبلیغات وسیعی در این زمینه بکنند؛ مزدورهایی هم از آن عالم‌نماها درست کنند و آنها هم مرتب بگویند اساس، ایمان است؛ ایمان که درست شد عمل هرچه بود بود؛ برای اینکه خلفای بنی ‏امیه را تبرئه کنند که مردم خیلی حساسیت نشان ندهند و نگویند که اینها چه جور خلفایی هستند که عملشان اینچنین فاسد است! علم کلام نشان می‌دهد که فرقه‌‏ای در قرن دوم اسلامی پیدا شد که آنها را «مُرْجِئه» می‌گفتند. مرجئه یکی از اصول عقایدشان همین مطلب بود و خلفای اموی هم ازاینها حمایت می‌کردند. ❇️ایمان چیست؟ در آن وقت ما شیعیان چه فکر می‌کردیم، یعنی ائمه ما چه دستور می‌دادند؟ ما از علی بن ابی‏طالب چه الهام می‏‌گرفتیم؟ وقتی که از ائمه ما سؤال می‌کنند که ایمان چیست؟ می‌فرمایند: الْایمانُ مَعْرِفَةٌ بِالْجَنانِ وَ اقْرارٌ بِاللِّسانِ وَ عَمَلٌ بِالْارْکانِ‏، ایمان با سه چیز محقّق می‌شود: اعتقاد قلبی، اقرار به زبان و عمل با اعضا و جوارح. اصلًا ائمه ما را جزو ایمان شمرده‏ اند، یعنی کسی که ندارد ایمان ندارد. دلش را خوش نکند بگوید ایمان مجزای از می‌تواند وجود داشته باشد. اگر در قرآن می‌بینید مؤمنین تمجید شده‌اند، خیال نکنید مقصود کسانی است که یک گرایش اعتقادی دارند ولی در برنامه عملی شرکت ندارند. خیر، در قرآن هرجا که مؤمنین تمجید شده‌اند، یعنی کسانی که شهادتین را می‌گویند و در دل اعتقاد دارند و با جوارح و اعضای خودشان می‌کنند. ... ❇️فکر مسخ‏‌شده‏ اما به فکر امروز خودمان که نگاه می‌کنیم می‌بینیم عمل به عناوین و اسامی مختلف تحقیر می‌شود؛ می‌بینیم ملت ما به چیزی که اعتنا ندارد عمل است. مثلًا پیش خودش خیال می‌کند که اگر بتوانم در حرم حضرت رضا علیه السلام یا در حرم امام حسین علیه السلام یک جا قبری پیدا کنم، این جانشین همه چیز حساب می‌شود. این کجا و فکر اسلام کجا! آیا مردمی که فکر می‌کنند که اگر در عمرشان هرکار کردند، کردند ولی بعد از فوتشان در پایین پای حضرت رضا علیه السلام دفن شدند، همه کارها یکجا نادیده گرفته خواهد شد، روی سعادت را می‌بینند؟ فکر نمی‌کند که اگر تو در پایین پای حضرت رضا علیه السلام می‌خواهی دفن شوی هارون‏ الرشید هم در پایین پای حضرت رضا علیه السلام مدفون است؛ پس یکی از کسانی که باید از مجازات الهی مصون بماند هارون‏ الرشید است، پس چرا وقتی که از بالای سر حضرت می‌خواهی رد شوی می‌گویی بر هارون و مأمون لعنت؟ این را می‌گویند یک فکر مسخ‌‏شده و مرده. اینکه می‌گوییم احیای تفکر اسلامی، یکی از مواردش این است که در مسئله‌ عمل، فکر ما باید زنده بشود، باید بفهمیم اسلام دین عمل است، دین وابستگی‌های خیالی نیست. منبع: احیای تفکر اسلامی ، ص ۳۳-۳۷. و ص۴۴ و ۴۵. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1943