📌 جریانهای اضطرار اندیش در ایران بعد از انقلاب اسلامی
🛑 پرسش:
سلام
ممنون از مطالب مفید و راهگشای کانالتان
چند بار از سه جریان یاد کردید که معتقد به #عصر_عسرت و #عصر_حیرت و #عصر_اضطرار هستند. لطف کنید این سه جریان را معرفی کنید و خطرات آنها را برای نظام و جامعه تبیین کنید.
❇️پاسخ:
سلام و سپاس
سه جریان یاد شده علی رغم تفاوتهای مبنایی اما یک نقطه اشتراک دارند و آن، اضطرار اندیشی است که در تضاد با مکتب حقیقت بنیان و عقلانیت انقلاب اسلامی است.
هر کدام از این سه جریان، طیفهای متنوع و متکثری دارند لذا تفصیل جریانات و افکار آنها مجال موسعی میطلبد اما اجمالا این سه جریان معرفی میشود تا در وقت مناسب، به تفصیل از افکار آنها و ظرفیتها و محدودیتهای فکری و عملی آنها بحث شود.
#عصر_عسرت، تعبیری است که شاگردان آقای احمد فردید و رضا داوری اردکانی به کار میبرند. جریانی که متأثر از افکار هگلی و هایدگری سعی در تفسیر پدیدارشناسی و هرمنوتیکی از وقایع دارد.
#عصر_حیرت تلقی جریان تفکیک و ضد حکمت مشهد از آخر الزمان است و توسط مهدی نصیری رواج یافته است. جریانی که ریشه در تاریخ ظاهرگرایی و اخباریگری دارد و هدف آن نفی حکمت و اجتهاد اصولی و بازگشت به روایات فضایل و کرامات است.
#عصر_اضطرار تعبیری است که توسط محمد مهدی میرباقری و جریان دفتر فرهنگستان به کار گرفته میشود. جریانی که ریشه در چپ اسلامی و تفسیرهای دیالکتیکی و تضادگرایانه و ساختارگرایانه از هستی و حوادث دارد.
این سه جریان #اضطرار_اندیش، با نفی حجیت عقل و منطق و تردید در واقع نمایی معرفت و اذعان به تقدم اراده بر معرفت، همهی مناسبات انسانی و معادلات اجتماعی را در فضای عسرت و حیرت و اضطرار تفسیر میکنند. در این نگاه هر حکم و نظریهای در باب سیاست و اقتصاد و عدالت، از باب اکل میته و ناچاری قابل پذیرش است نه از باب حقیقت و واقعیت، حتی دستگاه معرفت دینی و حکومت دینی. #دوران_گذار تعبیر محترمانه این سخن بسیار خطرناک است. چون هیچ اصالت و حقیقتی در این زمانه نیست و صرفا باید از آن گذر کرد.
برای اطلاع بیشتر به این متن هم بنگرید (اینجا)
#عصر_اضطرار
#عصر_حیرت
#عصر_عسرت
#احمد_فردید
#داوری_اردکانی
#مهدی_نصیری
#میرباقری
#دفتر_فرهنگستان
#چپ_اسلامی
#نو_اخباری
#اضطرار_اندیشی
#جریان_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2301
📌 ظرفیت آثار شهید مطهری برای رویارویی خردمندانه با غرب
✍یادداشتهای وارده از استاد حوزه علمیه تهران:
بیش از پانزده سال است که تمام مطالعات حقیر، حول مسئله ی سنت و تجدد متمرکز است.
اگر هم به تاریخ، جامعه شناسی، فلسفه و ... مراجعه کرده ام، در صدد تامین مصالح برای ساختن پروژه ی فکری ام حول این مسئله بوده است.
سالهاست به این نتیجه رسیده ام که خواندن تاریخ بدون نظریه، نتیجه ای جز سرگردانی ندارد.
از سال ۸۴ که با دکتر داوری اردکانی آشنا شده ام، همواره از نظرات ایشان برای فهم غرب بهره برده ام؛ تا جایی که احساس می کردم به رغم برتری بی رقیب استاد مطهری در شناخت اسلام، شناخت داوری اردکانی از غرب، بسی فراتر از شناخت استاد مطهری است.
کار بزرگ طرح #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی اما این بود که با تقریر عمیق خود از اندیشههای شهید مطهری و دیگر متفکرین انقلاب از سویی، و با نشان دادن فاصله ی جدی تفکرات فردید و شاگردانش با مکتب فکری امام از سوی دیگر، من را متقاعد کرد که ظرفیت های این مکتب، بیش از اندیشه های مذکور امکان رویارویی خردمندانه با غرب را در اختیار جامعه ی ایرانی می گذارد.
و این کار کمی نبود.
شاید اولین بار است که می خواهم این مطلب را بیان کنم؛
من سالها در فضای فقه زده ی حوزه، از این همه وقتی که در مطالعه ی تاریخ گذاشته بودم احساس خسران می کردم و حتی سعی در کتمان اطلاعات تاریخی داشتم تا متهم به بی سوادی نشوم.
شاید حدود ۵ یا ۶ سال است که تدریجا اعتماد به نفس از دست رفته ی خود را بازیافته ام و هر چه می گذرد بیشتر در درستی راهی که به طور غریزی و اکتشافی رفته ام مصمم می شوم.
بدون تردید اگر ۱۰ سال قبل با فردی چون استاد موسوی آشنا شده بودم، وضعیت امروزم خیلی تفاوت می کرد.
ببخشید مصدع شدم؛ تلک شقشقه هدرت...
#شهید_مطهری
#غرب_شناسی
#جریان_شناسی
#داوری_اردکانی
#عصر_عسرت
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2302
📌 غفلت همگانی و ضرورت جهاد تنهایی
پیرو یادداشت «پاسخی دوراندیشانه به نصیحت مشفقانه» (اینجا) با یکی از دوستان و اساتید محترم حوزه، گفتگوهای کوتاهی در فضای ایتا رد و بدل شد که متن کامل آن اینجا منتشر میشود:
🛑اشکال:
تنهایی وارد شدن نفله شدن علمی است
❇️پاسخ:
نفله شدن نیست
حسینیوار حرکت کردن و جهاد بزرگ در زمانه خفقان است.
خوب همه بیاییم وسط و اجازه ندهیم یک نفر تنها شود
🛑اشکال:
عرضم اینه که رسانه و گفتمان غالب بدنه انقلابی به دست اونها مدیریت میشه.
همین ایتا بستر خوبی برای شناخت تفکر غالب جریان انقلابی است.
ببینیم الان شعارهای عدالت خوارانه و تندروی های باصطلاح انقلابی متاثر از تعطیل عقلانیت و پذیرش رویکرد نسبیت گرا و نواخباری و ظاهرگرای امثال فرهنگستان در کانال ها و گروه ها رواج بیشتری داره، یا گفتمان امام و آقا که جمع بین عقلانیت و انقلابی گری کرده؟
الان وضعیت جوری است هر حرفی از امام و رهبری هم نقل میشود با تحریف معنوی به نفع نگاه تندرو خودشون مصادره میکنند.
در این وضعیت باید یک جمع نخبگانی شکل بگیره تا بتونه هیمنه رسانهای اینها رو بشکونه و ورود افراد به تنهایی خون علمی فرد رو به هدر میده؛
❇️پاسخ:
کاملا تحلیل شما از صحنه درست است و بخش وسیعی از ظرفیت سکوی #ایتا به یک #بدافزار_تحریف_و_تخریب جریان اصیل تفکر انقلاب اسلامی و ترویج اندیشههای التقاطی و تقلیلگرایانه تبدیل شده است.
بر همین اساس باید بگوییم:
بسم الله
براساس تعهدات توحیدی آغاز کنیم و به تدریج یک رسانه قوی برای تبیین عقلانیت انقلاب اسلامی بسازیم که بر یه پایه مسئولیتپذبری، آزادی، اخلاق و منطق و به دور از احساسات، به نقد منصفانه و بررسی حکیمانه هر فکر و اندیشه و هر جریان اجتماعی بپردازد.
از ما حرکت از خدا هم #برکت و #رحمت و #مغفرت (عصاره کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن)
این جمع نخبگانی کی و کجا ساخته میشود چگونه جمع میشوند؟
چند سال است که به صدها نفر گفته ام که بیایید کاری بکنیم تحقیقا همه میگویند ما تنها هستیم و اقدام نکنیم. آنهایی که جا و مکان و پول و امکانات دارند که محافظهکاری پیشه کردهاند و اصلا درکی از صحنه و مخاطرات پیش رو ندارند و با تلقی غلط از جبههسازی و وحذت اصلا نمیخواهند بشنوند بلکه خود، ابزاری برای شهرت و گسترش آنها شدهاند.
قطعا جمع لازم است اما در غفلت همگانی و حاکمیت محافظهکاری و منفعتطلبی شخصی و قبیلهگرایی سیاسی، باید تنهایی حرکت کرد و قیام علمی کرد و به مسئولیت علم پایبند بود. همچنان که خداوند متعال فرمان داده است:
قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ (سبأ ٤٦)
براساس همین فرمان الهی بود که امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) به تنهایی قیام کرد اما به تدریج مجاهدان تربیت شدند و مردم را به میدان آوردند،
علامه طباطبایی به تنهایی در برابر جهل و جمود فکری، ایستاد و یک جریان خلاق حوزوی به وجود آورد.
شهید مطهری مجبور به هجرت از قم و تبعید به تهران شد؛ ولی در این تبعیدگاه، نهضت عظیم فکری را هدایت کرد و توانست جریان #چپ_اسلامی را مهار کند و در این راه به شهادت رسید.
حاج قاسم سلیمانی، علی رغم مخالفت شدید دولت احمدی نژاد و ... به تنهایی توانست، جبهه مقاومت را تقویت کند و به تدریج نیروها را بسیج کند جهان را از سر عظیم داعش نجات دهد.
اگر ما استادان حوزه به میدان بیاییم و به تعهد توحیدی و تاریخی خود عمل کنیم و زیر بار مسئولیت اجتماعی جهاد تبیین و ترویج عقلانیت انقلاب اسلامی برویم و از تهدیدها و تخریبها و توهینها نترسیم قطعا عموم مردم و انقلابیون همراهی میکنند. چرا که فطرت آنها حقیقت طلب است و به عقلانیت انقلاب اسلامی تمایل دارند.
وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
ﻭ (آل عمران ١٣٩)
بنده دیدهام که همین یادداشتهای تنهایی و غریبانه چه آثار فراوانی دارد و چگونه موجب آگاهی بخشی به جامعه و طیفهای مختلف شده است.
نکته آخر اینکه، این حرکت یک حرکت علمی و منطقی و مسئولانه و دردمندانه است و حتما باید در چارچوبهای صحیح اخلاقی، منطقی و #تفکر_انتقادی باشد و از هرگونه #تقدیس و #تخریب به دور باشد چرا که این میدان، میدان هم آوردی اندیشهها و رقابت نظریههاست. این #تضارب_آرا، نقد منصفانه و انتقاد جدی، صریح، شفاف و عینی با تعیین مصادیق موجب بالندگی جامعه، تعدیل جریانها و اصلاح اندیشهها خواهد شد.
ببخشید که طولانی شد
✍سید مهدی موسوی
صبح روز سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳
#جریان_شناسی
#نقد
#تفکر_انتقادی
#تعهد_توحیدی
#مسئولیت_اجتماعی
#علم_مسئول
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2303
📌 درد، علم، مسئولیت
هر که دردش بیش، درکش بیشتر
زین قرابت میشود پُر خویشتر
آنکه دارد بهرهای از درک خویش
میطراود از درونش ریش ریش
هر کجا دل ریش شد آنجا ببین
فکر و دانش، علمِ تقوا آفرین
مردهشور است عالِم بیدرد و کین
حرف را گوید بدونِ روح دین
عالِم خلوتنشین بیگانه است
حرف او از جان تهی، افسانه است
دینِ حق با درد و درمان هست عجین
بهر بیماری بود سرکانگلبین
هر کجا مشکل ببیند، ژرفبین
میدهد در حل آن، حکمی متین
گوید او بر عالمان راستین
راه جو از بهر درد مسلمین
بلکه بالاتر نظر کن، ژرفتر
حال انسان را ببین، ای دادگر
بیمهابا مگذر و یک دم نشین
جان آدم را به حالِ غم ببین
این جهان پر درد و غم گشته اسیر
چون هوا بر عقل و دین گشته امیر
این جهان، زندانیِ اندوه شد
بینفس، چون سخرهای در کوه شد
بیهنر گشته سیاست، ظلم و کین
گشته ناموس جهان ظالمین
لایههای زندگی پر چین شده
مردمان این جهان غمگین شده
زندگی دُردانه اما در غبار
دیدهها گم، در گذار روزگار
زندگی لایِ غبار افتاده است
یا که در جایی ز ما جا مانده است
کنده از جا هم زمان و هم مکان
اعتباری گشته قانون جهان
اعتبار است و ندارد وحدتی
کل عالم در هوای کثرتی
چون تکثر با تمایز هست قرین
گشته ارزش هر چه باشد در زمین
علم و دانش در طبیعت شد اسیر
زندگی از روح معنا شد فقیر
ریشهی درد جهان پیچیده است
کس به تاریخ جهان این دیده است؟
در علاجش عالمان کوشیدهاند
صد نظر در علم و دانش چیدهاند
ناامیدند اهل دانش از علاج
مردمان هستند چنین در هاج و واج
عالِم درد آشنا هست احتیاج
تا ببیند دردهای لاعلاج
هر که بیند درد، دل بیتابتر
هر چه دل لرزد، خرد پایابتر
هر که دردش بیش، علمش بیشتر
درد و علمش میکنندش خویشتر
هر که باشد خویش، قلبش ریشتر
هر که قلبش ریش، چشمش تیزتر
هر که باشد قلب او اهل نظر
علم و دردش میکند او را اثر
عالِم دردآشنا نجم زمین
چون چراغی روشن و راهآفرین
علم او مسئول و امید آفرین
راه این شب شد به نورش بهترین
او رهایی بخش خلق از غافلین
این چنین عالِم بود مسئول دین
غیر این بازیگر است او را مَبین
در ره قرآن و آیین مُبین
✍ سید مهدی موسوی
سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳
#درد
#علم
#علوم_انسانی
#مسئولیت_اجتماعی
#علم_مسئول
#شعر_فلسفی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2305
📌 حیرت اندیشی عسرت اندیشان
بارها گفته شد که جمعی در ایران و در جبهه انقلاب، به دنبال #اضطرار_اندیشی در #عصر_عسرت هستند که روی سکه دیگر #عصر_حیرت است.
این هم یک نمونه:
تجربه نشان داده آنهایی که بر این باورند که حقیقت را در مشت دارند، گرفتار روحیه ای "تحکم آمیز و دیگر ستیز" هستند و با سلب آزادی دیگران، زندگی را به کام آنها تلخ میکنند. ولی انسانهایی که در نسبت با حقیقت در حیرتاند افرادی فروتن و گشوده میباشند و میتوانیم زندگی را در نزد آنان مشاهده کنیم.
اگر هنر پرسیدن که نوعی پارسایی در اندیشیدن است را نیاموزیم، هنر اندیشیدن را از دست میدهیم و در نتیجه در جهان سیطره کمیت، هیچ گشایشی نسبت به هم نخواهیم داشت و "محبت" و "دیگر پذیری" میمیرد.
چو بید بر سر ایمان خویش می لرزم
که دل بهدست کمان ابروییاست کافرکیش
▪️از کتاب: صد پرسش از حکمتهای حضور در جهان بین دو جهان
#اضطرار_اندیشی
#حیرت_اندیشی
#عصر_اضطرار
#عصر_حیرت
#عصر_عسرت
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2306
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
⭕ کار خطرناک دفتر فرهنگستان
آیت الله العظمی امام خامنه ای
❇️ بیانات بسیار مهم و تذکرات جدی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به حجتالاسلام میرباقری و اعضای دفتر #فرهنگستان قم در ۱۳۸۹/۴/۱۴ :
❗️در آموزشهای بنیانی با طلبه ها سر و کار دارد، دست زدن به پایه های اساسی #کار_خطرناک است، #توجه میکنید؟
❗️چه در زمینهی منطق، چه در زمینهی اصول، چه حتی گاهی در زمینهی نحو و ادبیات.
❗️یک وقت آدم میبیند که به یک پایهای دست میزنند و یک چیزی کنارش درست می کند این پایهها طاقت نمی آورد و سقف میآید پایین. یعنی خیلی باید به این #توجه داشت.
❗️چون پایهها هم در طول سالهای متمادی و با تراکم اذهان بسیار برجسته و پیچیده و والا به وجود آمده.
🔆یعنی واقعاً "#شیخانصاری" را هیچ نمی شود دست کم گرفت،
🔆یا فرض کنید "#صاحب_جواهر" را
🔆یا مثلاً فرض کنید در زمینه مسائل عقلی منطق "#خواجهنصیر" را
🔆یا "#علامهحلی" را
🔆یا "#ملاصدرا" را.
🔆اینها #خیلی_مغزهای_برجسته_و_بزرگی بودند
🔆آنی هم که الان دست ماست این محصول و این کار متراکم و در هم تنیده مجموعهی این هاست.
❗️اگر چنانچه بنا کنیم این پایه ها را #دستکاری کردند یک وقتی میبینیم که نتوانستیم آن پایهی مناسب محکم را کنارش درست کنیم آن وقت سقف میآید پایین؛ یعنی به این باید #توجه بشود!
❗️دو سه سال قبل از این، بعضی از این نوشته ها را (که نمی دانم مربوط به منطق بود یا چی بود) آوردند پیش من، به نظرم این معنا آمد و منتظر بودم یک وقتی با جنابعالی ملاقات بشود و این را عرض بکنم. خیلی خوب، حالا غرض همین؛ مهم است؛ این #خیلی_نکته_مهم_است که این را #توجه بکنید.
منشور حوزه و روحانیت ج۵ ص۶ و۷.
#دفتر_فرهنگستان
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1505
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌تحلیل انتقادی دفاعیهها و واکنشهای مکرر آقای پیروزمند نسبت به تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب به جریان دفتر فرهنگستان قم
⏹متن بیانات رهبر معظم انقلاب
«کار خطرناک دفتر فرهنگستان»
https://eitaa.com/hekmat121/1505
❇️بخش اول:
https://eitaa.com/hekmat121/2094
❇️بخش دوم:
https://eitaa.com/hekmat121/2095
❇️بخش سوم:
https://eitaa.com/hekmat121/2096
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
⭕ کار خطرناک دفتر فرهنگستان آیت الله العظمی امام خامنه ای ❇️ بیانات بسیار مهم و تذکرات جدی حضرت آی
📌 کار خطرناک دفتر فرهنگستان
چرا رهبر معظم انقلاب اسلامی فقط و فقط به جریان دفتر فرهنگستان قم فرمودهاند که کار آنها خطرناک است و بواسطه کار آنها سقف ساختمان معارف اسلامی فرو میریزد؟
و چرا جریان مذکور، هیچ توجهای به انذار حضرت آقا نداشتهاند و به جای اصلاح افکار خطرناک خود بر حجم فعالیت رسانهای خود با اصل «تقیه و تفاهم» افزودهاند و در برخی مراکز تصمیم ساز نفوذ گسترده کردهاند؟
بیش از ۵ سال است به این پرسشها پاسخ درست ندادهاند و برخی سعی میکنند با داستان سرایی، انذار حضرت آقا را تحریف کنند.
این پرسشها هنوز باقی است و باید براساس همین انذار حضرت آقا توضیح دهند که چه تغییری در افکار و کارهای خطرناک خود انجام دادهاند.
#دفتر_فرهنگستان
https://eitaa.com/hekmat121/2309
📌 فلسفه مناظره در عقلانیت انقلاب اسلامی
❇️مقدمه
چند آیه از آیات قرآن کریم میتواند سند راهبردی مناظره و گفتگو در جامعه اسلامی باشد:
✔️آیه اول:
وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَىٰ فَبَشِّرْ عِبَاد؛
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (زمر ، ۲۷ و ۲۸)
ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪﻥ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﺩﻭﺭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻨﺪ، ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﮋﺩﻩ ﺑﺎﺩ؛ ﭘﺲ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻢ ﻣﮋﺩﻩ ﺩﻩ
ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﻣﻰﺷﻨﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﻳﻨﺶ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ، ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻧﻨﺪ.
✔️آیه دوم:
ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (نحل ۱۲۵)
[ﻣﺮﺩم ﺭﺍ] ﺑﺎ ﺣﻜﻤﺖ ﻭ ﺍﻧﺪﺭﺯ ﻧﻴﻜﻮ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﻋﻮﺕ ﻛن ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩ ﺑﻪ ﺑﺤﺚ ﻭ ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺍﻭ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻳﺎﻓﺘﮕﺎﻥ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ.
✔️ آیه سوم:
قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (بقره ۱۱۱ و نحل ۶۴)
بگو: ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ ﺩﻟﻴﻞ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ.
❇️هدف مناظره
هدف مناظره کشف حقیقت از طریق اقامه برهان در جهت گسترش حکمت و عقلانیت در جامعه، افق گشایی نسبت به قلههای حرکت و کشف راهها، شباهتها و تمایزها است تا اطاعت خداوند بر جامعه مستقر شود و زمینههایی اطاعت از طاغوت و عوامل خروج از نظام اسلامی آشکار شود.
بنابراین مناظره نباید به جدال و تضاد، تقابل و درگیری میان طرفین بیانجامد و همچنین نباید موجب شکاف اجتماعی و عقده گشایی شخصی و قبیلهگرایی سیاسی منتهی شود.
❇️اصول مناظره:
مناظره سه پایه و اصل دارد:
۱. آزادی
۲. منطق
۳. اخلاق
اگر این سه محور وجود داشت و طرفین توافق اولیهای بر آن داشتند مناظره به کشف حقیقت میانجامد و الا به جدال و درگیری و تضاد منتهی میشود.
❇️ قواعد مناظره:
۱. مناظره صورتهای گوناگونی دارد که متناسب با موضوعات و دغدغههای مختلف شکل میگیرد. هر صورتی از مناظره مناسب با هر موضوع و مسئلهای نیست. بنابراین انتخاب صورت و قالب برای رسیدن به اهداف مناظره بسیار مهم است و الا نتیجه معکوس میدهد.
مناظره مکتوب، مناظره رسانهای، کرسیهای آزاد اندیشی، نشستهای تخصصی. هر کدام از اینها هم صور مختلفی دارد. از اینرو، نباید مناظره را به یک صورت آن فروکاست و آن صورت را به دیگران در هر موضوعی تحمیل کرد که این خلاف عقلانیت و نوعی استبداد و تحکم است که خلاف هدف مناظره و اصل آزادی است.
۲. مهمترین و بهترین و کاربردیترین آن در مباحث علمی، مناظر مکتوب است که سنت و سیره علمای بزرگ و سلف صالح است.
۳. مناظره شفاهی، متناسب بافضای انتخابات و درگیری های سیاسی است و اصلا مناسب بابحث علمی و نظری نیست، چرا که نه امکان استناد به منابع مکتوب وجود دارد نه امکان بحث وگفتگوی منطقی. بلکه فضای احساسی و تبلیغاتی غلبه دارد و طرفین از حدود منطق و اخلاق خارج میشوند بخصوص اگر اغراض سیاسی ورسانهای هم داشته باشند. کمتر نمونه مناظره شفاهی وجود دارد که به رشد عقلانیت جامعه و اصلاح اندیشهها وتغییر رویهها منتهی شده باشد بلکه عموما به تضاد اجتماعی و قبیلهگرایی سیاسی انجامیده است. انسانهای اهل دانش و منطق، اهل کارهای تبلیغاتی و رسانهای نبوده و نیستند و در زمینی خیس جریانات سیاسی بازی نمیکنند.
۴. مناظره باید عاقلانه و عادلانه باشد از اینرو، لازم است از آداب و رسومی، قواعد و ضوابطی برخوردار باشد. اولین قاعده این است که موضوع گفتگو کاملا روشن باشد یک موضوع کلی و عریض و طویل نمیتواند موضوع مناظره باشد بر این اساس طرفین باید متن دقیق و مختصری را که قرار است نقد کنند از پیش آماده سازند و قبل از جلسه به دست دیگری برسانند تا از قبل بدانند که درباره چه موضوعی بحث میکنند و طرف مقابل قرار است چه بگوید و طرف دیگری چه باید بگوید.
۵. مناظره زمانی سودمند است که ابتدا طرفین در جلسات محترمانه، دوستانه و عاقلانه، بدون حضور رسانههای تبلیغاتی، با یکدیگر تبادل نظر کنند واز دغدغهها و حساسیت یکدیگر مطلع بشوند تا براساس شناخت پیشینی، یک #مناظره رسانهای برقرار کنند که ثمر آن رشد عقلانیت عموم مردم، افق گشایی نسبت به قلههای حرکت وکشف راهها، شباهتها وتمایزها باشد.
۶. اصلیترین شرط اخلاقی درمناظره، صداقت، صراحت، شفافیت است وهرگونه، تقیه، چندلایه بودن، ملاحظه کاری و محافظهکاری به هر بهانهای مخل به منظره و در تضاد با اهداف مناظره است وبه گمراه کردن میانجامد.
#مناظره
#نقد
#انتقاد
#عقلانیت
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2310
📌 بی تقوایی مرجفون
بزرگترین بی تقوایی و مهمترین نشانه مرجفون بودن این است که بیایی در تلویزیون درباره موضوعی حرف بزنی که سواد تخصصیشو نداری و بعد همه مسئولان نظام اسلامی را به فساد متهم کنی و جامعه را نگران و ناامید کنی.
و بعد به جهت اظهارات نسنجیده، غلط و فسادانگیز شما، کل روحانیت اصیل و جریان انقلابی فهیم متهم شود.
چرا جلوی این افراد گرفته نمیشود یک بار با تهدید بشریت به جنگ و کشتار نیمی از جهان، جریان جبهه مقاومت را تضعیف میکنند امروز هم جبهه اقتصاد را هدف گرفتهاند و ناامیدی را در جامعه منتشر میکنند.
رهبر انقلاب: در موضوع امنیت، حفظ امنیت روانی جامعه بسیار مهم است. ایجاد اضطراب، ترس و تردید در دلهای مردم، مردود است و قرآن در این زمینه صراحت دارد.
۱۴۰۳/۸/۶
#اضطرار_اندیشی
#چپ_اسلامی
#عصر_اضطرار
#دوران_گذار
#مرجفون
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2311
Shezrat almearef Book.pdf
6.36M
#کتاب شذرات المعارف اثر حضرت آیت الله العظمی شاهآبادی (ره) استاد عرفان عارف واصل حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)
تبیین #کثرت_زندگی در پرتو #فطرت عشق
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
#شذرات_المعارف
#آیت_الله_شاه_آبادی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2312