eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
506 ویدیو
7 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️تأثیر مال حرام بر اندیشه و اخلاق در مکتب امام حسین (علیه السلام) آیت‌الله جوادی آملی: ◽️ وجود مبارك ابی ‌عبدالله فرمود: حرف های من در شما اثر نمی‌ كند، برای اینكه ، شكم شما را پُر كرده است. كسی كه حرام خورد، آن مالِ حرام می ‌شود اندیشه! 🔹اگر گفتند: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»، همان ‌طوری كه روح جسمانیة ‌الحدوث و روحانیة ‌البقاء است، اندیشه این‌ چنین است، اخلاق این ‌چنین است؛ این غذا به صورت اندیشه در می ‌آید، این غذا به صورت اخلاق در می ‌آید. 👈 هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید؛ از است. 🆔@hekmateislami
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: 🔸حسينٌ مِنّي و أنا مِن حسينٍ، أحَبَّ اللّهُ مَن أحبَّ حسينا. 🔹حسين از من است و من از حسينم. هر كه حسين را دوست بدارد خداوند دوستش بدارد. 📚ميزان الحكمه ج1 ص333 🆔@hekmateislami
22.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 l 📹 روایت رهبر انقلاب از ماجرای شهادت حضرت علی اکبر(علیه‌السلام) ☝️ هر روز یک ماجرا از کربلا در بیانات رهبر انقلاب 🆔@hekmateislami
❇️ کلامی اگر پایه فلسفی‌اش قوی نباشد... استاد ربانی گلپایگانی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی: 🔅کلامی اگر پایه فلسفی‌اش قوی نباشد چطور می‌تواند در برابر هایدگر و هگل و ... مقابله کند؟!! 🆔@hekmateislami
23.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 l 📹 روایت رهبر انقلاب از ماجرای شهادت حضرت عباس (علیه‌السلام) ☝️ هر روز یک ماجرا از کربلا در بیانات رهبر انقلاب 🆔@hekmateislami
🏴 السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ أَوْلادِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلَىٰ أَصْحابِ الْحُسَيْنِ؛ ♦️أَعْظَمَ اللّٰهُ أُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عليه السلام، وَجَعَلَنا وَإِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاٰمُ 🏴 فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی را خدمت امام عصر ارواحنا فداه و تمامی شیعیان و محبین سیدالشهداء علیه السلام تسلیت و تعزیت عرض می نماییم. 🆔@hekmateislami
امام سجّاد علیه السلام: 🔸إنِّى إِلَيْكَ راغِبٌ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ. 🔹من مشتاق توأم، ای پروردگار جهانیان. 📚فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی ———————- ◼️ سالروز شهادت امام سجّاد علیه السلام رو تسلیت عرض می نماییم. 🆔@hekmateislami
🔰نقدی بر روش تحصیل فلسفه در حوزه استاد حسن رمضانی: 🔸متأسفانه روش تعلیم و تعلم فلسفه در زمان حاضر به این صورت استقرار یافته است که ابتدا بدایه و بعد و بعد را می‌خوانند و در نهایت سر سفره می‌نشینند. این روش بویژه در سال‌های نخست تحصیل برای محصلین رشته فلسفه مشکلاتی به بار آورده و می‌آورد. 🔹زیرا بدایه و نهایه و منظومه تقریباً چکیده اسفارند و اسفار هم – همان‌طور که واضح است – حکمت است و کسی که می‌خواهد فلسفه بخواند، نباید آن را با حکمت متعالی که عالی‌ترین و ناب‌ترین و دقیق‌ترین افکار فلسفی را در خود جای داده است، شروع کند؛ زیرا آن طور که لازم است، قدرت تلقی ندارد و نیز کسی که می‌خواهد به عنوان استاد آن را تفهیم کند، نمی‌تواند آن را برای یک مبتدی آن‌طور که باید القا کند. 👈مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت ، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در دارد و صحیح نیست که آن‌ها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقه‌ای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد. 🆔@hekmateislami
📚 نقش و حضور خدا در جهان 🖋 هادی فنایی اشکوری 🔅 اگر جهان بر مبنای نظم و قانون و ریاضی گونه آفریده شده است. دیگر چه نیازی به حضور و دخالت مستمر خداوند در عالم است؟ در پاسخ به این پرسش سترگ، برخی معتقدند خداوند پس از آفرینش جهان تنها نظاره گر بیکار و معمار بازنشسته است. فیلسوفان مسلمان با تأثیرپذیری از تعالیم نبوی بر این عقیده‌اند که آفرینش جهان یک بار برای همیشه، از اساس بی معنا و توجیه ناپذیر است. فقر وجودی وصف جدایی ناپذیر جهان است. از این جهت خداوند دائما در حال آفرینش است. ⬅️ انگاره خلق مستمر ریشه در قرآن کریم دارد و ساقه و ثمره آن در حکمت متعالیه به بار نشسته است. 🆔 @hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔹أعجَزُ الناسِ من عَجَزَ عَنِ الدّعاءِ. 🔸عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند. 📚غررالحكم حدیث۳۰۸۰ 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️اساساً هر برهانی که بر تقسیم یا دور و تسلسل مبتنی باشد، صدیقین تلقی نمی‌شود 🔅برهان صدیقین، یکی از ممتازترین برهان بر وجود خداست. از نظر فیلسوفان اسلامی، معیار در برهان صدیقین آن است که از خود خدا به خدا برسیم و کریمة قرآنی (أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) (فصّلت (41)، 53) شاهد بر مدعاست، بدون آنکه در این برهان در دامن مغالطة مصادره به مطلوب فروغلتیم. 🔹طبق این معیار، از نظر ملاصدرا، برهان ابن‌‏سینا در اشارات صدیقین نیست؛ هر چند به صدیقین نزدیک است؛ چرا که به جای استفاده از موجود حقیقی، از مفهوم موجود استفاده کرده است. از نظر ما، برهان ابن‌‏سینا صدیقین نیست؛ زیرا از تقسیم موجود به واجب و ممکن بهره برده است و اساساً هر برهانی که بر تقسیم یا دور و تسلسل مبتنی باشد، صدیقین تلقی نمی‌شود؛ زیرا مبدأ برهان مردد است که از وجود واجب استفاده می‌کند یا از وجود ممکن. اما برهان‏‌هایی که از اصل هستی بدون تقسیم آن به واجب و غیرواجب، واجب‏‌الوجود را نتیجه گرفته‌اند، صدیقین‌اند. 📚 موضوع مقاله: معیار برهان صدیقین (بررسی تطبیقی بر برهان ابن‌‏سینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی) 🖋عسکری سلیمانی امیری 🆔@hekmateislami
🔰لیست دروس ارائه شده در کانال «رسانه مجمع عالی حکمت اسلامی» ▫️اسفار جلد اول؛ استاد فیاضی ▪️شرح نهج‌البلاغه؛ استاد تحریری ▫️تمهید القواعد؛ استاد رمضانی ▪️اشارات نمط 4 و 5؛ استاد حشمت پور ▫️اسفار جلد 8؛ استاد یزدان‌پناه ▪️شرح چهل حدیث؛ استاد ضرابی ▫️شرح چهل حدیث؛ استاد تحریری ▪️بدایة‌الحکمة؛ استاد امینی‌نژاد ▫️اسفار جلد اول؛ استاد مهندسی ▪️فرق انحرافی معاصر؛ استاد رضانژاد ▫️نفس شفا؛ استاد یزدان‌پناه ▪️نقد و بررسی فلسفه غرب کانت؛ استاد محمد‌رضایی ▫️علم دینی؛ استاد پارسانیا ▪️نقد و بررسی فلسفه غرب دکارت؛ استاد قمی ▫️ایده آلیسم آلمانی هگل؛ استاد طالب‌زاده ▪️تفسیر المیزان(سوره حمد)؛ استاد غروی ▫️و.... 📲برای دریافت فایل دروس اساتید به کانال رسانه بپیوندید. 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔸مَن لَم يَتَعَلَّم فِي الصِّغَرِ لَم يَتَقَدَّم فِي الكِبَرِ. 🔹كسى كه در كودكى نياموزد، در بزرگ سالى پيش نمى افتد. 📚غررالحكم حدیث8937 🆔@hekmateislami
🔰فلسفه و حکمت را باید پیشِ استاد خواند آیت‌الله انصاری شیرازی: 🔸باید کسانی باشند که سلسله اساتیدشان به و و و برسد. 🔹از قول یکی از بزرگان نقل می کنند که ما وقتی معاد اسفار را پیش حضرت امام (قدس سره) می خواندیم، به گونه ای آن را بیان می فرمودند که همین معادی بود که همه مردم به آن اعتقاد دارند. 🔻حکمای قدیم، حرف را به طور روشن نمی گفتند بلکه در لابلای اصطلاحات میگفتند تا باعث انحراف اعتقادی مردم نشود. مثلا میرداماد به گونه ای در قبسات حرف زده است که جز اهلش، هیچ کس نمی تواند بفهمد که او چه می خواهد بگوید، «سخن سربسته گفتی با حریفان». 🌟 می فرمود: هندی ها چهار صد رساله دارند که مضامین عرفانی لطیفی در آنها هست؛ اما این ها چون نفهمیدند که مقصود عارف چیست، بت پرست شدند. 📚شرح منظومه آیت الله انصاری شیرازی، ج1، ص۷۴۷ 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️ از جمله برهانهایی که بر اثبات وجود خدا اقامه شده، «برهان نفس» است 🔹اندیشمندان و فیلسوفان از راه‌های گوناگونی به اثبات پرداختند. یکی از این راه‌ها، راه نفس است و برهانی که از این طریق بر اثبات وجود خدا اقامه شده، «برهان نفس» نامیده می‏شود. در فلسفه اسلامی نخستین‏ بار سهروردی، که را نقطه آغاز فلسفه ‏ورزی خود قرار داده بود، از این طریق به اثبات خدا پرداخت و فیلسوفان بعدی مانند ملاصدرا، سبزواری و علامه‌طباطبایی راه او را ادامه دادند. 🔸در ، دکارت که نخستین اصل فلسفی خود را وجود اندیشنده و اندیشه‌های او اعلان کرده بود، درصدد برآمد از طریق وجود نفس و وجود مفهوم خدا در آن، به اثبات خدا بپردازد. برهان ، «برهان علامت تجاری» نامیده شده است، ولی چون او نیز از طریق نفس و ویژگی آن به اثبات خدا پرداخته است، می‌توان برهان او را نیز برهان نفس خواند و با برهان نفس در فلسفه‌ اسلامی مقایسه کرد. برهان دکارت ناتمام است؛ زیرا بر تقریری از اصل علیت مبتنی است که در آن، میان حیثیت هستی‏شناختی و معرفت‏شناختی مفاهیم ذهنی خلط شده است، اما برهان فلسفه نفس در فلسفه اسلامی تام است. 📚 موضوع مقاله: بررسی تطبیقی برهان نفس در فلسفه اسلامی و فلسفه غرب 🖋یارعلی کرد فیروزجایی 🆔@hekmateislami
امام باقر عليه السلام: 🔸إنَّ اللّهَ عزّوجلّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أقفالاً، وجَعَلَ مَفاتيحَ تِلكَ الأَقفالِ الشَّرابَ. 🔹خداوند عزّوجلّ براى بدى، قفل هايى قرار داده و شراب را كليدهاى اين قفل ها قرار داده است. 📚الكافی ج2 ص339 🆔@hekmateislami
✅ ابن‌سینا در وصیت خود بیان می‌کند: من اجازه نمی‌دهم فلسفه را به همه تعلیم دهید... آیت الله احمد بهشتی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی: 🔸اگر فلسفه به آن معنایی که فیلسوف برجسته‌ای مثل ابن‌سینا آن را مطرح می‌کند، مطرح شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم به دین خدمت کند. ایشان در وصیت خود در پایان اشارات توصیه می‌کند: من اجازه نمی‌دهم فلسفه را به همه تعلیم دهید، بلکه باید دو جهت در او محرز باشد، یکی استعداد و دیگری تقوا. 🔹اگر ما با این دید تعلیم و تعلّم فلسفه را دنبال کنیم، دیگر چیزی که ابن سینا از انسان‌ها می‌خواهد مسأله تعقّل و تفکّر است؛ «و ما یعقلها الّا العالمون» تعقّل، تفکّر و تدبّر جان‌مایه دین و دین‌داری است؛ دین با جهل و جحود فکر سازگار نیست. اگر ما در تعلیم و تعلّم فلسفه این ملاک سینوی را مدنظر قرار دهیم، قطعاً فلسفه می‌تواند در خدمت دین باشد و در حوزه معارف دینی خدمت بسیاری به انسان کند. 🆔@hekmateislami
🔰فهرست برنامه‌های ارائه شده در آپارات مجمع عالی حکمت اسلامی: 🔸ویژه برنامه روز بزرگداشت ملارصدرا؛ استاد سید یدالله یزدان‌پناه 🔹ویژه‌برنامه بزرگداشت روز معلم و شهادت استاد آیت‌الله مرتضی مطهری؛ دکتر مسعود آذربایجانی 🔸معرفی شیخ شهاب الدین سهروردی شیخ اشراق؛ استاد علی امینی‌نژاد 🔹فیلم‌های مرتبط با کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه سیّدمحمدحسین طباطبایی 🔸ویژه برنامه فرهنگی ضیافت5؛ آیت‌الله محمدباقر تحریری 🔹پرسمان، پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی؛ دکتر محمد جعفری و دکتر ابوالفضل روحی 🔸ویژه برنامه فرهنگی ضیافت5؛ دکتر ابوالفضل خراسانی 🔹"حُسن حَسن" مستند شخصیت علمی علامه حسن زاده از منظر شاگردان 🔸و... 🟢 ما را در آپارات دنبال کنید 🟢 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ❓ آیا می‌توان از شهود، به ‏عنوان ابزار معرفت در فلسفه بهره برد؟ 🔸عقل و شهود، دو ابزار معرفتی و دو طریق نیل به واقع هستند. فلسفه، نظام مبتنی بر روش عقلی است؛ همچنان‏که عرفان نظری، هستی‌شناسی شهودی بوده، عارف را با شهود به واقع می‌رساند. با وجود این، آیا می‌توان از شهود، به ‏عنوان ابزار معرفت در فلسفه بهره برد؟ با توجه به این امر که هدف فیلسوف، شناخت هستی است، و شهود نیز ابزاری قوی در درک واقع است، آیا امکان به ‏کارگیری ابزار معرفتی شهود در نظام فلسفی با حفظ همه مؤلفه‌های فلسفه به معنای خاص وجود دارد؟ 🔹بررسی تحلیلی مؤلفه‌های اساسی و اصول ساختاری نظام فلسفی شهودی و بررسی چگونگی و چرایی ارتباط و تعامل عقل و شهود.. مشخص می‌کند که ایجاد نظام فلسفی شهودی، امری ممکن و معقول است و به‏ کارگیری عقل و شهود در این نظام، تناقض و امر محالی را در پی ندارد و بهره‌گیری از هر یک از این دو روش، خللی در استفاده از روش دیگر وارد نمی‌سازد. 👈به عبارتی، در این نظام فلسفی نیز، همانند همه نظام‌های فلسفی، عقل، با استدلال‌های یقینی در مقام سنجش صدق و کذب گزاره‌ها و مسائل فلسفی، داور بلامنازع است؛ اما ساحت بهره از شهود قلبی در این نظام، نه در مقام داوری، بلکه در مقام جهت‌دهی به همان عقل فلسفی و هدایت آن به علم‌الیقین نسبت به متن هستی و تأمین غایت فلسفه، به بهترین شکل است. 📚 موضوع مقاله: بررسی چیستی و امکان نظام فلسفی شهودی با تحلیل مؤلفه‌های آن 🖋زهرا محمدعلی میرزایی، محمدمهدی گرجیان‌عربی 🆔@hekmateislami
امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔸اعمال، همه بر باد است، مگر آنچه از روى اخلاص باشد. ▪️العَملُ كُلُّهُ هَباءٌ إلاّ ما اُخْلِصَ فيهِ. 📚غررالحكم حدیث1400 🆔@hekmateislami
فهم معارف قرآنی بدون معارف فلسفی و حِکمی میسر نیست استاد مرتضی جوادی آملی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی: 🔸ما در معارف خودمان محتاج به فلسفه ایم در فهم توحیدی و حقائق الهی بسیار به شدت نیازمند به مسائل فلسفی هستیم ما را برای فلسفه نمی خواهیم بخوانیم نه! ما مخصوصاً حوزویان به دنبال فهم معارف قرآنی هستیم و بدون معارف فلسفی و حِکمی فهم ما به اینگونه از آیات هرگز نمی رسد. 🆔@hekmateislami
📚رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان 🖋دکتر مهدی گلشنی 🔅کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر، پاسخ به هشت سوال در خصوص رابطه علم و دین است که از سوی آقای دکتر مهدی گلشنی طراحی و توسط حکمای بزرگ؛ حضرات آیات علامه جوادی آملی، علامه حسن‌زاده آملی، علامه سبحانی و علامه مصباح یزدی پاسخ داده شده است. ⬅️بحث علم و دین و رابطه بین آنها، در ادیان ابراهیمی دارای مشترکات فراوانی است که دیدگاه حکمای بزرگ ایرانی اسلامی به این بحث مهم، جائر اهمیت می‌باشد. 🆔 @hekmateislami
امام صادق عليه السلام:  ◽️محبوبترين برادرانم نزد من، كسى است كه عيبهايم را به من هديه كند. 🔅أحَبُّ إخواني إلَيَّ مَن أهدى إلَيَّ عُيوبي. 📚 تحف العقول صفحه 366 🆔 @hekmateislami
📚بررسی حدیث معرفت امام از منظر فریقین 🖋عبدالمجید زهادت ⬅️حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» از حیث مضمون مورد قبول فریقین قرار گرفته است. ازاین‌رو بحث و بررسی علمی و منصفانه پیرامون محتوا،‌ لوازم و آثار آن می‌تواند زمینه‌ساز توجه و تأکید بر نقاط مشترک بین مسلمانان قرار گیرد. 🆔 @hekmateislami