eitaa logo
حدیث (کلامکم نور)
61 دنبال‌کننده
61 عکس
2 ویدیو
9 فایل
کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر.... نشر معارف ودرر کلام اهل بیت سلام الله علیهم
مشاهده در ایتا
دانلود
و في عيون الأخبار ، بإسناده الى عبد السلام بن صالح الهروي ، قال: قلت للرضا - عليه السلام -: يا بن رسول اللّه ! أخبرني عن الشجرة التي أكل منها آدم و حوا ، ما كانت؟ فقد اختلف الناس، فيها. فمنهم من يروي أنها الحنطة. و منهم من يروي أنها العنب. و منهم من يروي أنها شجرة الحسد. فقال - عليه السلام-: كل ذلك حق. قلت: فما معنى هذه الوجوه، على اختلافها؟ فقال: يا أبا الصلت ! ان شجرة الجنة ، تحمل أنواعا. فكانت شجرة الحنطة و فيها عنب. و ليست كشجرة الدنيا. و ان آدم ، لما أكرمه اللّه - تعالى ذكره - بإسجاد ملائكته له و بإدخاله الجنة ، قال في نفسه: هل خلق اللّه بشرا، أفضل مني. فعلم اللّه - عز و جل - ما وقع في نفسه. فناداه: ارفع رأسك، يا آدم ! و انظر «الى ساق عرشي » . فنظر الى ساق العرش . فوجد عليه مكتوبا: لا اله الا اللّه . محمد ، رسول اللّه - صلى اللّه عليه و آله -. علي بن أبي طالب ، أمير المؤمنين. و زوجته فاطمة ، سيدة نساء العالمين. و الحسن و الحسين ، سيدا شباب أهل الجنة . فقال آدم - عليه السلام - يا رب! من هؤلاء؟ فقال - عز و جل-: هؤلاء من ذريتك. و هم خير منك و من جميع خلقي. و لولاهم ما خلقتك و لا خلقت الجنة و النار و لا السماء و الأرض. فإياك أن تنظر اليهم، بعين الحسد، [فأخرجك عن جواري. فنظر اليهم بعين الحسد] . و تمنى منزلتهم. فتسلط عليه الشيطان ، حتى أكل من الشجرة التي نهي عنها. و تسلط على حواء ، لنظرها الى فاطمة - عليها السلام - بعين الحسد، حتى أكلت من الشجرة، كما أكل آدم . فأخرجهما اللّه تعالى، عن جنته. فأهبطهما عن جواره الى الأرض
امام باقر عليه السّلام فرمودند: أفْضَلُ العِبادَةِ ألقَرائَةُ فِى المُصحَفِ؛ برترين عبادت، تلاوت قرآن است. منبع حدیث : بحارالانوار، ج 92، ص202.
امام صادق عليه السلام به يونس بن يعقوب فرمودند: مَلعونٌ مَلعونٌ مَن لَم یُوَقِّرِ المَسجِدَ . أتَدری یا یونُسُ لِمَ عَظَّمَ اللّه ُ تَعالى حَقَّ المَساجِدِ ، وأنزَلَ هذِهِ الآیَةَ: «وَ أَنَّ الْمَسَـجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُواْ مَعَ اللَّهِ أَحَدًا» ؟ کانَتِ الیَهودُ وَالنَّصارى إذا دَخَلوا کَنائِسَهُم أشرَکوا بِاللّه ِ تَعالى ، فَأَمَرَ اللّه ُ سُبحانَهُ نَبِیَّهُ أن یُوَحِّدَ اللّه َ فیها ویَعبُدَهُ . ملعون است ، ملعون کسى که مسجد را حرمت ننهد! اى یونس! آیا مى دانى چرا خداوند، حقّ مسجدها را بزرگ قرار داده و این آیه را فرو فرستاده است که: «وَ أَنَّ الْمَسَـجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُواْ مَعَ اللَّهِ أَحَدًا؛ مساجد ، از آنِ خدایند . پس کسى را با خدا نخوانید»؟ [زیرا] یهودیان و مسیحیان، هر گاه وارد عبادتگاه هاى خود مى شدند، به خداى متعال شرک مى ورزیدند. از این رو، خداى سبحان به پیامبرش فرمان داد تا در مساجد، خدا را یگانه بشمارد و او را پرستش کند. منبع حدیث : بحار الأنوار: ج 76 ص 355 ح 21 .
امام حسين عليه السّلام فرمودند: اهل المسجد زوار الله و حق على المزور التحفة لزائرة؛ اهل مسجد، زائران خدايند و بر صاحب خانه است كه به زائش هديه دهد. منبع حدیث : كلمة الامام حسن ، ص 41، الحكم الزهرا، ص 150.
📍 جواب سؤال سهل بن حسن خراسانی امام از صادق (ع) که چرا قیام نمی کنید. ❗️ 📌سهل بن حسن خراسانی خدمت امام صادق(ع) آمد، نشست و مقداری اظهار ارادت کرد. بعد هم با یک لحن اعتراض آمیز به حضرت عرض کرد: آقا! شما این همه علاقه مند و ارادتمند دارید؛ امامت و خلافت هم حقّ مسلم شما است؛ اگر قیام کنید، در خراسان، صد هزار نفر هستند که حاضرند با شمشیرها بیایند. چرا قیام نمی کنید؟ خلاصۀ حرفش این بود. حضرت برای اینکه مطلب را برای او خوب جا بیندازد، به خدمتکارش دستور داد که تنور را آتش کند. شعله ها بالا آمد. حضرت به او رو کردند و فرمودند: برو در تنور! آن شخص تا این حرف را شنید، یک مرتبه دست پاچه شد و گفت: آقا! قربانت بروم؛ می خواهی مرا بسوزانی؟ شروع کرد به عذرخواهی کردن که یابن رسول الله! چرا می خواهی مرا به آتش بسوزانی؟ مرا ببخشید. حضرت فرمودند: بخشیدم. در همین زمان، هارون مکی با پای برهنه در حالی که نعلین هایش هم در دستش بود، وارد شد. حضرت به او فرمودند: نعلین هایت را بر زمین بگذار و به داخل تنور برو! هارون هم نعلین هایش را کنار تنور گذاشت و سریع به درون تنور رفت. بعد حضرت شروع کرد خیلی عادی با سهل بن حسن صحبت کردن که وضع خراسان چگونه است؟ او هم جواب می داد. حضرت بعد از دقایقی به سهل گفت: برو ببین وضع هارون داخل تنور چگونه است؟ بلند شد و نگاه کرد. آتش بالا می زند ولی او نشسته و اتّفاقی هم برایش نیفتاده است. حضرت به هارون فرمودند: بیا بیرون! هارون بیرون آمد. بعد امام به سهل فرمودند: بگو ببینم در خراسانی چند نفرشان مثل هارون هستند؟ سهل گفت: آقا! به خدا قسم! یک نفر هم این طوری نیست! حضرت سؤالشان را تکرار کردند که یک نفر هم نیست؟ جواب داد:حتّی یک نفر هم نیست. این معروف است که حضرت به او فرمودند: اگر پنج نفر، تنها پنج نفر مثل این مرد داشتم، قیام می کردم.این قضیه را همه در تاریخ نوشته اند و معروف است. این روحیۀ تعبّد و تنسّک است. متعبّد «بی چون و چرا» می پذیرد. بحث ها کاملاً عملی است. من که اعتقاد دارم او امام است، هر چه بگوید، می گویم: چشم! اگر او بگوید: داخل تنور شو! بی معطّلی درون تنور می روم. بحث ما اینجا است. پایداری در دین، پایه اش تعبّد و تنسّک است. به هر مقدار متعبّد باشی به همان مقدار در دین پایداری خواهی کرد و به همان مقدار «دین داری» می کنی. وقتی می گویم: «تعبّد» منظورم نماز و روزه نیست. این یک چیز دیگر است. غرضم از تعبّد، خم و راست شدن نیست. من به خم و راست شدن و روزه گرفتن کاری ندارم. روحیه ای که بنده را به اطاعت محض و بی چون و چرای از مولایش وا می دارد، مدّ نظر است. این روحیه منشأ پایداری در دین است. 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه دهم
﷽ رُوِيَ‏ عَنْ‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ صَلَّى‏ اللَّهُ‏ عَلَيْهِ‏ وَ آلِهِ‏ وَ سَلَّمَ‏ قال: «اَلدُّنْيَا دُوَلٌ، فَمَا كَانَ لَكَ مِنْهَا أَتَاكَ عَلَى ضَعْفِكَ، وَ مَا كَانَ عَلَيْكَ لَمْ تَدْفَعْهُ بِقُوَّتِكَ، وَ مَنِ انْقَطَعَ رَجَاؤُهُ مِمَّا فَاتَ‏ اسْتَرَاحَ‏ بَدَنُهُ، وَ مَنْ رَضِيَ بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ قَرَّتْ عَيْنُهُ» ترجمه: از رسول خدا (ص) منقول است که فرمود: دنيا متحوّل است و ثبات و قرار ندارد. آنچه كه براى تو مقرّر شده است به تو خواهد رسيد، گرچه در نهايت ضعف و ناتوانى باشى؛ و آنچه كه به ضرر و زيان تو باشد باز هم به تو خواهد رسيد، گرچه در كمال قدرت و نيرومندى باشى و هرگز جلوی آن را نتوانى گرفت. و هر كس كه اميد خود را از آنچه كه از دست رفته قطع كند، بدنش آسايش خواهد داشت و آن كس كه راضى باشد به آنچه كه خدا روزى او نموده دل و چشمش روشن خواهد شد.
امام صادق علیه السلام: إنَّ السَّماءَ بَكَت عَلَى الحُسَينِ عليه السلام أربَعينَ صَباحا بِالدَّمِ، و إنَّ الأَرضَ بَكَت أربَعينَ صَباحا بِالسَّوادِ، و إنَّ الشَّمسَ بَكَت أربَعينَ صَباحا بِالكُسوفِ وَ الحُمرَةِ؛ آسمان تا چهل روز، بر حسين عليه السلام خون گريست و زمين تا چهل روز، با [وزش بادِ] سياه گريست و خورشيد تا چهل روز، با گرفتگى و سرخ شدن گريست. بحار الأنوار: ج ٤٥، ص ٢٠٦، 
اَلا اُخْبِرُکُمْ بِالْفَقیهِ حَقَّ الْفَقیهِ؟ مَنْ لَمْ یُرَخِّصِ النّاسَ فی مَعاصِی اللّهِ وَ لَمْ یُقَنِّطْهُمْ مِنْ رَحْمَهِ اللّهِ وَ لَمْ یُوْمِنْهُمْ مِنْ مَکْرِ اللّهِ وَ لَمْ یَدَعِ القُرآنَ رَغْبَهً عَنْهُ إِلی ما سِواهُ، وَ لا خَیْرَ فی عِبادَه لَیْسَ فی‌ها تَفَقُّهٌ. وَ لاخَیْرَ فی عِلْم لَیْسَ فیهِ تَفَکُّرٌ. وَ لا خَیْرَ فی قِراءَه لَیْسَ فی‌ها تَدَبُّرٌ. آیا شما را از فقیه کامل خبر ندهم؟ آن که به مردم اجازه نافرمانی خدا را ندهد، و آن‌ها را از رحمت خدا نومید نسازد، و از مکر خدای‌شان آسوده نکند، و از قرآن رو به چیز دیگر نکند، و خیری در عبادت بدون تفقّه نیست، و خیری در علم بدون تفکّر نیست، و خیری در قرآن خواندن بدون تدبّر نیست
*~*~*~ اَهْلُ الدُّنْیا کَرَکْب یُسارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِیامٌ اهل دنیا، چون کاروانى هستند که آنان را مى‌برند در حالى که در خواب هستند.
مَنْ اَصْلَحَ ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللّهِ، اَصْلَح اللّهُ ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النّاسِ وَ مَنْ اَصْلَحَ اَمْرَ آخِرَتِهِ، اَصْلَحَ اللّهُ لَهُ اَمْرَ دُنْیاهُ هر کس آنچه را میان او و خداست اصلاح نماید، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند و هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار دنیایش را اصلاح کند.
الدُّنْیا دارُ مَمَرٍّ لا دارُ مَقَرٍّ دنیا خانه گذر است نه جاى ماندن.
~*~*~*~*~ اِتَّقُوا مَعاصِىَ اللّهِ فِى الْخَلَواتِ، فَاِنَّ الشّاهِدَ هُوَ الْحاکِمُ از نافرمانى خدا در خلوت‌ها پروا کنید، که بیننده همان حاکم است.