eitaa logo
حدیث (کلامکم نور)
63 دنبال‌کننده
61 عکس
2 ویدیو
9 فایل
کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر.... نشر معارف ودرر کلام اهل بیت سلام الله علیهم
مشاهده در ایتا
دانلود
الدُّنْیا دارُ مَمَرٍّ لا دارُ مَقَرٍّ دنیا خانه گذر است نه جاى ماندن.
~*~*~*~*~ اِتَّقُوا مَعاصِىَ اللّهِ فِى الْخَلَواتِ، فَاِنَّ الشّاهِدَ هُوَ الْحاکِمُ از نافرمانى خدا در خلوت‌ها پروا کنید، که بیننده همان حاکم است.
~ ~*~ الْکَلامُ فى وَثاقِکَ مالَمْ تَتَکَلَّمْ بِهِ، فَاِذا تَکَلَّمْتَ بِهِ صِرْتَ فى وَثاقِهِ، فَاخْزُنْ لِسانَکَ کَما تَخْزُنُ ذَهَبَکَ وَ وَرِقَکَ، فَرُبَّ کَلِمَة سَلَبَتْ نِعْمَةً، وَجَلَبَتْ نِقْمَةً سخن را تا نگفته‌اى در بند توست و، چون گفتى تو در بند آنى، پس زبانت را، چون طلا و نقره‌ات حفظ کن، چه بسا یک کلمه نعمتى را از بین برده و عذابى را پیش آورد
حديث چهارم . امام صادق عليه السلام مى فرمايد: وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ كُلَّهُ فِى أَرْبَعٍ ، أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ الثَّانِى أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ الثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ ؛ 4 علم مردم را در چهار چيز يافتم: اوّل آنها اين است كه پروردگارت را بشناسى. دوم آن كه بدانى پروردگارت با تو چه كرده است. سوم آن كه بدانى از تو چه مى خواهد. چهارم آن كه بدانى چه چيزى تو را از دينت بيرون مى كند
حدیث کنز مخفی اشاره به جمله‌ای است درباره فلسفه آفرینش که در بسیاری کتاب‌های عرفانی به آن پرداخته شده[۱] و آن را به عنوان حدیث قدسی[۲] قلمداد کرده‌اند. این جمله را پاسخِ خداوند به پرسش داوود(ع) دانسته‌اند که گفت «یاربّ لِمٰاذا خَلَقْتَ الْخَلْقَ؛  (ترجمه: ای پروردگار، برای چه مخلوقات را خلق کرده‌ای؟».[۳]) خدا در پاسخ داوود چنین گفت: کُنْتُ کَنْزاً مَخْفِیّاً فَاحْبَبْتُ أنْ أُعْرَفُ وَ خَلَقْتُ الْخَلْقَ لِکَیْ أُعْرَفَ؛[۴]  (ترجمه: من گنجی پنهان بودم، دوست داشتم شناخته شوم، خلائق را آفریدم تا شناخته شوم.»[
عبور یهودی بر روی آب با خواندن اسم اعظم الهی روزی امیرالمؤمنین (علیه السلام) در راهی عبور می‌کردند یک نفر یهودی ازیهودیان خیبر با آن حضرت همراه شد، در بین راه به درّه ای که بر اثر سیل، آب زیادی در آن جمع شده بود رسیدند، یهودی فوراً پارچه ای را که نخی یا پشمی بود به خود پیچید و روی آب به راه افتاد، مقداری که رفت امیرالمؤمنین (علیه السلام) را صدا زد و گفت: اگر آنچه که من می‌دانستم تو هم می‌دانستی از آب عبور می‌کردی همانطور که من عبور کردم. امیرالمؤمنین (علیه السلام) به او فرمودند: قدری توقف کن، سپس اشاره ای فرمودند. فورا آب منجمد گردید و به روی آب به راه افتادند. یهودی که چنین دید، خود را بر قدم‌های حضرت انداخته و عرض کرد: ای جوانمرد! چه چیزی گفتی که آب را به سنگ تبدیل کردی؟! امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: تو چه چیزی گفتی که بر روی آب عبور کردی؟ عرض کرد: من خدا را به اسم اعظم او خواندم. امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: اسم اعظم خدا چیست؟ عرض کرد: اسم جانشین حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم). امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: «من جانشین حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) هستم». یهودی به حقانیت آن حضرت اعتراف کرد و اسلام آورد. [۱] ---------- [۱]: - مشارق انوار الیقین ۳۲۳؛ مدینة المعاجز ۱ / ۴۳۰؛ مجمع النورین ۱۸۰.  [فضایل حیدری : شامل 110 فضیلت و معجزه از امیرالمومنین علی علیه السلام - صفحه ۲۹۵] 
، حدیث اشتقاق را که در شأنیت مقام خليفة اللهي انسان كامل بوده و در تفسیر صافی مرحوم فیض ذیل آیه‌ی كريمه، إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِخليفة ذكر شده است بیان می‌کنند: حضرت علی بن الحسین(ع) فرمود: پدرم از پدر خود از پیامبر(ص) نقل کرد که فرمود: ای بندگان خدا وقتی آدم(ع) ، نوری را از صلب خود درخشان دید در زمانی که خداوند اشباح ما را از بالای عرش به صلب او منتقل کرده بود آن نور را مشاهده کرد، اما اشباح را ندید. گفت: «خدایا این نورها چیست؟ » خداوند فرمود: «نور اشباحی است که از بهترین جای عرش به پشت تو منتقل کرده‌ام و به همین جهت ملائکه را دستور به سجده ی تو دادم؛ چون تو ظرف این انوار بودی.» آدم گفت: «خدایا برایم توضیح بده» فرمود: « آدم! نگاه کن به بالای عرش» آدم نگاه کرد. نور اشباح ما از صلب آدم به بالای عرش افتاد، در آن صورتهایی نقش بست مثل آینه که در آن صورت نقش می‌بندد. پس اشباح ما را مشاهده کرد و عرض کرد: «خدایا! این شبح‌ها چیست؟» خداوند فرمود: «اینها اشباح بهترین خلق و مردم‌اند: این محمد است و من حمید محمود در افعالم، اسمی از اسمای خود برای او جدا کرده‌ام، و این علی است و من علی عظیم هستم نامی از نام های خود برای او جدا کرده‌ام، و این فاطمه است و من فاطر آسمانها و زمین‌هایم و جدا کننده‌ی دشمنان خود از رحمتم در روز قیامت و جدا کننده‌ی دوستانم هستم از چیزهایی که موجب ناراحتی و آلودگی آنها می شود، برای او یک اسم از اسم‌های خود جدا کرده‌ام، و این حسن و این حسین است و من محسن نیکوکارم، یک اسم از اسم‌های خود برای آن دو جدا کرده‌ام. این‌ها بهترین مخلوق و گرامی‌ترین افراد هستند، به وسیله‌ی آنها مؤاخذه می کنم و توسط آنها می‌بخشم و به واسطه‌ی آنها کیفر می‌کنم و به وسیله‌ی آنها ثواب می‌دهم. آدم! هر گاه ناراحتی به تو رسید. آنها را شفیع خود در نزد من قرار بده. من سوگند یاد کرده‌ام بر خود سوگندی به حق، کسی که به وسیله‌ی آنها امیدی داشته باشد. نا امید نکنم و هر کس به وسیله‌ی آنها درخواستی نماید رد نکنم. (امام علی بن الحسین(ع) در ادامه فرمودند:) به همین جهت وقتی از او لغزشی سر زد خدا را به واسطه‌ی آنها خواند و از او گذشت و او را بخشید. ▪️نکات اهل بیت اسمائ الله تعالی وتوجه به وجود نوری حضرات معصومین قبل خلقت آدم وعالم اهل بیت هم هدف خلقت وهم غایت خلقت اند وباطن همه ی عوالم حضراتند وابتدا وانتها همه آنها هستند به حقیقت واحده ی محمدیه صلوات الله علیه وآله که تنها تجلی حق تعالی وصادر اول وآخر است وحقیقت آیه شریفه انا لله وانا الیه راجعون اند اهل بیت علت سجده ی ملائکه بر آدم اهل بیت تنها طریق الی الله تعالی وتنها مسیر بازگشت در سیر وقوس صعودی ...
عنه صلى الله عليه و آله : ما قُلتُ و لا قالَ القائلونَ قَبلي مِثلَ «لا إلهَ إلاّ اللّه ُ» . [التوحيد : 18/1.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نه من و نه گويندگان پيش از من، سخنى چون «لا إله إلاّ اللّه » نگفته ايم
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ قَالَ حَدَّثَنِي مَنْ سَمِعَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: مَا أَحَبَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ عَصَاهُ ثُمَّ تَمَثَّلَ فَقَالَ : تَعْصِي اَلْإِلَهَ وَ أَنْتَ تُظْهِرُ حُبَّهُ هَذَا مُحَالٌ فِي اَلْفِعَالِ بَدِيعٌ لَوْ كَانَ حُبُّكَ صَادِقاً لَأَطَعْتَهُ إِنَّ اَلْمُحِبَّ لِمَنْ يُحِبُّ مُطِيعٌ. ۳ - امام صادق (عليه السّلام) فرمود هر كه خدا را نافرمانى كند او را دوست ندارد سپس مثل آورد باين شعر عاصى الهى و بحبش متظاهر اين امر محالى است و كارى چه بديع است گر دوست بود صادق فرمان برد او راعاشق بدل از گفته محبوب مطيع است ▪️نکته محبت مطیع میسازد واز معصیت محبوب باز میدارد... بهترین راه سلوک الی الله محبت است. الهی لم یکن لی حول فانتقل به عن معصیتک الا فی وقت ایقظتنی لمحبتک...مناجات شعبانیه.
عنه صلى الله عليه و آله : أربَعٌ مَن كُنَّ فيهِ كانَ في نُورِ اللّه ِ الأعظَمِ : شهادَةُ أن لا إلهَ إلاّ اللّه ُ و أنّي رسـولُ اللّه ِ ، و مَن إذا أصابَتهُ مُصيبَةٌ قالَ : إنّا للّه ِِ و إنّا إلَيهِ راجِعونَ، و مَن إذا أصابَ خَيرا قالَ : الحَمـدُ للّه ِِ رَبِّ العالَمِـينَ، و مَن إذا أصابَ خَطيئةً قالَ : أستَغفِرُ اللّه َ و أتُوبُ إلَيهِ .[مشكاة الأنوار : 260/767 .] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : چهار چيز است كه هر كس آنها را داشته باشد در نور اعظم خداوند [غرق] است : گواهى دادن به اين كه معبودى جز خدا نيست، و اينكه من فرستاده خدا هستم، و كسى كه چون مصيبتى به او رسد ، گويد : ما از خداييم و به سوى او بر مى گرديم ؛ و كسى كه هرگاه كار خيرى انجام دهد ، گويد : سپاس و ستايش خدا را كه پروردگار جهانيان است . و كسى كه هرگاه گناهى كند ، گويد : از خداوند آمرزش مى خواهم و به درگاه او توبه مى كنم
وروى انّه جاء رجل الى النّبىّ (ص) فشكى اليه الفقر وضيق المعاش فقال له رسول الله (ص): "اذا دخلت بيتك فسلّم ان كان فيه احدٌ وان لم يكن فيه احدٌ فسلّم واقرأ قل هو الله احد مرّةً واحدةً" ، ففعل الرّجل فافاض الله عليه رزقاً حتّى افاض على جيرانه..