45.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🟢 حاج مهدی رسولی و هیئت ثارالله زنجان نمونهای برجسته از مداح و هیئت طراز گام دوم
✍ استاد احمدحسین شریفی
🔶در اشعار و مداحیهای حاج مهدی رسولی، افزون بر شور و احساس و عاطفه، شعور و بصیرت و معرفت نیز موج میزند. و این همان چیزی است که از حسینیان این دوران و بلکه همه دورانها انتظار میرفته و میرود.
در این نوحهسرایی مختصر چقدر زیبا و دقیق تقابل معنایی «تمدن دنیازده لیبرالی» و «تمدن معناگرا و حیاتبخش حسینی» را بیان میکند.
#عاشورا
#امام_حسین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 چرا می گوییم ثروت بادآورده؟
✍ دکتر حبیب الله بابایی
چرا می گویم ثروت بادآورده. این نوع اپلیکیشن ها معمولا بدون آنکه ارزش واقعی محصول را پیگیری کنند، بدون آنکه در حوزه تولید ارزش معنوی کارها را محاسبه کنند، بیشتر در حوزه مصرف ارزشها را تعریف می کنند. این موضوع باعث می شود که ارزش معنوی تولید در مصرف هیچگاه مورد توجه قرار نگیرد. به این معنا که وقتی نویسنده ای کتابی را می نویسد، مالکیت معنوی آن صرفا با پول پرداخت می شود، اما این اپلیکیشن ها در انتهای مسیر اولا در حیطه تولید جدید که باید جریان ساز باشند ورود پیدا نمی کنند، خود را در دردسرهای اصلی قرار نمی دهند و صرفا با خرید مالکیت معنوی محصولات از پیش تعیین شده با نازل ترین قیمت ، در بازار مالیات را با ثبت شرکتی در قشم و جاهای دیگر نمی دهند، از امکانات رایگان استفاده می کنند، از حمایتهای دولتی بهره مند می شوند و محصولات را در یک بازار دیگر با چینش جدید با ارزشهای جدید و سودهای متنوعی همراه می کنند. این سودها آیا حقی برای تولید کننده ایجاد می کند. آیا بازاری که ساخته می شود و شبکه سازی آن توسط طاقچه انجام می شود و ویترینی که ساخته می شود سود آن فقط دیده می شود و یا آنکه طاقچه و امثال آن باید همیشه به تولیدکننده و مالکیت معنوی آن و تسهیل کننده(دولت و سهامداران در محصول) و بسترساز تا انتهای مسیر پایبند باشد.
متن کامل در این صفحه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ چرا پیغمبر اکرم به سراغ تاسیس حکومت رفت ؟
✍️ اگر امام صادق و امام باقر (ع) مشغول درس و بحث بودند، چرا توسط حکام به شهادت رسیدند ؟
✍️ جدایی دین از سیاست از چه زمانی وارد حوزه های علمیه شد ؟
✍️ چطور شد که حوزه های علمیه خودشان را از جامعه کنار کشیدند ؟
🎙پادکست حجره، جایی که شما شنیده میشوید و به دغدغه های شما پرداخته میشود.
🎙 فصل اول | قسمت دوم
✳️ "نگاهت به کیه ؟" ✳️
از اینجا بشنوید 👇👇
🎙 فصل اول | قسمت دوم | "نگاهت به کیه ؟"
📻 پادکست حجره - کاری از رادیو روایت
🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✅ ۹ دلیل برای قابل توجیه نبودن قرآنستیزی با آزادی بیان
رضا غلامی، استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
◾️یکم. آزادیهای فردی نباید ناقض حقوق سایر افراد یا کل مردم باشد. در ماده ۵ بیانیه جهانی حقوق بشر ذکر شده: «هیچکس نباید مورد شکنجه یا مجازات یا رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد.»
◾️سوال مهم من این است که آیا آزرده کردن عمیق یک میلیارد و 900 میلیون نفر در جهان، ایجاد لطمات روحی به آنها، ایجاد غم و اندوه و تنش روانی و تحقیر مسلمانان مصداق نقض همین ماده ۵ بیانیه جهانی حقوقبشر نیست؟
🖇ادامه یادداشت را در سایت «روزنامه فرهیختگان» بخوانید.
📮فکرت؛ وبگاه | بله | ویراستی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 درباره مقام عباس بن علی
✍️نجمه صالحی
حضرت عباس علیهالسلام یار با وفای امام زمانش بود و به مقام امامت و حق امام زمان خویش بصیرت داشت و بصیرت یعنی انتخاب درست در بزنگاههای سخت زندگی!
امامصادق علیه السلام درباره ایشان فرمود:*《عمويمان عبّاس بن على(ع)، بینشی ژرف و ايمانى استوار داشت. همراه ابا عبدالله(ع) جهاد کرد و آزمونى نيكو داد و به شهادت رسيد.》
شیخ صدوق در کتابهای "الأمالي" و "خصال" از امام سجاد علیه السلام روایت میکند که ایشان میفرمایند:《خدا حضرت عباس(ع) را رحمت كند! حقا كه امام حسين(ع) را بر خويشتن مقدم داشت و جان خود را فداى آن حضرت نمود تا اينكه دستهاى مباركش قطع شد. خداى مهربان در عوض دستهاى عباس(ع)دو بال به وى عطا كرد تا بهوسيله آنها در بهشت با ملائكه پرواز نمايد. كما اينكه اين نعمت را نيز به جعفر بن ابى طالب(ع) عطا نمود.》
در بخشی از زیارتنامه قمر منیر بنیهاشم میخوانیم:《 وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ جَهِلَ حَقَّكَ... لعنت خدا بر کسی که برحق تو جاهل است》 این فراز نشان میدهد که حضرت عباس بن علی بن ابیطالب (علیهماالسلام)، دارای مقام عظیمی بودهاند که هر کس به این مقام اذعان نداشته باشد و یا جاهل باشد، شایسته لعن است! حال، ادا کردن حق این بزرگوار، چگونه باشد، نمیدانم! ولی این نکته، جای تأمل دارد!
پ.ن: تابلو " معرکه آب "، اثر حسن روح الامین، معاصر
*عمدهالمطالب،ص۳۵۶
#عاشورا #اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#اشعار_عاشورایی
#اشعار_مهدوی
🖌ایوب پرندآور
این هفته هفت روز به ظاهر گذشتنی
بر من ولی عزیز دلم، قرنها گذشت...
https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1992
🖌مبین اصفهانی
با لب خشک ببین یاور ساقی شده ام
یا ابانا....کَرَمی....زاده ی زهرایی تو
https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1991
🖌محمد تقی عارفیان
ای علمدار حضرت نایب، پاسدار حریم عشق شدی
قسمت ما کند خدا ای کاش، آخر کار، کربلای تو را
https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1985
🖌مهتا صانعی
نسل ما نسل شهیدان به خون غلتان است
نسل "فهمیده" ای از "باکری" و "چمران" است
https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1958
🖌محمد حسین امیری
از آن غریو و غرش کفتار طورتان
ترس نگاه مانده برای شما فقط
https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1957
🖌مریم بسحاق
من مؤمنم به معجزه مُهر این طبیب
با تربت حسین چه دلها شفا گرفت
https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1939
🖌محمد حسین انصاری نژاد
با خودش فکر میکُند که فرات، عطشِ باغ را نمیفهمد
میرود معنیِ شکفتن را، فوقِ درکِ بشر نشان بدهد
https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1931
#شاعران_حوزوی
@HOWZAVIAN
#هم_نویسی_بانوان_طلبه
🏴 «امربهمعروف و نهی از منکر از دریچه نگاه مستشرقین»
✍️نجمه صالحی
شاید بتوان مهمترین دلیل ماندگاری نهضت حسینی را "امربه معروف و نهی از منکر" برشمرد که در سایهی آن، سایر احکام و اصول اسلام، قابلیت پیادهسازی را مییابد. عاملی که سیدالشهدا علیهالسلام صریحا به آن استناد و چندین مرتبه در مسیر حرکت خویش به آن اشاره میکند؛ مسألهای که سبب برجسته شدن رویداد عاشورا شده و به تبع آن مورد توجه اندیشمندان مسلمان و مستشرقان قرار گرفته است.
🔗لینک متن
🏴«در ستایش اشکهای کودکیهامان»
✍🏻 زهرا کبیری پور
در تمام دوران مدرسه ساعت هفت صبح راهی مدرسه میشدم. هفت و نیم زنگ اول درسیمان زده میشد، یازده و نیم مهیای نماز میشدیم و دوازدهو نیم هم رسیده بودیم خانه.
نهارمان را چشم در چشم آقای حیاتی، بابان و خانم اصغری میخوردیم.
🔗لینک متن
🏴 «عظمت رسالت زینبی»
✍️آمنه عسکری منفرد
▪️حضرت زینب (سلاماللهعلیها) هم در حادثهی عاشورا و آنهمه سختی و محن و هم در هدایت مجموعهی به جا مانده از مخدرات اسیر، بهعنوان یک ولی الهی آنچنان درخشید که نظیری در طول تاریخ برایش متصور نیست، چنانکه بعد از وقایع عاشورا و در حوادث پیدرپی دوران اسارت زینب، در کوفه و شام تا اربعین اباعبدالله(علیهالسلام) سرآغاز دیگری برای حرکت اسلامی و پیشرفت تفکر اسلامی و همچنین پیش بردن جامعهی اسلامی را بهعهده داشت.
🔗لینک متن
🏴 «حجاب خط مقدم بانوان»
✍️زينب نجیب
اما افسوس که امروز بار دیگر روضهی چادر تداعی شد.
حادثهی امروز روضهی مصوّر شد.
به یاد چادر خاکیِ کوچههای مدینه...
به یاد چادر نیمسوخته در کربلا...
به یاد معجر ...
بارها سوختم و ساختم.
سوختم از بیغیرتی نامردان مردنما...
سوختم از غربت چادر...
سوختم از خشمی که بر معروفی مشت میکوفت...
سوختم از نگاه کودک بیپناه...
و...
🔗لینک متن
🏴«دشمنِ دشمنِ اسلام»
✍️خالقی
۱. حدود صدسال پیش، در چنین ایامی در قضیه مشروطهی مشروعه که شیخ فضلالله در برابر غربزدگان و تزویر انگلیسی مقاومت میکرد؛ این باصطلاح مجاهدان مشروطهخواه، تهران را فتح کردند. در آن هنگام که خطر تنهایی، شیخ فضل الله نوری را در میان هجمهی دشمنان نامرد تهدید میکرد؛ شخصی از شیخ پرسید «شما که میدانستید؛ نتیجه نمیگیرید؛ چرا مخالفت کردید؟» گفت: «تا اگر صد سال بعد از این، بعضی از مسلمانان به قعر زیر زمین و داخل سردابها رفتند و در آنجا با کمال ترس، درد دل کردند و گفتند صد سال قبل عدهای دست به دست هم دادند و ریشۀ اسلام را کندند؛ لااقل یک نفر بگوید که در میان آن عده، یک آخوند طبرسی و یارانش بودند که مخالفت کردند!».
🔗لینک متن
🏴«تسلیمخواهان»
✍️ نسا خلیلی
▪️روزگار غریبی است که «گفتن نتوانم، نگفتن نتوانم». برخی با کلام رهبری، به جنگ منظومه فکری رهبری میروند. از اسلام وحیانی او اراده اسلام لیبرال و مرجئه میکنند.
▪️دین را اگر بخواهند، سکولار میخواهند. توصیه به خاموشیگزینی میکنند و بال سرخ شیعه را به آتش میکشند.
قامت حزب الله را در حد سطلِ ماست پایین میآورند و فریاد وا اسلاما وا ملتا سرمیدهند.
🔗لینک متن
نويسندگان: اعضای هیات تحریریه مجتهده امین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_مخاطبان
📌درد استخوان سوز کج فهمی، دروغ و مغالطه دلواپسان خلخال یهودیه!
✍️ مهدی ایوبی پژوهشگر و مدرس تاریخ اسلام
سالهاست مدعیان فهم و آزادی جمله معروفی از امیرالمومنین علی علیه السلام را که بیانگر اندوه آن حضرت از ماجرای کنده شدن خلخال از پای دختر یهودیه است بر جمهوری اسلامی و بازوان قدرت آن تطبیق داده، همچون چماق بر سر نظام اسلامی و طرفدارانش کوبیده، خطا و احیانا ظلم برخی عوامل در گوشه و کنار را به کلیت نظام تعمیم داده، نظام را مصداق آن سخن حق و مشهور معرفی کرده و نتیجه دلخواه خود را میگیرند و در این جهت حتی از ماست پاشی یک فرد خود سر بر سر کاشفات حجاب نیز گذشت نکرده و از آب آن ماست کره خود را میگیرند!
برای چه؟
به دلیل اجرای قانون و برخورد با قانون شکنان و هنجار ستیزان!
اما با مراجعه به کتاب شریف نهجالبلاغه و مشاهده خطبه ۲۷ که آن جمله معروف (سزاوار بودن دق مرگ شدن مسلمان از شنیدن این خبر) بخشی از آن است کج فهمی، دروغ و مغالطه مدعیان و دلواپسان خلخال یهودیه به راحتی آشکار میشود.
چرا ؟
زیرا در خطبه مذکور که با عنوان فضیلت جهاد و نکوهش مسلمانان از کوتاهی در این باره مشهور شده، امیرالمؤمنین علیه السلام پس از بیان فضائل جهاد و شکایت از کوتاهی اصحاب در انجام این واجب الهی و تبیین عواقب شوم آن به موضوع غارات سربازان معاویه در قلمرو حکومت ایشان و کندن زیورآلات (ابتدا) زنان مسلمان و (سپس) غیر مسلمانی که در ذمه و پناه حکومت اسلامی هستند اشاره میفرماید « ... وَ لَقَدْ بَلَغَني اَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كانَ يدْخُلُ عَلَی الْمَرْاَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الاُْخْرَي الْمُعاهَدَةِ فَينْتَزِعُ حِجْلَها وَ قُلْبَها وَ قَلائِدَها وَ رِعاثَها، ما تَمْتَنِعُ مِنْهُ اِلاّ بِاِلاْسْتِرْجاعِ وَ الاِْسْتِرْحامِ، ثُمَّ انْصَرَفُوا وافِرينَ، ما نالَ رَجُلاً مِنْهُمْ كلْمٌ، وَ لا اُريقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ اَنَّ امْرَءاً مُسْلِماً ماتَ مِنْ بَعْدِ هذا اَسَفاً ما كانَ بِهِ مَلُوماً، بَلْ كانَ بِهِ عِنْدي جَديراً.
به من خبر رسيده مهاجمی از آنان بر زن مسلمان و زنِ در پناه اسلام تاخته و خلخال و دستنبد و گردنبند و گوشواره او را به يغما برده، و آن بينوا در برابر آن غارتگر جز كلمه استرجاع و طلب دلسوزی راهی نداشته، آن گاه اين غارتگران با غنيمت بسيار بازگشته، در حالی كه يك نفر از آنها زخمی نشده. و احدی از آنان به قتل نرسيده. اگر بعد از اين حادثه مسلمانی از غصه بميرد جای ملامت نيست، بلكه مرگ او در نظر مــن شــايستـه اســت.» (دقیقاً مشابه حوادث این ماههای ایران که در یک نمونه آن به بهانهی دروغ دفاع از زن، چادر از سر زن مسلمان کشیده و در نمونههایی دیگر بانوان آمر به معروف و ناهی از منکر مانند آن همسر شهید مدافع حرم اصفهانی یا آن بانوی باغ نارنجستان شیراز را صرفاً به دلیل امر به حجاب و عفاف و حیا به باد اهانت و کتک گرفتند که اگر کسی از شنیدن و دیدن فیلم آن فجایع دق مرگ شود سزاوار است ... و از قضا دلواپسان خلخال یهودیه در تمامی این موارد خفقان گرفته سکوت میکنند).
همان طور که مشهود است مسأله به گونهای دیگر و صد در صد مخالف با مطلبی است که مدعیان و دلواپسان دروغین به خورد ما دادهاند و آن حضرت آشکارا تألم و ناراحتی خود را درباره ایجاد ناامنی توسط اغتشاشگران (اضافه کنید هنجار شکنان و قانون ستیزان) غارتگر و کوتاهی لشکریان خود (بخوانید مدافعان امنیت) در برخورد و سرکوب شدید آنان و ایجاد امنیت در جامعه اسلامی اظهار میکند.
اما مخالفان انقلاب و نظام در این سالها با زیرکی مغلطه نموده و با سوء استفاده از ناآگاهی و کم اطلاعی مردم و سکوت و عافیت طلبی دانایان، قضیه را معکوس کرده، نظام را برای برخورد با بی قانونی و هنجار شکنی، ظالم و خلخال کن جلوه داده و هتاکان را با دخترک مظلوم خلخال به غارت رفته مشابهت سازی میکنند و با تغییر جای شهید و جلاد ملت را گمراه و تحریک کرده بر آتش عصبانیت مردم و اغتشاشات میافزایند!
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده
✍️هادی حمیدی
⁉️ شهید آیت الله سید حسن مدرس ره از کدام مرجع تقلید که #مذهب_جعفری، به همتش در #قانون_اساسی #مشروطه گنجانده شد، تقدیر کرد؟
شهید مدرس کدام مرجع تقلید را اعلم علمای وقت می دانست؟
شهید مدرس چرا در ابتدا به علمای حامی مشروطه تمایل داشت و بعداً منتقد عملکرد آنان شد؟! و کدام حقیقت تلخ و مهم تاریخی را در کتاب زرد خویش، افشا کرد؟🔰
متن کامل در این صفحه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_مخاطبان
📝 از قسم به لاک دختر کم حجاب تا تحریف مبانی
✍️ محمد محمدی، کارشناس فقه و حقوق
بر اساس الهیات تاریخی نظام خلقت جبهه بندی است. حق و باطل که در ادبیات دینی و اعتقادی ما تولی و تبری است، اتفاقا دو دستگی و اتفاقا بهم خوردن وحدت است. جمع شدن این دو اصلا امری محال است. یا در جبهه حق هستیم یا در زمین باطل. صحبت از وحدت هم صحبت از اجتماع بر مبنای اصول و ارزش هاست نه صحبتِ عقب نشینی از ارزش ها و قالب کردن با عنوان «وحدت ملی و مردمی». همین مبنا است که اجتماع، با جوان اهل سنت فلسطینی را معنا میدهد و با شیعه متحجر ضدارزش را، خیر.این شعار البته برای امروز نیست. عبیدالله بن زیاد زمانی که وارد کوفه شد شعار صورتی «فأعتصمو بطاعة الله و طاعة أمتکم که منظور یزید بود» سر میداد و اصلا قیام سیدالشهدا علیه همین نوع از وحدت بود که به بیان آقای قنبریان هژمونی که امویان ایجاد کرده بودند با شعار همین نوع از وحدت بود که کشتن نوه رسول الله بد، اما تفرقه و شکستن وحدت بدتر تلقی میشد.من شخص خاصی مدنظر ندارم اما جریانی که با عنوان «حزب الهی، انقلابی صورتی» شناخته میشوند ناخواسته یا عامدا با شعار های قشنگ که امام حسین همه را دوست دارد، قسم ولی الله به لاک دختر کم حجاب و...» با خطای محاسباتی که دارند بازیچه باطل اند و سبب استحاله اصول و ارزش های جبهه حق میشوند.حجاب استایل ها را ببینید،فیلم رزمی و ژیمناستیک از خود منتشر میکند اما موی سری دیده نمیشود. نه از حرکت دنیای تبلیغاتی مادی امروزی عقب ماندند نه توانایی مقابله با حجاب را دارند پس حجاب را رنگی میکنند. اصولا تلاش برای جمع بین ارزش باطل و ارزش حق، یک نوع ابزار مقابله جبهه باطل با جبهه حق است هرچند خود بازیگران این میدان ندانند. «آیت الله خامنه ای: آن کسانی که مردم را میخواهند گمراه بکنند، باطل را به صورت خالص نمیآورند؛ باطل و حق را آمیخته میکنند، ممزوج میکنند، آن وقت نتیجه این میشود که «فهنالک یستولی الشّیطان علی اولیائه»؛ حق، برای طرفداران حق هم مشتبه میشود. این است که بصیرت میشود اولین وظیفهی ما. نگذاریم حق و باطل مشتبه بشود.»
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#عاشورانویسی نویسندگان حوزوی
🏴سادات من را ببخشند
🖌فاطمه میری طایفهفرد
نمیدانم این جمله از کجا آمد و یا چه کسی این را اولین بار گفت؟ شاید مداح وقتی داشته روضه عمو را میخوانده، سیمش وصل میشود و پردهها کنار میرود.
متن کامل
🏴آب و آبرو
🖌علیرضا مکتبدار
اندر مصاف عقل و جنون، با دلی بزرگ
از آب درگذشت و طلب کرد آبرو
متن کامل
🏴امتداد عشق
🖌احمد اولیایی
روضه ظهر عاشورا در یک هیأت خانگی در محله نسبتا مرفه مشهد، توفیق دیگری بود. مجلسی بسیار معنوی که حتیالامکان شأن ظهر عاشورا را توانست رعایت کند.
متن کامل
🏴محال است محال
🖌نعیمه وافی
سخت مشغول جواب دادنم که یکی از دوستان پیام می دهد : "سلام، خوبی؟"
پیامی عادی و تکراری !
متن کامل
🏴نذر خدمت
🖌مریم اختریان
آخرین مهمانهای قفسه، کفشهای محمد آقا پدر مهدی و شیخ مرتضی روحانی مسجد بود. محمد آقا کفشهایش را که گرفت دستی روی موهای شانه زدهی مهدی کشید و گفت: مهدی جان، من تو ماشین منتظرتم.
متن کامل
🏴من و زمانه عزادار است
🖌سید عبدالله هاشمی
کاش روزی موی پریشان او و قلب غمبار من در کنار خیمهگاه حسین آرام گیرد و چون حر آزاده دست نوباوگان حسین باشیم.
متن کامل
🏴مباهله شنیدهای
🖌شیما سهرابیان
ترجمان حق رسالت باید از حلقوم سربداران کربلا به گوش برسد. باید با خونشان تحریر شود. باید تمام حق دوباره در مقابل همه باطل پرده جهل و نفاق و دنیا طلبی را فرو بیاندازد .
متن کامل
🏴اثر ظلم محال است به ظالم نرسد
🖌محبوبه حقیقت
اگر حق ولایت امیرالمومنین (ع) به ظلم ستانده نمیشد نه تنها حسین به مسلخ نمیرفت بلکه تمام بشریت شاهد عدالت علیوار او میشدند و تا دنیا دنیا بود زندگی بر مدار حق و حقیقت میچرخید.
متن کامل
🏴آفتابگردان دلم
🖌مهتا صانعی
روز بعد از شام غریبان است. سکوتی سرد صحرای محشر حسین علیه السلام را فراگرفته است. آنچه بالفعلِ ظلم بود اتفاق افتاده و مهر محتوم خورده است. چیزی به عقب بر نمیگردد. آسمان خونی و ملائکه و هفت آسمان در سکوتی که همهی ملک را بوی عدم است، به سر میبرند.
متن کامل
🏴 و آه حسین
🖌آمنه عسکری منفرد
و«آه» اسمِ اعظمِ حق است، آنجا که علمدار شرمندهٔ فرزند رباب، بیدست بر زمین افتاده وبر مشک التجا میکند، که آبرو بخرد عباس را،
و آنگاه که ابالفضل ندا برآرد «یا أخا أدرک أخا»....
متن کامل
#عاشورا
#کربلا #اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🍃 سلسله نشستهای «الهیات تاریخ و مهدویت»
🔸نشست دوم:
«جریان عاشورا و الهیات تاریخ»
🔹اساتید:
۱) حجتالاسلام دکتر حبیب الله بابایی
۲) حجتالاسلام دکتر احمد رهدار
زمان: سهشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
ساعت ۱۷:۳۰
مکان: دورشهر، کوچه ۲۸، پلاک ۶
🔺الهیات تاریخ و مهدویت
#عاشورا #مهدویت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#دکوپاژ | #نقد_فیلم
💢 اکران، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی ارتقا (انگلیسی:
Upgrade 2018 )
با حضور:
▫️استاد صادق مهدیان _ پژوهشگر و کارشناس هوش مصنوعی
◾️سید محمدمهدی موسوی _ مجری و کارشناس
⏱ زمان: دوشنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۲
🔻16 الی 18 اکران فیلم سینمایی(به صورت حضوری)
🔻18 الی 19 تحلیل فیلم (به صورت حضوری و مجازی)
📍مکان: قم، صفاییه، کوچه ۳۷، پلاک ۱۱
جهت شرکت بصورت حضوری یا مجازی، به آیدی زیر پیام دهید:
@Mostafagoodarzi
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@savad_rasaneh
🍃 او...
✍️ سعید احمدی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
گمان نمیکردم نبودن تو اینقدر مرا بکشد؛ به اندازهی تکانهای آرام و مدام ریههایم مرگ را بو کنم، بچشم و هی بمیرم و بمیرم و بمیرم. گورستانی پر از قبرهایی که جسدی ندارند جز من. سنگگورهایی که خرد میشوند و ترمیم میشوند. قبرهایی که نبش میشوند و جنازههای کهنه و تازه بیرون میدهند. مردهشورخانه تنها جایی است که به جبر و ضرورت باید در آن کار کنم. نعش میآورند مانند تنههای درخت. پرت میکنند داخل حوضچهها. تنههایی بریده، پوستکنده، چرک، بیشاخ و برگ، بیریشه، بیاراده. هرچه روی آنها تند و تند کیسهی زبر میکشم تا صاف و تمیز و براق شوند باز هم لکه دارند. اثر داغهای پیاپی یک عمر وارفته. بیشتر از همهجا روی قلب، روی سر، روی گلو. رفتگان پر خاطره. نیهای بریده در تابوت غربت، با سکوتی پر از نفیرهای نالهآور. بشنوید از من. هم داستان شوید با من. بخوانید با من. دردهایم را رنجهایم را. سالهای درازی است که کسی به نام «خودم» را در فهرست مفقودالأثرها ثبت کردهام. خود خود خودم را در تار و پود روزها و سالها و میان نگاههای خواب و بیدارم گم کردهام. قلبم گواهی میدهد آن خودم عزیزتر از جانم پس از این ناشادیهای غمبار عمرم پیدایش میشود. میآید. میچسبیم به هم. دست در گردن هم میاندازیم و در آن لحظهی بینهایت شاد و شیرین وقتی «خدا» دارد عکسمان را میگیرد به تماشای ابدی «او» مینشینیم.
✔️ متن کامل در این صفحه
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❇️ گفتمان پنهان متولیان توسعه در ایران
☑️ توسعهگرایان #لیبرال به نوسازی و تغییر با رویکردی تکاملی و تدریجی و با نگاهی خوشبینانه نسبت به تمدن جدید غربی و با پیروی از مدلها و الگوهای غربی میپردازند و در این فرآیند دلبسته نوسازی لیبرالیاند.
☑️ مفهوم نوسازی لیبرالی دلالت بر دگرگونی کامل یک جامعه سنتی به یک جامعه با انواع تکنولوژی و سازمان اجتماعی مربوط به آن دارد که از ویژگیهای یک اقتصاد پیشرفته و ثروتمند و باثبات نظیر کشورهای دنیای غرب است.
☑️ این جریان توسعهخواه همواره میکوشد در درون خود، مجموعه مفاهیم اصلی چون دولت حداقلی، حکومت قانون، آزادیخواهی، خصوصیسازی، اقتصاد بازار و حقوق بشر را مفصلبندی نماید.
📖 نشریه دیدهبان اندیشه شماره 49
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@Didebane_Andisheh
🟢 3 نقطه مشترک مدعیان روشنفکری
✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم
🔻در تعطیلات آخر هفته گذشته فرصتی دست داد تا نوشتههای دو ماه گذشته پارهای از مدعیان بزرگ #روشنفکری در کشور را مرور کنم.
🔻 خلاصه مهمترین مسائل و ایدههای مورد بحث آنها عبارت است از:
یک. تشویق به «بیاعتنایی و بیتفاوتی مدنی در فضاهای عمومی» (که از مهمترین نمودهای رفتاری و ظاهری فردگرایی لیبرالی است) به عنوان یکی از نشانههای «مدنیت»! و تفسیر امربه معروف و نهی از منکر به عنوان نشانه «بربریت»! و «دخالت در حریم خصوصی دیگران در فضاهای عمومی»!
دو. دفاع از «چندآمیزشی بودن انسان»! به هدف غیرتسوزی و توجیه خیانت زنان متأهل و طبیعی جلوه دادن آن! و ناطبیعی جلوه دادن غیرت و عفت و حیا!
سه. سیاهنمایی پررنگ و بیمحابای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و علمی؛ تا جایی که یکی از مدعیان و بزرگان این جریان بدون هیچ شرم و حیایی چنین نوشته بود: «ما دائمأ در سوگ از دست دادن هموطنانمان بخاطر استفاده از هواپیماهای 50 سال پیش هستیم.»!
چهار. مناسکستیزی و به سخره گرفتن شعائر دینی و تفسیر مجالس حسینی و هیئات عزاداری به عنوان «لشکرکشی مذهبی»، «مذهب خیابانی» و «ابزاری برای تزویر»!
متن کامل در این صفحه
#روشنفکران
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
تحلیل جامعه شناختی از مراسم و مناسک دینی با تأکید بر مراسم عاشورا.docx
32.1K
#معرفی_مقاله #عاشورانویسی
🔻تحلیل جامعهشناختی ار مراسم و مناسک دینی
هیچ جامعه شناخته شدهای نیست که در آن نوعی از دین وجود نداشته باشد. دین در بسیاری از جوامع جزء بنیادی و اساسی از فرهنگ است که هنجارآفرینی و نقشآفرینی مهمی در حیات اجتماعی انسان ایفا میکند. دین ترکیبی از باورها و اعمال است. مراسم و مناسک از اعمال دینی است که بخش گستردهای از کنشهای اجتماعـی ما را شکل میدهند. تـنوع، گستردگی، پـویایی، تأثیر فـرا زمـان و مکان، از جمله ویژگیهای مراسم و مناسک دینی در فرهنگ جامعه ماست.
مراسم عاشورای حسینی یکی از باشکوهترین و عظیمترین مراسم در کشور ماست که با گذشت بیش از هزارسال هنوز هـم به صورت زنـده و پویا در حیـات اجتماعی ما جریان دارد و منشأ تحولات و هنجارآفرینی فراوانی در کنشهای فردی و اجتمـاعی شده است. از آن جا که بقا و ماندگاری هر عنصـری در نظام فرهنـگی به کارکردهایی بستگی دارد که برای نظام اجتماعی انجام میدهد، بررسی برخـی از کارکردهای اجتماعی مراسم عاشورا که سبب ماندگاری آن در نظام فرهنگی کشور ما شده است، موضوع مقاله حاضر را تشکیل میدهد.
#جامعه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN