eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
439 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🔻عملیات سپاه در سوریه و آن چیزهایی که نشنیدیم روایتی شنیدنی از حسن حسینی، خبرنگار صدا و سیما در بیروت از عملیات مهم سپاه در سوریه که به خاطر حفظ جان چند کودک لغو شد. این روحیه و مرام را با جنایت غربی‌ها و خصوصا صهیونیستها مقایسه کنید که اختلاف تا کجاست! واقعیت‌هایی که مغفول می‌ماند و اگر مشابه این مسائل و یا حتی کمتر از آن در غرب اتفاق بیفتد گوش فلک را از آن پر می‌کنند و شاید چندین فیلم از آن بسازند. @HOWZAVIAN
🔸به‌عنوان اثر مرتبط با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی، می‌توان کتاب را معرفی کرد. کتابی با موضوع گفتار‌هایی در شناخت تفکر بنیادین شهید سید مرتضی آوینی. 🔹مخاطبان اصلی درس گفتار‌های مندرج در این کتاب هستند که در آغاز راه مطالعات فرهنگی و تمدنی هستند و غالبا دغدغه این را دارند که فهم و تحلیل رخداد‌ها و تحولات سیاسی، تاریخی و تمدنی را از چه نقطه‌ای باید آغاز کنند. 👈 منظومه فکر آوینی، چه در بعد تفکر انتقادی قدرتمندش و چه افق‌گشایی هوشمندانه‌اش از آینده، همیشه یکی از بهترین پیشنهاد‌ها برای پویندگان این راه است. 👌کتاب با نگاهی اجمالی به تاریخ تمدن در غرب آغاز می‌شود و سپس به مدرنیسم غربی و سیطره-ی جهانی آن می‌پردازد. می‌شود گفت چگونگی مواجهه‌ی ایران با مدرنیسم غربی و موضع جریان‌های فکری ایران در مواجهه با آن، موضوع اصلی این کتاب است. ✍️ نویسنده: وحید یامین‌پور 📖 تعداد صفحه: ۲۵۹ 🖨 ناشر: معارف 💳 قیمت: ۸۵۰۰۰ تومان @HOWZAVIAN
📚 ما اینجا مهم‌ترین اخبار حوزه کتاب رو به شما می‌رسونیم. 🟢 اون هم کتابایی از جنس علوم انسانی، اجتماعی و ارتباطات. اگه کارمون داشتید:👇 @reza_shaabani 👈 «دوستانِ کتاب» دریچه‌ای به سوی زندگی اندیشمندانه https://eitaa.com/joinchat/504889710C40f1629af6
🟢 خطرِ نظریه‌پردازی انحرافی درباره حجاب ✍️ استاد میر احمدرضا حاجتی نوشت: 1️⃣ فرمایشات امام بصیر انقلاب اسلامی پیرامون "حجاب بانوان" و ترسیم قاطع "نقشه راه" نظام و "فصل الخطاب" در این زمینه بود‌ که قطعا مسیر را برای استمرار "دفاع جانانه" از این ارزش الهی و قانون لازم الاجرا و هنجار دیرینیه اجتماعی ایرانیان، بیش از پیش هموار نمود و تکلیف تمامی دستگاه های مربوطه را در لزوم مواجه جدی با توطئه "براندازی حجاب"مشخص کرد؛ 2️⃣ نکته قابل توجه این است که: طرح موضوع "لزوم رعایت حجاب" از سوی رهبری حکیم و معظم در عرض مباحثی چون عملکرد محور مقاومت و ظرفیت های علمی و ضرورتهای اقتصادی کشور، نشان از "سطح اهمیت" موضوع حجاب و آثار مهم آن در نظر امام خامنه ای دارد؛ 3️⃣ تاکید چندباره از سوی ایشان بر اهمیت رعایت حجاب در جامعه اسلامی، در حقیقت پاسخ به "شبهه افکنی" برخی است که در تلاش برای "تقلیل اهمیت" و القاء عدم اولویت پرداختن به این مسئله از سوی دستگاه های مسئول میباشند؛ 4️⃣ تاکید امام خامنه ای بر اینکه: "" مسئله کشف حجاب یک "مسئله تحمیلی" است که دخالت "بیگانگان" در ترویج سازمان یافته آن مشهود است، و بیان این مهم که: کشف حجاب "اول کار" است و هدف برگرداندن جامعه به "وضعیت فضاحت بار" پیش از انقلاب است"؛ در واقع پاسخی بود به برخی از "ساده اندیشانی" که با توجیه اینکه این معضل، یک پدیده فرهنگی است و لذا تنها باید از راه فرهنگی با آن برخورد نمود، از تن دادن به مسئولیت های قانونی خود "شانه خالی" کرده و راه را برای تسلط "اشرار قلیل و حقیر و بی بندو بار اما سازمان یافته، بر جامعه باز مینمایند؛ [ ۱ ] 5️⃣ ایشان با بیان اینکه حجاب در قانون آمده و "قانون واجب الاطاعه" است به صراحت دستگاه های مسئول در حفظ و اجرای قوانین مثل قوه قضائیه و دولت را مورد خطاب قرار دادند و لزوم عمل به مسئولیت هایشان را در این زمینه گوشزد نمودند؛ 6️⃣ در مجموع به نظر میرسد امام خامنه ای از کم و کیف عملکرد دستگاه های مسئول در این زمینه "رضایت ندارند"؛ آنچه واضح است قوه قضائیه و دستگاه های دولتی و "نیروهای اطلاعاتی" و نهادهای فرهنگی در این زمینه بعضا دچار ضعف در "اقتدار و در عمل و "متحیر" در اتخاذ تصمیمات مدبرانه و قاطع هستند که خود معلول، "انفعال" در برابر "جنگ روانی" دشمن و یا "تشویش معرفتی" و نظری در مبانی دینی و انقلابی!! میباشد، که امید است با این اوامر و رهنمودهای حکیمانه از عدم تحرک و غفلت خسارت بار خود در این زمینه فاصله بگیرند، ان شاءالله [ ۱ ] امیرالمؤمنین علیه السلام در بستر شهادت به حسنین علیهما السلام وصیت نمود: لَا تَتْرُکوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ فَیوَلَّی عَلَیکمْ شِرَارُکمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یسْتَجَابُ لَکمْ @HOWZAVIAN
❤️ پیامبر غزه ✍️ محسن مهدیان در روزنامه همشهری نوشت: 🔻فرمودند روز قدس امروز با یک خروش بین المللی مواجه خواهیم شد. همین هم شد. هم ایران و هم دیگر کشورها حتی در دل اروپا و آمریکا. اما این خروش ثمره پیامبر غزه است. 🔸ابتدا دو مقدمه؛ 1️⃣یکم. یک وقت پیام قدرت تاثیر بر مخاطب دارد. یک وقت فراتر از مخاطب، قدرت اثرگذاری بر جامعه دارد. اما یک زمان پیام چنان ارتقا می یابد که قدرت در نوردیدن تاریخ دارد. پیام در کربلا چنین بود. از فرد و جامعه عبور کرد و از دل تاریخ دست ما رسید. از انسان سازی و جامعه سازی فراتر رفت و امروز تمدن ساز است. 2️⃣دوم. یکبار قدرت پیام در سطح افکار عمومی است. یک زمان هم قدرت پیام در سطح تغییر رفتار است. اما یک زمان چنان ارتقا پیدا می کند که قدرت پیام به سطح ایمان می رسد. خون شهدای کربلا چنین بود. خون مظلوم، ذهن ها را رشد می دهد و با ساخت رفتار، عمق می بخشد و در نهایت ایمان ساز می شود. 🔻هرزمان در جبهه حق انسداد پیام ایجاد شد، خون مظلوم "پیام بر" می شود. پیام بر غزه نیز همین خون مظلوم است. خون کودکان و زنان غزه نه صرفا به مثابه یک رسانه، بلکه در قامت یک معلم و پیام بر چنین نقشی داشت. نقش بیدار کننده وجدان ها. نقش آگاه کننده ذهن ها. نقش خروشان ساز انسان ها. ظلم به مردم مظلوم فلسطین داشت به فراموشی سپرده می شد که خون مظلومان غزه پیام بر شد و انسداد را شکست. 🔻ثمراتش را ببینید. 🔸قدرت نهایی در تغییر جهان، قدرت توده هاست. امروز به برکت خون های ریخته شده در غزه مردم دنیا بیدار شدند. یک ثمره اش تغییر محاسبات در منطقه. امروز هم جایگاه مقاومت ارتقا و تثبیت و توسعه یافته است و هم دولت های منطقه مثل گذشته نمی توانند پشت ظالم بایستند. 🔸امروز بیداری مردم دنیا حتی دولتمردان غربی و آمریکایی را هم دچار چالش کرده است. آمریکا ناچار می شود مقابل قطعنامه شورای امنیت سکوت کند. غرب ناگزیر می شود به قطعنامه عدم فروش تسلیحات به اسرائیل تن دهد. 🔸از همه مهمتر افتادن نقاب اهریمنی رژیم اسرائیل باعث شده است این رژیم قوه عاقله اش را از دست بدهد و مثل یک مجنون خود را به در و دیوار زندان خودساخته بزند بلکه رهایی پیدا کند. یک روز زن و بچه ها را می زند و یک روز بیمارستان و یک روز تیم های امدادجهانی و یک روز کنسولگری و هرچه بیشتر تقلا می کند بیشتر فرو می رود. 🔻اما ثمره خون مظلوم تنها روشنگری نیست. سطح اثرش تنها در سطح افکار عمومی نیست. خون مظلوم ایمان ساز است. بیدار کننده فطرت ها و رشددهنده معنویت ها است. 🔻راه پیمائی روز قدس مردم ایران یک نمونه اش. در خبرها آمده بود رشد 50 درصدی داشته است. مردم سالاری حقیقی را باید در روز قدس دید. دفاع از مظلوم و خروشان علیه ظالم؛ آنهم با زبان روزه و زیر گرمای طاقت فرسا. هم آرمانخواه و هم اهل مقاومت. این مردم انقلابی اند یعنی همین. 🔻"آرمانخواهی" و "مقاومت" درسی است که "پیام بر" غزه به تاریخ داد...واپسین درس خون های به ناحق ریخته شده.... @HOWZAVIAN
❇️ حوزه و روحانیت از نظام و حاکمیت اسلامی جدا نیست ◻️حوزه امروز حوزه‌ای کنشگر برگرفته از بُن‌مایه‌های حوزوی است 🔻آیت‌الله اعرافی درجمع دبیران ستادهای راهبری حوزه‌های علمیه: حوزه علمیه امروز حوزه‌ای کنشگر و فعال است و این نقش آفرینی و کنشگری به معنای فاصله گرفتن از بُن‌مایه‌های حوزوی نیست. @HawzahNews
. واژه «کنشگر» نیازمند توسعه مفهومی در حوزه علمیه است. باید ببینیم آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزه‌های علمیه چه ابعادی از «کنشگری» را اراده کرده‌اند. طبق شواهد و گفت‌وگوهای گوناگون باید عرض کنیم که از نظر بسیاری از نویسندگان و اهالی ادبیات، حوزه‌ی علمیه‌ی امروز، جزء نهادهای منفعل در عرصه کنشگری رسانه‌ای است. شاید به زعم مدیر محترم حوزه علمیه، در پژوهش یا تبلیغ شفاهی کنشگر باشیم؛ والله اعلم. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
یادداشت‌های تبلیغی رمضان در مینسک (۵)؛ دانشجویان انجمن اسلامی ✍️ احمد اولیایی نوشت: 🔹اینجا دانشجویانی دارد که انسان بدان‌ها غبطه می خورد. حفظ دین و به نوعی زیست مذهبی در شرایطی که برای ما در ایران مهیاست شاید خیلی هنر نباشد اما برای دانشجویانی که همه چیز از نوع بدش برای آن ها حاضر است و محیط مذهبی نیز موجود ندارد، واقعا ستودنی ست. 🔸دانشجویانی که نه تنها تلاش می‌کنند دین خود را حفظ کنند، گرد هم آمده و در نگهداشت و ارتقای عرق دینی و حتی علاقمندی دوستان خود به نظام می‌کوشند. 🔹یکی از علقه هایی که این عزیزان را حفظ کرده است، محبت اهل بیت علیهم السلام است. در شهری که شب ها زیست شبانه آغاز می شود و مظاهر لذت چشم نوازی می‌کند، این دانشجویان در محلی بنام بیت الزهرا سلام الله علیها در مناسبت‌ها گرد هم می آیند و برای شهادت یا ولادت حضرات معصومین علیهم السلام برنامه می‌گیرند. سعی می‌کنند با برنامه هایی مانند دورهمی و فوتبال و ...، دیگر دانشجویان را نیز به بیت الزهرا جذب کنند. 🔸فارغ از اینکه در ایران باید برنامه ریزی دقیق و دائمی برای ارتباط حضوری طلاب کارآمد، با این دانشجویان وجود داشته باشد، می‌بایست در نهادهای مرتبط با تبلیغ بین‌الملل فرایند پشتیبانی علمی و محتوایی ازین‌ها نیز صورت گیرد. پ.ن: تصویر اول مربوط به اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ویتبسک (شهر دیگری در بلاروس) در بیت الزهرای مینسک. تصویر دوم مربوط به مراسم احیا با دانشجویان https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
. 🔳 دانیال بصیر از «فکرت» خداحافظی کرد ✍️رسانه‌ی اندیشه‌ای فکرت پس از سه سال تولید محتوا در حوزه‏ علوم انسانی، وارد مرحله تازه‌ای شد. 🔺باشگاه نویسندگان حوزوی برای دکتر بصیر و آقای لطفی آرزوی پیروزی و موفقیت دارد. 🔻 امید که رسانه‌های گفتمان انقلاب اسلامی در میدان اندیشه از فراز و فرود «گام اول انقلاب» بهره گرفته و به ایده‌های جدید، بومی و کارگشا تن دهند. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✍️ به بهانه استهلال ماه شوال ✅ استهلال توسط شیخ فضل الله نوری(ره) با بهره گیری از علم نجوم 🔰مفهوم شناسی ✍️ نگاه کردن به آسمان جهت دیدن هلال در شب اول ماه قمری را استهلال گویند. مطابق با نظر برخی از لغت‌شناسان، هلال از اهلال به معنی بلند کردن صدا گرفته شده به این جهت که مردم به هنگام دیدن آن با صدای بلند دیگران را از آن آگاه می‌ساختند.از این رو بلند‌کردن صدا به تلبیه در مناسک حج و نیز فریاد نوزاد هنگام ولادت را هم که در آنها نیز بلند‌کردن صدا وجود دارد، استهلال می‌گویند استهلال عملی مستحب و گاه واجب کفایی است؛ بسیاری از وظایف و عبادات فردی و اجتماعی مسلمانان بر اساس ماه‌های قمری و تشخیص آغاز ماه‌های قمری نیز مبتنی بر رؤیت هلال است. تعیین ماه‌های حرام و ارتباط تنگاتنگ آن با موضوع دیه، تعیین ایام حج و روز عید قربان، تعیین ابتدا و انتهای ماه رمضان با زندگی مسلمانان ارتباط دارد. قرآن کریم از هلال ماه، منازل ماه، گردش ماه بر اساس نظم و محاسبه دقیق و نقش آن در تعیین اوقات زندگی مردم و تعیین زمان حج سخن گفته است. بر پایه روایات، وجوب روزه در ماه رمضان و افطار در عید فطر، وابسته به رؤیت هلال است مانند «صُومُوا لِرُؤْیتِهِ وَ أَفْطِرُوا لِرُؤْیتِهِ؛[۱] روزه بگیرید با رؤیت آن و افطار کنید با رؤیت آن». همچنین در دیدگاه فقهی، تعیین هنگام انجام مناسک حج و وقوف در عرفات، مشعر و منا، وابسته به ثبوت هلال ذی الحجه است. متن کامل @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زندگی سراسر زیبا است.docx
27K
. 💠 فصل نِشا و نشأت ✍ محمد صدرا مازنی شروع هرکاری برایم شورانگیز بود؛ فصل نشای شالی به مزرعه می‌رفتیم. پرسه زدن در آب‌‌وگل(آن‌هم در زمینی که تازه شخم زده شده بود تا نشای شالی راحت‌تر شود)، به مساحت یکی دو هزار متر مربع برای خودش یک بازی هیجان‌انگیز در عالم کودکی به‌شمار می‌رفت، گاهی نیز در آب و گل واژگون می‌شدم. تمام تن و بدن و سروصورتم با گل استتار می‌شد. در لابلای انبوهی از گل‌ولای یک‌جفت چشم دیده می‌شد. راضی بودم. مدتی که می‌گذشت، همان کارهایی که شروعی زیبا داشت، دیگر برایم جاذبه نداشت! بیدار شدن برای رفتن به مزرعه سخت بود، مثل تجربه بیدارشدن در تاریکی صبح و راهی مدرسه شدن در روزهای سرد زمستان، آن‌هم در اضطراب موقعیتی که از فرط خستگی بازیِ کودکانه تکلیف شبت را ننوشته باشی! هرکار دیگر نیز وقتی از جنبه‌ی تفریحی‌اش خارج می‌شود، کسل‌کننده است. روزهای اول مدرسه همه چیز نو و تازه بود، دیدن رفقای قدیمی و پیداکردن دوستان جدید، کتاب جدید، معلم جدید، گاهی مدرسه‌ و کلاس و میز و نیمکت جدید. همه خوب بودند، چون جنبه سرگرمی‌ داشتند! اما همینکه قضیه جدی می‌شد، ملال می‌شدند! یادداشت «زندگی سراسر زیباست!» را بخوانید. @HOWZAVIAN
آدمی به هر میزان که از روبه‌رو شدن با شبهات واهمه دارد، در عقایدش متعصب است. ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
❤️ دل از من برد و روی از من نهان کرد ✍ علی خسروی دل از من برد و روی از من نهان کرد خدا را با که این بازی توان کرد؟ شب تنهائیم در قصد جان بود خیالش لطف‌های بی‌کران کرد چرا چون لاله خونین دل نباشم که با ما نرگس او، سر گران کرد در کوچستان شب تنهاترینم؛ در اشک‌هایم گم می‌شوم و نام خود را روی برگۀ فراموشی می‌نویسم، ساکن کوچۀ بی نشانی‌ام، آنجا که قامت آرزوها می‌شکند و آسمان تحفه‌ای از مهتاب نمی‌آورد. سرزمین توبه، شهرالله‌ اکبر، رمضان.. چه مشتاق بودم برای دیدار دوبارۀ  تو ..، تو که کبوتر قلب مرا تا آشیان دعای سحر می‌بری و چه گرم می‌تراود این سحرگاه آخرین، شعر بی‌پایان اشک بر گونه‌های من تا دوباره باز آیی؟! دُرّ شاهوار تقویم‌های قمری، دست‌نگهدار خدا برای آدم در لحظه‌های بی‌خبری. آمدی با آسمان نزول قرآن، از جاده‌ای که جبرئیل آمده بود، در شهرآشوب غصه‌های دنیا، بساط بهشت گشودی. آمدی نفس‌های ما را با تسبیح عوض کردی، آمدی هر خواب ما را عبای عبادت بر روی دوش نشاندی، آمدی با هر دعای سحر، آب گوارای عشق به ما تعارف کردی و در هر دیدار، برگۀ ملاقات‌مان با خدا را امضا کردی. اینک می‌روی رمضان! و ما چه مهجور و چه مغموم جای قدم‌هایت گل اشک می‌کاریم.. خداحافظ رمضان! ماه محبوب خدا؛ ماه ضیافت، ماه عبادت، سرمۀ دل‌ربای چشمان اسلام، غُررالایام.. خداحافظ رمضان! خداحافظ هم‌نشین دل‌نشینم. من بودم و یک ماه تمام قَمری، قُمری قلب شکسته‌ام، گناهان کم شده‌ام. خداحافظ شهر صیام که هر شب من بودم و تو بودی و جشنوارۀ گل‌های کربلا، روضۀ اباعبدالله(ع)، بهشت بی‌تکراری بنام افتتاح، ابوحمزه، مجیر ، جوشن کبیر.. «مناجات باخدا»! خداحافظ ماه عروج علی(ع)، که وقتی عِطر ریحان تو بر مشام جانم پیچید سرشار از شعف شدم، چون کودکان بالا و پائین پریدم! اکنون لحظۀ وداع هم بگذار چون کودکان گریه کنم و خودم را بر زمین دلتنگی تو بکوبم! ..السّلامُ علیَکَ مِن مُجاوِر رقّت فیه القلوب، وَ قلّت فیهِ الذُنُوب... السَلامُ علیَکَ مِن شَهر لا تُنافِسُهُ الایام... السَلامُ علیکَ مِن مطلوبٌ قبلَ وَقتهِ، و مَحزونٌ علیه قَبلَ فوتهِ... @HOWZAVIAN
محمدمهدی دستورانی و اما جمعیت انبوه مردمی که برای اقامه‌ی نماز عید فطر در سراسر کشور (خصوصا مصلی تهران به امامت حضرت‌آقا، مشهد، قم) آمده بودند و تصویر همگی‌شان هم در رسانه‌ها ضبط شده؛ ظاهرا هیچ کدام از این‌ها، جزو «مردم» حساب نمی‌شوند. جمعیت به این زیادی، لیاقت ندارند که آن افراد به ظاهر آزادی‌خواه، نام «مردم» را رویشان بگذارند. باید حتما یک شلوغ‌کاری به دست اینها صورت بگیرد که آزادی‌خواهان، متوجه این جمعیت باشند... و الا این‌ها مردم نیستند؛ و ظاهرا هنوز هم مردم ایران، دیگر دین و اعتقادی نمی‌خواهند. من که نمی‌توانم این هجمه از «خود را به کوری زدن» را هضم کنم. و متاسفانه گاهی ما هم تحت تاثیر هجمه‌های تبلیغاتی این «آزادی‌خواهان» قرار می‌گیریم و غصه‌ی بی‌دینی مردم را می‌خوریم! @HOWZAVIAN
🟢 امیرمؤمنان علیه السلام و مواجهه با بی‌حیایی زنان ✍ دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم نوشت: 🔸یکی از مهم‌ترین عوامل «بی‌عفتی» و بی‌حیایی زنان و دختران، «بی‌غیرتی» مردان و همسران آنها است. به همین دلیل، شیاطین انس و جن همواره پیش از آنکه مستقیماً زنان را دعوت به بی‌حیایی و برهنگی و بی‌عفتی کنند، غیرت و فضیلت دفاع از ناموس را از مردان می‌ستانند. وقتی غیرت یعنی «نیروی دفاع از ارزش‌ها» را از مردان گرفتند، به راحتی می‌توانند بی‌عفتی و بی‌حیایی در زنان را رواج دهند. 🔹قرآن کریم هم در تشریح راهبرد فرعون برای استیلای بر جامعه و «توسعه فساد» ابتدا مسأله «غیرت‌زدایی» از مردان و پسران را مطرح می‌کند: «يُذَبِّحُ أَبْناءَهُم» و سپس «حیازدایی» از زنان را بیان می‌کند: «وَ يَسْتَحْيي‏ نِساءَهُمْ» (قصص، آیه۴) 🔻به همین دلیل است که علیه السلام نیز در دوران حکومت خود، وقتی از رفتارهای هنجارشکنانه و خارج از چهارچوب برخی از زنان و دختران عراق و کوفه مطلع شد، به جای سرزنش مستقیم زنان، به مردان و همسران آنان نهیب زد و فرمود چرا غیرت‌ نمی‌ورزید؟ چرا اجازه می‌دهید زنان و دختران‌تان چنین کنند؟! «يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؛ اى اهل عراق، شنيده‏ام كه زنان شما در راه‏ها با مردان برخورد مى‏كنند (به يك ديگر شانه مى‏زنند) آيا خجالت نمى‏كشيد؟» براساس نقلی دیگر آن حضرت فرمودند: «أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوجَ؛ و فرمود: آيا شرم نمى‏كنيد و به غيرت نمى‏آييد كه زنان شما به بازارها مى‏روند و با مردهاى كفّار شانه به هم مى‏زنند و مزاحمت ايجاد مى‏كنند.» 🔸خدا رحمت کند را چه زیبا رابطه بی‌غیرتی مردان و بی‌عفتی زنان را تشریح کرده‌اند: «اگر زنى آلوده شد، مردْ ديگر نمى‏تواند ادعاى شرافت كند، ... زن در جهات عفتى، ناموس مرد است ... يعنى اگر زنى- العياذ باللَّه- در مسائل عفت آلودگى داشته باشد دامن مرد آلوده مى‏شود، ... قرآن مى‏گويد: «خبيثات مال خبيثين است». زن‌هاى ناپاك مال مردان ناپاك است و زنان پاك مال مردان پاك است، اين ناظر به پاكى ناموسى است؛ يعنى مردِ ناپاك است كه غيرت را از دست مى‏دهد و زن ناپاك را مى‏پذيرد و ناراحت نيست كه زنش ناپاك باشد، ولى مرد پاك امكان ندارد كه زن ناپاك را بپذيرد. اين است كه طبعاً يك نوع انتخاب صورت مى‏گيرد. اين بيانِ حكم شرعى نيست، بلكه قرآن يك قانون طبيعى را بيان مى‏كند: طبعاً اين طور است كه پاك‌ها سراغ پاك‌ها مى‏روند و ناپاك‌ها سراغ ناپاك‌ها.» (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۲۶، آشنایی با قرآن(۴)، ص۴۳۲-۴۳۳) @HOWZAVIAN
⁉️ دیالکتیک «شکّ و شرک» ✍ دکتر حبیب الله بابایی نوشت: بنیان تمدن توحیدی بر پایۀ شکّ نیست بر پایۀ ایمان است، ایمانی بر بنیان معرفت توحیدی. توسعۀ فرهنگ شکّ و تعمیق آن و تردید در باورهای فطری، اخلاقی و دینی، زمینه را نه برای تمدن خواهد گشود و نه برای توحید. تمدن را با نوعی از گسست عمیق فرهنگی مواجه خواهد کرد و توحید را هم به سمت کفر و شرک خواهد کشانید.اساسا با توسعۀ شکّ و تردید در جامعه به جای تمدن توحیدی، جامعه‌ای مشحون از شِرک متراکم و پاره‌پاره خواهیم داشت. در نسبت بین «شک» و «شرک» برای نمونه می‌توان آیات 21 تا 26 سورۀ قاف را مورد تأمل قرار داد بویژه آنجا که می‌فرماید: مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُرِيبٍ ﴿۲۵﴾ الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ ﴿۲۶﴾ [هر] بازدارنده از خيرى [هر] متجاوز شكاكى (۲۵) كه با خداوند خدايى ديگر قرار داد [اى دو فرشته] او را در عذاب شديد فرو افكنيد (۲۶). اجمالا در این آیات نسبتی وجود دارد بین «شک انکاری» و «شرک». آنجا که شک‌ورزی موجب دوری انسان از توحید و ارتکاب نوعی از شرک در فکر و فرهنگ خود می‌شود و آنجا که شرک‌ورزی در رفتار و عقیده، راه را برای تردید‌های بیشتر و بلکه شکّ‌های غیراخلاقیِ مضاعف هموار می‌کند. دیدن این دیالکتیک بین «شکّ» و «شِرک» یکی از موضوعات بسیار بنیادین در فهم ماهیت تمدن توحیدی و تفاوت آن با تمدن‌های غیرتوحیدی است. @@ گفتنی است آنچه در این تأملات قرآنی در باب «شکّ» مطرح شد صرفا در آمدی بود برای تفکر در موضوع «شکّ فرهنگی» و «فرهنگ ایمانی» و جایگاه تمدنی آن در دو سویۀ تمدن اسلامی و تمدن سکولار غرب. تفصیل این موضوع را باید جایی دیگر پی گرفت.... در این باره👈 در این صفحه @HOWZAVIAN
. تبیین در لبنان حضور تبلیغی دکتر علی صالحی، دانش آموخته دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدیر کانون نویسندگان حوزوی(مدادالفضلاء) شعبه خراسان در مجامع آموزشی و فرهنگی و دینی لبنان نشست دبیران کانون نویسندگان حوزوی در قالب تماس تصویری با حجت الاسلام صالحی برگزار و بر روایت دقیق از وضعیت لبنان و جایگاه ایران در آن کشور تأکید شد. همچنین در این نشست، روایت‌نویسی از خلأهای مهم در سفر تبلیغی طلاب بیان شد که ضرورت دارد در این زمینه سیاستگذاری نظام تبلیغی کشور متناسب با عصر رسانه به‌روزرسانی شود. @HOWZAVIAN
💠 خیابان‌های مقاومت در لبنان ✍️ علی صالحی، دکتری علوم قرآن و حديث تازه به فرودگاه بیروت رسیدم، رأس ساعت ٣٠: ١١ ظهر به وقت بيروت در روز ١٥ ماه مبارك رمضان مورخه ١٤٠٣/١/٧ سوار ماشین شدم و در حین مسیر، چشمانم به تابلوی جاده الامام الخمینی(ره) افتاد، احساس شعف و شادمانی کردم. دیدن تصاویر امام خمینی و رهبر انقلاب، امام موسی صدر و سید حسن نصرالله و تندیس شهید سلیمانی چشمان مرا به خود جلب کرد. این بار هم احساسی از جنس عزت. لبنان غنی و عظیم است؛ اما نه فقط به دریای بزرگ مدیترانه یا به کوه‌های برفراشته یا قصرهای چند ستاره بلکه چون مردمی به وسعت دریا و به استقامت کوه‌ها و به درخشانی ستاره‌ها دارد. مردم لبنان، مردم بسیار مهربان و لهجه لبنانی، لهجه بسیار دلنشین و دوست داشتنی است. واژه‌هایی مانند «هلا هلا»، «حبیب البی» و «شو بدک» و «تئبرنی» همچنان گوش مرا می‌نوازد. براستی در توصیف اینجا باید گفت: «لبنان یعنی بَلد الحُب»، «یعنی بَلد المُقاوَمه» «لبنان بَلد الحِضاره». جالب این است که لبنانی‌ها، کشور ایران را بسیار دوست دارند. در نگاه آنان، ایران کشوری مقتدر، دارای رهبری حکیم و مردمی بصیر است. اگر چه از کم‌لطفی خواص گله دارند؛ اما ایران را ام القرای جهان اسلام می‌دانند. پایان بخش نخست | ادامه دارد... @HOWZAVIAN
. 🔴 دروغ افول دینداری صفحه دکتر اولیایی در ✍️ ویراستی @HOWZAVIAN
🗞 معرفی مجموعه یادداشت‌ ✍️ محمدمهدی حسین‌زاده 1️⃣ پیشنهادی به علاقه‌مندان اندیشه معارفی رهبر معظم انقلاب https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/847 2️⃣ مساله‌ی تبلیغ در نبرد تمدنی https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/964 3️⃣ نخبه کیست؟ شاخص نخبگی چیست؟ (تحلیلی بر اساس سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار نخبگان) https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/886 4️⃣ علوی بروجردی و اعلام موضع نسبت به مسئله فلسطین https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/949 5️⃣ آکتور حوزوی https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/1001 @HOWZAVIAN
. 👥شما هم می‌توانید هر ماه بسته یادداشتی خود را برای معرفی به تحریریه نویسندگان حوزوی ارائه دهید. 👤ارسال به @rahil1357
🔴 برکات موشک ✍️ عباس بابائی جنگ پدیده‌ی نامبارکی است؛ اما «جهاد فی سبیل‌الله» در برابر «اعداءالله» برکاتی الهی روزی «عبادالله» می‌کند: ۱) «نصرت الهی» جز با «نصرت رهبر الهی» نازل نمی‌شود؛ و الا سال‌ها دیدیم که چگونه موشک ارز و سکه و دلار دمار از روزگار همگان درمی‌آورد. ۲) «ترس» یکی از کاراترین لشکریان شیطان است؛ «موشک» برّاترین «شمشیر» برای بریدن سر این لشکر است. ۳) از لوازم اصلی رسیدن به «تمدن اسلامی-ایرانی»، حفظ و ارتقاء «عزت ملی و اقتدار بین‌المللی» است که گاهی فقط با «موشک» به‌دست می‌آید. ۴) «موشکِ بهنگام» یک ملت را از خوابِ نابهنگام نجات می‌دهد تا مبادا زیر گام‌های دشمنش بیدار شود. ۵) «امنیت» برگ برنده‌ی «جمهوری اسلامی» است که گاهی برای تثبيت و ارتقائش باید دشمن را با «موشک» نوازش کرد. ۶) شهید چمران گفت: «وقتی شیپور جنگ نواخته شود، مرد از نامرد شناخته می‌شود.» «موشک»ها هنوز پرواز نکرده‌اند، بسیاری از نامردانِ‌ناهمراه به ناله و آه درآمده‌اند. ۷) «خروش موشک»، عرصه‌ی «حرم جمهوری اسلامی» را بر ترک‌تازی زالوصفتان بازار و نابودگران حیا و وقار بسیار تنگ می‌کند. ۸) «سگ زنجیری و هار» هیچگاه با گفتگو و عقب‌نشستن مهار نمی‌شود؛ باید با «سنگ» دندان‌هایش را شکست. @HOWZAVIAN
💠 به داشته‌هایمان توجه کنیم ✍️ بابک شکورزاده ناشکری همیشه به کفران و ناسپاسی صریح نیست. گاهی اوقات ندیدن دارایی‌ها و مواهبی که خداوند به انسان عطا کرده نیز ناشکری به حساب می‌آید. مثلا سلامتی، نعمت گرانبهایی است که معمولا تا نقصانی در آن به وجود نیاید انسان به اهمیت آن پی نمی‌برد. سخنی طلایی به بقراط منسوب است که «سلامتی، تاجی است که فقط انسان بیمار آن را می‌بیند.» حقیقت هم همین است؛ مثلا وقتی یک دندان درد ساده مانعی برای غذاخوردن و یا حتی نوشیدن آب گوارا می‌شود یا وقتی انگشت شصت کار نکند، برای بستن دکمه لباس مشکل زیادی پیدا می‌کنیم، تازه می‌فهمیم که همین مسائل به ظاهر ساده چه نعمت‌های بزرگی هستند؛ حالا چه برسد به مشکلات بزرگتری مثل بیماران کلیوی که مجبور به دیالیز می‌شوند. این نعمت‌ها فقط در بُعد سلامتی است که خیلی‌ها از آن غافلیم. هر کسی در زندگی خود در ابعاد مختلف، نعمتهای فراوانی دارد که معمولا آن‌ها را نمی‌بیند و فقط نداشته‌های زندگی به چشمش می‌آید و ناراحت است که چرا فلان چیز را ندارد. باید توجه کنیم که خیلی وقت‌ها همین غرغر کردن‌ها ناشکری به حساب می‌آید. به قول معروف نیمه پر لیوان را نگاه کنیم. @HOWZAVIAN