eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
516 ویدیو
181 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ • من همیشه وقتی در بین جوان‌ها هستم به خصوص جوان‌های نخبه در درجه‌‌اوّل احساس شکر می‌کنم، شکر خدای ِ متعال ــ ما بِکُم مِن نِعمَةٍ فَمِنَ اللّه .. شما نعمت خدا هستید برای ما، عطیّه‌ الهی برای دلسوزان نظام محسوب می‌شوید برای ما ـ کسانی که‌ عمرطولانی‌ گذرانده‌اند ـ شما جوان‌ها حقیقتاً یک لطف الهی و نعمت الهی هستید، شکر. دوّم امید، به آینده‌ی کشور اهمّیّت می‌دهیم. به افقی که در مقابل چشم‌مان هست اهمّیّت می‌دهیم، شما را که انسان می‌بیند، امیدوار می‌شود به اینکه این آینده، آن‌چنان که امید و آرزو داشتیم ان‌شاءاللّه تحقّق پیدا خواهد کرد. @insamti | این سمتی • @howzavian | نویسندگان حوزوی
. 🔥دردِ بدون تیتر! «این طلبه‌های دست‌به‌قلم جوان، خیلی قیمت دارند.» این را رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان مجله‌ی حوزه‌ فرمودند. از آن دیدار بیش از 30 سال می‌گذرد؛ در تاریخ "۱۳۷۰/۱۱/۲۸" آیا در این سی سال طلبه‌های جوان در نگاه مدیران و سیاستگذاران قیمت پیدا کرده‌اند؟ در شورای عالی حوزه، در مرکز مدیریت، در دفتر تبلیغات؟! طلاب جوان دهه هفتاد امروز کجا هستند؛ پیر شدند. خیلی‌ها آمدند و پیر شدند، دست به قلم شدند و در برنامه‌های حوزه‌های علمیه و مدارس و توابع عریض و طویل‌اش، ارج و قیمت پیدا نکردند. @howzavian | نویسندگان حوزوی
Ali-Fani-Ziyarat-Ashoura.mp3
11.65M
دست بر سینه گذارید سلامی بدهیم تا شب جمعه همه زائر ارباب شویم تمام دلخوشیم به مستحبی است که جوابش واجب است. ((صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام )) @howzavian | نویسندگان حوزوی
ای التیام زخم ها، ای حسرت دیرینه برگرد یلدا سحر شو! صبح زیبا! ای بهار سینه بر گرد! سرد است و مه آلود و پرآشوب دنیای نفس گیر ای روشنای چشم ها! ای یار! این آدینه برگرد @shaeranehowzavi
32.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘سکولاریسم حوزوی در حال رشد است! 🎙حجت الاسلام اسکندری ⁉️حوزه علمیه اگر بتواند طی 50 سال آینده، رسوبات تفکر مرحوم فیرحی را پاک کند کار بزرگی کرده است؛ فیرحی با پنبه سر می برید! ⁉️مرحوم فیرحی در اردیبهشت 99 صراحتا گفت در زمان غیبت نه تنها حکومت نباید تشکیل داد حتی تبلیغ دین هم ممنوع است؛ مهدی نصیری تفکر سنتی و فیرحی تفکر مدرن داشت و جالب اینکه هر دو به همین نتیجه رسیدند!! ⁉️فیرحی صراحتا گفته بود دنبال دموکراتیزه کردن فقه است. @HOWZAVIAN_kerman
🇵🇸 پرونده «زن در جامعه فلسطین»/۱؛ ▫️چرا زن فلسطینی در کانون توجهات قرار دارد؟/ انتقام‌جویی کینه‌توزانه از مادران غزه ✍🏻 الناز رحمت نژاد 🔺امنیت و آزادی تردد، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، خوراک، پوشاک، مسکن، اشتغال، بازنشستگی و خدمات ضروری اجتماعی حقوق ساده یک زن است. رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ با اشغال هفتاد و شش ساله سرزمین فلسطین زنان فلسطینی را از این حقوق ساده محروم کرده است. 🔺فرقی نمی‌کند زن فلسطینی ساکن سرزمین فلسطین باشد یا خارج از آن و در کشورهای دیگر. تأثیرات منفی اشغال همه ابعاد زندگی زنان فلسطینی را اعم از فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در برگرفته و به نمونه‌ای رنج آور، سخت و متفاوت از دیگر زنان جهان تبدیل کرده است. 🔺زن فلسطینی به دلیل جایگاه اجتماعی بنیادینش در جامعه فلسطین و نقشی که در مقاومت و بالا بردن روحیه خانواده ایفا می کند، همواره در دهه های اخیر در کانون توجه اشغالگران صهیونیست قرار داشته است. 🔺رژیم صهیونیستی با ارتکاب نسل کشی شدید در نوار غزه که به طور ویژه کودکان و زنان فلسطینی را مورد هدف قرار داده، در حال انتقام گرفتن از مادران فلسطینی باست. 🔗 متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید @howzavian_alborz
📮شیوهٔ بازنمایی شخصیت اهل بیت علیهم‌السلام در رسانه‌های بین‌المللیمیلاد حسن زاده ▫️تصور کنید در موقعیتی فرضی روبه‌روی یک فرد اروپاییِ مسیحی یا بی‌اعتقاد به خدا ایستاده‌اید. قرار است اسلام و تشیع را برای او توضیح دهید. از کجا شروع می‌کنید؟ کدام باور را برجسته می‌کنید؟ آیا باید به کشکولی از اعتقادات بپردازید؟ از توحید آغاز کنید؟ نبوت را شرح دهید یا اصل امامت را؟ شاید هم از موضوعی فرعی و غیرمستقیم؟ ▪️این چالش زمانی پیچیده‌تر می‌شود که تخاطب مستقیم وجود نداشته باشد و روایت از قاب رسانه‌های جمعی، به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی، منتقل شود. در این حالت، انتخاب موضوع و شیوه بیان اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. 🌱 در یکی از جلسات دوره ژورنالیسم بین‌الملل خبرگزاری «ابناء»، دکتر سهیل اسعد این موضوع را با پرسشی اساسی آغاز کرد: چگونه می‌توان جایگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام را در فضای بین‌المللی تقویت و تثبیت کرد؟ 🔻دکتر اسعد معتقد است برای موفقیت در این مسیر، نخست باید آسیب‌شناسی دقیقی از رویکردهای گذشته انجام دهیم. یکی از ایرادات اساسی ما، جدا کردن جایگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام از منظومه کامل اسلام است. گاهی به‌قدری بر یکی از اجزای این منظومه تأکید می‌کنیم که خود منظومه از نظر پنهان می‌ماند. اهل‌بیت علیهم‌السلام را نباید به‌عنوان عناصر مستقل معرفی کنیم، بلکه باید جایگاه ایشان را در منظومه کامل اسلامی نشان دهیم. ▪️همچنین یکی از چالش‌های بزرگ، انتخاب رویکرد مناسب برای معرفی اهل‌بیت است. سهیل اسعد معتقد است که بهترین رویکرد در فعالیت رسانه‌ای بین‌المللی، رویکرد انسانی است؛ چراکه انسانیت، مفهومی فراتر از زمان، مکان، فرهنگ یا تاریخ است. نمونه‌ای موفق در این زمینه، کتاب «امام علی، صدای عدالت انسانی» اثر «جرج جرداق» است که امام علی علیه‌السلام را به‌عنوان یک الگوی انسانی معرفی کرده است. 🔻دکتر اسعد به نکته‌ای کلیدی اشاره کرد: "برای معرفی اهل‌بیت علیهم‌السلام در عرصه بین‌المللی، باید هنر شخصیت آن‌ها را برجسته کنیم، نه صرفاً خود شخصیت را." به بیان دیگر، باید نشان دهیم که این شخصیت‌ها چه ارزش‌هایی خلق کرده‌اند؛ ارزش‌هایی که فطرت بشری همواره به آن‌ها عشق ورزیده است. برای مثال، وقتی می‌گوییم علی علیه‌السلام عادل است، این عدالت است که مخاطب را جذب می‌کند و از طریق آن، به شخصیت علی علیه‌السلام علاقه‌مند می‌شود. ▫️معرفی شخصیت‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام بدون تبیین مکتب و اندیشه‌های آنان ناقص است. دکتر اسعد گفت: "بسیاری از مخاطبان غیرایرانی بارها از امام حسین علیه‌السلام شنیده‌اند، اما هیچ‌گاه مکتب او را به‌درستی درک نکرده‌اند." در فضای بین‌الملل غیر از شخصیت‌های هنری و ورزشی باقی شخصیت‌ها در قالب یک مکتب معرفی می‌شوند. متفکر را باید در قالب مکتب فکری معرفی کنید. 🔻او همچنین بر اهمیت تدوین یک مانیفست جامع از تشیع تأکید کرد؛ کتابی که در چند صفحه، اصول مکتب شیعه را به‌صورت شفاف و موجز بیان کند که به عقیده اسعد کتاب انسان ۲۵۰ ساله متن مناسبی برای تهیه این مانیفست است. بد نیست با ذکر یک خاطره کوتاه تاکیدی بر این نظر دکتر اسعد داشته باشم: "خاطرم هست حدود ۸ سال پیش درجلسه‌ای که «حسن علی یحیی العماد» که او را خمینی یمن نیز توصیف می‌کنند گفت زمانی که اهل سنت یمن یا مردم دیگر کشورهای منطقه درخواست آشنایی با اهل‌بیت علیهم‌السلام را داشتند، چالش‌های بسیاری را در شروع و نحوه بیان متحمل می‌شدیم تا اینکه کتاب انسان ۲۵۰ ساله منتشر و پایه کنش‌های ما در معرفی اهل‌بیت شد." یک نمونه موفق رسانه‌ای 🌱دکتر اسعد به نمونه‌ای موفق از فعالیت رسانه‌ای اشاره کرد: حزب‌الله لبنان و فرهنگ مقاومت که به‌عنوان محصول مکتب حسینی معرفی شده‌اند. این روایت‌گری نشان داده است که فرهنگ مقاومت، ریشه‌ای عمیق در اندیشه‌های امام حسین علیه‌السلام دارد و این پیوند، توانسته است در عرصه بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای بیابد. ✔️ معرفی اسلام و تشیع، به‌ویژه در قاب رسانه‌های بین‌المللی، کاری ظریف و پیچیده است. این معرفی زمانی موفق خواهد بود که: • اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌عنوان بخشی از منظومه کامل اسلام معرفی شوند. • رویکرد انسانی در معرفی ارزش‌های آنان برجسته شود. • هنر و ارزش‌های شخصیت‌ها بر خود شخصیت غلبه کند. • مکتب اهل‌بیت به‌صورت جامع و مانا تبیین شود. ▫️جهان امروز تشنه عدالت، انسانیت و حقیقت است. اهل‌بیت علیهم‌السلام، تجسم این ارزش‌ها هستند و معرفی صحیح آنان، گامی بزرگ در جهت هدایت دل‌های تشنه به سوی نور است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پ.ن: شاید باور به آنچه گفته شد قدری برایتان دشوار باشد اما پیشنهاد میکنم از فضای فکری مسلط خودتان لحظه‌ای بیرون آمده و مجدداً متن را با توجه به پارادایم مسلط در فضای بین‌الملل بخوانید. @howzavian_alborz
یابصیر ✍️طاهره قادری بصیرت، آن قوّه نفسانی که به لطف پرودگار عالمیان عنایت می شود و موجب می شود تا صاحب آن قوّه، حقیقت و باطن امور را دریابد. انسان با بصیرت می تواند حق و حقیقت را از باطل به درستی تشخیص دهد، صحیح بشنود صحیح اندیشه کند و صحیح انتخاب کند. و خدا بصیرت را فقط از طریق واسطه ی حق و خلق به انسان و یا جامعه عطا میکند. و این بخشش در حالی است که خود فرد نیز قابلیت دریافت آن را داشته باشد و آن جز با توجه به ولیّ خدا ممکن نیست. و اطاعت از ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام اولین و آخرین راه برای دریافت بصیرت است. @AFKAREHOWZAVI
♦️علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت الله حائری شیرازی ✍️محمد حائری شیرازی آیت الله حائری شیرازی از عالمان متفکری بود که تلاش کرد میان معرفت دینی و حرکت اجتماعی پیوندی مستحکم ایجاد کند. او با تأکید بر تفاوت میان «ایمان اسمی» و «ایمان رسمی»، به نقش ولایت در تحقق ایمان رسمی و گذار از ظلمت به نور اشاره داشت و معتقد بود که این ولایت در سایه علوم انسانی اسلامی به کمال می‌رسد. از دیدگاه آیت‌الله حائری‌شیرازی، علوم انسانی_اسلامی یک پروژه آرمانی نیست، بلکه ضرورتی است که جامعه اسلامی بدون آن نمی‌تواند مسیر تعالی را طی کند. او تأکید داشت که این علوم باید به‌عنوان مبنای قوانین و سیاست‌های اجرایی قرارگیرند و تحقق آن‌ها نیازمند یک فرآیند طولانی و عزم جدی است. ایشان می‌فرمود: «البته وقتی علوم انسانی_ اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه‌مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.» این دیدگاه، واقع‌گرایی و آگاهی او از پیچیدگی‌های این مسیر را به‌خوبی نشان‌می‌دهد. ادامه در 👇👇 https://rahamedia.net/?p=7723 @howzavian_tehran
🔻 تکیه‌گاهی بزرگی در مواجهه با اندیشه‌های وارداتی و غیر اسلامی ▫️علامه مصباح به جاودانگی، جامعیت، جهانی بودن و عمق افکار و آموزه‌های اسلامی، اعتقاد راستین داشت و به‌خاطر تسلطش بر علوم مختلف اسلامی و روحیه نقادی و ذهن تحلیل‌گر، مرعوب اندیشه‌ها و افکار جدید و غیر اسلامی نمی‌شد. ▫️یکی از نعمات حضور علامه مصباح، دلگرمی ما در زمینه ارائه رویکردهای اسلامی در حوزه‌های جدید و مسائل روز جهانی بود؛ یعنی دل‌مان گرم بود که حداقل یک شخصیت اسلامی برجسته داریم که می‌تواند از منظر اسلامی، آن موضوع را تحلیل و بررسی کند یا در دیدار با شخصیت‌ها و استادان خارجی و غیرمسلمانان می‌توانند پاسخ‌های اسلامی شایسته‌ای را به آن‌ها ارائه بدهد. ▫️پاسخ هایی که باعث تأمل آن‌ها باشد، نه اینکه فقط حرف خودش را بزنند، بدون اینکه فرد مقابل حرف‌هایش را بفهمد یا منطق اسلامی یا مبانی یا نظریه پشتیبان آن را دریابد. ▫️متأسفانه الان در حوزه‌های علمیه شخصیت جامعی مثل ایشان نداریم، لذا از این منظر، پیام تسلیت «دکتر محمد لگنهاوزن» آمریکایی خیلی مهم است؛ آن‌جایی که می‌گوید: «باید تسلیت عرض کنم به غیرمسلمانانی که دعوت‌های ایشان را به گفتگوها از دست خواهند داد و به همه دوستداران فلسفه که جای خالی‌شان را در بین خود خواهند داشت.» 🆔 @howzavian_fars
چرخ خیاطی تحول‌ساز ✍️نجمه صالحی خیاط حرفه‌ای شهر قم بود. اخلاق خوب و کار تمیزش، موجب شد شهرتی در میان بانوان به ویژه همسران علما پیدا کند. با رفت‌وآمد این بانوان، روز به روز سوالی در ذهنش پررنگ‌تر می‌شد: "چرا بانوان قمی نباید مرکزی برای تعلیم علوم دینی داشته باشند؟" البته پیش‌تر از تأسیس حوزه خواهران در اصفهان توسط مجتهده بانو امین (ره) تشکیل شده بود، اما او اطلاعی نداشت و بعد ها متوجه شد. خلاصه که تصمیم گرفت تا این نیاز را در شهر قم برآورده کند اما تنهایی عملی نمی‌شد. او با دوستش خانم کریمی مشورت کرد و تصمیم بر آن شد با کمک برخی از دوستانش، تعلیمات دینی را در قالب حرکت‌های منضبط آموزشی شروع کنند. سپس با همکاری شهید آیت‌الله قدوسی (ره) مکتب حوزوی بانوان به نام مکتب توحید راه‌اندازی شد. در ادامه‌ی اقدام بانو امینی، سال ۱۳۶۳ تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در قم رقم خورد. اقدام به‌‌جای این بانو، نه تنها به بانوان قمی امکان تحصیل علوم دینی را داد، بلکه الگویی برای زنان دیگر شد تا در مسیر علم و دین بدرخشند و تصویری از ایمان، اراده و تلاش زنان در راه تعالی و پیشرفت جامعه اسلامی ارائه دهند. بانو امینی، به عنوان بانوی پیشران حرکت‌های علمی زنان و پیشکسوت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها می‌گوید: "زمانی که طلبه‌ها را به مسجد مقدس جمکران می‌بردیم، از امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف خواستم که طلبه‌های ما در همه کشورها مثل خورشید بدرخشند." اکنون بانوانی در کسوت استاد، مبلغ و پژوهشگر در سراسر ایران و مناطق اسلامی می‌درخشند و نمونه‌ای از بانوان موفق را در راستای تحقق الگوی سوم زن مسلمان به جهان معرفی می‌کنند. ماجرای تأسیس اولین گروه آموزش دینی خواهران، این تصور غلط برخی از افراد را که یک خیاط، آشپز، راننده و... نمی‌تواند در افزودن دانش و حرکت در مسیر ظهور گامی بردارد، بر هم می‌ریزد. هر فردی، با هر شغلی، می‌تواند نقش مهمی در مسیر ظهور و پیشبرد دانش، فرهنگ و آموزه‌های دینی ایفا کند. ◇"ای برادر تو همان اندیشه‌ای ما بقی خود استخوان و ریشه‌ای گر گل است اندیشهٔ تو گلشنی ور بود خاری، تو هیمهٔ گلخنی"◇ @AFKAREHOWZAVI
💠رساله عملیه زنان مجتهد برای بانوان ✍️ مهدی عامری 🔸یکی از پدیده‌های پربرکت انقلاب اسلامی ایران، تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران است. این اقدام در تاریخ تشیع بی‌نظیر و قابل توجه بوده و تأثیرات عمیقی بر زندگی زنان و دختران جوان مؤمن گذاشته است. با ورود به این حوزه‌ها، هزاران زن و دختر جوان تبدیل به فقیهانی می‌شوند که از علوم دینی آگاهی دارند و برخی از آن‌ها به درجه اجتهاد نیز می‌رسند. این حجم و کیفیت از آموزش دینی برای زنان به صورت ساختاری و نظام‌مند، در تاریخ تشیع کم‌سابقه است. 🔹در گذشته، زنان برای دستیابی به علوم دینی به مردان وابسته بودند، اما امروز شاهد تغییرات اساسی در این زمینه هستیم. اکنون اساتید حوزه‌های علمیه خواهران و اداره این حوزه‌ها به دست خود زنان انجام می‌شود. این تغییر نه تنها یک الگوی کامل و موفق زنانه را به نمایش می‌گذارد بلکه نشان می‌دهد می‌توان با رعایت چارچوب‌های شرعی و عقلانی آموزش موثر و فعال و مفید برای جامعه داشت. خروجی‌های این حوزه‌ها بانوان فرهیخته و فاضلی است که به حل مسائل متعدد اجتماعی و فردی زنان کمک می‌کند. 🔸در دیدار اخیر رهبری با زنان، آیت‌الله خامنه‌ای به مسئله‌ای مهم اشاره کردند که وظیفه جدیدی بر دوش حوزه‌های علمیه خواهران می‌گذارد. ایشان فرمودند که در مسائل خاصی که مردان نمی‌توانند به خوبی موضوع را تشخیص دهند، زنان باید از زنان تقلید کنند. این بیان به معنای آن است که زن مجتهد می‌تواند مرجع تقلید برای زنان باشد. این نکته به وضوح نشان می‌دهد که حوزه‌های علمیه خواهران باید از این پس مجتهدان زن خود را به جامعه معرفی کنند. 🔹مجتهدان زن باید فتوا دهند و رساله عملیه بنویسند و این امر می‌تواند تحولی بزرگ در مسائل زنان، چه در حوزه فردی و چه در مسائل اجتماعی، ایجاد کند. هرچند در فقه ما تا حدی به این موضوع پرداخته شده که در برخی از مسائل و موضوعات زنان باید به خود زنان رجوع کنند، اما مسئله تقلید از زنان، فراتر از مسائل فردی و شخصی است. 🔸این موضوع نیازمند تأمل و بررسی بیشتر است و باید برای تدوین رساله‌های مخصوص زنان که توسط زنان مجتهد نوشته می‌شود، برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد. در این حالت، یک عرصه جدید برای زنان باز می‌شود که می‌تواند برکات زیادی به همراه داشته باشد. چه بسا نیاز باشد در ساختار و نظام حوزه علمیه خواهران تحولات و تغییراتی صورت پذیرد. 🔹تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران نه تنها به ارتقاء سطح علمی و دینی زنان کمک کرده است، بلکه با ایجاد فرصت‌های جدید، به آنها این امکان را می‌دهد که در مسائل دینی و اجتماعی خود پیشگام باشند. با توجه به تأکید رهبری بر نقش زنان در حوزه‌های علمیه، می‌توان امیدوار بود که این روند به تحولی عمیق در ساختارهای دینی و اجتماعی زنان منجر شود و برکات آن در آینده نمایان شود. @howzavian_tehran