🌐 قدرت تخدیری رسانه
✍ محسن رفیعی وردنجانی
لذت زودگذر استفاده از مواد مخدر برای برخی، ساده ترین راه برای فرار و فراموشی موقت مشکلات، شکست ها و فشارهای روحی است. با محاسبه ای اندک به راحتی می توان دریافت که لذت خیالی و موقتی استفاده از مواد مخدر در برابر پیامدهای درازمدت و دائمی آن، به صرفه نیست؛ چنان که امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: «اذْکُرُوا انْقِطَاعَ اللَّذَّاتِ وَ بَقَاءَ التَّبِعَات؛ به پایان رسیدن لذت ها و برجاى ماندن عواقب ناگوارشان را همواره به یاد داشته باشید.» مواد مخدر، با معتاد کردن سوژه مورد نظر، او را به بی خیالی و غفلت از همه چیز و همه کس، جامعه، اطرافیان، خانواده و حتی خودش وادار می کنند. مخدر به معنای مسکّن و بیهوش کننده است.
در این نوشتار نمی خواهیم در مورد مواد مخدر سنتی و صنعتی و آثار آن ها بحث کنیم بلکه به مسکّن هایی مدرن تر و فراتر از مسکن های صنعتی می پردازیم. بحث ما درباره مسکّن های قوی جوامع بشری است. بر خلاف آنچه امروزه به عنوان مواد مخدر سنتی و صنعتی می شناسیم ابزار این تخدیر، رسانه و محتوای تخدیری آن است.
با یک سؤال آغاز می کنیم. اگر همه رسانه های تفریحی شامل صوتی و تصویری و تعاملی و... که ایجاد کننده لذت در انسان هستند از جهان حذف شوند چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا مردم به آنها عادت کرده اند؟ پاسخ روشن است؛ اغلب مردم جهان به لذتی که از رسانه های به خصوص تصویری می برند خو کرده اند.
سؤال بعدی آن که، لذت درک شده از این طریق از چه میزان دوام و حقیقت برخوردار است؟ پاسخ این سؤال هم این است که لذتی که امروزه ما از برنامه های لذتمحور رسانه ای می بریم محدود به همان زمان استفاده و کمی پس از آن است و اغلب چنین برنامه هایی نیز صرفاً خیال انسان را به پرواز در می آورد و انسان را در فضایی دور از حقیقت سیر می دهند؛ یعنی لذتی خیالی را القاء می کنند. ضمن این که همانند دیگر مواد مخدر، روز به روز بر شدت احساس نیاز به این نوع از تخدیر افزوده می شود.
به نظر می رسد که بحث روشن شد. رسانه ها به خصوص با محتوای تفریحی و لذتبخش خود در هر لحظه به تخدیر ذهن انسان می پردازند و مردم را معتاد به لذتی خیالی و گذرا کرده اند.
مخاطب عام سینما (و تلویزیون)، آدمى است خیال پرور و رؤیایى ... مهم این است که از خود بگریزد. سینما و تلویزیون با خلق شخصیت هایى آرمانى و واقعیتى رؤیایى آن گریزگاه را در اختیار او قرار مى دهد.
حتی رسانه های خبری، آموزشی و... به خصوص در بستر فضای مجازی با این که مفید به نظر می رسند مملو از حرف های غلط و زیبا هستند که مشتری فراوانی نیز دارند. این به معنای آن است که کم کم مخاطبین عام بدون آن که خودشان بدانند از فریب خوردن از رسانه لذت می برند و همین اعتیاد زیرپوستی، است که حتی سیاستمداران بی اخلاق را به سوء استفاده مکرر از قدرت تخدیری رسانه برای دادن آدرس غلط یا انحراف افکار عمومی و ... تشویق کرده است.
گویا وقتی پای جذابیت رسانه به میان می آید همه مواد مخدر پیش پای او لُنگ می اندازند. برخی محتواهای رسانه ای کاری می کند که حقایق تلخ اطراف مخاطبانشان اصلاً دیده و شنیده نشوند اگرچه بیخ گوش آنها اتفاق افتاده باشند؛ این است اثر مواد مخدر!
ادامه دارد...
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔘نقش حوزه انقلابی در جنگ نرم با دشمن
✍ علی عبادی
✳️ با توجه به پیشروی شناختی دشمن و سامان دهی فتنه ها، حوزه علمیه باید در این پیچ مهم تاریخی، افرادی را تربیت کند که بتوانند در جبهۀ رویارویی با فتنه های غبارآلود دشمن، فرماندهی کنند.
✳️ برای تجهیز علمی و عملی فرماندهان جنگ نرم باید در نظام آموزشی حوزه، تحول اساسی ایجاد بشود. تبیین فلسفه انقلاب، عوامل بقاء انقلاب، دستاوردها، آسیب ها، و انعکاس آن در دروس حوزه است که می توان شاهد طلابی بود که هم مدافع نظام و هم معرف اسلام و انقلاب در جنگ نرم با دشمن هستند و از تسخیر مغزها و دلها توسط دشمنان جلوگیری می کنند.
#حوزه_انقلابی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔴 اجتهاد در اصول یا انفعال در فروع؟
✍ علی بهاری
چند هفته پیش بود که خبر قتل دردناک دختری سیزده ساله بر صدر اخبار رسانهها نشست. ماجرا از این قرار بود که دختری نوجوان با جوانی نه چندان علیه السلام! از خانه میگریزند. پلیس او را مییابد و به خانوادهاش تحویل میدهد. پدر هم مدتی کوتاه بعد از بازگشت دختر به خانه در حرکتی وحشیانه با چند ضربه داس، پرونده زندگی دختر دلبندش را میبندد. این ماجرا موجی از یادداشت و تحلیل مجازی به راه انداخت. در این میان شماری از کسانی که دل در گروی سنت روشنفکری دینی دارند ریشه مشکل را در قوانین بدوی فقهی سنتی! خواندند و خواستار تغییر و بازنگری آن به نفع انسان – بخوانید بانوان! – شدند. این نوشتار بر آن است تا اظهار نظر آقای دکتر محسن کدیور به عنوان یکی از سردمداران جریان روشنفکری در این باره را نقد کند.
لینک یادداشت: http://fekrat.net/?p=1434
#رومینا
#فقه #حقوق
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
دو نفری که در این عکس می بینید ایوان فرناندز دونده اهل اسپانیا و آبل موتای دونده اهل کنیا هستند.(هشت سال پیش).
دونده سیاه پوست کنیایی،آبل موتای، نفر اول است و تا خط پایان ده متر فاصله دارد که با خیال اینکه از خط پایان عبور کرده، سرعتش را کم می کند.
ایوان فرناندز ، دونده سفید پوست اسپانیایی که نفر دوم و پشت سر او بوده متوجه اشتباهش می شود، ابتدا به او اشاره می کند که خط پایان آنجاست! وقتی می بیند که متوجه زبان او نمی شود، حریف را هل می دهد و پشت سر او می دود. موتای سیاه پوست به عنوان نفر اول از خط پایان عبور می کند و فرناندز دوم می شود.
همه اینها چند ثانیه اتفاق می افتد.
خبرنگار از فرناندز می پرسد که "برای چه این کار را کردی؟"
او پاسخ می دهد "رویای من این است که روزی همه ما اینچنین زندگی اجتماعی ای داشته باشیم."
خبرنگار قانع نمی شود: "ولی چرا اجازه دادی دونده کنیایی اول شود؟"
ایوان می گوید "من که اجازه ندادم! او خودش داشت اول می شد."
خبرنگار اصرار دارد که "اما تو می توانستی اول شوی."
ایوان نگاهی به او می اندازد و می گوید "درسته؛ اما حاصل آن پیروزی چه بود؟ آن مدال چه افتخاری برای من داشت؟ مادرم چه فکری در مورد من می کرد؟"
اولین عکس العملم از خواندن این گزارش اشک بود و گریه زیاد.
نمی دانم برای چه و از کجا و چرا؟جایی دیدم که نوشته بود، "روش ها و ابزارهای درستِ برنده شدن را به بچه هایمان بیاموزیم."
جا دارد که به هنر مادر ایوان سفید پوست فکر کرد و به رویایی که در وجود فرزندش پرورانده و به رابطه عمیقی که با او ساخته اندیشید.
@Jalal_va_bibikhanom
#فرزندپروری
#نویسندگان_حوزوی
@howzavi
🌐 مصادیق لهو و لعب رسانه ای
✍ محسن رفیعی وردنجانی
جنبه سرگرم کنندگی رسانه بیشتر از ابعاد دیگر آن مورد توجه انسان ها قرار گرفته است. سرگرمی که رؤیاها را به نام واقعیت به خورد او داده و می دهد.
در قرآن کریم از سه نوع سرگرمی یاد شده است که هر سه آن ها در نگاه نخست، خسارت بار و در نگاه دیگر اگر از خطوط قرمز فقهی عبور کنند حرام خواهند بود.
مفهوم لهو، لعب و لغو در قرآن
کلمه «لهو»، به معناى هر چیز و هر کار بیهوده اى است که انسان را از کار مهم و مفیدش باز بدارد و کلمه «لعب»، به معناى کار و یا کارهاى منظمى است با نظم خیالى و براى غرض خیالى مثل بازی هاى بچه ها. قرآن کریم در مورد این دو می فرماید: «وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ کانُوا یَعْلَمُون؛ این زندگى دنیا جز سرگرمى و بازیچه نیست، و زندگى حقیقى همانا [در] سراى آخرت است؛ اى کاش مى دانستند.»
جنبه سرگرمی رسانه های امروزی به یکی از قوی ترین مظاهر ترویج دنیاگرایی تبدیل شده است که نه تنها یاد آخرت را از ذهن ها و کارها دور می کند بلکه انسان را در امور دنیایی خویش نیز به اغماء برده است به شکلی که به وسیله آن بر روی حقوق جوامع بشری سرپوش نهاده می شود و ظلم را به جای عدالت به فروش می رسانند.
کار «لغو» آن کارى است که فایده نداشته باشد.چه بسا کاری نسبت به چیزی لغو، و نسبت به چیز دیگری مفید باشد. قرآن کریم یکی از ویژگی های مؤمنان را روی گردانی آنها از لغو دانسته و می فرماید: «وَ الَّذینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون؛ و آنان که از بیهوده روی گردانند.»
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔴 فاز جدید فتنه در راه است 🔴
⛔️کدهایی که منافقین #آشنا و اصلاح طلب های فاسد جهت ایجاد آشوب و درگیری مسلحانه و...ارسال میکنند ،
⛔️افسارگسیختگی تعمدی بازار ارز و سکه و مسکن و خودرو و ...،
⛔️کدهایی که صهیونیستها و رسانهها یشان در مورد سقوط بازار بورس میدهند ، آنهم در شرایطی که خودی های ساده لوح در زمین دولت فاسد و خائن بازی میکنند و بدون توجه به هشدارها توصیه آوردن خرده سرمایهها به بازار بورس را ، به رهبری نسبت میدهند.
⛔️خیز دولت برای افزایش #شوک_آور قیمت حاملهای انرژی( گازوییل ) با استناد به قانون بودجه سال جاری و البته تکذیب مکرر آن ،
⛔️ و شواهد و قرائن بسیار زیاد دیگری
نشان از این دارد که استکبار جهانی برای هفتهها و ماههای پیش رو در جهت ایجاد آشوب و نا امنی در ایران اسلامی برنامه دارد ، به این امید که شاید در واپسین فرصتها بتوانند کاری کنند و موقتاً راه نجاتی برای خود باز کنند .
♦️👈این بار هم برجام پرستان و غرب گدایان با محوریت دولت خائن و فاسد مجری برنامه استکبار جهانی هستند و باز هم برای تحمیل مذاکره با آمریکای « از داخل فلج » به نظام و رهبری تلاش میکنند .
@Omid_Sadeq
@howzavian
🔘 اقامه... یا تبلیغ، مسئله این است
✍️ حسین کاوه
♦️ در بحث مدیریت جامعه و هدایت مردم تئوریها و رویکردهای مختلفی در میان علما و حوزویان وجود دارد که اجمالا به دو نوع کلان و فراگیر آن اشارهای میکنیم.
▫️ مسئله مورد قبول همهی علما و حوزویان این است که دین مبین اسلام برنامه جامع و سعادت بخش زندگی دنیوی و اخروی برای انسانها میباشد.
▪️ اما مسئله مورد اختلاف در میان علما و حوزویان نوع و روش اجرا و پیاده کردن این برنامه جامع و سعادت بخش یعنی فرامین دین مبین اسلام در جامعه است.
🔸 یک نگاه صرفا قائل به تبلیغ، موعظه و توصیه این برنامه سعادت بخش برای مردم است و عملا برای اجرایی و پیاده شدن این برنامه در جامعه وارد فاز اجرایی نشده و پیگیر تحقق و نهادینه شدن آن در میان مردم نمیشود.
🔹 اما نگاه دوم ضمن تبلیغ و موعظه و توصیه این برنامه سعادت بخش، وارد فاز اجرایی و پیاده کردن آن در جامعه میگردد و پیگیر تحقق و نهادینه شدن همه شئون آن در میان مردم میشود و به سخنرانی اکتفا نمیکند.
✔️ تحقق تمدن نوین اسلامی متوقف بر غلبه گفتمانی نگاه دوم در میان نخبگان مخصوصا علما و حوزویان است.
🔺 کسانی میتوانند یک برنامه را درست اجرا کرده و یک نقشه را صحیح پیاده کنند که اولا به آن اعتقاد داشته باشند، دوما آن را به خوبی بفهمند و سوما اراده و عرضه کار داشته باشند.
🔻 لذا حوزه علمیه ناگزیر است تا در راستای اقامه دین در جامعه توأم با تربیت تؤرسینها و مروجین معارف اسلامی اقدام به تربیت سیاستمداران و مدیران توانمند نیز بکند.
@sollam
#نويسندگان_حوزوی #اقامه_دین #تمدن_نوین_اسلامی
@howzavian
1001 نکته قرآنی@Bankketab.pdf
2.82M
📚 1001 نکته قرآنی
✍️ اکبر دهقان
حجت الاسلام والمسلمین اکبر دهقان، پژوهشگر نخبه قرآنی، 15 اسفند98 به لقای حق شتافت.
روحش شاد
#کانال_تخصصی_خمس
@khomsss
🔴 حقوق بشر آمریکا را رسوا کرد
✍ نیما ارزانی در نوشتاری
در تاریخ سهشنبه ۳ جولای ۱۹۸۸ ناو «یواساس وینسنس» آمریکایی در خلیجفارس به هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی ایرانایر شلیک کرد و موجب فوت ۲۹۰ سرنشین آن شد.
بلافاصله پس از این جنایت هولناک، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای «اف ۱۴» جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار دادهاند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکاییها سعی کردند تا به نحوی وانمود کنند که در این مورد مرتکب اشتباه شدهاند، اما شواهد بعدی، این نظر آنان را کاملاً مردود جلوه داد.بعد از آن در مصاحبه تلوزیونی وزارت دفاع آمریکا، آن را یک اقدام دفاعی مناسب توصیف کرد و گفت: مسیر پرواز هواپیمای ایرانی، مستقیم به سمت پایین و رو به ناو «یواساس وینسنس» بود. وقتی که هواپیمای مزبور به اخطارهای مکرر ما توجهی نکرد «وینسنس» به سمت آن شلیک کرد تا از خودش در برابر هر گونه حمله احتمالی محافظت کند.
هرچند بعدها یوری لیامین، کارشناس مسائل نظامی روسیه درباره شلیک به ایرباس ایرانی تصریح کرده است:”آمریکا، تعمدا این کار را انجام داد. آنها میخواستند به ایران نشان بدهند اگر آنها را تهدیدی علیه کشتیهایشان ببینند حاضرند دست به هر اقدامی بزنند”. در نهایت دولت آمریکا مبلغ ۵۵ میلیون دلار به خانوادههای قربانیان و نیز مبلغ ۴۰ میلیون دلار برای خسارت سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد. این مبلغ بهصورت بلاعوض و بدون قبول مسوولیت حادثه پرداخت شد و هیچکدام از خدمه ناو وینسنس محکوم نشدند؛ حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت و به درجه بالاتر ارتقا یافت.
در هر حال آمریکاییها به صورت جسارت آمیزی دلایل این جنایت خود را بیان و تأکید کردند که هدف آمریکا از ساقط کردن هواپیمای ایرباس ایران، وادار کردن جمهوری اسلامی به پذیرش صلح و پایان جنگ تحمیلی بود، چنان که رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا در این زمینه اظهار کرد: این فاجعه (سقوط هواپیمای مسافربری ایران از سوی آمریکا) ضرورت دستیابی به برقراری صلح را با حداکثر شتاب، دو چندان ساخته است، شاید بتوان گفت به عبارتی هدف آمریکا رهاندن گریبان هم پیمانش صدام جنایتکار از دستان پرقدرت رزمندگان مسلمان ایرانی بود.همانی که سالها بعد وقیحانه کشتند.
در آن زمان پیام حضرت امام خمینی(ره) به مناسبت جنایت بزرگ آمریکای جهانخوار ایشان اینگونه اشاره می کنند که: مردم آزاده جهان همیشه از ابرقدرتها، خصوصاً آمریکای جنایتکار صدمه دیدهاند و تا عزم خود را برای رویارویی با کفر و شرک جهانی و آمریکای سلطهگر جزم نکنند، هر روز شاهد جنایتی تازه خواهند بود.
شاید امروز که به وقایع داخلی آمریکا و مشکلاتشان در عراق سوریه و افغانستان نگاه می کنم بیشتر به این پیام امام در خصوص جنایت تازه ،خصوصا با توجه به رویدادهای سال های اخیر بهتر پی می برم.
یا در قسمتی از پیام حضرت ایت الله خامنه ای هم آمده است که: این فاجعه نشاندهنده آن است که شیطان بزرگ در رویارویی با اسلام، تا سقوط در لجنزار وحشیانهترین جنایت پیش رفته است. نشاندهنده آن است که دستگاه استکبار پلید، از ترفندهای سیاسی و تبلیغاتی و نظامی خود علیه ایران اسلامی به حاشیه رفته و اکنون برای دشمن، راهی جز تروریسم خشن و فضاحتبار نمیشناسد...
آمریکا از صلاحیت و صداقت لازم برای سخن گفتن در باب حقوق بشر برخوردار نیست و اصولاً در این حوزه نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه با مصادیق نقض متعدد و خروج از شورای حقوق بشر دچار نوعی عقبگرد نیز شده است...
رییس جهموری آمریکا در حالی مردم کشور خود را به شلیک کردن تهدید میکند که در موارد متعددی از جمله مردم ایران داعیهدار استیفای حقوق شهروندی و حقوق بشر است. چهره بزک کرده دولت مردان آمریکا زمانی نمایان تر میشود که با زیر پا گذاشتن تمامی ادعاهای حقوق بشری خود، علنا مردم کشور خود را به شلیک تهدید میکنند! منطق حقوق بشر آمریکایی امروز بیش از هر زمان دیگری به لکنت درامده تا جایی که حتی اجازه نفس کشیدن به شهروندان رنگین پوست خود را نمیدهد و مردمی که به این موضوع اعتراض دارند را به کشتن و سرکوب تهدید میکند.
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
پوستر | کبوترانِ حرم
میلاد با سعادت امام رئوف، حضرت امام رضا علیه السلام مبارک باد.🌺🌺🌺
@howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 گرچه نامه موسوی خوئینیها ارزش پاسخ دادن وپرداختن ندارد اما اینکه مرد مرموز وخاکستری اصلاحات و پشت صحنه اکثرفتنه ها آفتابی شده فرصتی است تامچش برای ملّت بازشود !
🔻 #موسوی خوئینیها در۴ دهه گذشته افکار و آراء و رفتارهای عجیب وغریب فراوانی داشته وهرگز هم درمعرض نقد وپاسخ گویی قرارنگرفته !
🔹اولاً ایشان کجادرس خوانده وچطور آیت الله این جماعت شد؟!
🔹ثانیاً اکثریت اعضای تشکیل دهنده گروهک تروریستی فرقان از شاگردان ومریدان او بودند که ذخائر بزرگی چون مطهری ومفتح را بشهادت رساندن !
🔻او دراولین انتخابات ریاست جمهوری مسئول تایید صلاحیتها بود وبسیارافراطی وسختگیرانه عملکرد و به ظاهر افراد وحتی ریش و...هم بشدت سخت میگرفت و ۱۰۶ نفر را ردصلاحیت کرد و در نمازجمعه تهران گفت: « من هرکس که ۱۰۰٪ اسلامی نباشد راتایید نمیکنم »
✅ اما با همه این رفتارهای افراطی هرگزجواب نداد که چرا بنی صدر مُهره کُد دار سیا راتاییدصلاحیت کرد ؟!!!
✅ وعجیبتراینکه او باچنین سوابقی امروز وجودشورای نگهبان را غیرضروری و قیم مآبانه میداند !!!
موسوی خوئینیها که پشت صحنه و فرمانده فتنه های ۷۸ و ۸۸ و... بوده ازحامیان اصلی حسن روحانی است و ۹۶ بهمراه خاتمی تکرار را برای ملت رقم زد !
@daneshjumashruti
✍بهزادزارع
#فتنه #اصلاحات
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔻پاسخ به شبهه
💠 حرمهایی که روزی دارالشفای بیماران و پناهگاه حاجتمندان معرفی میشد، امروزه باید توسط مواد ضدعفونی، عفونتزدایی شود و مردم در آن تجمع نکنند تا مبادا به بیماری مبتلا شوند! گندزدایی و تعطیلی این مراکز برای پیشگیری از بیماری چگونه با دارالشفابودن آن سازگار است؟!
🌸پاسخ :
اولا؛ از نظر مبانی محکم و متقن دینی و انبوه تجارب شخصی مؤمنان، جای تردید نیست که ارواح پاک صالحان و اولیای الهی واسطه بسیاری فیضها و خیرهای مادی و معنوی از جانب خداوند متعال است. دعای این انسانهای وارسته به اجابت نزدیکتر و شرافت و نیرومندی روحی آنان در دستگیری از نیازمندان و توسل جویان، بسی بلندتر است. این آثار معنوی به خواست خداوند و به واسطه قدرتی است که او به آنان در اثر بندگی عطا کرده و شرف بندگی چنان به خداوند نزدیکشان کرده که موهبت واسطهگری در فیض الهی به آنان عطا شده است. حرمها، مراقد و مقاماتی که به نام آنان برپا گشته از آن جهت که به آن خوبان منتسب است، محترم و شریف است؛ اما یقینا اگر اثری در توسل به آنان وجود دارد، به آن مکانها منتسب و مستند نیست؛ بلکه به ارواح پاک آنها مستند است. شرط توسل به ارواح اولیا، حضور در حرم یا مقبره خاصی نیست و در هرزمان و هرکجا میتوان به ارواح پاک آنان توسل جست. از این رو برای زیارت و توسل ارواح پاک اولیای الهی زمان و مکان شرط نیست و محدودیت های بهداشتی برای حضور در حرمها هیچگونه مانعیتی در زیارت و توسل ایجاد نمیکند...
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951884/
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
برای دیدن 12 پیشنهاد راهبردی شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه تقدیم شده به شورای محترم عالی به کانال خبری و تحلیلی شورای هماهنگی مراجعه فرمایید.
https://eitaa.com/tahlilyshoora
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️مردم کف خیابان (اکثریت قاطع) نه دشمن حجابند، نه دشمن قانون کشور.
🚫دشمنان قانون حجاب، دغدغه فرهنگی ندارند و به دنبال آزادی مردم نیستند. این مخالفت اهداف سیاسی-امنیتی دارد و فقط ظاهرش فرهنگی است.
💸برای بعضی ابلهان امروزی، «گندم ری»، گاهی دشمنی با حجاب است، گاهی استادیوم بردن زورکی بانوان! گاهی دوچرخهسواری زورکی دختران! و گاهی این جمله: «سلام بر دختران!».
✍️مجید پاکنیت
#حجاب_اجباری
#مسیح_علینژاد
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔶 اخلاقم آرزوست...
🙏 پای درس علامه جعفری
علامه محمدتقی جعفری، پس از پایان کلاس درس مثنوی مولوی، گفت:
⬅️ من خیلی فکر کردم و به این جمعبندی رسیدهام که رسالت همه پیغمبران در یک عبارت خلاصه میشود، و آن
" کوک چهارم " است.
شاگردان پرسیدند: "کوک چهارم" چیست؟
استاد، با آن لهجه شیرین تبریزی، گفت:
یک شخصی کفشهایش را برای تعمیر نزد کفاشی میبرد. کفاش با نگاهی به کفش میگوید: این کفش سه کوک میخواهد و هر کوک ده تومان میشود. خرج تعمیر کفش میشود سی تومان.
مشتری هم قبول میکند. پول را میدهد و میرود تا ساعتی دیگر برگردد و سوار کفش تعمیرشده بشود.
کفاش دست به کار میشود. کوک اول، کوک دوم و در نهایت، کوک سوم و تمام.
اما با یک نگاه عمیق در مییابد اگر چه کار تمام است، ولی یک کوک دیگر اگر بزند عمر کفش بیشتر میشود و کفش، کفشتر خواهد شد.
از یک سو، قرار مالی را گذاشته و نمیشود طلب اضافه کند و از سوی دیگر، دو دل است که کوک چهارم را بزند یا نزند.
او میان نفع و اخلاق، میان دل و قاعده توافق، مانده است.
یک دو راهی ساده که هیچ کدام خلاف عقل نیست.
اگر کوک چهارم را نزند، هیچ خلافی نکرده، اما اگر بزند، به رسالت هزار پیامبر تعظیم کرده.
اگر کوک چهارم را نزند، روی خط توافق و قانون راه رفته، اما اگر بزند، صدای لبیک او، آسمان اخلاق را پر خواهد کرد.
دنیا پر از فرصت کوک چهارم است، و ما کفاشهای دودل.
🔸️ برایتان دعا میکنم که در این دنیای فانی، همیشه و هر لحظه با نگاهتان، با کلامتان، و با قدمهایتان، با مهرورزی و از سر وجدان، کوک چهارم را برای ديگران بزنید. شما هم برای ما دعا کنید که کوک چهارم را بزنیم.
دنیایی سراسر خیر و نیکی خواهیم داشت اگر با هم مهربان باشیم.
@Akhlaq_Erfan_AM
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
♦️حاشیهای بر یک گفتگو
🔹 #آقا_میری در طول سالهای اخیر صراحتا یا تلویحا جاودانگی جهنمیان را در آتش انکار کرده است.
🔹او بر این مساله در مناظره هم پای فشرد و هر چه دکتر رفیعی تلاش کرد از زبان او این اقرار را بگیرد که قضیه درباره کافران و مشرکان فرق میکند دم به تله نداد و با گریختن از پاسخ صریح سعی کرد هم مسلمات قرآن را زیر سوال نبرد و هم خلود را انکار کند!
✍️علی بهاری
🔻ادامه در لینک زیر: http://fekrat.net/1564
@fekrat_net
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
توهين به سيادت ممنوع
سراج:اقدام اخير روزنامه اي در اهانت به نماد سيادت و حاکميت علمي و معنوي و تقوا حضرت آيت الله العظمي سيستاني محکوم است
http://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/29
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
✅ بخشهایی از کتاب «در هالهای از غبار»
1️⃣فقط کادرهای ستادی و عملیاتی تیپ و «متوسلیان» به اتفاق «همت» در صدد تدوین جدول زمانبندی شده، برای مراجعت تدریجی این کادرهای باقی مانده، به ایران بودند. در این ایام متوسلیان هرگاه فرصتی به دست میآورد، از غوغای جمع یاران میگریخت، خود را به «زینبیه» میرساند و در کنجی از خلوت حرم امّ المصائب ساعتی به نماز و راز و نیاز با حضرت حق مشغول میشد.
...
2️⃣حاجی با نگاهی متعجب و حیرتزده آمد طرفمان و گفت: شما هم او را دیدید؟
پرسیدیم: چه کسی را میگویید؟
حاجی انگار فهمید ما فرد مورد اشارۀ او را ندیدهایم. گفت: همان سپاهی را میگویم.
با تعجب پرسیدیم: کدام سپاهی؟ اصلاً شما چرا امشب اینطور منقلب و آشفتهاید؟
حاجی گفت: از سر شب مشغول نماز بودم. دلم خیلی گرفته بود. سیمای بچههایی که رفته بودند، خصوصاً «محمد توسلی» دست از سرم برنمیداشت. به جدۀ سادات متوسل شدم، بلکه ایشان عنایتی و نظری در کارم بفرمایند. همین حالا که صدای اذان توی حرم بلند شد، ناغافل دیدم آن سپاهی آمد کنارم ایستاد و گفت: برادر احمد، بی تابی نکن. به پایان انتظارت، مدت زیادی باقی نمانده!
...
3️⃣با عجله به سمت سفارت رفتم ... محتشمی پور تا مرا دید، گفت: این آقا متوسلیان تصمیم دارد به لبنان برود ... با تسبیح خودم استخاره ای هم گرفتم که دیدم جواب استخاره «بد» آمد. تا بد آمد، احمد فهمید و وسط تسبیح انداختن، دست مرا گرفت و گفت: به تسبیح نگاه نکن حاج محسن (رفیقدوست)! ... او را در آغوش گرفتم و حتی برای سلامتیاش در این سفر، دعا خواندم. آن روز به منزلۀ آخرین دیدار من با این مرد خدا بود. احمد به سمت بیروت رفت و دیگر خبر موثقی از او به دست ما نرسید که نرسید.
@majid_pakniyat
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
علل بی ثباتی خانواده(2).docx
18.5K
📛 عوامل بی ثباتی خانواده👆👆
✍️محمدجواد نیکزاد
اهّمیّت غریزۀ جنسی بهعنوان یکی از نیازهای زیستی بشر غیرقابل انکار است و در نتیجه تنظیم رفتار جنسی، یکی از کارکردهای اساسی خانواده است؛ در واقع در اثر ازدواج، غریزۀ جنسی که یکی از قویترین غرایز انسانی است، در مسیر طبیعی خود قرار بگیرد.
#خانواده
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🌀 مطالبه امام خامنهای از شورای عالی
📝 سیاستگذاری پرورش نویسندگان حوزوی
🔹 يک وقت آقاى وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى در اوايل وزارتش به اينجا آمده بود. به او گفتم شما بدانيد كه من حقيقتاً با بيان شبهات، هيچ مخالفت ندارم؛ به شرط اينكه ما كسانى را آماده به كار داشته باشيم كه بنويسند. در آن صورت استقبال هم مىكنيم. كلام در اين است كه آيا ما الان كسانى را داريم و آمادگیهايش هست كه بتوانند آن حرف درست را بزنند؟ با توجّه به اين بايد تصميم بگيريم.
🔹 حالا مىخواهم اين را عرض كنم كه حوزه علميه در اين فضاى جديد، مىخواهد چه كار كند؟ يك وقت است كه انسان با فضيلتى -صاحب صلاحيتى- كه احساس مسؤوليت مىكند، قلم به دست مىگيرد؛ او ممكن است بنويسد، ممكن است ننويسد. اگر نوشت، خدا خيرش دهد؛ اگر هم ننوشت، تصادف است ديگر، ننوشته است. يک وقت ما او را به صُدفه محوّل مىكنيم؛ اين اطرافش خيلى احتمال ضرر است.
🔹 يک وقت نه؛ مىنشينيم و برنامهريزى مىكنيم. من فكر مىكردم، ديدم خوشبختانه حوزه علميه، سابقهى تجربهى اين كار را دارد. منتها تجربهى باب امروز نيست، باب ديروز است. همين مؤسّسهى «راه حقّ» خودتان- مؤسسهى راه حقّى كه جناب آقاى استادى، جناب آقاى خرّازى و ديگر آقايان نشستند و فعّاليت كردند- انصافاً خيلى با بركت مىنمود و در آن زمان هم خيلى كارساز بود.
🔹 من يادم است در سال ۱۳۴۵ در مشهد جزوهاى از اين آقايان به دستم رسيد، خواندم و خيلى لذّت بردم. بعد از آن هم يك نامه به «راه حق» نوشتم -نمىشناختم هم كه اين آقايان چه كسانى هستند- و گفتم من مىخواهم بهخاطر اين جزوه تشكّر كنم. نويسندهى آن را هم معرفى كرده بودند كه كيست. يعنى در آن زمان، خيلى خوب بود؛ ولى براى امروز كم است و جواب نمىدهد. يعنى من در فضاى مطبوعاتى كشور كه نگاه مىكنم «راه حق» محسوس نيست. حالا يا فعّاليتش كم شده، يا از آن نشاط و نوآورىِ اوّل افتاده، يا نه، همهى آنها را هم دارد، ولى متناسب با وضع كنونى نيست.
🔹 بنابراين شما از اين تجربه [مؤسسه راه حق] استفاده كنيد. يكى از موارد سياستگذارى همين است. سياستگذارى كنيد؛ صد نفر طلبهى فاضل را انتخاب كنيد، به اينها شهريههاى معيّن بدهيد- مكتوب المؤونه كنيد، قرارداد ببنديد- همين روزنامههايى را كه گفتيد، آنچه را كه مربوط به مبانى فكرى است، در اختيارشان بگذارند؛ چه آنچه كه به اصل نظام برمىگردد- چون نظام، نظام اسلامى است- چه آنچه مستقيماً با نظام ارتباط ندارد، بلكه با دين ارتباط دارد- به مسائل تشيّع و به مسائل اصل اسلام ارتباط پيدا مىكند و در آن مسائل فلسفى مطرح است- اينها را ببينند و برنامهريزى شده كار كنند.
🔹 يعنى وقتى شما در حوزه قم هستيد، اگر سؤال كنندهاى- سؤال كنندهى فرضى- از شما سؤال كند كه حوزه قم با اين عظمت، با چهل هزار طلبه، با چند هزار فاضل، با عدّهى قابل توجّهى قلم بهدست، در مقابل اين افرادى كه اينطور هتك مىكنند و حجابها را مىدرند، چه كار كرده است؟ شما مىتوانيد بگوييد كارهايى مىكند؛ يعنى خاطرتان جمع باشد كه كارهايى مىشود- جزئيّات را ندانيد كه چه كارى مىشود؛ اما بدانيد كارهايى انجام مىگيرد- اين، در صورت برنامهريزى خواهد بود. بعد هم آثار و بركاتش در جامعه ظاهر خواهد شد.
🔹 به نظر من، اين يكى از كارهايى است كه سياستگذارى لازم دارد و جزو شؤون شوراى عالى است و روى اين قضيه بايد وقت بگذارند.
📅 بيانات در ديدار شوراى عالى ۹ مهر ۱۳۷۷
⏱ ۲۲ سال گذشت...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مطالبات_از_شورای_عالی
#نویسندگان_حوزوی
#شورای_عالی
#روز_قلم
@Manahejj
@howzavian
#کارکردهای_اخلاق در مواجهه با #کرونا
🚨دوران شیوع کرونا، دوران چالشها و آزمونهای اخلاقی است. در این ایام، مسئولیت های#اخلاقی بسیاری را بر عهده داریم:
🍃1- #صبر و تحمل : یکی از ابعاد اخلاقی انسان که در مقابله با مصیبتها امکان رشد مییابد، صبر است
🔸2- وحدت و #همدلی و #فداکاری: برای حفاظت از افراد آسیبپذیر جامعه (از لحاظ جسمی یا مالی)، همدلی و ایثار، ضروری است از جمله: تأمین مواد بهداشتی و خدمات درمانی برای اقشار ضعیف، کمک مالی به نیازمندانی که کسب و کارشان در این ایام تعطیل شده، #انصاف صاحب ملک در دریافت اجاره واحدهای تجاری و مسکونی و ...
🍃3- حفظ #سلامت_اجتماعی : حفظ سلامت عموم بر استقلال و منافع فردی رجحان دارد لذا اجرای محدودیت هایی از قبیل #قرنطینه و سلب آزادی، #فاصله گذاری و ممنوعیت تجمعات، اجبار بر استفاده از #ماسک و مواد بهداشتی، توجیه پذیرند.
🔸4- رعایت #عدالت: در رفتار با بیماران و در توزیع منابع بهداشتی و درمانی باید عدالت از سوی مسئولان دولتی و کادر پزشکی رعایت شود.
✍محمدمهدی ولی زاده
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفت قوی، ضعیف شمردن دشمن
تخویف و تأمین، دو ابزار برای کمک کردن به دشمن برای تسلط بر جامعهی اسلامی است، اینکه کسی مردم را چنان از دشمن بترساند که تسلیم دشمن شوند و یا دشمن را چنان ضعیف نشان دهد که مردم نسبت به او احساس امنیت کرده، و در نتیجه از او شکست بخوردند، هر دو از رفتارهایی است که مجاهدان در جبههی حق باید از آن پرهیز کنند و این رفتار اگر تبدیل به یک رویه شود، میتواند نشانهی نفاق سیاسی آن شخص باشد.
وزیر محترم خارجه، اگرچه نقاط مثبتی در طول وزارتش داشته، و این نقاط مثبت توسط جریان انقلابی بهاندازهی کافی، پررنگ نشد، اما هم اینسخنش که گفت، قدرت نظامی امریکا چنین و چنان است، بهجا نبود و هم سخنی که گفت آمریکا را قدرقدرت ندانیم، به درد ایستادگی در مقابل آمریکا نمیخورد.
از تخویف و تأمین نسبت به دشمن باید پرهیز کرد.
@farbehi
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
✳️ طبری، تاجگردون و ...
حذف تاجگردون از مجلس یعنی این که مبارزه با فساد شدنی است! یعنی این که وجود یک هسته مومن، شجاع و ضدفساد میتواند مبارزه موثر با مفسدان را ساماندهی کند!
حذف تاجگردون از قوه مقننه باعث میشود تا امثال او که هنوز در مجلس حضور دارند تا مدتی ماستها را کیسه کرده و مانند قبل آشکارا و با گردن کلفتی مرتکب فساد نشوند.
پاکسازی حاکمیت از طبریها و تاجگردونها یعنی این که سطح مبارزه با فساد به کانونهای اصلی و قلههای فاسد رسیده و نظام برای رهایی از این سرطانکُشنده، جدی و با اراده است!
▪️این فتح مبین را به نمایندگان حقیقی مردم و پرچمدار این مبارزه که با شجاعت به شهدای گردان میثم اقتدا کرد، تبریک گفته و تبدیل این حرکت به یک روند دائمی را از این عزیزان خواستاریم.
✍ دکتر کوشکی
🔻رسانه برای سرگرمی، سرگرمی برای هیچ
✍ محسن رفیعی وردنجانی
در منطق اسلام، حتی تفریح نیز بیهوده نیست بلکه با هدف بازآوری نیرو و نشاط برای انجام امور مفید صورت می گیرد. در روایتی از امام کاظم علیه السلام نقل شده که فرمودند: «بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد: 1ـ قسمتى براى مناجات با خدا، 2ـ قسمتى براى تهیّه معاش، 3ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیب هاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص مى ورزند و 4ـ تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات؛ قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.»
آنچه مورد تأسف است اینکه، رسانه ای که باید به عنوان وسیله ای برای نشاط و تجدید قوا برای انجام کارهای مفید باشد، تفریح را به عنوان هدفی اصلی تعریف کرده است و شوربختانه در بسیاری اوقات، به بزرگترین مانع کشف و نیل به اهداف حقیقی و مفید انسان ها بدل شده است.
اعتیاد به فیلم و بازی های دیجیتال
به دو نمونه از اعتیادهای مرسوم رسانه ای اشاره می کنیم. چه بسیار افرادی که اغلب اوقات خود را به تماشای فیلم می گذرانند. بسیاری هم، معتاد به بازی های نو به نوی دیجیتالی و مجازی شده اند و بازی از بازی شان نمی افتد به شکلی که حتی از خواب و خوراک نیز وامانده اند.
رسانه ها به خصوص با محتوای تفریحی و لذتبخش خود در هر لحظه به تخدیر ذهن انسان می پردازند و مردم را معتاد به لذتی خیالی و گذرا کرده اند.مشخصات چنین مواد مخدری از قرار زیر است:
دسترس همگانی بدون محدودیت، هزینه اندک، فاقد علائم جسمی مشهود، مقبولیت اجتماعی، همه گیری، سرعت انتشار بی نظیر، نبود انگیزه ترک و... از جمله ویژگی هایی است که خطر اعتیاد به آن را غیرقابل محاسبه کرده است.
برخی از خطراتی که معتادان فراوان این نوع از مواد مخدر مدرن را تهدید می کنند عبارتند از:
از دست رفتن سرمایه عمر هنگفت و غیرقابل جبران، انحرافات اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و هر انحراف دیگر، هدر رفتن سرمایه انسانی جوامع، دستاویز قرار گرفتن توسط غول های رسانه ای، تخریب فرهنگ های قدیمی جهان، انقلاب های رنگی و مخملی و...
با اینکه دین اسلام با تأکید بر حقیقت گرایی و تلاش مفید برای دنیا و آخرت، دارای مبانی، اصول و روش های کارآمدی در قالب معارف ناب و عمیق تربیتی خود برای بهره گیری صحیح از رسانه است اما سؤال اصلی این است که آیا اساساً مردم و مسئولین متوجه این نوع از اعتیاد هستند؟
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian