eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
443 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 چهل حدیث از علیه السلام به زبان منتشر شد. 🔻جدیدترین اثر انتشارات بین المللی فانوس دریایی @howzavian
💢 نقد سریال هم‌گناه؛ 🔘 گناهی به بزرگیِ نابودی خانواده 🔺 نگارنده برآن است که سریال «هم‌گناه» با اختلاف، ضدّخانواده‌ترین سریالی است که پس‌از انقلاب اسلامی و ذیل سیاست‌های فرهنگی انقلاب، ساخته و پخش شده است. 🔺 در یک نگاه کلّی به مضمون سریال یادشده، درمی‌یابیم که تمامی اتفاقات داستان در بستر یک خانوادهٔ اصیل و ریشه‌دار، رخ می‌دهد. 🔺 ⟨پای‌بندی به سنت‌های خانوادگی⟩ به‌عنوان منشأ بروز همه تنش‌ها در این داستان، گره‌های درام را شکل داده و به‌اصطلاح آن‌را داراماتیزه می‌سازد. تقابل همهٔ کوچک‌ترهای خانواده که به مثابه نمادی از چندگونگیِ فرهنگیِ نوظهور است با بزرگ‌ترهای خانواده که به‌منزلهٔ نماد سنّت، اصالت و ساختار حاکم، معرفی می‌شود، جنگی درون‌خانوادگی  را در قصهٔ سریال رقم می‌زند که مدام درحال تعمیق و گسترش است. 🔺 نگاه پُست‌مدرن بر تمامی سریال حاکم است و یکی‌از پررنگ‌ترین دلایل آن را در جدال بی‌وفقه‌ای مشاهده می‌کنیم که میان کوچک‌ترهای خانواده به‌عنوان نمایندهٔ ایده‌های چندگانهٔ فرهنگی در اجتماع با بزرگ‌ترهای خانواده به‌عنوان نمایندهٔ ساختارهای اقتدارگرا، برای اثبات وجود و استمرار بقاء خویش وجود دارد... 👈 لینک متن کامل: 🌐 https://fotooh.ir/3129 ✍ پریسا راد، پژوهشگر مؤسسه فتوح اندیشه @howzavian
🔘 آخوند لاکچری و حزب اللهی سوسول❗️ ⚠️ تقی زاده‌ها سخت مشغول کار هستند. 🔹 چند سالی است که شاهد پدیده‌ی نو ظهورِ آخوندِ لاکچری و حزب اللهی‌های سوسول در بدنه جوان مذهبی جامعه هستیم که منش و رفتار آنها توسط مرعوب شدگان در برابر فرهنگ غرب و یا نان به نرخ روز خوران حزب باد... تبدیل به یک نوع سبک زندگی به اصطلاح اسلامی شده است، که با توجه به "الناس على دین ملوكهم" در دوران روحانی مچکریم با شیب تند رو به اوج گرفتن و تثبیت شدن است. 🔸 از ویژگی‌های این دست افرادِ میان تهی و قلابی می‌توان به سطحی نگری، فالوور زدگی، شهوت دیده شدن و البته بِرَند بازی نیز اشاره کرد. زیستگاه اصلی این موجودات فضای مجازی بوده و برخلاف روحانیون انقلابی و حزب اللهی‌های اصیل میانه‌ای با مسجد و بسیج و هیئت ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهد در محافل مثلا روشنفکری حاضر شوند و حشر و نشرشان با مرید و مریده‌های با کلاس و جنتلمن باشد. ♦️ متولیانی که با بسنده کردن به ریش و انگشترِ عقیق و یقه‌ی بسته کار را تمام شده تلقی می‌کردند، بستر را برای به وجود آمدن طیفی در قشر جوان مذهبی با لیدری آقازاده‌ها هموار نمودند که باعث بالا رفتن و برجسته شدن افراد بی کفایتی شده که تمام هنرشان شیک پوشی و چاپلوسی و تملق است. بعید نیست که یکی از عوامل سیستم گریزی نیروهای مخلص و انقلابی و رو آوردن آنان به فعالیت‌های آتش به اختیار و جهادی خارج از سیستم، ارج نهادن به این بی هنران و سوگلی بازی برخی مسئولین باشد. 🔹 این روحانیون و حزب اللهی‌نماها با مسائل مختلف به شدت عوام زده برخورد می‌کنند آن هم نه عوام دنیای حقیقی بلکه عوام دنیای مجازی! و به جای اینکه دغدغه‌شان حل مسئله باشد نانشان در جنجال آفرینی و کسب فالوور است و همواره به جای ارائه راهکار کارشناسی شده و حل مسئله، فرافکنی کرده و به جای اسلامی کردن مردم و جامعه کمر همت به عرفی سازی مبانی اسلامی بسته‌اند. 🔸 متولیان امور در مساجد، هیئات، بسیج و خصوصا حوزه‌های علمیه باید بیش از پیش مراقب رسوخ و ارزش پنداری این تیپ و سبک از افراد و منش و روش آنان باشند. گرچه کارنامه روحانیت اصیل و انقلابی و حزب اللهی‌های مجاهد آنقدر درخشان است که با چند لکه و نخاله مخدوش نمی‌گردد اما وقتی دشمنان خارجی آفتِ این لکه و نخاله را با رسانه‌هایشان ضریب می‌دهند افکار عمومی آسیب می‌بیند. ✍️حسین کاوه @sollam @howzavian
4_5954040732116322061.pdf
531.2K
✍ نوشتاری از استاد حمید پارسانیا ✴️ انقلابی که پس از انقلاب در نظام معرفتی حوزه رخ نداد @hparsania @howzavian
نگاه و ذهنیت انسان بر اساس شکل می گیرد و این اطلاعات می تواند از دریچه های مختلف به ذهن انسان وارد شوند که حواس پنجگانه به ویژه چشم و گوش مبادی ورودی آن هستند. ، ، و حکایت، محیطی و ای همه و همه در شکل گیری اطلاعات ما نقش دارند. این اطلاعات به دو دسته درست و غلط تقسیم بندی می شوند و همواره تاکید می شود که اطلاعات درست شناسایی و فرا گرفته شوند تا بر اساس آن، ذهنیات و تصور درستی از عالم و واقعیت داشته باشیم. از جمله مهمترین منابع اطلاعاتی ما مسلمانان، خداست که می تواند به عنوان مهمترین عامل تغییر نگاه در زندگی بشر محسوب شود. در واقع یکی از ابزارهای ایجاد نگاه الهی به عالم، شریف است؛ چراکه....... ✍️ هادی قطبی 🔻 ادامه مطلب @partosokhan_ir @howzavian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | همایش ملی معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها 🔹معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و قطب تعمیق ایمان دینی 📝 لینک ثبت نام: dte.bz/reg 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
«جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟.pdf
226.5K
🌍 «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟ ✍ دکتر عبدالحسین کلانتری 🔸سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی در مقاله‌ای در پاسخ به دکتر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نوشت: فضای مجازی در کشور ما رشد چشمگیری پیدا کرده است. ما به فضای مجازی پرتاب شده‌ایم و در حالتی که هنوز ذهنیت ما با انگارهای آن سنخیت پیدا نکرده، تعینات خود را تحمیل کرده و تمامی شئون ما را دست‌خوش دگرگونی ساخته است. اگر چه تحلیل‌های روان و ساده سازانه جناب دکتر ناظمی، آموزنده است، اما نمی‌توان از سویه‌ها و پیامدهای خواسته یا ناخواسته این ادبیات، نظیر اغتشاشات و عدم دقت‌های مفهومی و شاید به تعبیری بدبینانه‌تر مغالطات و سفسطه‌های نهفته در آن چشم پوشید. متن کامل در فایل PDF بالا👆👆 و یا لینک http://tabnak.ir/004CR1 https://eitaa.com/howzavian
📚 👈نیم دانگ پیونگ یانگ نوشته رضا امیرخانی ✍محمد صدرا مازنی 💠چندی پیش با یکی از دوستانم درباره وضعیت تحریم صحبت می کردیم و اینکه به همین خاطر کشور کره شمالی حال و روز خوبی ندارد. مردم در یک نظام بسته سیاسی و فرهنگی و در فقر شدید زندگی می کنند. استبداد داخلی و ظلم تحریم حکومت را فلج کرده، اگرچه حاکمان روز به روز فربه تر می شوند! آن دوست عزیز به دیده انکار درآمد که اطلاعات مربوط به این کشور، روایت دشمنانه است و از روی بغض و با اهداف سیاسی خاص منتشر می شود. و برای اقناع من به گزارشهای فراری ها و منافقین از وضعیت کشورمان اشاره کرد که غالبا دروغ و با اهداف ضربه زدن به جمهوری اسلامی در اختیار عموم قرار می گیرد. من اگرچه کتابهایی در زمینه وضعیت مردم این کشور مطالعه کرده بودم و به خاطر کنجکاوی بیشتر از مرور اطلاعات منتشره در برخی از سایتهای اینترنتی هم بی بهره نبودم؛ اما به دلیل اینکه اطلاعاتم عمدتا از کتابهای ترجمه شده ی همین قماش فراری های کره شمالی بود؛ وارد مجادله نشدم. تا اینکه حدود دوهفته قبل گذارم به کتاب فروشی دنیای کتاب افتاد و چشمم به کتاب نیم دانگ پیونگ یانگ رضا امیرخانی. بی معطلی آن را انتخاب کردم و از همان شب نخست شروع به خواندنش کردم تا امشب۱۴ شهریور که صفحات پایانی این کتاب را به اتمام رساندم. استبداد حاکمیت سیاسی با ایدئولوژی مسخره اش حال به هم زن است. من در هنگام خواندن کتاب فراوان غصه خوردم و رنج کشیدم؛ برای مردمی که آزاد نیستند؛ اما احساس عدم آزادی هم ندارند!مردمی که شرطی شده اند و گویا جبر زندگی آنها را در این شرایط نگه داشته است و باید شکر گذار خدای نداشته شان هم باشند. نظامی تک حزبی، بی خدا با اندیشه جوچه. «نیم دانگ پیونگ یانگ» حاصل دو سفر رضا امیرخانی در سال۹۷ به کشور کره شمالی است. 《فصل اول کتاب یا «کیم چی» شرح سفر اول رضا امیرخانی به کره شمالی است. خردادماه ۹۷ او در پوشش مستندنویس با همراهی جمعی از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی راهی پیونگ یانگ می شود. این فصل شامل توصیف فضای جامعه، چارچوب ها و قوانینی که مردم ناچار و گاه مشتاق به رعایت آن ها هستند، عدم دسترسی به تکنولوژی روز دنیا، نبود فردیت و فضای امنیتی حاکم و همچنین کنجکاوی های نگارنده و تلاش او برای کشف نادیده ها و برقراری رابطه با مردم است. فصل دوم یا «قاشق چی»، روایت حال و هوای امیرخانی بعد از بازگشت است. ته نشین شدن هیجانات و تحلیل عقلانی دیده ها و مقایسه حقایق با فیلم ها و کتاب هایی که درباره کره شمالی وجود دارد او را متقاعد می کند سفر دیگری به این کشور داشته باشد و با چشم دیگری زندگی در آن نقطه از جهان را ببیند. کشمکش ها و تلاش های او برای مجاب کردن کنسول کره شمالی برای صدور ویزا و البته چند خاطره پراکنده از سفرهایش محتوای این فصل را شامل می شود. فصل سوم یا «چیطولی» هم روایت سفر دوم امیرخانی به کره شمالی است که بهمن ۹۷ آغاز می شود و موافقت حزب کارگر کره شمالی برای ارتباط نزدیک تر امیرخانی و هم سفرانش با زندگی مردم عادی و مواجهه با مناسک تولد، ازدواج و مرگ جریانی متفاوت تر از سفر اول پیش می آورد. ملاقات با نویسندگان که در ادامه متوجه می شوند هیچ کدام کتابی منتشر نکرده اند، بازدید از یک مدرسه و مواجهه با نقص های آموزشی در آن سیستم، یک زایشگاه و مواجهه با کمبود امکانات وحشتناک پزشکی، یک مجتمع مسکونی و دکوراسیون داخلی منازل، فروشگاه ها و تنوع محدود اجناس و شرح گفتگو ها با دو سه نفر از اعضای حزب که برای همراهی با مسافران ایرانی تعیین شده اند؛ بخش هایی از این فصل کتاب را تشکیل داده اند.》 @masaelepazuheshi @howzavian
💠 شماره 637 هفته نامه افق حوزه منتشر شد ✅ برخی از مهمترین عناوین منتشر شده: 1️⃣ باز خوانی فرمایشات امام خامنه ای در رابطه با فضای مجازی به مناسبت در خصوص از سوی آیت الله اعرافی؛ 2️⃣ آیت الله العظمی مکارم: کلاس های درس حتی الامکان حضوری و لو با تعداد اندک تشکیل شود؛ 3️⃣ آیت الله اعرافی:، شعار سال حوزه های علمیه؛ 4️⃣ واکنش مراجع عظام تقلید در پی هتک حرمت قرآن کریم اندیشمندان جهان اسلام خط اسلام ستیزی را شناخته و ریشه های آن را قطع کنند. @ofogh_howzah @HOWZAVIAN
🔶 درباره پناهیان 🚫 سعی‌ام این است که طول و تفصیل ندهم. در چند سکانس میگویم: ✔️ سکانس اول/(دسته‌بندی) چهار طیف این وسط وجود دارد: ۱.جریان عقلانیت انقلابی ۲.انقلابیون شخصیت‌زده ۳.جریان عدالتخواهان ۴.اصلاح‌طلبان ✔️ سکانس دوم/( دو نقد جدی به آ پناهیان) 🔹 نقد اول: جناب پناهیان؛ در قالب منبر مخاطب شما دوست دارد حرف احساسی بشنود و لذت هم می‌برد. اما در رسانه از دشمنان قسم خورده تا دوستان عاشق‌ همه پا منبری‌اند. دلیلی ندارد در چنین فضایی بگویید اگر از زندگی‌ام بگویم برایم اعانه جمع می کنید. منبری بزرگوار؛ رسانه جای "قول سدید" و محکم است. نه جای این حرفهای شُل و آبکی که دشمنان و مغرضان و بدبینان حمل بر دروغ می‌کنند و دوستان هم از شدت تعجب نمی‌دانند به کدامین غار پناه ببرند! 🔹 نقد دوم: چرا برای افعال خود از رهبری مایه میگذارید؟ کار شما چه خوب چه بد نباید با رهبری قیاس شود. این عادت زشتی است که سالهاست بین مسئولان و الان هم شما رسوخ کرده. این قیاسها نه توجیه خوبی‌است نه مصونیت ساز. 🔹 نتیجه سکانس دوم: نگاه رسانه‌ای آ پناهیان بسیار ضعیف تر از آن چیزی است که فکر می کردیم‌. ✔️ سکانس سوم/عدالتخواهان 🔸 اول: می‌گوید پناهیان چون منتسب به بیت و سپاه است باید پاسخگوی اموالش باشد! جالب است! سید اولاد پیغمبر دیده پناهیان مسئول حکومتی نیست که بخواهد با استدلالهای قبلی مال و اموالش را افشا کند، حالا استدلال می کند به انتساب به بیت. اصلا منتسب باشد! هر چه باشد یک منبری است نه یک مسئول که شما حق بازخواستش را داشته باشی‌. 🔸 دوم: دوستان عدالتخواه هم که گویا از منبر‌ محرم امسال ایشان دل‌چرکین بودند، میدان را آماده دیدند برای حمله. بی‌انصاف‌ها ننشستند یک دقیقه فکر کنند که به چه عنوان باید از مال و اموال پناهیان با خبر باشند! می‌گویند: او دیگر نباید دم از مواسات بزند. پسر‌جان؛ بر فرض(که تکذیب شد) ایشان برج هم می داشت. از کجا می‌خواهی ثابت کنی که از مواساتش کم می‌گذارد‌. ضمنا؛ تلازم بین خانه‌ی خوب و عدم مواسات کجاست؟ این عدالتخواهی‌ای که حتی در زندگی افراد غیر مسئول هم سرک می‌کشد، از این دو حال خارج نیست: یا جهل است یا کینه و تخریب. ✔️ سکانس چهارم/اصلاحطلبان و منافقین و خارج نشینان ◾️ گویا احقاد بدریه و خیبریه‌شان را دارند خالی می ‌کنند. والله قسم اگر دیانتی برایشان قائل بودم نقدشان می‌کردم. 🔥 خدا خیر بدهد را که بد جایشان را سوزاند. می دانی که کجا؟ یواشکی می‌گویم! میخواهی جماعت را بسوزانی یادی از خیانت‌های و و بکن. ✍️ علی خردمردی @alikheradmardii https://eitaa.com/howzavian
بیا به دوری از آغوش یار گریه کنیم چو طفلِ سر به هوایی که باز گم شده است ✍نویدنیّرۍ @howzavian
👓 تحلیل پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درباره آیت‌الله صانعی 🔸 خوشحالی از مرگ دیگران بخصوص اگر دارای سوابق انقلابی باشند، مذموم و ناپسند است تا حدی که ممکن است انسان را به همان عاقبت دچار نماید. لذا درخواست مغفرت برای چنین افرادی ممدوح و حتی لازم است. در پیام تسلیت حضرت آقا مطابق معمول پیام‌های تسلیت علمای أعلام، خبری از «علو درجات» و یا تسلیت به عموم مؤمنین نبود، و صرفا تسلیت به شاگردان و ارادتمندان و درخواست «رحمت و مغفرت» برای آیت الله صانعی بود. برای نمونه پیام تسلیت حضرت آقا درباره مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی (دیگر شاگرد امام راحل) را مراجعه کنید. 💬 علی مهدوی @HozeTwit @howzavian
🔵جهش تولید در جغرافیای فرهنگ چگونه می‌توان فرهنگ کار و تولید را رواج داد؟ آیا فرهنگ کار متأثر از باورهای ناصحیح صوفیانه و برداشت غلط از گزاره‌های دینی نیست که روحیه تقدیرگرایی و زهدگرایی را به جای فرهنگ جهادی کار نشانده؟ آیا ضعف فرهنگ کار به دلیل دلسرد شدن از فسادهای اداری و پیچ و خم احکام قضایی نیست و این احساس برای مردم ایجاد نشده که در مواردی عدالت فدای مصلحت می‌شود؟ آیا ضعف فرهنگی که تأثیر در تولید گذاشته، به‌واسطه نگاه خودگرایانه در میان افراد نیست که نمی‌تواند با دیگران همدلی کند و به پیشرفت جمعی برسد؟ آیا ضعف فرهنگ پیشرفت به این جهت نیست که هنوز این فهم اجتماعی حاصل نشده که پیشرفت اجتماعی کمک به پیشرفت فردی می‌کند؟ آیا رواج دلالی منجر به نادیده گرفتن ارزش کارآفرینی و دلسردی از کارافرینی نمی‌گردد؟ آیا اساساً فرهنگ کار یا کارآفرینی در جامعه ایرانی، ارزش و احترام دارد که بخواهیم برپایه آن الزام به کار و کارآفرینی نماییم؟ بنابراین تا به این مسائل توجه نشود، صرف ارائه راهکارهای اقتصادی فایده ندارد. ✍️ محمد امین خوانساری متن کامل این یادداشت 👇👇 https://rasanews.ir/002mRE @HOWZAVIAN
💥ضرورت شناخت منطق حکمرانی 1.بسیاری از شبهات و انتقاد افراد به شیوه های مدیریتی رهبر انقلاب ناشی از عدم شناخت منطق حکمرانی ایشان می باشد. لذا کشف این منطق موجب حل بسیاری از شبهات و همراهی با تصمیمات رهبری خواهد شد. 2- از آنجایی که مردم یکی از بازیگران حکمرانی میباشند از این جهت شناخت منطق حکمرانی موجب انجام بهتر وظایف و تکالیف مردم در قبال پیشرفت کشور خواهد شد. 3- شناخت منطق حکمرانی رهبر معظم انقلاب که همان منطق حمکرانی اسلامی است می تواند الگویی در مدیریت بهتر سازمان ها و نهادها و حتی خانواده باشد. 4- شناخت منطق حکمرانی رهبر انقلاب موجب تقویت قدرت تحلیل ما در حوزه های مختلف خواهد شد. و می توانیم در بحران ها و حوادث مختلف موضع و نظر رهبری را پیش بینی کنیم. @gamedovomenghelab @HOWZAVIAN
🔹 کهنه زخم ها رفقای عزیزم! ساعتی پیش به یاد گزارش تاثیر گذاری از کتاب "رَبیعُ الابرار" نوشتۀ زَمَخشَری افتادم. او در صفحۀ 459 از جلد سوم کتابش نوشته است: آنگاه که امام باقر علیه السلام در حال غسل دادن بدن مبارک پدرشان بودند در پشت بدن امام زین العابدین علیه السلام آثاری از زخم های کهنه مشاهده شد. برخی از شیعیان که با چشمان اشک بار و دل های حزین نظاره گر این صحنه بودند به ناگاه صدای شیون و فغانشان به هوا بر خاست! آنهایی که رمق حرف زدن داشتند علت این کهنه زخم ها را از امام باقر علیه السلام سوال کردند که امام در پاسخ فرمودند: مدتی بود بارندگی در مدینه کم شده بود و همسایگان امام به سختی آب مورد نیاز خود را تأمین می کردند. از این رو امام زین العابدین علیه السلام برای کمک به همسایه ها با دلو از راه های دور آب تهیه می کردند و آن را به دوش کشیده و به درب خانۀ همسایه های ناتوان می بردند. این کهنه زخم ها آثار بر جای مانده از آن روزگار می باشد! ✍علیرضا نظری خرّم @HOWZAVIAN
🔰غش در تاریخ؟ 🔸استاد ماجرایی از خانه اجاره ای امام نقل کرده تا با ربط آن به هديه، برخی ماجراهای امروز را توجیه کند. 🔹اما جدای از قیاس مع الفارق ایشان که دوران خطر حکومت طاغوت را با امروز مقایسه کرده، با اندکی جستجو در می یابیم که ظاهرا همسر حضرت امام در آن ایام در منزلی دیگر سکنی داشته اند که هم از شخص دیگری اجاره شده و هم به جای اتاقهای زیاد، 4 اتاق بیشتر نداشته است! 🔸آن دوران اگر کسی به عالمی کمک می کرد، شائبه رانت نداشت بلکه باید پا در وادی خطر می گذاشت. امام با اینکه در سطح بالای حوزه بود در قم نزدیک ده منزل اجاره ای تغییر داد و هیچ بازاری ثروتمندی برایش به رسم هدیه خانه نخرید. 🔹البته احتمالا آقای موگویی بیشتر قصدش توجیه امروز بوده تا پژوهش تاریخی، چرا که آنچه ایشان نوشته است مربوط به هفتمین خانه اجاره ای امام است که حاج احمد در آنجا متولد شده.. «این خانه، خیلی بزرگ بود. شش اتاق و حیاط بسیار بزرگی داشت و مالک آن با اجارۀ ناچیزی در اختیار خانوادۀ حضرت امام قرار می‌دهد. احمدآقا در روز 24 اسفند 1324 ش، متولد شد. در آن زمان منزل ما در پارک اتابکی بود که اکنون جزو مدرسه حجتیه است. احمد چهار ماهه بود که به منزل جدید خود در یخچال قاضی رفتیم و آن را اجاره کردیم و بعداً آن را خریدیم» 🔸استناد تاریخ به هیچ وجه برای مقابله با محکمات عقلی توصیه نمی شود به خصوص آنکه مغشوش و مخدوش و با غرض خاص نقل شود. 🔹اما خوب است حالا که تاریخ و خاطره می گوییم این خاطره را هم از سید احمد خمینی نقل کنیم: «روزی از برادران سپاه مستقر در بیت امام درخواست کردم جلوی ایوان بیت را یک نرده‌ای نصب کنند. وقتی برادران مشغول این کار شدند امام وارد شده، فرمودند: «احمد، چه کار می‌کنی؟» عرض کردم برای حفاظت جان علی (فرزندم) که خدای نکرده به پایین پرت نشود، از برادران خواسته‌ام نرده ای جلوی ایوان نصب کنند و این کار مرسومی در همهٔ خانه هاست. حضرت امام فرمودند: «شیطان از همین‌جا سراغ آدم می‌آید، اول به انسان می‌گوید منزل شما احتیاج به نرده دارد، بعد می‌گوید رنگ می‌خواهد، سپس می‌گوید این خانه کوچک است و در شأن شما نیست و خانهٔ بزرگتر می‌خواهید و آرام آرام انسان در دام شیطان می‌افتد.» ✍مهدی عامری @HOWZAVIAN
💠 یک مسأله پژوهشی 🔹 پیامدهای اخلاقی زیست شبانه بر روابط عاطفی زوجین ✍️ محمدصدرا مازنی 🔻احتمالاً دربارۀ شهر بیدار(night life ) یا زندگی شبانه شنیده‌اید؛ پدیده‌ای که در بسیاری از كشورهای دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. در این نوع زندگی چیزی به نام خاموشی نداریم؛ درباره ماهیت و اهداف طراحان این طرح و اینکه آیا به معنی تفریحات شبانه است یا خدمات24ساعته و یا تکاپوی چهار درصدی ها برای فروش کالا و تکاثر و استثمار بیشتر و یا چیز دیگر نمی دانم و اساسا اینها محل بحث ما نیست؛ کسانی که از این پدیده حمایت می‌کنند آن را به منزله خدمات بی وقفه به مشتریان دانسته و می‌گویند: «این خدمات شامل همه آن چیزهایی است كه مردم در طول روز امكان دسترسی دارند. سرویس حمل و نقل، مراكز تفریحی و درمانی و شغلی و... در چنین شرایطی شب دیگر زمانی از دست رفته یا عاملی تشدید كننده برای ترس یا ناامنی بخشی از مردم نبوده؛ بلكه می‌تواند همانند روز فرصتی برای زندگی به مفهومی تام و در همه ابعادش باشد.» اما می دانیم که شیفت زندگی از یک مدل به سبکی دیگر بدون هزینه نخواهد بود؛ بنابراین اگر بخواهیم «پیامدهای اخلاقی زیست شبانه بر روابط عاطفی زوجین» را بررسی کنیم. نکات زیادی برای بحث داریم که فقط به دو نکته اشاره می‌کنم؛ 🌕 نکته اول اینکه؛ در این عنوان «پیامد» را مفروض گرفتیم؛ به این معنی است که قصد نداریم از آثار مثبت زیست شبانه بحث ‌کنیم؛ بلکه می‌خواهیم به نتایج و پیامدهای منفی این نوع زندگی اشاره کنیم؛ 🌕نکته دوم: در عنوان یادشده با متغیرهایی مواجهیم که اگر بخواهیم مفروض اولیه خویش را به اثبات برسانیم باید آنها را مدنظر قرار دهیم و از این طریق فرضیه(نه به معنای خاصش؛ بلکه به عنوان مفروض عام تحقیق) را بیازماییم( آزمون فرضیه)؛ یعنی زمانی می‌توانیم پیامدهای زیست شبانه را ثابت کنیم که؛ اولاً: متغیر های مورد نظر خویش را به آزمون بگذاریم و ثانیاً: رابطه آن ها را تحلیل کنیم، و در نتیجه(از طریق آزمون) اثبات کنیم که بین این دو متغیر رابطه‌هایی وجود دارد. نوع مطالعه ما در این تحقیق میدانی خواهد بود؛ باید نمونه‌ها را بررسی کنیم؛ اینجا محقق با مشکل جدیدی مواجه می‌شود؛ اینکه اساساً زیست‌ شبانه‌ای در کشور نداریم! یعنی این سبک زندگی هنوز در کشور ما رسمیت نیافته! 🔻پس چه باید کرد؟ به سراغ تحقیقات سایر کشورها در این زمینه می‌رویم. ممکن است گفته شود: این کشورها با استاندارهای زندگی غربی اداره می شوند و ربطی به زیست اسلامی ندارد. بسیار خوب؛ اشکال فی الجمله وارد است؛ اما به منزله بی نیازی ما به تحقیقات سایر کشورها یا بی اعتباری پژوهش های آنها نخواهد بود؛ یعنی مطالعات سایر کشور ها برای ما مهم و قابل استفاده اند؛ زیرا جنس زندگی انسانها ناظر به امور فطری 《دین》 و 《 بی دینی》نمی شناسد. همگان نیازهای ثابتی دارند که ریشه در امور فطری دارد؛ از این رو در کنار مطالعه میدانی باید سراغ نخبه‌گان رفت و از متخصصین روانشناسی خانواده، اخلاق خانواده و...سوالات تحقیق را جویا شد. 🔻سخن کوتاه نمایم؛ عنوان یاد شده صرفا یک پیشنهاد بود، اگر قصد دارید در این باره تحقیق کنید حتما با اساتید در دسترس بیشتر مشورت کنید. 🔻این نکته هم قابل ذکر است که پدیده《زیست شبانه》موضوع عامی است که چندین مساله از دل آن می جوشد؛ اگر ابعاد بحث به حقوق، فقه، جامعه شناسی و... توسعه یافته و قیود آن نیز متعدد شود. @masaelepazuheshi @HOWZAVIAN
📬امان از این افسانه‌ها... در افسانه‌ای آمده که پدر مقدس که در آسمانهاست، زمینی پهناور به بندگان سفید و اروپایی‌اش بخشید تا آن را به بهشت تبدیل کنند و برای رفتن به بهشت آسمانی، نیاز به نیکوکاری و مرگ نداشته باشند. دقت فرمویدید که؟! آن زمین جیگول و بیگول همان آمریکا جان است و اگر سفیدها آن را تبدیل به بهشت کنند، آخرتشان بهشت می‌شود. 🎈گاهی این بزرگواران خودشان هم اراجیف خود را باور می‌کنند. 📢 'راسل کانول' یک کشیش است که از دانشکده حقوق دانشگاه یِیل آمریکا فارغ‌التحصیل شده‌. برای خودش منبری خوبی هم بوده‌ گویا. ۵۰۰۰ سخنرانی در سراسر آمریکا نشان می‌دهد اقبال خوبی از جانب مردم به او وجود داشته. ایشان در یکی از سخنرانی‌ها لطف می کنند و کمی در باب قاعده‌ی بهشتِ زمینی افاضه می‌کنند. او می‌گوید: 🔊وظیفه مردم آمریکاست که ثروتمند شوند. ثروتمندان درستکار‌ترین اعضای جامعه‌اند! چون ثروت جامعه به آنها سپرده شده و آنها این ثروت را موسسات بزرگی تبدیل کرده‌اند. اما دل سوزاندن برای فقرا اشتباه است. فقرا به خاطر گناهانشان مجازات شده‌ و به فقر مبتلا شده‌اند. 🔍راست هم می‌گوید. من با دلیل اثبات میکنم که حرفش درست است. فقرا گناه کاران جامعه‌اند. اندک انسانیتی هم اگر در آنها بوده نابود گشته! 📰برای نمونه در اوایل تاسیس آمریکا جمعی از همین فقرا که از قضا از گرسنگی در حال مرگ بودند، به گورستانی حمله می‌کنند و جسدی تر و تازه که قرار بود خوراک مار و مور شود را از خاک بیرون می‌کشند و میل می‌فرمودند. یا در روستایی مردی از فرط گرسنگی زنش را کشت تا طعام چند روز فراهم شود. 📌حال به حکمت کشیش کانول پی بردید؟! ذات پلید این فقرای احمقِ گناه‌کار را خوب شناخته بود که می گفت سرمایه‌داران بندگان خوب خدایند‌. 🗓این بهشت زمینی باید از لوث وجود گنه‌کاران(فقرا) پاک می‌شد. اما سرمایه‌داران با صبوری باز هم آنان را تحمل می کردند. چه می‌شد کرد؟ مثلا در اواخر قرن ۱۹ صد هزار نفر در نیویورک در زاغه‌ها و زیر زمینهایی زندگی میکردند که انواع بیماری‌ بین آنان موج میزد. یا محله هایشان پر از زباله و موش بود. تازه اینها عذابهای دنیوی‌شان بود که باید میچشیدند عوضی‌های گناه‌کار. یا اینکه باید از رودخانه‌ای آب می‌خوردند که روزی ۱۳ میلیون گالن فاضلاب در آن ریخته می‌شد‌. حقشان بود. می خواستند گناه نکنند. بماند اینکه بسیاری‌شان در پیاده روهای قبله‌ی آمال ما نیویورک می‌خوابیدند‌. دیگر وبا و تیفوس و تیفوئید که چیزی نبود این وسط‌... ✍علی خردمردی @alikheradmardii @HOWZAVIAN
🔶 اخوان‌المسلمین و آل‌سعود؛ از خدمت متقابل تا دشمنی متقابل 📍دلیل اینکه آل‌سعود اخوان را بر دیگر جماعت‌های سلفی و وهابی ترجیح داد و آنها را در امور تعلیم و تربیت به کار گرفت نیز محصور بودن وهابی‌ها و دیگر سلفی‌ها در مساجد و فقر اندیشه آنها در مسائل قانونی و آموزشی و قضاوت و فناوری و مسئله زنان و غیره بود. 📍همدلی اخوان‌المسلمین با انقلاب اسلامی در ایران، ملاقات نمایندگانی از آنها با امام خمینی، تعیین «یوسف ندا» به عنوان واسطه میان اخوان و ایران و برگزاری جلساتی در دفاتر اروپایی اخوان با موضوع حمایت از انقلاب اسلامی، موجب جدایی اخوان و خاندان سعودی شد. همانگونه که ارتباط اخوان با ایران در روابط جمهوری اسلامی با مصر نیز تأثیر گذاشت. 📍تلاش‌های مرسی برای نزدیکی به عربستان ناکام ماند و وقتی مرسی پس از پیروزی در انتخابات به عربستان سفر کرد، ملک عبداللّه از وی درخواست کرد حسنی مبارک را از زندان آزاد کرده و به او اجازه دهد به عربستان سفر کند و تضمین کرد که مبارک بدون هرگونه فعالیت سیاسی یا رسانه‌ای در آنجا باقی بماند. اما مرسی نپذیرفت. ✍محمدجواد حسین زاده 🖇متن کامل: https://b2n.ir/207575 @shouba @HOWZAVIAN
لوح | صلح جهانی؛ از رؤیا تا واقعیت @HOWZAVIAN
🔘 انقلابی‌گری توحیدی یا طاغوتی 🔹 چند سالی است که از دوگانه مذهبی و غیر مذهبی، حزب اللهی و غیر حزب اللهی عبور کرده و به دوگانه انقلابی و غیر انقلابی رسیده‌ایم و انقلابی بودن و نبودن معیار و شاخص سنجش افراد در تعیین عیار کفایت برای اقتدا، پیروی و یا حداقل تایید و حمایت‌ها شده است. 🔸 با دیدن قرائت‌های مختلف از انقلابی‌گری بر خود لازم دیدم در این خصوص تأملی کرده که به اختصار به عرض می‌رسانم و ممنون خواهم شد که از نظراتِ خود بنده را نیز مستفیض بفرمایید تا چراغی بر سر راه نگارنده روشن گردد و مانع گمراهی شود. ♦️ از حیث لغوی معنای مصدری کلمه انقلاب دگرگون شدن، وا گردیدن و برگشتن از حالی به حال دگر است و از معانی اسمی آن می‌توان به برگشتگی، تغییر، تحول و تبدل اشاره کرد. با دقت در معانی مذکور در می‌یابیم که نوعی فعالیت و عدم سکون در مفهوم کلمه انقلاب جاری و ساری می‌باشد. ♦️ با توجه به معنا و مفهوم کلمه انقلاب افرادی که متصف به این صفت می‌شوند نمی‌توانند منفعل و ساکن باشند لاکن باید فعال، محرک و منشأ اثر باشند و به عبارت دیگر در محیط و افراد پیرامون خود اثر بگذارند وگرنه نمی‌شود به آنها انقلابی گفت. ناگفته نماند که این فعالیت و انقلابی‌گری صرفا محصور در اقدامات عملی نبوده و شامل اقدامات فکری و نظری نیز می‌گردد. ♦️ اما مهم‌تر از نفس کنشگری و فعال بودن این است که سمت و سوی این اثرگذاری و تغییر و تحول در کدامین جهت و به کدامین مقصد می‌باشد. اگر جهت و افق، توحیدی بود این فرد انقلابی مثبت و اگر جهت و افق غیر توحیدی و به عبارت دقیق تر طاغوتی بود این فرد انقلابی منفی خواهد بود. لذا فرد فعال و پر تلاشی که مسیر توحید و صراط مستقیم را خوب نشناسد ممکن است در جهت خلاف پارو بزند و یا آب در آسیاب دشمن بریزد. ♦️ کسی که وضعیت موجود را هرچه و هر کجا که می‌خواهد باشد، اگر به حال مطلوب و مورد رضایت خدا و ولی خدا برگرداند و تغییر دهد یک انقلابی توحیدی و مثبت است وگرنه کم نیستند افرادی که با تلاش و کوشش‌های فراوان وضعیت موجود را در جهت نفسانیات و یا اراده طواغیت تغییر می‌دهند و تکمیل کننده پازل و نقشه دشمن هستند. ♦️ حقیقت و عدالت دو مقوله‌ای هستند که فهم و یافتن اولی، و مطالبه و اقامه‌ی دومی همواره برای انقلابیون نقطه‌ی کانونی انگیزش و موتور محرک بوده و خواهد بود. با توجه به اهمیت این دو مقوله‌ی حساس، طریق شناخت و مبنای اعتبار بخشی به تعاریفی که از این دو مقوله به دست می‌آوریم در توحیدی یا طاغوتی بودن انقلابیگری بسیار تعیین کننده می‌باشد. ♦️ هر کسی که منفعل و ساکن (عملی یا نظری) است قطعا انقلابی نیست؛ اما هر انقلابی (فعال و متغیر) لزوماً خوب و قابل اقتدا نیست؛ لذا توحیدی و اسلامی بودن انقلابی‌گری رکن اصلی و مهم است. حال به نظر شما کسی که اسلام را در حد و اندازه خودش نشناسد انقلابی‌گریش چگونه خواهد بود؟ ♦️ اگر در کنار عقل سلیم و خرد جمعی از کلام وحی و در امتداد آن از سخنان معصومین و بیانات ولی فقیه بهره نگیریم و در تنظیم گفتار و رفتارها به آنها بی اعتنا باشیم دیری نمی‌پاید که حق طلبی و عدالت خواهی که نقاط قوت یک انقلابی هستند به پاشنه آشیل او و حتی ضد خودش تبدیل میگردد. تاریخ پر است از چاقوهایی که دسته‌های خودشان را بریده‌اند... ✍حسین کاوه @sollam @HOWZAVIAN
✅نقدی بر اشکال آقای نصیری درباره حجاب آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند. ✅چند نکته در این رابطه: 🔸1.اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟ 🔸2.مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور. 🔸3. آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است. جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟ 🔸4. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند. 🔸5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است. 🔸6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟ 🔸7. می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است. 🔸8.گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟ 🔸9. می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟ @mahdian_mohsen @Howzavian
♦️مسائل «تحمیل شده» یا «تالیف شده»؛ کدامیک؟ یکی از آسیب های امروزی نخبگان رسانه ای که تاثیرش را بر جامعه نیز گذاشته است، «بحران مساله» است! اینکه چه چیزی مساله شود و جایگاه و رتبه ی آن مساله در چینش خبری چه باشد اینکه آیا تنها باید به مسائل تحمیل شده که با بولد سازی رسانه های بیگانه ایجاد می شود، پرداخت یا باید مسائل را تالیف کرد و خود جهت داد؟ متاسفانه نخبگان رسانه ای چه انقلابی چه غیر انقلابی اسیر مسائل «تحمیل شده» شده اند تا مسائل «تالیف شده» چندی قبل با تعدادی از سردبیران بخش های خبری صدا و سیما جلسه داشتیم و بسیار تاسف خوردم از اینکه رویه غالب سردبیران بخش های خبری رسانه های ما من جمله صدا و سیما، این شده است که الان در فضای عمومی جامعه چه مساله ای مطرح است و بولد شده تا ما همان را کار کنیم! بسیار تاسف خوردم از اینکه این عزیزان متوجه نیستند که بسیاری از این مسائل بولد شده در سطح جامعه از سوی رسانه های بیگانه و پیاده نظام دشمن در داخل «بولدسازی» و «پروپاگانداسازی» و «کاریکاتوری سازی» شده اند! متاسفانه این عزیزان عنایت ندارند که باید مسائل تالیف شده را ایجاد کرد و برای جامعه در مسیر تحقق اهداف و آرمان های انقلاب مساله سازی کرد نه اینکه صرفا اسیر مسائل تحمیل شده رقیب بود! ✍ محمدعلی رنجبر @Binesh_Rahbordi @HOWZAVIAN
خیلی دیر به پی بردیم و ماهیت آن برای ما آشکار شد. فضای مجازی بستر مزاج‌شناسی، ذائقه‌سازی و هاضمه‌سوزی است. سرآشپزهای سایبری، مزه‌ی دهان ملت‌ها را می‌فهمند، لقمه‌های چرب و نرم تعارف می‌کنند و تا چشم بهم بزنی، قورتت می‌دهند. تا وقتی روی سفره‌ی اجنبی نشسته‌ایم، بلع و هضم و جذب و دفع ما غیرارادی است. برای حفظ تمامیتِ ارضی، گُردان‌گُردان خون داده‌ایم اما در گردنه‌ی سوق‌الجِیشی مجازی، شبیخون خورده‌ایم. در زمين مجازیِ دشمن، بازی می‌کنیم و بازی می‌خوریم تا توپ ضعف و انفعال همیشه در سرزمین حقیقی ما بوده و دستِ برتر و دسته‌ی بهتر همواره در اختیار دشمن ما باشد. در هزاره‌ی سوم، "داده" عنصر قدرت‌ساز و "اطلاعات"، زیربنای هژمونی است. اگر دیروز قشون‌کشی وسیله‌ی استعمار کهنه بود، امروز "داده‌کاوی" ابزار استعمار نوین است. دیروز ستون پنجم راپورت می‌داد تا آتش بریزند و امروز ریپورت‌ها آن طرفِ فایروال‌ها روی میز دشمن است. "شبکه‌ی ملی اطلاعات"، محدودیت نیست، مصونیت است. آسانسور پلتفرم‌های وطنی است اما سانسور آزادی‌های مدنی نیست. دسترسی هیتلرهای مجازی را با هدف اخاذی ویرانگر اطلاعاتی، فیلتر می‌کند. در بوران حوادث ناگوار، بهمن‌های عظیم شُبهه را تبدیل به برف شادی می‌کند. تفکری که از کود انسانی تا مدیر، به دنبال واردات است و از جو بایدن تا کری به دنبال ارتباطات است. را انزوای سایبری می‌پندارد و خودکفایی مجازی را لابد در حد آفتابه و آبگوشت بُزپاش می‌داند. ، جلوی طرح‌های قلابی را بگیرد و برای مطالبه‌ی رهبری، طرحی نو بریزد. @andisheengelabi @Howzavian
🔴 زنان در آمریکا 😊 این چهره‌های خندان را بنگرید. لذت نمی‌برید خداوکیلی؟! زنان کارگر؛ همانها که لبخند از لبانشان نمی‌افتد. ⚠️ قدیم‌تر‌ها در آمریکا به خاطر احترام و ارزش زن اجازه نمیدادند تا زنان کارهای سخت بر عهده گیرند. مثلا با کمال دلسوزی نمی‌گذاشتند زن در انتخابات شرکت کند. البته کارهای راحت را اجازه می‌دادند‌ هر چند بازهم دلشان نمی‌آمد. مثلا کارگری در کارخانه‌ها و... . 🚫 موضوع شرکت در انتخابات انقدر موجب خستگی و آسیب روحی و جسمی به زن می‌شد که در سال ۱۸۷۲ بانویی به نام سوزان براونلی آنتونی غلط اضافی کرد و به یکی از مراکز انتخابات ریاست جمهوری رفت تا رای خود را داخل صندوق بیندازد و انداخت... الحمدلله پلیس به سرعت این زنیکه‌ی احمق را دستگیر کرد و بعد محاکمه شد و نهایتا به پرداخت ۱۰۰ دلار محکوم شد. (آن زمان حقوق یک کارگر هفته ای ۳ دلار بود.) 🔵 البته سالهای سال گذشت تا زنان آمریکایی با لجبازی و سرسختی توانستند مردانشان را قانع کنند تا آنها هم کار سخت بکنند. دیگر رای می‌دادند، استخدام می‌شدند، خلبان جنگنده می‌شدند، در ابوغریب زندانیان مرد را شکنجه می‌دادند و از این دست کارهای خیرخواهانه و البته سخت... . ✍علی خردمردی @alikheradmardii @HOWZAVIAN