eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📌یک گزارش و دو نکته ✍️ علی اسفندیار، دبیر تحریریه مدادالفضلاء 1️⃣ روزنامه کیهان از اقدام طلاب جهادگر و نیروهای جهادی قم در ایام کرونا، گزارشی منتشر کرده است؛ این حرکت رسانه‌ای جای تقدیر و تجلیل دارد، امیدواریم جهاد علمی و اجتماعی حوزه از چشم و قلم رسانه‌های عمومی و بزرگ کشور نیفتد. 2️⃣ در زمانی که روایت‌های مختلفی از فعالیت حوزه‌های علمیه و دانش آموختگان آن، در فضای رسانه‌ای و مجازی منتشر می‌شود، جا دارد روایتگری مطبوعاتی از سوی حوزه علمیه به عنوان یک کلیدی پرداخته شود، در این مسیر نیاز به مرکز تخصصی تربیت طلاب رسانه‌ای است؛ طلبه‌ مدیرِ رسانه، طلبه سردبیر، طلبه خبرنگار، طلبه گزارشگر و ... . سیاستگذاران حوزه علمیه به خوبی می‌دانند با راه‌اندازی یک خبرگزاری و هفته‌نامه نمی‌توان در معرکه سربرآورند چه رسد به این که در این میدان بازیگری کنند و نقش‌آفرین باشند. گام دوم انقلاب آمد و هنوز برای تربیت و حمایت طلاب گزارشگر و خبرنگار، از طرف شورای عالی حوزه فکری نشده است تا جبهه روایتگری تقویت و پویا شود و از روایت‌های حوزوی و دینیِ بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان پیشی بگیریم. 🔗 گزارش کیهان را می‌توانید اینجا بخوانید. @HOWZAVIAN
💎کانون فرهنگی تبلیغی «مدادالفضلاء» و دغدغه پویش همگانی طلاب برای نوشتن 📌حوزوی‌ها درباره چه مسائلی فکر می‌کنند و می‌نویسند‌، دغدغه اصلی آنان چیست؟ 🌻نخبگان، استادان و دوستان‌تان را به دعوت کنید.👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای ارزیابی، داوری و نشر یادداشت‌های نخبگان و نویسندگان حوزوی
🏆قوریِ عزتِ‌نفس ✍️ مرضیه رمضان‌قاسم خانم‌ها وقتی از همسر تقاضای پول کنند ولی آبی از دست همسرشان نَچِکد، به دنبال دست و پا کردن کار درآمدزائی برای خود هستند و اگر تیرشان به سنگ بخورد و موفق به کاریابی نشوند، آخرین تیر خلاص‌شان این توصیه‌ی مادرانه است که زیرِگوشِ دخترشان زمزمه می‌کنند: دخترم! دَرسَت را خوب بخوان به جائی برسی تا مثل من‌ دستت مقابل همسرت دراز نباشد. ای کاش مادران به جای تشویق دختران به اشتغال، پسران‌شان را به مدیریت صحیح هزینه‌های زندگی توصیه‌می‌کردند، تا بانوان سرزمین‌مان مجبور نباشند برای مبلغی ناچیز شخصیت خود را پائین آورند و با لبیک نگفتن همسر روح‌شان جریحه‌دار شود، همچنین مجبور نشوند اشتغال به شغل‌هائی داشته‌باشند که برازنده‌ی یک بانو نیست و ساعات طلائی که باید در کنار فرزندان سپری کنند را در بیرون از منزل تلف کنند‌. ♦️ یادش بخیر بچه‌تر از الان که بودم، علاوه بر پول توجیبیِ ماهانه و هفتگی که از مامان و بابا می‌گرفتم، مادر یک قوری در ویترین منزل گذاشته بودند تا هرگاه پول لازم داشتیم به کسی رو نزنیم و از قوری قرض بگیریم. من برای خرید کادوی روز پدر و مادر، از پسنداز شخصی خودم خرج‌می‌کردم و اگر مبلغی کسری داشتم، از قوری می‌گرفتم و به موقع قرضم را ادا می‌کردم. ای‌کاش همه‌ی خانه‌ها قوریِ عزت‌نفس‌ داشت‌. @HOWZAVIAN
یک خط برای روضه گودال کافی است زینب چه دید وقت ملاقات؟ بگذریم ✍️ سیدمحمدمهدی شفیعی @HOWZAVIAN
🔴 «فرار از زندان» بدون تخیل‌های هالیوودی ✍️ مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء 🔸فرار هالیوودی اما واقعیِ شش زندانی فلسطینی از زندان فوق امنیتی رژیم صهیونیستی، بار دیگر پوشالی بودن و ضربه پذیری این رژیم را به نمایش گذاشت و بلوف گنبد آهنین، انگاره چهارمین ارتش دنیا و هیاهوی رسانه‌ای اشغالگران را به چالش کشید. 🔸بسیاری از تحلیلگران معتقدند امروز سطح چالش رژیم صهیونیستی از موشک نقطه زن به تونل و به محل سکونت سران تلاویو رسیده است؛ به تعبیر دیگر سران این رژیم به جای وادار کردن ملت فلسطین به تسلیم، به فکر اِشراف اطلاعاتی و امنیتی جریان مقاومت در خانه‌ها و کاخ‌های خود هستند. 🔸مهندسی عملیات موفق و کماندویی جریان مقاومت در داخل امنیتی ترین زندان اسرائیل، پیامدهای داخلی و بین‌المللی به دنبال داشته و مایه ترس و بی آبرویی این رژیم و موجب شادی و امید مردم فلسطین شده است. 🔸فرار اسرای فلسطینی علاوه بر شکست امنیتی و بی اعتبار کردن رژیم صهیونیستی، نمایش هماهنگی گروههای مقاومت فلسطین از جنبش فتح و جهاد اسلامی گرفته تا جریان مقاومت در جغرافیای منطقه است که به نظر می‌رسد تغییر این محاسبات و معادلات، پیامد سنگین این شکست برای محور صهیونیستی باشد. 🔸همان گونه که «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای الیوم، موضوع فرار اسرای فلسطینی را رسوایی امنیتی برای اسرائیل خوانده و خطاب به سران این رژیم می‌نویسد: وقتی دشمن شما (جریان مقاومت) شروع به تحقق پیروزی‌ها، یکی پس از دیگری می‌کند و شما دائما از شکستی به شکست دیگر وارد می‌شوید، پس بدانید که پایان دوره شما بسیار نزدیک است. @HOWZAVIAN
✅ شبکه پویا؛ منفعل یا پویا؟! بخش اول ✍️ محمدمهدی احسانی‌فر پس از بهبودی نسبی از کرونا، توان انجام کاری را نداشتم و مجبور بودم که بیشتر وقت را استراحت کنم. دختر کوچکم، بخشی از روز را به دیدن شبکه پویا می گذراند. از این فرصت استفاده کردم و به او گفتم: از این به بعد، با هم پویا ببینیم. خیلی خوشحال شد. حتی برنامه ها را برایم معرفی می کرد و گاهی با زبان خودش تحلیل می نمود. البته این همراهی حدود یک هفته تا ده روز طول کشید. در آن روزهایی که پویا می دیدم، متوجه اشکالات زیادی در برنامه های این شبکه شدم. این اشکالات به اندازه ای است که نمی توان شبکه پویا را کانالی اسلامی یا ایرانی دانست و آن را در راستای اهداف انقلاب اسلامی دانست. حتی نمی توان این شبکه را در راستای نیازهای کودک و نوجوان دانست. برخی از آن اشکالات را یادداشت کرده ام. ۱. شبکه ویژه برای کودک و نوجوان، او را از فضای واقعی زندگی دور کرده و گمان می کند که همه چیز باید با دنیای کودکانه او هماهنگ شود. از این رو با جهان واقعی فاصله گرفته و خیال پردازی افراطی در وی شکل می گیرد. ۲. وقتی شبکه ای از صبح تا شب، برنامه کودک و نوجوان پخش کند، معنایش این است که این گروه سنی نیاز به کار دیگری ندارد. تفاوت این گروه با دیگران آن است که دیگران، توان انتخاب دارند ولی در اعضای این گروه، هنوز اراده انتخاب شکل نگرفته است. حال اگر این برنامه ها فقط یکی دو ساعت از روز را پوشش دهد، معنایش آن است که زندگی فقط "شبکه پویا دیدن" نیست. ۳. شبکه پویا شبکه ای سکولار است. در این شبکه به جای بهره گیری از زمینه دینی و تم اسلامی ایرانی، به ظاهرسازی های موقع اذان یا یکی دو سرود تکراری غیر جذاب اکتفا می شود. هیچگاه مخاطب شبکه پویا، عقاید و احکام و برنامه های دینی را در قالبی کودکانه نمی آموزد. بلکه یا اصلا چنین چیزهایی را یاد نمی گیرد و یا در قالبهای مستقیم که جذابیت ندارد، پخش می شود. ۴. شبکه پویا از ضعف سیاست گذاری و یا نداشتن سیاست رنج می برد. دیده نشدن سیاست واحد در تولید و پخش برنامه، بی توجهی به سیاست های کلان تربیتی، دوری از فضای آموزشی متناسب با کودک و نوجوان، حرکت نکردن به سمت اهداف انقلاب اسلامی و نداشتن خروجی تربیتی در میان مخاطبان، برخی از دلایل این ادعاست. آیا پس از راه اندازی شبکه پویا و تربیت دست کم یک نسل پای گیرنده های آن، کسی، غیر از نهادهای آماری و تبلیغی سازمان صداوسیما، می تواند ادعا کند که برنامه های این شبکه موجب پیشرفت او شده است؟ ۵. تاکنون کارتون های ایرانی مختلفی تولید شده است. یکی از عجایب برخی از این کارتون ها، شخصیت پردازی خارجی و به ویژه غربی در کارتون ایرانی است! یعنی بیننده گمان می کند که با یک شخصیت خارجی رو به روست؛ چون هیچ نشان و نمادی از ایرانی بودن ندارد. بعد در پایان کارتون می بیند که تولید داخل بوده است! @HOWZAVIAN
📘«منطق شناخت شبهه» روانه بازار نشر شد کتاب «منطق شناخت شبهه» اثر حجت الاسلام والمسلمین مسعود حکیمیان است که به همت انتشارات دار العلم راهی بازار نشر شد. @HOWZAVIAN معرفی کتاب👇👇
📘«منطق شناخت شبهه» در بازار نشر کتاب «منطق شناخت شبهه» اثر ارزشمند حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود حکیمیان است که به همت انتشارات دار العلم راهی بازار نشر شد. اثر حاضر، محصول تلاش‌های استاد حکیمیان، پژوهشگر و استاد حوزه، در سال‌ها تدریس و برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های «شبهه‌شناسی و جریان‌های تولیدکننده شبهه» بوده که در سراسر کشور برگزار شده است. نویسنده در مقدمه کتاب براین باور است که تمامی پرسش‌ها و شبهاتی که در طول تاریخ بشر شکل گرفته، ناشی از محدودیت آگاهی انسان نسبت به امور مختلف بوده است؛ بنابراین، عامل اصلی ایجاد شبهه، محدودیت آگاهی است. کتاب یادشده در شانزده درس تنظیم شده که مؤلف به طور خلاصه در مرحله اول به شناسایی مفهوم پرسش، سؤال و شبهه می‌پردازد؛ در مرحله دوم راه‌های دریافت شبهه را بررسی می‌کند و در مرحله سوم به پاسخ‌یابی شبهات از راه‌های مختلف اشاره می‌کند؛ اما مهم‌ترین مرحله و نقطه‌ی ‌عطف این کتاب، مرحله چهارم است که نویسنده ذیل آن چهارده روش پاسخگویی به شبهات را با مثال‌های گوناگون و متنوع بیان، تحلیل و مورد بررسی قرار می‌دهد. پس از آن در مرحله آخر، به‌طور اجمالی جریان‌های تولیدکننده شبهه را به هشت گروه تقسیم می‌کند. مؤلف در این کتاب معتقد است، برای تکمیل مباحث شبهه‌شناسی حداقل به سه کتاب دیگر در این راستا نیاز است تا بتوان نظام‌وار‌ه‌ی منطقی پاسخ به شبهات را تا حد زیادی تکمیل کرد. قابل ذکر است، چاپ نخست کتاب «منطق شناخت شبهه» در 352 صفحه رقعی با تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 69 هزار تومان به همت انتشارات «دارالعلم» راهی بازار نشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب علاوه بر مراجعه به کتاب‌فروشی انتشارات دارالعلم، با شماره 09306348486 تماس بگیرند. @HOWZAVIAN
📌جایگاه هندسی علم طب و پزشکی ✍️ دکتر جاوید حاج علی اکبری، پزشک عمومی، متخصص طب سنتی و مدرس فلسفه و عرفان اسلامی 🔹نگاه عمیق و ژرف به انسان، به عنوان اشرف مخلوقات و توجه به وسعت روح و فراخنای وجود او از اصلی ترین امتیازات طب اسلامی بر طب جدید است. به همین جهت است که طب در نگاه حکمت قدیم، شاخه ای از حکمت و طبیب را حکیم می نامیدند. مطالعه و دقت در طب اسلامی ما را با جهانی جدید و ناشناخته و اتفاق هایی فراتر از آنچه به چشم می آید آشنا می سازد. 🔸حکمت 🔹علم طب را زیر مجموعه حکمت می دانستند و حکیم که یکی از اسماء و صفات الهی ست به کسی می گفتند که اشرافش به همه علوم باشد. خود کلمه حکمت از ریشه حَکَمَ به معنای محکم کردن است علمی که موجب استحکام و قوت روح انسان می شود، آنچه با برهان و دلیل همراه است وشک و شبهات در آن راه ندارد اصلاحا حکمت می گویند. 🔹حکمت را تقسیم می کردند در حکمت الهی و طبیعی به دو قسم یکی حکمت عملی آنچه در عمل ما با آن سر و کار داریم و دیگری حکمت نظری. ادامه و سلسله مباحث را می توانید در این نشانی پیگیری کنید. @HOWZAVIAN
🔔 نشست تبیینی و خبری «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در خبرگزاری‌حوزه برگزار می‌شود ⏱ زمان: شنبه، 20 شهریور، ساعت 16 ◻️ این نشست باحضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار و به‌طور زنده از سایت حوزه‌نیوز پخش می‌شود. لینک پخش زنده:👇 hawzahnews.com/service/live @HOWZAVIAN @HawzahNews
. 🔘 آقایی به نام آقا مسلم ✍️ حسین کاوه ♦️ گزیده | نشستیم، در اتاقی که در و دیوار و سقفش ترک‌های ریز و درشت داشت و فرشی قدیمی که با نقش‌های ساده خود به تنهایی بار تزئین مجلس و تشریفات جلسه را به دوش می‌کشید. گرمای نفس میزبان حرارت ما را بالا برده بود که نوجوانی که گویا نوه حاج آقا بود جهت کسب اجازه برای پذرایی در زد و بعد از کسب اجازه همگی مهمان بزم چای و خرمای آقا مسلم شدیم. چشمم به نعلبکی‌ها که افتاد بغضم گرفت! چگونه می‌شود مردی پناه نیازمندان باشد و به فقرای بسیاری رسیدگی بکند اما نعلبکی‌های خودش قدیمی و لب پریده و تا به تا باشد!؟ 🌐 Sollam.ir/post/288 متن کامل @HOWZAVIAN
💠 آیین رونمایی از آخرین اثر استاد علی صفایی حائری(ره)، عین_صاد امروز 18 شهریورماه ساعت 18 👈 پخش زنده: @ali.safaeihaeri @HOWZAVIAN
✳️ نویسندگی و شکفتن دوباره ✍️ علی خردمردی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء بسم‌الله قلم برداشتم تا دوباره بنویسم. از خوشی ها، از ناملایمی ها، از اجتماع، از حوزه علمیه و غیر علمیه و هر آنچه که با آن مانوسم. در این یک سال که از نوشتن فاصله گرفتم و کانال قبلی خودم که سه سالش شده بود را حذف کردم، گویی برای درس خواندن هم کم میگذاشتم. باور کنید نوشتن رازی در خود دارد وگرنه چه ارتباطی میان نوشتن از فلان اتفاق خانوادگی و رسائل و حلقات وجود دارد؟! در این بین همان راز نوشتن است. شهید بهشتی میگفت: خواهران و برادران؛ عاشق شوید. این بنده‌ی روسیاهِ انشا ٔالله بهشتی هم میگوید: خواهران و برادران؛ بنویسید. زندگی به نوشتن است... ............................................................................................................ سلام و احترام نمی‌دانی چقد ذوق کردم از این دوباره نویسی حضرت عالی😍 همیشه می‌گویند: مجرم، روزی به صحنه جرم بازخواهد گشت اینجا هم باید گفت؛ نویسنده هر جا که باشد روزی برمی گردد به دنیای کلمات و از عصیان ننوشتن رهایی می‌یابد. با این تفاوت که مجرم به زندان می‌افتد و نویسنده به آزادی. @HOWZAVIAN
گزارش مقدماتی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا.pdf
2.12M
فایل پژوهشی👆 🗞متن کامل اولین گزارش معرفی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا - ۵۳ صفحه ❓کمک فکری حوزه علمیه قم به وزارت بهداشت و درمان برای مهار سریع و آسان بیماری کرونا
🔥 اگر‌نظام‌به‌حرف‌اصلاح‌طلبان‌گوش‌کرده‌بود❗️ ✍️ حمیدرضا ابراهیمی 🔻سال ۶۹ همزمان با حمله آمریکا به عراق، بزرگان اصلاح‌طلب، به رهبر‌انقلاب فشار می‌آورند که ایران در حمایت از با آمریکا در خلیج‌فارس وارد جنگ شود!! البته رهبری اجازه ندادند کشور در این دام بیفتد. 🔻سال ۷۷ بعد از شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف، شورای عالی امنیت ملی به ریاست ، تصمیم به «حمله نظامی» به افغانستان و جنگ با طالبان گرفت. اما رهبر انقلاب این جنگ را دام آمریکایی دانسته و مانع ورود ایران در باتلاقی شدند که قبلاً شوروی و بعداً آمریکا در آن فرورفتند و با خفت گریختند. ۳- در سال ۸۰، پنج‌ روز قبل از سقوط ، ناگهان اصلاحطلبان سازمان مجاهدین انقلاب که در آن زمان در مجلس هم قدرت بالایی داشتند، نظام را به مذاکره با طالبان فراخواند!! همان طالبانی که قبلاً حکم جنگ با آن را داده بودند!! 🔻در جریان حمله داعش به سوریه، از هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد گرفته تا سران جریان اصلاحات و ... حمایت ایران از دولت قانونی سوریه در برابر داعش را اشتباه می خواندند و کار اسد را در سوریه تمام شده دانسته و آینده سوریه را از آن داعش می دانستند؛ تا جاییکه در سال ۹۵ ، نظام را به مذاکره با داعش را فراخواند!! 🔸پ.ن۱: واقعا اگر نظام اسلامی زیر بار این پیشنهادات خطرناک و ابلهانه می رفت، چه بلایی بر سر ایران و منطقه آمده بود؟ 🔸پ.ن۲: آیا نباید به فشار ناگهانی مخالفان داخلی و خارجی محور مقاومت در منطقه به نظام برای ورود نامعقول به باتلاق افغانستان با شعار دفاع از مشکوک بود؟ چرا جریان اصلاح طلب همیشه به طرف منافع آمریکا یقه‌درانی می کند؟ آیا اینها وطن ندارند؟ 🔸پ.ن۳: سابقه عملکرد نظام اسلامی در منطقه از جمله عراق و سوریه و حتی افغانستان نشان می دهد که هیچ جا بدون درخواست رسمی و قانونی کمک از طرف مقابل وارد کمک نشده و هیچ جا شتابزده عمل نکرده و تقریبا بعد از مدتی سر رشته معادلات را به نفع همه مردم منطقه در دست گرفته است. حتی در شرایط زهرآگینی که آمریکا مردم و حرم‌های آسمانی نجف و کربلا را مستقیما هدف گرفته بود، جمهوری اسلامی هرگز هیجانی عمل نکرد اما در مدت معینی با کمک به ملت عراق کمر آمریکا را شکست. 🔸پ.ن۴:در جریان پنجشیر و افغانستان هم همه خواهند دید که نظام اسلامی با تدبیر و دلسوزی، نقش موثری در تغییر صحنه به نفع مردم مظلوم افغانستان و دفع تجاوزگران ایفا خواهد کرد. هرچند ظاهراً مزدوران غرب از همین می ترسند و تلاش می کنند یا ایران را وارد باتلاق جنگ کنند و یا تنش و درگیری‌های بین‌الافغانی را به داخل ایران بکشند! به همین دلیل تجمعات و تحرکات اخیر دوقطبی طالبان-احمدمسعود در ایران شدیدا محل تامل و هوشیاری است. @HOWZAVIAN
پاسخ به یک شبهه؛ 🔴 سندی مبنی بر نحوست ماه صفر در منابع شیعی وجود ندارد 🔅حجت الاسلام علی ابهری، کارشناس مسائل اعتقادی اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی صدقه و دعا مورد سفارش اسلام است و روایات بسیاری در مناسبت های مختلف برآن تاکید کرده اند مثل اول ماه های قمری که اعمالی برای آن در کتبی مثل مفاتیح الجنان بیان شده است. اکنون که اول ماه صفر است پیامی در فضای مجازی بین مردم دست به دست می شود مبنی بر اینکه با شکستن تخم مرغ، صدقه و قربانی و دعای خاصی که ترویج می کنند نحوست و بدی این ماه را از خود دور کنیم. در پاسخ باید گفت در منابع، سندی مبنی بر اینکه این ماه نحس است یافت نشد و از سوی دیگر در باب شکستن تخم مرغ و دود کردن اسپند که نحسی این ماه را از بین می برد نیز مطلبی در منابع اسلامی مربوط به این ماه وجود ندارد. دعای «سبحان الله يافارج الهمّ و يا كاشف الغم فرّج همي و يسرّ أمري وأرحم ضعفي و قلة حيلتي و أرزقنی من حيث لا أحتسب يا رب العالمين» که طی روایتی به پیامبر(ص) منسوب می کنند نیز سندی ندارد و این دروغ بستن به معصوم محسوب می شود که گناه کبیره است. کلمات و واژه های این دعا اگر چه معانی و الفاظ خوبی دارد اما برگرفته از چند دعاست که می توان به قصد رجا و امید ثواب خواند نه روایت و سفارش نبی مکرم اسلام که این کذب و دروغ بستن بر پیامبر(ص) و حرام است. مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان خود سندی بر نحسی ماه صفر ارائه نمی کند بلکه می گوید به این مورد معروف است. علامه مجلسی هم در زادالمعاد خود از نبود روایت و سندی مبنی بر نخوست این ماه سخن می گوید و ادامه می دهد ممکن است به دلیل فوت پیامبر در این ماه و یا اینکه آغاز قتال و جنگ در این ماه پس از گذشتن از ماه های حرام عنوان نحس بودن را به آن نسبت داده اند. بنابراین باید توجه کرد اولا نحسی صفر دلیل و سند روایی ندارد دوما عمل و دعایی در باب رفع نحسی آن وارد نشده است بلکه در اسلام به طور کلی بر خواندن قرآن و دعا و دادن صدقه و انفاق و قربانی تاکید شده و این اعمال نیک را سبب تقرب به خدا و نیز دوری از شیطان و رفع بلا معرفی کرده اند. @HOWZAVIAN
.. 🌎 شمارش معکوس ✍️ نجمه صالحی بعد از وداع با حضرت پدر، ابوالائمه علیه السلام، حرکت به سوی دانشگاه انسانیت را از وادی السلام شروع کردیم. بوی عطر و گلاب‌، تصویر مه آلود دود آتش، صدای روضه های عربی و صدای فریاد «کِراج کِراج» راننده‌ها که مسافرها را به گاراژ می بردند، توجهم را چند لحظه‌ای به خود جلب کرد و حرکتم را کُند. بعد از گذر از وادی‌السلام به جاده اصلی رسیدیم. سربازی طناب به‌دست روی مانع‌های پلاستیک نارنجی رنگ ایستاده بود تا مردم به وسط جاده نیایند. هر وقت طناب را پایین می‌انداخت، مردم حرکت می‌کردند. در هنگام بالا بودن طناب مردم منتظر می‌ایستادند. گویی سرباز چراغ راهنما شده بود و طناب نشان چراغ قرمز! به هنگام انتظار، سرباز شعار «لبیک یا حسین» سر می‌داد و مردم، شعار را تکرار می‌کردند... دلدادگان حسینی از همان ابتدای راه همچو پرندگان، سبکبال خود را وارد حریم یار کرده بودند و برای رسیدن به معشوق‌‌ عمودشماری می‌کردند... عده‌ای از همان ابتدای کار با شمارش معکوس عمودهای نجف تا کربلا را می‌شمردند تا به عمود ۱۴۵۲ برسند.... @HOWZAVIAN
🔸جلسات مخفیانه و ۹ساله‌ برای ۷۰ نفر در زندان رژیم بعث 🔅 بخشی از مجاهدت مرحوم آیت الله حکیم ✍ حسین داودپور، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء ۸۷ سال قبل، سید محمد سعید حکیم طباطبایی در خاندانی اصیل و عالم‌پروربه دنیا آمد. از همان کودکی توسط پدر، مرحوم سیدمحمدعلی حکیم، تحت تعلیم معارف‌دینی قرار گرفت و در محافل علمی نجف اشرف حضور می‌یافت. لذا علاوه بر ایشان، از محضر فرهیختگان و عالمان وارسته‌ای چون آیات عظام: سید محسن حکیم(پدربزرگ‌شان)، آیت الله ابوالقاسم خویی و آیت‌الله حاج شیخ حسین حلی نیز استفاده کرده‌اند. به نحوی که به علت نبوغ ذاتی، به محافل ویژه علمی این بزرگان راه یافته و فرموده‌اند: «استفاده‌هایی که من از جلسات خصوصی مرحوم شیخ‌حسین‌حلی بردم حتی از جلسات درس هم بیش‌تر بود.» پس از وفات مشکوک آیت‌الله‌خویی در سال ۱۳۷۱ شمسی، درخواست‌های قبول مرجعیت از ایشان بسیار شد و ایشان پس از اصرار علما، ازجمله نامه علمای لبنان؛ رساله صادر فرمودند. در عصر جدید حوزه نجف ایشان به همراه: آیت‌الله سیدعلی حسینی سیستانی، آیت الله بشیر‌حسین نجفی، و آیت الله شیخ محمداسحاق فیاض؛ به عنوان مراجع تقلید چهارگانه عراق شناخته شده و در قله فقاهت مکتب نجف قرار گرفتند. از ایشان در این‌باره نقل شده است:«من برای مزاحمت باقی آقایان وارد صحنه نشدم و به‌هیچ‌وجه راضی نیستم تا مزاحم دیگران باشم.» آیت‌الله حکیم معتقد بودند باید شیعیان کرامت خود را حفظ کرده تا مظلوم و قربانی نشوند. در دوره حکومت حزب بعث بر عراق، شجاعت و ایستادگی ایشان در برابر طاغوت زبانزد بود و علاوه بر امتیاز ندادن ایشان به طاغوت وقت، به مبارزه هم می‌پرداختند و با فتاوای حکیمانه، شیعیان را صریحاً از شرکت در جنگ تحمیلی صدام بازمی‌داشتند. سرانجام به دلیل همین مبارزات و عدم شرکت ایشان یا فرزندان‌شان در کنفرانسی تبلیغاتی که صدام ترتیب داده بود؛ با یورش نظامیان حزب بعث، ایشان و تمامی فرزندان و شاگردانی که در بیت حکیم بودند (حدود ۷۰ نفر) بازداشت شده و نزدیک به ۹ سال در زندان به سر می‌برند. در زندان، جلسات مخفیانه تفسیر ایشان آغاز می‌شود و حتی به گفته فرزندشان، بخش اعظم کتاب «الکافی فی الأصول» را در زندان به نگارش درآورده‌اند. سیدریاض حکیم، شاگرد و فرزند آیت الله حکیم، در توصیف آن شرایط سخت از قول پدر می‌گویند: «الحمدالله خداوند دریچه قم را باز کرد تا این امانت و مسئولیت ادامه یابد و منشأ خیر برای جهان تشیع و مکتب اهل بیت باشد.» دغدغه و نگرانی ایشان نسبت به اوضاع شیعیان جهان به گونه‌ای بود که همواره تاکید بر دوراندیشی و عدم عکس‌العمل‌های انفعالی داشته‌اند؛ لذا تأکید داشتند نباید با برخی رفتارها، موجبات عکس‌العمل‌های انفعالی و نفرت بین مسلمانان را فراهم کرد. از طرفی هم شیعیان باید عزت خود را حفظ کرده و قربانی سیاست‌های مغرضانه نشوند. سیره عملی شخص ایشان نیز به همین‌نحو بوده و در سفر درمانی به لندن، علی‌رغم وضعیت جسمانی دشوار، در قبرستان عمومی مسلمانان حاضر شدند تا شخصاً برای درگذشتگان طلب مغفرت نمایند. سرانجام، عمری مجاهدت علمی و تلاش مخلصانه و پربرکت ایشان با عارضه قلبی به سرآمد و در ۲۵ محرم‌الحرام ۱۴۴۳ هجری قمری، به دیدار مولا امیرالمومنین شتافتند. @HOWZAVIAN
🔶 یک چشم و دو چشم ✍️ علی مهدیان 🌱 انبیا و اولیا نور واحدند یک حقیقتند اما تفاوتهایی هم با هم دارند یکی از اموری که باعث تفاوت اولیای الهی با یکدیگر میشود، مخاطب آنها است. و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه لیبین لهم. مدل حرف زدنشان، سبک تبیین کردنشان متناسب با قومی است که مخاطب آنها است. برخی از مفسرین از اهل معرفت معتقدند تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض به دلیل تفاوت امتهای مخاطب آنها بوده. 🌱اشکالی که بسیاری از ما داریم این است که قدرت تنزیل حقایق را نداریم. قرآن از بالاترین حقیقت هستی حکایت دارد اما نازل شده. در تنزیل چیزی کم نمیشود ناقص نمیشود بلکه همانکه هست متناسب میشود با مخاطب که بتواند به او دست بدهد دل بدهد و بعد مرتبه مرتبه بالا بیاید. اقرا وارق بخوان و بالا بیا. آن حقیقت بالاتر را به اندازه رشد کردنت میابی لایمسه الا المطهرون به اندازه طهارتت و برای رشد از این ساحت پایین تر مدد میگیری. لذا در کافی شریف میفرماید قرآن در قامت انسانی در قیامت کنار هر طایفه ای میرود با او رابطه میگیرند ولی احساس میکنند او بالاتر است و برتر. 🌱اشکال طبیعی و عادی ما این است که در هر مرتبه ای از رشد که هستیم احساس میکنیم دیگران باید خودشان بدوند و به ما برسند. مثل آدم بزرگهایی که بلد نیستند با کودکان سخن بگویند. برخیمان خیال میکنیم باید حقیقت را کنار بگذاریم تا همزبان با قوم شویم. خیلی از این طلبه ها و مذهبی ها که کم کم به حرفهای باطل و لاطائلات میافتند اول هدفشان خیر بوده اما به جای تنزیل ، تنقیص کرده اند حق را. برخی دیگر هم منتظریم همه بیایند آنجایی که ما هستیم. بیایند به هیات ما به مسجد ما به جمعیت ما. و این یعنی رها کردن دیگران. توهین کردن به دیگران. این نداشتن سعه صدر است که لازمه توسعه حق است. 🌱امام صادق کسی را برای تبلیغ نزد قومی فرستاد، طرف برگشت گفت آقا اینها کی هستند ما را فرستاده ای نزدشان خیلی دور از وادی اند. آقا فرمود فاصله تو با آنها بیشتر است یا من با تو؟ طرف خجالت کشید و برگشت. 🌱به تعبیر امام خمینی ما باید دو چشم داشته باشیم هم بتوانیم با نگاهی تنزیهی، حق را وارسته و پاک دریابیم و هم بتوانیم با نگاهی تشبیهی آن را تنزیل یافته در چهره کثرات ببینیم و محقق کنیم. هم علی مع الحق را ببینیم هم الحق مع علی را. هم امام جامعه را ببینیم هم امت را. هم خوبان و قله ها را ببینیم هم دامنه را. خدا رحمت کند سردار شهید ما را که این چنین بود حقیقتا. صاحب دو چشم. 🌱نداشتن دو چشم، یکی از عوامل اختلافات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و هنری ما با یکدیگر است. @HOWZAVIAN
🔴 عدالتخواهی و دعوای چندطرفه‌ ✍ علی خردمردی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء ▪️عدالتخواهی جریان جوانی است که چند سالی می شود با هدف تحقق عدالت و پر رنگ کردن نقائص پا به عرصه گذاشته است. این جریان می خواهد یا خود به خود دارد به قطب سوم سیاسی جمهوری اسلامی تبدیل میشود. ▪️جریانی نوپا که دقیقا به دلیل همین نوپا بودن اشتباهات زیادی هم داشته که می توان گفت این اشتباهات تا حد زیادی طبیعی است. ▪️بنای شمردن و نقد این اشتباهات را در این سیاهه ندارم که شاید بعدها کم و بیش نوشتم. ▪️اما ما جوامع مذهبی نیز باید بپذیریم که اگر چه اشتباهاتی شبیه عدالتخواهان انجام ندادیم یا سیاه نمایی نکردیم، اما از طرفی دغدغه ی مقدسی که آنها دارند در بین طیف مذهبی‌های سنتی کمتر یافت می شود. دغدغه ی احقاق حق و بسط عدالت. این چیز کمی است؟ یکی در عمل می لنگد و دیگری در نظر. ▪️کمیت لنگ در عمل را می توان به دلیل نو پا بودن توجیه کرد که تا حدودی هم درست هست. اما لنگیدن در نظر چرا؟ جریان مذهبی در این سالها از خوراک فکر چه کسانی خود را سیر کرده که عدالت برایش دغدغه ی اول نبود؟! بهتر است بپذیریم علت اینکه در عرصه ی عملِ عدالت گستری عقبیم، عقب ماندگی در عرصه نظر است. ▪️حال ما مانده ایم دعوایی چند طرفه. اگر عدالتخواهان چیزی بگویند ما میتازیم. اگر ما بگوییم آنها می تازند. در این میان اصلاح طلبان هم که بیکار نیستند. باید چه کرد؟ راهکار، حذف عدالتخواهی است؟ همه میگویید نه. با ژستی عاقلانه می گوییم راهکار اصلاح برخی مبانی این جریان و نحوه‌ی صحیح اعتراض و مطالبه گری است و جالب این که می خواهیم این اصلاح دفعتا صورت بگیرد که این باز خودش بسی عجیب است. هر چند خیلی هامان در دل به حذفشان بیشتر راضی هستیم. ▪️علل متفاوتی نیز دارد. برخی به خاطر شدت علاقه به جمهوری اسلامی، میل ندارند که هیچ نقدی این چهره ی مقدس را برایشان خراب کند. عده ای دیگر نیز این جریان را رقیب خود برای اخذ صندلی های مدیریتی و سیاسی می بینند ودسته ی آخر نسبت به این جریان و مبانی و کنش هایشان نقد های جدی در عرصه علم و عمل دارد و از این نقدها نتیجه می گیرد که نسبت این جریان با جمهوری اسلامی مشخص نیست، پس نباید به آنان بها داد. ▪️این نگرانی ها کاملا درست و بجا است اما نتیجه ای که می گیریم چه باید باشد؟ طرد؟ سکوت؟ حمله؟ همراهی؟ ▪️همانطور که در ابتدای سخن نبشتم، به راستی مقدس تر از دغدغه ی بسط عدالت چیست؟ 🔹تجربه ی حِلف الفضول در تاریخ قبل از اسلام به نظر می رسد که در این زمینه راهگشا باشد. ▪️داستان از این قرار است که مردی از قبیله ی بنی زٌبَید وارد مکه شد و کالایی را به عاص بن وائل فروخت. عاص اما در عوض کالا بهایش را نپرداخت. نظام قبیلگی ای هم که در جاهلیت بر عرب حاکم بود اقتضا می کرد که افراد یک تیره، پشت فرد قبیله ی خود بایستند ولو حق با او نباشد. فروشنده وقتی از تلاش خود نا امید شد، هنگامی که سران قریش در کنار کعبه گرد آمده بودند، بالای کوه ابوقبیس رفت و با سرودن اشعاری پر سوز و گداز دادخواهی کرد. ▪️با شنیدن این ندا، بزرگان بنی هاشم، بنی عبدالمطلب، بنی زهره، بنی تمیم و بنی حارث در خانه ی عبدالله بن جٌدعان تیمی گرد آمدند و پیمان بستند که برای یاری و گرفتن حق هر ستمدیده ای همراه شوند و اجازه ندهند در مکه بر احدی ستم شود، چه وابسته به آنها باشد و چه غریبه؛ چه فقیر باشد چه ثروتمند. آنها بعد از این پیمان که به حلف الفضول معروف شد، حق مرد زٌبیدی و بعدها حقوق دیگر مردم را ستاندند.-۱- ▪️حال توجه شما را به یک نکته ی جالب جلب می کنم. پیامبر خدا که در آن ایام حدود بیست سال سن داشتند، از اعضای این پیمان بودند. شاهد در اینجا فقط فعل معصوم نیست بلکه قول معصوم نیز میباشد. رسول خدا پس از بعثت درباره حضورشان در این پیمان فرمودند: در خانه عبدالله بن جدعان در پیمانی شرکت کردم که اگر به جای آن شتران سرخ مو به من می دادند، آن چنان خوشحال نمی شدم و اگر در عصر اسلام نیز مرا به چنین پیمانی دعوت کنند می پذیرم.-۲- ▪️اگر در عظمت عدالت طلبی و ستاندن حق مظلومین همین عمل رسول خدا به همراه این جملات مبارکشان را داشتیم برایمان کافی بود. 🔗 ادامه متن در کانال نویسنده @HOWZAVIAN
🗒 خداباوری، رهبر باوری و مردم‌باوری ✍️ محمدهادی سمتی دیشب بخشی از نشست اداری استان خراسان جنوبی را تماشا کردم. بدون تکلف و اداواطوار حرف می‌زند. در لابه‌لای سخن گفتنش خنده‌های ناموزون و طعنه و کنایه‌های رؤسای جمهور قبلی پیدا نمی‌شود. در قامت رئیس دولت حدیث و روایت می‌خواند و البته برداشت آزاد و حرف ناحساب را هم به شکم آیه و روایت نمی‌چسباند. پیدا است که به مردم‌باور دارد و از ادای دین به آن‌ها سخن می‌گوید. او در سخنانش بدون این‌که بخواهد نقش بازی کند و رفتاری نفاق آلود داشته باشد از فرمان درباره مسائل مختلف حرف می‌زند و به‌طور آشکار باور عمیقش را به کلام رهبری در این مورد که "هیچ مشکلی در مملکت نیست که حل‌شدنی نباشد" اعلام می‌کند. رئیس دولت سیزدهم خیلی راحت روی زمین و در چند قدمی مردم می‌نشیند و نیاز نیست که صندلی مخصوص برایش آماده کنند. سفرهای روز جمعه دولت، زنده کننده نشاط و تعطیل کننده خستگی در تعطیل‌ترین روز هفته است. دولت سیزدهم می‌تواند و باید این سه ویژگی را به‌عنوان در نظر داشته باشد و تا خط پایان با همین دست‌فرمان حرکت کند. @HOWZAVIAN
📌 معرفی کتاب "عملیات روانی" نوشته صلاح نصر 📝 در کتاب حاضر، مفاهیم، نظریه‌ها و کاربرد جنگ روانی در جهان معاصر طی 8 بخش تشریح می‌شود. 🔹قسمتی از متن کتاب: به قدمت تاریخ آدمی است . در گذشته رکن اساسی پیروزی در جنگ حذف فیزیکی دشمن بود .اما هم اکنون پا به پای پیشرفت در ساخت فن‌آوری‌های جنگی، از بین بردن روحیه، به تنش کشاندن و ایجاد اضطراب روانی دشمن از یک سو و تاثیر بر ذهن دشمن، تحریف حقیقت و از سوی دیگر، نقش اصلی و اساسی یافته است .تا آن جا که امروز مسجل شده است، برنده نهایی جنگ کسی است که ابتدا دشمن را در جنگ فرهنگی و روانی شکست داده باشد... 🔸، جنگ به معنای سنتی آن نیست .این جنگ وسیله‌ای است که به تحقیق راهبرد ملی کشور، چه در هنگام صلح و چه در هنگام جنگ، کمک می‌کند .در این جنگ، همچنین کلیه امکانات کشور و توانایی‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و سایر نیروهایی که تعامل آنها با یک دیگر موجودیت جامعه و شکل آن را تعیین می‌کند، به کار گرفته می‌شود . 🔹این کتاب از ۸ فصل تشکیل شده که عبارتست از: ۱. مفهوم جنگ روانی و تکامل آن، ۲. سازماندهی و نیروها، ۳. طرح‌ریزی و عملیات، ۴. عرصه‌های ارتباطات، ۵. شایعات آفت جامعه، ۶. تبلیغات و افکار عمومی، ۷. اطلاعات و تحلیل، ۸. کاربرد جنگ روانی. 🔗عصر جدید، عصر رسانه @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ⚫️ بابا شما چیزی نپرس از گوشواره ✍️ چهارپاره‌ی زیبای سیدمحمدجواد شرافت رفتیّ و با غم همسفر ماندم در این راه گاه از غریبی سوختم گاه از یتیمی گفتم غریبی، نه غریبی چاره دارد آه از یتیمی ای پدر، آه از یتیمی من بودم و غم، روز روشن، شهر کوفه روی تو را بر نیزه دیدم، دیدم از دور در بین جمعیت تو را گم کردم اما با هر نگاه خود تو را بوسیدم از دور من بودم و تو، نیمه شب، دروازه ی شام در چشم من دردی و در چشم تو دردی من گریه کردم، گریه کردم، گریه کردم تو گریه کردی، گریه کردی، گریه کردی در این زمانه سرگذشت ما یکی بود ای آشنای چشم های خسته ی من زخمی که چوب خیزران زد بر لب تو خار مغیلان زد به پای خسته ی من ای لاله من نیلوفرم، عمه بنفشه دنیا ندیده مثل این ویرانه باغی بابا شما چیزی نپرس از گوشواره من هم از انگشتر نمی گیرم سراغی @HOWZAVIAN