#خبر_خوب_ما
✔️انتشار کتاب سلفیگرایی؛ عوامل و پیامدهای سیاسی به قلم حجت الاسلام والمسلین محمد ملک زاده
به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
یادداشت نویسنده👇👇 کتاب
🛑 حمایت ناکام غرب از گروههای تکفیری و سلفی
✍️ محمد ملکزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء
از عوامل اصلی شکلگیری و رشد گروههای سلفی در جهان به ویژه منطقه غرب آسیا، قدرتهای استعماری غرب میباشند تا از این طریق جوامع اسلامی را گرفتار ناامنی، بحران و جنگ داخلی نمایند. با این حال اختلافات اساسی میان جریان سلفی با ماهیت غرب؛ تداوم حمایت قدرتهای غربی از این جریان با چالشهای جدی مواجه گردیده است. در واقع باید به این نکته توجه داشت که حمایت قدرتهای غربی از گروه های سلفی برخلاف پیشبینیهای اولیه، منافع نهایی کشورهای حامی تروریسم را تأمین نکرده و حتی آینده دشواری نیز پیش روی آنان قرار داده است.
گروههای سلفی و تکفیری مانند داعش، القاعده، طالبان و... گرچه در مقطعی توانستند با استفاده از فضای حمایتی قدرتهای غربی رشد نموده و برای مدتی نیز از ابراز علنی مخالفت و دشمنی خویش با غرب صرفنظر کنند؛ اما به دلیل ماهیت متعارض این دو جریان، تداوم این حمایت با چالشهای جدی مواجه گردید. به تعبیر دیگر حمایت قدرتهای غربی از این جریان و توافق استراتژیک میان این قدرتها با گروههای سلفی نمیتواند برای مدت مدیدی تدوام یافته و غرب را در یک حاشیه امن قرار دهد. ماهیت تعارضگونه این دو جریان، به مرور گروههای سلفی و تکفیری را بر آن داشت تا با احساس افزایش قدرت و استقلال نسبی به سمت مخالفت و ابراز دشمنی با غرب حرکت کنند.
یکی از آشکارترین شواهد در این زمینه، تغییر و تحولی است که در تعامل میان ایالات متحده آمریکا با گروه طالبان به وقوع پیوست و روابط آنان را از ارتباط نزدیک و حمایت استراتژیک برای شکلگیری و تقویت این گروه تا رو در رو قرار دادن آنان تغییر داد. در دوران اشغال نظامی افغانستان توسط شوروی سابق، آمریکا از نخستین و اصلیترین حامیان گروه طالبان بود و آنان را به عنوان «مبارزان آزادی» پشتیبانی مینمود؛ اما در نهایت به دشمن اصلی این گروه تبدیل شد. بنابراین اختلاف بنیادین میان قدرتهای غربی با این گروهها، در نهایت این دو جریان را رودرروی یکدیگر قرار داده و آنان را به دشمنان اصلی یکدیگر مبدل میسازد.
#پژوهش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_کاربران
عدم کارایی صددرصدی واکسن!
توضیح فنی ای که باید بدم اینه که کژتابی درون این عبارت ناشی از معین نبودن موصوف کلمه ی "صددرصدی" است که به "عدم" تعلق گرفته یا به "کارایی"
متنی که منتشر کرده اید داره (ولو از سر ناآگاهی و اشتباه ناشی از کژتابی) کروناهراسی میکنه و مصداق نشر اکاذیبه
حرف درست رو نوشته و تفسیر غلط کرده که شاید در حالت عادی مساله ی بغرنجی نباشه ولی در مسائلی که با آرامش روانی جامعه مرتبطه نه...
.....................................
پ. ن: نقد بجایی ست.
انتشار اینفوگراف یادشده صرفا برای توجه به دیدگاه منتقدان واکسن و حفظ جریان تضارب آرا، منتشر شده است و هیچ گاه به دنبال واکسن هراسی نیست.
audio_۲۰۲۱_۰۹_۰۲_۱۶_۰۴_۴۶.mp3
134.6K
✔️ اولویت #کتاب_خوانی
🌺 کتابخوانی از کارهای اصلی زندگی است. این را باید همه مان بفهمیم و باور کنیم.
١٣٨٩/٠٢/٢٢
🌱 رشدانه
#کتابخوانی
#فرهنگ_کتابخوانی
#امام_خامنهای
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌱 وَ فَدَیناهُ بِذِبحِِ عَظیمِِ
🔸 از امام رضا(ع) نقل شده است که وقتی ابراهیم(ع) موفق به ذبح اسماعیل نشد، دستور رسید که گوسفندی را به جای او ذبح کن. ابراهیم آرزو کرد که ای کاش میتوانست اسماعیلش را ذبح کند تا به سختترین مصیبتها مبتلا شود و به بالاترین درجات ثواب برسد.
وحی رسید ای ابراهیم!
🔻محبوبترین خلق خدا نزد تو کیست؟ عرض کرد حبیب تو محمد(ص).
🔻 آیا او را بیشتر دوست میداری یا خودت را؟ بارالها! او را بیش از خودم دوست میدارم.
🔻پسر او را بیشتر دوست داری یا پسر خودت را؟ پسر او را.
🔻 ذبح پسر او بر تو سخت تر است یا ذبح پسر خودت؟
ذبح پسر او دلم را بیشتر می آزارد.
🔹 در این هنگام جبرئیل برای ابراهیم روضه خواند که ای ابراهیم! پسر پیغمبر خاتم را ذبح خواهند کرد همچنان که قوچ را ذبح میکنند...
این مصیبت بر ابراهیم(ع) بسیار سنگین آمد و از شدت حزن، فراوان گریست. نداء رسید ای ابراهیم!
این بی تابی تو بر حسین را به جای بی تابی بر ذبح فرزندت حساب میکنیم و تو با گریه بر حسین(ع) به آن بالاترین ثوابی که انتظارش را داشتی رسیدی.
و این است معنای آیه
وَ فَدَیناهُ بِذبحٍ عَظیمٍ
👈 القصّه، وعده ای که ابراهیم کرده بود، در کربلا محقق شد.
مرید پیر مغانم زمن مرنج ای شیخ
چرا که وعده تو کردی او به جا آورد
✍ دقیقهای درنگ
#امام_حسین
#کربلا #اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 آیا کرونا یک بلای جهانشمول است؟
✍ محمدصادق ناطقی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در خبرگزاری حوزه نوشت:
پسر نوح در پاسخ به پدرش که وعده طوفان سهمگین را به او دادهبود، یک راهکار بسیار منطقی و عقلایی بیان کرد و گفت؛ من به قلهکوه میروم و آنجا از بلا و عذاب الهی که سیل و طوفان است در امان خواهم بود...
قوم عاد، ثمود و لوط نیز دلخوش بودند به خانههای مستحکم و توانمندیهای مادی خود...
فرعون، نمرود، قارون و ... نیز، قدرت و ثروت را مانع اثربخشی عذاب و دلیل قطعی دفع بلا میدانستند...
اما شد آنچه شد...
«وَ لَقَدْ أَهْلَکنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِکمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیناتِ وَ ما کانُوا لِیؤْمِنُوا کذلِک نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمِینَ»
یونس ۱۳
ما امتهای پیش از شما را هنگامی که ظلم کردند هلاک نمودیم، در حالیکه پیامبرانشان دلایل روشنی برای آنها آوردند، ولی آنها ایمان نیاوردند، این گونه مجرمین را کیفر میدهیم.
اگر ما کرونا را یک بلای جهانشمول بدانیم، باید راهکارهایمان برای مقابله با آن بسیار متفاوت از آنچه هست، باشد.
ماسک و استفاده مدام از الکل و بستری در مجهزترین بیمارستانهای جهان و واکسیناسیون عمومی، میتواند در حد راهکارهای پسر نوح برای مقابله با بلا باشد...
گویا در قوم نوح هم ستاد مقابله با طوفان شکل گرفت، و پروتکلهای چندگانهای اعلام شد؛ درها را محکم ببندید، پنجرهها را استحکام ببخشید و به ارتفاعات بروید و ... بله برای مقابله با طوفان همه این راهکارها منطقی به نظر میرسد اما بلا و عذاب الهی یک خرق عادت است، متفاوت تر از بقیه بیماریها و طوفانها و زلزلهها و ...
ویروس کرونا چه یک مسئله بیولوژیکی و دستساز بشر باشد و چه نباشد ، امروز تبدیل به یک بلای عمومی گشته است که متخصصین به صراحت درباره اثربخشی داروها و حتی واکسنها نیز اعلام تردید میکنند...
بلایی که شما از آن در هیچ اجتماعی در امان نیستید و عزیزترین افراد خانواده شما میتوانند عامل انتقال عذاب الهی به شما شوند و یا به عکس، شما مامور انتقال ویروس به عزیزان خود باشید...
آمریکا و اروپا و افریقا و آسیا ندارد، ثروتمند و فقیر و عادل و فاسد نمیشناسد، بلای الهی که نازل شود تر و خشک را با هم میسوزاند...
در این زمان لازم است پروتکلها را ارتقا ببخشیم و با آسیبشناسی و ریشهیابی دقیق به مقابله با کرونا برخیزیم...
نگارنده از بیم اینکه دمکراسی دیکتاتورانه غربی، ما را متهم به تحجر نکند، همان غربی که هر صدای غیر از هم صداهای خود را در حلقوم خفه میکند و هر آنچه با مبانی مادی آنها سازگار نباشد را سفاهت می پندارد...
و همچنین به جهت امتثال امر مقام معظم رهبری که خطاب به عزاداران حسینی فرمودند: "نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود"
سخت معتقد هستم که حتی با فرض بلا دانستن کرونا، رعایت همه پروتکلهای بهداشتی ضروری است اما یک دستورالعمل اساسی و شفابخش نیز باید به آن اضافه نمود...
همان دستورالعملی که حکیم و پیر فرزانه قوم فرموند و ما از آن غافل ماندیم...
دعای هفتم صحیفه سجادیه، تضرع به درگاه الهی، توبه و استغفار برای دفع بلا...
امیرالمومنین فرمودند : خداوند به خاطر دو چیز بلا و عذاب را از مسلمانان دور میسازد، که یکی را از دست دادیم و یکی باقی مانده است
آنچه مانع عذاب خداوند بر مسلمانان بود و از دست رفت، پیامبر اسلام بود که از میان ما رحلت فرمودند و آنچه عامل دفع بلا است و همچنان باقیست توبه و استغفار است...
پس باید دست به آسمان بلند کنیم و با تضرع به درگاه خدا همه با هم بخوانیم
اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ
وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی
وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد...
حداقل زمانی که تمام تدابیر مادی بشری در امری درمانده میشوند، ضروری به نظر میرسد که به ابعاد معنوی و ماورای نیز بیاندیشیم و از خود سوال کنیم
آیا کرونا یک بلای جهانشمول است؟؟
غرض از این یادداشت کوتاه، اثبات بلا بودن کرونا و یا ناتوانی داروهای در درمان این بیماری نبودهاست، فقط میخواستیم تلنگری باشیم برای متفاوت اندیشیدن به مسئله مبارزه با کرونا ، انشاءالله محققین ارجمند درباب بلا بودن کرونا و شقوق آن بیشتر بنویسند و مبلغین گرامی و دلسوزان جامعه درباره این امر بیشتر روشنگری بنمایند.
#کرونا #واکسن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃 صدهزار آفرین به این بانو
✍️ محمدتقی عرفانیان، عضو تحریریه مدادالفضلاء
گفت: "چادر لباس ملی ماست"
مقتدای حکیم و فرزانه
بر سر بانوان ما چادر
افسر عزتی است شاهانه
صدهزار آفرین به این بانو
که در این عرصه پرچمش بالاست
در کفش پرچم سهرنگ وطن
بر تن او لباس ملی ماست
هم عزیز است و هم سرافراز است
زیر سرخی پرچم ایران
در شب تیرۀ فساد و ستم
میدرخشد چو ماه در میدان
چادر او حجاب ایرانی است
سربلندی و عزت همه است
احترامی به خون پاک شهید
یادگار نفیس فاطمه است
چه شکوهی که پرچم ایران
در کف بانویی چنین باشد
عشق این پرچم سهرنگ عزیز
با دل و جان ما عجین باشد
شرح سبز و سفید و سرخش صلح
وصف سبز و سفید و سرخش خون
روح سبز و سفید و سرخش عشق
میهنم لیلی است و ما مجنون
📸 #ساره_جوانمردی هم با شکستن رکورد جهانی در بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به #نشان_طلا دست یافت، و هم در مراسم پایانی این بازیها پرچمدار کاروان ورزشی ایران بود و با #حجاب ایرانی ـ اسلامیاش بیش از پیش درخشید 🇮🇷
#شعر #ادبیات
#المپیک #حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌یک گزارش و دو نکته
✍️ علی اسفندیار، دبیر تحریریه مدادالفضلاء
1️⃣ روزنامه کیهان از اقدام طلاب جهادگر و نیروهای جهادی قم در ایام کرونا، گزارشی منتشر کرده است؛ این حرکت رسانهای جای تقدیر و تجلیل دارد، امیدواریم جهاد علمی و اجتماعی حوزه از چشم و قلم رسانههای عمومی و بزرگ کشور نیفتد.
2️⃣ در زمانی که روایتهای مختلفی از فعالیت حوزههای علمیه و دانش آموختگان آن، در فضای رسانهای و مجازی منتشر میشود، جا دارد روایتگری مطبوعاتی از سوی حوزه علمیه به عنوان یک #مسألهی کلیدی پرداخته شود، در این مسیر نیاز به مرکز تخصصی تربیت طلاب رسانهای است؛ طلبه مدیرِ رسانه، طلبه سردبیر، طلبه خبرنگار، طلبه گزارشگر و ... .
سیاستگذاران حوزه علمیه به خوبی میدانند با راهاندازی یک خبرگزاری و هفتهنامه نمیتوان در معرکه #جنگ_روایت_ها سربرآورند چه رسد به این که در این میدان بازیگری کنند و نقشآفرین باشند.
گام دوم انقلاب آمد و هنوز برای تربیت و حمایت طلاب گزارشگر و خبرنگار، از طرف شورای عالی حوزه فکری نشده است تا جبهه روایتگری تقویت و پویا شود و از روایتهای حوزوی و دینیِ بیبیسی و سیانان پیشی بگیریم.
🔗 گزارش کیهان را میتوانید اینجا بخوانید.
#رسانه #مدیریت_رسانه
#ادبیات #مطبوعات #کرونا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💎کانون فرهنگی تبلیغی «مدادالفضلاء» و دغدغه پویش همگانی طلاب برای نوشتن
📌حوزویها درباره چه مسائلی فکر میکنند و مینویسند، دغدغه اصلی آنان چیست؟
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای ارزیابی، داوری و نشر یادداشتهای نخبگان و نویسندگان حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
🏆قوریِ عزتِنفس
✍️ مرضیه رمضانقاسم
خانمها وقتی از همسر تقاضای پول کنند ولی آبی از دست همسرشان نَچِکد، به دنبال دست و پا کردن کار درآمدزائی برای خود هستند و اگر تیرشان به سنگ بخورد و موفق به کاریابی نشوند، آخرین تیر خلاصشان این توصیهی مادرانه است که زیرِگوشِ دخترشان زمزمه میکنند: دخترم! دَرسَت را خوب بخوان به جائی برسی تا مثل من دستت مقابل همسرت دراز نباشد.
ای کاش مادران به جای تشویق دختران به اشتغال، پسرانشان را به مدیریت صحیح هزینههای زندگی توصیهمیکردند، تا بانوان سرزمینمان مجبور نباشند برای مبلغی ناچیز شخصیت خود را پائین آورند و با لبیک نگفتن همسر روحشان جریحهدار شود، همچنین مجبور نشوند اشتغال به شغلهائی داشتهباشند که برازندهی یک بانو نیست و ساعات طلائی که باید در کنار فرزندان سپری کنند را در بیرون از منزل تلف کنند.
♦️ یادش بخیر بچهتر از الان که بودم، علاوه بر پول توجیبیِ ماهانه و هفتگی که از مامان و بابا میگرفتم، مادر یک قوری در ویترین منزل گذاشته بودند تا هرگاه پول لازم داشتیم به کسی رو نزنیم و از قوری قرض بگیریم.
من برای خرید کادوی روز پدر و مادر، از پسنداز شخصی خودم خرجمیکردم و اگر مبلغی کسری داشتم، از قوری میگرفتم و به موقع قرضم را ادا میکردم.
ایکاش همهی خانهها قوریِ عزتنفس داشت.
#حقوق #اخلاق
#خانواده #سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_شاعران
یک خط برای روضه گودال کافی است
زینب چه دید وقت ملاقات؟ بگذریم
✍️ سیدمحمدمهدی شفیعی
#صفر
#امام_حسین
#اربعین #کربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 «فرار از زندان» بدون تخیلهای هالیوودی
✍️ مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🔸فرار هالیوودی اما واقعیِ شش زندانی فلسطینی از زندان فوق امنیتی رژیم صهیونیستی، بار دیگر پوشالی بودن و ضربه پذیری این رژیم را به نمایش گذاشت و بلوف گنبد آهنین، انگاره چهارمین ارتش دنیا و هیاهوی رسانهای اشغالگران را به چالش کشید.
🔸بسیاری از تحلیلگران معتقدند امروز سطح چالش رژیم صهیونیستی از موشک نقطه زن به تونل و به محل سکونت سران تلاویو رسیده است؛ به تعبیر دیگر سران این رژیم به جای وادار کردن ملت فلسطین به تسلیم، به فکر اِشراف اطلاعاتی و امنیتی جریان مقاومت در خانهها و کاخهای خود هستند.
🔸مهندسی عملیات موفق و کماندویی جریان مقاومت در داخل امنیتی ترین زندان اسرائیل، پیامدهای داخلی و بینالمللی به دنبال داشته و مایه ترس و بی آبرویی این رژیم و موجب شادی و امید مردم فلسطین شده است.
🔸فرار اسرای فلسطینی علاوه بر شکست امنیتی و بی اعتبار کردن رژیم صهیونیستی، نمایش هماهنگی گروههای مقاومت فلسطین از جنبش فتح و جهاد اسلامی گرفته تا جریان مقاومت در جغرافیای منطقه است که به نظر میرسد تغییر این محاسبات و معادلات، پیامد سنگین این شکست برای محور صهیونیستی باشد.
🔸همان گونه که «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای الیوم، موضوع فرار اسرای فلسطینی را رسوایی امنیتی برای اسرائیل خوانده و خطاب به سران این رژیم مینویسد: وقتی دشمن شما (جریان مقاومت) شروع به تحقق پیروزیها، یکی پس از دیگری میکند و شما دائما از شکستی به شکست دیگر وارد میشوید، پس بدانید که پایان دوره شما بسیار نزدیک است.
#فلسطین
#اسرائیل_غاصب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ شبکه پویا؛ منفعل یا پویا؟!
بخش اول
✍️ محمدمهدی احسانیفر
پس از بهبودی نسبی از کرونا، توان انجام کاری را نداشتم و مجبور بودم که بیشتر وقت را استراحت کنم. دختر کوچکم، بخشی از روز را به دیدن شبکه پویا می گذراند. از این فرصت استفاده کردم و به او گفتم: از این به بعد، با هم پویا ببینیم. خیلی خوشحال شد. حتی برنامه ها را برایم معرفی می کرد و گاهی با زبان خودش تحلیل می نمود. البته این همراهی حدود یک هفته تا ده روز طول کشید.
در آن روزهایی که پویا می دیدم، متوجه اشکالات زیادی در برنامه های این شبکه شدم. این اشکالات به اندازه ای است که نمی توان شبکه پویا را کانالی اسلامی یا ایرانی دانست و آن را در راستای اهداف انقلاب اسلامی دانست. حتی نمی توان این شبکه را در راستای نیازهای کودک و نوجوان دانست. برخی از آن اشکالات را یادداشت کرده ام.
۱. شبکه ویژه برای کودک و نوجوان، او را از فضای واقعی زندگی دور کرده و گمان می کند که همه چیز باید با دنیای کودکانه او هماهنگ شود. از این رو با جهان واقعی فاصله گرفته و خیال پردازی افراطی در وی شکل می گیرد.
۲. وقتی شبکه ای از صبح تا شب، برنامه کودک و نوجوان پخش کند، معنایش این است که این گروه سنی نیاز به کار دیگری ندارد. تفاوت این گروه با دیگران آن است که دیگران، توان انتخاب دارند ولی در اعضای این گروه، هنوز اراده انتخاب شکل نگرفته است. حال اگر این برنامه ها فقط یکی دو ساعت از روز را پوشش دهد، معنایش آن است که زندگی فقط "شبکه پویا دیدن" نیست.
۳. شبکه پویا شبکه ای سکولار است. در این شبکه به جای بهره گیری از زمینه دینی و تم اسلامی ایرانی، به ظاهرسازی های موقع اذان یا یکی دو سرود تکراری غیر جذاب اکتفا می شود. هیچگاه مخاطب شبکه پویا، عقاید و احکام و برنامه های دینی را در قالبی کودکانه نمی آموزد. بلکه یا اصلا چنین چیزهایی را یاد نمی گیرد و یا در قالبهای مستقیم که جذابیت ندارد، پخش می شود.
۴. شبکه پویا از ضعف سیاست گذاری و یا نداشتن سیاست رنج می برد. دیده نشدن سیاست واحد در تولید و پخش برنامه، بی توجهی به سیاست های کلان تربیتی، دوری از فضای آموزشی متناسب با کودک و نوجوان، حرکت نکردن به سمت اهداف انقلاب اسلامی و نداشتن خروجی تربیتی در میان مخاطبان، برخی از دلایل این ادعاست. آیا پس از راه اندازی شبکه پویا و تربیت دست کم یک نسل پای گیرنده های آن، کسی، غیر از نهادهای آماری و تبلیغی سازمان صداوسیما، می تواند ادعا کند که برنامه های این شبکه موجب پیشرفت او شده است؟
۵. تاکنون کارتون های ایرانی مختلفی تولید شده است. یکی از عجایب برخی از این کارتون ها، شخصیت پردازی خارجی و به ویژه غربی در کارتون ایرانی است! یعنی بیننده گمان می کند که با یک شخصیت خارجی رو به روست؛ چون هیچ نشان و نمادی از ایرانی بودن ندارد. بعد در پایان کارتون می بیند که تولید داخل بوده است!
#نقد
#شبکه_پویا
#رسانه_ملی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
📘«منطق شناخت شبهه» روانه بازار نشر شد
کتاب «منطق شناخت شبهه» اثر حجت الاسلام والمسلمین مسعود حکیمیان است که به همت انتشارات دار العلم راهی بازار نشر شد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
معرفی کتاب👇👇
📘«منطق شناخت شبهه» در بازار نشر
کتاب «منطق شناخت شبهه» اثر ارزشمند حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود حکیمیان است که به همت انتشارات دار العلم راهی بازار نشر شد.
اثر حاضر، محصول تلاشهای استاد حکیمیان، پژوهشگر و استاد حوزه، در سالها تدریس و برگزاری کارگاهها و کلاسهای «شبههشناسی و جریانهای تولیدکننده شبهه» بوده که در سراسر کشور برگزار شده است.
نویسنده در مقدمه کتاب براین باور است که تمامی پرسشها و شبهاتی که در طول تاریخ بشر شکل گرفته، ناشی از محدودیت آگاهی انسان نسبت به امور مختلف بوده است؛ بنابراین، عامل اصلی ایجاد شبهه، محدودیت آگاهی است.
کتاب یادشده در شانزده درس تنظیم شده که مؤلف به طور خلاصه در مرحله اول به شناسایی مفهوم پرسش، سؤال و شبهه میپردازد؛ در مرحله دوم راههای دریافت شبهه را بررسی میکند و در مرحله سوم به پاسخیابی شبهات از راههای مختلف اشاره میکند؛ اما مهمترین مرحله و نقطهی عطف این کتاب، مرحله چهارم است که نویسنده ذیل آن چهارده روش پاسخگویی به شبهات را با مثالهای گوناگون و متنوع بیان، تحلیل و مورد بررسی قرار میدهد. پس از آن در مرحله آخر، بهطور اجمالی جریانهای تولیدکننده شبهه را به هشت گروه تقسیم میکند.
مؤلف در این کتاب معتقد است، برای تکمیل مباحث شبههشناسی حداقل به سه کتاب دیگر در این راستا نیاز است تا بتوان نظاموارهی منطقی پاسخ به شبهات را تا حد زیادی تکمیل کرد.
قابل ذکر است، چاپ نخست کتاب «منطق شناخت شبهه» در 352 صفحه رقعی با تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 69 هزار تومان به همت انتشارات «دارالعلم» راهی بازار نشر شده است.
علاقهمندان میتوانند برای تهیه کتاب علاوه بر مراجعه به کتابفروشی انتشارات دارالعلم، با شماره 09306348486 تماس بگیرند.
#کتابخوانی
#شبهه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌جایگاه هندسی علم طب و پزشکی
✍️ دکتر جاوید حاج علی اکبری، پزشک عمومی، متخصص طب سنتی و مدرس فلسفه و عرفان اسلامی
🔹نگاه عمیق و ژرف به انسان، به عنوان اشرف مخلوقات و توجه به وسعت روح و فراخنای وجود او از اصلی ترین امتیازات طب اسلامی بر طب جدید است. به همین جهت است که طب در نگاه حکمت قدیم، شاخه ای از حکمت و طبیب را حکیم می نامیدند. مطالعه و دقت در طب اسلامی ما را با جهانی جدید و ناشناخته و اتفاق هایی فراتر از آنچه به چشم می آید آشنا می سازد.
🔸حکمت
🔹علم طب را زیر مجموعه حکمت می دانستند و حکیم که یکی از اسماء و صفات الهی ست به کسی می گفتند که اشرافش به همه علوم باشد. خود کلمه حکمت از ریشه حَکَمَ به معنای محکم کردن است علمی که موجب استحکام و قوت روح انسان می شود، آنچه با برهان و دلیل همراه است وشک و شبهات در آن راه ندارد اصلاحا حکمت می گویند.
🔹حکمت را تقسیم می کردند در حکمت الهی و طبیعی به دو قسم یکی حکمت عملی آنچه در عمل ما با آن سر و کار داریم و دیگری حکمت نظری.
ادامه و سلسله مباحث را می توانید در این نشانی پیگیری کنید.
#حکمت_و_سلامت
#حکمت_و_فلسفه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔔 نشست تبیینی و خبری «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در خبرگزاریحوزه برگزار میشود
⏱ زمان: شنبه، 20 شهریور، ساعت 16
◻️ این نشست باحضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار و بهطور زنده از سایت حوزهنیوز پخش میشود.
لینک پخش زنده:👇
hawzahnews.com/service/live
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@HawzahNews
.
🔘 آقایی به نام آقا مسلم
✍️ حسین کاوه
♦️ گزیده | نشستیم، در اتاقی که در و دیوار و سقفش ترکهای ریز و درشت داشت و فرشی قدیمی که با نقشهای ساده خود به تنهایی بار تزئین مجلس و تشریفات جلسه را به دوش میکشید. گرمای نفس میزبان حرارت ما را بالا برده بود که نوجوانی که گویا نوه حاج آقا بود جهت کسب اجازه برای پذرایی در زد و بعد از کسب اجازه همگی مهمان بزم چای و خرمای آقا مسلم شدیم. چشمم به نعلبکیها که افتاد بغضم گرفت! چگونه میشود مردی پناه نیازمندان باشد و به فقرای بسیاری رسیدگی بکند اما نعلبکیهای خودش قدیمی و لب پریده و تا به تا باشد!؟
🌐 Sollam.ir/post/288 متن کامل
#اخلاق #جامعه_نوازی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
💠 آیین رونمایی از آخرین اثر استاد علی صفایی حائری(ره)، عین_صاد
امروز 18 شهریورماه ساعت 18
👈 پخش زنده: @ali.safaeihaeri
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✳️ نویسندگی و شکفتن دوباره
✍️ علی خردمردی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
بسمالله
قلم برداشتم تا دوباره بنویسم.
از خوشی ها، از ناملایمی ها، از اجتماع، از حوزه علمیه و غیر علمیه و هر آنچه که با آن مانوسم.
در این یک سال که از نوشتن فاصله گرفتم و کانال قبلی خودم که سه سالش شده بود را حذف کردم، گویی برای درس خواندن هم کم میگذاشتم.
باور کنید نوشتن رازی در خود دارد وگرنه چه ارتباطی میان نوشتن از فلان اتفاق خانوادگی و رسائل و حلقات وجود دارد؟!
در این بین همان راز نوشتن است.
شهید بهشتی میگفت: خواهران و برادران؛ عاشق شوید.
این بندهی روسیاهِ انشا ٔالله بهشتی هم میگوید:
خواهران و برادران؛ بنویسید.
زندگی به نوشتن است...
............................................................................................................
#پیام_خودمانی_مدیر_نویسندگان_حوزوی
سلام و احترام
نمیدانی چقد ذوق کردم از این دوباره نویسی حضرت عالی😍
همیشه میگویند: مجرم، روزی به صحنه جرم بازخواهد گشت
اینجا هم باید گفت؛ نویسنده هر جا که باشد روزی برمی گردد به دنیای کلمات و از عصیان ننوشتن رهایی مییابد.
با این تفاوت که مجرم به زندان میافتد و نویسنده به آزادی.
#نویسندگی
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
گزارش مقدماتی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا.pdf
2.12M
فایل پژوهشی👆
🗞متن کامل اولین گزارش معرفی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا - ۵۳ صفحه
❓کمک فکری حوزه علمیه قم به وزارت بهداشت و درمان برای مهار سریع و آسان بیماری کرونا
#نظام_سازی_فقهی
#پروتکل_های_فقهی_مدیریت_کرونا
#نقد_سازمان_بهداشت_جهانی
🔥 اگرنظامبهحرفاصلاحطلبانگوشکردهبود❗️
✍️ حمیدرضا ابراهیمی
🔻سال ۶۹ همزمان با حمله آمریکا به عراق، بزرگان اصلاحطلب، به رهبرانقلاب فشار میآورند که ایران در حمایت از #صدام با آمریکا در خلیجفارس وارد جنگ شود!! البته رهبری اجازه ندادند کشور در این دام بیفتد.
🔻سال ۷۷ بعد از شهادت دیپلماتهای ایرانی در مزار شریف، شورای عالی امنیت ملی به ریاست #خاتمی، تصمیم به «حمله نظامی» به افغانستان و جنگ با طالبان گرفت. اما رهبر انقلاب این جنگ را دام آمریکایی دانسته و مانع ورود ایران در باتلاقی شدند که قبلاً شوروی و بعداً آمریکا در آن فرورفتند و با خفت گریختند.
۳- در سال ۸۰، پنج روز قبل از سقوط #طالبان، ناگهان اصلاحطلبان سازمان مجاهدین انقلاب که در آن زمان در مجلس هم قدرت بالایی داشتند، نظام را به مذاکره با طالبان فراخواند!! همان طالبانی که قبلاً حکم جنگ با آن را داده بودند!!
🔻در جریان حمله داعش به سوریه، از هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد گرفته تا سران جریان اصلاحات و ... حمایت ایران از دولت قانونی سوریه در برابر داعش را اشتباه می خواندند و کار اسد را در سوریه تمام شده دانسته و آینده سوریه را از آن داعش می دانستند؛ تا جاییکه در سال ۹۵ #تاجزاده، نظام را به مذاکره با داعش را فراخواند!!
🔸پ.ن۱: واقعا اگر نظام اسلامی زیر بار این پیشنهادات خطرناک و ابلهانه می رفت، چه بلایی بر سر ایران و منطقه آمده بود؟
🔸پ.ن۲: آیا نباید به فشار ناگهانی مخالفان داخلی و خارجی محور مقاومت در منطقه به نظام برای ورود نامعقول به باتلاق افغانستان با شعار دفاع از #پنجشیر مشکوک بود؟ چرا جریان اصلاح طلب همیشه به طرف منافع آمریکا یقهدرانی می کند؟ آیا اینها وطن ندارند؟
🔸پ.ن۳: سابقه عملکرد نظام اسلامی در منطقه از جمله عراق و سوریه و حتی افغانستان نشان می دهد که هیچ جا بدون درخواست رسمی و قانونی کمک از طرف مقابل وارد کمک نشده و هیچ جا شتابزده عمل نکرده و تقریبا بعد از مدتی سر رشته معادلات را به نفع همه مردم منطقه در دست گرفته است. حتی در شرایط زهرآگینی که آمریکا مردم و حرمهای آسمانی نجف و کربلا را مستقیما هدف گرفته بود، جمهوری اسلامی هرگز هیجانی عمل نکرد اما در مدت معینی با کمک به ملت عراق کمر آمریکا را شکست.
🔸پ.ن۴:در جریان پنجشیر و افغانستان هم همه خواهند دید که نظام اسلامی با تدبیر و دلسوزی، نقش موثری در تغییر صحنه به نفع مردم مظلوم افغانستان و دفع تجاوزگران ایفا خواهد کرد. هرچند ظاهراً مزدوران غرب از همین می ترسند و تلاش می کنند یا ایران را وارد باتلاق جنگ کنند و یا تنش و درگیریهای بینالافغانی را به داخل ایران بکشند! به همین دلیل تجمعات و تحرکات اخیر دوقطبی طالبان-احمدمسعود در ایران شدیدا محل تامل و هوشیاری است.
#افغانستان #پنجشیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
پاسخ به یک شبهه؛
🔴 سندی مبنی بر نحوست ماه صفر در منابع شیعی وجود ندارد
🔅حجت الاسلام علی ابهری، کارشناس مسائل اعتقادی اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی
صدقه و دعا مورد سفارش اسلام است و روایات بسیاری در مناسبت های مختلف برآن تاکید کرده اند مثل اول ماه های قمری که اعمالی برای آن در کتبی مثل مفاتیح الجنان بیان شده است.
اکنون که اول ماه صفر است پیامی در فضای مجازی بین مردم دست به دست می شود مبنی بر اینکه با شکستن تخم مرغ، صدقه و قربانی و دعای خاصی که ترویج می کنند نحوست و بدی این ماه را از خود دور کنیم.
در پاسخ باید گفت در منابع، سندی مبنی بر اینکه این ماه نحس است یافت نشد و از سوی دیگر در باب شکستن تخم مرغ و دود کردن اسپند که نحسی این ماه را از بین می برد نیز مطلبی در منابع اسلامی مربوط به این ماه وجود ندارد.
دعای «سبحان الله يافارج الهمّ و يا كاشف الغم فرّج همي و يسرّ أمري وأرحم ضعفي و قلة حيلتي و أرزقنی من حيث لا أحتسب يا رب العالمين» که طی روایتی به پیامبر(ص) منسوب می کنند نیز سندی ندارد و این دروغ بستن به معصوم محسوب می شود که گناه کبیره است.
کلمات و واژه های این دعا اگر چه معانی و الفاظ خوبی دارد اما برگرفته از چند دعاست که می توان به قصد رجا و امید ثواب خواند نه روایت و سفارش نبی مکرم اسلام که این کذب و دروغ بستن بر پیامبر(ص) و حرام است.
مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان خود سندی بر نحسی ماه صفر ارائه نمی کند بلکه می گوید به این مورد معروف است.
علامه مجلسی هم در زادالمعاد خود از نبود روایت و سندی مبنی بر نخوست این ماه سخن می گوید و ادامه می دهد ممکن است به دلیل فوت پیامبر در این ماه و یا اینکه آغاز قتال و جنگ در این ماه پس از گذشتن از ماه های حرام عنوان نحس بودن را به آن نسبت داده اند.
بنابراین باید توجه کرد اولا نحسی صفر دلیل و سند روایی ندارد دوما عمل و دعایی در باب رفع نحسی آن وارد نشده است بلکه در اسلام به طور کلی بر خواندن قرآن و دعا و دادن صدقه و انفاق و قربانی تاکید شده و این اعمال نیک را سبب تقرب به خدا و نیز دوری از شیطان و رفع بلا معرفی کرده اند.
#صفر #اربعین
#امام_حسین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
..
🌎 شمارش معکوس
✍️ نجمه صالحی
بعد از وداع با حضرت پدر، ابوالائمه علیه السلام، حرکت به سوی دانشگاه انسانیت را از وادی السلام شروع کردیم.
بوی عطر و گلاب، تصویر مه آلود دود آتش، صدای روضه های عربی و صدای فریاد «کِراج کِراج» رانندهها که مسافرها را به گاراژ می بردند، توجهم را چند لحظهای به خود جلب کرد و حرکتم را کُند.
بعد از گذر از وادیالسلام به جاده اصلی رسیدیم. سربازی طناب بهدست روی مانعهای پلاستیک نارنجی رنگ ایستاده بود تا مردم به وسط جاده نیایند. هر وقت طناب را پایین میانداخت، مردم حرکت میکردند. در هنگام بالا بودن طناب مردم منتظر میایستادند. گویی سرباز چراغ راهنما شده بود و طناب نشان چراغ قرمز!
به هنگام انتظار، سرباز شعار «لبیک یا حسین» سر میداد و مردم، شعار را تکرار میکردند...
دلدادگان حسینی از همان ابتدای راه همچو پرندگان، سبکبال خود را وارد حریم یار کرده بودند و برای رسیدن به معشوق عمودشماری میکردند...
عدهای از همان ابتدای کار با شمارش معکوس عمودهای نجف تا کربلا را میشمردند تا به عمود ۱۴۵۲ برسند....
#شب_جمعه
#صفر #اربعین
#امام_حسین
#حب_الحسین_یجمعنا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸جلسات مخفیانه و ۹ساله برای ۷۰ نفر در زندان رژیم بعث
🔅 بخشی از مجاهدت مرحوم آیت الله حکیم
✍ حسین داودپور، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
۸۷ سال قبل، سید محمد سعید حکیم طباطبایی در خاندانی اصیل و عالمپروربه دنیا آمد. از همان کودکی توسط پدر، مرحوم سیدمحمدعلی حکیم، تحت تعلیم معارفدینی قرار گرفت و در محافل علمی نجف اشرف حضور مییافت. لذا علاوه بر ایشان، از محضر فرهیختگان و عالمان وارستهای چون آیات عظام: سید محسن حکیم(پدربزرگشان)، آیت الله ابوالقاسم خویی و آیتالله حاج شیخ حسین حلی نیز استفاده کردهاند. به نحوی که به علت نبوغ ذاتی، به محافل ویژه علمی این بزرگان راه یافته و فرمودهاند: «استفادههایی که من از جلسات خصوصی مرحوم شیخحسینحلی بردم حتی از جلسات درس هم بیشتر بود.»
پس از وفات مشکوک آیتاللهخویی در سال ۱۳۷۱ شمسی، درخواستهای قبول مرجعیت از ایشان بسیار شد و ایشان پس از اصرار علما، ازجمله نامه علمای لبنان؛ رساله صادر فرمودند. در عصر جدید حوزه نجف ایشان به همراه: آیتالله سیدعلی حسینی سیستانی، آیت الله بشیرحسین نجفی، و آیت الله شیخ محمداسحاق فیاض؛ به عنوان مراجع تقلید چهارگانه عراق شناخته شده و در قله فقاهت مکتب نجف قرار گرفتند. از ایشان در اینباره نقل شده است:«من برای مزاحمت باقی آقایان وارد صحنه نشدم و بههیچوجه راضی نیستم تا مزاحم دیگران باشم.»
آیتالله حکیم معتقد بودند باید شیعیان کرامت خود را حفظ کرده تا مظلوم و قربانی نشوند. در دوره حکومت حزب بعث بر عراق، شجاعت و ایستادگی ایشان در برابر طاغوت زبانزد بود و علاوه بر امتیاز ندادن ایشان به طاغوت وقت، به مبارزه هم میپرداختند و با فتاوای حکیمانه، شیعیان را صریحاً از شرکت در جنگ تحمیلی صدام بازمیداشتند.
سرانجام به دلیل همین مبارزات و عدم شرکت ایشان یا فرزندانشان در کنفرانسی تبلیغاتی که صدام ترتیب داده بود؛ با یورش نظامیان حزب بعث، ایشان و تمامی فرزندان و شاگردانی که در بیت حکیم بودند (حدود ۷۰ نفر) بازداشت شده و نزدیک به ۹ سال در زندان به سر میبرند. در زندان، جلسات مخفیانه تفسیر ایشان آغاز میشود و حتی به گفته فرزندشان، بخش اعظم کتاب «الکافی فی الأصول» را در زندان به نگارش درآوردهاند. سیدریاض حکیم، شاگرد و فرزند آیت الله حکیم، در توصیف آن شرایط سخت از قول پدر میگویند: «الحمدالله خداوند دریچه قم را باز کرد تا این امانت و مسئولیت ادامه یابد و منشأ خیر برای جهان تشیع و مکتب اهل بیت باشد.»
دغدغه و نگرانی ایشان نسبت به اوضاع شیعیان جهان به گونهای بود که همواره تاکید بر دوراندیشی و عدم عکسالعملهای انفعالی داشتهاند؛ لذا تأکید داشتند نباید با برخی رفتارها، موجبات عکسالعملهای انفعالی و نفرت بین مسلمانان را فراهم کرد. از طرفی هم شیعیان باید عزت خود را حفظ کرده و قربانی سیاستهای مغرضانه نشوند.
سیره عملی شخص ایشان نیز به همیننحو بوده و در سفر درمانی به لندن، علیرغم وضعیت جسمانی دشوار، در قبرستان عمومی مسلمانان حاضر شدند تا شخصاً برای درگذشتگان طلب مغفرت نمایند.
سرانجام، عمری مجاهدت علمی و تلاش مخلصانه و پربرکت ایشان با عارضه قلبی به سرآمد و در ۲۵ محرمالحرام ۱۴۴۳ هجری قمری، به دیدار مولا امیرالمومنین شتافتند.
#مرجعیت_شیعه
#مقاومت #نجف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN