eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.5هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پروفایل پُر سر و صدا! ✍️ علی کردانی امروزه شبکه‌های مجازی جزء پرکاربردترین‌، جذاب‌ترین و در مواردی پرخطرترین رسانه‌ها محسوب می‌شود؛ فضایی که بیشترین بخش‌های زندگی را سهم خود کرده و سایه بی‌رمقی و کم‌رونقی را بر دیگر عرصه‌های زندگی افکنده است. از این رو بخواهیم یا نخواهیم ماجراجویی فضای مجازی به اتاق زیبای زندگی رسوخ کرده است، این وضعیت حتی جمع‌ خانوادگی و خلوت‌ همسرانه را نیز ویران کرده است! فرصت‌های با هم بودن دود هوا شده است، دودی که به زودی به چشم اطرافیان هم می‌نشیند! صحبت در مورد این فضا بسیار و فرصت برای جلوگیری از قتلگاه جوانان اندک است؛ در این مجیزه می‌خواهیم به ساده‌ترین، کوچکترین و پردیدترین قطعه از پازل مجازی بپردازیم که نامش «پروفایل» است. پروفایل نماد روحیات، منش و اهداف صاحبانشان است که متاسفانه این دایره کوچک تبدیل به جذب‌گرایی و زیبا‌آرایی شده است؛ البته که زیبا‌آرایی و زیبا‌خواهی کار پسندیده‌ای است، آن‌جا که بجا باشد و با هویت اسلامی و ملی همخوانی داشته باشد. متاسفانه ماجراجویی «دایره‌های کوچک» انتهایی ندارد، دایره‌ کوچک همان پروفایلی است که حتی برخی متدینین را هم سمت و سو داده است؛ به طوری‌که با انواع ژست‌ها، مثلاً؛ چادر براق، نشستن پُر ناز، برجستگی ساعت مچی، پوشش‌های رنگارنگ و... سعی در مخاطب‌گیری دارد و دایره‌ کوچک دیگر چشمان هیزی است که در تیزی گوی سبقت را ربوده است. شاید از دیگرانی که ادعایی ندارند انتظاری نباشد اما از افراد و منش‌های مذهبی این انتظار بجاست که فضای مجازی را مملو از عطر خداخواهی کرده و از رنگ و بوهای دنیایی در این فضاها دوری کنند و بدانیم که جذب هدفمند راه‌های متین‌تر و بهتری دارد و نیازی به تمسک به رنگ‌های دنیوی برای جذب نیست، به‌ویژه آنکه گاهی خودِ جذب دارای اشکالات جدی می‌شود؛ مثل جایی که شخصی در تلاش است تا افراد را به خودش جذب کند نه به محتوا و معنای صحیح؛ در صورتی که می‌توان از «پروفایل» برای ترویج دین و خوبی‌ها بهره برد؛ پروفایل یا پیجی که دربردارنده عکس حرم یکی از معصومین علیهم‌السلام یا زائران حرم است در حقیقت نماد شیعه را به رخ می‌کشاند، چرا که شیعه در جهان به زیارت شناخته شده است، یا پروفایل و صفحه‌ای که عکس شهید را انعکاس داده است در حقیقت مروّج فرهنگ جهاد و شهادت بوده است؛ برخی پروفایل‌ها نیز نماد قدرت، نماد اخلاق و ... تلقی می‌شوند. بنابراین تأثیر عکس پروفایل بر مخاطبان قابل انکار نیست، به‌ویژه اگر برای مخاطبان ناشناس هم باشد؛ آدم‌هایی که دارای اهداف والا هستند و اهتمام جدی به توسعه اخلاق و تأثیر کنش‌گرانه در فضای مجازی دارند، از «پروفایل» بالاترین بهره‌بری را انجام می‌دهند تا منش اخلاق‌مدارانه و خداپسندانه را به اشتراک بگذارند. کاش می‌شد در فضای مجازی زیبا اما ساده گام برداشت تا پرو‌فایل‌های ما رنگ و بوی خدا داشته باشد، همچنین پیام‌ها و کنش‌های ما. @HOWZAVIAN
🔦 بازشناسیِ «خودشناسی» در عصر ربات‌ها ✍️ محمدجواد محمودی یکی از فناوری‌های مهمِ در حال گسترش و پیشرفت، تکنولوژی ربات‌سازی در بخش‌های گوناگون نیاز بشری است. امروزه ربات‌ها قابلیت انجام بسیاری از کارهای مهم و مورد احتیاج انسان را دارند، چه بسا در برخی فنون و تخصص‌ها از انسان نیز توانمندتر باشند. این فنّاوری به لحاظ صرفه قیمت و کیفیت عملکرد در برخی زمینه‌ها از به کارگیری نیروی انسانی نیز، توجیه اقتصادی بیشتری دارد و بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور در بسیاری از حرفه‌ها و مشاغل به جای انسان، ربات‌ها جایگزین شوند. امّا پرسشی بنیادین ذهنم را مشغول کرده؛ انسانی که خودش را فقط با حرفه و شغل و مهارت و کسب و کارش می‌شناسد نه چیزی بیشتر، در حالی که ربات‌ها می‌توانند همین کارها را با کیفیتی چه بسا بهتر صورت دهند، دیگر چه جایگاه و تعریفی می‌تواند برای خودش متصور شود؟! انسان، وسیله‌ای اختراع کرده وظایف را از خودش بهتر انجام می‌دهد، حال چه تعریف و مسئولیتی برای خواهد داشت؟! این پرسش، یکی چالش‌های مهم جامعه بشری در آینده‌ای نزدیک خواهد بود؛ اگر انسان خود را از این بی‌هویتی نجات ندهد... به عبارت بهتر، او مغلوب دست‌سازه‌ی خودش خواهد شد؛ اگر نتواند پیش از آن خود حقیقی‌اش را پیدا کند... «انسان» باید «خودشناسی»اش را از «خود» بازبینی کند تا «هویت» گمشده‌اش را بیابد!!! «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» سوره مبارکه ، آیه30 @HOWZAVIAN
🌹و قالَ مَولاناالإمامُ الرِّضا عليه السلام : 🔹مَنْ لَقِىَ فَقـيرا مُسْلِما فَسَلَّمَ عَلَيْهِ خِلافَ سـَلامِهِ عـَلَى الأَغـْنِياءِ لقِىَ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ هـُوَ عَلَيـْهِ غـَضـْبانٌ؛ 🔸هركس مسلمان تهيدستى را ديدار كند و به او سلام دهد، اما متفاوت با سلامى كه به ثروتمندان مى دهد، روز قيامت، خداوند را ديدار مى كند، در حالى كه خدا بر او خشمگين است. 🔗 عيون اخبار الرضا عليه السلام ، ج 2، ص 57. @HOWZAVIAN
رهبر انقلاب اسلامی در حکم انتصاب مدیر جدید شورای هماهنگی؛ 💠 رساندن پیام صادقانه و صمیمی به دل‌های مخاطبان را در دستور کار قرار دهید در پی استعفای آیت‌الله جنتی از ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی با تشکر از خدمات ایشان، حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور را به مدیریت این شورا منصوب کردند. در بخشی از حکم رهبر انقلاب اسلامی آمده است: ⚡️شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در شمار نهادهای قانونی فعال و اثرگذار در طول چند دهه و منشأ بصیرت‌افزائی و آرمانگرائی در بزرگداشت یادبودها و مناسبت‌های انقلاب اسلامی بوده و در سایه‌ی مدیریت موفق جناب آیت‌الله آقای جنتی دامت برکاته خدمات ارزشمندی به کشور کرده است. اکنون با عنایت به استعفای جناب آقای جنتی و با تشکر و تقدیر از زحمات فراوان ایشان، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمّدحسین موسی‌پور دام توفیقه را به مدیریت این شورا منصوب میکنم. 🔹انتظار میرود مشی این شورا به تبعیت از شیوه‌ی راهنمایان بزرگ دینی، بر اساس تبیین و عمق‌بخشی به شعارها و رساندن پیام صادقانه و صمیمی به دلهای مخاطبان باشد. این شورا از آغاز بر این اساس شکل گرفته و حرکت کرده و باید هر چه بیشتر به آن اهتمام ورزد. 🔸توصیه‌ی اینجانب مردمی کردن بزرگداشت‌ها، و فعال کردن مساجد و نهادهای مردمی، و به‌کارگیری ابتکارات و خلاقیت‌های جوانان انقلابی، و طراوت و تازگی بخشیدن به مراسم دینی و انقلابی است. توصیه‌ی دیگر چابک و سبک کردن تشکیلات و زدودن زائده‌ها و فرسودگی‌های آن است. @HOWZAVIAN
✔️داروی نجومی صفحه توئیتری «حاج حیدر» نوشت: دارویِ نجومی سهم جانبازانِ شیمیایی شده و حقوقِ نجومی سهم مدیرانِ پتروشیمی! حقیقتاً "در زمینه‌ی «عدالت» عقب مانده‌ایم" 🔻ربطی به مدیرکل آژانس ندارد سیدیاسر جبرائیلی در توئیتر نوشت: برجام یک توافق میان ایران و آژانس نیست که مدیرکل آژانس راه بیفتد و مفاد آن را از ایران مطالبه کند. تعهدات هسته‌ای ایران در برجام باید با توافقات میان تهران و آژانس تفکیک شود. گروسی اجازه ورود به آنچه در ازای عدم لغو تحریم‌ها تعلیق یا متوقف شده، ندارد. 🔺عمل انقلابی جلوتر از نماد انقلابی صفحه توئیتری طلبه خبرنگار نوشت: نمادها در انقلاب اسلامی برخاسته از اقدام و عمل هستند. پیشی گرفتنِ نماد انقلابی از عمل انقلابی می‌شود کاریکاتور! 🔸دروغِ «نمی‌تونید» ‏کاربر دیگری نوشت: متوسط هوش ملت ایران از دنیا بالاتره ولی بلندگوهای غرب صبح تا شب میگن شما نمی‌تونید، نمی‌تونید، نمی‌تونید... غرب فقط وقتی می‌تونه ما رو غارت کنه که این دروغ «نمی‌تونید» رو باور کنیم؛ نه داداش ما می‌تونیم... 🔹شهرِ خالی از مفاخر علمی محمدحسین پیرایی در صفحه شخصی اش نوشت: امکان ندارد طول یک بزرگراه را در تهران رانندگی کنید اما ‎ابرتمثال (تصویر بزرگ) چند سلبریتی را در بیلبوردها نبینید! اون موقع از مردم هم توقع داریم مفاخر علمی و فرهنگی رو الگوی خودشون قرار بدند!! آقایان محترم مسئول در ‎شهرداری تهران و ‎وزارت ارشاد، اگه این تناقضه بزنید زیر میز... @HOWZAVIAN
خیلی خجالت کشیدم وقتی فهمیدم ... خودتون بخونید... غلام شاه پسندی از محافظان رهبری در مورد برنامه روزانه آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: ... هر زمانی که شما ایشان را ببینید، یا ذکر می‌گوید یا قرآن می‌خواند. ایشان به ما توصیه می‌کردند و می‌گفتند: «بچه‌ها قرآن را زیاد بخوانید؛ قرآن نور است، قرآن را خیلی مطالعه کنید. من در جوانی هر سه روز یک دور قرآن می‌خواندم. یعنی روزی ده جزء. الآن دیگر اصلاً حوصله‌اش نیست، پیر شده‌ام، از نظر سن‌وسال، وضعیت، شغل، گرفتاری‌های کاری، این‌ همه مسائل واقعاً نمی‌توانم قرآن بخوانم. خیلی از قرآن دور شدم. نُه روز، ده روز طول می‌کشد من یک دور قرآن را بخوانم.» الآن که دور شده، روزی سه جزء قرآن می‌خوانند. همه افراد خانواده آقا حافظ کل قرآن هستند. منزل حضرت آقا یک خانواده پرجمعیتی است، خودشان، خانمشان و شش تا فرزند با ایشان زندگی کرده‌اند که همه الآن ازدواج کرده‌اند و رفته‌اند؛ هر هشت نفر این خانواده حافظ کل قرآن هستند. مأنوس قرآن بودن یعنی این. کل افراد خانواده قاری و حافظ قرآن‌اند. (یک روز با رهبری،ماهنامه امتداد،شماره64،ص16) پ.ن: ایشون از قرآن دور شده، روزی ۳ جزء میخونن...با این حساب فاصله من با قرآن؟!🤦‍♂ @HOWZAVIAN
🔰 اطلاعیه روابط عمومی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در پاسخ به نامه موسسات تاریخی درباره عذرخواهی مرحوم آذری قمی از رهبر انقلاب 🔻 در پی انتشار نامه پوزش خواهی مرحوم آیت‌الله آذری قمی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه‌ها و طرح برخی ادعاها و تردیدها در صحت و تاریخ آن، برخی از پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی و تعدادی از مراکز و مؤسسات فعال در حوزه مطالعات تاریخی، طی نامه‌ای با اشاره به اهمیت موضوع و مباحث پیش آمده، از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی درخواست روشنگری و رفع ابهام کردند. 🔹 این دفتر در پاسخ به این درخواست اعلام می‌کند مرحوم آیت‌الله آذری قمی مکاتبات متعددی با رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی داشته که از جمله‌ی آنها دو نامه مشتمل بر عذرخواهی از معظم‌له است. 👈🏻 نامه اول در ۱۳۷۵/۳/۱۲ برابر با ۱۴ محرم ۱۴۱۷ نگارش شده که در صفحه ۱۶۶ کتاب «روشن‌بینی امام خمینی رحمة‌الله‌علیه» تألیف آیت‌الله ری‌شهری دامت‌برکاته درج شده و اخیراً توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی قدس‌سره‌الشریف منتشر شده‌ است. 👈🏻 مرحوم آیت‌الله آذری قمی در نامه‌ی دیگری در تاریخ ۱۳۷۶/۲/۱ با اشاره به نامه‌ی اول، به همین مضمون تصریح کرده و در بخشی از آن نوشته است: «در نامه‌ای که توسط آقای مسعودی تقدیم شد جهت را سؤال کرده بودید ایشان نمی‌دانستند. در اوائل مسئله مرجعیت من فکر میکردم که شما هم به دنبال مقام هستید. با توسل به حضرت عباس سلام‌الله علیه مشکلم فوراً حل شد و شنیدم که فرزندان خود را به آقای بهجت ارجاع داده‌اید. در هر صورت من سخت احساس مظلومیت و محرومیت از خدمت به نظام می‌نمایم و از شما توقع دارم که آنرا رفع نمائید و اگر با آن سوء ظن به شما جسارت شده مرا ببخشید.» 🔺 این دفتر برای رفع هرگونه ابهام و به منظور بهره‌برداری همه‌ی علاقمندان بخصوص پژوهشگران حوزه تاریخ انقلاب اسلامی، تصویر آنها را منتشر می‌کند. https://khl.ink/f/49113 @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله سلام بر عزیزان و اعضای فاضل، نخبه و محترم کانال نویسندگا💐 این روزها که درگیر مسائل شخصی شدم، توفیق نداشتم یادداشت دوستان را رصد کنم، از این رو پوزش می‌خواهم.🙏 آن گونه که پیشتر گفته بودم این کانال به صورت خودجوش و یک نفره مدیریت می‌شود و وابسته به هیچ جریان و نهادی نیست جز گفتمان انقلاب و گام دوم و نان‌خور جایی هم نیست؛ هر چه می‌بینید از سر ذوق است و شوق در مسیر . همچنان می‌خواهم دست از نوشتن برندارید؛ نوشتن دریچه ای برای ارزیابی خود است، برای کشف ارتباط بین خودمان، اطراف‌مان و دنیای آدم‌های حتی دوردست. بی‌تردید همکاری و همیاری عزیزانِ مشتاق‌تر در مسیر نوشتن و روشنگری همگانی، دشواری‌های این حرکت ادبی_جهادی را از بین خواهد برد. یادداشت‌های‌تان را ارسال کنید؛ در معرفی شما سراپا در خدمتم. برای بررسی یادداشت‌ها ان شاء الله صبور باشید تا در شرایط مناسب‌تری پیگیر شوم. التماس دعای وافر اسفندیار
🔵 نقش طلاب در نظام تعلیم و تربیت ✍️مجتبی عباسی 🔸نظام تربیت معلم، نقش ویژه‌ و بی‌بدیلی در سازندگی جامعه دارد، جامعه امروز ما محصول آموزش و پرورش چند دهه پیش است و نظام تعلیم و تربیت کنونی نیز وظیفه ساختن جامعه آینده و دهه‌های بعدی را دارد. 🔸تجربه چندین ساله نظام آموزشی در کشور حاکی از آن است که علیرغم موفقیت‌های کلی آموزش و پرورش، اما در برخی زمینه‌ها همچون معرفی الگوها و اساطیر دینی و معنوی به جای الگوهای غربی، خوشایندسازی و عینی کردن ارزش‌های دینی، پاسخگویی به شبهات اعتقادی، سیاسی و دین باوری به جای دین‌آموزی، تعامل اولیا و مربیان در تربیت دینی، سبک زندگی اسلامی و انتقال گفتمان انقلابی به نسل‌های بعد، این نهاد به عنوان یکی از مهمترین متولیان عرصه فرهنگی، کارآمدی لازم را نداشته است. 🔸لازم به ذکر است؛ در حرفه پزشکی که افراد با جسم انسان، سروکار دارند گرفتن تخصص، مهارت‌های مرتبط با انواع بیماری‌های جسمی و در نهایت سوگندنامه شرط شده است؛ هرچند موفقیت و خروجی این رویه نیز باید مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و در صورت ضعف و آسیب، اصلاح شود. 🔸اما در نظام آموزشی که استاد و معلم نسبت به شاگرد به منزله طبیب و بیمار است و معلمان با روح، فکر، اخلاق و عمل انسان‌ها مرتبط هستند و باید حساسیت‌های نظام آموزشی درباره مربیان در بالاترین سطح باشد؛ به نظر می‌رسد در انتخاب مدرک، مهارت‌ها و دوره‌های تخصصی آموزگاران دقت لازم صورت نمی‌گیرد و برخی مربیان در رابطه با بیماری‌ها و طرز درمان آن اطلاع کافی ندارند. 🔸گفتنی است؛ بسیاری از شبهات سیاسی، اعتقادی و اخلاقی دانش‌آموزان به دلیل عدم آشنایی آموزگاران محترم با آموزه‌های دینی پاسخ داده نمی‌شود یا متأسفانه حتی گاهی برخی مربیان به دلیل شبهات سیاسی و اعتقادی که دارند، به این موضوعات دامن زده و موجب افزایش تشویش فکری و ذهنی دانش آموزان نیز می‌شوند. 🔸با توجه به یادداشت سردبیر محترم روزنامه کیهان مبنی بر استفاده از ظرفیت طلاب و روحانیان در آموزش و پرورش، لازم به یادآوری است، متأسفانه سال‌هاست در کنار عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود حوزه در نظام آموزشی کشور، عدم ایجاد انگیزه برای اثرگذاری اجتماعی یا ورود آموزش یافته و موثر به نهادهای تاثیرگذار و به صورت کلی عدم توجه به تحول‌گرایی طبق منویات رهبری و در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، موضوع حضور موثر طلاب در آموزش و پرورش نیز به فراموشی سپرده شده است. 🔸در حال حاضر نگاه کلان و راهبردی نسبت به ظرفیت نظام آموزشی و دوراندیشی نسبت به نسل‌های بعد لازمه موفقیت طرح‌های تبلیغی است؛ حال آنکه طرح‌های موقتی و کوتاه مدت، اثرگذاری و بهره‌وری کمی در جامعه دارد، در صورتی که حوزه امروزه ناگزیر است برای تاثیرگذاری اجتماعی بالفرض از نهاد مهمی مثل آموزش و پرورش کمک بگیرد و نظام آموزش کشور نیز به شدت نیاز دارد جهت تربیت نسل‌های آینده از طلاب دغدغه‌مند و متخصص بهره بگیرد. 🔸با توجه به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید پرورش دینی و تربیت اسلامی در اولویت این نهاد مهم قرار بگیرد، حال آنکه سال‌هاست نظام آموزشی کشور، تمایل چندانی برای ورود سیستمی و بلندمدت طلاب شایسته و دغدغه‌مند به آموزش و پرورش نداشته‌ است؛ در حالی که دولت سابق، اجرای سند ۲۰۳۰ در مدارس را در اولویت قرار داده بود و در برخی مدارس از حضور مستمر و تاثیرگذار طلاب جلوگیری به عمل می‌آمد، چنان که این رویه در برخی دانشگاه‌ها نیز ادامه دارد. @HOWZAVIAN
📕 «منصور» فیلمی که ارزش دیدن دارد ✍️ بابک شکورزاده در آشفته بازار محتوایی سینمای ایران، هر از گاهی فیلم‌هایی دیده می‌شود که قابلیت تماشا کردن دارد و علاوه بر جنبه سرگرمی، با محتوایی قابل توجه، نکات جالب و چه بسا آموزنده‌ای را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. فیلم سینمایی "منصور" یکی از این فیلم‌هاست که دارای این ویژگی است و می‌توان آن را جزء معدود فیلم‌های ارزشی در سال‌های اخیر دانست. "منصور" از نظر ساختاری در واقع یک مستند - داستانی است. به هرحال "سیاوش سرمدی" کارگردان فیلم، قبل از اینکه فیلمساز فیلم داستانی باشد یک مستند ساز حرفه‌ای بوده و از وادی مستند پا به این عرصه گذاشته است و دراین اثر داستانی نیز جنبه‌های مستند گونه رعایت شده است. مثلا در برخی سکانس‌ها، نماها به اصطلاح دوربین رو دست است و این لرزش تصویر و این گونه فیلمبرداری از ویژگی‌های مستند است؛ به خصوص سکانس‌هایی که التهاب بیشتری دارد. البته محتوا و فرم فیلم نیز متأثر از فیلم مستند است. ناگفته نماند که محسن قصابیان نیز در نقش شهید ستاری خوش درخشیده و توانسته که از پس نقش به خوبی بر بیاید و شباهت چهره او با شهید ستاری و گریم مناسب نیز باورپذیری را بیشتر کرده است. این فیلم که برهه‌ای حساس از زندگی حرفه‌ای شهید منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی را به تصویر می‌کشد، گویای پشت کار و استقامت این فرمانده لایق است و دست کم شناختی اجمالی از شخصیت وی به مخاطب می‌دهد. شاه کلید فیلم منصور را می‌توان، اعتماد به تولید و توان نیروی ایرانی دانست. تیمسار ستاری درآن شرایط حساس اوایل انقلاب و دوران جنگ تحمیلی ثابت کرد که می‌توان تعمیرات هواپیما را به دست نیروی داخلی سپرد و در مقابل فشارهایی که از ارگان‌های مختلف بر وی و تیم همراهش بود ایستادگی کرد و بر عقیده خود پافشاری داشت و این حقیقت را به اثبات رساند. جالب است همان‌طور که در فیلم نشان داده شد، در ابتدا خیلی از خلبان‌های ایرانی وقتی متوجه می‌شدند که قطعات تعمیری، ایرانی است از پرواز خودداری می کردند و این نشان می‌دهد که در آن دوران تفکر غالب عدم اعتماد به توان داخلی بود. این مطلب نکته مهمی بود که به خوبی در فیلم منصور به تصویر کشیده شد. ایران اسلامی امثال شهید ستاری کم نداشته و پرداختن به شخصیت‌های تأثیرگذار از سوی فیلمسازان می‌تواند فرهنگ‌سازی خوبی در بین اقشار جامعه به خصوص نسل جوان داشته باشد و آنها را با شخصیت‌های برجسته‌ای که به نوعی گمنام هستند آشنا کند و رشادت‌ها و فداکاری‌های این‌ بزرگان را به نسل‌های بعد منتقل نماید. به هرحال این موضوع امری پذیرفته شده است که تأثیر یک فیلم از چندین کتاب و سخنرانی می‌تواند بیشتر باشد و نقش بیشتری در ماندگاری اذهان داشته باشد. @HOWZAVIAN
🗓سانس‌‌های سینما کانون در این هفته 💯شنبه تا چهارشنبه ساعت 18 👇جهت رزرو صندلی👇 📞09907669322 🔴 تنها سینمای پردیسان @AmmarPardis @HOWZAVIAN
📌 سبک زندگی «وَن لایف» چیست؟ ✍️ ابراهیم شریفی 💠 بسیاری از مردم در اثر تصویر سازی رسانه‌ها علاقه‌ی زیادی برای تجربه یک زندگی جدید دارند( که عمدتا عدم رضایت از شرایط موجود را به دنبال دارد که محل بحث بنده نیست) 🌀 یکی از این نوع زندگی ها, سبک زندگی ون لایفی است. افرادی که زندگی شان خلاصه در گردشگری و مسافرت‌ها شده است. استایل ون لایف همان خانه به دوشی خودمان است که در شبکه اجتماعی اینستاگرام و صفحات شخصی شان گزارش لحظه به لحظه از زندگی شان را شاهدیم. 🔵 ون لایف را می توان از جدیدترین سبک های زندگی دانست که با یک خانه در جاده ها سفر می کنند. همراه با ون های مجهزی که آماده هستند تا افراد در آن زندگی کنند و دور دنیا بگردند. و مهم تر این که زمان و مکان دیگر برایشان مهم نیست و در هر جایی که جاده دارد میتوانند زندگی کنند. ✅ مقصودم از بیان سبک زندگی ون لایفی پرداختن به جاری مردم است؛ در سبک زیست مردم در عصر ما پدیده ای چون زیست توریستی پدید آمده است؛ اصل گردشگری را به جهت توصیه آیاتی چون سیروا فی الارض... و نیز تأکید عقلا...خدشه نمی کنیم ولی آنچه موجب نقد می شود این است که اکثریت مردم کار می کنند تا در برهه ای از سال توریست باشند و در آن مقطعی که توریست اند شکنجه می شوند به جهت این که دوران توریستی گذراست و باید برگردند بر روال سابق و کار و دوباره چرخه کار... 💯پس چه خوب است از تمام زندگی لذت برد نه این که لذت را خلاصه در زمان زیست توریستی خود کنیم و این همان پدیده ای است که بشر امروزی آن را با عنوان لذت و معنای زندگی طرح می کند. @HOWZAVIAN
🔴 خلاصی از شر «مسئله شر» ✍️ علی بهاری روزی هزاران نفر از گرسنگی می‌میرند. بیماری‌های درمان‌ناشدنی، کمر مردم را شکسته است. فقر و فلاکت در جهان بیداد می‌کند و سیل و زلزله هر ساله خانه‌ انسان‌های بی‌پناه را به نابودی می‌کشاند. چرا شر وجود دارد؟ آیا برای خدایی که مطلقا دانا و توانا و خیرخواه است سخت یا ناممکن بود جهانی بدون شر بیافریند؟ چرا باید رنج بکشیم؟ آیا می‌شد رنج نکشیم؟ این‌ سوالات سال‌هاست ذهن و ضمیر انسان‌ها را به خود مشغول کرده است. برخی این پرسش‌ها را بی‌جواب دانسته و نتیجه گرفته‌اند خدایی نیست که اگر بود جلوی این فاجعه‌ها را می‌گرفت. بعضی دیگر اگر چه بی‌جواب دانسته‌اند اما قایق دل را هنوز در دریای ایمان می‌رانند و شماری دیگر کوشیده‌اند پرسش‌ها را پاسخ گویند تا خیمه ایمان‌ را بر عمود عقل استوار سازند نه دل. یکی از مشهورترین پاسخ‌ها به مسئله شر، دفاعیه مبتنی بر اختیار آلوین پلانتینگا، فیلسوف مشهور امریکایی است. پلانتینگا معتقد است اگر خداوند بخواهد انسانی مختار بیافریند ناچار شر در جهان وجود خواهد داشت و اگر بخواهد جهانی بدون شر بیافریند دیگر اختیاری باقی نخواهد ماند. پس اختیار انسان و وجود شرور ملازمه دارند. اگر دومی را از میان بردارید اولی نیز نخواهد ماند. اما به نظر می‌رسد در سخن پلانیتنگا چند مشکل وجود دارد: 1. اگر چه اختیار معمولا با شر قرین است و انسان‌های مختار گاهی از اختیارشان، سوء استفاده می‌کنند اما این بدین معنی نیست خداوند نمی‌توانست انگیزه ارتکاب شر را از آنان بگیرد. اصل اختیار برای ارتکاب شر یک چیز است و انگیزه ارتکاب شرور چیز دیگر. فرض کنید من فکر می‌کنم یک روزه قضا دارم و می‌خواهم فردا روزه بگیرم. به همین خاطر قبل از اذان صبح بیدار می‌شوم تا سحری بخورم. اما همان لحظه یادم می‌آید اشتباه کرده‌ام و روزه‌ای به گردنم نیست. در اینجا من انگیزه روزه گرفتن را از دست داده‌ام اما هنوز اختیارم باقی است و می‌توانم روزه بگیرم. پس اختیار برای انجام دادن کاری، یک چیز است و انگیزه انجام دادن آن چیز دیگر. خداوند می‌توانست انسان‌های کاملا مختاری بیافریند که انگیزه‌ای برای ارتکاب شرور ندارند. 2. پلانتینگا معتقد است ذات انسان (human essence) مبتلا به شر است. لذا امکان ندارد جایی انسان مختار باشد و شری وجود نداشته باشد. این باور با اعتقاد مسلمانان – حداقل شیعیان – ناسازگار است، زیرا ما معتقدیم انسان‌هایی وجود دارند که علی رغم برخورداری از نهایت اختیار، مرتکب شر نمی‌شوند. (پیامبران و امامان). از طرفی اگر ذات انسان با شر عجین شده باشد انسان در بهشت هم مرتکب شر خواهد شد. در حالی که در بهشت شری وجود ندارد. لذا یا باید گفت انسان‌ها در بهشت از اختیار بی‌بهره‌اند که در این صورت مشتی ربات برنامه‌ریزی‌شده خواهند بود یا باید گفت در بهشت هم شر وجود دارد و یا باید معتقد شد بهشتی در کار نیست! بنابراین دفاعیه مبتنی بر اختیار پلانتینگا به اشکالاتی مبتلاست و به تنهایی نمی‌تواند شر را حل کند، بلکه باید به نکاتی دیگر ضمیمه شود. 3. به نظر می‌رسد حلقه مفقوده سخن پلانتینگا، پرداختن به هدف آفرینش انسان است. بر اساس الاهیات شیعی، ما به دنیا آمده‌ایم تا امتحان شویم. سپس با اختیار خود در امتحانات الاهی قبول شویم و مراتب کمال را بپیماییم. لازمه کمال‌پیمایی انسان، تحمل درد و رنج‌های مختلف و قرار گرفتن بر سر چند راهی‌هاست. پس هدف آفرینش اگر کنار دفاعیه مبتنی بر اختیار بنشیند می‌تواند تا حدی مسئله شر را پاسخ دهد و الا دفاعیه مبتنی بر اختیار به تنهایی چندان کارآمد نیست. پی‌نوشت: در نگارش این یادداشت، از مقاله «پلانتینگا و مسئله منطقی شر» استفاده شده است. @HOWZAVIAN
🔻یادداشت‌هایی از آمریکا؛ وقتی برخی مسیحیان باور توحیدی‌‌شان را پنهان می‌کنند! ✍️ حبیب ا... بابایی در مواجهه با مسیحیان و گاه گره‌های عقیدتی آنها، رویکرد سخت و صلبی نداشتم. گاه کمک می‌کردم که مسیحی در مسیحی بودن‌اش اهل عمق و اعتقاد باشد. زمانی باآقای بل وایدر در مرکز مطالعات مسیحی گفتگو می‌کردم. به این نکته از کلام حضرت عیسی ع بر بالای صلیب در باور مسیحیان رسیدیم که «خدایا چرا رهایم کرده‌ای؟ (why have you forsaken me?). این یکی از گره‌های عقیدتی بل وایدر که خود دکترای انجیل داشت و یک مرکز مسیحی را هم مدیریت می‌کرد، بود. اینجا من در صدد توجیه بیان عیسی مسیح در باور وایدر برآمدم که شاید پیامبر شما اینجا از زبان دِلال و ناز استفاده کرده است. وایدر زبان ناز و دلال در دعا را نمی‌دانست. توضیح دادم که ما در ادبیات و در ادعیه اسلامی زبان دلال داریم که نه زبان اعتراض بلکه زبان ناز و نیاز است و خود راهی است برای تقرب و نزدیکی بیشتر به خدا. همین جمله بل وایدر را بسیار مبتهج کرد و احساس کرد که من عقدۀ عقیدتی‌اش را گشودم. همسرم مدت‌ها با خانم کِلی از مبلغه‌های مسیحی گفتگوهایی داشت. بحث‌شان به توحید و تثلیث کشیده بود. در ادامه گفتگوها خانم کِلی به جهت باور و عقیده تثلیث‌اش کم‌کم دچار مشکل می‌شد. به همسرم گفتم که اگر می‌توانی توحید را به جای تثلیث در باور او بنشانی، خب گفتگو را ادامه بدهید، ولی اگر نمی‌توانی به جای تثلیث عقیده‌ای ایجاد بکنی، بحث را ادامه ندهید و در عقیده‌اش خللی ایجاد نکن. این بدان سبب بود که به نظرم باور به مسیحیت و حتی تثلیث در فضای سکولار و دنیوی غرب بهتر از بی‌باوری محض و بی‌ایمانی مطلق بود. البته بعدها در مورد توحید در مسیحیت دیدیم که اساسا برخی از مسیحیان خود اهل توحید هستند. این رویکرد را در کلاس تثلیث کِوِن هارت دیدم که از تثلیث و نسبت بین پدر و پسر و روح‌القدس خوانش توحیدی ارائه می‌کرد و آنگاه می‌گفت که ما توحیدی فکر می‌کنیم در حالی که قرآنِ مسلمانان ما را تثلیثی می‌خواند! یکی از بانوان مسیحی در گفتگو خصوصی‌ با خانواده ما با نگرانی اظهار می‌کرد که باور ما توحیدی است ولی این باور را از عموم مسیحیان پنهان می‌کنیم تا مبادا ما را تکفیر کنند. @HOWZAVIAN
🔰 مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار پرستاران و خانواده‌های شهدای سلامت ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ 👈 محور اول: در مورد حضرت زینب (س) 📣 زینب کبری (س) توانست به همه‌ی تاریخ و همه‌ی جهان ظرفیّت روحی و عقلی عظیمِ جنس زن را نشان بدهد. زینب کبری (س) دو نکته را نشان داد: 🔔 اول اینکه زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛ ♦️صبر در برابر شهادتها ♦️صبر در برابر اهانتها ♦️صبر در برابر مسئولیّت سنگین جمع‌آوری فرزندان یتیم و زنهای داغدار ♦️صبر در مسئله‌ی پرستاری از حضرت سجّاد (س) 🔔دوم اینکه زن میتواند قلّه‌ی بلندی باشد از خردمندی و تدبیر 🔊 راه انداختن جهاد تبیین و جهاد روایت: زینب کبری کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند که منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی 🎬 عقیده‌ی من این است که روی جزء‌جزء رفتار حضرت زینب در دوران اسارت بایستی ما مطالعه کنیم، تأمّل کنیم، بنویسیم، بگوییم، اثر هنری تولید کنیم. ✅ شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ دروغ میگوید [آن هم]۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. 📛 شما اگر حادثه‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی را روایت نکنید ــ که متأسّفانه نکردیم ــ دشمن روایت میکند و کرده؛با روایتهای دروغ. این وظیفه‌ی جوانهای ما است. 👈 محور دوم: در مورد پرستاران نگاهی به ارزشهای پرستاران 🤝 پرستار کسی است که کمک میکند به انسانی که در همه‌چیز محتاج کمک است. ✍️ یکی از دستورات‌ اهل سلوک و اهل مسیر توحیدی کمک به نیازمندِ کمک است. 🌱 ارزش بعدی پرستاری این است که کار سختی است؛ کارهای سخت، اجر و ارزش بیشتری دارد. 🌾 نقطه‌ی ارزشیِ دیگر اینکه این حرکت پرستاری مایه‌ی امنیّت خاطر است. 🌴 یک ارزش مضاعف هم برای پرستاری در ایران اسلامی هست و آن، این است که مستکبرین عالم، از رنج ملّت ایران خوششان می‌آید! دلیلش بمباران‌های شیمیایی دوران دفاع‌ مقدّس و تحریم دارویی است. خب شما که پرستار هستید، اگر بتوانید در یک چنین فضائی یک لبخندی بر لب بیمار و کسان بیمار بنشانید، در واقع یک مجاهدت در مقابل استکبار کرده‌اید. 📌 اگر چنانچه دانشمندان ما واکسن کرونا را تولید نکرده بودند، معلوم نبود این واکسن چه جوری به دست ملّت ایران و مسئولین میرسید. طبیعت کار پرستاری، سختی و تلخی است. نمونه‌هایی از سختی‌های پرستاری: 💔 مشاهده‌ی رنج و درد کشیدن، ناله‌ها و بی‌خوابی‌های بیمار در مواقعی این سختی چند برابر میشود، مثل دوره‌ی کرونا 📝این سختی‌ها را به نظر من بایستی ملّت ایران ببینند، بفهمند، ارزش‌گذاری کنند جامعه‌ی پرستاری را. ❇️ خطابی به هنرمندانمان: ما یک کمبودی در زمینه‌ی روایت هنری این حوادث داریم، از اینها برنامه‌های هنری جذاب به وجود بیاورید با انواع هنرها؛ چه هنرهای نمایشی، چه هنرهای تجسّمی، چه شعر، چه ادبیّات. اینها سرمایه‌ی عظیم فرهنگی است. مطالبات پرستاران: تقویت جامعه‌ی پرستاری توسط مسئولان 1️⃣ تعرفه‌گذاریِ خدمات پرستاری 🔷 من اصرار دارم وزارت بهداشت همین مسئله‌ی تعرفه را به طور جدّی در این دولت دنبال کند. این یک درخواست مهمّ پرستاران است؛ یک مطالبه‌ی واقعی است. 2️⃣ موضوع کمبود پرستار 🔷 بایستی سرانه‌ی پرستار نسبت به آنچه نیاز هست تکمیل بشود؛ خیلی پایین است. 3️⃣ مسئله‌ی امنیّت شغلی 🔷به پرستار، نگاه کارگرِ فصلی نداشته باشید که امروز بیاوریم، فردا بگوییم لازم نیست، بروید! 👈 محور سوم: دو نکته مربوط به قضایای سلامت 1️⃣ بازسازی شبکه‌ی بهداشت کشور و بی‌اعتنائی نکردن به پیشگیری از بیماری 2️⃣ توزیع عادلانه‌ی پزشک ❗️ آنچه که بنده میدانم این است که توزیع پزشک عادلانه نیست. در یک نقاطی از کشور ــ در نقاط دوردست ــ کمبودهایی وجود دارد؛ به توزیع عادلانه‌ی پزشک بایستی توجّه بشود. ✅ هر کسی به خدا توکّل کند، خدا او را کفایت میکند؛ این را بدانید. [البتّه] معنای توکّل به خدا این نیست که کار نکنیم؛ واضح است؛ یعنی با اعتماد به وعده‌ی الهی که فرموده اگر کار کنید برکت میدهم، کار کنیم؛ اعتماد کنیم به وعده‌ی الهی. @HOWZAVIAN @Bidarb_a_s_h
📌جوخه ترور در سرجوخه ✍️ بابک شکورزاده سریال سرجوخه در ادامه کارهای احمد معظمی با موضوع امنیتی - اطلاعاتی از شبکه سه سیما پخش شد. معظمی که پیش از سرجوخه، مجموعه‌های دیگری از جمله خانه امن را در کارنامه خود دارد نشان داده که به این ژانر علاقه خاصی دارد و در این زمینه دغدغه‌مند است. شاید یکی از دلایل موفقیت این کار را بتوان در همین نکته دانست؛ چرا که معمولا آثاری که از روی علاقه و دغدغه ساخته می‌شود کارهای جذابی از آب در می‌آیند. داستان سرجوخه سه داستان به ظاهر مستقل داشت که در نهایت به هم مرتبط شد؛ یکی داستان کیان و دار و دسته‌اش بود که عمده فعالیتشان مربوط به شرط بندی و قمار بود. داستان دوم درباره مهندسی بود که نفوذی سرو‌یس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی بود که در واقع او مهم بدون اینکه متوجه باشد، وسیله‌ای برای فراهم سازی عملیات تروریستی در ایران بود. داستان سوم درباره جوانی ورزشکار از جنوب تهران به نام غلامرضا بود. غلامرضا که تازه خدمت سربازی‌اش تمام شده و دنبال کار می‌گردد، به پیشنهاد نامزدش در سایت‌های اینترنتی فرم تقاضای کار پر می‌کند و او هم به این واسطه ناخواسته گرفتار جوخه ترور موساد می‌شود که کارشان آموزش تروریست برای ترور داشمندان ایرانی است. این سه داستان به ظاهر ربطی به هم نداشتند؛ ولی در نهایت مشخص می‌شود که سرچشمه همه آن‌ها سرویس‌های جاسوسی و جوخه ترور رژیم صهیونسیتی است. این مجموعه براساس واقعیت ساخته شده و نکات مهمی را گوشزد می‌کند و به نوعی روشنگری کرده است؛ از جمله، بحث سایت‌های شرط بندی و قمار است که امروزه به صورت سازماندهی شده گسترش پیدا کرده و عده‌ای را به طمع مال اندوزی و درآمد بیشتر گرفتار می‌کند. نکته دیگر این است که جویندگان کار، در کسب و کارهای اینترنتی خیلی باید مراقب باشند تا اسیر سرویس‌های جاسوسی و گروه‌های خرابکارانه نیفتند و به راحتی به این سایت‌های کاریابی اعتماد نکنند. نکته مهم اینجاست که باید نسبت به پیشنهادات درآمدهای آن چنانی و وسوسه انگیز بدبین بود و به راحتی وعده‌های آن‌ها را باور نکرد. این نکته کلیدی است که متأسفانه برخی افراد ساده انگارانه با آن برخورد می‌کنند و چه بسا ناخواسته وارد جریانی شوند که دیگر قابل جبران نباشد. نکته دیگری که در این سریال به آن اشاره شد که کاملا بر اساس واقعیت بود و مستندی هم در این باره از سیما پخش شد، قضیه به آتش کشیدن کارخانه‌ای بود که کارش ساخت ونتیلاتور بود؛ وسیله‌ای که درایام اوج کرونا برای بیماران کرونایی بسیار حیاتی بود. جالب اینجاست در مستندی که به همین مناسبت پخش شد، افرادی که برای این کار اجیر شده بودند، با این که افراد شروری بودند، اصلا نمی‌دانستند از طرف چه کسانی اجیر شده‌اند و اذعان کردند که اگر می‌دانستند چه چیزی را قرار است به آتش بزنند این کار را انجام نمی‌دادند. این نشان می‌دهد که سرویس‌های جاسوسی موساد چگونه اراذل و اوباش را وسیله اهداف خود قرار می‌دهند و به عنوان اینکه مشکل شخصی با صاحب کارخانه دارند و مواردی از این قبیل، اهداف شوم خود رادر کشور پیاده می‌کنند. به هر حال سریال سرجوخه محتوای به روزی داشت و توانست تا حدودی در مسائل امنیتی روشنگری کند و نقش موساد را در عملیات‌های تروریستی بیش از پیش نمایان سازد. از طرفی اشراف بالای اطلاعاتی نیروهای اطلاعاتی ایران نیز در این مجموعه به خوبی مشهود بود. @HOWZAVIAN
🔻 «هُنالِکَ» و میزانسن ✍️ علیرضا قربانی 1️⃣ دیگر پیرمردی سپیدموی شده بود و همسرش هم ناتوان از فرزندآوری بود، اما هنوز در دلش چراغ امید سوسو می‌زد. تقدیر این بود که بالاخره خدا یحیی را به زکریا بدهد. دست‌های خدا آماده هدیه دادن بود، اما دست‌های زکریا هنوز آماده گرفتن نبود، مشتش بسته بود. دریا بخیلِ آب نیست، اما کوزه باید دل به دریا بزند، باید راه دلش را به روی دریا باز کند. کوزه باید کوزه بودن خودش را فراموش کند و دل به دریا بودن دریا بسپارد. باید یقین کند که محدودیت او، دریا را محدود نمی‌کند. دریا باید راهی به درون او پیدا می‌کرد، به ذهن و دل او. باید راهی پیدا می‌کرد تا موج محبتش را بکوبد به درب بسته کوزه و خودش این گره را باز کند. 2️⃣خدا مریم را به زکریا سپرد. لااقل ظاهر ماجرا این بود که زکریا شد کفیل مریم. مریم که به محراب بندگی می‌نشست، از بهشت برایش میوه می‌آوردند؛ میوه زمستان را در تابستان و میوه تابستان را در زمستان. یحیی بارها این صحنه شگفت را دید. هر دفعه که مریم را در محراب می‌دید، ماجرا همین بود. بالاخره از مریم ماجرا را پرسید. مریم گفت میوه‌ها را از پیش خدا برایش آورده‌اند و بعد آن جمله حیرت‌انگیز را گفت: خدا به هرکس که بخواهد بدون حساب روزی می‌دهد! 3️⃣ سناریو را ببین، میزانسن را ببین، هنرمندی دریا را ببین که چه کرد با دل کوزه. انگار همه‌چیز برای همین یک جمله طراحی شده بود: خدا به هرکس که بخواهد بدون حساب روزی می‌دهد! همان خدایی که به پاداش عبادت مریم، میوه تابستان را در دل زمستان به او می‌دهد، میوه دل تو را هم می‌تواند در زمستان عمرت به تو بدهد. انگار می‌کنی زکریا را سپرده بود به مریم، نه مریم را به زکریا، تا آخرش همین یک جمله را در زمان درست و مکان درست به زکریا بگوید. می‌توانست خشک و خالی همین جمله را به زکریا وحی کند، اما نکرد. زکریا باید آماده می‌شد، باید مزه دریا بودن دریا را می‌چشید تا راه دلش باز می‌شد و قفل زبانش می‌شکست به گفتن این جمله: خدایا نسل پاکی به من بده، تو ‌اهل شنیدن خواسته‌ها هستی! ببین آن لحظه ناب را در قرآنش چطور روایت می‌کند: "هنالک دعا زکریا ربه" آنجا بود که زکریا ربّش را خواند. یک عمر انتظار و بزرگ شدن مریم و سپردن او به زکریا و سناریو و میزانسن به آن مفصلی فقط برای آن یک آن، آن آنِ ناب‌. به گمانم زندگی ما هم همین است. گاهی صحنه‌ای به وسعت ماهها و سالها برایمان چیده فقط برای شنیدن یک جمله در یک لحظه. 4️⃣ آن‌شناس که باشی، به گوش و چشم مخاطبت کار نداری، به دلش کار داری. به اینکه کی و کجا آماده شنیدن حرف‌های عمیق است. مهم نیست چه مدت و با چه شدتی درگیر حرف‌های توست، مهم‌ این است که به کدام لایه وجودش وصل شده‌ای. اگر این برایت مهم است، پرگویی نکن، سناریو بنویس، دکوپاژ کن و سرآخر یک جایی در یک لحظه‌ای تیر خلاص را بزن. و اگر نمی‌توانی، برو سراغ آن‌های آماده مخاطب. برو سراغ خلوت شب جاده‌‌های او، تنهایی‌های سحر مترو و هرجای دیگری که زمین و زمان، راهی به دل او برایت باز کرده‌اند. البته حس‌ها هم مهم‌اند، هر حسی به یک عمقی از وجود راه دارد؛ سمع به عمقی راه پیدا می‌کند که بصر به خواب هم نمی‌بیند. 5️⃣ همه این سناریو را چیدم تا همین یک جمله را بگویم که: رسانه خلوت‌گزیدگان جاده‌ها باش نه رسانه لم‌دادگان کاناپه‌ها. در روزگار رونق صحنه‌های شلوغ و رسانه‌های پرهیجان، تو مخاطب را در میزانس "هوا آرام، شب خاموش، راه آسمان‌ها باز، خیالم چون کبوترهای وحشی می‌کند پرواز" قرار بده یا پیدا کن. یک‌خطی سیاستگذارانه‌اش اینکه: اگر منابع محدودی داری و می‌خواهی بین مدیوم‌های مختلف توزیعش کنی، فقط به متغیر مقدار مصرف و درگیر شدن مخاطب توجه نکن، متغیر عمق تاثیر را هم لحاظ کن و برو سراغ رسانه‌ای که به "آن‌"های خاص مخاطبت دسترسی دارد. @HOWZAVIAN
❇️ موضع حوزه در قبال اظهارات جنجالی امام جمعه آزادشهر ✍️محمدرضا برته، سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ◻️ بسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیمِ إنَّما یریدُ الله لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً با سلام و صلوات محضر مبارک حضرت رسول اکرم‌(صلی‌الله‌علیه و‌آله‌وسلم)‌‌ و‌ خاندان مطهر ایشان (علیهم صلوات الله) و تقدیم خالصانه‌ترین درودها به همه خادمان اسلام عزیز.‌(حفظهم الله تعالی) اخیرا صحبت‌های ناسنجیده‌ای‌ در فضای‌مجازی منتشر شد که حواشی و عکس‌العمل‌هایی را پدید آورد. ضمن تقدیر از پاسخ‌ها و روشنگری‌های برادران و علمای اهل سنت و فضلای حوزه‌های علمیه و سپاس فراوان از حساسیت همه مسلمانان و دلدادگان اهل بیت پیامبر‌(صلی‌الله‌علیه و‌آله‌وسلم‌) و نیز توجه و تاکید بر عذرخواهی صورت گرفته، لازم است اصحاب قلم و اندیشه ضمن درک جایگاه رفیع، الهی و منحصر بفرد اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و پاسداشت اخوت و برادری دینی و قدرشناسی امنیت ملی در سایه نظام ولایی و اسلامی، از هر‌گونه اقدامی که زمینه‌ساز نزاع مذهبی و در تعارض با مصالح امت مسلمان است پرهیز نمایند. وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى @HawzahNews @HOWZAVIAN
حوزه علمیه اهل سنت ✍️ علی مهدیان 🔸 چند سال پیش در با دوستانمان تصمیم گرفتیم برای روستاهای ، حمام و دستشویی بسازیم. در آن ایام احساس صمیمیت خاصی با مردم پیدا کرده بودیم. مردم کمکمان می‌کردند، با ما سرودهای جهادی را زمزمه میکردند. ذکر می‌گرفتند. یادم هست یک بار با بچه های کوچک روستایی عموزنجیرباف بازی میکردم. من میخواندم و آنها جواب میدادند در حالیکه دست یکدیگر را گرفته بودیم. یک لحظه چشمم افتاد به یک پسر بچه که از صمیم دل می‌خندید، نمیدانم چرا ولی احساس کردم همه عالم دارند میخندند. چقدر لذت داشت. 🔸 یک بار تصمیم گرفتیم با چند تا از رفقای برویم به حوزه علمیه ، شیخ انور از طلاب معنوی و جهادی حوزه قم که اهل همان طرفها بود همراهمان بود. من اولین بار بود که وارد اهل سنت میشدم. طلبه ها و اساتیدشان صمیمانه تحویلمان گرفتند با هم درباره درسهایشان گفتگو می کردیم، اینها اهل سنتهایی بودند که علاقه به مولانا و عرفان هم داشتند. در میان گفتگوهای علمی احساس کردم یک پیوند عمیق عاطفی و اجتماعی بین این جماعت و شیعیان هست، اینها با هم فامیل بودند. آداب و رسوم مشترک زیادی داشتند. 🔸 تا اینکه مسوول مدرسه علمیه شان آمد. کاملا مشخص بود این یک شخصیت دیگری است. حرفهای پر نیش و کنایه و خاصی در همه سکناتش مشخص بود با بقیه فرق میکرد. فهمیدیم اهل همانجا هم نیست. اینکه چه کسانی و چگونه او و امثال او را وارد آن منطقه کرده بودند بحث من نیست اما کاملا طعم سنی گری عربستانی_آمریکایی را حس میکردم و تفاوتش را با وضع عادی مردم میدیدم. شنیدم که مردم را ترغیب میکند که در دسته های عزاداری عاشورا شرکت نکنند و نذری نگیرند که این غذا نجس است. 🔸 از آن مدرسه وارد مدرسه علمیه دیگری شدیم که مربوط به بود. مدیر این مدرسه هم (که البته الان دیگر آنجا نیست) کمترین اعتقادی به وحدت نداشت. اینکه او نیز از کدام یک از دفاتر مراجع اعزام شده بود مساله من نیست. اما جالب است که بلندگوهای مسجدشان را در همان ایام روبروی حوزه علمیه اهل سنت میکردند و سخنرانیهایی پخش میکردند که تفرقه افکن بود. سر کوچکترین مساله ای، حتی اینکه پسر کوچک فلان مفتی حرف بد زده مثلا راه میانداخت. بعدها دیدم برخی از این ها رسما متصل به اند به لحاظ فکری. به چشم میدیدم ولی واقعا برایم باور کردنی نبود. 🔸 خلاصه یک نکته برایم تجربه شد و آن اینکه مردم مظلوم و رنجدیده ای داریم که در طول تاریخ با دلها و فطرتشان به هم وصلند اما کاملا یک خط مشترک شیعی سنی را در منطقه میدیدم که بنای دیگری دارند غیر از این مردم. 🔸 مثل روز روشن است برایم که پیروز خواهد شد به شرط آنکه طرحی که پیش می‌برد برایمان جدی باشد. بفهمیم آنها چطور روی هیجانات و رفتارهای ما حساب باز می‌کنند. بفهمیم آنها چطور بنا دارند حلقه ناامن حول ایران درست کنند که جبران حلقه ناامنی که حول شکل گرفته بکنند. بفهمیم کجا خفه شویم و کجا فریاد بکشیم. @HOWZAVIAN
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | صریح و بی پرده با رئیس مزکر نخبگان و استعداد‌های برتر حوزه 🔹 جمعی از نخبگان حوزوی در نشستی صریح و بی پرده با حجت الاسلام والمسلمین عماد انتقاد‌ها و نقطه نظرات خود را پیرامون دغدغه‌های طلاب و نخبگان حوزوی مطرح کردند. ⭕️ گزارش کامل این نشست به زودی از سوی خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد. @rasanewsagency @HOWZAVIAN
✔️اصرار رهبر انقلاب در رسیدگی به مطالبه پرستاران صفحه توییتری منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری به نقل از ایشان نوشت: من اصرار دارم وزارت بهداشت همین مسئله‌ی تعرفه‌ [خدمات پرستاری] را به طور جدی در این دولت دنبال کند. این یک درخواست مهم پرستاران و یک مطالبه‌ی واقعی است. 🔻آمریکاپرست‎ها در خواب امین دارابی نوشت: ارتش آمریکا به ۳۹ سرباز این کشور که در حملات پایگاه عین الاسد مجروح شدند، اطلاع داد که واجد شرایط دریافت مدال افتخار و حقوق مربوطه هستند آمریکاپرستا میگفتن هماهنگ شده ست، پایگاه خالی بوده ولی ما میگیم همش کار سپاهه... چیزی نشده ضربه ملایم مغزی شدن شما خودتو ناراحت ... .‌‌ 🔹رو نوشت به مسئولان و دوستان رسانه‌ای! کاربری «صمصام» در صفحه توئیتر نوشت: رهبری: «اگر حقایق جامعه را روایت نکنید دشمن آنرا ۱۸۰ درجه خلاف واقع روایت میکند!» ضربه‌ای که دولت روحانی به اعتماد مردم زد همین نگفتن حقایق بود موضوعی که توی اتفاق اخیر جایگاه های سوخت رعایت کردیم و دشمن هیچ غلطی هم نتونست بکنه. رو نوشت به مسئولان و دوستان رسانه‌ای! 🔸همیشه مجهز ‏محمدنصوحی هم نوشت: امروز ۱۱۰فروند شناور کلاس تندرو هجومی عاشورا به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه ملحق شد! این شناورها دارای قابلیت مانور بالا موشک‌انداز و راکت‌انداز با توان اقدامات شناسایی-اطلاعاتی هستن که در سواحل مکران و دریای عمان تا دهانه اروند در خلیج‌فارس عملیاتی میشوند! 📌پیش‌دستیِ «پیش‌نویس‌ ایرانی‌ها» ‏حسین اقبالی نوشت: طرف های غربی‌ مذاکره مجبور شدند روی پیش‌نویس ایران مشغول به مذاکره شوند.در این دور طرف غربی اسیر ابتکار عمل ایران شد و حالا به مذاکره و روند درگیر‌شدن در مذاکره در چارچوب بررسی پیش‌نویس‌های ایران بازگشته و در مقابل عمل‌گرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیت و واقع‌گرایی شد.... 🔻بی‌سامانی پلتفرم‌های رمز ارز احمد نادری نماینده مجلس در توییتر نوشت: ‏ساماندهی پلتفرم‌های داخلی رمزارز دغدغه جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه است؛ در حالی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با اعمال فشار و محدودسازی این مجموعه‌ها در حال کوچاندن کاربران و جوانان به سمت مجموعه‌های خارجی است.‌ نباید این گلوگاه مهم را به خارجی‌ها واگذار کرد. 🔹کانادا برای مردم ایران فیلم بازی نکند علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توییتر نوشت: ‏اقدامات نمایشی دولت کانادا در سالروز جهانی ‎حقوق بشر پاسخگو نیست، مردم ایران منتظر استرداد مجرمین مالی ایرانی ساکن در کانادا و بازگشت اموال عمومی به تاراج رفته هستند. هرچند انتهای نمایشنامه ‎بهشت اختلاس‌گران جز این نیست. 🔸سجیل فقط ۷ دقیقه با شما فاصله دارد! مجید پازوکی در توییتر نوشت: ‏سجیل فقط ۷ دقیقه با شما فاصله دارد! اگر جرأت دارید، بزنید. بسم‌الله @HOWZAVIAN 🔗شما هم با بازنشر این محتوا عضوی باشید در 🔗 💐
🔴 ژانرهای درامِ الاهیات شیعی، نیاز سینمای ایران ✍️ سید محمد طباطبائی مدتی است که فیلم های سرویس‌های رسانه‌ای و سایت‌های فیلم و سریال را پیگیری می‌کنم. آن چه به خوبی مشاهده می‌شود، از یک طرف، وجود فیلم‌های بسیاری در ژانرهای کمدی، جنایی، ترسناک، درام و رمانتیک است که مفاهیم و نتایج زندگی مدرن را به تصویر می‌کشند و از طرف دیگر، فیلم‌های اکشن و علمی-تخیلی که آینده‌ای مطلوب برای مخاطب شرقی نمایش می‌دهد، مخاطبی که در ایران، حتی افراد نابالغ را شامل می‌شود و طبعاً در حال درونی‌کردن فرهنگی است که شب و روز خود را با آن می‌گذراند. با فیلم‌هایی طرفیم که قتل و خشونت را با طنز در می‌آمیزد یا جنبه‌ی الاهیاتی داده، در میانه‌ی شیطان و کلیسا قرار می‌دهد. درآمیختن طنز و خشونت، درک مخاطب را نسبت به وقوع جنایت تغییر می‌دهد و آمیزه‌ی شیطان و کلیسا، معرفی کشیش و صلیب به عنوان رهایی بخش انسان از پلیدی‌هاست. دسته‌ی دیگر فیلم‌ها، فیلم‌هایی است با ژانر های علمی-تخیلی یا اکشن که در ظاهر فقط هیجان‌های مخاطب را پاسخ می‌دهند اما آرمان‌هایی ایجاد می‌کند و جذابیت، تمام داستان نیست، این یک مقدمه است. نمی‌توان فقط با برخورد تنظیم گری و سانسور جنسی، به جنگ روایت این فیلم ها از زندگی موجود و مطلوب رفت. مفاهیم و تاثیرات بصری این فیلم ها به خوبی بچه‌های ما را تربیت خود می‌کنند‌. نسخه جایگزین، اقدام ایجابی است. به خوبی، نیاز به فیلم‌های درام با موضوع الاهیاتی آن هم بر مبنای تبیین رسانه‌ای-روان‌شناختی الاهیات فلسفی_کلامی شیعه که نظریه و گفتمان رقیب الاهیات مسیحی مدرن است. حتی فیلم‌های الاهیاتی سال‌های اخیر ایران، گویی نسخه‌ی ایرانی همان فیلم‌ها و تخیلی بیش نیست. در این فیلم‌ها، بر خلاف نسخه‌ی نت فلیکس از کلیسا، روحانیت شیعه را با تصویری نمادین و موهوم ارائه و حتی یک معلم دبیرستان را به عنوان کارشناس دینی معرفی می‌کند! ژانر دیگر، همان ژانرهای اکشن و حادثه‌ای است که در بیست‌سال اول جمهوری‌اسلامی، ارزش‌های انقلاب را به طور جذاب به مردم منتقل می‌کرد. ما فرهنگ و نوجوانان را جدی نگرفته‌ایم و با غلبه‌ی تنظیم‌گیری بر مدیریت رسانه، خیال خود را راحت کردیم که مثلا بچه‌ها بوسه‌ی دو دوست را نمی‌بینند و خودمان هم حتما می‌دانیم افکارشان با این کار پاک نخواهد ماند‌. وقتی دختران و پسران ما نحوه‌ی پوشش و ارتباط‌گیری را از نت فلیکس می‌آموزند، حتی با سانسور چند دقیقه، قدرت این تأثیرپذیری را نخواهیم گرفت. به عنوان یک پژوهشگر اجتماعی حوزوی که بر علم اجتماعی دینی تاکید دارد، ایده‌ی فوق را به غفلت از نسبت رسانه‌ها و گروه‌های مرجع مربوط می‌دانم. آن چه متولیان امر از آن غفلت دارند، تغییر رسانه‌های مرجع است. رسانه‌های مرجع، گروه‌های مرجع را معرفی و تثبیت می‌کنند. نمی‌توان بدون توجه به سازوکار رسانه‌ای مدیریت فرهنگی نمود. نباید حتی تغییر ذائقه با الگوی رقیب باشد. @HOWZAVIAN
کتاب نوشته خانم فاطمه میری اثری‌ست که با توجه به مسائل روز جامعه، سعی در نشان دادن فرهنگ ایرانی اسلامی دارد. معنویتی که گاه در قالب داستان کوتاه بیان شده، گاه در قالب یادداشت علمی. دراین میانه از ایران عزیز هم سخن به میان می‌آید؛ از داشته‌ها و یافته‌ها و میراث معنوی ایرانی. تمدنی که با ورود اسلام به شکوفایی رسید و سردمدار میدان تمدن اسلامی شد. 🔗متن کامل در خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN