eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
443 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✅ بازگشت به جهان فرهنگی مسجد 🖊سید محمدتقی موسوی کراماتی ▪️نخستین ویژگی که در بافت فرهنگی مسجد جلوه ممتازی به آن بخشیده، اتحاد هویت فردی و اجتماعی فرد در جهان فرهنگی آن است. ▪️ساختار وجودی مسجد به گونه‌ای است که کمیت‌گرایی، فرصت ظهور و بروز نمی‌یابد چرا که اساس آن بر کیفیت و بهره‌وری مطلوب استوار است. ▪️ویژگی ممتاز درونی‌سازی حاصل فرایند صحیح انتقال فرهنگ از سطوح بینشی و منشی است که به صورت مستمر و پیوسته در جهان فرهنگی مسجد، انسان مسلمان را در یک جایگاه خودآگاهانه قرار می‌دهد. 🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔗 فکرت؛ رسانه اندیشه و آگاهی @HOWZAVIAN
. 🔴 تهاجم به زبان و ادبیات و نگرانی رهبر انقلاب «من خیلی نگران زبان فارسی‌ام؛ خیلی نگرانم. سال‌ها پیش ما در این زمینه کار کردیم؛ اقدام کردیم؛ جمع کردیم کسانی را دوْر هم بنشینند. من می‌بینم کار درستی در این زمینه انجام نمی‌گیرد و تهاجم به زبان زیاد است.» بیانات رهبر معظّم انقلاب، حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای، در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۹ آذر ۱۳۹۲. 🔗 فکر شنبه @HOWZAVIAN
. 🔺خودتحقیری «برادران لیلا» ✍️ دانیال بصیر با آنکه فیلم‌های بسیاری را می‌بینم ولی اصلا اهل نقد و تحلیل نیستم چرا که خارج از تخصصم است؛ امروز فیلم برادران لیلا را دیدم. فیلم برادران لیلا در یک کلام فیلمی بسیار ضعیف، سطح پایین، فاقد مولفه‌های هنری، دیالوگ‌های مبتذل و تکراری بمانند سایر فیلم‌های سعید روستایی و همانند سه اثر دیگر روستایی حول خانواده از هم پاشیده است. فیلمی که برگرفته از گفتمانی است که تلاش می‌کند جامعه‌ی ایرانی را سیاه‌ نمایش دهد و سالیانی است خودتحقیری را در آثار خود، به چشم مخاطب آورده‌اند. امثال سعید روستایی نه ایران، نه خانواده، نه پایین شهر، نه بالا شهر، نه ادبیات، نه شخصیت را شناخته‌اند و نه فرهنگ، نه سیاست، نه اجتماع را. کسانی که کم نیستند و خیال می‌کنند با عربده‌کشی، لات بازی، بد دهنی، شلوغ کردن فضا، چاقوکشی، بالا و پایین کردن حرکت دوربین و با جمع کردن عده‌ای سلبریتی دورِ هم، هنرنمایی کرده‌اند بلکه فقط به دنبال بازار مصرفی خود هستند. و چقدر جالب است که خبر برنده‌شدن روستایی‌ها و فرهادی‌ها و امثالهم در جشنواره‌‌های غیر هنری و سیاسی مانند کَن و اُسکار به شومن‌ها و لمپن‌های غربزده ایرانی می‌رسد سر از پا نمیشناسند که هنر این است و جز این نیست. @HOWZAVIAN
. ‌ دعای بدون مرز ✍️نجمه صالحی، مدرس حوزه، عضو تحریریه مجتهده امین همه ما در زندگی درخواست‌هایی داریم، چیزهایی می‌خواهیم، کم یا زیاد! مثلا درخواست‌هایی برای بهتر شدن شرایط، بهتر شدن کار و کاسبی، بهتر شدن سازِ ناکوک زندگی، بهتر شدن وضعیت جسم ‌و کلا حال خوب و آسایش و آرامش رویایی! و برای محقق شدن این‌ها علاوه بر تلاش، دعا هم می‌کنیم! با دعا از قادرمطلق درخواست داریم و از او می‌خواهیم که بهترین حالت برای‌مان رقم بزند! اما چه خوب است که وقتی که دست به دعا بر می‌داریم با تأسی به بی‌بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها و قول معروف ایشان "الجار ثم‌الدار*" تنها به خودمان فکر نکنیم، دایره این خواستن را وسعت دهیم! مثلا دعاهای‌مان بدون سنگ‌چین، بدون حد و مرز، باشد! دعا کنیم برای مسافران دنیای حقیقت، دعا برای مقیمان دنیای اجاره‌ای! اصلا دعا کنیم برای کلّ نیازمندان، فارغ از هر جنس، رنگ، زبان، نژاد، دین و آئین، از آن جهت که همه انسانیم! دعا برای افرادی که حتی خودشان نمی‌دانند دعا لازمند! آیا ممکن است روزی رسد که همه آرزوها، خاطره شود؟ آیا بهترین حال بعد از گرفتاری نصیب‌مان می‌شود؟ اما چه دعایی کنیم که جامع و کامل باشد؟ در ماه رمضان دعایی از رسول مهربانی‌ها صلی الله علیه و آله سفارش شده که پس از هر نماز خوانده شود به نظرم بیانیه نوع‌دوستی بشر است این دعا! و بی‌شک تحقق واقعی این درخواست‌ها جز با ظهور مُصلح کل و دولت کریمه الهی ممکن نیست. آمدنی که حتی مسافران بهشتی را مسرور می‌کند! اصلا بهتر است بگوییم دعای فرج و درخواست ظهور حضرت بقیه الله الاعظم است این دعا! و چه خوب است این دعا را منحصر به ماه مبارک رمضان نکنیم و همیشه بخوانیم! 🕊اللَّهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِكَ‏...🕊 *کشف الغمة / ترجمه زواره ای ;  ج ۲  ص ۲۶ @AFKAREHOWZAVI
💠 تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قرآن کریم 🔻صوت و فیلم جلسه اول تفسیر 🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3146 🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3147 أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ(۱۰۷بقره) مساله مالکیت یکی از بنیادین ترین مسائل هر مکتب است ۱: لیبرالیسم: مالکیت فردی محض و حذف مصالح اجتماعی ۲: سوسیالیسم؛ مالکیت جمعی و حذف مالیت شخصی ۳: اسلام: مالکیت اعتباری، مالک اصلی خدا و انسان بالتبع مالک است ⬅️الف:جایگاه انسان درنظام اقتصادی اسلام إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً (۳۰بقره) نوع انسان خلیفه خدا( اعم از زن و مرد، مومن و غیر مومن ) وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ (۷حدید) انسان جانشین اقتصادی خدا روی زمین است. مال اصالتا برای خداست و مالکیت انسان با قیودی پذیرفته شده است. ⬅️ب: آثار جانشینی اقتصادی انسان ۱: ایجابی: چون ثروت اصالتا برای خداست انفاق، زکات، خمس و...درحقیقت بخشی از مال خدا را برگرداندن است که در دست ما امانت است نه از مال خود دادن( تغییر ذهنیت) ۲: سلبی: اسراف، تبذیر، تجمل گرایی و اشرافیت حرام است( در اسلام نسبت به مصرف مال چهاردیواری اختیاری، مال خودمه هر طور بخوام خرج میکنم نداریم) چون "المال مال الله" است و در خلاف مسیر الهی مصرف کردن در حقیقت عمل نکردن به روح جانشینی است. 🔻نکته: شهیدصدر در نظریه استخلاف معتقد است مال اصالتا برای خداست، کلیت جامعه جانشین او است، مالکیت شخصی در حقیقت نمایندگی از طرف مردم در مصرف کردن است. ( در حقیقت اسراف و تبذیر در حقیقت تجاوز به مال همه مردم(جامعه) و در مرتبه بالاتر مال خداست) @HOWZAVIAN
🔸حلول رمضان ✍ سعید کرمی رمضان آمده است تا... آمده است تا بسوزاند کبرها و حسدها و کینه ها را و طلای ناب انسانیت را به جامعه تحویل دهد @HOWZAVIAN
🔸گوشه‌ای از فضایل ماه مبارک رمضان بابک شکورزاده ماه مبارک رمضان حرمت خاصی دارد و دارای فضایل زیادی است. در عظمت این ماه همین بس که قرآن شریف در آن نازل شده و شب قدر که برتر از هزار ماه است در این ماه قرار دارد. روزه داری در این ماه از واجبات مسلّم است و روزه آن جزء ارکان و پایه‌های اسلام شمرده شده است.  کفاره روزه نگرفتن بدون عذر نیز(شصت روز روزه گرفتن و شصت فقیر را طعام دادن...) گویای اهمیت روزه ماه رمضان است. از نظر فقهی در بعضی موارد که شخص روزه‌دار روزه‌اش باطل شده و عملاً روزه نیست، تا هنگام مغرب باید امساک کند و نمی‌تواند بصورت عادی مبطلات روزه را انجام دهد. این هم گویای حرمت ماه رمضان و اهمیت روزه آن است. ماه رمضان آن‌قدر عظمت دارد که از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل شده که فرمود: 《لَا تَقُولُوا رَمَضَانَ وَ لَکِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضانَ‏ فَإِنَّکُمْ لَا تَدْرُونَ مَا رَمَضَانُ؛ نگویید رمضان، بلکه بگویید ماه رمضان؛ چرا که شما نمی‌دانید رمضان چیست!》 (کافی/ج۴/ص۶۹) خطبه معروف رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز که ویژگی‌های ماه مبارک رمضان را مطرح می‌کند بیانگر عظمت این ماه است؛ از جمله این موارد: ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهى است که پیش خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است. ماهى است که در آن به مهمانى خدا دعوت شده‌اید و اهل کرامت خدائید. نفس‌هاى شما در آن تسبیح است و خواب شما در آن عبادت است. اعمالتان در آن پذیرفته و دعایتان مستجاب است از خدا بخواهید با نیات درست و دل‌هاى پاک که شما را براى روزه در آن و خواندن قرآن موفق دارد. بدبخت آن کسی که از آمرزش خدا در این ماه‏ محروم گردد، با گرسنگى و تشنگى خود در آن، گرسنگى و تشنگى روز قیامت را یاد کنید و بر فقراء و مساکین خود صدقه دهید... . (امالی صدوق/ص۹۳)  ابن عباس از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمود: 《لَوْ عَلِمْتُمْ مَا لَکُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ‏ لَزِدْتُمْ لِلَّهِ تَعَالَى شُکْراً؛ اگر می‌دانستید که چه چیزی برای شما  در ماه رمضان است، خدا را  بیشتر شکر می‌کردید.》(بحار الأنوار/ ج‏۸ /ص۱۸۳) در باب نتیجه خطرناک روزه‌خواریِ بدون عذر از امام صادق علیه‌السلام نقل شده: هر کس [بدون عذر شرعى] یک روز از ماه رمضان را روزه نگیرد، روح ایمان را از دست مى‏دهد. (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال/ص۲۳۶) این‌ها گوشه‌ای ناچیز از فضائل این ماه با عظمت است که اندک توجه و ایمانی به آن کافیست که جلوی خیلی از روزه‌خواری‌ها گرفته شود. علاوه بر این‌ وقتی به بعضی گفته می‌شود که فلان کار واجب یا حرام است می‌گویند که کجای قرآن نوشته که واجب است تا آن را انجام دهیم یا کجای قرآن آمده که حرام است تا آن را ترک کنیم! خوشبختانه بحث وجوب روزه و بعضی از فروعات آن صراحتاً در قرآن وارد شده و جای هیچگونه شبهه‌ای را برای این‌گونه افراد باقی نمی‌گذارد؛ چرا که بعضی از روزه‌خواران و حرمت شکنان ماه رمضان از این طیف افراد هستند.  @HOWZAVIAN
🔸بایسته‌های مهار تورم، رشد تولید ✍ حسن مددخانی 🌹مهار مسئولیت گریزی 🌹رشد مسئولیت پذیری 🔷مهار وابستگی 🔷رشد وارستگی ♦️مهار خودخواهی ♦️رشد دگرخواهی 🔹مهار وادادگی به دشمنان 🔹رشد دلدادگی به دوستان 🌷مهار خودباختگی 🌷رشد خودباوری @HOWZAVIAN
🔸طایفه‌ی طلبکار ✍ اسماعیل دشمیر حکایت جمهوری اسلامی و سلبریتی‌ها حکایت مادر و فرزند است. مادری که موجود بی ارزشی را درون خود نگه می‌دارد، آن را از خون خودش تغذیه می‌کند، مدت‌ها سپر او می‌شود، به او جان می‌بخشد و بالاخره او را به این دنیا می‌آورد. وقتی که پا به دنیا گذاشت، شیره‌ی وجودش را به او تقدیم می‌کند. کم کم مادر به حاشیه می‌رود و فرزند دیده می‌شود، اما مادر خوشحال است که فرزندش مورد توجه قرار گرفته است. کودکی که بزرگ شده، حالا به توانایی و زیبایی رسیده است. پس از گذشت زمانی نه چندان طولانی، فرزند برای رسیدن به هوس‌های جدیدش نیازمند نردبان است. لگدی به مادر خود می‌زند تا موقعیت جذاب‌تری را کسب کند. این مادر مظلوم پیوسته در حال پرورش چنین فرزندان ناخلفی است. اشکال کار کجاست؟ بچه ذاتا مشکل دارد؟ در دوران پرورش منحرف می‌شود؟ یا دستِ این مادر، اساسا بی نمک است؟ هر چه بود و هر چه باشد، اگر از فرایند نمک به حرامی این جماعت درس نگیریم، ضربه‌های بیشتری می‌خوریم. ای آن‌که به تقریر و بیان دم زنی از عشق، ما با تو نداریم سخن، خیر و سلامت درویش! مکن ناله ز شمشیر احبّا کاین طایفه از کشته ستانند غرامت @HOWZAVIAN
📌به مناسبت اولین سال رحلت آیت‌الله رودباری 🔸ناگهان قلب رشت ایستاد ✍ محمد رنگین‌کمان يرفع الله الذين امنوا منكم والذين اوتوا العلم درجات یکسالی میشود که در فراغ بزرگ مردی نشسته ایم که در روزهای اول بهار و آغاز قرن جدید از میان مان پرکشید و آسمانی شد، عالم وارسته و شخصیت فرهیخته ای که علم همراه با عمل، از او انسانی کامل ساخته بود که کمالش در تمام زمینه ها بروز و ظهور داشت، نفس سلیم، قلب پاک، درونی تزکیه شده و زهد فراوان و اخلاق پسندیده اش اورا به تکیه گاه معنوی مردمان خطه شمال تبدیل کرده بود بزرگ مردی از دیار میرزاکوچک خان جنگلی و از شاگردان و مریدان حضرت امام رحمة الله علیه که تا آخر عمر شریفش در دفاع از آرمان های آن مردبزرگ لحظه ای دریغ نکرد و پیوسته پشتیبان و یاور ولایت بود او که وجودش برای مردمان نجیب گیل و دیلم چیزی جز خیر و نیکی نداشت، و در میان مردم نیز جز به امانت داری، درستکاری و صداقت شهره نبود. روحانی اصیل گیلانی که سخن از او در میان است مرحوم حضرت آیت الله سید مجتبی رودباری است، که اهل ذوق و معرفت از او بعنوان تندیس پارسایی یاد میکنند، عالم باورعی که وجود با برکتش نقطه ثقل ایمان و معنویت مردم گیلان بشمار می‌رفت ، سالهای سال نماز جماعتش از باصفا ترین و روح نوازترین نمازهای جماعت گیلان بود که در صفوف جماعتش عالمان وارسته و طلاب تقوا پیشه، بسیجیان دلداده خدا، بازاریان خداجو و دیگر قشرهای مردم شرکت می‌کردند، او که وقتی به نماز میایستاد همچون نماز بهجت ها توگویی به دنیا و مافیها پشت پا میزد و مشغول عبادت خالق میشد؛ بی جهت نبود که بسیاری از اوقات جا برای نماز گزاران تنگ می گردید و جمعی از مردم، حتی آنان که مشتاقانه و به امید کسب فیض از آن نماز پر معنویت از شهرهای دیگر آمده بودند مجبور به صبر بودند که پایان جماعت فرا رسد تا بتوانند وارد مسجد شوند و نماز بخوانند . او که اخلاق پسندیده و قلب مهربانش سکینه دلهای محرومان و مستضعفان و وجود نورانی اش در شهر رشت ملجا دردمندان و پناه مومنان بود هرگز خود را از مردم دور نمیکرد و از هیچ کاری برای رفع مشکلات مردم دریغ نمی‌نمود، حضور ساده و بی پیرایه و صمیمی اش در میان مردم و رفت و آمد های عادی و بدون تشریفات او از منزل تا مدرسه علمیه جامع همیشه در اذهان ماندگار خواهد بود، آیت الله رودباری که عمر شریفش را در راه ترویج احکام شریعت و تربیت انسان های فاضل و وارسته سپری نمود هرگز برای چهره شدن خود حرکتی نکرد و قدمی برنداشت که مصداق «فی الارض مجهولون و فی السماء معروفون» بود، حاج آقا رودباری یادگار سلف صالح بعنوان عالمی اهل عمل و پرهیزکار و معلمی خوش بیان و بی نظیر که تمام عمرش را با زهد و تقوایی که در بستر تأسی به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت در او تجلی یافته بود زندگی کرد و الگوی بارزی از یک روحانی اصیل شیعه که مصداق «فاز من تمسک بکم و سعد من والاکم» بوده است را ارائه نمود و سرانجام پس از عمری مجاهدت در راه خدمت به اسلام و انقلاب و مردم با اصالت خطه ولایتمدار گیلان در دوم فروردین ۱۴۰۱ به ندای حق لبیک گفت و ناگهان قلب رشت ایستاد. عاش سعیدا و مات سعیدا @HOWZAVIAN
🔸یکدیگر را قضاوت نکنیم ✍ علی‌رضا مکتب‌دار (هر پرهیزکاری گذشته ای دارد و هر گناهکاری آینده‌ای) ما انسان‌ها معمولاً خود را برتر از دیگران می‌دانیم؛ هر چند در زبان، ریاکارانه و یا از سر عادت با دیگران تعارف کرده و خود را ناقص و کوچک جلوه دهیم، اما در واقعِ امر، حبّ ذات و خویشتن‌دوستی مانع آن است که در کنار بدی‌ها و نقایص دیگران، گوشه چشمی نیز به خوبی‌ها و زیبایی‌های آنان داشته باشیم. نگاهی این چنین، عاقلانه‌ترین نوع نگاه است که هر انسانی می‌تواند از روزن آن به دیگران بنگرد چرا که هیچ انسان عادی‌ای، کامل و بدون عیب و نقص نیست. هر انسانی، هرچند که عمری را به عبادت و پرهیزکاری گذرانده باشد، به هر روی در برهه‌ای از زندگی خویش خطا و لغزش داشته و دامنی به میِ گناه تر کرده است، همان‌گونه که هر انسان خطاکار و گناه‌پیشه‌ای، آینده‌ای در پیش دارد که چه بسا در آن فرصت اصلاح خویشتن و جبران مافات را بیابد. پس نه پرهیزکار باید به پرونده درخشان خویش مغرور گردد و در دیگران به چشم حقارت بنگرد و نه فرد گناهکار از آینده درخشانی که می‌تواند برای خود رقم زند، چشم پوشد. @HOWZAVIAN
فرهنگ‌سازی یا کار سلبی؟! ✍ سیدمسعود حسینی در مساله ، فرهنگ‌سازی اصلی‌ترین اقدام است. اما یک سوال مبنایی هم وجود دارد که آیا اساسا نحوه ای از پوشش هست که نباید؟ اگر هست چگونه باید مانع آن شد؟ اگر با زبان فرهنگ‌سازی نشد، حاکمیت لازم است ورود الزام آور کند یا باز هم نه؟ 🔻واقعا بعضی ها هستند که تحت هیچ شرایطی به حاکمیت حق ورود به مساله حجاب را نمی‌دهند حتی اگر...😐 @HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙قصه‌ حضرت نوح به نقل از تفسیر سورآبادی و روض‌الجنان @Farsna 🔸بودجه‌های سرگردان ✍ اسماعیل دشمیر او را چنان بزدندی که بی هوش گشتی..یک یک را در بکوفتی گفتندی کیست گفت پیر شما نوح... وقتی میگیم بخش قابل توجهی از بودجه‌های فرهنگی مذهبی کشور حیف و میل میشه دقیقا به چنین مواردی اشاره می‌کنیم. مخاطب سر کلاس فارسی دری نشسته یا میخواد تو‌ی یه بستر فست فودی، یه محتوای جذاب و مفید و کوتاه رو بگیره؟!! وجدانا چند درصد مخاطبین اینو تا آخر گوش میکنن و ازش بهره می‌برن؟ @HOWZAVIAN
🔸دلایل سختی‌های مومنین در دنیا‌ (برگرفته از جزء چهارم قرآن کریم) ✍ سعید کرمی 🌹وَ لِیُمَحِّصَ اللهُ الَّذینَ آمَنوا وَ یَمحَقَ الکافرین.(آل عمران_۱۴۱)🌹 قبل از اینکه این آیه ی شریفه را توضیح دهم عزیزان را به آیه ی قبل و توضیحاتی از آن ارجاع میدهم. در آیه ی قبل که در مورد شکست مسلمانان از کفار در یکی از جنگهاست میفرماید... 📌دسترسی به متن کامل، با کلیک بر نام نویسنده. @HOWZAVIAN
📌وفاداری سیاسی! همه چیز کار خودشان استم.ع شهرآشوب در سپهر سیاست انچه که حرف اول و آخر را می زند منافع است، هر چند تفسیر این واژه برای هر سیستم و دولتی معنای خاص خود را دارد و در بسیاری از موارد این تفسیر ها حتی در برابر یکدیگر قرار می گیرند . کمتر دولتی را می توان مشاهده کرد که در مراودات خارجی خود پس از دست دوستی دادن با دولت دیگر، در هر شرایطی نسبت به آن وفادار باشد. اما وفاداری از ویژگی های خاص سیاسی جمهوری اسلامی است. در نگاه کشور هایی که با جمهوری اسلامی مراودات سیاسی دارند این یک امتیاز مهم و مثبت به حساب می آید. این وفاداری تا آنجاست که حتی اگر در بسیاری از مسائل خلاف منافع جمهوری اسلامی عمل کنند، زیر قولشان بزنند و یا در برخی مسائل حتی به آن پشت کنند، باز می توانند روی لطف و گذشت ایران حساب باز کنند. این مسئله بارها در طول تاریخ انقلاب اسلامی از سوی دولت های دوست رقم خورده است. اما این داستان به سیاست خارجی محدود نمی شود، بلکه به حکمرانی جمهوری اسلامی در درون مرزها نیز تسری یافته است. در تاریخ جمهوری اسلامی سیاست مداران بسیاری را خواهید دید که در تصمیم گیری و تصمیم سازی بر خلاف منافع و مبانی انقلاب اسلامی طی طریق کرده اند . در بسیاری از موارد تصمیمات و عملکرد و سخنانشان ضررهای قابل توجهی را به کشور تحمیل نموده است . اما بیش از آن که آن ها خود را به جمهوری اسلامی وفادار بدانند این جمهوری اسلامی بوده که نسبت به ایشان وفادار بوده و نه تنها ایشان را مواخذه نکرده بلکه ایشان را برای بار دیگر در ارکان سیاست گذار و تصمیم ساز ابقا نموده است. به نظر می رسد جمهوری اسلامی اکنون در نقطه ای سرنوشت ساز قرار دارد که باید بین وفاداری به مهره های هزینه ساز و ولی نعمتان مستضعف خود یکی را انتخاب نماید. در غیر این صورت باید با این انگاره ذهنی مردم که « همه چیز کار خودشان است » کنار بیاید. @HOWZAVIAN
. 🔸 چرا سالروز ولایتعهدی امام رضا(ع) نماز شکر دارد؟دکتر محسن الویری، عضو هیأت علمی تاریخ دانشگاه باقرالعلوم و مدیر گروه تاریخ دو روز پیش، یکی از دانشجویان عزیز پرسشی را با اندکی ویرایش به این صورت مطرح کردند: چرا شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان در باره اعمال روز ششم ماه مبارک رمضان به نقل از سید توصیه به دو رکعت نماز شکرانه به مناسبت سالگرد ولایت عهدی امام رضا علیه السلام کرده است؟ مگر ولایت عهدی امام رضا علیه السلام که به اصرار مأمون و علی رغم میل امام صورت گرفت شکرانه دارد؟ ❇️متن عبارت سید (بن طاووس) در کتاب اقبال الاعمال (نام کامل کتاب چنین است: الاقبال بالاعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة) چنین است:  و روي‏ أنّه يصلّي يوم السّادس من شهر رمضان ركعتين، كلّ ركعة بالحمد مرّة و بسورة الإخلاص خمسا و عشرين مرّة، لأجل ما ظهر من حقوق مولانا الرّضا عليه‏ السلام فيه. (ج ۱، صص ۲۶۳ ـ ۲۶۴). یعنی: و روایت شده است که در روز ششم ماه رمضان دو رکعت نماز خوانده شود، در هر رکعت یک بار سوره حمد و بیست و پنج بار سوره توحید، این نماز به خاطر آن چه از حقوق سرور ما امام رضا علیه السلام در این روز آشکار شد خوانده می‌شود.  همان گونه که ملاحظه می‌شود سید بن طاووس بدون کاربرد کلمه شکرگزاری، وجه این دو رکعت نماز را آشکار شدن حقوق امام رضا علیه السلام در این روز که سالگرد اعلام ولایت عهدی آن حضرت است، شمرده است. ایشان همچنان بدون ذکر سند و به صورت مجهول بیان کرده‌اند که چنین نمازی روایت شده است، بی این که مشخص شود ذیل عبارت یعنی "لأجل ما ظهر ..." هم بخشی از این روایت است یا تعلیل خود ایشان است که به دنبال روایت آن را ذکر کرده‌اند. برای توضیح در باره وجه شکرگزاری در چنین روزی، اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد تفاوت گفتمان حاکم بر سیره‌پژوهی و فهم سیره معصومان علیهم السلام در دهه‌های اخیر با گفتمان‌های رایج در این زمینه در دوران گذشته است، محدود کردن وجه سیاسی رفتار ائمه به ظلم‌ستیزی و همه رفتار و سیره آن‌ها را در پرتو مبارزه با حاکمان ظالم تفسیر کردن نگاه رایج در دوران معاصر و به ویژه نگاه متأثر از فرهنگ انقلاب اسلامی است، ولی علمای پیشین الزاما این گونه نمی‌نگریستند، بنا بر این نباید انتظار داشت که علمای پیشین همچون غالب سیره‌پژوهان معاصر نگاهی یکسره سلبی به فرایند ولایت‌عهدی داشته باشند. گره‌گشایی از نقاط مبهم این نکته را باید به فرصتی دیگر وانهاد. با این وجود، حتی در چارچوب نگاه معاصر به سیره معصومان علیهم السلام، باید توجه داشت که تأکید سید بن طاووس به آشکار شدن حقوق (پنهان‌مانده) امام رضا علیه السلام در این روز است و نه ابراز خرسندی برای برگزیده شدن امام علیه السلام به عنوان ولی‌عهد مأمون. بین این دو تفاوتی آشکار وجود دارد. آشکار شدن حقوق نادیده گرفته شده امام رضا علیه السلام در پرتو پذیرش ولایت‌عهدی اجباری از سوی ایشان در کوتاه مدت، دست کم به سه صورت گرفت: • ستودن امام و بیان فضائل ایشان از سوی شاعران و سخنوران در همان مجلس اعلام ولایت عهدی.  • فراهم آمدن زمینه برای شاعرانی مانند دعبل خزاعی که برای تقدیم سروده زیبای خود تا مرو به دیدن امام آمد • تغییر شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی و امکان‌پذیر شدن بیان مدائح اهل بیت علیهم السلام در گستره امت اسلامی افزون بر این و در نگاهی بلند مدت، پیامدهای بسیار بزرگ حضور امام رضا علیه السلام در مرو برای گسترش تشیع در ایران و دنباله‌های آن نیز که به نوبه خود به آشکار شدن حقوق ائمه علیهم السلام انجامید، به عنوان یکی دیگر از برکات این رویداد مهم، باید در همین‌جا مد نظر قرار گیرد. بنا بر این، اقدام مأمون با هر انگیزه‌ای صورت گرفته باشد یک عقب‌نشینی برای عباسیان و یک گام به جلو و یک پیروزی برای اهل بیت علیهم السلام بود و مقدمه‌ای برای نشر هر چه بیشتر فضائل اهل بیت علیهم السلام به ویژه در ایران شد و این شایسته شکر است. امام رضا علیه السلام نیز به جای ستیز آشکار با مأمون، ولایت عهدی را هر چند با اکراه پذیرفتند و این امر نیز سرآغاز برکاتی شد که آن هم شایسته شکر است. @HOWZAVIAN
🌹🌹🌹🌹🌹 من مست می از جــام امام حسنــم دلــدادهٔ آن شــــاه غـــریب وطنـــم هر صبح اگر نام حسین است به لب از لطف حسن بوده حسینی شدنــم 💠 @shaeranehowzavi
. «محفلی به رنگ نور» ✍️فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین از ابتدای مباه مبارک رمضان برنامه‌دیدنی و بسیار تماشایی «محفل» به روی آنتن صدا وسیمای ملی نشسته است. برنامه‌ای که از هر زاویه که به آن نگریسته می‌شود جز تجانس منطقی در ارائه مفاهیم قرآنی، دیواره‌های تصویر آن را نقش نداده است. گستره‌ی زوایای افکار دست‌اندرکاران این برنامه در انتخاب موضوع، محتوا و چگونگی چینش متوازن آن با مفاهیم قرآنی در شمار نقاط قوت برنامه محفل قرآنی بوده که با حضور داوران پر نشاط و اجرای شورانگیز آنان تکامل یافته است. گزینش داورانی از قرّاء بین‌المللی با ملیت‌های ایرانی، سوری، عراقی از شیعه و سنی، اتفاقی شایسته در ترسیم و معرفی فضای تقریب و فراملیتی ایران اسلامی است که می‌‌توان معرفی نمود. گزینش مهمانان دعوت شده نیز مزین بر ویژگی‌های محفل است؛ حضور خانواده‌ای با شش فرزند و قرائت آیات قرآنی قاریان در تأکید وعده‌ی الهی بر رزق فرزند (1)، اجرای دسته جمعی گروه بضعه‌المصطفی با ملیت‌های گوناگون مسلمان و گویش‌های متفاوت در کنار حضور حافظ امی قرآن آن‌هم از محروم‌ترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان، نشان دهنده‌ی شناسایی ظرفیت‌های ترویجی فرهنگ اصیل قرآنی و بهره‌مندی از مفاهیم قرآنی برای تطبیق با چالش‌های فعلی است که پس از سال‌ها کم‌توجهی، در معرفی آن همت گمارده‌اند. اکنون که این اتفاق مبارک حادث گردید. سزاوار است که تقدیر و تحسین ملت مومن ایران در جهت ساخت امثال چنین مجموعه‌هایی نمودی آشکاری داشته باشد. (1)وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا؛ و فرزندان‌تان را از ترس فقر، نکشید! ما آنها و شما را روزی می‌دهیم؛ مسلماً کشتن آنها گناه بزرگی است! الإسراء آية 31 @AFKAREHOWZAVI
. «اثبات عقلی ولایت فقیه در کمتر از یک دقیقه» ✍طیبه فرید، عضو تحریریه مجتهده امین در مباحث عقلی قاعده ایست با عنوان «اصل تنّزل تدریجی». این قاعده می‌گوید زمانی که امکان دسترسی به اصل موضوعی نباشد نمی‌توان چشم را به روی فقدان موضوع بست و آن را تعطیل کرد! به‌عبارتی به بهانه نبودن اصل نمی‌توان از پایه زیرآب مسئله‌ای را زد! قاعده عقلی اصل تنزل تدریجی می‌گوید به جای تعطیل کردن اصل و بلاتکلیف ماندن، به شبیه‌ترین و نزدیک‌ترین مصداق به موضوع مراجعه کنید. برای مثال ما زمانی که دسترسی به اصل دارویی را نداریم به دلیل تحریم یا... ناگزیر دست به تهیه مشابه آن می‌زنیم! خداوند حکیم در قرآن *جایگاه حاکمیت و قضاوت را به انبیا و جانشینان ایشان داده و از مؤمنين می‌خواهد که در حل منازعه و مخاصمه که از شؤون حاکمیت است به رسول و جانشینان او رجوع کنند. بدیهی‌است که در دوران غیبت معصوم، این اصل همچنان جاریست و قانون الهی تغییری نمی‌کند! پس با توجه به غیاب معصوم، بر اساس اصل عقلی تنزل تدریجی مؤمنین و مؤمنات موظفند شبیه‌ترین فرد را به معصومین(ع) انتخاب کنند. شبیه‌ترین فرد به معصوم جانشین معصوم است و اطاعت از حکم او درست همان اطاعت از معصوم است. به حکم عقل، نظر جماعت خبره و متخصص در تشخیص مصداق اشبه الناس به امام در این قصه کارساز است و کار را بر مردم آسان می کند. ◇ کسانی که نیابت عام امام معصوم را نمی پذیرند نه تنها در مقابل حکم قرآن و روایات بلکه در مقابل حکم عقل نیز ایستاده‌اند.◇ *سوره نساء، آیه ۵۹ @HOWZAVIAN
| ✅ تفسیر‌های لیبرالیستى و عرفی‌گرایانه از معنویت و دیانت عمیقترین کار نظرى و تئوریکى است که غرب مدرن در شرایط فعلى براى استحاله‌ی حرکت انقلاب اسلامی مىتواند انجام دهد. 🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید @HOWZAVIAN @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔴 خشم «برادران لیلا» از جامعه‌ی ایرانی 🔺 فیلم برادران لیلا؛ خشمی که کارگردان در مقابل نقد سیاست و فرهنگ اشتباه جامعه از خود بروز می‌دهد. 🔻معرفی: برادران لیلا فیلمی ایرانی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی است که در ۲۰۲۲ به نمایش درآمد. سعید پورصمیمی، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، محمد علی‌محمدی، نیره فراهانی و مهدی حسینی نیا از بازیگران فیلم هستند. ♦️خلاصه داستان: لیلا ، (ترانه علیدوستی) زنی چهل ساله و مجرّد است که در خانواده‌ای درگیر با بحران اقتصادی زندگی می‌کند. او در دفتر اداری یک پاساژ کار می‌کند و تنها درآمد ثابت خانواده را دارد اما نه پدر و نه چهار برادرش به حرف او گوش نمی‌دهند. ✍️علیرضا لطفی 🎙س.کمالی @HOWZAVIAN @savad_rasaneh
. کیزیلجیک شربتی* ✍🏻زهرا کبیری پور، عضو تحریریه مجتهده امین ترک‌های استانبول یک ضرب‌المثلی دارند با این مفهوم که ما باید مشکلات شخصی خود را در درون خود نگه داریم و نگذاریم دیگران متوجه مشکلات ما بشوند. علاوه بر این، باید سعی کنیم وضعیت بدمان را تحمل کنیم و خم به ابرو نیاوریم، آن‌ها برای رساندن مفهوم این ضرب‌المثل از کلمه‌ی کیزیلجیک شربتی (Kızılcık şerbeti) استفاده می‌کنند. من به واسطه‌ی تخصصم در زبان ترکی استانبولی، سال‌هاست اخبار و برخی از سریال‌های این کشور را دنبال می‌کنم و البته ترجیحم برای تماشای سریال‌های ترکی، سریال‌هایی است که از شبکه‌های دولتی آن (TRT) پخش می‌شود و سریال‌های شبکه‌های خصوصی آن، حقیقتا غیرقابل تماشاست. اخیرا سریالی در ترکیه در حال پخش است با همین عنوان، که کنجکاو شدم ببینم قرار است چه بگوید. در این سریال دو خانواده‌ی ثروتمند، یکی به شدت متدین و به قول ترک‌های ترکیه، محافظه‌کار و پولدار، دیگری به شدت مدرن و به قول خودشان امروزی که آن‌ نیز تقریبا از وضعیت مالی خوبی برخوردار است، به نمایش گذاشته شده‌اند. جدای از بحث که در تمام متن این سریال جاری است، تقابل این دو خانواده بر سر مذهب قابل تأمل است. در بیست قسمتی که از این سریال پخش شده است، کارگردان و نویسنده به خوبی توانسته‌اند، چهره‌ی منفوری از خانواده‌ی در ذهن بینندگان ایجاد کنند. همچنین این سریال در تلاش است تا به مردم که بیش از نود درصد آن‌ها مسلمان هستند، بقبولاند که این کشور است و افراد مدرن و بی‌حجاب آن‌ها هر غلطی دلشان بخواهد می‌توانند بکنند و به کسی مربوط نیست اما اگر یک خانواده‌ی متدین بخواهد دعایی بخواند یا روزه‌ای بگیرد باید در چهاردیواری خود این کار را انجام دهد و این مسائل دینی را به بطن جامعه نکشاند. در یکی از سکانس‌های قسمت اول، مادر خانواده‌ی مدرن همراه با دخترش برای خرید وارد یک فروشگاه می‌شوند و با دو خانم مواجه می‌شوند، این خانم مدرن با صدای بلند به طوری که آن‌ها بشوند، می‌گوید: این‌ها هم که در همه جا هستند و با گفتن این جمله ناراحتی خود را از حضور بانوان محجبه در اجتماع ابراز می‌کند. این تنشِ بین دینداری و بی‌دینی آنقدر در سر تا سر سریال جریان دارد که خواه ناخواه برای تماشاگران ابهاماتی را ایجاد می‌کند. در طول این سریال افکار خانواده‌ی متدین پوسیده و قدیمی خوانده می‌شود و در لفافه به عقب‌افتادگی تعبیر می‌شود و تمام سنت‌های موجود در خانواده‌های متدین و با اصل و نسب ترکیه‌ای به سُخره گرفته می‌شود و این کار آنقدر هنرمندانه انجام می‌شود که ببیننده خواه ناخواه با خانواده‌ی مدرن همراه می‌شود و حق را به آن‌ها می‌دهد. به گمانم این اولین سریالی است در ترکیه، که تا این حد صریح و بی‌پروا به تقابل دینداران با افراد بی‌دین پرداخته است. هرچند که در توضیح این سریال از طرف تهیه‌کننده به تفاوت فرهنگی دو خانواده، اشاره شده است، اما بیننده در تمام سریال تقابل دین و بی‌دینی را می‌بیند. از طرفی با پرس و جویی که انجام دادم متوجه شدم، نسبت به رسم و رسومات و عقاید این خانواده‌ی متدینِ نمایش داده شده، با خانواده‌های متدین ترکیه، تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. اما انتخاب این عنوان برای سریال بسیار زیرکانه بوده است، چون در تمام سریال شما دوست دارید به خانواده‌ی متدین بگویید، مشکلاتت را برای خودت نگهدار و کاری به کار افراد لااُبالی نداشته باش و اگر هم وضعیت افراد بی‌دین تو را آزار می‌دهد، تحمل کن و واکنشی نشان نده. این سریال که پُر است از بازیگران مطرح ترکیه، همچنان در حال پخش بوده و به پایان نرسیده است؛ اما از همین حالا می‌توان متوجه شد که سریال قرار است به نفع کدام خانواده‌ تمام شود. *شربت زغال‌اخته @AFKAREHOWZAVI
🔶 تأملات قرآنی درباره «روابط انسانی» 🔸بخش اول ✍️ حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی مسلمانان باید الهیات‌شان را در باب «روابط اجتماعی» و «مناسبات انسانی» از قرآن آغاز کنند. جهان اسلام سایه‌های سنگین فرهنگی برخاسته از دنیای امروز را احتمالا نمی‌تواند با فلسفه‌های برگشته از جهان غرب (فلسفه‌های تکنولوژی و رسانه) و یا حتی الهیات‌های مضاف و مدرن (مثل «Theology of the Internet») و یا بلکه با موجودی‌های کلام و فلسفه رایج در امروز جامعه مسلمانان تفسیر و تدبیر کند. در این باره به نظر می‌رسد، دنیای اسلام در مواجهه با موج تحولات فرهنگی خود، در کنار فقه و کلام و فلسفه و عرفان، باید اصل «فاقروا ما تیسر من القرآن» را به مثابه یک روشِ مسلمانی برای فکرکردن در نظر بگیرد و پیوسته قرآن را ملتمسانه بخواند، نکته‌های فرهنگی متناسب با فضای جدید را از نو استظهار و استنطاق کند و عمل به آن را در نقطه‌های عطف و دشوار تمرین کند تا بلکه اعجاز قرآن را این بار در عبور از نظام هژمون فرهنگی تجربه نماید. ضرورت این تأمل برای مخاطبان تمدن‌اندیش از آن رو است که تصور «تمدن نوین اسلامی» و تمهید آن، بدون اندیشۀ اصیل در بارۀ فرهنگ جدید جهانی و نظام روابط انسانی کنونی میسور و ممکن نخواهد شد. آنچه در این سلسله یادداشت‌های ماه مبارک تقدیم خواهم کرد «تأملات قرآنی» و بیان برخی تک‌نکته‌ها در باب روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی در دنیای کنونی است. در این میان، صرفا تلاش می‌کنم به برخی «مفاهیم»، «مبانی»، «آیه‌ها»، «سنت‌ها»، «راهکارها» و احیانا «آسیب‌ها»ی موجود در مناسبات اجتماعی اشاراتی بکنم و آن را در معرض توجه و تأمل قرار بدهم. شاید از تکرار تأملات بتوان به سمت ایده و یا ایده‌هایی در زمینه تنظیم روابط انسانی جدید در دنیای اسلام پیش رفت. @HOWZAVIAN