eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📰دکه‌ی تیترخوانی دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🌱 من به دیدار کسی رفتم در آن سر عشق ✍️ روح الله متوسل، نویسنده حوزوی وقتی وارد شدیم در همان بستر بیماری چادرش را بر سر ‌کرد و با لطف و محبت، خوش‌آمدمان گفت. می‌گفت با ترفند و نقشه‌ی «ناراحت نشان دادن خودم» تلاش می‌کردم حمیدرضا به جبهه نرود اما قبل از رفتنش دیگر در مقابل این جمله و استدلال ساده و پرمعنا نتوانستم حرفی بزنم، اینکه "مادر! من و شما می‌توانیم نماز نخوانیم؟ جبهه هم همین است". از آن ساک قدیمی و محتویاتی که با دیدنش چشمان مادر را دوباره بارانی کرد، بیشتر از همه کیف جیبی شهید جالب توجه بود؛ پر بود از عکس‌های سیاه و سفید و سه در چهارِ اقوام و دوستان؛ از پدر و مادر بگیر تا عمو و خاله و دایی... و حتم دارم که با این جور زندگی، او دوباره زندگی را از سر گرفته. پدر آن دیگری هم پدر حمیدرضاست. چند سالی در بستر افتاده و جسم، نحیف کرده اما روح وسیع و جسیمی دارد این را از اشک‌های دلتنگی‌اش برای امامزاده اسماعیل که سال‌ها خادمش و هیئت امناء حرمش بوده، فهمیدم. این را از اشک‌های پی در پی برای فرزند شهیدش متوجه شدم. این را از شرمندگی بخاطر پرستاری‌های دلسوزانه همسرش درک کردم و این را از ابراز رفاقت و صمیمیتش با حضرت قمر منیر بنی هاشم سلام‌الله علیه دانستم. از مادر شهید جعفر هم همین بس که با شوق و رضایت، از بقیه فرزندان با اینکه بزرگ بودند و صاحب اولاد اما با کمک‌حالی‌اش، با دلسوزی‌اش و با جان و مالش، حمایت می‌کرد. آرزوی هر روزش این بود که موقع اذان کسی با وسیله‌ای پیدا شود و او را تا مسجد محل، پرواز دهد. @HOWZAVIAN
🔶 منطقۀ جنگی ✍️ حجت الاسلام فلاح شیروانی، استاد عالی حوزه علمیه قم ☘️ کسانی که در متن تجربه نبودند، ممکن نیست لمس کنند که فرزندان جنگ چه قداست و پاکی‌ای را تجربه می‌کردند. خدا خیلی پایین آمده بود، جای تیر می‌انداخت و برایشان کمپوت باز می‌کرد و چشمه اشکشان را دریا کرده بود تا در لذت انسان بودن غرق مسرت و مستی شوند. بچه‌های جنگ نه جنگ را بلکه را تجربه می‌کردند و انسان را عزیز یافته بودند، بی‌دروغ. بارها و بارها به «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ»(اسرا، ٧٠)، صدق الله العلیّ العظیم می‌گفتند. ☘️ از نظر بچه‌های جنگ همه چیز درست بود، جز این که را نزدیک و نزدیکتر می خواستند. خدا را حسابی پسندیده بودند، از کارهای او سر در می‌آوردند، با اراده‌های او همراه می‌شدند و دائماً از خدا می‌آموختند. البته در نازها و دَلال‌هایشان گاهی سخنان شیرینی با او می‌گفتند. جانشان را وسط گذاشته بودند و خود را لوس می‌کردند : . غیر این نکته که حافظ ز تو ناخشنود است، . در سراپای وجودت هنری نیست که نیست. 🔅 همه عظمت در این است که خدا را به هدیه می‌کرد، آری اصل ماجرا همین بود. هر کس جز این می‌فهمید یا جز این می‌فهمد، انسان گم‌کرده‌راه و بی‌استعدادی است. @HOWZAVIAN نویسا بمانید تا تا
📝 یادداشت امیر حسین هدایتی، نویسنده و شاعر آیینی در حاشیه دیدار با خانواده مرحوم، شاعر حوزوی 👇اینجا👇
🍃 اشارات او که والسلامی گفت... ✍️امیر حسین هدایتی، نویسنده و شاعر دارم توی هوا انگشتم را تکان می‌دهم؛ میان خلوصِ محض و مهربانیِ محض آیا او کدامش بود؟! بین خلوص و مهربانی، بین این دو واژه، بین این دو حقیقت وجودیِ آن روحانی مظلوم و جوان‌دل و جوان‌مرگ ده، بیست، سی، چهل می‌کنم. عجیب است که هر دو صد می‌آورند. او در هر دو، حقیقتا کامل بود. این را عزیزان دیگری هم می‌توانند شهادت بدهند. عزیزانی چون استاد سید علی اصغر موسوی عزیز، علی اصغر شیری عزیز، ابراهیم قبله‌ی نازنین، دکتر میثم امانی عزیز، سرکار خانم سعادتمند، سرکار خانم طوسی...و خیلی های دیگر... حجت الاسلام سید علی حسینی ایمنی فقید وقتی که رفت، خبر عروجش را شنیدم اما به نحو دردناکی خودم را به نشنیدن زدم، نمی‌خواستم باور کنم تا این‌که شاعر بانوی گرامی خانم مهتا صانعی اطلاع دادند برنامه‌ای برای یادبودشان دارند و به دیدار عزیزانشان رفتند و یادشان را در برنامه‌ی خالصانه‌ای گرامی داشتند. من از ایشان و گرامیانی که چنین برنامه‌ای را تدارک دیده‌اند خیلی خیلی و با نهایت خلوص و صمیمیت‌ام ممنونم. ایشان برای من و برای خیلی از برادران و رفیقانم برادر و رفیق بود. نشریه‌ی اشارات و سرتاسر مرکز پژوهش‌های صدا و سیما با وجود آن عزیز از دست رفته، حضور درخشان، مهربانی بی‌حد و مرز و سیادت آشکارش لطف دیگری، صفای دیگری و انصافا وزن دیگری داشت. او حسینی بود، حسینی زیست، حسینی رفت و از خداوند می‌خواهم حسینی وارد صحرای نشور شود که حتما خواهد شد. من سخنی جز واژه‌ی دریغی دردناک و لغتِ افسوسی عمیق در مقابل آن همه خاطره و در برابر یاد آن فرزند رسول خدا ندارم. @HOWZAVIAN نویسا بمانید تا تا
. «ل۳۱ عاشورا» ✍سیده ناهید موسوی مصداق «ما رأیتُ إلا جمیلا ...» این دیالوگ تاریخی و ماندگار میان مهدی باکری و احمد کاظمی است.« کاش این‌جا بودی احمد، نمی‌دونی چه بهشتیه...» از فیلم‌ «غریب» تا سریال «عاشورا»، کردستان یا خوزستان فرقی نمی‌کند. شهید محمد بروجردی‌ها و شهیدان حمید و مهدی باکری ها مردانه و با اخلاص ایستادند،فقط برای دفاع از خاک وطن از خانه، خانواده و فرزندان خود گذشتند تا میهن به دست دشمن نیفتد. درک این همه دلاوری و مردانگی برای یک انسان معمولی بسیار سخت است، باید خواند و شنید و در تاریخ کنکاش کرد و فیلم‌ها تماشا کنید. تا ذره‌ای از این انسانیت ستودنی شهدا را احساس کرد. https://eitaa.com/afkarehowzavi/2213 وحدت، ارمغان پیامبر خاتم ✍مرضیه عاصی [1].یکی از زیباترین و والاترین واژه‌ها، واژه‌ی "وحدت و برادری" است، وحدتی که پیامبر رحمت در استمرار رسالت دیگر انبیای عظام برای جوامع بشری به ارمغان آورد. ایشان مهاجرین و انصار را به میثاق اخوّت و عقد برادری فرا خواند و بدین‌سان گل‌بانگ وحدت برای نخستین بار در فضای مدینه طنین افکند و دل و جان قرون و اعصار را نوازش داد و عطر دل‌انگیز آن، مسلمانان را مدهوش خویش ساخت. سنگ زیرین بنای اتحاد و همبستگی اسلامی نهاده شد و ارزش‌های متعالی اسلامی و برادری و اتحاد، جانشین ارزش‌های پوچ و خیالی جاهلی گشت. https://eitaa.com/afkarehowzavi/2217 به بهانه بانوی اول ✍دکتر فاطمه عرب‌زاده اگر بخواهیم منطقی به مسئله نگاه کنیم باید همه چیز را با هم ببینیم. اینکه خانم علم‌الهدی در کجا و در میان چه کسانی چنین عنوان کردند؟ اینکه چرا این حرف را زدند، اینکه چه کسی را مصداق این عنوان مطرح کردند؟ اینکه با این حرف، دنبال بیان چه چیز بودند و ... بررسی هر چه بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توان طرف را زیر سؤال برد یا چشم پوشید. https://eitaa.com/afkarehowzavi/2222 زینت یا سرافکندگی ✍ راضیه کاظمی زاده چند روز پیش که گوشه‌ای از فیلم دیدار رییس جمهور کشور را با دختران مدرسه‌ای از سرزمین وسیع‌مان را دیدم، شادی آغاز سال تحصیلی را برایم دوچندان کرد. شادی به‌خاطر اینکه بعد از مدت‌ها رییس جمهوری جهادی و مردمی نصیب کشورمان شده است! از شدت خوشحالی دیدار بچه‌ها با شخصیتی مهم و کشوری بغض راه گلویم را بست و در دل مدام می‌گفتم: "خوش به حال اونها که این لحظه رو درک کردند و با ایشون به اندازه‌ی چند دقیقه هم کلام شدند ، چه حس ناب و دست نیافتنی!" https://eitaa.com/afkarehowzavi/2223 مرابطه ✍نرگس سلیمانی مادر با دل نگرانی از علاقه پسرش به مرزبانی در شمال غرب با من حرف می‌زد، از عشق زیادش به شهدای شمال غرب کشور، از سفرهای پیاپی پسرش به راهیان نور در غرب و شروع این علاقه؛اما از درون دل نگرانی‌هایش می‌توانستم حس رضایت برداشت کنم. رضایت از اینکه این حسش می‌توانست به سمت و سوی دیگری برود. می‌توانست نگرانی باشد از جنس نگرانی رفتن پسرش به مهمانی به ناکجا آبادهای زندگی بعضی از جوانان امروزی؛ اما حالا نگران بود که پسرش می‌خواهد مرزبان این وطن بشود! https://eitaa.com/afkarehowzavi/2225 🔻زیست تمدنی واژه‌ها ✍ نسا خلیلی رهبر انقلاب نیز با تاکید بسیار در نظام بیانات خود از جایگزین‌های مطابق با تمدن اسلامی- ایرانی استفاده می کند. به عنوان مثال: «کلمه‌ «پیشرفت» را ما با دقت انتخاب کردیم؛ تعمدا نخواستیم کلمه «توسعه» را به کار ببریم. علت این است که کلمه توسعه، یک بار ارزشی و معنایی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیانا ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمی‌خواهیم یک اصطلاح جاافتاده متعارف جهانی را که معنای خاصی را از آن می‌فهمند، بیاوریم داخل مجموعه کار خودمان بکنیم.»(نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی، ۱۰ آذرماه ۱۳۸۹) از آنجا که، ایشان الگوی انقلابیون برای سنجش سیرۀ مسئولین است؛ نسبت به استفادۀ کلمات دارای بار مفهومی از نظام بین‌المللی در دولت انقلابی حساس‌تر هستند و استفاده از واژه «بانوی اول» را در سنخیت هویتی با جمهوری اسلامی نمی‌بینند. https://eitaa.com/afkarehowzavi/2226 چالش مادر «ایکیو سان» و نسل نو دانش‌آموزی ✍فاطمه میری‌طایفه‌فرد بچه که بودم، چقدر برای مادر «ایکیو سان» غصه می‌خوردم، مادری که تنها یک پسر داشت و آن را هم نمی‌دانم چی شده بود که به مدرسه شبانه‌روزی فرستاده بود. در مدرسه‌ای که نمی‌توانست و یا نمی‌خواست پسرش را ببیند، زیرا این نگرانی را داشت که عزم جزم پسر را با مادرانگی‌هایش، سست کند!... https://eitaa.com/afkarehowzavi/2227 @AFKAREHOWZAVI
💠 کمی درباره «زخم گلوی امپراتور» ✍ محمدصادق حیدری «خیلی اهل عبادت بوده‌اند و رسیدگی زیادی به فقراء داشته‌اند و اخلاق خوب‌شان همه را تحت‌تاثیر قرار می‌داده و کلی حدیث و معارف اجدادشان را برای دیگران نقل می‌کرده‌اند و...» این توصیفی از سیره ائمه است که معمولاً می‌گویند و می‌شنویم. اما دشمنان بزرگ و حرفه‌ای، مثل ما ساده و بسیط نیستند که آن حقیقت‌های پیچیده را با همین سادگی و بساطت ما، توصیف کنند. بخاطر همین بود که «منصور دوانیقی» ـ امپراتوری که تثبیت «بنی‌عباس» با اقتدار او ممکن شد و فتوحات را تا «طبرستان» گسترش داد و قیام‌های متعددی از «نهضت اسحاق» و «جنبش راوندیه» تا «خیزش سادات حسنی» را سرکوب کرد و با چند هزار صنعتگر در طول چهار سال، شهر «بغداد» را بنیان گذاشت ـ وقتی می‌خواست «جعفر بن محمد» را توصیف کند، می‌گفت: «هذا الشجا المعترض فی حلوق الخلفاء... این استخوان گیرکرده در گلوی خلفاء» و فقط به یاد خِرخِر نفَس‌های حکومتش و زخم‌خوردگی گلوی خودش نمی‌افتاد بلکه همه خلفای هم‌عصر با اباعبدالله را در این بیچارگی شریک می‌کرد. حتی وقتی غوغای سادات حسنی، حجاز و عراق را در برگرفت و خواب را از چشمان منصور گرفت، باز هم از پیچیدگی‌های رفتار «جعفر بن محمد» می‌لرزید: «قد کنت مُصرّاً علی قتل جعفر... و کان امره ـ و ان کان ممّن لایخرج بالسیف ـ اغلظ عندی و اهمّ علیّ من امر عبدالله بن حسن و قد کنتُ اعلم هذا منه و من آبائه علی عهد بنی امیّه... من بر کشتن جعفر اصرار داشتم و قضیه او ـ گرچه از کسانی است که قیام مسلحانه نخواهد کرد ـ سخت‌تر و بااهمیت‌تر از قضیه عبدالله بن حسن [رهبر قیام‌های مسلحانه‌ی سادات حسنی] در نزد من است. من این رفتار را از او و پدرانش در عهد بنی امیّه هم سراغ داشتم...» بدون لشگر و سلاح و پول‌پاشی بین طرفداران و در اوج تقیّه، برای یک امپراتوری خطرناک‌تر از اهالی قیام مسلحانه باشی و پیچیدگی و کیاستی در علم حدیث و کلام و فقه و اعتقادات و اخلاقت موج بزند که از شمشیر سخت‌تر و برنده‌تر باشد و لقمه‌ی گلوگیر ِ یکی از دو ابرقدرت جهان در آن روزگار شود. این باورنکردنی‌ها، وقتی به آستان «جعفر بن محمد» و پدرانش می‌رسند، به واقعیت‌های معجزگون تبدیل میشوند. البته فهم این معجزات و پیدا کردن نسخه امروزین آن، به فقاهتی نیاز دارد که گویا باید خیلی دقیق‌تر از تفقه در احکام نماز و روزه و حج و... باشد. فقاهتی که اگر در میان حوزه‌های ما پا گرفته بود، دیگر علمائی پیدا نمی‌شدند که به اسم دینداری خالص و ولایت و برائت و دوری از سیاست، در اخلاق خوب و عبادات فراوان و دروس خارج مفصّل خودشان غوطه‌ور شوند اما بدون شباهت به مولای‌شان امام صادق، نه گلوگیر امپراتورهای مدرن شوند و نه مباحث علمی‌شان برنده‌تر از سلاح در مقابل ابرقدرت‌ها به حساب بیاید. تقدیم به مردی که به قول رهبری، «آیت‌الله‌العظمای واقعی خود او بود»؛ فقیه جعفری خالصی که مثل استخوان در گلو، خواب راحت را از بت‌پرستی مدرن و کاهنان معابد آن گرفته بود و گرفته است و خودش را در یکی از پیام‌هایش این طور روایت کرد: «قدرتها و ابرقدرتها و نوکران آنان مطمئن باشند که اگر خمینی یکه وتنها هم بماند به‏‎ ‎‏راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت پرستی است ادامه می دهد و به یاری‏‎ ‎‏خدا در کنار بسیجیان جهان اسلام، این پابرهنه‌های مغضوب دیکتاتورها، خواب راحت‏ را از دیدگان جهانخواران و سرسپردگانی که به ستم و ظلم خویشتن اصرار می نمایند‏‎ ‎‏سلب خواهد کرد.» @HOWZAVIAN
18.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حبیبی یا رسول الله❤️ 💠 مژده که میلاد شه خاتم است عید سعید نبى اکرم است مژده که مسرورى عالم رسید خرمى عالم و آدم رسید . . . میلاد نبی اكرم گرامی باد ⭕️خواننده : علیرضا زندیه تنظیم و میکس : سید مهدی موسوی @HOWZAVIAN @lightmedia
🔸دوگانه اخلاق و ضد اخلاق ✍ علی کردانی چرا اخلاق‌مداری در حوزه‌های علمیه، آن هم در نگاه طلاب علوم دینی به انزوا کشیده شد؟! گفتارهای اخلاقی در دستگاه معنویت، با سرعت به‌سوی تناقض‌های اخلاقی می‌شتابد، تا آن‌جا که این دوگانه «سخن و عمل» در دید مردم و حتی طلبه‌ها نمایان است. 📌متن کامل در خبرگزاری رسمی حوزه 💠 وحدت ذخیره جاوید ✍️ یادداشت حجت الاسلام امین بهرامی به مناسبت ۱۷ ربیع الاول در پایگاه اجتماعی خط شهر 🔗 متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🍃 شخصیت و سیره‌ی اهل بیت(ع) منبعی برای شناخت یکی از منابع شناخت از نظر اسلام، سیره اولیاء و پیشوایان اسلام از شخص پیغمبر اکرم تا ائمه اطهار، به عبارت دیگر سیره معصومین علیهم السلام است. گفته‌های‌شان به جای خود، شخصیت‌شان یعنی سیره و روششان منبعی است برای شناخت. سیره پیغمبر برای ما یک منبع الهام است، و نیز سیره ائمه؛ هیچ فرق نمی‌کند. «لَقَدْ کانَ لَکمْ فی رَسولِ اللهِ اسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یرْجُوا اللهَ وَ الْیوْمَ الْاخِرَ وَ ذَکرَاللهَ کثیراً.» شهیدمطهری(ره)، سیری در سیره نبوی، ص۲۹ @HOWZAVIAN
✅جز به ضرورت نمی گفت و می فرمود: از نشانه های دانایی آدمی این است که در مسائل اندک سخن گوید، بنده به اوج نمی رسد، جز آنکه زبان خویش را نگه دارد. - پایان خطابه اش استغفار بود. ✅مردی نزدش آمد و چیزی خواست، فرمود: چیزی ندارم ، اما به حساب من هرچیزی نیاز داری بخر پول دستمان آمد به جای تو می پردازم. عمر گفت: ای رسول خدا، خداوند مجبورت نکرده چیزی را که نداری برعهده گیری. پیامبر از سخن عمر خوشش نیامد. مرد نیازمند هم گفت: بپرداز و نترس... . پیامبر خندید. شادمانی از چهره اش معلوم بود. ✅می‌فرمود بهترین شما، کسانی هستند که برای خود بهترین (شوهر) باشند و من از همه ی شما برای ام بهترم. - هر مردی که با زبانش زنش را بیازارد، پروردگار نه انفاقش در راه خدا را می پزیرد و نه نماز مستحبی اش را ، تا زنش را کند، و اگر آن مرد روز ها روزه گیرد و شب ها به نماز برخیزد ؛ باز هم نخستین کسی خواهد بود که به دوزخ می رود. ✅به مردان می فرمود: به همسرانتان، بشمار می آید. _بدترین زنان شما زنی است کم حیا ترش رو زبان دراز و بد دهن _بهترین زنان شما زنی است که اگر خود یا همسرش خشمگین شوند به همسرش می گوید دستم در دست توست چشمانم به خواب نمی رود اگر از من خرسند شوی. متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
34.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت. ۱۴۰۲/۷/۱۱ @HOWZAVIAN Farsi.Khamenei.ir
✔️پیامبر(ص) به ما آموخت که اگر محمد امین باشی، محمد نبی می‌شوی... @HOWZAVIAN
🔸سینما یا سیاه‌نما ✍️جواد اکبری 📌جامعه پزشکی ایران جامعه بسیار گسترده ای است. اکثر آن ها انسان های شریف و دلسوزی هستند اما در این قشر چند صد هزار نفره قطعا چند نفر آدم کلاش و کلاهبردار و ... پیدا میشود. انسان های رذلی که روپوش پزشکی به تن دارند. 📌حال تصور کنید طی 3-4 سال، در سینما 20 فیلم جذاب در مورد همان پزشک های کلاش کلاهبردار بسازند. آیا فیلمساز دروغ گفته؟ خیر قطعا واقعیت را ساخته، اما تنها بخشی از واقعیت جامعه پزشکی را بیان کرده. 📌ولی اتفاقی که در جامعه می افتد این است که مروم به دکترها بدبین میشوند، کم کم آنها را به چشم کلاهبردار نگاه میکنند، دیگر به نسخه های آنان توجهی نمیشود، دیگر دلشان نمیخواهد پایشان را در مطب دکتر بگذراند. 📌حال تصور کنید خبر دو تا پزشک کلاهبردار هم در خبرگزاری ها بپیچد، دیگر مردم حاضرند بمیرند ولی دکتر نروند. 📌کسی نیست که بگوید باباجان اینها تمام واقعیت نیست، سینما فقط یک گوشه کوچک از واقعیت را بیان کرده، چشم باز کن و کل جامعه پزشکی را ببین، فداکاری ها و سختی ها و از خودش گذشتگی ها و ... 🎞 این بلایی است که "سینمای ایران" بر سر مردم آورده. سال هاست فیلم هایی به اسم ژانر اجتماعی میسازند که مردم را از ایران، حکومت و سرزمینشان متنفر میکند. در واقع مغزها را بمباران ناامیدی میکنند. از ابد و یک روز گرفته تا فروشنده و قهرمان و برادران لیلا ✔️ متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
آیا در اسلام خانه سالمندان داریم؟ هر چه بیشتر می اندیشم، عیان تَرَم می شود که اساسا سبک زندگی مدرن غرب، به محوریت اداره ها و ساختارهای متمرکز حکومتی، بر روی بنا شده است. خانواده در غرب نابود شد و برای جبران کارکردهای آن، نهادهای مختلفی در حیطه مدیریت روابط انسانی سربرآورد. امروز روز جهانی سالمندان است و خانه سالمندان، نمونه ای واضح از آن نهادها و ساختارها. توضیح بیشتر آنکه: از روزی که ، محور تمامی برنامه ریزی های تمدن مدرن شد و ارزش هر کس به میزان کارکرد اقتصادی او، و از زمانی که ساختارهای جامعه، خانواده را به سمت جهنم هسته ای شدن و تنهایی راندند، قشری روی دست جوامع پیشرفته!! ماند که نه ارزشی داشتند، چرا که دیگر رمقی برای کارشان نبود و نه سرپرستی، که حداکثر یکی دو فرزندشان هم دنبال کسب هویت خود (پول) بودند. نهایتا !!! تصمیم گرفتند که این قشر بی خاصیت مزاحم را در جایی متمرکز کنند که باهم بمیرند. نامش را گذاشتند همانطور که (مهدکودک) هم ساخته بودند، چرا که نصف جمعیت جامعه یعنی زنان، نباید بیکار باشند و مشغول وظایف سخیف و بی اهمیت مادری!! در این سوی اما اسلام عزیز، احترام و اهتمام به سالمندان را، از عوامل سعادت در قیامت شمرد(کافی ج۲ ص۶۵۸). بزرگداشت سالخوردگان را بزرگداشت خدا معرفی کرد(کافی ج۲ص۱۶۵). یکی از نشانه های جامعه فاسد را بی توجهی به سالمندان عنوان (نهج البلاغه خطبه۲۳۳) و پیامبرش فرمود: کسی که سالمند را گرامی ندارد از من نیست(کافی ج۲ ص۱۶۵) و تنها منافق است که حقوق سالخوردگان را نادیده می گیرد(کافی ج۲ص۶۵۸). همچنین پذیرش شکر خداوند متعال را منوط به سپاسگزاری از پدر و مادر دانست(خصال ص۱۵۶) و صادق آل محمدش(علیهم السلام) نیز، در تفسیر «وبالوالدین إحسانا» فرمودند: یعنی آنقدر نسبت به رفع نیازهای پدر و مادر اهتمام داشته باشی که اجازه ندهی مجبور شوند آنچه را نیاز دارند از تو بخواهند(کافی ج۲ص۱۵۷). اینها و دهها درّ و گوهر قرآنی روایی دیگر یعنی: از منظر اسلام عزیز، هر چقدر که والدین جایگاهی رفیع دارند و بر فرزندانشان حقوقی، این وضعیت در کهن سالی دهها برابر می شود و همه اینها به ما می گوید: اساسا ، نماد یک جامعه کثیف ضد انسانی و بی رحم است و فرسنگها از اسلام و هدایت اسلامی به دور. https://eitaa.com/besalamen_amenin/407 @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی سه شنبه 12 مهر ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN