eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
443 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
📰دکه‌ی تیترخوانی چهار شنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
. ❖ امیرکبیر و حلقه مفقوده مدرسه دارالفنون ✍️ سعید کریم داداشی • "مغرب زمین رنگ و لعاب جدیدی یافته که به معجزه شبیه است" این گزاره را می‌توان در پس ذهن دغدغه‌مندان ایران‌زمین از عباس میرزا تا قائم مقام فراهانی و امیرکبیر جویا شد. مسئله‌ی چگونگی تحول غرب، سرآغاز پروژه‌ای بود که پس از شکست‌های پی در پی ایران در برابر روسیه آغاز شد و در زمانه‌ی ناصری شکل جدیدی توسط امیرکبیر به خود گرفت. • محمدتقی خان فراهانی اولین صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار در سفر خود به روسیه و ترکیه، متوجه جایگاه اساسی مراکز جدید آموزش فنون و نظامی‌گری در این دو کشور شد و جای خالی این مرکز را شدیدا در ایران حس نمود؛ لذا از ابتدای صدارت خود، برای ایجاد این مرکز تحت عنوان دارالفنون تلاش بسیار کرد؛ ولی متاسفانه هیچ‌گاه شاهد افتتاح آن نشد. • سالگرد قتل مرحوم امیرکبیر بهانه‌ایست تا جایگاه مدرسه دارالفنون را در میانه طرح تحولی ایشان مشخص سازیم. دلیل تاسیس دارالفنون توسط امیرکبیر چه بود؟ همانگونه که در کتب تاریخی شاهد آن هستیم، فنون صنعتی و نظامی، از زمان عباس میرزا، یکی از دغدغه‌های مصلحان سیاسی و نظامی بوده است ولی در ابتدا برای حل این مشکل از سوی دربار قاجار، دانش‌پژوهان به غرب فرستاده شدند تا بعد از گذراندن دوره آموزشی، برای حل مسائل ممکلتی عازم ایران شوند. 📝 متن کامل @HOWZAVIAN
✍️ بازدارندگی ترس از گناه ✍️ جواد رستمی قالَ الرِّضا عليه السلام: اَلصَّغائِرُ مِنَ الذُّنـُوبِ طُـرُقٌ اِلَى الْكَبائِرِ ومَنْ لَمْ يَخَفِ اللّه َ فِى الْقَليلِ، لَمْ يَخَفْهُ فِى الْكَثيرِ. (مسند الامام الرضا عليه السلام، ج 1، ص 290) امام رضا عليه السلام فرمود: گناهان كوچك، راهى به سوى گناهان كبيره است. هر كس كـه در گنـاهان كوچـك از خــدا نترسـد، در مورد گناهان بزرگ و بسيار هم از او نمى ترسد. در تربیت نفس مواخذه از ارتکاب هرگونه خطایی هرچند کوچک، ضمن تاثیر در رفتار و گفتار، بازدارندگی از حرکت در مسیر ظلمات و تاریکی را در پی خواهد داشت. از این رو امام رضا عليه السلام می فرماید اگر از خدا در ارتکاب به گناه کوچک نترسید سبب ادامه وضعیت شده و سرانجام دست به گناهان بزرگتر و بیشتر می زنید. اهل معرفت اگر گناه کوچکی از آنها سر بزند ضن مواخذه نفس، به جریمه ای در خور آن گناه مثل انجام روزه یا نماز مستحبی یا ترک عمل دنیایی مباح، به تأدیب نفس می پردازند. @HOWZAVIAN
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐 تبریک به اعضای فعال نویسندگان حوزوی و شرکت کنندگان در جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب علیه السلام یادداشت‌ها و دیگر آثار این جشنواره در مجموعه ۳۳ جلدی همایش بین المللی حضرت ابوطالب و در کنار آثار علمی و پژوهشی دیگر منتشر شد. این جشنواره ادبی رسانه ای، اسفند ۹۹ با مشارکت و حمایت جدی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و به همت کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء(نویسندگان حوزوی) برگزار شد. @HOWZAVIAN
🔻مجلس دولتی و مجلس ضدّ دولتی! ✍️قدرت الله غلمانی این روزها که در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم،عده ای از روی اتهام زنی به جریان سیاسی حاکم، اینگونه به فضای سیاسی جامعه القاء می کنند که جریان حاکم می خواهد مجلس و دولت یک دست تشکیل دهد و برای رسیدن به این یک دستی،به نهادهایی نظیر شورای محترم نگهبان و وزارت کشور برچسب« خالص سازی » می زنندتا به جامعه وانمود کنند فقط یک طیف از داوطلبین در انتخابات حضور دارند واز طیف های دیگر خبری نیست؛ تا جایی که با برچسب های غیر واقعی، بحث تحریم انتخابات،یا عدم رأی دهی یک جریان خاص را در کشور مطرح می کنند وحتی مردم را به دلسردی و تشویق به اعتراض در قالب رأی ندادن تحریک می کنند. 📌سئوال این است یک مجلس ایده آل چه ویژگی هایی دارد ؟ 🔻این روزها عده ای که از نظارت استصوابی شورای محترم نگهبان گلایه مند هستند،و توقع دارند همه مهره های آنان طبق هر شرایطی تأئید صلاحیت خود را از شورای محترم نگهبان بگیرند،در یک توقع بی منطق به سر می برند واز واژه های نخ نمای قدیمی نظیر « خالص سازی » استفاده می کنند.منظور این طیف از جریان های سیاسی از واژه « خالص سازی » چیست؟ 🔻اینها این واژه را برای همسو کردن،یکدست کردن مجلس شورای اسلامی و دولت در نظر می گیرند.در واقع یک طیف سیاسی خاص از سال های اول انقلاب تا کنون اینگونه القاء می کنند که اگر ما در قدرت باشیم، انتخابات درست است.اگر اکثر کرسی های مجلس به طیف ما تعلق داشته باشد،هیچ اعتراضی به شورای نگهبان نیست. اگر شورای نگهبان اکثر مهره های ما را تأیید صلاحیت کنند؛آن موقع ما به صحنه می آییم و مشارکت حداکثری فقط با حضور تأیید اکثر مهره های ما در انتخابات صورت می گیرد و تازه اگر پیروز انتخابات هم نباشیم پس تقلّب صورت گرفته و باید کل آراء را باطل کنند،اگر آراء را هم باطل نکنند،امنیت کشور را به خطر خواهیم انداخت؛ مثل همان خواسته های انتخابات سال 88.واژه هایی نظیر « تقلّب » ، « مهندسی انتخابات » و این روزها « خالص سازی »از دل این جریان سیاسی به جامعه ما منتقل شده است . 📌سئوال این است آیا مردم به دنبال مجلس دولتی هستند یا به دنبال مجلس ضدّ دولتی؟ این واژه ها را طیف های سیاسی جهت بهره برداری های حزبی وسهم خواهی های خود در قدرت بیان می نمایند وگرنه توده های اصلی مردم از مجلس ایده آل خود ،رفع مشکلات مردم را می خواهند و کاری به این بازی های سیاسی و قدرت طلبی های احزاب و طیف های سیاسی ندارند.اگر عده ای از مردم این روزها ناراحت هستند،بخاطر فراموشی آنها و فراموشی حل مشکلات آنها توسط مسئولینی است که آنها را به قدرت های سیاسی رسانده اند،سرگرم مباحث بیهوده سیاسی می شوند، توقع دارند مسئولین برایشان کار کنند. ✅رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه می فرمایند: «ملت ایران نه مجلس دولتی می خواهند،ونه مجلس ضدّ دولتی می خواهند؛ ملت ایران مجلسی می خواهندکه به وظایف خودش آشنا باشد؛بداند که چه بر عهده او است در قانون اساسی؛متعهد باشد،متدین باشد،شجاع باشد،مرعوب آمریکا نباشد،علاقمند واقعی به پیشرفت کشور باشد؛پیشرفت کشور را را در تربیت علمی جوانان با استعداد این کشور واین ملّت بداند؛این جور مجلسی را می خواهند؛مجلسی که درد مردم را بشناسد،درد کشور رابشناسد،در صدد درمان و علاج آن دردها باشد -قانونگذاری یعنی این- مردم این جور مجلسی را می خواهند. مجلس دولتی و مجلس ضدّ دولتی یعنی چه ؟ اینها دو قطبی کاذب است.شما با یکایک ملّت ایران تماس بگیرید وبگویید آیا شما مجلسی می خواهید که دردهای کشور را،مشکلات کشور را،مشکلات مردم را بشناسد وبخواهد آن را حل کند یا مجلسی که طرف دار زید و عمرو باشد؛جواب چیست از طرف مردم ؟ معلوم است که مردم آن اوّلی را می خواهند؛برای مردم این مهم است؛مجلس متدین،مجلس متعهد،مجلس شجاع،مجلس فریب نخور که فریب ترفند دشمن را نخورد؛مجلسی که به عزت ملّی و استقلال ملّی اهمیت بدهد و عزت ملّی را پایمال نکند،استقلال ملّی را پایمال نکند،بایستد در مقابل طمع ورزی وزیاده خواهی استکبار،در مقابل طمع ورزی قدرت هایی که دستشان از ایران کوتاه شده ودارند تلاش می کنند که دوباره برگردند و زمام قدرت را در این کشور در دست بگیرند؛این جور مجلسی. مسائل اقتصاد درون زا،به معنای واقعی کلمه وقت گذاری کند،ریل گذاری کند ودولت موظف بشود بر اساس این حرکت بکند؛آنچه مردم می خواهند اینها است.( دیدار با مردم نجف آباد در حسینیه امام خمینی « ره » ۵ اسفند ۱۳۹۴ ) یک مجلس ایده آل مجلسی است که رهبر معظم انقلاب ویژگی های آن را فرمودند. مردم بصیر و وقت شناس ایران اسلامی، 11 اسفند 1402 با حضور حداکثری خویش پای صندوق های رأی حماسه ای دیگر خواهند آفرید. @HOWZAVIAN
🔷 رمز عبور از مصائب و صعود به قله ✍️محمدعلی بابایی ملیکی 🔶بعضی مواقع باورپذیر بودن در بعضی مسائل، زندگی را شیرین‌‌تر می‌کند، به مثابه اینکه، در زندگی دچار سختی شدن، امرِ عجیبی نیست:«لَقَد خَلَقنَا الإِنسان‌َ فِی‌ کَبَدٍ‌-‌ آدمی‌ ‌را‌ ‌در‌ رنج‌ آفریدیم‌.» 🔶این امر شاید سببِ شود، شخص دچار رنج و مشقت زیاد در مصائب نشود، و این و آن را مقصر جلوه ندهد، بلکه صبر و توکل را کمک حال خود ببیند، « وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ. یعنی ‏از صبر و نماز کمک بجوئید و آن بسى سنگین است مگر براى خشوع پیشگان». 🔶بعضی مواقع هم، تا حدودی عبور از سختی‌ها با توکل، همراه با تلاش،مجاهدت و مهارت میسرِ، و این به مثابه مهارت ویژه شناگر، در عبور از جریان خطرناک شکافنده دریاست. 🔶 اما گاهی ناغافل در باتلاقی خطرناک گیر خواهد کرد، و با دست و پنجه زدن نه تنها خود را نجات نمی‌دهد؛ بلکه دقیقا عکس ماجر است، و اتفاقا اینجا تا حدود زیادی نیازمند صبر و استعانت خواهد شد، وگرنه بیشتر فرو می‌رود و مرگش حتمی‌ خواهد بود. 🔶شاید بشود گفت «موضوع دوم بسیار سخت‌تر، و انسان را در ورطه ناامیدی،کفر و ... سوق می‌دهد، چون چیزی جزء پوچی و بن‌بست در مقابل خود نمی‌بیند؛ اینجاست‌ که راه حل برون رفت، همان چیزی است که بیان شد. 🔶آن‌ وقت خواهد دید، امیدی مضاعف در بین راه و پایانی شیرین‌تر، نصیبش خواهد شد، ان‌شاء الله. @HOWZAVIAN
اینستاگرام به عنوان بدترین شبکه اجتماعی ممکن برای سلامت روان خطرناک باشد. طبق آمار، کاربران این اپلیکیشن ۶۳ درصد بیشتر از بقیه احساس بدبختی میکنند. این را آماندا مکمیلان (Amanda MacMillan) نویسنده حوزه روانشناسی در مقاله ای در تایمز نوشته است؛ 🌐لینک مقاله تایمز: https://time.com/4793331/instagram-social-media-mental-health/ این مقاله البته مربوط به ۲۰۱۷ است ولی ظاهراً روند تغییری نکرده بلکه حادتر است. @HOWZAVIAN @ahmad_olyaei
☝️معاتبه طنّازانه ☘️ محبت خانواده ✍️آورده اند روزی شیخ طنّاز قبل ورود به منزل دقایقی را صرف خوش و بش با نونهالان و نوجوانان بنمود و از احوالشان جویا شده کمی با آنها مطایبه بنمود. و سپس رهسپار منزل گشت. در بدو ورود دخترکش به استقبال آمد و به پدر ابراز محبت بنمود و سپس کودک خردسالش از دور به روی شیخ خنده بنمود. و همسر نیز با ذوق و شوق از غذایی که پخته می فرمود و در اصل، ابروان اصلاح شده را نمایش می داد. لکن شیخ مستمرا سرش در گوشی مشغول جهاد تبیین و ارشاد خلق بود. ناگاه عنایت الهی شامل گردیده و مکاشفه ای رخ داده شیخ لحظات قبل ورود و بعد ورود به منزل را کنار هم بدید. شیخ از رفتار خود خجل و متنفر گردیده به اتاق رفته گریبان چاکانده و نفس را با تازیانه زبان تأدیب بنمود: 🗡ای غافل! چه شده که برای بچه های مردم وقت و حوصله داری لکن به فرزندان خودت می رسد بی حوصله می شوی؟ 🪓ای جاهل! خجالت نمی کشی؟ این بانو همسر توست یا کنیزت؟ چه گناهی کرده که صبح تا شب، شب تا صبح ، عمرش را برای تو و فرزندانت گذاشته دریغ از ذره ای توجه و محبت.... 🔪ای خاک برسر! برای دیگران دایه مهربان تر از مادری ولی برای فرزندانت برج زهرمار می شوی؟ 🥊ای بی حیا! سهم زن و بچه ات از وقت و حوصله ات چقدر است؟ نصف روز را که مشغول خوش و بش و مصاحفه و معانقه و مباحثه با مریدان هستی و این بیچارگان تنها گوشه منزل به انتظار آمدنت، وقتی هم که می رسی سرت در گوشیست و جهاد تبیین می کنی؟ جهاد تبیین بزند به کمرت که آبروی شیوخ اسلام را برده ای. ⛏ای نامرد! برای دیگران شیخ طنّازی و برای خانواده ات، شمربن ذی الجوشن می شوی که حقا با شمر محشور می گردی. وای به اسلامی که تو حجت اش باشی. ⚔️ای شیخ خجالت بکش، آدم شو، حق زن و فرزندانت را به جا آور. دست محبت بر سرشان بکش. ساعتی کودک شو و بازی کن. 🪚ای سنگ! ای آهن!! ای گچ!!! یک شاخه گل، یک بستنی، یک خوراکی چه زحمتی دارد که از خانواده ات دریغ می کنی؟ 🦯ای شیخ برخیز و دلشان را بدست آور، حالت چارپا بگیر تا سوارت شوند و در خانه بچرخانشان که اجرش از هزاران نمازی که میخوانی بیشتر است. ✍️گویند شیخ بعد از این معاتبه، در برنامه روزانه اش بسیاری از برنامه های جنبی را حذف و به جایش این واجبات فراموش شده را قرار داد. و ماحصل آن، تربیت فرزندانی مومن و انقلابی گردید. @HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نکاتی پیرامون سیره علمی و عملی آیت الله آقا مجتبی تهرانی ➖آیا فقط باید کار فرهنگی کنیم؟ ➖رابطه حیا و آزادی چیست؟ ➖نظر آقا مجتبی درباره سندی مثل ۲۰۳۰ چیست؟ ➖ماجرای عصبانیت آقا مجتبی از سردار باقرزاده چه بود؟ ✅مراسم گرامیداشت رحلت آیت الله العظمی مجتبی تهرانی @HOWZAVIAN
📣 بیانیه استاد طنّاز پیرامون حواشی جناب اکبرنژاد ✍️ بسم الله الرحمن الرحیم در طول تاریخ موارد زیادی مشاهده می شود که افراد دچار انحراف و التقاطات فکری شده و خود و جماعتی را به انحراف کشانده اند. این افراد یا به واسطه پیروی از هوای نفس و شیطان و با خبث نیت دست به رفتار انحرافی می زنند و یا به علت بروز اختلالات روحی و روانی، این رفتارها را دارند. بر اساس تجربه بنده، جناب اکبرنژاد جزو دسته دوم هستند. ما در کمپ ترک اعتیاد که تبلیغ می رفتیم، افرادی را داشتیم که اگر یک کت و شلوار یا عبا عمامه به تنشان می کردی و در مجامع علمی پشت تریبون می رفتند حداقل تا نیمساعت اول کسی نه تنها متوجه اختلالات روانی ایشان نمی شد بلکه شاهد تشویق و تحسین حضار هم می شدید. اما پس از این زمان، کم کم افراد متوجه حالات نامناسب روانی و توهمات وی می شوند. این قضیه برای جناب اکبرنژاد نیز صادق است. متاسفانه ایشان هر از چندگاهی دچار این اختلالات روحی روانی شده و هر بار با یک موضوع جدید، خود را سر زبان ها می اندازند. یکبار با موضوع زوائد علم اصول، بار دیگر با موضوع لباس روحانیت و اینبار با نقد نظام و انقلاب. اختلالات ایشان به حدی در افکار و رفتارشان ظاهر است که بنده از حضور آقای رهدار و مناظره ایشان تعجب کردم. یعنی جناب رهدار با این همه تجربه متوجه این حالات نشده اند؟ آیا اگر یکی از آن فضلای کمپی ما بیاید و بگوید ماست سیاه است! اهل علم به جنب و جوش افتاده تا اثبات نمایند سفید است؟ جای تعجب است عده ای از اهل علم و فضل درصدد مناظره و صحبت با جناب اکبرنژاد هستند. اما شاید برخی به بنده خرده گرفته و اعتراض کنند که چرا چنین نقد میکنی؟ بنده در جواب می گویم : کافیست یکی از سخنرانی ها، کلیپها یا نظرات ایشان را بر اساس علم منطق و خصوصا بخش مغالطات، بررسی نمایید. مانند یک متخصص، بنشینید و چند جمله ای را جراحی و حلاجی کنید تا متوجه این انحراف و التقاط فکری شوید. ذهن بیمار و معیوب، سنجش و ارزیابی اشتباه دارد. صغری، کبری و نتیجه را اشتباه می دهد. حرف های جناب اکبرنژاد آزمون بسیار خوبیست برای سنجش علمی طلاب در درس منطق. اصلا حوزه بیاید بر اساس آن المپیاد منطق بگذارد؛ جایزه اش با من. حیف است شخصیت هایی مانند آقای رهدار، استاد توکل، جناب راجی بزرگوار، برای این آقا، فکرشان حتی لحظه ای مشغول شود. بنده می گویم: «جناب اکبرنژاد مغالطه گر! من حریف تو هستم. شما برای ما خط و نشان می‌کشید؟ توکل را نمی خواهد، راجی را نمی‌خواهد، من حریف شما هستم؛ شیخ طنّاز حریف شماست. بدانید هیچ شبی نیست که ما بخوابیم و به مغالطه های شما فکر نکنیم. به شما می‌گویم آقای اکبرنژاد مغالطه گر! بدان آن مغالطاتی که فکر نمی‌کنی، ما رسوایش می کنیم.» «در هر کجا که مغالطه بکنید ما در مقابل شما هستیم. نحن ابناءالدلیل هستیم، ما ملت امام حسین (علیه‌السلام) هستیم. بپرس ما مغالطات سختی را رسوا کردیم» «بیا! ما منتظریم؛ ما مرد این میدان برای شما هستیم. شما می‌دانید این مغالطه یعنی نابودی همه وجاهت و اعتبار شما، این مغالطه را شما شروع می‌کنید اما پایانش را ما ترسیم می‌کنیم.» @HOWZAVIAN
🔷در مسئله حجاب و عفاف کدام شناخت نیازمند حمایت است؟ ✍️ حمید احتشام‌کیا 🔸وقوع شناخت و معرفت درباره هر چیزی در انسان، امری حادث است؛ یعنی هر فردی از افراد انسان، ابتدا در اثر مواجهه با نوعی از انواع استدلال، واجد یک واحد شناخت می‌شود. 🔸فرقی نمی‌کند شناختِ پایه یعنی شناخت در مرحله حدوث و شکل‌گیریِ اولیه، مبتنی بر کدام نوع از انواع استدلال یا قیاس، ارائه شده باشد؛ آنچه مهم است این است که شناختِ پدید‌آمده صرفا در مقام حدوث قرار دارد و برای ورود به مرحله بعدی، به تأییدات مکرر نیازمند است. 🔸البته منکر آن نیستم که شناختِ مبتنی بر قیاسِ برهانی از شناختِ مبتنی بر قیاسِ خطابی یا جدلی از استحکام بیشتری برخوردار است، اما می‌خواهم بگویم حتی استحکام قیاس برهانی نیز یک استحکام اولیه است. 🔸شناخت، پس از مرحله حدوث و شکل‌گیری، وارد مرحله تأیید می‌شود. تأیید شناختِ پایه، بدان معناست که انسان در زندگی خود لازم است شناخت بدست‌آمده را مرتباً تأیید کند. فرآیند تأییدگرفتن همان بازخوردی است که فرد در اجتماع به انحاء مختلف دریافت می‌کند. 🔸خانم محجبه‌ای را تصور کنید که با یک قیاس برهانی معتقد به وجوب و لزوم رعایت حجاب شده است، اما اعتقادش در عمل از طرف جامعه مورد تأیید قرار نمی‌گیرد؛ چه بلایی بر سر آن اعتقاد خواهد آمد؟ شک نکنید که پس از تزلزل، فروخواهدپاشید. شناخت ، پس از مرحله تأیید یعنی با دریافت بازخوردهای پی در‌پی و بی ‌حد و حصر مثبت، وارد مرحله تثبیت می‌شود. 🔸بنابراین نباید گمان کرد وقتی فردی را به رعایت حجاب و عفاف دعوت کرده و برای او انواع استدلال‌ها را ارائه می‌دهیم مجاز است رهایش کنیم. آن فرد پس از دریافت استدلال‌های گوناگون، ممکن است واجد یک واحد شناخت پایه شود، اما برای دریافت تأییدات پی‌در‌پی که در حکم شیر مادر برای طفل نوزاد است چه برنامه‌ای داریم؟ 🔸وقتی یک خانم محجبه با انواعی از طراحی‌‌های مد و لباس مواجه می‌شود که نه تنها تأییدی بر شناخت او نیست بلکه جان آن را نیز هدف قرارگرفته است چه رخ خواهد داد؟ وقتی محیط‌های ادرای و کارمندی، محیط درس و دانشگاه، عروسی‌ها و جشن‌ها و از همه مهمتر رسانه ملی و غیرملی همه و همه سراسر تأیید مخالف و بازخورد منفی است، گمان می‌کنید چه بلایی بر سر آن اعتقاد نوپا خواهد آمد؟ 🔸مهمترین کارکرد آموزه «امربه معروف و نهی از منکر» کارکرد شناختی است؛ یعنی تأیید شناختِ پایه به‌مثابه بازخود مثبت اجتماعی. اما مضافا بر آن، چه ایده‌هایی برای این مرحله از شناخت در نظر گرفته شده است؟ یک خانم محجبه در سینما، در تبلیغات، در رسانه، در بازار و به طور کلی در جامعه با چه میزان از تأیید مواجه است و با چه میزان از هجمه؟ 🔸تأیید شناخت، یک مرحله مهم و اساسی است و نیاز به هوشمندی فراوان در طراحی دارد. تأییدِ معطوف به زبان از نازل‌ترین نوع تأییدات است. برداشت خود نویسند از فضای جامعه ایرانی این است که تأییدات کمی در بافت جامعه برای حجاب و عفاف وجود دارد و بی‌شک هر طفل نوپایی بدون آب‌ونان دوام نمی‌آورد. ✅توصیه‌ام این است که به جای هزینه بر سر تولید استدلال به‌مثابه تولید شناخت، به فکر نان و آبِ تأیید برای اطفال شناخت باشید. 🔹چگونه اعتقادات یک جامعه را برافکنیم؟ 🔸براساس توضیحاتی که ارائه شد، کافی است تأییدات موافق یک اعتقاد را کم کرده و تأییدات منفی را در جامعه ترویج دهیم. آنگاه خواهید دید که اعتقادات آن جامعه کم‌کم و به‌تدریج سست‌شده و در نهایت ترک می‎شود. 🔈هیچ می‌دانستید اغلب شعائر دینی و لزوم رعایت آن در جامعه در همین راستا یعنی نظریه شناخت تأییدی قابل ارزیابی است؟ 💡یک پیشنهاد: 🔸پیشنهاد میکنم به جای تفکر درباره اینکه چگونه بی‌حجابان را تخطئه کنیم به این نیز بیاندیشیم که چگونه باحجابان را تقویت کنیم. 🔸چرا در داستان حجاب و عفاف بانوان محجبه دال مرکزی و نقطه ارشمیدسی قضیه نباشند؟ 🔸چرا سیاستمداران نقش پزشک را بر عهده گرفته و به دنبال درمان‌اند؟ چرا توجه از روی باطل به سمت حق نمی‌چرخد؟ @HOWZAVIAN
📺 تریبون داریِ میان مایگان و انحطاط فرهنگی میلاد حسن زاده ☑️ نظریه "اَلِکسی‌ دو تُوکْویل" از جمله اولین نظریه‌ها در مورد رسانه‌های ارتباط جمعی است که مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش است. ☑️ این متفکر فرانسوی که طرفدار و ثبات اخلاقی جامعه خود بود، اعتقاد داشت های ارتباط جمعی جوامع را به سمت توده‌ای شدن راهبری می‌کنند. ☑️ جامعهٔ توده‌ای، جامعه‌ی دچار زوال و انحطاط فرهنگی است و اصالت‌های فرهنگی در آن جامعه به چشم نمی‌آید و و ضدّ ارزش مشخص نیست. مثلا علم در جامعه و سنّت تاریخی ما یک ارزش فوق‌العاده است اما الآن می‌توان با پول مدرک خرید یا علم‌آموزی و مدرک گرفتن بابی برای پُز دادن شده. ☑️ "توکویل" معتقد بود جوامع سنتی قوامش به و اجتماعی‌ش است چون صاحبِ و هستند اما رسانه‌های نوین ارتباط جمعی، تریبون را و کرده و تریبون دیگر دست نخبگان نیست بلکه دست انسان‌های (متوسط‌الحال،باری به هر جهت) است. ☑️ با تریبون‌داریِ میان‌مایگان، مبتذل‌ترین خصلت‌های مشترک انسان‌ها مثل گرایش‌های شهوانی و جنسی و توجه به زیبایی‌هایِ ظاهریِ برجسته می‌شود. به طور مثال امروزه غالباً فالوورهای هنرپیشه‌ها یا زن‌های صرفاً زیبا بیشتر از یک اندیشمند، مجتهد یا استاد است. ☑️ با این روند، آرام، نخبگان و رهبران مرجعیت فکری خودشان را از دست می‌دهند و مرجعیت فکری به دست میان‌مایگان می‌افتد. ☑️ با فرض قبول این نظریه که بعید هم به نظر نمی‌رسد، جامعه دچار عوارض نامطلوب بسیاری از جمله استبداد عوام می‌شود که در آینده دربارهٔ آن خواهم نوشت. (دقت کنید این نظریه برای زمانی است که روزنامه رسانه ارتباط جمعی بوده) ☑️ با گسترش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌خوریِ جامعه ما و کنترل نشده، میان‌مایگان(به نوعی می‌توان گفت سلبریتی‌ها) دچار محبوبیت و رهبری فکری در بین عوام شدند و جامعه را دچار مشکلات فرهنگی بسیار کردند. ☑️ در این بین افراد متعددی از جامعهٔ به نیّت خدمت به دین و انقلاب با تاسیس پیج و کانال و...، بدون داشتن تخصص، فعالیت رسانه‌ای را شروع کردند. ☑️ چه بسا این نوع ورود بیش از پیش به انحطاط فرهنگی دامن بزند، زیرا هرچند به سبب مبانی و تقیدات دینی، افراد مذهبی به ابتذال‌های واضح تَن نمی‌دهند اما همین ورودِ بدونِ تخصص، باعث تعدد تریبون و در نتیجه اولا دامن زدن به پدیدهٔ تریبون‌داری میان‌مایگان در بین عوام و ثانیا تریبون‌داریِ میان‌مایگان مذهبی شده. ☑️ میان مایگان مذهبی کسانی هستند که تقیدات دینی دارند، دلبستهٔ انقلابند، اما در قوارهٔ رهبری فکری در حیطه‌های مختلف(فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و...) نیستند، مبانی دینی‌شان ضعیف است و در موضوع خاصی تخصص و مطالعه ندارند. ☑️ افراد در قدیم تایید یا ردّ گزاره‌های فکری خود را از یک پیرِمُراد مرشد یا استاد یا مرجعیت دینی یا روحانی مسجد می‌گرفتند. امروزه اما ملاکِ مرجعیت فکری و یا زیبایی ظاهری شده. در بین عوام یک‌جور و در بین قشر مذهبی یک‌جور. ✅ برای فعالیت رسانه‌ای ابتدا باید تخصص و مطالعه و مبنا داشت و سپس با شناخت هر رسانه‌ و اقتضائات آن، مبنا و مطلب تخصصی خود را در رسانهٔ مناسب، به شیوهٔ مناسب، برای جامعهٔ هدف انتشار داد و إلّا، •لٰا یزِیدُ إِلَّا خَساراً• @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام على(علیه السلام) در خطبه 185 نهج البلاغه می فرمایند: «لَوْ فَکَّرُوا فى عَظیمِ الْقُدْرَةِ وَ جَسیمِ النِّعْمَةِ لَرَجَعُوا اِلَى الطَّریقِ وَ خافُوا عَذابَ الْحَریقِ...» اگر مردم در قدرت عظیم خداوند و نعمت هاى فراوان او مى اندیشیدند، حتماً هدایت مى شدند و از عذاب الهى مى ترسیدند... هم اکنون بارش رحمت الهی منطقه دوبلوک 📆شنبه ۱۶دی ۱۴۰۲ https://eitaa.com/Howzeh_fir_com @HOWZAVIAN
♦️از مدارای پدرانه تا کینه‌ی قلدرانه ✍ مریم اردویی 🔹یکی از نکات قابل توجه در دیدار اخیر رهبر انقلاب با مردم قم، تفاوت موضع‌گیری ایشان در مقابل افرادی بود که اقدام به کشف حجاب می‌کنند. در فروردین ماه گذشته در دیدار با هیئت دولت، با تأکید بر اینکه کشف حجاب یک حرام شرعی و سیاسی است، علت عمده‌ی کشف حجاب‌ها را به ناآگاهی و عدم توجه به نقشه‌ی دشمن و دستان پشت پرده نسبت دادند نه به لجبازی و معارضه با نظام اسلامی. به عبارت دقیق‌تر بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از اصول اساسی شریعت و تسلیم نمودن شرع به عرف تلاش کردند تا پای افرادی که قربانی فضای جنگ شناختی شده و از سر جهل حجاب از سر برداشته‌اند، را از باتلاق کشف حجاب بیرون کشیده و بدون هل دادن آنها به زمین بازی دشمن به آغوش جامعه‌ی اسلامی بازگردانند. رویکردی تربیتی که می‌توان آن را مدارای پدرانه نسبت به فرزند فریب‌خورده نامید. اما در دیدار اخیر از موضع قبلی یک گام پا را فراتر گذاشته و فرمودند: «مسئله صرفاً این نیست که حالا قضیّه‌ی حجاب را یک عدّه‌ای نمی‌دانند یا ملاحظه نمی‌کنند؛ نه، یک عدّه‌ای انگیزه دارند ــ البتّه عدّه‌ی کمی ــ برای مخالفت و معارضه.» 🔸 در این رویکرد تربیتی امام جامعه با در نظر گرفتن تکثر موجود در جامعه و ظرفیت‌های متفاوت ایمانی تلاش می‌کند بدون عقب‌نشینی از احکام شرعی افراد بیشتری از مردم را با خود همراه کند و با تبیین و مدارا، پرده‌های ظلمانی جهالت را که به موجب فضای شبهه‌آلود بر اذهان سایه افکنده با سرانگشتان پدرانه، کنار زند و فرزندانش را به آغوش بکشد و در گام بعدی برای مغرضان پرونده‌ای جدا باز کند. دقیقا شبیه سیره‌ی امیرالمؤمنین علیه ‌السلام که بدون تقریر و امضای بدعت‌های به وجود آمده در سال‌های حکومت خلفاء همچون نماز تراویح و .... به خاطر حفظ مصالح نظام اسلامی، تغییر و اصلاح آنها را به تأخیر انداخت تا فاهمه‌ی عمومی آماده‌ی پذیرش اشتباه شود. به عبارتی حکم مشخص اما اجرا نیازمند مدارا بود. نکته‌ی مهم دیگری که در این بیانات به آن اشاره کردند، نقش دستان پلید انگلیس خبیث در ماجرای کشف حجاب رضاخانی بود؛ دستانی که هنوز هم در پس پرده مشغول کارند. قائله‌ی کشف حجاب رضاخانی ریشه در کینه‌ای دیرینه داشت که انگلیس از زن مسلمان ایرانی به دل گرفته بود و تا هنوز به صورت نقطه‌ای مغفول در دل تاریخ باقی مانده است در حالی‌که این کینه هنوز پا برجاست. 🔹حدود نیم قرن قبل از قائله‌ی کشف حجاب، وقتی دستان استعمار پیر انگلستان به گلوگاه اقتصادی مردم قلاب شد و امتیاز توزیع و فروش توتون و تنباکو طی یک قرارداد استعماری به کمپانی رژی واگذار گردید، نهضتی به نام «نهضت تنباکو» بر پا شد که تا قبل از آن چنین خیزشی سابقه نداشت. علما فهمیده بودند که این قرارداد فراتر از اقتصاد، فرهنگ و سیاست‌ کشور را نیز هدف گرفته است. آنها می‌دیدند که هجوم اروپایی‌ها، سر و شکل ظاهری بازار را تغییر داده و بوی رواج فرهنگ بیگانه و تشبه به کفار به مشام می‌رسد. فتوای میرزای شیرازی تا اندرونی شاه نفوذ کرد و انیس‌الدوله سوگلی ناصرالدین شاه، طرف منافع ملت و حمایت از مرجعیت دینی ایستاد و با قدرت نرم زنانه، نهضت را در داخل قصر پیگیری کرد. ملکه‌ی متشرع ایران در پاسخ به سؤال متحیرانه‌ی شاه که «چرا قلیان‌ها را جمع می‌کنند و جدا می‌کنند؟» معتقدانه جواب داد: «برای آنکه قلیان حرام شده» و وقتی شاه با رگ ورم کرده گفت: «چه کسی حرام کرده؟» با همان منطق متشرعانه پاسخ داد: «همان کس که مرا به تو حلال کرده»؛ پاسخی که دهان شاه را چنان بست که دیگر به هیچ یک از نوکرانش دستور نداد برایش قلیان چاق کنند. اینگونه تیر خلاص به قرارداد رژی زده شد. 🔸قریب به نیم قرن بعد که بی‌غیرتی قانونی شد و کشف حجاب اجباری، یکی از کارشناسان استعماری لندن با اشاره به انیس‌الدوله و داغی که با حمایتش از حکم تحریم تنباکو بر دل منطق استعماری انگلیس گذاشته بود گفت: «ما با اجراي اين سياست کشف حجاب در ايران نطفه‌ی آن ‌گونه رويدادها (حمايت ملکه دربار قاجار از فتواي مرجع تشيع) را خشک کرديم و براي هميشه از تکرار آن جلوگيري نموديم.» اعترافی که هم نشان از استعماری بودن کشف حجاب دارد و هم اثرگذاری زن مسلمان و با هویت ایرانی. @HOWZAVIAN @asrezanan_ir
💠 اهداف و تبعات حمله به یمن چیست؟ 🔹سرانجام حمله مشترک دشمن غربی با هدف قرار دادن ۱۲ نقطه (که چندتایشان فرودگاه‌ بودند و غالب فرودگاه‌های یمن هم غیرفعال است) به پایان رسید. برای فهم دقیق سیر حوادث، تلفات،به چند نکته مهم باید توجه شود: 🔹۱. مشخصاً آمریکا و انگلیس با شروع یک کمپین خبری پیش از عملیات، قصد ارسال پالس تخلیه و فاصله‌گیری نیروهای انصارالله را داشتند تا تلفات انسانی و مادی آنها نیز کمتر شود و بدتر از این خود را وارد باتلاق نکنند. اصل برای صنعا اما تجاوز است. 🔹۲. در حالی که نقاطی از یمن با پراکندگی زیر آتش بود و مثلا آمریکا می‌خواست توان موشکی یمن را بزند، اما رگبارهای موشک بالستیک به سمت کشتی‌های جنگی آمریکا و انگلیس با موفقیت انجام شد که این؛ اولاً نشانه سطح آمادگی و اختیار بالای یگان‌های تهاجمی ارتش یمن هنگام حمله دشمن و ثانیاً نشانه اراده فعال شلیک در هر لحظه در صنعا است. برای مثال سه‌شنبه شب شاهد بودیم که ناوهای متعدد آمریکایی و انگلیسی فقط درگیر دفاع شده بودند و توان حمله متقابل را نداشتند. 🔹۳. به نظر جنبه حیثیتی این حمله برای واشنگتن مهم‌تر از هر چیز است. انجام حمله ساعاتی پس از صدور قطعنامه ضدیمنی ۲۲۷۲ و اعلام اینکه استرالیا، بحرین، کانادا و هلند در این حمله همراهی کرده‌اند، نشانه‌ای است بر اینکه آمریکا می‌خواهد ابزارهای ظالمانه خود در سازمان ملل را فعال و موثر نشان داده و مثلا "توان اجماع‌ساز" خود را به رخ بکشد؛ این بازی بایدن حتی نمایشی از سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ هم نیست. 🔹۴. در حالی آمریکا و انگلیس به یمن حمله کردند که محبوبیت یمن در میان کشورهای بی‌عرضه عربی به شدت افزایش یافته است. تبعات این تقابل آمریکا با یمنی‌ها دامن آمریکا را در سراسر منطقه و حتی جهان در بلند مدت و حتی کوتاه مدت خواهد گرفت؛ تا پیش از این تصویر آمریکا به دلیل حمایت از جنایتکار در غزه نابود شده بود که قرار بود با عقب‌نشینی رژیم از غزه و بازگشایی یک گذرگاه، این تصویر بهبود یابد و حالا با بن‌بست در غزه، تهاجم به یمن هم به کارنامه سیاه بایدن افزوده شده و آتش خشم ملت‌های منطقه و جهان دامن آمریکا و انگلیس را خواهد گرفت. 🔹۵. این آتش باید به برخی کشورها و جریانات خائن عربی نیز برسد. کشورهای عربی که با دلالی میان طرف‌های مختلف، در حال سودبری و نان به نرخ روزخوری خود بوده و همزمان علاقه دارند مقاومت را با تحریکاتی به مسلخ بکشانند، خود باید هزینه دهند. 🔹۶. روندهای این ساعات به هر چه بیشتر نظامی شدن منطقه علی‌الخصوص باب‌المندب و دریای سرخ منجر شده است. در این میان اتخاذ یک آرایش و گارد تقابلی و آماده در جمهوری اسلامی ایران لازم است که با بازپس‌گیری و آزادی نفتکش سوئز راجان و رزمایش در سکوت پیامبر اعظم(ص) بخشی از این گارد تهاجمی منتقل شد. @HOWZAVIAN
جدول مراقبه رجب‌المعظم 1445.pdf
772.3K
🌀 جدول مراقبه‌ی رجبیه 📝 اعمال و اذکار ماه رجب 📿 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسانی انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام اعمال و اذکار هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. ♨️ مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کنید و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. ✅ به جهت تأکید اساتید اخلاق، دعاهای روزانه ماه رجب نیز به جدول مراقبه اضافه شده‌اند. 📚 منابع: 1️⃣ اقبال الاعمال 2️⃣ مفاتیح الجنان @HOWZAVIAN @Manahejj
💢 دوره بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی ✅ با دعوت از اساتید تراز اول حکمت و معرفت اسلامی 💠 مزایای شرکت در دوره: 1. برگزاری آنلاین و رایگان؛ 2. صدور گواهی پایان دوره؛ 3. راهیابی به دوره های پیشرفتۀ بعدی؛ 4. امکان طرح پرسش در فضای مجازی از اساتید. 🗓 مهلت ثبت نام تا 18 بهمن ✏️ ثبت نام از طریق: 🆔 @Imam_110 (أدمین) 📱 ۰۹۹۱۹۵۳۸۹۴۹ 🌐@Imam_Ali_11 ⏱ زمان برگزاری: از 19 بهمن تا 25 اسفند (پنج شنبه ها و جمعه ها، هر روز 60 دقیقه) 👈 جهت دریافت اطلاعات بیشتر به کانال موسّسه مراجعه فرمایید: @Imam_Ali_11 @HOWZAVIAN
💠 عشق عفیف! ✍ محمدصدرا مازنی ۱. سال‌های دور، آن زمان که تازه به قم آمده بودم و سطوح عالی را نزد اساتید ارجمندی شاگردی می‌کردم، با جوانی هم سن و سال خودم که در دانشگاه قم درس می‌خواند و به درس و بحث و فلسفه و عرفان علاقمند بود رفیق شدم. هر از گاهی فرصت صحبت و هم‌نشینی دست می‌داد. دریکی از گعده‌های دوستانه بحث به عشق و اشارات ابن سینا کشانده شد و از نمط نهم؛ آنجا که با مقامات العارفین اوج فهم عرفانی این فیلسوف نابغه به‌رخ کشیده می‌شود. به دل نشسته بود. در آن روزهای جوانی بارها کلام شیخ الرئیس را مرور کردم و آن را از بر شدم. چند شرح بر اشارات و نمط نهم را ملاحظه کردم. امشب با آن عزیز معاشرتی تلفنی نصیب شد. از آن دست معاشرت‌هایی که با تعداد کمی از دوستانم دارم. باب گفت‌وگوهای دلی که باز می‌شود متوجه زمان نمی‌شوی. او از «پاورقی» گفت و من از عیش مدامی که از آن روز نخستین به یادگار دارم یاد کردم. به او گفتم درباره عشق عفیف بوعلی می‌نویسم.... ۲. بوعلی در نمط هشتم از لذت و سعادت می‌گوید و دربرابر آن از لذت‌های نیرومندتری می‌نویسد. این لذت‌های متعالی زمانی حاصل می‌شود که موجود به کمالات خویش برسد. که اگر بدان‌ها برسد و در آنها سیر نماید عالی‌ترین لذت‌ها و سعادت‌ها نصیبش می‌شود. آنگاه در نمط نهم از مراتب و مقامات «عارفین» می‌گوید. یعنی از همان کمالات و مراتب و مقامات گفته می‌شود. اما آیا می‌توان در همین دنیا به آن کمالات رسید؟ به‌نگاه بوعلی افرادی در همین دنیا آن مقامات را طی می‌کنند! شیخ‌الرئیس سپس از داستان سلامان و ابسال می‌گوید و «سلامان» را مثلی برای ذات انسان و «ابسال» را مثلی برای درجات آدمی در عرفان معرفی می کند و آنگاه می‌گوید: «ثم انه ليحتاج الى الرياضة;؛ و الرياضة متوجهة الى ثلثة اغراض: الاول تنحية مادون الحق عن مستن الايثار، و الثانى تطويع النفس الامارة للنفس المطمئنة... و الثالث تلطيف السر للتنبه.» «پس از اين نوبت عمل و تمرين و رياضت می‌رسد. رياضت متوجه سه هدف است: اول دور كردن ماسوی از سر راه، دوم رام ساختن نفس اماره براى نفس مطمئنه، سوم نرم و لطيف ساختن باطن براى آگاهى.» شهید مطهری در شرحش می‌نویسد: «زهد به هدف اول از سه هدف رياضت كمك می‌کند (يعنى زهد سبب می‌شود كه موانع و شواغل و موجبات غفلت از سر راه برداشته شود) و اما هدف دوم (يعنى رام شدن نفس اماره براى نفس مطمئنه و پيدايش انتظام در درون و برطرف شدن آشفتگی‌هاى روانى) چند چيز است كه به آن كمك می‌کند. يكى عبادت، به شرط آنكه با حضور قلب و تفكر توام باشد. ديگر آواز خوش آهنگ مناسب با معانى روحانى كه تمركز ذهن ايجاد كند و سخنى را كه با آن ادا می‌شود (مثلا آيه قرآن كه تلاوت مى‏شود و يا دعا و مناجاتى كه قرائت می‌شود و يا شعر عرفانى كه خوانده می‌شود) در قلب نفوذ دهد. سوم سخنى پندآموز كه از گوينده‏اى پاكدل با بيانى فصيح و بليغ و لحنى نرم و نافذ و هيئتى راهنمايانه شنيده شود. نگاه من به هدف سوم معطوف بود؛ (يعنى نرم و لطيف و رقيق ساختن روح و بيرون كردن غلظت‌ها و خشونت‌ها از درون) آنچه به آن كمك می‌كند: اولی فکر و انديشه‏ لطيف و ظريف است (تصور معانى دقيق و انديشه‏هاى نازك و رقيق موجب ظرافت و رقت و لطافت روح می‌گردد ديگری عشق عفیف...». شارحان اشارات عشق عفیف را معنی کرده‌اند. آنها عشق توأم با عفت را عشق به شمائل و نه عشق به صورت شرح می‌کنند. عشق به صورت، عشق جزئی است و عشق به شمائل یعنی عشق به همه هستی و فهم عاشقانه نظم جهانی که تحت سرپرستی و تدبیر خالق جهان قرار دارند. عشق به هستی همه چیز را پرتوی از فروغ روی محبوب دانستن است. نوری که از ذات بر‌می‌تابد و کران تا کران را دربر می‌گیرد. در این حال چشم دل بینا می‌شود. «زیبایی» می‌بیند، اما نه لزوما در ساحلی دور دست یا دشت‌هایی فراخ و یا پنت‌هاوسی با چشم‌اندازی نامحدود و رؤیایی رو به دریا. چشمی که از دل ببیند، برای دیدن زیبایی دور و نزدیک نمی‌شناسد. زیبایی را می‌توان در نزدیکی‌ها دید، در زاغه‌ها جست. در دست‌های پینه‌بسته کارگر ساختمان یا پیشانی چروکیده پیرمردی سردوگرم روزگار چشیده و یا راننده تاکسی‌ای که زمستان و تابستان برای رزق حلال کار می‌کند و راضی است. می‌توان به جست‌وجوی زیبایی به دوردست‌ها خیره شد. عشق عفیف زیبا دیدن همه چیزهایی است که ازسوی خدا به ما روزی شد. با چنین عشقی همه رنج‌ها و مصائب زیبا دیده می‌شود و رضایتی از درون به قضای الهی دست می‌دهد‌: «و من جز زیبایی ندیدم». @HOWZAVIAN
غنیمتِ فرصت در اندیشه امام باقر(ع) ✍️ طاهر قلی‌زاده محمدی، استاد حوزه علمیه قم در طول زندگی تمامی انسان‌ها فرصت‌ها و لحظات نابی را می‌توان پیدا کرد که افراد بسته به توانایی‌هایی که دارند می‌توانند از آن فرصت‌ها کمال استفاده را ببرند و از طریق آنها به آنچه می‌خواهند برسند؛ فرصت‌هایی که ممکن است تکرار نشدنی باشد و دیگر پیش نیاید؛ فرصت‌هایی که از دست رفتنشان ضرر عظیمی را می‌تواند متوجّه انسان کند. بسیارند افرادی که در کهنسالی حسرت سنین جوانی را داشته و یا بیمارانی که با حسرت، وضعیت دوران سلامتی خود را بازگو می‌کنند و یا بسیار شنیده‌ایم کسانی که فرصت‌های خوبی را در امر ازدواج، انتخاب کار و یا رشته تحصیلی‌ای که می‌توانستند در آن موفق باشند از دست داده‌اند و امروز تنها با اندوه از آنها یاد می‌کنند. اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که بسیاری از حسرت‌های ذکر شده دیگر فایده‌ای نداشته و امکان جبران نخواهند داشت، لذا لزوم دقت و محافظت از فرصت‌های پیش‌رو و گرفتن تصمیم درست در زمان مواجهه با آنها از نکات ضروری‌ای است که نباید از آن غافل شد؛ البته باید به این نکته نیز توجه داشت که افراد در زمان مواجهه با بسیاری از فرصت‌ها مجال و وقت زیادی برای انتخاب نخواهند داشت و چه‌بسا در زمانی کوتاه که بعضاً توأم با فشارهای روحی، روانی و محیطی نیز ممکن است باشد، باید واکنش و تصمیم سریعی بگیرند که آن تصمیم تأثیرش می‌تواند تمام زندگی آنها را دستخوش تغییراتی اساسی قرار دهد. کم نیست موقعیت‌هایی که به انسان پیشنهاد داده می‌شود و او باید در کمترین زمان ممکن، عکس‌العمل و تصمیم مناسبی را نسبت به آن بگیرد و اعلام کند؛ در اینجا چه‌بسا حتی یک بله و یا خیر می‌تواند داشته‌های انسان را بر باد دهد و یا اسباب ترقّی و پیشرفت قابل توجهی را به وجود آورد. در این موقعیت بی‌شک فردی که از تجارب و اندوخته‌های فکری جامع‌تر و بی‌نقص‌تری برخوردار باشد می‌تواند تصمیمی بهتر را بگیرد و به مطلوبی صحیح و استوارتر دست یابد که لازمه تحقّق این تصمیم صحیح، استفاده درست و بهینه از زمان‌ها و اوقاتی است که تا به آن لحظه پشت‌ سر گذاشته است؛ لذا در احادیث بسیاری دستور به قدرشناسی نسبت به فرصت‌ها داده شده است. در همین راستا، امام باقر علیه‌السلام در حدیثی زیبا می‌فرماید: «إِیَّاکَ وَ التَّفْرِیطَ عِنْدَ إِمْکَانِ الْفُرْصَةِ فَإِنَّهُ مَیْدَانٌ یَجْرِی لِأَهْلِهِ بِالْخُسْرَان[1] مبادا فرصت‌هاى به دست آمده را از دست بدهى که در این میدان، آن که وقت را ضایع کند، زیان مى‌بیند.» بی‌شک کسی که دانش خود را افزایش داده و از تجارب گذشته خود و دیگران بهره‌مند شده و از زمان‌های زندگی‌اش درست استفاده کرده باشد در لحظات تصمیم‌گیری، تصمیمات بهتری را گرفته و از فرصت‌هایی که داشته است بهترین بهره را خواهد برد و از زیانی که در روایت به آن اشاره شده رهایی خواهد یافت. پس پیروزی برای کسی خواهد بود که از تک تک لحظاتی که در آن هست استفاده صحیح برده و در جهت افزایش دانسته‌ها و تجارب خود در تمام موقعیت‌هایی که در آن حضور دارد و زمان‌هایی که از عمرش می‌گذرد قدم برداشته باشد، چنان‌که در روایتی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام چنین تأکید می‌فرماید: «إنَّ عُمرَکَ وقتُکَ الّذی أنتَ فیهِ[2] عمر تو، همین وقت و زمانی است که هم‌اکنون در آن به سر می‌بری (آن را غنیمت بشمار)». لحظاتی که هرچند خود شاید موقعیت مستقلی نباشند اما استفاده صحیح از آنها به منزله دروازه‌ای خواهد بود که از طریق آن بتوان به منافع زیادی دست یافت و از هرگونه خسران و زیانی نجات پیدا کرد. [1] ـ بحارالأنوار ج ‏75 ص 165 [2] ـ غررالحکم حدیث 3023 @HOWZAVIAN