eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
433 ویدیو
167 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگی سراسر زیبا است.docx
27K
. 💠 فصل نِشا و نشأت ✍ محمد صدرا مازنی شروع هرکاری برایم شورانگیز بود؛ فصل نشای شالی به مزرعه می‌رفتیم. پرسه زدن در آب‌‌وگل(آن‌هم در زمینی که تازه شخم زده شده بود تا نشای شالی راحت‌تر شود)، به مساحت یکی دو هزار متر مربع برای خودش یک بازی هیجان‌انگیز در عالم کودکی به‌شمار می‌رفت، گاهی نیز در آب و گل واژگون می‌شدم. تمام تن و بدن و سروصورتم با گل استتار می‌شد. در لابلای انبوهی از گل‌ولای یک‌جفت چشم دیده می‌شد. راضی بودم. مدتی که می‌گذشت، همان کارهایی که شروعی زیبا داشت، دیگر برایم جاذبه نداشت! بیدار شدن برای رفتن به مزرعه سخت بود، مثل تجربه بیدارشدن در تاریکی صبح و راهی مدرسه شدن در روزهای سرد زمستان، آن‌هم در اضطراب موقعیتی که از فرط خستگی بازیِ کودکانه تکلیف شبت را ننوشته باشی! هرکار دیگر نیز وقتی از جنبه‌ی تفریحی‌اش خارج می‌شود، کسل‌کننده است. روزهای اول مدرسه همه چیز نو و تازه بود، دیدن رفقای قدیمی و پیداکردن دوستان جدید، کتاب جدید، معلم جدید، گاهی مدرسه‌ و کلاس و میز و نیمکت جدید. همه خوب بودند، چون جنبه سرگرمی‌ داشتند! اما همینکه قضیه جدی می‌شد، ملال می‌شدند! یادداشت «زندگی سراسر زیباست!» را بخوانید. @HOWZAVIAN
آدمی به هر میزان که از روبه‌رو شدن با شبهات واهمه دارد، در عقایدش متعصب است. ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
❤️ دل از من برد و روی از من نهان کرد ✍ علی خسروی دل از من برد و روی از من نهان کرد خدا را با که این بازی توان کرد؟ شب تنهائیم در قصد جان بود خیالش لطف‌های بی‌کران کرد چرا چون لاله خونین دل نباشم که با ما نرگس او، سر گران کرد در کوچستان شب تنهاترینم؛ در اشک‌هایم گم می‌شوم و نام خود را روی برگۀ فراموشی می‌نویسم، ساکن کوچۀ بی نشانی‌ام، آنجا که قامت آرزوها می‌شکند و آسمان تحفه‌ای از مهتاب نمی‌آورد. سرزمین توبه، شهرالله‌ اکبر، رمضان.. چه مشتاق بودم برای دیدار دوبارۀ  تو ..، تو که کبوتر قلب مرا تا آشیان دعای سحر می‌بری و چه گرم می‌تراود این سحرگاه آخرین، شعر بی‌پایان اشک بر گونه‌های من تا دوباره باز آیی؟! دُرّ شاهوار تقویم‌های قمری، دست‌نگهدار خدا برای آدم در لحظه‌های بی‌خبری. آمدی با آسمان نزول قرآن، از جاده‌ای که جبرئیل آمده بود، در شهرآشوب غصه‌های دنیا، بساط بهشت گشودی. آمدی نفس‌های ما را با تسبیح عوض کردی، آمدی هر خواب ما را عبای عبادت بر روی دوش نشاندی، آمدی با هر دعای سحر، آب گوارای عشق به ما تعارف کردی و در هر دیدار، برگۀ ملاقات‌مان با خدا را امضا کردی. اینک می‌روی رمضان! و ما چه مهجور و چه مغموم جای قدم‌هایت گل اشک می‌کاریم.. خداحافظ رمضان! ماه محبوب خدا؛ ماه ضیافت، ماه عبادت، سرمۀ دل‌ربای چشمان اسلام، غُررالایام.. خداحافظ رمضان! خداحافظ هم‌نشین دل‌نشینم. من بودم و یک ماه تمام قَمری، قُمری قلب شکسته‌ام، گناهان کم شده‌ام. خداحافظ شهر صیام که هر شب من بودم و تو بودی و جشنوارۀ گل‌های کربلا، روضۀ اباعبدالله(ع)، بهشت بی‌تکراری بنام افتتاح، ابوحمزه، مجیر ، جوشن کبیر.. «مناجات باخدا»! خداحافظ ماه عروج علی(ع)، که وقتی عِطر ریحان تو بر مشام جانم پیچید سرشار از شعف شدم، چون کودکان بالا و پائین پریدم! اکنون لحظۀ وداع هم بگذار چون کودکان گریه کنم و خودم را بر زمین دلتنگی تو بکوبم! ..السّلامُ علیَکَ مِن مُجاوِر رقّت فیه القلوب، وَ قلّت فیهِ الذُنُوب... السَلامُ علیَکَ مِن شَهر لا تُنافِسُهُ الایام... السَلامُ علیکَ مِن مطلوبٌ قبلَ وَقتهِ، و مَحزونٌ علیه قَبلَ فوتهِ... @HOWZAVIAN
محمدمهدی دستورانی و اما جمعیت انبوه مردمی که برای اقامه‌ی نماز عید فطر در سراسر کشور (خصوصا مصلی تهران به امامت حضرت‌آقا، مشهد، قم) آمده بودند و تصویر همگی‌شان هم در رسانه‌ها ضبط شده؛ ظاهرا هیچ کدام از این‌ها، جزو «مردم» حساب نمی‌شوند. جمعیت به این زیادی، لیاقت ندارند که آن افراد به ظاهر آزادی‌خواه، نام «مردم» را رویشان بگذارند. باید حتما یک شلوغ‌کاری به دست اینها صورت بگیرد که آزادی‌خواهان، متوجه این جمعیت باشند... و الا این‌ها مردم نیستند؛ و ظاهرا هنوز هم مردم ایران، دیگر دین و اعتقادی نمی‌خواهند. من که نمی‌توانم این هجمه از «خود را به کوری زدن» را هضم کنم. و متاسفانه گاهی ما هم تحت تاثیر هجمه‌های تبلیغاتی این «آزادی‌خواهان» قرار می‌گیریم و غصه‌ی بی‌دینی مردم را می‌خوریم! @HOWZAVIAN
🟢 امیرمؤمنان علیه السلام و مواجهه با بی‌حیایی زنان ✍ دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم نوشت: 🔸یکی از مهم‌ترین عوامل «بی‌عفتی» و بی‌حیایی زنان و دختران، «بی‌غیرتی» مردان و همسران آنها است. به همین دلیل، شیاطین انس و جن همواره پیش از آنکه مستقیماً زنان را دعوت به بی‌حیایی و برهنگی و بی‌عفتی کنند، غیرت و فضیلت دفاع از ناموس را از مردان می‌ستانند. وقتی غیرت یعنی «نیروی دفاع از ارزش‌ها» را از مردان گرفتند، به راحتی می‌توانند بی‌عفتی و بی‌حیایی در زنان را رواج دهند. 🔹قرآن کریم هم در تشریح راهبرد فرعون برای استیلای بر جامعه و «توسعه فساد» ابتدا مسأله «غیرت‌زدایی» از مردان و پسران را مطرح می‌کند: «يُذَبِّحُ أَبْناءَهُم» و سپس «حیازدایی» از زنان را بیان می‌کند: «وَ يَسْتَحْيي‏ نِساءَهُمْ» (قصص، آیه۴) 🔻به همین دلیل است که علیه السلام نیز در دوران حکومت خود، وقتی از رفتارهای هنجارشکنانه و خارج از چهارچوب برخی از زنان و دختران عراق و کوفه مطلع شد، به جای سرزنش مستقیم زنان، به مردان و همسران آنان نهیب زد و فرمود چرا غیرت‌ نمی‌ورزید؟ چرا اجازه می‌دهید زنان و دختران‌تان چنین کنند؟! «يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؛ اى اهل عراق، شنيده‏ام كه زنان شما در راه‏ها با مردان برخورد مى‏كنند (به يك ديگر شانه مى‏زنند) آيا خجالت نمى‏كشيد؟» براساس نقلی دیگر آن حضرت فرمودند: «أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوجَ؛ و فرمود: آيا شرم نمى‏كنيد و به غيرت نمى‏آييد كه زنان شما به بازارها مى‏روند و با مردهاى كفّار شانه به هم مى‏زنند و مزاحمت ايجاد مى‏كنند.» 🔸خدا رحمت کند را چه زیبا رابطه بی‌غیرتی مردان و بی‌عفتی زنان را تشریح کرده‌اند: «اگر زنى آلوده شد، مردْ ديگر نمى‏تواند ادعاى شرافت كند، ... زن در جهات عفتى، ناموس مرد است ... يعنى اگر زنى- العياذ باللَّه- در مسائل عفت آلودگى داشته باشد دامن مرد آلوده مى‏شود، ... قرآن مى‏گويد: «خبيثات مال خبيثين است». زن‌هاى ناپاك مال مردان ناپاك است و زنان پاك مال مردان پاك است، اين ناظر به پاكى ناموسى است؛ يعنى مردِ ناپاك است كه غيرت را از دست مى‏دهد و زن ناپاك را مى‏پذيرد و ناراحت نيست كه زنش ناپاك باشد، ولى مرد پاك امكان ندارد كه زن ناپاك را بپذيرد. اين است كه طبعاً يك نوع انتخاب صورت مى‏گيرد. اين بيانِ حكم شرعى نيست، بلكه قرآن يك قانون طبيعى را بيان مى‏كند: طبعاً اين طور است كه پاك‌ها سراغ پاك‌ها مى‏روند و ناپاك‌ها سراغ ناپاك‌ها.» (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۲۶، آشنایی با قرآن(۴)، ص۴۳۲-۴۳۳) @HOWZAVIAN
⁉️ دیالکتیک «شکّ و شرک» ✍ دکتر حبیب الله بابایی نوشت: بنیان تمدن توحیدی بر پایۀ شکّ نیست بر پایۀ ایمان است، ایمانی بر بنیان معرفت توحیدی. توسعۀ فرهنگ شکّ و تعمیق آن و تردید در باورهای فطری، اخلاقی و دینی، زمینه را نه برای تمدن خواهد گشود و نه برای توحید. تمدن را با نوعی از گسست عمیق فرهنگی مواجه خواهد کرد و توحید را هم به سمت کفر و شرک خواهد کشانید.اساسا با توسعۀ شکّ و تردید در جامعه به جای تمدن توحیدی، جامعه‌ای مشحون از شِرک متراکم و پاره‌پاره خواهیم داشت. در نسبت بین «شک» و «شرک» برای نمونه می‌توان آیات 21 تا 26 سورۀ قاف را مورد تأمل قرار داد بویژه آنجا که می‌فرماید: مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُرِيبٍ ﴿۲۵﴾ الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ ﴿۲۶﴾ [هر] بازدارنده از خيرى [هر] متجاوز شكاكى (۲۵) كه با خداوند خدايى ديگر قرار داد [اى دو فرشته] او را در عذاب شديد فرو افكنيد (۲۶). اجمالا در این آیات نسبتی وجود دارد بین «شک انکاری» و «شرک». آنجا که شک‌ورزی موجب دوری انسان از توحید و ارتکاب نوعی از شرک در فکر و فرهنگ خود می‌شود و آنجا که شرک‌ورزی در رفتار و عقیده، راه را برای تردید‌های بیشتر و بلکه شکّ‌های غیراخلاقیِ مضاعف هموار می‌کند. دیدن این دیالکتیک بین «شکّ» و «شِرک» یکی از موضوعات بسیار بنیادین در فهم ماهیت تمدن توحیدی و تفاوت آن با تمدن‌های غیرتوحیدی است. @@ گفتنی است آنچه در این تأملات قرآنی در باب «شکّ» مطرح شد صرفا در آمدی بود برای تفکر در موضوع «شکّ فرهنگی» و «فرهنگ ایمانی» و جایگاه تمدنی آن در دو سویۀ تمدن اسلامی و تمدن سکولار غرب. تفصیل این موضوع را باید جایی دیگر پی گرفت.... در این باره👈 در این صفحه @HOWZAVIAN
. تبیین در لبنان حضور تبلیغی دکتر علی صالحی، دانش آموخته دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدیر کانون نویسندگان حوزوی(مدادالفضلاء) شعبه خراسان در مجامع آموزشی و فرهنگی و دینی لبنان نشست دبیران کانون نویسندگان حوزوی در قالب تماس تصویری با حجت الاسلام صالحی برگزار و بر روایت دقیق از وضعیت لبنان و جایگاه ایران در آن کشور تأکید شد. همچنین در این نشست، روایت‌نویسی از خلأهای مهم در سفر تبلیغی طلاب بیان شد که ضرورت دارد در این زمینه سیاستگذاری نظام تبلیغی کشور متناسب با عصر رسانه به‌روزرسانی شود. @HOWZAVIAN
💠 خیابان‌های مقاومت در لبنان ✍️ علی صالحی، دکتری علوم قرآن و حديث تازه به فرودگاه بیروت رسیدم، رأس ساعت ٣٠: ١١ ظهر به وقت بيروت در روز ١٥ ماه مبارك رمضان مورخه ١٤٠٣/١/٧ سوار ماشین شدم و در حین مسیر، چشمانم به تابلوی جاده الامام الخمینی(ره) افتاد، احساس شعف و شادمانی کردم. دیدن تصاویر امام خمینی و رهبر انقلاب، امام موسی صدر و سید حسن نصرالله و تندیس شهید سلیمانی چشمان مرا به خود جلب کرد. این بار هم احساسی از جنس عزت. لبنان غنی و عظیم است؛ اما نه فقط به دریای بزرگ مدیترانه یا به کوه‌های برفراشته یا قصرهای چند ستاره بلکه چون مردمی به وسعت دریا و به استقامت کوه‌ها و به درخشانی ستاره‌ها دارد. مردم لبنان، مردم بسیار مهربان و لهجه لبنانی، لهجه بسیار دلنشین و دوست داشتنی است. واژه‌هایی مانند «هلا هلا»، «حبیب البی» و «شو بدک» و «تئبرنی» همچنان گوش مرا می‌نوازد. براستی در توصیف اینجا باید گفت: «لبنان یعنی بَلد الحُب»، «یعنی بَلد المُقاوَمه» «لبنان بَلد الحِضاره». جالب این است که لبنانی‌ها، کشور ایران را بسیار دوست دارند. در نگاه آنان، ایران کشوری مقتدر، دارای رهبری حکیم و مردمی بصیر است. اگر چه از کم‌لطفی خواص گله دارند؛ اما ایران را ام القرای جهان اسلام می‌دانند. پایان بخش نخست | ادامه دارد... @HOWZAVIAN
. 🔴 دروغ افول دینداری صفحه دکتر اولیایی در ✍️ ویراستی @HOWZAVIAN
🗞 معرفی مجموعه یادداشت‌ ✍️ محمدمهدی حسین‌زاده 1️⃣ پیشنهادی به علاقه‌مندان اندیشه معارفی رهبر معظم انقلاب https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/847 2️⃣ مساله‌ی تبلیغ در نبرد تمدنی https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/964 3️⃣ نخبه کیست؟ شاخص نخبگی چیست؟ (تحلیلی بر اساس سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار نخبگان) https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/886 4️⃣ علوی بروجردی و اعلام موضع نسبت به مسئله فلسطین https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/949 5️⃣ آکتور حوزوی https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/1001 @HOWZAVIAN
. 👥شما هم می‌توانید هر ماه بسته یادداشتی خود را برای معرفی به تحریریه نویسندگان حوزوی ارائه دهید. 👤ارسال به @rahil1357