eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
چوب دستی یا رمی جمره 🔸از دیروز رمی جمره ابوابراهیم مهمترین خبر دنیا شده است. چوب دستی که در آخرین لحظات عمر با برکت و مجاهدانه خود در میدان نبرد و مجاهدت به سمت ریز پرنده اسرائیلی توسط این ابر قهرمان پرتاب شد، در حکم رمی جمره ی ابراهیم خلیل بود. 🔹رمی جمره ای که تا این زمان، نماد مبارزه و نفرت مسلمین جهان از شیطان و نمادهای شیطانی شد و همه ساله در موسم حج انجام میگیرد. ♦دیروز ابراهیم با سنگ ریزه به سراغ شیطان رفت و امروز ابوابراهیم با چوب دستی. 🔸شک نداریم که این حرکت آغازی دوباره برای فرزندان ابراهیم در محور مقاومت است تا برای نابودی رژیم حرام زاده صهیون تا پای جان مجاهدت کنند. این چوب دستی عصای موسایی خواهد شد در دستان فرزندان یحیی برای نابودی شیطان. 🔸شهید سنوار ایستاده شهید شد و تا آخرین نفس از مبارزه و جهاد دست برنداشت. باشد که ماهم به وظیفه شرعی خود در ضربه زدن به اسرائیل تا پای جان بایستیم و هرگز تسلیم نشویم. به امید نابودی رژیم منحوس و برافراشته شدن پرچم اسلام در عالم. ✍ مُحَمَّدْ جَواد طَهْمٰاسِبٖی @howzavian_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای دیو پلید، با توام ای خونخوار ای کشتی‌ طوفان زده‌ی بی‌مقدار آزادی قدسِ مابه حق، نزدیک است با خون خودش نوشت،یحیی سنوار. (سایه) @shaeranehowzavi
میرباقری؛ تئوریسین جنگ یا مبتکر راهبردی مقاومت؟ ✍️سجاد انجم‌شعاع وقتی به خط تخریبی اصلاحات علیه نگاه می‌کنیم، مسأله فقط یک تقابل فکری یا اختلاف سیاسی نیست؛ بلکه این، نبرد عمیق‌تری است میان گفتمان عزت‌محور مقاومت و گفتمان سرسپردگی به نظم جهانی لیبرال. برخی، با همه شعارهایشان، خود در واقع مأموران تثبیت نظم سلطه هستند که هرگونه ندای استقلال و مقاومت را مزاحم منافع اربابانشان می‌دانند. توهین به میرباقری نه از سر جهل، بلکه تلاشی هوشمندانه برای خلع سلاح معنوی ملت است. و آن‌ها می‌دانند که شکست گفتمان انقلابی مقاومت، تنها در میدان جنگ نیست؛ بلکه در تسخیر ذهن‌هاست. این پروژه، بخشی از یک طراحی کلان در جغرافیای سیاسی جهان اسلام است؛ جریانی که با نئولیبرالیسم داخلی آمیخته شده، تلاش دارد تا جبهه مقاومت را از درون فرسوده کند. روزنامه‌هایی چون ، نماینده تفکری هستند که مفهوم "پیشرفت" را نه در تحقق آرمان‌های بومی و مقاومتی، بلکه در هضم شدن در ساختارهای استعماری جهانی می‌بیند. و این همان خودفریبی‌ای است که به قیمت فروپاشی هویت ملی و دینی تمام خواهد شد. این جریانات، مأموران پروژه اند که می‌خواهند جامعه را به سوی پذیرش منطق سلطه‌گری جهانی سوق دهند. حمله به شخصیت‌های مقاوم، نه برای حذف یک فرد، بلکه برای تخریب بنیان‌های فکری و عقیدتی مقاومتی است که سد راه منافع غربی‌ها شده است. این جماعت، با نقاب مدرنیته و شعارهای توخالی، در واقع حاملان گفتمانی‌اند که عمیقاً در خدمت جهانی‌سازیِ نابرابری و تسلیم فرهنگی است. هدفشان نه فقط تخریب یک چهره، بلکه ایجاد گسست در روح مقاومت ملت است. آنان به‌دنبال آن‌اند که مقاومت را در اذهان عمومی به‌عنوان عنصر خشونت‌طلب و جنگ‌افروز معرفی کنند، در حالی‌که خود بزرگ‌ترین مدافعان جنگ نرم سلطه‌گران غربی‌اند. که گویی سرسپردگان شومِ سازش با دشمنان این خاک‌اند، در توهین به و معماران مقاومت، درصدد تخریب سنگرهای عزت ملی‌اند. اما تاریخ به یاد خواهد داشت که این سست‌عنصران در برابر طوفان اراده ملت، جز خس و خاشاک نیستند. @HOWZAVIAN_kerman
♦️ مکتب و میدان مقاومت 🔹 سلاح شهدایی همچون یحیی سنوار امتداد قلم علمایی همچون آیت الله میرباقری است که در میدان معرکه از اسلام و مسلمین دفاع می‌کند. 🔸 تخریب‌گران علمای مکتب اسلام در داخل چه بدانند و چه ندانند با قاتلان سفاک و صهیونیست شهید سنوار هم داستان و هم عاقبت هستند. ✍️ حسین کاوه @HOWZAVIAN
🔴 فنون مهدی نصیری ✍️علی اسفندیار سال‌های اول طلبگی که از نوشته‌های نصیری در کیهان و مجله نیستان و ... می‌خواندم، او را الگوی «فنون بلاغت» دیدم. قلم می‌چرخاند و از اسلام ناب دفاع می‌کرد، روان و گویا از مهدویت می‌گفت و در برابر انحراف و کژی می‌نوشت. اینجا کاری به کند و تند رفتن وی ندارم که باید از سوی اندیشمندان و تحلیلگران برای نسل آینده انقلاب به ویژه در حوزه تربیت رسانه‌ای جوانان، شفاف‌سازی و گره‌گشایی شود. این روزها از نظر طهارت زبانی از مهدی نصیری دهه هفتاد خبری نیست، خبری از پویایی و استقلال فکرش‌اش... نصیریِ اکنون، برایم مجموعه‎ای است از «فنون بلاهت». @howzavian_tehran
📌تازه‌ترین یادداشت‌ها و مواضع 🔆 فعالیت نویسندگان حوزوی در تحریریه تحلیلی رحا مدیا ............................................. قدرت ایمان در مواجهه با چالش‌های تاریخی دکتر دانیال بصیر به‌جای تسلیم شدن در برابر چالش‌ها و احساسات منفی، باید به یاد داشته باشیم که لحظه‌های بحرانی نه‌تنها آزمونی برای ایمان ما هستند بلکه فرصتی برای رشد و پیشرفت شخصی و جمعی نیز به‌شمار می‌روند. با ایستادگی و تقویت ایمان خود، می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم و نه‌تنها به نفع خود بلکه به نفع جامعه‌ای که به آن تعلق داریم، قدم برداریم. https://rahamedia.net/?p=5805 ************ نقدی بر گفتمان رادیکال و شتاب‌زده سجاد انجم‌شعاع، محمدعرفان‌ خانی گفتمان شتاب‌زده، که معمولاً بر پایه قرائت‌های سطحی و غیرعلمی از مفاهیم دینی و انقلابی بنا می‌شود، به‌طرز آشکاری از استراتژی‌های «کلان‌نگر» و «مدبرانه» فاصله می‌گیرد. این جریان، با تأکید غیرعقلانی بر ضرورت «سرعت و فوریت» در تصمیم‌گیری‌ها، اصول بنیادین حکمرانی و دیپلماسی را قربانی مصلحت‌های آنی می‌کند. https://rahamedia.net/?p=5762 ************ فاشیسم یهودی؛ برده‌داری پنهان سپهر کامیاب در تفاوت میان ادیان توحیدی، بالاتفاق همگان به تبلیغی بودن اسلام و مسیحیت و موروثی بودن یهودیت و ضد تبلیغ بودن آن اذعان دارند. اما سؤال اینجاست که اگر یهودیت برای حقانیت خود، تبلیغ نمی‌کند و نژادش را نژادی برتر می‌داند، چرا نظام جهانی هم‌نوای با منافع او در حرکت است؟ https://rahamedia.net/?p=5782 ************ قدرت‌‌نمایی حزب‌الله لبنان بعد از شهادت سید مقاومت محمد ملک‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه CNN ضمن مروری بر ترورهای پیشین رژیم صهیونیستی که به شهادت فرماندهان بزرگ مقاومت مثل، سردار سلیمانی، عماد مغنیه، شیخ احمد یاسین و… منجر شده‌اند، اعتراف می‌کند: «این ترورها نه‌تنها باعث تضعیف مقاومت نشده بلکه باعث قدرتمندتر شدن آن نیز شده‌است.» https://rahamedia.net/?p=5779 ************ مهدی نصیری محصول چیست؟ حجت الاسلام مرتضی روحانی، دکتری فلسفه دین راستش نوشتن این متن، تحلیل شخصیت مهدی نصیری و عاقبت او نیست؛ بلکه تذکری به خودمان است که بدانیم در جهان دینداری معادلات خدا خیلی پیچیده‌تر از چیزی است که ما گمان می‌کنیم توهین کردن به بزرگان دین و پیشوایان جهاد و شهادت رگ غیرت خدا را می‌جنباند، خدا غیور است اجازه توهین به اولیائش و مجاهدینش را نمی‌دهد. https://rahamedia.net/?p=5774 ************ فقه مقاومت و تبیین دکترین هسته‌ای گفتگو با عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دکتر ایزدهی گفت: چطور شد به‌محض اینکه انقلاب کردیم همه بر ما شوریدند؟ ما با کسی جنگ کردیم؟ منفعت کسی را تهدید کردیم؟ نه. ما شعار دادیم. یک شعاری دادیم که شعار توحیدی و الهی است. آن منطق امام(ره) در مردم‌سالاری دینی و در معنویت و مردم این نظام را حفظ کردند و باقی ماند. استمرار و استقرار آن، موجب شد که آنها همچنان برآشوبند. https://rahamedia.net/?p=5802 ************ یک نکته درباره ورزش قهرمانی زنان زهرا راد زیست انسان مؤمن انقلابی در جهان مدرن، اقتضائاتی دارد که به‌دلایل متعدد بروزات جهانی در عرصه‌های نمادین قدرت برایش ضروری است. حضور زنان در میادین ورزشی سیاست کلان جمهوری اسلامی است که توسط رهبری معظم به‌عنوان فقیه سیاست‌گذار به‌عنوان وجه اجتماعی _تمدنی زن انقلاب اسلامی برای جهانیان الگوپردازی می‌شود. https://rahamedia.net/?p=5795 ************ کینه چهل‌ساله! علی رشیدی، فعال رسانه‌ای روزنامه هم‌میهن فارغ از چنگ‌زنی بر صورت رهبران فکریِ انقلابی، در تکاپوی این است که قشر روحانیت را نیز در برابر هم قرار دهد. بدین معنا که مصاحبه با «روحانیت توئیتریسمِ اصلاح‌طلب» را در مقابل گفتمان آیت‌الله میرباقری قرار دهد تا به مخاطب بفهماند که نگاه به اسلام، زیستی اومانیسمی، تن‌پرور و استکبارزده است نه نگاهی آرمان‌گرا، تحول‌خواه و مقاوم.‌ https://rahamedia.net/?p=5790 @howzavian
📌 منطق بنیادین «نظریه مقاومت» ۱ از ۳ ✍️سیدمهدی موسوی 🔹نظریه مقاومت، یکی از اصول جاودان نظام اندیشه اسلامی و از محورهای مهم مکتب فکری انقلاب اسلامی و نظام فکری امام خمینی (رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری (دامت برکاته) است و در نسبت با کل اندیشه‌ی ایشان باید فهم وتفسیر شود. 🔸در منطق قرآن و روایات و دستگاه اجتهادی امام و رهبری، جوهره انسان، فطرت کمال‌جویی تنفر از نقص است و همین اساس انسانیت و بنیان رستگاری است. همه ادیان الهی و مذاهب اسلامی آمده‌اند تا گوهره وجودی انسان راکه فطرت کمال‌مطلق‌خواه است شکوفا سازند و زمینه تحقق کلمه «توحید» را فراهم کنند؛ چرا که توحید مصداق تام و اتم فطرت کمال‌خواهی و تنفر از نقص است. «توحید نفی عبودیت غیر خداست» و این جز از طریق «قیام لله» و «مجاهدت فی سبیل‌الله» در همه شئون حیات بشر ممکن نشود. 🔹«قیام لله» برای شکوفایی فطرت الهی همه‌ی انسان‌ها و تحقق توحید و عدالت بر جهان، پایه‌ای‌ترین مبنای «مقاومت» است. مقاومت و ایستادگی در برابر هر سختی و دشمنی، در برابر هرگونه ظلم و پلشتی، تنفر علمی و عملی از هر نقص و محدودیتی است. براین اساس «مقاومت» مقتضای فطرت همه‌ی انسان‌هاست و از ح‍ُسن ذاتی برخوردار است و عقل همگان به حُسن و ضرورت آن معترف است و هیچ انسان منصفی با آن مخالفت ندارد بلکه آن را «حق» بشریت می‌شمارد و همگان را «مسئول» اقامه آن می‌داند. 🔹همچنین «مقاومت» و «جهاد» از جمله احکام الهی همه‌ی ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی است و خداوند متعال آن را از همگان خواسته است و حکم الهی بر همه‌ی انسان‌ها اعم از مذهبی و غیر مذهبی مستقر شده است. از این‌رو، «مقاومت» یک «مسئولیت اجتماعی» همگانی است و اختصاصی به به هیچ فرد و گروه مذهبی و غیر مذهبی ندارد. و هر کس به اندازه توان و قدرتی که توانسته کسب کند می‌بایست اقدام کند خداوند می‌فرماید: «خداوند هیچ کس را، جز به اندازه توانایی‌اش، تکلیف نمی‏کند.» 🔸 بنابراین اصل «مقاومت» و «دفاع از حقوق خود» و جهاد علیه ظالمان و قاصبان حقوق افراد و ملتها، یک اصل عقلانی و منطقی و جهانی است و اختصاص به هیچ گروه و مذهبی ندارد و هر کس باید به اندازه مقدورات فکری، جسمی و اجتماعی خود، برای آن قدرت لازم را به دست بیاورد و به رسالت انسانی، عقلی و الهی خود عمل کند. 🔹 هر کس که با این مبنا، اقدامی انجام دهد او مجاهد است و عمل او نزد خداوند متعال محفوظ است و براساس نوع اعتقادات و سبک زندگیش به او پاداش می‌دهد که ما از میزان و نحوه‌ی آن مطلع نیستیم و باید آن را به خداوند متعال بسپاریم. اما تعظیم، تجلیل و تکریم از چنین مجاهدانی در این دنیا، بحسب زحمات و مجاهدت‌های که داشته است وظیفه‌ی همه انسانها و دولت‌هاست وتعیین کننده خطمشئ مسیر تکاملی بشریت و نشان دهنده‌ی الگوها و اسوه‌های نسل‌های آینده است. 🔸 علاوه بر این براساس فقه شیعه، هر انسانی که برای حمایت از جامعه‌ی اسلامی و دفاع از معارف توحیدی و اعتلای کلمةالله با دشمنان بجنگد و در این راه کشته شود و یا در صحنه نبرد، انسان بی‌گناهی کشته شود، «شهید» محسوب و احکام فقهی شهید براو جاری می‌شود و دولت اسلامی موظف با تکریم و تعظیم او بازماندگان اوست. اما درباره اجر اخروی و جایگاه معنوی همه‌ی شهدا در قیامت هیچ گونه اظهار نظری نمی‌توان داشت وآن اختصاص به خداوند متعال و معصومین «علیهم‌السلام» دارد و ورود به این گونه مباحثات، خروج از بحث علمی و الهیاتی و افتادن در دام مغالطات و فرقه‌گرایی های خطرناک است. 🔹 براساس منطق قرآنی و مکتب فکری انقلاب اسلامی آنچه مهم است اجماع جهانی مستضعفان عالم از هر مذهبی بر پایه فطرت علیه ظلم و بی‌عدالتی است که موجبات رحمت الهی را فراهم می‌سازد. لذا وحدت اسلامی پیش شرط شکل گیری جبهه مقاومت است. نظریه‌پرداز بی‌بدیل و معمار بزرگ «مقاومت»، و رهبرجبهه مستضعفان، فیلسوف الهی، عارف ربانی و فقیه کم‌نظیر حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) در این‌باره می‌فرماید: «مستضعفین جهان، چه آنها که زیر سلطۀ امریکا وچه آنها که زیر سلطۀ سایر‏‎ ‎‏قدرتمندان هستند اگر بیدار نشوند و دستشان را به هم ندهند و قیام نکنند، سلطه های‏‎ ‎‏شیطانی رفع نخواهد شد. همه باید کوشش کنیم که وحدت بین مستضعفان درهر‏‎ ‎‏مسلک ومذهبی که باشند، تحقق پیدا کند که اگر خدای پیدا شود، این‏‎ ‎‏دو قطب مستکبر شرق و غرب مانند سرطان همه را به هلاکت خواهند رساند. ماعازم‏‎ ‎‏هستیم که تمام سلطه ها را نابود سازیم، وشما هم کوشش کنید که ملتها رابا حق همراه‏‎ ‎‏کنید و آنچه مهم است این است که شما درمذهب خود وما در مذهب خودمان اخلاص‏‎ ‎‏را حفظ وبه خدای تبارک وتعالی اعتماد داشته باشیم تا عنایت او شامل حال ما باشد و ما‏‎ ‎‏را از تحت این سلطه‌ها خارج سازد.»(صحیفه امام،ج۱۷،ص۴۲۹) @howzavian_lorestan
آیت الله مهدوی‌کنی علیه «سکولاریسم اخلاقی»حجت الاسلام ابراهیم شریفی نوشت: سلوک رفتاری آیت‌الله مهدوی‌کنی نوعی «نه گفتن به سکولاریسم اخلاقی» بود. از آنجایی که برخی از متدینین و روحانیون از ورود به عرصه‌های اجتماعی و سیاسی پروا و اکراه دارند و نمود اخلاقی بودن را در سلوک فردی می‌دانند و مدیریت‌های کلان اجتماعی را دور از شأن روحانیت تلقی می‌کنند؛ امام راحل و شاگردان ایشان، خط بطلانی بر این باور کشیدند. ادامه مطلب در سایت «رحا مدیا»👇 https://rahamedia.net/?p=5833 @howzavian_westazarbaijan
🟡 الهیات ورزش ◻️چند پرسش پژوهشی، به مناسبت هفته تربیت بدنی ✍️ احمدحسین شریفی مسأله ورزش، به ویژه ورزش قهرمانی، از مسائل چند وجهی و چند بعدی است. مسائل بسیار متنوع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، جسمی، روحی، اخلاقی و دینی دارد. مع الاسف محققان و پژوهشگران ما نیز کمتر به این مهم پرداخته‌اند. علیرغم آنکه وزارت‌خانه‌ای برای این منظور با عنوان «وزارت ورزش و جوانان» تشکیل شده است و ساختاری عریض و طویل نیز برای آن شکل گرفته است، سوگمندانه باید گفت در عرصه اخلاق و فرهنگ ورزش کاملاً منفعلانه عمل می‌کنیم. در این زمینه سخن برای گفتن و مسأله برای طرح کردن فراوان است. در این مختصر چند پرسش پژوهشی را برای علاقمندان به پژوهش‌های کاربردی و پژوهش در عرصه نیازمندی‌های کشور، مطرح می‌کنم. امیدوارم مفید و مؤثر واقع شود: یک. رابطة ميان نظريات اخلاق هنجاري و اخلاق ورزش چگونه است؟ فی المثل، «غايت‌گرايی» چه مدلي از اخلاق ورزش را پديد می‌آورد؟ «وظيفه‌گرايی» چه نوع مدلی از اخلاق ورزش را شکل می‌دهد؟ و «فضیلت‌گرایی» چطور؟ دو. اصول اخلاقی حاکم بر ورزش و ورزشکاران را از کجا بايد به دست آورد؟ سه. آيا موازين اخلاقی در ورزش‌های قهرمانی با ورزش‌های غيرقهرمانی متفاوت است؟ مثلاً آيا می‌توان خطای عمد را در ورزش قهرمانی موجه دانست؟ چهار. حدود و ثغور «جوانمردی در ورزش» تا کجا است؟ زمانی که بازيکن تيم مقابل يا ورزشکار مقابل ما دچار مشکل جسمی می‌شود وظيفه‌ی اخلاقی ما چيست؟ آيا در همه‌ی شرايط بايد بازی را متوقف کنيم؟ پنج. جايگاه «خشونت در ورزش» تا کجا است؟ اگر در جايی بکارگيری خشونتی جزئی موجب پيروزی تيم ما و در نتيجه شادی يک ملت شود، آيا کاری غيراخلاقی صورت گرفته است؟ شش. جايگاه «مکر و حيله‌گری و فريب‌کاری در ورزش» تا کجا است؟ آيا ورزش نيز همچون جنگ است که فريب‌کاری در آن موجه است؟ آيا می‌توان گفت که مکر و حيله‌گری در ذات برخی از ورزش‌های قهرمانی نهفته است و اگر کسی مکار و حيله‌گر نباشد هرگز نمی‌تواند ورزشکاری حرفه‌ای شود؟ يا آنکه مکاری و فريب‌کاری جزء تدبير تلقی می‌شود؟ هفت. در صورت انجام خطايی بر روی حريف که منجر به نقص عضو او يا معيوب شدن عضوی از اعضای بدن او شود، وظيفه‌ی اخلاقی چيست؟ هشت. آيا می‌توان با ورزشکار به عنوان يک کالا معامله کرد و او را مورد خريد و فروش قرار داد؟ نه. آيا ورزش‌کاران می‌توانند خود را به عنوان برچسب يا مارکی‌ برای فروش در معرض کارخانه‌داران و توليد کنندگان قرار دهند؟ به عنوان مثال، به عنوان برچسب فروش نوعی‌ مواد روان‌گردان يا نيروزا يا مواد مخدر؟ ده. آيا يک ورزشکار بايد کاملاً تسليم باشگاه ورزشی خود باشد؟ روابط ميان ورزشکاران و صاحبان باشگاه و مديران فنی و مربيان به چه صورت بايد باشد؟ یازده. ارتباط ورزشکار با داور يا کميته‌ی داوران به چه صورت بايد باشد؟ دوازده. وظايف اخلاقی هواداران و تماشاچيان، به هنگام برد یا باخت تیم یا ورزشکار محبوبشان چيست و چگونه باید باشد؟ @howzavian_hamedan
🔘 جنگ روانی ✍️علی اسدی در صفحه سواد رسانه نوشت: ▫️این روزها اسرائیل به کمک رسانه های همسو، در کنار جنگ نظامی، جنگ روانی شدیدی علیه جبهه مقاومت به راه انداخته است. گاهی خیلی از افراد به سبب عدم آگاهی لازم ناخواسته به ابزار جنگ روانی دشمن تبدیل شده و به آن کمک می کنند. ▫️جنگ روانی، مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که با هدف تاثیرگذاری بر باورها، نگرش‌ها و رفتار افراد و گروه‌ها برای دستیابی به اهداف خاص انجام می‌شود. این جنگ، به جای استفاده از زور فیزیکی، از ابزارهای روانی و تبلیغاتی بهره می‌برد. انواع مختلفی از جنگ روانی وجود دارد که هر کدام با هدف و روش‌های خاص خود اجرا می‌شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین انواع جنگ روانی می‌پردازیم: 1️⃣ جنگ روانی استراتژیک: هدف: تاثیرگذاری بر افکار عمومی یک ملت یا یک منطقه در درازمدت و ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی. روش‌ها: استفاده از رسانه‌های جمعی، آموزش، فرهنگ، و دین برای تغییر هویت ملی، ارزش‌ها و باورهای مردم. 2️⃣جنگ روانی عملیاتی: هدف: تاثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت دشمن یا متحدان بالقوه در یک بحران یا درگیری خاص. روش‌ها: انتشار اطلاعات گمراه‌کننده، شایعات، و تهدیدات برای ایجاد تردید، ترس و بی‌اعتمادی در بین دشمن. 3️⃣ جنگ روانی تاکتیکی: هدف: تاثیرگذاری بر نیروهای نظامی دشمن در میدان جنگ برای کاهش روحیه جنگندگی، ایجاد اختلافات داخلی و تسریع در تسلیم شدن. روش‌ها: استفاده از بلندگوها، پخش اعلامیه، و عملیات روانی فرد به فرد برای ایجاد وحشت و ناامیدی در بین دشمن. 4️⃣ جنگ روانی اطلاعاتی: هدف: کنترل جریان اطلاعات و ایجاد تصویری نادرست از واقعیت برای فریب دادن دشمن. روش‌ها: انتشار اخبار جعلی، سانسور اطلاعات، و ایجاد شایعات برای گمراه کردن دشمن. 5️⃣جنگ روانی سایبری: هدف: نفوذ به سیستم‌های رایانه‌ای، سرقت اطلاعات، و ایجاد اختلال در زیرساخت‌های حیاتی دشمن. روش‌ها: حملات سایبری، انتشار ویروس‌ها، و مهندسی اجتماعی برای دسترسی به اطلاعات محرمانه. 6️⃣جنگ روانی فرهنگی: هدف: تضعیف هویت فرهنگی یک ملت و جایگزینی آن با فرهنگ غالب. روش‌ها: ترویج سبک زندگی، ارزش‌ها و باورهای بیگانه، سرکوب فرهنگ بومی و ایجاد شکاف نسلی. 7️⃣جنگ روانی اقتصادی: هدف: تضعیف اقتصاد یک کشور و ایجاد وابستگی اقتصادی به دشمن. روش‌ها: تحریم‌های اقتصادی، جنگ ارزی، و دستکاری در بازارهای مالی. @howzavian