eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
479 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
انواع جنگ روانی این روزها اسرائیل به کمک رسانه های همسو، در کنار جنگ نظامی، جنگ روانی شدیدی علیه جبهه مقاومت به راه انداخته است. گاهی خیلی از افراد به سبب عدم آگاهی لازم ناخواسته به ابزار جنگ روانی دشمن تبدیل شده و به آن کمک می کنند. جنگ روانی، مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که با هدف تاثیرگذاری بر باورها، نگرش‌ها و رفتار افراد و گروه‌ها برای دستیابی به اهداف خاص انجام می‌شود. این جنگ، به جای استفاده از زور فیزیکی، از ابزارهای روانی و تبلیغاتی بهره می‌برد. انواع مختلفی از جنگ روانی وجود دارد که هر کدام با هدف و روش‌های خاص خود اجرا می‌شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین انواع جنگ روانی می‌پردازیم: 1. جنگ روانی استراتژیک: هدف: تاثیرگذاری بر افکار عمومی یک ملت یا یک منطقه در درازمدت و ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی. روش‌ها: استفاده از رسانه‌های جمعی، آموزش، فرهنگ، و دین برای تغییر هویت ملی، ارزش‌ها و باورهای مردم. 2. جنگ روانی عملیاتی: هدف: تاثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت دشمن یا متحدان بالقوه در یک بحران یا درگیری خاص. روش‌ها: انتشار اطلاعات گمراه‌کننده، شایعات، و تهدیدات برای ایجاد تردید، ترس و بی‌اعتمادی در بین دشمن. 3. جنگ روانی تاکتیکی: هدف: تاثیرگذاری بر نیروهای نظامی دشمن در میدان جنگ برای کاهش روحیه جنگندگی، ایجاد اختلافات داخلی و تسریع در تسلیم شدن. روش‌ها: استفاده از بلندگوها، پخش اعلامیه، و عملیات روانی فرد به فرد برای ایجاد وحشت و ناامیدی در بین دشمن. 4. جنگ روانی اطلاعاتی: هدف: کنترل جریان اطلاعات و ایجاد تصویری نادرست از واقعیت برای فریب دادن دشمن. روش‌ها: انتشار اخبار جعلی، سانسور اطلاعات، و ایجاد شایعات برای گمراه کردن دشمن. 5. جنگ روانی سایبری: هدف: نفوذ به سیستم‌های رایانه‌ای، سرقت اطلاعات، و ایجاد اختلال در زیرساخت‌های حیاتی دشمن. روش‌ها: حملات سایبری، انتشار ویروس‌ها، و مهندسی اجتماعی برای دسترسی به اطلاعات محرمانه. 6. جنگ روانی فرهنگی: هدف: تضعیف هویت فرهنگی یک ملت و جایگزینی آن با فرهنگ غالب. روش‌ها: ترویج سبک زندگی، ارزش‌ها و باورهای بیگانه، سرکوب فرهنگ بومی و ایجاد شکاف نسلی. 7. جنگ روانی اقتصادی: هدف: تضعیف اقتصاد یک کشور و ایجاد وابستگی اقتصادی به دشمن. روش‌ها: تحریم‌های اقتصادی، جنگ ارزی، و دستکاری در بازارهای مالی. ✍️ علی اسدی @howzavian_zanjan
💠سگ دروغ‌گو ✍🏼امیر خندان چند وقت پیش در پارکی نشسته بودم. مرد میان‌سالی که صورتش عین کف دست بی‌مو بود داشت با تلفن بلندبلند صحبت می‌کرد. وسط حرف‌هایش گفت: «من تهران هستم! بعداً می‌آیم و می‌بینمت!» نمی‌دانم چرا هر کس می‌خواهد دروغ بگوید که در شهر خودش نیست می‌گوید در تهران است! چنددقیقه‌ای دیگر حرف‌هایش طول کشید. بین حرف زدن ناگهان صدایش بلندتر شد و گفت: نه بابا...عین سگ دروغ می‌گوید! واقعاً مانده‌ام چه گناهی بر گردن این موجود است که باید بار گناه دروغ‌گویی بشر را بر دوش بکشد؟ مگر گناهی بر گردن سگ است که باید همه دروغ‌های خود را به گردن سگ بی‌اندازیم؟ مگر سگ‌ها هم دروغ می‌گویند؟ سگ‌ها به ما دروغ می‌گویند یا به سگ‌های دیگر؟ به ما چگونه دروغ می‌گویند؟ اگر به خودشان دروغ می‌گویند ما چگونه می‌فهمیم؟ برفرض این‌که دروغ بگویند، مثلاً چه می‌گویند؟ شاید سگی به سگ دیگری بگوید من امروز چندتکه گوشت از مغازه‌ی قصابی خورده‌ام. دیگری هم شاید بگوید من مرغ همسایه‌ی صاحبم را نوش جان کرده‌ام. فکر نمی‌کنم به ذهن سگ هم برسد که در شهر خودش باشد و به سگ دیگری بگوید در شهر دیگری است! بیچاره حیوانات...! هر چه که از کوتاهی‌های انسان است را به آن‌ها نسبت می‌دهیم. دروغ‌گویی را به سگ، چندرنگی را به بوقلمون، بی‌حیایی را به خوک و... . مثلاً مروج بی‌حیایی خوک صفت‌تر است و یا خوک؟ انسان چندرنگ بدتر است و یا بوقلمون؟ چندی پیش فکر می‌کردم «اولَئِک کالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» (اعراف/179) یعنی چه؟ مصداقش چه کسانی هستند؟ فارغ از این‌که باید به تفاسیر رجوع کرد، یاد همین رفتارهای از حیوان پست‌تر افتادم که به حیوانات نسبت می‌دهیم. انسان بار گناه خودش را هم نمی‌خواهد به دوش بگیرد. می‌خواهد بگوید این من نیستم که دروغ می‌گویم، بی‌حیا می‌شوم و... . دوست داشتم زبان حیوانات را بلد بودم تا از یک سگ چند سؤال بپرسم. این‌که آدمی دروغ‌گو، دروغ‌گویی دیگری را به تو نسبت می‌دهد چه حسی داری؟ تصوری از دروغ داری؟ اصلاً خدا به تو توان دروغ‌گویی داده است؟ مثلاً وقتی به صاحب خودت وفاداری نشان می‌دهی، در این وفاداری، دروغ‌گویی هم راه دارد؟ تا حالا به فرزندانت دروغ یاد داده‌ای؟ مثلاً وقتی در خانه هستی، به فرزندت گفته‌ای که به دیگران بگوید پدرم یا مادرم در منزل نیست؟ یعنی یک پدرسگ دروغ‌گو، دروغ‌گویی را می‌تواند به فرزندش آموزش بدهد یا نه؟ بیچاره سگ‌ها. یاد سگ اصحاب کهف افتادم. موجودی که سعدی در موردش گفته‌ است «پی نیکان گرفت و مردم شد». چرا باید یک سگ دروغ بگوید؟ مثلاً یک سگ برای یک معامله‌ی میلیونی و یا فروختن ماشین و خانه‌اش دروغ هم می‌گوید؟ سگ‌ها هم فضای مجازی دارند؟ آن‌ها هم در فضای مجازی دروغ می‌گویند؟ اگر روزی سگ‌ها با گوشی هوشمند هم کار کنند می‌توانند مثل بشر دو پا دروغ بگویند؟ آیا سگ‌ها هم بازار معامله دارند که در آن دروغ بگویند؟ مثلاً سگی بخواهد قلاده‌ی خود را بفروشد؛ در بازار قلاده فروش‌ها بگوید این قلاده‌ی من از طلاست، درحالی‌که جنس قلاده از نقره هم نباشد! باید ماده‌سگ پیری پیدا کنم تا از او بپرسم سگ‌های نر در ازدواج کردن هم دروغ می‌گویند؟ البته اگر بتوانم زبان حیوانات را یاد بگیرم! مدتی است که کانال مشاوره‌ی ازدواج یکی از دوستان را دنبال می‌کنم. نکاتی در مورد ازدواج و آشنایی‌ها و جلسات خواستگاری می‌نویسد. گاهی از مشکلات و خاطرات و مخاطرات هم مطالبی را در کانال می‌گذارد. گاهی برخی از دروغ‌های عجیب از طرفین در جلسات خواستگاری را تعریف می‌کند. مردم به آن می‌گویند دروغ شاخ‌دار! نمی‌دانم دروغ بی شاخ چگونه است که این دروغ‌ها را می‌گوییم شاخ‌دار! دوست دارم اولین کسی که گفت فلانی مثل سگ دروغ می‌گوید را پیدا کنم و چند سؤالی از او بپرسم. مثلاً بپرسم با این تعبیر می‌خواستی بگویی که دروغ بد است یا سگ یا هردو؟ با این جمله می‌خواستی در فرد دروغ‌گو احساس تنفر از دروغ ایجاد کنی یا این‌که بار دروغ را از دوش او برداری؟ برخی می‌گویند این مثل ایرانی نیست. در مورد معنای این مثل هم می‌گویند وقتی یک فرد تمام تلاش خود را برای دروغ‌گویی بکار بگیرد، این مثل بکار می‌رود. در این صورت هم باز آنچه در بالا گفتم تااندازه‌ای صادق است. کدام سگ هست که روز و شب در فکر دروغ گفتن باشد و تمام تلاشش را برای دروغ گفتن بکار بگیرد؟ کدام سگی برای توجیه دروغ خود تمام سعی و تلاشش را می‌کند تا دروغی بگوید که دروغ اول خودش را توجیه بدتر از گناه کند؟ مگر سعی سگ در دروغ‌گویی، به‌پای دروغ‌گویی امثال اسرائیل و آمریکا با شعار دموکراسی می‌رسد؟ هدف و سعی و تلاش یک سگ برای رسیدن به هدفش و بکار بستن دروغ، به جامعه‌ی جهانی هم کشیده می‌شود؟ به فضای رسانه‌های جهان چه؟ دروغ‌گوتر از سگ، انسان دروغ‌گو است. از سگ پست‌تر، بشری است که می‌تواند «و از ملک افزون‌تر» شود و به «منزل کبریا» اندیشه کند؛ ولی راه کجی را طی می‌کند.
🔹️السلام عَلَیْکِ یَا فَاطِمَةُ المَعصومة اشْفَعِی لَنَا فِی الْجَنَّه جز تو گلی را بدون خار ندیدم بعد تو در شهر قم بهار ندیدم شب شد و من تا سحر گریستم از غم بعد تو در سینه‌ای قرار ندیدم گوشه‌ی تاری برای گریه ندارم کنج حریم تو را که تار ندیدم سقف عزاخانه‌ی تو ریخت و آنجا هیچ به جز خیلِ سوگوار ندیدم هیچ به غیر از فرشتگان خدا را زائر این مدفن و مزار ندیدم قلب زمین سوگوار کیست به جز تو بی تو ثباتی در این مدار ندیدم تا گل سرخ محمدی بشکوفد سخت‌تر از دردِ انتظار ندیدم تا در میخانه‌ات گشوده به مستان هیچ به جز مردم‌ِ خمار ندیدم دست من و دامنت در این شب غربت غیر تو عشق و به جز تو یار ندیدم @shaeranehowzavi
بیدار و آگاه باشیم... از طوفان هفتم اکتبر تاکنون، یک‌سال گذشت. اما خیر،از غصب سرزمین فلسطین هفتاد سال می‌گذرد. دقت کنیم که این سال‌ها و هزاران نفر شهید در جریانات اخیر که از مرز ۴۲ هزار تن هم گذشته است صرفاً ارقام و اعداد نیستند. این‌ها جان‌ها و نفوس مبارک مسلمانانی‌ست که در بزرگ‌ترین و بی سابقه‌ترین نسل کُشی دنیا در سرزمین خود و برای دفاع از فرزندان و نسل‌های بعدی خویش بی رحمانه جان می‌دهند.برای من و برای خیلی از انسان‌ها تصاویر هولناک جنایات غزه فراموش نمی‌شود و نخواهیم گذاشت که به فراموشی سپرده شوند ما ایرانیان رسم برادری و مسلمانی را خوب آموخته‌ایم ما از تبار سَلمان؛ مُحب اهل بیت علیهم السلام، و سردار سرافراز اسلام سلیمانی قهرمان هستیم. گرچه زمانه و مردمان دگرگون شوند ما برعهد اُخوت با برادران دینی خود در غزه و لبنان می‌مانیم. کافی‌ست کلمه «فَرض» از رهبری را گوشه ذهن خود بسپاریم؛ رزمندگان مبارزه کنند، مستند سازان ثبت کنند، نویسندگان روایت کنند و... البته همگی با هر شغل و وظیفه باید رسانه باشیم. جمله تاریخی امام(ره) که ؛ هرچه ما را بُکشید زنده‌تر می‌شویم، هدف واضح، مشخص و دقیق است نابودی اسرائیل از صحنه روزگار؛ از فرمانده بزرگ و مغز متفکر حزب الله لبنان و جمله پیروزمندانه و امیدبخش شهید نصرالله؛ قطعاً سننتصر، هر روز و هرلحظه با تحولات اخیر به تحقق این جملات و اهداف نزدیک‌تر می‌شویم.از جنگ در میادین و موشک‌ها، اراده به شکست دشمن و نابودی آن حرف اول را می‌زند. اینکه مسیر را از همان ابتدا مشخص کرده و با سختی و ناملایمات، ترور و شهادت بزرگان همواره با اراده و ایمانی راسخ ادامه مسیر داده شود، قطعا نصف مسیر را برای پیروزی نهایی طی کرده‌ایم. شاید اسرائیل، دشمن اصلی بشریت با گسترش جنگ درمنطقه سعی بر وحشت انداختن و حفظ هیمنه پوشالی خود داشته باشد اما این‌ها همگی از سَر استیصال و درماندگی خویش است. رژیم کودک‌کُش از درون درحال انحلال و نابودی است با فرار شهرک نشینان و مهاجرت آنان، با ورشکسته شدن شرکت‌های بزرگ و سقوط اقتصادی و از همه مهم‌تر آشکار شدن چهره واقعی آن برای ملت‌ها با قطع روابط در سفارت خانه‌ها و... درنتیجه اینگونه بزودی به پیروزی و نصرتی پایدار منجر خواهد شد تا شاهد دیگری درسراسر جهان باشیم. نصرٌ من الله و فتحٌ قریب ✍🏻سیده ناهید موسوی @AFKAREHOWZAVI
🔹غیرت و حیا چه شد؟ ✍🏻 حسن‌ شجاع شیخ بهاءالدین عاملی در یکی از کتاب‌‌های خود می‌نویسد: روزی زنی نزد قاضی شکایت کرد که پانصد مثقال طلا از شوهرم طلب دارم و او به من نمی‌دهد. قاضی شوهر را احضار کرد. سپس از زن پرسید: آیا شاهدی داری؟ زن گفت: آری، آن دو مرد شاهدند. قاضی از گواهان پرسید: گواهی دهید که این زن پانصد مثقال از شوهرش طلب دارد. گواهان گفتند: سزاست این زن نقاب صورت خود را عقب بزند تا ما وی را درست بشناسیم که او همان زن است. چون زن این سخن را شنید، بر خود لرزید! شوهرش فریاد برآورد شما چه گفتید؟ برای پانصد مثقال طلا، همسر من چهره‌‌اش را به شما نشان دهد؟! هرگز! هرگز! من پانصد مثقال را خواهم داد و رضایت نمی‌دهم که چهره‌ همسرم درحضور دو مرد بیگانه نمایان شود. چون زن آن جوانمردی و غیرت را از شوهر خود مشاهده کرد از شکایت خود چشم پوشید و آن مبلغ را به شوهرش بخشید. چه خوب بود که آن مرد با غیرت، جامعه‌ امروز ما را هم می دید که چگونه رخ و ساق به همگان نشان می دهند و شوهران و پدران و برادرانشان نیز هم عقیده‌ آنهایند و در کنارشان به رفتار آنان مباهات می کنند. 👈🏻 یادمون باشه‼️ 🌸 دین سبد میوه نیست ڪه مثلا سیب رو بردارے ولے پرتقال رو نه! 🌾 روزه بگیرے ولے نماز نه! 📿 نماز بخونی ولے حجاب نه! قرآن بخونے ، روزه بگیرے ولے آهنگ غیر مجازم گوش بدے!! 🏴برای امام حسین علیه‌السلام عزادارے ڪنے اما نمازت قضا بشہ! ⭕️ چادر بپوشے ولے حیا نداشته باشے ⭕️ چادرے باشے ولے با آرایش 📖 قرآن بخونے اما به پدر و مادرت احترام نگذارے! 🔹حجاب و حیا داشته باشے اما امربه معروف و نهی از منکر رو ترڪ ڪنے! نه جـــــونم .... نمیشه!!! بیداری جهانی که اتفاق افتاده و مردم جهان بدنبال یک سیر تکاملی بسوی خدا هستند. شروع این آگاهی با انقلاب اسلامی و حرکت جهانی امام خمینی (ره) بوده ... غرب و سردمداران مستکبر آن بدنبال جلوگیری از این اتفاق هستن، در برابر آن ایستادن. یکی از روشهای برخورد با حرکت انقلاب اسلامی ، تجربه است. حالا بعد از قرن‌ها ، دشمن با همان حربه به جامعه ایران حمله‌ور شده ... ایران چاره راه غرب برای مقابله با گسترش عدالت خواهی ، بیداری جهانی است ... از مسئولین به خوابزده که انتظاری نیست، حداقل برای نجات خانواده، جامعه خود ، قدمی برداریم ... @howzavian_tehran
‌ ~ ﺯﻥ‌های ﻣﺎ ﻣﻠﮑﻪ هستند در لبنان یك ﻣﺮﺩ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺍﺯ امام‌موسی‌صدر ﭘﺮﺳﯿﺪ: ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺯﻥ ﺑﺎ ﻣﺮﺩ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ؟ امام‌موسی‌صدر ﮔﻔﺖ: ﺁﯾﺎ ﺗﻮ می‌توانی ﺑﺎ ﻣﻠﮑﻪ ﺍﻟﯿﺰﺍﺑﺖ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﯽ؟ ﻣﺮﺩ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﮔﻔﺖ: ﺍﻟﺒﺘﻪ ﮐﻪ ﻧﻪ! ﻓﻘﻂ ﭼﻨﺪﻧﻔﺮ ﻣﺤﺪﻭﺩاند ﮐﻪ می‌توانند ﺑﺎ ﻣﻠﮑﻪ ﺩﺳﺖ ﺩﻫﻨﺪ. امام‌موسی‌صدر گفت: ﺯﻥﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﻣﻠﮑﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﻠﮑﻪ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﺩﺳﺖ نمی‌دهند. @insamti @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹خاطرات اسنپی ۱ ✍️ مجتبی عادل پور چند سالی بود روزی دوازده سیزده ساعت با لپ‌تاپ کار می‌کردم؛ از کار پژوهشی و تدریس آنلاین گرفته تا ویراستاری؛ اما راستش از این کار، پول یک آبدوغ خیار هم درنمی‌آمد. بگی‌نگی لپ‌تاپم به صدا درآمده بود که فلانی اگر به فکر من نیستی، لااقل به فکر چشمانت باش! بی‌راه هم نمی‌گفت. گاهی چشمانم چنان می‌سوختند که احساس می‌کردم داخلشان یک مشت شن و نمک ریخته‌اند. حتی این اواخر مجبور شدم دست‌رنج یک ماهم را بدهم و عینک بلوکات بخرم. هرچند عینک هم افاقه نکرد. شده بودند دو کاسهٔ خون. هیپوتالاموس مغزم عین ماشینی که چراغ چکش روشن شده باشد، دائم هشدار صادر می‌کرد: «داداش! به خودت رحم کن؛ الانه که گیم‌اور بشی!» سر شب که می‌شد کرکرهٔ پلک‌هایم مثل شلواری که کشش خراب شده باشد، بی‌اختیار پایین می‌آمد. بقیهٔ اعضای بدنم هم وضعیت بهتری نداشتند. ستون فقراتم شده بود مثل ماشین‌های تصادفی و چپ‌کرده که باید می‌رفتند شاسی‌کشی! مثل شتر داستان‌های لیلی و مجنون راه می‌رفتم. بماند که توی خواب با کسانی که نیم‌فاصلهٔ کلمات را رعایت نمی‌کردند، مدام سرشاخ می‌شدم. قبل اینکه ادامهٔ خاطره را بنویسم، بگذار پرانتزی باز کنم و یک ماجرای خیلی کوچولو نقل کنم. چند مدت پیش به یکی از اساتید اهل قلمم که حق زیادی برگردنم دارد، زنگ زدم و گفتم: «فلانی خودت خبر داری که خرج سواره است و درآمد پیاده. قصد دارم روی نویسندگی سرمایه‌گذاری کنم. این راه نان دارد یا نه؟» این استادم صاحب ‌نام و نشان است. اصلاً روزنامه دارد و سردبیر است. گفت: «اگر دنبال نانی، زنبیلت را اینجا نگذار! به فکر نان باش که خربزه آب است!» بدون سانسور بنویسم؛ حتی دوبار با تأکید گفت: «در این مملکت، بدبخت‌تر و بیچاره‌تر و ممفلوک‌تر از نویسنده وجود ندارد!» آن موقع انگار طلسم شده بودم. به جای اینکه توصیهٔ استاد را آویزهٔ گوش کنم، فرستادمش به بخش بایگانی قشر خاکستری مغزم. لذا شد همانی که اول خاطره نوشتم. نصیحتی کنمت بشنو و بهانه نگیر هر آنچه مشفق ناصحت گویدت بپذیر القصه اینکه از نویسندگی آبی برایم گرم نشد. این شد که وسوسه شدم برم سراغ ناوگان خدوم اسنپ! ادامه دارد ... @howzavian_qom
🔆 تنوع تعبیر در نوشتن ✍️ سعید احمدی از رموز نویسندگی این است که برای نوشتن یک معنا، همیشه از یک واژه استفاده نکنیم. سیب یکی از میوه‌ها است. وقتی داریم درباره‌ِ سیب می‌نویسیم آیا لازم است همیشه نام سیب را تکرار کنیم؟ یک سطر گذشت و سه‌تا سیب در آن بود؛ پس هنگامی که می‌خواهیم از این میوه‌ی هفت‌سینی بگوییم می‌توانیم عبارت‌های گوناگونی را سر جای آن نام بگذاریم؛ مثل نماد سلامت، بی‌کار کننده‌ی پزشکان یا میوه‌ی هبوط (به قولی). گاهی نیز عبارت‌هایی به تناسب جمله و حال‌وهوای متن می‌شود یافت و برای آن به‌کار برد. حال که سخن از نوزادان درخت شد، از گلابی هم بگوییم که به آن شاه‌میوه، تحفه‌ی نطنز و آمرود هم می‌گویند. کسی که درباره‌ی اصفهان می‌نویسد، چقدر هنر دارد که چند واژه و عبارت جورواجور از آستین خود بیرون بریزد روی صفحه؟ نوشتن درباره کاشان، تهران، خوزستان، بغداد، مکه و دیگر شهرها و مکان‌ها چطور؟ آیا مکه همیشه مکه است که بگوییم رسول خدا در مکه به دنیا آمد، در مکه بزرگ شد و در مکه به پیامبری رسید؟ اشخاص، افراد، اخلاق و صفات چطور؟ حیوانات، اندام‌ها، شغل‌ها، اشیاء و حوادث اگرچه نام صریح و رایجی دارند، از ویژگی‌های برخوردارند که بیان آن‌ها لطف دیگری به نوشته‌ها و کلام ما می‌بخشد. آیا ما همیشه غذا می‌خوریم یا جای چنین معنایی می‌شود عبارت‌هایی را کاشت که بوی تری و تازگی بدهند و بر لطافت و حلاوت بیان بیفزایند؟ شیر یک حیوان است و مردم به آن سلطان جنگل نیز می‌گویند. آیا نمی‌شود به او گربه‌سان اعظم هم گفت؟ چند واژه و عبارت متفاوت اما هم‌معنا برای کلاغ هست؟ اکنون که تب جنگ اسرائیل داغ است و متون بسیاری در این‌باره می‌نویسیم و می‌نویسند، چند روزنامه‌نگار وجود دارد که در یک یادداشت، فقط یک بار، این نام را ببرد و در دیگر جملات «رژیم غاصب، فلسطین اشغالی، خانه‌ی عنکبوت، کشور جعلی، غده‌ی سرطانی، سردسته‌ی کودک‌کش‌ها، قاتل بالفطره، خون‌آشام مدیترانه» و همانند آن‌ها را جایگزین کند؟ 🆔 @howzavian_isfahan
. آیت الله میرباقری است امان از حزب‌بازی و وطن‌فروشانی امثال روزنامه هم‌میهن که به هر دری می‌زنند تا حزب‌الله را جنگ‌طلب و عناصر خشونت در افکار عمومی جا بزنند. 🆔 @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 گرای ترور از داخل 📌اگر خبرنگاری از روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات، آدرس منزل آیت الله میرباقری را برای ترورش به اسرائیلی‌ها داد، تعجب نکنید. ▪️فـردی که سال‌هاست فراتر از روش‌هایِ مرسوم روی منبر، به تبیینِ روش‌هایِ نفوذ بنیادهای فکری غرب و نقدِ این تفکر می‌پردازد و بدونِ جنجال و حاشیه «تقابل جبههٔ کفر و جبههٔ حق» رو برای مخاطب صریح، صمیمی، مستند و مستدل تفهیم می‌کند. حالا روزنامهٔ هم‌میهن نسبت به حضور ایشان در برنامهٔ جریان با این تیتر واکنش نشان داده است که «تئوریسینِ جنگ»!! 🔻این روزها، منشأ القای خشونت که بسیار هم خانگی ست، راحت‌تر برملا می‌شود. ▫️در شرایطی که حیاتی‌ترین تقابلِ تاریخ بین جبههٔ حق و باطل در حال اتفاق افتادن می‌باشد و منطقه به واسطهٔ آتش‌افروزی‌هایِ غرب و رژیم صهیونی و کُشتار بیش از ۴۰ هزار انسان ملتهب گردیده و جبههٔ کفر با تمامِ توان برای تقابل با «حق» به میدان آمده تبیینِ اساس و دلایلِ تقابلِ جبههٔ کفر و حق بیشتر از هر‌زمانِ دیگه‌ای لازم است؛ اما روزنامهٔ هم‌میهن بجایِ تحسین مواضع آیت‌الله میرباقری بعنوان «یک تئوریسینِ اندیشهٔ محـورِ مقاومت» به تخریبِ این شخصیت با چنین تیترِ مغرضانه‌ای پرداخته است. 🔻بخش کوتاه از گفتگوی اولِ آیت‌الله میرباقری در برنامهٔ جریان را تماشا کنید. 🎙صوت جلسه اول 🎙صوت جلسه دوم (رحامدیا) 🆔 @howzavian 🆔 @rahamedia
چوب دستی یا رمی جمره 🔸از دیروز رمی جمره ابوابراهیم مهمترین خبر دنیا شده است. چوب دستی که در آخرین لحظات عمر با برکت و مجاهدانه خود در میدان نبرد و مجاهدت به سمت ریز پرنده اسرائیلی توسط این ابر قهرمان پرتاب شد، در حکم رمی جمره ی ابراهیم خلیل بود. 🔹رمی جمره ای که تا این زمان، نماد مبارزه و نفرت مسلمین جهان از شیطان و نمادهای شیطانی شد و همه ساله در موسم حج انجام میگیرد. ♦دیروز ابراهیم با سنگ ریزه به سراغ شیطان رفت و امروز ابوابراهیم با چوب دستی. 🔸شک نداریم که این حرکت آغازی دوباره برای فرزندان ابراهیم در محور مقاومت است تا برای نابودی رژیم حرام زاده صهیون تا پای جان مجاهدت کنند. این چوب دستی عصای موسایی خواهد شد در دستان فرزندان یحیی برای نابودی شیطان. 🔸شهید سنوار ایستاده شهید شد و تا آخرین نفس از مبارزه و جهاد دست برنداشت. باشد که ماهم به وظیفه شرعی خود در ضربه زدن به اسرائیل تا پای جان بایستیم و هرگز تسلیم نشویم. به امید نابودی رژیم منحوس و برافراشته شدن پرچم اسلام در عالم. ✍ مُحَمَّدْ جَواد طَهْمٰاسِبٖی @howzavian_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای دیو پلید، با توام ای خونخوار ای کشتی‌ طوفان زده‌ی بی‌مقدار آزادی قدسِ مابه حق، نزدیک است با خون خودش نوشت،یحیی سنوار. (سایه) @shaeranehowzavi
میرباقری؛ تئوریسین جنگ یا مبتکر راهبردی مقاومت؟ ✍️سجاد انجم‌شعاع وقتی به خط تخریبی اصلاحات علیه نگاه می‌کنیم، مسأله فقط یک تقابل فکری یا اختلاف سیاسی نیست؛ بلکه این، نبرد عمیق‌تری است میان گفتمان عزت‌محور مقاومت و گفتمان سرسپردگی به نظم جهانی لیبرال. برخی، با همه شعارهایشان، خود در واقع مأموران تثبیت نظم سلطه هستند که هرگونه ندای استقلال و مقاومت را مزاحم منافع اربابانشان می‌دانند. توهین به میرباقری نه از سر جهل، بلکه تلاشی هوشمندانه برای خلع سلاح معنوی ملت است. و آن‌ها می‌دانند که شکست گفتمان انقلابی مقاومت، تنها در میدان جنگ نیست؛ بلکه در تسخیر ذهن‌هاست. این پروژه، بخشی از یک طراحی کلان در جغرافیای سیاسی جهان اسلام است؛ جریانی که با نئولیبرالیسم داخلی آمیخته شده، تلاش دارد تا جبهه مقاومت را از درون فرسوده کند. روزنامه‌هایی چون ، نماینده تفکری هستند که مفهوم "پیشرفت" را نه در تحقق آرمان‌های بومی و مقاومتی، بلکه در هضم شدن در ساختارهای استعماری جهانی می‌بیند. و این همان خودفریبی‌ای است که به قیمت فروپاشی هویت ملی و دینی تمام خواهد شد. این جریانات، مأموران پروژه اند که می‌خواهند جامعه را به سوی پذیرش منطق سلطه‌گری جهانی سوق دهند. حمله به شخصیت‌های مقاوم، نه برای حذف یک فرد، بلکه برای تخریب بنیان‌های فکری و عقیدتی مقاومتی است که سد راه منافع غربی‌ها شده است. این جماعت، با نقاب مدرنیته و شعارهای توخالی، در واقع حاملان گفتمانی‌اند که عمیقاً در خدمت جهانی‌سازیِ نابرابری و تسلیم فرهنگی است. هدفشان نه فقط تخریب یک چهره، بلکه ایجاد گسست در روح مقاومت ملت است. آنان به‌دنبال آن‌اند که مقاومت را در اذهان عمومی به‌عنوان عنصر خشونت‌طلب و جنگ‌افروز معرفی کنند، در حالی‌که خود بزرگ‌ترین مدافعان جنگ نرم سلطه‌گران غربی‌اند. که گویی سرسپردگان شومِ سازش با دشمنان این خاک‌اند، در توهین به و معماران مقاومت، درصدد تخریب سنگرهای عزت ملی‌اند. اما تاریخ به یاد خواهد داشت که این سست‌عنصران در برابر طوفان اراده ملت، جز خس و خاشاک نیستند. @HOWZAVIAN_kerman
♦️ مکتب و میدان مقاومت 🔹 سلاح شهدایی همچون یحیی سنوار امتداد قلم علمایی همچون آیت الله میرباقری است که در میدان معرکه از اسلام و مسلمین دفاع می‌کند. 🔸 تخریب‌گران علمای مکتب اسلام در داخل چه بدانند و چه ندانند با قاتلان سفاک و صهیونیست شهید سنوار هم داستان و هم عاقبت هستند. ✍️ حسین کاوه @HOWZAVIAN
🔴 فنون مهدی نصیری ✍️علی اسفندیار سال‌های اول طلبگی که از نوشته‌های نصیری در کیهان و مجله نیستان و ... می‌خواندم، او را الگوی «فنون بلاغت» دیدم. قلم می‌چرخاند و از اسلام ناب دفاع می‌کرد، روان و گویا از مهدویت می‌گفت و در برابر انحراف و کژی می‌نوشت. اینجا کاری به کند و تند رفتن وی ندارم که باید از سوی اندیشمندان و تحلیلگران برای نسل آینده انقلاب به ویژه در حوزه تربیت رسانه‌ای جوانان، شفاف‌سازی و گره‌گشایی شود. این روزها از نظر طهارت زبانی از مهدی نصیری دهه هفتاد خبری نیست، خبری از پویایی و استقلال فکرش‌اش... نصیریِ اکنون، برایم مجموعه‎ای است از «فنون بلاهت». @howzavian_tehran
📌تازه‌ترین یادداشت‌ها و مواضع 🔆 فعالیت نویسندگان حوزوی در تحریریه تحلیلی رحا مدیا ............................................. قدرت ایمان در مواجهه با چالش‌های تاریخی دکتر دانیال بصیر به‌جای تسلیم شدن در برابر چالش‌ها و احساسات منفی، باید به یاد داشته باشیم که لحظه‌های بحرانی نه‌تنها آزمونی برای ایمان ما هستند بلکه فرصتی برای رشد و پیشرفت شخصی و جمعی نیز به‌شمار می‌روند. با ایستادگی و تقویت ایمان خود، می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم و نه‌تنها به نفع خود بلکه به نفع جامعه‌ای که به آن تعلق داریم، قدم برداریم. https://rahamedia.net/?p=5805 ************ نقدی بر گفتمان رادیکال و شتاب‌زده سجاد انجم‌شعاع، محمدعرفان‌ خانی گفتمان شتاب‌زده، که معمولاً بر پایه قرائت‌های سطحی و غیرعلمی از مفاهیم دینی و انقلابی بنا می‌شود، به‌طرز آشکاری از استراتژی‌های «کلان‌نگر» و «مدبرانه» فاصله می‌گیرد. این جریان، با تأکید غیرعقلانی بر ضرورت «سرعت و فوریت» در تصمیم‌گیری‌ها، اصول بنیادین حکمرانی و دیپلماسی را قربانی مصلحت‌های آنی می‌کند. https://rahamedia.net/?p=5762 ************ فاشیسم یهودی؛ برده‌داری پنهان سپهر کامیاب در تفاوت میان ادیان توحیدی، بالاتفاق همگان به تبلیغی بودن اسلام و مسیحیت و موروثی بودن یهودیت و ضد تبلیغ بودن آن اذعان دارند. اما سؤال اینجاست که اگر یهودیت برای حقانیت خود، تبلیغ نمی‌کند و نژادش را نژادی برتر می‌داند، چرا نظام جهانی هم‌نوای با منافع او در حرکت است؟ https://rahamedia.net/?p=5782 ************ قدرت‌‌نمایی حزب‌الله لبنان بعد از شهادت سید مقاومت محمد ملک‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه CNN ضمن مروری بر ترورهای پیشین رژیم صهیونیستی که به شهادت فرماندهان بزرگ مقاومت مثل، سردار سلیمانی، عماد مغنیه، شیخ احمد یاسین و… منجر شده‌اند، اعتراف می‌کند: «این ترورها نه‌تنها باعث تضعیف مقاومت نشده بلکه باعث قدرتمندتر شدن آن نیز شده‌است.» https://rahamedia.net/?p=5779 ************ مهدی نصیری محصول چیست؟ حجت الاسلام مرتضی روحانی، دکتری فلسفه دین راستش نوشتن این متن، تحلیل شخصیت مهدی نصیری و عاقبت او نیست؛ بلکه تذکری به خودمان است که بدانیم در جهان دینداری معادلات خدا خیلی پیچیده‌تر از چیزی است که ما گمان می‌کنیم توهین کردن به بزرگان دین و پیشوایان جهاد و شهادت رگ غیرت خدا را می‌جنباند، خدا غیور است اجازه توهین به اولیائش و مجاهدینش را نمی‌دهد. https://rahamedia.net/?p=5774 ************ فقه مقاومت و تبیین دکترین هسته‌ای گفتگو با عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دکتر ایزدهی گفت: چطور شد به‌محض اینکه انقلاب کردیم همه بر ما شوریدند؟ ما با کسی جنگ کردیم؟ منفعت کسی را تهدید کردیم؟ نه. ما شعار دادیم. یک شعاری دادیم که شعار توحیدی و الهی است. آن منطق امام(ره) در مردم‌سالاری دینی و در معنویت و مردم این نظام را حفظ کردند و باقی ماند. استمرار و استقرار آن، موجب شد که آنها همچنان برآشوبند. https://rahamedia.net/?p=5802 ************ یک نکته درباره ورزش قهرمانی زنان زهرا راد زیست انسان مؤمن انقلابی در جهان مدرن، اقتضائاتی دارد که به‌دلایل متعدد بروزات جهانی در عرصه‌های نمادین قدرت برایش ضروری است. حضور زنان در میادین ورزشی سیاست کلان جمهوری اسلامی است که توسط رهبری معظم به‌عنوان فقیه سیاست‌گذار به‌عنوان وجه اجتماعی _تمدنی زن انقلاب اسلامی برای جهانیان الگوپردازی می‌شود. https://rahamedia.net/?p=5795 ************ کینه چهل‌ساله! علی رشیدی، فعال رسانه‌ای روزنامه هم‌میهن فارغ از چنگ‌زنی بر صورت رهبران فکریِ انقلابی، در تکاپوی این است که قشر روحانیت را نیز در برابر هم قرار دهد. بدین معنا که مصاحبه با «روحانیت توئیتریسمِ اصلاح‌طلب» را در مقابل گفتمان آیت‌الله میرباقری قرار دهد تا به مخاطب بفهماند که نگاه به اسلام، زیستی اومانیسمی، تن‌پرور و استکبارزده است نه نگاهی آرمان‌گرا، تحول‌خواه و مقاوم.‌ https://rahamedia.net/?p=5790 @howzavian
📌 منطق بنیادین «نظریه مقاومت» ۱ از ۳ ✍️سیدمهدی موسوی 🔹نظریه مقاومت، یکی از اصول جاودان نظام اندیشه اسلامی و از محورهای مهم مکتب فکری انقلاب اسلامی و نظام فکری امام خمینی (رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری (دامت برکاته) است و در نسبت با کل اندیشه‌ی ایشان باید فهم وتفسیر شود. 🔸در منطق قرآن و روایات و دستگاه اجتهادی امام و رهبری، جوهره انسان، فطرت کمال‌جویی تنفر از نقص است و همین اساس انسانیت و بنیان رستگاری است. همه ادیان الهی و مذاهب اسلامی آمده‌اند تا گوهره وجودی انسان راکه فطرت کمال‌مطلق‌خواه است شکوفا سازند و زمینه تحقق کلمه «توحید» را فراهم کنند؛ چرا که توحید مصداق تام و اتم فطرت کمال‌خواهی و تنفر از نقص است. «توحید نفی عبودیت غیر خداست» و این جز از طریق «قیام لله» و «مجاهدت فی سبیل‌الله» در همه شئون حیات بشر ممکن نشود. 🔹«قیام لله» برای شکوفایی فطرت الهی همه‌ی انسان‌ها و تحقق توحید و عدالت بر جهان، پایه‌ای‌ترین مبنای «مقاومت» است. مقاومت و ایستادگی در برابر هر سختی و دشمنی، در برابر هرگونه ظلم و پلشتی، تنفر علمی و عملی از هر نقص و محدودیتی است. براین اساس «مقاومت» مقتضای فطرت همه‌ی انسان‌هاست و از ح‍ُسن ذاتی برخوردار است و عقل همگان به حُسن و ضرورت آن معترف است و هیچ انسان منصفی با آن مخالفت ندارد بلکه آن را «حق» بشریت می‌شمارد و همگان را «مسئول» اقامه آن می‌داند. 🔹همچنین «مقاومت» و «جهاد» از جمله احکام الهی همه‌ی ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی است و خداوند متعال آن را از همگان خواسته است و حکم الهی بر همه‌ی انسان‌ها اعم از مذهبی و غیر مذهبی مستقر شده است. از این‌رو، «مقاومت» یک «مسئولیت اجتماعی» همگانی است و اختصاصی به به هیچ فرد و گروه مذهبی و غیر مذهبی ندارد. و هر کس به اندازه توان و قدرتی که توانسته کسب کند می‌بایست اقدام کند خداوند می‌فرماید: «خداوند هیچ کس را، جز به اندازه توانایی‌اش، تکلیف نمی‏کند.» 🔸 بنابراین اصل «مقاومت» و «دفاع از حقوق خود» و جهاد علیه ظالمان و قاصبان حقوق افراد و ملتها، یک اصل عقلانی و منطقی و جهانی است و اختصاص به هیچ گروه و مذهبی ندارد و هر کس باید به اندازه مقدورات فکری، جسمی و اجتماعی خود، برای آن قدرت لازم را به دست بیاورد و به رسالت انسانی، عقلی و الهی خود عمل کند. 🔹 هر کس که با این مبنا، اقدامی انجام دهد او مجاهد است و عمل او نزد خداوند متعال محفوظ است و براساس نوع اعتقادات و سبک زندگیش به او پاداش می‌دهد که ما از میزان و نحوه‌ی آن مطلع نیستیم و باید آن را به خداوند متعال بسپاریم. اما تعظیم، تجلیل و تکریم از چنین مجاهدانی در این دنیا، بحسب زحمات و مجاهدت‌های که داشته است وظیفه‌ی همه انسانها و دولت‌هاست وتعیین کننده خطمشئ مسیر تکاملی بشریت و نشان دهنده‌ی الگوها و اسوه‌های نسل‌های آینده است. 🔸 علاوه بر این براساس فقه شیعه، هر انسانی که برای حمایت از جامعه‌ی اسلامی و دفاع از معارف توحیدی و اعتلای کلمةالله با دشمنان بجنگد و در این راه کشته شود و یا در صحنه نبرد، انسان بی‌گناهی کشته شود، «شهید» محسوب و احکام فقهی شهید براو جاری می‌شود و دولت اسلامی موظف با تکریم و تعظیم او بازماندگان اوست. اما درباره اجر اخروی و جایگاه معنوی همه‌ی شهدا در قیامت هیچ گونه اظهار نظری نمی‌توان داشت وآن اختصاص به خداوند متعال و معصومین «علیهم‌السلام» دارد و ورود به این گونه مباحثات، خروج از بحث علمی و الهیاتی و افتادن در دام مغالطات و فرقه‌گرایی های خطرناک است. 🔹 براساس منطق قرآنی و مکتب فکری انقلاب اسلامی آنچه مهم است اجماع جهانی مستضعفان عالم از هر مذهبی بر پایه فطرت علیه ظلم و بی‌عدالتی است که موجبات رحمت الهی را فراهم می‌سازد. لذا وحدت اسلامی پیش شرط شکل گیری جبهه مقاومت است. نظریه‌پرداز بی‌بدیل و معمار بزرگ «مقاومت»، و رهبرجبهه مستضعفان، فیلسوف الهی، عارف ربانی و فقیه کم‌نظیر حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) در این‌باره می‌فرماید: «مستضعفین جهان، چه آنها که زیر سلطۀ امریکا وچه آنها که زیر سلطۀ سایر‏‎ ‎‏قدرتمندان هستند اگر بیدار نشوند و دستشان را به هم ندهند و قیام نکنند، سلطه های‏‎ ‎‏شیطانی رفع نخواهد شد. همه باید کوشش کنیم که وحدت بین مستضعفان درهر‏‎ ‎‏مسلک ومذهبی که باشند، تحقق پیدا کند که اگر خدای پیدا شود، این‏‎ ‎‏دو قطب مستکبر شرق و غرب مانند سرطان همه را به هلاکت خواهند رساند. ماعازم‏‎ ‎‏هستیم که تمام سلطه ها را نابود سازیم، وشما هم کوشش کنید که ملتها رابا حق همراه‏‎ ‎‏کنید و آنچه مهم است این است که شما درمذهب خود وما در مذهب خودمان اخلاص‏‎ ‎‏را حفظ وبه خدای تبارک وتعالی اعتماد داشته باشیم تا عنایت او شامل حال ما باشد و ما‏‎ ‎‏را از تحت این سلطه‌ها خارج سازد.»(صحیفه امام،ج۱۷،ص۴۲۹) @howzavian_lorestan
آیت الله مهدوی‌کنی علیه «سکولاریسم اخلاقی»حجت الاسلام ابراهیم شریفی نوشت: سلوک رفتاری آیت‌الله مهدوی‌کنی نوعی «نه گفتن به سکولاریسم اخلاقی» بود. از آنجایی که برخی از متدینین و روحانیون از ورود به عرصه‌های اجتماعی و سیاسی پروا و اکراه دارند و نمود اخلاقی بودن را در سلوک فردی می‌دانند و مدیریت‌های کلان اجتماعی را دور از شأن روحانیت تلقی می‌کنند؛ امام راحل و شاگردان ایشان، خط بطلانی بر این باور کشیدند. ادامه مطلب در سایت «رحا مدیا»👇 https://rahamedia.net/?p=5833 @howzavian_westazarbaijan
🟡 الهیات ورزش ◻️چند پرسش پژوهشی، به مناسبت هفته تربیت بدنی ✍️ احمدحسین شریفی مسأله ورزش، به ویژه ورزش قهرمانی، از مسائل چند وجهی و چند بعدی است. مسائل بسیار متنوع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، جسمی، روحی، اخلاقی و دینی دارد. مع الاسف محققان و پژوهشگران ما نیز کمتر به این مهم پرداخته‌اند. علیرغم آنکه وزارت‌خانه‌ای برای این منظور با عنوان «وزارت ورزش و جوانان» تشکیل شده است و ساختاری عریض و طویل نیز برای آن شکل گرفته است، سوگمندانه باید گفت در عرصه اخلاق و فرهنگ ورزش کاملاً منفعلانه عمل می‌کنیم. در این زمینه سخن برای گفتن و مسأله برای طرح کردن فراوان است. در این مختصر چند پرسش پژوهشی را برای علاقمندان به پژوهش‌های کاربردی و پژوهش در عرصه نیازمندی‌های کشور، مطرح می‌کنم. امیدوارم مفید و مؤثر واقع شود: یک. رابطة ميان نظريات اخلاق هنجاري و اخلاق ورزش چگونه است؟ فی المثل، «غايت‌گرايی» چه مدلي از اخلاق ورزش را پديد می‌آورد؟ «وظيفه‌گرايی» چه نوع مدلی از اخلاق ورزش را شکل می‌دهد؟ و «فضیلت‌گرایی» چطور؟ دو. اصول اخلاقی حاکم بر ورزش و ورزشکاران را از کجا بايد به دست آورد؟ سه. آيا موازين اخلاقی در ورزش‌های قهرمانی با ورزش‌های غيرقهرمانی متفاوت است؟ مثلاً آيا می‌توان خطای عمد را در ورزش قهرمانی موجه دانست؟ چهار. حدود و ثغور «جوانمردی در ورزش» تا کجا است؟ زمانی که بازيکن تيم مقابل يا ورزشکار مقابل ما دچار مشکل جسمی می‌شود وظيفه‌ی اخلاقی ما چيست؟ آيا در همه‌ی شرايط بايد بازی را متوقف کنيم؟ پنج. جايگاه «خشونت در ورزش» تا کجا است؟ اگر در جايی بکارگيری خشونتی جزئی موجب پيروزی تيم ما و در نتيجه شادی يک ملت شود، آيا کاری غيراخلاقی صورت گرفته است؟ شش. جايگاه «مکر و حيله‌گری و فريب‌کاری در ورزش» تا کجا است؟ آيا ورزش نيز همچون جنگ است که فريب‌کاری در آن موجه است؟ آيا می‌توان گفت که مکر و حيله‌گری در ذات برخی از ورزش‌های قهرمانی نهفته است و اگر کسی مکار و حيله‌گر نباشد هرگز نمی‌تواند ورزشکاری حرفه‌ای شود؟ يا آنکه مکاری و فريب‌کاری جزء تدبير تلقی می‌شود؟ هفت. در صورت انجام خطايی بر روی حريف که منجر به نقص عضو او يا معيوب شدن عضوی از اعضای بدن او شود، وظيفه‌ی اخلاقی چيست؟ هشت. آيا می‌توان با ورزشکار به عنوان يک کالا معامله کرد و او را مورد خريد و فروش قرار داد؟ نه. آيا ورزش‌کاران می‌توانند خود را به عنوان برچسب يا مارکی‌ برای فروش در معرض کارخانه‌داران و توليد کنندگان قرار دهند؟ به عنوان مثال، به عنوان برچسب فروش نوعی‌ مواد روان‌گردان يا نيروزا يا مواد مخدر؟ ده. آيا يک ورزشکار بايد کاملاً تسليم باشگاه ورزشی خود باشد؟ روابط ميان ورزشکاران و صاحبان باشگاه و مديران فنی و مربيان به چه صورت بايد باشد؟ یازده. ارتباط ورزشکار با داور يا کميته‌ی داوران به چه صورت بايد باشد؟ دوازده. وظايف اخلاقی هواداران و تماشاچيان، به هنگام برد یا باخت تیم یا ورزشکار محبوبشان چيست و چگونه باید باشد؟ @howzavian_hamedan
🔘 جنگ روانی ✍️علی اسدی در صفحه سواد رسانه نوشت: ▫️این روزها اسرائیل به کمک رسانه های همسو، در کنار جنگ نظامی، جنگ روانی شدیدی علیه جبهه مقاومت به راه انداخته است. گاهی خیلی از افراد به سبب عدم آگاهی لازم ناخواسته به ابزار جنگ روانی دشمن تبدیل شده و به آن کمک می کنند. ▫️جنگ روانی، مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که با هدف تاثیرگذاری بر باورها، نگرش‌ها و رفتار افراد و گروه‌ها برای دستیابی به اهداف خاص انجام می‌شود. این جنگ، به جای استفاده از زور فیزیکی، از ابزارهای روانی و تبلیغاتی بهره می‌برد. انواع مختلفی از جنگ روانی وجود دارد که هر کدام با هدف و روش‌های خاص خود اجرا می‌شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین انواع جنگ روانی می‌پردازیم: 1️⃣ جنگ روانی استراتژیک: هدف: تاثیرگذاری بر افکار عمومی یک ملت یا یک منطقه در درازمدت و ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی. روش‌ها: استفاده از رسانه‌های جمعی، آموزش، فرهنگ، و دین برای تغییر هویت ملی، ارزش‌ها و باورهای مردم. 2️⃣جنگ روانی عملیاتی: هدف: تاثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت دشمن یا متحدان بالقوه در یک بحران یا درگیری خاص. روش‌ها: انتشار اطلاعات گمراه‌کننده، شایعات، و تهدیدات برای ایجاد تردید، ترس و بی‌اعتمادی در بین دشمن. 3️⃣ جنگ روانی تاکتیکی: هدف: تاثیرگذاری بر نیروهای نظامی دشمن در میدان جنگ برای کاهش روحیه جنگندگی، ایجاد اختلافات داخلی و تسریع در تسلیم شدن. روش‌ها: استفاده از بلندگوها، پخش اعلامیه، و عملیات روانی فرد به فرد برای ایجاد وحشت و ناامیدی در بین دشمن. 4️⃣ جنگ روانی اطلاعاتی: هدف: کنترل جریان اطلاعات و ایجاد تصویری نادرست از واقعیت برای فریب دادن دشمن. روش‌ها: انتشار اخبار جعلی، سانسور اطلاعات، و ایجاد شایعات برای گمراه کردن دشمن. 5️⃣جنگ روانی سایبری: هدف: نفوذ به سیستم‌های رایانه‌ای، سرقت اطلاعات، و ایجاد اختلال در زیرساخت‌های حیاتی دشمن. روش‌ها: حملات سایبری، انتشار ویروس‌ها، و مهندسی اجتماعی برای دسترسی به اطلاعات محرمانه. 6️⃣جنگ روانی فرهنگی: هدف: تضعیف هویت فرهنگی یک ملت و جایگزینی آن با فرهنگ غالب. روش‌ها: ترویج سبک زندگی، ارزش‌ها و باورهای بیگانه، سرکوب فرهنگ بومی و ایجاد شکاف نسلی. 7️⃣جنگ روانی اقتصادی: هدف: تضعیف اقتصاد یک کشور و ایجاد وابستگی اقتصادی به دشمن. روش‌ها: تحریم‌های اقتصادی، جنگ ارزی، و دستکاری در بازارهای مالی. @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖مردِ کارهای نشدنی امام خامنه‌ای:«بروید سراغ کارهای نشدنی ، تا بشود...» شهید یحیی سنوار جزء انسانهایی بود که به این دستور ولی امر مسلمین جهان عمل کرد. او نه تنها چون دیگر مردمان مقاوم و با ایمان فلسطینی، با الهام از آیه‌ی «لا یَخْشَون أحَداً إلّا الله» تمام عمرش را در مبارزه سپری کرد؛ بلکه با وجود تمام تهمتها، ملامتهای به ظاهر خودیها هم مردانه ایستاد. همانها که فریب نفوذیها را خورده‌بودند و گمان می‌بردند که سنوار بعد از گذراندن دوران زندانی در زندانهای رژیم صهبونیستی، آموختن و تسلط به زبان عبری قصد خیانت دارد، حتی شایعه شده بود که فرمانده میدان که مغز متفکر طوفان کوبنده الاقصی بوده، یا در تونل‌ها به دنبال جای امن است یا ... اما ماجرای مقاومت مثال‌زدنی و شهادت اسطوره‌ای شهید یحیی سنوار با آن سناریویی که تنها با اراده‌ی الهی اینچنین به رسوایی اسراییل انجامید، از آن کارهای به ‌ظاهر نشدنی بود که نه تنها در طول هفتاد و چند سال گذشته که در یک سال اخیر بعد از شروع طوفان الاقصی، هر روز و هر شب در هر لحظه در غزه و فلسطین و این روزها در لبنان تکرار می‌شود، تنها یک پیام را به عالم مخابره می‌کند که مردان و زنان مقاومت، با ایمان محکم و توکل به اراده‌ی الهی و مردِ کارهای به‌ظاهر نشدنی هستند، همانها که یقین دارند به «فَمَن یَتوکَل عَلی‌الله فهُو حَسْبُه» 🖋آمنه عسکری منفرد @AFKAREHOWZAVI
📢با «حکمت و بیان» از تبلیغ بگو 🔓برای ایجاد تحول تبلیغ در حوزه نیاز به گفتگو‌های مفصل وجود دارد. تبلیغ نیازمند واژه‌پردازی است تا بدانیم کدام یک از اقدامات ما تبلیغ است و کدام ضد تبلیغ. ◽️ما در مجله «حکمت و بیان» می‌خواهیم تبلیغ را از مظلومیت خارج کنیم. «حکمت و بیان» به قلم شما نیاز دارد. در شماره اول به تحول حوزه در تبلیغ پرداختیم در شماره دوم نیز به این موضوع از زوایایی دیگر خواهیم پرداخت. اگر تمایل دارید که دربارۀ این موضوع برای شماره دو قلم بزنید، آثارتان را برای مجلۀ حکمت و بیان ارسال کنید. 👈 اولویت قرار گرفت تبلیغ در حوزه چگونه است؟ ⚠️در مورد ارسال آثار لطفاً به نکات زیر دقت داشته باشید: ▫️یادداشت‌های علمی و ژورنالی ارسالی بین 1000تا 1500 کلمه باشد. ▫️یادداشت‌‎های ارسالی باید به زوایای موضوع ارسالی به صورت کامل و دقیق و علمی پرداخته باشد. ▫️فایل‌های متنی، فقط در قالب برنامۀ word و در پیراسته‌ترین حالت ممکن ارسال شوند. ▫️مطالب ارسالی بعد از تأییده شورای سردبیری چاپ خواهد شد. 📥فایل‌های خود را به mtdavat@gmail.com یا ادمین کانال ارسال فرمایید. 📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ📱ایتا @howzavian