🔰 مکارم اخلاق
💠 رفتار زیبا
🔸اللَّهُمَّ حَسِّنْ فِی جَمِیعِ أَحْوَالِی عَمَلِی
🔹خداوندا رفتارم را در همه حال زیبا بگردان
📚 فرازی از دعای بیستم صحیفه سجادیه(مکارم الاخلاق)
✍ مدار فرهنگی
#صحیفه_سجادیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 نیمۀ اول کرونا
خبر آمده بود در چین ویروسی آمده که مردم در خیابان یکهو غش میکنند و بعد هم فیلمهاش آمده بود که در قرنطینه برای اینکه به هم روحیه بدهند از پشت پنجرههای آپارتمانهای طولانی و بلند صدا میکنند یعنی که سرود یا تشویق یا روحیه دادن. اینها را میگفتند و آنها را میدیدیم و میترسیدیم و برای مردم چین دل میسوزاندیم اما اول یک مورد، بعد دو مورد در قم و همینطور رفت و رفت و رفت و ششگوشۀ ایران را تسخیر خود ساخت...
باور نمیکردیم. ما خود تسخیر بیماریای شده بودیم که رعب و وحشت انداخته بود توی دلها. مردم مانده بودند چه بکنند. گیچ بودند. گاهی میآمدند بیرون. دستکشهای پلاستیکی توی خیابانها ریخته میشد. ماسک که نبود. رفتم توی یک مغازۀ ابزارفروشی از بیمارستان ابنسینا یکی را فرستاده بودند که بیاید از ابزارفروشی ماسکهای صنعتی بگیرد. دو تا یا سه تا بهزحمت بهش داد. لرز افتاده بود بر اندامها و ما گیج و منگ به اخبار گوش میدادیم که ستاد تشکیل دادند و یکییکی ادارات را تعطیل کردند یا نیمهباز و تعداد مبتلاها هی بالا میرفت و کشتهها هم. خبرهای رسمی یک طرف، خبرهای غیررسمی هم یک طرف. همۀ اینها کاری کرد که ذهنها خراب شد و مردم متزلزل و قرنطینه... درست همان موقع خبر پخش شد که از فردا یا پسفردا همۀ مغازهها تعطیل خواهد شد. رفتیم توی یک مغازۀ سوپری. یکی دو کیسه نان خشک برداشت، من یکی... یکی دیگر اصلاً توی این باغها نبود، سریع رفت و یک کیسه برداشت... دیگر نمیتوانستم تلویزیون را نگاه کنم. قطعش کردم و رفتم توی لاک خودم. اما خبرها میرسید... فلانی هم رفت... فلانی هم رفت... و اولیهاشان دردناکتر از همیشه...
عید همه جا تعطیل بود، حتی حرمها... گفتیم هوا گرم میشود و وضعیت بهتر میشود، نشد این طور بود که گفتیم دیگر نه شعبان داریم و نه رمضان و نه مسجد و نه منبر...
اعلام کردند برای شادی در روز نیمهشعبان دیگر بیرون نیایید. ساعت 9 شب از همۀ مسجدها نورافشانی میشود و همه ساعت 9 بیایند روی پشتبامها «یا مهدی عجل علی ظهورک» بگویند... و آمدیم... در میان هول و هراس «یا مهدی» سر دادیم و یک سال کرونایی سخت را گذراندیم...
امسال هم بهیاد پارسال بالای پشتبامها رفتیم اما پارسال کجا و امسال کجا!
✍ حسین ابراهیمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_کاربران
✍گاهی عکس ها گویاتر از واژهها برای تفسیر یک حقیقت اند.
خواستم از ویژگی های منتظران حضرت بنویسم دیدم این عکس گویاتر از هر واژه ای ست.
تقدیمی ✍ جناب آقای سیدجعفر حسینی
#نیمه_شعبان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#یادداشت_ویژه
💠 مولود شعبان
برای من که عادت دارم از شب بنویسم و در تاریکی نفس بکشم نوشتن برای صبح صادق بیانی است گنگ و نامفهوم. نیمهای دیگر از ماه شعبان رسید. امروز همه رو به میعادگاه جمکران دارند؛ اما نمیدانم چرا دلم میخواهد در وسط این ماه کنار یکی از جادههای اربعین حسینی بنشینم و دربارهی مولود این روز چیزی بنویسم؛ البته هر آنچه به مهدی امتها ربط و تعلق دارد مرا به یاد اربعین شهادت ابوالاحرار میاندازد. همان روزهای بیزمانی و بیمکانی. خواستنیترین طلوع و غروبهایی که در عمرم دیدهام. ساعت صفر دنیا. نوار رنگینکمانی و بیزوال شارعالحسین. روزهای خوش زائر. شبهای روشن حبالحسین. شعبان به نیمه رسید. ماه کامل شد. ستارهی بخت بشر دمید. خفاشها پر زدند. لایه به لایه سایه ساختند. حجاب و غبار افروختند؛ اما ستاره درخشید و ماه تابید. کلام قدیم و جدید قاعده را باخت. فلسفه هم درماند. پوزیتیویسم با ساینس و رفرنسهایش پز داد و به اندازهی بز اخفش هم به خفاشها کمک نکرد. این ماه از اول هم پشت ابر نبود. ابر خود ما بودیم. وقتی تن و جانمان را به انجاس جاهلیت سنتی و فرنگی آلودیم چرا باید دل و امید ببندیم به چشم نظر آلودهیمان؟ غیبت عیب ماست. غایب ماییم. ما نادانسته در تبعیدی دلپذیر به سر میبریم. بیآنکه بخواهیم از زیر این شکنجهی شیرین بگریزیم. خو کردهایم به چرک و خون. گوش سپردهایم به دهانهای کثیف. لذت میبریم از استشمام تعفن مغزهای کرمخورده و پوسیده. تا عطش خود را از مجرای فاضلاب ابنای ناپاک آدم فرو مینشانیم کاسهی چه کنم چه کنم توی دستمان میچرخد. ما نیز میچرخیم و دست به دست میشویم. زمان به زمان، قرن به قرن، نسل به نسل. گورخانههای ما پر است از زندههای محتضر. چشمها را باید شست. دستها را هم و پاها را. باید به قاعدهی اربعین، زائر شد تا کمی و گوشهای از شعبان را دید. ملتهایی را امتهایی را و مردمی را که گروه گروه و دسته دسته حبالحسین یجمعنا میخوانند. اربعین نشانهی آشکار شعبان و صبح صادق طلوع خورشید است. خیز و در کاسهی زر آب طربناک انداز، پیشتر ز آنکه شود کاسهی سر خاکانداز؛ چشم آلودهنظر از رخ جانان دور است، بر رخ او نظر از آینهی پاک انداز؛ غسل در اشک زدم که اهل طریقت گویند، پاک شو اول و پس دیده بر آن پاک انداز.
✍ سعید احمدی
#جمکران
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
تبیین شبکه زمینه ساز_2.mp3
5.63M
🔹جامعه زمینهساز، چه جامعه ای؟
🔹چه امتی، امت منتظره ؟
🔹آیا ما همون امت منتظر هستیم؟
🔸چه ارتباطی بین شبکه ملی اطلاعات و زمینهسازی ظهور امام زمان(عج) وجود داره؟
🔻🔺شبکه ملی اطلاعات منطبق بر مختصات رهبر معظم انقلاب، آغاز یک حکومت جهانی است.
🎙 محمدصادق رستمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنز_نبشت
😊 همبند امام زمان قلابی!
یکی از دوستانم چند سال پیش به خاطر پخش شبنامه علیه رئیس مجلس وقت، به زندان افتاد. بگذریم از این که یک ماه در حبس بود و وقتی برگشت دو سال خاطره تعریف میکرد. بقیه ماجرا را از زبان خودش بشنوید:
در زندان با یک امام زمان همبند بودیم! با او در حیاط والیبال بازی میکردیم و در بوفه ساندویچ میخوردیم. یک روز سر ادعای امامتش شرطبندی کردیم. تصمیم گرفتیم یک کار خارق العاده در نظر بگیریم که اگر توانست انجام دهد به او ایمان بیاورم و برایش یک سوسیسبندری از بوفه بگیرم و اگر نتوانست او برایم یک همبرگر دستی بگیرد و بیخیال ادعاهایش شود. گفت: «من میتونم پیشبینی کنم غذای امروز چیه؟» گفتم: «خوب چیه؟» گفت: «ماهی سرخکرده با خرما و نون محلی.» گفتم: «داداش اون غذای زندان زاویرا بود و یوسف پیغمبر هم زندانیش بود. اینجا لنگرود قمه و تو داری آب خنک میخوری!» گفت: «تو کاری نداشته باش به این کارها. امشب غذا ماهی و خرما و نون محلیه.» گفتم: «خدا کنه. من که خسته شدم از سیبزمینی آبپز و تخممرغ آشغال» نفس عمیقی کشید و گوشه زندان افتاد به خاک. سر به سجده گذاشت و شروع کرد به مناجات. اشک میریخت و ضجه میزد. میشنیدم چه میگوید: «خدایا تو رو به حرمت اجداد طاهرینم، تو رو به قداست نبی مکرم اجازه نده این نامردها که من رو مظلومانه زندانی کردن جلوی بیدار شدن این جوون رو بگیرن. خدایا نور هدایتت رو بر قلب پاک این جوون بتابون و این کمترین رو سربلند کن. برحمتک یا ارحم الراحمین» از سجده بلند شد تمام صورتش خیس اشک بود. تحت تاثیر قرار گرفتم. لحظهای در دلم گفتم: «نکنه حق با این باشه. نکنه تا الان دربارهاش خطا میکردم.» متوجه تردید من شد. شال سبزش رو بست به دور کمر و گفت: «نگران نباش. ما اهل بیت بخشندهایم. کسی خطا بکنه دستش رو میگیریم و به روش نمیاریم.» گفتم: «خدا حفظتون کنه و به من بصیرت بده.»
تا موقع شام، در استرس بودم و نگرانی. نکند در این ایام حرمت حجت خدا را زیر پا گذاشته باشم. بالاخره استرس تمام شد و چشم بصیرتم باز. شام را آوردند: املت گوجه با پیاز!
✍️ علی بهاری، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#طنزک #طنز
#مهدویت #آخرالزمان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 فابینگ چیست و چگونه روابط اجتماعی و شخصی ما را تهدید میکند؟
وقتی از سرکار خسته به منزل بر می گردید و سر میز یا سفره شام همسر یا فرزند شما سرش را در گوشی تلفن همراهش کرده و با کلمات مبهم به شما پاسخ می دهد گرفتار فابینگ هستید.
وقتی در مهمانی ها و دورهمی های دوستانه یا فامیلی بعد از سلام و احوالپرسی اولیه هر کس به گوشی همراهش مشغول می شود گرفتار فابینگ هستید. وقتی که در روابط عاطفی و زناشویی با شریک یا همسر خود به کافه ای رفته اید یا در منزل نشسته اید و یکی از شما مدام گوشی تلفنش را چک می کند گرفتار "فابینگ" شده اید.
متن کامل
✍ عصر جدید، عصر رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴نظر آیتالله بروجردی در مورد ولایت فقیه چه بود؟
🔵مرحوم آیت الله بروجردی معتقد بود؛
ولایت فقیه، جزء امور قطعیهای است که در اثبات آن به مقبولهی عمربن حنظلة نيازی نیست.
در کتاب "البدر الظاهر فی صلاة الجمعة و المسافر" ص ۵۷، که تقریرات درس خارج ایشان است آمده:
«… و بالجمله كون الفقيه العادل منصوبا لمثل تلك الامور المهمه التى يبتلى بها العامه مما لا اشكال فيه اجمالا، بعد ما بيناه، و لايحتاج فى اثباته الى مقبوله ابن حنظله، غايه الامر كونها ايضا من، الشواهد».
خلاصه اینکه بعد از ادلهای که بحث شد، منصوب بودن فقیه از ناحیه امامان معصوم برای اموری که تدبیر مسلمین میباشد، اجمالا بلا اشکال است و در اثبات آن به مقبوله عمر بن حنظلة(یکی از ادله مشهور مورد استفاده در بحث ولایت فقیه) احتياجی نیست و نهایتا این مقبوله شاهدی بر این مساله است.
✍ سنگر اندیشه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
💐کانال طنزنویسان حوزوی آغاز به کار کرد.
😁 پرداخت طنازانه به فرهنگ، اقتصاد، سیاست، خانواده و سبک زندگی
😘 با #طنزک بخندیم و بیندیشیم و بیاموزیم.
اینجا را کلیک بفرمایید 👇👇👇
..................... @tanzac ............
#پیام_مدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 نقد و بررسی سه فیلم راهبه و احضار ۱ و ۲
🔹 غسل تعمید شستشوی بچه یا غیر آن با نیّت و اسم«پدر پسر و روح القدس» است.
مبنای چنین غسلی، فرمان حضرت عیسی علیه السلام به حواریون بود که به نام پدر پسر و روح القدس، غسلی به نام تعمید نمایند. (انجیل متی، باب ۲۸، آیات ۱۹ و ۲۰).
🔸اینکه در برخی فیلم ها مثل نفرین لایانورا و ... وانمود می شود افرادی که به شکلی خاصّ کشته شده یا دیگران را به قتل می رسانند و نفرین شده هستند، شیطان میتواند از آن ها سوء استفاده نموده و از طریق آن ها نفوذ کند، امری نادرست است؛ چراکه شیطان در برزخ صعودی راه نداشته تا چنین کاری را انجام دهد، البته اینکه روح وابسته به کثرات عالم دنیا در نشئه برزخ متحیر است، صحیح است.
🔗 متن کامل
✍ مهدی درستی
#هالیوود
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مقاله دو گانه جمهوری و حکومت عباسعلی مشکانی.doc
385K
🔴 نگاهی انتقادی بر دوگانه جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی
✍ مقالهای از عباسعلی مشکانی سبزواری
احتمال دارد کسانی که از دوگانگی حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی سخن به میان میآورند، «جمهوری اسلامی» را با «دولت اسلامی» خلط کرده باشند. فیالواقع در نظام سیاسی کنونی ایران آنچه قابل تغییر و تحول است، «نظریه دولت» است؛ چنانکه در طول انقلاب اسلامی شاهد تغییر و تحول در این عرصه از نظام پارلمانی به نظام ریاستی بودهایم و هم اکنون نیز سخن از تغییر و یا اصلاح و ارتقای «الگوی دولت» در میان است. «جمهوری اسلامی» اما به جهت اینکه به عنوان «نظریه حاکمیت» نظام سیاسی اسلام به شمار میرود، جزو ثابتات بوده و قابل تغییر نیست. در صورت صحت این احتمال، در واقع سخن از تغییر و تبدیل «الگوی دولت» در میان این و نه جایگزینی حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی، که دوگانهای موهوم و غیرواقعی است.
جمعبندی و نتیجهگیری: بر اساس آنچه گذشت:
۱- ادعای دوگانگی بین حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی معنا ندارد و نسبت این هر دو عینیت و یگانگی است و تنها الگوی حکومت در اسلامی، چه در عصر حضور و چه در عصر غیبت، «الگوی مردم سالاری دینی/جمهوری اسلامی» میباشد.
۲- در اندیشه و فقه سیاسی اسلام و تشیع و نیز بیان و بنان امامین انقلاب و قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز، اثری از این دوگانگی مشاهده نمیشود.
۳- در مورد مدعیان این دوگانگی، دو احتمال وجود دارد: الف) فهم غلط و ناصحیح از مفهوم و ماهیت «جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی»؛ ب) خلط بین «نظریه حاکمیت» و «نظریه دولت» در ساختار نظام سیاسی اسلام.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نقد_و_نظر
🔻شخص، فقط وقتی در صدد توجیه خود بر میآید که متهم شده باشد.
هنوز ندیدهام کسی دوره بیفتد خودش را توجیه کند، جز آنکه پیشاپیش احساس کند در معرض اتهام است.
#یاکوب_تاوبس
#الهیات_سیاسی_پولس
پینوشت:
مسأله مشروعیت، در فضایی مطرح است که امری انکار شود.
انکار در بطنِ خویش، اتهام را به همراه دارد.
نهادهای دینی و سیاسی در ایران، مدتی مدید و به شکلی جدی با چالش مشروعیت دست و پنجه نرم میکنند.
تغییر در سبک دینداری توده از سویی و جوانهزدن قرائتهای دیگری از فقه برای عبور از بحران سیاسی، نهادهای کلان حوزوی و حاکمیتی را به تکاپو واداشته است. با این حال من به این اصلاحات، (اگر بتوان نام اصلاح را بر آن گذاشت) خوشبین نیستم.
تجربه این سالها به من میگوید، ساختارهای دینی _ سیاسی به دلیل درهم تنیده شدگی که از مشروطه به این سو بر آن تاکید شده (به ویژه با جمله معروف سیاست ما عین دیانت ماست و یا ایجاد، کشف و یا صورت بندی جدید ابواب فقهی نظیر باب سیاسات در کنار عبادات و معاملات) هردو به یک میزان دچار «بحران مشروعیت» شدند.
این مشروعیت زدایی که از «امر سیاسی» و با تناقضات رفتاری سیاستمدارن در برخورد با مسائل مختلف آغاز شد، به سرعت خودش را تا «تقدسزدایی» از «امر دینی» کشانده و هر دو ساحت را به چالش طبیده است.
اینکه انگشت اتهام را به سمت فرد، نهاد یا ساختار نشانه بگیریم، مشکلی را حل نمیکند. «مسولیتپذیری» که متاسفانه به کرات مورد استفاده قرار گرفته و به نرخ شاه عباسی تبدیل شده، واژه حائز اهمیتی است.
در «فقه وظیفه محور» سویه مسولیتپذیری، مبتنی بر «منطق حجیت معذریت و منجزیت» به مسلخ کشانده شده و کسی حاضر به پذیرش مسولیت خویش نیست. از این روست که در هر پست و سمتی، مسولان فعلی از خود سلب مسوولیت کرده و مسوولین سابق نیز سلب اختیار!
این رویه مادامی که اصلاح نشود، نتیجهای جز شتاب قطار فروپاشی در پی ندارد. و اولین قدم در مسیر فهم و سپس حل مشکلات، تواضع در فهم، ترویج اخلاق مسوولیت و بازنگری در منطق حجیت است. (به مرور در این باب خواهم نوشت)
✍ محمد رایجی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#معرفی_یادداشت
❓کدام رفراندوم؟
آقای روحانی؛ اگر ترس از کرونا ندارید، کافیست در خیابان های شهر، مردم ایستاده در صف مرغ را مشاهده کنید، که در این صورت از زبان آنان خواهید شنید : اگر هم نیازی به رفراندوم باشد، همه پرسی " بی کفایتی این دولت" باید برگزار شود.
ادامه در کانال ✍ امین محمدلو
.............................................
🗒 رفراندوم لازم نیست، اصلح لازم است
مشروعیت سیاسی به معنای «شرعی بودن» و «مطابق شریعت» نیست. بلکه مشروعیت ویژگی یک نظام است که حکومت بهواسطه آن ویژگی حکمرانی خود را برحق و قانونی میداند و مردم نیز فرمانبرداری از آن را وظیفه خود میداند. (پرسشها و پاسخها، ص 10. ولایتفقیه و حکومت اسلامی در منظر امام خمینی ص 91)
این تفکر، مبنای اصلی انقلابی است که در سال ۱۳۵۷, به پیروزی رسید و در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، با تأیید ۹۸/۲ مردم ادامه پیدا کرد.
در همان سال این شائبه وجود داشت که وقتی مردم قائل به انقلاب اسلامی هستند، این #رفراندوم به چه علت شکل میگیرد؟
ادامه در خبرگزاری رسا
✍ زهرا نجاتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️سیزده بدر
🔹سیزده بدر یکی دیگر از مناسبت های آیینی و رسوم کهن اقوام ایرانی است. بارزترین جلوه رفتاری عموم در حلول این روز رفتن به دامن طبیعت است. طبیعت تجلی آیات بی شمار تکوینی خداوند و منبع بسیار غنی و سرشار از ظرفیت ها، امکانات و ملزومات متنوع زیستی در این عالم خاکی است که همه موجودات از جمله انسان به فراخور نیاز می توانند از انعامات بی کران آن بهره گیری کنند.
🔸 احتمالا فلسفه انتخاب این روز در تقویم ایرانیان برای رفتن به دل طبیعت، امکان یابی بیشتر برای لذت بردن از مشاهده آثار صنع و جلوه های رنگارنگ هستی، تامل در آیات آفاقی خداوند، شکرگذاری بواسطه در اختیار داشتن این گنجینه عظیم و ثروت بی بدیل و تجدید شونده، بازخوانی وظیفه و تعهد اخلاقی خود در قبال این مادبه الهی و سفره دامن گستر و پرزرق و برق خداوند است.
🔹طرفه اینکه ما اگرچه خود را در مقایسه با اجداد و اسلاف خویش عاقل تر و بالغ تر می پنداریم، اما بعضا سخیف ترین تلقی و تفسیر را از سنت های نیکوی آنها به دست می دهیم. اعتقاد به بدیمنی این روز، به آب دادن سبزه ها، گره زدن علف، التزام به مصرف خوراکی های خاص و سرگرمی های کودکانه بخشی از این سوء تفسیرهاست.
🔸در ایران بعد از انقلاب، با عطف توجه به همین پیشینه، سیزده بدر «روز طبیعت» نام گرفت. پیام تلویحی این نام گذاری احیای باورها و ارزش ها فوق و قدردانی از طبیعت و طبیعت آفرین است. بی شک، رفتن به دامن طبیعت با این انگیزه و هدف بسیار ممدوح و مستحسن و متقابلا تخریب طبیعت و آلوده سازی محیط زیست بسیار مذموم و مستقبح خواهد بود.
🌹 ما باید همواره از گذشتگان خردمند خویش به واسطه بنیادگذاری این قبیل رسوم هوشمندانه قدردانی کنیم واز رسوم تحریف شده و تاریخ مصرف گذشته آنها بی مهری جوییم.
✍️ سیدحسین شرف الدین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#جمعه_ی_انتظار
عاشقی درد قشنگیست، خدایا تسلیم
سر و جانم به فدای قدم مولایم
مولای غریبم
زبانها و قلمها با تواَند
ولی دلها نه
که اگر بود تا بهحال
فرج حاصل شده بود
روزگاری نیز
قلمها با جدتان حسین علیه السلام بود
و نوشتند که بیا اما...
اگر دلها با او بود عاشورایی به پا نمیشد
جمعه ها شعر من انگار تو را می خواند
قلم و کاغذ و خودکار تو را می خواند
✍️ رمضان قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه:
✨ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ الله فِى أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الله فِى خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ الله الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ
متن کامل در ✍️ ساحل صیحفه سجادیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#مانع_تراش_ها
🔻برای مانعزدایی باید مانعتراشها را بشناسیم و دست از پشتیبانی آنها برداریم.
♦️آنها در برجهای لاکچری، مردم مردم میکنند.
📛 از دوازده فروردین ایران اسلامی نان میخورند؛ اما سیزده را در جنگلهای انحصاری شمال و ویلاها میچرند.
📌 به حامیان سیاسیشان قاه قاه میخندند و برای گربهها و سگهای زینتیشان شکلک در میآورند.
#دانه_درشت
#مسئول_خائن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📺 #گاندو نیمهکاره تمام شد
🔹امشب در اواسط نمایش گاندو ۲، پخش این سریال ناگهان متوقف شد و ادامه آن پس از حدود ۱۵ دقیقه روی آنتن رفت. همزمان مشاور رییس شبکه سه از فشارهای گسترده به صداوسیما بابت پخش گاندو خبر داد.
🔹مدیر گروه سریال شبکه نیز خبر داده بود که پخش «سریال گاندو ۲» از این پس متوقف شده و نمایش قسمتهای بعدی آن به بعد از انتخابات موکول شد.
پ ن: گاندو را می توان سریالی در تراز گام دوم انقلاب نامید به چند دلیل:
🔹 #اول اینکه توانست مردم را با حقایق امنیتی و استراتژیک نظام آشنا کند و مباحث راهبردی به معنای واقعی کلمه از غربت در آمدند.
🔹#دوم اینکه توانست نقد حرفه ای و مستند را به تصویر بکشد و نقادی جسورانه را که سوپاپ اطمینان نظام و انقلاب است استارت بزند.
🔹#سوم اینکه صدا و سیما را که بایستی دیده بان انقلاب باشد ولی از این ماموریت اصیل، بدلیل محافظه کاری ها و کج سلیقه ها در تعلیق برخی برنامه ها یا حذف برخی شخصیت های انقلابی رسانه دان فاصله گرفته بود، تا حدودی به مسیر اصلی باز گرداند.
اساسا وقتی #گفتمان_نقد در دستان بچه های انقلاب باشد، پلشتی ها و ضعف ها و اشتباهات و حتی خیانت مسئولین، باعث غرش و نارضایتی و افسردگی #افکار_عمومی نمی شود که باعث تحرک، امید آفرینی و مطالبه گری و انتخاب اصلح خواهد شد.
✍️علیرضا محمدلو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✴️صبح_دم با #خطبه_شعبانبه
🌀اِلهى اِنْ حَرَمْتَنى فَمَنْ ذَا الَّذى یَرْزُقُنى؟ وَ اِنْ خَذَلْتَنى فَمَنْ ذَا الَّذى یَنْصُرُنى؟ اِلهى اَعُوذُ بِكَ مِنْ غَضَبِكَ وَ حُلُولِ سَخَطِكَ.
🌀معبود من! اگر تو محرومم كنى، كیست كه روزیَم دهد؟ و اگر تو خوارم نمایى چه كسى یاریم خواهد كرد. معبود من! از غضب تو و فرود آمدن خشم تو به تو پناه میبرم.
✔️سه نکته از این فراز:
۱. خداوند، تنها روزى رسانِ بنده است.
۲. عزّت به دست خداست.
۳. بهترین پناه از غضب خدا، خود خداوند است
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنز_نبشت
👌این دیگه اسمش انتظار نیست!
یک رفیقی داشتیم که یک تعریف متفاوتی از مقوله انتظار داشت. چند سال پیش که روز نیمه شعبان افتاده بود جمعه، مطمئن میگفت که نیمه شعبان حتما آقا ظهور میکنه. انقدر مطمئن بود که رفته بود کلی چک کشیده بود برای تاریخ شانزده شعبان. هر چی میگفتیم بابا نکن، میگفت: «آقا که بیاد دیگه هیچکی بدهکار نیست.»
بهش جواب میدادم: «اولا از انتظار که نمیشه سوءاستفاده مالی کرد؛ ثانیا اگه واقعا تاریخ ظهور آقا رو بدونی که دیگه اسمش انتظار نیست.» ولی گوش نمیکرد که نمیکرد. البته بعد از نیمه شعبان که چکهاش برگشت خورد و یک مدت بیخیال قضیه انتظار شد ولی سال بعد که عاشورا افتاد جمعه، دوباره گفت که قطعا آقا میاید. هرچی آیه و روایت میخوندیم که تاریخ برای ظهور تعیین نکنید ولکن قضیه نبود. حتی سر این قضیه شرط بست که اگه آقا نیامد، عَلَمِ صد کیلویی هیئت را برمیدارد... .
آقا نیامد و او ساکت شد. البته نه از شرمندگی، بلکه از کمردرد زیاد. بعد از یک ماه دوباره شروع کرد. بعدا فهمیدیم که چون آن یک ماه تقویم دمِ دستش نبود چیزی نگفت.
دیگر کارش شده بود گشتن دنبال جمعه های مناسبت دار تا رسید به سالی که جمعه هیچ مناسبتی نداشت. از آن سالها که تمام تعطیلات وسط هفته هستند و بعضیها هم کلا در بین التعطیلین به سر میبرند. بنده خدا رفت انواع و اقسام تقویمهای مناسبتی گرفت. مناسبتهای اسلامی را پیدا نکرد. رفت سراغ مناسبتها ایران و مصر و هند و چین باستان. آنجا هم چیزی گیرش نیامد رفت سراغ مناسبتهای غربی. چند وقت فقط برایش داشتیم توضیح میدادیم که هالوین ربطی به ظهور ندارد. میگفت: «نه. اینکه ظالمین جهان به وحشت بیافتن خودش ربطه دیگه.» یک چیزی گفت که خودش هم فهمید حرف مزخرف هم حدی دارد.
✍️ محمدحسین علیان
#مهدویت
#آخرالزمان #انتظار
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️پرونده کذابها...!
🔴 وهابیت مدرن
🔶 رسانههای اصلی: کمپانی رسانهای پوششدهنده شبکههای الجزیره و شبکههای ترکزبان و کمپانیهای سریالسازی عرب و ترک با دوبله و پخش به تمام زبانهای منطقه و جهان؛ شبکه المستقله، شبکه نور در بخش فارسی؛ در تبلیغ خلفای اموی و عباسی و استفاده از فضای رسانههای غربی و تبلیغ علیه تشیع؛ همپوشانی و همکاری نزدیک با دو جریان دیگر وهابی دارند؛ مراکز پژوهشی و انتشاراتی عظیم بهخصوص مستقر در قطر و فعال علیه شیعه و جریانهای رقیب اخوانالمسلمین.
🔷 آثار رسانهای مهم: پخش برنامههای مستند و خبری؛ سریالسازی بهخصوص در شبکههای ترکی و عربی و بعد ترویج به زبانهای مختلف دنیا و حمایت از فیلمهای سینمایی و همکاری با دو نهاد رسانههای وهابی دیگر؛ حمله به آثار رسانهای رقیب؛ سریال حریم سلطان ورژن ترکی تفکر اخوانالمسلمین با درونمایه پانترکیسم و سریال صلاحالدین ایوبی اثر حاتم علی کارگردان سریال عمر که از شبکه نور به زبان فارسی پخش شد.
🔶گفتمان رسانهای👇
🔺ترویج خشونت به سمت مخالفان وهابیت و ترویج شیعهستیزی به صورت نرمتر از گروههایی مانند داعش و القاعده؛ بازنمایی فعالیتهای داعش و القاعده به طور مثبت به بهانه پوشش خبری؛ مظلومنمایی برای گروههای جهادی که عمل آنها عکسالعمل ظلم به ایشان و خلاف عملکردن مخالفانشان از نظر مذهبی یا سیاسی است که موجب تحریک آنها میشود؛ غربستیزی؛ ترویج اندیشههای اخوانی و حمایت از گروههای سیاسی اخوانی در سراسر جهان؛ ترویج فتوحات؛ قهرمانسازی از خلفای جور؛ تقدسشکنی از مقدسات و ائمه شیعه و عاشوراستیزی و نفی و تمسخر شعائر؛ رد عقاید مهدوی شیعه و ترویج عقاید وهابیت درباره مهدویت؛ حمایت فکری و رسانهای از سریالهای سایر کمپانیهای وهابی؛ آرمانی نشاندادن فضای خلافت اموی و عباسی؛ تقدسبخشی به شخصیتهایی چون عمر بن خطاب، معاویه، هارونالرشید و حتی یزید؛
🔻 تقدسشکنی از شخصیتهای اصلی تشیع با تصویر چهره یا بد نشاندادن ایشان یا مشابهسازیشان با افراد قدرتطلب و عادی جلوهدادن اختلافاتشان با خلفای جور و مخالف در حد دو گروه دنیاطلب و محکومبودن ایشان به دلیل تبعیتنکردن از خلیفه وقت؛ تکفیر شیعیان؛ حمله به زیارت، توسل و اعتقادات و الگوهای شیعی؛ مثبت نشاندادن خلافت عثمانی (سریال حریم سلطان نمونهای است که با استفاده هنرمندانه از عناصر زیباییشناسانه در رسانه شخصیتهای خونریز در تاریخ را مثبت نشان میدهد و تاریخ را قلب و جعل میکند و مخاطب با آن شخصیتها همذاتپنداری و از ایشان طرفداری میکند)؛ خیانتکار نشاندادن شیعیان در جریان سقوط بغداد و سرنگونی خلافت عباسی؛ قراردادن نام اهل بیت به عنوان شخصیت منفی و نام مخالفان ایشان به عنوان شخصیت مثبت آثار.
🔷 گفتمان فکری و نظری: اعتقاد به منجی تحت نام مهدی در آخرالزمان با تشکیک در ولادت وی و رد آن و اختلاف در بودن منجی از نسل امام عسکری (ع)؛ سعی در دور نشاندادن ظهور و دعوت به تبعیتنکردن از پادشاهان حاکم بر سرزمینهای اهل سنت و ترویج تأسیس حکومتهای مقبول مردمی در بعد درونگفتمانی و فرامرزیبودن گفتمانشان؛ تلاش برای بازسازی خلافت سلف در آخرالزمان به منظور زمینهسازی ظهور منجی دروغین و حمله به اعتقاد شیعیان در این باب؛ حمایت پیدا و پنهان از جریانهای تکفیری.
👈 سلسله محتوای کذابها
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 نقطه ضعف جوانی
🔹️دوران جوانی علیرغم اهمیت و ارزشی که دارد، به همان اندازه آسیبپذیر بوده و ممکن است به دلیل تصمیم اشتباه، رنج و اندوه و شقاوت را به دنبال داشته باشد، و به همین جهت، انبیا و مربیان الهی اهتمام خاصی نسبت به تربیت در این دوران داشتهاند.
🔸️در روایات داریم که «علیک بالأحداث» بزرگان و اساتید اخلاق به جوانها میگویند قدر جوانی خود را بدانید و تا جوان هستید خودتان را اصلاح کنید، برای همین است که در جوانی انسان زودتر میتواند در خودش تغییر ایجاد کند، اما وقتی حالتی ثبات پیدا کرد و ملکه شد تغییر آن مشکل است.
🔹️جوان خیال میکند اگر چیزی را درست فهمید، همه چیز را میفهمد، در حالی که این تعمیم دلیلی ندارد. انسان ممکن است در یک جهت تجربه داشته باشد و چیزی فهمیده باشد، اما در جای دیگر تجربه نداشته باشد. خوب، باید در موارد دیگر از کسانی که تجربه کردهاند و آن معلومات را کسب کردهاند استفاده کرد.
✍ متن کامل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نکاتِستان #درست_بنویسیم
❓پلمپ یا پلمب؟
*پُلُمب* در اصل واژهای فرانسوی (Plumb) و معادل کلمۀ انگلیسی (Plombe) و به این معناست:
*۰۱* قطعۀ سرب یا موم آب شدهای که برای جلوگیری از دستکاری و سوء استفاده، روی پاکت یا درِ مغازه یا خانه یا مکان دیگری میزنند و آن را مُهر و موم میکنند؛ مُهر سُربی.
*۰۲* مجازاً به معنای تعطیل کردن و بستن جایی.
پس تلفظ و املای درست آن پُلُمب (با حرف پایانی *ب*) است، نه پلمپ.
#ادبیات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#درنگ
به تازگی کلیپی از یک روحانی جوان منتشر شده که مسافران مشهد را به بوسیدن در و دیوار حرم امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و نزدن ماسک دعوت میکند. شاید به این مناسبت بد نباشد مرور کنیم یادداشتی را که پارسال در همین ایام نوشته شد:
میکروبزدا یا روحافزا؟
به این چند گزاره دقت کنید:
1. نه امام شیعه با ترور بیولوژیک به شهادت رسیدند.
2. تاکنون بارها زائران اربعین در مسیر پیادهروی تاول زده و یا مسموم شدهاند.
3. چهار سال پیش در منا که یکی از مقدسترین مکانهای روی زمین است هزاران زائر در اثر خفگی جان سپردند.
4. همان سال در مسجد الحرام، شئ سنگینی سقوط کرد و جان دهها حاجی را گرفت.
5. دعا و توسل موثر است اما خداوند میخواهد جهان را بر اساس قانون علت و معلول اداره کند و تا اطلاع ثانوی بنا ندارد تغییر رویه دهد!
پس اگر دیوار حرم مطهر به ویروس کرونا آلوده شود هیچ فرقی با دیوار آلوده دانشکده موسیقی یا صندلی عفونی تئاتر شهر نخواهد داشت. قداست آن دیوار به خاطر نزدیکی به پیکر دختر امام است نه خاصیت میکروبزدایی!
✍ علی بهاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✴️معرفی نکردن یک ترجمه!
🔷🔸 سالهای سال پیش من و دوستم مینشستیم و بعضی آیات را به زبان خودمان ترجمه میکردیم. شاید به زبان راحتفهم خودمان. به زبان کوچهبازاری و کمی هم چاشنی طنز. میگفتیم باید این ترجمه را منتشر کنیم تا همگان بفهمند و درکش کنند و حسابی حالش را ببرند. آن روزها گذشت تا اینکه ترجمۀ استاد ملکی منتشر شد... .
🔶🔹 ترجمه استاد ملکی است یا همان ترجمۀ خواندنی قرآن. ترجمهای که امیدهایم را ناامید کرد و حیف و صد حیف! کاش دقیقتر بود و بی دستکاری بسیار بهعنوان روانسازی و پیامرسانی... استاد بار سنگینی را برداشتند و بهنظرم در به مقصد رسیدنش ناموفق بودند. من نمیگویم نخوانیدش. بهتر است بگویم بهعنوان اولین تهیهکنندههای این ترجمه از خیرش گذشتم... . به مذاق من خوش نیامد و به مذاق دانشآموزهایم هم. چند صباحی ترجمه را بردم مدرسه و گذاشتم جلوشان تا بخوانند... چیزی که میدیدم برایم جای تعجب داشت، بچهها ترجمۀ مرحوم قمشهای را راحتتر میخواندند!
چند نکته میخواهم بگویم. اول اینکه بهنظرم روانسازی صورت نگرفته. یعنی راحت شدن... در خیلی از جملهها باید صبر کنی و برگردی و دوباره بخوانی تا بفهمی که کلمۀ اصلی و منظور مترجم چه بوده و دیگر اینکه روانسازی و پیامرسانی به چه بهایی؟ به بهای تغییر در معنا، حتی اگر بر اساس یک تفسیر باشد؟ خیلی جاها کلماتی که بهکار بردهاند بار معنایی ویژهای دارد که در جای خودش خوش نمینشیند.
🏁🚩بگذارید مقایسه کنم. یک آیه از ترجمۀ خواندنی قرآن و یک آیه از ترجمۀ ابوالفضل بهرامپور و دیگری از ترجمۀ آقای قرائتی:
1️⃣استاد ملکی: در کل، هم به پیامبرانی که داستانشان را قبلاً برایت گفتهایم، وحی کردیم و هم به پیامبرانی که داستانشان را برایت نگفتهایم، بهعلاوه، خدا با موسی بهطور ویژه حرف زد.
2️⃣بهرامپور: و پيامبرانى كه سرگذشت آنها را پيشتر با تو گفتهايم و پيامبرانى كه حكايتشان را با تو نگفتهايم و خدا با موسى به طرز خاصى سخن گفت.
3️⃣قرائتی: و پیامبرانى [فرستادیم] كه پیش از این داستان آنان را برایت بازگفتهایم و پیامبرانى كه ماجراى آنان را براى تو نگفتهایم. و خداوند با موسى سخن گفت، سخن گفتنى ویژه.
✴️ این یک نمونه است و هنوز جایی را مثال نزدم که از ضربالمثلهای فارسی استفاده کردهاند، البته جاهایی خوب است اما اکثراً نه و بازهم حیف!
البته این نظر بنده است برای اطلاع بیشتر می.توانید این لینک را ببینید.
✍ حسین ابراهیمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN