eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
495 ویدیو
179 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠می‌نویسم؛ اما فقط گریه‌ها را. انتشارات خزان، ناشر کتاب‌های من است. باد توزیع می‌کند و رود می‌خواند. 💠 دانش آموزم؛ درس تاریخ را خوب می‌فهمم. تاریخ، یعنی عمرهایی که پایان خود را دیدند و تو را نه. جغرافیا، خنده‌ای است به نقشه‌های آرزو. حساب و هندسه از همه رسواترند؛ زیرا اندازه بی تو بودن، در آمار و ارقام آنها نمی‌گنجد. و چه شیرین است درس انشاء: آن جا به بهانه پاییز و بهار و نوروز و علم و ثروت، از تو می‌گوییم و نقطه و ویرگول را هر جا که خود بخواهیم می‌گذاریم. اما چه بگویم از درس املاء. املاء همان دیکته است، و دیکته مرا یاد حاکمانی می اندازد که مسندِ حکومتشان، سند جدایی ما از تو بود. 💠 آرزومندم یک جمکران. 💠 پیشه من عاشقی است؛ پیشه تو چیست؟ چیست؟ پیشه من، راز نهان گفتن است پیشه تو، دیدن اشک من است از تو نپرداخته‌ام با کسی یاد توأم، صحبت مرد و زن است. @HOWZAVIAN
دوربین اول باید برای کودکی ام مادری کنم. باید برای عروسکم خانه بسازم. او کوچولوست می ترسد. از تنهایی از خرابه... از تاریکی... باید مواظبش باشم دست آدم بدها نیوفتد. گرسنه نشود تشنه... محکم بغلش می‌کنم دستم را روی گوشش می‌گذارم که صدای گلوله‌ها و تاپ‌تاپ قلب من را نشنود. دل کوچکش خالی نشود... دوربین دوم یواش یواش لبش را به گوش عروسک میگذارد و برایش لالایی می‌خواند: الفقاعات دي شكلها حلوة من حبي ليها بقولها غنوة اغسل وجهي واغسل ايديا وادعكهم بصابون وميا... اما در این خرابه آب و صابون کجاست؟! او کودک است وقتی به خودش می‌آید. همه چیز از بین رفته‌است...مادر پدر خواهر و برادر.... او مانده و یک خروار خرابی. او مانده و یک دنیای خشن و دنی... حالا او در این خرابه هم بازی سیده رقیه شده.داستان هایی که در روضه‌ی خانگی زنان شهر شنیده بود. اما او کجا و رقیه کجا لا یوم کیومک یا ابا عبدالله(ع) اُپرو(دوربین نما ازبالا) هلی شات بالا و بالاتر می‌رود و مشکلات کوچک وکوچک می شود.کم نبودند مثل کودک داستان ما، اما خدایشان بزرگ است،بزرگتر از توپ ها و موشک ها. مرغ آمین‌شان پرواز می‌کند تا صحن قبه الصخره، تا کنار دیوار بُراق،تا همسایگی مزار ابراهیم در الخلیل. بهار آمدنیست و سیاهی، سرنوشت محتوم زغال‌ها... سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَیُ مُنقَلَبٍ ینقَلِبونَ ✍️ دل گویه @HOWZAVIAN
💠 پرسش‌های انتخاباتی، پاسخ‌های قرآنی ۱- چرا رأی بدهیم؟ - جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"(رعد -11) خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد‌‌ مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند ۲- من وقتی نمی‌دانم به چه کسی رأی بدهم باید چکار کنم؟ جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون" (نحل - 43) از اهلش بپرسید ۳- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری می‌دهد و تحلیلی می‌کند آن وقت چه کنم؟ جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق قرآن می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (حجرات -6) ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﮔﺮ ﻓﺎﺳﻘﻲ ﺧﺒﺮﻱ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ، ﺧﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﻲ ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ . ۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟ جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون" (یونس - 8) راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن ۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟ جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت می‌برند نروید. قرآن می‌فرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"(آل عمران - 188) دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند ۶- به چه کسی رأی بدهیم؟ "أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ "(مائده - 54) جواب: به کسی رأی بدهیم که آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مى‌كنند و از ملامت هيچ ملامت‌كننده‌اى نمى‌هراسند.‌ @HOWZAVIAN
📌شخصی‌شدن دانش و قبیله‌ای شدن سیاست 🔸جامعه ایرانی با دو پدیده جدید روبرو است و همین دو سازنده بخشی از وضعیت موجود ماست. ❇️ 1. شخصی‌شدن دانش 🔹"شخصی شدن دانش" به این معناکه در جامعه ایرانی، علم و دانش ، قائم به اشخاص است و هر کس که از بیان بهتر و هنرسخنوری بیشتری برخوردار باشد نماد علم و دانش می شود و بدو اقبال می شود. در جامعه ایرانی، خبری از جامعه علمی و نقش آفرینی سازمانی علم نیست. در واقع، سازمانهای علمی اعم از مراکز آموزشی و پژوهشی برکنار از وقایع و حوادث جاری در کشور هستند و توان نقش آفرینی سازمانی و مدیریت منطقی افکار عمومی را ندارند. بلکه حوزه عمومی، بالکل در اختیار شخص سلبریتی¬ها در اشکال مختلف سیاسی، اجتماعی، هنری و نمایشی است. این افراد و اشخاص هستند که براساس بهره های ناچیزی که از علم دارند با تکیه بر تحصیلات، مطالعات و تجربیات شخصی به توصیف، تبیین واقعیت ها وپدیده ها می پردازند و در نهایت به خط مشئ گذاری عمومی و سیاست گذاری اجتماعی می پردازند و در همه حوزه های عمومی و تخصصی فتوای تجویزی و حتی در صورت نیاز حکم قضایی صادر می کنند. 🔸در واقع "شخصی شدن دانش" موجب تضعیف "عقلانیت اجتماعی" و ناتوانی در تدبیر و مدیریت شایسته امور و "قبیله ای شدن سیاست" می شود. ❇️ 2. قبیله ای شدن سیاست 🔹ویژگی دیگر جامعه ما، «قبیله ای شدن سیاست" است که نتیجه قهری و طبیعی "شخصی شدن دانش" است. به این معنا که، سیاست نه در ذیل منافع ملی و در چارچوب احکام الهی و قوانین رسمی بلکه در ذیل منافع اشخاص و قبیله های سیاسی تعریف می شود. هر گروه و دسته ای براساس یک سری تلقی های شخصی از منافع، احکام و قوانین ذیل منافع شخصی و گروهی به صورت توافق نانوشته جمع شده اند بدون آنکه از مرام نامه روشن قابل دفاع و سازمان رفتاری مشخص علمی برخوردار باشند همانگونه که یک قبیله در صحرا شکل گرفته است، از دانش و ساختار روشن و اندیشده شده ای پیروی نمی کند بلکه براساس اقتضائات و شرایط پیرامونی و برای زنده ماندن از منافع طبیعت بهره برداری میکند. نوع قبایل از خلاقیت لازم، ابتکار عمل و صنایع پیچیده برخوردار نیستند و به بهره گیری از وضع موجود قانع هستند. وضع سیاست ورزی ما نیز چنین شده است. در جامعه ما از حزب واقعی به طور کلی خبری نیست و فقط برخی قبایل سیاسی با نام حزب، جبهه و گروه و... حضوری محدود به ایام انتخابات دارند و با اغوا و تبدیل انتخابات به میدان مبارزۀ گلادیاتورها سعی در تصاحب مناصب و قدرت دارند تا – در بهترین حالت - تلقی شخصی خود را به کرسی بنشاند و سایر تلقی های شخصی را به زیر بکشند و یا اینکه منافع شخصی و قبیله ای خود را پیگیری کنند و دست طیف رقیب را از قدرت و مناصب کوتاه سازد. ❇️نتیجه وضعیت امروز ما معلول چنین رویکرد عمومی است که تقریبا بخش اعظم جامعه ما را در بر گرفته است. آثار و نتایج آن را می توان در رفتارهای انتخاباتی بسیاری از نامزده ها، چگونگی رأی دادن مردم، عدم پذیرش مسئولیت انتخابها، نحوه برنامه ریزی دولت ها، و در هزاران مورد دیگر یافت. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.⁉️ ✍️ سید مهدی موسوی @HOWZAVIAN
📈 امتحان پایان‌ترم دولت حسن روحانی! لطفا به پرسش زیر پاسخ دهید و یک کلید نیم‌متری برای هفت پشتتان دریافت کنید. مستر ربیعی سخنگوی دولت: استنباط اینکه دولت همه چیز را رها کرده صحیح نیست. (خبرگزای تسنیم: ۴ خرداد 1400) پس کدام گزینه‌ی زیر صحیح است؟ الف) دولت همه چیز را «گروگان» گرفته است. ب) دولت همه چیز را «نابود» کرده است. ج) نیازی به «استنباط» نیست، هر (بلانسبت) الاغی می‌فهمد که دولت همه چیز را رها کرده است. د) دولت «فقط چیزهایی» را رها کرده که ازشون کاسب نیست. لطفا پاسخنامه را به زندان اوین ارسال فرمایید. تذکرات مهم: ۱. روی نامه حتما قید شود «برسد به دست جنابان حسین فریدون یا مهدی جهانگیری». ۲. اگر پاسخنامه برگشت خورد، اشکالی ندارد؛ بفرستید به جزیره‌ی زیبای کیش، چون امکانش هست مصححان محترم برای مرخصی رفته باشند آنجا. ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN
✔️ پیشگیری مقدم و مهمتر از درمان امروز رفتم دندانپزشکی، دکتر دندانپزشکم که از زمان داندانهای شیری منو می شناخت با اخم و تخم ازم پرسید جوجه سیاسی، چه خبر از انتخابات؟ مناظرات شروع نشد؟ ولی هنوز برام سواله آخه چرا این سید، قوه قضاییه رو ترک کرده اومده کاندیدای ریاست جمهوری شده؟! تازه داشت مملکت رو پاک از دزد و اختلاسگر و مال مردم خور پاک می‌کرد...😷 منم با قیافه حق به جانب گفتم دکتر جان، شما که ایشونن رو از من بهتر می شناسی!!میدونی آیت الله رئیسی توسط شهید آیت الله دکتر بهشتی برای آموزش و مدیریت در قوه قضاییه انتخاب و آموزش دیده، دادستان ویژه روحانیت هم بوده این یعنی حتی با هم لباسی های خودش هم رودرواسی نداره. رییس بازرسی کل کشور و معاون اول قوه بوده با کلی خدمات مخلصانه، به محض اینکه حکم تولیت آستان قدس رضوی رو از آقا گرفت، معاونین قبلی آستان قدس رو ممنوع الخروج کرد و چندتا شون رو به خاطر تخلفاتشون تحویل قوه قضاییه داد، مسکن ارزان قیمت برای زوج های جوان ساخته. وقتی هم رئیس قوه قضائیه شد، قضات فاسد و اختاپوسی مثل طبری رو از سیستم قضایی کشور جارو کرد همزمان هم پرونده های بزرگ رو رسیدگی کرده.دست آخر هم به جای رئیس جمهور راه افتاده داره مشکلات مالی و ورشکستگی کارخانه های صنعتی بزرگ رو رسیدگی میکنه.آقا هم فرمود ایشون مدیر، امین،پاک دست و لایقه یعنی هم متعهده هم متخصص. خداییش من هم با خروجش از قوه قضائیه موافق نبودم تا با فساد مبارزه کنه ولی دیدم قوه مجریه شده مرکز تولید خلاف و فساد و رانت! ظاهرا راه قدس از پاستور میگذره😁اول اینجا رو باید پاکسازی کنیم.... قبل از مبارزه با فساد در قوه قضاییه در قوه مجریه باید از ایجاد فساد پیشگیری کرد. پیشگیری به قول شما دکترها مقدم بر درمانه...مگه نه!! )گفت اوهوم! تو رو چه رسیده به این حرفها خودم اینها رو میدونم!😇زیادی حرف نزن سرمون بردی وگرنه جای دندون عقلت دندونای دیگه رو میکشم تا از کرم خوردگی شون جلوتر، پیشگیری کنم...😁 ✍️آمیرزا هادی مازنی @HOWZAVIAN
🔅هم اندیشی ایده های پیشرفت آموزش و پرورش پیش نشست اول 💢عنوان ارائه: تاملی در تحول نظام تعلیم وتربیت 🔹سرفصل ها: ▫چالش های اصلی رویکردهای آموزشی متداول و معروف دنیا ▫تفاوت بنیادین دیدگاه اسلامی با دیدگاه غربی در علوم تربیتی ▫"مدرسه دنیا" الگوی معیار برای مدارس اسلامی 📆سه شنبه ۱۱ خرداد 🕚ساعت ۱۱ الی ۱۳ 🆔لینک ورود به جلسه: https://b2n.ir/653613 آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link @HOWZAVIAN
🕋 رعایت حدود شرعی در زبان هنری 💠 هنرمند اگر چه در کار هنری‌اش آزاد است و می‌تواند با زبان هنر اساسات خود را ابراز کند ولی باید کوشش نماید که حدود اسلامی را در کار هنری خود رعایت نماید؛ زیرا آن‌هایی که با انشا شعر، یا خواندن سرود و یا ساختن آهنگ‌های مفید و یا با هنرهای نمایشی، موازین شرعی را حفظ می‌کنند، از لطافت و جذابیت بیش‌تری برخوردار می‌شوند. ✅ هنرمندانی که این‌گونه باشند، در راه رشد و تعالی فرهنگ و مبانی جامعه اسلامی گام برمی‌دارند و باید از احترام خاص و ویژه‌ای برخوردار باشند. ✍️ سیدضیا آل رسول @HOWZAVIAN
⛔ یک کلام، رأی بی رأی 🔸 میگفت: برای چی رأی بدیم؟ همشون یه مشت دزدن. سفره ای پهن شده، دارن میخورن به ما چه؟ اصلا این سیستم از ریشه خرابه، هیچ وقتم درست نمیشه. هرکی بیاد همین آشه و همین کاسه. چهل ساله خون مردم رو کردن تو شیشه، تا اعتراضم کنی میکننت تو گونی. بهترین راه اعتراض، همین رأی ندادنه، شما هم خودتون رو زحمت ندید، مردم خسته و ناامیدن، کسی رأی نمیده. ✅ گفتم: مگه اینایی که میگی همشون دزدن، از مریخ اومدن؟ نه اخوی. اکثر اینها منتخب خودمونن. ما رییس جمهور و نماینده های مجلس رو انتخاب میکنیم، رییس جمهور وزرا رو تعیین میکنه و وزرا هم مسئولین زیردست رو ...تا میرسه به رییس فلان اداره کوچیک. 👈 پس، این دزدهایی که میگی، اغلب توسط خود مردم انتخاب شدن. با این توضیحات، به نظر تو راهش اینه که رأی ندیم یا اینه که درست رأی بدیم؟؟🤔 📌 ضمنا مردم از مسئولینی که به اسم انقلاب، حق مردم رو میخورن خسته شدن نه از انقلاب. شاهدش هم همونه که قبلا گفتم. این مردمِ به قول شما خسته، در زمانی که دلار بیش از ۲۰ هزار ت بود برای حاج قاسم که نماد انقلابه، سنگ تمام گذاشتن. این یعنی بدون اینکه متوجه باشن، انقلاب و تفکر انقلابی رو دوست دارن، هرچند در ظاهر به نظام فحش میدن. ادامه دارد....🌹🌷 ✍ دقیقه ای درنگ @HOWZAVIAN
(۳) ✔️ بررسی تکنیکی چند تیتر از روزنامه سیاست روز ✍️ با همراه باشید. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 وزیر نیرو و پاک کردن صورت مسأله @HOWZAVIAN
💠دیدارهایی در مسیر رونق تولید @HOWZAVIAN
💐دعایی مهم امام صادق علیه السلام فرمودند: چشم به راهِ صاحب الامر هستند. خدای حکیم دوست دارد شیعه را بیازماید. در زمان غیبت، اهلِ باطل شک می کنند. سخن امام به اینجا که رسید راوی پرسید: اگر من به آن زمان رسیدم چه کار کنم؟! امام در پاسخ فرمود: اگر به آن زمان رسیدی این دعا را بخوان:👇 اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى. خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم. کتاب شریف کافی، کتاب الحجه باب فی الغیبه حدیث ۵ ✍️ یادداشت‌های یک طلبه @HOWZAVIAN
🔰 لزوم بازاندیشی در فلسفه سیاسی ایرانی 🔸 گام اول انتخابات طوفانی برداشته شده و کار احراز صلاحیت‌های نمایندگان به پایان رسید و از پانصد و خورده‌ای داوطلب، اینبار هفت عدد اسرارآمیز انتخابات 1400 باشد. به هر روی آنچه مورد غفلت محاسبات جناح چپ و راست بود؛ شورای نگهبان بود که اساسا داستان انتخابات را تغییر داد و شوک تعلیق داستان، حیرت اجتماعی را برانگیخت. از اینجا به بعد داستان متفاوت شد و حرف‌ها و حدیث‌های بسیاری زده شد. 🔹اگر از سطح ظواهر بازی‌های سیاسی دل کنده و عمیق‌تر به ماجرا بنگریم، نوعی بازاندیشی و تفکر در بنیاد معرفت سیاسی ذهن جامعه را شاهد هستیم که بازتابی از آن در نوع تحلیل‌های ژورنالیست اندیشه بازنمایی شد. وضعیت خلأ متفکر پیشران در این پیچ‌های تاریخی ظاهر می‌شود و در این وضعیت‌های موقعیتی است که متفکرانی باید باشند تا راهبرنده مسیر جامعه باشند. فلسفه سیاسی باید تقریر نو شود و مفاهیم و استدلالات باید مورد بازاندیشی قرار بگیرد. 🔸ریشه مشکل نیز از عدم آگاهی ساختار سیاسی بومی ماست که مبتنی بر نگاه تاریخی، سنت فقهی و حکمی و نیز مقتضیات زمانه شکل گرفته است و تا این آگاهی از بافت و ساختار موجود شکل نگیرد، در موقعیت‌ها تعارضات فکری و گره‌های شناختی پیش روی نخبگان است و مسئله‌ها به جای حل شدن به مسئله دیگر تبدیل می‌شوند. بدتر آنکه بدنه نخبگانی ما سعی دارند با زاویه دید علوم انسانی غرب به تحلیل ساختار سیاسی جامعه ما نظر کنند و به حل آن بیاندیشند که این اعظم مشکل است! 🔹در ادامه انتخابات انشالله بیشتر خواهم نوشت اما فعلا به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت کاندیدهای شکل گرفته، اجماع نخبگانی برای پیشرو شدن آقای جلیلی برای انتخابات کنونی اولویت دارد. آقای رئیسی هنوز در قوه قضاییه کار ناتمام بسیاری دارد... 🔗 متن کامل ✍️ رسول لطفی @HOWZAVIAN
🔴 حجاریان و طلسم‌‌هایش! سعید حجاریان پس از رد صلاحیت شدن رحِم‌های ملکی و اجاره‌ای جریان غرب‌گدایش، یادداشتی نوشته و سخن از «سیاه بهار» و «گدا بهار» آورده و به بحران معیشتی و اغتشاش در کشور تهدید کرده که بیشتر به لاف در غریبی می‌خورد؛ ولی خب اگر از باب اینکه دشمن را نباید کوچک شمرد هم بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، چیزی بیش از داستان مسجد مهمان‌کشی مولانا در مثنوی، دفتر سوم، نیست. خلاصه‌ی داستان از زبان شهید مطهری (ره) در کتاب آینده‌ی انقلاب اسلامی: قدیم‌ها مهمانخانه و مانند آن نبوده و اگر کسی وارد محلی می‌شد و آشنایی نمی‌داشت مسجد را مسکن می‌گزید. مسجدی بود که معروف شده بود که هر کس می‌آید اینجا شب می‌خوابد، صبح که می‌روند، جنازه‌اش را بیرون می‌آورند و کسی هم نمی‌دانست علت قضیه چیست. یک آدم غریبی آمد، رفت در آن مسجد بخوابد، مردم گفتند آنجا نرو، این مسجد نمی‌دانیم چگونه است که هر کس می‌آید شب در اینجا می‌خوابد صبح جنازه‌اش را بیرون می‌آورند، زنده نمی‌ماند. گفت: من دیگر از زندگی بیزارم و از مرگ هم نمی‌ترسم، من می‌روم. هر کار کردند گوش نکرد و رفت در آنجا خوابید. ضمناً آدم دلیری بود. آن نیمه‌های شب که شد صداهای هولناکی از اطراف این مسجد بلند شد: آی تو کی هستی که آمده‌ای اینجا؟ الآن خفه‌ات می‌کنیم، الآن ریز ریزت می‌کنیم؛ یک صداهای مهیبی در آن تاریکی که زهره شیر می‌ترکید. تا این صداها را شنید، این هم از جا بلند شد و گفت: تو کی هستی؟ صدایش را بلندتر کرد: هر که هستی بیا جلو، من از مرگ نمی‌ترسم، من دیگر از این زندگی بیزارم، بیا هر کاری می‌خواهی بکنی بکن. شروع کرد فریادِ بلندتر کشیدن. یک مقدار که جلو رفت و فریاد کشید صدای مهیبی از داخل مسجد بلند شد، ناگهان دیوارها فرو ریخت و طلسم‌هایی که در آنجا بود شکست و گنج‌هایی که در آنجا مدفون بود پیش پای آن آدم فرو ریخت. فردا صبح از آنجا با یک سلسله گنج‌ها بیرون آمد. ✍️ محمدرضا آتشین صدف، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
🔸مردم‌خواهیِ سیاسی با نزدیک شدنِ به ایام انتخابات۱۴۰۰، تنور گفت‌وگوهای سیاسی، تحلیل‌ها و ترغیب‌ها داغ و داغ‌تر می‌شود. اینکه دغدغه‌مندانِ کشور، به خصوص جوانان انقلابی، تحلیل‌ها و آرمان‌های خود را راهی سرزمین مجازی می‌کنند و سعی در برافراشته کردن پرچم جبهه انقلاب دارند؛ کاری پسندید و قابل تقدیر است. اما مهم‌تر از آن، غفلتی است که معمولاً از دغدغه‌مندان و علاقه‌مندان انقلاب سر می‌زند؛ و آن نکشاندن تحلیل‌ها و آرمان‌‌خواهی‌ها به زمین مردم است. اغلب دیده شده؛ که ما حزب‌‌اللهی‌ها و انقلابی‌ها، توپ نیمه‌نهایی جامِ انتخابات را در زمین خود پاس‌کاری می‌کنیم؛ مدافع میانی به مدافع راستی، و راستی به چپی می‌دهد؛ همین‌گونه که مطالب سیاسی، به ویژه مطالب و تحلیل‌های کوتاه و جذاب را که هر کدام می‌تواند نقش مهمی در «اقناع و ترغیب مردم» در رای به جبهه انقلاب و ترغیب آنان به مشارکت بالا در انتخابات داشته باشد؛ صرفاً برای کانال‌های خودی می‌فرستیم؛ و توپی را که باید در تمام زمین گردش نماید و در نهایت تورِ دروازه حریف را نوازش کند، در زمین خودی سرگردان است. کاری که کانال‌های انقلابی و انقلابی‌ها، در ارسال مطالب در بینِ خود انجام می‌دهند، چیزی شبیه حفظ توپ در نیمه خودی است؛ انگار که بازی را بُردیم و فقط در حفظ نتیجه هستیم؛ اگر هم «یک بر صفر» جلو باشیم؛ تک گل نمی‌تواند برای جبهه خودی حاشیه امنی ایجاد کند. تا دیر نشده پاس‌کارهای بیش از اندازه در کانال‌ها و نیمه خود را رها کرده و «توپِ زیبای گفتمان انقلاب» را در تمام زمین گردش دهیم. :👇👇👇👇👇 در تحلیل‌ها و زیبایی‌هاییِ گفتمانی، مردم را شریک بدانیم؛ و مطالب سیاسیِ جذاب را محدود به کانال‌های مذهبی ندانیم؛ چرا که میدان‌هایِ مختلفِ مردمی نیازمند تحلیل‌های نو هستند؛ از این رو مردم نجیب سرزمینمان را با خوراک‌های به ظاهر اشتها‌آورِ بیگانگان تنها نگذاریم. ✍️ علی کردانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء ۱۴۰۰ @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | آسیبِ انتخابِ بد به کی میرسه؟! 🔻آیت‌الله اراکی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه: ✅ آنچه در نظام جمهوری اسلامی حاکم است، رأی مردم است 🎭 رعایت اخلاق انتخاباتی یعنی براساس فریب عمل نکردن متن کامل مصاحبه در حوزه نیوز👇 https://hawzahnews.com/xbbjD @HOWZAVIAN
🔴بی‌مهری بی‌تدبیرها به مسکن وقتی کلنگ مسکن مهر زمین زده شد، قیمت خانه متری 5 میلیون تومان شد 700 هزار تومان. مافیای مسکن از این مسئله بسیار ناراحت شد و شروع کرد با دولت سر ناسازگاری گذاشتن. دولت روحانی که شروع شد، مسکن مهر را تعطیل کرد و حلقه اول این مافیا که وزیر مسکن را در خود داشت تسهیلات مسکن را به پولدارها داد و شما امروز شاهد همان مسکن مذکور هستید که شده، متری 40 میلیون تومان. این خیانت ادامه داشت تا پایان دوردوم این دولت. امروز همان مسکن مهر را با اسم مسکن ملی با شرایط سخت تری برای مردم شروع کردند تا بار آن را روی دوش دولت بعد بیندازند .... اسم این کار می شود فرانامردی. قطعا همتی، همت برگرداندن توان خرید مسکن را به مردم نخواهد داشت.... چون ادامه همان دولت بی تدبیر است. @HOWZAVIAN
1_1008926768.pdf
2.08M
📒دریافت👆 کتاب اخلاق مناظره و گفت‌وگو در قرآن کريم فصول کتاب👇 🔹در فصل اول كلياتی در معانی مختلف اخلاق و انواع مناظره و گفتگو بیان شده است.⁣ در فصل دوم نیز، به اختصار بایسته‌های اخلاقی مشترک بین مناظره‌کنندگان، مجری، مخاطبان و برگزارکنندگان مناظرات رسانه‌ای بیان شده و در فصل سوم بایسته‌های اخلاقیِ اختصاصی، مورد بررسی قرار گرفته‌است. 🌻دوستان تان را به دعوت کنید.👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان و نوقلم‌های حوزوی
💠 عقلانیت انقلابی در انتخابات شاید اگر نهادی وظیفه دفاع از مظلومیت واژه‌ها را برعهده داشت، روزی چندین بار برای مظلومیت واژه عقلانیت، زبان به اعتراض می گشود. کابردهای فراوان متضاد و متناقض این واژه، کا را به جایی کشانده که یافتن معنای اصلی این واژه به راحتی ممکن نیست . در صدر اسلام همین مساله سبب می شد تا سیاست های کثیف شخصی مانند معاویه به اسم عقلانیت در میان مردم رواج یابد، به طوری که وقتی امام صادق(ع) درباره چیستی عقل فرمود العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان، شخصی پرسید اگر حقیقت عقلانیت در این مصداق متجلی است، پس آنچه معاویه داشت چه بود؟ حضرت فرمودند: تلک الشیطنة، تلک البطراء. در میان نظریات سازمان وقتی در نظریات کلاسیک سخن از عقلانیت اقتصادی به میان آمد، پس از مدتی پیروان مکتب طبیعی در نظریات سازمان، ادعا کردند این عقلانیت اقتصادی چیزی جز حماقت نیست و عقلانیت در پرتو توجه ویژگی های انسانی سازمان قابل تصویر است. در دنیای سیاست امروز نیز همین کش و قوس کار را جایی کشانده که سازش با خونخواران و نظاره گر بودن ظلم های صریح و نشستن و سکوت کردن به معنای عقلانیت ترویج می شود و فریادو مطالبه حقوق مظلومان خلاف عقلانیت تعبیر می شود. در این اندیشه ی فاسد انقلابی گری مرادف حماقت خطاب می شود و در سایه این تأویل سرمایه های مملکت را غارت یا تلف می کنند. انقلابی گری در مکتب امام مرادف قیام لله است وهمین قیام لله است که عقلانیت را به همان معنایی که امام صادق ع تفسیر کردند معنا می بخشد و زمینه برش مفهومی «عقلانیت انقلابی» را فراهم می کند. آری عقلانیت انقلابی این است که خدا و تقوا و قیام لله مهم ترین رکن آنند نه سازش دربرابر ستمگران و وطن فروشان. مهم ترین شاخصه میدانی عقلانیت انقلابی در زمینه تصمیم گیری این است که به دور از تاثیر عوامل و فشارهای بیرونی نظیر فشار های رسانه ای، تعارض منافع، تهدید قدرت طلبان فاسد و... به توجه به تکلیف شرعی خود اقدام به تصمیم گیری می کند. تمام سطوح تصمیم گیر نظام و بالخصوص مجلس که نهاد تقنینی و تصمیم گیری است به این بٌرش مفهومی نیازمندند. با تکیه بر این ادبیات می توان فضای غیرعقلانی انتخاباتی کشورهایی که دم از دموکراسی می زنند و با ایجاد فشار روانی ورسانه ای بر مردم و منحرف کردن افکار عمومی و با رسوا کردن نامزدهای رقیب تلاش می کنند در نظرات مردم تاثیر بگذارند و مردم نیز در این فضای پر فشار بدون آنکه آرامشی در تصمیم گیری خود حس کنند، دست به انتخاب می زنند، به راحتی قابل تحلیل است. البته در یکی دو دهه گذشته فضای انتخاباتی ایران هم خالی از این جوسازی رسانه های و تصمیمات هیجانی نبوده است. در این میان تنها کسی که با رهنمودهای دلسوزانه خویش تلش می کرده مردم را به سمت عقلانیتی توحیدی و انقلابی رهنمون سازد، رهبر معظم انقلاب بوده اند. تایید صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان در انتخابات 1400، فارغ از بحث و جنجال هایی که پیرامون آن مطرح شد، توانست فضایی ارام برای تصمیم گیری مردم بر اساس عقلانیت انقلابی آماده کند که مردم بتوانند فارغ از فضاسازی های مسموم و جناح بازی های بی مورد، با توجه کارآمدی نامزدها و برنامه ها و سوابق آن ها تصمیم بگیرند و به فردی اصلح و کارآمد برای نظام اسلامی، رای دهند. براساس این تحلیل می توان این انتخابات را زمینه ای برای تجلی عقلانیت انقلابی مردم ایران در نظر گرفت.، البته به این شرط که همه کاندیداها با محوریت عقلانیت انقلابی بدور از حب و بغض های جناحی و تکالب های بی مورد برای کسب قدرت، به ارائه راهکارهای منطقی و دلسوزانه خود به نفع نظام و مردم بپردازند و تلاش نکنند تا با برهم زدن آرامش انتخابات به بهانه شورافکنی در آن عقلانیت انقلابی مردم را به حاشیه بکشانند. ✍️ سیدصابر رضایی @HOWZAVIAN
♦️لطفا اصلاح کنید ✔️ تأملی بر نفوذ فرهنگی آدمیزاد با چند گرم سَمّ جان به جان آفرین تسلیم می کند.در عالم نویسندگی؛گِرم گِرم کلمات و حروف می تواند نسلی را عقیم،خانه های آبادی را ویران،درختان سرسبز اندیشه را منقطع و دست های بهم فشرده را تکه تکه نماید. فرهنگ ضمه،کسره،فتحه نیست که بر سر انسان بگذارند تا شکل پیدا کند. بلکه روح و جان در تمدن نوین اسلامی است. ⏸ترقی و توسعه یا تکامل و رشد کلمه «ممالک راقیه» را به دایره فرهنگ لغات اسلامی با سر نیزه تپاندن و جهان غرب را در اوج ترقی و توسعه در اذهان میخ کوب کردند! ترقی و توسعه ظاهری و مادی،تمام خونهای فکری بشریت را احاطه کرده است و از نظام توحیدی خداوند فرسنگ ها فاصله ها انداخته است. منتهای حرکت تکاملی انسان رشد الی الله است و تکمیل مسیر بندگی الهی. داشتن ماشین ، خانه ، امکانات مادی عیب نیست، بلکه در اسلام رفاه مادی کسب کردن یک وظیفه شرعی، دینی وعقلی است. اما اینکه شاقول دست بگیریم و جامعه را بر اساس طبقات ساختمانی، موجودی حساب بانکی، تعداد زمین و باغ،اندازه گیری کنیم،اشتباه محض است. ⏸گرفتاری یا امتحان نفوذ فرهنگی استعمار کبیر بریتانیا در کنار زدن روسری از سر خانمها نیست. کلید واژه سازی از ابر چاله های فضایی روی زمین است که همه ارزشها را با خود می بلعد و اثری هم باقی نمی گذارد. در تفکر اسلامی و الهی،هیچگاه کلمه گرفتار و گرفتاری یافت نمی شود.این یک کلمه استعماری و غربی است که در آب زمزم معرفت ما چند قطره چکانده اند و همه ما را مسموم کرده اند. درگاه الهی بنده است خدا هست، امتحان هست،آزمایش هست،تست و کنکور هست، پالایش هست ،ادعا و مدعی هست. ⏸خوشبختی و بدبختی یا سعادتمندی یکی از واردات کالاهای غربی در جوامع اسلامی همین کلمه خوشبختی یا بدبختی است. که در جهان بینی دنیا تمام لذت ها را محصور این عالم می دانند. رسوخ این فکر بر کشتی ایدئولوژی افکار مردم ما هم جهان بینی و هم رفتار اجتماعی جامعه را تغییر اساسی داده است. بدبخت همان تهی دستان هستند که برای بدست آوردن یک لقمه حلال روز تا شب جان می کنند و خوشبخت همان پولداری است که پا روی پا انداخته است در سواحل مدیترانه آب هویج می نوشد! سعادتمندی در گشودن چین و چروک مشکلات از پیشانی انسان مومن است. ⏸دهکده جهانی یا امت واحده مارشال مک ‌لوهان کانادایی در کتاب کهکشان گوتنبرگ خود این کلمه را اختراع کرد. و جهان را تا ابد عزادار ساخت. روستای جهانی با سیطره امپریالسیم غربی بر رسانه در مسیر چپاول منابع زیر زمینی و نفت و گاز آنان یک استراتژی صهیونیستی الاصل می باشد. فرود آمدن انبیای الهی بر پهنه هستی عالم،برای یک دین بوده است؛ دین توحید،یک امت،یک مردم، یک خدا، یک دعوت،یک هدایت و ساختن یک امت واحد در جهان آفرینش برای زدودن از پلیدی، ظلم، غارت، بی عدالتی، تبعیض، تجاوز. ⏸انباری اطلاعات یا آگاهی شکم های به استخوان چسبیده افکار را با بمباران اطلاعات نمی شود سیر کرد! جان بخشید! حرکت داد! دستگاه آفرینش تنها یک جلد قرآن کریم را در مسیر آگاهی بخشی به انسان ها ثبت کرده است! نه هزاران جلد! کشاندن دست بشریت به سمت هزاران جلد اطلاعات سوخته و بی روح؛ همان خودکشی علم است.یقظه، بیداری، آگاهی موحدانه اولین گام برای سیر و سلوک الی لله است. ⏸زندگی یا زندگانی «تعیش، حیات، زندگانی، زیست، هستی» دور کلمه زندگی را یک حصار لذت گرایی مطلق کشیدن که همان زندگی در قبرستان برهوت است. پول پارو کردن نشانه انسانهایی با زیست حیوانی است که یک سر و دو گوش را دارند و زندگی می کنند! ولی زندگانی نیستند در این کره هستی! زنده حیات دارد، حیات می بخشد، زندگی هدیه می دهد، زنده است چون دیگران را زنده می خواهد، لاک زندگی فردی را شکانده و پر پرواز زندگی جمعی و گروهی را آموخته است. 💠فرهنگی کاران؛ کارواش به راه بیاندازند و سر و روی کلمات استعماری را بشویند و آب گل آلود را از کام انسانها برهانند که این خدمت است به بشریت تا ابد؛نه تلفن گراهام بل، نه اختراع ادیسون، نه کشف دینامیت، نه ساخت بمب هسته ای، نه ماشین و هواپیما. ✍️سید جواد محمدزاده @HOWZAVIAN
کسب و کار مردم مسأله اول ماست دولت جهادی، بااقتدار و مردمی می تواند مشکل کسب و کار را حل کند. https://www.telewebion.com/live/tv1
🔸با کمک مردم گره ها را می گشائیم/ دولت ما دولت رانت و دلالی نخواهد بود آیت الله ابراهیم رئیسی در برنامه تبلیغاتی خود که هم اکنون از شبکه اول سیما : 🔹انگیزه بنده از ورود به انتخابات را شنیدن و دیدن رنج ها و مشکلات مردم بوده است، گفت: امروز مردم نباید از وضعیت بی عدالتی ها، کاستی ها، فساد و ناکارآمدی ها رنج ببرند. خشکاندن ریشه های فساد را از انگیزه های ورود خود به عرصه انتخابات دانست و اظهار داشت: ما در دستگاه قضایی وظیفه برخورد با مفاسد را داریم، اما با حضور در دستگاه اجرایی می توانیم ریشه فساد را خشکاند. نمی توانم این وضعیت نابسامان را ببینم و اعتقاد دارم می توان بسیاری از این مشکلات را حل کرد و اگر می دانستم راه حلی برای مشکلات وجود ندارد ورود نمی کردم. وضع فعلی برای هیچ کس قابل قبول نیست. برخورد با فساد، تبعیض و ریشه کن کردن فقر از سوی دستگاه اجرایی قابل انجام است؛ وضع فعلی را می توان تغییر داد و تحول در وضع موجود نیازمند هم افزایی است. ما اصحاب «ما می توانیم» هستیم و هرگز با یأس و ناامیدی و «نمی شود» و «نشد» سنخیتی نداریم. دولت ما دولت مردمی خواهد بود، دولت ما دولت دلالی، پارتی بازی و رانت خواری نخواهد بود. ...ادامه مطلب 🆔 @rasanewsagency @HOWZAVIAN
🌐 تيتر يك «فارن پالیسی»: زمان پایان روابط ویژه‌ آمریکا با اسرائیل فرا رسیده است! «استفن والت» در مطلبى كه نشريه فارن پاليسى آن را تيتر يك شماره جديد خود كرده نوشته: "اكنون زمان پايان يافتن روابط ويژه آمريكا و اسرائسل فرا رسيده و هزینه‌های این حمایت دیگر تناسبی با دستاوردهایش ندارد" كارشناسان معتقدند روند بحران در رژيم صهيونيستى بسيار شدت گرفته كه نشانه‌های آشکار آن در جنگ ۱۲ روزه اخیر دیده شد؛ مانند اعتراض و شورش اعراب ساکن سرزمینهای اشغالی ۱۹۴۸ علیه رژیم اشغالگر که برای اولین بار در جنگ اخیر رخ داد. تیتر فارن پالیسی نشان می‌دهد در هیات حاکمه آمریکا تردید جدی و تاریخی برای ادامه حمایتهای بی‌دریغ از صهیونیستها شکل گرفته است. @HOWZAVIAN
✔️ آری توییتری‌ها به انتخابات ۱۴۰۰ بررسی صد هشتگ ترند شده توییتر فارسی در ۱۰ خردادماه نشان می‌دهد که هشتگ‌های و مورد استقبال کاربران این شبکه اجتماعی قرار گرفته و در بیش از ۹۱ هزار توییت استفاده شده است. @HOWZAVIAN