eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
439 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 کارگاه آنلاین " یادداشت نویسی رسانه ای" (با مشارکت اداره آموزش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه و انجمن سواد رسانه طلاب) 🔹 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین اولیایی 🔹 دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم 🗓 مهلت ثبت نام: تا 13 آبان 1400 📆 تاریخ برگزاری 16 و 17 آبان ساعت 16تا 17:30 📌 ثبت نام: ارسال عدد 25 به سامانه 3000144090 مدرسه مجازی اشراق @lmseshragh @HOWZAVIAN @savad_rasaneh
🔹 حکایت من و مردِ کلاه رقصان ✍️ مجتبی عادل‌پور 🔹 حتما برای شما هم پیش آمده که ناخواسته سخنی را بشنوید و حس کنید که مخاطب اول و آخر این سخن شما هستید. یا حادثه‌ای مقابل چشمتان رخ می‌دهد که گویا با شما حرف می‌زند و پیامی دارد. مثلا از بی‌حوصلگی تلویزیون را روشن می‌‌کنید و از قضا می‌بینید برنامه‌ای پخش می‌کند که انگار کارگردان آن را سفارشی برای حال شما ساخته است. همین ماجرا هم برای من پیش آمد. مدتی بود باخودم فکر می‌کردم چقدر سرم شلوغ است و به هیچ کاری نمی‌رسم. کم‌کم داشتم به این نتیجه می‌رسیدم نکند این رفت‌وآمد افکار به یک بیماری مزمن تبدیل شود؛ اما امروز سر کلاس، استاد حرفی زد که من را بهم ریخت و شد درِ نجات. کلامش مثل تیری بود که نشست به قلب سیبل. استاد بدون مقدمه شروع کرد به تعریف کردن داستان «مرد کلاه رقصان!» گفت: شخصی چوب بلندی داشت. سر چوب هم کلاهی گذاشته بود و آن را میان دو کف دست گرفته بود و مانند کسی که می‌خواهد دستانش را گرم کند، آنها را به هم می‌مالید و چوب را تکان می‌داد. جماعت هم به تماشای کلاه رقصانی او صف بسته بودند. در این حال، آب از دماغش سرازیر بود و شلوارش هم آرام آرام داشت از کمر می‌افتاد! رندی این صحنه را دید و جلو آمد و به او گفت: آب دماغ بگیر و شلوار محکم کن! مرد کلاه رقصان که توقع چنین توصیه‌ای را نداشت، در پاسخ گفت: مگر نمی‌بینی! دستم بند است. رند جواب داد: یک لحظه چوب بگذار و آن کار واجب‌تر کن. استاد با لبخند ادامه داد: گاهی اوقات خیال می‌کنیم سرمان شلوغ است و به کارهایمان نمی‌رسیم، در حالی که این طور نیست. اگر این گونه هم باشد باید اولویت‌ها را رعایت کرد. بسیاری از کارهای ما حکایتِ مرد کلاه رقصان است. باید چوب‌ها را بگذاریم و آن کار واجب‌تر کنیم. @HOWZAVIAN
📌 امانت‌دار یا امانت‌خوار؟! ✍️محمدجواد محمودی امروزه در میان افراد جامعه خصوصا جوانان و نوجوانان معضل تنبلی و کم همتی، به شدت رواج یافته است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توان بر شیوع این شمرد، این است که ما خودمان را برای خودمان می‌دانیم. یعنی فکر می‌کنیم نعمتِ دست، چشم، گوش، زبان، فکر، سلامتی و ... برای خودمان است؛ در نتیجه هر گونه که دوست داریم می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. در این دیدگاه که توسعه و ترویج آن توسط فرهنگ غرب گرفته و به جوامع دیگر سرایت پیدا کرده، انسان هر چیزی که دارد برای خودش است و اگر دلش خواست می‌تواند از آن درست استفاده کند و اگر هم دوست داشت می‌تواند آن را ضایع کند و کسی حق ندارد مؤاخذه‌ی او را ندارد! یکی از ثمره‌های این دیدگاه در جایی ظاهر می‌شود که نوجوان یا جوان، ساعت‌ها عمرش را تلف می‌کند، با هر نوع پوششی ظاهر می‌شود و وظایف اولیه‌اش را هم انجام نمی‌دهد و اگر هم کسی به او بخواهد دهد، می‌گوید: «به شما ربطی نداره، مال خودمه!!!» امّا در اندیشه اسلامی، نعمت‌هایی که در اختیار ما هستند، امانت‌های الهی نزد ما می‌باشند؛ در نتیجه ما نسبت به آن‌ها وظایفی داریم که اگر از آن‌ها کوتاهی کنیم، باید پاسخگو باشیم. در این دیدگاه، کسی نمی‌تواند بگوید برای خودم است و هر گونه دلم می‌خواهد رفتار می‌کنم. این تفکر می‌گوید همه چی از آن خداست و آنچه تو داری، ودیعه‌ای است از آن پروردگار به تو، که نسبت به آن مسئول هستی و اگر وظیفه‌ات را به درستی انجام ندهی، این نعمت‌ها در پیشگاه عدل الهی، از تو شکایت خواهند کرد. با این سبک زندگی، اتلاف عمر، آسیب رساندن به دیگران، بدرفتاری و ناهنجاری اخلاقی و ... دیگر هیچ معنایی پیدا نمی‌کنند و ایثار، استفاده از عمر، خوش اخلاقی، ادای حقوق دیگران از وظایف انسان شمرده می‌شود. پس برای اصلاح معضلات تربیتی که یکی از مصادیقش تنبلی است، باید مظاهر این تفکر شوم، که انسان را موجودی بی‌قید و شرط می‌داند و هیچ مسئولیتی برای او قائل نیست را از زندگی‌مان به کلی پاک کنیم. به خودمان و فرزندانمان یاد دهیم باید امانت‌دار باشیم؛ نه امانت‌خوار! «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» «سپس در آن روز (همه شما) از نعمت‌هایی که داشته‌اید خواهید شد!» (تکاثر، آیه8) @HOWZAVIAN
. «حقوق اهل‌بیت در قرآن و روایات» منتشر شد 📗کتاب «حقوق اهل‌بیت در قرآن و روایات»که به قلم ابراهیم شفیعی سروستانی است به تازگی توسط موسسه موعود عصر(عج) به چاپ رسیده است. اهل‌بیت(ع) محور تفکّر شیعی هستند؛ از این‌رو در این تفکّر، با محوریت این خاندان، عقاید، احکام، فرهنگ و آداب ویژه‌ای شکل‌گرفته است که ولایت، اطاعت، محبت، اقتدا، زیارت، صلوات و انتظار از آن جمله است. علمای بزرگوار شیعه در طول بیش ‌از هزار سالی که از غیبت کبرای امام عصر(عج) می‌گذرد، با مجاهدت خود، این باورها و سنت‌ها را به عنوان میراث شیعی برای ما حفظ کرده و موجب شکل‌گیری جامعه شیعی با هویتی متمایز از دیگر جوامع اسلامی شده‌اند. اکنون زمان آن است که این مجموعه ارزشمند از باورها و سنت‌ها که می‌توان آن‌ها را ذیل عنوان «حقوق اهل‌بیت(ع)» خلاصه کرد را به نسل‌های جوان شیعه منتقل نمود. بر این اساس نویسنده در این کتاب با مبنا قرار دادن قرآن و روایات، همه آنچه را که یک شیعه معتقد در ارتباط با اهل‌بیت(ع) باید به آن‌ها توجه کند و در نظر و عمل بدان‌ها پایبند باشد ذیل عنوان حقوق اهل‌بیت(ع) گردآوری، بررسی و تحلیل کرده است. در این کتاب بیست حق از حقوق اهل‌بیت(ع) به استناد آیات و روایات بررسی و تحلیل شده است. بی‌تردید با توجه به جایگاه و نقش خاندان عصمت و طهارت(ع) در زندگی هریک از ما و وظایف و تکالیفی که نسبت به این خاندان بر دوش داریم، همه ما نیازمند شناختن حقوق آنان و بیش از آن، ادای این حقوق هستیم. برای تهیه این اثر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید b2n.ir/x56047 @HOWZAVIAN
✔️ خاطره‎ بازی با قاطر دهه‎ی شصت 🔹قصه‌ی جنگ و غصه‌ی زندگی در روستای مازه‎اول فریدون‌شهر اصفهان 🔹شبیخون آن‎ها به زراعت ما مانند تک بعثی‎ها بود به خاک‌ریز اول جبهه ✍️ سعید احمدی، عضو تحریریه‌ مدادالفضلاء من کودک دهه‌ی بمب و موشک و انفجارم. دهه‎ی دیوارهای پرشعار و کوچه‎های حجله‌بسته. سال‎های «بسم رب الشهدا» و «بسم الله قاصم الجبارین». روزگار بی‎مجازستان و کانال یک و به زور دوی تلویزیون‎های برفکی بیش‎تر سیاه و سفید و البته عصر اوج رادیو. من هم از همان کله‎کچل‎های مدرسه‎های دوشیفته و نیمکت‎های چهارنفره‎ بودم. صاحب قلک‎های تانکی و نارنجکی. فراری‎های دهن‎سرویس زنگ آخر. کتاب‎پران‎های آخرین امتحان. هل‌دهندگان سیلندرهای گاز و بشکه‎های نفت. شنونده‎ی ثابت صدای بلندگوهایی که دم به ساعت ملت غیور و شهیدپرور را برای حمایت از رزمندگان اسلام فرامی‎خواندند. من هیچ وقت جبهه نرفتم ولی در همه‌ی روزهای دهه‌ی شصت، جنگ را با همه‌ی وجودم لمس کردم. زادگاهم اطراف فریدون‎شهر بود و گذرگاه هواپیماهای عراقی به سمت اصفهان. هر از گاهی بمب‎افکن‎ها در امتداد شاهان‌کوه چنان به آبادی ما نزدیک می‌شدند که کلاه و صورت خلبان صدامی را با چشم نامسلح می‌دیدیم. آن‎ها تیز و بز از سمت فرود خورشید، هوا را می‎بریدند و به سوی مشرق می‎تاختند. پس از آن صدایی مهیب و کوبنده زیر پای‎مان را می‌لرزاند و دل‌های‌مان را هم. بعد می‌فهمیدیم پالایشگاه، ذوب‌آهن، بیمارستان، مسجدجامع و جاهای دیگر اصفهان را زده‌اند. جنگ همه چیز همه بود. ترس و هراس، بیم و امید، خنده و گریه، جشن و عزا، شکست و پیروزی و در یک کلام؛ حرف اول و آخر همه‌. با این حال در آبادی کم‎خانوار ما دلهره‎هایی وجود داشت مخصوص همان جا. مهم‌ترین‌‌شان قاطر. ابن الفرس و الحمار. می‎کاشتیم تا بخوریم، بپوشیم، گرم شویم و زندگی کنیم. جو، گندم، یونجه، نخود، عدس، لوبیا و خلاصه هر چیزی که از دل زمین رسی و برف‎گیر روستای مازه‎اول بیرون می‎زد... 🔗 متن کامل ... @HOWZAVIAN
🔆 این نگرانی را جدی نگیریم ✍️ علی تجرد، عضو تحریریه مدادالفضلاء از سال 1382 تا همین امروز هجده سال است که جمهوری اسلامی درگیر پرونده هسته‌ای است. حرف اصلی دولت‌های غربیِ طرف دعوا ـ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان ـ در این پرونده، نگرانی جامعه جهانی از دستیابی به بمب هسته‌ای بوده است. هرچند این اتهام از همان روزهای اول تا همین امروز بارها و بارها با استدلال و سند و مدرک، و حتی با استناد به فتوای رهبری انقلاب تکذیب شد، ولی غرب با کمک بازوهای رسانه‌ای که دارد با هر بهانه‌ای تلاش کرده ایران هسته‌ای را خطرناک نشان داده و در تنور ایران هراسی بدمد. تجربه سال‌ها رویارویی با غرب به ویژه در جریان پرونده هسته‌ای به خوبی نشان داد که اتهامات غرب به جمهوری اسلامی ربطی به واقعیت‌ها ندارد و آنچه که شدت این حملات رسانه‌ای را کم و زیاد می‌کند، نسبت جمهوری اسلامی با پیشرفت است. گزارش 16 نهاد اطلاعاتی امنیتی آمریکا در سال 2007 کافی است که بدانیم خود آمریکایی‌ها هم خوب می‌دانند ایران برنامه نظامی هسته‌ای ندارد و نگرانی واقعی دشمنان، از پیشرفت علمی و قدرت سیاسی جمهوری اسلامی است. از همین روست که با مصوبه هسته‌ای مجلس و به‌ویژه روی کار آمدن دولت جدید که در رویکرد هسته‌ای با مجلس هماهنگ است به نظر می‌رسد موج تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی با همان نگاه گذشته آغاز شده و می‌خواهند رویکرد نخ‌نمای گذشته را دوباره به کار ببندند. با توجه به این‌که دروغ پردازی رسانه‌های غربی بارها به اثبات رسیده است، رویکرد فریبکارانه تبلیغاتی قطعاً تاثیر گذشته را نخواهد داشت، ولی اگر مسئولان جمهوری اسلامی با همان رویکرد دولت اعتدال، هدف اصلی خود را برطرف کردن باصطلاح نگرانی‌های طرف اروپایی قرار دهند، بیشترین تاثیر را به آن داده و غرب را به هدف اصلی خودش از این تبلیغات رسانده‌اند، که چیزی جز پایبند کردن جمهوری اسلامی به پذیرش سلطه سیاسی و فرهنگی غرب نیست؛ چیزی که در قالب سند 2030 و برجام و... پیگیری شد. البته در دولت جدید، لغو اجرای سند 2030 و انتصاب چهره‌های انقلابی به ویژه در وزارت خارجه، نشان می‌دهد که باید به تغییر 180 درجه‌ای امیدوار بود. @HOWZAVIAN
⭕️ تحریف تاریخ؛ جنایت و مکافات ✍️ مجید پاک‌نیت، عضو تحریریه مدادالفضلاء گوبلز، وزیر تبلیغات آلمان نازی جمله معروفی دارد با این مضمون که هر چه دروغ بزرگتر باشد، عوام راحت تر آن را می‌پذیرند. گویا طرفداران و معدوم پهلوی روی جهل مردم و خصوصاً خیلی خیلی حساب باز کرده‌اند که با اعتماد به نفس، تولید می‌کنند. اینکه می‌گویند مردم تاریخ نمی‌دانند، بزرگی است؛ به اینکه می‌شود از حافظه مردم و فراموشی تاریخ سوء استفاده کرد و از و علیه استفاده کرد و آنان را به جان انداخت؛ به اینکه اگر هیچ دستاوردی از شاه در دستمان نیست، به مردم دروغ بگوییم و از مِهرِ و عاری از مِهر دم بزنیم‌؛ به اینکه می‌شود با ؛ رژیمی که مایهٔ عذاب ایران بود را تطهیر کرد؛ رژیمی که استقلال را در نوکری مذاب می‌کرد و آمریکا را به سینه ملت نه، بر گردن ملت آویخته بود؛ به اینکه می‌شود با تحریف سخن مشاهیر آب را گل آلود کرد و از اقیانوس کبیرِ دروغِ بزرگ ماهی صید کرد‌؛ می‌شود با شکستن ، بین هموطن با هموطن، همشهری با همشهری و همسایه با همسایه تفرقه انداخت و حکومت کرد؛ به اینکه بعد از چهل سال در نشسته و منتظر فرصتند تا ایران را کنند؛ به حق می‌دهیم که گاهی دروغها را باور کنند‌؛ چون راه و شده؛ جوانی که از وقتی چشم باز کرده، را ندیده حق دارد که گاهی دروغها را باور کند و به گمراهی بیفتد، چون واقعیت‌ها را لمس نکرده؛ چون هیچ وقت با گلولهٔ ژ ٣ ارتش شاهنشاهی لت و پار نشده؛ چون هیچ وقت رد شنی تانک را روی خیابان محل زندگی اش ندیده و لولهٔ هیچ تانکی جانش را کف خیابان‌ها هدف نگرفته؛ چون بوی خون به مشامش نخورده؛ خونی که توسط و به دستور در به زمین ریخته شد؛ چون جویبار خونی که تیربارهای و به راه انداختند به چشم خود ندیده؛ حق می‌دهیم که گاهی فکر کند زمان شاه بوده؛ چون هیچ وقت جمهوری اسلامی از ناموسشان نساخت و آنان را نکرد؛ چون جمهوری اسلامی مثل پهلوی نبود که جان و مال و آبروی مردم را در ها برای و لخت و عور کند؛ حق می‌دهیم که گاهی فکر کند روحانیت مانع آزادی و پیشرفت ایران شده، چون زمان شاه را ندیده تا بداند هیچ آخوندی دختران و زنان ایرانی را تسلیم هوا و هوس درباری ها نکرد؛ چون آخوندها مثل شاه نبودند که می‌گفت زن ها آدم نیستند و مثل مگس وزوز می‌کنند‌ (خاطرات علم)؛ مگر غیر از این است که روحانیت اصیل می‌گفت که راه پیشرفت است، نه و و و ؛ به حق می‌دهیم که گاهی دروغها را باور کند‌؛ چون هیچ وقت طعم دست‌پخت اقتصادی پهلوی و زندگی در حلبی آبادهای پایتخت را نچشیده؛ حالا بماند که خیلی از شهرستان‌ها در زمان شاه امکانات روستایی هم نداشتند؛ به نسل نو حق می‌دهیم که گاهی دروغها را باور کنند، چون هیچ وقت به جرم انتقاد از رهبرشان وسط خیابان و در بازداشتگاه ژاندارمری نوش جان نکرده‌اند؛ چون هیچ وقت به خاطر اعتراض در شلاق اسرائیلی نخوردند؛ چون هیچ وقت با به سرشان برق وصل نشده و برق از سه فاز تن‌شان در نرفته؛ هیچ وقت؛ حق می‌دهیم که گاهی مردم دروغها را باور کنند، چون ۴٠ سال از انقلاب گذشته و همه چیز عوض شده، دیگر حتی هم از و دم می‌زنند. مردمی که پهلوی و اعوان و انصارش آنها را حتی آدم حساب نمی‌کردند؛ دیگر حتی . قورباغه‌هایی که قبل از انقلاب سر بر گنداب آمریکا و شوروی داشتند؛ و وقتی در ایام انقلاب ۵٧ دیدند که گند جنایاتشان بدجوری بالا زده فلنگ را بستند تا به دست ملت مجازات نشوند. حالا که ۴ دهه گذشته دوباره طمع کرده‌اند که دوباره برگردند و ملت را کنند؛ غارت و ؛ جنایتی که برای ملت دارد و مکافاتی که برایش تحملش هم باید توسط شویم‌؛ اینکه می‌خواهند بعد از ۴٠ سال دوباره به عقب برگردیم. @HOWZAVIAN
کتاب شوخ‌طبعي‌هاي طلبگي مولف محمدحسين قديري. نشر: اصفهان: دانا كتاب، 1393 عناوين اصلي كتاب شامل: اشاره؛ فهرست تفصيلي مطالب؛ مقدمه؛ سپاس و تشكر از: بخش اول: حجره نشينان و دوستان امام علي عليه السلام :؛ بخش دوم: ازدواج و خانواده؛ بخش سوم: علم و تحصيل؛ بخش چهارم: اخلاق و عرفان؛ بخش پنجم: تبليغ و ارشاد؛ بخش ششم: جنگ تحميلي و سياست؛ بخش هفتم: شوخي‌هاي طلبه‌پسند؛ بخش هشتم: ملحقات؛ پاسخ‌نامه آزمون فضولي مؤلف به خوانندگان محترم ایام ولادت پیامبر اعظم (ص) سایت کتابخانه قائمیه دانلود و مطالعه ( در انواع و اقسام فورمت ها: جاوا، پی دی اف، اندروید و..) 👇 https://b2n.ir/w28029 @HOWZAVIAN
🔻رقیبان تجاری ایران به قرآن کریم هم رحم نمی‌کنند! 📌جوسازی رسانه‌ای علیه محصولات ایرانی یا واقعیت تلخ علیه قرآن بخاطر سود بیشتر در تجارت سیب؟! ✍️ محمد ادریسی، دبیر تحریریه مدادالفضلاء در همه جای این کره خاکی مرسوم است که مردم به بازار می‌روند و خرید می‌کنند و این طبیعی است اما غیرطبیعی و عجیب اینجاست که جعبه میوه‌ای را بخرید و با صفحات ریش‌ریش شده قرآن در داخل آن مواجه بشوید که این شوکه کننده است. این خبرخواه ناخواه بازتاب خواهد داشت و به‌زودی ترجمه میشود و در رسانه‌های داخلی هم به دست مخاطبان خواهد رسید. ماجرا ازاینجا شروع شد که در رسانه‌های بین‌المللی یک خبر منتشر شد که ایران سیب‌هایی را صادر کرده است به عمان و برای حفظ این میوه‌ها از رطوبت و برای اینکه آن میوها از بین نرود آنها را پوشَن کرده‌اند به‌وسیله کاغذ و در کارتن‌ها گذاشته‌اند. چه کاغذی؟لابه‌لای کاغذهای که آیات قرآن بر آن نقش بسته‌شده است و به چه کشوری؟عمان! آیا کسی هست که از ارتباط دوستانه و عقایدی و سیاسی و تجاری فی‌مابین ایران و عمان خبر نداشته باشد؟! این خبر در بیش از 100 ها سایت و رسانه‌های بین‌المللی و شبکه‌های تلویزیونی عمان و سوریه و کویت و عراق و اردن و یمن و فلسطین و...به‌سرعت منتشر شد که ایران سیب‌هایی را صادر کرده است به کشورهای عربی که زیر این سیب‌ها و در کارتن‌ها صفحات کتاب قرآن کریم را ریش‌ریش کرده‌اند و زیر آن قرار داده‌اند. این خبر بازتاب زیادی در کشورهای مسلمان داشته است و جهت پیگیری خبر و صحت و اصل ماجرا تلاش‌های زیادی داشتیم و بعدازاین مشخص شد شرکت ایرانی بوده است حتی تماس‌های مکرر گرفته شد اما نتوانستیم با رئیس شرکت سوپر لوکس که در ایران است ارتباط برقرار کنیم. ضمن ابراز تأسف از این خبربخاطرهتک حرمت قرآن کریم که صورت گرفته اعلام می‌کنیم که این قضیه لازم است پیگیری جدی بشود و از مسئولین مربوطه انتظار پاسخگویی فوری داریم. چند وقت پیش در خاطرم هست بخشنامه‌ای بود و اطلاع‌رسانی سراسری برای مساجد شده بود که قرآن‌های قدیمی و کهنه را جمع می‌کردند و بانو تعویض می‌کردند و امیدوارم این صفحات رشته‌رشته شده از قرآن‌ها که زیر میوه‌های صادراتی است از همان‌ها نباشد که قطعاً یک توطئه است. بعضی کشورها هستند که زمین حاصلخیزی برای کاشت میوه ندارند به همین دلیل مایحتاج خود را از طریق واردات تأمین می‌کنند و این‌یک فرصت است برای آن کشورهای دیگر که زمینی حاصلخیز کشاورزی دارند. رقیبان تجاری ایران به قرآن کریم هم رحم نمی‌کنند و احتمال این هم هست که این مسئله به‌نوعی جوسازی رسانه‌ای علیه بازار صادرات میوه ایران باشد به این دلیل که می‌خواهند دیگر کشورهای دوست و همراه را قانع کنند تا از محصولات ایرانی استفاده نشود. در حوزه کشاورزی ناگفته نماند که بیش از ۳۴۰۰۰۰۰ هزار تن سیب در کشور تولیدشده است و این میزان حدود پانصد هزار تن بیش از نیاز مصرف مردم داخل کشور است که لازم است صادر بشود و می‌شود اما با چه برندی و با چه شرایطی و به چه کشورهای لازم است صادر بشود که نیازمند نظارت جدی است تا این موارد رخ ندهد. @HOWZAVIAN
📣 دین محمدی و اشتباه فاحش تمدن سرمایه داری و مارکسیستی ✍️ ابراهیم شریفی، عضو تحریریه مدادالفضلاء 💠 شخصیت پیامبر گرامی اسلام همواره مورد توجه متفکران و اندیشمندان جهانی در طول تاریخ بوده است. جرج برنارد شاو یکی از آنهاست که درباره پیامبر عزیزمان نکته ای مورد توجه را گوشزد می کند. 💢او می گوید: "من همیشه دین محمد را به دلیل نشاط فوق العاده آن بسیار مورد توجه قرار می دادم. این تنها دینی است که به نظرم دارای توانایی جذب کننده برای مراحل متغیر وجودی است که می تواند برای هر عصری جذاب باشد. من مطالعه کرده ام او - مرد فوق العاده - و به نظر من باید او را نجات دهنده بشریت نامید. من معتقدم که اگر فردی مانند او دیکتاتوری دنیای مدرن را بر عهده بگیرد ، در حل مشکلات آن موفق خواهد شد من در مورد ایمان محمد پیشگویی کرده ام که برای اروپای فردا قابل قبول خواهد بود ، همانطور که برای اروپای امروز پذیرفته شده است. " 👌سادگی، منطقی بودن و عملی بودن مهم ترین امتیازات اسلام از نگاه اندیشمندان شمرده شده. دینی که آموزه های آن ساده و قابل فهم است. عاری از خرافات و باورهای غیرمنطقی است. وحدت خداوند، پیامبر محمد (ص) و مفهوم زندگی پس از مرگ، مقدمات اصلی ایمان آن است که بر اساس عقل و منطق صحیح بنا شده اند. همه تعالیم اسلام از آن باورهای اساسی نشأت می گیرد. 🙏همچنان که رهبر عزیزمان در نامه به جوانان اروپایی مرقوم فرمودند: اسلام دینی است که در آن هر کس ممکن است مستقیماً به قرآن نزدیک شود و دستورات آن را به عمل تبدیل کند. 💯اسلام قوه عقل را در انسان بیدار می کند و از او می خواهد که از عقل خود استفاده کند. او را وادار می کند که همه چیز را در پرتو واقعیت ببیند 🌀حال با چنین دینی در عصر امروزی مواجهیم. جهانی که از یک سویه بودن بسیاری از ادیان و ایدئولوژی های دیگر رنج برده است. برخی بر جنبه معنوی زندگی تأکید کرده اند، اما جنبه های مادی و دنیوی آن را نادیده گرفته اند. آنها به جهان به عنوان یک توهم ، یک فریب و یک دام نگاه کرده اند. 😏 از سوی دیگر، ایدئولوژی های مادی گرایانه جنبه معنوی و اخلاقی زندگی را به کلی نادیده گرفته و آن را ساختگی و خیالی رد کرده اند. هر دوی این نگرش ها منجر به فاجعه شده است. دانشمند فرانسوی دکتر دو بروگبی به درستی می گوید: "خطری که در یک تمدن مادی است بسیار شدیدتر است. چون به جهت نداشتن بعد معنوی امکان ایجاد تعادل ندارد. ❗️تمدن مدرن غربی، در هر دو نوع دموکراسی سرمایه‌داری سکولار و سوسیالیسم مارکسیستی، دچار اشتباه شد. به گفته لرد اسنل: "ما یک ساختار بیرونی با نسبت شرافتمندانه ایجاد کرده ایم ، اما از الزامات اساسی نظم داخلی غافل شده ایم ؛ ما بیرون را با دقت طراحی، تزئین و تمیز کرده ایم؛ اما داخل آن مملو از اخاذی و افراط بوده است." دانش و قدرت ما برای اداره آسایش بدن افزایش یافت، اما روح را فقیر گذاشتیم.» ✅ حال باید دین پیامبرمان را چنین توصیف کنیم. دینی که به دنبال ایجاد تعادل بین دو جنبه از زندگی مادی و معنوی است. می گوید که همه چیز در جهان برای انسان است، اما انسان برای خدمت به هدفی والاتر آفریده شده است: برقراری نظمی اخلاقی و عادلانه که اراده خداوند را برآورده کند. آموزه های آن نیازهای معنوی و دنیوی انسان را برآورده می کند. اسلام انسان را به تهذیب نفس و اصلاح زندگی روزمره ـ فردی و جمعی ـ و برتری حق بر قدرت و فضیلت بر رذیلت سفارش می کند. @HOWZAVIAN
. 💎مراسم اربعین ارتحال سالک توحیدی علامه حسن زاده آملی @HOWZAVIAN @hekmateislami
🔴 رد پای مشکوک «باستان‌گرایی» در ایران ✍️مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء 🔸شکی نیست که سرزمین‌ بی‌تاریخ و بدون گذشته همچون اسرائیل، بی‌هویت و سست است؛ درک درست از زمان حال، نیازمند فهم عمیق از میراث گذشته است و اصلا ساختن امروز بدون آگاهی از ودایع، ریشه‌ها و بنیادهای محکم تاریخی بسیار مشکل است. 🔸اما تعصب نسبت به گذشته به معنای باستان گراییِ افراطی، پدیده‌ای مدرن با اهداف و اغراض سیاسی و نوعی سلفی‌گری بی‌منطق و تهی از عقلانیت همراه با حسرت، تفاخر و جهل نسبت به حقایق تاریخی است که فهم از تاریخ را گزینشی و براساس تمنیات خویش معرفی می‌کند، حال آنکه طبق توصیه بزرگان دینی و اولیاء الهی، نگاه به میراث و تواریخ باید اندیشمندانه و با تمییز ارزش‌ها و تفکیک کردار نیک از رفتارهای ناپسند و خرافات غلط باشد. 🔸در تاریخ معاصر ایران، پدیده باستان گرایی با ورود استعمارگران و بعد از مواجهه ایرانیان با جهان غرب، بسیار پررنگ شده که اهداف و تبعات مختلفی را نیز به دنبال داشته است. 🔸از یک سو این پدیده، به جای مواجهه با متجاوزان اروپایی و استفاده از این ظرفیت در جهت بیرون راندن استعمارگران، با غیریت‌سازی نسبت به اسلام و مسلمانان و ایجاد تفرقه‌افکنی، علیه دوران پسااسلام لجن‌پراکنی می‌کند. 🔸و از سوی دیگر به جای مواجهه فعال و تغییر و تحول تمدنی که مبتنی بر فرهنگ مترقی اسلام و متشکل از مسلمانان است، به دنبال ایده واپسگرایانه سلطنت و پیروی کورکورانه از فرهنگ غرب است که پیامد آن حکومت منحوس پهلوی و سلطه غرب بر سرنوشت مسلمانان است. 🔸حال آنکه باستان‌گرایان در این وضعیت به جای وطن دوستی واقعی، پیشروانه و تلاش برای احیای اقتدار و عظمت تاریخی، هویت خویش را ذیل بیگانگان به ویژه غرب تعریف کرده و با تمام جِدیت و به صورت واپسگرایانه تلاش می‌کنند باستان گرایی را همراهی با سنت‌های جاهلی غرب (نه دانش و پیشرفت‌های علمی آن) و در مواجهه با آموزه‌های عقلانی اسلام تعریف کنند. 🔸نکته قابل بررسی در تحلیل تاریخ معاصر این است که چرا دشمنان در طول این دوران از استعمارگران دیروز تا مستکبران امروز، همواره تلاش می‌کنند با انواع دوگانه‌سازی و ایدئولوژی نژادپرستانه (عرب، عجم، ترک و...) در میان مسلمانان، وحدت را به تفرقه و فرصت را به تهدید تبدیل کنند. @HOWZAVIAN
. 🔸سی و دومین دوره کلاس های آموزشی 🔹(دوره مجازی) (خواهران برادران) 🔸شبکه اجتماعی: ایتا @kanoonnevisandeganqom 🔹سایت:www.qomqalam @HOWZAVIAN
. ⭕️ تأثیر سریال‌های کره‌ای بر نوجوانان را باید به درستی درک و تحلیل کرد 🔻فاطمه قلی‌پور، پژوهشگر رسانه: ◻️ سریال «بازی مرکب» با ساخت معمولی و متوسط فنی‌اش شاید برای جامعه هنری چندان چشمگیر نباشد، اما تب این سریال در میان مخاطبین سنین مختلف، بازتاب آن در شبکه‌های اجتماعی و نیز مانورهای موفق تبلیغاتی شرکت‌های رسانه‌ای برای واگیر و انتشار هرچه بیشتر این تب در فضای مجازی، تلنگر بجایی برای دغدغه‌مندان است تا این بار به بخش‌هایی از جامعه که به نظر تاکنون مغفول مانده بود، بیشتر توجه کنند. ◻️ امید است شوک مقطعی «بازی مرکب» به فضای رسانه‌ای ایران، تحلیل‌گران و سیاستگذاران و حتی والدین را به تأمل وادارد و آنان را پای کی‌دراما بنشاند؛ این بار نه برای لذت بردن و بلکه برای نزدیک شدن به دنیای ذهنی نوجوانانی که همیشه انگشت اتهام و زخم برچسب را روی خود حس کرده‌اند؛ در حالی که نه محتوای جایگزین چندان مناسبی در اختیارشان گذاشته شده و نه بنیان هویتی خود را محکم کرده و نه از سوی محیط پیرامونی‌شان - از خانه تا جامعه - همراهی دریافت کرده است. 👈 بیشتر بخوانید @HOWZAVIAN
✔️از سفر به آمریکا تا جشن هالووین ✍️ حبیب الله بابایی یکی از جشن‌های جالب در آمریکا جشن هالووین روز 31 اکتبر بودکه توأم با وحشت و لذت بود. فارغ از آنچه که ویکی‌پدیا در مورد هالووین نوشته و آن را یکی ازآیین‌های مسیحیت غربی و برای یاد گذشتگان و قدیسان و شهدای مسیحی قلمداد کرده، آقای مک‌دونالد یکی ازدوستان مسیحی‌ام آن را جشن اجنّه می‌دانست و می‌گفت که به باور مردم در این روز، جنّ‌ها به درب منازل مردم مراجعه می‌کنند و با گرفتن شکلات شرّشان را کم می‌کنند. متن جشن هالووین هم حرف جناب مک‌دونالد را تأیید می‌کرد و نه توضیح ویکی‌پدیا را. اساسا مسیحیان از شرکت در این جشن خودداری می‌کردند و آن را به لحاظ عقیدتی درست نمی‌دانستند. به خاطر همین موضوعِ جنّ در این جشن بود که بسیاری از افراد در این روز لباس‌های ترسناک و شبیه جنّ به تن می‌پوشیدند و مردم هم در مقابل به آنها و افرادی که در این جشن حضور می‌یابند شکلات پخش می‌کردند. شکلاتی که در این روز بین کودکان و مردم توزیع می‌شود شاید در هیچ روزی از ایام سال تکرار نمی‌شود. به رغم خرافی بودن جشن هالووین، این جشن بسیار مورد استقبال عموم مردم بود، و برای من همواره این سئوال مطرح بود که دنیای مدرن و جهان علم چه‌طور به خرافه رو می‌آورد و از آن چنین سراسیمه استقبال می‌کند؟ بعدها فهمیدم که آنچه روح دنیای غرب امروز را شکل می‌دهد ضرورتا نه علم، بلکه پول یا دلار (به قول رضا امیرخانی در کتاب بیوتن) است و هر آنچه که می‌تواند در خدمت نظام سرمایه‌داری و کارخانه‌های بزرگ شکلات در آید و چرخه اقتصادی آن را سهل‌تر بچرخاند و لو اینکه از جنس خرافه باشد (مثل هالووین یا مانند فال‌گیری) و یا از جنس دین باشد (مثل مراسم کریسمس) مورد استقبال نظام بازار و سرمایه‌داری قرار می‌گیرد. @HOWZAVIAN
📌شعاع صادق و کاذب عرفان ✍️ بابک شکورزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء 🔷عرفان از مقولاتی است که در عین قداست و عظمت می‌تواند جماعتی را نیز به ورطه نابودی و هلاکت اخروی برساند. عرفان وقتی کاذب شود و سرچشمه آن وحی و ملازمان وحی(محمد و آل محمد علیهم‌السلام) نباشد، آن موقع است که مسیر هلاکت را برای پیروانش رقم می‌زند و به جای پاکی و معنویت سر ازظلمت و گمراهی درمی آورد. ♦️یکی از ارکان مهم عرفان که در واقع شاکله اساسی آن را تشکیل می‌دهد، عمل به ظواهر دستورات شریعت است. بزرگانی که به عرفان مشهور هستند و وجهه عرفانی آنان سرآمد است به این موضوع اذعان داشته‌اند و توصیه اکیدی بر آن کرده‌اند و درحقیقت لازمه سیر و سلوک را همین مسئله می‌دانند. 🔷 علامه طباطبایی دراین باره می‌فرماید: سالک از ابتداى سير تا مقام وصول، بايد ملازم شرع باشد و سر سوزنى از ظاهر شريعت تجاوز ننمايد و چون كسى اين چنين نباشد منافق است، مگر به عذر و يا خطا و نسيان باشد. اين كه شنيده شده و به بعضى نسبت داده‌اند كه چون شخص به كمال رسيد، تكليف از او ساقط مى شود افترا و كذب محض است، زيرا رسول الله صلّى الله عليه وآله با اين كه اشرف موجودات بوده، تا آخرين لحظه حيات تابع و ملازم احكام الهيّه بودند. (ثمرات حیات؛ ج۱؛ ص ۴۰) ♦️این نکته کلیدی در مباحث عرفانی و تأکیداتی که از طرف عرفا بر لزوم عمل به شریعت صورت گرفته در واقع همان عمل به قرآن کریم است که در آیات متعدی ایمان را در کنار عمل صالح قرار داده است. ایمان بدون عمل صالح کامل نیست و طبیعتا عمل به ظواهر شرع مصداقی از همان عمل صالحی است که توصیه خداوند در قرآن کریم است. احادیث اهل بیت علیهم‌السلام نیز بر همین معنا تأکید کرده‌اند؛ مثلا امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید:« الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ‏ بِالْأَرْكَان‏؛ ایمان معرفت به قلب، اقرار با زبان و عمل کردن با جوارح است.» (نهج البلاغة/حکمت227) 🔷ايمان اگر در اعماق جان نفوذ كند حتما شعاع آن، در اعمال انسان خواهد تابيد و اعمال او را صالح مى‏كند. اصولاً افرادی که اهل انجام عمل صالح نیستند، مشکل ایمان دارند و هرچه ایمان ضعیف‌تر و در سطح نازل‌تری باشد، عملکردی که رضای خدا در آن باشد هم ضعیف‌تر خواهد بود. 🔻 این حرف عده‌ای از مدعیان عرفان که می‌گویند انسان باید دلش پاک باشد، حالا عملش هر چه بود، بود؛ سخن گزافی است که از قضا این اعتقاد تازگی هم ندارد و مشابه این را نیز، "مرجئه" در زمان امامان معصوم ادعا می‌کردند و ائمه علیهم‌السلام هم در مقابل آن‌ها موضع گیری می‌کردند. این کلام باطل در تناقض آشکار با اوامر الهی می‌باشد؛ چرا که قرآن کریم در آیات متعددی هرجا سخن از ایمان به میان می‌آورد، عمل صالح را نیز در کنار آن به صورت جداناپذیر مطرح می‌کند. این، خود گویای این است که ایمان و عمل، همواره باید قرین یکدیگر باشند. 🔷 سیره عملی اهلبیت علیهم‌السلام نیز شاهد آشکاری بر این مطلب است که عمل به ظواهر شریعت از اصول اساسی زندگی یک مومن و موحد است و این بزرگان به عنوان معصوم، حجج الهی و پیشوایان دین از پیشگامان و عاملین جدی به این مسئله بوده‌اند. حقیقتا کدام انسان حقیقت طلب و منصفی است که بتواند منکر تعبد این بزرگان در انجام واجبات و ترک محرمات شود. عبادات جانانه و آن‌چنانی ایشان که زینت بخش تاریخ است و جای اغماض ندارد چه برسد به انکار. @HOWZAVIAN
⚡️ضربه‌ی ملایم مغزی احمد قدیری در توییتر نوشت: اکانت امنیتی اسرائیلی تصویر کابینه امنیتی اسرائیل در ۱۳ مرداد را که در آن علامت هدفگیری ترور بر عکس سردار حاجی‌زاده افزوده شده، منتشر کرده و نوشته: «زمان غافلگیری؟» خوب است بدانند که اینک رئیسی رئیس شعام است، نه روحانی. با ترور بعدی کل اسرائیل به «ضربه ملایم مغزی» دچار خواهد شد. ⚡️تاوانِ «از خارج بهشت‌ساختن» ‏کاربر توییتری دیگر نوشت: همین روزها یه خانواده با سه تا بچه حین مهاجرت به اروپا مردن! قاتل اینها همونهایی هستن که از ‎خارج یه بهشت درست کردن... خلق پول به ضرر همه ‏حسن صادقی نژاد هم نوشت: معلمها، کارکنان دادگستری، بازندگان بورس و هر صنف دیگری که توقع دارد دولت برای سود او خلق پول کند باید بفهمد تورم حاصل از این کار به ضرر خودش هم خواهد شد. تنها راه سود عمومی رونق تولید است... ⚡️مدعی همه عموم باشید ‏"کبری آسوپار، نویسنده و فعال فضای مجازی نوشت: دادستانی باید مدعیِ همه‌ی عُموم باشد. نمی‌شود توهین به یک عالم دینی را چون اصلاح‌طلبان هم به حمایتش موضع گرفته‌اند، به دادسرا بکشاند؛ اما از توهین به آن دیگری چون فقط انقلابی‌ها مدافعش بوده‌اند، بگذرد. تقصیر ما هم شاید باشد؛ خیال‌شان را زیادی از خودمان راحت کرده‌ایم! ⚡️‏مستأصل به معنای واقعی کلمه محمد شیروانی نوشت: حمله به تاسیسات آبی، شبکه برق، مترو و بسیاری از شرکت‌های اسقاطیلی که آنان را به معنای واقعی کلمه مستاصل کرد، تنها بخشی از حملات هکری با مبدا "نامعلوم" بود که در امپراطوری رسانه‌ای غرب بایکوت شد تا دنیا نداد آنان چقدر از لانه‌عنکبوت سست‌تر هستند! ⚡️صدا و سیما؛ برخط و صریح سیدمحمود رضوی، مشاور رسانه‌ای قالیباف در توییتی نوشت: ‏اختلال در جایگاه‌های سوخت با سکوت رسانه میتوانست به بحران در کشور ختم شود، اما اطلاع رسانی سریع، صریح و برخط ‎صداوسیما، روایت غالب و اصلی را شکل داد و حتی برخی از نهادهای غالبا محافظه کار را وادار به اطلاع رسانی کرد. @HOWZAVIAN
📣📣📣اطلاعیه📣📣📣 (ویژه طلابِ برادر) 💠برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه برگزاری کارگاه و سایر موارد به آدرس زیر مراجعه نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1444544656Cb1d10a2525 💠در صورت سوال نسبت به ثبت‌نام یا محتوای آموزشی، با آی‌دی زیر ارتباط بگیرید👇👇👇 @admin_menbar ✅برای ثبت‌نام از لینک زیر استفاده کنید👇👇👇 https://idpay.ir/mehrenasir-maana-menbar/shop/450580 💐💐💐
🔔 مردم بیدار، سیاست بیدار ✍️ علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء عرصه سیاست در روزگار مدرنیته دستخوش تغیّر و گاهی سردرگمی قرار گرفته است؛ متاسفانه خصلت سیاست خود‌فراموشی، مردم‌فراموشی و منفعت‌گرایی است. سیاست در بسیاری موارد نه تنها لباس خدمت نپوشاند بله لباس تزویر و دنیا‌طلبی به خود گرفت؛ لباسی که فقط برای جش‌های اشراف مناسب است؛ سیاست، با چنین حال و روزی درمان که هیچ، شوک دائم می‌طلبد تا مگر کمی به هوش آید. در چنین شرایطی اگر دولت‌ها و آدم‌های صالح بخواهند قدمی در خدمت دین و مردم بردارند، چه‌بسا دچار مشکلات عدیده و پیچیده شوند؛ یکی از این مشکلات، مسئولان و آدم‌های بد، و بدتر از آن، وجود آدم‌های خوبی است که «راه و چاه» گم می‌کنند و در شلوغی کار و غلبه هوس، خود و دیگران را فراموش می‌کنند. این‌جاست که هیچ مسئولی از وسوسه شیطان و هوای آدمی در امان نمی‌ماند و همواره «مار خوش خط و یالِ سیاست» او را به سوی خود می‌خواند! پرسش این‌جاست؛ خصلت سیاستی که حتی خوب‌ها از آن در امان نیستند چیست؟ و چگونه می‌توان دوایی برای «نامُردگی» و «زنده‌مانیِ» سیاست‌مداران یافت؟ در چنین حال و هوایی مردم می‌توانند به داد سیاست و سیاست‌مداران برسند و با نظارت، مطالبه و اعتراضی که قالب امر به به معروف و نهی از منکر داشته باشد، زنگ هشدارِ غفلت سیاسیون بشوند. گاهی مسئولی به خواب ناز می‌رود و یا به مدیر، رئیس دولت و بالادستی خود اطلاعات نادرست می‌دهد؛ این‌جاست که مردم باید در صحنه باشند و خودشان آمار و ارقام و یا تصمیمات نادرست را از مجرای صحیح پی‌گیری کنند. بنابراین سیاست خفته را ظرفیتی به نام «مردمِ بیدار» پوشش خواهد داد؛ هرگاه مردم بیدار باشند، سیاست‌مداران جرأت «خاموش‌باش» و «غفلت» به خود نخواهند داد و البته که بیداری مردم هیچ‌گاه به معنی بی‌احترامی و سلب امنیت اجتماعی نیست، بلکه به معنی پی‌گیری و کنش‌گری است. بی‌شک یکی از جلوه‌های «مردمِ بیدار و ناظر» رسانه‌ها هستند؛ فضای مجازی و روزنامه‌ها نباید در باتلاق تعریف‌گرایی، تخریب‌گرایی، تعصب و جناح‌خواهی فرو روند؛ فارغ از آن‌که چه گروه و اشخاصی بر سر کار هستند، باید حقیقت را یافت و سیاست‌مداران را با «خط‌کش حق» در مدارِ تحلیل آورد و از درد دل مظلوم و مردمی که حق‌شان پایمال شده است فریاد سر داد. «مردم بیدار» «سیاست بیدار» رقم می‌زنند و «سیاست بیدار» در عرصه خدمت خواهد ماند. @HOWZAVIAN
🔴 گدایی مناسبت‌هامجتبی میرزایی، عضو تحریریه مدادالفضلاء ولنتاین، جشن کریسمس، جشن هالووین و سایر جشن های کشورهای غربی و مسیحیت و غیره، که تناسبی با فرهنگ و رسوم ایران و اسلام ندارد، روز به روز در بین جوانان ایرانی مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. در حالی که رسومی مانند شب یلدا، عید نوروز، ایام ولادت اهل بیت و سالروز ازدواج امام علی و حضرت زهرا و سالروز آغاز امامت امام زمان و سایر مراسمات ملی و دینی که مناسب فرهنگ و رسوم ایران اسلامی هست، کم نیست. پس علّت حرکت پرشتاب جوانان به سوی فرهنگ های غربی چیست؟ آیا این حرکت ضرری هم دارد؟ شناخت و آگاهی پیدا کردن از آداب و رسوم سایر ملل و ادیان امری پسندیده است و حتی اگر نکات مثبت آن را اخذ و در زندگی روزانه عملی کنیم شایسته نیکان است. ولی اینکه عده ای غوطه ور در این فرهنگ شوند و دنیایشان غرق در آمال غربیون و غرب پرست ها شود و خودتحقیری و کم پنداری عقبه فکری و فرهنگی ایران اسلامی را در بین هم کیشان خویش و القای ناامیدی از ایرانی بودن و مسلمان بودن، امری است که متاسفانه شاهد آن هستیم و هیچ مجوز عقلی و شرعی پشتوانه آن نخواهد بود. اما عوامل این کوچ فرهنگی: ۱. نداشتن رسانه بومی قوی بله اگر در کشور زیر ساخت های رسانه ای قوی وجود داشت، هرگز این مراسمات غربی ها در صدر رسانه ها قرار نمی گرفت و اینقدر توجه ها را به سمت خودش جلب نمیکرد. ۲. نداشتن ایده جذاب دین اسلام و فرهنگ غنی ایرانی پر است از جشن ها و مراسمات جذابی که سال ها در گوشه کتب تاریخی در حال خاک خوردن هست و کسی ایده جذابی برای انتقال آنان به نسل جدید را ندارد. ۳. سلبریتی های الگو تا وقتی جوانان ما الگوهای زندگی خویش را سلبریتی هایی قرار بدهند که در مسابقه فخرفروشی و غربی بودن غوطه ور شده اند، امر به سامان نخواهد رسید. ۴. نبود نظارت بر بازار اگر سیستم حکومتی بر مضر بودن برخی از فرهنگ و رسوم غربی ها واقف گشت، باید قاطعانه از خرید و فروش کالاهای ضد فرهنگ ایرانی اسلامی جلوگیری کند. اما چیزی که مشاهد میشود مسابقه بازاریون در خرید و فروش این کالاهای ضدفرهنگی است و در جواب دغدغه مندان میگویند ما نفروشیم کسی دیگر میفروشد. الآن پول در فروش این جور کالاها است. و این شد عاقبت ما و کوچ جگر گوشه های وطنیمان به ناکجاآباد غربی ها که خود دغدغه مندان فرهنگی جامعه غرب از دست این فرهنگ و رسوم به ستوه آمده اند و این سمت عده ای تازه میخواهند همچو غرب جاهل شوند. @HOWZAVIAN
💠 بیانات حضرت آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی از زاویه‌ای دیگر ✍️ حسین ایزدی، عضو تحریریه مدادالفضلاء 🔰 نمی دانم چرا برخی دوستان از بیانات آیت‌الله صافی ناراحت شدند. اما به گمان من باید بیانات ایشان را از زاویه دیگری نگریست. حضرت آیت‌الله صافی منتقد وضعیت موجود هستند. وضعیتی که محصول هشت سال مدیریت ناکارآمد حسن روحانی و سیاست خارجی جواد ظریف است. کشور زمانی تحویل آن‌ها شد که ارتباط ما با کشورهای دنیا برقرار و فعال بود اما امروز اکثر این ارتباطات در سایه تفکر برجامی ضعیف یا قطع شده است. 🔰 سال 1391 بود که اجلاس عدم تعهد در ایران برگزار شد و سران 120 کشور جهان در بالاترین سطح سیاسی در تهران حاضر شدند. در این دوران ایران بالاترین روابط سیاسی با بسیاری از کشورهای جهان را داشت و کشور را در چنین شرایطی تحویل دولت روحانی داد. 🔰 اما امروز در سال 1400 ایران عمق استراتژیک و روابط عمیق خود با کشورهای آمریکای لاتین را از دست داده است. 📌 روسیه و چین به عنوان مهمترین حامیان ایران در مذاکرات هسته ای از ایران ناراحت بوده و روابط با آن ها به سردی نهاده است. 📌 ایران بازار خود در کشورهای همسایه را از دست داده است و در فروشگاه‌های کشورهای اطراف کالاهای ترکیه ای است که خودنمایی می‌کند. 📌 ایران در آفریقا حضور کم رنگی دارد و ترکیه و چین به تصاحب موقعیت های اقتصادی کشورهای افریقایی پرداخته اند. 📌 ایران که سال ها در سوریه حضور پر رنگ مستشاری داشته و مهمترین حامی این کشور به شمار می آید، در دوران بازسازی این کشور حضور کم رنگی دارند. 🔰 تقلیل وزارت خارجه به وزارت برجام و کم تحرکی دولت و وزاری اقتصادی تا خارجه همه باعث شده است که کشور در پائین ترین موقعیت از حیث روابط فعال و اثرگذار با کشورهای جهان قرار بگیرد. امری که بارها مورد انتقاد و تذکر صریح مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته بود. 🔰 این همه موجب نگرانی مرجعیت عالیقدر آیت‌الله صافی گشته است و در دیدار با دکتر قالیباف تلاش می کند این نکته را تذکر دهد که کشور را از این و پر ضرر نجات دهید. 🔰 در حقیقت جان کلام آیت‌الله صافی این است که مبادا دولت جدید، مسیر پر غلط دولت روحانی را تکرار کند. تأکید ویژه ایشان بر حفظ عزت و اقتدار در سیاست خارجی نیز می تواند اشاره به کرنش ها و انفعال ها و ضعف‌های متعدد دولت روحانی در تعاملات بین المللی قلمداد شود. 🔰 اصلاح‌طلبان فرصت طلب برای اینکه این سخنان در نقد دولت روحانی قرائت نشود، دست به جنجال و کردند. اما باید با نگاهی جدید به دنبال مسئول پدید آمدن خسارت محض متعدد در عرصه سیاست داخلی و خارجی و اقتصاد و فرهنگ بود. @HOWZAVIAN
. 🌀نزاع خیر و شر اخلاقي در فناوري‌هاي آينده به کجا می‌رسد؟ ✍️ حسينعلي رحمتي 🔺 با نگاهی ارزشداورانه به فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاع رساني آينده، مي توان پيش بيني كرد كه اين فناوري ها در آينده از نظر اخلاقي نه خير مطلق هستند نه شر مطلق؛ بلكه همچنان حامل كاركردي دوگانه خواهند بود؛ چرا که به نظر نمي رسد ماهیت آنها در آينده تغییر عمده ای پيدا كند. مقصود از کارکرد دوگانه این است که این فناوری‌ها هم می توانند بستری برای تحقق فضائل اخلاقی باشند هم ابزاری برای ارتکاب رذائل اخلاقی. البته عمق و سطح تاثيرات اخلاقي فناوري هاي آينده نسبت به وضعيت فعلي افزايش بيشتري خواهند داشت؛ و همين هم موجب مي شود كه آينده‌پژوهي درباره آنها ضرورت بيشتري پيدا كند. 🔺 نيل پستمن، از منقدان جدي رسانه هاي جديد، اين كاركرد دوگانه را به گونه اي ديگر بيان كرده است. او معتقد است «در تمام تحولات فني، نوعي تعامل و بده و بستان مطرح است. من مايلم از آن به عنوان معامله ارزش هاي معنوي در قبال كسب دنيا نام ببرم. تكنولوژي مي دهد و مي ستاند. بدين معناست كه همواره فناوري جديد به ازاي هر فايده و مزيتي كه عرضه مي دارد، زياني نيز به دنبال خواهد داشت» (پستمن، 1392الف: 26). 🔺 خوب، اگر این گونه است پس آینده پژوهان اخفا قرار است چه کاری انجام دهند؟ پاسخ مختصر این که آنان نمي توانند اين كاركردهاي دوگانه را از بين ببرند، بلكه تنها مي‌توانند با طراحي سناريوهاي مختلف درباره اين فناوري‌ها، كاربران فناوري هاي آينده را راهنمايي كنند كه خود مرتكب رذائل اخلاقي نشوند و در دام بي اخلاقي ديگران نيز نيافتند. @HOWZAVIAN
💢 دزدی دریایی یانکی‌ها؛ عبرتی دوباره برای وادادگان داخلی ✍️ صادق سرمست شاید آن روزی که دانشجوهای مسلمان دفتر تحکیم وحدت با دست خالی از نرده های سفارت آمریکا بالا می رفتند به این فکر نمی کردند که کمتر از نیم قرن بعد دست آوردشان منجر به فروپاشی هیمنه و هژمونی استکبار باشد. شاید سازندگان فیلم های هالیوودی هیچگاه فکر نمی کردند کسانی پیدا شوند که انگشت تهدیدشان عرشه ناو ایالات متحده را بلرزاند. شاید آن سیاستمدار نمی دانست چه نیرویی در بازوان شیر مردان ارتش و سپاه ما هست که زبان به غلط چرخانید که دشمن با یک دکمه می تواند ما را نابود کند. اما امروز در سالگرد تسخیر لانه جاسوسی جشن پیروزی گرفته ایم برای پیروزی مقتدرانه دلاور مردان نیروی دریایی سپاه و مچگیری از دزدی دریایی یانکی‌ها. بعد از نشاندن ۱۷۰ و انهدام این بار دشمن می خواست با ماجراجویی در سالگرد تحقیر در تسخیر سفارتش آبرویی کسب کند و افول خودش را لاپوشانی کند اما باز هم به در بسته خورد و با اقدام به موقع باز هم آمریکا بی آبروتر شد. افول آمریکا نزدیک است و ان شاءالله به زودی به سرنوشت شوروی دچار خواهد شد. جوانان آمریکایی باید به فکر مدل جدیدی از حکومت داری و ساز و کار جدیدی در قدرت به جز لیبرالیسم و کاپیتالیسم باشند. @HOWZAVIAN
📌 وظیفه حکومت اسلامی در شناخت عرصه‌های سلطه‌ 🔗بخشی از مقاله مرحوم حجت الاسلام با عنوان « نقد تاریخی دیدگاه گلدزیهر درباره آگاهی پیامبر از جاودانگی و جهان شمولی اسلام»: اصول و مقرارت متغير، آن سلسله از مقرراتى اند كه به شرايط خاص زمانى و مكانى باز مى گردند و در جوامع مختلف با هم متفاوت اند. براى اين گونه مقررات، در اسلام يك سلسله اصول كلى، كه در بند نخست گفته آمد، تعيين شده كه محققان اسلامى با توجه به اصول مزبور جزئيات آن را بنابر نيازمندى هاى اعصار و قرون و جوامع مختلف استنباط مى كنند. اصول كلى، در قرآن كريم و احاديث نبوى بيان شده، و در فقه شيعه امامان معصوم آنها را بيشتر تبيين كرده اند. براى توضيح مطلب به چند مثال بسنده مى كنيم: 1_حكومت اسلامى درباره مناسبات خود با بيگانگان نمى تواند براى ابد نظر واحدى پيش گيرد؛ چرا كه گاهى موقعيت ايجاب مى كند از در دوستى وارد شود و روابط تجارى وسيعى برقرار آورد، و گاه نيز اوضاع به گونه اى است كه مى بايد شدت عمل به خرج داده، روابط خود را قطع و روابط تجارى را تا مدتى تحريم يا محدود كند؛ 2_ اسلام در مسائل دفاعى و گزينش نوع اسلحه جنگى و نحوه استقلال و تماميت ارضى و جلوگيرى از نفوذ دشمنان، احكام خاصى ندارد؛ بلكه حكومت اسلامى بايد با در نظر گرفتن اوضاع و احوال زمانه، مقررات و احكامى را در نظر گيرد و از راهى كه به حفظ مقاصد اسلام مى انجامد، اقدام كند. اما همه اينها بر اساس يك اصل كلى يعنى برترى اسلام و عدم سلطه پذيرى است. از اين نظر، اسلام در تقويت بنيه دفاعى يك اصل كلى وضع كرده و مصداق و نوع سلاح و تاكتيك را معين نساخته است: وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة؛31 «هر چه در توان داريد در برابر دشمن بسيج كنيد». و اگر در ذيل آيه فرموده است اسبان نيرومند تهيه كنيد، براى بيان مصداق رايج آن زمان بوده؛ زيرا نيرومندترين وسيله نقل و انتقال در آن زمان اسب بوده است؛ 3_ اسلام در مسائل ناظر به فرهنگ و توسعه علوم و نحوه حفظ امنيت داخلى و برقرارى نظم و آرامش، مقررات خاصى وضع نكرده است و همه اين امور را به نظر حكومت اسلامى و مقامى كه از نظر قوانين اسلام صلاحيت حكومت دارد، موكول ساخته است اما در هر حال اصل كلى حفظ هويت و اصالت اسلامى و عزت و اقتدار مسلمانان است؛ 4_ همچنين اسلام به صورت كلى به تحصيل دانش هاى مفيد دعوت كرده و توسعه و گسترش فرهنگ اسلامى و انسانى را خواستار شده است. ناگفته پيداست كه وسايل گسترش و نحوه تحصيل، با توجه به موقعيت زمانى و مكانى تغيير مى يابد و دگرگون مى شود؛ اما اصل كلى، حفظ هويت و اصالت اسلامى است. البته گلدزيهر با مطالعات گسترده اى كه در حوزه تعاليم اسلام داشته طبعاً از اين امور بى خبر نبوده است، اما او مى بايد مأموريت خود را انجام دهد و آنچه براى او مهم بوده، ترسيم مشوّهى از سيماى اسلام بوده است؛ هرچند با انكار اصول مسلمى كه علماى اسلام بر آن اتفاق دارند! @HOWZAVIAN
. 😔 کمپوتی که به بچه‌ها نرسید پس از فتح خرمشهر چند نفری که باقیمانده گردان بودیم به سمت مقر خود باز گشتیم. نزدیک چادرهایمان که شدیم، احساس غربتی به ما دست داد. از350 نفر فقط ما چند نفر مانده بودیم بقیه گردان در محاصره، لت و پار شده بودند. حالت شوک به ما دست داده بود. هر کس که وارد چادرش می‌شد، بغضش می‌ترکید و مثل ابر بهار گریه می‌کرد. جای بچه‌ها خالی بود. آنها دیگر در بین ما نبودند. مظلومیت، بی‌کسی، تنهایی، داغ از دست دادن همرزمانمان، ما را از پا درآورده بود. مخصوصاً باباغلامی که مسؤول تدارکات‌مان بود. او آدم سن و سال داری بود که وظیفه پشتیبانی را به عهده داشت. در قبل از عملیات، گاهی وقت‌ها بچه‌های رزمنده (که در سنین 18-17 سال بودند) از او کمپوتی می‌خواستند. چون تدارکات کم بود، از دادن آن به آنها خوددادری می‌ورزید و می‌گفت: فقط شب عملیات! شب عملیات آمد و یکی یکی به افراد یک قوطی کمپوت داد. اما چون می‌دانستیم جنگ سختی در پیش داریم، باید هر چه می‌توانستیم مهمات با خود می‌بردیم. به جای کمپوت، دو سه تا نارنجک برداشتیم و کمپوت‌ها را توی چادرها گذاشتیم و رفتیم. باباغلامی حالا می‌دید چادرها خالی از بچه‌هاست و گوشه کنار چادرها قوطی کمپوت افتاده. شروع کرد به گریه ‌کردن. خودش را می‌زد. مثل پدرهای پسر از دست داده، زار می‌زد. زبان گرفته بود: "مهدی جان، حمیدم، دورت بگردم بابا. کجایی اسماعیلم. برایت کمپوت آوردم. بمیرم من که شما را اذیت کردم. رضا جان. آقا هادی. بابا بیایید! محمدم، کمپوت نمی‌خواهی؟! خدایا کجان بچه‌هایم. خدایا گل‌هایم همه پر پر شدند. @HOWZAVIAN