🔵 غدیر و حجاب
✍️ علی مهدیان
⚡️من که میگویم فرعون هم آزادی خواه بود. منتهی آزادی خواهی وقتی ضربدر خودخواهی میشود، عدالت در تحقق آزادی را نابود میکند. در مجموع آزادی مردم کم میشود و آزادی عده ای خاص ، زیاد میشود. مسیری را به من بگویید که اگر قانون را بر پایه آن بنویسیم، آزادی همه ،در مجموع، بیشتر میشود. جای دیگر توضیح باید داد که غیر از دین و شریعت هر مسیر و قانون دیگری مقابل توسعه آزادی است.
⚡️خدا رحمت کند امام را، به فرستاده شوروی گفت فقط با حرکت در مسیر آخرت و معنویت است که دنیا درست میشود. و این یعنی آزادی عمومی در پرتو شریعت محقق میشود و غیر از آن توسعه آزادی فرعونی است. آزادی عده ای و اسارت عده ای دیگر. این را گفتم که بگویم آنانکه مقابل قانون دینند چه بدانند چه ندانند مقابل آزادی اند و توسعه دهنده اجبار.
⚡️اما داستان حجاب، دیگر بحث اهمیت دین و شریعت و آزادی و معنویت و امثالهم نیست. بحث در یک فرع فقهی و قانونی نیست. مقوله حجاب امروز «معنا»یی پیدا کرده. چه معنایی؟
⚡️ظاهر ماجرا این است که حجاب را گره بزنند به حکومت و دولت و کارآمدی و ناکارآمدی آن. بعد بی حجابی بشود اعتراض و با حجابی بشود دفاع. عده ای هم با ژست دانای کل، از مضرات دو قطبی سازی اجتماعی بگویند. عصبانیت کسانی که از نشان دادن شل حجابهای مدافع حکومت عصبانی میشوند، دلیل اصلی اش، بگویند یا نه، خراب شدن این پروژه نماد سازی است. نماد سازی که البته ظاهر ماجرا است. واقع ماجرا امری بسیار مهمتر است.
⚡️اگر بحث حجاب را صرف نماد دفاع یا اعتراض به حاکمیت ببینیم، ماجرا را همانطور تحلیل کرده ایم که دشمن میخواهد. مقوله حجاب معنای عمیقتری دارد و آن مقوله استقلال یا وابستگی هویتی است. همه دعوا بر سر «ناامیدی مردم از خودشان» است. اگر کل حاکمیت را هم بریزیم در اقیانوس و نابود کنیم، قصه حمله دشمن به حجاب تمام نمیشود. ماجرا را حمله به یک امر فقهی هم صرفا تحلیل نکنید. چرا؟ چون بنا بر این است که نماد «روی پای خود ایستادن ما» و استقلال ما خراب شود. خراب شدن استقلال هویتی ما یعنی چند پاره شدن کشور. خیلی ها متوجه نیستند که مدافع حجاب، امروز مقابل از هم گسیختگی کشور و چند پاره شدنش قد علم کرده.
⚡️آن دختر بی دفاعی که غیرتمندانه و با شجاعت مقابل هتک حرمت حجاب میایستد، مقابل از هم گسیختگی اجتماعی ایستاده و کتک خورده ولی دردناکتر از این کتک آن است که عده ای متهمش کنند به ایجاد دو قطبی. مظلوم تر از آن دختر محجبه بی دفاع نمیشناسم. بدتر از همه آنانکه مظلومیت آن فهم ناب را میبینند و متهمش میکنند به دوستی خاله خرسه به مقابله با وحدت به مقابله با آزادی، همانکه خودشان هستند. گویا این جماعت، وحدت را در انفعال و پا پس کشیدن دانسته اند.
⚡️ آدم یاد وحدت سبزی میافتد که خاتمی در هشتاد و هشت و بعد آن میگفت که پا عقب بکشید تا وحدت پیدا کنیم. آدم یاد قرآن سر نیزه میافتد که کوتاه بیایید تا وحدت پیدا کنیم. این وحدت خواهی نیست این عین دو قطبی طلبی است. زدن نماد استقلال هویتی ما زدن وحدت اجتماعی است همانطور که زدن آزادی است. کمک به پروژه تحقیر ملت است و ناامیدی شان.
⚡️یادتان باشد بین شل حجابهای عادی و کسانی که پروژه بی حجابی را پیش میبرند تفاوت است. خودتان هم حتما متوجه شده اید. دقیقا کسانی که حامی تحریم بودند و تحریم کردند، حامی این پروژه اند. از خود بپرسید اگر بحث یک فرع فقهی حاشیه ای است، چرا دشمن روی آن متمرکز شده؟ و البته چرا شهدا روی آن متمرکز بودند؟ (بالای هشتاد درصد وصیتنامه ها تاکید به حجاب زن است چرا؟ مگر یک امر فقهی حاشیه ای نیست؟) دلیلش به معنای حجاب بر میگردد. معنای «استقلال هویتی» معنای«وحدت اجتماعی» معنای «توسعه آزادی». بله حتما راهش از مسیر جهاد تبیین میگذرد اما حتما راهش انفعال و بی خیالی هم نیست.
⚡️دلم میسوزد برای آن مذهبی هایی که به اسم مقابله با دو قطبی و به اسم اصلی فرعی کردن و به اسم آزادی خواهی و امثالهم عقب نشینی در این غیرت ورزی دینی را تئوریزه میکنند. نمیدانند به زبان دینی دارند پروژه دشمن را مدد میکنند.
پ ن. من معتقدم غدیر نماد حاکمیت الهی هست اما قبل از آن نماد توسعه آزادی و انسجام و هویت مستقل ما است. معنی اکمال دین همین است.
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌تحلیلی بر مشاهدات علمی در آمریکا؛
🔻 نقد و دموکراسی
✍️ حبیب الله بابایی
روحیهٔ دموکراتیک در حوزه مسایل سیاسی نیز کاملا آشکار بود. بارزترین ویژگی انتخابات ریاست جمهوری و رقابت میان خانم کلینتون و اوباما در یک مرحله، و اوباما با مکگین در مرحله دیگر، نقد کارشناسی و علمیِ همه چیز اعم از مسایل سیاسی، مسایل مالی (اموال و املاک مکگین، و لباسها و عینک گرانقیمت معاون اول ایشان، سارا پیلن) و یا حتی مسایل خانوادگی (فرزند خردسال سارا پیلن و اینکه آیا یک زن میتواند وظیفه مادری را همزمان با وظایف اجتماعی و سیاسی به انجام برساند، یا وضعیت دختر ساراپیلن که از دوست پسر خود حامله شده بود و در سخنرانیها و تبلیغات رسمی حضور مییافت) بود. سخنرانیهای رسمی اوباما (در میان دموکراتها) و مکگین (در میان جمهوریخواهان) با حضور کارشناسان مخالف و موافق، در همان جلسه برگزار میشد. نقدهای کارشناسی بلافاصله پس از سخنرانی کاندیداها، در اتاقهای شیشهای، در همان سالنِ سخنرانی انجام میگرفت و به طور مستقیم از کانالهای فاکسنیوز و سیانان پخش میشد.
مناظرههای کاندیداهای ریاست جمهوری نیز که در سه شب مختلف (Debate Nights) با فواصل زمانی معین، در سه دانشگاه مهم آمریکا با مجریگری اساتید مختلف و برجسته دانشگاه برگزار میشد، بلافاصله با نقدهای علمی از سوی کانالهای مختلف تلوزیونی همراه بود. گفتههای کاندیداها داخل گیومه قرار گرفته، همه آن مورد ارزیابی و قضاوت قرار میگرفت. نقدهای کارشناسی هر چند کاملا صریح بود، ولی به نحو روشنی در ارتقای رشد سیاسی عموم مردم اثرگذار بود. در واقع هزینههای کلان انتخاباتی صورت گرفته در آمریکا (صرف نظر از نتیجه آن) در راستای منافع ملی و ارتقای آگاهی عمومی در جامعه آمریکا سوق پیدا میکرد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🌐 ضرورت تأسیس مؤسسات دانش بنیان با محوریت علوم انسانی در حوزههای علمیه
✍️ ابراهیم شریفی، استاد حوزه و پژوهشگر
💠 شرکت دانشبنیان یا شرکت متمرکز بر دانش، (Knowledge enterprise) به شرکتهایی گفته میشود که دانش و فناوری، جزئی جداییناپذیر از دارایی آنها است.
❇️ اساس تشکیل #دانش_بنیان ها تولید محصولی نو بنیاد است، محصولی که حاصل سرمایه گذاری در حوزه پژوهش است، حوزه ای که همواره در علوم انسانی ما از آن غافل بوده ایم چرا که تمرکز مسئولین عمدتا در بخش صنایع بوده است. این را آمار به ما می گوید که اکثر قریب به اتفاق این نوع مؤسسات در حوزه مهندسی بوده است نه در علوم انسانی!
🌀 حوزه علوم انسانی پیچیدگیهای مخصوص خود را دارد ولی آنچه دردناک است عدم اهتمام مسئولین علمی کشور نسبت به این حوزه ها می باشد و حال آنکه نگرش به رشته های تحصیلی در کشورهای غربی کاملا متفاوت است تا به حدی که مهمترین عامل برتری کشورهای غربی قطعا علوم تجربی یا ریاضی نبوده بلکه از ابتدا تا کنون خود و جهان را توسط #علوم_انسانی کنترل و اداره کرده اند هر چند در ظاهر چیزی که از آنها می بینیم آثار و نتایج علوم فنی بوده است. ولی باید توجه داشت کارکرد، جهت گیری و حتی روش استفاده همین علوم را نیز با بهره گیری از علوم انسانی تعیین می کنند و این مهمترین دلیل موفقیت آنها در مباحثی مانند اقتصاد و سایر حوزه هاست. آنها کیفیت بالای آموزش و استاندارهای کیفی برای رشد جوامع خود را با تاکید بر علوم انسانی تضمین می کنند که در نهایت به ارتقاء کیفیت اقتصادی و اجتماعی منتج می شود.
📣 ادامه دارد...
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 تصاویر 👆و عناوین برتر 👇گعده نهم نویسندگان حوزوی
🔹استاد محمدرضا آتشین صدف در نهمین گعده یادداشتخوانی:
✔️ سه روش برای خواندنیکردن یادداشت:
1. خواننده چیز جدیدی یاد بگیرد؛
2. تحلیل عمیق و تازه ای ارائه بدهید؛
3. در لابهلای یادداشت، خوشمزگی کنید.
✔️ یادداشت قرار نیست متن ادبی یا شاعرانه باشد؛ اما استفاده زیرپوستی از آرایههای ادبی در این قالب رسانهای، هنر است.
✔️ در نگارش مطبوعاتی، بهانههای مخاطب یا انتقادهای حقوقی را لحاظ کنید.
✔️ هیچ وقت در ارائه اثر، کم نگذارید! یک وقتی، یک خوانندهی شما، سرنوشت شما را تغییر میدهد. تعداد مخاطبان حرفهای یادداشت زیاد نیستند؛ اما تأثیر آنها روی زندگی شما بسیار است.
✔️ غلطنویسی یکی از آفتهای امروز یادداشتنویسی و تولید محتوا در فضای مجازی است؛ در کاربرد صحیح واژگان حساس باشید.
✔️ یادداشت نباید حرف زائد و اضافه داشته باشد.
✔️ اگر میبینید با حدف بخشی از یادداشتتان، اختلالی در پیام و تحلیل شما ایجاد نمیشود، آن جمله یا کلمهی زائد را بیرحمانه حذف کنید.
.....................................................
🔸گفتنی است، بخش مهمی از این گعدهها به یادداشتخوانی حوزویان اختصاص مییابد.
این محفل، نخستین محفل گفتوگومحور و نقد و نظر در عرصه نگارش رسانهای در حوزه علمیه به شمار میآید که از سوی کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء در قم کلید خورده است.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#دعوت
🔸نویسندگان حوزوی به جشنواره ملی داستان قم دعوت شدند😊
🔹عصر پنجشنبه 30 تیرماه
✴️ همواره برای محافل ادبی احترام قائلیم، هر اتفاقی که در فرهنگ قرار است بیافتد، از زبان و ادبیات و ادب آغاز میشود.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 رسوایی رسانهی دشمن
✍️ علی محمدیراد
کذب یا دروغ یعنی گزارهای خبری غیر منطبق با واقع. خودمانی بگویم اینکه چیزی را بگویی که در واقع نیست میشود دروغ.
در جهانی که با علمِ الهی تدبیر میشود، همه وقایع به سان یک نظام به هم پیوسته در حال رخ دادن است. یعنی اتفاقات در واقع اتفاق نیستند. بلکه عین حساب و کتاب است. این دنیا دنیای علت و معلول است و وقایع بدون مقدمه رخ نمیدهند.
حال دروغ یعنی گزارشی خلاف واقع از تنها و تنها جزئی از این جهان به هم پیوسته. جهانی که اگر تنها بخشی از آن را با دروغ وارونه نشان دهی، کل هیکل آن دروغ تو را آشکار میکند. زیرا همه چیز در آن به هم ربط دارد. پس مجبور خواهی شد دروغ دیگری سرهم کنی و دروغ و دروغ و... اما همیشه «ماه پشت ابر نخواهد ماند.»
جبهه رسانهای علیه جمهوری اسلامی بر کذب استوار است. چرا که فهم واقع اصلا برای آنها نتیجه خوبی ندارد. پس باید دروغ گفت.
به دنبال علت این راهبرد دشمن نیستم، حتی به دنبال ارائه راهکار برای مقابله هم نیستم؛ تنها میخواهم برایتان از یک سنت الهی بگویم.
دشمنان رسانهای جمهوری اسلامی روز به روز رسواتر خواهند شد؛ زیرا حرکت پیش روندهی جهان و حرکت واقعی هستی، کمر به مقابله با استکبار بسته است.
آخرین تشت رسوایی جبهه رسانهای دشمن هم به تازگی از بالای بام افتاده و آن موضوع دینداری مردم ایران است. دروغی که سالها جماعت دیندار و متدین را به انفعال کشانده بود. از زیارت اربعین و شبهای قدر و محرم و تشییع حاج قاسم و علما گرفته تا اخیرا در ماجرای سرود سلام فرمانده و عیدغدیر دیدیم حضور مردم را. ما که مأمور به جهاد تبیین هستیم و همه تلاش را در این زمینه به کار میگیریم؛ اما این یک رسوایی بزرگ است.
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💐صلی الله علیک یا موسی بن جعفر الکاظم
بابالحوائجی تو و ماییم نوکرت
جاروکشان صحن دلانگیز دخترت
بیچارگان کوی رضای توییم ما
بگشای در، فقیر نشستیم بر درت
✍️ محمدتقی عارفیان، شاعر حوزوی
#حضرت_موسی_بن_جعفر
#امام_کاظم_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#گامی_دیگر
✍️ نویسندگان حوزوی با نام @howzavian در Instagram حضور دارد.
🍀 برای دنبال کردن عکسها و ویدیوهای نویسندگان حوزوی به نشانی زیر مراجعه کنید👇👇
https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1k35g95of27qe&utm_content=e9vgad2
👌قرار است برخی برنامههای آموزشی و مشاورهای را به صورت پخش زنده پیگیری کنیم.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔎اخبار زیگزاگی، اختلال شناختی و ضرورت مراقبت از افکار عمومی
✍️علیرضا محمدلو، کارشناش و پژوهشگر رسانه
◾️سکانس اول: قمه کشی و دعوای خیابانی #دختران_بوشهری که صحنه های ناراحت کننده و البته قابل تاملی را رقم زد و ذهن و جان هر شهروند عادی و البته مقام مسئول صاحب وجدانی را تکان داد و بررسی زمان و مکان دقیقش را هم از نظرها ربود.
◽️سکانس دوم: انعقاد #بزرگترین_تفاهمنامه_اقتصادی کشور با هدفگذاری تجاری ۷۰ میلیارد دلاری میان ایران_روسیه و ایران_ترکیه بدون نیاز به برجام و FATF که صحبت از نظم نوین جهانی در غیاب غرب را به رسانههای بینالمللی کشانید.
◾️سکانس سوم: برخورد فاجعه آمیز یک گشت و وَن پلیس با دختر بیحجاب و خانواده اش(هرچند که مورد توبیخ شدید قرار گرفت)که باعث تحریک احساسات و ایجاد جو منفی در افکار عمومی شد.
◽️سکانس چهارم: آماری را مرکز افکارسنجی #ایسپا درباره میزان اعتماد مردم به اصناف و نهادهای مسئول مختلف منتشر کرد که #صنف_معلمین در صدر اعتماد مردم قرار داشتند و نهاد پلیس و امنیت با اختلاف خیلی کمی رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود.
◾️سکانس پنجم: آزار و اذیت چند دانش آموز توسط یک معلم در یکی از شهرها یا روستاهای خراسان جنوبی که با عنوان آزار و تعرض جنسی به ۱۸ دانش آموز در خبرها نقل شد!
◽️سکانس ششم: جشن _۱۰_کیلومتری عیدغدیر در خیابان ولیعصر تهران که با مشارکت ۳میلیون نفری مردم شریف و دیندار برگزار شد و رکوردی را در جشن های مذهبی با مشارکت مردم به ثبت رساند.
🔸این چند نمونه خبری که ذکر شد، مشتی از خروارها خبر مثبت و منفی است که طی چند روز اخیر، افکار عمومی را در نوردیده است. حجم بالایی از #اطلاعات_گمراه_کننده و دروغ(disinformation) را هم به این حجم خبری متناقض و پارادوکسیکال اضافه کنید که چه میزان تردید، بیاعتمادی و اختلال شناختی را بهمراه خواهد داشت.
🔸سوای از خنثی شدن اخبار مثبت به نفع اخبار منفی، با این اوصاف زیگزاگی از اخبار، چه بلایی بر سر #سرمایه_اجتماعی این نظام، سرازیر می شود و مصرف افراطی، وارونه و غلط اخبار، چه کژکارکردهای فرهنگی و اجتماعی دیگری را به دنبال خواهد آورد؟
🔸مستحضرید که #فیک_نیوزها، بَدنیوزها، آنارشیست ها، اپوزیسیون و البته برخی دوستان غافل و عوامل نادانشان با گافهای عجیب، نقطه مقابل انسجام اجتماعی(Social integration) پیشرفت و توسعه فرهنگی بوده و مرکز تهدید محسوب میشوند.
🔻در #جنگ_روایتها که تهدیدی نرم و تدریجی و قطره چکانی است و باهدف ذهنیت سازی منفی، تولید شکاف و بیاعتمادی میان مردم و حاکمیت بوده و در بازه میان مدت، نافرمانی مدنی فراگیر را دنبال می کند، بایستی با اقدام درست، دلسوزانه، باحوصله و البته روایت بموقع، #هبیتاس_جامعه(عادتواره ها، ارتکازات و ذهنیتهای اجتماعی فراگیر) را از محاصره شناختی دشمن نجات داد و سنگرهای فکری و فرهنگی را با تدابیر هوشمندانه، کمهزینه و با حفظ ادب و کرامت حفظ نمود.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#معرفی_مقاله
🔆 غدیر و جایگاه آن در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی با تأکید بر دیدگاه رهبر انقلاب
✍️ عباسعلی مشکانی سبزواری
فرایند سه مرحله ای انقلاب نبوی بدین صورت است: بعثت نبی مکرم اسلامی، نقطه آغاز انقلاب نبوی بود که تا قبل از هجرت آن حضرت به مدینه، مجموعاً پروسه ای ده ساله بوده و مرحله ایجاد انقلاب نبوی به شمار می آید. پس از هجرت پیامبر اکرم به مدینه و ایجاد حکومت دینی و تشکیل نهادهای مختلف حکومتی، مرحله استقرار انقلاب نبوی آغاز گردید و تا حجه الوداع پروسه استقرار انقلاب نبوی ادامه یافت. حجه الوداع و واقعه شکوه مند غدیر و تعیین امیرالمومنین به عنوان جانشین نبوت و آغاز سلسله امامت، نقطه پایانی مرحله استقرار و آغازین گام در مسیر استمرار و توسعه انقلاب نبوی به شمار می آید. در حقیقت جایگاه غدیر در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی، جایگاهی دو مرحله ای است: نقطه پایانی مرحله استقرار و نقطه آغازین استمرار و توسعه انقلاب نبوی. به بیان روشنتر پیامبر اکرم، با نصب حضرت علی به امامت و جانشینی خود، پای در پروسه توسعه انقلاب اسلامی خود نهاد. تعیین گرانی گاه فلسفه سیاسی اسلام، تبیین الگوی حکومتی اسلامی در اعصار مختلف، ارائه الگوی تربیتی برای مسلمین، جلوگیری از تحریف دین اسلام و تأکید بر ظرفیت #غدیر برای ایجاد وحدت میان مسلمین و امت اسلامی از رهگذر تأکید بر اصل ولایت از جمله مواردی است که در مقاله حاضر به عنوان ابعاد گوناگون غدیر در جهت استمرار و توسعه انقلاب نبوی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
▫️واژگان کلیدی: فرآیند تکاملی انقلاب نبوی، بعثت، هجرت، غدیر ، ابعاد غدیر، دیدگاه های مقام معظم رهبری.
🔹لینک مطالعه مقاله👇
https://hawzahnews.com/xbgmF
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🖊خاطرات نوه مستر همفر
🔸مقدس مآبی های من
✍️ محسن عبدالله زاده
خاطره امروزم مربوط به مقدس مابی هایی است که در ایران داشتم.
برای اینکه کسی شک نکند و در دل همه جا باز کنم می بایست کارهایی می کردم که نشان از معنویت، زهد و تقوای من باشد
مثلا یک روز در اتاق تنها صوت مداحی و روضه گذاشتم و خودم را به حالت گریه زدم و منتظر بودم کسی در را باز کند و من را به این حال ببیند آن روز حدود 2ساعت معطل شدم و بالاخره یکی آمد و من را دید و من هم مثلا سریع خودم را جمع و جور کردم که ریا نشود. خیلی جالب بود از فردا نگاه و رفتارش به من عوض شده بود.
بار دیگر ساعت 2 شب، نیم ساعت در دستشویی فرچه به دست ایستادم تا اگر کسی از خواب بیدار شد بیاید و ببیند من دارم متواضعانه و مخفیانه توالت ها را تمیز می کنم و یا بعضی شب ها کنار جاکفشی می نشستم و کفش بچه ها را واکس می زدم و بعد کاری می کردم که متوجه کارم شوند و به اخلاص و معنویتم غبطه بخورند.
خیلی شبها ساعت زنگ گذاشته بودم و دو ساعت قبل از اذان صبح بیدار می شدم و حالت خوابیدنم را به حالت سجده تنظیم می کردم ومی خوابیدم بیچاره هم اتاقی هایم فکر می کردند من دو ساعت سجده می روم و ذکر و ورد می گویم
هفته ای 2 تا 3 شب قبل نماز صبح بیدار می شدم و غذا گرم می کردم و به عنوان سحری می خوردم تا اطرافیان فکر کنند روزه می گیرم، در طول روز هم به طور مخفیانه غذا می خوردم و موقع غروب با هیجان و نشاط خاصی چای و غذا درست می کردم که مثلا می خواهم روزه ام را افطار کنم.
به قول یکی از اعضای اتاق فکرم، که خیلی در کتابهای عرفانی تحقیق کرده بود می گفت اگر دستورات اسلام را برای قیافه و فیگور گرفتن انجام دهی خیلی آسان و موثر است اما اگر بخواهی تنها برای خدا باشد مشکل می شود. از اینرو احادیث مربوط به آداب ظاهری را خیلی خوب خواندم و اجرا می کردم، مثلا همیشه شب ها جلوی جمع نشسته آب می خوردم با هر قلپ آبی که میخوردم ذکر می گفتم. حتما قبل غذا نمک می خوردم و در نمازم خیلی چهره متواضعانه می گرفتم به نحوی که وقتی در تشهد خودم را روی یک پایم می انداختم و گردنم را کج می کردم و به کمرم انحنا می دادم تا ساعتها درد کمر و گردن داشتم اما این کار خیلی موثر بود و به چشم می آمد.
همیشه لبانم را می جنباندم و پِس پِس می کردم که مثلا دارم ذکر می گویم. همیشه لبخند می زدم و تیپ شهدایی می گرفتم.
صدها کتاب عرفانی و اخلاقی خریدم و آنها را در قفسه کتابهایم به صورت برعکس گذاشتم که مثلا ریا نباشد و کسی نفهمد من اهل عرفان و سیر و سلوک هستم و البته خیلی ها از سر فضولی می رفتند می دیدند و به همین ترتیب نظرشان به من جلب می شد.
با پولهایی که از سازمان می آمد در کارهای خیری که توسط آشنایان و افرادی که قرار بود دیدشان نسبت به من مثبت شود شرکت می کردم.
اکثر عیوب اطرافیانم را ثبت کرده بودم و برای هرکدام حدیث و آیه ای آماده کردم تا در جمع یا خلوت وقتی آن رفتار را داشت با آن آیه تذکر دهم. آنهایی را که پر رو و پر ادعا بودند در جمع ضایعشان می کردم مثلا تا غیبت می کرد با حالت عصبانیت احادیث غیبت را می خواندم و آنهایی را که لازم بود سوارشان شوم را در خلوت نصیحت دلسوزانه و برادرانه می کردم و از آن به بعد در دلش یک حس ضعف و تواضعی نسبت به من پیدا می کرد
در طول اقامتم هیچگاه لباس آستین کوتاه نپوشیدم هیچگاه وقت های نماز نخوابیدم هیچگاه شهوت شکمم را نشان ندادم و اکثرا به بهانه صمت و کنترل زبان سکوت می کردم.
با این کارها خیلی و خیلی ها را فریفتم و خیلی از برنامه هایم روبه راه شد اما این وسط ها، بودند افراد زیرکی که انگار از تمام نیّاتم باخبرند ، انگار تمام فکر وذهنم را می بینند، از نگاههای عاقل اندر سفیهشان می شد فهمید، از بی تفاوتی نسبت به رفتارهایم، از متلک های سنگینی که بعضا می انداختند. به قول یکی از دوستان مستشرقم، این افراد نگاهشان فکرشان زبانشان خداییست و هیچ جوره فریب نمیخورند.
#مستر_همفر
#نوه_مستر_همفر
#مقدس_مآبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_کاربران
💠 این چندروز کمتر فضایی پیدا میشود که در آن از حجاب و پوشش صحبت نشود.
🔻 از فضای حقیقی کوچه و بازار و محافل دوستانه و خانوادگی تا فضای مجازی وب و پیام رسان های متعدد داخلی و خارجی.
🔸 واکنش ها، نظرات و اقدامات مختلفی صورت گرفت؛ از نظرات ریز و درشت مردم تا اشتراک گذاری سخنان و مطالب علما و بزرگان، تا راه افتادن پویش و پخش بعضی شایعات و گمانه زنی ها و...
🔰 در مورد حجاب مطالب زیادی هست که میشه ارائه داد:
▪️ برسی حجاب از جهات و دیدگاه های مختلف؛
دینی، قانونی، عقلی، عرفی، حکومتی و...
▫️ ادله حجاب؛
نقلی، عقلی، عاطفی، حقوقی، تربیتی، بهداشت خانواده و...
▪️ حدود و اندازه حجاب؛
▫️ شرایط کشور و کشورهای دیگر
و....
که انشاءالله جداگانه باید مطرح شود و اگر توفیق شد در حد توان ذکر میکنم.
🔴 اما آنچه مهمتر به نظرم آمد که در زمان کنونی به آن پرداخته و پاسخ داده شود تقسیم و دوگانگی حجاب به:
1️⃣ حکومتی بودن (وظایف حکومت ها در اجرای حجاب)
2️⃣ شخصی بودن ( اختیاری هر فرد بدون دخالت حکومت ها)
بود که میتوان اصلی ترین بحث کنونی حول محور حجاب دانست.
📚 به توفیق الهی مروری بر منابع مطالعه شده داشتم و به این نکته منطقی و عالی رسیدم، خواست خدا بود که آن را با مخاطبین عزیز به اشتراک بگذارم و علاوه بر وظیفه ای که بر عهده تک تک ما قرار داره که #جهاد_تبیین کنیم، لذت فهمیدن و استفاده از معارف ناب اسلامی رو هم بچشیم.
⚜️ در پایان خدمت همه عزیزان اهل علم، تاکید و پیشنهاد به مطالعه این کتاب ارزشمند از حضرت علامه مصباح یزدی رحمهالله علیه دارم.
✍️ محمدمهدی شاه نظری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVI
📌پیش نیازهای حکمرانی مردمی
✍️ سید مهدی موسوی
🔹 هیچ پدیده اجتماعی در خلأ و دفعی ایجاد نمیشود بلکه هر پدیده اجتماعی نیازمند یک سلسله پیشنیازها و اقداماتی است که زمینهی تحقق آن پدیده را فراهم میکنند.
🔸 حکمرانی مردمی از جمله ضرورتهای جامعه ایرانی و از آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی بوده و هست. حقیقتا شرط اصلی و پیشران اعتلا و پیشرفت جامعه مشارکت فعال و پویای مردمی در همه کارها و فعالیتهای اجتماعی(سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) است. بدون تردید مشارکت مردم در حکمرانی جامعه، نیازمند زمینهسازی و فراهم کردن شرایط تحقق در جامعه است تا به اعتماد و همبستگی اجتماعی و تعاون و همگرایی و مشارکت و مسئوليت مدنی بیانجامد.
🔹 نکته مهم این است که حکمرانی مردمی متوقف بر آماده شدن بینشی و گرایشی مردم برای پذیرش مسؤلیت حکمرانی و مدیریت اجتماعی است. هر ملت و هر فردی به طور طبیعی توان پذیرش مسئولیت حکمرانی را ندارد بلکه این ویژگی یک امر اکتسابی و نیازمند دانشها، خلقیات و مهارتهای متنوعی است که در اسلام از آن با مفهوم #رشد یاد میشود.
🔸در واقع #انسان_رشید میتواند مسؤلیت تدبیر امور خود را بر عهده بگیرد چون قدر سرمایههای خود را می داند و قدرت حفاظت و بهرهبرداری از آنها را دارد. بر این اساس، #جامعه_رشید، برآيند حضور فعال و بانشاط انسانهای رشید است. افراد رشد یافته در جامعه رشد یافته میتواند در سرنوشت خود دخیل باشند و به ساخت، نظام و تغییر جامعهی خود براساس مصالح و منافع عمومی و سعادت حقیقی اقدام کنند.
🔹 میزان و کیفیت رشد یک جامعه بر نوع #عقلانیت مستقر در فرهنگ عمومی آن جامعه استوار است. چرا که هر عقلانیتی نوع خاصی از رشد را به همراه دارد، به طور مثال، عقلانیت ابزاری، رشد اقتصادی را نتیجه میدهد، عقلانیت عرفانی، رشد معنوی را اقتضا دارد.
🔸 بنابراین حکمرانی مردمی بر رشد همه جانبهی اجتماعی متوقف است و #رشد_اجتماعی متناسب با حکمرانی، عقلانیت متناسب و گسترش آن در لایه های عمیق فرهنگ عمومی از طریق نظام تربیتی و رسانهای هماهنگ را میطلبد، بدون داشتن عقلانیت متناسب با حکمرانی و بدون ایجاد نظام تربیتی کارآمد و همچنین بدون ترویج و گفتمانسازی آن در فرهنگ عمومی امکان رشد همه جانبهی اجتماعی و به تبع آن، حکمرانی مردمی صحیح در جهت اعتلا و پیشرفت جامعه وجود ندارد.
🔹 اصرار بر مشارکت مردم و واگذاری امور اجتماعی و سیاسی به افراد جامعه ۱. بدون تبیین عقلانیت اجتماعی متناسب و ۲. بدون ساخت نظام تربیتی و ۳. بدون فعالیت هوشمندانه و هنرمندانه رسانهای زمینهساز بیشتر برای جنجال سیاسی و دعوت جامعه به هرج و مرج و گسترش تضادهای اجتماعی است.
🔸 پیروزی انقلاب اسلامی محصول وجود این سه عنصر مهم در حکمرانی بود که به #تحول_باطنی مردم و #انقلاب_درونی و #انقلاب_اجتماعی ملت ایران انجامید.
حضرت امام خمینی (ره) و سایر حکیمان و متفکران انقلاب اسلامی همچون آیتالله شهید مطهری، آیتالله شهید بهشتی، آيتالله شهید مفتح، آیتالله خامنهای و سایرین:
✔️ اولا به تولید عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی پرداختند، عقلانیتی که مبانی، آرمانها و اهداف انقلاب را تعیّن بخشید و یک نظم معنایی توحیدی را به جامعه پیشنهاد دادند و در کارزار نظریهپردازیهای اجتماعی مکاتب مختلف(لیبرالیسم، سوسیالیسم، اگزیستانسیالیسم، ناسيوناليسم، سنتگرایی) نظریهی انقلاب را بر محور توحید به گونه ای صورتبندی کردند که اراده_ی انسان و مشارکت مردم به عنوان پیشران تحولات اجتماعی تبیین فلسفی و الهیاتی شد.
✔️ ثانیا تلاش شد که نظام تربیتی اسلام از منابع حجیت آور(کتاب، سنت و عقل) به شیوه اجتهادی استخراج شود و جایگاه هرکدام از قوا، عناصر حیاتی و ویژگیهای انسان در این نظام تربیتی روشن شود به نحوی که به رشد جامع انسان و وصول به کمالات مادی و معنوی ختم شود، در این نظام تربیتی، مبانی، الگوها و سازوکارهای بیدارسازی عقل مردم و فعال سازی ارادهی جمعی تبیین و به کار گرفته شد.
✔️ثالثا با استفاده از امکانات و ابزارهای لازم و بهرهگیری از تکنیکهای تبلیغی و رسانهای متناسب به اگاهیبخشی و بیدارسازی ملت ایران پرداختند و با اقناع افراد جامعه (بخصوص نسل جوان و قشر تحصیل کرده) نسبت به کارآمدی اسلام در مدیریت تحولات اجتماعی به رقابت فکری ورسانهای باسایر مکاتب فکری وجریانهای فعال فرهنگی، سیاسی وهنری روی آوردند وتوانستند درمیدان رقابت جدی و سنگین مکاتب و جریانها و در کشاکش جذب نیروها وسرمایهها، ذهن ودل انسان ایرانی را ازهرقشر وگروه راجذب کنند و حتی غیر مذهبیها را در معادلات انقلاب مشارکت دهند.
🔹 امروز هم جامعه ما نیازمند همان الگوی از عقلانیت و مدیریت هستیم که زمینهی مشارکت و حکمرانی مردمی را فراهم سازد.
#عقلانیت
#تربیت
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🌹مستند استاد فرج نژاد
🍃 امشب از شبکه قرآن
📣 ساعت: 22:15
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
❇️ تأثیر شبهات پست مدرن قرآنی بر هویت اسلامی
◻️هاتف الحسینی، پژوهشگر حوزه میسیولوژی بررسی در گفتوگو با خبرگزاری حوزه: بعد از شکست شبهات سنتی قرآنی، مسیحیت تبشیری به فکر استفاده از روشهای جدید افتاده، روشهای پست مدرن، شکل ایجابی دارند و به صورت مسامحه، قرآن پذیرفته میشود ولی ارکان هویت جامعه اسلامی در قرآن مورد هجمه قرار میگیرد.
نیاز است جامعه نخبه قرآنی با دقت بیشتر به تفاسیر جدید دقت کنند و اجازه تفسیر به رأی قرآن به مسیحیت تبشیری ندهند، امروز نیاز است در مقابل شبهات ایجابی پست مدرن جوابیه های دقیق و علمی داده شود.
🔗 متن کامل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ حجاب؛ از الزام تا التزام
✍️ احمد اولیایی
متأسفانه موضوع حجاب را چنان دستکاری کرده و به اضمحلال کشاندند که هیچوقت مایل نبودم ورودی داشته باشم اما این روزها وقتی تحلیل ها و دعواها را میبینم، شاهد چند غفلت در تحلیل هستم.
من به طور کل چند نکته به ذهنم میرسد (ترتبی بین نکات نیست)؛
۱_ برخی حجاب را با نماز مقایسه می کنند ازین حیث که چطور قانون نماز نداریم اما قانون حجاب داریم.در حالی که این مقایسه اشتباه است.نماز فردی و حجاب اجتماعی ست.تصور نکنید حجاب فردی ست.
۲_ حجاب آغاز هجوم دشمن است و اگر حجاب آزاد شود، تازه مطالبات بعدی شروع می شود. کارناوال های همجنسگرایی و مطالبه قانونی کردن آن و .... .
این را بروید از مسئولان لبنان و ترکیه بپرسید.
۳_ حجاب انتخاب لحظه ای افراد نیست. حجاب یک تعین و تبلور فرهنگی ست که ذیل سیاست های متعدد شکل تدریجی میگیرد. آموزش و پرورش ما، نظام بانکی، نظام اداری، نظام دانشگاهی ما همه تقریبا نسخه کپی از حکومت های دنیاست. طبیعی ست که تبلوراتش هم امتداد همان هاست.لذا رهبری انقلاب ساختاری را پیشنهاد می دهند.
۴_ چطور وقتی پزشکی خطای پزشکی دارد، کل نظام پزشکی را جمع نمی کنیم؟خب، وقتی سربازی در گشت ارشاد اشتباه رفتار می کند، چرا به دنبال جمع کردن کل آن هستیم؟!
۵_ اینکه برخی نواندیشان دینی به آیات و روایات و فرهنگ صدر اسلام برای اثبات عدم وجوب یا عدم لزوم حجاب استناد می کنند خیلی عجیب است! حجاب دیگر یک موضوع فردی نیست بلکه در کنار آیات و روایات، مکان و زمان و مصلحت در تعیین حکم آن بسیار دخیل است.
۶_ به طور کل، صحبت (اصرار بر این واژه) از الزام حجاب غلط است. الزام یک فعلی ست که از بیرون بر فرد تحمیل می شود و هیچگاه جواب نمی دهد. ما در حجاب به جای الزام باید به دنبال التزام باشیم. التزام دربرگیرنده میل است. این، یک کار فرهنگی ست. قانون اگر الزام دارد ما باید به دنبال جامعه پذیری قانون یعنی التزام باشیم.
#حجاب #عفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تحریریه_ی_مدادالفضلاء
تیتر برتر هفته نامه پرتو سخن
📌پروژه «کشف حجاب اجباری» به قلم علی صالحی
#حجاب #عفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💬 گشت ارشاد و مسأله حکمرانی حجاب
✍️ سیدمحمد طباطبائی
گشت ارشاد مشتمل بر طرحی با عنوان ارتقای امنیت اجتماعی است که یک بخش آن-حجاب- در ذیل طرح جامع عفاف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود دو دهه قبل به تصویب رسید.
1️⃣ منظر جامعهشناختی
فارغ از مبارزات امنیتی دشمن و تهدیدات نسبت به حوزه حجاب، اما اگر بخواهیم حجاب را در نسبت میان مردم و حاکمیتشان ببینیم باید در یک تبیین اجتماعی، مسأله را بررسی کنیم.
دلایل و علل اجتماعی متعددی برای پدیده بدحجابی یا به بیان دقیقتر، حجابگریزی وجود دارد که به نظرم در هفت عامل قابل اختصار باشد:
۱. عادات اجتماعی
۲. رسانه های اجتماعی (پلتفرمها، بلاگری، اینفلوئنسرها، سلبریتیسم و...)
۳. فضای سیاسی (و خشم سیاسی ناشی از آن)
۴. گروههای همسالان
۵. تغییر نگرشهای فرهنگی در خصوصیت مشروعیت حجاب
۶. تربیتهای خانوادگی (و عدم آگاهی کافی از حجاب)
۷. اجبار اجتماعی (خانواده، فضاهای شغلی و آموزشی و ...)
با رویکرد اجتماعی به حجاب، حکمرانی مطلوب در این حوزه از طریق حکمرانی فرهنگی تربیتی در این عوامل رخ میدهد و نمی توان صرفا از طریق الزام های قانونی، روند فرهنگی موجود را تغییر داد. لذا تاکید بر قانونی بودن حجاب، صرفا در نمای ظاهری شهر تأثیر دارد و نسبت به حجابگریزی به عنوان یک پدیده فرهنگی تأثیر خنثی و حتی منفی (نفرتزایی) ایجاد میکند.
2️⃣ منظر فقه فرهنگی
با لحاظ موضوعشناسی حجابگریزی در بند اول، از این جهت منظر فقهی حکمرانی حجاب را میتوان بررسی کرد:
نسبت به مفاسد اجتماعی، با دو نوع مفسده مواجه هستیم: اول مفاسدی که شیوع ندارد و صرفا برخی گروه های اجتماعی به آن دچار اندـ در این صورت، گفتمان فرهنگی مستقر تغییر نکرده و طبعا حاکمیت میتواند از طریق مداخله اعمال مولویت کند.
در این اعمال مولویت، سه نوع مسئولیت برای دولت وجود دارد:
مسئولیت اول، جرمانگاری افراد آگاه به انحراف بر مبنای وجوب نهی از منکر است.
مسئولیت دوم، آگاهسازی افراد جاهل بر مبنای وجوب دعوت به خیر و رعایت تحمل اجتماعی آنان است. صحیحه عمر بن حنظله از امام صادق علیه السلام این نوع مسئولیت کلان را به خوبی روشن میکند:«لا تحملوا علی شیعتنا و ارفقوا بهم فان الناس لا یحتملون ما تحملون» (وسائل، ج۱۶،ص۱۵۹) البته قاعده دعوت و ارشاد جاهل احکام و شرایطی دارد که از آن میگذرم.
مسئولیت سوم، ایجاد تحدید اجتماعی نسبت به گروههای اجتماعی و خردهفرهنگهای انحرافی در فضای فرهنگ عمومی است. این مسئولیت با تنقیح سیره امیرالمؤمنین علیه السلام در تحدیدهای اجتماعی نسبت به گروه قاعدین از جنگ جمل (بحار، ج۳۲، ص۳۵۲) و تارکین مسجد جامع کوفه در صحیحه رزیق بن زبیر (وسائل، ج۵، ص۱۹۶) استفاده میشود.
دوم، مفاسد شایع در جامعه است، به صورتی که تغییر در نگرش فرهنگی را نتیجه میدهدـ این صورت، فرض تزاحم است و در تزاحم مستقر مربوط به فقه نظام، قاعده وفاق مطرح است، یعنی ایجاد همبستگی میان اجزای نظام. زیرا تقدیم اهم بر مهم جایی مطرح است که اجزا به یکدیگر ارتباط ندارند اما در نظام اجتماعی و به تبع، حکمرانی چنین نیست. بنابر این به مانند سیره امیر المؤمنین علیه السلام در مواجهه با انحرافاتی چون صلاة تراویح و طلاقهای باطل، تمهید اجتماعی و بسترسازی برای تغییر فرهنگی نیاز است.(کافی، ج۸، ص۵۹ و نهج البلاغه، حکمت ۲۷۲)
لذا در همین جا به قاعده فقهی تقریب و تنفیر از قواعد فقه فرهنگی استناد میکنم که مدلول آن، حرمت تنفرزایی در مداخلات فرهنگی است که از لوازم آن، کارکردیابی و رعایت ضرورتهای فرهنگی است. روایات بسیاری بر این قاعده دلالت دارد که از جمله معتبره محمد بن سنان از امام باقر علیهالسلام است:«قال رسول الله: إن هذا الدین متین فأوغلوا فیه برفق و لا تکرّهوا عبادة الله إلی عباد الله فتکونوا کالراکب المُنبت الذی لا سفراً قطع و لا ظهراً أبقی»(کافی، ج۲، ص۸۶) در این روایت-که به تنقیح مناط بر قاعده دلالت دارد- ایجاد کراهت در ترویج عبادات به سوارهای تشبیه شده است که با خستهکردن مرکب خود، سفر را بیپایان گذاشته است. بنابراین اگر ترویج دین بدون رفق و مدارا و عدم رعایت کارکردهای فرهنگی باشد، امکان اثر بخشی نداشته و مطلوب شارع هم نخواهد بود.
🔰نتیجه
حال با این دو منظر اجتماعی و فقهی، به نظر میرسد پدیدهحجابگریزی ناشی از مداخلات نادرست حاکمیت و نگرش اشتباه طبقات دیندار باشدـ آن چه در این میان مغفول است، توجه به افزایش سواد دینی و سواد دینداری است. وقتی زندگی مدرن و حتی پستمدرن ما را احاطه کرده، چگونه میتوان بیتوجه به مناسبات حکم و موضوع دغدغه رعایت حجاب زنان را داشت؟
#حجاب #عفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📰 در #روزنامه_سراج منتشر شد
🔸حجاب علیه حجاب
✍️ علی کردانی
🔗حجاب چه سرنوشتی پیدا کرده و نگاه به حجاب و عملِ به آن چگونه است؟
🔗خواسته یا ناخواسته حجاب را به بازی گرفتهاند و از چادری بودن علیه حجاب بهره میبرند.
🔗خانمها حجاب و عشق را معنا میکنند و به قاعده «یکی برای یکی» نه «یکی برای همه» پایبند میشوند!
🔗آیا چادرنماها و حجاباستایلهای امروزی غرض چادر و این دستور دینی را تأمین کردهاند؟
🔗اینکه چرا در برخی موارد از چادر به شکل شایسته و هدفمند استفاده نشده، میتوان اینگونه تحلیل کرد....
🔗باید در آموزشهای ابتدایی و رسانهای خود تجدید نظر کنیم.
📌برای مطالعه یادداشت 👈اینجا را کلیک کنید.
#حجاب #عفاف
#حجاب_استایل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 سلام فرمانده؛ الگوی جبهه انقلاب
✍️ علی صالحی
اثباتا و ثبوتا فضای مجازی، بستری برای ترویج مکتب لیبرالیسم است. فضایی که تمام ابعاد زندگی بشر را در همه ساحت های فردی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی دچار چالش کرده است. گزینش های فردگرایانه در شبکه های اجتماعی آنقدر گسترده شده که از آن سر دنیا، قوانین یک حاکمیت مورد نقض قرار می گیرد. جریان های نفاق به صورت ساماندهی شده همچون آمپول، تفکرات خود را در رگ خون جامعه اسلامی تزریق می کنند، اما این تمام داستان نیست...
فضای مجازی با تمام تهدیدها یک موهبت الهی است. زمانی بود که حوزه علمیه از داشتن تریبون جهانی محروم بود و صدای خود را نمی توانست به جهانیان برساند. اما اکنون فضای مجازی تنها صنعتی است که جبهه انقلاب در فهرست تحریم آن قرار نگرفته است. تفسیر معادلات نشان می دهد که این فناوری همه گروه های ارزشی و ضد ارزشی را به صورت یکسان توانمند کرده است. همین ابزار حقیقی گسترش گفتمان «سلام فرمانده» در فضای مجازی و رسانه ای شکل گرفته است.
امروزه جریان «سلام فرمانده» یک الگوی کاملا موفقی است که جریان نفاق و کفر را به ستوه آورده و اجرای پروژه دین گریزی و معنویت زدایی غرب را با چالش جدی روبرو کرده است. سوال اساسی این است که جبهه انقلاب چگونه می تواند از این فرصت بهره برداری کند؟ اگر جریان انقلابی با تولید محتوای فاخر، مدیریت فضای مجازی را به سمت ارزش ها فرماندهی کند، قطعا جریان تزویر به رهبری غرب نمی تواند در رویش های انقلابی به ویژه نسل جوان این کشور شکاف ایجاد کند و آن را از ارزش های اصیل انقلاب و اسلام دور نگه دارد. گفتمان «سلام فرمانده» بهترین الگو و مشوق جبهه انقلاب برای مقابله با جریان ضد دین و معنویت است، زیرا این گفتمان ثابت کرده که می توان در عرصه جهانی برای منجی عالم بشریت، حضرت بقیه الله الاعظم (عج) زمینه سازی کرده و مکتب مترقی اسلام ناب محمدی را به همگان نشان داد.
#سلام_فرمانده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ الزام یا اجبار، مسأله این است
✍️ حسین کاوه
🔹 تفاوت “الزام” و “اجبار” در این است که الزام، دارای یک خاستگاه فلسفی، پشتوانۀ منطقی و فرآیند قانونی است، اما اجبار لزوماً اینگونه نیست لذا حجاب الزامیست نه اجباری.
🔸 سخن گفتن با ادبیات مهندسی شدۀ دشمن یعنی پذیرش مفروضاتِ غلط و منفی او، لذا بهتر است به جای عبارتِ “حجاب اجباری” از عبارت “حجاب الزامی” استفاده کنیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 حق مردم در ارزيابى مدیران نظام
✍️ محمد ملک زاده
يكى از زمينههاى ايجاد و گسترش مشاركت سياسى مردم در جامعه را مىتوان از طریق نقد و ارزیابی عملکرد کارگزاران اسلامی مورد بررسى قرار داد. اين اصل را مىتوان يكى از مهمترين عوامل بقأ و سلامت نظام اسلامى دانست؛ زیرا با باز نمودن فضاى لازم جهت طرح اظهار نظرها و نصيحتهاى خير خواهانه از سوى مردم، مىتوان مسئولان را در راه رسيدن به اهداف عاليه و مقدس اسلامى يارى رساند. در انديشه و تفكر اسلامى، مردم داراى حق اظهار نظر، سؤال و استيضاح نسبت به عملكرد كارگزاران و مسئولان حكومتى مىباشند. در جامعه اسلامى مردم وظيفه دارند نسبت به سرنوشت سياسى و اجتماعى خود و ساير افراد جامعه بى تفاوت نمانند و در مقابل كارگزاران و حاكمان سياسى نيز مىبايست زمينه توسعه مشاركت فعال مردم را در امور سياسى و اجتماعى فراهم آورند.
اميرمؤمنان على (ع) با بر شمردن حقوق دوجانبه حاكم و مردم، مسئله نصيحت را در كنار اطاعت و وفا نمودن به بيعت خويش با امام قرار مىدهد: «اى مردم! من بر شما حقى دارم و شما نيز بر من حقى... اما حق من بر شما اين است كه به بيعت خود وفا كنيد و در نهان و آشكار، نصيحت و حق خير خواهى را ادا نماييد». بديهى است كه تحقق و اجراى صحيح این اصل نيازمند فراهم شدن مقدماتى است كه بهترين نمونه آن را مىتوان در سيره حاكمان معصوم (ع) مشاهده كرد:
نخست؛ نصيحت پذيرى حاكم و ترغيب و تشويق مردم به اين امر میباشد. حضرت على (ع) همواره به فرمانداران خود توصيه مىكرد كه سخن منتقدان و آمران به معروف را بشنوند و خود نيز داوطلبانه در اين كار پيشقدم بود و از اين رو به مالك اشتر توصيه مىكند: «هرگز مگو كه من اميرم پس فرمان مىدهم و بايد اطاعت شوم زيرا كه اين كار مايه سياهى دل و تباهى دين و زوال نعمتهاست».
دوم؛ برداشتن موانع دست و پاگیر ميان حاكم و مردم است. زمانى مىتوان عملکرد یک مسئول را مورد نقد و ارزیابی قرار داد که دسترسى عموم به او با سهولت امكانپذير و يا ابزار رساندن نصايح مردمى به وى فراهم باشد. همانگونه كه در عصر حاكميت معصوم رواج داشت. مردمىترين حكومتها را مىتوان در نمونه حكومت علوی سراغ گرفت. نمونهاى كه در آن دسترسى مردم به حاكمان و مسئولان به سهولت امكانپذير بود و هر كس به راحتى مىتوانست نظر يا خواستهاش را بدون واهمه يا مانعى بر زبان آورد. امير مؤمنان على(ع) در عهدنامه معروفش به مالك اشتر اكيداً سفارش مىنمود كه هرگز به مدت طولانى خود را از مردم پنهان مساز چرا كه اين امر سبب ايجاد نوعى محدوديت و بىاطلاعى کارگزار از امور مملكتى خواهد بود. خود ايشان از مردم مىخواست تا با وى صريح و بىپرده و به دور از رعايت تشريفات و ملاحظه كارىهاى مرسوم با زمامداران ستمگر و مستبد سخن گويند و از پناه بردن به تكلف و تصنع در رفتار خويش بپرهيزند. از این همه می توان دریافت که دولت علوی، کامل ترین الگوی حکمرانی اسلامی است.
#سیاست
#مردمداری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN