eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
443 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
روایت خواندنی «سیدمحمود رضوی» از خانهٔ استیجاری ساده‌ای که به عظمت جماران بود ▪️روح الله فرزند روح الله 🔹اول: ۱۲ آبان، شهرک امیرالمومنین کمالشهر کرج، از حوزه بسیج روی موبایلش تماس گرفتند، بسیجی بود اما شغلش کارگری روزمزد کنار گچکار بود، به او خبر دادند عده‌ای آزادراه را شلوغ کرده و دو طرف اتوبان را بسته اند، از خیر کار گذشت و برای امنیت مردم با دست خالی همراه دوستانش به میدان رفت، ساعتی بعد تصاویرش خبر اول خبرگزاری‌های کشور بود، ظاهرا امنیت کرج خون میخواست و فرزند بیست و چند ساله حضرت روح الله برای آرمان‌های انقلاب روح الله، جانش را تقدیم کرد. 🔹دوم: تصاویری منتشر شد، هر کدام پیامی داشت، پیام‌های از جنس صلابت مادری که بر پیکر پسر اشک نریخت و پدری که برای پسر جامه‌ی سیاه بر تن‌ نکرد، اولین چیزی که میتوانست به ذهن متبادر شود این بود، احتمالا اینها هم از خودشان هستند، از خانواده های حکومت! اما تصاویر بعدی پیام دیگری داشت، آری این‌ها از خودشان بودند! تصویر خانه‌ای محقر، خانه‌ای شبیه خانه‌های حاشیه شهر، ساده،، بی ریا، خانه‌ی پدر روح الله بود. آری اینها از خودشان بودند، از خود لشکریان حضرت روح الله و فدائیان سیدعلی ، از همان جنس دفاع مقدس... 🔗 متن کامل در صفحه‌ی یادداشت‌خوانی @HOWZAVIAN
دعای مادر به طاق آسمان می‌خورد و اجابت می‌شود، مثل زیر طاقی طارمی... ✍️ محمدجوادمحمودی ................................................... بازیکن یکِ یک امروز آقای مهدی طارمی تشکر تشکر⚽️ و دعای مادر اینگونه آدم را پشتیبانی می‌کند. پس بیشتر هوای مادران‌تان را داشته باشید. ما زیر دِین مادرانیم... ✍ مرضیه رمضان‌قاسم @HOWZAVIAN
. مهم انگلیسه 😊 👆گفت‌و‌گوی یکی از کاربران محترم با مدیر نویسندگان حوزوی ❓پرسش خوبی بود😊 @HOWZAVIAN
. 🔻 سیاست؛ پدرسوختگی یا کسب فضیلت کانت ساندیس خور نبود! دست بر قضا جیره‌خور نظام هم نبود و کارت اعضا فعال بسیج هم نداشت؛ اما معتقد بود سیاست و دین جوری در هم تنیده‌اند که امکان جدایی ندارند. ✍ طیبه فرید تا قبل از اینکه ماکیاولی برای توجیه عملکرد دولتمردان معاصرش برای واژه ی سیاست جعل معنا بکند و جوری پای قدرت را به سیاست باز کند که دیگر اثری از سیاست به معنای کسب فضیلت باقی نماند ،سیاست امر محترمی بود !آنروزها کسی نمی گفت سیاست پلید و کثیف است!پدر و مادر ندارد! خواهر و برادر هم .... ماکیاولی توی خوابش هم نمی دید که امروز زن همسایه‌ی ما که باستان‌شناسی خوانده حرف‌های او را اینقدر مو به مو تکرار کند! اینکه سیاست خیلی ترسناک است! زن باستان‌شناس همسایه می گفت: چه معنی می‌دهد مُلّا سیاسی باشد، ملّا باید برود سر درس و بحثش، برود کنج مسجد به عبادتش برسد! حکومت افتاده دست ملّاها که کار به اینجا رسیده! حتم دارم خانم همساده واقعا معتقد بود سیاست خیلی پلید است و همه ی این اتفاق‌های بد این روزها را از چشم بی پدر و مادری سیاست می دید!سیاستی که دست ملّاهاست! اما تحلیل خانم همسایه هوشمندانه نبود!شاهدش هم حرف‌های امانوئل کانت و ژان ژاک روسو!... گفتم کانت چون همیشه مرغ همسایه غاز است!وگرنه ازین حرف ها بهتر و درست‌ترش را مدّرس شهید خودمان زده بود... 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
بعد از شهادت رئیسعلی دلواری به دستور انگلیسی‌ها، دو تا گل توی بغض‌ بوشهری‌ها گیر کرده بود 😔 دیشب اون دو گل رو زدند 😊 @HOWZAVIAN
🏃🏿‍♂️چند نکته آخوندی درباره بازی ایران و انگلیس ✍️ علی مهدیان 🔺در شروع بازی، پخش سرود انگلستان و تکرار با هیجان آن توسط انگلیسی ها و بعد پخش سرود ایران و سکوت چهره های مهم تیم ملی ما دل خیلی ها را سوزاند. کسانی مثل خود بیرانوند، بیرانوند کسی است که جمله «چطوری کریس» او فریاد پر صلابتی بود بر همه خودحقیرپندارها که فوتبال هم برایشان بهانه بی هویتی و تحقیر است. اما او هم حتی سکوت کرده بود. چرا؟ مربی پرتغالی ما از نکته دردآوری پرده برداشت و آن تهدیدهای مکرر اعضای تیم ملی به قتل. فشارهایی که قوم زامبی بر تیم ما وارد کردند. خوب که چی؟ 🔺تیم فوتبال قبل از رفتن به بازی جام جهانی، در یک جنگ رسانه ای جدی وارد شد. همه اعضا رفتند و رسما با رییس جمهور ایران دیدار کردند و با او عکس یادگاری گرفتند. معنای این رفتار کاملا روشن بود. آنهم وسط همه این بازی مسخره سلبریتی ها و ورزشکاران. 🔺باز به عقب تر اگر برویم، قصه فدراسیون فوتبال و ورود ناگهانی علی کریمی برای قرار گرفتن در نقش بسیار مهم سکانداری فوتبال را هم در نظر بگیرید. (مشکل ساختار انتخاب مدیر و قوانین مدیریت فوتبال هم که تحت نظر حکمرانی جهانی است زیر ساخت نفوذ او را فراهم میکرد) او همان علی کریمی بود که چهره واقعی اش را بعد از این هویدا کرد. ظاهرا متوجه شده بود که دستش رو شده یا هر چه اما به هر حال از نفوذش ناامید شد . بماند. 🔺ماجرای مهدی طارمی و جمله طلایی مادرش که کل داستان فوتبال پسرش را به شهدای شاهچراغ متصل کرد هم در نوع خود مهم و ویژه بود. اینها شد که عملا صف بندی مقابل تیم فوتبال ایران جدی شد. کار به تهدید کشید. این بار فقط تهدید جایگاه اجتماعی و امثالهم نبود، بلکه همه انواع تهدید بود آن طور که اشاره کردند. 🔺خوب حالا نکته آخوندی اش چه شد؟ خیلی ها متوجه شدند که مصدومیت بیرانوند که باعث شد شیرازه تیم به لحاظ روحی بپاشد. وضعف جدی در دروازه برای تیمی بسازد که بنا داشت دفاعی باز کند، نه کار صهیونیست بود نه انگلیس نه دشمنان داخلی و خارجی. این را کسی محاسبه نکرده بود. این واقعه چرا اتفاق افتاد؟ حتما اگر چنین نمیشد با گلهای بسیار کمتری شکست میخوردیم. این شکست طعمی تحقیر آمیز داشت. چرا طارمی باید دو گل بزند؟ این چراها هم تفسیرهای فوتبالی دارد هم تفسیرهای باطنی تری. دین به ما آموخته به این تفسیرها و قواعد هم توجه کنید. این واقعه فقط برای تیم ما رخ نداده بلکه برای کل مردم ایران و هویت ملیشان و پیش چشم آنها رخ داده، معنای آن برای مردم ایران چه بوده؟ 🔺 تفسیرهای حدسی احتمالی و فرضیه ای را کار ندارم. نکته ای را از باب قواعد میخواهم بگویم و تمام. بر اساس سنت های الهی وقتی یک شرایط سخت و مشکلات و پیش آمدهایی ناخواسته برای یک هویت مومن و الهی پیش میآید، چه فرد چه جامعه، معنایش آن است که زمان رشد و کیفی تر شدن فرارسیده. خدای متعال میخواهد توی کیفی، توی رشد کرده، توی جد،ی توی اهل حرکت، رشد کیفی تری پیدا کنی. خالص تر و ناب تر شوی تا جواب بگیری. برای به نتیجه رسیدن نیاز به رشد جدی تری داری. تیم ملی ایران و کل ایران باید متوجه باشد، در شرایطی است که نیاز به یک رشد جدی تر دارد. عزت و ذلت دست خدا است و برای پیروزی نیاز به یک قوت روحی جدی تری داریم. 🔺من به «چشم آوردن دعای مادر مهدی طارمی» را در کنار «ضربه برنامه ریزی نشده به دروازبان عزیز ایران و تاثیرش در شکست پر گلمان» را نشان دهنده یک نکته میدانم. نکته ای نه فقط به تیم فوتبال بلکه به کل مردم ایران، برای پیروزی باید کیفی تر شوید. خوبید اما بیشتر از این باید خوب شوید و زمانه امروز برای این رشد کیفی ملی مهیا شده است. همه اتفاقات این روزها دارند همه ما را به سمت یک بلوغ جدی تر فرامیخوانند. 🔺از این منظر نگاه کنید ببینید خون شهدای شاه «چراغ» و همه شهدای امنیت و خوبان ما دارد با قلب و روح همه طیفهای اجتماعی ما چه میکند، بله ریزش و بدتر شدن هم برای عده ای هست اما عمده کشور و نوجوانانش خیلی جدی تر شده اند، این را با همه وجود میتوانیم احساس کنیم. من امیدوارم با این توضیحات این بازی بتواند مقدمه پیروزی ما بر تیم آمریکا باشد. و از آن مهمتر و اساسی تر کمک به حرکت و جدیت بیشتر هویت ملی و انقلابی ما کند. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♦️ دستمال‌های کثیف ✍️ محمدجواد نیکزاد، نویسنده حوزوی روزهای ابتدایی اغتشاشات در ایران، یه فایل صوتی از سالومه خانم منتشر شد که می‌خواست پتهٔ مسیح علینژاد رو روی آب بریزه و به قول خودش نشون بده که مسیح چه کثافتی هست و واسه یک مشت دلار، صد تا ملق می‌زنه. حالا هم که گفتگوی رعنا رحیم پور و مادرش، تشت رسوایی دست اندرکاران اینترنشنال رو روی زمین انداخته... 🔗 کامل در فیلم 👆 @HOWZAVIAN
✔️ بازتاب آثار نویسندگان حوزوی در مطبوعات 🖌انتشار دو یادداشت از نویسندگان فرهیخته حوزه👇 🔻دختر عمامه‌‌پران ✍️ وحید نجفی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی 🔗 متن کامل در روزنامه سراسری سراج ............................................................. طنز نوشت؛ 🔻4 درس زندگی با پاورقی اضافه ✍️ سمیه رستمی، طنزنویس حوزوی 🔗 متن کامل در روزنامه سراسری سراج @HOWZAVIAN در حوزه؛ دغدغه‌ای است که ما را کنار هم آورده است. متأسفانه مخاطبان دین و دینداری از قلم نویسندگان حوزوی محرومند.
🔆 ایران یا انقلاب اسلامی؟ مسأله این است؟! ✍️ سید محمدحسین میرحبیب الله اگر نگاهی به تاریخ معاصر ایران بیندازیم، به این مسأله پی می بریم که این کشور همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مناطق دنیا مورد توجه قدرت‌های بزرگ بوده است. از زمان صفویه به بعد که تقریبا دولت‌های مدرن شکل گرفته بودند، این کشور کانون تحولات و اتفاقاتی در درون خود بوده است که بی‌تأثیر از قدرت‌های خارجی نبوده. اما برای فهم شرایط کنونی کشور، باید این مسأله را دانست که تنها حکومتی که در این سال‌ها به دنبال استقلال و حفظ کیان ایران بوده، جمهوری اسلامی است. به عنوان مثال تنها جنگی که در آن(در طول تاریخ ایران) حتی یک وجب از خاک ایران از دست نرفت، در این زمان بوده است، که مدیون خون هزاران شهید خفته در قبرستان های این کشور حتی در روستاها است. پس ما فارق از هر عقیده ی سیاسی، نباید آن شرایط را فراموش کنیم، و بدانیم که روزهای سخت تر از این را نیز پشت سر گذاشته‌ایم. از نظر نگارنده،امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که دشمنان این آب و خاک تنها به دنبال ساقط کردن رژیم جمهوری اسلامی نیستند، بلکه به دنبال ماهیت ایرانند و ایران را فارغ از استقلال، غیر قدرتمند و ناتوان می‌خواهند. به تعبیر مقام معظم رهبری، امروز نیز جنگ است؛ اما از نوع اقتصادی. آیا کسی در هنگام جنگ، به نیروهای خودی شلیک می‌کند؟! امروز وظیفه‌ی همه‌ی ما، از هر نژاد و قوم و مذهبی، از هر دسته‌بندی سیاسی، حفظ وحدت و یکپارچگی و کمک به یکدیگر است، تا بتوانیم آبروی کشور و انقلاب عزیزمان را حفظ کنیم، و از این پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم، گرچه سختی‌هایی در راه باشد. @HOWZAVIAN
💢 مدرنیته و اغتشاشاتسیدجواد محمدزاده، استاد حوزه و دانشگاه پاییز برگ ریزان در زمینی که انسان ها در آن زندگی می کنند با ظهور مدرنیته؛ چندین سال است که آغاز شده است و خبری از بهار و تابستان نیست! هرچه هست، انسان ها را به درون خمره مدرنیته می کشاند و قناری تحویل جامعه می دهد. انسان مدرن هر چه از عادات، سنت ها، آداب و رسوم که در گذشته خویش می بیند را می درد، خرد می کند،‌له می کند، تکه تکه می کند، نابود می سازد تا شیک و مجلسی باشد. اسب و الاغ و قاطر کجاست؟ بیل و کلنگ و داس و درفش چیست؟ مترو و هواپیما و فضاپیما و موشک و قاره پیما ها؛ چشم انسان امروزی را کور کرده است! گوشی برای شنیدن نمانده است! انسان مدرن را چنان در زرورق طلاکوب روبان پیچ کرده اند که گویی تاکنون هیچ راه صحیح نرفته است! هیچ حرف درستی تا حالا نزده است! نشاط و تخلیه هیجان در مدرنیته همان مشروبات الکی و رقص و پایکوبی مختلط معنا می شود! بی رحمی و بی تفاوتی، چاقو و درفش در سینه انسان های مظلوم فرو کردن، لگد زدن، فحش دادن، ناسزا گفتن، پرده دریدن، قلدری کردن،‌ همه و همه مظاهر تمدن غربی و مدرنیته است که با خوی وحشی گری در حال رسوخ به جوامع در حال پیشرفت است. همنشینی مردم با مدرنیته در این سالهای پررفت و آمد به غرب و مبهوت شدن در برابر تکنولوژی آسمان خراش برلین و ترکیه و لس آنجلس؛ رفتار آنان را نیز قیچی کرد! برش زد! کوتاه کرد! مش و مرام مردم را از مشک و عبیر به پرخاشگری، سر به لاک خود گذاشتن، حرص برای انباشت کردن سکه و دلار و هزاران صفت تمدن غربی مبدل ساخت. اغتشاشات این روزها حاصل همین مدرنیته است. برای مقابله با پدیده این روزها باید بیش از پیش غرب و تمدن منحط غربی را شناخت و لوازم مبارزه با مدرنیته ای که عزم خود را جزم کرده برای شکستن سد انسانیت و سیل بی هویتی راه انداخته است را دریابیم و بشکافیم و برای ساختن تمدن نوین اسلامی گام برداریم. @HOWZAVIAN
🔻شبه بحران و پدیده انسان-رسانه ✍️ احمد اولیایی ◀️ با شنیدن خبر ترور پرزیدنت کندی، از هر شش نفر، پنج نفر کارهای روزانه خود را برای دیدن تلویزیون زمین گذاشتند. مراسم تشییع او 81 درصد از مخاطبان تلویزیون را به خود اختصاص داد. 79 درصد خانواده های امریکایی سخنرانی عصر جرج بوش در ژآنویه 1991 و در زمان حمله هوایی بغداد را تماشا کردند. در هفته اول جنگ دوم اعراب و اسرائیل (1973) 68 درصد در تمام طول روز به رادیو گوش می دادند و حتی 55 درصد همراه با تلویزیون به رادیو گوش می دادند. این ها بخشی از علاقمندی مخاطبان برای شنیدن و دیدن اخبار در بحران است. 🔸گربر (Graber) بحران را رویدادهای بشری یا طبیعی که جان و مال یا آرامش ذهنی تعداد زیادی از مردم را با تهدید جدی روبرو می کند، تعریف کرده است. البته او شبه بحران را جدا می کند. شبه بحران آن چیزی است که رسانه ها و به تبع، مخاطب را به شدت درگیر می کند اما جامعه را بصورت واقعی تهدید نمی کند. 🔹من تصور می کنم اکنون ما با یک شبه بحران در ایران امروز مواجهیم. واقعیت جامعه همانطور که رهبری در دیدار مردم اصفهان فرمودند پیش روی ایران است اما برآمد رسانه (فضای رسانه ای) چیز دیگری ست جامعه ی بازنمایی شده ی متفاوتی را به تصویر می کشد. نشان داده جامعه غیر واقعی فارغ از تمام آسیب هایش ما را با یک جنگ اعصاب (war nerves) مواجه می کند. پدیده ای که در حین بحران ها روی می دهد و در آن افراد به دلیل بارش زیاد اطلاعات، مضطرب و پریشان می شوند. اساسا در این مرحله، حضور رسانه ای چه در قالب کنشگر و چه در قالب مصرف کننده کم کم جایگزین فعالیت واقعی در جامعه می شود. در این صورت به قول لازارسفلد و مرتون، افراد ممکن است مرتکب اشتباه «مساوی دانستن آگاهی صرف از مشکلات روز با انجام کاری برای حل آن» شوند. 🔸از طرف دیگر به واسطه توسعه فضای مجازی با مقوله به نام انسان-رسانه مواجهیم. انسان هایی که با یک گوشی هوشمند در دست ساعت ها نه در فقط در مقام مصرف کنند بلکه با نوشتن، تویئت کردن، پست گذاشتن، صوت گذاشتن و مهم تر از همه با بازنشر دادن در مقام تولید کننده عمل می کنند. این ها انسان- رسانه هایی هستند که به رسانه بودن خودشان التفات ندارند اما عملا رسانه شده اند. بزرگ ترین اثر این عدم التفات، سلب مسئولیت اجتماعی رسانه است. توجه به این نکته در شبه بحران ها می تواند برای ما بسیار راهگشا باشد. @HOWZAVIAN
🔍 به نام «زن» به کامِ ...؟ ✍️ الهه سادات شفیعی، عضو تحریریه‌ی عصر زنان 🔹اساسا قامت زنان، جای مناسبی برای هرگونه تاخت و تاز است. برای رسوایی رجال سیاسی یا برانگیختن غیرت مردان یا احساساتی کردن جوانان و نوجوانان یا خواهرانه‌هایی که از عواطفی پاک سرچشمه می‌گیرد و با نمودهایی چون اشک و آه بروز می‌کنند تا احساس ترحم را قلیان دهد، در تمام این‌ها زنان هستند که قربانی می‌شوند! 🔸ابژگی زنان در قالب‌هایی که گفته شد و فراتر از این در شعار موج می‌زند. زنان را جلو می‌فرستند با این توهم که لیدر هستند، غافل از اینکه در جنگ خیابانی هر چه از زنان و کودکان بیشتری کشته شود آتش احساسات شعله‌ورتر می‌شود! 🔹 زنان را در حال کتک خوردن سوژه‌ی دوربین خود می‌کنند و دعوت به شرف و ناموس، گویی فراموش کرده‌اند که قرار بود این زنان ناموس کسی نباشند و غیرتی در حمایت از ایشان به جوش نیاید! 🔸 زنان را به اسم آزادی تشویق به لخت شدن می‌کنند تا دسترسی خود را به حریم ایشان رایگان کنند! زنان را داغدار فرزندانشان می‌کنند تا از شیون و قلب چاک چاکشان قند در دل آب کنند و اشک تمساح بریزند و انکار کنند که همین‌ها بودند و هستند که مادری را بی‌ارزش نشان می‌دادند و مادرانگی را مانع شکوفایی زن! 🔹 زنان را در مقابل هم قرار می‌دهند تا خواهرانگی‌ها و آرامش زیستن در کنار یکدیگر را به نفرتی تبدیل کنند که می‌تواند در قاموس زنانه انتها نداشته باشد! 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
✔️ وقت گریه‌های دورهمی نیست ✍️ زهرا ابراهیمی حامد عسکری میگه: سفره‌دار توام ای عشق بفرما بنشین نان ِجو، زخم و نمك، خون ِجگر بسیار است حالا حکایت این روزهای ماست. سخت است اما می‌گذرد. گفته‌اید که این روزها رنجورید. این چند خط را برای کم‌رنگ‌شدن رنج‌تان می‌نویسم. وقتی به روشنی راه ایمان داری! وقتی به پیروزی حق علیه باطل باور داری! وقتی خشت‌خشتِ دیوارِ عقیده‌ات را بر تعقل بنا کرده‌ای! از چه می‌ترسی؟! می‌دانی که می‌گذرد و غمگین نمی‌شوی. عمق نگاهِ آدم معتقد چیزی فراتر از ظواهر است. اتفاقات همچون پوسته‌ای است که اگر عمیق نگاهش نکنیم، حقیقتش را نمی‌فهمیم. ما قرار نیست بحران جامعه را حل کنیم. ما نیازمند حلِ خویشتنیم. حالا بحران‌ها به ما فهماندند که کجای عقیده‌مان ضعف دارد؟ کجای باورهای‌مان لبِ مرز است؟ چقدر به پرتگاهِ تسلیم نزدیکیم؟ بحران‌ها و حتی فتنه‌ها نعمت است برای آن‌ها که از درختش، میوه‌ی صبر بچینند. نمی‌گویم غمگین نباشید. نمی‌گویم رنجور نباشید. آدمی به حکم انسان بودن سرشار از احساس است و نمی‌توان رنج او را انکار کرد. اما رنج و غم دست‌به‌دست هم می‌دهند و ساز یاس و ناامیدی می‌نوازند. غم‌تان را مدیریت کنید؛ تا سر از ناامیدی در نیاورد. به صدسالِ دیگر فکر کنید. به روزی که نیستید. و تنها از شما اثر آنچه اکنون انتخاب کرده‌اید باقی مانده است. درست انتخاب کنید. اجازه دهید تا عقیده‌تان چهارستون تاریخ را بلرزاند. فهم ما از قوانین نظام خلقت به اندازه‌ی یک دانه‌ی خردل هم نیست، پس کار را به خدا بسپارید و فقط بر انجام وظیفه متمرکز شوید. حالا وقت گریه‌های دورهمی نیست. حالا وقت قیام است. به‌پا خیزید. @HOWZAVIAN
"آزادی زن" یا "آزادی دسترسی به زن"؟! مسئله این است! ✍️ مرتضی رجایی، استاد حوزه @HOWZAVIAN
. 📌نمایی از نخبه‌نماها ✍️ علی صالحی دلیل ارتجاع و انفعال برخی نخبگان سیاسی و فرهنگی در حوادث اخیر کشور چیست؟ چرا خود باختگی و خود تحقیری محض در بین این قشر از نخبگان موج می زند؟ چرا القای یاس و شبهه پراکنی به کارویژه این قشر از خواص بی بصیرت تبدیل شده است؟ پاسخ واضح است جریان نفاق در بدنه جامعه نخبگانی کشور نفوذ کرده و تبعیت از هوی و هوس این قشر را دچار تحلیل های بی مغز و مغرضانه کرده است. به نظر می رسد سهم خواهی، عافیت طلبی و حزب بازی باعث شده این قشر، منافع شخصی و حتی منافع دشمنان را بر منافع انقلاب اسلامی ترجیح دهند. مبالغه نیست اگر گفته شود خطر اراذل نخبگان سیاسی از ارذال کوچه و خیابان بیشتر است، زیرا نخبگان غرب گرا با ذهن مخاطبان بازی می کنند و حقایق را وارونه نشان می دهند و مدعی اند که انقلاب دیگر جذابیت های خود را از دست داده است. بنابراین نخبگان خودباخته، تکمیل کننده خطرناک ترین حلقه از پازل دشمن در داخل کشور هستند. 🔗 متن کامل در صفحه‌ی خراسان @HOWZAVIAN
✔️ فصل موسیقیِ انقلاب ✍️ علی تجرد مبارزه ما با جهان کفر خیلی جدی‌تر از آنی است که حتی خودمان فکر می‌کردیم. اگر یک زمانی فکر می‌کردیم دعوا سر فلان شعار اسلامی یا مثلا ساخت مسجد و حسینیه است، حالا می‌بینیم که سر آب خوردن و روغن سرخ کردنی هم باید بجنگیم؛ آن قدر بجنگیم تا آب و روغن قاطی کنند. اما به جز دامنه جنگ، شاید در راهبرد جنگ هم دچار ساده‌اندیشی بودیم. اگر روزی گمان می‌کردیم در بعضی موضوعات باید سپر به دست بگیریم و در بعضی، دست به قبضه شمشیر ببریم، حالا می‌دانیم که در همه موضوعات باید دو دستی پا به کارزار بگذاریم. یکی از انگ‌های قدیمی به جمهوری اسلامی، مخالفت با هنر بوده؛ هم به خاطر حساسیت روی ضوابط شرعی در کارهای تصویری، و هم به خاطر احکام مرتبط با موسیقی. اما اگر محققانه نگاه کنیم، انقلاب از اول اهل موسیقی بوده؛ کافی است شعارهای انقلابی را در ذهن‌تان مرور کنید؛ انگار اساسا برای ترانه سروده شده‌اند. حتی ساده‌ترین شعار که «مرگ بر شاه» باشد را ببینید چه‌قدر هنرمندانه می‌خوانند: گروه همخوان: مرگ بر شاه، مرگ بر شاه، مرگ بر شاه رهبر گروه: بگو! گروه همخوان: مرگ بر شاه، مرگ بر شاه، مرگ بر شاه همین "بگو" را اگر از کار حذف کنید، انگار نیمی از زیبایی‌اش را گرفته‌اید. ترانه "ایران ایران" رضا رویگری را به یاد بیاورید که آن‌قدر هنرمندانه اجرا شده که باورتان نمی‌شود بدون هیچ سازی اجرا شده؛ و اجرای تاریخی "خمینی ای امام" در فرودگاه یا "برخیزید" در بهشت زهرا. در دوران دفاع مقدس هم کارهای ماندگار کم نیستند؛ از شاهکار حسام الدین سراج، شمس الضحی، شهید شهرام ناظری و ملوانان تا ترکیب شعر سبزواری و صدای گلریز که هنوز هم شورانگیز است. البته این کارها را در سال‌های پس از جنگ کمتر می‌بینیم؛ شاید به دلیل همان جوی که در اثر سیاست‌های دولت پس از جنگ، غالب شد. اما چند وقتی هست که نیروهای انقلابی آرام آرام دارند از خواب چند ساله بیدار می‌شوند و فصل دیگری را رقم می‌زنند. کاری که تازگی بر و بچه‌های افغانستانی در پاسخ به ترانه معروف "برای..." تولید کردند و دست به دست چرخید، باز هم ما را به یاد "سلام فرمانده" انداخت که چه طور مانند نسیمی جادویی روح انقلابی را چه در ایران، و چه در دیگر کشورها زنده کرد، و نشان داد که چه لشگری از مردم پای کار داریم؛ چه در ایران و چه در دیگر کشورها. وقتی که ولی فقیه از معجزه همخوانی اشعار انقلابی می‌گوید، نیازی نیست برای کار موسیقایی به حرام نبودن اصل موسیقی استناد کنیم. حالا با موسیقی که سال‌ها از هجمه آن به ارزش‌های اسلامی و انقلابی می‌ترسیدیم، سلاحی می‌سازیم که لرزه به تارهای گیتارهای شیطانی می‌اندازد. با همین موسیقی به سمت اتحاد فرامرزی می‌رویم، وقتی که ضدانقلاب تظاهرات هزار پرچم برگزار می‌کند. کتاب انقلاب اسلامی را ورق می‌زنیم و قلم می‌زنیم؛ فصل موسیقی. @HOWZAVIAN
📌 جان فلسطین در جام جهانیرسول باقری آیا رژیمصهیونیستی باز می خواهد از فرصت جام جهانی استفاده کرده و به حمله کند؟ وقوع انفجار در قدس اشغالی؛ عنوان تیتری بود که امروز در خروجی رسانه های جهان قرار گرفت و رپرتاژ خبری بر روی به هلاکت رسیدگان و مجروحین این قضیه. خبری که باعث خوشحالی طرفداران فلسطین گشت اما اگر از زاویه دیگر به این خبر نگاه کنیم و عقبه فعالیت های رژیم صهیونیستی را بنگریم احتمال اینکه این کار یک توطئه باشد بر اذهان جاری می شود. جام جهانی بخاطر آنکه همه رسانه ها و اذهان متوجه آن هستند از ابتدا فرصت خوبی بود تا سیاستمداران کارهای مخفی خود را در سکوت خبری پیش ببرند و رژیم صهیونیستی که خود خالق این سیاست می باشد بارها از این فرصت استفاده کرده و به غزه و لبنان یورش برد. برای نمونه در سال ۱۹۹۸ در حالی که همه دوربین ها به سمت فرانسه چرخیده بود و فوتبال را گزارش میدادند، آریل شارون از تب و تاب جام جهانی استفاده کرده و به جنوب لبنان لشکر کشید و جنایتی بزرگ به بار آورد، رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ که چشم ها در زمین بازی سبز رنگ آلمان بود بار دیگر به لبنان حمله کرد و در سال ۲۰۱۴ که اخبار جهان در جام جهانی برزیل محو شده بود این بار به غزه مظلوم حمله برد. تا در سکوت خبری اعمال شنیع خود را به نهایت برساند. با این عقبه باید مساله بمب گذاری امروز را تحلیل کرد و نیک اندیشید با وجود اینکه هنوز هیچ یک از گروه های مقاومت انفجار امروز را برعهده نگرفته اند، چرا رژیم صهیونیستی انگشتش را بلافاصله سمت حماس می گیرد و آن را مسئول میداند؟ حال سوال قابل تامل این است آیا رژیم صهیونیستی می خواهد از فرصت جام جهانی برای حمله به غزه استفاده کند؟ @HOWZAVIAN
☑️ پاسخگویی روحانیت در حوادث اجتماعی؛ از نظر تا عمل 🔺یادداشت علیرضا محمدلو، دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی روحانیت برای اقامه دین سزاست که از مقام فیلسوف به ساحت راهبردنویس فرهنگ و استراتژیست قانون و کنشگر عدالت تغییر وضعیت دهد‌ تا اقامه دین را تضمین کند. جدای از بازیگری درست در وجه مشروعیت بخش قدرت، در بعد هویت‌ساز نیز میدان تبلیغ و فرهنگ‌سازی را جدی‌تر از گذشته و با امتداد مجازی و میدانی وسیع تری دنبال کند تا از فرایند برساخت افکارعمومی کنار گذاشته نشده و منزوی نشود. اقامه دین در عصری نو، با «ارائه تمام وجوه روحانیت» ممکن است تا از خطر تحریف و انزوا در امان بماند. 🔗 متن کامل در صفحه‌ی «روحانیت امروز» @HOWZAVIAN
به جای بچه‌ها زندگی نکنید! در مواردی که آسیب جدی نمی‌بینند اجازه بدهید تا نتیجه کار خود را ببینند. بگذارید به این نتیجه برسند که ✔اگر منظم نباشند وسایلشان گم می‌شود. ✔اگر دیر به مدرسه برسند بازخواست می‌شوند. ✔اگر به موقع کارهایشان را نکنند از کارهایی که دوست دارند عقب می‌افتند. ✔اگر خوش اخلاق نباشند بچه‌های دیگر با او بازی نمی‌کنند. ✔و.... ✍ صفحه‌ی عبدالصالح شمس اللهی @HOWZAVIAN
. 📌 از مام وطن تا داعش‌طلبان ✍️ مهتا صانعی، شاعر و نویسنده از مام وطن اگر‌ که غمگین باشیم باید‌ که به مهر کفر بدبین باشیم والاتر از آنیم که در همهمه‌ها درگیر رسانه دروغین باشیم در فکر هر آنچه اند غیر از ایران این گله ی تاریک دلان، مدعیان بر موج رهای گیسوانت مهسا! امروز نشسته اند داعش طلبان @HOWZAVIAN
📌مقایسه‌ای بین زنان ایران و آمریکا؛ 🔸«بی‌پناهی زنان» در وضعیت آزادی مردان؟ ✍️ حبیب الله بابایی، استاد حوزه و دانشگاه به جرأت می‌توان گفت که در آمریکا آنچنان مزاحمتی از ناحیۀ آقایان نسبت به زنان وجود ندارد، لیکن نبود مزاحمت به زنان در آمریکا مربوط به جاهایی است که چراغ قانون روشن است و آنجا که چراغ قانون خاموش می‌شود (وقتی شب می‌شود، وقتی خلوتی پیش می آید، و وقتی به هر دلیلی ناامنی بوجود می آید) بی‌نظمی‌ها و تعرض‌ها به زنان شروع می‌شود. حفظ فاصله قانونی در صف (مثلا صف فروشگاه)، ممنوعیت قانونی لمس یکدیگر (don’t touch me)، خوف و هراس زنان از حضور در جاهای خلوت (مثلا زمانی که در اتوبوس شهری با یک مسافر مرد تنها می‌مانند) و یا واهمه از خروج شبانه از منزل به تنهایی، و همین‌طور قوانین شدید مجازات برای ارتباطات جنسی اساتید با دانشجویان دختر، همه به موجب تعرض‌های گوناگون و مزاحمت‌های جورواجور به زنان در وضعیت خلوت آمریکایی‌ها است. همین مزاحمت‌ها موجب شده است که زنان در آمریکا آن نقطه‌های خطر را درک ‌کنند و آنجا که حفاظ قانونی ندارند ریسک نکرده و حضور پیدا نکنند. به رغم همه این مراقبت‌ها از ناحیه خود زنان، و به رغم مرکزیت و مرجعیت قانون و آسانی وکالت و شکایت‌ در آمریکا (حتی در امور بسیار جزئی)، هنوز «قانون» نتوانسته است نقطه‌های کور و گاه آشکار اجتماعی در آمریکا را پوشش داده و برای زنان امنیت لازم را ایجاد کند. نظم اجتماعی در ایران برخلاف آمریکا، نه بر مبنای قانون، بلکه نوعا بر مبنای اخلاق و فرهنگ دینی و معنوی شکل می‌گیرد و قانون در برقراری نظم اجتماعی از جمله نظم مناسبات انسانی بین زنان و مردان یا اصلا بازدارندگی ندارد و یا بازدارندگی‌اش حداقلی و در نقطه‌های نزاع و دعواست. عدم بازدارندگی قانون آشکارا نه فقط در ساحت‌های سرباز (کوچه و خیابان) بلکه در فضاهای سربسته ای مثل دانشگاه‌ها، ادارات، و سازمان‌ها نیز هست که موجب بی‌نظمی‌های اخلاقی و حقوقی بین مردان (نه فقط پسران) و دختران می شود. حال آنچه که در ایران امروز و در شرایط پس از مهسا امینی در حال رخ دادن است تعلیق سامانه‌های نظم اجتماعی درایران است، تضعیف قانون از یک سو (تضعیف پلیس) تضعیف اخلاق و انجام رفتارهای وقیح و مبتذل از سوی دیگر (فحاشی و توهین)، و تضعیف دین از دیگر سو (توهین به روحانیت)، آنهم البته در سکوت و تماشای بسیاری ازعلمای غافل (که نمی‌دانند چه رخ می‌دهد) و روشنفکران خائن (که به خوبی می دانند چه رخ می دهد)، به کلی پایۀ نظم اجتماعی و امنیت بانوان را ویران می‌کند و آنها را از این پس آسیب‌پذیرتر و برای مردان لیبرال که مصرانه در پی کشف زنان و گاه غصب زنان و حظ از آنها هستند بی‌پناه می گذارد. امروزه کسانی که به آسانی فحاشی می‌کنند، به دیگران توهین می‌کنند، عمامه و چادر و روسری از سر می‌کشند و گاه به زنان محجوب در خانه نیز تعرض می‌کنند (مورد مهاباد)، همین جماعت و عقبه‌های فکری آنها، فردا با همین زنان مکشوفه کارهای دیگری خواهند کرد. بدین سان اشتباه است که ما دو وضعیت متفاوت غرب و ایران را با هم مقایسه کنیم، و پیامدهای آزادی جنسی و جنسیتی زنان را در این دو بستر متفاوت، یکی تلقی کنیم. آمریکا از قوانین و ضمانت‌های اجرایی بسیار صُلبی برخوردار است که در وضعیت بی‌اخلاقی می‌تواند حقی از حقوق زنان را تأمین نماید، ولی نظم اجتماعی ایران، نظم فرهنگی، اخلاقی و دین‌بینان است و در نبود اخلاق و دین، امکان تأمین حقوق از دست رفتۀ زنان و دختران از مسیرهای قانونی نوعا میسر نخواهد بود. @HOWZAVIAN
💠 کنشگری نخبگان؛ از وظایف تا چالش‌ها ✍️ محمد ملک‌زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸نخبه صرفاً به کسی که از دیگران به لحاظ فکری و اندیشه‌ای برتر و توانمندتر است اطلاق نمی‌شود؛ بلکه باید این توانمندی در مرحله عمل به اثبات برسد و فرد مدعی نخبگی باید در هر حوزه‌ای اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حوزه‌های دیگر بتواند وضعیت حال و آینده پدیده‌ها را در سطوح مختلف داخلی و بین‌المللی تحلیل و بررسی و تبیین کند؛ حوادث و پدیده‌ها را مدیریت و در راستای ارتقای زندگی اجتماعی راهکارهای هوشمندانه ارائه کند. چنین عملکردی منوط به برخورداری نخبگان از شاخص‌های مثبت اخلاقی، هوشمندی و دلبستگی به مردم و میهن خویش است. از سوی دیگر، مردم در جامعه اسلامی نیز موظف به الگو قراردادن نخبگانی با این ویژگی‌های اخلاقی هستند. 🔗 متن کامل در پایگاه اندیشه‌ای فکرت @HOWZAVIAN
. ☑️ گل به خودی 😊 🌹 امروز توی گلزار شهدای قم یه گروه دخترِ کوچولو اومده بودن زیارتِ شهدا؛ وقتی بهشون رسیدم، یکیشون اومد جلو و این گل رو بهم داد و با شیرین‌زبونیِ دخترونه‌اش گفت: «تقدیم به شما؛ به احترامِ لباستون.» ✍ صفحه‌ی مهدی قنبریان دهکردی @HOWZAVIAN
. 🔸دُم‌های انگلیسی در خیابان تهران ✍ علی کردانی تیم ملی فوتبال ایران، دیدار اول خود در جام‌جهانی قطر را به انگلیس واگذار کرد. دیداری که با گل‌های پیاپی و دریافت ۶ گل کام ایرانی‌ها را تلخ کرد و هر فردی که روحیه‌ و غیرت ایرانی داشت از چنین نتیجه‌ای احساس خوبی پیدا نمی‌کرد. در این میان برخی پایکوبی کردند؛ متور‌سواری که پرچم انگلیس را بر عقب خود گذاشته و نشان می‌داد، گویا روباه مکاری بود که در تاریکی شب دُم تکان می‌داد. بیشتر روباه‌ها در شب به شکار می‌روند و از ویژگی‌های آن‌ها این است که از دُم خود برای ارتباط با دیگران_بخوانید بیگانگان_ استفاده می‌کنند. البته این حرکت، تنها قصه موتورسوار نیست، بلکه قصه‌ی اندیشه‌‌های کرم‌خورده‌ای است که عزت خود را باخته‌اند و بیماری خود‌تحقیری و خودکم‌بینی عذاب‌شان می‌دهد؛ چرا که با کسانی روبه‌رو هستیم که افتخارات و حماسه‌های ملی‌شان را مطالعه نمی‌کنند، اما به سراغ مطالعه اندیشه بیگانگان از طریق رسانه‌های بزک‌کرده‌ی مسیح‌علی‌نژادی می‌روند، افرادی که تمام مزیتشان موهای فرشان است. واضح است که پرچم هر کشوری نماد هویت و استقلال آن کشور است؛ از این رو هر که به پاسداشت آن بپردازد، به هویت و آزادی ملت خود جان بخشیده است. خوشحالی شبانه با پرچم انگلیس، شعار آزادی در هیاهوهای اخیر را تفسیر کرد؛ منظور از آزادی وطن‌فروشی و اسارت ایران بود. این‌ها با دُم‌های مکارانه به روباه پیر گفتند، بیایید و ایران را آزاد کنید. اما فراموش نکنید؛ بچه‌روباه‌ها زندگی کوتاهی دارند و عاقبت طعمه‌ عقاب‌ها می‌شوند. @HOWZAVIAN
💠 4 ویژگی مردمی 🔸 امام باقر(ع): پدرم فرمود: چهار چيز است كه هر كس داشته باشد اسلامش كامل و گناهانش پاك گردد و پروردگارش را در حالى ملاقات كند كه از او خوشنود است: 1️⃣ كسى كه به عهدش با مردم وفا کند؛ 2️⃣ و زبانش با مردم راست باشد؛ 3️⃣ از هر چه نزد خدا و مردم زشت است شرم كند؛ 4️⃣ و با خانواده‌اش خوشرفتار باشد. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6