جزوه مختصر درستنویسی.docx
57.8K
📝 جزوه مختصر درستنویسی اثر استاد حسن اسلامپور کریمی
🔖 تسلط بر این جزوه بسیار مختصر باعث تغییرات محسوسی در شیوه نگارش افراد میگردد.
#جزوه #درستنویسی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
☑️ رسانههای عربزبان، نقش آفرینانِ جدّیِ پسا طوفان الأقصی
✍ میلاد حسن زاده
▪️اولین موجِ اسلامگرایی به نفع جریان مقاومت، با ظهورِ #انقلاب_اسلامی اتفاق افتاد و مردم مستضعف جهان دیدند که امکان برچیدن حکومتهای ظالم و فاسد و مقابله با استکبار جهانی با ایدئولوژی اسلامی امکانپذیر است.
▪️موجِ دوم با سلسله قیامهای کشورهای عربی از نیمه دوم سال ۸۹ شمسی شروع شد که از آن به #بیداری_اسلامی یاد میشود و مقام معظم رهبری در مورد آن فرمودند:
حوادث امروز شمال آفریقا، کشور مصر، کشور تونس، برخی کشورهای دیگر، برای ما ملت ایران معنای دیگری دارد، معنای خاصی دارد؛ این همان چیزی است که همیشه به عنوان حدوث بیداری اسلامی، به مناسبت پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی ملت ایران گفته میشد؛ امروز خودش را دارد نشان میدهد...
▪️موجِ سوم که #طوفان_الأقصی بود، با عملیاتِ رسانهایِ حزبالله لبنان موجِ جدیدی از اسلامگرایی و حمایت را برای فلسطین به ارمغان آورد و بعد از آن، عملیات #وعده_صادق با تکمیل پازلِ #حماس، باعث قوت دوچندان اسلامگرایی شد.
▪️در نهایت، تمام این مراحل باعث شد توجه به رسانههای عرب زبان بالا برود چراکه زبان اسلام عربی است و مردم دنیا اسلام را با این زبان میشناسند. تجربهٔ فعالیت چندساله در فضای مستبصرین و زیست ۲ ساله با بیش از ۵۰ ملیت جهان در جامعة المصطفی العالمیه این موضوع را برایم عیان کرد که عموم مستبصرین زبان عربی را فرا میگیرند.
▪️از موارد گفته شده میتوان نتیجه گرفت که رسانههای عربزبان در دورانِ پسا طوفان الأقصی نقش پررنگی در دنیا ایفا میکنند و در جهتگیریهایِ جهانی مؤثر خواهند بود. در این صورت نقشآفرینیِ رسانهای در دنیای جدید، نیازمند رسانهی عربزبانِ پُرقوّتیست که بتواند افکار جهانی را به نفع #جبهه_مقاومت متأثر سازد.
▪️در حال حاضر برخی شبکههای عربزبانِ موجود که بیشترین مخاطب را دارند نه تنها در گفتمان مقاومت نمیگنجند بلکه علیه آن هم به فعالیت میپردازند. العالمِ ایران و المیادین و المنارِ لبنان که شبکههای نزدیک به جبهه مقاومت هستند در مقابلِ رقبای خود مخاطبان بسیار کمتری دارند. العربیهی عربستان و غولِ رسانهای، چون الجزیرهی قطر که دارای بیش از ۸۰ دفتر در سراسر جهان میباشد کنترل افکار کشورهای عربی را در دست دارند.
▪️راهاندازیِ شبکهای عربزبان و یا فکر جدی برای تقویت هرچه بیشترِ العالم، همچنین موجی از تولید محتوا در سکوهای مختلف به زبان عربی توسط فعالان مجازی میتواند در آیندهای نزدیک، افکارِ عمومی جهان را با سرعت چندبرابری به نفعِ جبهه مقاومت تغییر دهد.
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
باسمه تعالی
🏴 السلام علی قلب زینب الصبور و لسانها الشکور
شاید اگر بخواهیم دقیقتر و عمیقتر به حرکت کاروان اهل بیت حضرت حسین سلاماللهعلیه نظاره کنیم، این جریان ابداً اسارت نیست بلکه سفارت است.
همانطور که آغاز قیام و جنبش حسینی با سفارت بزرگانی همچون مسلم بن عقیل و عبدالله بن یقطر و دیگران صورت گرفت، پیوند جریان عاشورا با عموم مردم چه در کوفه و چه در میان شامیان با سفارت عقیله بنی هاشم به سرانجام رسید.
او سلام الله علیها در سفارتش نکات عجیب و ویژهای را در خطبهخوانیها به زبان مبارکش جاری میکند اما یکی از مهمترین این مسائل، ریشهیابی رفتارهای عصبی و خارج از حریمِ انسانیت یزید علیه اللعنه است.
فرمود:
چگونه توقع داشته باشیم که چون تویی که دندان اجداد ناپاکت سینهی اولیای دین را دریده است و گوشت تنت از خون پاک شهیدان راه حق روییده است، مراعات حریم قدسی سیدالشهدا سلام الله علیه را بنمایی؟؟
این توقع بسیار نابهجاست.
زینب کبری سلام الله علیها به یکی از ارکان اصلی و ریشههای اساسی رفتارهای نوع بشر اشاره میکند و سفاکی و دَدمنشی را در کانون خانواده و محل رشد و نمو آدمی جستوجو مینماید.
او سفیر و نایب امام است و هر گوشهٔ سخنانش و عباراتش نکاتی برجسته و بدیع و در خور غور و تامل دارد.
صلی الله علیها و رحمة الله و برکاته
✍ محمود مدیرروستا
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
هدایت شده از وعده صادق
🔰 تمدید شد 🔰
🚨 رویداد بزرگ تولید آثار #هنری با موضوع عملیات "وعده صادق"
✅ با بیش از ده میلیارد ریال جایزه نقدی
در بخش های:
🔸ادبیات، پویانمایی، هنرهای تصویری، هنرهای تجسمی، سرود و موسیقی، استندآپ، پادکست
🚨 مهلت ارسال آثار تا پایان #مرداد ماه
نحوه ارسال آثار:
مراجعه به سایت و کانال ایتا
🌐 https://vaadeh-sadegh.com
ارسال به شماره
📱09338781813
و یا آیدی
🆔 @vaadeh_sadegh_admin
╭─┅┅─🍃🚀🍃─┅┅─╮
🆔 @vaadeh_sadegh
╰─┅┅─🍃🚀🍃─┅┅─╯
🔰 گام به گام با انسان کامل (۱۹)
✍ اصغر آقائی
🌀 گام دوم: با نوح ع (۱۱): خاطرهای در کشتی
🔻وقتی سخن دلسوزان را نشنوی، مایه عبرت دیگران خواهی شد، و قوم نوح، مایه عبرت شد «وَجَعَلْنَاهُمْ لِلنَّاسِ آيَةً» و این آغاز راه آنان بود، و عذاب دردناک آخرت در انتظار آنان است «وَأَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ عَذَابًا أَلِيمًا»
🔻قوم نوح نابود شد، و کشتی نوح بر فراز آبهای طغیان کرده، در سایه امن الهی در جریان بود «تَجْرِي بِأَعْيُنِنَا جَزَاء لِّمَن كَانَ كُفِرَ*وَلَقَد تَّرَكْنَاهَا آيَةً فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ»
🔻من در انتهای کشتی نشسته بودم که فردی مسنّ آمد و کنارم نشست. حال عجیبی داشت و دائم به نوح ذلّ میزد. تعجب کردم. او که نوح را میشناسد چرا چنین با تعجب به او نگاه میکند؟
🔻وقتی از او پرسیدم که چرا چنین متعجبانه به نوح مینگرد، سرش را پایین انداخت و آهی از عمق جان کشید. او گفت: من آخرین کسی هستم که چند ماه قبل از طوفان به نوح ایمان آوردم؛ و یا بهتر بگویم ایمانم را آشکار کردم.
🔻از کودکی مهربانیهای نوح را میدیدم و همیشه در کنج قلبم او را دوست داشتم اما هیچگاه حرفهای او را باور نمیکردم؛ همیشه با خود میگفتم مگر میشود او از نزدیکانم، از پدر و مادرم مهربانتر و داناتر باشد. «وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ»
🔻بزرگتر که شدم؛ راستش دیدم حرفهای او با آنچه در اقوامم بود بسیار متفاوت است و به نظرم منطقیتر میآمد و دیگر نمیتوانستم بگویم او را باور دارم یا نه. حالت عجیبی بود؛ اما نمیتوانستم آنچه در ذهنم بود را با کسی مطرح کنم. سخنگفتن از نوح و حرفهایش جریمه سنگینی داشت. و شاید همچنان اسیر فرهنگ بهارثرسیده از اجدادم بودم؛ نمیدانم، اما یک چیز بسیار آشکار بود، پذیرفتن سخنان نوح همان و ایستادن در برابر خانواده و اقوام نیز همان. شجاعت میخواست که علیه خانواده خود قیام کنی و من چنین شجاعتی را در خود نمیدیدم.
🔻ایام در گذر بود و من با خود در جنگ. نمیدانم حدود صد سال پیش بود و من مردی چهل ساله.
🔻روزی در بیابان مشغول چرای گوسفندان بودم، ناگهان دستی بر شانهام قرار گرفت. گرمای دست برایم آشنا بود. وقتی با من مشغول صحبت شد، اشکهایم بیاختیار جاری شد. او گفت پسرم قدر این اشکها را بدان؛ اینها یعنی همان ایمان.
🔻احساس کردم نوح از دعوایی که در قلبم با خود و با رسمهای به ارث رسیده از خانواده و اقوامم دارم آگاه است. گفتم: من شما را دوست دارم؛ اما نمیتوانم با خانواده و قوم خویش مخالفت کنم.
🔻نوح لبخندی زد و گفت: میدانم اما تا کی میخواهی با دل خود مخالفت کنی؟ پاسخی نداشتم و نوح ادامه داد: البته مؤمن که شدی، لازم نیست اگر جانت در خطر باشد آن را با خانواده خود مطرح کنی.
🔻گویی جان تازهای گرفتم و از او خواستم بیشتر توضیح دهد. گفت وقتی کسی در میان مشرکان مؤمن میشود، اگر جانش در خطر باشد، لازم نیست ایمان خود را آشکار کند تا زمان مناسب.
... و سفر ادامه دارد.
#سفر_عشق
#حیات_معقول
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
در جست و جوی امین آینده.mp3
35.49M
...روایت زن امروز...
🔹دربازخوانی شخصیت #بانو_امین
👥 گفت وگو با حضور استاد اصغر طاهر زاده
📆 سه شنبه ۲ مرداد ماه ۱۴۰۳
سرای هنر و اندیشه(سها)
#صوت #گفت_و_گو
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
همه بسیج شدند که کار انجام نشود❗️
✍ احسان قربانی
عجیب بود. اینبار همه بسیج شدند که کار انجام نشود.
آن هم وقتی یک عده با تمام توان پای کار آمده بودند که کار انجام بشود.
هرکسی با هرچه داشت به میدان آمد ، دیگر به خرخره شان رسیده بود. باید هم جلوی کار را میگرفتند.
آنهایی که میخواستند کار انجام بشود برایشان مهم نبود که چقدر هزینه بدهند و به چه قیمتی کار انجام بشود.
ولی آنهایی که نمیخواستند کار انجام بشود کوچکترین هزینه برایشان مهم بود.
مخصوصاً اگر قیمت جان مردم بود.
باید بسیج میشدند با هرچه داشتند تا جلوی کشتار مردم توسط مجاهدین خلق و رجوی ها گرفته شود.
#آخرین_عملیات
#عملیات_مرصاد
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
«بسم الله الرحمن الرحیم» یعنی:
(آغاز با نام بزرگی که از آن بزرگتر نیست.)
✍🏻 احسان قربانی
#تدبر_در_قرآن
#سوره_حمد
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میکند:
🔸 نشست الهیات تعزیت
🔺 (بررسی ماهیت، حکمت، مشروعیت و مضامین)
🎙 با حضور:
مهدی فرمانیان
حبیب الله بابایی
محمدباقر پورامینی
📅 دوشنبه ۸ مرداد ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/taaziat
#نشست
#الهیات_جدید
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 گام به گام با انسان کامل (۲۰)
✍ اصغر آقائی
🌀 گام دوم: با نوح ع (۱۲): پایان طوفان
🔻در کشتی فرصت مناسبی بود تا بیشتر نوح را زیر نظر داشته باشم. دیگر میدانستم که برای آموختن، همه لحظات زندگی #انسان_کامل درسآموز است.
🔻راستش گویی باز گرفتار #وسوسههای شیطان شدهام. این روزها که نوح را بیشتر زیر نظر دارم، بارها از خود پرسیدم: او که مانند ما است. غذا میخورد، راه میرود، ... و هر آنچه یک انسان عادی انجام میدهد، او نیز چنین است.
🔻تا این سخنان به ذهنم آمد یاد یکی از دشمنان نوح افتادم. روزی در بازار راه میرفتم که دیدم جمعی گرداگرد فردی را گرفتهاند. او میگفت: اگر نوح پیامبر خداااااااااییییییییییییی در آسمانهاااااااااست، چرا چونان فرشتگان نیست؟ چرا مانند ما راه میرود، غذا میخورد و ...؟ ای مردم این #فریبکار را رها کنید. اگر راست میگوید چرا ما فرشتگانی را نمیبینیم که به او کمک کنند و ما را اندرز دهند؟ «وَقَالُوا مَالِهَذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذِيرًا»
🔻تا یاد این خاطره افتادم، سریع به خود آمده، استغفار کردم؛ و از این #وسوسه شیطانی به خدا پناه بردم «وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّه»، چرا که از خود انسان کامل آموخته بودم که افراد #بهانهجو همیشه در پیِ انکار و بهانهاند. او به من گفت فرض بگیر فرشتهای برای هدایت آنان مبعوث میشد، آنان چه میگفتند؟ میگفتند برو پیِ کارت، تو چه میدانی که ما انسانها چه دردهایی داریم و چه زجری از غرائز خود میکشیم؟ فرشته جان برو که آب نیست، اگر بود خودت نیز شناگر خوبی بودی.
🔻و من دانستم که سنت همیشگی خداوند آزمایش و امتحان است و حتی اگر قرار بود فرشتگان مبعوث شوند باید در صورت و شکل و شمایل انسانی قرار میگرفتند «وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكًا لَجَعَلْنَاهُ رَجُلًا وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِمْ مَا يَلْبِسُونَ»
🔻دوباره با خاطری جمع، به نوح نگریستم. لبخند نوح در آن کشتی و بر فراز آن موجهای سهمگین، آرامشی که از پناهبردن به خدا گرفته بودم را بیشتر کرد، لبخندی که انسان کامل در پی #جهاد با نفسم، به من هدیه داده بود، و چه هدیه زیبایی. دیگر شیوه انسان کامل تا حدی دستم آمده بود و به قول خودمان ماهیگیری یادم میداد، نه آنکه انتظار بیجا داشته باشم که تنها و بیدلیل، با یک نگاه او تغییر کنم؛ که گفتهاند بیمایه فطیر است.
🔻شاد از این مبارزه و لبخند رضایت ولیِّ خدا بودم که ناگاه نوح از جای بپاخواست. دیگر این حالتهای او برایم عجیب نبود. روح بیدار و گوش تیز و شنوای انسان کامل، فراتر از آن چیزی است که ما میپنداریم.
🔻گویی دیگر زمان فرود کشتی رسیده است. تعجب نکنید چنان موجها عجیببودند که گویی کشتی بر فراز کوهها در حال حرکت بود و اکنون زمان فرودش رسیده است. «وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ».
🔻و دستور رسید: ای زمین آب خویش فروکش، و ای آسمان بارشت، در هم کش، و امر انجام شد و کشتی بر فراز جودی شد و گفته شد دور از رحمت باد هر قوم ظالمی. «وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءكِ وَيَا سَمَاء أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاء وَقُضِيَ الأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَقِيلَ بُعْدًا لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»
🔻و کشتی به آرامی و سلامت بر فراز کوه جودی قرار گرفت «قِيلَ يَا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلاَمٍ مِّنَّا وَبَركَاتٍ عَلَيْكَ وَعَلَى أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَ وَأُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ يَمَسُّهُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ»
🔻غوغائی هنگام خروج در کشتی بر پا شده بود. لذت آزادی از یک سو و نگرانی از آنچه اتفاق افتاد بود، از سوی دیگر، قدمها را گاه سست میکرد و گاه به وجد میآورد، اما همه میدانستند که نجات از بلای بزرگ، تحفه خداوند مهربان به همراهان انسان کامل، نوح مهربان است. گویی همه از حوادث سهمگین قیامت به بهشت امن الهی راه یافتهاند و برق نجات در چشمان همه میدرخشید و تمام وجودشان حمد الهی شده بود "وَقِيلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ"
🔻از کشتی خارج شدم. وقتی از آن دور میشدم با خود تکرار میکردم: و ما آن کشتی را نشانهای [برای آیندگان] باقی گذاشتیم، آیا پندگیرندهای هست؟ «وَلَقَد تَّرَكْنَاهَا آيَةً فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ»
🔻و من بار دیگر سر به زیر شرمنده شدم؛ چرا که پاسخی برای چنین سؤالی نداشتم؟
... و سفر ادامه دارد.
#سفر_عشق
#حیات_معقول
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
◼️ ارتحال علامه "سيد سعيد اختر رضوي" مبلّغ بزرگ اسلام در قاره آفريقا (۱۳۸۱ ه.ش)
✍ علامه سيد سعيد اختر رضوي، يكي از مبلغين بزرگ اسلام و تشيع در قاره آفريقا، در سال ۱۳۰۵ شمسی (۱۳۴۵ ق) در يكی از روستاهای منطقه بيهار در شرق هند در بيت علم و فضيلت به دنیا آمد. وي پس از فراگيري تحصيلات مقدماتي نزد پدرش، در ۱۵ سالگي سطوح عالی را آموخت و به درجه فخرالاَفاضل نایل آمد و بعدها بر هفت زبان دنیا مسلط شد.
✍🏻 او بر حسب احساس وظيفه، در ۳۵ سالگی راهي تانزانيا در شرق آفريقا شد و با قدمي استوار به نشر معارف اهل بيت (ع) اقدام نمود. وی توانست با همت فراوان و پس از نامهنگاریهای بسيار با علمای شيعه در مناطق آفريقا، مؤسسه بلال را تأسيس نمايد و پس از مدتی در كشورهای آفريقايی، شُعَباتی را افتتاح كند.
✍🏻 سيد سعيد در اين راستا توانست پنجاه هزار نفر را به مذهب حَقه جعفری رهنمون سازد و حدود ۲۰۰ كتاب از جمله تفسير الميزان و الغدير را به زبانهاي گوناگون منتشر ساخته، دهها مسجد، مدرسه، كتابخانه، حوزه علميه و درمانگاه و... تأسيس نمايد. آن مرد بزرگ عمرش را يكسره به تحقيق و تأليف و تبليغ گذراند و بيش از چهل اثر به زبانهاي انگليسی و سواحيلی از خود بر جای نهاد كه الحجاب، يوم القيامه، الاسلام، العدل الالهی و الامامه از آن جملهاند.
✍🏻 علامه رضوی سرانجام پس از ۴۳ سال اقامت در تانزانيا در سيام خرداد ۱۳۸۱ شمسی، برابر با هشتم ربيعالثاني ۱۴۲۳ قمری، در ۷۶ سالگی در دارالسلام پايتخت اين كشور درگذشت و پس از تشييع باشكوه در قبرستان شيعيان اين شهر به خاك سپرده شد.
#آفریقا #تانزانیا
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
✅ منتشر شد!
📚 بیداری بزرگ در برابر بازتنظیم بزرگ
🌐 روایتی از جنگ تمدنها و محوریت جمهوری اسلامی ایران بهعنوان کانون تمدن نوین اسلامی.
💢 محورهای موضوعی
1⃣ وضعیتشناسی جنگ تمدنی در عصر حاضر و پیشبینی سرانجام آن، به همراه نقد محتوای کتاب الکساندر دوگین؛
2⃣ ترجمهی کتاب «بیداری بزرگ در برابر بازتنظیم بزرگ» الکساندر دوگین، مشاور ولادیمیر پوتین؛
3⃣ به ضمیمهی گفتوگوی حضوری دوگین با آیتالله سید مهدی میرباقری؛
🔰 ترجمه و تحلیل
🔻 محمد علی شکوهیانراد
🔻 عاطفه نصیری
❇️ از متن کتاب:
«هماکنون عصری را شاهد هستیم که جریان باطل، به دنبال تحمیل یک هژمون تدریجی بر جهان است که با نام #نظم_نوین_جهانی شناخته میشود.
اما قاعدۀ نظم نوین که توسط جریان یهودی - غربی طراحی شده، دقیقاً از جایی که در مطالعات راهبردی به آن توجه نکرده بودند دچار یک صدمۀ بزرگ و سپس فروپاشی کامل شد؛ از جایی که با عنوان انقلاب اسلامی ایران شناخته میشود.
این مهم که از سویی نظم یهودی - غربی در حال فروپاشیست و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران کانون شکلگیری الگویی متفاوت از نظم جدید برای جهان است که با نام #تمدن_نوین_اسلامی شناخته میشود، واقعیتی انکارناپذیر است.
تمام منازعات، بر سر حق یا باطل است! جنگی که عاقبت آن از پیش وعده داده شده است: #وَالعاقِبَةُ_لِلمُتَّقین»
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
«بسم الله الرحمن الرحیم» یعنی:
(همرنگ خدا شدن ، نه جماعت)
✍🏻 احسان قربانی
به بسم الله الرحمن الرحیم است
که عقل اندر صراط مستقیم است
#تدبر_در_قرآن
#سوره_حمد
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔔 سومین دوره کارگاه آموزشی روششناسی و پاسخ به شبهات با عنوان «آرایش تهاجمی در مواجهه با شبهه» با مشارکت پاسخکدههای دینی مراکز تخصصی برگزار میگردد.
📎جزئیات بیشتر
#دوره_آموزشی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
تاریخ قیام سیدالشهدا 10.mp3
22.18M
🌀 قسمت دهم پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا»
🎙 عطا یاوری
🔰 آنچه خواهید شنید:
🔹رفتار وحشیانه با اسرای کربلا
🔹اتفاقات عجیب در مسیر کاروان به شام
🔹پیشینه نفوذ امویان در شام
🔹ورود کاروان اسرا به شام
🔹مجادلات و اعتراضات در مجلس یزید
🔹 محل و مدت اقامت اسرا در دمشق
🔹عبور کاروان از کربلا در مسیر بازگشت
🔹 علت استحباب زیارت اربعین
🔹بازگشت خانواده امام حسین به مدینه
☑️ کاری از رادیو مناهج
#تاریخ_قیام_سیدالشهدا
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🌱 دوره آموزشی پایه آمران به معروف و ناهیان از منکر با موضوع آشنایی با فریضتین در اندیشه امامین انقلاب توسط حجت الاسلام و المسلمین صلح میرزایی
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
قسمت پنجم
قسمت ششم
قسمت هفتم
قسمت هشتم
قسمت نهم و پایانی
#نهی_از_منکر
#امر_به_معروف
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
نویسندگان حوزوی البرز
📌مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛ 💠 رواق اهل قلم (۳) با عنوان «شیخ شهید» 📕روایت کتاب بازخوانی ن
سلام ونور
لینک ورود به رویداد «رواق اهالی قلم ۳»
https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat
ساعت 21 تا 22
شنبه 6 مرداد
بررسی شخصیت و اندیشه شهید شیخ فضل الله نوری و عصر مشروطه
❇️❇️❇️❇️
با حضور
حجت الاسلام افضلی، نویسنده کتاب « عص مشروطه...)
و
جناب آقای حمیدی، سردبیر مجله مجازی شهید رابع
❇️❇️❇️❇️
هنگام ورود به اتاق؛ نام و نام خانوادگی خود را به صورت کامل و به فارسی وارد کنید.
🔰 گام به گام با انسان کامل (۲۱)
✍ اصغر آقائی
🌀 گام سوم: با ادریس ع
🔻همراهیِ نوح با تمام فراز و فرودش به پایان رسید. گاه با خود میپرسم این سفر طولانی، چرا؟ مگر این نیست که خداوند انسان را عاقل آفریده است؛ پس چرا باید رنج این سفر را تحمّل کنم؟
🔻این پرسش درونی من را یاد خاطرهای در شهر #بابل انداخت. در آن شهر در پی دوخت لباسی نو برای ادامه سفر بودم و این بهانه خوبی بود تا کمی با #ادریس، جدّ نوح ع، همراه شوم.
سلام کردم و پاسخی گرم، شنیدم. میدانستم او فردی #صبور است که صبر صفت ممتاز رهروان مسیر حق تعالی است؛ چه رسد که #انسان_کامل باشی «وَإِسْمَاعِيلَ وَإِدْرِيسَ وَذَا الْكِفْلِ ۖ كُلٌّ مِنَ الصَّابِرِينَ»
🔻و من با پرسشهایی مقابلش نشستم.
🔻ادریس پارچه را به تنم قواره کرد و مشغول دوخت شد. برش پشت برش، کوک پشت کوک. چنان با دقت کار خویش را انجام میداد که گویی در دنیا تنها و تنها همین یک کار را دارد، دوختن لباسی برای من. تلاش و کوشش او به من آموخت که مؤمن بیکار و تنبل نمیشود و هر کاری انجام دهد، دقیق انجام میدهد. «رحم الله امرا عمل عملا فاتقنه»
🔻این اثنا ناگهان سوزن سرانگشت پرمهارت او را خراشید و من یک لحظه از جا بلند شدم. با بلند شدنم ذهنم نیز گویی تکانی خورده، به عصر ما، قرن بیستم، برگشت.
🔻در حالی که بر انگشت او ضماد مینهادم، در ذهنم از خود میپرسیدم: این #تکنولوژی قرن ما کجا و زحمت سوزن پشت سوزن کجا؟ اگر این مردی که روبهروی من است #عقلی برتر دارد، چرا چون انسانهای عصر ما #اختراعات فراوان نمیکند؟ گویی محسور تکنولوژی شده و یکسو به قصه مینگریستم.
🔻وقتی کارم تمام شد و انگشت زخمخورده ادریس را ضماد نهادم، او به دیوار تکیه کرد و نگاهی عمیق به چشمانم کرد. گیرایی چشمانش تا عمق وجودم نفوذ کرد و ناگاه سر به زیر افکندم. نمیدانم این چه سرّی است که نگاه در چشم انسان کامل، همیشه در طول سفر برایم سخت بود؛ آری نگریستن به خورشید چشمان ولیّ خدا، تاب خود را میطلبد.
🔻با نگاه او ذهنم گویی به جای خود بازگشت و من پرسشهایم را در سینه حبس کردم؛ که پرسش همیشه نشانه عقل نیست، که گاه فریب #شیطان است.
🔻ادریس شروع به سخن میکند و من گوش میدهم که #قضاوت و بررسی به گوش شنوا نیاز دارد.
پاسخ او خیرهکننده بود و چه صادقانه و دلسوزانه سخن گفت؛ گویی پدری مهربان با فرزندش سخن میگوید «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا»
🔻من آموختم که هرچند #ابزار برای زندگی لازم است، اما مهمتر از آن #اخلاق استفاده از آن است. از او آموختم که اگر قرار بود تمامِ آنچه در طول تاریخ بشر، خود انسان به راهنمایی #عقل و انسان کامل یافته و ساخته است را، تنها خود انبیا، میساختند، آیا اختیار و امتحان و ... معنا داشت؟
🔻تمام تلاش انبیا، ساخت انسان است که انسان بدون ابزار هم انسان است؛ اما با ابزار ولی بدون هویّت، نه انسان است و نه از ابزار در مسیر حق استفاده خواهد کرد.
🔻انسان کامل در جامعه بشری محوری است که باید افراد بشر به #اختیار خود سوی او روند و او را با عقل خویش بفهمند و سخنانش را دریابند و به کار بندند.
🔻اینجا بود که قلب و ذهنم آرام گرفتند. با راهنمایی او آنچه در عمق وجودم بود گویی جوشش کرده است و من با خود گفتم: راستی اگر همه ابزارها را در طول تاریخ فقط انسان کامل با #علم_الهی میساخت و در اختیار دیگران قرار میداد، این روش مورد اعتراض انسانها واقع نمیشد و آنها در وجود خود احساس پوچی نمیکردند؟ و آیا چنین جایی تنها یک تنبلخانه نمیشد؟
🔻انسان کامل نه دنبال تنپروری و نه دنبال تنپرورآفریدن، که در پیِ ارتقای فهم و #رشد افراد بشر است تا آنان خود در کنار انسان کامل، به قسط و #عدالت و بهبود زندگی بشر قیام کنند «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»
🔻و این قیام هزینه دارد، #جهاد و تلاش مستمر و مبارزه با بدیها و کژفهمیها و نیرنگها نیاز دارد «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ»
🔻در حالی که لباس دوختهشدهی ادریس را به تن میکردم، زبان شاکر او مرا به #شکر واداشت و بر هنر بیبدیل دستان ولیّ خدا آفرین گفتم و شکر کردم و دانستم که هرچند انسان کامل در میان مردم و چون مردم میدوزد و میپوشد، تا مردم در مسیر حرکت انسانی خویش او را خیلی تاخته جدابافته ندانند، اما جایگاه رفیع آنان همیشه یگانه است،
🔻و آموختم ارتقای انسان در همراهی عشق و عقل است.
🔻و ادریسِ عاقل و عاشق بر جایگاه بلندی نظارهگر تاریخ شد. «وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا»
... و سفر ادامه دارد.
#سفر_عشق
#حیات_معقول
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
▫️کتاب بهرهوری سازمانی با رویکرد اسلامی
🔰 توسط #سازمان_انتشارات پژوهشگاه و به قلم #محمدرضا_رحیمی منتشر شد.
🔹بهرهوری مهمترین مبنا در زندگی موفقیتآمیز، پیشرونده و مانای سازمانی است. یک سازمان زمانی میتواند در گردونه دشوار ایام، زندگی سالم و پویا داشته باشد که از بهرهوری لازم و کافی برخوردار باشد. تحقیق حاضر با ابتنا بر مبانی اسلامی، الگویی ارائه داده است که میتواند بهرهوری سازمانی را از ایده و آرمان بودن به واقعیت تبدیل کند و مسیر درخشانی را برای تعالی سازمانی ترسیم نماید.
➕ بهرهوری سازمانی متاثر از محیط سازمانی نیز هست. این محیط می تواند قانونی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد. بهرهوری سازمانی نمی تواند بدون ملاحظه قوانین حاکم بر یک کشور و منطقه و جغرافیای سازمانی باشد.
🏷 لینک خرید:
🛒 poiict.ir/product/k-13636/
🔍 اطلاعات بیشتر👇
🌐 iict.ac.ir/bahrevari-3
#معرفی_کتاب
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
بررسی انتقادی کابالیسم در سینمای هالیوود (مطالعه موردی انیمیشین سینمایی ناین).pdf
550.4K
📓#معرفی_مقاله
بررسی انتقادی کابالیسم در سینمای هالیوود (مطالعه موردی انیمیشن سینمایی ناین)
✍استاد محمدحسین فرج نژاد و خانم مهدیان نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی، پاییز ۱۳۹۳
#مقاله #انیمیشن
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 تشبیهِ غزّه با کربلا؛ سهل و ممتنع!
• نوحه بر غزه و مقایسهاش با کربلا، برخی میراثگرایان را نگران کرده است!
متوقفکردنِ عاشورا در سال ۶۱هجری و دفنِ کربلا در کربلا هم عدهای از انقلابیان را برآشفته است!
و باز دعوا و برچسبِ «افراطیها / هیئت سکولار» و غیره رونق گرفته است!
▫️ ادعا: نه کسی با اهلبیت علیهمالسلام قابل مقایسه است (لا یُقاس بآل محمد(ص) من هذه الأمّة أحد)۱ و نه هیچروزی -حتی شهادت ائمهٔ اطهار- در عظمت مصیبت، روزِ حسین علیهالسلام میشود (لا یوم کیوم الحسین)۲؛ لکن غزه، کربوبلای حسین(ع) را ارث برده است!
❓ آیا مقایسهناپذیریِ کسی با امیرالمؤمنین علیهالسلام مجوّز است که حکومت و حکمرانیای غیرعلوی اختیار کند؟!
❗️اینکه عظمت مصیبت هیچکس به «رتبه»ی مصائب حسین(ع) نمیرسد، آیا مجوّز است که تشابه و تشبّه به او (با مقیاسکردنش) واجب نباشد؟!
• حسین(ع) بلندترین «قله»ی فداکاری برای خداست که هم «دامنه»ی پیروان را بالا کشیده و هم «سلسلهجبال»ِ تأسّی و تشبّه در قبل و بعد از خود را موجب شده است!
• پیامبرانی که پیش از او گذرشان به کربلا افتاده، و پیشآمد و خونآمدی به خود دیدهاند؛ از خدایشان شنیدند که: «فسال دمُک مؤافقة لدمه»۳: خونت برای تشبّه به خون حسین(ع) جاری شد!
❗️عجب از کسانی که قمهزنی با دستان خود -بدون هیچ نصّ شرعی- را تشبّه به شمشیرها بر حسین(ع) میشمارند؛ اما تشبّه و تشابهخواندنِ خونهای ریختهشدهٔ تأسّیکنندگان به حسین(ع)۴ را مقابل یزیدهای زمان، برنمیتابند!
برخلاف مبنای فقهیِ توقیفیبودن شعائر۵، خودزنی با قمه را تشبّه به حسین(ع) میشمارند؛ اما بر مبنای وجوبِ تأسّی به سیّد مظلومان و شهید و کشته دادنِ زنان و فرزندان، تشبّه به امامِ شهید نمیدانند؟!!
• وقتی پوست سر و صورت اسماعیل صادقالوعد۶ را کندند، در پاسخ به فرشتهای که برای مدد آمده بود گفت: لي أسوة بما یصنع بالحسین(ع)۷: برای من تأسّی به آن چیزی است که با حسین(ع) میکنند!
اسماعیل به عظمت مصیبت حسین(ع) نرسید اما اگر به کربوبلای حسین(ع) هیچ شباهتی نیافته، پس تأسّی چه معنا دارد؟!
• ابوذر غفاری وقتی در غربت و تنهایی در تقابل با جریان استئثار (ویژهخواریِ أموی) و استبداد به تبعید رفت، تبعیدش را با روز حسین(ع) مقایسه کرد و دوستانِ اندکش را چنین تسلّی داد: ما أیسَر هذا و لکن کیف أنتم إذ قتل الحسین(ع) قتلا (یا: ذبح ذبحاً) والله لایکون فی الإسلام بعد قتل الحسین أعظم قتلا منه ۸: این (تبعید و غربت) آسان است اما شما چه میکنید وقتی حسین(ع) را آنگونه بکُشند یا ذبح کنند؟! به خدا قسم قتلی بزرگتر از آن در اسلام نیست.
❗️حافظانِ میراث جا دارد نگران باشند تا کسی در «رتبه» با اهلبیت(ع) و «روزی در عظمت مصیبت» با روز حسین(ع) مقایسه نشود؛ چون آن مصیبتِ عظما در عالم بالا هم اثر کرده -به حسب روایات صحیح- و آسمان و زمین و همهٔ مخلوقات بر آن گریستهاند!۹
امتدادبخشی به میراث هم جای نگرانی دارد تا مبادا حسین(ع) در ۶۱هجری دفن شود و الگو و بالتّبع «شبیهساز» نشود!
که وگرنه؛ گریهکنانِ امروز با گریهکنانِ روز عاشورا بر تلّی در همان کربلا، و در حالِ نظاره بر کشتهشدن حسین(ع) فرقی نمیکنند!۱۰
ازهمینرو بود که شهید مطهری فریاد میکرد «شمر زمانت را بشناس» و رهبر انقلاب اسلامی از «کربلای غزه» میگوید۱۱ و امام موسی صدر در کتاب ارزشمند «سفر شهادت»۱۲ بین عاشورا و فلسطین پیوند میزند.
• امام رضا علیهالسلام در روایت معروف «ریّان بن شبیب» هر دونگرانی را برایمان بهزیبایی جمع کرده است: «إنّ یوم الحسین اقرح جفوننا و اسبل دموعنا و اذلّ عزیزنا بأرض کرب و بلاء و اورثنا الکرب و البلاء إلی یوم الانقضاء»۱۳
روز حسین (نه روزها و مصائب دیگر) است که پلکهای ما را مجروح و سیل اشک از چشمان ما جاری کرده است [همان لقد عظمت الرزیّة و جلّت و عظمت المصیبة]
اما هماو در ادامه میفرماید: به ما «کرب و بلا» تا روز انقضاء(فرج) ارث داده شده است!
یعنی همان مضمون: کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا (که سخن مشهوری است و روایت نیست).
این کرب و بلا، «ارث» حسین بر حسینیان است؛ همان کرب و بلاست تا ارثبودن درست باشد؛ لذا شبیه خواندنش انحراف از میراث نیست.
تا وقتی وارث حسین(عج) در مرتبهٔ غیبت و «الذین استضعفوا» است، فرج و گشایش برای مظلومان و مستضعفان نیست و آنها در کرب و بلایند.
❓غزه بدین معنا، چرا کربوبلای حسین(ع) نباشد؟! ملّتی که در مقابل ضَیم (ظلمِ ننگآمیز) ایستاده، به سیّد اهل إبای از ضیم۱۴ -یعنی حسین بن علی(ع)- تأسّی کرده است.
❗️این نکتهٔ سهل و ممتنعِ تشبیه غزه با کربلاست!
آنچه غزّه از مصیبت میبیند، ارثِ کربوبلای ننگناپذیریِ حسین(ع) است؛ ولو هیچروزی در «رتبه»، روزِ حسین در «عظمت مصیبت» نمیشود!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۵/۵
#غزه #فلسطین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
نویسندگان حوزوی البرز
❇️ پروژه استعماری "قرآن مورخان" و تمجید ریاست دانشگاه اهلبیت(ع) از آن! ◻️ در مراجعاتی که محققین گر
✍️ پاسخ رئیس دانشگاه اهل بیت به مطلب انتقادی گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی
◻️ ما در جای جای جلسات و نوشتار خویش، به آراء شاذ آقای امیر معزی اشاره داشته و پاسخهایی به فراخور موقعیت ارائه نمودهایم. صاحب نظران و خبرگان این نوع مطالعات، بعضاً از سیر مقالات ما در تحلیل و نقادی برخی از این قبیل آثار مستشرقین استحضار و وقوف دارند.
◻️ واژگان احترامی و ادب ما همواره مبتنی بر سنت اولیاء دین و شریعت علیهم السّلام بوده، دلیل بر تأیید صرف و قاطع متون مذگور و منتشر در کتاب قرآن موّرخان نیست، بلکه داب ادب و اقتضای توسیع و تمهید فضای لازم جهت نقد محترمانه در نظر ما چنین بوده است. اگر نوع قلم بنده شائبهای ایجاد نموده، معتذریم. امّا گمان ما بر این است که به خطاب قرآنی در برابر دیگران که همنظر و اندیشة ما نیستند نیز قاعدة ادب را رعایت نماییم.
📄 متن کامل
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
⚠️ رژه کودککُشها بر رودخانه سِن/ عرق شرم بر پیشانی پاریس
✍ الناز رحمت نژاد عضو تحریریه کانون نویسندگان حوزوی البرز
🔺 مشعل بازی های المپیک ۲۰۲۴ که سی و سومین دوره بزرگترین رویداد ورزشی جهان است، روز گذشته ضمن برگزاری مراسم افتتاحیه در رودخانه سن، روشن شد. میزبانی این دوره از مسابقات که به مدت دو هفته ادامه دارد بر عهده پاریس است.
🔺در این میان نمی توان از عدم توجه مسئولان المپیک و همچنین مقامات فرانسوی به جنایات جنگی صهیونیست ها در نوار غزه به سادگی عبور کرد، رژه تیم المپیک رژیم صهیونیستی در روز گذشته بر روی رودخانه سن به منزله رژه کودک کش هایی بود که باید عرق شرم را پیشانی المپیک و سران پاریس نشانده باشد.
🔺بازی های المپیک ۲۰۲۴ برای فلسطینیانی که تلاش میکنند از جنگ نسل کشی ارتش رژیم اشغالگر قدس در غزه جان سالم به در ببرند، چیزی جز تایید انفعال سازمان ملل و ارکان و ساز و کارهای بی ثمرش در مقابل جنایات این رژیم نخواهد بود.
🔺بر اساس قطعنامه سازمان ملل، کشورهای شرکت کننده موظف هستند در زمان برگزاری بازیهای المپیک آتش بس اعلام کنند و در غیر این صورت از المپیک اخراج خواهند شد.
🔗 برای مطالعه مشروح یادداشت کلیک کنید
#غزه #فلسطین
#پاریس #المپیک_پاریس
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 گام به گام با انسان کامل (۲۲)
✍ اصغر آقائی
🌀 گام سوم: با ابراهیم ع (۱)
🔻#نوح (ع) سالها بعد از طوفان وفات یافت. دهها قرن گذشت و جمعیت اندک همراه وی دوباره گسترش یافتند. من از این قبیله به آن قبیله و از این شهر به آن شهر در سفر بودم، اما هر بار بر غصههایم افزوده میشد.#مؤمنان پیرو نوح ع آرام آرام کم میشدند.
🔻با گسترش زندگی، انسان این موجود ظلوم و جهول «إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا» بار دیگر #امانتی که حق تعالی بر دوش او نهاده بود را فراموش کرد؛ و فراموشی ولیّ نعمت، یعنی #کفران. و انسانی که از ولیّ خویش دور بیافتد، قدمگاه شیطان، راهنمای او میشود و شرک و کفر ثمره پیروی از ابلیس لعین. «لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ»
🔻روزی در اندیشهی فرزندان آدم بودم که صدایی مرا به سوی خود جلب کرد. به گوشهای از آسمان خیره میشوم. چهره کریه شیطان با قهقهای مستانه بر غصههایم میافزاید. او خود را پیروز میداند. گویی شادمانهای بهپا کرده و تمام یاران خویش را به جشن نابودی فرزندان بشر فراخوانده است.
🔻منِ خسته از این همه نادانی بشر، به سایهای میخزم تا لختی بیاسایم. هنوز چشمانم گرم نشده بود که ناگاه یاد روزی افتادم که نوح غصهدار برای نجات از غمهای عظیم دعا کرد و خداوند او را نجات داد «وَ نَجَّيْناهُ وَ أَهْلَهُ مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ»
🔻از جا میجهم. به خود تشری میزنم که چرا در میان انبوه اندوه، آموزهی حیاتبخش انسانهای کاملی که تاکنون پای درس زندگی آنان بودم را فراموش کردهام؛ آموزهی #دعا و #استغفار؛ که اگر نبود، حق هیچ توجّهی به بشر نداشت. «مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ»
🔻من با چشمانی اشکبار چون آدم ع استغفار میکنم و چون نوح به حال آن اقوام در شرک غلطیده غصهدار میشوم و برای نجات فرزندان آدم دعا میکنم. و خدا دعاکردن را بسیار دوست دارد.
🔻با دعا و استغفار و ناله به درگاه حق جانی دوباره میگیرم و ناامیدی، جای خود را به #امید میدهد و من دانستم که گاه انسان هرچند خود را در مسیر حق میداند اما در عین حال در دامی از دامهای شیطان افتاده است؛ دام ناامیدی؛ که ناامیدی از شیطان است و امید از ایمان. و من با خود زمزمه میکنم: و من بسیار آمرزنده هستم نسبت به هر آنکه ایمان آورده، توبه کرده، اعمال صالح انجام دهد سپس هدایت شود. «وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى»
🔻و بار دیگر با عمل به آموزهی #انسان_کامل، به ایمانی دوباره بازمیگردم، که عمل به آموزههای ولیّ خدا، انسانساز است نه بودن با او. و من از اینکه نعمت بودن با اولیای خدا را، نه به زبان که با عمل به آموزههای آنان سپاس گذارده بودم، خوشحال شده، به حکم «شکر نعمت، نعمتت افزون کند» «إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»، از خداوند خواستم برای ادامه سفر یاریم دهد و مرا در میان آن همه مظاهر ناسپاسی تنها رها نکند.
🔻و من بار دیگر با امیدی برآمده از ایمانی دوباره به شهر باز میگردم.
🔻در شهر بابل در حال قدمزدن بودم. به هر جا که مینگریستم آثار شیاطین انسی و آن خندههای پر کبر و مستانهشان را میدیدم. گویی تمام شهر به دست جنود ابلیس است. شهر فراموششدگان. و خدا هر آنکه او را فراموش کند به عذابی سخت گرفتار خواهد کرد، #فراموشی ذات خود و آنچه برای او آفریده شده است. «نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ» و چه بد عذابی است، فراموشکردن #هویّت انسانی.
🔻اما دیگر حال من متفاوت بود. هرچند غصهدار بودم، اما امیدی در دلم روشن بود و آموخته بودم که هیچگاه زمین از حجّت الهی خالی نمیشود، و خط توحید هیچگاه یکسره قطع نمیشود.
🔻و بار دیگر خداوند رحیم در میان قهقهه مستانه شیطان و شیطانصفتان، کاری کارستان میکند و یکی از پیروان خط #توحید نوح را وارد عرصه پیکار حق علیه باطل میکند. «وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ»
🔻و #ابراهیم، قهرمان توحید و بتشکن بزرگ تاریخ، وارد میشود. و شیطان فریادی از سر استیصال سر مینهد.
... و سفر ادامه دارد.
#سفر_عشق
#حیات_معقول
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
#نوشتن
📲تأثیر فضای مجازی بر زبان و ادبیات فارسی معاصر
پیدایش شبکه جهانی اینترنت، سبب پیدایش شکل و قالبهای جدیدی در عرصۀ ادبیات معاصر فارسی شده است که در ادبیات کهن ما سابقه ندارد.
❇️ اشعار دیجیتالی، اشعار تصویری و دیداری،
اَبَرداستانها و داستانهای مینیمالیستی از این جمله هستند. اگر چه این آثار، دستاوردهای نوینی برای ادبیات معاصر فارسی فراهم آوردهاند و دریچههای تازهای به روی مخاطبان خود گشودهاند، اما درعین تازگی، اغلب به سبب شتابزدگی در پرداخت هنری و سرعت ارائه به مخاطب، پرورش مضمون و محتوا، مغفول مانده و تنها به فرم و شکل ادبی آنها توجه شده است؛
❌ این شتابزدگی سبب تخریب ارزشهای زبانی و ادبی آثار انتشاریافته در فضای مجازی و بالطبع در حوزهی ادبیات معاصر شده است، چراکه گاه، این دسته از شاعران و نویسندگان، هواداران بسیاری مییابند که تحت تأثیر سبک نوشتاری آنان قرار گرفته، به مدافعان و مروّجان این ادبیات سست تبدیل میگردند.
✍🏻علیرضا شوهانی | سارا حسینی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz