﷽
۲۶دیماه، سالروز فرار شاه چمدانی!
🔻گویی ایران ملک یک خانواده و حیاط خلوت یک خاندان شده بود؛ در سال ۱۳۲۰، پس از سرنگونی رضاخان میرپنج و فروپاشی ارتش در یک روز، در بحرانیترین شرایط، سرنوشت کشور را به دست جوان خام و ۲۱ سالۀ سرد و گرم نچشیدهای به نام «محمدرضا» سپردند که بقول اشرف پهلوی «مُرغْدل» و یا به تعبیر ماروین زونیس آمریکایی –نویسنده کتاب شکستشاهانه– «شاه چمدانی» بود و همۀ هنرش فرار در روز واقعه!
🔻داریوش همایون(وزیر اطلاعات پهلوی) میگفت، شاه در دوران ۳۷ ساله حکومتاش چهار بار فرار کرد و چهار بار هم آماده فرار بود.
۲۵ مرداد ۱۳۳۲ و پس از شکست مرحله اول کودتا اول به بغداد و سپس به ایتالیا رفت و پس از پیروزی کودتا به کشور بازگشت. دومینبار پانزده خرداد سال ۴۲ که تهران تا مرز سقوط پیش رفت، شاه از ترس محاصره به منزل نصیری رفت و مخفی شد. و برای مرتبۀ سوم، در دولت امینی که مورد حمایت آمریکاییها برای اجرای اصلاحات بود، به نشانه قهر و اعتراض به نروژ فرار کرد و در نهایت و برای آخرین بار ۲۶دی ماه سال۵۷ برای همیشه رفت، اما با کولهباری سنگین و رنگین از اموال مردم که تا هفتاد نسل پس از خودش بخورند و بچرند و یاوهگویی کنند!
🔻در سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ این خاندان سرنوشت کشور را در دست سفیر آمریکا و انگلیس سپردند و سرمست از شب ژانویه با پرزیدنت کارتر که در نطق ضیافت تهران از شاه تعریف مبالغهآمیز کرد و گفت: «ایران جزیره ثبات است!» جام شراب نوشیدند.
🔻اشرف پهلوی و دیگر عناصر خاندان پهلوی و حتی فریده دیبا را ببینید که چگونه گذران میکردند؟! آش به قدری شور شده بود که اسدالله عَلَم در یادداشتهایش مینویسد برای دندانپزشکی -مثلا کشیدن یک دندان فاسد- هر هفته یکی از بستگان شاه به سویس میرفت و یا ولیعهد(ربع پهلوی) را در پنجسالگی به ریاست انجمن ملی خانههای فرهنگ روستایی منصوب میکردند و ..
و صد البته خداوند به ملت ایران رحم کرد که با فرار شاه و برچیده شدن طومار سلطنت، خلف او این شازدۀ تماشایی، شاه کشور نشد!
علیخسروی
@bahr_dar_koze
@howzavian_hamedan
هدایت شده از انتشارات عقیله عشق(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"قانونِ عقل و عشقِ جهان را به هم زند"
"وقتی ﻋﻘﻴﻠﮥ العرب، از عشق، دم زند"
"از چشمِ یار، قامت دلدار، دیدنی است"
"نام حسین، از لب زینب، شنیدنی است"
🏴 سالروز وفات اسوهی صبر و استقامت، حضرت زینب کبری(س) تسلیت باد.
🔰 هنر تبلیغی امام سجاد(ع) و زینب کبری(س)
💠 غلامعباس هاشمی همدانی
🔸 تبلیغات اموی، عداوت با امیرالمومنین علی (علیه السلام) و خاندان عصمت را در سراسر جغرافیای اسلامی گستراند تا جایی که بالای هفتاد هزار منبر علی علیه السلام سب و لعن می شد. منبر در آن زمان رسانه رسمی در بلاد بود یعنی مانند آگهی بازرگانی امروز در پس و پیش از هر برنامه عبادی و سیاسی امام علی را لعن می کردند.
▫️حتی دوستان امیرالمومنین در بلاد اسلامی از دشمنی بنی امیه در امان نماندند.
تعقیب، شکنجه و شهادت حجر بن عدی، عمرو بن حمق خزاعى، جويريه بنمسهر و رشيد هجرى نمونه های برجسته ای از ابراز کینه و دشمنی به دوستان علی علیه السلام است.
👌 در این میان، سرزمین شام که قلمرو وسیعی مانند سوریه، فلسطین، لبنان و اردن را شامل می شد در دشمنی با امیرالمومنین و خاندان آن حضرت با همه بلاد اسلامی متفاوت بود؛ زیرا شام در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فتح نشده بود از همین روی از معارف و حقائق اسلام بهره ای نبرد. شام در سال چهاردهم هجری و در زمان خلیفه دوم فتح شد و به دست مسلمانان افتاد.
یزید بن ابی سفیان اولین حاکم شام به وسیله عمر منصوب شد و پس از او معاویه حاکم شام شد، در نتیجه مردم شام از ابتداء با افکار و اندیشه اموی تربیت یافتند. تربیت اموی یعنی قرآن در بین مردم حرف اول را می زند ولی با تفسیر اموی، پیامبر و عترت پیامبر حریم اول را دارند ولی با تفسیر اموی.
▫️تربیت اموی یعنی مردم راه های توحید را فرا گرفتند ولی اسباب کفر و شرک را ندانستند. و این تربیت اموی است که شام را از همه بلاد اسلامی ممتاز می کند.
تا سال ۳۵ اندیشه وحی ستیزانه اموی در شام حاکم بود از سال ۳۵ هجری و به خلافت رسیدن امام علی علیه السلام، علاوه بر اندیشه وحی ستیز اموی، ترویج افکار علی ستیزانه نیز در دستور کار قرار گرفت.
۲۶سال مداوم علیه امیرالمومنین برنامه ریزی کردند تا جایی که بغض و کینه آن حضرت و فرزندانش را جزو عبادات مهم دینی شمرده شد.
🔸 پس از ورود امام سجاد (علیه السلام) و زینب کبری (سلام الله علیها) به شام و توقف کوتاه آنها در شام به ویژه دمشق و اطراف آن، حقیقت تبلیغ با زبان امامت تجلی نمود.
🔸 محیط فکری شام بر اثر بيدارى و آگاهی مردم به وسیله سخنان و رفتار تبلیغی امام سجاد(عليه السلام) و زينب كبرى(سلام الله علیها) پس از ده ها سال تبیین، تفسیر و تبلیغ دستگاه بنی امیه علیه علی (علیه السلام) و اهل بیت،چنان بر علیه یزید و بنی امیه شد که به آستانه انقلابی بزرگ رسید. از همین رو با اینکه یزید در باطن از کرده خود پشیمان نبود در ظاهر، شهادت امام حسین را به گردن ابن زیاد انداخت و از این عمل اظهار ندامت نمود و در صدد بود در ظاهر، امام سجاد را تکریم نموده تا از خشم مردم بر علیه خود بکاهد.
با این حال بنیان همه تلاش های فکری و فرهنگی بنی امیه فرو ریخت و پیوند علی (علیه السلام) و اهل بیت با قرآن برای همیشه در جهان اسلام آفتابی شد و اهل بیت در جایگاه والای خود نشستند.
جریر طبرى نقل مى كند: يزيد پسر مرجانه را لعن مى كرد و مى گفت: فَبَغَّضَني بِقَتْلِهِ إِلَى الْمُسْلِمِينَ وَ زَرَعَ لي في قُلُوبِهِمُ العَداوَةَ، فَبَغَّضَنِي الْبِرُّ وَ الْفاجِرُ بِمَا اسْتَعْظَمَ النَّاسُ مِنْ قَتلي حُسَيْناً. (تاريخ طبرى، ج 4، ص 389)
ابن زياد مرا با كشتن حسين بن علی مبغوض مسلمانان کرد و بذر عداوت با من را در قلبشان كاشت. پس همه مردم مرا منفور می دارند به سبب اینکه مردم قتل حسین به دست من رامصیبت بزرگی می دانند.
https://eitaa.com/hashemighir
@howzavian_hamedan
.
زینب (سلاماللهعلیها)
اسلامِ بزرگمردان در سه بزنگاه مهم تاریخی، حیات و بقاء و بهاء خود را مدیون سه «زن» است:
۱. در بعثت و شکلگیری جریان هدایت، مدیون لطفِ بیروی و ریای حضرت خدیجۀکبری(س).
۲. در غبار فتنههای کوهشکنِ پس از رحلت پیامبر(ص)، مدیون دخترِ خدیجه، حضرت فاطمۀزهرا(س)
۳. و در بقای اسلام پس از طوفان عاشورا، مدیون نوهِ خدیجه، حضرت زینبکبری(س).
دختر علی(ع) اگرچه در غل و زنجیر بود اما بدون لکنت و واهمه، دشمن را اسیر و ذلیل خود کرد! او پیوستِ رسانهای و تبیینی عاشورا و کربلا بود، زبان علی در کام، شكيبا، و سلطان و امیر بر كلمات همانند پدرش اميرمؤمنان(ع). وقتى سخن مىگفت، حاضران مىگفتند: كلام على!
امروز مسلمانی، تمام قد مدیون زینبکبری(س) است. همو که پس از شهادت سیدالشهداء(ع)، قلب مجروح و شکستهاش فقط یک سال دوام آورد و غریبانه در شام بلا از طپش ایستاد و به ملکوت اعلی و ساحت مقدس الهی پیوست و در رواق قصر روحانیان ساکن شد.
دردانۀ مصطفی(ص) و یگانۀ خانۀ کوچک و گِلی، اما بزرگ، فلکپیما و جهاننورد علی و فاطمه(س) نامش همواره عزیز، صمیمی و دوستداشتنی است؛ مثل درختی سبز که میتوان در سایهاش آرمید، چشمهای درخشنده که میتوان از زلالش جرعهای نوشید و صخرهای بلند که در هر مصیبتی میتوان به او تکیه داد و غم دل با او گفت ..
سلام و درود خدا بر او..
علی_خسروی👈
@bahr_dar_koze
@howzavian_hamedan
هدایت شده از مجله خردورزی
🔻آیا آینده ترسناک است؟
🔹هوش مصنوعی قابلاعتماد، چالشها و راهکارها
▫️قابلاعتماد بودن، پیشنیاز مردم و جوامع برای توسعه، استقرار و استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی است. اگر سیستمهای هوش مصنوعی بهوضوح شایستۀ اعتماد نباشند، ممکن است عواقب ناخواستهای به وجود بیاید و مانع از جذب آنها شود و از تحقق منافع اجتماعی و اقتصادی بالقوۀ گستردهای که میتوانند به همراه داشته باشند، جلوگیری کند.
▫️بسیار مهم است که نتایج سیستمهای هوش مصنوعی، قابلتکرار و همچنین قابلاعتماد باشند. یک سیستم هوش مصنوعی قابلاطمینان، سیستمی است که با طیف وسیعی از ورودیها و در موقعیتهای مختلف، بهدرستی کار میکند.
▫️در حوزههای کسبوکار، سیستمها باید کاربرمحور باشند و بهگونهای طراحی شوند که به همۀ افراد امکان استفاده از محصولات یا خدمات هوش مصنوعی را بدون درنظرگرفتن سن، جنسیت، تواناییها یا ویژگیهایشان بدهند.
▫️قرارگرفتن همهجا در معرض سیستمهای هوش مصنوعی اجتماعی، در همۀ زمینههای زندگی ما، چه در آموزش، کار، مراقبت یا سرگرمی، ممکن است تصور ما از عاملیت اجتماعی را تغییر دهد یا بر روابط اجتماعی و دلبستگی ما تأثیر بگذارد. درحالیکه سیستمهای هوش مصنوعی میتوانند برای تقویت مهارتهای اجتماعی مورداستفاده قرار گیرند، اما میتوانند به همان اندازه در بدتر شدن آنها نقش داشته باشند.
▫️فراتر از ارزیابی تأثیر توسعه، استقرار و استفادۀ یک سیستم هوش مصنوعی بر افراد، این تأثیر باید از دیدگاه اجتماعی نیز با درنظرگرفتن تأثیر آن بر نهادها، دموکراسی و جامعه بهطورکلی ارزیابی شود.
▫️در سالهای اخیر، قابلیت اعتماد به هوش مصنوعی در سراسر جهان مورد نگرانی واقع شده است. در نتیجه دولتها و مؤسسات تحقیقاتی و تجاری در سراسر جهان بر آناند که با تصویب قوانین برای سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی، از مخاطرات آن بکاهند.
▫️با پیشرفت بیسابقۀ هوش مصنوعی در سالهای اخیر، اکثر کشورهای توسعهیافته درصددند تا بهصورت همزمان با مدیریت صحیح هوش مصنوعی با عنوان هوش مصنوعی قابلاعتماد، از خطرات پیشبینی شدۀ آن بکاهند.
📝 دکتر زهرا رضوانی کاشانی، عضو هیئتعلمی گروه علوم کامپیوتر دانشگاه الزهرا (س)
➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🟡«اعتکاف» و «شبکه جهانی معرفت و معنویت انقلابی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹اعتکاف یکی از نمودها و نماهای معنویت انقلابی و اسلامی است که رفتهرفته کمند جاذبه عشق و زیباییهای آن بر جانهای حقیقتجوی جوانان و نوجوانان بیشتری در سراسر جهان اسلامی افکنده خواهد شد.
🔸به مدت سه شبانهروز متوالی صدها هزار نفر، که بیش از ۸۰ درصد آنان جوانان زیر ۳۰ سال بودند، در هزاران مسجد در ۱۱۰ کشور دنیا، به ویژه در ایران اسلامی، بریده از دنیای مادی، در اجتماعاتی معنوی و الهی در خانه خدا بیتوته داشتند: روزها «روزه» گرفتند و شبها به راز و نیاز و «مناجات» با خدا و «تفکر» درباره چگونگی انجام رسالت فردی و اجتماعی خود سپری کردند!
🔹حقیقتی که برای ذهنها و دلهای مادهپرست، قابل درک نیست! اذهان متدانی و افکار لیبرالی و قلبهای دنیازده، توانایی درک این حقیقت را ندارند. آنان نه تاب دیدن چنین نورها و ستارگان درخشانی از معنویت و تقوا را دارند؛ و نه توان گفتگو یا قلمزدن درباره این عظمت بینظیر را.
🔻وظیفه همه ماست که در حفظ و حراست و بهرهمندی درست از این «شبکه عظیم معرفت و معنویت انقلابی» در مسیر فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی کوشا باشیم.
🔸انتظار میرود، اعضای محترم، فرهیخته، جهادی و مخلص ستاد کشوری اعتکاف بتوانند برای «حفظ» این شبکه عظیم و بینظیر ایمانی و «تقویت همبستگی» میان اعتکافیان در طول سال، «برنامهریزی» دقیق و حسابشدهای داشته باشند.
#اعتکاف
#معنویت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
@howzavian_hamedan
#یا_زینب_س
«ألسَّلامُ عَلَیکِ یَا زِینَبُ الکُبری»
3️⃣1️⃣ شریک قیام
هر انقلابی متشکل از دو بخش است: خون و پیام.
امام حسین (ع) برای قیام، جان مبارک وخون شریف خود را هدیه کرد.
وچون هر خونی پیامی دارد، اگر زحمات حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در تبلیغ اهداف قیام و روشنگری در جهت رسوا کردن حکومت غاصب وظالم و مقابله با خباثت حُکام بنی امیه نبود، قطعا اثرات و برکات قیام به این صورت نمی شد.
💠 به تعبیر مرحوم سیدخوئی ره:
❇️ انها شریکة اخیها الحسین (علیهالسّلام) فی الذب عن الاسلام والجهاد فی سبیل الله، والدفاع عن شریعة جدها سید المرسلین، فتراها فی الفصاحة کانها تفرغ عن لسان ابیها، وتراها فی الثبات تنئ عن ثبات ابیها، لا تخضع عند الجبارة، ولا تخشی غیر الله سبحانه تقول حقا وصدقا، لا تحرکها العواصف، ولا تزیلها القواصف، فحقا هی اخت الحسین (علیهالسّلام) وشریکته فی سبیل عقیدته وجهاده.
✅ حضرت زینب س در راه خدا و در دفاع از شریعت جدش، رسول خدا شریک برادرش امام حسین (علیهالسّلام) بود.
درفصاحت چنین بود که گویا گوشهای از لسان پدرش بود، و در ثبات [قدم] به مانند پدرش بود، در مقابل افراد سرکش سر تعظیم فرود نمیآورد، و از کسی غیر از خداوند پروا نداشت، و کلامش حق و راستگویی بود، طوفان و تند باد روزگار او را تکان نمیداد و از بین نمیبرد، و حقا که او خواهر امام حسین (علیهالسّلام) و شریک آن حضرت در راه عقیده و جهاد است.
📗معجم الرجال(للخوئی)، ج۲۴، ص۲۱۹.
🏴 @MahdiAsgariiii 🏴
•••••••••✾🌸•🌺•🌸✾••••••••
@howzavian_hamedan
به این افراد چه باید گفت؟؟؟؟
اصلا آیا به اینها میشود گفت آدم؟؟؟؟
https://eitaa.com/afzayeshetelaat
@howzavian_hamedan
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
#خوانش_اندیشه| اهمّ دغدغههای اندیشمندان، پژوهشگران و فعالان رسانهایِ حوزوی در هفتهای که گذشت؛
▪️گوهری در صدف کعبه|جواد محدثی
📎 لینک یادداشت
▪️از قرآن تا انجیل تا ترامپ...|محسن قنبریان
📎 لینک یادداشت
▪️ مقاومت فلسطین، قهرمان میدان|موسی آقایاری
📎 لینک یادداشت
▪️جمود سازمانی در انجمن حجتیه|علی محمدی هوشیار
📎 لینک یادداشت
▪️ سخنی فلسفی در خصوص رفع فیلترینگ...|سیداحمد غفاری
📎 لینک یادداشت
▪️ایران و مَا اَدراکَ ایران|علی مهدیان
📎 لینک یادداشت
▪️ مقایسه نکنید!|حبیب اله بابائی
📎 لینک یادداشت
▪️حکمرانی ذلیلانه|محمدرضا فلاح شیروانی
📎 لینک یادداشت
▪️روایت آتش سوزی کالیفرنیا...|علیرضا محمدلو
📎 لینک یادداشت
▪️اسرائیل یکسال پس از طوفان الاقصی|حسین ایزدی
📎 لینک یادداشت
▪️آنچه امام خامنهای پیشبینی فرمود، تحقق یافت|میراحمدرضا حاجتی
📎 لینک یادداشت
🆔 @rahamedia
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
﷽
مبانی دینی مصرف رسانهای!
(سه راهبرد دینی در مواجهه با رسانهها)
🔻همۀ ما کم و بیش در معرض پیامهای رسانهای مختلف، متفاوت و گاه متضاد قرار داریم؛ کمترین حد «سواد رسانهای» این است که بدانیم مالک اصلی این بنگاه رسانهای کیست؟ سیاست محوری آن چیست و تامینکننده منافع چه چیز و یا چه فرد و یا افرادی است؟
دسترسی به افکار و درگاههای رسانهای متفاوت، برای رشد فکری و ناایستایی شخصیتی، یک اصل اساسی است اما با اینحال فراواناند کسانی که به انگیزههای مختلف، از جمله میل به آگاهی از دادههای متفاوت و متضاد، در فقدان راهبرد خودصیانتی، رفتهرفته مبدل به مشتری یک رسانۀ مخرب و مسموم شدهاند.
🔻این فضا به ویژه در فضای بدون مرز اینستاگرام و فیسبوک و توئیتر قابل لمس است. شما افرادی را میبینید که صرفاً با انگیزۀ رصد اخبار متفاوت و یا کنجکاوی به آنجا سرک کشیدند اما در نهایت سپر انداخته، همه تحلیلها و اطلاعاتشان متصل به یک سویۀ خبری خاص و سیرآب از آبشخورهایی معین و الزاماً مسموم از سهگانه مزبور شده است.
🔻در برابر چنین وضعیتی، و در مواجهه با بنگاههایی که عنادشان مشخص و منابع مالیشان محرز است، (همچون #ایران_اینترنشنال #بیبیسی #منوتو و ..) دین سه راهبرد اساسی و مرحلهبندی واضحی دارد.
▪️اول:
فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ(زمر/۱۸)
که معنای آن در اهمیت شنیدن اقوال مختلف و متفاوت است و اینکه رشد انسان با اتکا به یک منبع اطلاعاتی - ولو درست- شدنی نیست.
▪️دوم:
إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا(حجرات/۶)
در مصرف رسانهای جستجوگری درباره صحت و سقم دادهها و تردید و بیاعتمادی و بدبینی به منابع فاسق و فاسد یک اصل است.
▪️و سوم:
هشدار تکاندهنده امامجواد(ع) مبنی بر اینکه دنبال کردن مداوم منابع خبری مسموم و همنشینی و همصحبتی دائمی با آنها، در نهایت آدمی را عملا فالور و شنونده و پذیرنده چشم و گوش دوختۀ آنها خواهد کرد:
«من أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْالشیطان فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ.»
هر که گوش به گویندهای دهد، به راستی او را پرستیده، پس اگر گوینده از خدا بگوید، مخاطب خدا را پرستیده و اگر گوینده از زبان ابلیس سخن گوید، مخاطب ابلیس را پرستیده است.
🔻بدین منوال اگر کسی در برابر پیام رسانهای خاص، واکنش نشان داده، احساساتی شود، تصمیم بگرد، عصبانی، غمگین و یا شاد شود، رفتهرفته استقلال و آزادگیاش را از کف داده، ریسمان هویتاش را به دست آن رسانه میدهد تا هرجا که خواست او را ببرد!
🔺در واقع این کلام نورانی امام جواد(ع) تفسیر و تبیین آیه ۱۸ از سوره زمر است که در راهبرد اول ذکر شد و تعیین حدی است برای دنبال کردن رسانههای معاند برای یافتن «آگاهی». یعنی وقتی فردی به بهانۀ کسب اطلاعات، اما بدون لوازم خود صیانتی دجال را دنبال کند، چون بندهای دست و پا بسته در معرض امواج آن رسانه، این سو و آن سو کشانده میشود؛ حتی اگر در ابتدا فقط به نیت دریافت اخبار آمده بود که بعد از آن برود و مستقل فکر کند!
#رسانه
#جریان_آزاد_اطلاعات
💎@bahr_dar_koze | علیخسروی✍️
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی