eitaa logo
جرعه‌نوش
328 دنبال‌کننده
109 عکس
29 ویدیو
6 فایل
من جرعه‌نوشِ بزم تو بودم هزار سال کی ترک آب‌خورد کند طبع خوگرم سیاهه‌های علی احسان‌زاده @dastmalbaf
مشاهده در ایتا
دانلود
به خواست خدا فردا در نماز جمعه به اماممان اقتدا خواهیم کرد. این قدم کوچکی است که از ما برمی‌آید. @jorenush
جرعه‌نوش
بین ما شایع است که حادثه‌ی کربلا دو چهره دارد: مصیبت و حماسه. اما باید توجه کرد که تنها کسانی حق بی
چقدر این روزها جای محمدرضا آقاسی خالی است تا با تیغ بران شعرش و حرارت شورانگیز صدای مخلصش، حماسه بسراید و با کفر و نفاق بستیزد.
جرعه‌نوش
چقدر این روزها جای محمدرضا آقاسی خالی است تا با تیغ بران شعرش و حرارت شورانگیز صدای مخلصش، حماسه بسر
ای شیردلان عرصه‌ی توحید! شب آمده در برابر خورشید اینک دشمن، زبان‌دراز آمد زان راه که رفته بود، باز آمد او افعی زخم‌خورده را ماند دندانِ به‌هم‌فشرده را ماند باز آمد تا ز ما، عنان گیرد مگذاریمش دوباره جان گیرد باز آمد و فتنه زیر سر دارد غافل که تبر دارد غافل که از جبهه و بوق جنگ چون دست خدا فشرد دستم را نظّاره نمی‌توان شکستم را بر دشمن آن‌چه هست، بر من نیست خِذلان و غم و شکست از من نیست من دست خدا در آستین دارم چون صاعقه، دستی که به یاری خدا خیزد تک نیز بُوَد، از او صدا خیزد بر سینه‌ی ابر، طبل می‌کوبم تا گیسوی رعد را برآشوبم یک جانِ به شعله مبتلا دارم این داغ ز خاک کربلا دارم تا قامت شرک غرق خون گردد در قبله‌ی این قبیله، هابیلم رسواگر صدهزار قابیلم صد ناله اگر ز آه من جاری است شوق است که از نگاه من جاری است من سرخ‌ترین زبان فریادم از رنجش هر دو عالم آزادم زخمم عطش نمک به دل دارد خون از لب چشم خویش می‌بارد دل را هوسی به خواب راحت نیست چون مرهم دل به جز جراحت نیست تا زخم به سینه نقش می‌بندد بر ناله‌ی تیغ، سینه می‌خندد من سرو کمر خمیده را مانم من خنجر آبدیده را مانم من منّت کس نمی‌کشم هرگز بی‌شعله نفس نمی‌کشم هرگز هر چند که نیمه شب نمی‌خوابم لیکن چو گل بهار، شادابم من در دل خویشتن نمی‌گنجم در وسعت پیرهن نمی‌گنجم تا بال و پری ز شلعه‌ها گیرم چون شمع به انجمن نمی‌گنجم هر چند اسیر پنجه‌ی خاکم سیمرغ شکارِ اوجِ افلاکم خورشید شراره‌ای ز آهم شد هر چند رفیق نیمه راهم شد ای رهبر حق‌شناس و آگاهم تا لحظه‌ی مرگ، با تو همراهم امروز منم چو چنگ، در چنگت آیینه‌ی روشن دلِ تنگت امروز، من و تو، هر دو دل‌تنگیم بر شانه‌ی خاک، آسمان‌رنگیم ای پیر! مرا بگیر در مشتت بنواز به ضربه‌ی سر انگشتت مضرابم زن، که در سرور آیم گز زخمه‌ی تو به شوق و شور آیم مِضرابم زن، که ناله‌ها دارم آتش ز فغان لاله‌ها دارم امروز که راه عشق پر پیچ است ، دگر هیچ است @jorenush
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
متن زیر را هفته‌ی قبل برای نشریه‌ای نوشتم که بنا بود در جریان تحصن منتشر شود و نشد. درست است که تحصن تمام شد و هم انجام گرفت، ولی هنوز در این متن، نکاتی هست که می‌تواند مفید باشد:
این چادرها فروشی‌اند؟ شما مسافرید؟ در این چند روز که چادرها در حسینیه‌ی امیرچقماق بر پا شد، چند بار این‌جور سؤالات پرسیده شد؛ لابد تازگی داشت که جمعی در این‌جا خیمه‌ی مسافرتی بر پا کنند. این پرسش‌ها به شوخی و جدی پاسخ داده می‌شد، ولی کم‌کم سؤالاتی مطرح شد که هم عجیب بود و هم نمی‌شد به شوخی از کنارش گذشت. یکی گفت: «شما دارید از جمهوری اسلامی یقه‌گیری می‌کنید.» و شنیده شد که «شما دارید در زمین دشمن بازی می‌کنید». و کسی از مسئولان امر گفته بود که چرا عجله کرده‌اند؛ می‌گذاشتند تا فرماندهان در وقت مقتضی اقدام کنند. **** انقلاب اسلامی، امری مردمی بود؛ یعنی از ابتدا در ایده، طرح، پشتیبانی، رهبری، اقدام و عملیات تماماً از بدنه‌ی مردم- یعنی نیروهای غیروابسته به سازمان‌های رسمی و یا کانون‌های قدرت- شکل گرفت. این‌گونه بنا شد و همین‌طور هم پیش رفت؛ راه‌پیمایی، امنیت، جنگ، انتخابات، سازندگی، کمک‌رسانی، امور تربیتی، تولید علم، تبیین و بصیرت‌آفرینی، اقتصاد مقاومتی و ... توسط مردم انجام شد یا با مردم قوت گرفت. مردم‌پایگی، سنتی اسلامی است که از متن قرآن و سنت به دست آمده. مردم باید رسول را همراهی کنند تا هدف بعثت تحقق یابد. اگر مردم آگاه نشوند و همراهی نکنند، حتی اگر امیرالمؤمنین هم رهبر باشد، ناچار خواهد شد که متناسب با جماعت راه بیاید. مگر سقیفه و حکمیت بر علی علیه‌السلام تحمیل نشد؟ در جنگ هم، اگر مردم پای کار نیایند، کسانی هستند که فرماندهان مخلص نظامی را از مجاهدت مانع شوند و شمشیر آنان را در غلاف نگه دارند؛ چنان‌که شمشیر برّان مالک اشتر را از آستانه‌ی خیمه‌ی معاویه بازگرداندند. این مردم‌اند که به بازوی مجاهدان میدان نبرد قوت می‌بخشند و اراده‌ی آنان را محکم می‌کنند. مگر امام خامنه‌ای نفرمودند که «فریاد انتقامی که از مردم شنیده شد در سرتاسر کشور، در واقع، این فریاد انتقام، سوخت حقیقی موشک‌هایی بود که پایگاه آمریکایی را زیر و رو کرد». می‌دانیم که در تصمیم‌سازی‌ها، خواص از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و بسیاری وقت‌ها، آنان فهم مردم را رقم می‌زنند. و می‌دانیم که در میان خواص جامعه‌ی ایران، هستند کسانی که دشمن‌ناشناسی یا ترس یا محاسبات اشتباه یا نفوذ، آنان را به سمت عدم مواجهه‌ی سخت با دشمن سوق می‌دهد. و می‌دانیم که بسیاری از تصمیمات، برایند دیدگاه‌ها و محاسبات مسئولان و خواص است. و اگر دیدگاه‌های ناصحیح بر دستگاه محاسباتی مسئولان غلبه یابد، نتیجه، انحراف از مسیر یا کُندشدن حرکت انقلاب است. و این، یکی از مهم‌ترین نقاطی است که مردم باید به پشتیبانی از امام جامعه و مسئولان انقلابی به میدان بیایند و با تبیین حقانیت و عقلانیت روش انقلابی برای مردم و خواص، و مطالبه‌ی اقدامات منطبق بر اصول انقلاب از مسئولان، فضا را برای اقدامات مقتضی فراهم کنند و از فشار غلط‌فهمان بکاهند و حجت را بر همه تمام کنند. پس انقلاب برای آن‌که بماند، باید آرمان‌ها و منطقش هم‌چنان در میان آحاد مردم زنده باشد. انقلاب اسلامی، مردمی است و مهم‌ترین ضمانت حرکت نظام اسلامی بر صراط مستقیم انقلاب، صیانت مردم از این حرکت است. اگر مردم بی‌تفاوت شده یا کنار گذاشته شدند، این نظام، دیر یا زود به انحراف خواهد رفت و نابود خواهد شد. بر همین اساس، امام خمینی فرمودند: «اگر دیدید کسی از اصول تخطی می‌کند، در برابرش قاطعانه بایستید.» و از مردم خواستند که اگر «ذره‌ای» از سیاست «نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی» عدول شد، «آن را با شمشیر عدالت اسلامی راست کنند». مردم، صاحبان و پاسداران حقیقی انقلاب‌اند و اگر کسی مردم را از این‌که چرا در جایی آرمان‌های انقلاب را فریاد کرده‌اند، سرزنش کرد، بداند که از اندیشه‌ی امام فاصله گرفته است. بر اساس تمامی این نکات، آن‌چه در حضور مردمی در حسینیه‌ی امیرچقماق می‌گذرد، نه حرکتی در مقابل نظام یا نیروهای مسلح، بلکه حرکتی در پشتیبانی از انقلاب و کمک به نیروهای مسلح برای اقدامات آنان است. ما آمده‌ایم تا در عمل، دست ولی امر خود را بگشاییم و راه امام را به غرب‌زدگان و ناآشنایان به فرهنگ قرآن بشناسانیم. چنان‌چه دیدیم، روشنگری‌ها و کمک‌رسانی‌های ایام پس از شهادت سید مقاومت، تصمیم‌سوزان را کنار زد و دست نیروهای مسلح را برای اقدام انقلابی باز کرد. و این مطالبه، تا نابودی رژیم منحوس صهیونی ادامه خواهد داشت؛ باذن الله. @jorenush
چرایی کمک به محور مقاومت - حجت الاسلام راجی.mp3
38.57M
🔊 صوت پخش زنده سخنرانی ، با موضوع و با رویکرد "چرایی کمک به محور مقاومت" ⁉️ چگونه واجب فوری حمایت از حزب‌الله را انجام دهیم؟ 💠 اندیشکده راهبردی سعداء 🆔 @soada_ir
هدایت شده از محمدمهدی سیار
چه سخت است داغ علمدار دیدن غم یار، در اوج پیکار دیدن چه سخت است در اوج غوغای صفین علی را عزادار عمار دیدن به بی‌تابی موج‌های فراتیم به هنگامه‌ی چشم خونبار دیدن نمی‌دید در خواب هم دیده‌‌ی ما به خون خفته آن چشم بیدار دیدن ز یوسف به یک پیرهن خیره ماندن ز یحیی سری دست اغیار دیدن به گفتن نیاید، به باور نگنجد چُنان کوه را زیر آوار دیدن همین است تقدیر مردان میدان به پیکارها پیکر یار دیدن تنی را به میدانِ مین ارباً اربا تنی را پر از خون به رگبار دیدن ولی نیست هرگز به قاموس مردان هراسی از این راه دشوار دیدن هراس است بر جان خیبرنشینان سَنابرق شمشیر کرّار دیدن مَهیب است فریاد یا حیدر ما مهیب است هان! قهر قهار دیدن همه هیبت گنبد آهنین را بر این عنکبوتان چنان تار دیدن مهیب است در بارش «رعد» و «سجیل» زمین و زمان تیره و تار دیدن به‌ناگاه «فتاح» و «خیبرشکن» را بر این قلعه‌ی کهنه آوار دیدن جسدهای مشئوم دیوانه‌دیوان به هر کوی و بازار بر دار دیدن «بعثنا علیکم عباداً لنا» را به سربند گُردان احرار دیدن! زمان «فجاسوا خلال‌الدیار» است شرر بر سراپای اشرار دیدن | 🔗کانال اشعار و آثار 📍 بله | ایتا | روبیکا | اینستاگرام @mmsayyar
روایت تحصن امیرچخماق را از قلم برپاکننده‌اش بخوانید: دواتفنگ https://eitaa.com/davatfang/4 @jorenush
جرعه‌نوش
🎞 وقت جهاده... 💠 تهیه شده در خانه رسانه و هنر هجا (هنرِ جوانِ انقلاب ) 💠
این کلیپ، ساخته‌ی "خانه‌ی رسانه و هنر هجا" (هنر جوان انقلاب) است سری به کانالشون بزنید بد نیست👇 https://eitaa.com/HEJA_ART
هدایت شده از علی علیزاده - جدال
دارایی اسرائیل در ایران چیست؟.mp3
5.45M
دارایی اسرائیل در ایران چیست؟ 📺 youtu.be/nvy2KPWnCqg
هدایت شده از محمدمهدی سیار
🔹️ مرگ یحیی آخر چه بود این مرگِ نو؟ این مرگ عزرائیل‌کُش!... نبض گلوی کیستی؟ ای صور اسرافیل‌کُش! گرم نبردی تن‌به‌تن، رخ در رخ مرگی کهن هابیلِ صورت‌بسته‌ای، در هیبتی قابیل‌کُش لَم داده بر عرشی مگر؟! مابین جنات و نَهَر عند ملیکٍ مقتدر... ای آیه‌ی تأویل‌کُش در ناگهانِ واپسین، صد معجزه در آستین در چشم، خشمی آتشین، در کف، عصایی نیل‌کُش دیدی نمی‌مانَد نهان! دار و درفشت بود هان! ریگی به کفشت بود هان! از ریگ‌های پیل‌کُش این فصل را بی‌خواب کن، این نسل را بی‌تاب کن میراث خود پرتاب کن؛ آن چوب اسرائیل‌کُش! 🔗کانال شعرها و آثار 📍 بله | ایتا | روبیکا | اینستاگرام @mmsayyar
کدام زخم های کاری، پایان اسرائیل را نزدیک کرده است؟ - محمدطاهر رحیمی.mp3
23.76M
شکست رژیم صهیونی چگونه رقم خورده است؟ کدام زخم‌های کاری، پایان این رژیم را نزدیک کرده؟ 🔹گفت‌وگوی با محمدطاهر 📆 ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ⏱️ مدت زمان: ۲۹ دقیقه 🌐 jedaal.tv/radio @jorenush
هدایت شده از روزنه
استراتژی نخ‌نمای آمریکا! با وجود قرائن قطعی مبنی بر مشارکت آمریکا در تهاجم به غزه و لبنان و تهران، آنها برای رفع مسئولیت از خود، بعد از حمله ویران‌کننده و کشنده و جنایت‌بار فقط یک کلمه می‌گویند که ما مشارکت نداشته‌ایم! این راه‌کنش که کم‌کم به استراتژی تبدیل شده، نخ‌نما شده است! تجهیزات که آمریکایی‌ست اطلاعات دقیق و حساس را که آمریکا می‌دهد فعالیت مستقیم در تهاجم رژیم و دفع حمله ما به آنها را هم که بارها و بارها ثابت شده است از همه مهم‌تر، تصمیم هر حمله مؤثر هم که در آمریکا یا با چراغ سبز آمریکا گرفته می‌شود! امروز اگر کسی گوشش بدهکار این حرف‌ها باشد، در بهترین حالت خود را به خواب زده است آمریکا مدتهاست که درگیر جنگ مستقیم با ما شده است در حمله به تهران هم همین که اطلاع داشته و تأیید کرده، در مشارکتش کفایت می‌کند! و صدالبته باید هزینه‌اش را بدهد. تعارف را کنار باید گذاشت؛ داده‌های دقیق به ما می‌گوید این آمریکاست که توسط سگ هار به حدود اسلامی حمله کرده است. این تهاجم را باید در امتداد تهاجم وحشیانه به عراق و افغانستان دانست، تقلیل ماجرای اخیر به ماجراجویی کودکانه سران رژیم صهیونیستی، با هیج عقلی سازگار نیست! @rozaneebefarda
جرعه‌نوش
امام خمینی تکلیف ما را سال‌ها قبل مشخص کرده‌اند #نابودی رژیم صهیونی تکلیف ماست نه مهار او نه پاسخ ب
سخنان امام خامنه‌ای در دانشگاه افسری امام علی علیه‌السلام در ۱۹ آبان ۱۳۹۰: ما اهل تجاوز به هیچ ملتی و هیچ کشوری نیستیم؛ ما هرگز اقدام به جنگ خونین نمی‌کنیم - ملت ایران این را به اثبات رسانده است- اما ما ملتی هستیم که هرگونه تجاوز را، بلکه هرگونه تهدید را، با استواری و پاسخ خواهیم داد. ما ملتی نیستیم که بنشینیم تماشا کنیم قدرت‌های پوشالیِ مادی که از درون کرم‌خورده و موریانه‌خورده‌اند، ملت استوار و پولادین ایران را تهدید کنند. ما در مقابل تهدید، تهدید می‌کنیم. هر کسی فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ایران در مخیله‌اش خطور کند، باید خود را آماده‌ی دریافت سیلی‌های محکم و مشت‌های پولادین کند؛ از سوی ملت مقتدر ایران، از سوی نیروهای مسلح؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مردمی، و پشت سر همه، ملت بزرگ ایران. و بدانند؛ هم ، هم دست‌نشاندگانش بدانند، هم - رژیم صهیونیستی- در این منطقه بداند؛ پاسخ ملت ایران به ، ، بلکه هر گونه تهدیدی، پاسخی خواهد بود که از درون، آنها را از هم خواهد پاشید و . @jorenush
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تسخیر لانه جاسوسی؛ اقدامی تاریخ‌ساز 🔹سخنرانی کمتر دیده شده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مقابل لانه جاسوسی درباره علل تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ توسط دانشجویان پیرو خط امام @TasnimNews
هدایت شده از آیت الله اراکی
📩پیام برخی از مومنین عراق از آیت الله اراکی پیرامون مجمع محققان و مدرسان حوزه 💬جناب حضرت آیت الله شیخ محسن اراکی دام ظلّه اخیراً خبری در مورد مرکزی به نام «مجمع محققان و مدرسان حوزه» در قم شنیده‌ایم. با توجه به اینکه حضرتعالی از اعضای جامعۀ مدرسین حوزه و هیئت رئیسۀ این جامعه هستید، از شما تقاضا داریم رابطۀ این مرکز با حوزۀ علمیۀ قم را توضیح دهید. با احترام سید مؤید حسینی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍🏻پاسخ آیت الله اراکی ▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️این مرکز و گروه هیچ ارتباطی با جامعۀ مدرسین و حوزۀ علمیه ندارد. اعضای آن به عنوان اساتید یا مدرسان شناخته ‌شده نیستند و اهداف و دستگاهى که پشت آن قرار دارد، مشخص نیست. از خداوند سبحان می‌خواهیم که حوزه‌های علمیۀ مقدس ما را از شر منحرفان و عمّال صهیونیست‌ها و مستکبران حفظ نماید. محسن اراکی ┅┅┅┅؛═✧❁••💠••❁✧═؛┅┅┅┅ 🔻کانال های رسمی آیت الله اراکی سایت | آپارات | ایتا | سروش | روبیکا
🖥 چی ببینیم؟ این 👇 پنج به موضوع تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا پرداخته‌اند: 🎥 مستند «کدهای سیاه» 🎥 مستند «۴۴۴ روز» 🎥 قسمت سوم مستند «ستاره‌دار» 🎥 قسمت سوم مستند «تارکد» 🎥 قسمت ۱۲ مستند «پس از طوفان» @jorenush
✍ درباره‌ی و علی (۱) چند روزی است که برای چندمین بار برنامه‌ی علیزاده در رسانه‌ی "جدال" سروصدایی به راه انداخته. حالا که توهین‌های متعددی به او انجام شده، لازم دانستم توضیحی درباره‌اش داشته باشم تا بعضی اشکالات درباره‌ی بازنشر گفتارهای او و رسانه‌اش در هم برطرف شود. علیزاده و جدال را کمابیش دنبال می‌کنم. دوستانی احتمال نفوذی‌بودنش را طرح می‌کنند و از ترویج او و رسانه‌اش پرهیز می‌دهند. اما آیا علیزاده نفوذی است؟ اولاً: او مکرر بیان کرده که شخصاً یک سوسیالیست سکولار است و از پایگاه یک اسلام‌گرا سخن نمی‌گوید. و آشنایان با تاریخ معاصر غرب می‌دانند که چپ‌ها اگر صادق باشند، شدیداً ضداستعمار و ظلم‌ستیزند. کسانی که سخن ضداستعماری و عدالت‌خواهانه را منحصر در گفتار مسلمانان- به حمل شایع- می‌دانند، توان تحلیل این‌گونه موضع‌گیری را از سوی یک سوسیالیست ندارند و لاجرم کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه می‌بینند. این، به معنای تایید همه‌ی مواضع علیزاده نیست؛ اتفاقاً از همین منظر است که می‌توان برخی انتقادات او به امام خامنه‌ای را فهم کرد؛ وقتی او از پایگاه منظومه‌ی اسلامی نمی‌نگرد، در تحلیل برخی موضوعات دچار خطا می‌شود. دوم: او بارها گفته که "از منظری رئالیستی و ملی به مسائل ایران می‌نگرد". و اگر نگوییم همواره، لااقل امروزه امر ملی و اسلامی و نیز انقلاب اسلامی در ایران متحدند؛ به گونه‌ای که نمی‌توان هر یک از این سه- اسلام و ایران و انقلاب- را مد نظر داشت و نسبت به دیگری بی‌اعتنا بود. دوستانی که ادبیات دینی را تنها راه دفاع از این امرِ مورد وحدت می‌دانند، این وحدت را نادیده انگاشته‌اند و ضمناً از گستره‌ی مخاطبان این امر نیز غافل‌اند. سوم: نفوذی مشخصاتی دارد. برای نفوذ باید به دنبال پایگاهی گسترده در میان عموم مردم یا جایگاهی محکم در میان خواص بود. وقتی هدف از نفوذ، کسب یکی از این دو است، طبعاً به سوی آن‌چه به این دو آسیب برساند، نخواهی رفت و خطوط قرمزی که تو را منفور کند یا جریان رسانه‌ای علیه تو ایجاد کند را رد نخواهی کرد. رفتار و گفتار علی علیزاده به گونه‌ای است که هیچ کس را شیفته‌ی او نمی‌کند؛ او مهمانانی دارد که نمی‌توان همه‌ی آنان را در یک چهارچوب گنجاند و با همه هم‌دل و هم‌نظر بود، و خود به گونه‌ای پرخاش می‌کند و به همه می‌تازد که هیچ گروهی را از خود راضی نگه نمی‌دارد. علیزاده اگر می‌خواست در بدنه‌ی انقلابیون نفوذ کند، عاقلانه‌تر آن بود که ادبیاتی ارادتمندانه نسبت به انقلاب و امام و آقا به کار می‌گرفت و دَور انتقاد بی‌مهابا از این‌ها را خط می‌کشید. وقتی در انتخابات، طرف جلیلی را می‌گیرد، ولی به او انتقاد جدی دارد، وقتی در سیاست‌های اقتصادی به و دولتش سخت می‌تازد، ولی در سیاست خارجی از او مکرراً تجلیل می‌کند، یعنی موضع خودش را دارد و به خوش‌آمد این و آن، موضع نمی‌گیرد. به‌علاوه، نفوذ از سوی کدام مرکز؟ وقتی او با عمق راهبردی استعمار و نظام سرمایه‌داری و وابستگان داخلی‌اش وارد دعوا شده، و تنها به انتقادات ظاهری اکتفا نکرده، چگونه می‌تواند نفوذی باشد؟ یک نفوذی ممکن است برای نفوذ بین انقلابیون، شعارهای تند انقلابی دهد، ولی به عرصه‌ی علیه دشمن وارد نمی‌شود، چرا که تبیین، دلایل را آشکار می‌کند و مخاطب را در فهم به استقلال می‌رساند. تبیین، مخاطب را از شخصیت‌محوری به اندیشیدن ارتقا می‌دهد و این، برای یک نفوذی یعنی خودزنی. به‌علاوه، یک نفوذی، خود را در میان شبکه‌ای از انقلابیون صاحب‌فکر و مستقل قرار نمی‌دهد، او تک‌روی می‌کند و خود را برتر از دیگران نشان می‌دهد. اگر در میان دیگران قرار گرفت و به سخنان آنان استناد کرد، در لحظه‌ای که باید میوه‌ی نفوذش را بچیند و بدنه‌ی وابسته به خود را به چاه بیندازد، تنها خود به چاه بی‌اعتباری می‌افتد و ثبات آن گروه، آن بدنه را حفظ می‌کند. و نفوذ برای چه زمانی؟ وقتی در حساس‌ترین لحظات که نظام در خطر وجودی قرار گرفته، کسی طرف نظام را بگیرد، دیگر چه زمانی می‌خواهد ضربه بزند؟ وقتی در فتنه‌ی ۱۴۰۱ که همه خود را نشان دادند، پای کار نظام ایستاده و سنگری در دفاع برای جمهوری ‌اسلامی برپا کرده، خود را برای کدام روز ذخیره کرده؟ @jorenush
درباره‌ی و علی (۲) دوستانی می‌پرسند علیزاده هزینه‌ی جدال را چگونه تامین می‌کند؟ یا چرا انگلیس او را اخراج نمی‌کند؟ یا اگر انقلابی است چرا باز نمی‌گردد؟ یا چرا در سال‌های قبل در BBC حضور داشته یا به فلان جلسه‌ی منافقین رفته یا در کنار مصی علی‌نژاد قرار گرفته؟ یا چرا در جدال به همه‌ی ارکان نظام بد و بی‌راه می‌گوید؟ و ... آیا این‌همه برای اثبات نفوذی‌بودش کافی نیست؟ اولاً همه‌ی آن‌چه در نوشته‌ی قبل گذشت، نفوذی‌بودن علیزاده را ناممکن نمی‌کند، ولی احتمال عقلایی آن را بسیار پایین می‌آورد. ثانیاً به بخشی از این پرسش‌ها توسط خود او در جدال پاسخ داده شده. اما: ۱- دوستانی که رسانه‌های اینترنتی را بشناسند، می‌دانند که برنامه‌سازی و جذب مخاطب در برخی از شبکه‌های مجازی درآمدزاست. این‌که می‌گویند لایک کنید، برای همین است. به قول علی‌زاده کاسه‌ی گدایی لایک! (برخی از رسانه‌های اینترنتی از مخاطبان هم درخواست کمک مالی می‌کنند.) ۲- شخصاً معتقدم علی‌زاده در ده سال اخیر تغییر نظر داشته. موضع او از سال‌های گذشته، همان سوسیالیسم است، ولی آگاهی او نسبت به نظام و انقلاب و امام خامنه‌ای افزایش یافته و این، در نظراتش اثر جدی داشته. او از ابتدا در خانواده‌ای مذهبی رشد نکرده و سپس در حباب سیاسی دوم خرداد، مانند اکثر کسانی که در این حباب قرار دارند، اطلاع دقیقی از انقلاب نداشته و همین، او را به ورطه‌ی مخالفت با نظام و جای‌گرفتن در کشانده. (گذشته آن‌که از فتنه‌گونی‌های ۸۸، جذابیت دهه‌ی شصتی میرحسین موسوی و مخالف‌تراشی احمدی‌نژاد بود) ولی نگاه از خارج کشور به تحولات ایران و جهان، و مواجهه‌ی مستقیم با سانسور رسانه‌ای امثال BBC سبب تجدید نظر او شده، چنان که برای بسیاری از ایرانیان خارج از کشور این تحول رخ داده و این روزها سخنان آنان در شبکه دست‌به‌دست می‌شود. علی‌زاده به‌رغم دانش سیاسی-فلسفی قابل توجهش، هنوز هم نیاز به آگاهی بیشتری دارد. به‌علاوه علیزاده خود می‌گوید که در دهه‌ی گذشته همواره در حال خودانتقادی بوده. و جالب آن‌که هرچه پیش می‌رود، بیش‌تر با چهارچوب انقلاب اسلامی منطبق می‌شود. ۳- دوستانی که پرخاشگری و سخنان تند علیزاده را دلیل بر ضدیت او با انقلاب می‌دانند، احتمالاً در زندگی‌شان با افراد تندمزاج یا زودرنج تعامل سیاسی نداشته‌اند. من از نزدیک با این‌گونه افراد و مواضع به‌ظاهر متضادشان اشنا هستم و پرخاشگری علی‌زاده را بدون آن‌که در صدد توجیه آن باشم، درک می‌کنم. ۴- اگر با مبارزات ضداستعماری در غرب- بخصوص پس از تولد رسانه‌های جمعی- آشنا باشیم، امکان این پدیده را در درون غرب نفی نمی‌کنیم. @jorenush
درباره‌ی و علی (۳) چرا وقت خود را برای علیز تلف کردم اما چرا من به- با وجود انتقادهایی که به علی‌زاده وارد است- از او استفاده می‌کنم و احیاناً برخی را هم به این استفاده دعوت می‌کنم؟ ۱- آن‌چه از آن بهره می‌گیرم، رسانه‌ی جدال است نه صرفاً شخص علی‌زاده. و تفاوت این دو را پیش‌تر توضیح دادم. ۲- جدال، رسانه‌ای است که صدایی رسا در بیان ضرورت‌هایی دارد که حتی بخش عمده‌ی صداوسیما نیز یا نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند آن‌ها را بیان کند. جدال مشخصاً در دو سال اخیر که آن را پی‌گیری کرده‌ام، بر سر چند موضوع ایستاده که به نظرم خط استمرار انقلاب اسلامی و نهضت جهانی مستضعفان از آن‌ها می‌گذرد؛ 📕 مبارزه با اقتصادی، 📗 تبیین تغییر هندسه‌ی جهانی به نظم چندقطبی و () و نقش ایران در این نظم غیرآمریکایی ()، 📘 بررسی دقیق و چندجانبه‌ی مسئله‌ی و ابعاد مختلف ؛ 📙 مقابله با جریان تمامیت‌خواه غرب‌گرا و سرمایه‌سالار داخلی. این سرفصل‌ها با مهمانان فرهیخته‌ای که به این‌ها می‌پردازند و اطلاعات دست‌اول و تحلیل‌های متنوعی که بدون ملاحظات معمول در رسانه‌ی ملی ارائه می‌شوند، در رسانه‌ای دیگر به این شکل تولید و عرضه نمی‌شوند. به علاوه، جدال یک رسانه‌ی آشنا به فنون رسانه است و در جنگ ترکیبی امروز، بسیار دقیق و سریع عمل می‌کند. و این‌ها جدال را متفاوت می‌کند. حرف من، ستایش بی‌حد جدال و علیزاده نیست. علی‌زاده را باید به اندازه‌ی خودش شناخت و به همان قدر از او توقع داشت. او نه آن‌چنان که بعضی می‌ستایند، یک تحلیل‌گر بی‌مانند و بی‌خطاست و نه نفوذی و ملعون و ... . سخن اصلی این است: جدال یک رسانه‌ی موفق و موثر است که بر موضع درستی ایستاده و مبارزه می‌کند. اگر به او نقد داریم، نقاط قوتش را بشناسیم و این‌گونه رسانه‌های مستقل و مبارز را در این جنگ نابرابر تکثیر کنیم، با ایجاد این مزیت‌ها و رفع نقاط ضعف. ما در این جبهه شدیداً به این رسانه‌ها نیاز داریم. و اگر می‌بینید که شارلاتان‌های رسانه‌ای جدال را بی‌پروا می‌زنند، ناشی از این مبارزه است نه شخص علیزاده و جبرائیلی و ... در یک ساله‌ی اخیر و در فضای کم‌تحرک نسبت به فلسطین، عمل‌کرد جدال درباره‌ی این نبرد تاریخی، درخشان و شایان تقدیر است. لااقل اگر فلسطین را مساله‌ی اول می‌دانیم، جدال را تضعیف نکنیم. (ضمناً از آن‌چه در شماره‌ی قبل نوشتم، تفاوت علیزاده با امید نادان و ... مشخص شد. کمی وجدان داشته باشیم.) در حال جنگ، تیربارچی هم‌سو با خود را نزنیم. @jorenush