✡ یهودیان مخفی مشهد
1⃣ در اولین کنفرانس مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی که در لسآنجلس برگزار شد، فیلم مستندی با عنوان #یهودیان_مشهد نمایش داده شد. مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی این فیلم را با همکاری تلویزیون رژیم صهیونیستی و #موزه_دیاسپورا تلآویو تهیه کرده بود. در ادامه، قسمتهایی از گفتار متن فیلم را به نقل از جلد اول کتاب یهودیان ایرانی در تاریخ معاصر میخوانید:
🔹آقای حکیم یک #یهودی_مشهدی (ساکن فلسطین اشغالی) است و میگوید: به ما گفته میشد در مقابل غیریهودیها نباید اصلاً از زندگی داخلی خود صحبت کنیم. این رازداری مطلق از روزی که بچهها عقلرس میشوند طبیعت دومشان گردید.
🔹همه یهودیان #جدیدالاسلام دو نام داشتند: مثلا اسم مسلمانی پدربزرگ من شیخ ابوالقاسم بود و اسم عبری اش بنیامین. اسم مسلمانی پدر من ابراهیم و اسم عبری اش آبراهام بود. مرا در خارج خانه موسی صدا میکردند و اسم داخل خانه من موشه بود. در دوران زندگی پدرم بسیاری از یهودیان، اسامی غلیظ مسلمانی داشتند.
🔹آنوسیهای (یهودیان مخفی) مشهد روزهای #شنبه مغازههای خود را باز میکردند اما به داد و ستد نمیپرداختند.
🔹خانواده حکیمی و بقیه خانواده های مشابه که رهبران جامعه یهودی بودند، با مسلمانان روابط نزدیک و صمیمانهای داشتند. برخی از آنها حتی به سفر #مکه هم رفتند و #حاجی شدند و #حجرالاسود را طواف کردند. هر کس به مکه می رفت لقب حاجی میگرفت.
2⃣ در خاطرات #مئیر_عزری سفیر رژیم صهیونیستی در ایران دوره #پهلوی نیز اشاراتی به برخی #یهودیان_مخفی مشهد موجود است. عزری در جایی از کتابش میگوید:
🔹در بین یهودیان استان خراسان به ویژه مشهد، شادروان #نورالله_زبولونی بیش از دیگران در راه پیشبرد خواستههای #اسرائیل میان یهودیان ایران میکوشید. از دیگر یاران وفادار زبولونی باید از پدر و فرزندی از خانواده «ح.ط» نام ببرم که پسر به نمایندگی انجمن شهر تهران رسید. این خانواده از یهودیانی بودند که در مشهد از کیش و آئین خویش در ظاهر دست شسته ولی هرگز از وابستگی هایشان به ریشههای دیرین فرهنگی خویش سوا نشده بودند.
📖 متن کامل در لینک زیر:
👉 yon.ir/xL8j
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 اسرائیلیات (1)
✡ روایات و داستانهاى وارد شده از منابع یهود به فرهنگ اسلامى
1⃣ واژه #اسرائیلیات گاهى در معنایى ویژه، فقط بر آن دسته از روایاتى اطلاق مىگردد که صبغهی #یهودى دارد و از طریق فرهنگ یهودى وارد حوزه اسلامى مىشود، و گاهى در معنایى گستردهتر هر آنچه را که صبغهی یهودى و مسیحى دارد و در منابع اسلامى داخل شده، و گاهى در مفهومى گستردهتر از دو مورد پیشین بهکار رفته و هر نوع روایت و حکایتى را که از منابع غیر اسلامى وارد قلمرو فرهنگ اسلامى مىگردد شامل مىشود.
2⃣ مراوده زیاد #یهودیان با مسلمانان در صدر اسلام، گستردهتر بودن فرهنگ یهود در مقایسه با ملتهاى دیگر، عداوت بیشتر آنان با مسلمانان، کارآمدتر بودن حیلههایشان و نقش بیشتر #یهود در گسترش این روایات، سبب شد جنبهی یهودى و اسرائیلى بر دیگر جهات غالب، و بر همهی آنها واژه #اسرائیلیات اطلاق شود.
3⃣ آغاز ورود اسرائیلیات به فرهنگ اسلامى به نفوذ تمدّن و فرهنگ یهودى به فرهنگ اعراب بتپرست قبل از اسلام بازمىگردد. #اهل_کتاب چون داراى دین و کتاب آسمانى بودند، موقعیت و فرهنگ بالاترى در مقایسه با مشرکان داشتند و نزد آنان از جایگاه علمى ویژهاى برخوردار بودند. مشرکان براى فهم بسیارى از مسائل، از جمله مسائل مربوط به خلقت، تاریخ ملّتهاى گذشته و… به آنان مراجعه مىکردند.
4⃣ مراجعه اعراب به اهلکتاب، بعد از ظهور #اسلام و پذیرش آیین جدید ادامه یافت و آنان براى فهم برخى ناشناختهها، اهلکتاب را بر دیگران ترجیح مىدادند، تا اینکه پیامبراکرم صلىاللهعلیهوآله بهطور صریح مسلمانان را از مراجعه به آنان منع کرد؛ ولى با وجود نهى صریح پیامبر، گروهى از مسلمانان براى دستیابى به مطالبى که به گمان آنان در معارف اسلامى وجود نداشت، به اهلکتاب مراجعه مىکردند.
5⃣ نو مسلمانانِ اهلکتاب که در عهد صحابه، اسلام را پذیرفته بودند، از عوامل دیگر ورود #اسرائیلیات به فرهنگ اسلامى بودند. اینان با #تظاهر به اسلام و سوء استفاده از اعتماد برخى صحابه، #خرافات فراوانى را وارد حوزه فرهنگ اسلامى کردند.
📖 متن کامل در لینک زیر:
👉 yon.ir/SGoM
✅ به کانال اندیشکده مطالعات یهود بپیوندید:
👉 @jscenter
💠💠 اسرائيليات (2)
✡ روایات و داستانهاى وارد شده از منابع یهود به فرهنگ اسلامى
✅ زمینههاى گسترش اسرائیلیات
1⃣ ضعف فرهنگى عرب
مردم جزیرةالعرب از نظر فرهنگ و دانش در سطح بسیار پایینى قرارداشتند، بهطورى که افراد با سواد میان آنان کمتر یافت مىشد، بدین سبب همواره در برابر اهل کتاب که موقعیّت علمى و اجتماعى برترى داشتند، خاضع و تسلیم اندیشهها و افکار آنان بودند.
2⃣ کینه و دشمنى شدید یهود
یهودیان كه از اسلام و مسلمانان کینه بسیار شدیدى در دل داشتند، چون از طریق مقابله نظامى و همدستى با مشرکان نتوانستند به اهداف خود دست یابند، از درِ حیله و تزویر وارد شده، با پذیرش اسلام و تظاهر به آن و جلب اعتماد برخى مسلمانان، عقاید خرافى فراوانى را وارد فرهنگ اسلامى کردند.
3⃣ ایجاز و گزیدهگویى قرآن
قرآنکریم فقط به ذکر آنچه با هدف و مقصود کلام ارتباط داشته، بسنده کرده و به جزئیّات داستانها کمتر پرداخته است. این امر، گروهى از صحابه را بر آن داشت تا براى به دست آوردن جزئیات، به اهلکتاب که این داستانها در کتابهایشان با تفصیل بیشترى آمده است، مراجعه کنند.
4⃣ قصّهسرایان و همراهى دستگاه خلافت با آنان
علاقه وافر به شنیدن داستانهاى ملّتهاى گذشته باعث شد داستانپردازى در صدر اسلام گسترش یابد. اینان با اهداف گوناگون، از جمله کسب مقام، شهرت، مال، بد نام کردن اسلام و فاسد کردن عقاید مسلمانان، داستانهاى خرافى فراوانى را ساخته و آنها را وارد فرهنگ اسلامى مىکردند.
5⃣ ممنوعیّت نگارش حدیث
ممنوعیّت نگارش حدیث پیامبر که در صدر اسلام پدید آمد و تا یک قرن بعد ادامه یافت، زمینه مناسبى را براى بدعتهاى یهودى پدید آورد تا اینان احادیث فراوانى را جعل کنند و آن را به پیامبران الهى از جمله پیامبر اسلام نسبت دهند.
6⃣ مسامحه در نقل و بررسى روایات
از دیگر زمینههاى نشر و گسترش اسرائیلیات، تسامح مفسّران و راویان حدیث است که بدون توجه به موثّق بودن راویان این احادیث و سازگار بودن مضمون این روایات با کتاب و سنّت و عقل، آنها را براى دیگران نقل یا در کتابهاى تفسیرى خود ثبت مىکردند.
✅ آثار و پیامدهاى اسرائیلیات
1⃣ آمیخته شدن تفسیر و حدیث صحیح اسلامى با خرافات
2⃣ فساد و انحراف در عقاید مسلمانان
3⃣ مشوّه کردن چهره اسلام
📖 متن کامل در لینک زیر:
👉 yon.ir/bx6H
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 اسرائيليات (3)
✡روایات و داستانهاى وارد شده از منابع یهود به فرهنگ اسلامى
🔴🔴 دلايل جواز مراجعه به یهود
1⃣ دلايل قرآنی
🔸قرآن پیامبر و مسلمانان را به مراجعه به #اهل_کتاب دعوت کرده است: «فَاِنکُنتَ فى شَکّ مِمّا اَنزَلنا اِلَیکَ فَسئلِ الَّذینَ یَقرَءونَ الکِتابَ مِن قَبلِکَ لَقَد جاءَکَ الحَقُّ مِن رَبِّکَ فَلا تَکونَنَّ مِنَ المُمتَرین». (یونس:94) در آیهاى دیگر به مسلمانان مىگوید: از اهل ذکر که همان اهلکتاب هستند، بپرسید: «فَسألوا اَهلَ الذِّکرِ اِن کُنتُم لاتَعلَمون». (نحل:43) و در آیهی 45 سوره زخرف مىگوید: «وسأل مَن اَرسَلنا مِن قَبلِکَ مِن رُسُلِنا…». مقصود از کسانى که باید از آنان پرسیده شود امّتهاى گذشته و عالمان دینى آنان هستند. در آیاتى نیز به صراحت، پرسش از بنیاسرائیل به میان آمده است: «فَسأل بَنى اِسرائیلَ» (اسراء:101 و نیز بقره:211)
2⃣ دليل روایی
🔸اهل سنت روایتى از پیامبراکرم نقل کردهاند که فرمودند: «حدثوا عن #بنی_اسرائیل و لا حرج : از بنىاسرائیل روایت کنید و مانعى ندارد».
3⃣ دليل سیره
🔸از اینکه برخى صحابه از جمله #ابوهریره و ابنعبّاس به اهلکتاب تازه مسلمان مراجعه مىکردند و در برخى از مسائل قرآنى از آنان مىپرسیدند و عبداللّه بن عمرو بن عاص در جنگ یرموک به دو بار شتر از کتب #یهود دست یافت و از آنها روایت نقل کرد، مىتوان جواز مراجعه به اهلکتاب را بهدست آورد.
🔵🔵 پاسخ به دلايل جواز مراجعه به یهود
1⃣ پاسخ به آیات
🔹مخاطب آیات مورد استناد، کافران و منافقانى هستند که در رسالت پیامبر شک دارند. دلیل این امر، صدر و ذیل آیه 94 سوره یونس است: «فَاِن کُنتَ فى شَکّ مِمّا اَنزَلنا اِلَیکَ … فَلا تَکونَنَّ مِنَ المُمتَرین». چنانکه مخاطب در آیات «فَسألوا اَهلَ الذِّکرِ اِن کُنتُم لاتَعلَمون * بِالبَیِّناتِ…» نیز ارشاد به اصل عقلایى رجوع بهکارشناسان و اهل خبره است و بر جواز رجوع به فرد یا گروهى خاص دلالت ندارد.
🔹بر فرض دلالت داشتن این آیات، در مقابل آنها آیاتى هست که اهل کتاب، به ویژه عالمان آنان را اهل تزویر، مکر و #تحریف کتابهاى آسمانى معرّفى کرده است: (بقره:75) در آیهاى دیگر آنان را کسانى دانسته که مطالبى را از جانب خود نوشته و براى دستیابى به متاع دنیا آن را میان مردم منتشر مىکنند: (بقره:79) بر همین اساس، قرآن در آیاتى دیگر به صراحت مسلمانان را از مراجعه و پرسش از آنان درباره تاریخ گذشتگان منع کرده است: (کهف:22)
2⃣ پاسخ به روایت
🔹حدیث «حدثوا عن بنیإسرائیل و لاحرج» نیز کنایه از این است که شما در بیان زشتیها و فضاحتهاى اهلکتاب در وسعت هستید و هرچه درباره آنان بگویید خلاف واقع نخواهد بود، زیرا رسوایى و پلیدى این قوم گستردهتر از آن است که در مورد آنان احتمال داده مىشود. مؤیّد این مسأله روایت دیگرى است که پیامبر فرمودند: «تحدثوا عن بنیاسرائیل و لا حرج فإنکم لاتحدثون بشىء الاّ و قد کان فیهم أعجب : درباره بنىاسرائیل سخن بگویید و ایرادى ندارد، زیرا شما هیچ مطلبى درباره آنان نقل نمىکنید جز اینکه شگفتانگیزتر از آن میان آنان وجود دارد».
🔹افزون بر این، روایات متعدّدى در منع از مراجعه به اهلکتاب وارد شده است؛ از جمله در روایتى نقل شده که پیامبر پس از مشاهده نسخهاى از #تورات در دست #عمر بهشدّت خشمناک شد و مسلمانان را از پرسش از اهلکتاب منع کرد. سپس فرمود: اگر موسى علیه السلام نیز اکنون زنده بود براى او پیروى جز از دین من جایز نبود. در روایتى دیگر، حضرت در برابر قرائت مطالبى از اهلکتاب بهوسیله #عمر فرمود: من برانگیخته شدم، درحالىکه آغازکننده و پایاندهنده بودم. به من کلمات مفید و بىشمار داده شده است. مبادا سخنان اهلکتاب شما را سرگرم سازد.
3⃣ پاسخ به ادعای وجود سیره
🔹در پاسخ به دلیل عمل صحابه، باید گفت عالمان از صحابه از مراجعه به اهلکتاب خوددارى مىکردند، زیرا آنان با وجود شخص پیامبر که منبع علوم اوّل و آخر بود و امیرمؤمنان که دروازه علم حضرت به شمار مىرفت، نیازى به مراجعه به اهلکتاب و ابى بن کعب و امثال او نداشتند.
📖 متن کامل در لینک زیر:
👉 yon.ir/VJr9
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 اسرائیلیات (4)
✡ روایات و داستانهاى وارد شده از منابع یهود به فرهنگ اسلامى
🔴 معروفترین چهرههاى پدیدآورنده #اسرائیلیات
افرادى که روایات اسرائیلى را پدید آورده یا به نشر و گسترش آن کمک کردهاند، فراواناند؛ امّا برخى در این زمینه، بیشترین نقش را ایفا کردهاند، بهگونهاى که بیشتر روایات و افسانههاى اسرائیلى موجود در کتابهاى تفسیر، حدیث و تاریخ اسلامى به این گروه ختم مىشود. این عدّه را بشناسيم و از روايات آنها احتراز كنيم:
1⃣ عبدالله بن سلام
از عالمان #یهود و از قبیله خزرج است. او از کسانى بود که احادیث فراوانى را جعل کرد تا نظر عوام را به خود متوجه، و جایگاهش را میان آنان رفیع سازد. از وى روایت شده که پیامبر به او اجازه داده یک شب قرآن و یک شب #تورات بخواند!!
2⃣ کعب الاحبار
از دانشمندان بزرگ #یهود در یمن بود. صحابه از جمله عمر در آغاز براى اطّلاع از برخى معلومات به او مراجعه مىکردند؛ امّا پس از مدّتى بر اثر نقل روایات دروغ به سخنان او با دیده تردید نگریسته، او را تکذیب کردند. این #یهودى به ظاهر مسلمان، توانست به کمک برخى صحابه از جمله ابوهریره که بیشترین نقش را در نقل و گسترش روایات کعب برعهده داشت، خرافات و داستانهاى دروغ و جعلى فراوانى را وارد معارف دینى مسلمانان کند.
3⃣ تمیم بن اوس الدارى
او نخستین کسى است که داستانسرایى را در مسجد رواج داد و حتّى به اتفاق روایات، نخستین قصّهگو در اسلام است. وى از خلیفه دوم اجازه قصّهگویى خواست. #عمر ابتدا ممانعت کرد. سپس به او اجازه داد تا پیش از نمازجمعه مردم را موعظه کند.
4⃣ وهب بن منبّه
از دانشمندان بزرگ #اهل_کتاب در یمن بود. محمد رشیدرضا درباره او و کعبالاحبار مىنویسد: هیچ خرافهاى در کتابهاى تفسیرى و تاریخى درباره آفرینش موجودات، پیامبران، امّتهاى آنان و رستاخیز، به کتابهاى تفسیر و تاریخ اسلامى راهنیافت، جز آنکه این دو در آن نقش داشتند.
5⃣ محمد بن کعب القرظى
پدر وى از اسیران #بنی_قریظه و از فرزندان #کاهنان_یهود بود. در مساجد به قصّهگویى مىپرداخت و افسانههایى را از کتابهاى پیشینیان نقل مىکرد و سرانجام درحالىکه در مسجد مشغول قصّهگویى بود، سقف مسجد فرو ریخت و به همراه گروهى دیگر جانسپرد.
6⃣ عبدالله بن عمرو بن عاص
او نخستین کسى بود که پس از وفات پیامبر، به نشر #اسرائیلیات پرداخت. در جنگ یرموک به دو بار شتر از #کتب_یهود دست یافت [!!!] و از آن، مطالب و داستانهایى نقل مىکرد.
7⃣ ابوهریره
وى نخستین راوى است که در اسلام مورد اتّهام قرار گرفت و بسیارى از اصحاب از جمله عمر، عثمان، عایشه او را به دروغگویى متّهم کردند و على علیهالسلام او را دروغگوترین مردم دانست.
8⃣ ابن جریج
اصل وى رومى، و پیش از اسلام نصرانى مذهب بود. ذهبى وى را یکى از قطبهاى نشر #اسرائیلیات میداند.
📖 متن کامل در لینک زیر:
👉 yon.ir/UklB
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 نحوهی برخورد تفاسیر مختلف با اسرائیلیات
🔵 با آغاز عصر تدوین تفسیر، #اسرائیلیات فراوانى که وارد حوزه فرهنگ اسلامى شده بود، به #تفاسیر نیز راه یافت. مجموع تفاسیر تدوین شده را مىتوان به لحاظ نقل و عدم نقل اسرائیلیات، کیفیّت نقل و نیز نقد این روایات به چند دسته تقسیم کرد:
1⃣ تفاسیرى که اسرائیلیات فراوانى را بدون سند و بدون اینکه به نقد یا ردّ آنها بپردازند، آوردهاند؛ مانند تفسیر مقاتل بن سلیمان، و الدر المنثور سیوطى.
2⃣ تفاسیرى که اسرائیلیات را با سند ذکر کرده و جز در مواردى اندک، به نقد آن نپرداختهاند؛ مانند جامع البیان طبرى.
3⃣ تفاسیرى که اسرائیلیات را با سند ذکر کرده و در بیشتر موارد به نقد و بررسى آنها پرداختهاند؛ مانند تفسیر القرآن العظیم ابنکثیر.
4⃣ تفاسیرى که اسرائیلیات را بدون سند نقل کرده و بیشتر به نقد آن پرداختهاند؛ مانند مجمع البیان فى تفسیر القرآن طبرسى و روضالجنان و روحالجنان ابوالفتوح رازى.
5⃣ تفاسیرى که ضمن حمله شدید به اسرائیلیات و ناقلان آنها، خود در مواردى گرفتار این روایات شده و بدون نقد آنها را در تفاسیر خود آوردهاند؛ مانند الجامع لاحکام القرآن قرطبى و روحالمعانى فى تفسیر القرآن آلوسى.
6⃣ تفاسیرى که از نقل اسرائیلیات احتراز و جز در موارد اندک همراه با نقد و ردّ آنها، از ذکر این روایات خوددارى کردهاند؛ مانند المیزان فى تفسیر القرآن علامه طباطبایى که گاهى اسرائیلیات را با سند یا بدون سند و با ذکر منبع نقل کرده؛ امّا با معیارهاى عرضه بر قرآن، سنّت و عقل به نقد این روایات مىپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ امنیت اسرائیل یا رضایت سرمایهداران صهیونیست؟
1⃣ بر روی این نکته تأکید داریم که: تصور عمومی مبتنی بر «اداره شدن آمریکا توسط اسرائیل» و «فرمانبرداری دولتمردان آمریکا از حاکمان اسرائیل»، دقیق و مبتنی بر واقعیت نیست.
2⃣ در واقع هر دو گروه حاکمان اسرائیل و آمریکا گوش به فرمان حلقهای از سرمایهداران صهیونیست هستند که توسط آنها انتخاب شده و تنها در مقابل آنان پاسخگو هستند.
3⃣ برای این حلقهی صهیونیست، نه آمریکا ارزشی دارد و نه اسرائیل تقدّسی! آمریکا و اسرائیل تا زمانی وجود دارند که وجودشان برای این شبکه ضرورت داشته باشد. لذا اگر زمانی نفع این شبکهی جهانی در نابودی هریک از این دو کشور باشد، خود اقدام به نابودی آنها خواهد کرد!
4⃣ در همین راستا، مقام معظم رهبری مدظلهالعالی، در دیدار 2 سال قبل خود با بسیجیان به همین مطلب اشاره فرمودند که توجه شما را به اين قسمت بیانات ایشان جلب میکنیم:
🔸 …امّا اینکه حالا شما میگویید امنیت اسرائیل باید حفظ بشود، من میگویم این حرف هم حرف صادقانهاى نیست. براى دولتمردان و دولتزنانِ آمریکا، امنیت اسرائیل مسئلهى اصلى نیست، مسئلهى اصلى چیز دیگرى است. مسئلهى اصلى براى این حضرات، راضى نگهداشتن شبکهى سرمایهداران صهیونیست است که رگِ حیات اینها را در دست گرفتهاند.
🔸 مسئلهى آنها این است؛ والّا اسرائیل باشد یا نباشد، چه اهمیتى براى اینها دارد؟ آنچه برایشان مهم است این است که رگِ حیاتشان را دادهاند به دستِ شبکهى سرمایهداران صهیونیست؛ آنهایى که هم به اینها رشوه میدهند، هم اینها را تهدید میکنند؛ رشوه میدهند – رشوهى پولى، پول به آنها میدهند – [آنها هم] پول میگیرند؛ رشوهى مقامى و وعدهى مقام میدهند و اگر با آنها که نبض اقتصاد آمریکا را در دست دارند ساخت و پاخت نکنند، از رسیدن به مقامات عالى – مثل ریاست جمهورى، مثل وزارت و مانند اینها – خبرى نیست؛ مسئله برایشان این است.
🔸 تهدید هم میکنند؛ اگرچنانچه اینها بر خلاف میل آن شبکهى خطرناک عمل بکنند تهدیدشان میکنند، یا تهدید میکنند به اینکه شما را وادار میکنیم به استعفا، یا براى شما رسوایى درست میکنیم! که اینها را در زندگى آمریکایى در این چند سال دیدهاید؛ یکى را متهم میکنند، یکى را بدنام میکنند، براى یکى ماجراى فساد جنسى درست میکنند، یکى را وادار به استعفا میکنند، یکى را هم ترور میکنند؛ از این رؤسا و بزرگان، کسانى را ترور هم کردند؛ دست آنها باز است!
🔸 شما از این میترسید، شما ملاحظهى اینرا میکنید؛ مسئلهى امنیت اسرائیل نیست، مسئلهى امنیت خودتان است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 ویژگیهای قوم یهود (1) دین ستیزی
✡ بارزترین ویژگی بنیاسرائیل، دین ستیزی یا همان دشمنی با خدای متعال و مظاهر شریعت آسمانی است، که البتّه این مطلب از زاویههای مختلف قابل بررسی میباشد؛ از توهین و نسبت ناروا به خدا تا تهمت، بهتان، تکذیب و حتّی قتل انبیای الهی و بالأخره تمرّد و سرپیچی از فرامین پروردگار را میتوان از مصادیق صریح و آشکار این مخالفت با مذهب و دینگریزی بر شمرد که تنها به چند نمونه از موارد متعدّد آن اشاره میشود:
1⃣ گستاخی، تنزّل، تحقیر و گستاخی به ذات باری تعالی
🔸آنگاه خداوند مثل کسی که خوابیده بود، بیدار شد، مثل جبّاری که از شراب میخروشد. (مزامیر/65-78)
2⃣ افترا و نسبت ناروا به پروردگار
🔸و خداوند پشیمان شد که انسان را بر زمین ساخته بود و در دل خود محزون گشت. (پیدایش/6-6)
🔸در روز هفتم، خدا از همه کار خود که ساخته بود، فارغ شد و در روز هفتم از همه کار خود که ساخته بود، آرامی گرفت. پس خدا روز هفتم را مبارک خواند و آن را تقدیس نمود؛ زیرا که در آن آرام گرفت. (پیدایش/2-2و3)
🔸و خداوند خدا گفت: همانا انسان مثل یکی از ما شده است که عارف نیک و بد گردیده، اینک مبادا دست خود را دراز کند و از درخت حیات نیز گرفته و بخورد و تا به ابد زنده بماند. (پیدایش/3-22)
🔹با اندکی دقّت ملاحظه میشود که از بدو خلقت انسان نوعی جدا انگاری و تفکیک بین دین و دانش ایجاد شده است؛ به این معنا که انسان یا باید مطیع خدا و بندهی مؤمن باشد؛ امّا بدون معرفت و دانایی، یا اینکه دانا باشد؛ بدون ایمان (بعدها و در گذر زمان این طرز تلقّی تحریف شده، مبنای تفکّرات غلط تقابل دین و علم و همچنین نظریات سکولاریستی و جدایی دین از سیاست راهم فراهم کرد).
3⃣ نسبت دادن اعمال منافی عفّت و توهین به انبیای الهی است
🔸خواهر بزرگ به کوچک گفت: پدر ما [لوط] پیر شده و مردی بر روی زمین نیست که بر حسب عادت کلّ جهان، به ما در آید. بیا تا پدر خود را شراب بنوشانیم و با او هم بستر شویم، تا نسلی از پدر خود نگاهداریم… پس هر دو دختر لوط از پدر خود حامله شدند. (پیدایش/19-31تا36)
🔸و خداوند مرا گفت: بار دیگر برو و زنی را که محبوبهی شوهر خود و زانیه میباشد، دوست بدار، چنانکه خداوند بنیاسرائیل را دوست میدارد. (هوشع/3-1)
🔸هم کاهن و هم نبیّ از مسکرات گمراه شدهاند و از شراب بلعیده گردیدهاند. (اشعیا/28-7)
🔸یا اینکه، انبیا به دروغ ادّعای نبوّت میکنند و کاهنان به واسطهی ایشان حکمرانی مینمایند… (ارمیا/5-31)
4⃣ سرپیچی از فرامین باری تعالی
🔸خداوند به موسی گفت: روانه شده، به زیر برو، زیرا که این قوم تو که از زمین «مصر» بیرون آوردهای، فاسد شدهاند و به زودی از آن طریقی که بدیشان امر فرمودهام، انحراف ورزیده، گوسالهی ریخته شده برای خویشتن ساختهاند و نزد آن سجده کرده و قربانی گذرانیده، میگویند که ای اسرائیل این خدایان تو میباشند که تو را از زمین بیرون آوردهاند و خداوند به موسی گفت: این قوم را دیدهام واینک قوم گردنکش میباشند. (خروج/32-7تا9)
🔹این تغییر رویّه از یکتاپرستی به بتپرستی در شرایطی صورت گرفت که، خدای متعال قوم بنیاسرائیل را از ظلم و ستم فراعنهی «مصر» نجات داد. حال به جای قدردانی و سپاس به درگاه خدا، به شرک و گوساله پرستی روی آوردهاند.
🔸شما از ایّام پدران خود از فرایض من تجاوز نموده، آنها را نگاه نداشتهاید. امّا یهوه صبایوت میگوید: به سوی من بازگشت نمایید و من به سوی شما بازگشت خواهم کرد، امّا شما میگویید به چه چیز بازگشت نماییم. (ملاکی/3-7)
🔹بنابراین تعدّی و تجاوز نسبت به دستورات دین، در قوم یهود ریشهدار و دارای سابقهی طولانی بوده است.
🔹علّامه طباطبایی نیز در «المیزان» اشاره میکند:
بنیاسرائیل در پذیرفتن توحید لجوجترین امّتها بودند و از هر امّت دیگر بیشتر با آن دشمنی میکردند. (ج1 ص387)
🔹شاید بتوان گفت: هدف اصلی این همه دشمنی با خدا، درحقیقت شرکورزی و انکار ذات باری تعالی است. امّا از آنجا که علی الظّاهر به یک نیروی فرابشری به نام یهوه (خدا) معتقد هستند، دائماً سعی میکنند یا خود را در حدّ خدا بالا ببرند و از جانب او دستور صادر کنند یا اینکه خدای متعال را در حدّ موجودات مادّی و زمینی تنزّل بدهند.
📚 منبع: رکنی، سیّد محمّد باقر، (1389)، اخلاق یهودی وتمدّن غربی، تهران: هلال، چاپ دوم.
📖 متن کامل مقاله در لینک زیر:
👉 goo.gl/H6S8Uy
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 ویژگیهای قوم یهود (2) قومیّتگرایی شدید
🔹تقویت احساس نژادپرستی (1) و ملیگرایی (2) از ویژگیهای قوم یهود است. مرحوم علّامه طباطبایی ذیل تفسیر آیات 49 تا 54 سورهی بقره، اشاره میکند که:
🔸بنیاسرائیل جامعهای بودند که قومیّت در آنها شدید بود، چون یک تن بودند. در نتیجه، اگر عملی از بعضی سر میزد همه بدان راضی میشدند. (3)
🔹لیون سیمون محقّق برجستهی یهودی نیز معتقد است:
🔸آیین یهود بر خلاف مسیحیّت به هیچ وجه رستگاری روح فرد را بشارت نمیدهد، همهی ایدهها و مفاهیم یهودیّت با هستی قوم یهود، گره خورده است. (4)
🔹یکی دیگر از چهرههای تاریخی صهیونیسم میگوید:
🔸هر یهودی، خواه ناخواه، به شدّت با کلّ ملّت یهود متّحد است و دین یهود بیش از هر چیز، وطن دوستی یهود است. (5)
🔹بنابراین از منظر یهودیان، قومگرایی افراطی و ملیگرایی به مثابهی دین آسمانی تلقّی شده است. درست بر خلاف «قرآن» که میفرماید:
«إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ (6) در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست.»
🔹این تعصّب شدید قومی به انسجام اجتماعی کاملاً محسوسی در جوامع یهودی -هر چند اندک هم باشند- انجامیده و این همبستگی اجتماعی دلیل اصلی بقای اجتماعی آنها حتّی در جوامع غیر یهودی در طول تاریخ بوده است. آنها در شهرها و نقاط مختلف جهان ارتباط تنگاتنگ خود را با همدیگر حفظ میکردند. هر کجا که چادرهای خود را بر پا میداشتند، ارتباطشان با امت اسرائیل و ارض موعود کماکان پا برجا بود.
🔴 پینوشتها:
1- راشیسم: باور اینکه فرقه های نژادی گروه های انسانی اهمّیت اساسی دارند… و میان ویژگی های نژادی و ارثی گروه های بشری و درجه ی هوشمندی و آفرینندگی فرهنگی آنها رابطه ی مستقیم وجود دارد. ر.ک: آشوری، داریوش، «دانشنامه ی سیاسی»، نشر مروارید، تهران، 1381، ص 321.
2- ناسیونالیسم: آگاهی به تعلق به ملّت، آگاهی ملّی اغلب پدید آورنده ی حسّ وفاداری و شور دل بستگی افراد به عناصر تشکیل دهنده ملّت (نژاد، زبان،…) و گاه موجب بزرگداشت مبالغه آمیز از آنها و اعتقاد به برتری این مظاهر ملّی بر دیگر ملّت ها می شود. آشوری، همان، ص 319.
3- ج 1، ص 353.
4- فورد، هنری، «یهود بین الملل»، علی آرش، مؤسسه فرهنگی پژوهشی ضیاء اندیشه، تهران، 1382، ص 70.
5- همان، ص 69.
6- حجرات، 13.
📚 منبع: رکنی، سیّد محمّد باقر، (1389)، اخلاق یهودی وتمدّن غربی، تهران: هلال، چاپ دوم.
📖 متن کامل مقاله در لینک زیر:
👉 goo.gl/H6S8Uy
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 ویژگیهای قوم یهود (3) خودبرتربینی
1⃣ خودپسندی و خود را بالاتر از دیگران دیدن از ویژگیهای بارز بنیاسرائیل بوده که منشأ رفتارهای سیاسی و اجتماعی خاصی در طول تاریخ، توسط ایشان شده است.
2⃣ نکتهی قابل توجّه اینکه، همین مردمی که به کلیهی مظاهر شریف الهی اهانت و دشمنی روا میدارند، آنجا که منافعشان ایجاب کند، احکام دین را منحصر به خود تلقّی کرده و خود را تافتهای جدا بافته در نظر گرفته و همین امر باعث شده که تنها دین خود را اصیل بدانند و با روحیهی دینستیزی خود، جهت تمرّد از دستورات الهی و بی احترامی به انبیا و شریعتهای پس از حضرت موسی (ع) نیز مستمسکی در دست داشته باشند.
3⃣ حتّی دین پژوهانی که با تسامح، ادیان مختلف را بررسی کردهاند نیز معتقدند، قوم بنیاسرائیل تأکید بیمورد راجع به ممتاز بودن خود مینمایند. (1)
4⃣ مسلّماً ریشهی توهّم برگزیده بودن یهود، از همان دخل و تصرفهای منفعتطلبانه در متون دینی ناشی میشود:
🔸و از این جهت که پدران تو را دوست داشته، ذریّت ایشان را بعد از ایشان برگزیده بود تا تو را به حضرت خود، با قوّت عظیم از مصر بیرون آورد. (2)
🔸… و ایشان قوم من خواهند بود و من خدای ایشان خواهم بود. (3)
🔸و به فرعون بگو: خداوند چنین میگوید: اسرائیل پسر من و نخست زادهی من است. (4)
5⃣ آنها حتّی با آن همه سابقهی ضدیّت با خدا و انواع شیطنتهای کفر آمیز، خود را فرزندان خدا دانسته و هدایت الهی را منحصر به خود میدانند!!
6⃣ طبق اعتقاد احبار و مفسران یهود، خدا یهود را به عنوان قوم برتر برگزیده و تمام ابنای بشر را بردگان ایشان قرار داده است. به همین علّت یهودیان مردم غیر یهود را جوییم [ گوییم ]؛ یعنی حیوانهایی به شکل بشر میخوانند. (5)
7⃣ برخی این اعتقاد افراطی قوم یهود به برگزیده بودن یا خود را تافتهی جدا بافته دانستن را به کتاب تلمود (6) نسبت میدهند. (7)
8⃣ نباید فراموش کرد که گردآوری و تدوین تلمود، تلاشی از سوی برخی علما و ربانیّون یهود بوده که در صدد حفظ وحدت و هویّت خود قوم پس از ویرانی معبد بودهاند و در این راستا ابتدا از اواخر قرن نخست میلادی به تهیهی فهرست کتابها و نوشتههای مقدّس اقدام نموده و سپس تدریجاً به تدوین احکام و هنجارهایی برای تضمین وحدت قومی و دینی دربارهی این دین دست زدند. (8)
9⃣ جالب است بدانیم که گروهی از یهودیان گرچه تلمود را بر گرفته از سخنان خاخامهای یهودی میدانند، امّا شأن و منزلتی والا برای آن قائلند، بدان حد که معتقدند خدا در هر مشکلی که قابل حل در آسمان نباشد، با خاخامها مشورت میکند! و هر آن کس که با شریعت موسی مخالفت کند، گناهش بخشوده میشود، امّا آنکه با تلمود مخالفت کند، عقوبتش مرگ است. (9)
🔟 اهمیّت این موضوع مهم وقتی آشکار میشود که بدانیم خیلی از قوانین و پروتکلهای رسمی صهیونیسم در دوران معاصر، تفاسیر جدید خاخامهای یهودی [مشاوران خدا!!] از منابعی مانند تلمود است.
1⃣1⃣ البتّه وقتی که طبق تصریح تلمود: "تفاوت میان یهودی و غیر یهودی همان قدر است که میان انسان و حیوان فرق وجود دارد." (10) آیا نمیتوان با قرائت جدیدتری! از متون دینی، مجوّز نسلکشی حیوانات توسط تنها گروه انسانها یا همان قوم برتر را صادر کرد؟!
2⃣1⃣ اسرائیل شاهاک، اندیشمند یهودی و از مخالفان سرسخت صهیونیسم جهانی در کتاب خود «تاریخ یهود – مذهب یهود»، توجیهات خاخامهای مبلّغ «تلمود»، را دربارهی قتل و نژادکشی غیر یهودیان، به خوبی توضیح داده است. (11)
🔴 پینوشتها:
1- هیوم، رابرت ارنست، «ادیان زنده جهان»، عبدالرحیم گواهی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1378، ص304.
2- تثنیه / 4-37.
3- حزقیال/ 11-20.
4- خروج / 4-22.
5- مغنیه، محمّد جواد، «اسرائیلیات القران»، دارالجواد، بیروت، 1400، ص16.
6- برای تلمود ر.ک: اشتاین سالتز، آوین، «سیری در تلمود»، باقر طالبی دارابی، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، 1383، ص31.
7- خان، ظفر الاسلام، «نقد و نگرشی بر تلمود»، محمّد رضا رحمتی، مرکز مطالعات وتحقیقات اسلامی، 1369، ص132.
8- کلباسی اشتری، حسین، «مدخلی بر تبار شناسی کتاب مقدّس»، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1384، ص222.
9- محمّد قاسمی، حمید، همان، ص20.
10- «تلمود، سهندرین» /2-58 به نقل از: محمّد قاسمی، حمید، همان، ص37
11- شاهاک، اسرائیل، «تاریخ یهود – مذهب یهود»، مجید شریف، نشر چاپخش، 1376، صص204-119.
📚 منبع: رکنی، سیّد محمّد باقر، (1389)، اخلاق یهودی و تمدّن غربی، تهران: هلال، چاپ دوم.
📖 متن کامل مقاله در لینک زیر:
👉 goo.gl/H6S8Uy
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ داوود آلیانس در راه تهران!
1⃣ سال گذشته برخی اخبار از تلاش یکی از نزدیکان حاشیهساز یک مقام ارشد دولتی برای ارتباط با #داوود_آلیانس و باز کردن پای او به مناسبات داخلی اقتصادی شنیده شد. اما طی ماههای گذشته نیز برخی لابیهای اقتصادی ایرانی دیدارهایی با داوود آلیانس داشتهاند و گویا مقرر شده همکاریهایی بین مجموعه اقتصادی او و برخی طرفهای ایرانی در زمینه صادرات و واردات انجام شود. اما داوود آلیانس مهمان و شریک جدیدی که برخی میخواهند پایش را به ایران باز کنند کیست؟
2⃣ تابستان 94 بود که دوربین بیبیسی مهمان خانهی یک تاجر ایرانی الاصل صنعت نساجی انگلستان بود. #دیوید_آلیانس یک #یهودی کاشانی بود که دهه بیست شمسی از ایران به انگلستان رفته بود، فعالیتش را از شهر منچستر آغاز کرده بود و حالا که جلوی دوربین رسانه ملکه نشسته بود؛ صنایع نساجی کوتز ویلا متعلق به او در بریتانیا و چند نقطه دیگر جهان، بیش از 75 هزار کارگر داشت. روزنامه ساندی تایمز در سال 2012 داوود آلیانس را صد و نود و هشتمین ثروتمند انگلیس معرفی کرد.
3⃣ آلیانس بیش و پیش از آنکه یک فعال موفق اقتصادی باشد؛ یک فعال #امنیتی سرویسهای غربی است. در سالهای قبل از انقلاب به خاطر لابی ایرانیان یهودی در ارتش؛ ارتش شاهنشاهی یکی از مشتریان ثابت تولیدات نساجی آلیانس بود. یهودی بودن آلیانس و سرمایهدار بودنش باعث شد نزد #موساد و سایر سرویسهای غربی نیز اعتبار و وجهه داشته باشد و در مواقع لازم کارهایش را با آنها جلو ببرد. هم پول و سرمایهی او به کار اسرائیلی میآمد و هم لابیهای اسرائیلی به کار آلیانس میآمدند.
4⃣ آلیانس که هم مثل تمامی مدافعان سلطنت از انقلاب اسلامی ناراحت بود؛ هم برای رجال زمان #پهلوی شناخته شده بود و هم با سرویسهای خارجی ارتباط خوبی داشت به حلقه وصل اپوزیسیون و ضدانقلاب تبدیل شد. آرشیو ملی بریتانیا اواخر دسامبر2010- زمستان89- بخشی از سندهای دیپلماتیک مربوط به 30 سال پیش خود را از حالت سری خارج کرد که بخشی از آنها درباره سلطنتطلبان فراری بود. نام داوود آلیانس به عنوان «شریک منچستری بختیار» که دیدارهای متعددی با مقامات انگلیسی برای قانع کردنشان برای حمایت از #بختیار داشته به چشم میخورد.
5⃣ آلیانس مدیریت و عضویت در برخی از اتاق فکرهای صهیونیستی از جمله موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، بنیاد قرن آینده، مرکز بهبود اقتصادی و اجتماعی اسرائیل، بنیاد دموکراتهای لیبرال دوست اسرائیل را نیز بر عهده دارد. مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه تل آویو هم به پاس خدمات و کمکهای آلیانس به نام او نامگذاری شده است. در این مرکز زبان فارسی به نیروهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی آموزش داده میشود.
📖 متن کامل بههمراه عکس:
👉 yon.ir/Y7yd
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ دریافت دیانای برای نجات سرطانیها یا کشتن اقوام؟
✍ یادداشتی از پروفسور وین مدسن
1⃣ سال ۱۹۹۷ #ویلیام_کوهن وزیر وقت دفاع آمریکا برای نخستین بار، این ایده را مطرح کرد که برخی دولتها درصدد دستیابی به #سلاحهای_ژنتیک برای زدن ضربات اساسی به دشمنانشان هستند. احتمالاً منظور کوهن، #اسرائیل بود. سال ۱۹۹۸ چندین منبع جریان اصلی گزارش کردند اسرائیل در حال تولید یک #بمب_ژنتیک است که به طور خاص #اعراب را هدف قرار خواهد داد.
2⃣ اسرائیل از کار مشترک روی پروژه تسلیحات قومی – نژادیای که به صورت محرمانه با نظام #آپارتاید آفریقای جنوبی انجام گرفت، بهرهبرداری کرده است. پروژه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی موسوم به #پروژه_کاست (Project Coast) بود که برای تولید #تسلیحات_ژنتیک انجام گرفته بود. این تسلیحات، #سیاه_پوستان را هدف قرار میداد و از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۳ یعنی سال سرنگونی رژیم آپارتاید ادامه داشت.
3⃣ تا قبل از انتشار کتابی در سال ۲۰۰۴ تحت عنوان «نژاد؛ حقیقت تفاوت بشریت» توسط #وینسنت_ساریچ و #فرانک_میل کمتر چیزی درباره تهدید #بمب_ژنتیک به گوش خورده بود. در این کتاب این فرضیه مطرح شده بود که پروژه #ژنوم_انسان از سوی برخی دولتهای توسعهیافته و در حال توسعه تأمین بودجه شده است؛ برای اینکه یک #سلاح_ژنتیکی به وجود آورند.
4⃣ سال ۲۰۰۵ #ژاک_فورستر معاون رئیس کمیته بینالمللی صلیب سرخ اینگونه نوشت: «پتانسیل هدف قراردادن یک قوم و نژاد با استفاده از یک #عامل_بیولوژیک احتمالا دور از دسترس نیست. این سناریوها محصول تصورات انجمن بینالمللی صلیب سرخ نیست؛ بلکه تعداد پرشماری از کارشناسان دولتی و مستقل چنین سناریویی را مطرح کردند».
5⃣ نشریه آتلانتیک مقالهای را درباره #سلاحهای_بیوژنتیک منتشر کرد که در صورت استفاده از این سلاحها، برخی توالیهای #دی_ان_ای انسانها هدف قرار داده شده و منجر به مرگ آنها میشود. این سلاحها با توجه به #ژنوم انسانهای جوامع مختلف تولید شده و هر یک مخصوص یک نژاد و کشور خاص است.
6⃣ به این ترتیب صنعت پرسود و منفعتی برای مالکان مؤسسات پوششی تولید تسلیحات که در ظاهر در قالب پژوهشکدههای پزشکی ـ آزمایشگاهی ـ تحقیقاتی فعالیت میکنند و وانمود میکنند انساندوستانه (!) در پی تولید داروهای مداوای امراض صعبالعلاج هستند، به وجود آمد. آنها مردم عادی را تشویق میکنند نمونههایی از دیانای خود را با استفاده از یک گوشپاککن که آن را در دهانشان میچرخانند، به مؤسساتی بفرستند که قادرند با استفاده از آنها داروهای امراض سخت را سهلتر و سریعتر تولید کنند.
7⃣ همچنین برخی از این مؤسسات برای ترغیب بیشتر افراد به ارسال نمونه دیانایشان برای آنها، به کسانی که این کار را کنند وعده میدهند با انجام آزمایشهایی روی دیانایشان به آنها میگویند در آینده احتمالاً به چه بیماریهایی گرفتار خواهند شد. نکته جالب آن است که یکی از بزرگترین و مطرحترین این مؤسسات تحقیقاتی و در حقیقت تسلیحاتی در #تل_آویو است. کاملاً اتفاقی!!!
📖 متن مقاله در سايت انديشكده:
👉 yon.ir/5SZ2
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 طلاق زنان بهخاطر بلند حرف زدن!
✡ تحقیقی پیرامون حجاب در قوم یهود
1⃣ در ایران و در بین #یهود و مللی که از فکر یهود پیروی میکردند، #حجاب به مراتب شدیدتر از آنچه #اسلام میخواست وجود داشت. در بین این ملتها وجه و کفّین (= صورت و کف دستها) هم پوشیده میشد. حتی در بعضی از ملتها سخن از پوشیدن زن و چهره زن نبود، بلکه سخن از قایم کردن زن بود و این فکر را به صورت یک عادتِ سفت و سخت درآورده بودند.
2⃣ زنی که از اجرای قوانین دینی یهود سرپیچی میکند، برای مثال، با هر مردی از روی سبکسری به گفتوگو میپردازد، زنی که در حضور شوهر خود، به والدین او دشنام میدهد و در خانه با شوهر خود به صدای بلند درباره امور زناشویی صحبت میکند و همسایگانِ او میشنوند که چه میگوید، شوهر حق دارد او را بدون پرداخت مبلغ مهریه #طلاق دهد.
3⃣ ویل دورانت مینویسد: اگر زنی به نقض قانون یهود میپرداخت، چنانکه مثلاً بی آنکه چیزی بر سر داشت به میان مردم میرفت، و یا در شارع عام نخ میرشت، یا بر هر سنخی از مردان، درد دل میکرد، یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانهاش تکلّم مینمود، همسایگانش میتوانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت، مرد حق داشت بدون پرداخت مهریهای او را #طلاق دهد.
4⃣ یکی از علماء معاصر یهود در کتاب خود در بخش #حجاب_زنان به طور مفصل در باب کیفیت پوشش و حجاب زنان بحث کرده که اهمّ آن از این قرار است:
🔸 لباس باید به حدی گشاد و آزاد باشد تا اندام بدن به هیچ عنوان در آن برجسته نگردد و کمربند بسته نشود.
🔸 آستینها باید تا مچ دست را بپوشانند.
🔸 گردن از طرفین تا شروع شیب کتف از پشت و در جلو تا بالای استخوان جناغ را بپوشاند (یعنی تمام دور گردن پوشانده شود)؛ حتی پاها باید پوشیده باشد و از پشت جوراب نباید پوست پا دیده شود و جورابهای عکسدار و با رنگهای تند ممنوع است.
🔸 پوشش سر باید تمام موی سر را بپوشاند و آرایشی که باعث جلب توجه دیگران گردد گناه بسیار بزرگی است.
📖 متن کامل بههمراه عکس و مستندات:
👉 yon.ir/13p6
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 یهودی کیست؟
✡ جستاری در تعریف رسمی اسرائیل از اصطلاح یهودی
1⃣ براساس تعریف رسمی از اصطلاح #یهودی ، اسرائیل منحصراً «متعلق» به اشخاصی است که صرفنظر از محل زندگیشان، توسط مقامات اسرائیل به عنوان یهودی شناخته شوند، ولاغیر. به عبارت دیگر #اسرائیل به شهروندان غیریهودیِ آن که رسماً از نظر طبقهی اجتماعی، شهروند درجهی دو شناخته شدهاند، تعلق ندارد، این عملاً بدین معناست که اگر اعضاء یک قبیلهی پروئی به #آیین_یهود درآیند و بر این اساس یهودی محسوب شوند، بلافاصله شهروند اسرائیل شناخته خواهند شد و تقریباً از 70 درصد اراضی ساحل غربی (معادل 92 درصد مساحت کل اسرائیل) که رسماً فقط به یهودیان اختصاص دارد، میتوانند استفاده کنند.
2⃣ طبق قوانین اسرائیل، یهودی کسی است که مادر، مادربزرگ، مادر مادربزرگ و جد مادری او پیرو آیین یهود باشند و یا اینکه به روش مورد قبول مقامات اسرائیل، به #یهودیت گرویده باشد، به شرطی که از دین یهود به آیین دیگری که موجب شود اسرائیل دیگر او را یهودی نداند، درنیامده باشد.
3⃣ در میان سه شرطی که تعیین میکند «چه کسی یهودی است؟» اولین شرط، تعریف قانون #تلمود از یهودی است که مورد قبول ارتدکسهای یهودی است. تلمود و قوانین شرع یهود بعد از تلمود نیز تغییر مذهب یک غیریهودی به یهودیت را به عنوان یک روش یهودیشدن به رسمیت میشناسند. مشروط بر اینکه این تغییر مذهب توسط ربّیهای مجاز و به «روشی صحیح» انجام شده باشد.
4⃣ این «شیوهی صحیح» در مورد #زنان مستلزم معاینهی آنان در حالت #عریان در هنگام غسل ماهانه توسط سه ربّی است. مراسمی که از فرط زشتی زبانزد خوانندگان مطبوعات عبری است و به همین دلیل در رسانههای انگلیسی زبان علیرغم علاقهی زیاد تعدادی از خوانندگان آنها معمولاً درج نمیشود.
📖 متن مقاله در سايت انديشكده:
👉 yon.ir/BqCr
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 دولت اسرائیل و تبعیض بر ضد غیریهودیان
✡ بررسی موردیِ حق اقامت، حق کار و حق برابری در اسرائیل
1⃣ تبعیض در حق اقامت
حدود 92 درصد از سرزمین غصبی #اسرائیل متعلق به دولت است و توسط «هیأت زمین اسرائیل» بر اساس مقررات وضع شده از سوی «صندوق ملی یهود» اداره میشود. صندوق ملی یهود، حق اقامت، حق اقدام به هر نوع تجارت و غالباً حق کار را برای #غیریهودیان صرفاً به خاطر آنکه #یهودی نیستند، به رسمیت نمیشناسد. در صورتی که یهودیان مجاز به اقامت، تجارت و کار در هر نقطهی اسرائیل میباشند!
2⃣ تبعیض در حق کار
نپذیرفتن حق کار به معنای این است که غیریهودیان در سرزمینهای تحت مسؤولیت هیأت زمین اسرائیل، برابر مقررات صندوق ملی یهود، رسماً حق کارکردن ندارند. بدون شک این مقررات همیشه یا غالباً به اجرا درنمیآیند اما به هرحال وجود دارند. اسرائیل همچنین #یهودیان ساکن سرزمین ملی را از اینکه بخشی از زمین خود را حتی برای مدتی کوتاه به اعراب اجاره دهند نیز اکیداً منع کرده و متخلفین را با جریمههای سنگین مجازات میکند، در حالی که برای غیریهودیان مانعی ندارد که زمین خود را به یهودیان اجاره بدهند.
3⃣ تبعیض در حق برابری در قبال قانون
شهروندان غیریهودی اسرائیل در برابر #قانون با دیگران یکسان نیستند. ابزار معمول اعمال تبعیض در هر زمان، کارت شناسایی افراد است که باید در همه اوقات همراهشان باشد. در کارتهای شناسایی، ملیّت فرد نوشته شده است که میتواند یهودی، عرب، دروزی و نظایر آن باشد.
📖 متن کامل مقاله در سايت انديشكده:
👉 yon.ir/187C
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 پشت پرده منزجرکننده برند D&G
✡ خرید از D&G یعنی حمایت از همجنسگرایی
🔴 کلمه «D» مخفف نام یک فرد ایتالیایی به نام Domenico Dolce و کلمه «G» مخفف نام یکی از طراحان مد در ایتالیا به نام Stefano Gabbana است، این دو مرد در جوانی به #همجنس_گرایی روی آورده و با هم #ازدواج میکنند! سپس شرکتی را در #طراحی_مد لباس، کیف، کفش، عطر و… به نام #دی_اند_جی تأسیس کردند، در واقع یکی از بزرگترین و مشهورترین برندهای لباس، کیف، کفش و… را با هدف جذب و حمایت از #همجنس_بازان با همین عنوان D&G تأسیس کردهاند.
🔴 #دومنیکو_دلچه و #استفانو_گابانا با حمایت #صهیونیست_ها کار طراحی لباس در صنعت #هالیوود را در بسیاری از موارد عهدهدار شدند، به طور مثال لباسهایی را برای مدونا، مونیکا بلوچی، ایزابل روسلینی، نیکول کیدمن، دمی مور و… طراحی کردند.
📖 متن کامل مقاله بههمراه عكس:
👉 yon.ir/viV3
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 آیا یمن سرزمین موعود یهود است؟
(بررسی یک نظریهی تاریخی مغفول پبرامون اورشلیم و سرزمین موعود)
1⃣ هنگامی که از جنوب #صنعا وارد پایتخت #یمن میشوید، این تابلو نگاهها را به خود جلب میکند: «به سرزمین امنیت و صلح» خوش آمدید. شهری که برخی تاریخشناسان بر این باورند، #اورشلیم واقعی که ذکر آن در #تورات یهود رفته است، همین جاست! در نزدیکی صنعا روستای #بیت_بوس قرار دارد که این اعتقاد وجود دارد که منظور از بیت بوس همان #یبوس است که در تورات ذکر آن رفته است.
2⃣ براساس این توصیف از تورات، منظور از کلمه #قدس کوه قدس یا همان «جبل قدس» است که امروزه شهرک و منطقهای روستایی قرار گرفته در استان #تعز در جنوب است که پایگاه جنبش ناصری یمن نیز شمرده میشود.
3⃣ #فاضل_الربیعی بر این باور است که زبان رسمی قوم #بنی_اسرائیل در اصل از لهجههای یمنی تشکیل شده و در این خصوص میگوید: زبان رسمی که امروزه در #اسرائیل یا همان سرزمینهای اشغالی مورد استفاده قرار میگیرد، #عبری_صنعایی نامیده میشود که منتسب به شهر #صنعا است و همان #عبری_سبایی منتسب به قوم #سبا است که در #یمن میزیستند.
4⃣ #فرج_الله_دیب اندیشمند و پژوهشگر لبنانی نیز بر ایده «سرزمین تورات یمن» در کتابش تحت عنوان «یمن و پیامبران تورات، آیا ماشیحا به صنعا سفر کرد؟» و دیدگاهش مبنی بر اینکه «تورات عربی است و اورشلیم یمنی است» تاکید بسیار میکند و در این خصوص به سخن #کمال_الصلیبی اندیشمند معروف و راحل لبنانی در کتابش «تورات از جزیرة العرب آمده است» استناد میجوید.
5⃣ فرجالله دیب به نامهای دیگری از مناطق مختلف #یمن اشاره میکند که ذکر آنها در #تورات رفته است. اماکن و نامها و شواهد لغوی و گفتاری که فرجالله دیب به آنها اشاره و بر اساس آن تاکید میکند، یمن سرزمین مورد نظر تورات است، بیشمارند، از جمله #آزال و #حضر_الموت که نام دو فرزند حضرت #نوح بوده است. «آزال» نام پایتخت یمن تا قرن ششم میلادی بود، همانگونه که حضرت #ابراهیم از #اور_قاصدیم» یا همان سرزمین #بنی_قاصد به سمت «مصر» مهاجرت کرد. منطقه بنیقاصد امروزه #یافع_سفلی نام دارد و در استان #لحج در جنوب یمن واقع شده، همانگونه که #مصر نیز منطقهای بین دو شهر یریم و اب قرار گرفته و منظور از آن در #تورات کشور مصر کنونی نیست، چون کشور مصر در گذشته و در طول تاریخ قدیم #بلاد_القبط یعنی «کشور قبطیها» نه #مصراییم نامیده میشده است.
📖 متن کامل مقاله بههمراه عكس:
👉 yon.ir/4bKE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 تبعیض رژیم صهیونیستی علیه یهودیان فالاشه
1⃣ نگاه #نژادپرستانه از بدو تشکیل رژیم جعلی #صهیونیستی وجود داشته و میتوان گفت که اساس شکلگیری آن بوده است. صهیونیستهای #یهودی خود را #قوم_برگزیده خدا در زمین و #نژاد_برتر میدانند به طوری که سایر ملتها و اقوام را باید به خدمت خود درآورند.
2⃣ با وجود این سطح عمیق از #نژادپرستی رهبران #صهیونیست همواره سعی کردند رژیم اشغالگر صهیونیستی را نظامی #دموکراتیک جلوه دهند ولی با کمی دقت در اوضاع اجتماعی حاکم بر این رژیم آنچه مشاهده میشود حاکم بودن سطحی بسیار گسترده از #تبعیض_نژادی بر مناسبات میان ساکنان این رژیم است. این از یک سو میان #یهودیان و #اعراب فلسطینی ساکن سرزمینهای اشغالی و از سوی دیگر در درون خود یهودیان وجود دارد.
3⃣ تفاوت بین یهودیان غربیتبار یا #اشکنازی با یهودیان شرقیتبار یا #سفاردی تا حدی است که معمولاً پُستها و مناصب حساس حکومتی به اشکنازیها میرسد. اما در میان شرقیتبارها نیز سطح یکسانی از برخورداری وجود ندارد و اوضاع رنگینپوستان به مراتب بدتر از سایر یهودیان شرقی است.
4⃣ یهودیان اتیوپیایی یا #فالاشه بیش از هزار سال در آفریقا زندگی نموده و اعمال دینی و مذهبی خود را به زبان محلی و طبق آداب و رسوم خود انجام دادهاند. بسیاری از آنها خود را از نوادگان حضرت سلیمان (ع) و پادشاه سبأ و از همین رو خود را نابترین و خالصترین #یهودیان میدانند. اما پس از تشکیل رژیم صهیونیستی در صحت و اصالت آیین آنها تردید شد و به نظر رهبران صهیونیست آنها یهودیانی «راستین» نبودند. لذا در ابتدا از زندگی در #ارض_مقدس منع شدند. این ممنوعیت تا سال 1975 ادامه داشت اما در این سال اسحاق رابین نخست وزیر وقت اسراییل، #یهودیان_فالاشه را به رسمیت شناخت و ممنوعیت مذکور برداشته و یهودیان اتیوپیایی از «حق» مهاجرت به #سرزمین_مقدس برخوردار شدند.
5⃣ اما یک اتیوپیایی برای این که بتواند وارد رژیم صهیونیستی شود و به عنوان شهروند پذیرفته گردد باید تمام نشانههای اتیوپیایی بودن خود را پاک کند. حتی مقامات صهیونیست اتیوپیاییها را مجبور میکنند در بدو ورود به فلسطین اشغالی نام خود را تغییر داده و یک نام جدید به آنها میدهند. این تبعیضها تمامی ندارد و حتی پس از مرگ نیز یک #یهودی سیاهپوست با دیگران فرق دارد و محل دفن بر اساس رنگ جنازه متفاوت است و قبرستان اتیوپیاییها با نرده از قبرستان سفیدپوستان جدا میشود.
6⃣ یکی از مفتضحترین و عجیبترین تبعیضهای تاریخ که نسبت به اتیوپیاییها در سرزمینهای اشغالی وجود دارد، دور ریخته شدن خونهای اهدایی یهودیان اتیوپیایی تبار از سوی مسئولان بیمارستانهای رژیم صهیونیستی است. تزریق داروهای #پیشگیری_از_بارداری به زنان اتیوپیایی بدون اطلاع آنها نیز یکی دیگر از موارد تحقیر سیاهان در فلسطین اشغالی است.
📖 متن کامل مقاله بههمراه عكس:
👉 yon.ir/sNo8
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ #خباد (خبد)، بزرگترین سازمان دینی یهود در جهان
1⃣ جنبش مذهبی #خباد (خبد) در قرن 18 میلادی توسط حاخام #شنر_زالمان در بلاروس تاسیس شد. این جنبش پس از یک قرن فعالیت در روسیه به آمریکا منتقل شد و از آن زمان به عنوان بزرگترین سازمان دینی #یهود در سطح جهان مشغول فعالیت است.
2⃣ نام #خباد (خبد) در حقیقت برگرفته از نام سه #سفیروت در #کابالا است. خوخما חכמה (حکمت)، بینا ביןה (بصیرت) ، دعت דעת (معرفت)
3⃣ این جنبش در واقع نوعی مکتب فکری است که از دل جنبش #حسیدی و #یهودیت_ارتدوکس برآمده است. تأکید اصلی این جنبش بر گسترش آموزههای عرفانی #حسیدی و با تکیه بر برهانهای عقلانی و منطقی است. در حقیقت این جنبش را به لحاظ مبانی فکری میتوان نوعی دریافت عرفانی ـ عقلانی از دین یهود دانست، از این جهت مخاطب اصلی این جنبش فکری ـ فرهنگی ـ امدادی را، #یهودیان سرتاسر دنیا تشکیل میدهند.
4⃣ جنبش #خباد جنبشی مذهبی به شمار میرود که با فعالیتهای فرهنگی، تبلیغی و آموزشی خود درصدد حفظ یکپارچگی یهودیان در اقصی نقاط دنیا و آشنا نمودن ایشان با فرهنگ و میراث #یهودیت بوده است. با این وجود مراکز متعدد این جنبش مذهبی در اقصی نقاط دنیا، زمینه مناسبی را برای دستگاههای اطلاعاتی #رژیم_صهیونیستی به منظور استفاده ابزاری از آن فراهم کرده است.
5⃣ مراکز #خباد به عنوان دستگاه جمعآوری اطلاعات در خارج از سرزمینهای اشغالی مورد توجه قرار گرفته است؛ مراکزی که میتواند مکان امنی برای فعالیت سروریس جاسوسی #موساد در خارج از سرزمینهای اشغالی فراهم نماید.
6⃣ نکته قابل ملاحظه در رابطه با فعالیتهای این جنبش، ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی در خلال فعالیتهای فرهنگی به #یهودیان است. در واقع #خباد همزمان با اعزام مبلغ به مناطق محروم، ضمن آشنا کردن یهودیان آن مناطق با آداب و آموزههای آیین #یهود و تاریخ قومی ـ نژادی خود، به ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی میپردازد. چنین کاری ضمن تأمین اهداف تبلیغاتی، پایبندی یهودیانی که توجه چندانی به مراعات آداب و رسوم مذهبی ندارند را بیشتر خواهد ساخت؛ و به این وسیله #خباد ضمن ارائه خدمات اجتماعی و رفاهی، فعالیتها و اهداف فرهنگی و تبلیغاتی خود را که کاملاً در راستای با منافع #رژیم_صهیونیستی است، محقق میسازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter