✡ تئوسوفیسم و بهائیت (2)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (3)
1⃣ بهدلیل پیوند #تئوسوفیسم و #بهائیت با «استادان غیبی» واحد است که در سفر #عباس_افندی تبلیغات وسیعی به سود او، بهعنوان یکی از رهبران تئوسوفیسم، انجام گرفت؛ تا بدانجا که ماری، ملکه رومانی و دخترش، ژولیانا، #عبدالبهاء را بهعنوان «رهبر تئوسوفیسم» شناختند و با این عنوان با او مکاتبه کردند!!
2⃣ عباس افندی در این سفر با برخی رجال سیاسی و فرهنگی ایران ، از جمله سلطان حسین میرزا جلالالدوله (پسر ظلالسلطان)، دوستمحمد خان معیرالممالک (داماد ناصرالدین شاه)، سیدحسن تقیزاده، میرزا محمد قزوینی، علیقلی خان سردار اسعد بختیاری، ملاقات کرد.
3⃣ و نیز بهدلیل پیوند با این #استادان_غیبی بود که در سفر فوق، #یهودی نامداری چون #آرمینیوس_وامبری که از اعجوبههای زمانه است، و گفتیم که بهعنوان بنیانگذار «پانتورانیسم» [#پانترکیسم] شناخته میشود، با عباس افندی دیدار کرد و علاقه خود را به #بهائیگری ابراز نمود!!
4⃣ سیاهبازی وامبری تا بدانجاست که نامه زیر را به این «پیغمبر نوظهور» نوشت:
📝 «این عریضه بندگانی را به مستطاب همت و فضیلت اکتساب، مشهور عالم و مرغوب جهان، میرزا عبدالبهای عباس فرستادم. مکرما، مشفقا، هدایت بخشا! قربانت بگردم… واقعاً هر چقدر ممالک و مسالک اسلام گشت و گذار کرده باشم ذات فطانتمآب مثل عالیجناب هرگز تصادف نکردهام و هم گویم به آسانی هم پیدا نمیشود…»
5⃣ نکته مهم اینکه وامبری در نامه فوق اشاره میکند که «جد والد عالیجناب» عباس افندی را «از نزدیک» میشناخته است.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/URMEXE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تئوسوفیسم و بهائیت (3)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (3)
1⃣ بهدلیل همین پیوند عمیق #تئوسوفیسم و #بهائیت و برخورداری دو فرقه از #استادان_غیبی واحد، فردی بهائی بهنام #حسین_کاظمزاده_ایرانشهر (1262-1340ش)، مدیر مجله متنفذ #ایرانشهر، به یکی از سران تئوسوفیسم ایرانی بدل میشود!
2⃣ وی در زمستان 1305، اندکی پس از تأسیس رسمی #سلطنت_پهلوی (آبان 1304)، با انتشار مقاله مفصلی در دو شماره ایرانشهر به معرفی تئوسوفیسم میپردازد.
3⃣ ایرانشهر، تئوسوفیسم را بهعنوان ادامه #تصوف سنتی جهان اسلام، و #برادران_نور تئوسوفیستها را مشابه با همان اولیایی که مثلاً در تذکرة الاولیاء عطار آمده است، معرفی میکند!!
4⃣ وی مینویسد: #انجمن_تئوسوفی به امر و تعلیمات این «برادران نور» در سال 1875 بهتوسط دو نفر از سالکان طریقت تئوسوفی یکی مادام بلاواتسکی که از نژاد روس بوده و دیگری کلنل اولکوت آمریکایی، در آمریکا تأسیس شده است!
5⃣ ایرانشهر در توصیف «برادران نور» بهرغم اینکه از مفاهیم دینی برای اثبات آنها استفاده میکند و خضر و الیاس نبی را مثال میآورد، ولی تأکید میکند که ربطی به ادیان ندارند و «اساساً خارج از دایره ادیان و عقول و اوهام بشرند»!!
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/URMEXE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پارلمان جهانی ادیان و احیای باستانگرایی (1)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (4)
🌐 ترادیشنالیسم و میراث تئوسوفی
1⃣ بهرغم جدا شدن #رنه_گنون از تئوسوفیسم، و بهرغم اینکه وی در سال 1921 با انتشار کتاب «تئوسوفی: تاریخ یک شبهدین» به انتقاد شدید از فرقه فوق پرداخت، و #مادام_بلاواتسکی را «شیّاد» خواند، تأثیر آموزههای #تئوسوفی بر اندیشه گنون را نمیتوان نادیده گرفت.
2⃣ #تئوسوفیسم در پی مطالعه تطبیقی ادیان بود و یافتن «جوهر واحد ادیان»، یا آن چیزی که «خرد باستان» مینامید که منشأ نخستینِ تمامی ادیان است. این مفهوم در اندیشه ترادیشنالیست ها به #جاودان_خرد یا #حکمت_خالده تبدیل شده.
3⃣ بنابراین، سجویک درست میگوید آنگاه که با بررسی پیشینه تئوسوفیستی گنون و دوستانش، بهویژه #آناندا_کوماراسوامی آموزههای اوّلیه #ترادیشنالیسم را برگرفته از تئوسوفیسم میداند.
4⃣ #محمد_لگنهاوزن استاد مسلمان دانشگاه هیوستون تگزاس و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم، در مقالهای که به همایش «نقد تجدّد از دیدگاه سنتگرایان معاصر» ارائه داد، نوشت:
📝 شیفتگی به شرق و علوم غریبه و باستان باعث جذب عدهای به #انجمن_تئوسوفی شد… در بستر این جوّ فرهنگی شکل باطنی از #سنتگرایی [ترادیشنالیسم] در آثار دو نویسنده دانشمند و پرجاذبه، آناندا کوماراسوامی و رنه گنون پایهریزی شد...
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/JUjgQG
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پارلمان جهانی ادیان و احیای باستانگرایی (2)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (4)
🌐 تئوسوفیسم و باستانگرایی هندو – آریایی
1⃣ تعلق و تکاپوی #انجمن_تئوسوفی معطوف به احیاء آئینهای هندو و بودایی و زرتشتی و ترویج #باستانگرایی هندو – آریایی بود؛ و رویکرد گنون به اسلام چیزی نبود که تئوسوفیستها میخواستند یا از آن استقبال میکردند.
2⃣ نگاه #تئوسوفیسم به اسلام همدلانه نیست و این را بهروشنی هم از نوشتههای الکات و بلاواتسکی و بزانت و هم از اجلاس نخستین #پارلمان_جهانی_ادیان میتوان فهمید.
3⃣ تئوسوفیسم، برخلاف #ترادیشنالیسم گنون، آئینهای غیراسلامی سرزمین هند را اصیلترین و نابترین شکل «دین»، و منشأ تمامی ادیان میدید و بنیان گذاری و ترویج باستانگرایی هندو – آریایی را هدف مهم خود قرار داده بود.
4⃣ #آنی_بزانت در مقالهای از #هند بهعنوان «سرزمین مقدس» نام برد؛ سرزمینی که «فلسفه بزرگ آن منشأ تمامی فلسفههای جهان غرب است و دین بزرگ آن منشأ تمامی ادیان، مادر و گهواره تمدن است.»
5⃣ #مادام_بلاواتسکی در سال 1889 دوّمین هدف انجمن تئوسوفی را چنین اعلام کرد: «تشویق مطالعه متون دینی آریایی و سایر متون دینی و علمی جهان بهمنظور اثبات اهمیت ادبیات آسیایی یعنی فلسفههای برهمایی، بودایی و زرتشتی».
6⃣ #لژ_بلاواتسکی کانون اصلی آموزش ادبیات سانسکریت و زرتشتی بود و در کنار ودا و سایر کتب سانسکریت، متونی چون دینکرت و دساتیر آموزش داده میشد و در کلاسهایی آیین زرتشت در پرتو آموزشهای تئوسوفی تفسیر میشد.
7⃣ مدرسین لژ بلاواتسکی، که بهطور عمده #پارسی بودند، در محل لژ و در سایر اماکن بمبئی به تدریس کتب درسی تئوسوفیسم اشتغال داشتند. شرق شناسان و اعضای سرشناس انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی انجمن تئوسوفی نیز هر از گاه در لژ بلاواتسکی بمبئی حضور مییافتند و سخنرانی میکردند. بهعبارت دیگر، لژ بلاواتسکی یکی از مهمترین کانونهای ترویج باستانگرایی ایرانی، علاوه بر باستانگرایی هندو، بود.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/JUjgQG
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ دشمنی با اسلام را در اجلاس اوّلین «پارلمان جهانی ادیان» (شیکاگو، 1893) بهروشنی میتوان دید. «پارلمان» پر است از انواع رهبران و نمایندگان فرقههای نوساخته و جوکیهای عجیب و غریب هندی و چینی و ژاپنی و... ولی در فهرست نمایندگان هند حتی نام یک روحانی مسلمان به چشم نمیخورد!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پارلمان جهانی ادیان و احیای باستانگرایی (3)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (4)
🌐 پارلمان جهانی ادیان / 1
1⃣ دشمنی با اسلام را در اجلاس اوّلین #پارلمان_جهانی_ادیان (شیکاگو، 1893) بهروشنی میتوان دید و با شناخت ترکیب شرکتکنندگان در آن میتوان آن نوع از «خرد باستانی» و «گوهر واحد ادیان» را، که تئوسوفیستها در جستوجوی آن هستند، شناخت.
2⃣ کارگردان این نمایش #فریدریش_ماکس_مولر و #انجمن_تئوسوفی بودند. سخنرانی ها و تصاویر مندرج در کتابی که مشروح جریان اجلاس در آن ثبت شده، جایگاه ویژه #حاخامهای_یهودی، چون دکتر «هرمن آدلر» حاخام بزرگ امپراتوری بریتانیا، و «دستور»های پارسی، چون دستور «جاماسپجی منوچهرجی جاماسپآسا»، را بهعنوان «صاحبان» اصلی پارلمان نشان میدهد.
3⃣ «پارلمان» پر است از انواع رهبران و نمایندگان فرقههای نوساخته و جوکیهای عجیب و غریب هندی و چینی و ژاپنی و... ولی در فهرست نمایندگان هند حتی نام یک روحانی مسلمان به چشم نمیخورد!
4⃣ نمایندگان فرقههای نوساخته «برهما ساماج»، «آریا ساماج» و #تئوسوفیسم و «پیامبران» نوظهوری چون #ویوکاناندا ستارگان این «پارلمان»اند. بیشترین تبلیغ بر روی سوامی ویوکاناندا، «پیغمبر» نوظهور هندو، است. سخنان ویوکاناندا حاوی پیامهای تئوسوفیستی است.
5⃣ گرایش اصلی «پارلمان» ضداسلامی است. دکتر #جرج_پست رئیس کالج پروتستان بیروت، در پشت تریبون یک جلد قرآن کریم را با دست بلند کرده به حضار نشان میدهد و با لحنی تحریککننده میگوید: «من کتابی در دست دارم که 200 میلیون انسان با دستهای تطهیر نشده به آن دست نمیزنند… و هر کلام آن را کلام مستقیم خداوند میدانند.» وی سپس به قرائت آیاتی در زمینه «تبلیغ اسلام با ابزار شمشیر» و همسران پیامبر اسلام (ص) میپردازد با ترجمهای تحریف شده و موهن!
6⃣ یا #پراتاپ_موزومدار نماینده فرقه «برهما ساماج»، که رهبری آن با خاندانهای تاگور و سن است، اسلام را دینی میخواند که «با آتش و شمشیر برتری خود را ثابت کرد»!!
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/JUjgQG
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پارلمان جهانی ادیان و احیای باستانگرایی (4)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (4)
🌐 پارلمان جهانی ادیان / 2
1⃣ پنجمین اجلاس #پارلمان_جهانی_ادیان در 3-9 دسامبر 2009 / 12-18 آذر 1389، با شرکت بیش از ششهزار نفر، در ملبورن استرالیا برگزار شد. یکی از اعضای هیئت ایرانی شرکتکننده در این اجلاس گزارشی از سفر خود منتشر کرده است.
2⃣ طبق این گزارش، اجلاس ملبورن حدود 8 میلیون دلار هزینه داشت و حامیان اصلی مالی آن عبارت بودند از: #خانواده_لیبرمن [که خانوادهای مشهور و ثروتمند در میان #یهودیان است. این خانواده بانکداران بزرگی هستند که در کشور استرالیا فعالیت میکنند. همچنین در سرزمینهای فلسطین اشغالی، ایالات متحده و روسیه هم از موقعیت ممتازی برخوردارند]؛ جامعه #یهودیان ایالت ویکتوریا؛ انجمن اتحاد برای توسعه #یهودیت؛ مؤسسه خیریه #الیزابت_مرداک [الیزابت مُرداک (مردوخ) مادر روپرت مردوخ معروف است].
3⃣ جالبتر اینکه زیر عنوان حمایت کنندگان مالی در بخش تشکر ویژه نام و نشان سفارت #اسرائیل در کامبرای استرالیا بسیار چشمگیر و سؤالبرانگیز است!
4⃣ گزارش فوق نشان میدهد که «پارلمان جهانی ادیان» امروزه نیز در همان حال و هوای تئوسوفیستی نخستین اجلاس خود است.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/JUjgQG
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ آمادئوس؛ بیانیۀ امانیسم علیه تئیسم (1)
🎯 تجربهای چهلساله از #لیبرالیزاسیون_دولتی (قسمت چهارم)
1⃣ #لیبرالیسم نخست فرد را بر جمع مقدم میدارد و با اصالت دادن به فرد، مدعی میشود که جامعه بهخاطر فرد به وجود آمده نه فرد برای جامعه و در نتیجه انسانِ فردگرا به وادیِ «خود خدا بینی» وارد شده و تحت عنوان «حریم خصوصی»، بر گرد خود، هالهای از تقدّس ایجاد مینماید، حریمی که احدی حق ورود به آن را ندارد و اصلیترین کاربرد آن فربهسازی نفسانیّات و دامن زدن به تعلّقات غیر الهی است.
2⃣ از آنجا که هیچ فردی حق ورود و دخالت در «حریم خصوصی» فرد دیگری را ندارد و نمیتواند اسباب سعادت و خیر دنیا و آخرت او را رقم زند، معضلی با عنوان #تنهایی برای انسان لیبرال پیش آمده و سبب میشود تا او نتواند مَنیّت خویش را سرکوب سازد و حضور دیگران را در کنار خود تحمل نماید.
3⃣ در نظام لیبرال افراد برای حفاظت از حریم خصوصی خویش سعی میکنند تا از یکدیگر فاصلهی بیشتری بگیرند، فاصلهای که به حفظ ایمنی ایشان منجر شود و هرگونه دخالت افراد دیگر در زندگی خصوصی ایشان را مسدود سازد.
4⃣ این فاصله موجب میشود تا انسان لیبرال، همواره دچار التهابات ناشی از خیانت و دورویی و… باشد و هیچگاه نتواند اعتماد و محبت خویش را نثار فرد دیگری سازد و از این جهت نظام لیبرالی بهمنظور جلوگیری از تبعات ناامنی ناشی از عدم حضور و اعتماد به دیگران، اقدام به تجویزِ زیستن با #حیوانات بهعنوان یکی از ارزشهای مطرح در #سبک_زندگی_آمریکایی مینماید.
5⃣ دستگاه رسانهای غرب و بهویژه صنعت سینمای آمریکا، با دریافت عمق فاجعه و بیچارگی انسان فردگرا در عرصه تعاملات اجتماعی که به تنهاییِ بیشتر او میانجامد، سالهاست که نسخه شفابخش خود برای انسان لیبرال را در تعامل و همنشینی او با حیوانات قرار داده است!
6⃣ اینگونه فردی که بر مسند طاغوت نشسته و در حریم خصوصی خود ادعای خدایی میکند، میتواند استرسهای ناشی از عدم حضور و عدم اعتماد به جَمع را مدیریت نموده و با خرید و تملّک حیوان و شرطیسازی او مبتنی بر قواعدی که در حریم خصوصی و فردی به آنها موضوعیت بخشیده، آرامش ذهنی را برای خود مهیا نماید و معبودی از برای عبادت خویش فراهم سازد! معبودی که به اذن او میخورد، به اذن او میخوابد و به فرمان او میرود و به فرمان او میآید و حتی میتواند به هر نحو که او اراده میکند، #روابط_عاطفی برقرار ساخته و گاهی حتی #نیازهای_جنسی فردِ نشسته بر مسند طاغوت را مرتفع سازد!!
7⃣ بخش وسیع دیگری از ساختار رسانهای غرب در تلاش است تا با یاریگرفتن از تکنولوژی، اشیاء و #جمادات را بهعنوان همنشینهای مطمئنتری برای انسان لیبرال معرفی نماید، همنشینهای قابل برنامهریزی و قابل مدیریتی که میتوانند بهصورت تمام و کمال، آمال و آرزوهای انسان فردگرا را در ادعایِ خدایی خود محقق سازند!!
8⃣ از این جهت #هالیوود سعی میکند آثار متعدد سینمایی را بر محور چنین باوری به جهانیان عرضه نموده و در طی چندین دهه، به تعریف مختصات چنین تعاملی در #رویای_آمریکایی مبادرت ورزیده است.
✍ نویسنده: م. شاهحسینی
📖 متن کامل مقاله را اینجا مطالعه كنيد:
👉 goo.gl/mHVFGb
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ آمادئوس؛ بیانیۀ امانیسم علیه تئیسم (2)
🎯 تجربهای چهلساله از #لیبرالیزاسیون_دولتی (قسمت چهارم)
1⃣ در تفکر بشرمحور یا همان تفکر اُمانیستی، انسان، محورِ تمامی ارزشهای مطرح در عالم قرار گرفته و تنها اراده و خواست بشر است که در جهان از اصالت برخوردار میباشد، امری که موجب میشود تفکر #انسانمحور در تقابل با تفکر #خدامحور درآمده و سبب شود تا در این تفکر یا به خالق انسان توجه نشود و یا آنکه ماهیتی محوری از برای خالق هستی فرض نگردد و در مجموع تصوری اینگونه شکل گیرد که بهطور مطلق همه چیز از انسان شروع و به انسان نیز ختم میشود و هیچ حقیقتی برتر از انسان وجود ندارد.
2⃣ بیتردید فیلم #آمادئوس (Amadeus) را میتوان اثری شاخص با ماهیت اُمانیستی دانست. فیلمی که طی آن #هالیوود تمام تلاش خود را معطوف به ترسیم این واقعیت مینماید که انسان، محور هستی میباشد و باورمندی به خدا و محور قرار دادن عالم بر ذات اقدس الهی، تنها توهم و خیالی است که سرنوشت امثال آنتونیو سالیِری (از شخصیتهای اصلی فیلم) را به وادی جنون و دیوانگی میکشاند!
3⃣ اثری سینمایی به کارگردانی #میلوش_فورمن (Miloš Forman)، #یهودی که در سال ۱۹۷۷ میلادی به شهروندی ایالات متحده آمریکا نایل گردید و کمتر از شش سال بعد، با حمایت استودیوهای فیلمسازی هالیوود، موفق شد تا در سال ۱۹۸۴ میلادی، آمادئوس را بهعنوان معتبرترین اثر سینمایی خود تولید نماید، اثری شاخص که هشت جایزه #اسکار، از جمله جایزه اُسکار بهترین کارگردانی را برای این #یهودیِ گریخته از دامان بلوک شرق و پناهنده به بلوک غرب به ارمغان آورد.
✍ نویسنده: م. شاهحسینی
📖 متن کامل مقاله را اینجا مطالعه كنيد:
👉 goo.gl/mHVFGb
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ کارگردان یهودیِ فیلم آمادئوس با هوشمندی هرچه تمام، سعی میکند تا شخصیت خداباور فیلمش را به حضیض ذلت و تباهی کشیده و دیوانه سازد. شخصیتی که متوهمانه بر این باور است که از جانب خداوند، نظارتی بر افعال انسان وجود دارد و آمال و آرزوها با اراده الهی محقق میشوند! باوری که سبب میشود تا او در نهایت مجسمه مسیح را بسوزاند و خدا را متهم به بیعدالتی کند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ آمادئوس؛ بیانیۀ امانیسم علیه تئیسم (3)
🎯 تجربهای چهلساله از #لیبرالیزاسیون_دولتی (قسمت چهارم)
1⃣ #آمادئوس به ظاهر سرگذشتنامهای از زندگانی دو هنرمند شهیر و موسیقیدان برجسته اروپا، یعنی #ولفگانگ_آمادئوس_موتسارت و #آنتونیو_سالیری میباشد، فیلمی سینمایی که در آن با زبان روایت، سالیِری (وفات: ۱۸۲۵) به زندگی موتسارت (وفات: ۱۷۹۱) ورود میکند و در مجموع شرحی میشود بر احوال این دو موزیسین کلاسیک غرب که در قرن ۱۸م، در شهر وین، بهعنوان مرکز اصلی موسیقی اروپا میزیستند.
2⃣ این اثر سینمایی با هوشمندی هرچه تمام، سعی میکند تا شخصیت سالیِری #خداباور را بهنحوی رقم زند که در نهایت او را به حضیض ذلت و تباهی کشیده و دیوانه سازد، شخصیتی که بهروایت این اثر، متوهمانه بر این باور است که از جانب خداوند، نظارتی بر افعال انسان وجود دارد و آمال و آرزوها با اراده الهی محقق میشوند!
3⃣ سالیِری تمام عمر در توهّم وجود و حضور خداست و در این میان نقشِ محوری و حاکمیت مطلقِ انسان را در عالم نمیبیند! توهمی که سبب میشود تا همانگونه که دعای کودکی خود به محضر خداوند را عامل اصلی نوازندگی و شهرتش در آهنگسازی میپندارد، موفقیت موتسارت خودپسند و هرزه در رقابت با خود را هم از عنایات الهی! بهحساب آورد و چنین تصور نماید که خداوند موتسارت را بهعنوان ساز خود برگزیده است! باوری که سبب میشود تا سالیِری در نهایت مجسمه مسیح را بسوزاند و خدا را متهم به بیعدالتی کند!
4⃣ آمادئوس گرچه با پرداختی سینمایی، ماجرای زندگی موتسارت را نیز ترسیم مینماید و مراحل زوال این نابغهی خودپسند و مغرور موسیقی را نیز نمایش میدهد، در واقع مخاطب را به وادی #انسانمحوری کشانده و به این ذهنیت میرساند که خدواند توهمی است که پس از غفلت و نادیده انگاشته شدن نقش محوری بشر در تغییرات و تحولات عالم بهدست میآید، غفلت از نقش محوری بشر که در نهایت موجب میشود تا سالیِری مسئول تمام اتفاقات انجام شده در عالم را ارادهی خداوند بداند و بدون در نظر گرفتن نقاط ضعف آثار هنری خود و بدون توجه به توانمندی هنری موتسارت و کوشش فوقالعاده او در خلق آثار و جاودانهنمودن موسیقیاش، در پایان دچار چنین توهمی شود که خداوند تمام این بلاها را بر سر او آورده است و این مطلب را بهصراحت بیان نماید!
✍ نویسنده: م. شاهحسینی
📖 متن کامل مقاله را اینجا مطالعه كنيد:
👉 goo.gl/mHVFGb
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (1)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت سوم)
1⃣ تا پیش از انقلاب اسلامی، هر فیلم و اثر سینمایی ایرانی که در آن صحنههای رقص، آواز و همبستری وجود داشت، تحت عنوان #فیلمفارسی (Persian Film) شناخته شده و ذیل آثار سینمایی بیارزش دستهبندی میشد. در تاریخ سینمای ایران از این آثار با عنوان #فیلمهای_آبگوشتی نیز تعبیر میشد.
2⃣ گرچه اصطلاح #سینمای_آبگوشتی، از دهه ۱۳۳۰ رایج و در سینمای ایران باب شد، اما گُسترهی استفاده از این واژه در اوایل دهه ۱۳۵۰ و با ساخت فیلمهای سینمایی شاخصی همچون «کلبه آنسوی رودخانه» به اوج خود رسید. همچنین منتقدین و مخاطبین سینما از الفاظی چون مُبتذل یا مُنحرف برای اینگونه فیلمها بهره میبردند.
3⃣ پس از حضور نخستین گروه از بازیگران بیعفت و بیحیای بومی در صنعت سینمای ایران و بالأخص پس از بازی #زری_خوشکام بهعنوان نخستین زن کاملاً عریان و برهنه در سینمای ایران، دیگر عریانشدن بازیگران، رقص و اعمال جنسی، با حضور جریانات فرهنگی خاص و حمایتهای ویژهی حاکمیت #پهلوی به عُرفی رایج در محصولات سینمایی آن دوران مبدل گردید.
4⃣ یکی از دلایل اصلی ورشکستگی صنعت سینمای ایران در آن سالها و بالأخص در اواسط دهه ۱۳۵۰، همین حضور پُررنگ سینمای آبگوشتی و کثرت تولید فیلمهای مغایر با ارزشها و باورهای عمومی مردمِ مسلمان ایران بود؛ آثار سینمایی پُرتعدادی که تحت عنوان سینمای اجتماعی، در سطحی گسترده عرضه میشد و جُز محدود مخاطبانی در آن روزگار، اسباب انزجار عمومی جامعه را فراهم میساخت.
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Jx46U7
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎬 توجه به موضوع جنگ و فهم صحیح از نبرد اسلام با جهان استکبار به تکثیر روحیهی جهادی در صنعت سینمای ایران و پروش نسل جدید «سینماگر متعهدِ آشنا به فرم» منتج شد و توانست با خلق ژانر دفاع مقدس، به خلق تولید آثار شاخصی همچون پرواز در شب، دیدهبان، گذرگاه، هویت و… موفق شود.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (2)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت سوم)
1⃣ پس از انقلاب اسلامی، فضای سینما و محتوای تولیدات سینمایی کشور، تقریباً یک دهه خالی از هرگونه #تابوشکنی شاخص و مطرحی بود. در این دوران #صنعت_سینما، بیشتر بهدنبال کسب #مشروعیت و بهدست آوردن آبروی از دست رفتهاش در میان مردم بود.
2⃣ مضمون اصلی غالب فیلمهای سینمای ایران تا اوایل دهه ۱۳۷۰، رشادتهای رزمندگان در میدانهای نبرد و موضوعات اخلاقی و عرفانی بود؛ مضامینی که با وجود برخی ایرادات و اشکالات، در مجموع از هرگونه تابوشکنی ویژه و تقابل مستقیم با فرهنگ و اعتقادات مردم مسلمان ایران تُهی بود.
3⃣ توجه به موضوع #جنگ و فهم صحیح از نبرد اسلام با جهان استکبار به تکثیر روحیهی جهادی در صنعت سینمای ایران و پروش نسل جدید «سینماگر متعهدِ آشنا به فرم» منتج شد و توانست با خلق #ژانر_دفاع_مقدس، به خلق تولید آثار شاخصی همچون پرواز در شب، دیدهبان، گذرگاه، هویت و… موفق شود.
4⃣ در این میان طیف دیگری از سینماگران و بالأخص گروهی از فعالان سینمایی پیش از انقلاب، بهسبب درگیری جامعه با موضوع جنگ و مخاطبپذیر بودن #سینمای_دفاع_مقدس، شاید برای کسب بودجه و امکانات دولتی و یا شاید هم خالصانه و بهخاطر تحولات روحی انقلابی خود، از همان آغاز جنگ اقدام به خلق آثار سینمایی ویژهای همچون عبور از میدان مین، عقابها، پلاک، اتاق یک، کانی مانگا و… در ژانر جنگ نمودند. آثار نسبتاً موفقی که اگرچه بعضاً در تعارض با ژانر دفاع مقدس قرار میگرفت، اما در مجموع توانست ذهنیت پیش از انقلابی ایشان را در اذهان جامعه بزداید و نهایتاً به تثبیت جایگاه برخی از ایشان در #سینمای_انقلاب منجر شود.
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن كامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Jx46U7
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (3)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت سوم)
1⃣ #سینمای_انقلابی که همخوانی نزدیکی با سبک زندگی عموم مردم داشت، باعث اعتماد و آشتی قشر قابل توجهی از مردم با سینما شد اما از اوایل دهه ۱۳۷۰، دُمل چرکین #تابوشکنی در سینمای ایران دوباره سر گشود و اینبار دیگر دست استعماری سلطهگران فرهنگی غرب بهصورت مستقیم دیده نمیشد، بلکه مشکل اصلی حضور «مدیران فرهنگی و سینمایی» بود که در بهترین صورت اگر نگوییم مغرض بودند، باید بگوییم که #سینما و #رسانه را بهخوبی نمیشناختند.
2⃣ عموم تابوشکنیهای صورت گرفته در سینمای پس از انقلاب، توسط افراد و شخصیتهای کانونی قدرت و بعضاً پُرمدعای مذهبی صورت پذیرفته است. چنانکه برای نخستینبار یکی از اعضای اصلی حلقهی متصل به برخی جریانات مدعی صیانت از فرهنگ و هنر انقلاب، اقدام به تابوشکنی ویژه و خلق اثری سینمایی با عنوان «عروس» نمود.
3⃣ #فیلم_عروس به کارگردانی #بهروز_افخمی در سال ۱۳۷۰، اولین فیلمی بود که تابوشکنی نسبت به خط قرمزهای دهه شصت را آغاز کرد. در این فیلم سینمایی، برای نخستینبار پس از پیروزی انقلاب، شاهد تصویرسازی ویژه از عروس و جشن عروسی در خیابانهای شهر و در ایام جنگ تحمیلی هستیم.
4⃣ در کنار این تصویرسازی، گفتوگوهای عاشقانهی زن و شوهر، بههمراه رویکرد جانبی و حاشیهای به دفاع مقدس در روایت و اهمیت زندگی مادی و بالأخص حضور پُررنگ موسیقی و صدای ضبط در جای جای فیلم و… جملگی سبب شد تا این فیلم سینمایی بهعنوان یک اثر تابوشکن شاخص، در حافظهی سینمای پس از انقلاب اسلامی ثبت شود. روندی جدید برای جامعهی تازه از جنگ فارغشدهی ایران، و نسبت به سبک زندگی آن روزها.
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Jx46U7
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (4)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت سوم)
1⃣ فیلم سینمایی #تحفه_هند، به کارگردانی #محمدرضا_زهتابی در سال ۱۳۷۳ نیز، اولین فیلم بعد از انقلاب است که پای #رقص را دوباره به سینمای ایران باز میکند. مردم انقلابی ایران نسبت به سینمایی که هدف #تابوشکنی دارد واکنش سریع نشان دادند. فیلم، اکران محدودی داشت ولی بعدها بارها از رسانه ملی، با وجود تمامی خط قرمزهای سفت و سختش، پخش شد!
2⃣ فیلم سینمایی #هنرپیشه به کارگردانی #محسن_مخملباف نیز در همان سال ۱۳۷۳، برای اولینبار موفق شد تا تابوی #حجاب را بشکند و زنان فیلم را با حجابی غیرمعمول، نسبت به وضع جامعه، به نمایش درآورد. این فیلم تاکید ویژهای نیز بر اختیار #همسر_دوم و #فرزندآوریِ غیرمعمول داشت!
3⃣ فیلم سینمایی #آدم_برفی به کارگردانی #داوود_میرباقری در انتهای سال ۱۳۷۳، تابوشکنی در سینمای ایران را با مفهوم دیگری آشنا کرد و آن، زن شدن مرد و تغییر جنسیت در کنار آرایش سنگین زنانه و ترسیم رسمی و بدون محدودیتِ هنر تنکامه، یعنی همان #هنر_اروتیک (Erotic) بر پردهی نقرهای سینماهای ایران پس از انقلاب اسلامی بود!
4⃣ بوسیدن مرد از جانب زن (همان مرد زننما) نیز از جمله مسائلی بود که باعث شد فیلم سینمایی آدم برفی تا سال ۱۳۷۶، با وجود پخش گسترده غیرقانونی بر سَر در سینماهای کشور ظاهر نشود و حتی پس از اکران رسمی خود در سینماها نیز با اعتراض فیزیکی گروههای مختلف آن زمان مواجه گردد. اما حضور متولیان وقت ارشاد بر مصدر #رسانه_ملی موجب شد تا فیلم سینمایی آدم برفی در سالهای بعد با اعمال ممیزیهای نسبتاً زیاد بارها از رسانهی ملی جمهوری اسلامی پخش گردد!
5⃣ در سال ۱۳۷۶، فیلم سینمایی #مرد_عوضی به کارگردانی #محمدرضا_هنرمند موجب تابوشکنی در نمایش میزان آرایش شخصیتهای زن داستان و نمایش رسمی عشوهگری و ترسیم صحنههای اروتیک میشود.
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Jx46U7
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter