eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
507 دنبال‌کننده
187 عکس
20 ویدیو
53 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🙏🙏🙏 😳۶۵ مهارت لازم برای اجتهاد 🌷🌷 دوستان جهت مشاهده فهرست کامل مهارتها بهمراه توضیح مختصر اینجا کلیلک کنید👇👇👇 برخی از دوستان درخواست بارگذاری مهارتها را داشتند 👌 https://masirtalabe.ir/%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF/ اگر میخواهید خدمتگذار رو خوشحال کنید حتما انتقاد کنید پیشنهاد دهید 🙏🌷 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! 🎥 آیت الله : آنچه که در روایات ما هست که از قرآن گرفته شده است نظریه پردازی است ، هم در علوم انسانی و نقلی هم در علوم تجربی و هم در علوم تجریدی. به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! این مقبوله عمر بن حنظله که معروف است در آن به ما فرمودند: «وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا»، این نظر نگاه چشم نیست، این نظریه پردازی است؛ آنکه نظریه پرداز است مشمول مقبوله عمر بن حنظله و یا مشهوره ابی خدیجه و یا سایر روایات است. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
📒💐 یکی از مهارتهای لازم برای اجتهاد، حکم شناسی است. صاحب کفایه در بحث اجتماع امر و نهی /اضطرار بسوء اختیار/بیان قول مصنف / جلد ۲ ص ۵۱ می‌فرماید: احکام شرعی نباید دائر مدار اراده و اختیار مکلف باشد و هو کما تری و اگر چنین باشد تالی فاسد در بر خواهد داشت. 🎁🙏 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🎁✅برخی پس از اینکه سالها از سطح یک می گذرد به فکر مرور درسهای پایه بخصوص ادبیات می افتند اگر شما نیز بدنبال چنین برنامه ای هستید حتما میانبر زیر را از نظر بگذرانید 😊 📒هدف از خواندن ادبیات و تمامی علوم پایه اجتهاد👇👇 رسیدن به خروجی آنهاست یعنی👇👇 مهارتهایی که هر علمی به دست می دهد💐 مهارتهای مورد انتظار از علم صرف کدام است؟ این مهارتها چند عدد هستند؟ مهارتهای خروجی علم نحو چند تاست؟ مهارتهای خروجی علم بلاغت چند تاست؟ مهارتهای خروجی علم منطق کدامند؟ بسیاری از این مهارتها را در لینک معرفی مهارتهای لازم برای اجتهاد (۶۵ مهارت) ملاحظه فرمودید اما جالب است بدانید که 👇👇 مهارت یعنی "انجام هشیارانه و روشمند عمل" به تعبیر دیگر 💎*ورزیدگی در بکارگیری روش در مصادیق*💎 بنابراین مهارتها در بکارگیری قواعد هر علم است و قبل از مهارتها ما باید 🌺قواعد کاربردی هر علم🌺 را بشناسیم بزودی لیستی از قواعد کاربردی علم صرف و نحو در ✅ کانال کارورزی اجتهاد تمدنی✅ تقدیم تشنگان علم و حقیقت خواهد شد انشاالله ❤️ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
ظاهرا تا کنون کتاب چاپ شده در باب الگوریتم اجتهاد (منظور مراحل گام به گام اجتهاد است غیر از فضای روش شناسی اجتهاد) غیر از کتاب ارزشمند و دقیق و عالی استاد واسطی یا نداریم یا اگر هست از عدد انگشتان یک دست تجاوز نمی کند اما متاسفانه کتاب ایشان بلحاظ الگوریتم ادبی اجتهاد نقص دارد یعنی ایشان فقط الگوریتم و مراحل لغت شناسی را بیان کرده اند و الگوریتم صرفی و الگوریتم نحوی و الگوریتم بلاغی مغفول مانده است در کانال کارورزی اجتهاد تمدنی این الگوریتم ادبی را برای اجتهاد دنبال کنید. ناگفته نماند در دوره فاز ادبی الگوریتم اجتهاد که بصورت فشرده در همین کانال و سایت مسیر طلبه ارائه و بارگذاری شده فشرده این الگوریتم ها ارائه شده است 💐🙏✅ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
‌🔶 مدل روابط عاطفی در خانواده سالم 🔹انسان موجودی است که فطرتا بر پایه محبت و مهرورزی آفریده شده است. بر پایه نیازهای غریزی کانون گرم خانواده با پیوند مقدس ازدواج شکل می­ گیرد. خانواده­ ای که در مسیر ترقی و کمال به اعضای خود انرژی می­بخشد. این ازدواج بستر تامین نیازهای گوناگون همسران از جمله نیازهای عاطفی است. در میان روابط بین همسران، این رابطه عاطفی است که طرفین را به هم گره زد است. اسلام با ویژگی­ های همه جانبه نگری خود، این حوزه را که یکی از مهم ترین ابعاد وجود آدمی نیز هست را مورد توجه قرار داده و با ارائه جایگاه و تعریف ویژه از آن، باید و نبایدهایی در خصوص آن وضع کرده است؛ بدین طریق همسران مسلمان با آشنایی و التزام به آن، ضمن پاسخگویی به نیازهای عاطفی خود، آرامش و رضایتمندی کیفیت زندگی خود را بهبود می بخشند. کلیدواژگان: اسلام، رابطه عاطفی، همسر 📚 این مطالعه در موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و توسط سید حسن رفعتی ­زاده انجام شده است. ✅سایت جامع اندیشکده ها 📃 ادامه مطلب: 🔗 iranthinktanks.com/Research291 🆔 @IranThinktanks
🎁حتما تا کنون در مدرسه که تحصیل خود را گذرانده اید از کارگاه «تجزیه ترکیب» 📝بهره برده اید البته همه می دانیم این کلاسها فقط در دو علم صرف و نحو تلاشهایی برای نزدیک شدن به فهم آیات و روایات صورت می گیرد و دو علم مهم و کاربردی دیگر ادبی مغفول هستند و آن دو علم 👇👇 ✅لغت و ✅ بلاغت هستند البته ناگفته نماند که تجزیه ترکیب متداول در بخش تجزیه و تحلیل صرفی فقط بخش کوچکی از مهارتهای صرفی را شامل می شود. آنچه در تجزیه یک کلمه هم اکنون مطرح میشود 👇👇 تجزیه اسم: در مثال: صعید یا غرر یا ضرار 1- معرب یا مبنی 2- معرفه یا نکره 3- جامد یا مشتق 4- متصرف یا غیر متصرف 5- مذکر یا مونث 6- مفرد یا تثنیه یا جمع تجزیه فعل در مثال: یطهرن 1. ماضی یا مضارع یا امر 2. معلوم یا مجهول 3. معرب یا مبنی 4. ثلاثی یا رباعی 5. متصرف یا غیر متصرف 6. لازم یا متعدی 7. صحیح یا معتل این موارد تنها به مهارت کلمه شناسی و نهایتا به مهارت تغییر شناسی نیز می پردازد . اما آنچه که باید مطرح شود و از آن ابزارها در معنایابی روایات و آیات کمک گرفت👇👇 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅فهرست مهارتهای پایه اجتهاد اگر کسی در مهارتهای فوق مهارت پیدا کند میتوان گفت صرف کاربردی که در فهم آیات و روایات و فرآیند فقاهت تاثیرگذار است را تحصیل کرده است.😳 هرکدام از مهارتهای مذکور نمونه های فراوانی در📚 کتب فقهی و کتب آیات الاحکام همانند زبده البیان وجود دارد که این وفور تعداد تحلیلهای صرفی در این کتابها بیانگر👇👇 اهمیت والا و تاثیر بسزای مهارتهای صرفی در فرآیند اجتهاد خواهد بود.🌺📒 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
جالب است بدانید 🤗 📒در لیست کامل مهارتهای اجتهاد که در گذشته ارائه شده است (۶۵ مهارت بود) تنها ۴ مهارت کلان ادبی فهرست شده بود اما اگر مهارتهای ادبی در ۴ علم 1⃣ لغت 2⃣صرف 3⃣ نحو 4⃣ بلاغت محاسبه شود که حدود ۳۵ مهارت هستند آمار مهارتهای لازم برای اجتهاد به ۱۰۰ مهارت می رسد.😳🌷 اما جالبتر اینکه برخی از این مهارتهای ۳۵ گانه ریزمهارت نیز دارند😭😊 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🎁💐هنوز وجود دارند طلاب یا اساتیدی که در ضرورت و صحت و نافذ بودن مباحث روش شناسی اجتهاد و الگوریتم اجتهاد تشکیک کنند😳 طلبه سنتی که طالب اجتهاد بود اما مخالف این مباحث میگفت: وقت ندارم برای این تحقیقات در صورتیکه برای کارهای دیگر وقت داشت😇 یکی از اساتید نخبگان وقتی سخن از الگوریتم اجتهاد شد، می‌فرمود: خودشو بیار اسمشو نیار😊 بحث که در اسم گذاری نیست که بجای الگوریتم بگوئید روش شناسی اجتهاد چه اشکالی دارد 😳🌷 هنوز برندگی بحث روش شناسی در اجتهاد و غیر آن بر خیلی ها پوشیده است و این در عصر سرعت و دقت و تمرکز جای بسی تاسف دارد😭 📣روش اجتهاد👇👇👇 یعنی 1⃣کاهش درصد خطا در فرآیند اجتهاد 2⃣سرعت در رسیدن به فتوا 3⃣بالا بردن دقت در بررسی آیات و روایات و ادله استنباط احکام 4⃣جامعیت در نگاه به آموزه های دینی 5⃣عمل به حدیث شریف زکاه العلم نشره و پایدار گذاردن روش اجتهادی خود برای استفاده دیگران 6⃣ پیشرفت علم و ارتقاء افق های تخصصی از طریق ضرب بعض از آراء به بعضی دیگر 7⃣حرکت به سمت استانداردسازی فرآیند استنباط احکام شرعی و خروج آن از ذوقی بودن 8⃣خودآگاه سازی مراحل اجتهاد 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅آیا مهارتهای نحوی و قواعد نحوی در فرآیند فقاهت تاثیرگذار است⁉️ ✅اگر مجتهدی در نحو تسلط لازم را نداشته باشد، در فرآیند فقاهت او اختلالی ایجاد می‌شود ⁉️ شهید ثانی: طلبه باید بکوشد تا زبان شناس باشد تا از طریق آن بتواند با متون دینی ارتباط برقرار کند. ایشان میفرماید: سید مرتضی در فقاهت دستاویزهای محکمی داشتند به جهت تخصص و مهارتی که در ادبیات داشتند و در بلاغت استاد بودند📒 🎁📚مهارتهای نحوی و الگوریتم تحلیل و ترکیب نحوی عبارتند از:👇👇👇 1. تجزیه تحلیل و تفکیک متن وتبدیل آن به بندها 2. جمله شناسی (کشف تعداد جملات در یک بند + تعیین نوع جمله) 3. کلمه شناسی (جهت تشخیص نوع جمله و پذیرش نقشها+معرب یا مبنی) 4. نقش یابی: 🙏 رکن یابی (کشف اصل جمله ) 🙏 کشف قیودات (تمییز، حال، مفاعیل و..) مانند سل تفقها لاتسئل تعنتا (مفعول له = علت غایی هدف) از روی تفقه و برای فهمیدن بپرس 🙏 شاخص شناسی هر نقش 5. رابطه یابی: 🙏عمل شناسی (عوامل + معمولات + نوع عمل) 6. محذوف‌یابی: 7. متعلق‌یابی (مذکور یا محذوف) 8. معنی یابی (ادوات حروف جر ) 9. مکان یابی = مکان هر نقش در جمله (تقدیم و تاخیرها) 10. قرینه شناسی (دلیل الحذف/مغنی ) 11. ترجمه نحوی با احتساب مهارت شاخص‌شناسی و رکن‌یابی و عمل‌شناسی مجموعا 14 مهارت نحوی خروجی علم نحو خواهد بود.👑 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅ ضرورت کارگاهی شدن درس در نگاه استاد همدانی 🔹در حال حاضر شیوه گفتن، است و طلبه باید آن را اصلاح کند؛ خودش عمده کار را برعهده بگیرد و با یک ذهن پر از سوال وارد درس شود و زیر نظر استاد جلو برود. 🔹درس خارج مثل تمرین است، شما اگر بخواهید رانندگی یاد بگیرید، باید به طور عملی پشت فرمان بنشینید و زیر نظر استاد راهنما، آموزش ببینید. اگر شخصی بگوید «من پشت فرمان نمی‌نشینم، مگر اینکه به طور کامل رانندگی را یاد گرفته باشم»،‌ این شخص هیچ‌وقت راننده نخواهد شد، چون این مهارت را به صورت تمرین نکرده است. 🔹اینکه در درس استاد بنشینم و بنویسم و سپس مباحثه و مطالعه کنم، کافی نیست، این روش اگر هم نتیجه بدهد، بسیار دیر نتیجه می‌دهد. ◽️متن کامل: http://andalibhamedani.ir/posts/320151-110 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
استاد حسینی خراسانی (مدرس خارج فقه واصول و عضو جامعه مدرسین): ❓آیا وقت آن نرسیده که بعد از این همه سال با این همه شتاب و تغییر شرائط.... متن دیگری متناسب با شرایط و زمان با اتقان و دقت ارایه شو؟ نگاهی به سیر متون علمی حوزه، شاهدی است عادل بر اینکه همواره متون در حال تغییر و تحول‌اند. 🔸از متن فشرده و مختصری مثل، تذکرة الاصول شیخ مفید تا الذریعة الی اصول الشریعة سیدمرتضی و عدة الاصول شیخ طوسی تا سرائر ابن ادریس حلی و معالم شیخ حسن و زبدة الاصول جناب شیخ بهایی تا قوانین، رسائل و کفایه نشان‌دهندۀ تحول در متون درسی است. 🔹گاهی فاصله میان این کتاب‌ها پنجاه تا چهل سال بوده است. ظاهراً، دورترین فاصله میان عُدة شیخ و سرائر ابن ادریس است که صد و بیست سال بوده است. در این میان همه گفتند علم و فقاهت دچار رکود شده و همه مقلد شدهاند. فاصله بین شیخ و ابن ادریس، خیلی کمتر از فاصلۀ نسل حاضر، با شیخ انصاری است. 🌐نشریه خشت اول، شماره ۱۳ و ۱۴ ، ص ۲۴ 🆔@feghahat
✅ تحول در تحصيل (4) ⚠️ سند چهارم: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف 🔺دخالت ادبیات در اجتهاد و استنباط، مورد انکار نیست. از مرحوم حاج عبدالله مجتهدی شنیدم که ایشان می فرمود: آشیخ محمدرضا مسجدشاهی، که آقای خمینی و آقای گلپایگانی و حاج آقای ما (رحمة الله علیهم)، پیش ایشان درس خوانده بودند، چند ماهی قم آمده بود. آقای مجتهدی گفت که ایشان می گفت: اگر کسی متخصص در ادبیات نباشد، فهمش ناقص است... من خودم مواردی را بخاطر دارم که در اثر نداشتن بنیه ادبی، (حتی در مسائل فقهی) اشتباه کرده اند. 🔺من به نظرم، تا یک محقق محتاط، که به کلمات قوم (عرف خاصّ علما) احاطه داشته باشد و همه را مطالعه و دقت کند، نیامده است، (طلاب) همین کتاب های سابق را باید بخوانند. اگر کسی بخواهد ملّا شود، این کتاب های متأخّر، مُلّا درست نمی کند. ⚠️ به صراحت در کلام ایشان، تحول خواهی در متون درسی حوزه، موج می زند اما تحول خواهی در نظام آموزشی، به این معنا نیست که کتاب ها را قیچی کنیم. قیچی کردن که هنر نیست. هر کسی توان نوشتن کتاب درسی ندارد. شخصی که هنوز به کلمات قوم آشنا نیست، چطور می تواند بدیل و نظیری برای کتب علما بیاورد؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
💠 درس خارجِ مجتهدپرور امام خمینی(ره) دربارۀ شیوۀ تدریس آیت الله بروجردی(ره) نقل می‌کردند: 🔰طلبه‌ای که مقدمات و سطح را خوب طی کرده و دارای استعداد باشد، دو یا سه ماه در درس آیت الله بروجرودی شرکت کند مجتهد می‌شود و می‌تواند همین روش را در دیگر ابواب فقهی بکار گیرد. 📚چشم و چراغ مرجعیت، ص17 🆔@tahavol_howze
⚡️نقشه جامع تمدن اسلامی چه می گوید؟ / مفاهيم اصلی تمدن اسلامی کدامند؟ 👌همانطور که در جلسه گذشته شرح دادم (۴ آبان ۱۴۰۰) برای دستیابی به نقشه ای جامع برای تحقق تمدن اسلامی باید به دو پرسش ۱- مفاهیم تمدن اسلامی چیست؟ و ۲- چگونه باید مفاهیم تمدن اسلامی را محقق کرد؟ پاسخ دهیم. 👌در پاسخ به پرسش اول: معتقدیم مفاهیم تمدن اسلامی به دو دسته ۱- مفاهیم اصلی و ۲- مفاهیم بخشی تقسیم می شوند. مفاهیم اصلی تمدن اسلامی شامل سه دسته مفهوم ۱- تنظیم روابط انسانی در حوزه های سیزده گانه، ۲- تسخیر شئ پایه در مقایسه با تصرف عنصرپایه و ۳- اتکاء به اسماء الهی است. مفاهیم بخشی تمدن اسلامی هم در قالب ۱۰۰ نظریه فقهی در حوزه های ساختمان، مدیریت شهری، آموزش و پرورش، سلامت، امنیت، برنامه و بودجه، میراث فرهنگی، خبر و..... تئوریزه می شود. 👌در پاسخ به پرسش دوم: معتقدیم که سه حوزه فعالیتی ۱- برجسته کردن پرسش های جهت ساز، ۲- تدریس مفاهیم تمدن اسلامی (مدرسه هدایت) و ۳- تصمیم سازی بر اساس مفاهیم فقهی (شورای راهبردی الگوی پیشرفت) برای تحقق مفاهیم تمدن اسلامی ضرورت دارد. شایان ذکر است که برنامه‌ اجرائی در هر سه حوزه اجرائی بر اساس نظریه مترقی چرخه چهاربخشی تحریک فکر تنظیم می شود. 👌در جلسات آینده به شکل تفصیلی درباره نقشه جامع تمدن اسلامی وارد بحث خواهم شد. به فضل الهی حجت الاسلام علی کشوری - دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰- تبیین برنامه‌ جامع تمدن اسلامی در جمع برخی از نخبگان - قم @olgou4
⚡️آشنایی با برخی دروس مدرسه تمدنی هدایت آشنایی با نقشه جامع تمدن اسلامی https://eitaa.com/olgou4/3737 آشنایی با نظریه امنیتی سِلم https://eitaa.com/olgou4/2257 آشنایی با پنج نظریه فقه المکاسب https://eitaa.com/olgou4/3282 آشنایی با الگوی جدید مدیریت روستا https://eitaa.com/olgou4/3731 آشنایی با نظریه فقهی کرسی https://eitaa.com/olgou4/3207 آشنایی با پروتکل های فقهی مدیریت کرونا https://eitaa.com/olgou4/3391 آشنایی با نظریه فقهی تأويب https://eitaa.com/olgou4/3203 آشنایی با نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور https://eitaa.com/olgou4/2151 آشنایی با تعریف جدید واکسن https://eitaa.com/olgou4/3646 آشنایی با نظریه سیاست خارجی قبل از ظهور https://eitaa.com/olgou4/3639 آشنایی با طرح جایگزین هوش مصنوعی https://eitaa.com/olgou4/3650 آشنایی با طرح جایگزین پول اعتباری https://eitaa.com/olgou4/3258 آشنایی با مقررات فقهی ساختمان https://eitaa.com/olgou4/3356 آشنایی با بسته فقهی آداب انعقاد نطفه https://eitaa.com/olgou4/2810 آشنایی با جعبه فقهی شخصیت https://eitaa.com/olgou4/2989 آشنایی با الگوی فقهی ارزیابی غذا https://eitaa.com/olgou4/2914 آشنایی با استراتژی فقهی صنعت و تکنولوژی https://eitaa.com/olgou4/3152 آشنایی با الگوی فقهی ساخت https://eitaa.com/olgou4/2952 آشنایی با تعریف فقه نظام https://eitaa.com/olgou4/2877 آشنایی با اولین برنامه پیشرفت اسلامی https://eitaa.com/olgou4/2692 @olgou4
نقشه راه فقه تمدني.pdf
349.3K
🔰 نقشه راه فقه تمدنی و تدوین توضیح المسائل تمدنی ✍️ حجت الاسلام و المسلمین 📌 چکیده: 🔸 مسأله اصلی در این مقاله بررسی «چگونگی حرکت به سمت و تدوین توضیح المسائل تمدنی» است. این بحث در پارادایم کلام شیعی و فقه و اصول فقه جواهری است. 🔸 در این مقاله، تلاش شده است تا الزامات شناختی و عملیاتی برای تحقق دانش فوق ارائه گردد و بر اساس ایدۀ «فقه تمدنی»، شبیه سازیِ یک «توضیح المسائل تمدنی» نیز صورت گیرد ..🌿....🌿....🌿....🌿 مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🏫 @nhrazavi 🔹موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🏢 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
🔔 روش استنباط در مسائل مستحدثه 👤ارائه: استاد جواد حبیبی‌تبار، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی 👤ناقد: استاد سید منذر حکیم، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی 👤دبیر علمی: حجت‌الاسلام دکتر علی شریفی، استاد جامعة المصطفی العلمیه ⏰ زمان: سه‌شنبه، سوم اسفندماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰ 📎لینک: http://vcpro.ir/riicj1 🆔 @ijtihad
بسم الله الرحمن الرحیم 🔍سندشناسی یکی از مهارتها و همچنین از مراحل مهم فرآیند اجتهاد است. امروزه انسانها در عصر سرعت بدنبال میانبرها در تکاپو هستند یکی از راههای میانبر سندشناسی نسبت به اسناد کتب اربعه شیعه (که معتبرترین کتابهای شیعه هستند)، شناخت اسناد و طرق پرکاربرد این کتابهای مهم شیعه است. کتاب قیم اصول الرجال استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی در بخش میانی کتاب به اسناد پرکاربرد و مشهور کتب اربعه می پردازد که طبق فرمایش استاد حسینی حدود ۷۵ درصد اسناد کتب اربعه را پوشش می دهد. این بخش حاوی ۲۷ سلسله سند کوتاه است. لذا اگر اجتهاد پژوهان این اسناد را تسلط داشته باشند میانبری است برای شناخت عمده اسناد کتب اربعه🙏🙏🙏😊😊💐🌷 فایل کتاب اصول الرجال 👇👇👇👇 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📗 مقاله «اجتهاد تمدنی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» ✍️ نوشته حجت الاسلام و المسلمین 🔹 گروه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه 🏅 تنها مقاله برگزیده بیست و سومین دوره جایزه 🆔 @iictchannel
◽️ نشست علمی 🔸 بررسی ظرفیت حجیت اصولی در علوم انسانی 🎙با حضور: حجت الاسلام و المسلمین (عضئ هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه) 📅 دوشنبه 9 اسفند ساعت 13 ⚜️ پخش زنده و مستقیم از طریق: 🌐 aparat.com/mhkavari/live 🆔 @iictchannel
کارورزی اجتهاد تمدنی
📗 مقاله «اجتهاد تمدنی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» ✍️ نوشته حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی 🔹 گ
اینکه تنها مقاله برگزیده کتاب سال حوزه یک مقاله با نگاه الگوریتمی و فقاهت روشمند است نشانه چیست؟ 👇👇😊 جایگاه و اهمیت و برش مباحث روش شناسی اجتهاد و نگاه الگوریتمی و همچنین نسبت به محتوای آن یعنی سیستمهای یک تمدن