eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
614 ویدیو
368 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
تبیین حدوث عالم از دیدگاه علامه حلی.pdf
768.4K
📕 "تبیین حدوث عالم از دیدگاه علامه حلی" دیدگاه حدوث زمانی منسوب به متکلمان با چالش‌های جدی فلاسفه مواجه شده و نظریه حدوث ذاتی در اندیشه‌های فلسفی قوام ویژه‌ای یافته است. با رجوع به کتب متعدد علامه ـ به‌عنوان یک متکلم محقق شیعی و آگاه به مبانی فلسفی ‌ـ معلوم می‌شود که وی دیدگاه حدوث ذاتی مصحِّح با ازلیت غیری عالم را مردود دانسته است. از سویی دیگر، وی مدخلیت شاخصه «زمان» در معنای حدوث را نفی کرده و همانند فلاسفه، دیدگاه حدوث زمانی و مسبوقیت عالم به عدم زمانی را باطل و غیرقابل پذیرش شمرده است. بنابراین عقیده علامه در مسئله حدوث عالم، غیر از حدوث ذاتی و غیر از حدوث زمانی است. وی معتقد است عالم به این معنا حادث است که خداوند ازلاً در حاقّ واقع بدون تقید به زمان موجود بود؛ ولی عالم و زمان تحقق نداشت؛ یعنی عدم محض حاکم بود و اصل عالم طبیعت توأم با زمان، از کتم عدم محض به نحو ابداعی آفریده شد. به عبارت دیگر، هستی جهان ماده، سرآغازی فرازمانی داشته و به لحاظ امتداد زمانی، محدود و متناهی به عدم مطلق در متن واقع است؛ عدمی که بدون تقرر در ظرف متدرّج و ممتد زمان، با وجود عالم به تقابل سلب و ایجاب در تناقض است و قابل جمع با آن نیست؛ بلکه با جعل وجود، مطرود و منتفی می‌گردد. مقاله حاضر به تبیین ابعاد این نظریه علامه درباره حدوث عالم می‌پردازد. ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺لطیفه ای ادبی إنّي رأیتُ عجیباً في محلّتِکُمْ شیخاً وجاریةً في بطنِ عُصفورٍ 🎤مرحوم مدرّسِ أفغان
اشتقاق صغیر و کبیر چیست؟ اشتقاق بر دوگونه است: الف) اشتقاق صغیر: در این اشتقاق، مشتقّ و مشتق منه از نظر ترتیب قرار گرفتن حروف، با هم هماهنگی دارند. مانند «اَکَلَ» که از «اُکْل» و «ضَرَب» که از «ضَرْب» مشتقّ شده و ترتیب قرار گرفتن حروف در مشتق و مشتق منه محفوظ مانده است. ب) اشتقاق کبیر: در این اشتقاق، ترتیب قرار گرفتن حرف مشتقّ ومشتقّ منه به هم خورده و جا به جا می‌شوند. مثلاً کلمه «جاه» (آبرو) در «اِنّی اَسالک بجاه محمّد و آله الطیّبین» از «وجه» مشتق شده و به جهت جا به جایی حروف، از موارد اشتقاق کبیر است. واژه «تفسیر» نیز از مصادیق اشتقاق کبیر بوده و از «سَفَرَ» مشتق شده است، نه از «فَسَّر». چنان که ملاحظه می‌شود ترتیب قرار گرفتن حرف مشتق و مشتق منه به هم خورده و (سین) و (فاء) درمشتق جا به جا شده اند؛ در حالی که اگر از «فَسّر» مشتقّ می‌شد، مشتق به اشتقاق صغیر بود. 📚پاسخ‌های روان به پرتکرارترین سوالات نحوی، مهدی دلیری فر، ص۱۱۲ ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 ارتباط طبری ها و بی عفتی های کف خیابان 🎤حجت الاسلام سلیمانی (امام جمعه لاهیجان) ✍پ.ن: متاسفانه
16.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺رابطه عدالت با اجرای فقه در جامعه 🎤استاد سیدحسن (امام جمعه اردبیل) قال امیرالمومنین علی (علیه السلام): العدل حياة الأحكام 📚غرر الحكم و درر الكلم، ص: 32 قالَ الإمام الكاظمُ (عليه السلام):... لَوْ عُدِلَ فِي النَّاسِ لَاسْتَغْنَوْا ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْعَدْلَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ وَ لَا يَعْدِلُ إِلَّا مَنْ يُحْسِنُ الْعَدْلَ... 📚الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏1 / 542 / باب الفي‏ء و الأنفال قال الصادق (علیه السلام): اَلنّاسُ يَسْتَغْنونَ اِذا عُدِلَ بَيْنَهُمْ... 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 569 ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥توصیه مهم علامه مامقانی(ره) به فرزندش ✍ينبغي الاقتصاد في جميع الامور و عليک بنيّ - وفقك اللّه تعالى - بالاقتصاد في جميع امورك، فانه أمر ممدوح العاقبة، محمود النتيجة، أ لا ترى أن الصدقة محبوبة عقلا و نقلا [۱]، و قد أمر اللّه تعالى نبيه صلّى اللّه عليه و آله فيها بالاقتصاد بقوله جل ذكره «وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً» [۲] . و قال جل ذكره «يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ» [۳] أي الوسط. كما عن مولانا الصادق عليه السّلام [۴] . و عليك دائما بالنظر الى من دونك، و الشكر على ما أنت عليه، و اياك و النظر الى من فوقك، فانه يؤذيك، و يفوت عليك راحة الدنيا و أجر الاخوة جميعا [۵] . و قد قال عز من قائل «وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا» [۶] . و عليك بنيّ بترك كثرة مخالطة الناس مهما أمكن، فان مخالطتهم تشغلك عن الحق، و تذهلك عن الموت، و تمنعك عن التفرغ للعبادة، و التفقه في الدين، و الذكر و الفكر، و توجب مدك النظر الى ما في أيدي الناس فتطمع فيها، و يلجئك و يبتليك الى استماع الغيبة و البهتان و تؤدي بك الى دخول المجالس المذمومة، و صحبة البطالين، و ربما تنجر الى الفتنة و الخصومة، فتندم يوم لا ينفعك الندم، و لا قول «لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلاً» [۷] . و لا قول «يا لَيْتَ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ» [۸] و لا قول «رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ» [۹]، فاستيقظ قبل أن يفوتك وقت التدارك. ---------- [۱]: الكافي ۲ باب فضل الصدقر حديث ۱ عن ابي عبد اللّه عليه السّلام قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه - [۲]: سورة الاسراء: ۲۹. [۳]: سورة البقرة: ۲۱۵. [۴]: مجمع البيان ۳۱۶/۲ قوله: ثانيها ان العفو الوسط من غير اسراف و لا اقتار، عن الحسن و عطا، و هو المروي عن ابي عبد اللّه الصادق عليه السّلام. [۵]: اصول الكافي ۱۴۰/۲ باب القناعة حديث ۱۱ عن سدير رفعه قال: قال امير المؤمنين عليه السّلام: من رضي من الدنيا بما يجزيه كان ايسر ما فيها يكفيه، و من لم يرض من الدنيا بما يجزيه لم يكن شيء يكفيه. و ص ۱۳۷ حديث ۱ عمرو بن هلال قال: قال ابو جعفر عليه السّلام: اياك ان تطمح ببصرك الى من هو فوقك، فكفى بما قال اللّه عز و جل لنبيه صلّى اللّه عليه و آله «فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ» و قال «وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا». فان دخلك من ذلك شيء، فاذكر عيش رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، فانما كان قوته - [۶]: سورة الحجر: ۸۸. [۷]: سورة الفرقان: ۲۸. [۸]: سورة الزخرف: ۳۸. [۹]: سورة المؤمنون: ۱۰۰ 📚مرآة الرشاد فی الوصیة الی الاحبة و الذریة و الاولاد/ عبدالله المامقانی / مصحح: محی الدین مامقامی ، ص۱۲۶ ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کانال معارف ثقلین نوشتجات و نکات ناب از قرآن کریم، روایات، تاریخ، خاطرات علما و... لینک کانال: http://eitaa.com/Sagallaein کانال رو به دوستان خود معرفی نمایید.
کشکول ناب حوزوی
💥اتاق مطالعه مرحوم آیة الله #احمدی_میانجی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥اتاق مطالعه مرحوم آیت الله سید مهدی روحانی ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
❓اشتقاق صغیر و کبیر چیست؟ اشتقاق بر دوگونه است: الف) اشتقاق صغیر: در این اشتقاق، مشتقّ و مشتق منه
💥اشتقاق کبیر در تفسیر المیزان: " يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظِيمٌ" كلمه" زلزله" و" زلزال" به معناى شدت حركت است به حالتى كه هول انگيز باشد. و گويا از طريق اشتقاق كبير از ماده" زل" كه به معناى" زلق" است گرفته شده، و به منظور مبالغه و اشاره به تكرار آن تكرار شده است، و اين در واژه‏هاى مشابه" زل" شايع و زياد است، مثل" ذب" و" ذبذب"،" دم" و" دمدم"،" كب" و" كبكب"،" دك" و" دكدك"،" رف" و" رفرف" و... 📚ترجمه الميزان، ج‏14، ص: 478 ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥حاج آقای سلیمانی امام جمعه تراز انقلاب است تقدیر مدیر مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه از اقدامات امام جمعه لاهیجان + گزارشی از اقدامات موثری که حجت الاسلام سلیمانی انجام داد ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
💥دغدغه! در بحبوحه مناقشات حوزويون با علي شريعتي بود که [شهید آیت الله سید محمدباقر صدر] گفت: حوزه با جامعه ارتباط برقرار نمي‌کند چون ادبياتش کهنه شده اما شريعتي به خاطر قدرت بيانش به جوانان نزديک شده. او می گفت: با اينگونه افراد نبايد وارد مناقشه و تشنج شد بلکه بايد با استدلال، گفتگو کنيم. هميشه اعتقاد داشت اصلاحات بايد از خود حوزه شروع شود. 📚السيره و الميسر، ج 3، ص 355 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
لحظه شناسی مشروطه.mp3
5.18M
💥عدم بصیرت کافی علما ...در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند، که اینها ندیدند توطئه‌ای را که آن روز غرب زدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی می‌کردند ؛ توجه نکردند!...نتیجه این شد که کسی که می‌دانست و می‌فهمید(مثل مرحوم نوری) جلوی چشم آنها به دار زده شد و این‌ها حساسیتی پیدا نکردند... 🎤 معظم انقلاب ✍پ.ن: غرب شناسی و شناخت عمیق تمدن غرب برای حوزویان یک ضرورت است. 💥حداقل اطلاعات یک طلبه درباره تمدن غرب باید در حد کتاب مبانی توسعه و تمدن غرب شهید آوینی باشد.💥 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
لایو خداشناسی ماه نشان.mp3
8.01M
❓درباره خدا تا چه اندازه و چجوری به بچه‌ها بگیم؟ ❓از بهشت و جهنم چی بگیم؟ 🎤حجت الاسلام علی فاطمی پور کارشناس تربیتی رادیو معارف 💥قابل استفاده برای مبلغین در مدارس و ویژه والدین 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab