eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
503 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
💥ثلاثة أعمال هي معيار التوفيق! ينقل آية الله السيد عادل العلوي (ره) عن أُستاذه آیة الله العظمي المرعشي النجفي (رحمه الله) أنه قال ناصحاً و معلماً : 🔻إذا أردت التوفيق في حياتك العلمية والعملية فعليك بثلاثة أعمال : 🔹الأول : كن دوماً على طهارة و وضوء فإنه يُنير القلب و يُزيل الهم . 🔸الثاني : شيع الجنازة أي جنازة رأيتها ولو بأقدام . 🔹الثالث : شارك في قضية الحسين ( عليه السلام ) بأي نحو من المشاركة ، ثم قال : كنت من مدرسي الحوزة المعروفين ، و كنت أنذاك أوزّع الشاي على الناس في المجالس و المآتم الحسينية . 📚قبسات من حياة سيدنا الأستاذ المرعشی ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥شعر منسوب به خیام و جواب خواجه نصیرالدین طوسی و 📜تصویر از پشت جلد یک 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥خیّام فیلسوفِ ریاضیدان یا شاعرِ پوچ گرا؟! ✍استاد شهید : حجة الحق، ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیامی نیشابوری، معروف به خیام. 🔹فیلسوف و ریاضی دان و احتمالًا شاعر بوده است و شهرت جهانی دارد اما متأسفانه شهرت خیام به اشعار منسوب به اوست نه به فلسفه و ریاضیات، مخصوصاً ریاضیات که ارزش فراموش ناشدنی در این فنون داشته است. اشعار منسوب به خیام که اکثریت قریب به اتفاق آنها از خود او نیست، به او چهره‌ای داده کاملًا مغایر با چهره واقعی او، یعنی چهره یک انسان شکاک پوچ گرای دم غنیمت شمار غیرمسؤول. شاعری انگلیسی به نام فیتز جرالد که رباعیات او را - و بنا بر گفته آقای تقی زاده گاهی با تحریف و تغییر معنی- به زبانی فصیح به شعر ترجمه کرده، بیش از هرکس دیگر موجب این شهرت کاذب شده است. 🔻از خیام برخی رسالات فلسفی باقی مانده که طرز تفکر او را روشن می‌سازد؛ یکی رساله‏ای است به نام کون و تکلیف که در پاسخ سؤال ابونصر محمد بن عبد الرحیم نسوی، قاضی نواحی فارس است. وی از خیام درباره حکمت خلقت و غرض آفرینش و هم درباره فلسفه عبادات سؤال کرده است و ضمناً ابیاتی در مدح خیام سروده است که این چند بیت از آنها باقی مانده است: ان کنت ترعین یا ریح الصباذممی‏ فاقری السلام علی العلامة الخیم‏ بوسی لدیه تراب الارض خاضعة خضوع من یجتدی جدوی من الحکم‏ فهو الحکیم الذی تسقی سحائبه‏ ماء الحیوة رفات الاعظم الرمم‏ عن حکمة الکون و التکلیف یأت بما تغنی براهینه عن ان یقال لم‏ 🔸خیام، حکیمانه مطابق مبانی استادش بوعلی (یا استاد استادش) پاسخ گفته است. هرکس بر مبانی بوعلی در این مسائل وارد باشد می‌داند که خیام تا چه اندازه وارد بوده است. خیام در آن رساله از بوعلی به عنوان «معلم» یاد می‌کند و در مسائل مورد سؤال که ضمناً سرّ «تضاد در عالم» و مسئله‌ شرور هم مطرح شده، مانند فیلسوفی جزمی اظهار نظر می‌کند و می‌گوید: من و آموزگارم بوعلی دراین باره تحقیق کرده و کاملًا اقناع شده‌ایم؛ ممکن است دیگران آن را حمل بر ضعف نفس ما نمایند، اما از نظر خود ما کاملًا قانع کننده است. 🔹این رساله را با چند رساله دیگر در اتحاد جماهیر شوروی چاپ و منتشر کرده‌اند و قبلًا هم در مصر در ضمن مجموعه‏ای به نام جامع البدایع چاپ شده بوده است. ناشر روسی مدعی است که ناشران مصری اشتباه کرده، پنداشته‌اند رساله تضاد رساله مستقلی است، در صورتی که متمم رساله کون و تکلیف و جزئی از آن است. 🔸اتفاقاً آنچه خیام در این رساله قاطعانه اظهار کرده است همانهاست که در اشعار منسوب به او درباره آنها اظهار تحیر شده است، و به همین جهت است که برخی از محققان اروپایی و ایرانی انتساب این اشعار را به خیام نفی می‌کنند و برخی بر اساس یک سلسله قرائن تاریخی معتقدند که دو نفر به این نام بوده‌اند: یکی شاعر و دیگری حکیم و فیلسوف؛ شاعر به نام خیام بوده است و حکیم و ریاضی دان به نام خیامی، و به عقیده بعضی‏[1] شاعر علی خیام بوده است و حکیم و ریاضی دان عمر خیامی. 🔸این که بعضی مدعی شده‌اند که «خیامی» تلفظ عربی خیام است‏[2] مردود است، زیرا او خود در مقدمه رساله فارسی که در «وجود» نوشته است می‌گوید: «چنین گوید ابوالفتح عمر ابراهیم الخیامی»[3] شاید این اندازه را بتوان مسلّم دانست که وی مانند اکثر این گونه دانشمندان در عین کمال ایمان و اعتقاد به مبانی دینی- که از همه کتب او ظاهر و لائح است، حتی نوروزنامه منسوب به او- با متعبدان قشری سر به سر می‏گذاشته و همین برای او زحمت و دردسر فراهم می‌کرده است. بیهقی می‏نویسد: «او تالی بوعلی بود اما در خلق ضیقی داشت و در تعلیم و تصنیف ضنتی... 🔹روزی به حضرت شهاب الاسلام، الوزیر عبد الرزاق بن الفقیه در آمد و امام القراء ابوالحسین الغزالی حاضر بود. در اختلاف قراء درباره آیتی بحث رفت. چون امام (خیام) حاضر شد، شهاب الاسلام گفت: علی الخبیر سقطنا... او وجوه اختلاف قراء بیان کرد و هر وجهی (را) علتی بگفت. پس امام ابوالفخر گفت: کثر الله مثلک فی العلماء.»[4] 🔸تاریخ تولدش معلوم نیست. تاریخ وفاتش را 517 و 526 گفته‌اند. قدر مسلّم این است که عمر طویل کرده (در حدود نود سال)[5] اما این که محضر درس بوعلی را درک کرده باشد، بسیار بعید است. اگر او بوعلی را «معلم» خود می‌خواند از آن‏ جهت است که شاگرد مکتب بوعلی است نه شاگرد شخص او، و علی الظاهر نزد شاگردان بوعلی تحصیل کرده است. -------- 🔖پاورقی: 1: رجوع شود به بحث محققانه آقای محیط طباطبایی در مجله «گوهر»، سال اول، شماره 6. 2: علی اصغر حلبی، فلاسفه ایرانی، ص 408. 3: مجموعه رسائل خیام، چاپ شوروی. 4: ترجمه تتمه صوان الحکمه، ص 71 و 72. 5: «مقالات و بررسیها»، دفتر پنجم و ششم، ص 242. 📚 خدمات متقابل اسلام و ایران، ص482 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥هر بیشه گمان مبر که خالی است ✍آیت الله سید کاظم : آیت الله حق شناس(ره) بیمار می‌شود همراه با دوستان به مطب یکی از پزشکان تهران مراجعه می‌کند پس از معالجه پزشک و نوشتن نسخه وقتی از در مطب خارج می‌شود طبیب به خانمی که حق الزحمه پزشک را می‌گیرد به زبان فرانسوی می‌گوید فراموش نکن که از آقا پول طبابت را بگیری. آیت الله که به فرانسه مسلط بود در پاسخ می‌گوید در بدو ورود پول شما را پرداخت کرده ایم. اینجا پزشک شرمنده می‌شود و فوراً داخل اتاق شده و در را می‌بندد! 📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص۶۴۷ 📌انتشار با ذکر منبع ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بررسی سند قاعده علی الید 🎤آیت الله سید احمد ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️مبادا ما به قهقرا برویم و غربیها اسلام را برای ما ترجمه کنند...! 🚨هشدار مرحوم علامه درباره عدم توجه به تاریخ علوم اسلامی و عدم اهتمام به ترویج مکتب اسلام در جهان ✍پ.ن: متاسفانه بسیاری از کتب و منابعی که درباره تاریخ عرفان و فلسفه اسلامی و و هنر و معماری اسلامی می باشد ترجمه شده کتب مستشرقان غربیست! 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
بسم الله الرحمن الرحيم أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوء برای حضرت آیت الله سید کاظم حائری دعا کنیم🤲 کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥خاطره ای از سفارش خمینی(ره) به آیت الله (ره): 🔹«... یک بار رفتم خدمت حضرت امام. فرمودند: «آقای فقیه علمای بزرگوار گذشته شاید غفلت کردند یا توجه خاصی نبوده که تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی نداریم. ترجمه داریم اما تفسیر نداریم.   🔸خواهش می کنم شما همه کارهای آخوندی را بگذار کنار و وارد این مرحله شو که این کار زنده شود.» من هم گفتم: چشم اطاعت می کنم.» گفتند: «هر کاری هم داری من در خدمتم.» گفتم: نه من فقط دعا می خواهم دعا کنید که بتوانم. گفتند: «چند نفر هم به میدان آمدند اما عقب زدند. سفت و محکم برو جلو بلکه به حول و قوه خدا این کار انجام گرفت.»، آمدم اصفهان و چند نفر از رفقا را جمع کردم. بنا شد فارسی این کار را خودم انتخاب کنم. از چند تفسیر سنی و شیعه گلچین می کردم. مواردی که رویش حساسیت بود را نمی آوردم. اخبار اهل بیت علیهم السلام از فریقین را هم چاشنی آن می کردم. آن گروه این را از من می گرفت و ترجمه می کرد. در زمان حیات امام(ره) سه جلدش بیرون آمد... ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥تفسیر قرآن به زبان روسی؛ اثری از مرحوم آیت الله سید کمال تفسیر "نورالقرآن فی تفسیر القرآن" با استفاده از هشت منبع تفسیری به زبان فارسی و با استفاده از منابع روایی شیعه و اهل سنت تدوین شده است. اين تفسير زير نظر آيت الله فقيه ايماني تهيه گرديده و به زبانهاي مختلف ترجمه مي‌شود. ترجمه تفسیر نورالقرآن فی تفسیر القرآن، نخستین تفسیر ترتیبی کامل قرآن کریم به زبان روسی است که با همکاری مؤسسه تحقیقاتی امیر المؤمنین (ع) اصفهان، به انجام رسیده است. این دوره با همکاری گروهی از مترجمان متخصص در شهر سنت پترزبورگ به زبان روسی ترجمه شده است. در حال حاضر، تفسير نور القرآن تنها تفسير مفصل ترتيبي به زبان روسي است و مورد استقبال علاقمندان روس و مسلمانان واقع شده است. مجلدات مختلف اين تفسير با مشارکت انتشارات شرق‌شناسي سن‌پترزبورگ و موسسه انتشاراتي صدرا در مسکو منتشر گرديده است. 🔻ایشان در پی سفارش خمینی(ره) نخستین تفسیر قرآن به‌زبان انگلیسی و روسی را با عنوان «نور القرآن فی تفسیر القرآن» به چاپ رساندند. 🎞 مشاهده و دانلود مستند آیت الله فقیه ایمانی 👉 شادی روح آیت الله فقیه ایمانی صلواتی هدیه بفرمایید🤲 ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
♦️لزوم اقتصاد خواندن طلبه ها! [ به مناسبت سالروز صدرور منشور روحانیت توسط امام خمینی ره] 🔹تقسیم بندی ابواب فقهی یکی از روش هایی است که در فقه به ما یک نگاه کلان میدهد. تقسیم بندی معروف در تبویب فقه همان چیزی است که محقق حلی در شرایع انجام داده است و شهید اول در کتاب القواعد اینگونه نقل میکند [ و كل ذلك ينحصر في أربعة أقسام: العبادات، و العقود، و الإيقاعات و الأحكام. و وجه الحصر: أن الحكم الشرعي إما أن تكون غايته الآخرة، أو الغرض الأهم منه الدنيا، و الأول: العبادات. و الثاني: إما أن يحتاج إلى عبارة، أو لا، و الثاني: الأحكام. و الأول: إما أن تكون العبارة‌ من اثنين- تحقيقا أو تقديرا- أو لا، و الأول: العقود، و الثاني: الإيقاعات.] (۱) 🔸مرحوم سیدجوادعاملی صاحب مفتاح الکرامه در کتاب اجاره تقسیم بندی دیگری را طرح میکند که بین فقه و مسائل امروز ما نسبت عمیق تری برقرار میشود و فقه کارآمدتر جلوه میکند. [ قد قسموه إلی أقسام أربعة عبادات و عقود و إیقاعات و أحکام «و إن شئت قلت عبادات و عادات و معاملات و سیاسات» أن المقصود إما انتظام أحوال النشأة الأولی أو الأخری أو کلیهما فإن کان الثانی فهو الأول أو الأول فإما أن یتعلق الغرض ببقاء الشخص أو النوع و هو الثانی أو المصالح المالیة و هو الثالث أو الثالث فالرابع] 《مى توان این اقسام چهارگانه را به صورت دیگرى مطرح کرد: اوّل عبادات، دوم عادات، سوم معاملات و چهارم سیاسات؛ زیرا مقصود از احکام فقهى یا نظم نشأه اُولى (دنیا) است و یا نشأه اخرى و یا هر دو است. اگر تنها مقصود نشأه آخرت باشد عبادات را تشکیل مى دهد و اگر مقصود نشأه اُولى باشد، اگر هدف آن بقاى شخص یا نوع است عادات را تشکیل مى دهد و اگر مصالح مالى باشد معاملات است و اگر هر دو باشد سیاسات است》 (۲) 🔹اگر چه به تعبیر شهید مطهری تبویب در فقه در غیر از عبادات که ماهیت و طبیعت آن در نظر گرفته شده در سایر ابواب رعایت نشده(۳) لذا جامعیت دین را محقق نمیکند. همین تبویب صاحب مفتاح الکرامه را میشود به گونه ای دیگر در سه گانه مشهور اقتصاد، سیاست، فرهنگ تطبیق داد. نکته مهم این است در همه این تقسیم بندی ها این است بر اساس تقسیم مفتاح الکرامه از ۵۱ کتاب فقهی ۴۶ کتاب مربوط به امور دنیا که ۲۶ کتاب آن مربوط به معمالات( امور اقتصادی) است. بر اساس تقسیم بندی لمعه و شرایع در سه گانه فرهنگ، سیاست و اقتصاد از ۵۱ باب ۳۲ باب بیش از نصف آن مربوط به مسائل اقتصادی است! البته واضح است امور اجتماعی با هم تنیدگی دارند و به طور کامل نمیتوان از هم جدا کرد اما حدودا مساله همین است. 🔻امام خمینی ره در منشور روحانیت خطاب به حوزه های علمیه، طلاب و روحانیون اینگونه می‌نویسند: مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهار نظر نمی‏ کنم. آشنایی به روش برخورد با حیله‏ ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته ‏شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می‏ کنند، از ویژگی های یک مجتهد جامع است. (۴) 🔻مشکلات اصلی امروز جامعه ما اقتصادی است. علی رغم اینکه در حوزه مکاسب خوانده میشود اما علی رغم ظرفیت فوق العاده این کتاب بخاطر عدم تطبیق با مسائل روز، به وضوح ما شاهد فقر علمی طلاب در حوزه مبانی اقتصاد اسلامی، اقتصاد سیاسی و سرمایه داری و قتصاد خرد و کلان هستیم. حتی مطالعه و تدریس مبانی اقتصادی که متفکرینی چون شهید صدر، شهید بهشتی، مطهری و...مکتوب کردند نیز در حوزه مرسوم نیست! البته اخیرا طرح هایی شروع شده است. شهیدصدر در ابتدای انقلاب به درستی متوجه این مساله شد حالا که روحانیت توانسته حکومت تشکیل دهد مباحث اقتصادی اولویت دارد لذا طرحی اجمالی و تفصیلی از اقتصاد اسلامی نوشت که در قانون اساسی هم استفاده شد.(۵) 🔻متاسفانه آن نگاه شهید بهشتی، شهیدصدر و...در حکمرانی اقتصادی جلو نرفت یکی از دلایل جدی آن این بود که اقتصادخوانی در حوزه جدی گرفته نشد و این موجب شد بدنه کارشناسی که غالبا نگاه های سرمایه داری داشت از این خلا استفاده کرد و در سیستم ورود کرد و نتیجه اش را امروز شاهد هستیم. تاکید بر اقتصادخوانی به معنای کم اهمیتی امور فرهنگی نیست لذا حوزه باید آموزش اطلاعات اقتصادی به صورت منسجم را در سطوح مختلف فراهم کند البته طبیعتا یک عده تخصصی ورود خواهند کرد. ✍ ۱:القواعد و الفوائد ج۱،ص ۳۰ lib.eshia.ir/71530/1/30 ۲:مفتاح الکرامه ج ۴ص:۲ lib.eshia.ir/10240/4/2 ۳:مجموعه آثار شهید مطهری، ج20، ص: 123 b2n.ir/r7845 ۴:منشور روحانیت۳/۱۲/۶۷ ۵:اسلام راهبر زندگی،شهید صدر فصل۲،۳ 🔻@m_amin_rezai
💥تصویری جالب از استاد 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
💥در مسائل معنوی به بالاتر از خود، و در مسائل مادی به پایین‌تر از خود نگاه کنید! آیت الله می‌فرمودند: یکی از خادمان مرحوم پدرم(آیت الله سید احمد زنجانی) بسیار متعبد و در عین حال خیلی فقیر بود و چیزی از مال دنیا نداشت. از مرحوم پدرم نقل شده که فرموده بودند: من ایشان را نزد خود نگاه داشته بودم، تا به او نگاه کنم، چون در خوبی و فضایل از من بالاتر، و در مسائل مادی از من پایین‌تر بود. در روایت وارد شده در مسائل معنوی به بالاتر از خود و در مسائل مالی به پایین‌تر از خود نگاه کنید! 📚روزنه‌هایی از عالم غیب، ص۳۸۱، آیت الله سید محسن ، نشر مسجد مقدس جمکران. ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
💥دیدار استاد سید محمود مرعشی نجفی از استاد سید احمد حسینی 📆۴اسفند ۱۴۰۱ خداوند به هر دو استاد که زحمات بسیاری برای میراث نسخ خطی اسلام و ایران کشیده اند، سلامتی و طول عمر با عزت عطا فرماید ان شاء الله 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
«ماهیت سرمایه داری مدرن» ✍ دکتر شهریار ، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🗃ناشر: نشر معارف این کتاب در سه فصل تنظیم و نگاشته شده است: «ماهیت و مختصات سرمایه داری مدرن»، «مولفه های بنیادین نظام سرمایه داری مدرن» و «سرمایه داری مدرن و یهودیت». ✂️بخشی از کتاب «نظام سرمایه‌داری، تجسم و ظهور اقتصادی اجتماعی عالم مدرن است. مدرنیته نفس مُدَبِّر غرب مدرن است و برجسته‌ترین ویژگی آن، اومانیسم است. سرمایه و سرمایه‌داری در ذیل مدرنیته و عالم مدرن است که فعلیت و تحقق پیدا می‌کند و از این رو جان و جوهری اومانیستی دارد. اومانیسم همانا تجسم ولایت نفس اماره است و ماهیتی ضد اسلامی دارد، سرمایه‌داری مدرن نیز به تبع جوهر اومانیستی‌اش، جان‏مایه ضد اسلامی دارد. نظام سرمایه‌داری تجسم اقتصادی اجتماعی‌ استکبار مدرن است و در تقابل ماهوی با اسلام و دین و دیانت قرار دارد.» «اسلام هیچ نظام و مناسبات بهره‌کشانه و ظالمانه و ناعادلانه و مبتنی بر تکاثری را نمی‌پذیرد و سرمایه‌داری مدرن همۀ این مولفه‌ها را داراست. نظام سرمایه‌داری در مبادی و غایاتش در تقابل و ستیز با اسلام و ولایت الهی و جهت‌گیری توحیدی قرار دارد و از این رو نظامی نامشروع است... سلطۀ نظام سرمایه‏داری مانع اجرای عدالت است و خصیصۀ‌ بهره‏کشانۀ این نظام ریشه در ماهیت استکباری آن دارد. اگر مکانیسم عمل و کارکرد نظام سرمایه‏داری، بهره‏کشانه و ظالمانه نبود هرگز فقر و فاصله طبقاتی وحشتناکی که در اجتماعات سرمایه‏داری مدرن دیده می‌شود، پدید نمی‌آمد...» 🛍خرید 📱نسخه الکترونیکی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥حقیقت لا اله الا الله + خاطره ای از مرحوم شیخ غلامحسین دارابی 🎤بیان شیرین آیت الله اسماعیل پور قمشه ای(ره) 💯حتما ببینید💯 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
💥شما بخوانید، إشکالش را پیدا کنید! 🎤 معظم انقلاب: مطالب مرحوم آقای را یاد بگیرید. به عقیده من یکی از واجبات هر طلبه ای این است که کتاب های آقای مطهّری را یک دور از اوّل تا آخر با دقت بخواند و مباحثه کند...نمی‌خواهم بگویم فرمایش های آقای مطهّری در این کتاب ها صد در صد بی إشکال است؛ نه، شما بخوانید، إشکالش را پیدا کنید... 📅در دیدار با علماء و روحانیّون قزوین، 1382/09/25 📚سیمای آرمانی طلبه، ص 110 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌀 @kashkolenab 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دروس استاد معظم حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی 🏷 دروس خارج اصول، فقه و تفسیر قرآن کریم 🗓 سال تحصیلی 1401-1402 💠💠💠 💢 درس خارج اصول: شنبه تا چهارشنبه /ساعت 8 صبح/ مدرسه آیت الله گلپایگانی/مدرس 10 💠💠💠 💢درس خارج فقه: زمان و مکان متعاقبا اعلام خواهد گردید 💠💠💠 💢درس تفسیر: پنجشنبه ها/یک ساعت به ظهر/دفتر معظم له:صفائیه،کوچه آمار،پلاک29 💠💠💠 🏷 ادرس سایت: http://farsi.dibajiesfahani.ir/ / ..................................................................................................... 👈لینک عضویت کانال ایتا: https://eitaa.com/daftrdibajiesfahani 👈آپارات: https://www.aparat.com/mansouriaraki
💥اهمیت تفکر ✍ آیت الله بهاءالدینی ره : 🔹نسبت به دوستان طلبه هم توصیه می کنم بعد از خودسازی زیاد فکر کنند در تمام امور بیندیشند و از روی تفکر و اندیشه چیزی را بپذیرند؛ زیرا تعبدیات زیاد کارساز نیست. و دوامی ندارد. 🔹تفکر منشاء اثر است و این اثر حتی در تتبع هم نیست؛ چرا که با حفظ تمام کتب رفع شک و شبه نمی شود، اما با تفکر این کار می شود. 📚مجله حوزه شهریور ماه 1365 ، شماره 16 مصاحبه آیت الله بهاءالدینی ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
(ره): و اعلم أن أصناف الملائكة كلّهم معصومون بنص القرآن و تواتر الأخبار غير ما في بعض أخبار قصة هاروت و ماروت و قد ردّه أخبار أخر و ما في خبر واحد عامّي من قصة دردائيل و في آخر من قصة فطرس و هي على أنّها آحاد مجملة. 📚الرسائل التوحيدية، ص: 141 و بايد دانست كه تمام گروه‌هاى فرشتگان به تصريح قرآن و روايات متواتر، معصوم‌اند؛ تنها درپاره‌اى از روايات مربوط به قصه هاروت و ماروت، خلاف آن بيان‌ شده كه روايات ديگر آن را ردّ كرده است، و نيز در روايتى كه از طريق اهل سنّت در مورد قصه دردائيل نقل شده است و روايت ديگرى كه قصه فطرس را بيان مى‌كند، خلاف اين معنا بيان شده است؛ اين روايات علاوه بر آن‌كه خبر واحدند، خالى از ابهام نيز نيستند. 📚رسائل توحيدى، ص: 220 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
✍استاد شهید (ره): [در مورد اینکه آیا] برای ملائکه امکان کار خوب هست و امکان کار بد نیست، [در جواب باید گفت‏] ملائکه مختلفند؛ بعضی از ملائکه ملائکه مقرّب هستند و به اصطلاح فلسفی آنها را مجرّد می‌دانند، اینها همین‌طورند. البته می‌دانید که ما اینها را باید از منابع نقلی بگیریم و دلیل عقلی و فلسفی ندارد. مثلا حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند ملائکه‏ای هستند که: سُجودٌ لایرْکعونَ وَ رُکوعٌ لاینْتَصِبونَ‏، اینها از اوّلی که خداوند آنها را آفریده است نمی‌دانند که غیر از خودشان هم مخلوقی هست یا نیست و به طوری غرق در خداوند هستند که غافلند از ماسوای پروردگار. ولی همه ملائکه این طور نیستند. بعضی از ملائکه را در اخبار و احادیث ملائکه زمینی می‌گویند؛ موجوداتی هستند نامرئی اما شاید خیلی به انسان شبیه‏اند، یعنی تکلیف می‏پذیرند و احیانا تمرّد می‌کنند (حقیقت اینها بر ما روشن نیست) و لهذا در بعضی اخبار راجع به بعضی از ملائکه دارد که تمرّد کرد و بعد مغضوب واقع شد. پس درباره ملائکه نمی‌شود به طور کلی گفت که امکان تمرّد ندارند. حتی در اخبار آمده است که بعضی از ملائکه را از عنصرهای این عالم آفریده‌اند. 📚توحید، ص ۳۰۹ داستان فُطْرُس ملک، رمزی است از برکت وجود سیدالشهداء که بال شکسته‌ها با تماس به او صاحب بال و پر می‌شوند ، افراد و ملتها اگر به راستی خود را به گهواره حسین بمالند از جزایر دورافتاده رهایی می‌یابند و آزاد می‌شوند. 📚حماسه حسینی، ج 2، ص148 ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
استاد شیخ رضا رضوانی زاده و حاج آقا باقر خسروشاهی(تولیت حوزه شیخ عبدالحسین) حضرت استاد رضوانی زاده از علمای تهران هستند که سالها در حوزه مرحوم مجتهدی تدریس داشتند و الان در حوزه شیخ عبدالحسین تهران ، درس خارج اصول تدریس دارند و در امامزاده سیدولی(ع) پامنار امام جماعت هستند. معظم له چندسال تدریس عصرانه باب حادی عشر در مدرسه مجتهدی داشتند. خوبه حوزه مجتهدی از ایشان که از شاگردان قدیمی مرحوم مجتهدی هستند استفاده بیشتری کنند. ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
📚معرفی تالیفات آیت الله سید محمدتقی دیباجی اصفهانی کتاب توضیح الکفایه در ۶ جلد الأنبياء اولوالعزم (ع) الإمام زين العابدين و رسالة الحقوق تفسير القرآن الكريم تفسير بشری (سوره مبارکه اسراء و کهف) ترجمه و تفسیر مختصر قرآن کریم اطلاعات بیشتر در مورد معظم له👉 🎥💥فیلم جلسات درس تفسیر و اخلاق و خارج👉 ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
♨️حکایتی شنیدنی : 🔺مرحوم صاحب روضات در شرح حال الدین طوسی (ره) می نویسد : روزى به ملاقات استاد خود حجة الاسلام مولف مطالع الانوار (سید ) رفتم ؛ وی که در اطاق خصوصی خود بود، از هر در سخن به میان آورد وداد تحقيقات فقيهانه واستادانه سر داد. او در ضمن بيانات خود به حديث مقبول : (علماء امتى كانبياء بنى اسرائيل) توجه كرده و سخنان بسيارى در اطراف آن ايراد نمود، سپس فرمود: 🔸مدتها بود در اطراف حركت خواجه نصیر الدین همراه با هولاكو و قبولى وزارت او و قتل عام بغداد انديشه می كردم و بالاخره به اين نتيجه رسيدم که : مسلما مرحوم خواجه مصداق واقعى : (علماء امتى) است و با اين وظيفه دشوارى كه متحمل شده، خواسته بعد از ائمه طاهرين -صلوات الله عليهم- مانند انبياء بنی اسرائيل در اعلاء كلمه حق بكوشد، در زمانی كه ظلمت همه جا را فرا گرفته بود. خواجه طوسی در زمان خود بدون تقيه و بی پروا از حزب ستمگران، توانست امر به معروف ونهى از منكر نمايد و حدود خداوند را اجرا فرمايد و نیز جمعه و جماعت واقعى كه بايد زیر نظر انسان شايسته اى خوانده شود، بر پا بدارد؛ هر چند ائمه ما پس از شهادت حضرت سيد الشهداء ع مکلف به قيام نبودند و وظيفه خود را به روزگار ظهور امام زمان -عجل الله تعالى فرجه- مقرر داشتند. 🔹سپس مرحوم حجة الاسلام فرمود : بالاخره بر اعلام و علمای هر عصرى كه مسند مرجعيت شيعه را به عهده دارند وخود را از مصاديق حديث مزبور می دانند، لازم است مانند خواجه طوسی به وظائف خود كاملا قيام و به نشر شریعت مطهره آنچنانكه بايد بپردازند 📚روضات الجنات، ج۶ ، ۳۰۱ 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نقد ریچارد داوکینز 🎤استاد حمیدرضا داوکینز(مروج آتئیسم) حِسگراست بخاطر همین به فرا حسی بودن برخی حقایق عالم که فقط با عقل درک می‌شوند مانند وجود و حقیقت خداوند متعال توجه ندارد. 💠کشکول ناب حوزوی👇 🔴 @kashkolenab