eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
606 ویدیو
368 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5794063173254384132.mp3
38.96M
موضوع: حسن و قبح عقلی 🎤 استاد عبدالحمید و استاد رضا برنجکار 🔻بخش‌اول 🔸موضوعات: ➖معنای حسن و قبح عقلی نزد اشاعره و وجه اتحاد فلاسفه با اشاعره ➖حسن و قبح عقلی نزد علامه طباطبایی ➖تبعات نظریه اعتباریات علامه در اخلاقیات ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
حسن_و_قبح_از_منظر_کلام_و_فلسفه_12_اساتید_برنجکار،_واسطی_14000202[1].mp3
40.66M
موضوع: حسن و قبح عقلی 🎤 استاد عبدالحمید و استاد رضا برنجکار 🔻بخش‌ دوم 🔸موضوعات: ➖معنای حسن و قبح عقلی نزد اشاعره و وجه اتحاد فلاسفه با اشاعره ➖حسن و قبح عقلی نزد علامه طباطبایی ➖تبعات نظریه اعتباریات علامه در اخلاقیات ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
r43519a2077.mp3
2.4M
💥نقش دانش رجال در مطالعات تاريخی 🎤استاد محمدکاظم ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خاطره جالب مرحوم راستگو 🔹 امروز اولین سالگرد درگذشت مرحوم راستگوست، یادش گرامی باد. 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
🔴 🔰کتاب درآمدی بر لایه های دانش 💠مؤلف: ح.فلاح شیروانی 🔗برای دریافت کتاب به صورت الکترونیکی اینجا کلیک کنید. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
2200671083.pdf
4M
📕 راههای رسیدن به آرامش از دیدگاه روایات معصومین علیهم‌السلام ✍اکبر رفیعی 💧چکیده در این مقاله، به راه‌های رسیدن به آرامش روانی از دیدگاه روایات اسلامی پرداخته شده و عوامل ایجادکننده سکون و آرامش قلبی و روحی بیان گردیده. در ایجاد آرامش و سکون و طمأنینه، عوامل بسیاری دخالت دارند که به موارد عمده آن در این مقاله اشاره می‌شود... ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
تقسیم_بندی_علوم_دانشمندان_اسلامی.pdf
2.48M
📘 تقسیم بندی علوم از نظر دانشمندان اسلامی ✍استاد مهدی ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
تفسیر روشن مصطفوی ۱۶ جلد.zip
17.29M
📚 تفسیر روشن ✍علامه میرزا حسن مصطفوی(صاحب کتاب التحقیق في کلمات القرآن) 💎۱۶ جلد در یک فایل 📍فرمت فایل: zip این کتاب به زبان فارسی و شامل تفسیر کل قرآن و با تفصیل و گسترده است. که شامل ۱۶ جلد می‌شود. مفسر پس از تالیف «التحقیق» و بر اساس دیدگاههای واژه شناسی خود و تاکید بر غیر مجازی بودن کلمات قرآن و همچنین اهتمام به بعد تربیتی و سیر و سلوکی، پایه‌های تفسیر روشن را پاریزی کرده است. مخاطبان این تفسیر افراد متوسط و عموم مؤمنین می‌باشند. ایشان در جلد نخست کتاب، مقدمه‌ای مختصر به نگارش در آورده و به خصوصیات تفسیر و اصول پذیرفته شده خود اشاره کرده است.  🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ کم اند اما هستند. امشب روحانی ملبّسی را سوار بر ماشین شاسی بلندی دیدم. نمی دانم اینگونه تجمل گرایی ها، آنهم در این شرائط سخت اقتصادی، چقدر مردم را نسبت به طبقه شریف روحانیت بدبین می کند. ✅ یاد مرحوم آیت الله مرعشی نجفی بخیر که سوار بر تاکسی زرد، برای کلنگ زنی کتابخانه ای عظیم در نزدیکی حرم مطهر تشریف آوردند. نه عمامه مرتب و شیکی داشتند، نه ماشین شاسی بلند، نه محافظ و بادیگاردی. اما هزاران هزار برکت، از وجودشان می بارید. ⁉️ من ِ محرومِ مطرودِ مغبونِ بیکاره، برای دین چه کار کرده ام؟ ——————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
کشکول ناب حوزوی
💥طب اسلامی و مشکلات پیش رو (2) ✍استاد محمدباقر ملکیان(رجالی و نسخه پژوه): ✅ طب اسلامی در یک تعریف
⁉️اینگونه برداشت سطحی از روایات بدون بررسی موضوعی و بررسی سندی و بررسی منابع و بررسی فقه الحدیثی و... توسط آقای تبریزیان ، اگر اخباری گری نیست ، پس چیست؟! 🔻برای نمونه یک بخشی از متن درس خارج طب اسلامی آقای تبریزیان را در اینجا قرار می دهیم. قضاوت با شما ▫️متن بخشی از درس خارج طب اسلامی : 💡موضوع درس: روشن کردن چراغ ها قبل از غروب با اینکه می‌دانیم اسلام روی مسئله‌ی اقتصاد و عدم اسراف تاکید دارد ولی در خصوص این مورد اسراف نیست و برای انسان نفع دارد. روشن کردن چراغ ها قبل از غروب حتما منافعی دارد. لَيْسَ فِيمَا يَنْفَعُ‌ الْبَدَنَ‌ إِسْرَافٌ‌ إِنَّمَا الْإِسْرَافُ فِيمَا أَتْلَفَ الْمَالَ وَ أَضَرَّ بِالْبَدَن‌ یعنی در چیزی که برای بدن نافع است اسراف نیست همانا اسراف در چیزی است که مال را تلف کند و به بدن ضرر برساند. با اینکه هوا روشن است، چراغ ها باید روشن شود و این کار اسراف نیست. البته روایات به مسئله‌ی فقر اشاره می‌کند و می‌فرماید روشن کردن چراغ ها قبل از غروب فقر را از بین می‌برد. جَصِّصِ الدَّارَ وَ اكْسَحِ الْأَفْنِيَةَ وَ نَظِّفْهَا وَ أَسْرِجِ السِّرَاجَ قَبْلَ مَغِيبِ الشَّمْسِ كُلُّ ذَلِكَ يَنْفِي‌ الْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‌ یعنی خانه را گچ کن و حیاط خانه را جارو و تمییز کن و قبل از غروب خورشید چراغ روشن که هر یک از این کارها فقر را از بین می‌برد و روزی را زیاد می‌کند. به طور کلی روشن کردن چراغ مفید است. در روایت آمده است: إِسْرَاجُ‌ السِّرَاجِ‌ قَبْلَ أَنْ تَغِيبَ الشَّمْسُ يَنْفِي الْفَقْر یعنی روشن کردن چراغ قبل از غروب آفتاب فقر را از بین می‌برد. بر خلاف آنچه متصور است که روشن کردن چراغ، به جهت هزینه داشتن‌ شاید سبب فقر شود ولی ائمه(ع) می‌فرمایند نه تنها باعث فقر نیست بلکه روزی را زیاد می‌کند. در مقابل سفارش شده است موقع خواب چراغ ها خاموش بشود. این سفارش مخصوص است و علت آن این است که «فویسقه» یعنی موش چراغ ها را می‌اندازد و خانه آتش می‌گیرد. اگر علت خاموش کردن چراغ در شب موش و اتش گرفتن خانه باشد، امروزه با وجود لامپ های امروزی، این علت وجود ندارد. بنابراین شاید امروزه اگر چراغ موقع خواب روشن باشد، مشکلی نداشته باشد ولی از آنجایی که در گذشته امکان محافظت چراغ از موش وجود داشته است و با این حال امر به خاموش کردن چراغ شده است، بعید نیست که خاموش بودن چراغ هنگام خواب مطلوب باشد. این صرفا یک استشعار و برداشت است. 🌐منبع(بدون هیچگونه دخل و تصرفی)👇 https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tabrizian/teb/95/951105/ ✍پ.ن(۱): آقای تبریزیان بارها تاکید کرده که وی نه تنها اخباری نیست بلکه حتی خبر واحد را نیز مورد اعتماد نمی داند و فقط به خبر قطعی عمل می کند(برای نمونه مصاحبه وی با فطرس مدیا را ببینید) ، در حالیکه همانطور که به عنوان نمونه متن بالارو اگر کسی بررسی کند کاملا واضح است که این مبنارو ایشون به هیچ وجه رعایت نکرده! ✍پ.ن(۲): روایات طبی را باید بدون تعصب و تعبد مورد بررسی علمی(خصوصا تجربی) و بررسی فقهی قرار داد و نتیجه گیری کرد و این روش آقای تبریزیان غلط است. 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #معرفی_کتاب اقتصاد تعاونی ✍آیت الله شهید #بهشتی  ✂️بخشی از کتاب: به عنوان یک نقطه نظر کلی عرض م
💥 نظریه بازار ضد عدالت است (۱) ✍️ دکتر سید مهدی زریباف 🔸 مفهوم بازار یکی از مشهورترین انگاره‌های ضد عدالت است. نظریه بازار اگر مطلق انگاشته شود و به‌عنوان محور یک علم یعنی Market theory در نظر گرفته شود، ضد عدالت است. اصلاً بازار آمده است که عدالت نباشد و فضایی را به نفع اغنیا و مستکبرین ایجاد کند. در حقیقت نظریه بازار کمک به طاغوت است اما در کتاب‌ها طوری مطرح می‌شود که بازار عین عدالت است. 🔹 اغلب متفکران، جریان‌های فکری و مکاتب در خصوص عدالت بحث و گفت‌و‌گو می‌کنند و این مسئله در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قابل بحث و مناقشه است. همین امر نشان می‌دهد که عدالت یک امر فطری است. 🔹 وجه تمایز اسلام با سایر مکاتب در خصوص عدالت بسیار روشن است. نمی‌توان تماماً مکاتب را نفی کرد. زیرا که هر یک از مکاتب به‌اندازه معرفت و فهم خودشان بخشی از حقیقت عدالت را درک می‌کنند. این هم به‌لحاظ فطری بودن مورد احترام است. البته یک تذکری که لازم است در این خصوص مطرح شود این است که برخی دشمنان عدالت هستند و کسانی که اعتقادی به عدالت در نظام تکوین ندارند و عمدتاً هم در مکاتب شیطانی هستند، آن‌ها هم صحبت از عدالت می‌کنند اما منظورشان از عدالت، ظلم است و تلاش می‌کنند از این مفهوم مقدس استفاده ابزاری کنند و در مخالف خودش به کار بگیرند و این خودش در نظریات اقتصادی مدرن و اقتصاد نئوکلاسیک دارای انگاره‌های زیادی است. 🔻 ادامه مطلب👇 🌐 http://zaribaf.qasd.ir/articles/602#start ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
⛔️ نظام آموزشی غربی، رمز بقاء و توسعه نظام سرمایه‌داری ✍شهید سید مرتضی #آوینی: 🔹هر آدم منصفی با کم
💢تمدن غرب ، تمدن اسراف و تبذیر ✍شهید سید مرتضی علامه‌ی شهید (ره) در کتاب «جامعه و تاریخ» بعد از بیان این حقیقت که «اصل تقدم ماده بر روح و تقدم جسم بر روان و اصالت نداشتن نیروهای روانی و ارزشهای روحی و معنوی، از اصول اساسی ماتریالیسم فلسفی است» و رئالیسم که روش فلسفی اسلام است بالعکس به روح و نیروها و نیازهای آن اصالت می‌دهد، می‌فرمایند: انسان لااقل در وجود اجتماعی خویش، دوگونه نیاز دارد. نیازهای مادی از قبیل نیاز به نان و آب و مسکن و جامه و دوا و امثال اینها. نیازهای معنوی از قبیل نیاز به تحصیل دانش و ادبیات و هنر و تفکرات فلسفی و ایمان... سخن در اولویت و تقدم این نیازها است که کدامیک بر دیگری تقدم دارد؟... نظریه‌ی تقدم نیازهای مادی بر آن است که نیازهای مادی اولویت و تقدم دارند و این اولویت و تقدم تنها در این جهت نیست که انسان در درجه‌ی اول در پی تأمین نیازهای مادی است و آنگاه که این نیازها تأمین شد به تأمین نیازهای معنوی می‌پردازد بلکه خاستگاه نیازهای معنوی، نیازهای مادی است و نیازهای مادی سرچشمه‌ی نیازهای معنوی است. نقطه‌ی مقابل این نظریه، نظریه‌ی اصالت نیازهای معنوی است. طبق این نظریه هر چند در فرد انسان نیازهای مادی از نظر زمانی زودتر جوانه می‌زند و خود را نشان می‌دهد، چنان‌که از حال کودک پیداست که از آغاز تولد در جستجوی شیر و پستان مادر است، ولی به‌تدریج نیازهای معنوی که در سرشت انسان نهفته است می‌شکفند، به طوری که در سنین رشد و کمال انسان نیازهای مادی خویش را فدای نیازهای معنوی می‌کند. به تعبیر دیگر: لذتهای معنوی در انسان هم اصیل است و هم نیرومندتر از لذتها و جاذبه‌های مادی. بشر در تمام طول تاریخ از نیازهای مادی و غرایز حیوانی برخوردار بوده و به‌راستی جای این سؤال وجود دارد که چرا بعد از هزارها سال زندگی بر کره‌ی زمین، بشر در قرن هیجدهم میلادی پای در عصر تمدن صنعتی می‌گذارد؟ چرا؟ آیا در قرون گذشته بشر به تأمین نیازهای مادی و غرایز حیوانی وجود خویش اهمیتی نمی‌داده است؟ چطور ممکن است؟ مگر اعتقاد عام بشر امروز در مغرب زمین بر این نیست که انسان ـ معاذالله ـ از نسل میمون است؟ اگر این نظریه را بپذیریم، لاجرم غرایز حیوانی و نیازهای مادی بشر در گذشته از شدت و حدت بیشتری برخوردار بوده است. جواب این است که بشر همواره از نیازهای مادی و غرایز حیوانی برخوردار بوده، اما آنچه که در قرون اخیر در این زمینه رخ داده است، از دو جهت با همه‌ی تاریخ تفاوت و تباین دارد: ١. هرگز بشر برای حیوانیت و نیازهای مادی وجود خویش قائل به اصالت نبوده است. ٢. بشر امروز در مغرب زمین، در برابر ارضای شهوات و تبعیت از اهوای خویش هیچ‌گونه محدودیت اخلاقی یا مقیدات مذهبی نمی‌شناسد. شکی نیست که با توجه به محدودیت منابع، ادامه‌ی توسعه‌ی صنعتی و اقتصادی قطب استکباری جهان تنها در صورتی ممکن است که آن نیمه‌ی دیگر جهان در فقر و گرسنگی مطلق زندگی کنند، و به قول شوماخر، با یک ملاحظه‌ی ساده درمی‌یابیم که رشد نامحدود مادی در یک جهان محدود امری محال است. بحث تفصیلی در اطراف این مهم را به مباحث مربوط به فقر و عدالت اجتماعی و مسئله‌ی گرسنگی وا می‌گذاریم.  در تمدن غرب قراردادهای اجتماعی ـ و به تعبیر خودشان قانون ـ جانشین اخلاق شده است و سعی بشر غربی در این است که با اصالت دادن به قوانین مدنی و مقررات اجتماعی از اخلاق مذهبی و شریعت بی‌نیاز شود؛ یعنی به عبارت بهتر، جامعه‌ای بسازد که در آن هیچ کس نیازی به خوب‌بودن نداشته باشد، و در عین حال که هیچ کس التزام اخلاقی در برابر وجدان خویش ندارد، همه بتوانند بدون تجاوز به حقوق یکدیگر از حداکثر آزادی و ولنگاری برای ارضای شهوات حیوانی و تمتع از لذایذ مادی برخوردار باشند ـ و الحق بهترین نظام سیاسی که می‌تواند اهداف مذکور را تأمین کند، سیستم دموکراسی است. 📚بخشی از کتاب "توسعه و مبانی تمدن غرب" شهید آوینی 💥مطالعه کتاب مبانی توسعه و تمدن غرب به شدت توصیه می شود💥 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab