eitaa logo
🏡کتاب خانه مادرانه سبزوار🏡
171 دنبال‌کننده
920 عکس
14 ویدیو
10 فایل
این جا محلی برای امانت کتاب های ماست🍃 ادمین ثبت امانات📚 @Ya_ghafar ادمین مشاوره کتاب📚 @m_borzoyi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙 ✅پرداختن به اشتغالات دنیوی در ماه رمضان مطلوب نیست و بهتر است در این ماه همه ی فکر و ذکر به صاحب خانه باشد. بهترین وقت مناجات با محبوب نیمه های شب است خصوصاً اگر ایام تابستان باشد لازم است روزها استراحت بیشتری کنیم که سحر با نشاط باشیم. از جمله اسبابی که شرط ورود به چنین محفل باعظمتی است آرامش روح و طهارت قلب است که شرط لازم آن عُزلت نسبی است، در 🌱درجه ی اول کناره گیری از اهل گناه و در 🌱درجه دوم کم کردن ارتباط با اهل دنیا چرا که هم ّو غمّ آنان حرص بیشتر برای تفاخر و تکاثر است و کمتر به حلال و حرام بودن درآمد خود می اندیشند. در روایتی از امام صادق آمده روزی حضرت عیسی از قریه ای می گذشت که در اثر عذاب الهی نابود شده بود؛ از خداوند خواست یکی از آنها زنده شود و علّت نزول بلا را بیان کند. به امر خدا حضرت عیسی نیمه های شب آنان را صدا زد یکی از آنها پاسخ داد "چه می فرمایید ای نبیّ خدا؟" -"شما را چه شد که گرفتار عذاب الهی شدید؟" -"عبادت طاغوت و حُبّ دنیا و آرزوهای طولانی و غفلت در سرگرمی." -" دنیا را چگونه دوست داشتید؟" -"مانند دوست داشتن فرزند خردسال، مادر خود را؛ هنگامی که اقبال می کرد خوشحال بودیم و چون پشت می کرد از شدّت ناراحتی گریه می کردیم." -"چگونه طاغوت را عبادت می کردید؟" -"اطاعت از اعمال زشت آنان می کردیم." -"سرانجام کارتان به کجا رسید؟" -"شب در عافیت خوابیدیم و صبح در هاویه بیدار شدیم." -"هاویه چیست؟" -"سجّین" -"سجّین چیست؟" -"کوه هایی از آتش جهنّم که تا قیامت بر سر ما شعله ور است." حضرت در پایان پرسید:" چه شد که از میان این جمع به تو اجازه داده شد با من سخن بگویی؟" -"یا روح الله آنها به دست ملائکه ی تندخو و سخت گیر بر دهانشان لُگام زده شده و من در میان آنها بودم در حالی که در اعمالشان شریک نبودم ولی امر به معروف و نهی از منکر نمی کردم؛ پس عذاب نازل شد و مرا نیز همراه انها فرا گرفت. پس من روی حفره ی جهنّم به مویی آویزانم و نمی دانم آیا به رو در جهنّم خواهم افتاد یا نجات میابم." دستور به عزلت عام یعنی کناره گیری از اهل گناه وظیفه ی همه ی مومنان در همه ی اوقات سال است و دستور به عزلت خاص به معنای کناره گیری از اهل دنیا اختصاص به افراد خاص و روح لطیفی دارد که می خواهند حال خوش بیشتری در عبادت داشته باشند. ✅رسول خدا صلّی الله علیه و آله چهار امر را موجب مُردن قلب بیان می دارند:🌱۱. گناه مکرّر 🌱۲.شوخی با نامحرم 🌱۳.بگو مگو با شخص احمق که پیوسته تو چیزی بگویی و او چیزی بگوید و به سرانجام نیکی نرسد. 🌱۴.همنشینی با مُردگان پس سوال شد مردگان کیانند؟ فرمودند: هر ثروتمند خوشگذران!... @ketabkhanemadarane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 ✅درمیان دستورات سلوکی هیچ عملی برای سالک مقرّب تر از نماز نیست. به همین دلیل است که در بیانات اولیاء الهی نماز هم میزان است و هم معراج در ماه مبارک رمضان همه ی شرایط برای انجام این بهترین عبادت فراهم است؛ لذا قبل از هر عمل مستحبی بیشترین توصیه به اصلاح امر نماز شده ایم تا آنجا که وقتی از مرحوم شیخ نخودکی اصفهانی درباره ی سیر و سلوک و روش تربیتی ایشان سوال شد فرمودند ما چیزی جز اهتمام به نماز نداریم. مراد نه این است که سالک نباید عمل دیگری انجام دهد بلکه جلوه ی همه ی اعمال قربی باید در خضوع و خشوع نماز ظاهر شود. در این ماه باید ابتدا حضور قلب در نماز را زیاد کنیم و در اول وقت خواندن نمازها تلاش کنیم در مسجد یا محلّی خلوت با طمانینه سپس نوافل جبران کوتاهی هایی ست که در نمازهای واجب داشته ایم. در ماه رمضان که عموم مسلمین برای خوردن سحری قبل از اذان صبح برمی خیزند، محروم کسی است که از نماز شب غافل باشد. در تمام دستورات سلوکی نماز شب نازله ی فرائض است و همانطور که مسلمانی نماز واجب خود را ترک کند از ملّت اسلام خارج است در میان دستورات سلوکی نیز اگر کسی تارک نماز شب باشد سفر سلوکی او منقطع است حتی اگر در سایر دستورات کوشا باشد. چنانکه حضرت امام عسگری فرمودند: " اِنَّ الوُصولَ اِلی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرُُ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتِطاءِ اللَّیلِ. مطیعه به معنای مرکب سواری است پس بنا بر این روایت سالک بدون نماز شب مانند مسافری است که بدون مرکل بخواهد سفری طولانی را طی کند. در سحرهای ماه مبارک همه ی فضائل یکجا جمعند زیرا هم فضیلت دعا و عبادت در ثلق پایانی شب را دارد و هم از برکات خاص الحاص ماه مبارک که جلوه ی تام آن در سحرهای این ماه است بهره می برد. و محروم کسی است که از این همه برکات محروم باشد.به کسانی که در شب های ماه رمضان نمی خوابند توصیه می شود نماز شان را مانند رسول خدا بخوانند یعنی ۴ رکعت را بعد از نیمه ی شب و در اول ثلث پایانی شب چهار رکعت بعدی و سپس سجده ی نسبتاً طولانی -که اقرب حالات عبد در ارتباط با پروردگار حال سجده است.سپس برای نمازهای شفع و وتر برخیزد و بعد سحری میل کند. کسانی هم که شب استراحت می کنند طوری برنامه ی حود را تنظیم کنند که زمان نافله ی شب آنها قبل از خوردن سحری باشد. بهتر است در قنوت نماز وتر دعای سحر خواند. @ketabkhanemadarane
🌙 ✅ماه رمضان ماه عبادت است و با توجه به اینکه برآوردن حوائج مومنین از بالاترین عبادات است در این ماه مناسب است که اهتمام بیشتری به این ماه شود. امام صادق علیه السلام: " کسی که برای برآوردن حاجتی از برادر مومنش به راه افتد تا آن را به نتیجه برساند خداوند به واسطه ی این عمل ثواب یک حج و یک عمره ی مقبول و روزه ی دو ماه از ماه های حرام و نیز اعتکاف در این ایام در مسجد الحرام را برای او می نویسد و اگر در قضای حاجت او حرکت کند و به نتیجه نرسد خداوند ثواب یک حج مقبول در نامه ی عمل او می نویسد؛ پس در انجام خیرات بکوشید. ✅مانع اصلی سیر سالک تعلّق به دنیاست. برای درمان این بیماری روحی، یاد مرگ و زیارت اهل قبور از چند جهت سازنده است 🌱اولاً یاد مرگ و بی ارزشی دنیا را در انسان زنده می کند و تعلّقات را کم می کند. 🌱ثانیاً طبق روایات زیارت اموات از مومنان نازله ی زیارت قبور اولیاء الهی است و آثار نوری بهمراه دارد.🌱 ثالثاً از جمله زمان های استجابت دعا، هنگام زیارت قبور والدین و مومنین بعد از قرائت فاتحه و دعا برای آنان است و این همه توفیقات در ماه رمضان چند برابر می شود. علامه طباطبایی می فرمودند در ماه رمضان باید هر روز به زیارت اهل قبور رفت واگر تنها بروید بهتر است. در تهران زیارت قبرستان هایی مثل ابن بابویه یا امامزاده عبدالله در شهر ری توصیه می شود که هم متروکه است و هم بسیاری از صلحا و علما در آن مدفون هستند خصوصا زیارت شیخ صدوق و حضرت عبدالعظیم بر ارزش آن می افزاید. ✅انس با قرآن و تلاوت آیات الهی بهترین عبادت است و اگر اشرف اوقات سال ماه رمضان است و اگر نگین ماه رمضان شب قدر است، حقیقت شب قدر با نزول قرآن بر ولیِّ دوران معنا پیدا می کند. پس لحظه های این ماه بهترین فرصت برای انس با قرآن است @ketabkhanemadarane
✅قرآن عالی ترین معجزه ی نبی اکرم و ثقل اکبری است که خداوند به برکت رسول اکرم بر بشریت عرضه داشت. پاسداری و شکر این نعمت، وظیفه ی آحاد مسلمین است. اولین گام در انس با قرآن، شناخت عظمت این امانت الهی است تا حدود را در ارتباط با کتاب الخی حفظ کند که در فرهنگ سلوک ارزش هرکس به میزان ادبی است که در بارگاه الهی ظاهراً و باطناً ابراز می دارد. رسول اکرم در پاسخ به مقداد بن اسود پیرامون قرآن و اهمیّت انس با قرآن فرمودند: " برای قرآن ظاهری وجود دارد و باطنی؛ پس ظاهر او حکم الهی و باطنش علم خداوند است، پس ظاهر آن محکم و استوار است و باطنش ژرفایی دارد و ژرفایش نیز ژرفایی دارد. شگفتی هایش بیشمارند و عجایبش کهنه و تمام نمی شوند. چراغ های هدایت و پرتوگاه های حکمت در قرآن اند." ✅امام خمینی درباره ی عظمت قرآن می گویند:" بدان ای عزیز که عظمت هر کلام و کتابی یا به عظمت کاتب و متکلّم آن(ذات اقدس اله) است یا به عظمت مطالب و مقاصد آن و یا به عظمت نتایج و ثمرات آن و یا به عظمت رسول و واسطه ی آن (جبرئیل امین و روح اعظم)، یا به عظمت مُرسلُُ اِلیه و حامل آن(قلب محمّدی)، یا به عظمت حافظ و نگهبان آن( ذات مقدّس حق جلّ جلاله)، یا به عظمت شارح و مُبیّن آن (ذوات مطهّره ی معصومین) ، یا به عظمت وقت ارسال و کیفیّت آن (لیلة القدر است که اعظم لیالی و نورانی ترین ازمنه). بعضی از این امور ذاتاً و جوهراً در عظمت دخیل است و بعضی عَرَضاً و بالواسطه، وبعضی کاشف از عظمت است. جمیع این امور که ذکر شد در این صحیفه ی نورانیه به وجه اعلی موجود است، بلکه از مختصّات آن است که کتاب دیگری را در آن یا اصلاً شرکت نیست و یا به جمیع مراتب نیست. بدیهی است که بشر عادّی هرگز نمی تواند چنین بحر عمیقی را سیر کند و هرکس به قدر توان و استعداد خود، قادر به غوّاصی در کناره های آن است. در هر صورت میزان لذّت انس با قرآن به قدر درک عظمت آن است و اگر انس با محبوب منتهای لذّت زندگی است، تلاوت آیات الهی، مکالمه ی مستقیم با محبوب کُل است. چنانکه رسول اکرم فرمود: " اِذا اَحَبَّ اَحَدُکُم اَن یُحَدِّثَ رَبَّهُ فَلیَقرَاَ للقُرآنَ." هرگاه فردی از شما دوست داشت با پروردگارش سخن بگوید، قرآن بخواند. @ketabkhanemadarane
✅تدبّر در قرآن توشه برداری از سفره ی گسترده ی الهی است که در فرصت کوتاه عمر در مقابل انسان ها گشوده است. رسول خدا فرمودند: " این قرآن سفره ی گسترده ی الهی پیش روی شماست؛ تا زنده هستید ازین سفره ی گسترده ی الهی بهره ببرید زیرا که قرآن نور آشکار کننده و شفادهنده ی نافع است؛ پس آن را فرا گیرید که خداوند شما امّت اسلام را به واسطه ی فراگیری قرآن شرافت بخشید." قرآن معجزه ی نبوی است و از هر جهت که به آن توجه شود اعجاز الهی در آن به چشم می خورد، غوّاصان ماهر باشناگری در آن تنها میزان استعداد خود را منصه ی ظهور می گذارند و هرگز کسی به عمق آن نخواهد رسید. حضرت علی فرمودند: " خداوند قرآن را مایه ی فرونشاندن عطش دانشمندان و بهار دلهای فهمیدگان و شاهراه درستکاران قرار داد و دارویی که با وجود آن دیگر دردی باقی نمی ماند و نوری که با آن دیگر ظلمتی نیست." قرآن جلوه ی اسم اعظم پروردگار و آیینه ی تمام نمای اسماء الهی برای مردم است و سیر در مراتب آیات الهی، سیر در مراتب ولایت اولیاء به میزان معرفتی است که خداوند به او عنایت نموده. خداوند از قرآن به حبل الله تعبیر کرده ریسمان الهی یک مقصد بیشتر ندارد و آن رساندن انسانها به مقام قرب پروردگار و استقرار در تحت ولایت الهی با تمکّن در مراتب توحید است. اما برای رسیدن به این مقصد به فراخور نیاز مخاطبین، مقاصد فراوان دیگری نیز تامین می گردد. @ketabkhanemadarane
«نا» را از طاقچه دریافت کنید https://taaghche.com/book/82837 توصیه می کنم عزیزان این کتاب کوتاه و زیبا رو در مورد زندگی شهید محمد باقر صدر بخونن. قطعا از این قطره کوچیک دریای زندگی ایشون لذت خواهید برد. شهید محمد باقر صدر و خواهرشون، شهید راه و ارزش های انقلاب اسلامی هستند. آدمایی که شاید بعد مکانی داشتن با ایران ولی دلشون و قلب شون با آرمان های انقلاب بود و دنبال پیاده کردنش بودن و امثال صدام تاب نیاوردن و به سخت ترین حالت ممکن این عزیزان را شهید و مدت ها خانواده شون رو مورد آزار و اذیت قرار دادن. @ketabkhanemadarane
🏡کتاب خانه مادرانه سبزوار🏡
این متن رو دیدم یاد این تیکه که گذاشتی افتادم👇👇 📢 انسان‌ها در نظام اجتماعی، داخل یک تور نامرئی قرار دارند و به یک طرفی کشانده می‌شوند. 🟢 : «من همیشه را به مثال می‌زدم که گاهی در میان خود هزاران ماهی را می‌کشانند به یک سمت خاصی و آن ماهیان خودشان متوجه نیستند که با همان حرکت تور، دارند به یک طرفی کشیده می‌شوند و نمی‌فهمند که یک کسی دارد آنها را هدایت می‌کند در داخل تور، آنها خیال می‌کنند آزادند و دارند راه می‌روند، هیچ احساس اسارت هم نمیکنند. نظام‌های اجتماعی هم این چنین‌اند، حتی نظام صحیح هم به یک معنا همین‌طور است، اگر چه او دیگر اسارت نیست چون در او آگاهی و بینایی هست، وانگهی نظام مستند به خدا و بندگی بالاخره بندگی خداست، اما هر نظام اجتماعی این خصوصیت را دارد، انسان‌ها در نظام اجتماعی داخل یک تور نامرئی هستند و دارند کشانده می‌شوند به یک طرفی اگر چنانچه آنها را به طرف بهشت ببرند، انسان‌ها را به طرف بهشت می‌روند، و اگر به‌طرف جهنم ببرند، انسان‌ها دارند به طرف جهنم کشانده می‌شوند. قرآن می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ. جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا ۖ وَبِئْسَ الْقَرَارُ» (سورۀ ابراهیم، آیه ۲۸ و ۲۹). سردمداران نظام‌های باطل و طاغوتی و کفرآمیز، انسان‌هایی را که در سایه این نظام‌ها دارند زندگی می‌کنند می‌کشانند به سمت جهنم و اگر این نظام یک نظام غیرخدایی است کشانندگان این نظام همان کسانی هستند که اطراف تور را گرفتند و دارند می‌برند به یک طرفی. پس اطاعت از هر نظام اجتماعی باطل و غلط و غیرالهی عبادت غیرخداست ولو اسمش هم مسلمان باشد و نمازش را هم بخواند.» https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17177
این روزها در واحد مطالعه مادرانه چه خبره؟ 👈خبر مطالعه تاریخ خواهی دسته جمعی😄😄 شما هم اهل تاریخ خوندن هستید؟
✅مقاصد قرآن در بیان امامِ امّت: 🌱دیگر از مطالب این صحیفه ی الهیه، قصص انبیاء و اولیاء و حکماست و کیفیت تربیت حق، آنها را و تربیت آنها، خلق را؛ که در این قصص فوائد و تعلیمات بیشمار است. و اینکه قصه ی آدم و موسی و ابراهیم و... مکرّر ذکر شده برای همین است که کتاب سیر و سلوک الی الله و توحید و معارف و مواعظ است. کسی که بخداهد تربیت و تعلیم و انذار کند باید مقصد خود را با عبارات مختلفه گاهی در ضم قصه و گاهی در ضمن تاریخ و گاهی به صراحت و گاهی به کنایه و مثل تزریق کند. 🌱دیگر از مطالب این صحیفه ی نورانیه بیان احوال کفّار و مخالفان با حق و معاندین با انبیاء و اولیاء و بیان کیفیت عواقب امور آنها و چگونگی هلاکشان است چون فرعون و قارون و نمرود و شدّاد و اصحاب فیل و...در این قسمت است قضایای ابلیس و همچنین غزوات رسول خدا که برای بیدار کردن مسلمین و برانگیختن آنها برای مجاهدت فی سبیل الله است. 🌱یکی دیگر از مطالب قرآن شریف، بیان قوانین ظاهر شریعت و آداب و سنن الهیه است که در این کتاب نورانی کلّیّات و و مهمّات آن ذکر شده و چون این قسم که علم ظاهر شریعت است عام المنفعه و جمیع طبقات جامعه از آن به مقدار خود استفادت کنند ازین جهت در کتاب خدا دعوت به آن بسیار است و در احادیث و اخبار نیز خصوصیات و تفاصیل آنها به حدّ وافر است و تصانیف علماء شریعت در این قسمت بیشتر و بالاتر از سایر قسمت هاست. 🌱یکی دیگر از مطالب قرآن شریف، احوال معاد و براهین بر اثبات آن و کیفیت عذاب و عقاب و جزا و ثواب و تفاصیل جنّت و نار تعذیب و تنعیم است. در این بخش آنچه به حال عموم فایده داشته بیشتر مذکور و با صراحت لهجه است و آنچه برای یک طبقه ی خاص مفید است به طریق رمز و اشاره مذکور است.مثل "رِضوانُُ مِنَ اللهِ اَکبَر" و آیات لقاءالله برای آن دسته در قسم تفصیل معاد و رجوع الی الله، معترفی بیشمار و اسراری بس دشوار مذکور است که اطلاع بر کیفیت آن ها جز به سلوک برهانی یا نور عرفانی نتوان پیدا کرد. 🌱یکی دیگر از مطالب این صحیفه ی الهیه، کیفیت احتجاجات و براهینی است که ذات مقدّس حق تعالی یا خود اقامه فرموده بر اثبات مطالب حقّه مثل" شَهِدَ اللهُ اَنَّهُ لا اِلهَ اِلّا هو" و گاهی براهینی است که حکما و دانشمندان طوری از آن استفاده کنند و عامه طوری مثل آیات اول سوره حدید و سوره مبارکه توحید. و یا انکه حق تعالی نقل براهین انبیاء و دانشمندان را فرموده بر اثبات معارف مثل احتجاجات جناب خلیل الرحمن و... اینها مهمات این کتاب است. @ketabkhanemadarane
✅اینکه انسان ها بتوانند به حقیقت قرآن نائل شوند با دو بال علم و عمل در سایه ی هدایت اولیاء الهی است. امام امت در ادامه می فرمایند: " دیگر از مقاصد و مطالب قرآن دعوت به تهذیب نفوس وتطهیر بطن ها و تحصیل سعادت و کیفیت سیر و سلوک الی الله است. این مطلب شریف به دو شعبه ی مهم منقسم است ۱. تقوا به جمیع مراتب ۲. ایمان به تمام مراتب و شئون و اقبال به حق و رجوع و انابه به ذات مقدّس و این از مقاصد مهمّه ی این کتاب شریف است." ✅آداب قرائت: 🌱۱.قرائت منظّم قرآن: در همه ی ایام عمر به سالکین توصیه می شود که موجب حیات دل و نجات از اصلی ترین مانع سلوک یعنی قساوت قلب می شود که در اثر گناه و سایر تعلّقات مادّی، مانع سیر کمالی انسان می گردد. در وصایای رسول خدا به جناب سلمان آمده است: " عَلَیکَ بِقِرائَتِ القُرآنِ فَاِنَّ قِرائَتَهُ کَفّارَةُُ لِلذُّنوبِ وَ سَترُُ فی النّارِ وَ اَمانُُ مِنَ العَذابِ." 🌱۲.ضرورت فراگیری قرآن: اولین قدم در قرائت قرآن، آشنایی با روخوانی و روان خوانی آیات الهی است. نباید به بهانه ی فهم قرآن به جای خواندن متن آیات به ترجمه اکتفا کنیم و از آثار فراوان انس مستقیم با کلام الهی محروم بمانیم. محروم حقیقی کسی است که عمری در دنیا طی کرده و ده ها علوم را کسب کرده ولی نتوانسته به درستی کتاب الهی و منشور ولایت خود را قرائت نماید. رسول خدا خطاب به معاذ فرمودند: " ای معاذ! اگر زندگی سعادتمندان را می خواهی و مُردن شهیدان را و نجات در روز محشر و امنیت در روز ترس و روشنایی در روز تشنگی و سنگینی در روز سبکی و هدایت در روز گمراهی؛ پس قرآن را نیک بیاموز زیرا که آن یاد خداوند رحمان است و نگهدارنده از شیطان و مایه ی سنگینی ترازوی اعمال." ضرورت اهتمام به این مهم از یک سو تکلیف جوانان را بیشتر میکند که قبل از فراگیری سایر علوم، قرآن را فرا بگیرند و از سوی دیگر تکلیف والدین و معلمین را سنگین می کند. پیامبر فرمود : " هرکس پیش از بلوغ قرآن بخواند در کودکی به او حکمت داده شده است." 🌱۳.تلاوت نه قرائت: تلاوت به معنای خواندن با دقّت و زیبا و با توجه به معانی است. امام خمینی درین باره فرمودند: اینکه استفاده ی ما ازین کتاب بزرگ کم است برای همین است که یا به آن نظر تعلیم و تعلّم نداریم فقط قرائت قرآن می کنیم برای ثواب و اجر و یا اگر نظر تعلیم و تعلّم داشته باشیم به نکات بدیعیه و اعجاز قرآن و تازیخی و سبب نزول و مکّی مدنی بودن و اختلاف قرائت ها و اختلاف مفسّرین و... است که خود موجب احتجاب از قرآن و غفلت از ذکر الهی است." 🌱۴.توجه به کیفیت نه کمیّت: مقدار تلاوت قرآن در ماه رمضان نباید کمتر از یک جزء باشد تا بتوان حداقل یک ختم قرآن انجام داد ولی اصل در تلاوت حضور قلب و تدبّر در قرآن است 🌱۵.زمان و نحوه ی تلاوت قرآن: بهترین وقت، زمانی است که مشغلات و خواطر نفسانی در حدّاقل باشد. امام صادق فرمودند: " پس قاری قرآن نیازمند سه چیز است: قلب خاشع، بدن فارغ و محلِّ خالی. هنگامی که قلبش خاشع شد شیطان از او دور می شود؛ زیرا خداوند فرمود "فَاِذا قَرَأتَ القُرآنَ فَاستَعِذ بِللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم." و هنگامی که در مجلس خلوت با تحصیل دو شرط قبل با کلام الهی انس گرفت، روحش مانوس با خدا می شود و شیرینی خطاب های الهی با بندگان صالحش را می یابد ..." @ketabkhanemadarane
🌱۶.نیمه های شب: نیمه های شب، بخصوص ثلث پایانی شب در ایام ماه مبارک رمضان، از بهترین اوقات انس با قرآن است. این زمان هنگام آرامش روح و کن شدن خواطر شیطانی است. در مکالمات خداوند با حضرت موسی آمده است: " ... ای پسر عمران دروغ می گوید کسی که گمان کند مرا دوست می دارد و هنگامی که تاریکی شب همه جا را فرامی گیرد از من اعراض می کند و می خوابد." به همین دلیل است که وقتی خداوند از اوقات برجسته یاد میکند شب ها را نام می برد؛ "وَ واعَدنا موسی ثَلاثینَ لَیلَه..." "...قالَ ءایَتُکَ اَلّا تُکَلِّمَ النّاسَثَلاثَ لَیالِِ سَویّاً" خداوند در همان روزهای اول بعثت به پیامبر دستور تلاوت آیات قرآن در نیمه های شب می دهد "یا اَیُّها المُزَمِّل* قُمِ اللَّیلَ اِلّا قَلیلاً... وَ رَتِّلِ القُرآنَ تَرتیلاً" و در ادامه ی آیه، بر نماز و مناجات و تلاوت آیات قرآن در شب تاکید نی فرماید که گرفتاری های روز منجر به عدن تحصیل انقطاع کامل در انس با خدا و کلام الهی می شود.(آیات۶تا۸ سوره مزمّل) در سیره ی اولیاء الهی نیز دعا و انس با قرآن در نیمه های شب جایگاه خاصّی داشت چنانکه حضرت علی در توصیف صفات متّقین به حمام می فرماید: "... شب هنگام به پا می خیزند و آیات قرآن را با تامّل و شمرده می خوانند و جانهایشان را با خواندن آن اندوهناک می سازند و داروی درد و بیماری خود را در آن می جویند." می توان قرائت قرآن را در حال نماز انجام داد هم حضور قلب بیشتری به تناسب نماز برای انسان حاصل می شود و ثواب و نورانیت بیشتری به واسطه ی تلاوت قرآن در نماز برای او خواهد بود. 🌱۷.بین الطلوعین و الغروبین: یعنی بعد نماز صبح و قبل نماز مغرب. توصیه به استغفار و فکر و ذکر در این اوقات فراوان شده که از جمله آثار آن نورانیت قلب و سهولت در فهم معارف الهی در نتیجه خروج از جهل و ظلمت گناه و غفلت از ذکر به برکت دعای خداوند و ملائکه ی الهی و قرار گرفتن تحت رحمت خاص پروردگار در این اوقات شریف است. خداوند نوید تولد حضرت یحیی را در این اوقات به حضرت زکریا می دهد و ایشان مردم را در این اوقات به تسبیح و تقدیس الهی امر می کنند. رزق معنوی و عنایت خاص الهی بر بهشتیان در این اوقات نازل می گردد.( آیه۷۸ اسراء) اسحاق بن عمار از امام صادق درباره ی بهترین اوقات صبح سوال می کند؛ حضرت می فرمایند : " هنگام طلوع فجر زیرا خداوند می فرماید وَ قُرآنَ الفَجرِ اِنَّ قُرآنَ الفَجرِ کانَ مَشهوداً یعنی نماز صبح که هم ملائکه ی شب و هم ملائکه ی روز آن را می بینند. 🌱۸.شب بعد نماز عشاء و قبل استراحت: خواندن سُوَر مُسَبّحات( سوره های حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلی) شب قبل از خواب در همه ی اوقات سال توصیه شده؛ به طریق اولی این امر در ایام ماه مبارک فضیلت دوچندان دارد. در میان مسبّحات سوره ی حشر خصوصاً آیات۲۱ تا آخر فضیلت بیشتری دارد. 🌱۹.تلاوت با آرامش و صوت زیبا: در بیانات اولیاء الهی است کع زینت قرآن، صوت زیباست. هم زیبایی صدا و هم رعایت اصول تجوید و صوت و لحن و مهمتر از آن نفس قاری و خضوع و خشوع او در تلاوت آیات است. هر کس به میزان انسی که با قرآن دارد از این سفره ی گسترده ی الهی توشه برمی دارد. رسول اکرم اشراف امّت خود را در قیامت، حاملان قرآن و بهترین آنان را قاریان قرآن معرّفی می کند. @ketabkhanemadarane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅همه ی اعمال عبادی، ظاهر و باطنی دارند؛ ظاهر آن صورت عمل است که اگر به درسنی انجام شود تکلیف را از گردن مکلّف ساقط می کند ولی اثر معنوی ندارد و باطن آن با حضور قلب شکل می گیرد، هر مقدار که حضور قلب بیشتر باشد مراتب باطنی عبادت مقرِّب تر است. مراتب باطنی عبادت به عدد مراتب حجب میان انسان ودعوالم ملکوت است. در بیانات روایی این مراتب به درجات اسلام و ایمان و یا بواطن قرآن تعبیر شده و هرکس به تناسب مرتبه ی زهارت و ایمانی که دارد با مرتبه ی خاص قرآن و عبادات مانوس می گردد. رسول خدا فرمودند: " قرآن ظاهری دارد و باطنی؛ و باطن آن هم باطنی دارد تا هفت بطن." امیرالمومنینرفرمودند: " همانا کتاب خدا بر چهار چیز است: بر عبارت، اشارت، لطایف و حقایق؛ عبارت برای عوام است، اشارت برای خواص، لطایف برای اولیاء و حقایق برای انبیاء." ✅برای تحصیل حضور قلب بیشتر دستورات فراوانی داده شده از جمله: 🌱الف) قرائت صحیح با لحن و صوت زیبا 🌱ب) تلاوت با توجه به معانی آیات: امام صادق فرمودند:" به شیوه ی ترتیل آیاتش دا می خوانند و معانیش را فهم می کنند و به احکام آن عمل می نمایند و امید به وعده ی الهی دارند و از عذابش در خوف و هراسند و قصص آن را مجسّم می کنند و از مثل هایش عبرت می گیرند و اوامرش را اجرا می کنند. 🌱ج) تلاوت با خضوع و خشوع چنانکه خداوند در آیه۱۶سوره حدید می فرماید:" اَلَم یَأنِ لِلَّذینَ آمَنوا اَن تَخشَعَ قُلوبُهُم لِذِکرِ اللهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الحَقِّ." پیامبر خدا در پاسخ به این سوال که چه کسی قرآن را از همه خوش تر می خواند؛ فرمودند: کسی که هرگاه قرآن خواندن او را بشنوی، ترس و خشیت از خدا را در او ببینی. 🌱د) تلاوت با حزن و حال بُکاء امام صادق فرمودند: به راستی قرآن همراه با حزن نازل شده، پس آن را با حزن قرائت کنید. @ketabkhanemadarane
می‌پندارد که مردم برای او در خلافت حقی می‌بینند عبدالله بن زبیر نزد عایشه آمد و پیام پدر و یار دیرینش طلحه را به خاله‌اش رساند. ولی عایشه از بیرون رفتن از مکه امتناع کرد و گفت: «ای پسر جان! من به خروج از مکه فرمان نمی‌دهم. ولی خود به مکه برگشتم تا به مردم بگویم و اعلام دارم که درباره عثمان، امام این مردم، چگونه رفتار شده است نخست او را به توبه وادار کردند و سپس او را در حالی که پاک و پرهیزگار و بری از گناهان بود، کشتند. گفتم تا مردم در این‌باره بیندیشند و بر کسی که بدون رایزنی مسلمانان و بدون تبادل نظر آنان بر خلافت چیره شده و حکومت را غصب کرده است و با زور و غرور به فرمان‌روایی رسیده است، شورش کنند. و او می‌پندارد که مردم برای او در خلافت حقی می‌بینند همانگونه که برای دیگران. هیهات! که پسر ابوطالب گمان برد که در این مورد می‌تواند مثل پسر ابی‌قحافه (ابوبکر) باشد و دریغ که دیگر میان مردم کسی چون پسر ابی قحافه خواهد بود که همه گردن‌ها برای او خضوع کردند و سر تسلیم فرود آوردند. به‌خدا سوگند پسر ابی‌قحافه به همان پاکیزگی که در حکومت درآمد، از آن بیرون شد. پس از او، آن برادر خاندان عدی (عمر بن خطاب) خلافت را بر عهده گرفت و راه ابوبکر را پیمود و پس از آن دو، پسر عفان به خلافت رسید و بدین‌گونه مردی به حکومت سوار شد که دارای سابقه طولانی در اسلام بود و افتخار دامادی پیامبر را داشت و در خدمت پیامبر کارهایی کرده بود که مشهور بود و هیچ‌یک از اصحاب اعمالی همچون او در راه خدا و برای خدا انجام نداده است. البته چون بسیار دوست‌دارِ قومش بود، به این واسطه اندکی کژی پیدا کرد. ما هم از او خواستیم توبه کند و او هم توبه کرد و پس از توبه کشته شد و حق مسلمانان است که خونش را طلب کنند.» @ketabkhanehmadarane
📖📚📖📚 از جنگ بدر که برگشتیم، بقیه دهه دوم ماه را در مسجد معتکف شدیم. غوغایی در دلم به پا بود. دوست داشتم فاطمه، خانم خانه‌ام باشد و من سایه سرش. همیشه حتی در سخت‌ترین دقایق جنگ هم با ترس بیگانه بودم؛ اما آن روزها چه‌چیزی جسارت را در من ذوب کرده بود، نمی‌دانم؟ هرچه با خودم کلنجار می‌رفتم، نمی‌توانستم پا پیش بگذارم. باز مرور کردم آن روزی را که پیامبر پرسیدند: «نمی‌خواهی ازدواج کنی؟» از لحنشان معلوم بود که یعنی خوب است یکی از دختران قریش را برایت بگیرم. سکوت کردم. نمی‌خواستم فاطمه را از دست بدهم.۹ فاطمه به سن ازدواج رسیده بود. خواستگارهایش مال‌ومنال داشتند و اسم‌ورسم. ابوبکر دخترش عایشه را تازه به عقد پیامبر درآورده بود. انتظار شنیدن جواب رد نداشت؛ اما شنید، همچنین عمر و عبدالرحمن‌بن‌عوف. وضع مالی عبدالرحمن و عثمان‌بن‌عفان، نسبت به بقیه بهتر بود. چنان مهریه را بالا گرفته بودند که همه می‌گفتند: پیامبر فاطمه را به یکی از آن دو می‌دهند.۱۰ من در مقایسه با آن‌ها وضعیت مالی خوبی نداشتم. از روزی که به مدینه آمده بودیم در مزرعه مردی یهودی کار می‌کردم تا دستم جلوی انصار دراز نباشد. روزها با تنها شترم برای نخلستان‌ها آب می‌بردم، دست‌هایم تاول می‌زد و پینه می‌بست؛ اما می‌ارزید. زیر لباس‌های ارزان‌قیمتم که اغلب پشمی، پوستی یا از لیف خرما بودند، زیرپوش زبر چهاردرهمی تن می‌کردم و در آن گرما بیل می‌زدم. تنها آرزویم در تمام عمر این بود که بتوانم نفسم را رام کنم. از لابه‌لای نخل‌ها، زیر نور خورشید، آب‌ها آرام و رام حرکت می‌کردند. کفش‌هایم از لیف خرما بود، درمی‌آوردم تا خراب نشوند. از پابرهنه راه‌رفتن توی آن آب‌وگِل لذت می‌بردم و زیرِلب قرآن می‌خواندم. گاهی هم خورشید مصاحبم می‌شد. با نخلستان مأنوس بودم. گاهی همان جا سر زمین، غذا می‌خوردم. خوراکم نان سبوس‌دار جو بود. گاهی هم گندم. زیاد اهل گوشت‌خواری نبودم. معتقدم نباید معده را قبرستان کرد. سرکه یا نمک، خورشت‌هایی بودند که اغلب با نان می‌خوردم. هیچ‌وقت دو خورشت را باهم نمی‌خوردم. استدلالم این بود که باید نفس را به قناعت عادت داد، و الّا کار به‌جایی می‌رسد که چیزی بیشتر از نیازش را طلب می‌کند. برای تنوع، گاه گیاهان دارویی را هم به سفره‌ام اضافه می‌کردم. بعضی وقت‌ها شیر شتر و خرمای عجوه می‌خوردم یا حلوای خرمایی که مادرم برایم می‌گذاشت. هیچ‌وقت یک دل سیر غذا نخوردم، بیشتر پول روزمزدی که در می‌آوردم را به نیازمندها می‌بخشیدم و از گرسنگی به شکمم سنگ می‌بستم. لباس‌هایم اگر پاره می‌شد، با تکه پوستی یا لیف خرمایی وصله‌شان می‌زدم تا مجبور نباشم در آن شرایط لباس جدیدی بخرم. با همه این‌ها، مصمم شدم پا پیش بگذارم. کهنه عبایم را تن کردم و رفتم خواستگاری. آن روزها تنها دارایی‌ام از مال دنیا شمشیر و زره و همان یک شتر بود. @ketabkhanemadarane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 ✅تدبّر از ریشه ی (دب ر) به معنای آخر و عاقبت هر امری است. تدبیر کردن یعنی تفکر نمودن در عاقبت آن امر. تدبر از باب تفعُّل، مطاوعه ب تدبیر است و به معنای قلول برنامه ریزی و عاقبت اندیشی است. پس تدبّر در امری معنوی یعنی لایه ها و بطون گوناگون آن را با دقّت پیدا کردن. نکته مهم در این تحلیل، تفاوت تدبّر با تفکّر است؛ زیرا تفکر به معنای پشت یکدیگر قرار دادن ادلّه ی گوناگون و استدلال برای رسیدن به مطلب جدید است؛ امارتدبّر به معنای پشت یکدیگر قرار دادن آنهادبرای درک حقیقت و مراتب باطنی و اسرار پشت پرده ی آن حقیقت می باشد. ✅قرآن حقیقتی ذو مراتب است که مراتب آن از اعلا مرتبه ی عوالم ملکوت و اُمّ الکتاب آغاز و همه ی مراتب عالم را طی می کند تا به انزل مراتب خلقت یعنی عالمِ مادّه و دنیا می رسد. خداوند از حقیقت قرآن با تعابیر گوناگون یاد می کند مثلاً در سوره ی زُخرُف این مقام را اُمّ الکتاب که اصل و حقیفت سایر امور است، در سوره ی واقعه قرآن را به کتاب مکنونی که تنها مطهّرین به طهارت الهی به آن دسترسی دارند. بدیهی است که چنین حقیقت نوری نه از سنخ کلمه و کلام است و هر کس بنا به مرحله ی طهارت و قداست روحی که دارد به مراتبی از آن راه می یابد. امام خمینی در این باره فرمودند:" حقیقت قرآن شریف الهی قبل از تنزّل به منازل خلقیّه و تطوّر به اطوار فعلیه، از شئون ذاتیّه و حقایق علمیّه در حضرت واحدیت است و آن حقیقت کلام نفسی است که مقارعه ی ذاتیه ی در اسمائیه است. و این حقیقت برای احدی حاصل نشود به علوم رسمیّه و نه به معارف قلبیّه و نه به مکاشفه ی غیبیه، مگر به مکاشفه ی تامّه ی الهی برای ذات مبارک نبی ختمی در محفل انس" قابَ قَوسَین" بلکه در خلوتگاه سّرِّ مقام" اَو اَونی" و دست آمال عائله ی بشر از آن کوتاه است مگر خُلَّص از اولیاء الله که به حسب انوار معنویه و حقایق الهیه با روحانیّت آن ذات مقدّس مشترک و به واسطه ی تبعیّت تامّه، فانی در آن حضرت شدند که علوم مکاشفه را بالوراثه از آن حضرت تلقّی کنند و حقیقت قرآن به همان نورانیت و کمال که در قلب مبارک آن حضرت تجلّی کند به قلوب آنها منعکس شود بدون تنزّل و آن قرآن بی تحریف و تغییر است و از کتاب وحی الهی. کسی که می تواند این قرآن را تحمّل کند وجود شریف ولی الله مطلق علیّ بن ابیطالب است. و سایرین نتوانند مگر با تنزّل از مقام غیب به مواطن شهادت و تکسّی به کسوه ی الفاظ و حروف دنیاویّه. و این یکی از معانی تحریف است که در جمیع کتب الهی و قرآن شریف واقع شده و عدد مراتب تحریف، مطابق با عدد مراتب بطون قرآن است. تحریف تنزّل از غیب مطلق به شهادت مطلقه است به حسل مراتب عوالم و بطون رجوع از شهادت مطلقه به غیب مطلق است. پس مبدا بطون و تحریف متعاکس است.و سالک الی الله به هر مرتبخ از بطون که نائل شد از یک مرتبه ی تحریف تخلّص پیدا کند تا به بطون مطلق که بطن ستبع است از تحریف مطلقاً متخلّص شود. پس ممکن است قرآن شریف برای کسی محرّف به جمیع انواع تحریف باسد و برای کسی به بعض مراتب و برای کسی محرّف نباشد. و ممکن است برای یک نفر در حالی محرَّف و در حالی غیر محرّف باشد و در حالی محرّف به بعض انواع تحریف باشد. و فهم عظمت قرآن حارج از طوق ادراک است لکن همین کتاب متنزّل که در دسترس همه ی بشر است موجب فواید کثیره است." @ketabkhanemadarane
✅روش عملی برای تدبّر در قرآن: 🌱قدم اوّل از ساده ترین صورت آن آغاز می شود و به معنای در کنار هم قرار دادن آیات مختلف و مقایسه ی معارف گوناگون آن تا درک مطلب جدید است. 🌱قدم های بعد مراتب عالی تر تدبّر هستند از واژه شناسی قرآن گرفته تا تعمّق در فضای آیات و مراجعه به آیات هم سیاق و رجوع به نظر مفسّرین تا اینجا سخن در تدبّر عَرضی در معارف قرآنی است. ✅تدبّر به معنای عمیق تر یعنی توجه به بطون قرآن و درک معارف بالاتر آن؛ چنین تدبّری علاوه بر تفکر در آیات نیازمند تهذیب نفس و تعبّد و تذلل در درگاه الهی و توسل به اولیاء الهی است که حقیقت قرآن در ظرف قلوب آنهاست. شروط تدبر در قرآن در ایام ماه مبارک بیش از ماه های دیگر فراهم است. خداوند تدبر در قرآن را کلید گشایش قلوب انسانی و ورود به مراتب عالی تر ایمان می نماید در چنین جهانبینی اگر قرآن تبیان حقیقت ولایت و انسان کامل است، تدبر در قرآن یعنی کاویدن حقیقت فطرت الهی خود و کشف گنج های به ودیعه نهاده شده ی انسانی که خداوند در درون همه ی انسانها به ودیعه نهاده است. ✅در فرهنگ اهل بیت آیات قرآن خزائن الهی هستند که مومن با تلاوت آن بر دفینه های علوم حقیقی عبور می کند و هر مقدار که تدبّر بیشتری بر آنها بنماید گوهرهای ناب تری به او ارزانی می شود. امام زین العابدین: "آیاتُ القُرآنِ خَزائِنُ العِلمِ فَکُلَّما فَتَحتَ خِزانَةً فَیَنبَغی لَکُ اَن تَنظُرُ فیها." آیه های قرآن هرکدام خزینه های علوم ایت پس هرگاه خزینه ای باز می شود شایسته است که خوب در آن بنگری. و اگر حیات قلوب انسان به نور قرآن است، خداوند قلوبی را که بدون تدبّر از کنار آیات الهی عبور می کنند دل های قفل زده ای می نامد که بهره ی آنان از تلاوت تنها زحمت قرائت و حمل ظاهر قرآن است. "مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلوا التَّوراتَ..." @ketabkhanemadarane
🌙 ✅تطبیق یکی دیگر از نکات مهم در بهره مندی عملی از تلاوت قرآن، تطبیق آیات با احوال خویش است. از تلبیس های خفی و بلکه اخفای شیزان در عدم بهره مندی از کلام الهی، دور کردن قاری از مصادیق آیات و فرافکنی ناخواسته ی مومن در هنگام انس با قرآن است. در یک نگاه کلّی، آیات قرآن تبیین اوصاف کفر و شرک و نقاق و یا ایمان و اسلام است و سایر آیات و وعده و وعیدهای الهی به عاقبت این گروه ها برمی گردد سپس قصص قرآنی و ذکر نام برخی، در واقع برای بیان نمونه های این گروه هاست و فهم مراتب کفر و ایمان و انواع آن برعهده ی قاری است؛ درحالی که شیطان از همان ابتدای انس شخص با قرآن ذهن را در تعیین مصادیق پیام های خداوند محدود به عده ی معدودی می کند که در قرآن از آنها نام برده شده در نتیجه قرآن برای قاری تبدیل به کتاب تاریخی یا اصول اعتقادی می شود و تاثیر آن بالا رفتن معلومات عمومی اوست؛ طبعاً چنین کتابی راهنمای زندگی و هدایت امت ها در آخرالزمان نخواهد بود. مثلا هنگامی که سخن از کافر و مشرک می آید بلافاصله فرعون و نمرود و ابوجهل وهنگام آیات نفاق منافقین صدر اسلام را به یاد می آورد و هنگامی که سخن از ایمان و تعبد است خود را مصداق آن می داند در نتیجه از یک سو ریشه ی خوف از جهنّم و خشم الهی را درون خود خشک می کند و از سوی دیگر عجب و تکبّر در نهاد خویش رشد می دهد. حضرت امیرالمومنین دستور عملی در درمان این درد را در بیان صفات مومنین خطاب به حمام بیان می فرمایند: " پس هنگامی که به وعده های پروردگار به مومنین و عاقبت تلاش آنان و توصیف بهشت می رسد در آنها تامّل می کنند و با شوق به دنبال تلبّس به صفات آنها هستند. و هنگامی که به وعید های الهی می رسند خود را مخاطب آن می دانند و از وحشت آن خواب و آسایش ندارند و دائما در عبادت و توبه در درگاه الهی برای نجات از جهنّم است. @ketabkhanemadarane
✅امام خمینی در تبیین این دام خفی و اهریمنی می فرمایند: "نکته ی مهم در تلاوت آیات الهی تطبیق آیات با احوال خود است. یکی از آداب مهمّه ی قرائت قرآن که انسان را به نتایج بسیار و استفادات بی شمار نائل کند، تطبیق است. و آنچنان است که در هر آیه از آیات شریفه که تفکّر می کنو مفاد آن را با حال خود منطبق کند و امراض خود را بدان شفا دهد. مثلا مبدأ سجده ننمودن ابلیس، خودبینی و عُجب بوده که اسباب خودخواهی و خودفروشی شد که استکبار است و آن اسباب خودرأيی که سرپیچی از فرمان خداست پس مطرود شد. ما از اول عمر شیطان را ملعون و مطرود خواندیم و خود به اوصاف خبیثه ی او متّصف هستیم. می ترسم لعن هایی که به ابلیس می کنیم خود نیز در آن شربک باشیم. ونیز تفکر کنیم در همین قصّه سبب مزیّت آدم و برتری او را از ملائکه ببینیم چه بوده؛ خود نیز به مقدار طاقت به آن متّصف شویم. میبینیم تعلیم اسماء سبب آن بوده. انسان با ارتیاضات قلبیّه می تواند مظهر اسماءالله و آیات کبرای الهی شود. در حدیث صحیح است که "بنده چون با نافله به من نزدیک شد او را دوست دارم و چون دوست داشتم او را من گوش او شوم که با آن بشنود و چشم او شوم که با ان ببیند و زبان او شوم که با ان نطق می کند و دست او شوم که با آن اخذ می کند." و در حدیث است "نَحنُ اَسماءُهُ الحُسنی" ✅شخص سالک باید ببیند آیا وقتی ذکر خدا می شود قلب او فرو میریزد و ترسناک می شود؟ نور ایمان در قلبش افزایش پیدا می کند؟ اعتماد و توکّلش به حق تعالی است. انسان ترسناک در محضر کبریایی جسارت به مقام مقدس نکند و حتک حرمات الهی ننماید. ممکن نیست قلب نورانی باشد و زبان و کلام و چشم و گوش نورانی نباشد. پس وظیفه ی سالک آن است که خود را به قرآن شریف عرضه کند میزان در استقامت و اعوجاج و شقاوت و سعادت آن است که در میزان کتاب الله درست و مستقیم درآید. و چنانچه خُلق رسول الله قرآن است خُلق خود را با قرآن موافق کند تا با خُلق ولی کامل مطابق گردد. همچنین جمیع معارف و احوال قلوب و اعمال باطن و ظاهر خود را با کتاب خدا تطببق کند تا به حقیقت قرآن متحقق گردد و قرآن صورت باطنی او گردد." @ketabkhanemadarane
✅قالَ رسولُ اللهِ: " القُرآنُ اَفضَلُ مِن کُلِّ شَیءِِ دونَ اللهِ عَزَّ و جَلَّ، فَمَن وَقَّرَ القُرآنَ فَقَد وَقَّرَ اللهَ وَ مَن لَم یُوَقِّرِ القُرآنَ فَقَد استَخَفَّ بِحُرمَةِ اللهِ و حُرمَةُ القُرآنِ عَلَی اللهِ کَحُرمَةِ الوالِدِ عَلَی وَلَدِهِ." قرآن برترین چیزها جز خداست، کسی که احترام قرآن را نگه دارد به خدا احترام کرده و کسی که حرمت قرآن را نگه ندارد به خدابی حرمتی کرده، احترام به قرآن در پیشگاه الهی مانند احترام پدر بر فرزند است. به همین دلیل حاملان قرآن محبوبین پروردگارند و خداوند به برکت قرآن شرور دنیوی و اخروی را از آنان دفع می کند. به همین دلیل است که در میان دستورات عملی مکتب های مختلف سلوکی انس با قرآن و تلاوت آیات الهی و مراقبه ی بر خوف و شوق به مدد قرآن از اصلی ترین دستورات بوده است. محمدتقی مجلسی در کتاب روضةالمتقین می گوید: " شبی در حال خواب و بیداری، رسول خدا را ملاقات کردم با خود گفتم در کمالات و اخلاق حضرت تدبر کنم هر مقدار که بیشتر عمیق می شدم عظمت حضرتش برایم بیشتر تجلی می کرد تا آنجا که انوار جمالش همه ی آسمان را پر کرد از خواب بیدار شدن و به من الهام شد که قران سراسر جلوه ی اخلاق نبوی است و باید سیره ی خود را بعد ازین انس دائمی با قرآن و تدبر در آن قرار دهم. هر مقدار تدبر بیشتر در قرآن می کردم، علوم نامتناهی به صورت ناگهانی بر قلب من وارد می شد حتی با تدبر در یک آیه درهای فراوانی از معارف توحیدی بر من گشوده می شد که هرگز قبل از آن نمی توانستم به یکی از آنها دسترسی پیدا کنم. چون این راه بسیار با ارزش است رهزنان شیطانی فراوان دارد. لذا در طول چهل سال هدایت و تدریس شاگردان فراوان هرچند بیش از صدهزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق من هدایت شدند ولی کمتر کسی را یافتم که محور اصلی کار خود را انس با قرآن و تدبر در آیات الهی قرار داده باشد درحالی که سایر علوم رهروان فراوان دارد. " @ketabkhanemadarane
🌙 ✅قدم های نخست برای تدبر در قرآن: 🌱۱. روان خوانی: اولین گام روخوانی صحیح و روان خوانی و فراگیری قوائد قرائت و تجوید قرآن در حدّ متعارف است. 🌱۲.آشنایی اجمالی با مفاهیم قرآنی: با توضیح لغات و آیات و در اثر تکرار و ممارست. 🌱۳.آشنایی با واژه های قرآنی: کسانی که حدود یک سوم از معانی آیات را در یک صفحه که تلاوت می کنند می دانند، می توانند گام سوم را طیّ برنامه ای بردارند. با توجه به اینکه اولاً بسیاری از لغات قرآن مشترک با زبان فارسی است و ثانیاً لغات تکراری در قرآن فراوان است، می توان امید داشت که شخص به سرعت با ترجمه ی بخش عمده ای از آیات قرآن آشنا شود. کتاب" مفردات راغب" معروف ترین کتاب لغت تخصصی قرآنی است در آن مولف حدود۱۷۰۰ لغت را بیان می کند که از آن میان حداکثر۵۰۰ لغت مشکل تر و نامانوس با زبان فارسی است. ✅برکات آشنایی با واژگان قرآنی: 🌱اولاً حفظ و تلاوت آیات الهی و انس با قرآن با زبان اصلی آن، نزدیک ترین و صحیح ترین راه در انتقال معارف قرآن است. بدیهی است که تاثیر بیان مستقیم خداوند و تکرار عین کلماتی که بر بال سفیران وحی بر قلب مطهّر رسول الله فرود آمد هرگز قابل قیاس با بیان معانی آیات در زبان های دیگر نیست. لذا انس مستقیم با انس با زبان فطرت است و اصل تکرار متن آیات قرآن، اسرار فراوانی دارد که قابل بیان نیست. 🌱ثانیاً هر زبان فرهنگ خاصی در معانی واژگان خود دارد که یافتن معادل آن در زبان دیگر را دشوار و گاه غیرممکن می کند. 🌱ثالثاً بهترین ترجمه نقل به معناست که این روش در ترجمه ی قرآن قابل اعتماد نیست زیرا مترجم درک شخصی خود را از کلام وحی نقل به معنا می کند. ✅مراحل عملی اجرای گام سوم : 🌱 قرآن مورد استفاده باید بدون ترجمه باشد. تنها ترجمه ی لغات مشکل در حاشیه ی آن درج شده باشد. 🌱 از سوره هایی که بیشتر با آنها مانوس است طرح را آغاز کند. 🌱هر روز طی قرائت جزء های دیگر لغات مشکل را استخراج و با دقت مرور کند و سرعت پیشرفت خود را بالا ببرد. 🌱قبل از تلاوت لغاتی که قبلاً در دفتر لغت یادداشت کرده را مرکر نماید و اگر بعد از ۵روز لغت را فراموش نکرده بود آن را از دفتر لغت حذف کند سپس قرائت صفحات بعد را شروع کند. 🌱مراحل بعد در انس با قرآن متوقف بر آشنایی با واژه های تخصصی و شناخت ظرافت های قرآن است. @ketabkhanemadarane
✅ارزش دعا برای مومن تا آنجاست که خداوند ارزش افراد را به دعای آنان می داند "قُل ما یَعبَئوا بِکُم رَبّی لَولا دُعائُکُم" از سوی ویگر رسول خدا و حضرات معصومین در مکالماتشان با مردم به اندازه ی فکر مخاطبین سخن می گفتند اما در ادعیه چون مخاطب خداوند است حق مطلب را در بیان معارف ذکر می کردند و از آنجا که مقام ولایت عِدل قرآن است در میان بزرگان ما مشهور است که اگر قرآن کتاب نازل الهی ست دعا نیز قرآن صاعد است و معارف آن تبیان آیات قرآن است. هرچند دعا در درگاه الهی همیشه مسموع است و اگر مومن با قلب پاکیزه راز و نیاز کند مستجاب است اما اولیاء الهی برخی شرایط مکانی و زمانی را برای دعا ذکر فرموده اند که بر سرعت تستجابت دعا موثر است و ماه مبارک رمضان از بهترین این اوقات است. دعاهای ماه رمضان به حدّی گسترده است که قابل قیاس با سایر ایام نیست اما مشایخ قوم به چند دعا عنایت ویژه داشته اند از جمله دعای افتتاح، دعای ابوحمزه ثمالی، دعای مباهله. امام باقر در ارزش دعای مباهله می فرمایند اگر قسم بخورم که اسم اعظم الهی در آن پیچیده شده کلام حقی است. البته استاد می فرمود در این دعا از دو جهت می توان به درگاه الهی مسئلت برد اول آنکه خدا را به این اسماء قسم دهیم و دعا کنیم دوم آنکه از درگاه الهی تلبّس به همین اسماء را درخواست کنیم. دعاهای شبهای این ماه خصوصاً دهه ی آخر حاوی معارف بلند توحیدی است که نباید از آنها غافل شد. ✅ماه رمضان ماه حضور در محضر حق است و اصلی ترین مراقبه در این ماه حفظ ادب حضور است و شرط اصلی ادب حضود کنترل همه ی جوارح از گناه است. رسول خدا به جابر فرمودند: "هذا شَهرُ رَمَضانَ، مَن صامَ نَهارَهُ وَ قامَ وِرداً مِن لَیلِهِ وَ عَفَّ بَطنُهُ وَ فَرجُهُ وَ کَفَّ لِسانَهُ خَرَجَ مِن دُنوبِهِ کَخُروجِهِ مِنَ الشَّهر" و فرمود ای جابر چقدر امتثال این شروط سخت است. کنترل زبان نقش عمده در کنترل سایر جوارح دارد. "وَالَّذینَهُم عَنِ اللَغوِ مُعرِضونَ" امیرالمومنین: "صَومُ القَلبِ خَیرُُ مِن صیامِ اللِسانِ و صِیامُ اللِسانِ خیرُُ مِن صیامِ البَطن." @ketabkhanemadarane
🌙 ✅خداوند در سوره ی قدر پیرامون ظرف نزول قرآن می فرماید "انّا اَنزَلناهُ فی لَیلَةالقَدر" در روایت داریم مراد از لَیلَه حضرت صدیقه ی طاهره است. لذا استاد توصیه می فرمودند که در شب های قدر به مقام نوری خانم و امام عصر توسّل پیدا کنیم. قدر در لغت به کمیّت و اندازه ی هر چیز می گویند چنانکه خداوند درباره ی خود می فرماید " ما قَدَروا اللهَ حَقَّ قَدرِهِ.." یعنی هرگز حق عظمت الهی را بجا نیاوردند... شب قدر یعنی شب تعیین کمیّت و کیفیت امور عالم دنیا. صاحب مقاییس برای قدر معانی دیگری نیز آورده مانند کنه و نهایت هرچیز بر این اساس شب قدر یعنی شب ظهور کنه اشیاء که همان حقیقت ولایت و توحید است. چنانکه آیات سوره ی قدر به این معنا اشاره دارد. ✅شب قدر در طیّ سال به چهار شب اطلاق شده اول شب نیمه ی شعبان و بعد شب نوزده و بیست و یک و بیست و سه و برخی شب بیست و هفت ماه رمضان را گفته اند و مرحوم سید شب عید فطر را نیز نازل منزله ی شب قدر می داند. تعدّد شب های قدر طولی است نه عرضی به این معنا که تقدیر امور از عوالم فوق تدریجاً نازل می شود و در هر شب مرتبه ای از تعیّن را پیدا می کند تا در شب بیست و سوم قطعیّت یافته و به امضای امام عصر می رسد. لذا لازم است در همه ی چهارشب رعایت ادب و حیا صورت گیرد. ✅سید بن طاووس برای درک شب قدر اعمالی را بیان می کند: 🌱۱.صدقه منظم از اول ماه مبارک به توصیه ی امام سجاد 🌱۲.احیاء این شبها به عبادت و افضل عبادات مذاکرات و تحقیقات علمی است. 🌱۳.احیاء به نماز و دعا و تلاوت قرآن 🌱۴.رفع کسالت با استراحت کافی، کنترل کمّ و کیف غذا و تنظیم حجم اعمال عبادی با توجه به توان خود هنگام دعا دیگران را بر خود مقدّم بدارین که هم قرین اجابت است و هم در حق خودنان به طور مضاعف مستجاب گردد. در حقّ گنهکاران امت هم باید دعا کرد که هم تاسّی به سیره ی انبیاء الهی است و هم ضرر گناهکاران از امّت اسلام بر سایرین بیش از دیگران است و با دعا بر اصلاح آنان این ضرر برداشته می شود. البته مراد ظالمان در حق اهل بیت نیست که حساب آنها جداست. در میان سور قرآن در شب قدر به سوره های دخان و قدر تاکید بیشتری شده است. در شب های قدر بخصوص شب بیستم تا بیست و چهارم توسّل به مقام نوری حضرت صدیقه ی طاهره و امام عصر تاکید شده است. روز قدر نیز باید مانند شب قدر حرمت نگاه داشت و بیش از سایر ایام بر مراقبه کوشید و نواقص اعمال در شب های قدر را با روزهای آن جبران کرد. مرحوم سید توصیه می کند که در شب آخر ماه مانند دو رفیق شفیق که قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند با اندوه و حزن با ماه رمضان وداع کنیم چه بسا دیدار بعدی به قیامت بیفتد. با دعاهای وداع ماثور ازین ماه که ولی نعمت ما بود و به واسطه ی او درهای فراوانی از رحمت بر ما گشوده شد خداحافظی کنیم. معروف ترین این ادعیه دعای امام سجاد است. در عصر روز آخر به محاسبه ی اعمال خود بپردازد و در پایان روز با توسل به حضرتش نواقص خود را جبران نماید. غروب روز آخر را با سجده و اذکار استغفاری خاتمه دهد. در شب آخر مظالم عِرضی و مالی عباد را ببخشد. ✅عید در لغت به معناب بازگشت بعد از انصراف است و اصطلاحاً به ایامی گفته می شود که مولایی به رعایای خود بار عام می دهد. نکته دیگر اینکه در ایام عید دوستان به ملاقات مولا مشرف نی شوند نه دشمنان. توجه داشته باشیم روز عید فطر روز اخذ مزد و روز گرفتن جایزه است و طبق روایت خداوند خود جایزه ی روزه داران خاص است پس به کمتر قانع نباشیم. شب عید فطر طبق روایات در ارزش کمتر از شب های قدر نیست و باید به عبادت و نماز سپری شود. عمده ی دستورات این شب استغفار است. بارزترین علامت مرتبه ی قبولی روزه و تعیین جایگاه خود در نیان اهل معرفت مرتبه ی اتّصاف به کرائم اخلاق است. امام صادق مکارم اخلاق را در ده صفت خلاصه نمودند: " الیَقین و القِناعة و الصَّبر و الشُّکر وَالحِلم و حُسنَ الخُلقِ و السَّخاء و الغَیرَة و الشَّجاعَة و المُروّت." و مطلب آخر پرداخت زکات فطره است. @ketabkhanemadarane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاید اگر خودمان انقلاب‌مان را تفسیر کنیم نگاهی حق به جانب به انقلاب و نظام داشته باشیم، اما بگذارید آمارهای بین‌المللی ما را قضاوت کنند. این کتاب بر اساس آمارهای بین المللی به مرور دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد و نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته قله های پیشرفت را در بسیاری از زمینه فتح کند. @Zmeraji1 @ketabkhanemadarane