یکی از دانشجویان زبانشناسی باخوشحالی از کیفیت تز ارشدش برایم حرف میزد و میگفت مطمئن است که امسال جایزهٔ «دکتر دبیرمقدم» را خواهد گرفت. متاسفانه مجبور شدم که ناامیدش کنم که چنین جایزهای وجود ندارد و طبعاً هم به او تعلق نمیگیرد. عزیزان جایزه انجمن زبانشناسی ایران مربوط به «رساله دکتری» برگزیده در زبانشناسی است و نام آن جایزهٔ «دکتر محمد مقدم» است نه دکتر دبیرمقدم.
#دکتر_مقدم نخستین استاد زبانشناسی ایران بود و استاد استادانِ جناب دکتر دبیرمقدم بهشمار میرفت.
#دکتر_بهروز_محمودی_بختیاری
🇮🇷 @linguiran
نظریۀ زبانشناسی آندره مارتینه .pdf
483.8K
«نظـریۀ زبانشناسی آندره مارتینه و زبان فارسی»
#دکتر_علی_اشرف_صادقی (۱۳۴۸)
🇮🇷 @linguiran
چرا مردان «دامن» نپوشیدند؟
تحلیلی معناشناختی از رابطه مد و قدرت
#دکتر_حمیدرضا_شعیری
http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/467634
🇮🇷 @linguiran
بررسی یک واژه در گویش سبزوار.pdf
891.6K
مقالۀ «بررسی یک واژه از دیدگاه ریشهشناختی در گویش سبزوار»
#نازنین_خلیلیپور
🇮🇷 @linguiran
✍ نکتههای مهم دربارهی درس خواندن در ساعتهای مختلف
۱- صبحها بيشتر سعی در يادگيری مطالب داشته باشيد.
۲- درسهايی را که نياز به مرور دارند، ترجيحاً به شب موکول کنيد.
۳- بلافاصله پس از غذا خوردن، با شکم پر مطالعه نکنيد.
۴- قبل و بعد از مطالعه، حتماً استراحت کنيد.
۵- از روش شرطیسازی، نسبت به زمان مطالعه سود جوييد.
۶- هنگام هيجانهای عصبی، ترس، خشم، اضطراب، کينه و ناراحتی مطالعه نکنيد؛ زيرا در آن لحظات تمرکز نداريد.
۷- برای مطالعه اشتياق فراوان داشته باشيد.
۸- در حالت خستگی و بیخوابی مطالعه نکنيد چون برای مطالعه، تمرکز حواس نداريد.
۹- انتظار بیجا از خود نداشته باشيد. به اندازهی هوش، استعداد، توانايی و تلاشتان بهره خواهيد برد.
۱۰- پس از يک ورزش سنگين، با همان خستگی و بدن عرق کرده، مطالعه نکنيد.
۱۱- ابتدا وضعيت جسمی و روحی خود را متعادل کنيد و سپس شروع به مطالعه نماييد.
۱۲- مهمترين عامل تخريب حافظه و نداشتن تمرکز عالی «اضطراب» است. برنامهريزی درسی، مطالعه در طول سال تحصيلی و استفادهی بهتر از زمان و البته آسودگی شب امتحان، از اضطرابهای کاذب جلوگيری میکنند.
🇮🇷 @linguiran
چکیده پایاننامههای زبانشناسی.pdf
1.29M
چکیده پایاننامههای کارشناسی ارشد رشتهٔ زبانشناسی دانشگاه الزهرا از سال ۸۵ تا ۹۱
🇮🇷 @linguiran
پایاننامههای دانشگاه اصفهان.pdf
247.2K
لیست پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان
🇮🇷 @linguiran
بيشتر كريولها ميراث زبانى عصر بردهدارى هستند. اروپائيان، امريكائيها و اعراب مهمترين بردهداران تاريخ بودهاند كه با هجوم به سرزمينهايى كه روى نوار استوايى جاى دارند، بوميان را به اسارت و بردگى میبردند. برخورد زبانهاى اربابان و بردگان در جريان بردهدارى به ظهور سناريوهاى زبانشناختى متنوعى انجاميد. بسيارى از زبانهاى بومى فراموش شدند و بردگان سعى كردند زبان اربابان را فرابگيرند. بسيارى از زبانهاى آميخته، در اين فرايند متولد شدند. اما آنچه كه بردگانِ بينوا، بىيارىِ آموزگار و فرهنگ لغت و كتاب تمرين، زير يوغ و شلاق فرامیگرفتند، روايتى بود متفاوت با آنچه اربابان بر زبان میراندند. اينچنين، انواع و اقسام تحقيرها و تخفيفها نثارِ زبانها و مردمِ "كريول" شد: خانهشان را خراب كردند و بعد، زبانشان را فاسد، ناقص، خراب، غلط، آشفته و پريشان خواندند.
@lingupedia
🇮🇷 @linguiran
هدایت شده از باشگاه خبرنگاران جوان
🔸اینستاگرام چگونه سلامت روان زنان را نشانه میگیرد؟
👇👇👇
https://www.yjc.ir/00RTf6
🆔 @YjcNewsChannel
قبلش فکر میکردم اگه دو نفر همیشه به هم راست بگن، یعنی عین حقیقت رو بگن، باید خیلی صمیمی باشن، ولی الان دیدم که برای حفظ صمیمیت انگار مجبوری بعضی جاها دروغ هم بگی...!
نام من سرخ
نویسنده: ارهان پاموک
مترجم: #عینله_غریب
برنده جایزه ادبی نوبل سال ۲۰۰۶
🇮🇷 @linguiran
✍ شبِ قدر «شبِ اِحیا»ست، نه «شبِ اَحیا*»؛ چون:
🔹 احیا /ahyā/: زندگان (جمعِ حَی).
🔹 احیا /ehyā/: زنده کردن، زنده نگه داشتن، شبزندهداری.
◽ بنابراین شبِ اِحیا و شبهای اِحیا درست است؛ شبهایی که برای عبادت بیدار میمانیم.
◽ همزهٔ پایانیِ اَحیاء و اِحیاء در فارسیِ امروز خوانده و نوشته نمیشود.
#سید_محمد_بصام
🇮🇷 @linguiran
دولتآبادی و شفیعی کدکنی بهانهاند!
✍ محسن احمدوندی
در دو هفتهٔ اخیر سیلی خروشانی از توهینها و تحقیرها متوجّه دو شخصیت تأثیرگذار فرهنگی و ادبی ایرانِ معاصر شد. هفتهٔ قبل محمود دولتآبادی به خاطر پاسخ مثبت دادن به وعدهٔ افطاری رئیسجمهور فحش و ناسزا خورد و این هفته هم محمدرضا شفیعی کدکنی به خاطر دفاع از زبان فارسی و البته به زعم منتقدینش توهین ضمنی به زبانهای محلّی مورد لعن و نفرین قرار گرفت. از منظرهای مختلفی میتوان به این پدیده نگریست، من اما دوست دارم از منظر روانشناسی اجتماعی به آن بنگرم. بگذارید کمی به عقب برگردیم. آقای دولتآبادی مانند خیل عظیمی از این ملّت، سال گذشته در همین روزها با شور و شوقِ بسیار پای صندوق رفته و به آقای روحانی رأی داده است. ما هم با او همراه بودهایم. چندین میلیون آدم تحصیلکردهٔ این کشور همان کاری را کردهاند که او کرده است. او به احترام رأی سال پیشش در افطار رئیسجمهور حاضر شده است و از نظر ما که ناکام ماندهایم و از رأیمان چندان دلِ خوشی نداریم چاپلوس و خودفروش و دستنشانده خوانده شده است. شفیعی کدکنی البته قضیهاش کمی فرق دارد. چند دقیقه از یک درسگفتارش قیچی شده است و منتقدینش نیز بدون توجّه به قبل و بعد سخنان این معلّم فارسی و بدون در نظر گرفتن بافت کلام و جهانبینی حاکم بر ذهن و زبان او نشستهاند، بریدهاند، دوختهاند و فحاشی کردهاند. اینها البته دلیل دارد. در مورد دولتآبادی ناخودآگاه جمعی ما که همیشه خواسته است هنرمندانش «بر سلطه» باشند نه «با سلطه»؛ برنتابیده است که این هنرمند خوشنام را در یک مهمانی، در کنار سران حکومت ببیند. چون همیشه در این سرزمین بین دولت و ملّت فاصله بوده است و این دو دشمن دیرین هم بودهاند، این رفتار دولتآبادی بر جمع کثیری از اهالی فرهنگ سنگین آمده است. اگر در قضیهٔ شفیعی کدکنی هم ریز شویم میبینیم که جبههگیری نسبت به سخنان او نیز از همین طرز نگاه نشئت میگیرد. به این معنی که چون حکومت در چند دههٔ اخیر به چندصداییهای قومی، زبانی و فرهنگی روی خوشی نشان نداده است و سخنان بریدهٔ شفیعی هم توهّم همراهی او با حکومت و نظام اندیشگانی حاکم بر این چند دهه را تداعی کرده است، ناگزیر موجب خشم گروهی از مردم شده است. آنچه از این دو ماجرا بر ما روشن میشود این است که جامعهٔ ما این روزها عصبی است و مستعدّ خشونت. این خشونت یا در شکستن شیشهٔ بانکها و کامیونها و آتش زدن بنرها در فضای واقعی تجلّی مییابد و یا در توهین و فحاشی به یکدیگر در فضای مجازی. نقطهمشترک هر دو هم خشونت است و پرخاش که حاصل ناکامیهای پیدرپی اجتماعی ماست. ما عقدههای فروخوردهمان نسبت به قدرت و کژیها و کاستیهایش را بر سر دولتآبادی و شفیعی آوار کردهایم. دولتآبادی و شفیعی بهانهاند برای سرریز کردن عقدههای سرکوبشدهمان. این خشونت و پرخاشگری عنانِ خرد را از ما گرفته است و این بسیار خطرناک است. ما دقیقاً نمیدانیم چه میکنیم و تنها میخواهیم اندکی از این همه فشار روانی را کاهش دهیم. هر کسی هم میتواند آماج این خشونت قرار گیرد؛ حتی بزرگان قوم که سالها برای این مردم و این سرزمین قلم زدهاند و دل سوزاندهاند. آینده به شکل ترسناکی نامعلوم است. راههای گفتگو بسته است و تلاشها همه به هرز رفتهاند. مردم حق دارند ناراحت و نگران باشند. اما خشونت و پرخاشگری و فحاشی کار دست ما خواهد داد. من هیچ راه برونرفتی برای این وضعیت به ذهنم نمیرسد، اما قطعاً میدانم که راه برونرفتی هم اگر باشد، فحاشی و توهین به دیگران نیست، آن هم دیگرانی چون دولتآبادیها و شفیعیها. در این امر شکی ندارم.
🇮🇷 @linguiran
✅ تاثیر هوش شنیداری بر رابطه زن و مرد
http://www.vidoal.com/post/What-s-Your-Listening-IQ?
🇮🇷 @linguiran
The old persian language.pdf
2.19M
زبان پارسی باستان
(دستور زبان، کتیبه شاهان هخامنشی، واژهنامه)
این کتاب قدیمیست، منسوخ شده و استفاده نمیشود. در حال حاضر از خوانشهای کنت و اشمیت استفاده میشود.
🇮🇷 @linguiran
Old Persian- Grammar, Texts, Lexicon.pdf
7.26M
Old Persian
Roland G. Kent
🇮🇷 @linguiran
فرمانهای شاهنشاهان هخامنشی.pdf
12.89M
فرمانهای شاهنشاهان هخامنشی
رُلف نارمن شارپ
متن دقیق کتیبههای پارسی باستان هخامنشی و ترجمه آنها به زبان فارسی امروزی
🇮🇷 @linguiran
زبان غیرمعیار.pdf
427.3K
زبان غیرمعیار در فرهنگ درستنویسی سخن
#حسین_داوری
🇮🇷 @linguiran
#حشو
#تاب_تحمل
تاب آوردن یعنی تحمل کردن که هر دو به یک معنی است. اگر «تاب» در معنی توانایی و طاقت و «تحمل» در معنی بار برداشتن باشد، حشو است.
⛔️ مردم اهواز تابِ تحمل ریزگردها را ندارند.
✅ مردم اهواز نمیتوانند ریزگردها را تحمل کنند.
http://www.najvayeghalam.com
🇮🇷 @linguiran
نگاهی دوباره به غلط ننویسیم.pdf
448.3K
مجموعۀ چند یادداشت از اهالی قلم دربارۀ «غلط ننویسیم»، فصلنامۀ مترجم
🇮🇷 @linguiran
چهار صفحهکلیدِ اندرویدی و یک صفحهکلیدِ آیفون(در ردیف آخر) برای سلیقههای مختلف با قابلیتهای مختلف از جمله درج زیر و زِبَر، نیمفاصله و سر-یا( ءۀ ). برای اندرویدیها صفحهکلید گوگل پیشنهاد میشود.
۱- صفحهکلید گوگل «Gboard»👇
http://yon.ir/8cK6m
۲- صفحهکلید «jiKika Emo»👇
http://yon.ir/zXepp
۳- صفحهکلید چندزبانۀ «Multiling»👇
http://yon.ir/XS7r8
۴- «کیبورد کلیدبرد(حدس کلمات)»👇
http://yon.ir/2YnRU
۵- صفحهکلید «مداد» برای «ios»👇
http://yon.ir/wsW1y
🇮🇷 @linguiran
قاتل اولویتها
✍ #شاهین_کلانتری
ما خسته و پریشان و ناامید میشویم. چون اولویتبندی نداریم؛ یا درستتر اینکه با اولویتها سر سازگاری نداریم.
چند بار برنامه ریختهایم و گامهای یک روز کاری را به ترتیب تنظیم کردهایم؛ اما در عمل همۀ کارها را پس و پیش انجام دادهایم؟ حتماً شما هم مثل من مکرر در مکرر. اینکه طی بعضی روزها به خاطر موضوعات پیشبینینشده آب روغن قاطی کنی گریزناپذیر است. اما اگر همیشه گرفتار چنین موضوعاتی هستیم و عملاً همین موضوع ما را از هر گونه برنامهریزی ناامید کرده؛ پس مشکل در جای دیگریست.
https://shahinkalantari.com/blog/2018/06/20/%d9%82%d8%a7%d8%aa%d9%84-%d8%a7%d9%88%d9%84%d9%88%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7/
🇮🇷 @linguiran
«املای درست برخی از کلمات»
#درست_بنویسیم:
• «اثناعشر» (نه اثنیعشر. «اِثناعشر» به معنای دوازده است: شیعۀ اثناعشری)
• «ارائه» (نه ارایه؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمیتوان آن را تبدیل به «ی» کرد)
• «بحبوحه» (نه بهبوهه/ بهبوحه)
• «برهه» (نه برحه)
• «بنیانگذار» (نه بنیانگزار)
• «بیمحابا» (نه بیمهابا)
• «پول خرد» (نه خورد)
• «ترجیح» (نه ترجیه)
• «توجیه» (نه توجیح)
• «جزئی» (نه جزیی؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمیتوان آن را تبدیل به «ی» کرد)
• «خانهای، جملهای» (نه خانهایی، جملهایی. توضیح اینکه «خانهئی» و «خانهیی» هم درستاند، ولی رایج نیستند)
• «راجع به» (نه راجبه/ راجب به)
• «رئیس» (نه رییس؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمیتوان آن را تبدیل به «ی» کرد)
• «زادبوم» (نه زادوبوم. معنایش "محلِ تولد" است)
• «سپاسگزار» (نه سپاسگذار)
• «سؤال» (نه سئوال/ سوآل/ سوال)
• «شکرگزار» (نه شکرگذار)
• «شیء» و نکرهاش: «شیئی» (نه شی/ شئی)
• «علاقهمند» (نه علاقمند)
• «غائله» (به معنای آشوب، نه قائله)
• «فروگذار» (نه فروگزار)
• «فنّاوری» (نه فنآوری؛ چون فنّاوری به معنای آوردن فن نیست، بلکه بهمعنای داشتنِ فن و بهکاربردنِ آن است)
• «مأخذ» جمعش: «مآخذ»
• «مبدأ» (نه مبداء)
• «مذاق» (نه مزاق/ مذاغ)
• «مرهم» (نه مرحم. مرهم همان پانسمان امروزی است)
• «مرئی» (نه مریی؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمیتوان آن را تبدیل به «ی» کرد)
• «مزبور» (نه مذبور)
• «مشکل» (نه مشگل. این کلمه عربی است و نمیتواند «گ» داشته باشد)
• «مطمئن» (نه مطمعن)
• «معتنابه» (نه متنابه. معنایش "درخور اعتنا"ست)
• «معذب» (نه موذب)
• «منشأ» (نه منشاء)
• «ناهار» (نه نهار)
• «نمازگزار» (نه نمازگذار)
• «وهله» (نه وحله)
#انجمن_صنفی_ویراستاران
🇮🇷 @linguiran
#انجمن_زبان_شناسی_ایران
يك خبر خوش برای دانشآموختگان زبانشناسی
http://www.lsi.ir/post/news/262
@lsiinfo
🇮🇷 @linguiran
زنانه بنویسیم یا بیجنسیت.pdf
312.8K
زنانه بنویسیم یا بیجنسیت؟
#سپیده_جدیری
🇮🇷 @linguiran
فرهنگهای زبان پهلوی.pdf
177.2K
نگاهی به فرهنگهای زبان پهلوی
(فارسی میانه)
#یدالله_منصوری
🇮🇷 @linguiran
آزادی و رهایی در زبان و ادبیات.pdf
352.1K
آزادی و رهایی در زبان و ادبیات
دکتر #علیمحمد_حقشناس
🇮🇷 @linguiran
تاریخ و سنت ترجمه در ایران.pdf
259.5K
تاریخ و سنت ترجمه در ایران
🇮🇷 @linguiran