eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.4هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
599 ویدیو
65 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
آزادی ۲_18.mp3
35.13M
🔸درباره آزادی... [خوانشی فشرده و نو به مساله با محوریت کتاب" آزادی یعنی آزادی" رهبرانقلاب به صورت کارگاهی و پرسش و پاسخ] 📆تهران، دوره دانشجویی شهید جهان آرا، مرداد۱۴۰۲ دوم(سه جلسه) -آزادی به مثابه حق حیات -چرا انسان نمیتواند آزادی ش را سلب کند -استدلال برای عدم امکان آزادی مطلق -دوگانه آزادی اجتماعی(عتق) و آزادی معنوی(محرر) -نسبت نظریه عدل انسانی و آزادی او خوانش اجتماعی از توحید، منشا آزادی در اسلام -درباره حدود آزادی در اسلام و ليبراليسم ✍ @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطاب به روحانیت بزرگوار و ائمه محترم جمعه مردم همین را از شما می‌خواهند در کنارشان باشید علیه اصحاب ثروت و قدرت؛ نه فقط در عرصه تئوری و نظری و کلی‌گویی، بلکه از شما انتظار دارند در مسائل، در میدان و در موضوعات پای کار مطالبه‌گری باشید. این کلیپ حضور امام جمعه قزوین در جمع مالباختگان شرکت‌های پیش‌فروش خودرو است. مردم از همین کار حداقلی چقدر خوشحال می‌شوند. اگر پای کارشان بمانید و به حق آنها قیام کنید تا به حقوق‌شان برسند همواره شما را محترم خواهند داشت. این احترام‌ها برای این است که به حق خدا و حق الناس قیام کنید. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔻امیدواریم بعد از تذکر رهبرانقلاب در دیدار فعالین تعليم و تربیتی عطش تاسیس مدرسه در بین حزب اللهی ها رفع شود و متوجه شوند آنچه اصالت دارد رسمی، کیفیت بخشی و تحقق عدالت آموزشی است. رها کردن یک سرزمین بزرگ و دلخوش شدن به جزیره های کوچک با عنوان کار تربیتی اشتباه راهبردی انقلابی هاست. ✍ 🔻یادداشت چرا عدالت آموزشی خیلی مهم است eitaa.com/m_amin_rezai/2953 @m_amin_rezai
🔰روایت یک دیدار 🔶روایتی از دیدار فعالان حوزه تعلیم و تربیت با رهبر معظم انقلاب 📆زمان: ۲۲مردادماه | ساعت ۲۱ 🌐محل برگزاری اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/alborzcfu/basij ▫️بعثنا؛ صدایی از و برای دانشجومعلّم @boesna_news
♦️حلقه مطالعاتی افق اندیشه دانشجوی مسلمان [جمع خوانی کتب اقتصادی متفکرین انقلاب] 📚 رهیافت های اقتصادي اسلام(امام موسی صدر) مدرس دوره: حجت الاسلام محمدامین رضایی 📆تاریخ شروع:۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ▪️برای ثبت نام و اطلاع از جزئیات به آیدی @heidari_33 در ایتا و بله پیام دهید. @m_amin_rezai
🔻ضمن تشکر از عزیزانی که توصیه کردند برای ثبت نام کنم.بنده فعلا متمرکز بر دروس طلبگی به ویژه فقه در سطوح عالی هستم. در کنار آن در حوزه اقتصاد، سیاست و مباحث معرفتی مشغول مطالعه و تدریس هستم.انقلاب اسلامی نیاز به جوانان متخصص و مُصلح دارد که به وقتش به میدان بیایند وکارهای بزرگ رقم بزنند ✍ @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 مَن های خیالی! ▫️اینقدر غرق در خود شده ایم که فکر میکنیم قدرت بر همه چیز داریم اما بعداً معلوم خواهد شد که عاریتی هستیم... @m_amin_rezai
آزادی ۳_21.mp3
31.96M
🔸درباره آزادی... [خوانشی فشرده و نو به مساله با محوریت کتاب" آزادی یعنی آزادی" رهبرانقلاب به صورت کارگاهی و پرسش و پاسخ] 📆تهران، دوره دانشجویی شهید جهان آرا، مرداد۱۴۰۲ سوم(سه جلسه) -خدا، حد آزادی چگونه آزادی ارزش نسبی است؟ نسبت آزادی و عدالت انواع آزادی ۱: آزادی فرهنگی آزادی اندیشه و عقیده ۲: آزادی اقتصاد سه گانه اسلام،کمونیسم،کاپیتالیسم حد خوردن آزادی اقتصادی به نفع جامعه(عدالت) ۳: آزادی سیاسی انتخاب و جمهوریت آزادی و حق اعتراض ✍ @m_amin_rezai
🔻بعد از مدتها شوق و طلب با استاد مرتضی فرهادی هم کلام شدم. آرامش محض در اوج امیدواری، سلوکش از کلامش هویدا بود و اصالت ایرانی-اسلامی در او موج میزد. جمله ای گفت که برایم ماندگار شد."شما باید اقتصاد مغلوبین(محرومین) را بنویسید. برای این باید هزینه داد، بسیار خواند و با قناعت زندگی کرد" از کسی که ۳۰ سال ایران را زیر پا گذشته تا به صورت علمی ثابت کند "انسان اسلامی" و "جامعه ایرانی" عمیقا با "انسان بازاری" و "جامعه بازار" متفاوت است. ما صاحب تاریخی هستیم که یک هویت جمعی مبتی بر کار و یاری گری( تعاون) را به ما نشان میدهد. این یکی از بزرگترین پرژوه های ضد سرمایه داری است که باید انسان ایرانی بیاموزد 📚این سه کتاب از دکتر فرهادی را باید خواند ۱:صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن ۲: انسان‌شناسی یاریگری ۳:واره [درآمدی به مردم شناسی و جامعه شناسی تعاون] ✍ @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پاسخی به شبهه طرفداران اقتصاد بازار آزاد؛ قیمت ها دست خداست! ▪️چرا از روایات باب تسعیر نمیتوان "دست پنهان بازار آدم اسمیت" و "رها سازی قیمت در بازار" را نتیجه گرفت؟ 🔻متن را بخوانید eitaa.com/m_amin_rezai/3750 @m_amin_rezai
♦️پاسخی به شبهه طرفداران اقتصاد بازار آزاد؛ قیمت ها دست خداست! چرا از روایات باب تسعیر نمیتوان "دست پنهان بازار آدم اسمیت" و "رها سازی قیمت در بازار" را نتیجه گرفت؟ eitaa.com/m_amin_rezai/3749 ▪️بعد از تشکیل بازار در مدینه بعضی از پیامبر ص خواستند قیمت هم مشخص ایشان این کار را انجام نداد و در بعضی روایت هست که بدعت خواند( روایات باب تسعیر) بعضی از معتقدین به بازار آزاد از این استفاده کردند که ببینید پیامبر ص مثل آدم اسمیت کشف قیمت‌ها را برعهده دست پنهان بازار گذاشته و خودش ورود نکرده است! این شبهه این است 1⃣ اسلام برای بایع، مبیع، بیع شرایطی مقرر کرده است. 🔻۱: بایع و مشتری( متبایعین) که بلوغ، رشد و سفیه نبودن شرط است 🔻۲:ثمن و مثمن( مبیع، کالا) یکی از شرایط معامله صحیح این است مبیع مالیت داشته باشد یعنی برایش منفعت حلال عقلایی بشود تصور کرد( رجوع کنید به مکاسب شیخ انصاری) لذا در اقتصاد اسلامی شراب، خوک، مواد الکلی و...اساسا مالیت ندارند و داخل بازار اسلامی قرار نمیگیرند. 🔸شراب و مواد الکلی بخش قابل توجهی از اقتصاد دنیا را در بر میگیرد( در اروپای شرقی میانگین۱۷ لیتر برای هر نفر در سال) صنعت پورن در ۲۰۱۲ در جهان گردش مالی آن ۱۸۶ ملیارد دلار بوده، سهم آن در اقتصادهای اول دنیا مثل چین و آمریکا و.. بالاست.( آمار b2n.ir/f27025) لذا در اقتصاد اسلامی علاوه بر نظارت بر بازار( مخالف نظر آدام اسمیت) اساسا اجازه نمیدهد بعضی از جنس ها به عنوان کالا وارد باز شود و اساسا برایش مالیت قائل نیست. شیخ انصاری در مکاسب محرمه( ج۱ مکاسب شیخ انصاری) فهرستی از این امور را ذکر کرده است.علاوه بر این بر خلاف نئولیرالیسم که همه چیز را سرمایه ای میکند اسلام(قانون اساسی)بخشی از خدمات اجتماعی مثل آموزش و درمان را به جای واگذار کردن به بازار وظیفه حاکمیت میداند. 🔻۳: بیع( فرایند خرید فروش) اسلام بعضی بیع ها مثل معامله ربوی، غرری در اشکال مختلف مثل قمار و..‌.اساسا باطل میداند. درباره معاملات ربوی که در اقتصاد امروز جهان بخاطر اینکه بدهی قبل از تولید قرار گرفته ( رجوع به کتاب نامه های اقتصادی به دخترم) ربا اصل و اساس اقتصاد دنیا را تشکیل داده در نگاه اسلامی معامله ربوی معادل زنا با محارم در خانه خداست! قمار که امروز بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را شامل میشود در اسلام کاملا مذموم است. اقتصاد لیبرال که معالمه ربوی را می پذیرید یا شراب، خوک و... را کالا میداند که تاثیر زیادی در gdp تولید ناخالص ملی کشورها دارد با اقتصادی که اساسا اینها را جز بازار خود نمیداند این بازار هر دو یکی هستند؟ یا ماهیتا ما دو بازار داریم؟ 2⃣پیامبر بر بازار نظارت داشت. از غش نهی شدید میکرد و با احتکار مبارزه میکرد. امیرالمؤمنین ع:فَامْنَعْ [مِنَ] اَلاِحْتِكَارِ فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَ مَنَعَ مِنْهُ»؛ از احتكار جلوگیری کن چرا که پیامبر از آن منع کرد پيامبر ص: مَن جَمعَ طَعاما يَتَربّصُ بهِ الغَلاءَ أربَعينَ يَوما فقد بَرِئَ من اللّه ِ و بَرِئَ اللّه ُ مِنهُ هر کس خوراكى را به اميد گران شدن چهل روز انبار كند از خداوند برى شده و خدا نيز از او برى و بيزار است 3⃣ بخشی از فقها فتوا دادند اگر رها شدن بازاربواسطه احتکار و...به اجحاف به مشتری بینجامد باید حاکمیت ورود کند 🔻 صاحب مفتاح الکرامه: اگر فروشنده قیمت را ظالمانه تعیین کند؛ حاکم شرع، به قیمت‌گذارى می‌پردازد، زیرا این کار فروشنده موجب ضرررسانى به دیگران است که شرع، آن‌را نپذیرفته است. (مفتاح الکرامه، ج ‌۴، ص ۱۰۹.) 🔻امام خمینى: قیمت‌گذارى، در ابتدا جایز نیست؛ لیکن اگر فروشنده اجحاف کند، به ناچار باید قیمت را کاهش دهد، وگرنه حاکم شرع، او را ناچار می‌کند که کالا را به قیمت آن سرزمین یا به صلاح‌دید حاکم، بفروشد. پس روایات دلالت کننده بر جایز نبودن قیمت‌گذارى، شامل این قبیل نمونه‌ها نمی‌شوند؛ زیرا در این حال، قیمت نگذاشتن، به احتکار منجر می‌شود، همان گونه که اگر فروشنده براى فرار از فروش کالا، قیمت را چنان تعیین کند که هیچ کس نتواند آن‌را بخرد، بدون اشکال حاکم شرع، حقّ تصمیم‌گیرى دارد و آن روایات، شامل این حالت نمی‌شود. (کتاب البیع، ج ‌۳، ص ۶۱۳) ⬅️با در نظر گرفتن همه این موارد در بازار اسلامی قیمت به خریدار و فروشنده واگذار شده است. لذا پیامبر در قیمت گذاری ورود نمی‌کرد. ببینید چه فاصله ای است بین آنچه در روایات باب تسعیر و منع قیمت گذاری ذکر شده با آنچه آدم اسمیت و طرفداران بازار آزاد طرح می‌کنند. همسان دیدن این دو و سو استفاده از آن خصوصا در جامعه سرمایه داری حقیقتا ظلم به پیامبر ص و مردم است. @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 به جای خارج مشتق و استصحاب‌های تکراری، به استخراج و انقلاب این قوانین بپردازید. ◾️ نتیجه ◾️ تبعیض در ساختار مالکیت منابع ◾️ چگونه افرادی در کشور با مالکیتِ بر منابع طبیعی همچون زمین، نفت، گاز و معادن در ، هر روز ثروتمندتر و دست نیافتنی‌تر می‌شوند اما عامه مردم، فقیر و فقیرتر؟! .................. ⭕️ هفت موتور تولید تبعیض و رانت: ۱. اولین موتور تولید تبعیض ۲. دومین موتور تولید تبعیض ۳. سومین موتور تولید تبعیض ۴. چهارمین موتور تولید تبعیض ۵. پنجمین موتور تولید تبعیض ۶. ششمین موتور تولید تبعیض ۷. هفتمین موتور تولید تبعیض @m_amin_rezai
📚جمع خوانی کتب محوری متفکرین انقلاب ایده ای بود که در ایام کرونا که کلاس ها و جلسات حضوری محدود شده بود به صورت مجازی پی گرفتم. حاصلش مطالعه و ارائه کتب محوری مرحوم صفایی،شهید مطهری،رهبرانقلاب و... بود. هدف توامان ترویج کتاب خوانی و بازخوانی و ترویج اندیشه متفکرین انقلاب بود. 📚 و تعبیر رساتر ایده نابی است که هرگز تکراری نمیشود.بخشی از مشکلات ما این است که نه تنها عموم مردم که حتی حلقه سخت انقلاب با کتابهای متفکران انقلاب عمیقا بیگانه اند! یکی از لوازم تحقق آرمان های۵۷ باخوانی آن مباحث در قالب مطالعه-گفتگو است. 📚اخیرا این فضا در سطح اساتید بزرگ جبهه انقلاب کشانده شده؛ حاج اقای میرباقری کتاب طرح کلی رهبرانقلاب و حاج اقای قنبریان نظام اقتصادی اسلام و مبانی قانون اساسی شهید بهشتی را ارائه کردند. ان شالله سایر اساتید هم اضافه بشوند وحلقات کتاب بحث در بین فعالین جبهه انقلاب گسترش بیاید. 🔻ما باید به سمتی بریم که در هر شهر ده ها حلقه مطالعاتی جدی ترجیحا به صورت حضوری شکل بگیرد.بارها گفتم بخش جدی از مشکلات میدان و ضعف نیروها ناشی از ضعف در مطالعات گفتمانی است. دوره های معرفتی، حلقه های مطالعاتی چنین خلائی را پرمیکنند. ✍ @m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
📚جمع خوانی کتب محوری متفکرین انقلاب ایده ای بود که در ایام کرونا که کلاس ها و جلسات حضوری محدود شده
🔻علامه طباطبایی: همه این بدبختی ها آن روزی گریبان مسلمانان را گرفت که از دعوت کتاب به تفکر دسته جمعی تخلف کردند و برای فهم حقایق و معارف دینی لجنه تشکیل ندادند. هر کسی برای خود راهی پیش گرفت با اینکه قرآن کریم فرموده بود: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» 📚المیزان، جلد 5، ص460 @m_amin_rezai
فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی.mp3
35.73M
📍 فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی ارائه حجت الاسلام قنبریان در مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی/ ۲۲مرداد۱۴۰۲ ✔️ در این ارائه تمایز "مکتب و نظام اقتصادی" با "علم اقتصاد" و با "روابط اقتصادی" معلوم و "فقه پیشرو" و "پیرو" معلوم می شود. 📝 چکیده ارائه * برای وضوح بیشتر این مطالب را ببینید: - نمای فقه اقتصادی امام خمینی - اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه - شهید بهشتی و عدالت اجتماعی ☑️ @m_ghanbarian
🔻اداره فرهنگی-تربیتی دانشگاه مجازی المصطفی برگزار می کند 🔻موضوع : اربعین و سه گانه جامعه نابازار، انسان یاری گر، اقتصاد تبرعی استاد: حجت الاسلام محمد امین رضایی 🗓سه شنبه۳۱ مرداد 🕰ساعت ۱۸ به وقت تهران 🔗لینک شرکت در جلسه (یا از طریق بارکد) https://room.aou.ir/fa-cultural/ @m_amin_rezai
📚جلسات جمع خوانی کتب اقتصادی متفکران انقلاب( سطح یک) 🔻در انسان در کنار ابزار یکی از عوامل تولید کالا به حساب می آید. همانطور که اجاره (حق استهلاک) ابزار را باید پرداخت کرد اجاره(مزد) انسان را هم باید داد. در اما کرامت انسان و مبنای اصالت کار اجازه نمیدهد هم عرض تعریف شود لذا کارگر علاوه بر اجرت در سود نهایی محصول شریک است و اجاره ابزار را کارگر باید بدهد. بین اینکه کارگر اجیر و همرتبه ابزار باشد با اینکه سود برای کارگر باشد و ابزار اجیر او تفاوت بسیار است. این حرف مکتبی و متفکرین ما در اقتصاد است. حالا اینکه ما در اجرا تن دادیم به مناسبات سرمایه داری، این ربطی به مکتب اقتصادی ما ندارد. ✍ @m_amin_rezai
🌟 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری دانشگاه قم برگزار می‌کند: 🏠 سومــــین رویـــداد مـــلی اقتصـــادی هجــرت "خانه سلیمانی" 🔻 ویژه بانوان 📚 در محورهای: • نقش‌آفرینی بانوان در عرصه اقتصاد و اشتغال • خلق ارزش متناسب با الگوهای اقتصادی انقلاب اسلامی • ترسیمی از فناوری اجتماعی مطلوب برای حضور مؤثر بانوان در امور اقتصادی 🗓️ زمان برگزاری: ۲۲ تا ۲۵ شهریور ماه 📍محل برگزاری: دانشگاه قم ⏳ مهلت ثبت‌نام: تا ۱۰ شهریور ماه 🖥 نشانی ثبت‌نام: 🌐 www.hejrat3.ir 🔆 کانال اطلاع‌رسانی رویداد در پیام‌رسان‌های ایتا و بله: 🆔 @khanehsoleimani
🔻 یک معجزه در عصر سرمایه داری است.ما نیاز به تصویری روشن و یک مینیاتور از خود داشتیم تا بر اساس آن در جهت نفی"مناسبات سرمایه داری"و "تقویت نهاداجتماعی"دست به بازطراحی بزنیم؛ اربعین آن تصویر و جرئت تغییر را توامان به ما داد. همه شاهدیم اربعین برای"جهانی نو"خلق کرده است ✍ @m_amin_rezai
اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی.mp3
39.4M
▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی 📆۳۱/مرداد۱۴۰۲، دانشگاه مجازی جامعه المصطفی 1⃣اربعین جامعه نابازار ارزش مصرفی-مبادله ای در اقتصاد سیاسی( ریکاردو، مارکس) ارزش ذاتی-مبادله ای در فقه( عبادات،حرمت اخذ اجرت بر واجبات و عقود رایگان مثل ودیعه و عاریه) ۱:مبادله ای کردن +۲:کالایی کردن همه چیز=جامعه بازار اربعین یک جامعه مینی مال مبتنی بر تعاون و نصرت(ولا طرفینی) 2⃣ انسان یاریگر یا سوداگر؟ جملات اسمیت و هابز درباره انسان سرمایه داری(سوداگر) 3⃣اقتصادتبرعی( رایگان) کارویژه اقتصاد تبرعی درجامعه دیروز و امروز - اربعین، مبارزه با اقتصاد سرمایه داری در دولایه ۱: احیای ظرفیت اقتصاد تبرعی ۲: کمک به اقتصاد مبادله‌ای واقعی(خدمت و کالا بجای سفته بازی و‌‌...) 🔻خلاصه سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/3767 🎙 @m_amin_rezai
▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی 📆۳۱مرداد۱۴۰۲، دانشگاه مجازی جامعه المصطفی 1⃣اربعین جامعه نابازار 🔻دو نوع ارزش در ادبیات اقتصادسیاسی (مارکس،ریکاردو) ۱:ارزش مصرفی مثل هوا که خرید وفروش نمیشود ۲:مبادله ای مثل کالاهای متداول(مارکس ارزش مبادله ای را اصل میداند چون کالا را کالا میکند) 🔻دو نوع ارزش در احادیث و فقه ۱: ارزش ذاتی عبادات از آن جهت که قصد قربت لازم است/حرمت اخذ اجرت بر واجبات(اختلاف بین واجبات عبادیه و نظامیه)/ عقود مثل ودیعه و عاریه،قرض و...که ماهیت شان رایگان است. انگیزه مستودع(امانت دار) ارزش اجتماعی بودن امانت داری و انگیزه مودع( امانتگذار) کالا نبودن تمام اشیا هست ۲:ارزش مبادله ای مثل اجاره، تجارت و... 🔻در عصر سرمایه داری دو اتفاق رقم میخورد ۱:مبادله ای شدن همه روابط ۲:کالایی کردن همه اشیا( مقدمه کتاب مایکل سندل"چه چیز را با پول نمیتوان خرید" را بخوانید. چگونه در دنیای سرمایه داری مثل آمریکا حق صف، دانشگاه، درمان حتی مادر به عنوان یک شخصیت مقدس را میشود با پول خرید!) ▪️خروجی این وضعیت "جامعه بازار" است به جای"جامعه دارای بازار" البته تشکیل جامعه بازار در غرب نیجه یک سیر طولانی دارد از عصر شکار، کشاورزی تا عصر تجارت و صنعتی شدن که اقتصادسیاسی متکفل آن است. در این زمینه کتاب "تکامل نهادها و ایدئولوژی ها" هانت پیشنهاد میشود. 🔹توضیح اربعین جامعه نابازار ۱:اربعین فراتر از یک مناسک به یک جامعه مبدل شده؛همه علامات یک جامعه را دارد غیر از زمان طولانی، با اندکی تسامح میشود گفت:ما یک جامعه می نیمال طرفیم. ۲: روابط در یک جامعه سه حالت دارد الف:رقابت(ویژگی جامعه سرمایه داری) ب:تسخیرطرفینی(لیتخذ بعضهم بعضا سخریا) ج:نصرت و تعاون( الذین آوو و نصروا ۷۲ انفال،تعاونوا علی البر و التقوی) روابط در جامعه اربعین از این جنس است. اخوت و برادری جای رقابت و تسخیر را گرفته است. ۳: اربعین یک قدم جلوتر از جامعه معمولی"جامعه دارای بازار" است. در اربعین "جامعه نابازار" شکل گرفته است.مسکن، آب و غذا، درمان، آموزش رایگان شده است که حدود۷۰٪ را شامل میشود. برای ۲۱ میلیون عراقی( ۴۰٪جمعیت عراق)کاملا نابازار است. اربعین نه تنها مانع کالایی شدن شده که آن بخش از جامعه که مبادله ای و کالایی است را هم تبرعی و موقتا برای زائران ناکالا کرده است. 2⃣ انسان یاریگر یا سوداگر؟ 🔻سیر شکل گیری انسان سوادگر در ابتدا ثروت افزایی و همدردی با جامعه( خیر عمومی) دو خط قرمز کلیسا بود که به تدریج کمرنگ شد. فیزیوکراست ها و مرکانتیلیست‌ها با تکیه بر طبیعت گرایی زمینه نظریه های اقتصاد کلاسیک( آدم اسمت را فراهم کرد. مساله لذت گرایی، حسابگر بودن انسان با توجیه عقلانیت ابزاری پررنگ شد. تئورسیون های سرمایه داری توصیف شان از انسان این عصر و توصیه شان به او این جملات است. بنتهام: ما فقط‌ یک‌ وظیفه‌ داریم‌ و آن‌ جستجوی‌ بالاترین‌ لذت‌ ممکن‌ است‌ و مسئله‌ رفتار انسان، فقط‌ مسئله‌ تعیین‌ این‌ است‌ که‌ چه‌ چیزهایی‌ بیشترین‌ لذت‌ را به‌ انسان‌ می‌بخشد. هابز:جز ملاحظه‌ منافع‌ شخصی، چیز دیگری‌ نمی‌تواند انگیزه‌ رفتار آدمی‌ باشد. در جامعه ای که همیشه"نفع شخصی" بر "خیرعمومی" ترجیح پیدا میکند بهترین توصیف برای انسان آن جامعه، جمله مشهور هابز است" انسان گرگ انسان است" 🔻انسان اربعینی، انسان یاریگر ۱: روحیه تعاونی در انسان مسلمان و ایرانی نهادینه شده، نمونه اش شرکتهای تعاونی واره، قنات های یزد (کتاب واره دکتر فرهادی) ۲: یاری گری سه ساحت دارد الف: هم یاری( کار جمعی، تیم بورک) ب: خود یاری ج: دگر یاری (یاری یک طرفه بدون توقع کمک) این بالاتری نوع همکاری است که به وضوح ما در اربعین شاهدیم. موکب داران خودشان و مالشان را برای امام حسین ع( للحسین ع) میدانند. انسان اربعینی مصداق بارز "یوثرون علی انفسهم" است. آمارهای اربعینی اگر چه دقیق نیست اما اندکی بازنمایی میکند این واقعیت بزرگ را، اربعین ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار نفر رایگان پخت و پز کردند. ۵۰۰ هزارتن میوه، ۱۵۰ میلیون لیترآب، ۲۸۹۳ موکب ایرانی و مجموعا بیش از ۱۰۰ هزار موکب خدمت رایگان به مردم داده شد! 3⃣ اربعین و اقتصادتبرعی (رایگان) در اسلام بخشی ازGdp اقتصاد، اقتصاد تبرعی( رایگان) هست که برای شخص عایدی ندارد. اقتصاد تبرعی موجب تقویت نهاد اجتماعی و خدمات عمومی مثل درمان، آموزش، زیارت( مثل اربعین)و...میشود. امروز متکفل این امور یا دولت است یا به بازار واگذار میشود(نئولیبرالیسم) 🔻اربعین در دولایه با اقتصاد سرمایه داری مبارزه میکند ۱:احیای ظرفیت اقتصاد تبرعی(مانع کالایی شدن خدمات عمومی) ۲: کمک به اقتصاد مبادله‌ای واقعی که خدمت و کالاست مثل۸هزار اتوبوس و...بجای سفته بازی و‌ بازارهای صوری مبادله ای 🔸مبسوط مطالب در صوت سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/3766 🎙 @m_amin_rezai
🔻 صرفا رویدادی یک ماهه در مقابل یازده ماه سال نیست، بلکه انسانی است که بسیاری از خصائص سرمایه داری در ذهنش فروریخته است. اربعین پذیرش جامعه مبتنی بر"تعاون"به جای"رقابت" را در و جرئت تغییر و سیاست گذاری مبتنی بر"رویای اجتماعی" را برای ایجاد کرده است. این یک معجزه است. ✍ @m_amin_rezai
📸 قم،امامزاده شاه جمال ▪️بسم الله... ما جوانان مسلمان قرن پانزدهم هجری قمری هستیم که معنای زندگی مان قدم برداشتن در راه توست. ما با اربعین تو "جهانی نو" و جامعه ای اصیل خواهیم ساخت. جهان و جامعه ای که "رویاهای ناب" انسان های بزرگ در آن محقق شود. حسین بن علی ع، آقای عشق، به سوی کربلایت رهسپار شدیم. ✍ @m_amin_rezai