eitaa logo
محسن قنبریان
14.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
755 ویدیو
102 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رئیس قوه قضاییه در اعتراضات اخیر مطالبه برای قوه قضاییه بخصوص در مربوط به آن قوه کرده اند: ⬅️ وقتی راه اعتراض خیابانی ناهموار است راه شکایت محرومان و مظلومان را باز کنید و شکایاتشان را تعقیب و به نتیجه برسانید! ✔️ ۴پیشنهاد روشن در اینباره: 1⃣ امکان شکایت و پیگرد آسیب دیدگان از سیاست، تدبیر و مصوبه ای خاص را فراهم کنید! تا اگر تقصیر ثابت شد جبران لازم شود. https://eitaa.com/m_ghanbarian/3351 2⃣ برای تظلم خواهی مجازی و واقعی ای حتی اگر با فریاد و سخن درشت و بدگویی باشد (مصداق آیه۱۴۸نساء) مصونیت قضایی بسازید. اگر تظلم اش ثابت نشد، اعاده حیثیت محفوظ! https://eitaa.com/m_ghanbarian/2595 3⃣ چنانچه جرم علیه مسئولان و مقامات، مشدد شده است؛ مجازات آنها را هم مضاعف کنید. رهبر انقلاب هم چند نوبت اینرا خواسته است! لایحه اش از طریق وزیر دادگستری در دولت قابل طرح و اجرایش بشکل جدی برعهده شما باشد! http://mghanbarian.ir/doc/2784/ 4⃣ امکان سنجی شکایت فقرا از حکومت درباره عدم پرداخت سهم شان: https://jlviews.ujsas.ac.ir/article-1-175-fa.html امکان شکایت محرومان و مستضعفانِ مشمول اصل۴۵و۴۹ قانون اساسی از بنیادهایی که این اموال را در اختیار دارند جزء همین بخش است. ⬅️ فقط انجام کامل این ۴پیشنهاد سهم خیابان را کم و قوه قضاییه را دادخواه معترضانِ درون خانه می کند! (درباره هریک حرف بسیار است اگر خواهان شنیدن باشند) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️ تمایل مردم در مردمسالاری دینی تکیه گاه این تقسیم بر این دیدگاه مترقی شهید بهشتی است که در کتاب مواضع تفصیلی حزب جمهوری اسلامی ص۳۹۳تا۳۹۵ توضیح داده اند. https://eitaa.com/m_ghanbarian/2188 http://mghanbarian.ir/interview/4008/ 📎پیوست را اینجا مطالعه کنید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3450 ☑️ @m_ghanbarian
1_1839886974.pdf
381.6K
📎پیوست ❗️تمایل مردم در مردمسالاری دینی ❗️پاسخ شهید بهشتی صفحه ۳۹۳تا۳۹۵ مواضع تفصیلی حزب جمهوری 🔘 سه سنجه مهم! ☑️ @m_ghanbarian
🚧 چه کار باید کرد؟ ❓اگر بخشی(ولو کوچک) از جامعه دختران و زنان در مقابل ، گارد گرفته و با برخی تظاهرها دارند مقاومت مدنی می کنند؛ چه می توان کرد؟!! - بر همان روش پرهزینه قبل اصرار کنیم؟! - طرح های بدیل بیاوریم و جرم را تخلف و جریمه را جای گشت بگذاریم؟! - شکست را بپذیریم و عقب نشینی کنیم؟! ⬅️ فوری ترین کار چیست؟! ❗️ حل یک اشکال مشهور! آیا اگر صدا و سیما زنان بدحجاب را در مراسمات مذهبی و انقلابی نشان دهد دچار تناقض شده ایم؟! اصلا تناقض نیست و باز هم باید -اگر بودند- نشان شان دهیم! به لحاظ اصولی گاهی انجام یک واجب، اجابت یک کار خیر، رعایت یک ارزش؛ با یک حرام، ناهنجاری و ضد ارزش در هم ادغام می شوند! مثلا در نماز، چشمت نگاه حرامی بکند! در کار خیری مشارکت کنی اما همزمان از کسی غیبت کنی! در این موارد نمازت قضا نمی خواهد، نگاهت هم حرام بوده است! کار خیرت، خوب اما غیبت کردنت هم بد بوده است! (اصولیون این را "اجتماعِ امر و نهی موردی" می خوانند) ⬅️ بد حجابی در راهپیمایی های انقلابی هم همینطور است؛ یک کار ارزشی با کاری اشتباه ادغام شده است! راهپیمایی اش قبول است و قابل تحسین، بد حجابی اش هم حرام است! ❗️ حالا اگر مثل همان زنِ بد حجاب خواست واجب دیگری را انجام دهد: • یک روحانی و حتی مجتهد یا مسئول حکومتی با زیّ اشرافی را نهی از منکر کند! • یک محجبه را بخاطر یک تخلف قانونی یا اخلاقی نهی کند! • یک وزیر و حتی رئیس جمهور را بخاطر تخلف وعده ای توبیخ کند! • پلیس یا حتی رئیس پلیس را بخاطر تخلفی از ضوابط -که تکذیب نشده- نصیحت و نهی از منکر کند! • و... ❓آیا اینجا بدحجابی و بی حجابی اش مانع انجام این تکلیف است؟! ❓آیا طرفهای مقابل او حق دارند بخاطر بدحجاب بودن، مانع حضور او در محل و نهی از منکرش شوند؟! ❓آیا ضبط و پخش چنین صحنه ای توسط صدا و سیما، حکمی مغایر با حضور مثل او در راهپیمایی دارد؟! ❓ برای نهی از منکر یا پخش رسانه ای آن حتما باید روسری بپوشد؟! ▫️آیه ۷۱ توبه برای امر به معروف و نهی از منکر، به همه زنان و مردان جامعه اسلامی، ولایت داده است! (المومنات) را زبان زده است تا بگوید این ولایت(ولایت تواصی، ولایت امر به معروف) شامل همه زنان هم می شود!۱ ▫️چون شرط آمر به معروف و ناهی از منکر، عدالت نیست؛ پس بی حجاب هم این ولاء را دارد! ⬅️ بدون استقرار این ولاء طرفینی، جامعه به دو طبقه ی: همیشه امر کن/ همیشه امر شو تقسیم میشود. این گسل به مرور مقاومت مدنی می زاید و...!(دقت کنید) 🚨 فوری ترین کار! فوری ترین کار برای شکستن آن گارد و گسل اجتماعی، احیای این ولاء عمومی و طرفینی است. ▫️برای رسمیت شمردن ولاء زن بدحجاب برای نهی از منکرِ متشرعه۲، میتوان این کارها را کرد: 1⃣ خطبای معروفی -که تاکنون جملاتی از آنها علیه بد حجاب ها تیتر شده- بیان مثل علامه طباطبایی ذیل آیه۷۱ توبه را در خطبه بخوانند و تیتر کنند! 2⃣ مجتهد و وزیر و وکیل و... برای بی حجاب یا بدحجابی که قصد نهی از منکرش را دارد بدون شرط، درب را باز کند! (برای مهمان شدن یا مصاحبه کردن و... اشکال ندارد روسری کامل را شرط کند). 3⃣ رسانه ملی از این صحنه ها مثل راهپیمایی ها تصویر بگیرد و پخش کند؛ اینجا هم واجبی با حرامی ادغام شده است. 4⃣ بدون کار نمایشی این رویه ادامه یابد! هیچ اشکال ندارد طرفهای مقابل، بعد از نهی شدن توسط زن بدحجاب، او را نسبت به بدحجابی نهی از منکر کنند. ⬅️ ولاء طرفینی وقتی رسمیت یافت، نهی از منکرها بهتر پذیرش می شود! *⃣ گام های بعد و میزان و نحوه الزام حجاب را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3445 📝 برشی از یک گفتگو/ حجت الاسلام محسن قنبریان ............................................... ۱. در اینباره ر.ک: المیزان ج۹ص۳۸۸/ اسس النظام السیاسی عند الامامیه ص۴۳و۴۵/دراسات فی ولایه الفقیه ج۱ص۷۷، ج۲ص۱۶۹وص۲۲۵ ۲. این ولاء برای متدینین و متشرعه رسمیت یافته و حتی اگر اِعمال هم نکنند و نهی از منکری نکنند، جامعه مذهبی این حق را برای آنها می شناسد اما برای بدحجاب و... این حق فراموش شده است! 📎 مطالب مرتبط: 🔺چالش مطوّعین وهابی با اخلاق سرمایه داری https://eitaa.com/m_ghanbarian/3419 🔺آنچه دبیر گفت، طرح ستاد بود https://eitaa.com/m_ghanbarian/3436 ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه نهم/ ۲۹مهر۱۴۰۱ ▫️ قاعده طلایی دیگر: "انما عماد الدین... العامة من الامة فلیکن صغوک لهم و میلک معهم" • سیاق کلی این فراز - وجوب انصاف حاکم - قاعده طلایی قالب سه گانه حکمرانی - تعلیل قاعده به ۷خصلت بد نورچشمی ها و ۳خصلت خوب جمهور مردم - قاعده دیگر: گوش اطاعتت به جمهور مردم باشد ❓ستون دین بودن مردم یعنی چه؟ • شاهد قرآنی۱: آیه۴۱ حج و بیان المیزان • شاهد قرآنی۲: آیه۴۱ نحل و بیان المیزان ❗️سه نحو شنیدن: سماع/ استماع/ اصغی ⬅️ حاکم برای جمهور مردمی که ستون دین اند اصغی داشته باشد - نکته آیت الله جوادی آملی به رئیس جمهور • نسبت این فقره با فقره انما یستدل علی الصالحین...؟ حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه نهم/ ۲۹مهر۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان • قاعده طلایی دیگرحکمرانی (انما عِمادُ الدین... فَلیَکُن صِغوُکَ لهم و میلُک معهم) ▫️ سیاق بحث • این بخش از عهدنامه رسید به وجوب انصاف حاکم؛ خدا و مردم یکطرف نزدیکان و هوداران یک طرف، بین این دو باید انصاف رعایت کند والا ظالم و در جنگ با خداست... • بعد قاعده طلایی پیشین را طرح فرمود که باید اوامر حکومتی با سه رکن قالب گیری شود: میانگین استحقاق ها، عدالت عمومی تر، رضایت فراگیرتر مردم. این راه عملی رعایت آن انصاف هم هست • در مقام تعلیل این قاعده -که روح اش جانب عموم مردم گرفتن است- به مقایسه بین آن خواص (خاصه اهلک/ من لک فیه هویً من رعیتک) با عامه و جمهور مردم می پردازد. • در آخر به قاعده دیگر می رسید. بخاطر ۷خصلت بد نخبگان و خواص و ۳خصوصیت برتر جمهور و عامه مردم باید گوش حاکم به خواست مردم باشد(فلیکن صغوک لهم و میلک معهم). ▫️ هفت خصلت بد خواص: فرق حکیم با عالم طبیعیات، اقتصاد، روان شناسی این است که پدیده را فقط در حصه ی موجود و عوارض کنونی ملاحظه نمی کند. این قضاوتهای علمی زمان مند و مکان مند است. مثلا در چنین بازاری فلان نسبت بین فلان عناصر هست نه در مطلق بازار. حکیم وقتی از خصلتهای نورچشمی های حکومت می گوید، کلی آنرا دیده و حکم حقیقی و همیشگی می گوید. ۷خصلت منفی این نورچشمی ها چنین است: 1⃣ اثقَل عَلی الوالی مَوونهً فی الرَّخَاء: در دوره رفاه خرج و هزینه اش از همه مردم سنگین تر است. 2⃣ اَقَلَّ مَعوُنهً له فِی البَلاء: در ابتلا و سختی، یاری اش برای والی(و حکومت) از همه کمتر است. 3⃣ اَکرَهَ لِلاِنصاف: بیش از همه بیزار از انصاف اند(همان انصافی که خدا از حاکم درباره اینان با عموم مردم خواسته است. منافع موجب میشود از انصاف حاکم بیزار باشند) 4⃣ اَساَلَ بالاِلحاف: در خواسته هایش اصرار می ورزد.(مثل مردمی نیست که به یک وعده خالی زود راضی می شوند) 5⃣ اَقَلَّ شُکراً عند الاعطاء: کم سپاس تر از همه وقتی به او عطا شود(در وقت تخصیصی بری ها هم از تشکر و اظهار نعمت نیست. یکبار هم نمی گوید مثلا جمهوری اسلامی برای او چه کرده؟) 6⃣ اَبطَاءَ عُذراً عند المنع: هنگام منع (از عطا) از همه عذر ناپذیرتر است. 7⃣ اَضعفَ صبراً عند مُلِمّات الدهر: در رویدادهای بزرگ از همه کم صبرتر است. ▫️ سه خصلت خوب جمهور مردم: 1⃣ عمادُ الدین: ستون دین اند 2⃣ جماعُ المسلمین: جمعیت اصلی مسلمین اند 3⃣ العُدّهُ للاعداء: ساز و برگ در برابر دشمنان اند. ✔️ کمی توضیح این فقره مهم ❓ستون دین بودن مردم یعنی چه؟! همانطور که "الصلاه عمودُ الدین" در حوزه فرد هست "انما عماد الدین... العامهُ من الامه" در حوزه تحقق اجتماعی دین هست. نماز، تیرک خیمه دینداری در ماست "اِن قُبلَ قُبل ماسواها" (اگر قبول شود بقیه دین قبول می شود) یعنی نماز بقیه ارزشهای دینی را می کشاند. حالا اگر تحقق اجتماعی دین را بخواهیم ، ستون چیست؟ حضرت می فرماید: فقط جمهور مردم است! تحقق اجتماعی دین، اقامه نماز و همه ارزشهای دیگر را دارد 🔘 شاهد قرآنی۱: آیه۴۱ حج اقانه نماز و ایتاء زکات و امر به معروف (و بالتبع سایر ارزشها) را مشروط به: "ان مَکَّنَّاهُم فی الارض" می کند. این تمکین مومنان به پول و ثروت و .‌.. نیست، همان "تشکیل مجتمع صالح اسلامی" است. یعنی وقتی است که همان عامه و جمهور پای دین بیایند. علامه طباطبایی در المیزان ذیل این آیه آورده: "اگر در زمین تمکنی پیدا کنند و در اختیار هر قسم زندگی که بخواهند، حریتی داده شوند، در میان همه انواع و انحاء زندگی، یک زندگی صالح را اختیار می کنند و جامعه صالح به وجود می آورند..." ⬅️ فراز مورد بحث عهدنامه ریشه در این آیه دارد. مکنت و تمکینی که موجب تحقق اجتماعی دین میشود همان جمهور مردمند وقتی اختیاراً دین را انتخاب و مجتمع اسلامی (و حکومت اسلامی) تشکیل دهند. 🔘 شاهد قرآنی۲ آیه۴۱ نحل (والذین هاجروا فی الله من بعد ظُلموا لنُبَوَئَنَّهُم فی الدنیا حسنه...) هم بر همان حقیقت دلالت دارد. کسانی که از مناسبات ظالمانه به خدا و رسول مهاجرت می کنند برایشان حسنه دنیا تدارک می کنیم. ❓حسنه دنیا چیست؟ (که در قنوت ها می خوانیم: ربنا آتنا فی الدنیا حسنه...)! هم به لحاظ تفسیری و هم شواهد تنزیلی معلوم است این حسنه دنیا همان مجتمع صالح اسلامی است. به تعبیر علامه طباطبایی در المیزان:" هدف و غرض از حسنه ای که وعده داده شدند در دنیا به آن برسند، همین مجتمع صالح بوده است" یک حکومت مردمسالار دینی قطعا حسنه دنیا است. ⬅️ چه از طاغوت هجرت جمعی و آزادانه کنند و به ولیّ برسند(هجرت از مکه و سایر نقاط حجاز به مدینه) و چه با ولیّ بیعت آزادانه و طاغوت را براندازند(مثل انقلاب اسلامی ایران) در هردو جمهور مردمند که تیرک برپایی این حسنه دنیا می شوند. ☑ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه نهم/ ۲۹مهر۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان • قاعده طلایی دیگرحکمرانی (انما عِمادُ الدین... فَلیَکُن صِغوُکَ لهم و میلُک معهم) ▫️ قاعده درباره این مردم: در جلسات اول توضیح دادیم مذمت های اکثریت در قرآن (اکثرهم لایعقلون و...) همه برای جامعه طاغوت زده است از بعد هجرت و بیعت آزادانه با ولیّ و تشکیل مجتمع صالح اسلامی دیگر مردم متهم به اکثرهم لایعقلون نمیشوند(قبلا گفتیم به کار بردن این تعبیر پس از اسلام و حکومت مردمی اش، خودبرانداز است چون انتخاب نبی و ولی شان را هم زیر سئوال و از مصادیق بی عقلی می کند!) • حضرت به مالک و مثل او درباره این مردم می فرماید: "فلیکن صغوک لهم و میلک معهم" - اولا واجب است نه مستحب(فلیکن) - ثانیا برای شنیدن سه تعبیر داریم: سماع(به گوش خوردن صوتی)/ استماع(گوش دادن با توجه)/ اصغی(گوش دادنی که همراه با اطاعت و بعث و حرکت است) امام جواد(ع) فرمود: من اصغی الی ناطق فقد عبده! اگر کسی به نوع سوم به کسی گوش دهد او را پرستش کرده است(چون پرستش یعنی اطاعت بی چون و چرا کردن) ⬅️ حضرت امیر(ع) چنین گوش دادنی به جمهور مردمی که ستون دین اند را از حاکم می خواهد: واجب است صغو و گوش دادن با طاعتت برای آنها و میل ات با آنها باشد. وای اگر خدای نکرده "استماعِ" درخواست مردم نشود! بدترش جوری فاصله بافتد که به گوش حاکمان هم نرسد(سماع)! 🔺 آیت الله جوادی آملی۱۴۰۰/۴/۲۱ در دیدار با رئیس جمهور با استناد به همین فراز فرمودند: "این مردم، ستون دین اند. با ستون دین نمی شود بد رفتاری کرد. نام این مردم را بی وضو نمی شود برد. اگر خدای نکرده با این مردم بدرفتاری شود، مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است"! ▫️ نسبت این فراز با "انما یستدل علی الصالحین..." جلسات اول بحث شد نسبت ایندو ثبوت و اثبات است. "انما عماد الدین..." مجرای اراده خداوند در جوامع و تاریخ است. "انما یستدل علی الصالحین..." مجرای زبان الهی برای کشف صالحین است. در هردو تاکید بر جمهور امت است. * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
🔘 سه اصل مهم درباره زن و آزادی از امام خمینی و تاکید بر راهبرد انقلاب اسلامی! 1⃣ کرامت زن یک اصل است نه تشریفات. کرامت زن هم به آزادی اوست، نه محترمانه دستگیر یا جریمه شدنش! 2⃣ بین آزادی غربی زن، با آزادی الهی او، رابطه آلاکلنگی است. هرچه بیشتر در مقدرات اساسی مملکت دخالت داده شود، به مقام زن نزدیکتر و بالتبع از عروسک و ملعبه شدن فاصله می گیرد. 3⃣ قوانین محدودیت بخش اسلام در جانب آزادی غربی، برای تحقق بیشتر مقام زن و افزایش حضور در مقدرات اساسی است. ⬅️ در مقام امتثال، همان نظم و نسبت باید رعایت شود: آزادی سیاسی بیشتر زن، آلترناتیو(جایگزین) آزادی جنسی او و راه حل انقلاب اسلامی در تقابل با فرهنگ برهنگی غرب است! • گزینه متحجرین، خانه نشینی زن و حداکثر فعالیت های مذهبیِ صرف او بوده است! • گزینه روشنفکری درون نظام هم حضورهای اجتماعیِ ویترینی زن با تم حجاب بوده است! 🚺 دشمن اینبار می خواهد با آزادی جنسی (کشف حجاب یا اعتراضِ برهنه) از زن معاصر ایرانی مداخله سیاسی در مقدرات اساسی (مثل نفی اسلام فقاهتی و...) بگیرد! این یعنی مصادره راه جایگزین انقلاب اسلامی برای هدف خود! • بازی او به با افزایش کرامت و آزادی سیاسی زن در طُرق عقلایی(ظرفیت های قانون اساسی) و انسانی(نه جنسیتی) شکست می خورد. • رها گذاشتن این راهبرد به هر بهانه، و توجه به تاکتیک های ویترینیِ جمع کردن کشف حجابهای اخیر، عملیات ناقص متحجرین؛ و کارهای نمایشی با زن ورزشی و هنری هم پدافند ناقص جریان روشنفکرِ درون نظام است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 ایران و انیران! حکیم فردوسی در شاهنامه، "انیران" (یا: نیران) را برای اقوام ضد ایرانی به کار می برد. از جمله آنها رومیان (غربیان امروز) اند که چنین سودایی در سر دارند: همه بومتان پاک ویران کنم از ایران به شمشیر، نیران کنم حالا که دست لابی های صهیونیستی هم در تجمع برلین برملا شده، بهتر فلسفه پرچم های تجزیه ی ایران روشن می شود. آن ۲درصدِ حاضر، جواب دهند با ایران اند یا انیران؟! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه حزب اللهیِ شاهنامه! • "من یک وقت گفتم که مثل این بچه حزب اللهی های امروز خود ماست! در فرهنگ شاهنامه یک حزب اللهی غیور دین خواه مبارز وجود دارد". (رهبرانقلاب اسلامی؛۸۱/۱۱/۸) • اگر حزب اللهی امروز هم بخواهد مثل اسفندیار شاهنامه باشد: - رویش دائم مثل روئین تنی اسفندیار! - همیشه در صحنه و خسته نشو در هفت خان نبرد اسفندیار! - نبردها در میدان های متفاوت مثل اسفندیار؛ از نبرد با گرگ و شیر و اژدها و سیمرغ تا نبرد با زن جادوگر اما فریبا! را می خواهد. • اگر بخواهد از اسفندیار، تجربه فعال بسازد و "آینده از آن حزب اللهی هاست" را جای تراژدی اسفندیار شاهنامه قرار دهد؛ باید: - در کنار دین خواهی و غیرت اش، مراقب نقطه ضعف اسفندیار (چشم اسفندیار) باشد! صحنه را درست ببیند و دچار اشتباه محاسباتی نشود! اعتماد به خدا را هم از دست ندهد. - بین ایران و (=ضد ایرانیان) فرق بگذارد! آنجور که با ارجاسپ و توران (انیران) می جنگد با هم وطن و دارای خدمت (حتی اگر رستم نباشد) نجنگد! در ایران گفتگو و حَکَم پذیری را بر نبرد ترجیح دهد! پ.ن: به روزهای سخت فحاشی و هتاکی و گفتگو گریزی آگاهم. همه دستِ همه انیران که رو شود، گفتگو ساز می گیرد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian