⚠️شهیدِ ارعاب!
❓چرا شهادت سیدالشهدا(ع)، میثم تمار و... به مردم جرأت سلحشوری داد ولی شهادت امیر المومنین(ع)، مالک اشتر و محمد بن ابی بکر نه؟! حتی نتیجه ارعاب داد!
❗️تعجب نکنید #انتقام_مالک گرفته نشد! کوفه برای یاری محمد بن ابی بکر در مصر، تجهیز نشد؛ به زور ۲۰۰۰نفر با تاخیر راه افتادند و از نیمه راه(بخاطر شهادت محمد و سقوط مصر) برگشتند! پس ازشهادت امیرالمومنین(ع) هم کوفه به قدر توابینِ کربلا مقاومت نکرد!
❗️فرق در شهدایش نیست؛ در نحوه و مختصات شهادت است!
🔸انقلابی ای که مقابل دستگاه پرطمراق استکباری می ایستد و علیرغم کمی عِده و عُده، "نه" می گوید و مظلومانه شهید می شود؛ به طرفدارانش شخصیت و به تماشاگران جرأت طوفان می دهد. پس از سیدالشهدا هر روز قیامی است و شهیدی!
🔹 اما شهادت حاکم و کارگزاری که در قلمرویش کشته میشود و حکومت مرکزی نمی تواند از او دفاعی کند یا انتقامی بستاند؛ مردم قلمرو را می ترساند! شخصیت شان را له می کند(حتی اگر خود مقصر باشند)! بعد از مالک و محمد، هر روز در نقطه ای از سوی فرستادگان معاویه یورش و تاراج است: ضحاک در عراق/نعمان در عین التمر/سفیان در هیت و انبار/یزید بن شجره در مکه/بسربن ارطاة در حجاز و یمن...
🔅فرق شهادت حسینی و علوی همین است. چیزی از عظمت آن شهدا و تاریخ سازی شان کم نمی کند اما اثر بلافصلِ اجتماعی متفاوت دارد. کوفه ای که نتواند حاکم خویش را حفاظت کند، طبعا مرعوب میشود!
⛔️شخصیت های شهید دهه۶۰، شهدای انقلابی نو رسیده با دشمن بسیار بود و شهدای دهه۹۰، شهدای یک نظام با توان موشکی و اقتدار منطقه ای است. اگر انتقام مالک و محمدش را نگیرد، بسربن ارطاة ها طمع می کنند و عامه مردم جای سلحشوری، نگران ناامنی و غرور ملی شان میشوند. خدای نکرده یک ملت سلحشور دوباره می ترسد. مباد آنروز!
یکبار دیگر وقتش رسیده معلوم شود: تهران، کوفه نیست. انتقام، فقط تشفّی نیست؛ خون سلحشوری است.
خواص تصمیم ساز، روحیه اجتماعی مردم را هم لحاظ کنند.
* یادداشت عاشورا نهضت مقدس۵ راحتما ببینید! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1151
و اگر خواستید: عین الاسد و انتقام سخت! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1269
📝محسن قنبریان ۹۹/۹/۸
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌀امنیت ملیِ بنفش 2⃣ ☑️ @m_ghanbarian
قدرت ملی یا ثروت ملی؟ انقلاب اسلامی یا جمهوری اسلامی؟ حسن روحانی.pdf
126.5K
💢قدرت ملی یا ثروت ملی؟ اولویت کدام است؟
حسن روحانی/ ماهنامه راهبرد ش٣٩تابستان٨٣
🔘اگر می خواهید با اندیشه راهبردی رئیس جمهور در حوزه امنیت ملی آشناشوید این مقاله را بخوانید
❓تقدم انقلاب اسلامی یا جمهوری اسلامی؟
❓تقدم ثروت ملی یا قدرت ملی؟
❗️سرمایه گذاری خارجی چقدر مهم است؟
☑️ @m_ghanbarian
✅ مراسم بزرگداشت شهید فخری زاده
📱پخش زنده از اینستاگرام و آپارات:
http://instagram.com/ashabolhossein_ir
https://www.aparat.com/monajat_ut
محسن قنبریان
➕پاور پوینت مطالب نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹ ✅ قسمت اول: دو اصل در محتوای عدالت خواهی : ۱- عدم ت
✍ بایستههای عدالتخواهی طلبگی، در نظام امت و امامت
حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
#بخش_اول
در این جلسه میخواهیم #عدالتخواهی در #نظام_امت_و_امامت را به لحاظ #فرم و #محتوا در اندیشه یک اندیشمند انقلاب اسلامی یعنی رهبر معظم انقلاب، بررسی کنیم.
💠 پیرامون #محتوای_عدالتخواهی:
یک: عدم تنزل از عدالت خواهی الهیاتی به #عدالتخواهی_حقوقی
باید هر چه مخالف با توحید و اسلام است، ولو اینکه قانون شده باشد، کنار گذاشته شود. عدالتخواهی حقوقی خودش را ذیل قوانین موجود ترسیم میکند و پسا قانون مطالبهگری می کند؛ بر همین اساس مفسدان برای خودشان زمینهی قانونی را فراهم میکنند. #عدالت در عدالتخواهی الهیاتی بر قانون چتر میاندازد و مسیطر بر آن است.
#آسیب چنین تنزلی شکل گیری #رگههای_مرجئهگری است. مرجئه قائل بود که با ولایت حضرت علی علیه السلام، بهشت تضمین است و عمل اشخاص مهم نیست. #رگههای_مرجئهگری امروز، نسبتِ نظام و ولیفقیه را در این پازل تعریف میکند. یعنی عیوب دستگاه حاکمیت را چون ذیل ولی الهی هست، نادیده میگیرد. درحالیکه طبق روایات در نظام ولایت، اگرچه گناه تودههای مردم راحتتر آمرزیده میشود اما عذاب افراد موجود در دستگاه حاکمیت دوچندان است. یعنی #منصوبان و #منسوبانِ ولی الهی در صورت لغزش، عذابی مضاعف خواهند داشت.
دو: عدم تنزل از عدالت خواهی به #مطالبهگری!
طبق بیان شهید مطهری، عدالت مقیاس برداشت از دین است. یعنی عدالت در سلسله طولی احکام باید دیده شود.
#آسیب این تنزل هم ایجاد #رگههای_اشعریگری است. حالت اشعریگری به این صورت است که عدالتخواهی را پس از قانون ببینیم. عدالت را در سلسله علل قوانین و مسیطر بر آنها تعریف نکنیم. حال آنکه باید قوانین را با عدالت بسنجیم.
ممکن است اشکالی مطرح بشود که ما در #میدان_عدالتخواهی امروز، امثال #مطهری و #بهشتی را نداریم و لذا در این عدالتخواهی (که مقیاس فهم دین و مسیطر بر قوانین باشد) افرادی از میدان انقلاب خارج میشوند! در پاسخ باید گفت که اولا هم باید شرایط ورود امثال بهشتی و مطهری را فراهم کرد و ثانیا آسیب اشعریگری به مراتب بیشتر است.
➕صوت این بخش:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1714
💠 پیرامون #فرم_عدالتخواهی:
❓سوال محوری: نسبت یک جنبش عدالتخواه با نظام سیاسی موجود چیست؟
✅ پاسخ اجمالی: باید درون نظام امت و امامت و ناظر بر نظم سیاسی و دیوان سالاری برای ارزشهای انقلاب فعالیت کنیم.
🔹نظریه نظام انقلابی: «نهضت و نظام» یا «انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی» یا «هویت حقیقی و ساخت حقوقی»، اینها دوگانههایی هستند که نباید از هم جدا شوند. #ساخت_حقوقی (یا نظام یا جمهوری اسلامی) به مانند جسم و #هویت_حقیقی (یا نهضت یا انقلاب) به مثابه روح آن جسم است. نهضت و انقلاب و ولایت فقیه و هویت حقیقی و ...، آرمانهای ما هستند اما شخص ولی فقیه و بیت و قانون و مسئولین و ... جزء نظام و جمهوری اسلامی و ساخت حقوقی هستند. اینها آرمان ما نیستند. جسمی هستند که باید از آن روح جدا نشوند. باید مدام رصد و نقد شوند. لذا خبرگان بر رهبری نظارت دارند.
🔹در نسبتی که میان نهضت و نظام بر قرار است ممکن است چندگونه تحلیل شکل بگیرد:
اول؛ اینکه بین انقلاب و جمهوری اسلامی چنان فاصلهای احساس کنیم که گویی این دو به تضاد رسیدهاند، در این صورت اپوزوسیون میشویم. اما حضرت آقا معتقدند چنین تضادی شکل نگرفته است.
دوم؛ انقلاب و نظام را یک چیز ببینیم. در این صورت محافظهکار میشویم. حضرت آقا این نگاه را قتلگاه انقلاب میداند.
سوم؛ انقلاب و نظام را مثل روح و بدن ببینیم. باید #طبیبانه از هر دو محافظت کرده و به تعالی هر دو کمک کنیم. حرکت از وضع موجود به سوی آرمانها به نحو کوْن و فساد نیست، نیاز به انقلاب در انقلاب نداریم، بلکه تحقق این امر به نحو صور متبدلهی صدرا است و به نظر ما عدالتخواهی صحیح هم همین است.
🔹 نتیجه اینکه باید از درون نظام امام و امت و ناظر بر دیوان سالاری موجود فعالیت کرد و ذیل این حرکت نظام انقلابی را زنده نگهداشت.
➕صوت این بخش:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1717
با تشکر از بسیج مدرسه علمیه مشکوه(جنبش علم)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
➕پاور پوینت نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹ ✅ قسمت دوم: فرم عدالت خواهی بعنوان یک کنش اجتماعی-سیاسی چ
✍ بایستههای عدالتخواهی طلبگی، در نظام امت و امامت
حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
#بخش_دوم
💠 خاتمه
🔻لوازم فرم و محتوای عدالتخواهی مطلوب:
🔹 ١. پذیرفتن #ولی_فقیه_عادل بعنوان مدیر انقلاب و رابطه عمیق با او.
⚠️ حد افراط این لازمه: سریان ولایت به همه افراد منصوب و منصوبِ منصوب و... . باید توجه داشته که منصوبین رهبری وکلای ایشان هستند و اساسا ولایت قابل واگذار نیست.
⚠️ حد تفریط این لازمه: نپذیرفتن ولی مشروع، حتی در حد مدیر انقلاب
🔹 ٢. رابطه ما با ولی جامعه، در حوزه علم، فکر و اندیشه، #رابطه_مستبصر_و_عالم است.
✅ باب #مباحثه در حوزه مباحث مختلف باز است اما دشمن تلقی دشمنی و عناد نمیکند!
❌ مادامی که اورا عادل میدانیم حق تخطی و #مخالفت_عملی نداریم، اما این به معنای تعطیل اندیشه نیست.
❗️آقا پس از گام دوم گفتند که تجاوب کنید، اما عمدتا به تعریف و تمجید گذشت.
🔹 ٣. #نمایندگی_تعینی_از_ولایت (بدون تضاد با نمایندگی تعیینی): کل #جنبش نماینده تعینی از ولایت به حساب میآید و باید بیاید.
✅ نمایندگان تعیّنی به واسطه اتصال شدید اندیشهای به ولی جامعه، خود به خود (و بدون انتصاب رسمی) تبدیل به نمایندگان او میشوند و این نوع از نمایندگی، امروز مورد نیاز ما بوده و بسیار راه گشاست.
با تشکر از بسیج مدرسه علمیه مشکوه(جنبش علم)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚠️شهیدِ ارعاب! ❓چرا شهادت سیدالشهدا(ع)، میثم تمار و... به مردم جرأت سلحشوری داد ولی شهادت امیر المو
ما اهل کوفه نیستیم!.mp3
19.22M
🔘 ما اهل کوفه نیستیم!
🌹بزرگداشت شهید فخری زاده/ هیات دانشگاه تهران ١٠آذر٩٩
▫️معاویه و دشمن زیرک چگونه شهادت را در مختصات ارعاب می برد؟
▫️نشانه گذاری این مختصات در بیانات امیرالمومنین(ع)
▫️از ترور مالک تا کشتن تحقیر آمیز محمد بن ابی بکر تا فداکاری حسّان و ٣٠شهید همراهش در انبار!
▫️چگونه مستشهد، تبدیل شد به "غَرَضَاً یُرمَی"؟!
▫️انتقام خواهی سرمایه ای اجتماعی که کوفه از دست داد!
▫️یک قدم به ترور علی(ع)!
▫️سرمایه اجتماعی انقلاب و انتقام در مکتب سلیمانی!
▫️انتقام مطهری تا فخری زاده!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💢مطالبی که از شهادت سردار سلیمانی تاکنون در حوزه انتقام خواهی در کانال حجت الاسلام قنبریان موجود است:
1⃣ ادب عقوبت در قرآن(پاسخ به یادداشت آقای سروش محلاتی)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1264
2⃣ نظریه انتقام سخت در سیره نبوی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1266
3⃣ عین الاسد و انتقام سخت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1269
4⃣ دوگانه کهنه: کارشناسی - انقلابی گری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1277
5⃣ آیت الله سیستانی و مبارزه با آمریکا
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1288
6⃣ خون خواهی و خیرخواهی١و٢ (فاطمیه ٩٨)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1296
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1297
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1298
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1291
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1293
7⃣ شهید ارعاب
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1755
8⃣ ما اهل کوفه نیستیم!(بزرگداشت شهید فخری زاده)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1764
9⃣اشکال انتقام سخت در جهت بازدارندگی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1767
🔟 تا انتقام...!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1780
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1781
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1782
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1784
🔰 معاونت راهبردی مؤسسه مطالعات و تحقیقات فتوح اندیشه برگزار میکند:
🔻 #نشست_اقتراحی با موضوع:
🔘 «أشکال انتقام سخت جهت بازدارندگی»
🗓 پنجشنبه ۱۳ آذر
⏰ ساعت ۱۷:۳۰
🌐 لینک درگاه مجازی 👉
daneh.ir/demo2/mod/newmodule/view.php?id=3643
🔺 «مؤسسه فتوح اندیشه»
🏢 پردیسان، خيابان شهروند، خیابان البرز، كوچه ۱، پلاک ۶، ساختمان پردیس حكمت
📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh