eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
763 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 گزیده جلسه نهم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •علمای بالله که باید مجرای امور، علم آنها باشد، فقط عالمان دین نیستند؛ علوم دیگر هم هستند. •توقیر عالم به شارژ کارت او و ساختن حوزه های مجلل و خیریه بازکردن نیست، به علم و جایگاه دانش اوست. •بی نظمی و جابه جایی در ساخت جامعه، موجب آسیب های فراوانِ اجتماعی و فرهنگی می شود. _مراجع تقلید، بیش از یک سال مقلّد وزارت بهداشت اند! _رویکرد امنیتی در مسائل فرهنگی به جای عملکرد فرهنگی، یک آسیب جدی. •تحقیر شدن علم در ماجرای کشتن حُجر بن عدی • خطبه منا می گوید این بنظمی چه بر سر جامعه آورد؟! _ضعفا را تسلیم شاهان کردید؛ بدین گونه که یک دسته "مستعبد مقهور" و بی اراده شدند و دسته دیگرهم در معیشت شان دچار ضعف و "مستضعف مغلوب" شدند. _النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ را پیغمبر چگونه معنا کرده است؟! _انحصار مثل یک سیاه چاله طبقه اموی را بالا برد و بیت المال را چاق و چله کرد. •در این جامعه مجرای امور، آرا و هوا و غضب پادشاهان می شود و ملوک به اشرار اقتدا می کنند. _رضاخان راهزن بزرگ •غلبه هم فقط با جنگ سخت و جبرِ سلطانی نبود، جنگ نرم و تئوری سازی و جعل حدیث هم بود. •با این دو سیاستِ "زور" و "تزویر" مردم برده آنها شدند. •مردم برده شده بین زورگویان تندخو و اهل حمله به ضعفا گیر افتادند. اطاعت شونده یعنی حاکمان هم خدا را نمی شناخت و کارگزارانش نیز بر مومنین رحم نمی کرد. _ماجرای آیین نامه عبدالملک بن مروان برای مسلمانانی که پیشتر اهل ذمه بودند. _ماجرای اعتراض اهل ذمه در زمان امیرالمومنین/ معاویه می گفت: ابالحسن دهن مردم را باز کرد. .نامه۱۹ نهج البلاغه را هم نگاه کنید. •نزاع ما سر مستضعفان و قاضی ما هم خدای متعال است‌. •ثمره خون حسین،زینب را به اسیری برد اما دین را از اسارت، آزاد کرد. •اباعبدالله این انسان معنوی معنای مرگ و حیات را عوض می کند. _ابن ابی الحدید سنی، نرم خویی را از خصوصیات پیروان علی می داند/ذلت و ستم ناپذیری هم از خصوصیات فرزندان عاشوراست. •عوض شدن معنای مرگ و حیات، همه چیز را در خدمت جان خواهد برد نه جان را در خدمت امکانات و رفاه. _مردانگی را فروختن از تن فروشی بدتر است./ اگر مردانگی فروخته شد، زن بودن معنایش را از دست می دهد. •بهره مند شدن از همه اعضا و جوارح، خواسته یک انسان معنوی ست. _مژگان چشم چگونه شهادت می دهند و عتیق العَشَرَه چه کسانی هستند؟! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀عکس هوایی و اضمحلال داخلی •"۵۰سال بعد از رسول الله وزیران و امیران و سرداران و عالمان، جگرگوشه رسول الله را با آن وضع فجیع کشتند! جامعه ما مگر از آن جامعه قرص تر و محکم تر است؟! چه کنیم آن اتفاق تکرار نشود؟! اگر جلوی اینکار را نگیرید ممکن است جامعه ما هم به آنجا برسد! اگر حرف حق زدن را بخاطر مقام و ثروت و نزدیکان ترک کردند و عده اینها زیاد شد آنوقت یزید ها سرکار می آیند!" • ۲۵سال بعد از این هشدار ها الان ما چه بیمه ای گرفته ایم که آن نگرانی ها محقق نشود؟!! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
موازنه عادلانه! پیام اجتماعی این بی قراری ها در سمت ها، بخصوص نمایندگی مردم را کاری ندارم! پیام سیاسی منصب گیری های چند کاندیدای ریاست جمهوری هم فعلا محل بحث نیست! چنانچه درمورد آقای زاکانی هم عرض کردم باید قانون، موازنه عادلانه ای را تدارک کند: ۱. یا به اتمام رساندن دوره نمایندگی شرط ضمن رای وکالت شود ؛ یا اگر نماینده مردم میتواند نیمه کاره آن شهر را تا انتخابات بعد بدون نماینده کند، مردم هم بتوانند "در شرایطی"، نمایندگی خود را از مظنونین پُست بیقرار در میاندوره پس بگیرند!(شرایط را قانون معلوم کند) ۲. نمایندگان مردم در مجلس هم بتوانند زودتر از پایان موعد، رای خود به حقوق دان شورای نگهبان را پس بگیرند. در فرض برخی شوائب از او توضیح بخواهند و از رای داده شده تا پایان دوره ، منعزل نباشند! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه دهم(آخر) حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه دهم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •خدا، تکیه گاه یک انسان سالک و معنوی است که طی سال ها تجربه معنوی به باور یقینی رسیده؛ به این باور که خدا اجر محسنین را ضایع نمی کند و اگر کسی پی تکلیفی را گرفت و خالصانه انجامش داد، خدا آن حرکت را می رویاند. _نگاه ها فقط به آمارها و نمودار ها نیست(که با بالا و پایین شدنش، امید ها کم و زیاد شود.) •کمبود امید از کمبود این نگاه اصیل است و دعای عرفه پر از این درک خوشبینانه از نظام هستی است. •ساخت درونی ائمه بر کرم و جود است و آنها معتاد به احسان کردن هستند و اگر ریالی خرج کنید چند برابرش را برمی گردانند. .ایمان هم شرط احسان نیست. •رابطه اخلاص و عمل، رابطه آب و کوزه نیست. رابطه لفظ و محتواست. _اگر انسان خالص نشد، حرکت سیاسی او نیز مخلصانه نیست و اگر حرکت مخلصانه نبود با شیطنت درونی شروع می شود و بندگان خدا را به دره می برد. •در جامعه اسلامی هر عمل اجتماعی حتما نیازمند این نیت خالصانه است تا هم  فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ بشود و هم بندگان خدا را در کوچه های تنگ منیات نبرد. •حسین، نه اشِراً وَ بَطِراً و برای تبرج های سیاسی و مثل این تبرج های مجازی و خودنمایی که از سر احسان و برای خدا بودنش قیام می کند. •خدا هم این عمل تک و خالص را بلند کرد و خون خواه حسین شد و آن را بی اثر رها نکرد. _می گفتند: آنکه کشته شد حسین نبود و این تفکر تا امام رضا آمد. •خصوصیات روح بزرگ •حسین چگونه شهادت می دهد و چگونه از اعضا و جوارح بهره می برد؟! _در هیچ دعایی از هیچ معصوم دیگری اینجور ریزه کاری در شهادت توحید نداریم. •مناجات حسین در قتلگاه حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀جامعه مقدس! • با وجود دشمن و سوء استفاده رسانه ای اش، اعتراض چرا؟! • چرا رسانه های خودی با پوشش خبری، اعتراض را علامت جمهوریت و مردمسالاری دینی نکنند ؟! • امیرالمومنین(ع) در بحبوحه صفین هم مطالبه حق گویی و نقد میکرد! • جامعه مقدس جامعه ای نیست که حرم دارد و نذری می دهد، جامعه ای است که ضعیف بدون لکنت حرفش را بزند! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ شرع بازیِ سرمایه داری! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ شرع بازیِ سرمایه داری! 1⃣  توجیه فقهی_حقوقیِ قبر فروشی های میلیاردی(که مختص به امامزاده صالح هم نیست): • بین "عین"، "منفعت" و "حق انتفاع" فرق است. وقتی زمینی می خرید، "عین" خریده اید. وقتی مسکنی اجاره می کنید، از "منفعت" آن -که سکنی‌‌ کردن است- بهره مند شده و مالک این منفعت در قبال اجاره بهاء شده اید، اما وقتی از پل یا پیاده رو می گذرید فقط "حق انتفاع" از آن دارید. • زمینِ امامزاده و منفعتِ قطعه ای از آن را نمیتوان فروخت. پس شرعا نمی توان آن قبرها را خرید، چرا که قبور، منفعتِ آن قطعه نیست. • حق انتفاعِ از حرم و حریم امامزاده هم عمومی است! قابل خرید و فروش بودن چنین حقی مسلّم نیست؛ چون نه عین است و نه طِلق. • پس بجای بیع از "صلح" یا "هبه معوّضه" استفاده می کنند! تملیک در بیع بگونه ای است که در آن "مقابله و معاوضه" صورت می گیرد، یعنی اگر قبر به فروش رفته باشد، "انتفاع از قبر" در قبال "پول اعطایی" قرار می گیرد! لکن چنانچه بیان شد اینکه حقِ انتفاع عوض واقع شود، مسلّم نیست. اما توجیه اعطاء قبور با هبه معوّضه، اینگونه است: که هبه معوّضه، تملیک بدون وجه مقابله است یعنی قبر در مقابل "آن چند میلیارد" قرار نمی گیرد بلکه "اعطاء قبر، هدیه به خود واهب" و "در قبال خدمت کردن او به امامزاده" است.(چنانچه در بیان تولیت امامزاده صالح هم هست). 2⃣ اما اشکال این حیله های شرعی! گرچه به حسب ظاهرِ عقود و معاملات انگار این معاملات درست است لکن با دقت میشود بدان اشکال کرد؛ بدین طریق: • حق بهرمندی و انتفاع از حریم و حرمِ امامزاده عمومی است و مختص طبقه خاصی نیست. • جایی که حق انتفاع، عمومی است هرکاری که قهراً موجب سلب انتفاع دیگران شود، اشکال دارد. مثل حریم کشی شخصی در راه عمومی؛ یا "پیش خرید کردن قبر" در قبرستانی که وقف عموم است (که بطور قهری موجب می شود امواتی که بالفعل موجودند در آن قبرستان عمومی دفن نشوند).(۱) • در قبرهای میلیاردیِ حرمها، خدمتی گران(به گفته تولیت امامزاده صالح: خرید یک معارض، گاه ۱۰میلیارد و گاه ۲۰میلیارد و... است) فرد را لایق آن هبه می کند.(نه انداختن یک ده هزارتومانی به ضریح)! • این خدمات میلیاردی فقط از عهده طبقه خاصی برمی آید و نجومی بودن نرخ خدمت به آن امامزاده، "موجب می شود دیگران یعنی"(طبقه متوسط و محروم) از آن حرم و حریم بهره مند نشوند! و هرآنچه بطور قهری موجب شود دیگران از آن حق عمومی بهره مند نشوند، صحیح نیست! • به ادبیات عرفی میتوان گفت این نوعی احتکارِ انتفاع به نفع طبقه مرفه و علیه طبقه متوسط و محروم است؛ در حالیکه آنجا برای انتفاع عمومی است. • واضح است که دفن مجانی دو نفر عالم یا والدین چند شهید در آنجا هم راه تخلص از این اشکال نیست. .................................................. ۱.ر.ک:اجوبه الاستفتائات س۲۱۱۴ 🔺مطلب مرتبط: نقش کالائی سازی ارزشها در اشرافیت (حتما ببینید) https://t.me/m_ghanbarian/1972 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۶/۱۳ ☑️ @m_ghanbarian
⚡️آقای آملی تا قبل رد صلاحیت برادرش، ۲۰سال عملکرد شورای نگهبان را قابل دفاع می دید! برای انتخابات ۱۴۰۰ علیه شورا افشاگری کرد، اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب را امضاء نکرد و به دیدار او نرفت(اما دیدار رئیس قضاییه جدید رفت) و حالا هم از شورا کناره گرفت! هیچ قضاوتی ندارم که حق با اوست یا شورای نگهبان؛ فقط: اگر ۲۰سال گذشته، موردی مثل آقای علی لاریجانی بوده و ایشان چنین اعتراض پرحجم و پیگیری نکرده، وای بر او! چون حق، فقط وقتی منفعتِ خود و خاندان است، پیگیری شده است! بی صداها و بی صاحب ها محروم مانده و می مانند! واگر این موردِ برادرش هم مثل رویه همه آن ۲۰سال درباره دیگران بوده، باز هم وای بر ایشان که انتقام فامیلی از نهادهای قانونی میگیرد! کاش عالمانمان اعتراض خود را صرف حقوق ملت و آرمانها کنند؛ آنوقت به اصلاح امور می انجامد نه صرفاً تعویض آدمها! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
نگهبان غیررسمی(اجتماعی)؟! آنچه انقلاب اسلامی بیشتر از یک فقیه متبحر درون ساختار رسمی شورای نگهبان لازم دارد، حوزه علمیه ای قوی درون نهاد اجتماعی(نه سیاسی) است که بتواند نگهبان غیر رسمی نهاد قدرت در تحقق آرمانها و ارزشها باشد. به تعبیر رهبر انقلاب: حوزه علمیه ای "مستقل از حکومت" اما "همکار آن" باشد. "وابسته به دولت نباشد" اما "به دولت کمک کند". آنرا "نصیحت و راهنمایی کند و مقررات اسلامی را به آن بشناساند"(۷۴/۹/۱۶). متاسفانه برخی پیشبران علم در حوزه، "بی اعتناء و بی مبالات در قبال حکومت"؛ و برخی هم در نصیحت و راهنمایی دچار لکنت و تعارف اند؛ و قلیلی هم آنند که باید! برخی این روزها صرفاً از منفذ قدرت سیاسی، جدایی آیت الله آملی از یکی از ارکان رسمی حکومت را یک پله مانده به آخر و افول ستاره بخت می شمارند؛ اما این آقای آملی است که باید به اینها ثابت کند وفادار به انقلاب و نظام در نهاد اجتماعی حوزه می ماند. با استقلال فکری اش -که شاگردان در او سراغ دارند- با دلسوزی و اخلاص، ناصح و راهنما و نگهبان غیر رسمی(اجتماعی) می شود و مقررات اسلامی را به اجزای حکمرانی می شناساند. ان شاء الله. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡اشرافیت مذهبی! برشی از سخنرانی امام خمینی و اشرافیت مذهبی ۹۶/۳/۱۴ 🔹اشرافیتش برای سرمایه داران اما خوی آن در ملت گرسنه هم پیدا میشود! یا شاهی به تظاهر شیعه شده یا حزب اللهی ها سرمایه داری پسندیده اند! ثروتمند را با سرمایه دار یکی نگیر، او اگر بیاید مثل خدیجه است اما این نمی آید یا از مذهب هم کسب سود می کند! هیاتی که یقه ی زالوصفتان اسلام آمریکایی را نگیرد، در بی دردی ، سگ حسین(!) میشود اما آرمان حسین(ع) را نمی برد! ماشین و مداح و سخنران لاکچری هم پیدا می کند! ببینید شاید جواب برخی پدیده های مذهب_بازار باشد! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 طالبان؛ تفاوت یا تغییر؟! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆وضع قرآنیِ نماز جمعه! قرآن نماز جمعه را بین یک سلب و ایجاب، ندا داده است: 《ای کسانی که ایمان آورده اید، چون در روز جمعه برای نماز جمعه بانگ زنند به سوی ذکر خداوند بشتابید و ذَرُوا البَیع(سلب: داد و ستد را واگذارید) این برای شما بهتر است اگر بدانید. پس وقتی نماز جمعه گزارده شد، فَانتَشِروا فی الاَرضِ وَ ابتَغُوا مِن فَضلِ الله(ایجاب: در زمین منتشر شوید و از فضل خدا بجویید) و خدا را بسیار یاد کنید باشد که سعادتمند شوید》(۹و۱۰جمعه) تو گویی این تجمع عبادی، صافیِ کسب و کار با فضل خواهی از خداست. این "جمع" و "انتشار" هفتگی، برای اصلاح معاش با معاد است. لذا با مخلّ به بیع و تجارتِ راحت مردم کار دارد؛ با انحصار و رانت، با زمین خواری و زمین خوردن کار دارد؛ با مانورهای قارونی جهت فراموشاندن فضل خداوند کار دارد. و... اگر نماز جمعه را از این وضع قرآنی اش گرفتیم، رانت خواران و شاد خواران و قارونها بدشان نمی آید مصلای مجللش را هم بسازند! اصلا قارون خود یک آخوند اشرافی، حافظ و قاری تورات و از پیروان موسی (نه فرعون) بود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆نماز جمعه همزاد "امر جامع" نماز جمعه اخبار۲۰:۳۰ نیست که داخل گود و خارج گود داشته باشد. گرچه سالیانی کم هنری برخی ائمه جمعه آنرا "تقویم هفتگی" کرده، لکن در وضع شرعی اش، "جمعه"، همزادِ "امر جامع" است. نماز جمعه برای حل امر جامعِ جاری جامعه است. امرجامع در قرآن آن است که همه باید کنار هم و کنار رسول بمانند و بدون اجازه، هیچ کس غایب نشود:"انما المومنون الذین آمنوا بالله ورسوله واذا کانوا معه علی امر جامع لم یذهبوا حتی یستٲذنوه"(۶۲/نور) اگر غایب شدن مسلمین و مومنین در نماز جمعه زیاد شده، یک احتمالش هم این است که از وضع شرعی اش افتاده و دیگر برای حل امر جامع جاری جامعه نیست! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ « نسبت استبداد و توحید » ارتباط درد خدا داشتن و درد مردم داشتن و در ادامه تاثیر حکومت استبدادی - طاغوتی در کاهش توحید جامعه ◾️ سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان ◾️ ️مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۳ ◾️ مسجد دانشگاه تهران ☑️ @m_ghanbarian
🔰دست های خائنی که به تدریج نماز جمعه را بی محتوا کرد! ☑️ @m_ghanbarian
📺 زنده 🖋 موضوع : نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی 💢 با حضور: حجت الاسلام محسن قنبریان ✅ شنبه ٢٠ شهریور ساعت ٢٢:٠٠ ❎ تکرار روز بعد ساعت ١٤:٣٠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️« آستانه درد اجتماعی » تاثیر درک عمومی و متعاقبا درد اجتماعی در میزان کنش و مقابله یک جامعه در برابر ظلم ◾️ سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان ◾️ ️مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۳ ◾️ مسجد دانشگاه تهران ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️« روانشناسی اجتماعی کوفه » حاکم "فاسق سخت‌گیر" یا "مومن ضعیف" ؟ پدید آمدن استاندارد دوگانه‌ای غلط در عصر خلیفه دوم ◾️ سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان ◾️ ️مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۳ ◾️ مسجد دانشگاه تهران ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا» نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی 🔰صوت کامل گفت‌وگو با: 🔸 حجت الاسلام محسن قنبریان 📢 کیفیت معمولی 🗓 شنبه ٢٠ شهریور ساعت ٢٢:٠٠ ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی برنامه ۲۰شهریور۱۴۰۰ 🔻برش اول: *سه سؤال برای رفت و برگشت از واقعیت عینی با میراث اسلامی: 1⃣ طبق روایات نماز جمعه "مشهد عام"(۱) (حضور همگانی) است و اولین نماز جمعه انقلاب هم ۳میلیونی بود، چه شده که رونق اش کم شده؟! 2⃣ در شرایط کرونایی برای نماز جمعه مثل زیارت و هیات و سایر مراسمات مذهبی تقاضایی مردمی نیست! انگار پاسخ به نیازی نیست! چرا؟! 3⃣ به حسب روایت صحیح امام جمعه غیر از "اوصیکم بتقوی الله" خطبه دوم را باید با "ان الله یامر بالعدل و الاحسان" تمام کند(۲) ؛ سخن از عدالت کنار توصیه به تقوی درون خطبه خواسته شده است. پرونده خطبه های این دهه های اخیر چگونه است؟! بیش از ده بار اعتراف به عقب ماندگی در عدالت از سوی رهبری نباید خطبه های زیادی اقلا در گفتمان عدالت خواهی بوده باشد؟! .......................... ۱.علل الشرایع ج۱ص۲۶۵ ۲.وسائل الشیعه ج۷ص۳۴۳ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian